پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP

word 4 MB 31791 158
1394 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه

    جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    در رشته مهندسی شیمی

     

    چکیده

     توجه به مسئله ایمنی در تأسیسات صنعتی و شیمیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به گواهی آمار و ارقام، میزان خسارات و صدمات انسانی اقتصادی و زیست‌محیطی ناشی از حوادث صنعتی همه‌ساله در جهان بسیار بالا است. افزون بر اینکه برخی از این خسارات اساساً غیرقابل‌جبران هستند. بنابراین برای پیشگیری از این صدمات و کشف مخاطراتی که منجر به بروز حوادث می‌شود و نیز آنالیز ریسک واحد صنعتی به تدابیر خاص و روش سامان نیاز است. در این مطالعه، ارزیابی خطرات و آنالیز ریسک واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی مورد بررسی قرار گرفته است. برای شناسایی خطرات این واحد از تکنیک (HAZOP) استفاده شده است که در آن به کشف مشکلات فرایندی نیز پرداخته می‌شود در این راستا انحراف موجود توسط تیم HAZOP بررسی شده است. نتیجه این پژوهش ارائه پیشنهاد‌ها کارشناسی حاصل از روش HAZOP برای کاهش ریسک و بالا بردن ضریب ایمنی و عملیاتی واحد است. براساس کارشناسی‌های صورت گرفته راندمان واحد Utility به شدت وابسته به جریان و فشار ناشی از آن در واحد می‌باشد، زیرا جریان ورودی به واحد ابتدا در مخزن ذخیره شده سپس با فشار متناسب آن واحد توزیع می‌گردد پس هرچه بتوان این پارامترها را کنترل و از افزایش­ و کاهش آن‌ها جلوگیری نمود. جریان با یک فشار عملیاتی نرمال در سیستم گردش داشته و از خسارات احتمالی که از جمله آن‌ها می‌توان به شکسته شدن لاین‌ها به دلیل حساسیت در مقابل تنش‌های زیاد و توقف پمپ و از سرویس خارج شدن واحد به دلیل کاهش جریان جلوگیری نمود.

    مهم­ترین پیشنهادات ارائه شده در این مطالعه شامل نصب هشداردهنده‌های دما و فشار در واحد می‌باشد. همچنین براساس نتایج این مطالعه دستورالعمل راه­اندازی واحد اصلاح گردید.

    کلمات کلیدی: شناسایی مخاطرات، واحد بخار آب، هزاپ، پالایشگاه گاز

     

    پیشگفتار: 

    امروزه ایجاد محیطی ایمن که در آن تمامی عوامل آسیب‌رسان شناسایی، ارزیابی، حذف یا کنترل گردیده تا سلامت افراد و تأسیسات را تضمین نماید از اولویت‌های مدیریت‌های صنعتی می‌باشد، علم ایمنی نیز همانند نگرش سنتی به ایمنی عکس‌العملی بوده است یعنی تا هنگامی که حوادث رخ نمی‌داد مدیران به فکر یافتن اشکالات و رفع آنها بر نمی‌آمدند. در دهه‌های اخیر ملاحظات وجدانی و اخلاقی صاحبان صنایع در کنار الزامات قانونی و تعهدات بیمه‌ای، توجه به علم ایمنی را در جایگاهی ویژه قرار داده است. در این میان از تأثیر زیاد ایمنی بر سود‌آوری و افزایش رقابت با همکاران نیز نباید غافل شد. بنابراین توجه به ایمنی با نگرش پیشگیرانه نسبت به حوادث به ‌خصوص در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی که پتانسیل بالایی جهت ایجاد سوانح انسانی و زیست‌محیطی دارند، محور توجه قرار گرفته است. 

    صنعت گاز در ایران به دلیل وجود ذخایر عظیم گازی در این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پالایشگاه‌های گاز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این صنعت به شمار می‌روند و لزوم افزایش ایمنی در این بخش‌ها از مهم‌ترین موارد مورد توجه همه می‌باشد زیرا کوچک‌ترین مشکلی در این صنعت علاوه بر فجایع عظیم زیست‌محیطی و انسانی ممکن است مسایل اقتصادی جبران‌ناپذیری را به کشور تحمیل نماید. 

    روش‌های متعددی جهت افزایش فرایندهای جاری در صنایع گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مطالعه مخاطرات و راهبری فرآیند  یکی از بهترین این روش‌ها است. استفاده از این روش در کشورهای صنعتی به صورت یک الزام مطرح می‌شود اجرای این سیستم در کشورهای رو به توسعه شدیداً توصیه شده و در بسیاری از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای سیستم HAZOP در پالایشگاه‌های ایران به منظور افزایش ایمنی سیستم‌ها به یکی از مهم‌ترین کارهای قابل انجام در این کارخانجات تبدیل شده و تاکنون در بسیاری از صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

    از کارهای انجام شده در این صنایع می‌توان به مطالعه HAZOP و ارزیابی ریسک برای واحد اوره مجتمع پتروشیمی شیراز، واحدهای شیرین‌سازی مجتمع پتروشیمی رازی، واحد تولید اکسید اتلین مجتمع پتروشیمی اراک، واحد تولید فلور- UCF اصفهان واحد‌های بی‌کربنات‌سدیم مجتمع پتروشیمی شیراز، واحد بازیافت LPG پالایشگاه گاز کنگان، واحد تولید پلی‌استایرن پتروشیمی تبریز، واحد‌‌های بالادستی منطقه دهران و دانان، واحد آبگیری از دریا در پتروشیمی مبین و واحد آیزوماکس شرکت پالایش نفت بندرعباس اشاره نمود. البته فعالیت‌های انجام شده در این زمینه بسیار زیاد و رو به پیشرفت است و هر روز واحدهای بیشتری از مجتمع پتروشیمی تحت این مطالعه قرار می‌گیرند[1]. 

    دلایل ضرورت و توجیه اجرای پروژه در واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی: 

    1. با توجه به اینکه بیش از 5 سال از زمان نصب و راه‌اندازی این واحد می‌گذرد و این در حالی است که در واحد Utility هیچ‌گونه مطالعات HAZOP موجود و در دسترس ‌نمی‌باشد و پس از بهره‌برداری واحد، مطالعات شناسایی مخاطرات از طریق مطالعات HAZOP انجام نگردیده است. 

    2. حجم سرمایه‌گذاری بالا به همراه اهمیت بعد استراتژیک تأمین سوخت و انرژی مستمر و مداوم ایجاب می‌کند عوامل مخاطره‌آمیز و عواملی که باعث کاهش نرخ تولید و یا برهم زننده کیفیت محصول می‌گردد، شناسایی و تدابیر لازم برای حذف آن‌ها اتخاذ گردد. 

    3. مراکز دولتی و افراد همیشه در مقابل تغییرات مقاومت نشان می‌دهند. ارائه‌ راهکار‌های علمی، مدون و مستدل از طریق گروهی متخصص و زبده با کمک تجربیات پرسنل خود مجتمع، راه را برای بهبود هر چه سریع‌تر سطح ایمنی و عملیاتی سیستم هموارتر می‌نماید. 

    هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از حوادث هر ساله صدمات مالی و جانی قابل توجهی را متوجه صنایع کشور و علی‌الخصوص صنعت پالایش گاز به دلیل ماهیت فعالیت‌های این صنعت به عنوان یکی از صنایع پرمخاطره کشور می‌سازد، لذا برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، استفاده از یک روش سیستماتیک برای شناسایی مخاطرات پنهان موجود در واحدهای صنعتی و بازبینی مستمر آن ضروری است. 

     بسیاری از مدیران و کارشناسان توجه به مسائل ایمنی را صرفه‌جویی در وقت و سرمایه قلمداد می‌کنند. پیاده‌سازی برنامه‌های ایمنی در واحدهای صنعتی، شناسایی پتانسیل‌های خطر و ارائه راهکارهای اجرایی برای پیشگیری و کاهش صدمات ناشی از حوادث، می‌تواند مزایای بسیاری را به لحاظ اقتصادی و استفاده بهینه از زمان در برداشته باشد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

     کاهش هزینه‌های مربوط به: 

    • تخریب تجهیزات

    • وقفه در کار

    • راه‌اندازی مجدد و رسیدن به حالت یکنواختی در فرآیندهای پیوسته

    • اتلاف مواد

    • غیبت کارکنان صدمه دیده در حوادث

    • انتقال و معالجه مصدومین

    • آموزش نفرات جدید

     افزایش بازده در استفاده از منابع و به تبع آن بالا رفتن سودآوری اقتصادی شرکت

    • افزایش راندمان تولید

    • بالا بردن کیفیت محصولات

     نشان دادن تعهد مدیریت سازمان نسبت به موارد ایمنی و بهبود مستمر

     افزایش اعتبار سازمان در مورد رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار

    این پایان‌نامه مشتمل بر 5 فصل می‌باشد که در فصل اول تعاریفی مرتبط با ایمنی و شرح اجمالی از روش‌های مختلف و متعارف شناسایی مخاطرات آمده است. در ادامه و در فصل دوم روش HAZOP به طور کامل و مطابق با استاندارد‌های موجود و به منظور آشنایی خوانندگان و همکاران محترم پروژه بیان گردیده است. در فصل سوم فرآیند Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی به همراه توضیحات بخش ورودی واحد و مباحث کنترلی آنها به تفصیل شرح داده شده است. در فصل چهارم نحوه‌ی انجام مطالعات HAZOP در واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی و فرضیات و ملاحظات انجام کار بیان شده است و در فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات از کل پروژه به طور مفصل شرح داده شده است.

    Abstract

     

    Considering safety measures in industrial and chemical facilities is a fundamental issue. Statistical figures and facts display the great impact of industrial accidents on humans’ life as well as economical and environmental damages. Industrial accidents are amounted to high percentages of accidents around the globe. In addition, some of these damages are irreversible. Therefore, discovering and preventing these damages and assessment of the risks which lead to these damages, requires specific strategies and guidelines in addition to risk analysis in industrial units. In this research paper, risk assessment and risk analysis of utility unit of Fifth Gas Refinery of South Pars Gas Complex has been studies. HAZOP Technique has been used for risk assessment of this Unit, which has been established to detect the procedural problems, so, the existing deviation has been assessed by HAZOP team. The result of the study showed the use of experts’ recommendations from HAZOP method for risk management and increasing safety and procedural measurements of the Unit. Based on compiled expertise, utility unit efficiency depends strongly on flow and compression for this unit, since the in flow stores in reservoirs initially and distributed in this unit with a proper pressure. Therefore, it is vital to regulate these parameters as far as possible and prevent their inadequate increase and decrease. The flow circulates in system with a normal procedural pressure rate and can prevent the probable damages such as lines break down due to high sensitivity against high tension and stoping pump and unit being out of service due to decrease of flow.

    The most important recommendations in this study include: installation of temperature and pressure alarms in unit. Therefore, based on the obtained results from this study, unit setup guidelines and policies have been reformed.

    Keywords: Hazard Identity,Unit Steam and Water, Hazop,GasRefinery           

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه‌ای بر ایمنی و روش‌های شناسایی مخاطرات... 5

    1-1- تاریخچه ایمنی در صنعت... 6

    1-1-2- سلامت و جنبش ایمنی، از گذشته تا حال.. 6

    1-1-3- پیشرفت‌های اولیه ایمنی.. 7

    1-1-4- حوادث و اثرات آنها در صنعت... 8

    1-1-5- هزینه‌های حوادث.. 8

    1-2- مروری بر فجایع عظیم صنعتی در گذشته. 9

    1-2-1- حادثه عظیم نیروگاه هسته ای چرنوبیل.. 9

    1-2-2- آتش‌سوزی در مجتمع پتروشیمی پردیس یک عسلویه. 11

    1-2-3- انفجار فیسین فرانسه: 11

    1-2-4- آتش‌سوزی و انفجار در سکوی تولید نفت دریای شمال، پایپر آلفا 11

    1-2-5- حادثه بوپال هندوستان.. 12

    1-2-6- انفجار در مجتمع پتروشیمی خارک... 12

    1-3 تعاریف... 13

    1-3-1- ریسک... 13

    1-3-2- مخاطره 13

    1-3-3- واقعه. 13

    1-3-4- حادثه. 14

    1-3-5- ایمنی.. 14

    1-3-6-ریسک قابل تحمل.. 14

    1-4- معیار اندازه‌گیری ریسک... 14

    1-4-1- شاخص ریسک... 14

    1-4-2- شدت متوسط تلفات.. 15

    1-4-3- ریسک شخصی.. 15

    1-4-4- ریسک جمعی.. 15

    1-5- ارزیابی ریسک... 15

    1-6- شناسایی مخاطرات.. 16

    1-6-1- مرور ایمنی.. 17

    1-6-2-آنالیز چک لیست... 18

    1-6-3- آنالیز پرسش.... 18

    1-6-4- تحلیل مواد موجود در فرآیند وشرایط بحرانی.. 19

    1-6-5- تجزیه و تحلیل مقدماتی خطر(PHA) 19

    1-6-6- مطالعه مخاطرات و راهبری (HAZOP) 20

    1-6-7- تحلیل مخاطرات.. 20

    1-6-8-تحلیل عیب‌ها و اثرات.. 21

    1-7- مدل‌سازی پیامد. 21

    1-9- محاسبه ریسک... 22

    1-9-1- منحنی F-N 22

    1-9-2- معیارهای پذیرش ریسک... 24

    1-10- کاهش ریسک... 25

    1-11- نتیجه گیری.. 26

    فصل دوم: تجزیه و تحلیل مخاطرات و راهبری سیستم.. 28

    2-1- مقدمه. 29

    2-2- تعریف HAZOP. 29

    2-3- دلایل فراگیر شدن روش HAZOP. 29

    2-4- شرح فعالیت‌ها در روش HAZOP. 30

    2-5- اطلاعات شروع به کار 30

    2-6- مراحل HAZOP. 31

    2-7- گروه HAZOP. 31

    2-8- جدول HAZOP. 34

    2-8-1- ورودی‌های جدول HAZOP. 35

    2-9- نرم‌افزارهای کاربردی و دلایل استفاده از آنها. 38

    2-10- معایب عمده روش HAZOP. 40

    2-11- ماتریس ریسک... 40

    2-12 – انتگراسیون مدل ریاضی به عنوان راهکار پیشنهادی جهت بهبود معایب روش HAZOP. 42

    2-13– نتیجه‌گیری: 42

    فصل سوم: شناخت کلی واحد utility مجتمع گازپارس جنوبی... 44

    3-1- مقدمه. 45

    3-1-1- شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی: 46

    3-2-1- واحد 100: سیلابه گیر، تجهیزات دریافت و HP separator 47

    3-2-2- واحد 101: شیرین‌سازی گاز 49

    3-2-3- واحد 102: احیاء گلایکل.. 49

    3-2-4- واحد 103: تثبیت میعانات گازی.. 50

    3-2-5- واحد 104: نم‌زدایی و حذف جیوه 50

    3-2-6- واحد 105: بازیافت اتان.. 51

    3-2-7- واحد 106: صادرات گاز 52

    3-2-8- واحد 107: جداسازی گاز مایع. 53

    3-2-9- واحد 108: بازیافت گوگرد. 53

    3-2-9-1- مرحله کلوس (Clause) 54

    3-2-9-2- مرحله گاز زدایی.. 54

    3-2-9-3- آشغال‌سوز  (Incinerator) 55

    3-2-10- واحد 109: جداسازی گازهای اسیدی و هیدروکربن‌ها از آب.. 55

    3-2-11- واحد 110: پشتیبان واحد 103. 56

    3-2-12-واحد 111: پروپان خنک کننده 56

    3-2-13- واحد 113: احیا کاستیک... 57

    3-2-14- واحد 114: فرآوری پروپان.. 58

    3-2-15- واحد 115: فرآوری بوتان.. 59

    3-2-16- واحد 116: فرآوری اتان.. 59

    3-2-16-1- بخش جذب (Absorber) 60

    3-2-16-2- بخش احیا (Regeneration) 60

    3-2-16-3-بخش آبگیری (Dehydration) 60

    3-2 -17- واحد 121: تولید بخار آب.. 61

    3-2-18- واحد122: گاز سوخت (fuel gas) 62

    3-2-19- واحد 123: تولید هوای ابزاردقیق.. 63

    3-2-20- واحد124: تولید نیتروژن.. 64

    3-2-21- واحد 125: تأمین آب.. 65

    3-2-22- واحد 126: شیرین‌سازی آب.. 66

    3-2-23- واحد 127: تولید آب بدون املاح. 67

    3-2-24- واحد 128: تولید آب آشامیدنی (potable water) 67

    3-2-25- واحد 129: تصفیه پسابهای صنعتی.. 68

    3-2-25-1- تصفیه آب روغنی و هیدرو کربن ها 68

    3-2-25-2- تصفیه آب‌های شیمیایی.. 68

    3-2-25-3- تصفیه فاضلاب انسانی.. 69

    3-2-26- واحد130: آب آتش‌نشانی.. 70

    3-2-27- واحد 131: تأمین سوخت مصرف‌کننده‌های دیزلی.. 71

    3-2-28- واحد132: آب خنک‌کن.. 71

    3-2-29- واحد 140: مشعل‌ها (flares) 72

    3-2-30- واحد 141: مخزن درین.. 72

    3-2-31- واحد 142: حوضچه‌سوزان (Burn Pit) 73

    3-2-32- واحد 143: مخازن میعانات گازی.. 73

    3-2-33- واحد 144: جامد‌سازی گوگرد. 74

    3-2-34- واحد 145: ذخیره پروپان جهت سردسازی.. 74

    3-2-35- واحد 146: ذخیره مواد شیمیایی.. 74

    3-2-36- واحد 147: ذخیره‌سازی پروپان صادرات.. 75

    3-2-37- واحد 148: ذخیره‌سازی بوتان صادرات.. 76

    فصل چهارم: مطالعات HAZOP واحد Utility  پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی... 77

    4-1- مقدمه. 78

    4-2- مدارک مطالعات HAZOP واحد Utility پالایشگاه پنجم. 79

    4-2-1- اعضای تیم HAZOP. 79

    4-2-2- لیست شماره نقشه‌های به کار رفته درHAZOP. 79

    4-2-3- لیست گره‌ها 80

    4-2-4- بررسی انحرافات در هر گره 83

    4-2-5- جداول HAZOP : شامل کلیه جداول نهایی شده می‌باشد. (Worksheet) 83

    4-2-5-1- تفسیر جدول الف-61-کاهش/قطع جریان در سیستم ورودی آب دریا به مخزن101. 84

    4-2-6- لیست پیشنهادات ارائه شده در جلسات HAZOP. 85

    4-3- فرضیات و ملاحظات در انجام مطالعات HAZOP. 85

    4-4- راه‌کارهای مؤثر برای کاهش ریسک در واحد Utility پالایشگاه پنجم. 86

    4-4-1- تجهیزات حفاظت فردی.. 86

    4-4-2- مواد فرآیندی.. 86

    4-4-3- بهداشت کار 87

    4-4-4- حوادث.. 87

    4-4-5- آموزش... 87

    4-4-6- تعمیرات و نگهداری.. 87

    4-4-7- فرآیند. 88

    4-4-8- ایمنی.. 88

    4-4-9- مدیریت... 88

    4-5- نتیجه‌گیری.. 88

    فصل: پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات... 89

    5-1- مقدمه. 90

    5-2- پیشنهادات عمومی.. 90

    5-3- نتایج حاصل از مطالعه مخاطرات و راهبری (HAZOP) 91

    5-3-1- پیشنهادات سخت‌افزاری.. 92

    5-3-2- پیشنهادات دستورالعملی و توصیه‌ها 95

    5-3-3- پیشنهادات مطالعاتی و تحقیقاتی.. 97

    5-4- پیشنهاداتی برای کارهای آینده 97

    مراجع. 98

    پیوست‌ها 101

    پیوست (الف): مدارک HAZOP. 102

    پیوست (ب): گره‌بندی انجام شده بر روی نقشه‌های p&id واحدUtility پالایشگاه پنجم. 132

    پیوست (ج): پرسش‌نامه HSE. 139

     

    منبع:

     

    کاظمی ب.، ایمنی و بهداشت کار (حفاظت صنعتی)، چاپ دوم، پشوتن 1382.

    سپانلو ک.، نگرش نوین به ایمنی، بخش تحقیقات و توسعه ایمنی هسته‌ای، اولین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، اسفند 1384.

    گوهررخی م.، ارزیابی کیفی و کمی ریسک در واحدهای فرآیندی، روش‌های بررسی حوادث و شبیه سازی شبکه فلر با نرم‌افزار Aspen flare net، انتشارات دانشگران صنعت پژوه، 1388.

    گوگل م.، شناسایی مخاطرات و آنالیز کیفی ریسک در صنایع فرآیندی توسط نرم‌افزار PHA-pro، انتشارات دانشگران صنعت پژوه، 1384.

    Kletz, T., Learning from Accidents, Third ed., Gulf Professional Publishing, Oxford, 2001.

    Arendt, J. S. and Lorenzo, D. K., Evaluating Process Safety in the Chemical Industry, American Institute of Chemical Engineers, New York, 2000.

    Drs. P. L. B. A Van Geel, Guidelines for Quantitative Risk Assessment, 2005.

    Guideline for Risk Based Process Safety, center for chemical process safety, john Wiley&Sons, 2005.

    Mannan S., Lee’s Loss Prevention in the Process Industries, Third ed., Vol. 1, Elsevier Inc, 2005.

    Tixier, J., Dusserre, G., Salvi, O., Gaston, D., Review of 62 risk analysis methodologies of industrial plants. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Vol. 15, NO. 4, pp. 291-303, 2002.

    Dennis, P., Nolan, P. E., Application of HAZOP and What-If safety reviews to the petroleum, New Jersey, USA, petrochemical & chemical industries, 1994.

    Guideline for Hazard Evaluation Procedure, Center for Chemical Process Safety, Wiley Interscience, New York, 2008.

    Keletz, T., Hazop and Hazan, 4th ed., Taylor and Francis, 1999.

    Casal, J., Evaluation of the effects and consequences of major accidents in industrial plants, Vol. 8, 2007.

    Handbook Failure Frequencies, LNE Department, Environment and Energy Policy Unit, Safety Reporting Division, 2002.

    Ericson, Clifton A., Hazard analysis techniques for system safety, USA, 2005.

    Van Geel, Methods for Determining and Processing Probabilities, 2005.

    Swann, C. D., Preston, M. L., Twenty-five years of HAZOPs. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Vol. 8, NO. 6, pp. 349-353, 1995.

    Keletz T., HAZOP-past and future. Reliability engineering and system safety, Vol. 55, NO. 3, pp. 263-266, 1997.

    Dunjo, J., Fthenakis, V., Vilchez, J. A., Arnaldos, J., Hazard and operability (HAZOP) analysis, a literature review, Journal of Hazardous Materials, Vol. 173, NO. 1-3, pp. 19-32, 2010.

    Macdonald, D., Practical Hazops Trips and Alarms, IDC Technologies, Elsevier; 2004.

    Hyatt, N., Guidelines for Process Hazards Analysis, Hazards Identification & Risk Analysis. Canada, Dyadem Press, 2003.

    Eizenberg, S., Shacham, M., Brauner, N., Combining HAZOP with dynamic simulation-Applications for safety education, Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Vol. 19, NO. 6, pp. 754-761, 2006.

    Richard, P. P., Hazmat Data for first Response, transportation, Storage and Security, Wiley Interscience, New Jersey,2004.

    Kohl, T., Nielsen, R., Gas purification, fifth ed., Gulf Publishing Company, 1997.

    Carlsten, C., Kaufman, J. D., Occupational and Environmental Lung Disease, Clinical Respiratory Medicine, 3th ed., Elsevier Inc., pp. 843-851, 2008.

    Wilson, A. M., Salloway, J. C., Wake, C. P., Kelly, T., Air pollution and the demand for hospital services: a review, Environment International, Vol. 30, NO. 8, pp. 1109-1118, 2004.

    Fernando, A., Wichmann, MD., Muller, A., Busi, L. E., Cianni, N., Massolo, L.,et al. Increased asthma and respiratory symptoms in children exposed to petrochemical pollution, Journal of Allergy and Clinical Immunology, Vol. 123, NO. 3, pp. 632-638, 2009. 


موضوع پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , نمونه پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , جستجوی پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , فایل Word پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , دانلود پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , فایل PDF پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , پروژه درباره پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP , رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی و شناسایی مخاطرات فرآیندی واحد Utility پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی با استفاده از تکنیک HAZOP

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی امروزه ایجاد محیطی ایمن که در آن تمامی عوامل آسیب‌رسان شناسایی، ارزیابی، حذف یا کنترل گردیده تا سلامت افراد و تأسیسات را تضمین نماید از اولویت‌های مدیریت‌های صنعتی می‌باشد، علم ایمنی نیز همانند نگرش سنتی به ایمنی عکس‌العملی بوده است یعنی تا هنگامی که حوادث رخ نمی‌داد مدیران به فکر یافتن اشکالات و رفع آنها بر نمی‌آمدند. در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد چکیده در این پروژه واحد کت کراکر پالایشگاه آبادان با استفاده از نرم افزار Hysys refinery مشابه سازی شده است. در مشابه سازی و دریافت اطلاعات از خصوصیات خوراک و حل معادلات موازنه جرم و انرژی استفاده شده است. داده های مشابه سازی و داده های عملیاتی واحد کت کراکر آبادان با هم مقایسه شده اند. همچنین با تغییر بعضی متغیرهای مهم عملیاتی واحد ، تاثیر آنها روی وزن ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديرت محيط زيست – اقتصاد محيط زيست سال تحصيلي 1385- 1386 چکيده     توليد برق فوايد زيادي براي جامعه دارد و در عين حال باعث صدمات جبران ناپذير و

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش سیستم های انرژی بهینه سازی شبکه بخار در شرکت پالایش نفت شیراز هزینه های تأمین نیرو و توان مورد نیاز فرآیندهای عملیاتی بخش قابل توجهی از منابع مالی و هزینه های هر مجتمع صنعتی را بخود اختصاص می دهد و تأمین متداوم انرژی مورد نیاز همواره یکی از دغدغه های اصلی ذهن طراحان و مدیران صنایع است . هدر رفت بخش قابل توجهی از انرژی مصرفی صنایع و مشکلات زیست ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- الکترونیک (M.Sc) چکیده فرآیند بازیابی گوگرد به روش کلاوس یکی از متداول ترین روش های جدا سازی گوگرد عنصری از گاز اسیدی حاصل از فرآیند شیرین سازی در پالایشگاه های گازی و نفتی می باشد. ولی به دلیل پیچیدگی این فرآیند و چند متغیره بودن کوره واکنش و عدم وجود کنترل کننده‌های مناسب متاسفانه تا کنون امکان کنترل بهینه و راندمان ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستمهای انرژی چکیده در حال حاضر در کشور ایران توربین های گازی زیادی در حال تولید انرژی الکتریکی می باشند که راندمان آنها در حدود 30% تا 40% بسته به شرایط محیطی و عملکردی است، در واقع دو سوم از این انرژی حاصل از احتراق سوخت از طریق دود خروجی و اتلافات حرارتی هدر می رود. جهت افزایش راندمان این توربین های گازی و صرفه جویی در ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله­ی جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع به کوشش امین علمداری اثر غلظت دی­اکسید­کربن بر ترسیب گونه‌های کربنات کلسیم و سینتیک ترسیب کربنات کلسیم در غلظت­های مختلف دی­اکسید­کربن گازهای خروجی از کارخانجات با جریان دورریز کلرید کلسیم واحد صنعتی سودا­­ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) گرایش :محیط زیست چکیده مایعات گازی حاصل از پالایش گازهای ترش نیز ترش بوده و حاوی درصد فراوانی از هیدروژن سولفید و مرکاپتان­ ها می­باشد. بنابراین بعد از از تقطیر و تهیه فرآورده­ها نیاز به فرآیندهای پالایش جهت زدودن و یا کاستن از میزان گوگرد و مرکاپتان­های موجود دارد. سولفید هیدروژن و مرکاپتان­های سبک از قبیل متیل مرکاپتان و اتیل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش سیستم های انرژی چکیده واحد تقطیر نفت خام یکی از مهمترین وبحرانی ترین واحد های عملیاتی هر پالایشگاه می باشد . این واحد غالباً نیازمند تجدید نظر در طراحی ساختار (Revamping) یا ایجاد تغییرات اندک در وضعیّت موجود آن بدون نیاز به کاهش یا افزایش دستگاههای اساسی فرآیند (Retrofiting) جهت دست یابی به ظرفیت بالاتر ، استحصال بیشتر فرآورده های مورد نظر ، کیفیت ...

  پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده فني و مهندسي گروه صنايع مهر ???? چکيده: در بعضي کشورها و از آن جمله ايران، موتورسيکلتها و راکبان آنها بخش لاينفکي از ترافيک بوده و در نتيجه امني

ثبت سفارش