پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع

word 5 MB 31796 147
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی

    چکیده

     

     

    بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله­ی جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع

     

    به کوشش

     

    امین علمداری

     

     

    اثر غلظت دی­اکسید­کربن بر ترسیب گونه‌های کربنات کلسیم و سینتیک ترسیب کربنات کلسیم در غلظت­های مختلف دی­اکسید­کربن گازهای خروجی  از کارخانجات با جریان دورریز کلرید کلسیم واحد صنعتی سودا­­ اش، که منبعی غنی از کلسیم می باشد، بررسی شد. در این پژوهش آزمایشات در دما و فشار محیطی در یک دستگاه کریستالیزور 2 لیتری انجام شد. به منظور بررسی تاثیر ناخالصی­های موجود در نمونه واقعی بر روی فرایند ترسیب تعدادی آزمایش مقایسه­ای بین نمونه واقعی و نمونه سنتزی بدون ناخالصی انجام شد و تاثیر غلظت­های مختلف دی­اکسید­کربن بر روی فرایند ترسیب کربنات کلسیم تولید شده از محلول کلرید کلسیم خالص و جریان دورریز واحد سودا­ اش مطالعه شد. غلظت دی اکسیدکربن بر روی شکل گونه‌های رسوب تأثیر می‌گذارد. اندازه‌ی ذرات و همچنین میزان رسوب تولیدی نیز متأثر از غلظت دی اکسیدکربن می‌باشد. تغییر غلظت دی­اکسیدکربن در محلول، سبب تغییر پارامتر‌های سینتیکی رشد، هسته‌سازی و چسبندگی گردید. تعیین پارامتر‌های سینتیکی فرآیند با استفاده از انطباق نتایج آزمایشگاهی با نتایج مدل ریاضی انجام گرفت و بهینه­سازی پارامتر‌های سینتیکی با استفاده از روش بهینه‌سازی الگوریتم ژنتیک انجام شد.

     

    کلمات کلیدی: کربنات کلسیم، دور ریز واحد تقطیر، دی اکسیدکربن، مورفولوژی، مدلسازی ریاضی، پارامتر های سینتیکی.

                                               

     

    1-1- اهمیت تحقیق

     

    تغییرات آب و هوایی به علت گازهای گلخانه­ای منتشر شده به اتمسفر افزایش یافته است. دی­اکسید ­کربن معروف­ترین گاز گلخانه­ای است که با توجه به وابستگی اقتصاد جهانی به سوخت­های فسیلی به عنوان منبع انرژی، باعث افزایش انتشار این گاز به اتمسفر شده است. تکنولوژی CCS [1]، تکنولوژی است که غلظت دی­اکسید ­کربن را در اتمسفر تثبیت می­کند و شامل سه مرحله­ی به دام انداختن دی­اکسید ­کربن در نقطه تولید، تحت فشار قرار دادن آن به صورت SCF [2] و ذخیره­سازی است ) et al., 2011 .( Pires دی­اکسید ­کربن در منبع تولید مثل نیروگاه، کارخانه سیمان و غیره توسط روش­هایی مثل جذب گاز، جذب سطحی، جداسازی توسط غشا و تقطیر برودتی جداسازی می­گردد.

    فرایند تولید سودا اش شامل واحدهایی از قبیل واحد سودای سبک، سودای سنگین، جوش ­شیرین، کلسیناسیون، کمپرسور­ها، فیلتراسیون، کوره­های آهک، شیر آهک، کربناسیون، بازیابی آمونیاک، تصفیه نمک و جذب آمونیاک می­باشد. در واحد بازیابی آمونیاک، برجی به صورت پوسته و لوله وجود دارد که در آن واکنش (1-1) در دمای بالا جهت جداسازی گاز آمونیاک از کلرید ­آمونیوم محلول در حضور شیر آهک انجام می گیرد:

     

    (1-1) NH4Cl+Ca(OH)2→CaCl2+NH3+H2O                                                          

     

    خروجی این برج، بخار با دمای پایین، گاز آمونیاک و کلرید کلسیم محلول با آب است. بخار به واحد نیروگاه انتقال داده می­شود و کلرید کلسیم محلول به منظور جداسازی گاز آمونیاک به  برج تقطیرانتقال داده می­شود. گاز آمونیاک به بالای برج راهی شده و کلرید کلسیم عاری از گاز آمونیاک از برج خارج شده و به وسیله­ی یک پمپ به یک مخزن انتقال داده می­شود و در نهایت به سمت پساب­های خارج از کارخانه انتقال می­یابد. در این مطالعه سعی می­شود از دو جریان دورریز (دی اکسید کربن خروجی از کارخانجات و جریان دورریز واحد تولید سودااش) محصول کربنات کلسیم تولید شود. محصول با ارزش کربنات­ کلسیم در صنایع کاغذ­سازی، دارویی، پزشکی و غیره کاربرد دارد. در این پژوهش مطالعات آزمایشگاهی تاثیر غلظت دی­اکسید­کربن خروجی از کارخانجات بر روی ترسیب کربنات کلسیم و مطالعات سینتیکی ترسیب کربنات­ کلسیم و سرعت هسته سازی، رشد و چسبندگی ذرات کربنات کلسیم تولیدی در غلظت­های مختلف دی­اکسید کربن در گازهای خروجی از واحد[3] بررسی می­شود.

     

     

    1-2- تکنولوژی CCS

     

    تکنولوژی CCS غلظت دی­اکسید کربن را در اتمسفر تثبیت می­کند و شامل سه مرحله­ی به دام انداختن دی­اکسید کربن در نقطه تولید، تحت فشار قرار دادن آن به صورت SCF و ذخیره سازی است. CCS فرایندهای بیوتکنولوژی مثل استفاده از درختان یا ریز جلبک­ها[4] برای حبس دی­اکسید کربن را نیز دربر می­گیرد.

    دی­اکسید کربن در منبع تولید (مثل نیروگاه، کارخانه سیمان و غیره) توسط روش­های جذب گاز، جذب سطحی، جداسازی توسط غشا و تقطیر برودتی جداسازی می­گردد، سپس مخلوط گاز حبس شده به صورت مایع فشرده می­شود و سیال فوق بحرانی توسط خطوط لوله یا کشتی به مکانی که باید ذخیره شود، منتقل می­شود و به صورت زمینی، ذخیره سازی در اقیانوس و تبدیل به ماده معدنی ذخیره می­شود .( Pires et al., 2011)

     

     

    1-2-1-  سیستم­های به دام انداختن دی­اکسیدکربن

     

    به دام انداختن دی­اکسید کربن بر روی سه سیستم متفاوت انجام می­شود:

    سیستم­های پیش احتراق[5]

    سیستم­های پس احتراق[6]

    سیستم­های سوخت اکسیژنی[7]

    شکل شماره 1 این سه سیستم را به صورت شماتیک نشان می­دهد.

     

    شکل1- به دام انداختن دی­اکسید کربن در سه سیستم (Gibbins et al., 2008)

     

    سیستم پیش احتراق برای گازهای خروجی با غلظت پایین دی­اکسید کربن به کار می­رود. بیشترین فرایند جداسازی مورد استفاده برای حبس دی­اکسید کربن، فرایند جذب با محلول آمین است. جذب دی­اکسید کربن با غلظت پایین نیاز به حلال شیمیایی با حلالیت زیاد می­باشد. دی­اکسید کربن با غلظت پایین برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی، تولید اوره، صنایع غذایی و آشامیدنی به کار می­رود.

    در سیستم پس احتراق، سوخت توسط اکسیژن و یا بخار برای تشکیل مخلوطی از هیدروژن و دی­اکسید کربن اصلاح می­شود، سپس دی­اکسید کربن از هیدروژن جدا می­شود و هیدروژن خالص توسط هوا در نیروگاه می­سوزد. جداسازی دی­اکسید کربن و هیدروژن توسط غشا، جذب سطحی و جذب گاز انجام می­شود. زیست توده[8] و گاز طبیعی نیز می­توانند به عنوان سوخت برای این سیستم به کار برده شود. هدف این سیستم تبدیل سوخت­های کربنی به سوخت­های غیرکربنی است که انرژی شیمیایی کربن به هیدروژن انتقال می­یابد. یکی از مزیت­های سیستم پس احتراق نسبت به سیستم پیش احتراق غلظت و فشار بالاتر دی­اکسید کربن در جریان خروجی است و از اصلی­ترین معایب آن هزینه­ی سرمایه­گذاری بالا است.

    در سیستم سوخت اکسیژنی، دی اکسید کربن توسط اکسیژن خالص تولید شده با استفاده از جداسازی سرمایشی یا غشا انجام می­شود. محصولات احتراق دی­اکسید کربن و آب هستند. در احتراق با هوا گاز نیتروژن به عنوان یک منبع دریافت حرارت عمل می­کند بنابراین احتراق با اکسیژن خالص در مقایسه احتراق با هوا باعث افزایش دما می­شود. جریان برگشتی دی­اکسید کربن باعث کاهش دما به دماهای معمولی می­شود. در جریان خروجی غلظت دی­اکسید کربن 80 درصد حجمی می­باشد، از مزیت­های مهم این سیستم عدم تشکیل   NOxمی­باشد (Gibbins et al., 2008).

     

     

    1-2-2- تکنیک­های جداسازی دی­اکسیدکربن

     

    فرایندهای رایج برای جداسازی دی اکسید کربن تولید شده در بخش قبل عبارتند از: جذب گاز، جذب سطحی، جداسازی توسط غشا و تقطیر برودتی.

     

     

     

     

    1-2-2-1- جذب گاز

     

    جذب گاز یک فرایند فیزیکی یا شیمیایی است که در آن اتم­ها، ملکول­ها یا یون­های فاز گاز در فاز مایع جذب می­شوند. جذب گاز یک فرایند رایج در صنایع شیمیایی است و بیشتر برای بررسی رفتار جریان­های گازی، حاوی گازهای اسیدی مثل  CO2-H2S-NOX در مقیاس صنعتی به کار می­رود. در جذب گاز بیشتر از آلکانول آمین­ها استفاده می­شود. معایب فرایند جذب گاز به صورت زیر خلاصه می­شود:

    محدودیت جذب

    خوردگی تجهیزات

    هزینه­ی بالای احیای حلال

    اتلاف حلال در اثر تبخیر

    در تکنولوژی­های موجود برای حبس دی­اکسید کربن از گازهای خروجی،  فرایند جذب با  مونواتانول آمین[9] در سال­های اخیر بیشتر مورد توجه بوده است.

     

     

    1-2-2-2- جذب سطحی

     

    جذب سطحی یک فرایند عملی برای به دام انداختن دی­اکسید کربن در مقیاس صنعتی
    می­باشد. جذب سطحی یک فرایند گزینش­پذیر است که ملکول­های مایع و یا مخلوط گازی بر روی سطوح می­چسبند. این ملکول­ها حتی در غلظت­های پایین موجود در جریان گازی توسط سطوح جذب می­شود. خصوصیات ذرات جذب شده (اندازه ملکولی، جرم ملکولی و قطبیت) و خصوصیات سطح جذب (قطبیت، اندازه حفره و فضا) کیفیت جذب را تعیین می­کند.

    از آنجایی که جذب سطحی یک فرایند گرمازا است، احیای جاذب از طریق دفع در دمای بالا انجام می­شود. جذب سطحی بیشتر در سیستم پیش احتراق مورد استفاده قرار می­گیرد.

     

    1-2-2-3- جداسازی توسط غشا

     

    فرایند جداسازی توسط غشا یک تکنولوژی کم هزینه برای جریان­های گازی با دبی پایین است. جداسازی دی­اکسیدکربن از نیتروژن به سادگی توسط غشایی با تراویی و گزینش پذیری بالا نسبت به دی­اکسیدکربن انجام می­شود. از معایب غشاها می­توان به گران قیمت بودن و مصرف انرژی بالا برای تراکم اشاره کرد. افزایش تراوایی غشا باعث کاهش هزینه­ی استفاده از تکنولوژی غشا می­شود. غشاهای پلیمری کاربردهای زیادی در فرایندهای جداسازی گاز بر مبنای مکانیزم حلالیت-نفوذ دارند. غشاهای پلیمری چندین مزیت دارند:

    1) هزینه­ی پایین 2) بازده جداسازی بالا  3) سنتز آسان 4) پایداری مکانیکی

    یکی از محدودیت­های مهم در استفاده از غشاها، سرد کردن مخلوط گاز است زیرا دماهای بالا به سرعت غشا را مخدوش می­کند.

    ABSTRACT

     

    EXPERIMENTAL INVESTIGATION AND MODELLING OF CaCO3 PRECIPITATION PROCESS BY CO2 ABSORPTION FROM FLUE GAS INTO AQUEOUS SOLUTION OF CaCl2

     

     

     

     

     

    In the present study, kinetics of calcium carbonate precipitation by CO2 absorption from flue gas into distiller waste of soda ash plant was investigated. Precipitation experiments were carried out at room temperature and atmospheric pressure in a 2L stainless-steel reactor equipped with an impeller, a draft tube, and baffles. In order to investigate the influence of impurities present in the distiller waste on the precipitation process, some comparative experiments were carried out on pure and impure distiller waste solutions. The concentration of CO2 was changed from 5 to 20 vol.% in 0.5 L/min stream of synthetic flue gas. A population balance equation coupled with a mass balance equation was used to model the CaCO3 precipitation. These model equations were solved simultaneously using numerical method of Crank- Nicolson. Impurities in the distiller waste and different concentrations of CO2 in the synthetic flue gas were found influential in mechanisms of nucleation, growth, and agglomeration of CaCO3 particles. Kinetic parameters in rate equations were calculated by minimizing the difference between the model predictions and the experimental data through method of genetic algorithm. The presence of impurities in the distiller waste increased the agglomeration but reduced the nucleation and growth rates; however, decrease in nucleation rate was dominant.

    Key words:

     Calcium carbonate, Distiller waste, Carbon dioxide, Morphology, Mathematical modeling, Kinetic parameter.

  • فهرست:

    فصل اول:  مقدمه

    1-1- اهمیت تحقیق................................................................................................................................ 2

    1-2- تکنولوژی CCS.............................................................................................................................. 3

    1-2-1-  سیستم­های به دام انداختن دی­اکسیدکربن........................................................... 4

    1-2-2- تکنیک­های جداسازی دی­اکسیدکربن........................................................................ 5

    1-2-2-1- جذب گاز.................................................................................................................. 6

    1-2-2-2- جذب سطحی......................................................................................................... 6

    1-2-2-3- جداسازی توسط غشا .......................................................................................... 7

    1-2-2-4- تقطیر برودتی.......................................................................................................... 7

    1-2-2- انتقال دی­اکسیدکربن....................................................................................................... 7

    1-2-3- ذخیره­سازی دی­اکسیدکربن........................................................................................... 8

    1-3- جریان دورریز کلسیم کلرید واحد صنعتی سودا اش......................................................... 9

    1-4- کربنات کلسیم............................................................................................................................... 9

    1-5- هسته­سازی................................................................................................................................... 10

    1-5-1- هسته­سازی اولیه ............................................................................................................ 11

    1-5-2- هسته­سازی ثانویه............................................................................................................ 12

    1-6- رشد کریستال............................................................................................................................... 12

    1-7- چسبندگی.................................................................................................................................... 14

     

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات گذشته

    2-1- فرایند تولید سودااش................................................................................................................ 16

    2-2- اصلاحات انجام شده بر روی واحد سودا اش و استفاده از جریان­های دورریز.......... 18

    2-2-1- تولید منیزیم کلرید به جای کلسیم کلرید............................................................... 18

     

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    2-2-2- استفاده از آمین به جای آمونیاک............................................................................... 19

    2-2-3- تولید هیدروکلریک اسید............................................................................................... 20

    2-2-4- تولید کلرید آمونیوم به عنوان کود شلتوک برنج.................................................... 20

    2-2-5- تولید فسفات کلسیم و فسفات منیزیم...................................................................... 20

    2-2-6- گچ آرایشی........................................................................................................................ 22

    2-2-7-استفاده از لجن ................................................................................................................. 22

    2-2-8- خنثی­سازی گازهای احتراق......................................................................................... 23

    2-2-9- استفاده از دورریز واحد تقطیر..................................................................................... 24

    2-2-10- تولید کود از گل آب نمک تصفیه شده.................................................................. 25

    2-2-11 تولید کربنات کلسیم...................................................................................................... 26

    2- 2-12- استفاده از پسماند جامد به عنوان جاذب............................................................. 26

    2-3- به دام انداختن دی اکسید کربن به روش کربناسیون..................................................... 27

    2-4- مطالعات آزمایشگاهی انجام شده در زمینه ترسیب کربنات کلسیم............................. 28

    2-5- مطالعات سینتیکی انجام شده در زمینه ترسیب کربنات کلسیم................................. 29

     

    فصل سوم: روش کار

    3-1- فرایند.............................................................................................................................................. 35

    3-2- شرح راکتور آزمایشگاه .............................................................................................................. 37

    3-3- آزمایشات ...................................................................................................................................... 40

    3-4- نمونه برداری از راکتور............................................................................................................... 41

    3-5- آنالیز فاز جامد.............................................................................................................................. 41

    3-5-1-آنالیز شکل............................................................................................................................ 42

    3-5-1-1- میکروسکوپ الکترونی SEM ............................................................................ 42

    3-5-2-آنالیز گونه­های رسوب...................................................................................................... 43

    3-5-2-1- دستگاه پراش پرتوهای ایکس.......................................................................... 43

    3-5-3- آزمایش هیدرومتری........................................................................................................ 44

    3-5-3-1- آزمایش.................................................................................................................... 46

    3-5-3-2- تعیین طول فرورفتگی هیدرومتر.................................................................... 47

    3-5-3-3- تعیین درصد عبوری ذرات معلق نمونه......................................................... 48

    3-5-3-4- خطای منیسک..................................................................................................... 48

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    3-6- تعیین وزن مخصوص رسوب................................................................................................... 50

    3-7- آنالیز فاز مایع............................................................................................................................... 51

    3-7-1- اندازه­گیری غلظت یون کلسیم در محلول .............................................................. 51

    3-7-2- اندازه­گیری غلظت یون کربنات................................................................................... 52

    3-7-3- اندازه­گیری غلظت یون کلرید...................................................................................... 52

    3-7-4- اندازه­گیری غلظت یون سولفات.................................................................................. 52

    3-7-5- اندازه گیری غلظت یون سدیم.................................................................................... 53

    3-7-6- اندازه گیری غلظت یون آهن....................................................................................... 53

    3-7-7- اندازه­گیری غلظت یون منیزیم.................................................................................... 53

    3-8- محاسبه­ی فوق اشباعیت........................................................................................................... 54

    3-9- آنالیز فاز گاز.................................................................................................................................. 55

    3-9-1- اندازه­گیری میزان دی­اکسید کربن در مخلوط گاز سنتزی.................................. 55

     

    فصل چهارم: مدل سازی

    4-1- معادله­ی موازنه­ی جمعیت فرایند ترسیب........................................................................... 58

    4-2- معادلات سینتیکی برای ترسیب............................................................................................. 60

    4-2-1- هسته­سازی........................................................................................................................ 60

    4-2-2- رشد ذرات.......................................................................................................................... 62

    4-2-3- توابع تولد و مرگ............................................................................................................. 63

    4-3- محاسبه­ی جرم کل کریستال­ها و معادله­ی موازنه ی جرم............................................. 64

    4-4- محاسبه­ی توزیع تجمعی، حجم متوسط ذرات و دانسیته­ی جمعیت......................... 65

    4-5- حل معادلات مدل­سازی............................................................................................................ 66

    4-6- داده­های آزمایشگاهی.................................................................................................................. 68

    4-7- محاسبات اولیه.............................................................................................................................. 68

    4-8- حل معادله­ی موازنه­ی جمعیت در برنامه ............................................................................ 68

    4-9- بهینه­سازی پارامترهای سینتیکی............................................................................................ 69

    4-9-1- تابع هدف............................................................................................................................ 69

     

     

     

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    4-10- روش بهینه­سازی الگوریتم ژنتیک....................................................................................... 70

    4-11- الگوریتم برنامه........................................................................................................................... 71

     

    فصل پنجم: نتایج و بحث

    5-1- تغییرات pH آزمایش­ها............................................................................................................. 75

    5-2- عکس­های SEM (تاثیر غلظت دی­اکسیدکربن بر روی شکل­های کریستالی کربنات کلسیم) 79

    5-3- تاثیر دی اکسیدکربن بر روی میزان رسوب و اندازه­ی ذرات......................................... 84

    5-4- نمودارهای XRD (تاثیر غلظت دی اکسید کربن بر میزان گونه­های رسوب)............ 91

    5-5- تعیین پارامترهای سینتیکی................................................................................................... 98

    5-6- صحت مدل.................................................................................................................................. 100

    5-7- حساسیت مدل........................................................................................................................... 105

     

    فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    6-1- نتیجه­گیری.................................................................................................................................. 109

    6-2-پیشنهادات..................................................................................................................................... 110

     

    فهرست منابع............................................................................................................................................. 111

    پیوست.......................................................................................................................................................... 115

    پیوست 1- سرعت رشد....................................................................................................................... 115

    پیوست 2 – برنامه کامپیوتری........................................................................................................... 116

     

    منبع:

    Andreassen, J. P., Hounslow, M. J. (2004). ‘’Growth and Aggregation of Vaterite in Seeded-Batch Experiments.’’ AIChE Journal., Vol. 50, No. 11: 2772-2782

     

    Alamdari. A., Raper, J.A., Wainwright, M.S. (2000). “A model for aluminium  trihydroxide crystallization from pure and impure solutions” Chem . Eng. Comm., Vol. 180, 83-105

     

    Alamdari, A., Saffari, M. (2012). “Kinetic study of calcium carbonate precipitation in gas field brine containing methanol” Journal of Natural gas science and Engineering., Vol. 5, 1-8

     

    Avery, J.M., Evaans, R.F. (1945). “Production of magnesium at Painesville, Ohio. American Insstitute of Mining, Metallurgical, and Petroleum Engineers” Technical  Publication  No. 1829:8.

     

    Blumberg, R., Gai, J.E., Hajdu, K. (1974). “Interesting aspects in the development of a novel solvent extraction process for producing sodium bicarbonate. In: Proceedings of the international solvent extraction conference” Society of the Chemical Industry.,Vol.  3, 2789-802

     

    Chen, P.C., Clifford, Y., Lee, T., Lee, K.C. (1997). “Morphology and growth rate of calcium carbonate in a gas- liquid- solid reactive crystallizer”  No. 97, 4171-4177

     

    Christoffersen, J., Christoffersen, M. R. (1990). ‘’Kinetics of Spiral Growth of Calcite Crystal and Determination of Absolute Rate Constant.’’ Journal of Crystal Growth., 100, 203-211.

     

    Collier, A.P., Hounslow, M. J. (1999). “Growth and Aggregation of calcite and calcium oxalate Monohydrate.” AIChE Journal., No. 45 : 2298-2305

     

    Dickinson, S.R., McGrath, K.M. (2001). ''Quantitative determination of binary and tertiary calcium carbonate mixtures using power X- ray diffraction.'' The ANALYST., Vol. 126, 1118 -1121

     

    Flaten, E. M., Andreassen, P. (2007). ''Polymorphism and nucleation kinetics in precipitation of calcium carbonate in water and ethylene glycol.'' International Workshop on Industrial Crystallization

     

    Flachberger, H., Krenn, K., (2004). “Contribution to processing the brine purification mud at Ebensee Salt Works of Salinen Austria AG. Berg- und Huttenmannische Monatshefte” No. 149, 138-43

     

    Gao, C., Dong, Y., Zhang H., Zhang J., (2007). “Utilization of distiller waste and residual mother liquor to prepare precipitated calcium carbonate.” Jounal of Cleaner Production., No.15  : 1419-1425

     

     

    Gibbins, J., Chalmers, H., (2008).”Carbon Capture and Storage.” Energy Policy., No.36   : 4317-4322

     

    Garside, J., (1985). “Industrial Crystallization from Solution.” Chemical Engineering Science., Vol. 40, No. 1: 3-26

     

     

    Jacic S. J., Grootscholten, P. A. M. (1984). Industrial Crystallization. Boston: Delf Unuversity Press.

     

    Huang, D. (2002). ‘’Effects of Hyaluronan on Calcium Carbonate Crystallization.’’ Michigan state University, Ph. D. Thesis.

     

    Hartel R. W., Randolph, A. D. (1986). “Mechanisms and kinetic Modelling of Calcium Oxalate Crystal Aggregation in a Urinelike Liquor.” AICHE Journal., Vol. 32, No. 7: 1186-1195.

    Khosravi, J., Alamdari, A. (2009). “Copper removal from oil-field brine by coprecipitation” Journal of Hazardous Materials., Vol. 166, 695-700

     

    Han, Y. S., Hadiko, G., Fuji, M., Takahashi, M., (2005). “Effect flow rate and CO2 content on the phase and morphology of  CaCO3 prepared by bubbling  method”  Journal of crystal growth., No: 1446-1460

     

    Jadeja, R.N., Tewari, A. (2009). “Effect of soda ash industry effluent on agarophytes, alginophytes and carrageenophyte of west coast of India” Journal of Hazardous Materials., Vol. 162, 498-502

     

    Kazmierczak, T. F., Tomson, M. B., Nancollas, G. H. (1982). ‘’Crystal Growth of Calcium Carbonate. A Controlled Composition Kinetic Study.’’ Journal of Physical Chemistry., Vol. 86, 103-107

     

    Mullin  J. W., (2001). ''Crystallization.'' Butterworth-Heinemann, pp. 123.

    Jones, A.G. (2002). Crystallization Process Systems. Butterworth-Heinemann

     

    MacCabe, W. L., (1929a). ‘’Crystal Growth in Aqueous Solution I – Theory.’’  Industrial & Engineering Chemistry., Vol. 21, No.1: 30-33

     

    MacCabe, W. L., (1929b). ‘’Crystal Growth in Aqueous Solution II – Theory.’’ Industrial & Engineering Chemistry., 21 (3), 112-119.

     

    Nancollas, G. H., Reddy, M. M. (1971). ‘’The Crystallization of Calcium Carbonate II. Calcite Growth Mechanism.’’ Journal of Colloid and Interface Science.,  Vol. 37, No. 4: 824-830

     

    Nielsen, A. E. (1984). ‘’Electrolyte Crystal-Growth Mechanism.’’ Journal of Crystal Growth., Vol. 67, No. 2: 289-10

     

    Nason J.A. (2006). ‘’Experimental Measurement and Mathematical Modeling of Simultaneous Precipitation and Flocculation.’’ Michigan state University, PH. D. Thesis.

     

    Nourafkan, E.,  Alamdari, A,.  (2009). “Model for Batch Crystallization of Bisphenol-A Adduct under the Influence of Industrial Impurities” Journal of Chemical Engineering of Japan., Vol. 42, No. 4 :231-240

     

    Lippmann, F,. (1973). “Sedimentary Carbonate Minerals: .Berlin: Springer-Verlag New York. Heidelberg

     

    Lasilowski, T., Buczkowski, R., Lemanowska, E., (2004). “Cleaner production in the ammonia- soda industry:an  ecological and ecpnomic study.” Journal of Environmental Management., No.73, 339-56

     

    Lym, S., Forrester, R.C., (1974) US 3 792 153

     

    Pires,  J.C.M., Martins F.G., Alvim- Ferraz M.C.M., Simoes M. (2011). “Recent development on carbon capture and storage :An overview.” Chemical Engineering Research and Design., Vol. 123, No. 6: 1446-1460

     

    Powl, S.T., Bacon, H.E., (1948).”Corrosion prevention by controlled catrolled Calcium Carbonate Scale”, Ind Eng. Chem.Vol. 40 :453-457

     

    Sun, B., Wang, X., Chen, J., Chu, G., Chen, J., Shao, L., (2011). “Synthesis of nano-CaCO3 by simultaneous absorption of CO2 and NH3 into CaCl2 solution in a rotating packed bed.” Chemical Engineering  Journal. No.4   : 731-736

     

    Sener, S., (2008). “Use of solid wastes of the soda ash plant as an adsorbent for the removal of anionic dyes: Equilibrium and kinetic studies” Chemical Engineering Journal.,  No.138   :207-214

     

    Swinney, L. D. (1979). ‘’Calcium carbonate crystallization kinetics in the lime-soda ash water softening system.’’ Ames. IA: Iowa State University,131 p. M. S. Thesis.

     

    Randolph, D., A.Larson, (1988). Theory of paticulate processes.ACADEMIC PRESS, INC.

     

    Rigopoulos, S., Jones, A., (2003).”Modeling of Semibatch Agglomerative Gas-Liquid Precipitation of CaCO3 in a Bubble Column Reactor” American Chemical Society., No.42   :6567-6575

     

    Teir, S., Kuusik, R., Fogelholm, C., Zevenhoven, R., (2007). “Production of magnesium carbonates from serpentinite for long-term storage of CO2” International journal of mineral processing.,  No.85    : 1–15

     

    Tsunashima, K., Nakaya, K., “the New Asahi(NA) process for synthetic ash production.” In: Fifth industrial mineral international conference, Madrid(Spain);1982

     

    Velts, O., Uibu, M., Kallas, R., Kuusik, R., (2011). “CO2 mineral trapping: Modeling of calcium carbonate precipitation in a semi-batch reactor” Energy Procedia. No.    : 771-778

     

    Velts, O., Uibu, M., Kallas, R., Kuusik, R., (2011). “Waste oil shale as a novel source of calcium for precipitated calcium carbonate :Carbonation mechanism, modeling,and product characterization.” Journal of Hazardous Material

     

    Wey J. S. (1985). “Analysis of Batch Crystallization Processes.’’  Chem. Eng. Comm., Vol. 35, 231-252

     

    Watanabe, H., Mizuno, Y., Endo, T., Wang, X., Fuji, M., Takahashi, M., (2009). “Effect of initial PH on formation of hollow calcium carbonate particles by conyinuous CO2 gas bubbling into CaCl2 aqueous solution” Advanced Powder Technology.,  No.20   : 89-93

     

    Wasag, T., (1970). “Application of amines in the manufacture of soda by the modified Solvay method. Solubility of sodium chloride in aqueous solutions of some amines. Kwartalink Poswiecony Zagadnieniom Technologii Chemicznej” No.14 :  165-173

     

    Yang, H., Xu, Z., Fan, M., Gupta1, R., (2008). “Progress in carbon dioxide separation and capture: A review” Journal of environmental science.,   No. 


موضوع پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, نمونه پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, جستجوی پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, فایل Word پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, دانلود پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, فایل PDF پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, مقاله در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, پروژه در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, پروژه درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی در این پژوهش فرایند حذف کادمیوم از آب آشامیدنی به روش همرسوبی کربنات کلسیم مطالعه شد. امروزه آلودگی آب­های طبیعی با فلزات سنگین، به دلیل اثرات مخربی که بر موجودات زنده می­گذارد موجب نگرانی بسیاری از کشورهای جهان شده است. کادمیوم از طریق فاضلاب­ها و فرسایش سنگ­های معدنی و پساب­های ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی چکیده: هدف از انجام این پایان نامه مدل سازی ریاضی خشک کن دوار برای خشک کردن دی کلسیم فسفات است. در این پروژه با شرایط مختلف دما و تعداد دور مختلف خشک کن، میزان رطوبت محصول خروجی از خشک کن بررسی شده است. در نتیجه 100 داده از خروجی خشک کن دوار بدست آمده است که آنالیز های متعدی بر روی آنها انجام شده است.نسبت رطوبت در هر دور خشک کن در ...

پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی (شبیه سازی و کنترل فرآیند) چکیده مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیند نمک‌ زدایی الکترو استاتیک نفت‌ خام به کوشش الهام آریافرد هدف از این پژوهش مدلسازی فرآیند نمک‌زدایی از نفت خام بر اساس روش موازنه جمعیت می‌باشد. بدین منظور فرآیند نمک‌زدایی الکترواستاتیک یک و دو مرحله‌ای که شامل شیر اختلاط و مخزن الکترواستاتیک می‌باشد، در حالت پایا مدلسازی ...

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته نانو مهندسی شیمی چکیده مدل سازی حذف یون کلرید از میعانات گازی با استفاده از نانوفیلتراسیون یون کلرید موجود در میعانات گازی می تواند باعث خوردگی شدید تجهیزات و لوله ها شود. بنابراین، حذف آن از جریان میعانات گازی ضروری است. هدف این کار مدل سازی ریاضی فرایند نانوفیلتراسیون برای جداسازی یون کلرید از میعانات گازی است. بدین منظور، مدل های بار فضایی، ...

پایان نامه برای کارشناسی ارشد رشته زراعت چکیده به منظوربررسی اثرسطوح مختلف آهن واستفاده از مالچ بررشد وعملکرد لوبیاآزمایشی درسال زراعی 1392 به مدت یک فصل زراعی کشت پائیزه بعداز برداشت بادام زمینی در روستای سالستان از توابع آستانه اشرفیه واقع در استان گیلان بااستفاده از آزمایش کرت های خردشده با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی اجرا شد.فاکتور اول در 2سطح شامل استفاده از مالچ وعدم ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی نانومهندسی شیمی چکیده ساخت غشای نانوفیلتراسیون سرامیکی به منظور جداسازی یون کلرید (مطالعه موردی: میعانات گازی) در این تحقیق، جداسازی یون کلرید با استفاده از غشاء نانوفیلتراسیون دولایه آلومینا-تیتانیا مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار ابتدا غشاء دولایه آلومینا-تیتانیا بر پایه نگهدارنده غشایی آلفا آلومینا ساخته شده است. برای ساخت نگهدارنده ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده بررسی عملکرد حلال های مختلف جهت جذب دی اکسیدکربن در برج جذب بستر سیال در میان گاز های گلخانه ای دی اکسیدکربن به عنوان عمده­ترین و مهمترین گاز گلخانه­ای بیشترین سهم را در گرمایش جهانی زمین دارا می­باشد. روش­های مختلفی جهت جذب دی اکسیدکربن از جریان های گازی وجود دارد. یکی از روش­های قابل اعتماد و موثر در صنعت جهت جذب دی ...

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

ثبت سفارش