پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله

word 10 MB 31810 121
1390 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره دکتری در رشته مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی

    چکیده

    انتقال نفت سنگین توسط خط لوله یکی از مهمترین و مناسب ترین روشهای انتقال بوده و ویسکوزیته بالای ترکیبات سنگین نفتی و رسوب گذاری آنها در مسیر انتقال، بارزترین مشکل این نوع انتقال است. امولسیون نمودن نفتهای سنگین در آب یکی از بهترین روشهای حل این مشکل محسوب می شود. در این پروژه برای تشکیل امولسیون پایدار و مناسب، از چهار سویه میکروبی ACO4، ACO1، 91-B و1072  برای تولید امولسیون کننده های زیستی استفاده شده است. این امولسیون کننده ها با رشد سویه ها در محیط کشت و شرایط مناسب، تولید و طی فرآیندی چند مرحله ای، جداسازی شده اند. با بکار گیری این مواد و اجرای دقیق فرآیند امولسیون سازی، امولسیون های مختلف نفت در آب برای تمام سویه ها و دو نمونه نفت سنگین تهیه شده از میادین نفتی نوروز و سروش، ساخته شدند. مطابق مدل طراحی آزمایش تاگوچی آزمایش های کاهش ویسکوزیته و پایداری امولسیون انجام شده و توانایی این امولسیون کننده های زیستی در ایجاد یک امولسیون پایدار نفت در آب به اثبات رسید. در شرایط بهینه (35% آب، 32/1% امولسیون کننده حاصل از سویه ACO4 و 45 درجه سانتیگراد دما) میزان ویسکوزیته نمونه های نفت سنگین تا 98% کاهش یافته و تا 48 ساعت پایدار ماندند. این کاهش بعد از گذشت 8 روز به 60% رسید. با توجه به توان بالای این امولسیون کننده در امولسیون سازی نفت سنگین در آب، در بخش دوم این پروژه از این ماده برای امولسیون سازی در مقیاس پایلوت استفاده شد. با تشکیل امولسیون نفت در آب در مقیاس نیمه صنعتی و ایجاد شرایط بهینه، ویسکوزیته نمونه نفت سنگین بعد از کاهش تا cP 830 تا 72 ساعت پایدار ماند. با عبور امولسیون تولیدی از خط لوله نیمه صنعتی و مقایسه میزان رسوب گذاری آن با نفت سنگین، کاهش رسوب گذاری در اثر عبور نفت به شکل امولسیون مشخص است. این مزیت، شرایط راحتتر و کم هزینه تری را برای انتقال نفت سنگین توسط خط لوله، فرآهم می آورد.

     

    واژه های کلیدی:

    امولسیون کننده های زیستی، امولسیون نفت در آب، کاهش ویسکوزیته، کاهش رسوب گذاری؛ خط لوله.

     

     

    نفت خام سنگین و روشهای انتقال

    روند رو به رشد تقاضا برای انرژی در سراسر دنیا به ویژه کشور های صنعتی و در حال توسعه لزوم و نقش تولید و انتقال نفت خام سنگین را برای تامین نیازهای انرژی، دو چندان و بسیار برجسته کرده است. طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی تقاضای دنیا برای انرژی اولیه در سال 2011 ، 28% و تا سال 2030 بمیزان 60% افزایش خواهد یافت و به عبارتی نرخ رشد متوسط تقاضای انرژی 1/7% در هر سال خواهد بود .سهم و نقش منابع هیدرو کربنی در تامین و پوشش دادن به این تقاضای فزاینده انرژی بسیار بزرگ و مقدم بر سایر منابع انرژی می باشد و نقش نفت خام سنگین بسیار برجسته و تعیین کننده تر خواهد بود]1و2[.

    در جهان امروز بیش از 60% از انرژی مصرفی بشر فرآورده های نفتی است که این میزان در کشور ما بیش از 80% می باشد. از مجموع فرآورده های مصرفی نفت حدود 70% بنزین و گاز یا به اصطلاح برشهای سبک است ، و الباقی به همان صورت سنگین (برشهای سنگین) استفاده می شوند]2و3[.

    طبق آمارها و تخمین های ارائه شده ، میزان نفت در ذخایر نفتی جهان حدود 6200 میلیارد بشکه برآورد شده است که میزان 1300 میلیارد بشکه ازآن نفت خام با API  بیشتر از 020  است که اصطلاحا نفت سبک نامیده می شوند. و الباقی در حدود 4900 میلیارد بشکه، نفت سنگین با API  کمتر از 020  است که اصطلاحا نفت سنگین نامیده می شوند. اما در حال حاضر درصد بسیار کمی(1 تا 2 درصد) ازمنابع نفت خام سنگین جهان بهره برداری می شود. در نتیجه پژوهش در زمینه های استخراج ، فراوری و انتقال نفت سنگین میتواند ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا باعث بالا رفتن میزان ذخایر قابل دسترسی و استفاده نفتی و سوختهای فسیلی شود. (جدول 1-1)   ]3-4[.

    با توجه به حجم بالای ذخایر نفت سنگین در چند سال گذشته عملیات استخراج این گونه نفتها با استفاده از روشهای معمول در اکثر کشورهای پیشرفته شروع شده است و با سرعت بالایی در حال توسعه است. این موضوع باعث شده دیدگاهها و تفکرات ذیل در خصوص استفاده و فراوری هر چه سریعتر نفت سنگین بیان شود]2و3[.

    توانایی استخراج نفت خام سنگین با هدف بهره گیری از منابع نفتی به عنوان انرژی های نهفته موجود.

    امکان انتقال نفت خام سنگین به مراکز و کارخانجات مصرف کننده و پالایشگاه های نفت.

    ایجاد عاملی که بتواند قیمت جهانی نفت را بر اساس افزایش تعداد کشورهای استخراج کننده نفت، ثابت نگه دارد.

    کاهش جنبه استراتژیکی محصولات نفتی

    به تاخیر انداختن نیاز به سرمایه گذاری کلان برای استخراج و استفاده از منابع سوختی دیگر مانند زغال سنگ وسایر سوختهای سنتزی]3[

    با توجه به مطالب فوق میتوان نتیجه گرفت که انجام فرآیندهای بهبود نفت سنگین (برشهای سنگین) مطابق پیشرفتهای جدید صنایع وابسته نفت، می تواند مشکل کمبود فرآورده های سبک را تا حد مناسبی حل کند.

    بطور کلی بهره برداری از نفت سنگین، از تولید گرفته تا انتقال و پالایش، به علت خواص ویژه آن مستلزم استفاده از فناوری های پیشرفته است. بعلاوه به علت سنگین شدن تدریجی نفت در مخازن و مقادیر عظیم ذخایر نفت سنگین تولید ، انتقال و فراوری آن نیاز مند سرمایه گذاری خاص وبیشتر از سرمایه گذاری لازم برای بهره برداری از نفت متعارف است. در حال حاظر پروژه های متعدد تولید و علی الخصوص انتقال نفت سنگین از طریق خط لوله در کشور های تولید کننده نفت در سراسر دنیا در حال انجام و عمل می باشند که با مسائل و مشکلات عدیده ای به لحاظ های فنی و اقتصادی روبرو هستند. در اینجا روش های موجود  پیشنهادی برای انتقال نفت خام سنگین به وسیله خط لوله از جنبه های فنی و اقتصادی بررسی و تحلیل شدند]2و5[.

    انتقال نفت سنگین به وسیله خط لوله بدون کاهش قبلی در ویسکوزیته آن امکان پذیر نمی باشد. بالا بودن ویسکوزیته نفت خام، که بخشی از آن حاصل لختگی یا رسوب مواد آسفالتین با جرم مولکولی بسیار بزرگ است، مشکلات شدیدی را پیش می آورد که گرفتگی حفره چاه در عملیات تولید و ته نشینی و نهایتا انسداد در خط لوله طی عملیات انتقال از اهم آنها می باشند. بررسی گزارشهای متعدد نشان می دهد که تولید نفت سنگین به ویژه  از سال 2000 رو به افزایش بوده است و انتظار می رود این روند افزایش تولید حداقل تا سال2020 همچنان ادامه یابد. از این رو نیاز مبرم به نفت سنگین به منزله منبع انرژی هیدروکربنی ، جهت تامین ایمن تقاضای فزاینده برای انرژی در دهه های آینده نه تنها لزوم توسعه و دست یابی به روشهای موثر با صرفه اقتصادی را برای حمل و نقل نفت سنگین توسط خط لوله، ایجاب می کند؛ بلکه به عنوان یک ضرورت استراتژیک برای یک کشور نفت خیز در گستره درون مرزی و بین المللی باید مطرح باشد]6و7[.

     

      

     

     

     

    Abstract

    Heavy Oil transport by pipeline is one of the most appropriate methods to transfer. High viscosity oil compounds and depositing them in the transmission path, is the most obvious problem with this type of transfer. Oil in water emulsion formation is one of the best ways to solve these problems. To form a stable emulsion in this project, four new microbial strains ACO4, ACO1, 91-B and 1072 is used to produce biological emulsifier. The emulsifiers have been produced by growing strains in culture and suatable conditions. And they have been isolated and purified by a application process. Oil in water emulsion were formed for all strains and two heavy oil produced from the Soroush and Nuroze oil fields. These emulsions are used to get the best strains and optimal conditions for emulsion formation. Reduce viscosity and emulsion stability tests were performed according to the Taguchi experimental design models. With these experiments, the ability of the biological emulsifier in the formation of stable oil in water emulsion is proven. By the strain (ACO4) and in optimom conditions (35% water, 1.32% emulsifier and 45 oC temperature) the viscosity of heavy oil have been reduced in the initial 48 hours by 98%. After 8 days, this rate decreased has changed to 60%. In the second part of this project, according to the top of the emulsification capacity of the bioemulsifier in the formation of heavy oil in water emulsion, the bioemulsifier has been used in pilot scale. After formation of the oil in water emulsion in semi-industrial scale and in optimom conditions, the heavy oil viscosity decreased from 10,000 cP to 830 cP and has remained stable for 72 hours. The amount of sediment depositing emulsion were compared with the amount of sediment depositing oil in the pipeline route. This comparison was done with an eye. In the images produced, reducing the sediment of emulsified oil is clear completely. The advantage provides of easier and more affordable conditions for heavy oil transport by pipeline.

     

    Keywords:

    Bio emulsifier, Oil in water emulsion, Reduced viscosity, Sedimentation Reduction, Pipeline. Listen

    Read phonetically

    Dictionary

    adjective

    wrought

  • فهرست:

     

    فصل اول : مقدمه(مروری بر منابع)

     

    1

    1-1- نفت خام سنگین و روشهای انتقال

    2

    1-1-1-مشخصات نفت سنگین

    9

    1-1-2-روش های انتقال نفت سنگین

    13

    1-1-3-روش انتقال امولسیون نفت سنگین

    19

    1-2- سویه های میکروبی امولسیون کننده

    29

    1-3- امولسیون کننده های زیستی و انتقال نفت سنگین

    38

    1-3-1- کاهش ویسکوزیته

    40

    1-3-2- تولید سوختهای سبک

    42

    1-3-3- مهار رسوب-گذاری

    43

    فصل دوم : فاز آزمایشگاهی

    48

    2-1-  مواد، سویه ها و تجهیزات

    49

    2-1-1- سویه های میکروبی بکار گرفته شده

    49

    2-1-2- نفتهای سنگین استفاده شده

    49

    2-1-3- محیط کشت

    49

    2-1-4- مواد استفاده شده برای تهیه امولسیون نفت در آب

    50

    2-2- روشها

    51

    2-2-1- روش تهیه ترکیبات

    51

    2-2-1-1-تهیه سویه ها و محیط کشت مناسب

    51

    2-2-1-2- تهیه ماده امولسیون کننده از سویه های میکروبی

    52

    2-2-1-3- تهیه امولسیون پایدار نفت در آب

    54

    2-2-2- روش طراحی آزمایشها

    55

    2-2-3- روش اجرای آزمایشها

    58

    2-2-3-1- اندازه گیری میزان ویسکوزیته

    58

    2-2-3-2- اندازه گیری پایداری امولسیون

    60

    2-3- نتایج و آنالیز

    61

    2-3-1-نتایج

    61

    2-3-1-1- تهیه امولسیون کننده زیستی

    61

    2-3-1-2- تهیه امولسیون

    61

    2-3-1-3- پایداری امولسیون

    63

    2-3-1-4- تغییرات ویسکوزیته امولسیون با تغییرات دما و آب

    65

    2-3-1-5- تغییرات ویسکوزیته امولسیون ناشی از امولسیون کننده شیمیایی و یا زیستی

    68

    2-3-2-آنالیز نتایج

    71

    2-3-2-1- آنالیز نتایج آزمایشهای تشکیل امولسیون

    71

    2-3-2-2- آنالیز نتایج آزمایشهای پایداری امولسیون

    76

    فصل سوم : فاز نیمه صنعتی (پایلوت)

    81

    3-1- مواد، ترکیبات و تجهیزات

    82

    3-1-1- سویه، نفت، محیط کشت و استخراج امولسیون کننده زیستی

    82

    3-1-2- ساخت خط لوله چرخشی در مقیاس نیمه صنعتی

    84

    3-1-3- امولسیون نفت در آب

    84

    3-2- روشها

    86

    3-2-1- ساخت سیستم انتقال در مقیاس نیمه صنعتی

    86

    3-2-1-1- استخراج اندازه های مقیاس صنعتی برای شبیه سازی پایلوت

    86

    3-2-1-2- برآورد میزان افت فشار در پایلوت طراحی شده برای انتخاب پمپ

    89

    3-2-1-3- ساخت و استقرار پایلوت

    96

    3-2-2- راه اندازی پایلوت و اجرای آزمون ها

    99

    3-3- نتایج و آنالیز

    105

    3-3-1- اندازه گیری ویسکوزیته امولسیون در خط لوله

    108

    3-3-2- اندازه گیری پایداری امولسیون تهیه شده ضمن حرکت سیال داخل خط لوله

    107

    3-3-3- مقایسه میزان رسوب گذاری دو سیال نفت سنگین و امولسیون درخط لوله

    109

    نتیجه گیری و پیشنهادها

    113

    پیوست الف

    119

    پیوست ب

    122

    پیوست ج

    134

    منابع و ماخذ

    142

    چکیده انگلیسی

    147

     

    منبع:

     

    اصغریان، ح.ع.، جداسازی میکروارگانیسم های بومی کاهنده ویسکوزیته نفت سنگین به همراه شناسایی بیوشیمیایی مقدماتی سویه های نمونه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده بیوتکنولوژی، دانشگاه تهران، با همکاری پژوهشگاه نفت، 1385

     

     H. Bacha and D.L. Gutnick, Potential applications of bioemulsifiers in the oil industry, Department of Molecular Microbiology and Biotechnology, Tel-Aviv University, Tel-Aviv, 69978, Israel, Chapter 9, Published by Elsevier. 233-281, (2004).

     

    M.E. Hayes, K.R. Hrebenar, P.L.Murphy, L.E. Futch, J.F. Deal, P.L.Bolden, Combustion of Viscous Hydrocarbons, US Patent No. 4 684 372 (1987).

     

    M.Gondouin, S.Rafael, Heavy Oil Recovery Process, US Patent No. 4 706 751 (1987).

     

    D.A.Storm, Montvale, Method for Reducing the Pipeline Drag of Heavy Oil and Compositions Useful Therein, US Patent No. 6 178 980 B1 (2001).

     

    A.V.Kane, Maracaibo, Zulia, Method of Moving Viscous Crude Oil Throuch a Pipeline, US Patent No. 3 425 429 B1 (1969).

     

    K.H.Flournoy, R.B.Alston, W.B.Braden, Pipeline Transportation of Heavy Crude Oil, US Patent No. 4 134 415 (1979).

     

    D.R. Reginald, Heavy oil recovery process, US Pat. 4,160,479 (1979).

     

    M.G. Gifford, Method of transporting viscous hydrocarbons, US Pat. 4,246,919 (1981).

     

    B. Dieter, Process for the transportation of viscous oils, US Pat. 4,781,207 (1988).

     

    J.W. Theo, Upgrading oil emulsions with carbon monoxide or synthesis gas, US Pat. 5,322,617 (1994).

     

    J.L.V.Grosso, Bucaramanga, O.J.M.Suarez, On-Line and/or Batch Process for Production of Fuel Mixtures Consisting of Coal/Asphaltenes, Fuel Oil/Heavy Crude Oil, Surfactant and Water (CCTA), and the Obtained Products, US Patent No. 5 902 359 (1999).

     

    G.Prukop, Houston,  Alkoxylated Surfactant System for Heavy Oil Reservoirs, US Patent No. 5 092 405 (1992).

     

    I.A.Layrisse, D.R.Polanco, Viscous Hydrocarbon-in-Water Emulsions, US Patent No. 4 923 483 (1990).

     

    K.H.Flournoy, R.B.Alston, Aqueous Surfactant Solutions and Oil-in-Water Emulsions, US Patent No. 4 192 767 (1989).

     

    A.H. Tayseer, Field upgrading of heavy oil and bitumen, US Pat. 6,357,526 (2002).

     

    J.D. Desai, I. M. Banat, Microbial Production of Surfactants and Their Commercial Potential, Microbiology and Molecular Biology Reviews, p. 47–64, Vol. 61, No. 1, Mar. (1997).

     

    A. A. Bodour, K. P. Drees, R. M. Maier, Distribution of Biosurfactant-Producing Bacteria in Undisturbed andContaminated Arid Southwestern Soils, Applied and  Environmental Microbiology, p. 3280–3287 Vol. 69, No. 6, June (2003).

     

    F. Martínez-Checa, F.L.Toledo, K.El.Mabrouki, E.Quesada, C.Calvo, Characteristics of bioemulsiWer V2-7 synthesized in culture media added of hydrocarbons: Chemical composition, emulsifying activity and rheological properties, Bioresource Technology, 26 October (2006).

     

    P.F.F. Amaral , J.M. da Silva, M. Lehocky , A.M.V. Barros-Timmons ,M.A.Z. Coelho , I.M. Marrucho, J.A.P. Coutinho, Production and characterization of a bioemulsifier from Yarrowia lipolytica, Process Biochemistry 41 1894–1898, (2006).

     

    S.B.Batista, A.H.Mounteer, F.R. Amorim, M.R.tola, Isolation and characterization of biosurfactant/bioemulsifier-producing bacteria from petroleum contaminated sites, Bioresource Technology 97, 868–875, (2006).

     

    A. S. Nayak, M.H. Vijaykumar, T.B. Karegoudar, Characterization of biosurfactant produced by Pseudoxanthomonas sp. PNK-04 and its application in bioremediation, International Biodeterioration & Biodegradation, 63, 73–79 (2009).

     

    C. Ruggeri, A. Franzetti, G. Bestetti, P. Caredda, P. L. Colla, M. Pintus, S. Sergi, E. Tamburini, Isolation and characterisation of surface active compound-producing bacteria from hydrocarbon-contaminated environments, International Biodeterioration & Biodegradation, 63, 936–942 (2009).

     

    G.D. Noudeh, M.H. Moshafi, P. Kazaeli and, F. Akef, Studies on bioemulsifier production by Bacillus licheniformis PTCC 1595, African Journal of Biotechnology, vol 9, 3, 352-356 (2010).

     

    S.  Maneerat and P. Dikit, Characterization of cell-associated bioemulsifier from Myroides sp. SM1, a marine bacterium, Songklanakarin J. Sci. Technol., vol 29, 3, 769-779 (2007).

     

    N. Kosaric, Biosurfactants and Biotechnology, Marcel Dekker, N.Y., 211-246 (1987).

     

    J.M. Foght, D. L. Gutnick, D. W. S. Westlake, Effect of Emulsan on Biodegradation of Crude Oil by Pure and Mixed Bacterial Cultures, Applied and Environmental Microbiology, p. 36-42 Vol. 55, No. 1, Jan.(1989).

     

    L. Bunster, J. Fokkema, B. Schippers, Effect of Surface-Active Pseudomonas spp. on Leaf Wettability, Applied and Environmental Microbiology, p. 1340-1345, June (1989).

     

    D.Gutnick, H.R.Bach, Compositions Containing Bioemulsifiers and a Method for Their Preparation, US Patent No. 6 512 014 B2 (2003).

     

    I. M. Banat, A. Franzetti, I. Gandolfi, G. Bestetti, M. G. Martinotti, L. Fracchia, T. J. Smyth and R.Marchant, Microbial biosurfactants production, applications and future potential, Appl Microbiol Biotechnol 87, 427–444 (2010).

     

    I.Lazar, A.Voicu , C. Nicolescu , D. Mucenica, S. Dobrota, I.G. Petrisor, M. Stefanescu, L.Sandulescu, The use of naturally occurring selectively isolated bacteria for inhibiting paraffin deposition, Journal of Petroleum Science and Engineering 22,161–169,(1999).

     

    S. K. Satpute, I. M. Banat, P. K. Dhakephalkar,A. G. Banpurkar and B. A. Chopade, Biosurfactants, bioemulsifiers and exopolysaccharides from marine microorganisms, Biotechnology Advances 28, 436–450 (2010).

     

    F.L. Toledo, J. Gonzalez-Lopez and C. Calvo, Production of bioemulsifier by Bacillus subtilis, Alcaligenes faecalis and Enterobacter species in liquid culture, Bioresource Technology, 99 8470–8475 (2008).

     

    A. C. Bannwart, Modeling aspects of oil–water core–annular f lows, Journal of Petroleum Science and Engineering, 32, 127– 143 (2001).

     

    S. M. M. Dastgheib, M. A. Amoozegar, E. Elahi, S. Asad and I. M. Banat, Bioemulsifier production by a halothermophilic Bacillus strain with potential applications in microbially enhanced oil recovery, Biotechnol Lett, 30, 263–270 (2008).

     

    G.Prukop, US Pat. 5092405, (1992).

     

    Y.C. Xin, J.H. Liu, D.-B. Xu and E.Q. Hou, Study on viscosity reduction of 4 heavy crude oils of Venezuela through O/W emulsification, Oilfield Chemistry, Vol 24, 1, 24-29 (2007).

     

    C. Calvo, M. Manzanera, G.A. Silva-Castro, I. Uad and J. González-López, Application of bioemulsifiers in soil oil bioremediation processes. Future prospects, Science of the Total Environment, vol 407, 12, 3634-3640 (2009).

     

    C.A.Rocha, D.Gonzalez, M.L.Iturralde, Production of Oily Emulsions Mediated by a Microbial Tensoactive Agent, US Patent No. 5 866 376 (1999).

     

    M.E.Hayes, F.Beach, Bioemulsifier-Stabilized Hydrocarbosols, US Patent No. 4 943 390 (1990).

     

    D.J. White and C.Y. Cheuk, Modelling the soil resistance on seabed pipelines during large cycles of lateral movement, Marine Structures, (2007).

     

    L. S. Dorobantu, Anthony K. C. Yeung, Julia M. Foght, and Murray R. Gray,  Stabilization of Oil-Water Emulsions by Hydrophobic Bacteria, Applied and Environmental Microbiology, p. 6333–6336 Vol. 70, No. 10, (2004).

     

    H. Salehizadeh, M. Mousavi , S. Hatamipour, K. Kermanshahi, Microbial demetallization of crude oil using Aspergillus sp.: vanadium oxide octaethyl porphyrin (VOOEP) as a model of metallic petroporphyrins, Iranian Journal of Biotechnology, Vol. 5, No. 4, (2007).

     

    Y. Xua, M. Lu, Bioremediation of crude oil-contaminated soil: Comparison of different biostimulation and bioaugmentation treatments, Journal of Hazardous Materials, 183, 395–401(2010).

     

    T. Xu, Ch. Chen, Ch. Liu, Sh. Zhang, Y. Wu and P. Zhang, A novel way to enhance the oil recovery ratio by Streptococcus sp. BT-003, Journal of Basic Microbiology, 49, 477–481(2009).

     

    A.M. Elsharkwy and R.B.C. Gharbi, Comparing classical and neural regression techniques in modeling crude oil viscosity, Advances in Engineering Software, 32, 215–224 (2001).

     

    Sh. Yuval, Enzymatic degradation of lipopolysaccharide bioemulsifiers, US Pat. 4,704,360 (1987).

     

    E. Aniszewski, R. S. Peixoto, F. F. Mota, S. G. F. Leite and A. S. Rosado, Bioemulsifier production by microbacterium SP. Strains isolated from mangrove and their application to remove cadmium and zinc from hazardous industrial residue, Brazilian Journal of Microbiology, 41, 235-245 (2010).

     

    H. Huang, G, Cheng, L, Chen, X. Zhu and H. Xu, Lead (II) Removal from Aqueous Solution by Spent Agaricus bisporus: Determination of Optimum Process Condition Using Taguchi Method, Water Air Soil Pollut 203, 53–63 (2009).

     

     G. Caetano-Anollés, DAF Optimization Using Taguchi Methods and the Effect of Thermal Cycling Parameters on DNA Amplification, BioTechniques, 25, 472-480 (1998).

     

    M. R. Davidsona, Q. D. Nguyenb, Ch. Changa and H. P. Rønningsen, A model for restart of a pipeline with compressible gelled waxy crude oil, J. Non-Newtonian Fluid Mech., 123, 269–280 (2004).

     

    S. Ghorai, V. Suri and K.D.P. Nigam, Numericalmodeling of three-phase stratified flowin pipes, Chemical Engineering Science, 60, 6637– 6648 (2005).


موضوع پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, نمونه پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, جستجوی پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, فایل Word پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, دانلود پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, فایل PDF پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, تحقیق در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, مقاله در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, پروژه در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, پروپوزال در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, تز دکترا در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, پروژه درباره پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, گزارش سمینار در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله, رساله دکترا در مورد پایان نامه استفاده از باکتری های امولسیون کننده نفت سنگین در جلوگیری از رسوب گذاری در مسیر خط لوله

پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی (شبیه سازی و کنترل فرآیند) چکیده مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیند نمک‌ زدایی الکترو استاتیک نفت‌ خام به کوشش الهام آریافرد هدف از این پژوهش مدلسازی فرآیند نمک‌زدایی از نفت خام بر اساس روش موازنه جمعیت می‌باشد. بدین منظور فرآیند نمک‌زدایی الکترواستاتیک یک و دو مرحله‌ای که شامل شیر اختلاط و مخزن الکترواستاتیک می‌باشد، در حالت پایا مدلسازی ...

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی شیمی (گرایش گاز) چکیده بررسی آزمایشگاهی رطوبت زدایی از گاز با استفاده از محلول تری اتیلن گلایکول در تماس ­دهنده های غشای الیاف تو­ خالی در این مطالعه، در جهت رطوبت زدایی از گاز توسط حلال جاذب تری اتیلن گلایکول (TEG) ، از دو تماس دهنده غشائی الیاف تو­خالی با جنس­های مختلف الیاف پلی وینلیدن فلوراید (PVDF) و پلی پروپیلن (PP) استفاده گردیده ...

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی شیمی (گرایش گاز) چکیده بررسی آزمایشگاهی رطوبت زدایی از گاز با استفاده از محلول تری اتیلن گلایکول در تماس­دهنده های غشای الیاف تو­خالی در این مطالعه، در جهت رطوبت زدایی از گاز توسط حلال جاذب تری اتیلن گلایکول (TEG) ، از دو تماس دهنده غشائی الیاف تو­خالی با جنس­های مختلف الیاف پلی وینلیدن فلوراید (PVDF) و پلی پروپیلن (PP) استفاده گردیده ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمریزاسیون چکیده با استفاده از روش های طراحی آزمایش دستور خوراک بهینه برای تهیه لاستیک نیتریل تعیین شد. در ابتدا برای تعیین فاکتورهای موثر بر سرعت پلیمریزاسیون، آزمایش های غربال گری مطابق با روش پلاکت-بورمن که تعداد زیادی فاکتور را با تعداد کمی آزمایش بررسی می کند طراحی شد. بر این اساس 9 فاکتور در قالب 12 آزمایش در دو سطح و به منظور تعیین ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی چکیده یخ زدگی فن ها در واحدهای عملیاتی از جمله واحد هیدروژن پالایشگاه امام خمینی شازند در فصول سرد سال یکی از مشکلات مهم در این پالایشگاه می باشد. به منظور ارائه راهکار مناسب برای حل این مشکل بایستی تخمینی مناسب از دمای خروجی فن را داشته باشیم. روش شبکه عصبی ابزار محاسباتی بسیار قوی به منظور مدلسازی پدیده ها می باشد. در این تحقیق از یک ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیای سیاسی چکیده : سیاست خارجی ایران در سه قرن اخیر بر روی مرزهای غربی کشور بود ، اما عملاً این کشور از سوی مرزهای شرقی خود دچار صدمات مهمی شده است، به ویژه پس از تقسیم شبه قاره به سه کشور مستقل در سال 1947 و وقوع اختلافات مرزی میان هند و پاکستان از یک سو و پاکستان و افغانستان از سوی دیگر و نیز وقوع کودتای کمونیستی در افغانستان در ...

پایان‌نامه دکتری در رشته‌ی مهندسی شیمی چکیده بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic) نمک زدایی از نفت خام اولین مرحله در پالایش نفت می باشد که بدین وسیله ترکیب های نا-مطلوب همراه نفت قبل از اینکه به واحد اصلی برسند جدا می شوند. جهت کاهش نمک موجود در نفت روش های متفاوتی از جمله اضافه کردن ...

پایان نامه دوره دکتری رشته مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده هدف از انجام این مطالعه تولید بیوپلیمر پلی­هیدروکسی­ آلکانوآتها با استفاده از منابع کربنی گلوکز، فروکتوز، ملاس و آب پنیر توسط میکرو ارگانیسم های Azohydromonas lata DSMZ 1123، Azotobacterbeijerinckii DSMZ 1041 ، Cupriavidus necator DSMZ 545، Hydrogenophaga pseudoflava DSMZ 1034 بوده است. در مرحله نخست جهت غربالگری ...

ثبت سفارش