پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی

word 282 KB 31909 78
مشخص نشده کارشناسی ارشد روانپزشکی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • فصل اول

    عنوان طرح:  تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر می زان دلبستگی پدر با نوزاد – یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی

    بیان مسئله

    تحقیقات درباره جنین و نوزاد حیوانات نشان داده است که تجارب حسی غیرعادی (اعم از تحریک بیش از حد یا محرومیت بیش از حد) می­توانند بر تکامل مغز تأثیر بگذارد. حساسیت لمسی از هفته 7 جنینی و از ناحیه دهان شروع می­شود و در هفته 15 به سایر قسمتهای صورت، کف دست و پا، تنه ،بازوها ، پاها ،زبان و غشاهای مخاطی توسعه می­یابد. لمس یکی از مهمترین روش­های تبادل عاطفی برای والدین و شیرخواران محسوب می­شود و اولین سیستم حسی است که تکامل می­یابد و مبنای تعاملات میان شیرخوار و والدین را بوجود می­آورد[1] چرا که نوزاد از ابتدای تولد دارای حس لمس در هر ناحیه از بدن است[2].

    اهمیت تماس فیزیکی در نوع بشر، قابل اغماض نیست[1] لمس، بوسیله آرام کردن نوزاد به کاهش استرس کمک می­کند و میزان خواب را افزایش می­دهد[3-5] و نقش مهمی در رشد جسمی و عاطفی نوزاد دارد و ماساژ، بهترین شیوه لمس است. ماساژ نه تنها به ایجاد علاقه و دلبستگی بین مادر و نوزاد کمک می­کند و پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد را بهبود بخشیده و اطمینان بیشتری از نظر مهارتهای والدینی بوجود می­آورد[1, 5] بلکه برای تسکین کولیک، تقویت دستگاه گوارش و رشد عضلات بسیار سودمند می­باشد   نوع، زمان و مقدار لمس باید با متغیرهای تکاملی نظیر سن وشرایط فعلی شیرخوار، قابلیت­ها، آستانه تنش­ها و توانایی­های نوزاد هماهنگ باشد[1]. نوع ماساژ و مقدار فشاری که در فرایند انجام ماساژ استفاده می­شود در میزان وزن­گیری، خواب، عصبانیت، گریه و اضطراب نوزاد تأ ثیر دارد[8].

    تمایل فرد به برقراری نوعی رابطه­ی نزدیک با افراد معین و احساس امنیت بیشتر در حضور این افراد، دلبستگی نامیده می­شود و به نظر می­­رسد الگوی دلبستگی اولیه، با نحوه­ی کنار آمدن کودک با تجربه های چند سال بعد نیز ارتباط دارد  . دلبستگی رابطه عاطفی بین والدین و نوزادشان است که از زمان قبل از تولد شروع می­شود و با احساس حرکات جنین زیاد می­شود و بعد از تولد افزایش می­یابد و تماس پوستی مادر با نوزاد[10] و مراقبت کانگروئی بلافاصله بعد از تولد میزان دلبستگی مادر با نوزاد را افزایش می­دهد[11]. لازم به ذکر است که فرایند دلبستگی بین مادر و نوزاد فرایندی متقابل است چرا که رابطه بین دلبستگی والدین-نوزاد با رفتارهای بعدی والدی به خوبی ثابت شده­است[12].

    ارتباط والدین قبل از بارداری و تولد، سنگ بنای سازگاریهای عمده هیجانی و فیزیکی همراه با تولد طفل را بنا می­نهد[13]. دلبستگی پدر با جنین یک احساس ذهنی عشق و علاقه نسبت به کودکی است که هنوز متولد نشده است نه راه و روش یا نظری در مورد کودک[14]. شواهد زیادی هست که نشان می­دهد جداشدن عاطفی توأم با جدائی فیزیکی از والد، می­تواند فرایند طبیعی پیوند عاطفی والد و نوزاد را مختل کند. وقتی که شیرخواری بیمار است به نظر می­رسد که جدائی فیزیکی توأم با جدائی عاطفی از والدین، سبب نوعی احساس بی کفایتی در والدین می­شود و لازم است والدین تشویق شوند که شیرخوار را هرچه زودتر ملاقات کنند و او را لمس کنند چرا که لمس کردن اولین روش ارتباطی بین والدین و شیرخوار است[1]. بسیاری از افرادی که به تازگی پدر یا مادر شده­اند، تمایل به لمس و دست زدن به نوزادشان از خود نشان می­دهند[15].

    بخشی از تکامل یک نوزاد طبیعی وابسته به مبادله یکسری واکنش­های عاطفی بین والد و اوست که آنها را از لحاظ روانی و فیزیولوژیکی نزدیک می­کند. این ارتباط با حمایت عاطفی خانواده تقویت می­شود[16]. ارتباط نوزاد-والد پیش از بدنیا آمدن نوزاد با برنامه­ریزی و قطعیت حاملگی شروع می­شود[16]. پدران در مراحل اولیه بعد از زایمان -که ممکنست استرس زیادی هم داشته باشند- از میزان امکانات موجود جهت تسریع تعامل نزدیک با نوزادشان رضایت ندارند[17] در حالیکه مطالعات نشان می­دهند که برگزاری کلاس آموزشی نحوه ماساژ و حمام نوزاد به مدت 4 هفته سبب می­شود که نوزادان با پدر خود رابطه خوبی برقرار کنند وتماس چشمی، لبخند و ارتباط کلامی بیشتری با پدر نشان دهند و رفتارهای اجتنابی کمتری در مقایسه با گروه کنترل از خود نشان دهند[18].

    مطالعات جدید نشان می­دهد که تعامل اولیه پدر– نوزاد، پدران را نیز همانند مادران شیفته کودک می­سازد. ارتباط نزدیک کودک با پدر می­­تواند عواقب ناشی از عدم ارتباط امن با مادر را جبران کند و پدرانی که از کودکان خود مراقبت می­کنند ممکنست با نقش والدینی خود احساس راحتی و موفقیت بیشتری نمایند[1]. هنگامی که والدین آرامش کسب می­کنند، اعتماد به نفس آنها افزوده می­شود و فواید آن برای والدین و نوزاد خیلی زیاد است[5] و این در حالیست که پدرانی که در برنامه های آموزشی مربوط به ماساژ نوزاد شرکت کردند، از میزان استرس­شان به میزان قابل ملاحظه­ای کاسته شد[17] و نیز آنهایی که در برنامه­های  بهداشت نوزاد از جمله اهمیت شیر مادر شرکت کردند، نسبت به سایر گروه­ها اضطراب کمتری از خود نشان دادند[19].

    معمولا فرایند وابستگی در پدران، باعث بروز رفتارهایی مانند تماس بینائی با نوزاد، بخصوص با تمرکز بر زیبائی کودک، تماس لمسی که غالباً به صورت تمایل به گرفتن و بغل کردن نوزاد ظاهر می­شود، توجه به خصوصیات مشخص و مستقل کودک با تأکید بر تشابهات او به پدر،  درک نوزاد به صورت کمال مطلوب، تکامل حس قوی گرایش به کودک که منجر به توجه بیشتر به او می­شود و ایجاد حس عمیق اعتماد به نفس و رضایت مندی می­گردد[1]. بهر حال، هم پدر و هم مادر وقتی که منتظر تولد کودک هستند با جنین رابطه عاطفی برقرار می­کنند[20]. زمان ایجاد دلبستگی به نوزاد در مادران نسبت به پدران متفاوت است. اگر چه مادران یک افزایش سریع در میزان دلبستگی را در ماه پنجم حاملگی نشان می­دهند و در طول حاملگی احساسی بخصوص دارند اما این احساس در پدران به آرامی و بیشتر بعد از تولد و هنگام مراقبت از نوزاد اتفاق می­افتد[12] توجه به دلبستگی پدر و مادر با نوزاد از نظر رشد و تکامل روانی– اجتماعی کودک و توافق بین زوجین بسیار پر اهمیت است[20] و مطالعات در مورد روابط عاطفی پدر- کودک نشان داده است که مراحل این پیوند عاطفی تا حدودی شبیه مادر است[1, 21].

    تعامل پدر و مادر با جنین در حال رشد متفاوت است. اما مدارک و شواهد موجود این تفاوتها را متناقض نشان می­دهد. برخی میزان دلبستگی مادر را بالاتر، برخی میزان دلبستگی پدر را بالاتر و برخی از آنها دلبستگی پدر و مادر را مشابه هم نشان داده­اند. تشخیص عوامل مؤثر بر دلبستگی پدر و مادر با نوزاد بسیار مهم است چرا که در سلامتی و رشد و تکامل نوزاد دخیل هستند[20].

    یکی از اهداف کارکنانی که با والدین در ارتباط هستند، تشویق بهبود دلبستگی یا ارتباط مؤثر بین والدین و نوزاد است[12]. پرستاران ممکنست عوامل دخیل در میزان دلبستگی والد– نوزاد را در طول مراقبتهای قبل از زایمان بررسی کنند[20] و پرستاران می­توانند بر فرایند وابستگی تأثیر مثبت بگذارند[1]. پرستار نوزادان باید بطور روز افزون دنبال مداخلاتی از جمله ماساژ باشد که این نیاز والدین را تأمین نماید[15] و برای تکامل روابط عمیق­تر والدین با کودکان، آنها را آموزش داده و مشکلات احتمالی را شناسایی کنند[1] و اگر خانم حامله و همسر او برای داشتن احساس عمیق نسبت به نوزاد آمادگی ندارند، پرستار باید آنها را به یک مشاور معرفی کند[20]. زیرا پدرانی که در فرایند ماساژ نوزادان خویش مشارکت می­نمایند احساس لذت بیشتری نموده و در تعامل با نوزاد صمیمیت بیشتری نشان می­دهند[22] و در این فرایند شناخت اهمیت تماس زودرس بین پدر و نوزاد، ضروری است. پدران باید تشویق شوند که احساسات مثبت خود را بروز دهند[1]. پدران در 48 ساعت اول بعد از زایمان عواطف مربوط به دلبستگی را کمتر از خود نشان می­دهند[21] بخصوص اگر به دلایلی پدر بر این باور باشد که این احساسات باید پنهان بماند، در صورتی که این نکته برای آنها روشن نشود پدر ممکنست در تناقض بین باورهای قبلی خود با احساسات عمیقی که تمایل به آشکار کردن آنها دارد گمراه شود و بهترین فرصت­ها برای تعامل با فرزند خویش را از دست دهد[1] و برخی فاکتورهای دخیل در دلبستگی پدر با نوزاد مانند ارتباط پدر و مادر، سن پدر شدن، تجربیات قبلی دوران پدر بودن، حاملگی پر خطر، تعداد فرزندان، سطح تحصیلات که این عوامل را نمی­توان تغییر داد[20].

    در مطالعه scholz به اثرات مثبت مداخله پدر در فرایند حمام دادن و ماساژ نوزاد اشاره شده است [18] اما اشکال مطالعه این است که هم پدر و هم مادر را در مراقبت درگیر کرده و هر دو مراقبت(حمام دادن و ماساژ نوزاد) را توأماً انجام داده­اند و عملاً اثرات مثبت هر یک از تکنیک ها به تنهایی مشخص نشده است.

    با توجه به اهمیت موضوع و به دلیل اینکه دلبستگی پدر– نوزاد در صورت بروز مشکلات و آزردگی­های جسمی مادر پس از زایمان رابطه بین مادر– نوزاد را تحت تأثیر قرارمی­دهد و در این برهه زمانی مشارکت دادن پدر در فرایند مراقبت می­تواند این کاستی را پوشش داده و نوزاد را از صدمات روانی– اجتماعی احتمالی حفاظت کند[20] و با عنایت به اینکه تنها مطالعات معدودی در جهان در خصوص موضوع مداخله پدران بر فرایند دلبستگی نوزاد و پدر انجام شده[23] و مطالعات انجام شده در دهه­های اخیر بیشتر بر روی تأثیر ماساژ بر میزان وزن ­گیری نوزاد و علائم افسردگی و اضطراب مادران و نیز مقایسه تأثیر انواع روشهای ماساژ بر وزن نوزاد صورت گرفته­است[24] و در کشور نیز مطالعه­ای در این خصوص یافت نشد لذا پژوهشگر با قصد یافتن تاثیر ماساژ نوزاد بر دلبستگی بین پدر و نوزاد ،تصمیم به انجام این مطالعه گرفت.

  • فهرست:

    فصل اول

    بیان مسئله                  ............................................................................................. 1

    اهداف                       ............................................................................................  7

    تعریف واژه­های اختصاصی    ......................................................................................  9

    فصل دوم

    چارچوب پنداری            ..........................................................................................  11

    مروری بر متون           .........................................................................................   34

    فصل سوم

    دیاگرام کارآزمایی بالینی ...........................................................................................  49

    نوع پژوهش              ..........................................................................................   50 

    جامعه پژوهش           ............................................................................................ 50

    نمونه پژوهش           ............................................................................................. 51

    حجم نمونه              ............................................................................................. 51

    محیط نمونه             ............................................................................................  51

    روش نمونه­گیری       ............................................................................................. 52

    روش پژوهش           ............................................................................................  52

    مشخصات واحدهای پژوهش    .................................................................................  56

    ابزار گردآوری داده­ها      .......................................................................................  56

    روش گردآوری داده­ها   ..........................................................................................  58

    روایی ابزار           ............................................................................................  59

    پایایی ابزار          .............................................................................................  60

    روش تجزیه و تحلیل آماری  ..................................................................................  61

    ملاحظات اخلاقی  ..............................................................................................  61

    فصل چهارم

    یافته­های پژوهش ...............................................................................................  63

    فصل پنجم

    بحث و بررسی   ................................................................................................  81

    نتیجه­گیری نهایی ...............................................................................................  89

    کاربرد یافته­ها  .................................................................................................  90

    پیشنهادات پژوهش­های بعدی  .................................................................................  92

    محدودیت­های پژوهش  ........................................................................................  93

    پیوست­ها

     

     

    منبع:

    WongDonnaL., HankberiM., and WilsonD., Wong,s nursing care of infants and children. 1388, Tehran: Boshra.

    2.       Raei and Bahaaddinzade, NICU Nursing. 1390, Tehran: Boshra.

    3.       CaroleKenner and JudyWright, NEONATAL NURSING Handbook, ed. s. ed. 2004: from Elsvier,s Health Sciences Rights Department in Philadelphia.

    4.       KelmansonA. and AdulasE.I., Massage therapy and sleep behavior in infants born with low birth weight. Complementary Therapies in clinical practic, 2006. 12: p. 200-205.

    5.       SimpsonR., Baby massage classes and the work of the international association of infant massage. complementary Therapies in nursing and midwifery, 2001. 7: p. 25-33.

    6.       ChenJ., et al., Baby Massage Ameliorates Jaundice in Full-Term Newborn Infants. Tohoko J. Exp. Med., 2011. 223(2): p. 97-102.

    7.       Moyer-MileurL.J., et al., Massage Improves Growth Quality by Decreasing Body Fat Deposition in Male Preterm Infant. The Journal Of Pediaterics, 2013. 162(3): p. 490-495.

    8.       Field, T., et al., Moderate versus light pressure massage therapy leads to greater weight gain in preterm infants. Infant Beahavior and Development, 2006. 29: p. 574-578.

    9.       اتکینسون, ر.ا. و همکاران, زمینه ی روانشناسی هیلگارد. 1391, تهران: رشد.

    10.     Nematbakhsh, et al., Effect of mothe-infant skin to skin contact on mother,s attachment. fundamental of mental health, 2007. 8,spring&summer(33&34): p. 25-32.

    11.     Vakilyan, KHatamidoost, and KHorsandi, The effect of KMC as soon as labor on mother,s attachment behavior befor discharge hospital. Hormozgan medical, 2007. 11(1): p. 63-57.

    12.     VerklanM.T. and w. m., core curriculum  for neonatal  initnsive  care nursing. Marlde Wald ed, ed. forth. 2010 saunders,USA.

    13.     Nelson and W. Emerson, Pediatric Psycology. Ehsanmanesh E. ed. 1994, tehran: Iran university publisher 033-74. 20-21.

    14.     CondonJ.T., The parent - fetal relationship:a comparition of male and female expectant parent. juornal of psychosomatic obstetric and gynecology, 1985. 4: p. 271-285.

    15.     BondC., Positive touch and massage in the neonatal unit : a british approach. Semin neonatal, 2002. 7: p. 477-486.

    16.     Nelson, Nelson textbook of pediatrics, ed. 19th. 2011, tehran:Andishe 28-29.

    17.     Cheng, C.D., A. A.volk, and Z. A.marini, Supporting fathering through infant massage. the journal of perinatal education, 2011. 20(4): p. 200-209.

    18.     Scholz, K. and C. A.samuels, Neonatal bathing and massage intervention with father, behavioral effect 12 weeks after birth of the first baby: The sunraysia australia intervention project. International Journal of Behavioral Development, 1992. 15(1): p. 67-81.

    19.     Tohotoa, J., et al., Can father inclusive practice reduce paternal postnatal anexiety?A repeated measres cohort study using the hospital anexiety and dpression scale. BMC pregnancy and childbirth, 2012. 12:75.

    20.     A.ustunsoz, et al., Comparison of maternal-and paternal-fetal attachment in turkish couples. Midwifery, 2010. 26.

    21.     Figueiredo, B., et al., Mother-to-infant and father-to-infant initial emotional involvment. Early child dvelopment and care, 2007. 177-5: p. 521-532.

    22.     Cullen, et al., Father-Infant Interaction are Enhanced by Massage Therapy. Early Child Development and Care, 2000. 164(1): p. 41-47.

    23.     LundqvistP., HellstromL., and HallstromI., From Distance Toward Proximity: Fathers Lived Experience of Caring for Their Preterm Infants. Pediatric Nursing, 2007. 22(6): p. 490-497.

    24.     Field, T., Diego, and Hernandez-Rief, Preterm infant massage theraoy research: A review. Infant Behavior & Development, 2010. 33: p. 115-124.

    25.     Dorland, W., dorland,s illustrated medical dictionary. 2009, Tehran: kalame.

    26.     http://www.fisherprice.com/en_Us/playtime/parenting/articlesandadvice/articledetail.html?article=tcm:169-18813.

    27.     PoorafkariN., Comperhensive Dictionary of psychiatry and psychology. 1994, Tehran: Boshra.

    28.     رسولی, م. و همکاران, پرستاری کودکان - کودک سالم. 1387, تهران: اندیشه رفیع.

    29.     Condon, J.T., C.J. Corkindalea, and P. Boyceb, Assessment of postnatal paternal–infant attachment: development of a questionnaire instrument. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 2008. 26(3): p. 195–210.

    30.     Wolke, D., Feeding and sleeping across the life span, ed. M. Rutter and D. Hay. 1994, Oxford: Blackwell Scientific Publications.

    31.     Helth, T.D. and M. Jarden, Fathers experiences with the skin - to- skin method in NICU: competent parenthood and redefined gender roles. Journal of Neonatal Nursing, 2012. 6(1): p. 1-8.

    32.     سادوک, د.ب.ج.  و د.و.آ. سادوک, خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی, ویرایش دهم جلد اول 2007 , تهران: ارجمند.

    33.     احمدی, م., مبانی روان شناختی ارتباط مؤثر والدین با فرزندان در محیط خانواده. معرفت, 1391. 104.

    34.     هافمن, ک. and همکاران, روان شناسی عمومی. ۱۳۸۴, تهران: ارسباران.

    35.     پرستاری داخلی و جراحی بلک و هوکس - اختلالات پوست و مخاط. 1389, تهران: جامعه نگر- سالمی.

    36.     معماریان, ر., کاربرد مفاهیم و نظریه های پرستاری. 1390, تهران: مرکز نشر دانشگاه تربیت مدرس.

    37.     Field, T., Touch and Massage in Early Child Development. 2004, U.S.A.: Johnson & Johnson Pediatric Institute L.L.C.

    38.     ویلمور, ج. و د. کاستیل, فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی جلد 11392: مبتکران.

    39.     ویچلو, د. و براون, ماساژ. 1377, تهران: ققنوس.

    40.     Field, T., M. Diego, and M. HERNANDEZ-rEIF, Massage therapy research. Developmental Review, 2007. 27: p. 75-89.

    41.     mainousRo., Infant massage as a companent of developmental care: past, present, and future. Holistic nursing practice, 2002. 17(1): p. 1-7.

    42.     InglandA., Aromatherapy and massage for mother and baby. 1382, Mashhad: Sokhan gostar.

    43.     سعیدی-رضا  و همکاران، بررسی اثر ماساژ با روغن تری گلیسرید با زنجیره متوسط بر افزایش وزن نوزادان نارس. کومش, 1388. 11(1)

     

    44.     Harrison, L.L., The Use of Comfortng Touch and Massage to Reduce Stress for Preterm Infants in the Neonatal Intensive Care Unit. Newborn and Infant Nursing Reviews, 2001. 1(4): p. 235-241.

    45.     آلن, ه., ماساژکودک: دستهای آرامبخش شما Baby massage: the calming power of touch

    .1381،جلد اول, تهران: زعیم.

    46.     مقدم, ب., ق. م., and ب. ل., بررسی اثرات فیزیولوژیک ماساژ با تکنیک فیلد بر نوزادان نارس. اسرار, 1385. 13(3:ص144-140.

    47.     AbasiE., et al., Assesment on effective factors of maternal-fetal attachment in pregnant women. life science journal, 2012. 9(1): p. 68-74.

    48.     Gurol and P. S, The effect of Baby Massage on Attachment between Mother and their Infants. Asian Nursing Research, 2012. 6: p. 35-41.

    49.     M.Hernandez-Reif, M.Diego, and T.Field, Preterm infant show reduced stress behaviors and activity after 5 days of massage therapy. Infant Behavior & Development, 2007. 30: p. 557-561.

    50.     VelandiaM., Uvnas-Moberg, and NissenE., Sex different in newborn interaction with mother or father during skin-to-skin contact after caesarean section. Foundation acta pediatric, 2012. 101: p. 360-367.

    51.     BrendaL.Lundy, Paternal socio-psychological factors and infant attachment: The mediating role of synchrony in father-infant interaction. Infant Behavior & Development, 2002. 25: p. 221-236.

    52.     Field, T., et al., Massage therapy by parents improves early growth and development. Infant Behavior & Development, 2004. 27: p. 435-442.

    53.     رضایی-الف, پایه های پژوهش و تحقیق در علوم پزشکی. اول. 1385, تهران: بشری.

    54.     لامعی،ا., روش تحقیق کاربردی. 1379, تهران: نشر شابک.

    55.     PolitDF and H. BP, Essentials of nursing research: method, appraisal, and utilization. 1997, philadelphia: Lippincott.

    56.     نراقی, م.س. و ع.ا. نادری, روشهای تحقیق در علوم انسانی. 1385, تهران: بدر.

    57.     کولینجرفرد-ان, مبانی پژوهش در علوم رفتاری. 1382, تهران: آوای نور.

    58.     PolitDF and CherylTB, eds. Essential of nursing: appraising evidence for nursing practice. Lippincott Williams & Willkinss ed., ed. 7. 2010: Philadelphia.

    59.     BurnsN. and GroveS.K., The practice of nursing research: conduct,critique and utilization. 2009, Philadelphia: Saunders.

    60.     PazargadiM., et al., Developing an Assessment Tool for Nursing Students General clinical Performance. Iranian Journal of Medical Education, 2012. 12(11): p. 877-887.

    61.     lawsheCH., A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 1975. 28(4): p. 563-575.

    62.     Lobiondo-WoodG. and HoberJ., Nursing Research: Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice. 2006: st.louis.

    63.     L.Lundy, B., Father- and mother-infant face-to-face interactions: Differences in mind-related comments and infant attachment? Infant Behavior &Development, 2003. 26: p. 200-212.

    64.     Cullen, et al., Father-Infant Interaction are Enhanced by Massage Therapy. Early Child Development and Care, 2000. 164(1): p. 41-47.

    65.     Keller, M.K., An Exploratory Case Study of Father Who Massaged Their Infants. 2013, The Florida State University.

    66.     Cheng, C.A., A.A. Volk, and Z.A. Marini, Supporting Fathering Through Infant Massage. The Journal of Perinatal Education, 2011. 20(4): p. 200-208.

    67.     MogaddamhoseiniV., J. F., and S. A., Correlation the type of mother,s attachment with mother-infant attachment. Medical sience of Qom-IRAN, 2010. 5(3).

    68.     Falceto, O.G., et al., Factors associated with father involvement in infant care. Rev Saude Publica, 2008. 42(6): p. 1-6.

    69.     Yan-Hua, D., et al., Study of mother-infant attachment patterns and influence factors in Shanghai. Early human Development, 2012. 88: p. 295-300.

    70.     Yu, C.-Y., et al., Prenatal predictors for father-infant attachment after childbirth. Journal of clinical Nursing, 2012. 21: p. 1577-1583.

    71.     CrouterAC., et al., Implications of overwork and overload for the quality of men,s family relationships. Journal of Marriage and Family, 2001. 63: p. 404-416.

    72.     GrossmanFK, P. WS, and G. E, Fathering and children:Predicting the quality and quantity of fathering. Developmental Psychology, 1988. 24: p. 82-91.

    73.     Hollywood M and H. E., The lived experiences of fathers of a premature baby on a neonatal intensive care unit. Journal of Neonatal Nursing, 2011. 17(1): p. 32-40.

    74.     Franck, L.S., Parent Visiting and Participation in Infant Caregiving Activities in a Neonatal Unit. Birth, 2003. 30: p. 31-35.


موضوع پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, نمونه پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, جستجوی پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, فایل Word پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, دانلود پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, فایل PDF پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, پروژه درباره پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر میزان دلبستگی پدر با نوزاد - یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان زمینه و هدف ایران جز مناطق با شیوع بالای زایمان زودرس است و تقریباً 10 درصد تولدها را نوزادان نارس تشکیل می دهند. در کنار هزینه های اولیه بستری ومراقبت از این نوزادان ، پیامدهای منفی دیگری نیز به دنبال بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان انتظار وی را می کشد. باتوجه به اینکه ماساژ نیاز به تکنولوژی خاصی ...

پایان­نامه: جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان چکیده مقدمه: نوزادان نارس در حین مراقبت و درمان تحت مداخلات دردناک زیادی قرار می‌گیرند و پرستاران می‌بایست با استفاده از روش‌های غیر دارویی بدون خطر، از عوارض کوتاه و بلند مدت ناشی از درد پیشگیری نمایند، لذا این مطالعه به منظور تعیین تاثیر قنداق کردن بر درد ناشی از جایگذاری لوله بینی­ ­معدی در نوزادان نارس انجام ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی روانشناسی گرایش عمومی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان، سبک های دلبستگی، ابراز وجود و منبع کنترل در دختران فراری و عادی بود. روش تحقیق در این پژوهش، روش علی– مقایسه ای بود . آزمودنی ها نیز مشتمل بر 36 دختر (18 دختر فراری و 18 دختر عادی) بودند. گروه دختران فراری به صورت در دسترس و دختران عادی به روش ...

رساله دکترا در رشته‌ی روانشناسی تربیتی چکیده نقش ابعاد دلبستگی در راهکارهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم هیجان با واسطه‌گری ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته، خودکارآمدی اجتماعی و خودافشاسازی هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد دلبستگی (شامل اضطراب و اجتناب دلبستگی) در راهکارهای مختلف تنظیم هیجان (شامل راهکارهای انطباقی، راهکارهای غیرانطباقی مبتنی بر بیش‌فعال‌سازی سیستم دلبستگی و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی چکیده مقدمه : دوره پیری به عنوان حساس ترین و پر مخاطره آمیزترین عمر آدمی بوده که اساس شخصیت روحی معنوی انسان ها در این مرحله پایه ریزی می گردد و چنانچه سالمندان در این مرحله تحت توجه و مراقبت قرار نگیرد ، چه بسا شکسته شده و روحیه خود را از دست خواهند دادو در تنهایی خود فرو خواهند رفت.هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی معنا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A. ( گرایش: عمومی مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‏های دلبستگی و عزت نفس زنان متقاضی طلاق با زنان عادی در سال 1393 انجام شد. جامعه‏ی آماری در این پژوهش، کلیه‏ی زنان متأهل شهر شیراز، شامل زنان متقاضی طلاق که در فواصل زمانی اردیبهشت تا تیر سال 1393 جهت امر طلاق به ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی 93-1392 بود. ...

ثبت سفارش