پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390

word 530 KB 31947 60
1390 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای عمومی پزشکی

    عنوان: بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390

    نویسندگان: دکتر رقیه آهنگری – بهاره کریمی هسنیجه

     

    چکیده:

    مقدمه:

    با توجه به عوارض پس از جمله عفونت، درد، ‌هماتوم، پارگی درجه 3 و 4 و اینکه به نظر می‌رسد انجام اپیزیوتومی در زایمان‌های طبیعی به خصوص خانم‌های نخست‌زا بیشتر از حد قابل قبول باشد، این تحقق را با هدف بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در  زایمان‌های طبیعی دو بیمارستان الزهرا و ایزدی قم بر روی 700 نفر از مراجعه کنندگان به این دو مرکز انجام شد.

    روش کار:

    این مطالعه به صورت Cross sectional برای 750 نفر از کسانی که در این دو زایشگاه زایمان طبیعی انجام دادند انجام شد. که برای هر فرد پرسشنامه‌ای تکمیل شد که قسمت ابتدای پرسش نامه مربوط به اطلاعات بیمار و. زایمان او بود و قسمت دوم توسط عامل یا انجام دهنده زایمان تکمیل شد. 550 پرسشنامه در زایشگاه، ایزدی و 150 پرسش نامه در زایشگاه الزهرا تکمیل شد.

    یافته ها:

    توجه به این که طی 25 سال اخیر کاربرد اپی زیوتومی کاهش یافته ولی آمار ما در قم 4/62% بود و عوامل انجام اپیزیوتومی هیچکدام از اندیکاسیون‌های پذیرفته شده و مطرح شده توسط مقالات نبود و بیشتر اپی زیوتومی‌های انجام شده به علت ترس از عواقب و تجربه‌های شخصی و با نسبت بسیار کمتری آموخته‌های دوران دانشجوی بوده است که این نشان می‌دهد میزان بالای اپیزیوتومی در زایشگاه‌های قم پایه و اساس علمی ندارد و بیشتر یک امر سلیقه‌ای برای انجام دهنده زایمان تبدیل شده است.

    نتایج:

    از بین 700 زایمان انجام شده (4/62) 437 زایمان اپیزیوتومی داشته و 263 زایمان بدون اپیزیوتومی انجام شده، با مقایسه آماری بین دو زایشگاه میزان انجام اپیزیوتومی در زایشگاه نیزدی 1/61% و در زایشگاه الزهرا 3/67% بوده است.

    و طبق مقایسه‌های آماری بین میانگین وزن نوازد، سابقه کاری ماما، زمان انجام اپیزیوتومی، سمت فرد انجام دهنده زایمان در دو گروه اختلافات معناداری دیده نشد.

    اما میان میانگین تعداد زایمان در دو گروه اختلاف معناداری به چشم می‌خورد تعداد زایمان کمتر باعث افزایش میزان اپیزیوتومی می‌شود  و همچنین از علل انجام اپیزیوتومی :

    بین ترس از عواقب انجام ندادند و انجام اپیزیوتومی اختلاف  معنی‌داری وجود دارد

    بین تجربه شخصی، ماما و انجام اپیزیوتومی اختلاف معنی دار است 0.0001p<

    بین انجام اپیزیوتومی و آموخته‌های دوران دانشجوی اختلاف معنی‌دار است.

    و طبق بررسی‌ها بین انجام اپیزیوتومی و دیگر عوامل مثل زایمان با وکیوم کاهش زمان زایمان، زایمان بریچ[E1] ، دیسوشی شانه، زایمان در پوزیشن اکسی پوت خلفی - کاهش زمان فتال دیسترس – مرحله دو زایمان طولانی، وجود ضایعه پرینه ولوو، عدم حضور پزشک نبودن زمان و تعداد کافی پرسنل قسمت قابل انجام نبود.

    با توجه به این که طی 25 سال اخیر کاربرد، اپی زیوتومی کاهش یافته ولی آمار ما در قم 4/62% بود و عوامل انجام اپیزیوتومی هیچکدام از اندیکاسیون‌های پذیرفته شده و مطرح شده توسط مقالات نبود و بیشتر اپیزیوتومی زیوتومی‌های انجام شده به علت ترس از عواقب و تجربه‌های شخصی و با نسبت بسیار کمتری آموخته‌های دوران دانشجوی بوده است که این نشان می‌دهد میزان بالایی اپیزیوتومی در زایشگاه‌های قم پایه و اساس علمی ندارد و بیشتر به یک امر سلیقه‌ای برای انجام دهنده زایمان تبدیل شده است.

    واژگان کلیدی:اپیزیوتومی/زایمان طبیعی

     

     

    مقدمه

    اپیزیوتومی عبارت از برش پرینه به منظور افزایش اقطار تنگه خروجی لگن است. برخی از متخصصین معتقدند که برش اپیزیوتومی بهتر از پارگی اتفاقی واژن ترمیم می شود. در عین حال این روش در برخی زنان باعث عوارضی از جمله عفونت، درد، هماتوم، پارگی درجه 3 و 4 می شود.

    در گذشته اپیزیوتومی بدلیل کاهش احتمال لسراسیون شدید پرینه و عوارض ناشی از شل شدن عضلات کف لگن و ترمیم سریعتر به طور روتین در زنان نولی پار توصیه می شد. ولی در مطالعات کنترل شده جدیدتر نشان دادند که اپیزیوتومی در دسترسی به اهداف مذکور روش موفقی نمی باشد. با این وجود هنوز در اکثریت مراکز درمانی و حتی آموزشی کشور ما اپیزیوتومی به طور روتین در زایمان های بار اول و دوم انجام می شود.

    میزان انجام اپیزیوتومی در مطالعه ای در نیجریه 54% ذکر شده. و در مطالعه ای دیگر در یمن این میزان 75% بوده است.

    بین سال های 1998- 1980 تعداد اپیزیوتومی های انجام گرفته در ایالات متحده از 2 میلیون به 2/1 میلیون کاهش یافته است ( 30 % کاهش ). بیشترین کاهش در سال 1990 بوده که علت آن به عوارض آشکاری چون خون ریزی، درد دوران نفاس، احتمال عفونت و وقوع پارگی درجه 3و 4 نسبت داده می شود. امروزه خیلی از مراکز با استفاده از مانور ریتگن به منظور کنترل پرینه تمایل کمتری به دادن اپیزیوتومی دارند و ترجیح می دهند پارگی خود به خودی اتفاق بیافتد تا این که اقدام به اپیزیوتومی کنند ، چر ا که پارگی ها معمولاً از اپیزیوتومی کوچک تر بوده، ترمیم و بهبودی آن آسان تر و سریع تر می باشد. در مقابل ممکن است برش اپیزیوتومی تا عضلات کف لگن گسترش یابد، علاوه بر این که زمان بهبودی آن طولانی تر بوده و از پارگی دردناک تر است. اپیزیوتومی حین زایمان با مشکلات کوتاه و بلند مدت در زنان همراه است از جمله می توان درد و ناراحتی ناحیه اپیزیوتومی که به برقرار ی تعامل بین مادر و نوزاد ، شیردهی، روابط جنسی و حتی احساس بهبودی مادر بعد از وضع حمل خلل وارد می کند و بی اختیاری ادرار و مدفوع را نام برد این مشکلات در زنان با پر ینه سالم کمتر است. مدارک محکم و مستندی به صورت کارآزمایی بالینی از محدودیت کاربرد اپیزیوتومی حمایت می کند. در گذشته معتقد بودند که استفاده از اپیزیوتومی دار ای مزایایی چون کوتاه کردن طول مرحله دوم لیبر (در صورت به خطر افتادن وضعیت مادر و جنین)، تسهیل کاربرد واکیوم و  فورسپس ، جلوگیری از صدمه به ساقه مغز در نتیجه شکنندگی مویرگ های مغزی نوزادان پره ترم، تسهیل تولد جنین ماکروزوم (بزرگ تر از 4 کیلوگرم) و نمایش بریچ می باشد. با وجود این تحقیقات جدید از این ادعا که اپیزیوتومی باعث کاهش خونریزی مغزی (در نوزادان پره ترم ) و طول مرحله دوم لیبر می شود، حمایت نمی کند (1).

    همچنین در مطالعات دیده شده است که زایمان بدون اپیزیوتومی منجر به کاهش فراوانی پارگی های خلفی پرینه شده و بهتر است زایمان بدون اپیزیوتومی به طور انتخابی و نه برای همه خانم های نخست زا انجام شود(2).

    با توجه به عوارض ذکر شده و با توجه به اینکه به نظر می رسد هنوز اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی به طور روتین انجام می شود مطالعه ای نیاز است تا میزان انجام اپیزیوتومی و دلایل استفاده از ان در این مرکز درمانی بررسی شود تا بتوان راهکاری مناسب برای کاهش استفاده و محدود کردن استفاده از این روش فقط در موارد ضروری ارائه کرد.

     

     

    اهداف پژوهش:

    الف. اهداف اصلی طرح:

    تعیین میزان و علل انجام اپیزیوتومی در زایمان های طبیعی در بیمارستان ایزدی و الزهرا در سال 1390

    ج- فرضیات – سئوالات :

     

    فراوانی  انجام اپیزیوتومی در زایمان های طبیعی در بیمارستان ایزدی و الزهرا بر حسب سابقه کاری انجام دهنده اپیزیوتومی چقدر است

     

    فصل دوم

    دانستنی‌های موجود در پژوهش

     

    بخش اول: چهارچوب پنداشتی

    سیر کلینیکی زایمان طبیعی:

    طول مدت حاملگی بطور متوسط 280 روز (9 ماه) از Lmp یا 266 روز از زمان لقاح می‌باشد و معمولا در پایان این زمان زایمان رخ می‌دهد. زایمانی را طبیعی گویند (eutocial) که نمایش جنین ورتکس ( vertex یا (occipute بوده مراحل زایمان بدون هیچ مشکلی و دخالت و اقدام درمانی خاصی حداکثر ظرف 24 ساعت به پایان برسد جهت مقاصد عملی زایمان طبیعی به سه مرحله تقسیم می‌شود

    مرحله چهارم: ساعات اولیه پس از زایمان1و2

    Abstract:

    Introduction

    Background: Cousideriug the application of episiotomy technigue for all the Primiparous patients and the complications of this technique (e.g infection, pain, hematoma, third and fourth degree laceration) This study researched the rate and Causes of doing episiotomy in NVD (natural vaginal delivery) for 700 women in two hospitals (Alzahra hospital, Izadi Hospital)

    Methods:

    This study was done by Cross sectional way for 750 woman who have had NVD.A questionnaire was filled for each person. The first part of questionnaire was some information about mothers, and the second section was allocated to midwife who assisted the delivery. 550 of these forms were completed in Izadi Hospital, and 150 of them in Alzahra Haspital.

    Finding:

    During the recent 25 years, episiotomy use has decreased , but it’s rate in hospitals of Qom was 62.4% also reasons of done episiotomy were not of the accepted indications wich have been told in studies. Infact, numerous episiotomy operations have been done due to concern of not doing episiotomy , Midwife’s experience as well as student’s Knowledge that played less Crucial role , So the Concept is that the high propartion of episiotomy doesn’t have scientific root.

    Results:

    Among the 700 deliveries, 437 deliveries (62.4%) have had episiotomy, and 263 of them have been without episiotomy.

    By Comparing Statistics, episiotomy rate has been 61.1% and 67.3% in Izadi Hospital and Alzahra Hospital respectively. Moreover, Statistics illustrate that infant’s average weight weight , midwive’s experience, the episiotomy time post of Somebody who assists delivery do not have significamt difference in both groups (wigh episiotomy, Without episiotomy) ; however, the number of women’s delivery has got marked difference in two groups (higher number of gravids = Less episiotomy usage). Inaddition, between Concern of not doing episiotomy , midwive’s experiences, Student’s Knowledge and doing episiotomy was noticable discrepancy. To sum up, episiotomy rate in hospital of Qom was 62.4% and also the reasons of episiotomy are different to Causes of indications in other studies.

    Keywords: Episiotomy, Primiparity

  • فهرست:

    فصل اول - معرفی پژوهش... 1

    مقدمه. 12

    اهداف پژوهش: 3

    فصل دوم - دانستنی‌های موجود  در   پژوهش... 6

    بخش اول: چهارچوب پنداشتی.. 7

    مرحله دوم زایمان: 8

    زایمان خود به خود. 8

    اندیکاسیون‌های انجام اپیزیوتومی.. 13

    بهترین زمان انجام اپیزیوتومی.. 13

    انواع برش اپیزیوتومی.. 14

    بخش دوم: مروری بر مطالعات.. 16

    1. مطالعات داخلی.. 16

    2. مطالعات خارجی.. 20

    فصل سوم : مواد و روش کار 28

    مواد و روش کار 29

    جامعه پژوهش: 29

    روش جمع‌آوری اطلاعات.. 30

    روش تجزیه وتحلیل. 32

    فصل  چهارم : نتایج.. 33

    نتایج: 34

    فصل پنجم: بحث.. 59

    بحث.. 60

    فصل  ششم : نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 68

    منابع: 71

    منبع:

     

    1- ولدان مهناز.رزاقی سارا.فتح الهی علی رضا در ترجمه:بارداری وزایمان ویلیامز2010.گری کانینگهم.چاپ اول. تهران کتاب ارجمند، نسل فردا: ارجمند،1389.ص46-50

    2- ساداتیان سید اصغر.اصول بارداری و زایمان.چاپ چهارم .تهران:انتشارات موسسه نور دانش 1386.ص148-151.

    3- J Laurence Reynolds MD MSc CCFP. REDUCING THE FREQUENCY OF EPISIOTOMIES THROUGH A CONTINUOUS QUALITY IMPROVEMENT. CAN MED ASSOC J.AUG 1, 1995.

    4- Jay Goldberg MD, David Holtz MD.Has the use of routine Episiotomy decreased? Examination of Episiotomy rates from 1983 to 2000. Vol 99, NO.3 by the American college of obstetricians and Gynecologists. March 2002.

    5- Lan D.Graham, PHD. Episiotomy rates around the world: An Update. September 2005;32:3

    6- AM Gulmezoglu. Cluster randomized trial of an active, multifaceted educational intervention based on the WHO reproductive health library to improve obstetric practices. BJOG An international journal of Obstetrics and Gynecology.  September 2006.

     

    7- صلاحی مهرداد. قاسمی فرحناز، درسنامه جامع مامایی. چاپ اول، تهران انتشارات ایلیا 1383. ص131-130

    8- کبودی مرضیه.بیژن.مقایسه تاثیر اپیزیوتومی رایج و انتخابی بر میزان پارگی پرینه در زنان نخست زا.بهبود 3.بهار1380.ص18-23.

     9- کیمیایی پریچهر.اثر اپیزیوتومی بر طول مرحله دوم و عوارض زودرس آن.بیمارستان مهدیه 1378-79.مجله دانشکده علوم پزشکی تهران1384؛ (55):110

     10- گل مکانی ناهید .رفایی سعیدی شهلا.مظلوم سید رضا.دکتر سلطانی بدری.بررسی میزان صدمات پرینه در مادران نخست زا با اپیزیوتومی رایج و انتخابی. مجله زنان مامایی و نازایی ایران.بهمن و اسفند 1389.شماره ششم.

    11- صمیمی منصوره.بهنام فر فریبا.تاثیر اپیزیوتومی بر طول پارگی پرینه در خانم های نخست زا مراجعه کننده به زایشگاه شبیه خوانی کاشان فصلنامه علمی پژوهشی فیض: دانشگاه علوم پزشکی کاشان.1389؛ 14(1) : 40-45

    12- Gabor T Kov ACS. First Australian trial of birth-training device Epi-NO: A highly significantly increased chance of an intact perineum.2004; 44:347-348.

    13- Z Hiaev, S Lurie. The impact of introduction of selective episiotomy policy on the rate of episiotomy and associated perineal trauma. May 2005; 25(4):359-360.

    14- K W Lam. The practice of episiotomy in public hospitals in Hong Kong. Med J Vol12 NO2 April 2006.

    15- DJ Murphy, Macleod. A randomized controlled trial of routine versus restrictive use of episiotomy at operative vaginal delivery:a multicentre pilot study.BJOG 2008;115:1695-1703.

    16- Eugen Ruckhaberle. Prospective randomized multicentre trial with the birth trainer Epi-No for the prevention of perineal trauma.Australian and New Zealand Journal of Obsterics and Gynaecology 2009;49:478-483.

    17- Eckman A,Ramanah R. Evaluating a policy of restrictive episiotomy before and after practice guidelines by the French college of Obstetricians and Gynecologists.PubMed-indexed for MEDLINE 19892475.

    18- Michael C,MD,FCFP,FAAP. Attitudes of the New Generation of Canadian Obstetricians:How Do they differ from their predecessors?June 2011;38:2.

    19- Josh A, Acharya R. Perineal outcome Restrictive use of Episiotomy in Primi-gravidas. JNMA VOL.48 NO.4 ISSUE 176 OCT-DEC, 2009.

    20- Ruben Trochez,Malcolm Waterfield. Hands on or hands off the perineum:a survey of care of the perineum in labour(HOOPS).Int Urogynecol J 2011;22:1279-1285.

    21- Malla DS Episiotomy:A challenging obstetric intervention. J Nep Med Assoc.2003:42:54-8.

    22- Carroli G.Episiotomy for vaginal birth.1999 Dec;20(4):422-7.

    23- Ola ER,Bello O.Episiotomies in Nigeria—should their use be restricted?Niger PostgradMed J.2002Mar;9(1):13-6


موضوع پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, نمونه پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, جستجوی پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, فایل Word پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, دانلود پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان و علل انجام اپیزیوتومی در بیمارستان ایزدی و الزهرا قم در سال 1390

پایان نامه جهت دریافت دکترای حرفه ای چکیده مقدمه و هدف: از عوامل بروز خطر در دوران بارداری سن مادر است. امروزه تعداد زیادی از خانم ها در سن بالای 35 سال باردار میشوند. همچنین در خانم های بالای 35 سال احتمال بروز عوارض بارداری از قبیل دکولمان جفت، دیابت، ماکروزومی و فشار خون بالا و عوارض جنینی از قبیل زایمان زودرس، اختلال رشد داخل رحمی و وزن کم هنگام تولد افزایش می یابد. این ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش کودکان) چکیده مقدمه: تولد نوزاد کم وزن یکی از جدی ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می گردد که فشار فوق العاده ای را بر سیستم خدمات بهداشتی و افراد خانواده تحمیل می کند. از عوامل مادری مرتبط با کم وزنی ، سبک زندگی مادر در دوران بارداری ، مهمترین و بیشترین نقش را بر وزن زمان تولد نوزادان دارد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه ...

پايان نامه مقطع دکترا رشته دامپزشکي الف - باروري و ناباروري   اصطلاح باروري[1] درگاو ماده نشان دهنده ميل‌ و قدرت جفتگيري، توانايي بارورشدن، تغذيه رويان و بالاخره قدرت خارج کردن گوس

فصل اول عنوان طرح: تأثیر انجام ماساژ نوزاد بر می زان دلبستگی پدر با نوزاد – یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی بیان مسئله تحقیقات درباره جنین و نوزاد حیوانات نشان داده است که تجارب حسی غیرعادی (اعم از تحریک بیش از حد یا محرومیت بیش از حد) می­توانند بر تکامل مغز تأثیر بگذارد. حساسیت لمسی از هفته 7 جنینی و از ناحیه دهان شروع می­شود و در هفته 15 به سایر قسمتهای صورت، کف دست و پا، ...

پایان نامه: جهت دریافت دکترا چکیده مقدمه: بیش فعالی واختلال توجه (ADHD:attention-deficit hyperactivity disorder) یک سندروم عصبی-رفتاری است که با عدم توجه، تحریک پذیری، فعالیت زیاد، رفتارهای مضطربانه و متلاطم به خصوص در پسر بچه‌ها مشخص می‌شود. اتیولوژی ADHD هنوز مشخص نشده است اما کاهش حجم مغز، وزن کم موقع تولد وآسیب‌های مغزی در هنگام زایمان به خصوص در بچه‌های پره ترم از جمله ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان زمینه و هدف ایران جز مناطق با شیوع بالای زایمان زودرس است و تقریباً 10 درصد تولدها را نوزادان نارس تشکیل می دهند. در کنار هزینه های اولیه بستری ومراقبت از این نوزادان ، پیامدهای منفی دیگری نیز به دنبال بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان انتظار وی را می کشد. باتوجه به اینکه ماساژ نیاز به تکنولوژی خاصی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان نامه­ جهت دریافت کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی (M.A) چکیده سلامت روان یکی از ملاک های اصلی ارزیابی یک جامعه است و بی شک نقش چشمگیری در کارآمدی وپیشرفت آن بازی می کند هدف: از پژوهش حاضر مقایسه میزان سلامت روان دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل وغیر شاغل می باشد روش : روش انجام پژوهش ازنوع علی مقایسه ای.جامعه آماری شامل داش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه یک شهرکرمانشاه که ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده : هدف از اجرای این پژوهش آثار تمرین هوازی بر (PMS) و ترکیب بدن دختران چاق و کم وزن بوده است . روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود و بر روی 40 نفر از دختران دانش آموز مدرسه راهنمایی ناحیه یک رشت صورت گرفت که با روش مبتنی برهدف و دردسترس از طریق فرم تشخیص موقت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) صورت ...

ثبت سفارش