پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین

word 5 MB 32088 81
1394 کارشناسی ارشد پیراپزشکی
قیمت قبل:۶۴,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  پایان‌نامه

     جهت دریافت درجه دکتری داروسازی

    خلاصه فارسی

    عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف پیشابراه زندگی کنند به دستگاه ادراری ایجاد می‌شود. در اغلب موارد این باکتری‌ها از طریق پیشابراه به مثانه و کلیه‌ها می‌رسند. اکثراً سیستم دفاعی بدن این باکتری‌ها را از بین می‌برد و علایمی ایجاد نمی‌شوند ولی گاهی باکتری‌های مزبور موجب بروز عفونت در دستگاه ادراری می‌شوند. از آنجا که در سالهای اخیر مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌ها افزایش پیدا کرده است، نیاز به منابع و راهکارهای جدید برای مقابله با عفونت‌ها و باکتری‌های بیماری زا احساس می‌شود.

    این تحقیق به بررسی میزان اثر بازدارنده‌ی عصاره چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک‌ های کوتریموکسازول و آمیکاسین پرداخته است. چای سبز داری اثرات ضد میکروبی است که البته در دوزهای بالا بسیار ایمن بوده ولی فراهمی زیستی کمی دارد.

    در این پژوهش باکتری کلبسیلا پنومونیه جداشده از عفونت‌ های ادراری 117 نفر از افراد مبتلا، توسط دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، دوباره کشت داده شده و تشخیص قطعی بر روی آن‌ها گذارده شد. اثر ضد باکتریایی اسانس و عصاره چای سبز با دو روش دیسک دیفیوژن و روش رقت لوله‌ای بررسی شد. به این ترتیب که پس از خیساندن دیسک‌های بلانک در اسانس و عصاره تام چای سبز و قرار دادن آن‌ها روی محیط مولر هینتون آگار که باکتری‌ها با غلظت 5/0 مک فارلند کشت داده شده بود به همراه دو دیسک آنتی بیوتیک‌های کوتریموکسازول، آمیکاسین، هاله‌های عدم رشد حاصل از دیسک‌های آنتی‌بیوتیکی با عصاره تام مقایسه شد که نتایج این تحقیق نشان داد چای سبز دارای اثراتی مشابه با آنتی‌بیوتیک‌های رایج مانند آمیکاسین است.

    1-1 بیان مساله

    لازمه‌ی موفقیت در معالجه بیماری‌ها ایجاد شرایط مناسب درمانی و مصرف داروهای صحیح است. گیاهان همواره از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین منابع دارویی بوده‌اند. اغلب مردم برای مراقبت‌های اولیه بهداشتی فرآورده‌های گیاهی و طبیعی را ترجیح می‌دهند ترجیح می‌دهند. (1). از سوی دیگر، مقاومت میکروارگانیسم‌های پاتوژن به آنتی‌بیوتیک‌های موجود روبه افزایش است. (2) بدیهی است در صورت ادامه این گونه تحقیقات می‌توان به نتایج کاربردی و قابل قبولی در جهت مقابله با عفونت‌های مقاوم و غیر مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها با خطرات و هزینه‌های کمتر دست یافت.

    1-1-1-چای سبز

    چای سبز نوشیدنی سنتی در چین و ژاپن است که از برگ‌های جوان Camellia sinensis به دست می‌آید و از خانواده Theaceae و جنس camellia می‌باشد و در گونه‌ی C.sinensis جای دارد (3).

    چای سبز دارای 5 نوع ماده شامل کاتچین، آلکالوئید، ساپونین، تانین و پلی فنول می‌باشد (4) که اثرات چای سبز را بیشتر می‌توان به کاتچین موجود در برگ گیاه نسبت داد. کاتچین شامل ترکیب اصلی فنول در چای سبز می‌باشد. چای سبز شامل پلی فنول های زیر می‌باشد:

    EGCG: epigallocatechin - 3 - gallate

    EGC: epigallocatechin

    ECG: epicatechingallate

    EC: epicatechin

    GC: gallocatechin

    C: catechin

    شواهد حاکی از آن است که این مولکول‌ها در کنترل عفونت‌های رایج دهانی مانند پوسیدگی دندان و بیماری‌های پریودنتال و نیز عفونت‌های واژینال مؤثر هستند.

    EGCG (epigallocatechin - 3 - gallate) بیشترین و فعال‌ترین پلی فنول موجود در چای سبز است که علت این امر فعالیت شیمیایی گوناگون گروه هیدروکسیل آن می‌باشد. مطالعات اخیر پیشنهاد نموده‌اند که احتمالاً پلی فنول های چای سبز با اثر بخشی بر ساختار غشاء سلولی و تأثیر بر عملکرد آن نقش خود را ایفا می‌کنند (5).

    چای سبز علاوه بر اثرات تقویت کنندگی بر سیستم قلب و عروق، خواص آنتی کسیدانی را نیز دارا می‌باشد.

    اخیراً اثرات آنتی میکروبیال EGCG بر علیه گونه‌های متفاوتی از میکروارگانیسم‌های بیماریزا و غیر بیماریزا به عنوان مثال: Bacillus cereus, Acineo bacterbaumani, Mycobacterium tuberculosis و باکتری‌های گرم منفی و هلیکوباکتر به اثبات رسیده است.

    در حالی که گفته می‌شود چای رایجی که در میان مردم به ویژه ایرانیان استفاده می‌شود مضر می‌باشد به خاطره داشتن کافئین mg۳ تا mg۴، جلوگیری از جذب مواد مدنی مخصوصاً آهن می‌کند، اما چای سبز را بدلیل داشتن موادی مانند کاتچین ضد سرطان و آنتی‌اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند که نسبت به آنتی‌اکسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C و E بسیار قوی‌تر عمل می‌کند. به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته است.

    دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است. هرچند در مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر عامل اصلی مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها است؛ اما در مورد چای سبز علاوه بر توصیه دهان به دهان، پژوهشگران نیز خواص دارویی آن را تأیید کرده‌اند. نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود

    پلی فنول های برگ چای سبز دارای اثرات بیولوژیکال و آنتی میکروبیال و آنتی اکسیدانی با مهار آنزیم گرانتین اکسیداز و اهدای الکترون و شلات یون‌های فلزی است (6). چهار پلی فنول عمده‌ی گیاه چای سبز، epicatechin gallate (ECG), epigallocatechin gallate (EGCG), epicatechin (EC), caffeine (CN). است؛ که اثرات آنتی باکتریال آن‌ها حتی در موارد بسیار مقاومت به درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها نظیر MRSA به اثبات رسیده است (7). شواهد زیادی از اثرات ضد باکتری و قارچی و ضد ویروسی فلاونویید های چای سبز در مطالعات صورت گرفته روی حیوانات آزمایشگاهی و انسان در دست است (8). همچنین مطالعاتی مبنی بر وجود اثر سینرژیستی در مصرف همزمان برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و چای سبز صورت گرفته است (9).

    گزارش‌هایی در حیوانات آزمایشگاهی و انسان نشان می‌دهد که مصرف چای سبز به صورت دمنوش باعث کاهش ابتلا به uti می‌شود (13.14.15).

    gtp موجود در چای سبز باعث مهار رشد باکتری‌های مؤثر در uti مانند اشرشیاکلی می‌شود. چای سبز به غیر از ترکیبات فنول، به علت خاصیت دیورتیک و افزایش حجم ادرار در کنترل کاهش و پیشگیری از تشکیل عفونت‌های کلیوی مؤثر است (16). یکی از موادی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته کاتچین های موجود درچای است (17). از جمله مضرات چای سبز می‌توان به داشتن کافئین و نیز کاهش جذب مواد معدنی مخصوصاً آهن در صورت مصرف همزمان است (18).

    1-1-2-اپیدمیولوژی عفونت‌های دستگاه ادراری

    عفونت دستگاه ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انسان است که زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به آن می‌باشند. این تفاوت بیشتر ناشی از تفاوت‌های جنسی و آناتومیک است. به خصوص پیشابراه در زنان بسیار کوتاه‌تر و به رکتوم نزدیک‌تر می‌باشد. علاوه بر این در زنان احتمال ابتلا به عفونت مجرای ادراری، با افزایش فعالیت‌های جنسی بیشتر می‌گردد. در بارداری نیز به سبب بروز تغییرات هورمونی، آناتومیک و فیزیولوژیک میزان شیوع این عفونت بیشتر بوده و در اکثر موارد با شدت و وخامت بیشتری همراه است. در این گروه از زنان احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس، بیش از زنان باردار سالم، می‌باشد و به همین خاطر، زنان باردار باید از نظر باکتریوری بررسی شوند و در صورت ابتلا به آن حتماً مداوا شوند.

    میزان ابتلا به این عفونت در بین مردان تا سن 60 سالگی پایین می‌باشد؛ اما از شصت سال به بالا به دلیل هایپرپلازی پروستات شیوع بیشتری می‌یابد و ابتلا مکرر به آن بیشتر به دلیل پروستات باکتریایی می‌باشد.

    به طور کلی هرگونه مانعی در برابر جریان ادرار، خطر بروز عفونت مجاری ادراری را افزایش می‌دهد این موانع می‌توانند هیپرپلازی پروستات، تومورها، لخته خون، سنگ، اختلالات عصبی و اختلالات مادرزادی باشند.

    ابتلا به عفونت‌های ادراری ناشی از باکتری‌های گرم مثبت، اوره آز مثبت مانند استافیلوکوکهای اورئوس، اپیدرمیدیس و ساپروفیتیکوس احتمال بازگشت یا عفونت مجدد را افزایش می‌دهند. ورود اجسام خارجی به دستگاه ادراری، بخصوص اگر طولانی مدت باشد خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهد تنها با یک بار ورود سوند به مثانه احتمال ابتلا به عفونت دیده می‌شود استفاده از سوندهایی که دارای سیستم تخلیه باز هستند چنانچه به مدت چند روز استفاده شوند، صد درصد عفونت ایجاد می‌کنند اما با بکارگیری سوندهایی که سیستم تخلیه بسته دارند احتمال ابتلا کاهش می‌یابد و به همین دلیل عفونت‌های ادراری جز شایع‌ترین عفونت‌های بیمارستانی هستند.

     

    Abstract:

     using antibiotic in societies without any limitation,causes resistance against them.

    This survey considers the Evaluation of the inhibitory effect of green tea extracts and essential oils against Klebsiella pneumoniae isolated from the urinary tract infection compared with two antibiotics(cotrimoxazole and amikacin).

    Material &Methods

    Due to an increase in uti bacterial infections rate,it requires an urgent need for the cure. Also today,inhancing resistance to antibiotics (which is a serious problem) needs new resources to eliminate the cause of this disease.

    Natural products are important  ,they usually have less side effects and they have become the source of new drugs. Although antibiotics are the first line treatment for uti, but the long-term use of synthetic antibiotics may have many various side effects. Therefore, an alternative treatment based on natural products is required. Green tea is a useful natural product with an antibacterial effect that has synergistic effect with many antibiotics.

    This is a descriptive study and it was done in 1392 at remedial center of shahid beheshti university. We collected Klebsiella pneumonia which were isolated from Urinary tract infection samples, Re-cultured for the definite diagnosis of uti.

    Antibacterial effects of essential oils and extracts were determined by agar dilution and disk diffusion methods.then we soaked the blank disc through oil and natural extracts of green tea

    And put them on medium Mueller Hinton agar.the bacteria were cultured in the concentration of 0.5 McFarland With two Antibiotic discs(Cotrimoxazole and Amikacin)

    Inhibition halo of antibiotic disks With essential oils and extracts were compared with each other.

    Results:The area of non-growth, resulting from green tea was similar to amikacin(p=0.9531)but significantly different from thancotrimoxazle (p=0.0001)

    And mic results showed sensitivity of 70% in 25 μg / μl dilution.

    Conclusion:

    After all, we totally conclude that extract of green tea have good antibacterial effects on uti caused by Klebsiella pneumoniae

    Keywords:

     

     Green tea,klebsiela pneumonia, antibiotic resistat, urinary tract infection, cotrimoxazole,amikacin

  • فهرست:

    خلاصه فارسی... 1

    فصل اول : کلیات

    ضرورت و اهمیت موضوع. Error! Bookmark not defined.

    1-1- بیان مسئله...  Error! Bookmark not defined.

    1-1-1- چای سبز ..4

    1-1-2- اپیدمیولوژی عفونت‌های دستگاه ادراری. ..6

    1-1-3- عفونت ادراری. ..7

    1-1-4- باکتری کلبسیلا. 11

    1-1-5- بیماری زایی. 12

    1-1-6- تشخیص آزمایشگاهی. 12

    1-1- 7-درمان. .13

    1-2- اهداف و فرضیات   14

    فصل دوم : بررسی متون ومطالعات دیگران در این زمینه

    2-1 مقدمه   Error! Bookmark not defined.

    2-2 چای سبز.. 17

    2-2- 1ترکیب چای سبز 19

    2-2- 2 پردازش چای سبز 20

    2-2- 3 طبقه بندی. 21

    2-2- 4 عوامل مؤثر برمحتویات کاتچین. 21

    2-2- 5 فراهمی زیستی. 21

    2-2- 6 فعالیت بیولوژیکی اجزای چای (کاتچین) 22

     

    فصل سوم:مواد وروش ها

     1-3مراحل انجام کار. 24

     3-1-1روش تهیه عصاره چای سبز 24

    3-1-2ویژگی‌های ظاهری عصاره گیاهی مناسب.. 24

    3-1-3انواع عصاره‌ها و مواد مصرف آن‌ها 24

    3-1-4 عصاره گیری (Extraction of plant) 27

    3-1-5 اسانس... 29

    13-1- 6 ساختمان شیمیایی اسانس‌ها 29

    3-1- 7 مکانیسم اثر اسانس‌ها 30

    3-1- 8 تهیه اسانس چای سبز 30

    3-1- 9 تهیه نمونه میکروبی. 31

    3-1- 10 تهیه استاندارد مک فارلند. 34

    3-1- 11 تهیه تلقیح میکروبی. 35

    3-1- 12 طرز کشت باکتری‌ها روی محیط.. 35

    3-1- 13 آنتی بیوگرام. 36

    3-1- 14 روش‌های انتشار 38

    3-1-15آزمایش آنتی بیوگرام به روش دیسک آگار Disc Diffusion. 46

    3-1- 16MIC   Error! Bookmark not defined.

    فصل چهارم: نتایج و نمودارها

    4-1 بررسی قطر هاله عدم رشد عصاره گیاهچای سبزبر روی باکتری های جدا شده از عفونت های ادراری به روش دیسک دیفیوژن  51

    4-  2نتایج آماری و بررسی داده‌ها ……….. …………………………………………………..51

    -4-2-1 میانگین. 51

    4-2-2 انحراف معیار 52

    4-2-3 نتایج حاصل از MIC.. 53

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1 بحث    61

    .5-1-1 ماهیت بیماری. 61

    5-1-2پیامدهای عفونت ادراری. 61

    5-1-3 درمان‌های دارویی و جایگزین. 61

    5-2نتیجه گیری  64

    Abstract  65

    منابع   66

     

    منبع:

    Holt, Gary A., and Ashish Chandra. "Herbs in the modern healthcare environment-An overview of uses, legalities, and the role of the healthcare professional." Clinical Research and Regulatory Affairs 19.1 (2002): 83-107

     Gupta, Kalpana, Thomas M. Hooton, and Walter E. Stamm. "Increasing antimicrobial resistance and the management of uncomplicated community-acquired urinary tract infections." Annals of internal medicine 135.1 (2001): 41-50.

    Bandyopadhyay, Durba,[et al]. "In vitro and in vivo antimicrobial action of tea: the commonest beverage of Asia." Biological and Pharmaceutical Bulletin28.11 (2005): 2125-2127.

    Allerberger, F.,J. P. Guggenbichler. "Listeriosis in Austria-report of an outbreak in 1986." Acta Microbiologica Hungarica 36.2-3 (1988): 149-152.

    Okubo, S. [et al]. "[Antifungal and fungicidal activities of tea extract and catechin against Trichophyton]." Nihon saikingaku zasshi. Japanese journal of bacteriology 46.2 (1991): 509-514.

    An, Bong-Jeun, [et al]. "Biological and anti-microbial activity of irradiated green tea polyphenols." Food Chemistry 88.4 (2004): 549-555.

    Si, Weiduo, [et al]. "Bioassay-guided purification and identification of antimicrobial components in Chinese green tea extract." Journal of Chromatography A 1125.2 (2006): 204-210.

    Cushnie, T. P. Vivienne ES Hamilton, Andrew J. Lamb. "Assessment of the antibacterial activity of selected flavonoids and consideration of discrepancies between previous reports." Microbiological research 158.4 (2003): 281-289.

    Tiwari, R. P. [et al]. "Synergistic antimicrobial activity of tea & antibiotics."Indian Journal of Medical Research 122.1 (2005): 80.

     Ronald, Allan. "The etiology of urinary tract infection: traditional and emerging pathogens." The American journal of medicine 113.1 (2002): 14-19.

    Gupta, Kalpana, Thomas M. Hooton, Walter E. Stamm. "Increasing antimicrobial resistance and the management of uncomplicated community-acquired urinary tract infections." Annals of internal medicine 135.1 (2001): 41-50.

     Clydesdale, Fergus M. "Color as a factor in food choice." Critical Reviews in Food Science & Nutrition 33.1 (1993): 83-101.

     Bancirova, Martina. "Comparison of the antioxidant capacity and the antimicrobial activity of black and green tea." Food research international 43.5 (2010): 1379-1382

     ELVINLEWIS, M. M. Vitale, and T. Kopjas. "THE ANTI-CARIOGENIC POTENTIAL OF COMMERCIAL TEAS." JOURNAL OF DENTAL RESEARCH. Vol. 59. 1619 DUKE ST, ALEXANDRIA, VA 22314: AMER ASSOC DENTAL RESEARCH, 1980.

     Mitscher, Lester A. [et al]. "Chemoprotection: a review of the potential therapeutic antioxidant properties of green tea (Camellia sinensis) and certain of its constituents." Medicinal research reviews 17.4 (1997): 327-365.

    Yam, T. S. Saroj Shah, J. M. T. Hamilton‐Miller. "Microbiological activity of whole and fractionated crude extracts of tea (Camellia sinensis), and of tea components." FEMS microbiology letters 152.1 (1997): 169-174.

    . Vijaya, K. ,S. Ananthan. "Microbiological screening of Indian medicinal plants with special reference to enteropathogens." The Journal of Alternative and Complementary Medicine 3.1 (1997): 13-20.

     An, Bong-Jeun, [et al]. "Biological and anti-microbial activity of irradiated green tea polyphenols." Food Chemistry 88.4 (2004): 549-555.

    Friedman, Mendel. "Overview of antibacterial, antitoxin, antiviral, and antifungal activities of tea flavonoids and teas." Molecular nutrition & food research 51.1 (2007): 116-134.

     Yoon, Byung Il, [et al]. "Anti-inflammatory and antimicrobial effects of nanocatechin in a chronic bacterial prostatitis rat model." Journal of Infection and Chemotherapy 17.2 (2011): 189-194.

     Yiannakopoulou, Ch. "Recent patents on antibacterial, antifungal and antiviral properties of tea." Recent patents on anti-infective drug discovery 7.1 (2012): 60-65.

    Toda, Masako, [et al]. "The bactericidal activity of tea and coffee." Letters in applied microbiology 8.4 (1989): 123-125.

     Yarnell, Eric,Kathy Abascal. "Antiadhesion herbs." Alternative & Complementary Therapies 14.3 (2008): 139-144.

    Ahn, Y. J. [et al]. "Effect of green tea extract on growth of intestinal bacteria."Microbial Ecology in Health and Disease 3.6 (1990): 335-338.

     Vijaya, K. S. Ananthan. "Microbiological screening of Indian medicinal plants with special reference to enteropathogens." The Journal of Alternative and Complementary Medicine 3.1 (1997): 13-20.

     Yüksel, Selçuk, [et al]. "Antibiotic resistance of urinary tract pathogens and evaluation of empirical treatment in Turkish children with urinary tract infections." International journal of antimicrobial agents 28.5 (2006): 413-416.

    Feng, Qing, [et al]. "Anticarcinogenic antioxidants as inhibitors against intracellular oxidative stress." Free radical research 35.6 (2001): 779-788.

     Wu, C. D. G. Wei, and M. Wilson. "Tea as a functional food for oral health."Food constituents and oral health: current status and future prospects (2009): 396-417.

     Action, EC Concerted. "Scientific concepts of functional foods in Europe: Consensus Document." British Journal of Nutrition 81.1 (1999).

     Roberfroid, M. B. "Global view on functional foods: European perspectives."British Journal of Nutrition 88.S2 (2002): S133-S138.

     Zuo Y, Chen H, Deng Y. Simultaneous determination of catechins, caffeine and galic acids in Green, Oolong, Black and Pu-erh teas using HPLC with a photodiode array detector. Talanta 2002;57:307-16.

    Carmen C, Reyes A, Rafael G. Beneficial Effects of Green Tea- A Review. Journal of the American College of Nutrition 2006;25:79-99.

    McKay DL, Blumberg JB. The role of tea in human health: an update. J Am Coll Nutr 2002;21:1-13.

    Belitz, Hans-Dieter, and Werner Grosch. Química de los alimentos. Acribia, 1988..p.71-81.

     Vison J, Dabbagh Y, Serry M, Jand J. Plant flavonoids, especially tea flavonols, are powerful using an in vitro oxidation model for heart disease. J Agric Food Chem 1995;43:2800-2.

     McKay DL, Blumberg JB. The role of tea in human health: an update. J Am Coll Nutr 2002;21:1-13

    BhagwaSA, [et al].USDA Database for the Flavonoid Contents of Selected Foods. Beltsville: US Department of Agriculture, 2003.p.44-55.

     Willson, KC. Coffee, Cocoa and Tea. New York: CABI publishing; 1999.71-81.

     Hakim IA, Harris RB, Weisgerber UM. Tea intake and squamous cell carcinoma of the skin: influence of type of tea beverages. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2000;9:727-31.

     Arts IC, van De Putte B, Hollman PC. Catechin contents of foods commonly consumed in The Netherlands. 2. Tea, wine, fruit juices, and chocolate milk. J Agric Food Chem 2000;48:1752-7.

    Wang LF, Kim DM, Park JD, Lee CY. Various antibrowning agents and green tea extract during processing and storage. J Food Process Press 2003;27:213-25.

    Yang CS, Chen L, Lee MJ, Balentine D, Kuo M, Schantz SP. Blood and urine levels of tea catechins after ingestion of different amounts of green tea by human volunteers. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 1998;7:351-4.

    Leenen R, Roodenburg AJ, Tijburg LB, Wiseman SA. A single dose of tea with or without milk increases plasma antioxidant activity in humans. Eur J Clin Nutr 2000; 54:87-92.

    Van het Hof KH, Kivits GA, Weststrate JA, Tijburg LB. Bioavailability of catechins from tea: the effect of milk. Eur J Clin Nutr 1998; 52:356-9.

    Hollman PC, Van Het Hof KH, Tijburg LB, Katan MB. Addition of milk does not affect the absorption of flavonols from tea in man. Free Radic Res 2001; 34:297-300.

    Langley-Evans, SC. Consumption of black tea elicits an increase in plasma antioxidant potential in humans. Int J Food Sci Nutr 2000;51:309-15.

    Xu JZ, Yeung SY, Chang Q, Huang Y, Chen ZY. Comparison of antioxidant activity and bioavailability of tea epicatechins with their epimers. Br J Nutr 2004;91:873-81.

    Kim JH, Kang BH, Jeong JM. Antioxidant antimutagenic and chemopreventive activities of a phyto-extract mixture derived from various e vegetables, fruits and oriental herbs. Food Sci Biotechnol 2003;12:631-8.

    Skrzydlewsja E, Augustyniak A, Ostrowska J, Luczaj W, Tarasiuk E. Green tea protection against aging induced oxidative stress. Free Radic Biol Med 2002;33:555.

    Chung JY, Huang C, Meng X, Dong Z, Yang CS. Inhibition of activator protein 1 activity and cell growth by purified green tea and black tea polyphenols in H-ras-transformed cells: structure activity relationship and mechanisms involved. Cancer Res 1999;59:4610-7.

    Agarwal R, Katiyar SK, Zaidi SI, Mukhtar H. Inhibition of skin tumor promoter-caused induction of epidermal ornithine decarboxylase in SENCAR mice by polyphenolic fraction isolated from green tea and its individual epicatechin derivatives. Cancer Res 1992;52:3582-

    Spencer JP, [ et al]. Epicatechin and its in vivo metabolite, 3'-O-methyl epicatechin, protect human fibroblasts from oxidative-stress-induced cell death involving caspase-3 activation. Biochem J 2001;354:493-500.

    Caturla, Nuria, [et al]. "The relationship between the antioxidant and the antibacterial properties of galloylated catechins and the structure of phospholipid model membranes." Free Radical Biology and Medicine 34.6 (2003): 648-662.

    Chen, Di, [et al]. "Green tea and tea polyphenols in cancer prevention." Frontiers in bioscience: a journal and virtual library 9 (2004): 2618-2631.

    .McNaught, JG. On the action of cold or lukewarm tea on Bacillus typhosus. J R Army Med Corps 1906;7:372-3.

    Yam TS, Shah S, Hamilton-Miller JM. Microbiological activity of whole and fractionated crude extracts of tea (Camellia sinensis), and of tea components. FEMS Microbiol Lett 1997;152:169-74.

    Hara, Y. Green tea: helath benefits and applications. New York, USA: Marcel Dekker; 2001.p.71-81.

    Sakanaka S, Kim M, Taniguchi M, Yamamoto T. Antibacterial substances in Japanese green tea extract against Streptococcus mutans, a cariogenic bacterium. Agric Biol Chem

    بروکس ژئوف. بوتل ژانت س. مورس استفان آ. میکروبیولوژی جاوتز. ترجمه دکتر سید آل هاشم و دیگان. تهران: انتشاران آینده سازان، 1371. جلد اول: صص 514، 527، 537، 541، 595، 600.

    نایبی، محمد. دنیای میکروب‌ها.تهران: انتشارات شرکت سهامی چهر؛ 1362. ص. 180.

    ادیب نصر، پ. میکروب شناسی پزشکی.تهران: انتشارات نور دانش؛1382. صص 145، 146.

    فتوحی قزوینی کار،رضا. پرورش مرکبات در ایران.تهران: انشارات دانشگاه گیلان؛ 1370.ص35.

    زرگری، ع. گیاهان دارویی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ 1380.جلد اول، ص 485-478

     نایبی، محمد. دنیای میکروب‌ها.تهران: انتشارات شرکت سهامی چهر؛ 1362. ص. 180.

    Ma, Ling, [et al]. "Widespread dissemination of aminoglycoside resistance genes armA and rmtB in Klebsiella pneumoniae isolates in Taiwan producing CTX-M-type extended-spectrum β-lactamases." Antimicrobial agents and chemotherapy 53.1 (2009): 104-111.

    Feizabadi, Mohammad Mehdi, [et al]. "Distribution of bla TEM, bla SHV, bla CTX-M genes among clinical isolates of Klebsiella pneumoniae at Labbafinejad Hospital, Tehran, Iran." Microbial drug resistance 16.1 (2010): 49-53.

    67. Derakhshan, Safoura, [et al]. "Identification of Extended Spectrum Beta-lactamase producing Klebsiella pneumoniae isolated from Intensive Care Unit (ICU) patients in three hospitals in Tehran." Infection, Epidemiology and Medicine 1.1 (2013): 9-13.

    68.Carmen C, Reyes A, Rafael G. Beneficial Effects of Green Tea- A Review. Journal of the American College of Nutrition 2006;25:79-99.

    69.McKay DL, Blumberg JB. The role of tea in human health: an update. J Am Coll Nutr 2002;21:1-13.

    70.Belitz DH, Grosch W. Quimica de los Alimentos. Zaragoza: Acribia; 1997.p.71-81.

    71.Vison J, Dabbagh Y, Serry M, Jand J. Plant flavonoids, especially tea flavonols, are powerful using an in vitro oxidation model for heart disease. J Agric Food Chem 1995;43:2800-2.

     


موضوع پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, نمونه پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, جستجوی پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, فایل Word پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, دانلود پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان اثر بازدارنده‌ ی عصاره و اسانس چای سبز بر علیه کلبسیلا نومونیه های جدا شده از عفونت‌ های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌ بیوتیک های کوتریموکسازول و آمیکاسین

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای عمومی چکیده مقدمه و هدف: از سال 1980 گروه‌های جدید آنتی بیوتیکی به نام اکسی ایمنیو سفالوسپورین‌ها که به فعالیت هیدرولیتیک بتالاکتامازها مقاوم بودند برای درمان عفونت‌های باکتری‌های گرم منفی مورد استفاده قرار گرفتند. در اوایل سال 1990 آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف(ESBLs) تولید شده توسط باکتری‌های گرم منفی، نسبت به سفالوسپورین‌هایی مانند سفتازیدیم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده فارسی سابقه وهدف: برگ درخت زیتون، دارای ترکیبات متعددی از جمله اولئوروپین، است که عمده خواص داروئی به آن مربوط می‌شود. همچنین عصاره برگ زیتون غنی از ترکیبات فنلی می‌باشد. به منظور استخراج ترکیبات فنولی برگ‌های زیتون ابتدا بایستی خشک شوند. خشک کردنطبیعیوخشککردنباجریان هوایگرمازمهمترین روش ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی اثر تیمارهای مختلف کودهای آلی و شیمیایی بر ویژگی­های کمّی و کیفی گیاه دارویی مرزه تابستانه و مقدار اسانس آن به صورت آزمایش فاکتوریل و در قالب طرح پایه بلوک کاملاً تصادفی با چهار تکرار و 7 تیمار شامل: تیمار نمونه شاهد (بدون مصرف کود)، تیمار ورمی کمپوست، تیمار کود گوسفندی کاملا پوسیده شده و چهار تیمار کود شیمیایی با ترکیب عناصر اصلی ازت، فسفر و ...

چکیده: مقدمه و اهداف آلفا آمیلاز آنزیمی از راسته هیدرولازها است که پیوندهای 1به4 آلفا گلیکوزیدی در پلی ساکاریدها را کاتالیز می کند و یکی از مهمترین آنزیم های گوارشی است. استفاده از مهارکننده های آلفا آمیلاز (مانند چای سبز) می تواند در کنترل وزن مفید باشد، بنابراین مقایسه میزان بیان ژن آلفا آمیلاز کبدی بین موش های چاق و نرمال و تاثیر مهار کننده های آنزیم در میزان بیان ژن می تواند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) چکیده این آزمایش جهت بررسی توان کاربرد کمپوست فضولات کرم ابریشم به عنوان کود آلی به منظور کاهش یا حداقل تعدیل در میزان مصرف کودهای شیمیایی و همچنین مشخص کردن بهترین مخلوط کمپوست برای گیاه زینتی سینگونیوم پودوفیلوم اجرا شد. تیمارها عبارت بودند از: کمپوست فضولات کرم ابریشم، ضایعات چای، کوکوپیت، پوست برنج و پرلیت که به نسبت‌های حجمی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مهندسی شیمی چکیده چای امروزه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در بین مردم جهان به خصوص ایران است به همین دلیل خشک کردنبرگ چای برای نگهداری طولانی مدت از ملزومات می باشد. در این تحقیق هم یک برگ چای وهم توده ای از آن مورد بررسی و خشک شدن قرار گرفتند. برگ سبز چای درمحدوده دمایی 35تا55 درجه سلسیوس وسرعت های5/0و7/0متربرثانیه هوای ورودی وبازه ی زمانی ...

چکیده امروزه به علت مقاومت میکروارگانیسم­ها در برابر آنتی بیوتیک­ها، استفاده از گیاهان دارویی جهت دستیابی به ترکیبات جدید غلبه بر آنها، امری مهم و ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی و آبی لیموترش در برابر باکتری ها و کپک بود. در این تحقیق ابتدا عصاره پوست لیمو به دو روش آبی و متانولی استخراج گردید. سپس غلظت­های 25/6، 5/12، 25 و 50% از عصاره­های ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی‌علوم‌و‌صنایع غذایی گرایش: علوم و صنایع غذایی چکیده با توجه به موارد مختلف استفاده از سبزی­ها در تغذیه انسان­ها و نیز به دلیل خصوصیات طعم و مزه و مفید بودن آنها در حفظ سلامتی و تندرستی روز به روز بر اهمیت آنان افزوده می­شود. با توجه به عمر پس از برداشت اندک و آلودگی میکروبی سبزی­ها لزوم تحقیقات در این زمینه ضروری به نظر ...

پایان نامه : پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته داخلی چکیده فارسی عنوان : مقایسه اثربخشی دو هفته‌ ای و سه هفته‌ای درمان با پردنیزولون در بیماران پورپورای ایمنی ترومبوسیتوپنیک بیمارستان خوانساری مقدمه : ITP اختلال اکتسابی است که با تخریب پلاکت با واسطه ی ایمنی و یا مهار آزاد سازی پلاکتها از مگاکاریوسیتها مشخص می‌شود. درمان معمول ITP شامل پردنیزولون با دوز mg/kg/day 1 ...

ثبت سفارش