پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون

word 1 MB 31998 101
1393 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(((M.sc)

    گرایش: نانو فناوری پزشکی

    چکیده

    در تحقیق حاضره از خاصیت تبادل کاتیونی کلینوپتیلولایت به دلیل داشتن بار منفی درساختمان خود استفاده می شود. ارتباط موضوع این پژوهش با نانوفناوری پزشکی، به دلیل نانوحفره و متخلخل بودن کلینوپتیلولایت و سطح جذب بالای این زئولیت طبیعی می باشد. بار منفی فراوانی که به دلیل بیشتر بودن تعداد اتمهای آلومینیوم نسبت به اتمهای سیلیسیوم در این آلومینوسیلیکات طبیعی ایجاد می شود در سرتاسر حفرات و کانالهای این زئولیت پراکنده می باشد، که میتواند در جذب سطحی کاتیونها مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به اینکه پاراکوات (یک علف کش از دسته بی پیریدیلها) یک کاتیون دو ظرفیتی دی والان میباشد.به دلیل ارتباط غلظت خونی این سم با علائم بالینی ،تعیین مقدار این سم در خون میتواند کمک بسیار زیادی به سم شناسان در درمان به موقع و موثر مسمومیت با این سم بکند.اما استخراج این سم از خون با حلالهای آلی به دلیل حلالیت بالای آن در محیط آبی به شدت مشکل است و بازیابی کمی دارد.در این پژوهش میزان جذب و رهایش پاراکوات از کلینوپتیلولایت با رزین تبادل کاتیونی پروپیل کربوکسیلیک اسید(PCA)مقایسه خواهد شد.پارامتر های بازیابی،LOD (Limit Of Detection)  یا کمترین حد تشخیص ،(Limit Of Quantification) LOQیا کمترین حد اندازه گیری ،وWRE (Within Run Error) یا خطای درون آزمایش ،برای استخراج پاراکوات از خون توسط کلینوپتیلولایت به ترتیب   81.7± 3.4،0.58 µgr/ml ،1.93 µgr/ml  ،7.1%   بود.و برای استخراج پاراکوات ازخون توسط رزین پروپیل کربوکسیلیک اسید (PCA) به ترتیب 83.6 ± 3.2 ،0.49 µgr/ml  ،1.63 µgr/ml  ،6.3%  بود. نتایج نشان داد که کلینوپتیلولایت میتواند به طور موثری به عنوان یک ماده جاذب با خاصیت تبادل کاتیونی در استخراج پاراکوات از خون مورد استفاده قرار بگیرد..اندازه روزنه درکلینوپتیلولایت0.7nm) 5×7 Å× (0.5میباشدوظرفیت تبادل کاتیونی کلینوپتیلولایت درحدودmeq/gr) 1.6- (1.4 و ظرفیت تبادل کاتیونی پروپیل کربوکسیلیک اسید10 meq/gr  است. با توجه به ظرفیت تبادل کاتیونی کلینوپتیلولایت و پروپیل کربوکسیلیک اسید،پیش بینی میشود که هر گرم از این مواد بتوانند بترتیب  meq/gr) 1.6-1.4) پاراکوات (معادل 130-149 mg  ) و meq/gr) (10پاراکوات (معادل 931 mg )را استخراج کنند.سطح ویژه (BET)کلینوپتیلولایت با استفاده از دستگاهNano SORD)) اندازه گیری شد.اندازه ذرات کلینوپتیلولایت با استفاده ازدستگاه پارتیکل سایزآنالایزر (Master sizer)  اندازه گیری شد.مقدارپتانسیل زتا با استفاده از دستگاه (Zetasizer)، −27.9mV اندازه گیری شد. عکسهای میکروسکوپ الکترونی روبشی ((SEM کلینوپتیلولایت،با استفاده ازدستگاهField-emission scanning electron microscope بدست آمد.آزمایشات با پارتیکل سایز انالایزر اندازه ذرات 11-40میکرومتر را برای این پودر تایید میکند.

    ) کلیدواژه: کلینوپتیلولایت،پاراکوات،نانو حفره،زئولیت،رزین تبادل کاتیونی، (

     

     

    1-1 بیان مساله

     

    زئولیت ها مواد آلومینوسیلیکاته هیدراته کریستالی نانو حفره و نانو ساختاری1  هستند که به صورت طبیعی و مصنوعی وجود داشته و کاربرد های زیادی در صنعت و پزشکی دارند. فرمول شیمیایی زئولیتهاMx/n[(Alo2)x(SiO2)Y]WH2O می باشد که در آن Mیک کاتیون از دسته فلزات قلیایی یا قلیایی خاکی، nظرفیت کاتیون، Wتعدادمولکولهای آب در یک سلول واحد کریستالی، وx,y تعداد کل واحد های تتراهدرال در یک سلول واحد کریستالی می باشد.این ترکیبات معدنی دارای کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف و پزشکی می باشند. کاربردهای این ترکیبات به دلیل داشتن خواص فیزیکوشیمیایی مختلف آنها از قبیل جذب سطحی بالا برای آب ،گازها و مواد مختلف و ظرفیت تبادلی یونی بالا برای کاتیون ها می باشد. به دلیل داشتن ساختمان آلومینوسیلیکاتی، زئولیتها می توانند مواد مختلف را به سطح خود جذب کنند. پاراکوات با نام تجاری Gramaxoneیک علف کش از دسته بی پیریدیل ها و یک کاتیون دو ظرفیتی آلی می باشد، که میزان مرگ ومیر در اثر مسمومیت با آن بالا می باشد.گرچه پاراکوات را می توان به راحتی در ادرار با استفاده از تست دی تیونیت سدیم در حد 1میکروگرم در میلی لیتر شناسایی کرد، اما اندازه گیری سطح پلاسمایی پاراکوات یک روش صحیح تر Accurate جهت پیش بینی وضعیت مسمومیت می باشد بطوریکه در سطح پلاسمایی2 میلی گرم بر لیتر،4ساعت پس از مصرف،0.2میلی گرم بر لیتر،24 ساعت پس از مصرف،و 0.1 میلی گرم بر لیتر،48 ساعت پس از مصرف، مرگ اتفاق می افتد،چون پاراکوات  در اب به شدت یونیزه و قطبی است این ترکیب بیشتر تمایل دارد تا در فاز آبی باقی بماند و آن را نمی توان با استخراج مایع-مایع به میزان بالایی استخراج کرد.در این تحقیق با استفاده از ذرات کلینوپتیلولایت (که دارای خاصیت تبادل یونی هستند) به عنوان فاز ثابت، پاراکوات (که یک کاتیون دو ظرفیتی آلی است) به روش cation exchange solid phase extraction از خون استخراج خواهد شد. این تحقیق رویکردی به بررسی بر هم کنش علف کش پاراکوات با مواد نانو ساختار و ایجاد یک روش جدید، ساده، ارزان و با کارایی بالا جهت استخراج مناسب تر و موثرتر این ماده از خون با استفاده از نانوتکنولوژی می باشد.[1]

     

     

     

    1-2 اهداف پژوهش:

    1-2- 1 اهداف اصلی

    بررسی امکان استفاده از زئولیت نانوحفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون

    1-2-2 اهداف فرعی

    1.بررسی میزان جذب سطحی پاراکوات توسط ذرات کلینوپتیلولایت و مقایسه آن با پروپیل کربوکسیلیک اسید

    2.بررسی میزان رهایش پاراکوات توسط ذرات کلینوپتیلولایت و مقایسه آن با پروپیل کربوکسیلیک اسید

    3.بررسی اثر حلالهای مختلف بر روی رهایش پاراکوات از ذرات کلینوپتیلولایت

    4.بررسی اثر قدرت یونی حلالها بر روی رهایش پاراکوات از ذرات کلینوپتیلولایت

    5.اندازه گیری اندازه ذرات کلینوپتیلولایت توسط پارتیکل سایز آنالایزر

    6.اندازه گیری پتانسیل زتای ذرات کلینوپتیلولایت

    7.بررسی میکروسکوپی الکترونی روبشی ذرات کلینوپتیلولایت

    1-2-3 اهداف کاربردی

    در مراکز پزشکی قانونی و آزمایشگاههای تشخیص سم شناسی

     

     

     

     

     

    1-3 سوالات و فرضیه ها

    1-3-1 فرضیات

    1. فرض بر این است که ذرات کلینوپتیلولایت به دلیل دارا بودن خاصیت تبادل کاتیونی،می تواند پاراکوات که یک کاتیون آلی است را به سطح خود جذب کنند.

    2. فرض بر این است با اضافه کردن یک کاتیون با قدرت یونی بیشتر،می توان پاراکوات را از ذرات کلینوپتیلولایت جدا کرد.

    3.تصور بر این است، حلالهای دارای قطبیت بیشتر ،توانایی بالاتری در جداسازی پاراکوات از ذرات کلینوپتیلولایت را دارند.

    4. تصور میشود حلالهای دارای قدرت یونی بالاتر ،توانایی بالاتری در جداسازی پاراکوات از ذرات کلینوپتیلولایت را دارند.

    5.تصور میشود پس از استخراج می توان پاراکوات را در طول موج مناسب به روش اسپکتروفتومتری U.Vاندازه گیری کرد.

    1-3-2 پرسش اصلی

    آیا میتوان از کلینوپتیلولایت جهت استخراج پاراکوات از خون استفاده کرد؟

    آیا پاراکوات توانایی جذب و رهایش از کلینوپتیلولایت را دارد؟

     

     

     

     

     

     

    1-4 تعریف واژه ها

    1-4-1 نانو چیست؟

    واژه فناوری نانو اولین بار توسط نوریوتانیگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو در سال 1974 بر زبانها جاری شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد (وسایل) دقیقی که ابعاد آنها در حد نانومتر می باشد بکار برد. در سال 1986 این واژه توسط درکسلر در کتابی تحت عنوان موتور آفرینش، آغاز دوران فناوری نانو، بازآفرینی و تعریف مجدد شد.وی این واژه را به شکل عمیق تری در رساله دکترای خود مورد بررسی قرار داده و بعدها آن را در کتابی تحت عنوان نانوسیستم ها ماشین های مولکولی چگونگی ساخت و محاسبات آنها توسعه داد. نانو یک واژه یونانی معادل کوتوله بسیار ریز و کوچک می باشد و نانوتکنولوژی در ترجمه لفظ به لفظ به معنی تکنولوژی بسیار کوچک می باشد.ابعاد کوچکتر از نانو (پیکو 10 به توان منفی 12 ، و فمتو 10 به توان منفی 15، و آتو 10 به توان منفی 18 ) است. نانوتکنولوژی فناوری تغییر در خواص مولکولهای تشکیل دهنده مواد است و به همین دلیل مقیاس نانو بهترین تعریف برای این تکنولوژی می باشد.

    1-5 تاریخچه نانو فناوری

    در طول تاریخ بشر از زمان یونان باستان دانشمندان بر این باور بودند که می توان مواد را آنقدر به اجزاء کوچک تقسیم کرد تا به حد ذرات خرد نشدنی برسند که این ذرات بنیان مواد را تشکیل می دهند.شاید بتوان دموکریتوس فیلسوف یونانی را پدر فناوری و علم نانو دانست چون در حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح او اولین کسی بود که برای توصیف ذرات سازنده مواد واژه اتم را که در زبان یونانی به معنای تقسیم نشدنی است بکار برد.نقطه شروع و توسعه اولیه فناوری نانو بطور دقیق مشخص نیست. شاید بتوان گفت اولین نانو تکنولوژیست ها شیشه گران قرون وسطی بودند.در آن زمان برای ساخت شیشه های کلیساها از ذرات نانومتری طلا استفاده می شده است و با اینکار شیشه های رنگی بسیار زیبایی بدست می آمد. رنگ بوجود آمده در این شیشه ها بر پایه این حقیقت استوار است که مواد با ابعاد نانو دارای همان خواص مواد با ابعاد میکرونی نمی باشند. یافتن مثالهای دیگر برای استفاده از نانوذرات فلزی چندان هم سخت نیست.نمونه دیگری از آن جام مشهور لیکرگوس متعلق به قرن چهارم میلادی و مربوط به روم است که تصویری از شاه افسانه ای،لیکرگوس بر آن نقش بسته است. این جام که در موزه بریتانیا نگهداری می شود در نور روز، به رنگ سبزدیده می شود ولی با تاباندن نور به داخل جام، به رنگ قرمز دیده می شود و بخشی از آن به رنگ صورتی در می آید. این خاصیت اپتیکی غیرمعمول به دلیل وجود ذرات طلا و نقره 70 نانومتری است. یوهان کونکل که در اواخر 17 میلادی در آلمان زندگی می کرد کشف کرد که اضافه کردن مقدار بسیار کمی طلا به ترکیبات شیشه سبب قرمز شدن رنگ آن می شود. در واقع ذرات بسیار ریز و در ابعاد نانومتری طلا موجب چنین پدیده ای در جام شده است. ریچارد فاینمن متخصص کوانتوم نظری در سال 1959 مقاله ای تحت عنوان فعالیت های نانو در آینده منتشر ساخت و بعنوان پایه گذار این علم شناخته شد. او بعدها جایزه نوبل را در فیزیک دریافت کرد.فاینمن در 29 دسامبر 1959 در مهمانی شامی که توسط انجمن فیزیک آمریکا ترتیب داده شده بود سخنرانی کرد و این فناوری نانو را برای عموم آشکار ساخت. عنوان سخنرانی او در (در آن پایین فضای زیادی در سطح کوچک وجود دارد ) بود. فاینمن طی سخنرانی خود گفت می توان تمام دائره المعارف بریتانیا را روی یک سنجاق نگارش کرد. یعنی ابعاد آن به اندازه یک بیست و پنج هزارم ابعاد واقعیش کوچک شود. او همچنین از دوتایی کردن اتم ها برای کاهش ابعاد کامپیوترها سخن گفت در آن زمان ابعاد کامپیوترها بسیار بزرگتر از ابعاد کامپیوترهای امروزی بود اما او امیدوار بود که بتوان کامپیوترهای بسیار کوچکتر از کامپیوترهای کنونی ساخت.او توسعه بیشتر فناوری نانو را هم پیش بینی کرد. در اواخر دهه 70 درکسلر ایده های مربوط به فناوری نانو مولکولی را بسط داد. درکسلر در سال 1980 در کتاب نانوتکنولوژی بیان نمود که ما قادریم سیستم های مولکولی را با دقت اتم به اتم بسازیم. بیسنیک توانست اتمها را ببیند و دانشمندان دیگر توانستند اتم ها را بطور منظم بر روی یکدیگر سوار کنند و آنها را جابجا کنند تا ساختارهایی در مقیاس نانو بسازند.درکسلر که علاقه زیادی به نظریه های فاینمن (ساخت سیستم ها در ابعاد نانو ) داشت، سعی در شکوفایی این فرضیات نمود. وی پس از اخذ درجه استادی علوم کامپیوتر با جمع آوری جوانان جویا و کوشا، نظریه نانوتکنولوژی را بنا نهاد. اولین مقاله وی در زمینه نانوتکنولوژی در سال 1981 و با موضوع نانوتکنولوژی مولکولی به چاپ رسید.درکسلر اولین کسی بود که در سال 1991 از دانشگاه MIT مدرک دکتری نانوتکنولوژی را دریافت نمود. بعدها کشورهای توسعه یافته، برنامه ریزی های گسترده ای را برای فعالیت های تحقیقاتی و نانوتکنولوژی  که دارای اهمیت فوق العاده ای بودند را گسترش دادند.

    1-5-1 خواص نانوذرات

    با توجه به تعریف نانوذرات، یکی از سوال های مهم در تولید مواد نانو این است که آرایش هندسی و پایداری اتم ها با تغییر اندازه ذرات چه تغییری می کند؟

    در تکنولوژی نانو اولین اثر کاهش اندازه ذرات، افزایش سطح است. افزایش نسبت سطح به حجم نانوذرات باعث می شود که اتم های واقع در سطح اثر بسیار بیشتری نسبت به اتم های درون حجم ذرات، بر خواص فیزیکی و شیمیایی ذرات داشته باشند. این ویژگی واکنش پذیری نانوذرات را به شدت افزایش می دهد،علاوه بر این افزایش سطح ذرات فشار سطحی را تغییر داده و منجر به تغییر فاصله بین ذرات می شود.

    1-5-2 نانوتکنولوژی چیست؟

    طراحی،ساخت،توسعه،بررسی ویژگی ها و کاربرد مواد و استفاده از محصولاتی که اندازه آنها در حد 1-100 نانومتر قرار دارد را نانوفناوری گویند. در حقیقت اینجا صحبت از ریز شدن است که این کار تماس بیشتر، فعالیت بیشتر و افزایش مساحت را ممکن می سازد. نانو یک مقیاس جدید در فناوریها و یک رویکرد جدید در رشته ها است و این توانایی را به بشر می دهد تا دخالت خود را در ساختار مواد گسترش دهد و در ابعاد بسیار ریز به طراحی و ساخت دست بزند و در تمام فناوری هایی که بشر در حال حاضر به آن دست یافته است اثر بگذارد.نانوتکنولوژی،همه شیمی، بخش بزرگی از فیزیک و زیست شناسی مولکولی را در بر خواهد گرفت و همچنین نانوتکنولوژی در الکترونیک، زیست شناسی، ژنتیک، پزشکی، داروسازی، هوانوردی و حتی در مطالعات انرژی بکار برده می شود و به مطالعه پدیده ها و پردازش مواد در مقیاس نانو می پردازد.گرچه هنوز سامانه های کمپلکس با ویژگی های مولکولی دقیق نمی توانند با بهره گیری از روشهای موجود ساخته شوند، با این حال این سامانه ها می توانند طراحی و آنالیز شوند. با این تعبیر مطالعات نانوفناوری گرچه نظری هستند اما می توانند توسعه فناوری های کاربردی را رهبری نمایند.

     

     

    Abstract

    In this thesis, clinoptilolite was used because of a cation exchange properties for negative charge in their structure. The relation between subjects of this thesis with Medical Nanotechnology, is due to Nanoporous and poriferous nature of clinoptilolite and high level absorbent of the natural zeolite. The highly Negative charge frequency is due to number of aluminum atoms than silicon in the natural aluminosilicate, spreading in the pores and channels of zeolite, that can be used for cationic adsorbed. Since paraquat (an herbicide from the group dipyridylium) is a divalent cation and the relationship between blood concentrations of the toxin with clinical symptoms, determination of the toxin titer in blood can be a great help to toxicologist for timely and effective treatment of at the poison poisoning. But the extraction of poison from the blood of aqueous solvents due to high solubility is very problematic. In this thesis paraquat uptake and release of clinoptilolite will be compared with propyl cation exchange resin carboxylic acid (PCA). Parameter retrieval, LOD (Limit Of Detection) or minimum detection limit, (Limit Of Quantification) LOQ or minimum measurement, and WRE (Within Run Error) or error in testing for the extraction of paraquat from the blood by clinoptilolite, were 81.7 ± 3.4, 0.58 μgr / ml, 1.93 μgr / ml, 7.1%, respectively, and paraquat extraction from blood by resin propyl carboxylic acid (PCA), were 83.6 ± 3.2, 0.49 μgr / ml, 1.63 μgr / ml, 6.3%, respectively. The results of this study showed that clinoptilolite can be used effectively as a sorbent with cation exchange properties for extraction of paraquat from blood. Clinoptilolite pore size is 5 × 7 Å (0.7 nm) and cation exchange capacity of clinoptilolite about (1.4-1.6 meq/gr) and propyl carboxylic acid cation exchange capacity is 10 meq/gr. Due to cation exchange capacity of Clinoptilolite and propyl carboxylic acid, it is anticipated that each gram of the material can extract (1.4-1.6 meq/gr) (equivalent to 130-149 mg of paraquat) and (10 meq/gr) paraquat (equivalent to 931 mg paraquat). Clinoptilolite Specific surface area (BET) was measured by using of Nano SORD. Clinoptilolite particle size was measured using particle size analyzer (Mastersizer). The zeta potential was measured using the Zetasizer (-27.9MV). Scanning electron microscope (SEM) images of Clinoptilolite were obtained by Field-emission scanning electron microscope. Experiments with Particle Size Analyzers confirmed the size of 11-40 micrometer for this powder.

    Keywords: Clinoptilolite, paraquat, Nanoporous, Zeolites, cation-exchange resin

  • فهرست:

    فصل اول (مقدمه)

    چکیده فارسی..............................................................................................................................................................2

    کلید واژه...........................................................................................................................................................................2

    1-1 بیان مساله..............................................................................................................................................................3

    1-2 اهداف پژوهش.......................................................................................................................................................4

    1-2-1 اهداف اصلی......................................................................................................................................................4

    1-2-2 اهداف اختصاصی.............................................................................................................................................4

    1-2-3 اهداف کاربردی................................................................................................................................................4

    1-3 سوالات و فرضیه ها..............................................................................................................................................5

    1-3-1 فرضیات.............................................................................................................................................................5

    1-3-2 پرسش اصلی....................................................................................................................................................5

    1-4 تعریف واژه ها........................................................................................................................................................6

    1-4-1 نانو چیست.......................................................................................................................................................6

     

     

     

    1-5 تاریخچه نانو فناوری.............................................................................................................................................6

    1-5-1 خواص نانوذرات................................................................................................................................................7

    1-5-2 نانوتکنولوژی چیست......................................................................................................................................8

    1-5-3 نانو فناوری پیشرفته.......................................................................................................................................9

    1-5-4 نانو پزشکی......................................................................................................................................................9

    1-6 کاربردهای نانو پزشکی....................................................................................................................................10

    1-6-1 دارورسانی.....................................................................................................................................................10

    1-6-2 نانوداروها......................................................................................................................................................10

    1-6-3 سامانه های دارورسانی و دارو درمانی....................................................................................................10

    1-6-4 نانوتکنولوژی در دارو رسانی زیستی.......................................................................................................11

    1-6-5 حمل دارو.....................................................................................................................................................12

    1-6-6 حاملین عملکردی و هدفمند دارو...........................................................................................................12

    1-6-7 کشف دارو.....................................................................................................................................................12

    1-7 روشهای تشخیصی...........................................................................................................................................12

    1-7-1 روشهای برون تن........................................................................................................................................13

    1-7-2 روشهای درون تن.......................................................................................................................................14

    1-7-3 تصویربرداری پزشکی.................................................................................................................................15

    1-7-4 پزشکی باز رویشی......................................................................................................................................16

     

     

    1-8زیست مواد..........................................................................................................................................................18

    1-9 کاشتنی های فعال .........................................................................................................................................18

    1-.1 موقعیت نانوپزشکی در مجموعه خدمات پزشکی....................................................................................18

    1-11 نگاهی به آینده نانوپزشکی........................................................................................................................19

    1-12 نانوفناوری و مسائل بهداشت محیط زیست...........................................................................................20

    1-13 ابزارهای مورد استفاده در نانوتکنولوژی جهت برسی خصوصیات فیزیکو شیمیایی نانوذرات.....21

    1-14 طبقه بندی روشهای تعیین مشخصات مواد و نانوذرات بر اساس نحوه عملکرد............................22

    1-14-1 روشهای میکروسکوپی..........................................................................................................................22

    1-14-2 روشهای بر اساس پراش.......................................................................................................................22

    1-14-3 روشهای طیف سنجی...........................................................................................................................22

    1-14-4 طیف سنجی جرمی...............................................................................................................................23

    1-14-5 روشهای جداسازی................................................................................................................................23

    1-15 زئولیت چیست............................................................................................................................................23

    1-16 انواع زئولیت.................................................................................................................................................24

    1-16-1 زئولیتهای طبیعی.................................................................................................................................24

    1-16-2 زئولیتهای مصنوعی..............................................................................................................................24

     

     

     

     

     

    1-16- 3 استفاده ها و کاربرد های زئولیت........................................................................................................25

    1-16-4 استفاده های پزشکی...............................................................................................................................25

    1-16-5 استفاده در دروسازی و دارورسانی.......................................................................................................25

    1-16-6 استفاده به عنوان مکمل غذایی............................................................................................................25

    1-16-7 استفاده در دامپروری..............................................................................................................................25

    1-16-8 استفاده در مراقبت ازحیوانات خانگی.................................................................................................26

    1-16-9 استفاده های تجاری و بومی.................................................................................................................26

    1-16-10 استفاده در صنایع پتروشیمی............................................................................................................26

    1-16-11 استفاده در صنایع هسته ای...............................................................................................................26

    1-16-12 استفاده درسیستم های سرمایشی وگرمایشی...............................................................................26

    1-16-13 استفاده به عنوان دترژان....................................................................................................................26

    1-16-14استفاده در صنایع راه و ساختمان......................................................................................................26

    1-16-15 استفاده به عنوان آنتی اکسیدان.......................................................................................................26

    1-16-16 استفاده به عنوان تست سخت افزارهای فضانوردی.......................................................................26

    1-17 کلینوپتیلولایت چیست...............................................................................................................................27

    1-17-1 ساختمان حفره ای کلینوپتیلولایت....................................................................................................28

    1-18 کوات ها چیستند.........................................................................................................................................29

    1-18-1 انواع کوات ها...........................................................................................................................................29

     

     

    1-18-2 ساختمان شیمیایی کوات های مختلف..............................................................................................30

    1-19 پاراکوات دی کلراید.....................................................................................................................................31

    1-19-1 شکل شماتیک احیا پاراکوات توسط سیتوکرومp450 ردوکتاز....................................................32

    1-19-2 ساختمان شیمیایی پاراکوات دی کلراید............................................................................................33

    فصل دوم (مروری بر پژوهش های انجام شده)

    2-1 استخراج سریع پاراکوات از پلاسما با استفاده از تکنیک جفت یونی...................................................35

    2-2 زمان بین جذب پاراکوات و تست دی تیونیت منفی ادرار، به عنوان ریسک فاکتور مستقل

     جهت مرگ و نقص عضو در مسمومیت حاد پاراکواتی....................................................................................35

    2-3 استخراج کمی پاراکوات و دی کوات از خون.............................................................................................35

    2-4 مقایسه روشهای استخراج پاراکوات از نمونه های خونی افراد پس از مرگ........................................36

    2-5 رهایش کنترل شده پاراکوات از سطوح اصلاح شده زئولیتY..............................................................36

    2-6 تخلیص زئولیت کلینوپتیلولایت طبیعی برای کاربردهای پزشکی جهت استخراج سرب..................36

    2-7 روشی ساده برای تععین پاراکوات در پلاسما و سرم افراد بیمار

    توسط HPLC (کروماتوگرافی با کارایی بالا).....................................................................................................37

    2-8 کروماتوگرافی گازی-اسپکترومتری جرمی; روشی برای تعیین علف کش پاراکوات و

    دی کوات در نمونه های پلاسما و ادرار...............................................................................................................37

    2-9 تعیین پاراکوات در نمونه های بیولوژیک توسط روش ساده شده

     استخراج فاز جامد و اسپکتروفوتومتری..............................................................................................................38

    2-10 تخمین اورژانسی پاراکوات در پلاسما ،مقایسه روش RIA (رادیوایمونو اسی )و

    روش رنگ سنجی جفت یونی..............................................................................................................................38

    2-11 یک روش ساده و مختصر برای تعیین پاراکوات در پلاسما .............................................................38

    2-12مقایسه روش شناسایی پاراکوات در خون توسط زئولیت با روش معمول شناسائی

    پاراکوآت در ادرار..................................................................................................................................................39

    2-13  نمای شماتیک استخراج یک کاتیون توسط یک رزین تبادل کاتیونی.......................................40

    فصل سوم (مواد و دستگاههای مورد نیاز و روشهای پژوهش)

    3-1 وسایل و دستگاههای مورد نیاز................................................................................................................42

    3-2 مواد.................................................................................................................................................................42

    3-3 خلاصه روش اجرای آزمایش.....................................................................................................................43

    3-4 تهیه پودر میکرونیزه کلینوپتیلولایت........................................................................................................43

    3-5 روش کلی انجام آزمایش.............................................................................................................................43

    3-6 مشخصات ابزار جمع آوری اطلاعات و نحوه جمع آوری آن................................................................45

    3-7 روش محاسبه حجم نمونه و تعداد آن......................................................................................................45

    3-8 روش محاسبه Limit Of Detection ((LOD...............................................................................45

    3-9 روش محاسبه Limit Of Quantification((LOQ.....................................................................45

    3-10 روش محاسبه خطای درون آزمایش یا (Within-Run Erorr)WRE...................................45

    3-11 روش محاسبه درصد بازیابی(Recovery).........................................................................................46

    3-12روش کار........................................................................................................................................................45

    3-13 طریقه ساخت محلول stock.................................................................................................................46

    3-14انواع آزمایشات.............................................................................................................................................46

    3-15رسم منحنی استاندارد پاراکوات دی کلراید در آب.............................................................................47

    3-16رسم منحنی استانداردپاراکوات دی کلراید بعد

    ازمشتق سازی با معرف دی تیونیت سدیم0.1% در سود 1مولار...............................................................48

    3-17 اندازه گیری پاراکوات در خون بدون استخراج....................................................................................49

    3-18 استخراج پاراکوات از محلول آبی با استفاده از رزین

     تبادل کاتیونی پروپیل کربوکسیلیک اسید(PCA).....................................................................................50

    3-19 استخراج پاراکوات از محلول آبی با استفاده از کلینوپتیلولایت......................................................51

    3-20 ستخراج پاراکوات از خون با استفاده از رزین PCA........................................................................52

    3-21 استخراج پاراکوات از خون با استفاده از زئولیت کلینوپتیلولایت....................................................53

    3-22 اندازه گیری پاراکوات در پلاسما به روش معمول..............................................................................54

    3-23 مشتق سازی بیشتر:.................................................................................................................................55

    3-24 استفاده از حلالهای مختلف جهت استخراج پاراکوات از خون........................................................55

    فصل چهارم ) نتایج(

    4-1 طیف ماوراء بنفش پاراکوآت با غلظت 10 μg/ml در آب مقطر......................................................58

    4-2 منحنی کالیبراسیون پاراکوات در آب مقطر

    بعد از مشتق سازی با معرف دی تیونیت سدیم.............................................................................................59

    4-3 طیف مرئی پاراکوآت با غلظت 10 μg/ml در معرف دی تیونیت سدیم.......................................60

    4- منحنی کالیبراسیون پاراکوات در سرم بعد از مشتق سازی با دی تیونیت سدیم در

    طول موجnm 394.5..............................................................................................................................................61

    4-5 منحنی کالیبراسیون پاراکوات – دی تیونیت سدیم در طول موجnm603.......................................62

    4-6 طیف مرئی پاراکوآت با غلظت 2 μg/ml بعد از

    استخراج از سرم در معرف دی تیونیت سدیم ...................................................................................................63

    4-7 منحنی پتانسیل زتا ذرات الک شده کلینوپتیلولایت...............................................................................64

    4-8 آزمون آماری.....................................................................................................................................................64

    4-9 جدول مقایسه انواع روش استخراج پاراکوات (اندازه گیری خطاهای درون آزمایش، حد تشخیص،

    حد اندازه گیری، و درصد بازیابی)..........................................................................................................................65

    4-10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.....................................................................................................................66

    4-11 گزارش آنالیز BET   تک نقطه ای...........................................................................................................67

    4-12 اندازه متوسط ذرات کلینوپتیلولایت

    با استفاده از دستگاه پارتیکل سایز آنالایزر...........................................................................................................67

    4-13 تصویر ذرات کلینوپتیلولایت با استفاده از میکروسکوپSEM ..........................................................68

    4-14توضیح نقش بیشتر نانوتکنولوژی در این پایان نامه................................................................................69

    فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری)

    5-1 بحث..............................................................................................................................................71

    5-2 نتیجه گیری.................................................................................................................................73

     

     

     

     

    فهرست منابع و مآخذ (فارسی و غیر فارسی مورداستفاده)

    فهرست منابع فارسی........................................................................................................................................74

    فهرست منابع انگلیسی.....................................................................................................................................75

    فهرست مقالات.....................................................................................................................................................80

    صفحه تایید هیئت داوران.......................................................................................................................................

    فرم امضای هیئت قضات.........................................................................................................................................

    خلاصه انگلیسی...................................................................................................................................................81

     

    منبع:

    فهرست منابع فارسی:

    1.ورشوساز،ژ.،1390،فناوری نانو و کاربرد های ان در علوم پزشکی،اصفهان:معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی

    فهرست منابع انگلیسی

    1) Auerbach SM, Carrado KA, Dutta PK (2003) Handbook of zeolite science and technology. Marcel Dekker Inc., New York.

    2) Ribeiro FR, Rodrigues AE, Rollmann LD, Naccache C (1984) Zeolites: science and technology.Martinus Nijhoff Publishers, Hague.

    3) Moser WR (1996) Advanced catalysis and nanostructured materials-modern synthetic methods. Academic Press, New York.

    4) Baerlocher C, McCusker LB, Olson DH (2007) Atlas of zeolite framework types.Elsevier, New York.

    5) Koningsveld HV (2007) Compendium of zeolite framework types-building schemes and typeCharacteristics. Elsevier, New York.

    6) Xu R, Gao Z, Chen J, Yan W (2007) From zeolites to porous MOF materials-the 4th anniversary ofInternational zeolite conference. Elsevier, New York.

    7) Ciullo PA (1996) Industerial mineralsand their uses-a handbook and formulary. Noyes Publications, New Jersey.

    8) Chon H, Woo SI, Park SE (1996) recent advances and new horizons in zeolite science andTechnology. Elsevier, New York.

    9) Čejka J, Bekkum HV, Corma A, Schüth A (2007) Introduction to zeolite science and practice. Elsevier, Amsterdam.

    10) Bonneviot L, Kaliaguine S, (1995) Zeolites: arefined tool for designing catalytic sites. Elsevier, Amsterdam.

    11) Christie T, Brathwaite B, Thompson B (2002) Mineral commodity report 23-zeolites. New Zeland Mining, 31: 16-24.

    12) Coombs DS, Alberti A, Armbruster T, Artioli G, Colella C, Galli E, et al (1997) Recommended Nomenclature for zeolite minerals: report of the subcommittee on zeolites of the internationalMineralogical association, commission on new minerals and mineral names. The Canadian Mineralogist, 35: 1571-1606.

    13) Rimoli MG, Rabaioli MR, Melisi D, Curcio A, Mondello S, Mirabelli R, et al (2008) SyntheticZeolites as a new tool for drug delivery. Journal of Biomedical Materials Research Part A, 87A (1):156-164.

    14) Farías T, Ruiz-Salvador AR, and Rivera a (2003) Interaction studies between drugs and a purifiedNatural clinoptilolite. Microporous and Mesoporous Materials 61: 117-125.

    15) Castela-Papin N, Cai S, Vatier J, Keller F, Souleau CH, Farinotti R (1999) Drug interactions with Diosmectite: a study using the artificial stomach–duodenum model. International Journal of Pharmaceutics 182: 111-119.

    16) Lam a, Sierra LR, Rojas G, Rivera A, and Rodrı´guez-Fuentes G, Montero LA (1998) Theoeretical Study of the physical adsorption ofaspirin on natural clinoptilolite. Microporous and Mesoporous Materials 23: 247-252.

    17) Lam a, Rivera a, Rodrı´guez-Fuentes G (2001) Theoretical stydy of metronidazole adsorption on Clinoptilolite. Microporous and Mesoporous Materials 49: 157-162.

    18) Ames LL Jr. (1960) the cation sieve properties of clinoptilolite. The American Mineralogists, 45:689-700.

    19) Ames LL Jr. (1961) Cation sieve properties of the open zeolites chabazite, mordenite, erionite and Clinoptilolite. The American Mineralogists, 46: 1120-1131.

    20) Ersoy B, Çelic MS (2002) Electrokinetic properties of clinoptilolite with mono- and multivalent Electrolytes. Microporous and Mesoporous Materials 55: 305-312.

    21) Mumpton FA (1999) La Roca magica: uses of natural zeolites in agriculture and industry.

    Proceeding of National Academy of Sciences of USA 96: 3463-3470.

    22) Menhage-Bena R, Kazemian H, Ghazi-Khansari M, Hosseini M, Shahtaheri SJ (2004) EvaluationOf some natural zeolites and their relevant synthetic types as sorbents for removal of arsenic fromDrinking water. Iranian Journal of Public Health 33(1): 36-44.

    23) Zakovic N, Zarkovic K, Kralj M, Borovic S, Sabolovic S, Poljak-Blazi M, et al. (2003) Anticancer And antioxidative effects of micronized zeolite clinoptilolite. Anticancer Research 23: 1589-1596.

    24) Pavelic K, Colic M, et al. (2002) Immunostimulatory effect of natural clinoptilolite as a possibleMechanism of its antimetastatic ability. Journal of Cancer Research and Clinical Oncology 128: 37- 44

    25) Pavelić K, Hadžija M,  Bedrica L, Pavelić J,  Dikić I,  Katic M et al (2001) Natural zeolite

    Clinoptilolite: new adjuvant in anticancer therapy. Journal of Molecular Medicine 78:708-720.

    26) Grce M, Pavelic K (2005) Antiviral properties of clinoptilolite. Microporous and MesoporousMaterials 79: 165-169.

    27) Rodrı´guez-Fuentes G, Barrios MA, Iraizos A, Perdomo I, Cedré B (1997) Enterex: anti-diarrehic Drug based on purified natural clinoptilolite. Zeolites 19: 441-448.

    28) Haddad ML, Winchester JF (1990) Clinical management of poisoning and drug overdose. W.B. Saunders Company, Philadelphia.

    29) Moffat AC, Jackson JV, Moss MS, Widdop B (1986) Clarke’s isolation and identification of Drugs. Vol. 2, the Pharmaceutical Press, London.

    30) Klaassen CD (2008) Casarett & Doul’s toxicology: the basic science of poisons. McGraw-Hill, New York.

    31) Flomenbaum NE, Goldfrank LR, Hoffman RS, Howland MA, Lewin NA, Nelson LS (2006) Goldfrank’s toxicologic emergencies. McGraw-Hill, New York.

    32) Brunton LL, Lazo JS, Parker KL (2006) Goodman & Gilman’s the pharmacological basis of Therapeutics. The McGraw-Hill Companies, New York

    33) Baeck SK, Shin YS, Chung HS, Pyo MY (2007) Comparison study of the extraction methods of Paraquat in post-mortem human blood samples. Archives of Pharmacal Research 30(2): 235-23

    مقالات:

    (34).Jarvi,M.J.,stewart.,1978,the rapid extraction of praquat from plasma using an ion-pairing technique,Edinburgh(uk)EH3,YW

    (35). Haoyu, zh. Yanghee k., prabir k.dutta. 2055, controlled realease of paraquat from surface-modified zeolit Y, Columbus.OH4310.USA

    (36).Sujin,s,.young-hee,k.,hyo-wook,G,.Ho-yeon,s,.sac-yong,h.,2012,the time between paraquat ingestion and a negative ditionit urin test in an independent risk factor for Death and organ failure in acute paraquat intoxication,cheonan,korea

    (37). Toshiyasu, su, M, .Jun, o, .1993, extraction and quantitation of paraquat and diquate from blood, yagotome150Japan

    (38). MR Tomasevic-Canovic, 2005, purification of natural zeolite-clinoptilolite for medical application-extraction of lead, Journal of the Serbian Chemical Society, doiserbia.nb.rs

    (39). P Paixao, P Costa, T Bugalho, C Fidalgo, 2002, Simple method for for determination of paraquat in plasma and serum of human patients by high-performance liquid chromatography, Elsevier

    (40). RM de Almeida, M Yonamine, 2007, Gas chromatographic-mass spectrometric method for the determination of the herbicides paraquat and diquat in plasma and urine samples, Journal of Chromatography-Elsevier

    (41). Tl kuo, 1995, Determination of paraquat in biologic materials by a simplified solid phase extraction and spectrophotometry, Journal of the Formosan Medical Association- Taiwan-europepmc.org

    (42). MJ Stewart, T Levitt, 1979, DR Jarvie, Emergency estimations of paraquat in plasma.A compartion of the RIA and ion pair/colorometric methods. Clinica Chimica Acta- Elsevier

    (43). J Knepil, 1977, A short, simple method for the determination of paraquat in plasma, Clinica Chimica Acta- Elsevier

    (44). SK Baeck, YS Shin, HS Chung, MY Pyo,2007,Compartion study of the extraction methods of paraquat in post-mortem human blood samples, Archives of pharmacal research- Springer


موضوع پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, نمونه پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, جستجوی پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, فایل Word پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, دانلود پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, فایل PDF پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, مقاله در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, پروژه در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, پروژه درباره پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی امکان استفاده از زئولیت نانو حفره کلینوپتیلولایت به عنوان فاز ثابت جهت استخراج پاراکوات از خون

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی چکیده: در این تحقیق یک روش برای سنتز نانو­زئولیت­ ZSM-5 ارائه شد. سپس این نانوزئولیت با ماده­ی فعال سطحی CTAB اصلاح گردید و ویژگیهای آن با استفاده از روش­های XRD، FT-IR، SEM مورد بررسی قرار گرفت. از این نانوزئولیت، برای تهیه­ی الکترود خمیر کربن اصلاح شده (SMNZ/CPE) برای اندازه­گیری آنیون سولفات استفاده شد. همچنین اثر عواملی مانند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته ی شیمی گرایش تجزیه چکیده: امروزه کاتالیزور های مدرن در صنعت پتروشیمی برای واکنش های مختلف استفاده می شود. زئولیت ها در شکل پیشرفته تر " نانو زئولیت " بدلیل داشتن مساحت سطح بالا از اهمیت بسزایی در این خصوص برخوردارند. هدف از این پژوهش ارائه ی یک روش "طیف سنجی –شیمی سنجی و ارائه یک روش بهینه برای تهیه نانوشیت زئولیت " است .یکی از ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی نانومهندسی شیمی چکیده ساخت غشای نانوفیلتراسیون سرامیکی به منظور جداسازی یون کلرید (مطالعه موردی: میعانات گازی) در این تحقیق، جداسازی یون کلرید با استفاده از غشاء نانوفیلتراسیون دولایه آلومینا-تیتانیا مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار ابتدا غشاء دولایه آلومینا-تیتانیا بر پایه نگهدارنده غشایی آلفا آلومینا ساخته شده است. برای ساخت نگهدارنده ...

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی شیمی چکیده در این پروژه سعی بر این بود گامی کوچک در راستای سنتز غربال مولکولی سیلیکوآلومینوفسفات در ابعاد نانو و بکارگیری آن در پیل­های سوختی با سوخت متانول برداشته شود. لذا در این راه نانو سیلیکوآلومینوفسفات در شرایط هیدروترمال در شرایط بهینه تولید گردید. در ادامه از تکنیک­های XRD، FT-IR, SEM برای شناسایی غربال­های مولکولی استفاده شد. ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته نانو مهندسی شیمی چکیده در واحد غنی سازی اورانیوم بوسیله سانتریفیوژ، گاز UF6 پس از عبور از سانتریفیوژ و انجام فرایند غنی سازی، وارد تله سرد شده و در دمای پایین جامد و جمع آوری می گردد. یکی از جاذب های مورد استفاده برای جذب هگزا فلورید اورانیوم، سدیم فلوراید می باشد. منحنی تعادلی جذب UF6 توسط جاذب سدیم فلوراید یکی از اطلاعات مهم برای ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی گرایش تجزیه چکیده در این تحقیق سنتز نانو ذرات پلیمری قالب یونی با استفاده از روش رسوبی و برای جداسازی و پیش­تغلیظ یون­های نیکل از نمونه­های آبی گزارش شده است. نانو ذرات پلیمری قالب نیکل با حل کردن مقدار استوکیومتری از نیکل نیترات و لیگاند 40،20،7،5،3-پنتاهیدروکسی­فلاون(مورین) در23 میلی­لیتر اتانول-استونیتریل(; v/v 2:1) به عنوان حلال در حضور ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی گرایش تجزیه چکیده در این تحقیق سنتز نانو ذرات پلیمری قالب یونی با استفاده از روش رسوبی و برای جداسازی و پیش­تغلیظ یون­های نیکل از نمونه­های آبی گزارش شده است. نانو ذرات پلیمری قالب نیکل با حل کردن مقدار استوکیومتری از نیکل نیترات و لیگاند 40،20،7،5،3-پنتاهیدروکسی­فلاون(مورین) در23 میلی­لیتر اتانول-استونیتریل(; v/v 2:1) به عنوان حلال در حضور ...

پایان­نامه­ی کارشناسی­ ارشد نانو مهندسی شیمی چکیده هدف از انجام این مطالعه، جداسازی پلی‌اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغالشویی پروده طبس با استفاده از فرآیند فیلتراسیون غشای پلیمری می‌باشد. غشا اولیه با استفاده از پلی اکریلونیتریل (PAN) توسط فرآیند وارونگی فاز تهیه گردید و در ادامه با استفاده از عملیات‌ هیدرولیز به‌عنوان اصلاح شیمیایی و عملیات حرارتی به‌عنوان اصلاح فیزیکی ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی تکنولوژی نساجی چکیده در پژوهش پیشین نانوزبری چند اندازه‌ای با استفاده از نانوذرات با اندازه‌های مختلف و بار سطحی متفاوت به همراه پوشش‌دهی رزین سیلیکونی جهت تولید منسوجات چندمنظوره با خواص پایدار توسعه یافت. در این پژوهش ایدۀ استفاده از پرتودهی لیزر و تکمیل منسوجات با نانوذرات دنبال شده است. در مطالعات ابتدایی شرایط مطلوب پرتودهی لیزر از طریق ...

ثبت سفارش