پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی

word 4 MB 31777 119
1394 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه­ی کارشناسی­ ارشد نانو مهندسی شیمی

     

    چکیده

     

    هدف از انجام این مطالعه، جداسازی پلی‌اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغالشویی پروده طبس با استفاده از فرآیند فیلتراسیون غشای پلیمری می‌باشد. غشا اولیه با استفاده از پلی اکریلونیتریل (PAN) توسط فرآیند وارونگی فاز تهیه گردید و در ادامه با استفاده از عملیات‌ هیدرولیز به‌عنوان اصلاح شیمیایی و عملیات حرارتی به‌عنوان اصلاح فیزیکی برای حداکثر جداسازی پساب آماده گردیدند. همچنین از نانو ذرات TiO2 به دو روش خودآرایی و مخلوط کردن با محلول پلیمری به منظور افزایش خواص ضد گرفتگی سطح غشا استفاده شده‌ است. به منظور بررسی عملکرد غشا محلول خوراک ppm10 از پلی‌اکریل‌آمید کاتیونی مطابق با خوراک کارخانه تهیه و در فشار 3 بار و دمای 25 درجه سلسیوس میزان احتباس و شار عبوری اندازه‌گیری گردید. با توجه به آنچه که مطلوب این مطالعه بوده‌است، در کنار احتباس 98% از پلی‌اکریل ‌آمید دست‌یابی به شارهای متفاوتی با توجه به نوع غشا به کار رفته امکان پذیر بوده‌است. میزان شار در غشاهای فاقد نانوذرات در حدود  L/m2.hr 4/125 بوده‌است درحالیکه برای غشا ترکیب شده با نانوذرات TiO2 در روش خودآرایی این مقدار در حدود 45% و برای روش مخلوط کردن در محلول پلیمری 32% بهبود داشته ‌است. آزمایش­های گرفتگی غشاهای ساخته شده نشان می­دهد غشاهای حاوی نانوذرات TiO2 به نسبت غشاهای معمولی از گرفتگی کمتری برخوردار هستند. آنالیزهای FT-IR گروه­های شیمیایی موجود در سطح غشا قبل و بعد از انجام عملیات هیدرولیز را نشان می‌دهند. تصاویر  SEMسطحی تغییر قابل محسوسی در مورفولوژی سطح غشاها بعد از اصلاح در حضور نانوذرات TiO2 نشان نمی­دهد در حالیکه آنالیز  EDXحضور نانوذرات TiO2 را تایید می‌کند. آنالیز زاویه تماس نشان می­دهد که آبدوستی سطح غشا در حضور نانوذرات TiO2 با روش خود آرایی بیشتر از روش مخلوط کردن افزایش نشان می­دهد.

     

    کلمات کلیدی:  نانو ذرات  TiO2، ضد گرفتگی کردن، پلی اکریلو نیتریل، پلی‌ اکریل‌ آمید، خودآرایی، مخلوط کردن

    مقدمه

     

    با توجه به گسترش روزافزون بحران کمبود آب مورد نیاز نه فقط برای مصارف خانگی و کشاورزی که در بخش صنعت، تلاش‌ها برای تصفیه و بازگرداندن بخش قابل توجهی از آب مصرفی به چرخه مصرف در حال افزایش است. میزان مصرف آب در بخش صنعت با توجه به گزارش وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران، در حدود 5/1 درصد کل آب مصرفی کشور معادل 5/1 ملیارد متر مکعب را به خود اختصاص داده است. لذا با توسعه علم و فناوری نظیر فرایندهای غشایی میتوان بخش عظیمی از این آب را به چرخه صنعت بازگرداند. فرآیندهای غشایی مانند نانوفیلتراسیون [1] (NF) ، اولترافیلتراسیون[2] (UF) و اسمز معکوس[3] (RO) به طور فزاینده‌ایی در احیا و استفاده مجدد از پساب و تصفیه آب آشامیدنی استفاده می‌شوند]1.[

     

    1-1     معرفی کارخانه زغالشویی

     

    این کارخانه در فاز اول به منظور تامین کک مورد نیاز برای کارخانه ذوب آهن اصفهان طراحی و اجرا گردیده‌است. ظرفیت اسمی این کارخانه که بزرگترین کارخانه‌ی زغالشویی کشور می‌باشد 300 تن در ساعت است. زغال سنگ پس از استخراج از معادن پروده که حدوداً شامل 50 درصد باطله است جهت خالص سازی و جداسازی از باطله به کارخانه زغالشویی منتقل می‌شود. سپس زغال سنگ وارد روتاری بریکر شده تا عمل دانه‌بندی و ریزکردن ابعاد زغال سنگ انجام شود. پس ازعملیات مختلفی که بر روی زغال به منظور دانه‌بندی و خاکستر کردن آن انجام می‌شود، مهم ترین قسمت کارخانه زغالشویی یعنی بخش فلوتاسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    هدف از بخش فلوتاسیون تولید زغال کنسانتره در ابعاد بسیار ریز (خاکستر) می‌باشد. در این بخش زغال دانه‌بندی شده و ریز با آب مخلوط می‌شود. فرایند فلوتاسیون در واقع جداسازی جامد از جامد ( جداکردن  زغال کک شو از باطله) در اثر اختلاف در دانسیته ذرات است]2.[

              شش سلول در قسمت فلوتاسیون فعال است که این سلول‌ها دارای قطر4 متر و ارتفاع 8 متر هستند و ظرفیت آن‌ها 300 تن در ساعت است. جریان خوراک اولیه (مخلوط آب و زغال) از ارتفاع 2 متری بالای سلول وارد آن شده، سپس  فروتر یا همان کف ساز از ارتفاع 5/1 متری کف سلول وارد می‌شود. علت افزودن کف ساز در واقع ایجاد حباب است، که باعث می‌شود که ذرات با دانسیته کمتر که همان زغال مرغوب است، روی سطح حباب‌ها قرار گیرند و از بالای سلول  به صورت سر ریز خارج شوند و باطله نیز به علت دانسیته بیشتر در کف سلول باقیمانده، و خارج می‌شود.

    زغال فرآوری شده به سمت فیلتر پرسی هدایت شده و آبگیری می‌شود و پساپ تولیدی راهی تیکنر می‌شود. همچنین باطله خروجی از فلوتاسیون به همراه پساب نیز وارد تیکنر می‌شود. تیکنر قسمتی از کارخانه جهت بازیابی آب است که استخری به حجم3 m5400 را شامل می‌شود. در مرحله آخر به دلیل وجود ذرات معلق در پساب، از منعقد کننده‌ها به منظور ته نشینی -تحت عنوان فرآیند انعقاد ولخته سازی- و استفاده مجدد از آب استفاده می‌شود.

    شکل1-1: شماتیکی از فرآیند زغالشویی

     

    1-2 معرفی فرآیند انعقاد و لخته سازی

     

    انعقاد و لخته سازی[4] یک واحد فیزیک و شیمیایی در فرآیند پیش تصفیه[5] می‌باشد. در این فرآیند ذرات ریز معلق توسط منعقد کننده‌ها[6] به ذرات درشت تبدیل و ته نشین می‌شوند. برای این فرآیند می‌توان از مواد آلی یا معدنی و مواد با جرم ملکولی بالا مانند پلیمرها استفاده کرد. فلوکولاسیون نوعی فرایند انعقاد و لخته سازی است که از پلیمرها به منظور ته نشین کردن ذرات معلق استفاده می‌کند، که خود به سه دسته کاتیونی، آنیونی و خنثی تقسیم می‌شود. پلیمرهای کاتیونی کاربرد فراوانی در تصفیه پساب‌های حاوی ذرات معدنی دارند. بیشتر پلیمرهای مورد استفاده در فرآیند فلوکولاسیون پلیمرهای خطی می‌باشند]3-11[.

    برای سوسپانسیون‌ها با غلظت و اندازه ذرات مختلف، پلیمرها با جرم ملکولی متفاوتی استفاده می‌شوند. مهم ترین عوامل مؤثر در کارایی فرایند انعقاد یون‌های موجود در محلول آبی (قدرت یونی آب)، غلظت مواد هیومیک، pH، دمای آب و نوع ماده منعقدکنند هستند. در عملیات انعقاد و لخته سازی، رشد لخته‌ها در چند مرحله‌ی متوالی رخ می دهد:

    پراکندگی پلیمر در محیط

    نفوذ پلیمر در فصل مشترک جامد – مایع

    جذب پلیمر بر روی سطح مایع برخورد ذرات حامل لخته‌ی جذب شده با ذره‌ای دیگر

    جذب لخته برروی ذره‌ی دوم برای ایجاد پل و تشکیل یک میکرو لخته

    رشد میکرو لخته‌ها از طریق برخوردهای موفق و جذب

    شکسته شدن لخته‌های ایجاد شده به وسیله ی تنش

    هر مرحله با توجه به سینتیک خودش رخ می‌دهد و نتایج نهایی به سرعت نسبی مراحل مختلف وابسته است. بنابراین، برای مثال اگر فاز جذب بسیار سریع‌تر از فاز رشد باشد، لخته‌های کوچک بسیاری وجود خواهند داشت، در حالی که اگر سرعت رشد بیشتر باشد، لخته‌ها بزرگتر و تعدادشان کمتر خواهد بود]12[.

     

    1-3 معرفی پلی‌اکریل‌آمید

     

    استفاده از پلیمرهای آلی محلول در آب، از 40 سال گذشته در عملیات‌ پیش‌تصفیه‌ی آب‌های آشامیدنی و پساب‌های صنعتی بسیار متداول بوده‌اند. در ابتدا ایالات متحده آمریکا از این پلیمرها به منظور عملیات پیش تصفیه استفاده نموده‌است و با گذشت زمان 15 سال از اولین استفاده از پلیمرها به منظور عملیات پیش تصفیه در ایالات متحده، بیش از نیمی از واحدهای دارای فرآیندهای پیش تصفیه، از یک یا چند پلیمر برای افزایش بازدهی این فرآیند استفاده می‌کردند]13[.

    پلی‌اکریل‌آمید (به اختصار PAM) متداولترین پلیمر قابل انحلال در آب است که از ملکول‌های اکریل‌آمید تشکیل شده‌است. پلی‌اکریل‌آمید خانواده‌ای از پلیمرها یا کوپلیمرهاست که می‌تواند در جرم ملکولی، نوع بار، دانسیته بار و سایر خواص متفاوت باشند. پلی‌اکریل‌آمید ماده شیمیایی مصنوعی و ارزان قیمتی است و اثرات مخرب محیط زیستی ندارد]13[. بازار تقاضای این ماده در سال 2012 به میزان 95/3 میلیارد دلار گزارش شده است و انتظار می‌رود تاسال 2019 این مقدار با رشد سالیانه 7/4 درصد به میزان 9/6 میلیارد دلار برسد. از این پلیمر در صنایع حاوی پساب معدنی به منظور ته نشینی  ذرات معلق در پساب های صنعتی بسیار استفاده می‌شود. این پلیمر در سه نوع کاتیونی، آنیونی و خنثی وجود دارد. غالب ذرات معدنی موجود در پساب در اثر اصطکاک دارای بار سطحی منفی هستند، لذا استفاده از نوع کاتیونی این پلیمر بازدهی بیشتری خواهد داشت. پلی‌اکریل‌آمید با نام تجاری فلوکولانت 911 در بازار شناخته می‌شود. ساختار این پلیمر در دو نوع خنثی و کاتیونی در شکل 1-2 و 1-3 موجود است]14[.

  • فهرست:

     

     

    گفتار اول: مطالعه بر روش های جداسازی پلی‌اکریل‌آمید و آشنایی با فرآیندهای غشایی. 1

    1-1معرفی کارخانه زغالشویی. 3

    1-2 معرفی فرآیند انعقاد و لخته سازی. 4

    1-3 معرفی پلی‌اکریل‌آمید. 6

    1-4 لزوم تصفیه پساب حاوی پلی‌اکریل‌آمید. 10

    1-5 روش های جداسازی پلی‌اکریل‌آمید. 12

    1-6 جذب پلیمر با جاذب های سطحی. 12

    1-7 غشا و فرآیندهای غشایی. 13

    1-7-1 تاریخچه 13

    1-7-2 تعریف غشا 14

    1-7-3 مزایای استفاده از تکنولوژی غشایی. 17

    1-7-4 انواع غشاها 17

    1-7-4-1 تقسیم بندی بر اساس جنس غشا 18

    1-7-4-2 تقسیم بندی بر اساس ساختار غشا 18

    1-7-4-3 تقسیم بندی غشاها از لحاظ عملکرد 20

    1-7-5 انواع فرآیندهای جداسازی غشایی. 21

    1-7-6 مقایسه روش های فیلتراسیون. 24

    1-7-7 مکانیسمهای جداسازی. 26

    1-7-8 روشهای عملکرد فرآیندهای غشایی. 28

    1-7-9 انسداد در غشاها 29

    1-7-10 روش های جلوگیری و یا کمتر کردن گرفتگی غشا 33

    1-7-10-1 انتخاب غشا مناسب.. 33

    1-7-10-2 پیش تصفیه سیال ورودی به غشا 33

    1-7-10-3 بهبود شرایط عملیات. 34

    1-7-10-4 اصلاح سطح غشاهای ساخته شده 34

    1-7-10-4-1 روش فیزیکی. 34

    1-7-10-4-2 روش شیمیایی. 34

    1-7-11 تهیه غشاهای اولترافیلتراسیون ترکیبی با استفاده از ذرات معدنی. 35

    1-7-11-1 رسوب ذرات معدنی بر روی سطح غشا به صورت مستقیم. 35

    1-7-11-2 قرار گرقتن نانوذرات در ماتریکس غشا 36

    1-7-12 روش‌های کاهش گرفتگی. 36

    1-7-13 تمیزسازی (کلینینگ) 37

    1-7-13-1 تمیزسازی هیدرولیکی. 37

    1-7-13-2 تمیزسازی مکانیکی. 38

    1-7-13-3 تمیزسازی الکتریکی. 38

    1-7-13-4 تمیزسازی شیمیایی. 38

    1-8 مطالعات صورت گرفته 40

    گفتار دوم:تجربیات.. 46

    2-1 تجهیزات و مواد مورد استفاده 47

    2-2 فرآیند تهیه غشا 48

    2-2-1 ساخت غشا پلی اکریلونیتریل به روش وارونگی فازی. 48

    2-2-2 ساخت غشای پلی اکریلونیتریل مناسب.. 51

    2-3 اصلاح سطح غشا با روش عملیات حرارتی و هیدرولیز 51

    2-4 ترکیب غشا با نانو ذرات تیتانیوم دی اکسید. 52

    2-4-1 خود آرایی نانو ذرات تیتانیوم دی اکسید بر روی سطح غشا پلی‌اکریلونیتریل. 53

    2-4-2 مخلوط کردن نانوذرات تیتانیوم‌دی‌اکسید در محلول پلیمری. 53

    2-5 ارزیابی عملکرد غشا 54

    2-6 شار آب خالص.. 57

    2-7 احتباس.. 58

    2-8 آستانه شکست و محاسبه اندازه حفرات. 59

    2-8-1  اندازهگیری غلظت پلیاتیلنگلایکول. 61

    2-9  بررسی میزان گرفتگی غشا 62

    2- 10 بررسی مورفولوژی غشا 63

    2-10-1 بررسی مورفولوژی غشای تهیه شده با میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) 64

    2-10-2 بررسی آبدوستی غشا با آنالیز زاویه تماس.. 65

    2-7-3 بررسی ساختار شیمیایی غشا 66

    2-10-4 طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایکس(EDX) 67

    گفتار سوم: بحث و نتیجه گیری. 69

    مقدمه 70

    3-1 ساخت غشا پلی اکریلو نیتریل. 70

    3-2 اصلاح شیمیایی غشا 73

    3-3 اصلاح حرارتی غشاهای پلی اکریلو نیتریل. 76

    3-4 بررسی عملکرد و ساختار غشا اصلاح شده حرارتی. 76

    3-5  اصلاح غشا با استفاده از نانوذرات. 80

    3-5-1 اثر خودآرایی نانوذرات تیتانیوم دی‌اکسید بروی سطح غشا 81

    3-5-2 اثر مخلوط کردن نانوذرات تیتانیوم دی‌اکسید در محلول پلیمری. 83

    3-6  مقایسه بین دو روش افزودن نانوذرات. 85

    3-7  آنالیز میکروسکوپ الکترونی پویشی از سطح غشا 86

    3-8 آنالیز پراش انرژی پرتو ایکس(EDX) 90

    3-9  اندازه گیری آستانه شکست.. 93

    3-10 بررسی آبدوستی سطح غشا 95

    3-8 بررسی گرفتگی غشا 97

    گفتار چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات. 101

    4-1 نتیجه گیری. 102

    4- 2 پیشنهادات  104

    منبع:

     

    [1] G. Park, A. Szleifer,0Water Scinenc Technology, 58, 239-244, (2004).

    [2] Water Quality and Treatment-A Handbook of Community Water Supplies, American Water Works Association McGraw-Hill, New York, NY, USA, 5th edition, (1999).

    [3] J. Gregory, "Particles in Water Properties and Processes", Taylor & Francis, (2006).

    [4] M.L. Davis, Water and Wastewater Engineering Design Principles and Practice", McGraw-Hill, (2010).

    [5] B. Tian, X. Ge, G. Pan, Z. Luan, Effect of nitrate or sulfate on flocculation properties of cationic polymer flocculants, Desalination, 208, 1–3, 134–145, (2007)

    [6] Q. Ye, Z. Zhang, X. Ge, Highly efficient flocculent synthesized through the dispersion copolymerization of water soluble monomers induced by 𝛾-ray irradiation synthesis and polymerization kinetics, Journal of Applied Polymer Science 89, 8, 2108–2115, (2003).

    [7] J. Bratby, Coagulation and  Flocculation in Water and Wastewater Treatment, IWA Publishing, London, UK, 2nd edition, (2006).

    [8] B. Bolto , J. Gregory, Organic polyelectrolytes in water treatment, Water Research 41, 11, 2301–2324,  (2007).

    [9] J. W. Qian, X. J. Xiang, W. Y. Yang, Flocculation performance of different polyacrylamide and the relation between optimal dose and critical concentration, European Polymer Journal 40, 1699–1704, (2004).

    [10] D. J. Read, D. Auhl, C. Das, J. Doelder, Linking models of polymerization and dynamics to predict branched polymer structure and flow, Science, 333, 1871–1875, (2000).

    [11] water soluble polymer,SNF FLOERGER

    [12] P. Cheng , Chemical and photolytic degradation of polyacrylamides used in potable water treatment, 13-14, (2004).

    [13] Bolto, B. Dixon, D. Eldridge, R. King, The use of cationic polymers as primary coagulants in water treatment, Chemical Water and Wastewater Treatment, 173–182, (1998).

     [14] V.Stiven Green, Polyacrylamide: A review of the Use, Effectiveness, and Cost of a Soil Erosion Control Amendment, scientific content, 384-389, (2001).

    [15] S.Y Huang and D.W.Lipp ,J.C.Salamone, Polymeric Matrial Encyclopedia,  5, 2427, (1996).

    [16] N. Tekin, A. Dinçer, O- Z. Demirbas, M. Alkan, Adsorption of cationic polyacrylamide onto sepiolite",Journal of  Hazardous Materials 134, 211–219, (2006).

    [17] S. Wanga, C. Liu, Q. Li , Fouling of microfiltration membranes by organic polymer coagulants and flocculants Controlling factors and mechanisms, water research 45, 357-365, (2011).

    [18] Background Information For Establishment Of National Standards Of Performance For New Sources: Coal Cleaning Industry, EPA Contract No. CPA-70-142, Environmental Engineering,Inc, Gainesville, FL, (1971).

    [19] D. Solberg, L. Wagberg, Adsorption and flocculation behavior of cationic polyacrylamide and colloidal silica,Colloids and Surfaces, A: Physicochem. Eng. Aspects 219 161-172, (2003).

    [20]  N. Tekin a,  A. Dinçer , Ö. Demirbaş , M. Alkan, Adsorption of cationic polyacrylamide (C-PAM) on expanded perlite, Applied Clay Science 50  125–129, (2010).

    ]21[- محمد ززولی، اصول فرایندهای غشایی و کاربرد آنها در تصفیه آب و فاضلاب، 1387.

    ]22[- احمد اکبری، مبانی نانوغشاهای پلیمری و فرایندهای نانوفیلتراسیون، انتشارات پندار پارس، 1386.

    [23] S.Nunes, Membrane Technology in the Chemical Industry, WILEY-VCH, (2006).

    [24] M. Mulder, basic principles of membrane Technology, Kluwer Academic Publisher,(1997).

    [25] R. J. Petersen, Composite reverse osmosis and nanofiltration membranes, J. Memb. Sci.  83 81-150, (1993).

    [26] R.W.  Baker, Membrane technology and applications, John Wiley, New York, (2004).

    [27] M.A. Shannon, P.W. Bohn, M. Elimelech, J.G. Georgiadis, B.J. Marin , A.M. Mayes, Science and technology for water purification in the coming decades, Nature 452, 301-310, (2008).

    [28] B. Van der Bruggen, C. Vandecasteele, Distillation vs. membrane filtration: overview of process evolutions in seawater desalination, Desalination 143  207-218, (2002).

    [29] M. Schiffler, Perspectives and challenges for desalination in the 21st century, Desalination 165, 1-9, (2004).

    [30] L. Malaeb, G.M. Ayoub, Reverse osmosis technology for water treatment: state of the art review, Desalination 267, 1-8, (2011).

    [31] www.eetcorp.com/heepm/RO_ ReviewE.pdf.

    [32] S. Loeb, S. Sourirajan, Sea water demineralization by means of an osmotic membrane, Advances in Chemistry Series 38, 117-132, (1962).

    [33] J.E. Cadotte, R.J. Petersen, R.E. Larson, E.E. Erickson, A new thin-film composite seawater reverse osmosis membrane, Desalination 32, 25-31, (1980).

    [34] Y.J. Xie, H.Y. Yu, S.Y. Wang and Z.K. Xu, Improvement of antifouling characteristics in a bioreactor of polypropylene micro porous membrane by the adsorption of  Tween 20, Journal of Environmental Sciences e China 19, 1461-1465, (2007).

    [35] A. Kulkarni, D. Mukherjee and W.N. Gill, Flux enhancement by hydropHilization of thin film composite reverse osmosis membranes, Journal of Membrane Science 114, 39-50, (1996).

    [36] B.H. Jeong, E.M.V. Hoek, Y.S. Yan, A. Subramani, X.F. Huang, G. Hurwitz, A.K. Ghosh ,  A. Jawor,  Interfacial polymerization of thin film Nano composites: a new concept for reverse osmosis membranes,  Journal of Membrane Science 294, 1-7, (2007).

    [37] S.S. Madaeni, N. Ghaemi, Characterization of self-cleaning RO membranes coated with TiO2 particles under UV irradiation, Journal of Membrane Science 303, 221-233, (2007).

    [38] G. Zhang, Hong Meng, S. Jia , Hydrolysis differences of polyacrylonitrile support membrane and its influences on polyacrylonitrile-based membrane performance, Desalination 242, 313–324, (2009).

    [39] S. Farrukh, S.  Javed, A. Hussain, Muhammad Mujahid , Blending of TiO2 nanoparticles with cellulose acetate polymer to study the effect on morphology and gas permeation of blended membranes, Asia-Pacific journal of chemical engineering, (2014).

    [40] A. Subramani, E.M.V. Hoek, Biofilm formation cleaning re-formation on polyamide composite membranes, Desalination 257, 73-79, (2010).

    [41] G.D. Kang and Y.M. Cao, Development of antifouling reverse osmosis membranes for water treatment: A review, water research 46, 584-600, (2012).

    [42] S.Y. Lee, H.J. Kim, R. Patel, S.J. Im, J.H. Kim, B.R. Min, Silver nanoparticles immobilized on thin film composite polyamide membrane: characterization, nanofiltration, antifouling properties, Polymers for Advanced Technologies 18, 562-568, (2007).

    [43] A. Sotto, A. Boromand, R. Zhang, P. Luis, J.M. Arsuaga, J. Kim and B.V. Bruggen,  Effect of nanoparticle aggregation at low concentrations of TiO2 on the hydrophilicity morphology and fouling resistance of PES–TiO2 membranes, Journal of Colloid and Interface Science. 363, 540–550, (2011).

    [44] S.S. Madaeni, Y. Mansourpanah, A.H. Taheri, Fabrication and characterization of a novel TiO2 nanoparticle self-assembly membrane with improved fouling resistancerane, Journal of Membrane Science . 313, 158–169, (2008).

    [45] N. Scharnagl, H.Bushatz, polyacrylonitile membrane for ultra-and microfiltration, Desalination 139, 191-198, (2001).

    [46]  K. Nouzaki, M. Nagata J. Araib, Y. Idemotob, N. Kourab, H. Yanagishita

    , Preparation of polyacrylonitrile ultrafiltration membranes for wastewater treatment, Desalination 144, 53-59, (2002).

    [47] Z-Q. Huang, Structures and Separation Properties of PAN-Fe3O4 Ultrafiltration  Membranes Prepared under an Orthogonal Magnetic Field, Ind. Eng. Chem. Res 45, 7905-7912, (2006).

    [48] M-L. Luo, J-Q. Zhao, W. Tang, C- Pu , Hydrophilic modification of polyethersulfone ultrafiltration membrane surface by self-assembly of TiO2 nanoparticles, Applied Surface Science 249, 76–84, (2005).

    [49] J.H. Li, Y.Y. Xu, L.P. Zhu, J.H. Wang, C.H. Du, Fabrication and characterization of a novel TiO2 nanoparticle self-assembly membrane with improved fouling resistance, Journal of Membrane Science . 326  659–666, (2009).

    [50] K. Ebert, D. Fritsch, J. Koll, C. Tjahjawiguna, Influence of inorganic fillers on the compaction behaviour of porous polymer based membranes, Journal of Membrane Science . 233, 71–78, (2004).

    [51] X.H. Cao, J. Ma, X.H. Shi, Z.J. Ren, Effect of TiO2 nanoparticle size on the performance of PVDF membrane, Appl. Surf. Sci. 253, 2003–2010, (2006).

    [52] S.H. Liang, K. Xiao, Y. Mo and X. Huang, A novel ZnO nanoparticle blended polyvinylidene fluoride membrane for anti-irreversible fouling, Journal of Membrane Science, 394– 395, 184– 192, (2012).

    [53] A. Rahimpour, M. Jahanshahi, B. Rajaeian and M. Rahimnejad, TiO2 entrapped nano-composite PVDF/SPES membranes: Preparation, characterization, antifouling and antibacterial properties, Journal of Membrane Science, 278, 343–353, (2011).

    [54] S. H. Kim, S. Y. Kwak, B.  H. Sohn, T. H. Park, Design of TiO2 nanoparticle self-assembled aromatic polyamide thin-film-composite (TFC) membrane as an approach to solve biofouling problem, Journal of Membrane Science 211, 157–165, (2003).

    [55] S.Y. Kwak, S.H. Kim, Hybrid organic/inorganic reverse osmosis (RO) membrane for bactericidal anti-fouling. Preparation and characterization of TiO2 nanoparticle selfassembled aromatic polyamide thin-film-composite (TFC) membrane. Environmental Science & Technology 35, 2388-2394, (2001).

    [56]  J. Kim, K. H. Lee, Effect of PEG additive on membrane formation by phase inversion, Journal of Membrane Science,138, 153-163, (1998).

    [57] B. Chakrabarty, A.K. Ghosh, M.K. Purkait, Effect of molecular weight of PEG on membrane morphology and transport properties, Journal of Membrane Science, 309, 209–221, (2008).

    [58] K. C. khulbe, Synthetic polymer membrane Characterization by Atomic Force Microscopy, Industrial Membrane Research Laboratory, (2008).

    [59] A.D. Sabde, M.K. Trivedi, V. Ramachandhran, M.S. Hanra and B.M. Misra, Casting and characterization of cellulose acetate butyrate based UF Membranes, Desalination 114, 223-232, (1997).

    ]60[ پایان نامه، احمد اکبری، مجید مجللی، بهمن 90.

    [61] C.Wu, S. Zhang, D. Yang and X. Jian, Preparation, characterization and application of a novel thermal stable composite nano filtration membrane, Journal of Membrane Science 326, 429–434, (2009).

    ]62[ پایان نامه، احمد اکبری، حسنا سلیمانی، شهریور 92.

    [63] C. J. M. van Rijn, Nano And Micro Engineered Membrane Technology, Elsevier Membrane Science and Technology Series, (2004).

    [64] V. Vatanpour, S. Madeni, Novel antifouling nanofiltration polyethersulfone membrane fabricated from embedding TiO2 coated multiwalled carbon nanotubes,  Separation and Purification Technology 90, 69–82, (2012).

    ]65[  پایان نامه، احمد اکبری، زهرا قائد امینی، شهریور 92.

    ]66[ پایان نامه، احمد اکبری، عصمت علیاری زاده، شهریور 93.

    [67] T. Kobayashi, T. Miyamoto, T. Nagai, N. Fujii, Polyacrylonitrile

    Ultrafiltratration  membranes containing negatively charged groups for permeation and separation of dextran and dextransulfate, J. Appl. Polym. Sci. 52,  1518–1519, (1994).

    [68] L-S. Wan, Z-K. Xu, X-J. Huang, A-F. Che, Z.-G. Wang, A novel process for the post-treatment of polyacrylonitrile-based membranes: Performance improvement and possible mechanism, Journal of Membrane Science 277, 157–164, (2006).

    [69] J. Wang , Preparation of nan filtration membranes from polyacrylonitrile ultrafiltration membranes, Journal of Membrane Science 286, 333–341, (2006).

    [70] K. V. Peinemann, S. Verssimo, J. Bordado,  Influence of the diamine structure on the nanofiltration performance, surface morphology and surface charge of the composite polyamide membranes 279, 266–275, ( 2006).

    [71] A.Tawfik, K.Vinod, Synthesis and  characterization of alumina nano-particles polyamide membrane with enhanced flux rejection performance Separation and Purification Technology 89, 245–251, (2012).

    [72] I. C. Kim, H. G. Yun, and K. H. Lee, Preparation of asymmetric

    polyacrylonitrile membrane with small pore size by phase inversion and

    post-treatment process,  Journal of Membrane Science  199, 75–84, (2002).

    [73] H. R. Lohokare, S. C. Kumbharkar, Y. S. Bhole, and U. K. Kharul, Surface modification of polyacrylonitrile based ultrafiltration membrane,” Journal of Membrane Science 101, 4378–4385, (2006).

    [74] J. Wang, Z. Yue, J. S. Ince, and J. Economy, Preparation of nan filtration membranes from polyacrylonitrile ultrafiltration membranes, Journal of Membrane Science  286, 333–341(2006).

    [75] K.-H.-L. In-Chul Kim, Performance 


موضوع پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , نمونه پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , جستجوی پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , فایل Word پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , دانلود پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , فایل PDF پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , تحقیق در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , مقاله در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , پروژه در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , پروپوزال در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , تز دکترا در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , پروژه درباره پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی , رساله دکترا در مورد پایان نامه ساخت غشا اولترا فیلتراسیون پلی اکریلونیتریل حاوی نانو ذرات TiO2 به منظور جدا سازی پلی‌ اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغال شویی

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.Sc.) گرایش: طراحی فرآیند چکیده در حال حاضر غشاها جایگاه ویژه ای در صنایع جداسازی مختلف پیدا کرده اند و کاربردهای وسیعی در زمینه های گوناگون جداسازی اعم از محلول های مایع و گازهای مختلف دارا می­باشند. تکنولوژی غشا یکی از تکنولوژی های پرکاربرد در صنعت امروز است که حوزه کاربرد آن از صنعت آب و فاضلاب تا صنایع غذایی و دارویی گسترده است. بیشتر غشاهایی که ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی تکنولوژی نساجی چکیده در پژوهش پیشین نانوزبری چند اندازه‌ای با استفاده از نانوذرات با اندازه‌های مختلف و بار سطحی متفاوت به همراه پوشش‌دهی رزین سیلیکونی جهت تولید منسوجات چندمنظوره با خواص پایدار توسعه یافت. در این پژوهش ایدۀ استفاده از پرتودهی لیزر و تکمیل منسوجات با نانوذرات دنبال شده است. در مطالعات ابتدایی شرایط مطلوب پرتودهی لیزر از طریق ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته نانو مهندسی شیمی چکیده مدل سازی حذف یون کلرید از میعانات گازی با استفاده از نانوفیلتراسیون یون کلرید موجود در میعانات گازی می تواند باعث خوردگی شدید تجهیزات و لوله ها شود. بنابراین، حذف آن از جریان میعانات گازی ضروری است. هدف این کار مدل سازی ریاضی فرایند نانوفیلتراسیون برای جداسازی یون کلرید از میعانات گازی است. بدین منظور، مدل های بار فضایی، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی نانومهندسی شیمی چکیده ساخت غشای نانوفیلتراسیون سرامیکی به منظور جداسازی یون کلرید (مطالعه موردی: میعانات گازی) در این تحقیق، جداسازی یون کلرید با استفاده از غشاء نانوفیلتراسیون دولایه آلومینا-تیتانیا مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار ابتدا غشاء دولایه آلومینا-تیتانیا بر پایه نگهدارنده غشایی آلفا آلومینا ساخته شده است. برای ساخت نگهدارنده ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی شیمی چکیده در این تحقیق، مدل دو بعدی جامعی بر اساس روش عناصر محدود (FEM) ، برای مدل سازی تماس دهنده‌های غشائی گاز-حلال جهت حذف دی‌اکسید کربن[1] از گاز سنتز پیشنهاد شده است. محلول آبی مونو اتانول آمین به عنوان جریان حلال جاذب و مخلوط گازی CO2/N2 به عنوان جریان گازی استفاده شده است. حلال جاذب در درون لوله و مخلوط گازی بصورت ناهمسو با حلال ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه­ ی کارشناسی ­ارشد­­ در رشته­ی نانو مهندسی­ شیمی چکیده حذف فنول از پساب های صنعتی با استفاده از فناوری نانو در این تحقیق حذف فوتو کاتالیستی فنول به عنوان مدلی از آلاینده­ آلی در یک رآکتور بستر سیال تحت تابش­های فرابنفش و مرئی مورد مطالعه قرار گرفته است. تاثیرات کمیت­های مهمی چون pH، غلظت کاتالیست، غلظت فنول و روش­­های سنتز نانوکامپوزیت بر حذف فوتوکاتالیستی فنول مورد ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی علوم و تکنولوژی پلیمر چکیده به دلیل ویسکوزیته پایین و خواص ضد اشتعال و پخت نسبتاً آسان، رزین‌‌های یورتان-اکریلات مورد توجه می‌باشند. از طرفی الیاف طبیعی با منابع تجدید شونده، قیمت پایین، دانسیته کم و خواص ویژه بالا، از قابلیت ویژه‌ای برای استفاده در کامپوزیت‌ها برخوردار می‌باشد. اما جذب رطوبت نسبتاً زیاد و آتش گیر بودن آن‌ها، در مقایسه با ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی گروهی از مشتقات N- آریل فتالیمید برای بررسی فعالیت ضد التهابی مورد ارزیابی قرار گرفتند.دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی به عنوان ضد درد و ضد التهاب محسوب میشوند و مکانیسم اولیه آنها مهار آنزیم سیکلواکسیژناز است. سیکلواکسیژناز آنزیم کلیدی در تهیه پروستاگلاندین و ترومبوکسان است و این محصولات سیکلواکسیژناز مدیاتورهای مهم در ...

ثبت سفارش