پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM)

word 3 MB 31390 127
1392 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست)

    چکیده

    روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. همچنین آزمایشات به صورت سیستم پیوسته ستون جهت حذف فلز انجام شده است.

    به منظور بررسی اثرات و بهینه سازی پارامتر های موثر بر راندمان جذب شامل ارتفاع جاذب، دبی ورودی به ستون و غلظت اولیه نیکل، طرح آزمایش با استفاده از روش سطح پاسخ و با به کارگیری طرح آزمایش مرکب مرکزی انجام گرفت. نتایج حاصل از انجام آزمایشها توسط نرم افزار Design Expert آنالیز و تحلیل شد و مناسب ترین مدل به منظور رسم منحنی های سطح پاسخ که روش مرتبه دوم بوده است مشخص گردید. همچنین از مدلهای تجربی Adam-Bohart و توماس به منظور تطبیق نتایج آزمایشها استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده ارتفاع جاذب بیشترین اثر را بر راندمان جذب داشته و با تاثیر مثبت وارد می گردد. دو فاکتور دبی و غلظت ورودی نیکل اثرات کمتری بر جذب داشته و با افزایش هر یک از آنها راندمان کاهش می یابد. همچنین بالاترین بازدهی جذب برابر 8/69 % و بیشترین ظرفیت جذبی ستون برابر 33/16 میلی گرم نیکل در واحد جرم جاذب بوده است.

    فصل اول

     

    1-1- کلیات

     

    امروزه فعالیت های بشری موجب آلودگی هر چه بیشتر محیط زیست شده است. از این میان فعالیت های صنعتی بخش وسیعی از این آلودگی ها را ایجاد می کنند به طوری که فلزات سنگین حاصل از پساب این صنایع در محیط تجمع می یابد. این در حالی است که این فلزات قابل تجزیه زیستی نبوده و با ورود به چرخه غذایی در بدن موجودات زنده تجمع می یابند و بیماری های خطرناکی را ایجاد می کنند (Ozer, 2007).

    روشهای متعددی برای پاکسازی فلزات سنگین از محیط به کار گرفته شده است که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    •      اسمز معکوس: در این روش از غشاهای جدا کننده ای استفاده می شود که مولکول های آب را از خود عبور می دهند اما مولکولهای مواد حل شده توانایی عبور از این غشا را ندارند. در این روش آب خالص از قسمت رقیق با فشار اسمزی به قسمت غلیظ وارد می شود و این روند ادامه می یابد تا پتانسیل شیمیایی دو طرف برابر گردد. این فرایند را اسمز می نامند. بنابراین در حالت تعادل اختلاف فشار بین دو طرف غشا با اختلاف فشار اسمزی برابر است (مظفریان و همکاران، 1385).

    •      روش ترسیب: در این روش دامنه گسترده ای از فلزات سنگین حذف می شوند و آنیونها که نقش رسوب دهنده های ویژه را دارند و از آنها در ترسیب استفاده می شود قابل دستیابی می باشند. این روش نسبت به سایر روشها ارزانتر است و احداث واحدهای جدید آن به هزینه گزافی احتیاج ندارد (خسروی، 1386).

    •      روش تبادل یونی: در این روش کاتیونهای غیر سمی جایگزین کاتیومهای فلز سنگین در محلول می شوند. در این صورت از رزین هایی استفاده می شود که به میزان ظرفیت فعال خود می تواند کاتیونها و آنیونها را دریافت کرده و عمل تبادل یونی را انجام دهد. برای حذف فلزات سنگین باید از رزین های کاتیونی با پوشش پروتونی و یا یک فلز دیگر به عنوان عامل تعویض شونده استفاده کرد (خسروی، 1386).

    در این روش می توان در صورت استفاده از حجم بالای رزین، فلزات  سنگین را تا حد ppb تصفیه کرد. همچنین این روش به نسبت ارزان است و تجهیزات آن در دسترس می باشد (زیودار، 1383).

    •      روش الکترودیالیز: این روش معمولترین روش تصفیه الکتروشیمیایی است که در آن از یک سل الکتروشیمیایی برای احیاء فلزات به حالت اکسیداسیون صفر استفاده می شود. یک سل ساده شامل دو الکترود مثبت ( آند) و منفی (کاتد) است که با استفاده از یک منبع برق خارجی مانند باتری، پتانسیل ثابتی به الکترودها اعمال می شود و به دلیل وجود جاذبه الکتروستاتیک بین بارهای غیر همنام، یونهای موجود در محلول جذب الکترودها می شوند. معمولا سل های متوالی به این صورت ایجاد می شوند که تیغه های آند و کاتد به صورت یک در میان قرار می گیرند و به اینترتیبیونهای فلزات سنگین با بار مثبت به سمت کاتد حرکت کرده و در آنجا به حالت عدد اکسیداسیون صفر احیا می شوند. در صورت وجود آنیون در آب، آنیون جذب آند می شود.

    در صورت استفاده از سل های الکتروشیمیایی می توان یک فلز را به صورت انتخابی حذف کرد و فلز جذب شده غالبا قابل بازیافت است. همچنین با این روش به غلظت هایی در حدppm  1 و یا حتی کمتر رسید (زیودار، 1383).

    •      روش جذب سطحی: جذب عبارتی است که به تجمع یک ماده در فصل مشترک بین دو فاز مختلف مثل جامد و مایعیا جامد و گاز اطلاق می شود. ماده ای که در فصل مشترک تجمع مییابد را ماده جذب شونده و جامدی که فرایند جذب بر روی آن صورت می گیرد را ماده جاذب می نامند (Bhatnagar & Sillanpaa, 2010). این روش کاربردی آسان و موثر دارد که در آن امکان حذف مواد آلی و معدنی حتی در غلظت های پایین وجود دارد. همچنین می توان از آن در موقعیت های مختلف بدون نیاز به تجهیزات پیچیده در صورتی استفاده کرد که نه تنها لجن تولید نمی شود بلکه امکان احیاء ماده جاذب و استفاده مجدد از آن وجود دارد و در صورت استفاده از جاذب های طبیعی هزینه کمی خواهد داشت (Hu et al., 2009؛ Zhao et al., 2009؛ Wang et al., 2007؛ Yang et al., 2009؛ Ozer, 2007؛ Gao et al., 2009؛ Zhu et al., 2009؛ Rao et al., 2007؛ Li et al., 2003؛ Li et al., 2005؛ Wang et al., 2007؛ Kikuchi et al., 2005؛ Lu et al., 2008؛ Ranjan et al., 2009؛ Kandah and Meunier., 2007؛ Li et al., 2007).

    یکی از فلزات سنگین که نگرانی های بسیاری در مورد آثار مخرب آن وجود دارد نیکل است. از نمکهای نیکل معمولا در ریخته گری، پالایش نقره، صنایع باطری سازی، آبکاری الکتریکی، چاپ و ساخت بعضی از آلیاژها استفاده می شود. از مشکلاتی که این فلز ایجاد می کند می توان به تورم پوست و ایجاد حساسیت اشاره کرد. همچنین در صورتی که غلظت نیکل بالا باشد، موجب سرطان ریه، استخوان، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، بالا رفتن ضربان قلب، سر درد و سر گیجه و ... می شود (سعادت، 1391؛ Kandah & Meunier, 2007؛   Lu et al., 2008).

    بر طبق آخرین استاندارد منتشر شده از طرف سازمان محیط زیست ایران ماکزیمم مقدار مجاز غلظت فلز نیکل در خروجی پساب ها 2 میلی گرم در لیتر می باشد                  (سازمان حفاظت محیط زیست، 1383). همچنین سازمان بهداشت جهانی ماکزیمم غلظت مجاز این فلز را در آب آشامیدنی کمتر از 1/0 میلی گرم در لیتر اعلام کرده است     (Kandah & Meunier, 2007).

     

     

    2-1- ضرورت انجام تحقیق

     

    پساب بعضی صنایع مانند باتری سازی، ریخته گری و چاپ دارای غلظت های زیادی از فلز نیکل می باشند. با ورود این پساب به آبهای سطحی و یا زیرزمینی این آبها آلوده شده و موجب بروز مشکلات جدی برای محیط زیست و انسان می گردد. همان طور که در قسمت قبل بیان شد، روشهای متعددی برای حذف فلزات سنگین وجود دارد. اما درمیان این روشها، در روش اسمز معکوس فشار اسمزی به قسمت غلیظ وارد می شود و آب خالص از قسمت غلیظ به طرف رقیق وارد می شود و یونها توانایی عبور از غشا را ندارند. همچنین در روش ترسیب، بازدهی عملیات ترسیب به دلیل وجود اسید و نمکهای آنیونی تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین برای انجام عمل تصفیه باید مواد شیمیایی به آب یا فاضلاب اضافه گردد. در روش تبادل یونی،  رزین ها ممکن است توسط مواد آلی موجود در آب و یا جامدات دیگر آلوده شوند. همچنین محلول های خیلی غلیظ را نمی توان به این روش تصفیه کرد. در روش الکترودیالیز، هزینه عملیاتی سلهای الکتروشیمیایی بسیار بالا است و نیاز به کنترل دائمی دارد.

    جذب سطحی به دو صورت فیزیکی و شیمیایی رخ می دهد. جذب فیزیکی که به دلیل وجود نیروهای جاذبه واندروالسی بین مولکول های ماده آلاینده و سطح جاذب اتفاق می افتد، از متداولترین انواع جاذب بوده و دارای خاصیت برگشت پذیری است. جذب شیمیایی در نتیجه یک واکنش شیمیایی بین ماده آلاینده و سطح جاذب رخ می دهد و دارای سرعت پایینی بوده و برخلاف جذب فیزیکی غیر قابل برگشت است. احتمال رخ دادن این نوع جذب در جاذب ها کم است (Raynolds & Richards, 1996). تا کنون کاربرد جاذب های گوناگونی برای حذف یونهای فلزی مورد مطالعه قرار گرفته که از آن جمله می توان به کربن فعال، خاک اره، پوسته برنج، پوست گردو و نانو ذرات کربنی اشاره کرد (سعادت، 1391). این روش یکی از فرایندهای رایج در حذف فلزات سنگین است که ماده جاذب مهمترین بخش در این فرایند است. عملا در استفاده از جاذب های متداول مشکلاتی از قبیل محدودیت در ظرفیت جذب و احیا سازی و سرعت جذب پایین وجود دارد. در سالهای اخیر توجه محققان به سمت استفاده از ضایعات گیاهان و محصولات کشاورزی به عنوان ماده جاذب معطوف شده است چرا که مواد طبیعی راه حلی اقتصادی برای حذف فلزات سنگین و فرایند جذب سطحی می باشند. جذب فلزات به وسیله این مواد توسط پروتئین ها، کربوهیدرات ها و ترکیبات فنلی آنها انجام می شود. این ترکیبات دارای سولفات، هیدروکسیل، گروههای آمینو، فسفات و کربوکسیل هستند که توانایی ترکیب با یونهای فلزی را دارند.

    با توجه به مطالب فوق باید روشی وجود داشته باشد تا علاوه بر توانایی در حذف فلز سنگین، به راحتی قابل استفاده بوده، ارزان قیمت باشد و فاضلاب را به مواد آلی آلوده نکند. بنابراین در این تحقیق روش جذب سطحی به کمک جاذب های طبیعی به عنوان روشی کارآمد و ارزان در حذف فلزات سنگین معرفی می شود. همچنین در اکثر تحقیقات انجام شده روش جذب سطحی به صورت ناپیوسته مورد تحقیق بوده است در حالی که در این پژوهش از سیستم ستون برای حذف فلز نیکل استفاده شده و روشی عملی تر مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    1-3- اهداف تحقیق

     

    هدف اصلی بهینه کردن شرایط حذف پیوسته نیکل از فاضلاب با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده به روش RSM می باشد و اهداف جزئی عبارتند از:

    یافتن مقدار بهینه غلظت ورودی نیکل در فاضلاب

    یافتن مقدار بهینه دبی ورودی فاضلاب در سیستم ستون

    یافتن ارتفاع بهینه بستر

    بررسی میزان راندمان فرآیند جذب نیکل

     

     

    1-4- نوآوری تحقیق

     

    در سالهای گذشته آزمایشهای مختلفی انجام شده که در آنها از سیستم ستون برای حذف آلاینده ها استفاده گردیده است. همچنین آزمایشهایی نیز انجام شده که در آنها از روش RSM برای مدلسازی و یافتن شرایط بهینه آزمایش بهره گرفته شده است. اما تنها در یک تحقیق از هر دو روش فوق در انجام آزمایش استفاده شده است. این تحقیق برای حذف سرب از محلول های آبی توسط free and immobilized Aeromonos hydrophila انجام گرفته است (Hasan et al., 2009).

    در این تحقیق از سیستم ستون و روش جذب سطحی برای حذف فلز نیکل از فاضلاب مصنوعی استفاده شده است. همچنین برای یافتن شرایط بهینه آزمایش و مدلسازی از روش RSM بهره گرفته شده است. این تحقیق در راستای تکمیل تحقیقات انجام گرفته توسط سولماز سعادت در سال 1391 انجام می شود (سعادت، 1391).

    Abstract

     

     

    Experimental Investigation and Modeling of Nickel Removal from Synthetic Wastewater Using Modified Rice Husk in a Continuous Reactor by Response Surface Methodology (RSM)

     

     

    Adsorption is one of the most effective methods of treating metals like Ni. In this research, modified rice husk has been used as the adsorbent. As this adsorbent is a natural material with high surface area, not only it can adsorb Ni ions but also, it is available and economic. Experiments were conducted as continuous column system.

    To investigate the effects of parameters (height of adsorbent, flow rate and initial concentration of Ni) on the efficiency of adsorption, response surface methodology (RSM) in a central composite design (CCD) was used for experimental design. Experimental results were analyzed by Design Expert software. It was found that quadratic model was the proper model to draw the response surface curves. In addition, fitness of experimental data to the empirical models such as Adam-Bohart and Thomas were investigated. According to the results, height of adsorbent is the most effective parameter on adsorption efficiency with a positive effect. Flow rate and Ni initial concentration have negative effect on adsorption efficiency. َAlso, it was found that the maximum efficiency of adsorption was 69.8% and the adsorption capacity was 16.33 mg of Ni ions per gram of modified rice husk.

  • فهرست:

     

    1- مقدمه....................................................................................................................................................... 2

    1-1- کلیات................................................................................................................................................... 2

    1-2- ضرورت انجام تحقیق........................................................................................................................ 4

    1-3- اهداف تحقیق..................................................................................................................................... 6

    1-4- نوآوری تحقیق.................................................................................................................................... 6

    1-5- ساختار پایان نامه............................................................................................................................... 7

     2- پیشینه و تئوری تحقیق.......................................................................................................................9

    2-1- مقدمه.................................................................................................................................................. 9

    2-2- پیشینه تحقیق................................................................................................................................... 9

    2-2-1- انواع جاذب.....................................................................................................................................9

    2-2-1-1- پوسته برنج................................................................................................................................9

    2-2-1-2- کربن فعال..............................................................................................................................11

    2-2-1-3- پوسته گردو............................................................................................................................12

    2-2-1-4- خاک اره..................................................................................................................................12

    2-2-1-5- نانو ذرات کربنی....................................................................................................................13

     

    عنوان                                                                                                صفحه

     

    2-2-1-6- سایر جاذب ها........................................................................................................................14

    2-2-2- انجام آزمایشات با استفاده از سیستم ستون........................................................................15

    2-2-3- استفاده از روش پاسخ سطح (RSM) در مدلسازی آزمایش..........................................16

    2-2-4- انجام آزمایشات با استفاده از سیستم ستون و مدلسازی توسط روش RSM............18

    2-3- تئوری تحقیق...................................................................................................................................18

    2-3-1- روش سطح پاسخ(RSM)..................................................................................................... 18

    2-3-1-1-روش شناسی سطح پاسخ.....................................................................................................18

    2-3-1-2- طرحهای آزمایشی برای برازانیدن سطح های پاسخ.....................................................20

    2-3-1-3- انواع طرح های سطح پاسخ................................................................................................21

    2-3-1-4- طرح های مرکب مرکزی (CCD).................................................................................. 24

    2-3-2- تئوری جذب سطحی................................................................................................................27

    2-3-2-1- ایزوترم جذب پایه.................................................................................................................29

    2-3-2-2- مدل های تجربی برای مدلسازی نتایج آزمایشها...........................................................31

    2-3-2-2-1- مدل Adam-Bohart.................................................................................................31

    2-3-2-2-2- مدل توماس......................................................................................................................32

    2-4-جمع بندی....................................................................................................................................33

    3- مواد و روشها ........................................................................................................................................35

    3-1- مقدمه............................................................................................................................................35

    3-2- مواد مورد استفاده.......................................................................................................................35

    3-2-1- جاذب مورد استفاده: شلتوک برنج اصلاح شده بازی.......................................................35

    3-2-2- فاضلاب مصنوعی حاوی فلز سنگین.....................................................................................36

    3-2-3- سایر مواد مورد استفاده............................................................................................................36

    3-3- دستگاههای مورد استفاده.........................................................................................................37

    3-4- روشهای مورد استفاده................................................................................................................37

    عنوان                                                                                                صفحه

     

    3-4-1- آماده سازی ستون.....................................................................................................................37

    3-4-2- طراحی آزمایشها به کمک روش RSM..............................................................................39

    3-4-3- روش تعیین بازدهی جذب در هر آزمایش...........................................................................41

    3-4-4- روش انجام آزمایش غیر پیوسته.............................................................................................43

    4- نتایج .......................................................................................................................................................46

    4-1-مقدمه.............................................................................................................................................46

    4-2- نتایج آزمایش های غیر پیوسته...............................................................................................46

    4-3- نتایج آزمایش های انجام شده بر مبنای روش سطح پاسخ به منظور بررسی عوامل موثر بر بازدهی جذب فلز سنگین.................................................................................................................49

    4-4- تحلیل نتایج.................................................................................................................................52

    4-4-1- تحلیل واریانس...........................................................................................................................68

    4-4-1-1- تحلیل واریانس مدل چند جمله ای مرتبه دوم..............................................................68

    4-4-1-2- تحلیل واریانس مدل خطی.................................................................................................72

    4-4-2- تعیین بهترین رابطه.................................................................................................................74

    4-5- ترکیبات مختلف پارامتر ها در اهداف تعیین شده مجموعه آزمایش ها............................79

    4-6- تطبیق نتایج بدست آمده از آزمایش های پیوسته با مدل های تجربی.............................81

    5- نتیجه گیری و پیشنهادات ................................................................................................................85

    5-1- نتیجه گیری.................................................................................................................................85

    5-2- پیشنهادات....................................................................................................................................86

    فهرست منابع...............................................................................................................................................88

     

     

    منبع:

    امیری، م. (1388). تحلیل و طراحی آزمایش ها با رویکرد روشهای رویه پاسخ، چاپ اول، قزوین، انتشارات دانشگاه آزاد قزوین.

    بیات، ج. (1385). بررسی حذف فلزات سنگین با استفاده از جاذب های طبیعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران.

    پروین نیا، م. (1387). تصفیه پذیری و احیای سیلابهای شهری با استفاده از لایه های نفوذپذیر فعال، پایان نامه دکتری، مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست، شیراز: دانشگاه شیراز.

    چمانچی، م. (1387). بررسی تصفیه پذیری پساب های حاوی فلزات سنگین به وسیله جاذب های طبیعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست، شیراز، دانشگاه شیراز.

    خسروی، ج. (1386). حذف فلزات سنگین از آب نمک همراه نفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، مهندسی شیمی، دانشگاه شیراز.

    راحمی، ر. (1391). بهینه سازی پارامتر های موثر بر احیا سازی رزین انتخابگر نیترات در آب آشامیدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مهندسی عمران –محیط زیست، واحد بین الملل دانشگاه شیراز.

    زیودار، م. (1383). بررسی و نقش روشهای حذف فلزات سنگین از فاضلابهای صنعتی، مجله مهندسی شیمی ایران، جلد 3، شماره 10.

    سازمان حفاظت محیط زیست، (1383). استاندارد و خروجی فاضلاب ها. معاونت تحقیقاتی دفتر محیط زیست انسانی.

    سعادت، س. (1391). بررسی  آزمایشگاهی و مدلسازی ریاضی تصفیه آبهای آلوده به فلزات سنگین به کمک جاذب های طبیعی اصلاح شده و نانو مواد پوشش داده شده بر روی آنها، پایان نامه دکتری، مهندسی عمران- آب و محیط زیست، دانشگاه شیراز.

    شامحمدی حیدری، ز.، معاضد، ه.، جعفرزاده حقیقی، ن. ا.، حقیقت جو، پ. (1387). حذف کادمیوم از محیط آبی در غلظت های کم به وسیله پوسته شلتوک اصلاح شده، مجله آب و فاضلاب، شماره 67، صفحات 27 الی 33.

    کحالزاده، ع. (1388). طراحی و تحلیل آزمایش ها، چاپ اول، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.  

    مظفریان، ک.، مدائنی، س.، خشنودی، م. (1385). ارزیابی عملکرد فرایند اسمز معکوس در حذف آرسنیک از آب، مجله آب و فاضلاب، شماره 60، سال 1385، صفحات 22 الی 25.

    Albadarin, A.B., Mangwandi, C., Almuhtaseb, A.H., Walker, G.M., Allen, S.J., and Ahmad, M.N.M. (2012). "Modelling and Fixed Bed Column Adsorption of Cr(VI) onto Orthophosphoric Acid-activated Lignin", Chinese Journal of Chemical Engineering, Vol. 20(3), pp. 469-477.

    American Public Health Association, American Water Works Association and Water Pollution Control Federation (2005). Standard Methods for the Examination of Water an Wastewater. 21st edition, New York.

    Arami-Niya, A., Wan Daud, W.M.A., Mjalli, F.S., Abnisa, F., and Shafeeyan, M.S. (2012). "Production of microporous palm shell based activated carbon for methane adsorption: Modeling and optimization using response surface methodology", Journal of Chemical Engineering Research and Design, Vol. 90, pp. 776-784.

    Argun, M.E. (2008). "Use of clinoptilolite for the removal of nickel ions from water: kinetics and thermodynamics", Journal of Hazardous Materials, Vol. 150, pp. 587-595.

    Arulkumar, M., Sathishkumar, P., and  Palvannan, T. (2011). "Optimization of Orange G dye adsorption by activated carbon of Thespesia populnea pods using response surface methodology", Journal of  Hazardous Materials, Vol. 186, pp. 827-834.

    Baral, S.S., Das, N., Ramulu, T.S., Sahoo, S.K., Das, S.N., and Chaudhury, G.R. (2009). "Removal of Cr(VI) by thermally activated weed Salvinia cucullata in a fixed bed column", Journal of  Hazardous Materials, Vol. 161, pp. 1427-1435.

    Bhatnagar, A., and Sillanpaa, M. (2010). "Utilization of agro-industrial and municipal waste materials as potential adsorbents for water treatment-A review", Chemical Engineering Journal, Vol. 157, pp. 227-296.

    Can, M.Y., Kaya, Y., and Algur, O.F. (2006). "Response surface optimization of the removal of nickel from aqueous solution by cone biomass of Pinus sylvestris", Journal of Bioresource Technology Vol.  97, pp. 1761–1765.

    Chen, S., Yue, Q., Gao, B., Li, Q., Xu, X., and Fu, K. (2011). "Adsorption of hexavalent chromium from aqueous solution by modified corn stalk: A fixed-bed column study", Journal of Bioresource Technology, Vol. 113, pp. 114-120.

    Chiang, H.L., Tsai, J.H., Chang, G.M., and Hsu, Y.C. (2002). "Comparison of a single grain activated carbon and column adsorption system", Carbon, Vol. 40, pp. 2921–2930.

    Febrianto, J., Kosasih, A.N., Sunarso, J., Ju, Y.H., Indraswati, N., and Ismadji, S. (2009). "Equilibrium and kinetic studies in adsorption of heavy metals using biosorbent: A summary of recent studies", Journal of Hazardous Materials, Vol. 162, pp. 616-645.

    Fierro, V., Muniz, G., Gonzalez-Sanchez, G., Ballinas, M.L., and Celzard, A. (2009). "Arsenic removal by iron-doped activated carbons prepared by ferric chloride  forced hydrolysis", Journal of  Hazardous Materials, Vol. 168, pp. 430-437.

    Gao, Z., Bandosz, T.J., Zhao, Z., Han, M., and Qiu, J. (2009). "Investigation of factors affecting adsorption of transition metals on oxidized carbon nanotubes", Journal of Hazardous Materials,     Vol. 167, pp. 357-365.

    Hasan, S.H., Srivastava, P., and Talat, M. (2009). "Biosorption of lead using immobilized aeromonas hydrophila biomass in up flow column system: Factorial design for process optimization", Journal of Hazardous Materials, Vol. 177, pp. 312-322.

    Hasar, H. (2003). "Adsorption of Ni(II) from aqueous solution on to activated carbon prepared from almond husk" Journal of  Hazardous Materials, Vol. 97, pp. 49-57.

    Hu, J., Chen, C., Zhu, X., and Wang, X. (2009). "Removal of chromium from aqueous solution by using oxidized multiwalled carbon nanotubes", Journal of Hazardous Materials, Vol. 162, pp. 1542-1550.

    Kalavathy M.H., Regupathi, L., Pillai, M.G., and Miranda, L.R. (2009). "Modeling, analysis and optimization of adsorption parameters for H3PO4 activated rubber wood sawdust using response surface methodology", Journal of Colloids and Surfaces, Vol. 70, pp. 35-45.

    Kandah, M.I., and Meunier, J.L. (2007). "Removal of nickel ions from water by multi walled carbon nanotubes", Journal of Hazardous Materials, Vol. 146, pp. 283-288.

    Kikuchi, Y., Qian, Q., Machida, M., and Tatsumoto, H. (2006). "Effect of ZnO loading to activated carbon on Pb(II) adsorption from aqueous solution", Carbon, Vol. 44, pp. 195-202.

    Li, Y.H., Ding, J., Luan Z., Di, Z., Zhu, Y., Xu, C., Wu, D., and Wei, B. (2003). "Competitive adsorption of Pb2+, Cu2+ ions from aqueous solutions by multiwalled carbon nanotubes", Carbon, Vol. 41, pp. 2787-2792.

    Li, Y., Di, Z., Ding, J., Wu, D., Luan Z., and Zhu, Y. (2005). "Adsorption thermodynamic, kinetic and desorption studies of Pb2+ on carbon nanotubes", Journal of water research, Vol. 39, pp. 605-609.

    Li, Q., Zhai, Zhang, W., Wang, M., and Zhou, J. (2007). "Kinetic studies of adsorption of Pb(II), Cr(III) and Cu(II) from aqueous solution by sawdust and modified peanut husk", Journal of Hazardous Materials, Vol. 141, pp. 163-167.

    Liu, Y., Wang, J., Zheng, Y., and Wang, A. (2012). "Adsorption of methylene blue by kapok fiber treated by sodium chlorite optimized with response surface methodology", Chemical Engineering Journal, Vol. 184, pp. 248-255.

    Lu, C., Liu, C., and Rao, G.P. (2008). "Comparison of sorbent cost for the removal of Ni2+ from aqueous solution by carbon nanotubes and granular activated carbon", Journal of Hazardous Materials, Vol. 151, pp. 239-246.

    Lua, A.C., and Yang, T. (2009). " Theoretical and experimental SO2 adsorption onto pistachio-nut-shell activated carbon for a fixed-bed column", Chemical Engineering Journal, Vol. 155, pp. 175–183.

    Mohan, S., and Sreelakshmi, G. (2008). "Fixed bed column study of heavy metal removal using phosphate treated rice husk", Journal of Hazardous Materials, Vol. 153, pp. 75-82.

    Montanher, S.F., Oliveira, E.A., and Rollemberg, M.C. (2005). "Removal of metal ions from aqueous solutions by sorption on to rice bran", Journal of Hazardous Materials, Vol. B117, pp. 207-211.

    Nasir, K., Shujaat, A., Aqidat, T., and Jamil, A. (1998). "Immobilization of arsenic on rice husk", Journal of Science and Technology, Vol. 16, pp. 655-666.

    Netpradit, S., Thiravetyan, P., and Towprayoon, S. (2004). "Evaluation of metal hydroxide sludge for reactive dye adsorption in a fixed-bed column system", Journal of Water research, Vol. 38, pp. 71-78.

    Ozer, A. (2007). "Removal of Pb(II)ions from aqueous solutions by sulphuric acid-treated wheat bran", Journal of Hazardous Materials, Vol. 141, pp. 753-761.

    Qin, B., Luo, H., Liu, G., Zhang, R., Chen,S., Hou, Y., and Luo, Y. (2012). "Nickel ion removal from wastewater using the microbial electrolysis cell", Journal of Bioresource Technology, Vol. 121, pp. 458-461.

    Quek, S.Y., and Al-Duri, B. (2007). " Application of film-pore diffusion model for the adsorption of metal ions on coir in a fixed-bed column", Chemical Engineering and Processing, Vol. 46, pp. 477–485.

    Ranjan, D., Talat, M., and Hasan, S.H. (2009). "Biosorption of arsenic from aqueous solution using agricultural residue rice polish" Journal of Hazardous Materials, Vol. 166, pp. 1050-1059.

    Rao, G. P., Lu, C., and Su, F. (2007). "Sorption of divalent ions from aqueous solution by carbon nanotubes: A review", Separation and Purification Technology, Vol. 58, pp. 224-231.

    Reynolds, T.D., and Richards, P.A. (1996). Unit Operations and Processes in Environmental Engineering, 2nd ed., Boston: PWS Publishing Company.

    Salamatinia, B., Kamaruddin, A.H., and Abdullah, A.Z. (2008). "Modeling of the continuous copper and zinc removal by sorption onto sodium hydroxide-modified oil palm frond in a fixed-bed column", Chemical Engineering Journal, Vol. 145, pp. 259-266.

    Shukla, S.S., Yu, L.J., Dorris, K.L., and Shukla, A. (2005). "Removal of nickel from aqueous solutions by sawdust", Journal of  Hazardous Materials, Vol. B121, pp. 243-246.

    Taty-Costodes, V.C., Fauduet, H., Porte, C., and Ho, Y. (2005). "Removal of Lead (II) Ions from Synthetic and Real Effluent Using Immobilized Pinus Sylvestris Sawdust: Adsorption on a Fixed-bed Column", Journal of  Hazardous Materials, Vol. 123, pp. 135-144. 

    Vieira, M.G.A., Almeida Neto, A.F., Gimenes, M.L., and da Silva, M.G.C. (2010). "Sorption kinetics and equilibrium for the removal of nickel ions from aqueous phase on calcined Bofe bentonite clay", Journal of Hazardous Materials, Vol. 177, pp.  362–371.

    Wang, H.J., Zhou, A.L., Peng, F., and Chen, L.F. (2007). "Adsorption characteristics of acidified carbon nanotubes for heavy metal Pb (II) in aqueous solution", Materials science & Engineering, Vol. 466, pp. 201-206.

    Yang, S., Li, J., Shao, D., Hu, J., and Wang, X. (2009). "Adsorption of Ni(II) on oxidized multi-walled carbon nanotubes: Effect of contact time, pH, foreign ions and PAA", Journal of Hazardous Materials, Vol. 166, pp. 109-116.

    Zhao, Y., Huang, M., and Wu, W. (2009). "Synthesis of the cotton cellulose based Fe(III)-loaded adsorbent for arsenic(V) removal from drinking water", Journal of Hazardous Materials, Vol. 249, pp. 1006-1011.

    Zhu, H., Jia, Y., Wu, X., and Wang, H. (2009). "Removal of arsenic from water by supported nano zero-valent iron on activated carbon", Journal of Hazardous Materials, Vol. 2009, pp. 1-6.


موضوع پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), نمونه پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), جستجوی پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), فایل Word پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), دانلود پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), فایل PDF پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), مقاله در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), پروژه در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), پروژه درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی حذف نیکل از پساب مصنوعی با جاذب شلتوک برنج اصلاح شده در رآکتور پیوسته به روش سطح پاسخ (RSM)

چکیده این تحقیق به منظور بررسی مشخصات جذب فلزات کبالت، کادمیم و نیکل با استفاده از پوست لیمو انجام پذیرفته است. اثر پارامتر­های مختلف نظیرpH محلول، میزان جاذب، زمان تماس و دما بر فرآیند جذب مورد بررسی قرار گرفت و شرایط عملیاتی بهینه جذب هر عنصر بر روی جاذب زیستی مشخص گردید. مقادیر تعادلی جذب با مدل­های ایزوترم لانگمویر، فرندلیچ، تمکین وD-R مورد بررسی قرار گرفتند و پارامترهای هر ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی در این پژوهش فرایند حذف کادمیوم از آب آشامیدنی به روش همرسوبی کربنات کلسیم مطالعه شد. امروزه آلودگی آب­های طبیعی با فلزات سنگین، به دلیل اثرات مخربی که بر موجودات زنده می­گذارد موجب نگرانی بسیاری از کشورهای جهان شده است. کادمیوم از طریق فاضلاب­ها و فرسایش سنگ­های معدنی و پساب­های ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC)) گرایش: شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته عمران گرایش مهندسی محیط زیست چکیده در این تحقیق تاثیر واکنش‌ های بیولوژیکی در حذف مواد آلی فاضلاب هنگام انتقال از منابع تولید به تصفیه‌خانه در شبکه‌های متعارف و شبکه‌های قطر کوچک نوین بررسی شد. برای این منظور یک قسمت از این شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب طراحی و ساخته شد. لوله‌های مورد استفاده از جنس PVC بوده و طول لوله‌ها در مجموع به ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته نانو مهندسی شیمی چکیده مدل سازی حذف یون کلرید از میعانات گازی با استفاده از نانوفیلتراسیون یون کلرید موجود در میعانات گازی می تواند باعث خوردگی شدید تجهیزات و لوله ها شود. بنابراین، حذف آن از جریان میعانات گازی ضروری است. هدف این کار مدل سازی ریاضی فرایند نانوفیلتراسیون برای جداسازی یون کلرید از میعانات گازی است. بدین منظور، مدل های بار فضایی، ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی شیمی چکیده: در این تحقیق به بررسی جذب رنگ متیل اورانژ که از رنگ های پر کاربرد در صنایع نساجی است توسط جاذب پلی پیرول بر مبنای پلی وینیل الکل پرداخته شده است. آزمایش ها در سیستم ناپیوسته و توسط محلول رنگی با غلظت 40ppm انجام شد. جاذب پس از سنتز توسط آنالیز اسکن میکروسکپ الکترونی وتبدیل فوریه مادون قرمز مورد بررسی قرارگرفت. و در نهایت اثر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.S.c » گرایش: کاربردی چکیده: در سال های اخیر نانو ذرات نیمه رسانا با توجه به خواص الکتریکیو مکانیکی، که از اثرات محدود کوانتومی در مقایسه با مواد همتای آنها حاصل می شود، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. در میان نانو ذرات نیمه رسانا، نانو ذرات اکسید روی ZnO کارایی بالاتری دارند. برای دستیابی به فعالیت فتوکاتالیستی بالاتر، نافلز نیمه ...

ثبت سفارش