پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389

word 2 MB 32035 93
1390 کارشناسی ارشد پیراپزشکی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت

    چکیده

    مقدمه: سوختگی یکی از مهمترین حوادثی است که سلامت کودکان را تهدید می­کند،  از جمله رایج­ترین صدمه و سومین علت مرگ و میر در این گروه سنی می­باشد. با توجه به تفاوت­های فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی در جوامع مختلف، بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در هر منطقه بسیار مهم می­باشد.

    هدف: این تحقیق تعیین عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت می­باشد.

    مواد و روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقایسه­ای مقطعی  می­باشد. نمونه­های مورد پژوهش 350 کودک 12 ماه تا 6 سال می­باشند که در مراکز آموزشی و درمانی ولایت و 17 شهریور، بیمارستان­های رسول اکرم، گیل و آریا پذیرش شده­ بودند. از این تعداد 175 نفر به عنوان گروه کودکان با سوختگی و 175 نفر گروه کودکان بدون سوختگی مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری در هر دو گروه بصورت تدریجی بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه­ای شامل سه بخش مشخصات فردی، خانوادگی و محیطی استفاده گردید. پس از جمع آوری اطلاعات، داده­ها توسط نرم افزار16SPSS  با آزمون­های من ویتنی یو، کای­دو، تست دقیق فیشر، رگرسیون لجستیک چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج: نتایج پژوهش نشان داد از بین عوامل فردی، سن کودک، مکانی که کودک بیشتر وقت خود را می­گذراند و از بین عوامل خانوادگی، سن مادر، میزان تحصیلات پدر، سطح درآمد ماهانه و ازبین عوامل محیطی، زیر بنای منزل، تعداداتاق خواب، نوع آشپزخانه، دور از دسترس بودن مواد سوختی و آتش­زا و مواد شوینده بین دو گروه اختلاف معنی­دار آماری وجود داشت.

    نتیجه­گیری نهایی: طبق یافته­های این پژوهش احتمال سوختگی در کودکان کم سنی که بیشتر وقت خود را در اتاق خواب می­گذرانند که مادرانی کم سن و پدرانی با سطح تحصیلات پایین دارند و دارای خانواده­ای کم درآمد هستند، بیشتر است همچنین احتمال سوختگی در کودکانی که در منازلی با آشپزخانه­ی بدون­در، زیر بنای بالا و تعداد اتاق کم زندگی می­کنند و به مواد آتش­زا و شوینده دسترسی دارند بیشتر است.

    کلید واژه­ها: سوختگی­ها، عوامل خطر، کودکان

    زمینۀ پژوهش

             آسیب­ ها شایع­ترین علت مرگ در طی دوران کودکی و نوجوانی بعد از چند ماه اول زندگی بوده و نشانگر یکی از مهم­ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر و ناتوانی­ها در طب اطفال می­باشند (1). همواره حوادث به عنوان یک چالش مهم و در عین حال پیچیده نظام سلامت و بهداشت کودکان مطرح می باشند. طبق آمارها بین 30-20% مصدومین حوادث بیمارستان های عمومی و اورژانس را کودکان زیر 16 سال تشکیل می دهند (2). کودکان به دلیل داشتن بافتهای در حال رشد، در مقابل مخاطرات محیطی و بیماریها کاملاً آسیب پذیر بوده و در دوران بزرگسالی نیز دچار عوارض ناشی از صدمات دوران کودکی می­شوند. دو سوم بیماریهای بزرگسالان، مرتبط با زندگی افراد در سنین کودکی و نوجوانی در محیط­هایی است که سلامتی را به خطر می­اندازد (3). اگر چه حوادث غیر عمدی در کشورهای در حال توسعه، نسبت به کشورهای توسعه یافته، بخش کمتری را شامل می­شوند، ولی وجود معلولیت و ناخوشی ناشی از آن اساساً جهت شکوفایی و قابلیت تبدیل شدن به بزرگسالانی سالم و خلاق و شاداب، وضعیت مأیوس کننده­ای را برای کودکان فراهم آورده است (1). مرحله­ی تکاملی کودک می­تواند پیش­بینی کننده­ی انواع صدماتی باشد که بیشترین احتمال وقوع را دارد. به طوریکه کودک نوپای کنجکاو ممکن است افتادن و برخورد با اشیاء را تجربه کند، و به محض ورود به مرحله بعدی تکامل به دلیل اشتغال به بازی در معرض صدمات محیطی مثل حوادث رانندگی و سوختگی قرار ­گیرد (4).

             سوختگی یکی از مهمترین حوادثی است که سلامت کودکان را تهدید می­کند، و از جمله رایج­ترین صدمه و سومین علت مرگ و میر در این گروه سنی می­باشد (6،5). بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)[1] صدمات سوختگی از جمله آسیب­های عمدی و غیر عمدی است که ناشی از در معرض قرار گرفتن حرارت، الکتریسیته و مواد شیمیایی می­باشد (7) آسیب های سوختگی یکی از علتهای مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می­باشند و خسارات مالی و جانی قابل توجهی به بیماران و خانواده­های آنها در جوامع مختلف وارد می­کنند (10،9،8).

             بطور معمول 5 درصد از پذیرش بیماران در بیمارستان­ها به دلیل صدمات ناشی ازسوختگی است (8). طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی و یونیسف[2] (2009)، سوختگی ناشی از آتش عامل مرگ حدود96000 کودک در سال است (11)، که 11 درصد از موارد مرگ در کودکان زیر 5 سال گزارش شده است(1). نرخ مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ١١ برابر کشورهای با درآمد بالا است (11)، که این میزان برابر با 3/4 در هر 100000 نفر در مقابل 4/0 در هر 100000 نفرمی­باشد. همچنین در کشورهای توسعه یافته میزان بستری موارد سوختگی در کودکان زیر 5 سال بیشتر است ( 12). سالانه در ایالات متحده آمریکا 2/1 میلیون نفر نیازمند مراقبت­های پزشکی ناشی از سوختگی هستند. تقریباً 40-30 درصد ازاین بیماران در سنین زیر 15 سال قرار دارند، که میانگین سنی آنها 32 ماه است.( 13،14،1) از این میان هر ساله 3000 کودک در اثر سوختگی جان خود را از دست می­دهند. همچنین در هر سال 5/3 میلیارد دلار صرف درمان بیماران سوخته می­شود (14،13،8). در ایران نیز صدمات ناشی از سوختگی یکی از مهمترین علت­های مرگ و میر می­باشد (15). در آماری که وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در سال 1386 اعلام نمود، سالیانه بیش از 100000 مورد سوختگی در ایران تحت درمان قرار می­گیرند که سهم کودکان از این میان بیش از (50%) می­باشد. همچنین اظهار کردند میزان بروز سوختگی بیش از این تعداد می­باشد اما به دلیل خود درمانی در منزل آمار دقیقی در دست نیست. رئیس اداره­ی پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت نیز بیان کردند: بر اساس آخرین آمار کشوری، بیشترین حادثه در کودکان زیر 10 سال، حوادث سوختگی با شیوع 48/6 درصد از کل حوادث می­باشد، و حوادث سوختگی بالاترین میزان مرگ را داشته است (16). بر اساس آمارهای موجود در بیمارستان سوانح سوختگی گیلان در سال 1387 از کل 7341 نفر پذیرش بیمارستان، 334 کودک زیر شش سال بودند (17). این در حالی است که جمعیت کودکان 6-1 سال استان گیلان 176145 نفر می­باشد (18). مطالعه­­ی هادیان جزی و همکاران (1381) در تهران نشان داد بیشترین میزان وقوع سوختگی در کودکان سن 5 و زیر 5 سال می­باشد و میزان مرگ و میر کودکان را 8/4 درصد گزارش نمودند (19). شیوع سوختگی نیز در دختران و پسران متفاوت می­باشد. طبق آمارهایی که یونیسف گزارش نموده است، سوختگی در دختران 9/4 در هر 100000 نفر در مقابل 3 در هر 100000 نفر پسر است (12).

             موکاروگویزا[3] در سال 2009 می­نویسد عوامل زیادی در بروز سوختگی کودکان نقش دارد که در مطالعات اخیر به عوامل فردی، خانوادگی و محیط خانه بیشتر توجه گردیده است (20). پاربهو و همکاران[4] (2009) در مطالعه­ی خود بیان کردند که توجه به ویژگی­های فردی و خانوادگی، اجتماع و سیاست­ها و قوانین بهداشت و سلامت کشور برای کاهش عوامل خطر سوختگی بسیار مهم هستند (21).

             کودکان کمتر از 5 سال به دلیل حس کنجکاوی نامحدود ذاتی برای کنکاش در محیط، تحرک زیاد و عدم تجربه در درک خطرها مستعدترین گروه برای آسیب­های حرارتی هستند (24،23،22،12). این کودکان خود را به این سو و آنسو می­رسانند، می­دوند، بالا می­روند، انگشتان خود را در هر سوراخی فرو می­کنند، ریخت و پاش می­کنند، اشیاء را از جای خود بیرون می­آورند و تقریباً هر چه را می­بینند به دهان می­برند (25)، این فرآیند یادگیری طبیعی موجب می­شود تا آنان با اشیایی که می­تواند باعث سوختگی آنها گردد تماس پیدا کنند (12). به این ترتیب، کودکان اولین حادثه را در داخل منزل تجربه می کنند (28،27،26) و از میان حوادث مختلفی که در خانه رخ می­دهد، سوختگی شایع ترین حادثه در منزل برای کودکان و شیرخوران می­باشد (29،28،26). در بررسی­های انجام شده، از میان مجموعه عوامل مؤثر در سوختگی کودکان در منزل عدم وجود مرز مشخص برای آشپزخانه و وجود تعداد زیاد اتاق از دلایل افزایش بروز سوختگی در کودکان می­باشد (30). تقریباً 75 درصد از سوختگیهای کودکان سن پایین به دلیل آب داغ و بخار آب می­باشد (12) که اغلب در زمان انجام فعالیت های روزانه مانند استحمام و آشپزی رخ می­دهند (32،31).

              برمن[5] (1388) نیز می­نویسد: بیش از 90 درصد از سوختگی های کودکان به دنبال غفلت والدین رخ می­دهند (1). ناترر[6] (2009) و چستر[7] (2006) نیز در مطالعه­ی خود بر آگاهی دادن والدین از خطرات موجود در محیط منزل و پیشگیری از سوختگی تأکید نموده­اند (33،32). خطر سوختگی در کودکانی که در خانواده های بحران زده و  پر استرس زندگی می­کنند بیشتر است (34). بطوریکه تقریباً 18 درصد از سوختگی­ها به دلیل سوء رفتار با کودکان مثل داغ نمودن آنها می­باشد (1). اکثر قربانیانی که مورد سوء رفتار قرار می­گیرند پسران 2 سال و بالاتر از 2 سال هستند، و غالباً بوسیله­ی والدین، خواهر و برادر و شخص مراقبت کننده انجام می­شود، فرو بردن در آب داغ نیز شایعترین صدمه به نظر می­رسد (4). راجو[8] و آهوجا[9] (2004) سطح تحصیلات پایین والدین، درآمد پایین، تعداد زیاد اعضای خانواده و فقر را نیز از عوامل خطر مرتبط با سوختگی بیان می­کنند (35). همچنین بیشارا و همکاران[10] (2009) در مطالعه­ی خود اشاره کردند که نوع خانواده و زندگی در خانه­های غیر استاندارد خطر سوختگی را افزایش می­دهد (36).

     

    Introduction: Burn is the most important incident that threats children health, and it is the most common and the third reason of mortalities in children as well. Based on different social, environmental, and cultural conditions in different context, investigating risk factors in each context is important.

    Objective: This study determines related factors to burning of 1-6 year old children referred to Velayat health and training center burn in Rasht city.

    Material and methods: Present study is a comparative cross-sectional study and its sample includes 350 children between 1-6 years old. The data was gathered from patients who were admitted to Velayat, 17 Shahrivar, Gil, Arya, Rasoul Akram hospitals. 175 out of all samples were in burnt group and 175 of them were in healthy group. Sampling method in both groups were sequential. To gather data, a questionnaire in three sections of demographic, familial, and environmental questions were conducted. Data has been analyzed with Man Whitney U, Chi square, Fisher's exact test, Binary Logistic Regression in SPSS 16.

    Results: Data analysis revealed significant differences between two groups among in individual factors such as age distribution, the place that children spend their time mostly and among familial factors such as mother’s age, father’s education, among environmental factors such as size of the house, number of bedrooms, kitchen format, unavailability of flammable things, washing agents.

    Conclusion: Burn incidents in children with lower age who spend most of their time in bedrooms and those who have young mothers and low educated fathers and low income is more common. And children who live in houses with kitchen without doors, big houses, and limited number of bedrooms, easy access to flammable materials, and washing agents tend to burn more common.

    Key worlds: Burns, Child, Risk Factors

  • فهرست:

    فصل اول                                                                                                                 

    زمینه پژوهش .......................................................................................................................................................... 9

    اهداف پژوهش (هدف کلی و اهداف ویژه) ......................................................................................................... 14

    سوالات پژوهش .................................................................................................................................................... 15

    تعریف واژه­ها ........................................................................................................................................................ 16

    پیش فرض­ها .......................................................................................................................................................... 18

     محدودیت­های پژوهش ........................................................................................................................................ 18

    فصل دوم

    چهارچوب پژوهش ................................................................................................................................................ 20

    مروری بر مطالعات گذشته .................................................................................................................................. 41

    فصل سوم

    نوع پژوهش ........................................................................................................................................................... 54

    جامعه ­ی پژوهش .................................................................................................................................................. 54

    نمونه­های مورد پژوهش ...................................................................................................................................... 54

    مشخصات واحدهای مورد پژوهش .....................................................................................................................55

    محیط پژوهش ....................................................................................................................................................... 55

    روش تعیین حجم نمونه ....................................................................................................................................... 55

    ابزار گردآوری داده­ها .......................................................................................................................................... 56

    تعیین اعتبار علمی ابزار ........................................................................................................................................ 57

    تعیین اعتماد علمی ابزار......................................................................................................................................... 57

    روش نمونه­گیری و گردآوری داده­ها.................................................................................................................. 57

    تجزیه و تحلیل داده­ها............................................................................................................................................ 58

    ملاحظات اخلاقی ................................................................................................................................................... 60

    فصل چهارم

    یافته­های پژوهش .................................................................................................................................................. 63

    جداول ..................................................................................................................................................................... 64

    فصل پنجم

    تفسیر نتایج پژوهش ............................................................................................................................................. 87

    نتیجه گیری نهایی ............................................................................................................................................... 103

    کاربرد یافته­ها در پرستاری .............................................................................................................................. 106

    پیشنهادات بر اساس یافته­ها .............................................................................................................................. 108

    فهرست منابع ...................................................................................................................................................... 109

    ابزار گردآوری داده­ها (ضمیمه

    منبع:

    برمن، ر.، گلیگمن، ر.، جنسن، ه: درسنامه طب کودکان نلسون: کودک دچار ناخوشی حاد. ترجمه جواد حکیم الهی، حسین علی مددی.ج 8. ویرایش 18. تهران: حیان-اباصالح، 1388.

    منتضری، ز.، سالاری، م.، محمد ملک زاده، ج.، رستمی نژاد، ا.، "بررسی فراوانی حوادث در کودکان مصدوم مراجعه کننده به بخش اتفاقات بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، سال 1378" فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بهار 1382، دوره هشتم شماره 29، صص: 8-1.

    پور محمد، ر.، بررسی ویژگیهای فردی، خانوادگی و اجتماعی شیرخواران مبتلا به عفونتهای حاد تنفسی در مراجعین مراکز بهداشتی درمانی شهر رشت. پایان­نامه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش کودکان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، 1383-1382.

    Hochenberry M., Wilson D., Wong DL., Wongs nursing care of infants and children. 8th Edition.Philadelphia: Mosby, 2007.

    روزبهانی، ر.، "بررسی اپیدمیولوژیک بیماران سوختگی بستری در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان" مجله علوم پزشکی شهر کرد، 1384، دوره هفتم شماره 3 ، صص: 134- 138.

    Goldman Sh., Aharonson-Daniel L., Peleg K., Childhood burns in Israel : A 7- year epidemiological review burns. Burns, 2006, 32; 467-472.

    World Health Organization. Global Burden of Disease. Geneva.2001. Available from: http://www3. who.intl whosislmortltablelyrocess.cfm.

    Hosseini RS., Askarian M., Assadian O., Epidemiology of hospitalized female burns pationts in a burn center in shiraz. Eastern Mediterranean Health journal, 2007,13(1); 113-118.

    Atiyeh B., Costagliola M., Hayek Sh., Burn prevention mechanisms and outcomes: Pitfalls,failures and successes. Burns, 2009, 3 5; 181-193.

    Wasiak J., Spinks A., Ashby K., Clapperton A., Cleland H., Gabbe B., The epidemiology of burn injuries in an Australian setting, 2000–2006. Burns, 2009, 35; 1124-1132.

    Peden M.,Oyegbite K.,Ozanne-Smith J., World report on child injury prevention addresses burn prevention. Burns, 2009.

    World Health Organization. Children and burns. 2009. Available from: http://www.who.int/violence_injury_prevention/child/en/

    Poulos RG., Hayen A., Chong SS., Finch CF., Geographic mapping as a tool for identifying communities at high risk of fire and burn injuries in children. Burns, 2009, 35; 417-424.

    Bedger J., Burns: The Psychological aspect. AJN, 2001,101(11); 39-40.

    Panjeshahin MR., Rastegar Lari A., Talei AR., Shamsnia J., Alaghehbandan R., Epidemiology and mortality of burns in the South West of Iran. Burns, 2001, 27; 219–226.

    لنکرانی، ب.، سوختگی ششمین علت مرگ و میر در کشور است / 50 درصد سوختگی ها مربوط به کودکان است. قابل دسترسی در:

     Mehrnews.com­-Iran,word, political, sport,economic news and headline

    امیر علوی، س.، طلوعی، م.، شجاعی، ح.، کوچکی­نژاد، ل.، "شیوع سوختگی در کودکان مراجعه کننده به مرکز فوق تخصصی سوانح، سوختگی و ترمیمی ولایت رشت در سال 1387" فصلنامه علمی و پژوهشی فیض، 1389، دوره چهاردهم شماره 5، صص: 519-512.

    سالنامه آماری گیلان، قابل دسترسی در:  http//:amarlonocr.gilan.ir/web/guest/209

    هادیان جزی، م.، ساجدی، ف.، صانعی، ی.، " فراوانی سوختگی­های الکتریکی، شیمیایی و حرارتی در کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری تهران در سال 1388" مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1383، شماره 43، صص: 866-863.

    Mukarugwiza F., Charactristic and risk factors of burn injuries in Chuk / Rwanda. Dissertation for the degree of Masters in Nursing Trauma and Critical Care, University of KwaZulu Natal, Howard College Campus, Durban, 2009.

    Parbhoo A., Louw QA., Grimmer-Somers K., Burn prevention programs for children in developing countries require urgent attention: A targeted literature review. Burns, 2009.

    آرزومانیانس، ص.، رشد و تکامل انسان. تهران: انتشارات نور دانش،1382.

     ستوده­نژاد، ع.، جانقربانی، م.، دلشاد، م.،"اپیدمیولوژی سوختگی در کرمان: بررسی 1000 مورد" مجله دانشگاه علوم پژشکی کرمان، 1374، دوره دوم  شماره 3، صص: 134-128 .

    حلم سرشت، پ.، دل پیشه، ا.، پرستاری و بهداشت مادر و کودک. تهران: چهر، 1382.

    ماسن، پ.، کیگان، ج.، هوستون، ا.، کانجر، ج.، رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی. تهران: سعدی، 1373.

    Nguyen DQA.,Tobin S., Dickson WA., Potokar TS., Infants under 1 year of age have a significant risk of burn injury. Burns, 2008, 34; 863-867 .

    مهرام ، م.، "بررسی موارد سوانح و حوادث خانگی در مراجعه کنندگان به خانه های بهداشت ، مرکز بهداشتی درمانی و بیمارستان­های استان زنجان 1378" مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، 1379، شماره 33.

    Delgado J.,Caradich ME., Gilman RH., Lavarello R., Dahodwala N.,Bazan A., et al., Risk factors for burns in children: crowding, poverty, and poor maternal education. Injury Prevention. 2002, 8; 38–41.

    Lam N., Dung N., First aid and initial management for childhood burns in Vietnam-An appeal for public and continuing medical education. Burns, 2008, 34, 67-70.

    بیریا، م.، عرشی ، ش.، صادقی، ه.، ملک­پور، ن.، "عوامل موثر در سوختگی کودکان زیر شش سال مناطق روستایی شهرستان اردبیل درسال 1382 "مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1387، دوره هشتم شماره 1، صص: 14-19.

    Natterer J., Roessingh ADB., Reinberg O., Hohlfeld J., Targeting burn prevention in the paediatric population: a prospective study of children’s burns in the Lausanne area. Swiss mede wkly, 2009,139 (37-38); 535-539.

    Xin W., Yin Z., Qin Z., Jian L., Tanuseputro P., Gomez M., et al., Characteristics of 1494 pediatric burn patient in shanghai. Burns, 2006, 32; 613-618 .

    Chester DL., Jose RM., Aldlyami E., King H., Moiemen NS., Non-accidental burns in children-Are we neglecting neglect?. Burns, 2006, 32; 222–228.

    Niekerk AV., Rode H., Laflamme L., Incidence and patterns of childhood burn injuries in the Western Cape , South Africa. Burns, 2004, 30; 341-347.

    Rajeev B., Ahuja R., Burns in the developing world and burn disasters. British Medical Journal, 2004, 329 (7463); 447-449.

    Bishara P., Sanderson L.M. An epidemiological description of lightning-related death in the United States. Int J Epidemiol, 2009, 19, 673.

    Mashreky  SR., Rahman A., Chowdhury SM., Giashuddin S., Svanström L., Linnan M., Shafinaz S., Uhaa IJ., et al., Epidemiology of childhood burn: yield of largest community based injury survey in Bangladesh. Burns, 2008, 34 (85); 862-866.

    اسملتزر، س.، پرستاری داخلی و جراحی برونر و سودارث2008: پوست و سوختگی. ترجمه اسماعیل شریعت، مریم نمادی وثوق، آسیه موحدپور. تهران : سالمی، 1386 .

    Joseph KA., Adams CD., Goldfarb IW., Slater H., Parental correlates of unintentional burn injuries in infancy and early childhood. Burns, 2002, 28; 455-463.

    Horridge G., Cohen K., Gaskell S., Burned: Parental, psychological and social factors influencing a burn-injured child’s return to education. Burns, 2009.

    Moore P., Blakeney P., Broemeling L., Portman S., Herndon DN., Robson M., Psychologic adjustment after childhood burn injuries as predicted by personality traits. J Burn Care Rehabil, 2000, 14; 2–80.

    National Burn Care Review. Standards and strategy for burn care: a review of burn care in the British Isles. London: National Burn Care Committee, 2001.

     

     مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت­های سازمان بهزیستی، سوختگی دومین عامل ایجاد معلولیت در کشور. قابل دسترسی در:

    http://www.aftabir.com/news/view/2008/jul/06/c4c1215323688_social_organization_disable.php/a

    Herndon D., Total burn care. 3th Edition. Philadelphia: Saunders,2007.

    حلم سرشت، پ.، دل پیشه، ا.، پرستاری بهداشت جامعه (1). تهران: چهر،1382.

    Friedman M., Bowden V., Jones E., Family nursing:research, teory,and practice . 5th Edition, United states of America: Prentice Hall, 2003.

    ذوالفقاری، م.، مجموعه کامل دروس پرستاری. تهران: بشری، 1387.

    Park JO., Shin DS., Kim J., Song KJ., Peck MD., Association between socioeconomic status and burn injury severity. Burns, 2009, 35; 482- 490.

    حلم سرشت، پ.، دل پیشه، ا.، پرستاری بهداشت جامعه (2). تهران: چهر،1382.

    معمار زاده، م.،  حسین پور، م.،" بررسی علل و انواع سوختگی در کودکان و نوجوانان زیر 15 سال در شهر اصفهان طی 2 سال اخیر" نشریه جراحی ایران، 1386، دوره پانزدهم شماره 2.

    Marcdante K., Kliegman R., Jenson H., Behrman R., Nelson essentials of pediatrics. 6th Edition. Philadelphia: Saunders, 2011.

    Nsereko E., Injury Profile in a Causality Unit of Kigali Central Hospital (CHUK) in Rwanda. Unpublished master's thesis, University of KwaZulu Natal, South Africa, 2007.

    Vyrostak SB., Annest JL., Ryan GW., Surveilance for fatal and non-fatal injuries-United states, 2001. Office of statistics and programming. National center for injury prevention and control, 2001.

    مرتضوی، ح.، درسنامه پرستاری کودکان: کودک سالم. تهران: سالمی، 1387.

    رسولی، م .، میرلاشاری، ژ.، عبدالرضا قره باغ، ز .، پرستاری کودکان-کودک سالم. تهران: اندیشه رفیع، 1387.

    Timby BK., Fundamental skills and concepts in patient care. 7th Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2001. 

    Asuquo M., Ekpo R., Ngim O., A prospective study of burns trauma in children in the university of Calabar teaching hospital, Calabar, south-south Nigeria. Burns, 2009, 35; 433-436.

    Hasofer AM.,Thomas I., Analysis of fatalities and injuries in building fire statistics. Fier safety J, 2006, 41; 2-14.

    Kyle T., Essentials of pediatric nursing. Philadelphia: Walters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins, 2008.

    Dotta P., Pediatric nursing. 1th Edition. New delhi: Jaypee Brothers medical poblishers, 2007.

    James SR., Ashwill JW., Droske SC., Nursing care of children: principles& practice.2th Edition. Philadelphia: W.B.Saunders, 2002.

    حجتی، ح.، شریف­نیا، س­.، طاهری، ن.، آمار و روش تحقیق در پرستاری و علوم پزشکی. تهران: جامعه­نگر، 1389.

    Mashreky S., Rahman A., Khanc  T., Svanström L., Rahman F., Determinants of childhood burns in rural Bangladesh: A nested case–control study. Health Policy, 2010.

    Celko AM., Grivna M., Danova J., Barss P., Severe childhood burns in the Czech Republic: risk factors and prevention. Bull world health organ, 2009, 87; 374-381.

    Torabian S., Sadegh Saba M., Epidemiology of pediatric burn injuries in Hamadan, Iran. Burns, 2009, 35; 1147-1151.

    Petridou E., Trichopoulos D., Mera E., Papadatos Y., Papazogou K., Marantos A., et al., Risk factors for childhood burn injuries: acase-control study from Greece. Burns, 1998; 123-128.

    Burns N., Grove., Understanding nursing research. 3th Edition. Philadelphia: Sanders, 2003, 234-243.

    Stomel M., Wills E., Clinical search and principle for advanced practice nurses. Philadelphia: Lippincott Williams & wilkins, 2004, 29.

    عابد سعیدی، ژ.، امیر علی اکبری، ص.، روش تحقیق در علوم پزشکی و بهداشت. تهران: سالمی، 1381.  

    Chen XL., Guo F., Liang X., Wang F., Wang YJ., Sun YX., Burns caused by alcohol-based fires in the household coal stove in Anhui Province, China. Burns, 2010.

    Karaoz B., First –aid home treatment of burns among children and some implications at Mils, Turkey. Journal of emergency nursing, 2010, 36 (2). 111-114.

    Hansen S, Mecham N., Pediatric anaphylaxis: allergic reaction to egg applied to burns. J emerg nurs, 2006, 32; 274-276.

    Mukerji G., Chamania S., Patidar GP., Gupta S., Epidemiology of pediatric burns in Indor, Inia. Burns, 2001, 27; 33-37.

    Al-Qattan MM., Al-Zahrani K., A review of burns related to traditions, social habits, religious activities, festivals and traditional medical practices. Burns, 2009, 35; 476-481.

    Wasiak J., Spinks A., Ashby K.,Clapperton A., Cleland H., Gabbee B., The epidemiology of burn injuries in an Australian setting, 2000–2006. Burns, 2009, 35; 1124-1132.

    Frans F.A., Keli S.O., Maduro A.E., The epidemiology of burns in a medical center in the Caribbean. Burns, 2008, 34; 1142-1148.

    Sakallıog˘lu AE., Basaran O¨., Tarım A., Tu¨ rk E., Kut A., Haberal A., Burns in Turkish children and adolescents: Nine years of experience. Burns, 2007, 33; 46-51.

    Arshi S., Sadeghi-Bazargani H., Mohammadi R., Ekman R., Hudson D., Djafarzadeh H., et al., Prevention oriented epidemiologic study of accidental burnsin rural areas of Ardabil, Iran. Burns, 2006, 32; 366-371.

    Shin SD., Suh GJ., Sung J., Kim J., Epidemiologic characteristics of death by burn injury from 1991 to 2001 in Korea. Burns, 2004, 30; 820–828.

    Bobak M, Pikhart H, Koupilova I. Maternal socioeconomic characteristics and infant mortality from injuries in the Czech Republic 1989–92. Inj Prev, 2000, 6; 195-198.

    Edelman L.S., Social and economic factors associated with the risk of burn injury. Burns 2007, 33; 958- 965.

    Rivara FP., Developmental and behavioral issues in childhood injury prevention. J Dev behavioral  pediatric, 2002, 16; 362–70.

    Tse T., Poon C., Tse K., Tsui T., Ayyappan T., Burd A., pediatric burn prevention: An epidemiological approach. Burns, 2006, 32; 229-234.

    Leblanc J., Pless B., King J., Bawden H., Bernard-Bonnin A., Klassen T., Tenenbein M., Home safety measures and the risk of  unintentional injury among young children: a multicentre case–control study. CMAJ, 2006, 175(8); 883-887.


موضوع پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, نمونه پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, جستجوی پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, فایل Word پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, دانلود پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان 6-1 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت شهر رشت در سال 1389

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش مراقبت‌ های ویژه چکیده زمینه و هدف : ملاقات در بخش‌های مراقبت وی‍ژه از دیر باز محدود بوده است.محدودیت ملاقات و بالطبع جدایی بیمار و خانواده از سویی و روبرو شدن با محیط ناآشنا، ترس از ناشناخته‌ها، از سوی دیگر تنش را دو چندان می‌کند و به عنوان یک بحران برای بیمار و خانواده بوده و موجبات آشفتگی و نگرانی شدید برای آنان است. اما ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع (مدیریت سیستم و بهره وری) مقدمه و هدف: در استان مازندران، بخشی از مشکلات حمل و نقل مربوط به تصادفات جاده­ای است. هزینه های ناشی از آن، یکی از چالش­های مهم استان بوده و خسارت­های مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و استان تحمیل می­شود. ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­های تصادفات جاده­ای، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. هدف ...

پایان نامه جهت اخذ مدر کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان چکیده: مقدمه: منابع انرژی یکی از مهم ترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار می آید. هدف از این پژوهش مقایسه میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بیمارستان های داشگاه علوم پزشکی ایلام در سال های 1390-1388 بود. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که به شیوه کمی و به صورت مقطعی در سال ...

عنوان پژوهش: دیدگاه پرستاران نسبت به موانع فردی و سازمانی رعایت بهداشت دست در بخش های نوزادان تبریز، سال1392 زمینه پژوهش: عفونت های ناشی از ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی یکی از شایعترین علل مرگ و میر و افزایش معلولیت در بیماران بستری در بیمارستانهای کشورهای در حال توسعه و پیشرفته محسوب می‌شود. بررسی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی در55 بیمارستان واقع در 14 کشور دنیا از ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای عمومی چکیده مقدمه و هدف: متالوبتالاکتامازها (MBL) آنزیم‌هایی هستند که توسط باسیل‌های گرم منفی غیر تخمیری مانند سودوموناس آئروژینوزا تولید شده و این سویه‌ها را نسبت به کارباپنم مقاوم می‌سازد در نتیجه سودوموناس‌های حامل ژنهای متالوبتالاکتاماز یک تهدید کلینیکی جدی بشمار می‌آیند. با توجه به اینکه مقاومت در گونه باکتریایی سودوموناس آئروژینوزا به ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد "M.A." مديريت  شهريور  1390   چکيده هدف تحقيق بررسي تاثير استقرار نظام پيشنهادات بر کارآمدي نظام پاسخگويي حرفه اي مرک

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه:امروزه پیشگیری و درمان صدمات تروماتیک مشکل اساسی بهداشت عمومی است.مدیریت مطلوب در امر مراقبت و درمان این بیماران می تواند به میزان زیادی از بروز صدمات ثانویه پیشگیری و مرگ ومیر و ناتوانی این بیماران را کاهش و هزینه های اقتصادی و معضلات اجتماعی آن را تقلیل دهد.هدف از این مطالعه تعیین وضعیت اورژانس پیش ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای عمومی چکیده مقدمه و هدف: از سال 1980 گروه‌های جدید آنتی بیوتیکی به نام اکسی ایمنیو سفالوسپورین‌ها که به فعالیت هیدرولیتیک بتالاکتامازها مقاوم بودند برای درمان عفونت‌های باکتری‌های گرم منفی مورد استفاده قرار گرفتند. در اوایل سال 1990 آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف(ESBLs) تولید شده توسط باکتری‌های گرم منفی، نسبت به سفالوسپورین‌هایی مانند سفتازیدیم ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت مقدمه: افزایش فشار داخل شکمی(IAP) به عنوان عامل خطر مستقل مرگ ومیر در بین بیماران بخش های مراقبت ویژه شناخته شده است و شیوع هیپرتانسیون داخل شکمی (IAH ) تا 58درصد نیز گزارش می گردد. تأثیر تغییر در وضعیت بدن (بالا بردن سر تخت ) بر روی صحت اندازه گیری IAP ، به منظور کاهش خطر پنومونی وابسته به ونتیلاتور هنوز به طور کامل شناخته ...

چکیده مقدمه: تغذیه­ی روده­ای یک روش ارجح و ایمن در بیماران بستری در بخش­های ویژه به شمار می­آید که علیرغم مزایای فراوان آن دارای عوارضی از جمله آسپیراسیون تنفسی می­باشد. پنومونی ناشی از آسپیراسیون مسئول ایجاد 15 تا 20 درصد عفونت بیمارستانی و افزا یش 39 درصدی هزینه­ها می­باشد و همچنین یکی از ده علل مرگ در ایالات متحده تلقی می­گردد که با انتخاب بهترین روش تغذیه می­توان از این ...

ثبت سفارش