پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت

word 4 MB 32075 32
1392 کارشناسی ارشد روش تحقیق
قیمت قبل:۵۶,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۱۹,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه :

    جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته جراحی عمومی

    مسئله

     

    بیماری کیست هیداتید از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که در اثر اکینوکوکوس گرانولوزیس ایجاد می شود.(1) این بیماری در مناطقی که حیواناتی مثل گوسفند و سگ سانان بیشتر باشند نظیر ایران –ترکیه – کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه – آمریکای جنوبی و نیوزیلند و استرالیا بیشتر دیده می شود (2). بیشترین بروز ان در اورگوئه 32 مورد در 100000 مورد در سال آرژانتین 21 مورد در 100000 مورد در سال می باشد(3).ایران نیز یکی از مهمترین کانون های کیست هیداتید می باشد (4).میزان بروز ان در سال 1991 در ایران 67. در 100000 نفر گزارش شده است که بیشترین موارد ان در خراسان – اصفهان وفارس به ترتیب 106 -51 -36 نفر مورد در 100000 مورد گزارش شده است (5).در چرخه طبیعی سگ سانان میزبان اصلی و گوسفند – شتر و بز میزبان واسط هستند (6).این بیماری آلودگی بافتی است که توسط مرحله لاروی انگل اکینوکوکوس گرانولوزیس ایجاد می شود(7).حداقل 7ژنوتیپ از 9 ژنوتیپ این انگل در انسان بیماری ایجاد می کنند که در ایران بیشترین موارد انسانی از زنجیره گوسفندی ان پدید می اید.کیست های کبدی(70%) و کیست های ریوی (20%) شایعترین محل بیماری هستند(8).بیشتر بیماران با کیست هیداتید کبد هیچ علامتی ندارند و ممکن است در طی یک برسی به طور تصادفی کشف شوند و یا فقط با بزرگی کبد مشخص شوند. کیست های بزرگ ممکن است دردناک شوند ولی علایم کیست هیداتید معمولا نتیجه عوارض مختلفی است که ممکن است برای ان پیش بیاید. کیست هیداتید ممکن است به داخل مجاری صفراوی پاره شود و منجر به کلانژیت گردد و یا ممکن است در مواردی که زیر کپسول کبدی قرار گرفته استبه داخل حفره پریتوئن پاره شده و منجر به شوک آنافیلاکتیک گرددو در مواردی نیز دچار عفونت گشته و علایم آبسه کبدی علایم بارز آن باشد.جراحی درمان اصلی و تنها راه از بین بردن کامل کیست ها است اما ممکن است عوارض جنبی و خطرناکی مثل مرگ یا عود کیست پس از عمل در پی داشته باشد(9). از آنجا که مطالعات تجربی و مشاهدات عینی متعدد نشان داده که امکان کاشت مستقیم پرونواسکولکس های این انگل به دنبال فشار ، ضربه یا پارگی کیست در حین جراحی وجود دارد (10 و 11)بررسی مدت زمان لازم برای کاشت مجدد انگل (لانه گزینی implantation) می تواند باعث تکمیل دانش انسان در خصوص  مراحل تکاملی این انگل شود و  شاید بتواند به عنوان یک تحقیق بنیادی در پیشبرد کنترل و درمان این بیماری موثر واقع شود .لذا ما در این مطالعه بر ان شدیم تا مدت زمان لانه گزینی( implantation)مجدد پروتواسکولکس ها پس از پارگی کیست را ارزیابی کنیم 

    1-2 کلیات

    1-2-1 کیست هیداتید

    کیست هیداتید (Hydatid cyst disease) یک بیماری انگلی مشترک انسان و حیواناست. عامل این بیماری کرمکوچک پهن و بندبندی است به نام اکی نوکوکوس گرانولوزوس (Echinococcus granulosus) از خانواده سستودهاکه طول آن ۵ –۳ میلی متر می‌باشد و به سختی با چشم دیده می‌شود . میزبان اصلی این کرمها سگ سانان هستند و کرم در روده باریکسگهای آلوده زندگی می‌کند . بدن این کرمها سه بند دارد و در آخرین بند، هزاران تخم آلوده کننده وجود دارد که بعد از پاره شدن این بند تخمها آزاد می‌گردند . سگ سانانآلوده از طریق مدفوع خود، تخم این کرمها را در مزارع، مراتع و سبزیکاریها پراکنده نموده، باعث آلودگی محیط می‌شوند . چنانچه این تخمها توسط یک میزبان واسط تصادفی مانندگاو، گوسفند، بز، شترو یا انسان همراه با علوفه و یاسبزی‌های خام نشسته خورده شوند جنینی که در این تخمها وجود دارد در روده آزاد شده و در بافت مخاطی روده نفوذ می‌کنند و خود را توسط گردش خون به کبد، ریه، مغز، کلیه، استخوانها و سایر بافتها می‌رساند و در آنجا کیسه‌هایی به اندازه یک توپ کوچک وگاهی بزرگ تشکیل می‌دهد. این کیسه‌ها دارای دیواره‌ای سفید و سفت بوده و داخل آن مایعی بی رنگ وجود دارد . به این کیسه‌ها کیست هیداتید می‌گویند(30)

     

     

     

     

     

    بیماریزایی       

    شایعترین محل کیست هیداتید در کبد(۷۰٪)و ریه(۳۰-۲۰٪) می‌باشد . درصورت سوراخ شدن کیست (مثلا هنگام جراحی)، مایع حاوی نوزاد کرم (پروتواسکولکس) بافشار به اطراف می‌پاشد و هریک از این نوزادها می‌توانند با کاشت مستقیم یاازراه خوندر سایر قسمتهای بدن مجدداً کیست ایجاد کنند .

    انسان معمولاً در اثر خوردن سبزیجات و آب آلوده به مدفوع سگ مبتلا و یا در اثر تماس مستقیم با سگ یا احشاء آلوده گوسفند و...به این بیماری مبتلا می‌شود.شیوع کیست هیداتید در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانهزیاد می­باشد و این بیماری در بیشتر نقاط دارای دامپروریاندمیکاست. این پرازیتکه باعث کیست هیداتید می گردد بنامTeania Echinococusنیز یاد میگردد.این پرازیت درسال1695 توسط Hartman کشف گردید. واقعات ان درتمام دنیا دیده شده وبشتر در ممالک که تربیه مواشی وگوسفند رواج دارد دیده می شود ویک ارتباط بین انسان ,گوسفند وشک در این پرازیت دیده میشود .(23)

     

    مورفولوژی

    کرم کامل آن کوچک٬باطول 3-6میلی‌متربودهوازسهقسمتاصلیتشکیلشدهاست:

    سر: دارای چهار عدد چوشگ بوده ویک Rostellum همراه با دو عددچنگگ خارمانند نیز قابل دید است .

    عنق کوتاه وضخیم میباشد .

    بندها: که مشتمل از سه بند میباشد بند اولی پخته نبوده ,بند دومی پخته ویندسومی حاوی Gravid میباشد.

    دوران حیات = کرم دوران حیات را در دو میزبان سپری

    . 1- میزبان قطعی : که عبارت ازسگ ,گرگ, روبا وشغال که کرک کاهل درا معای رقیقه این حیوانات زیست مینمایند ومقدار زیاد تخم ها توسط مواد غایطه این حیوانات به خارج اطراح می گردد.سگ از جمله میزبان قطعی اصلی دراین پرازیت به شمار میرود.

     2- میزبان بینابینی عبارت از گوسفند,خوگ,اسپ ,بز وانسان میباشد که مرحله لاروای پرازیت دراین میزبان ها سپری شده وباعث بوجود اوردن کیست هیداتید می گردد گوسفند از جمله میزبان بینابینی اصلی دراین پرازیت به شمار میرود.

     

    علائم بالینی

     

    کیست هیداتید بسیاری اوقات علامت بالینی ندارد ولی در صورت علامتدار شدن علایم بیماری بستگی به محل استقرار کیست در بدن دارد (فشار بر اندامها). مثلا در کبدبه صورت سوء هاضمه، درد و لمس توده در RUQ تظاهر می‌کند. تظاهرات دیگر آن انسداد مجاری صفراوی، یرقانو عفونت ثانویه می‌باشد . در ریه‌ها، علایم درگیری سیستم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، خلط، هموپتزی، درد سینه و تباست . در صورتی که کیست در طحالرشد نماید علایمی نشان نداده ولی ممکن است دراثر ضربه‌ای کوچک یا تصادف پاره شود که شوک و مرگ فوری بیمار را به دنبال دارد . در صورت رشد کیست در مغز علایمی شبیه تومور مغزیدیده می‌شود.کیست جگر ممکن است برای 10-20 سال ویابشتر از ان بدون تظاهر باقی بماند الی زمانیکه جسامت ان یزرگ وبه اسانی قابل جس باشد ویااینکه باعث پندیده گی بطن گردد ویا از باعث تمزق ان اعراض بوجود اید .اعراض ان شامل درد ناحیه Right upper quadrant دلبذی ,استفراغ,می باشد واز باعث تولید فشا انسدادی مترافق باCholangitisباکتریل ثانوی سیروز وفرط فشار ورید باب دیده میشود

     

    تشخیص و درمان

     

    تصویربرداری(با اشعه یا سونو و اسکن) و تست­های سرولوژیمانند تست پوستی کازونی Casoni test در تشخیص کمک کننده هستند .

    درمان این بیماری با عمل جراحی برداشتن کیست ها و یا داروهایی مانند مترونیدازولو آلبندازول امکان پذیر است. Praziquantil به مقدار 120-210mg/kg.w برای 5-6روز تجویز میگردد. وقایه یا پیشگیری: پیشگیری از ابتلای سگ سگ بوسیله تداوم مصرف داروهای ضد کرم توسط سگ ها در مناطق اندیمیک . شستن دستها قبل از خوردن غذا ویعد ازتماس با سگها و احشای داخلی حیواناتی نظیر گوسفند. پرهیز از مصرف احشای داخلی فاقد مهر تاییدیه بهداشت.(20)

     

    چرخه انتقال بیماری

     

    1-  ذبحغیربهداشتی دام ، بیرون انداختن امعاء و احشاء آلوده به کیست و قرار گرفتن این اندامها در دسترس سگ و سگ سانان

    2-  خوردنکیستهایحاویجنینتوسط سگ و تبدیل آنها به کرمهای پهن نواری شکل در روده سگ

    3-   رشد کرمها (تنیا اکینوکوک) در روده سگ و دفع تخمها متعدد توسط مدفوع سگ در محیط.(15)

    4_   خوردنعلوفهوآبآلودهبهتخمهایدفعشدهسگتوسطدامها(گوسفند،گاو،شتر…)

    5- تبدیلتخمهابهجنینهایمختلفوتبدیلجنینهابهکیستهیداتیکدراندامهای مختلف دام

    مجدداً با ذبح غیر بهداشتی دام و بیرون انداختن امعاء و احشاء آلوده به کیست و قرار گرفتن این اندامها در دسترس چرخه انتقال بیماری تکرار می گردد.

     

    سیر تکامل عامل بیماری کیست هیداتیک

     

        1.     میزبان نهایی : میزبانی است که انگل دوران بلوغ یا مرحله تکثیر جنسی خود را در بدن آن موجود می گذراند.

       2.     میزبان واسط : میزبانی است که انگل دوران قبل از بلوغ جنسی خود را در بدن آن موجود می گذراند0

    راههای انتقال بیماری به انسان

    1- تماسنزدیکومستقیمباسگهایآلوده .

    2- تماسمستقیمبامدفوعسگهایآلوده .

    3- مصرفآب،غذاوسبزیجاتآلودهشدهبهمدفوعسگ

    دوره کمون بیماری: دوره کمون ممکن است بین 5تا20 سال طول می کشدو بر حسب محل، نوع و شدت ضایعات علائم بالینی فرق می کند.

     

     

     

    علائم بیماری در انسان

     

    بیماری در سگ هیچ علامت مشخصه ای معمولاً ندارد .علائم کیست در انسان بستگی به اندازه و محل جایگزینی آن دارد ( حدود 90% کیستهادر ریه و کبد تشکیل می شود.) اگر بافت اطراف کیست نرم با شد کیست می تواند بزرگ و حتی به اندازه یک توپ فوتبال نیز برسد.

    õ کیست تشکیل شده در استخوان معمولاً کوچک ومایع داخلی آن کم می باشد و عمدتاً حفره میانی استخوان را مورد تهاجم قرار داده و باعث فرسودگی و شکستگی استخوان می گردد.

    õدر کیست های کبدی علائمی مثل بزرگی کبد ، قولنج کبدی و زردی دیده می شود.

    õدر کیست های ریه علائم مختلفی از جمله سرفه ، تنگی نفس ، دردهای قفسه سینه و خلط خونی دیده می شود.

    õ کیست در مغز موجب اختلالات عصبی تاری دید ، لرزش و صرع می گردد.

    õ کیست در کلیه با سوزش ادرار و وجود خون در ادرار خودنمایی می کند.

    õ کیست قلبی ممکن است باعث تپش قلب ، تنگی نفس، اختلال عمل قلب گردد.

    õ در پاره ای از موارد به علت  ضربه ممکن است کیست پاره شده و محتویات آن وارد خون شده و شوک ایجاد کند که خود موجب سقوط سریع فشار خون و مرگ بیمار می گردد.(14)

  • فهرست:

    فصل اول : مقدمه

    1-1- بیان مسئله ........................................................................................................................................ 5

    1-2- کلیات .................................................................................................................................................... 7

    1-2-1- کیست هیداتید............................................................................................................. 7

    1-2-2-پروتواسکولکس........................................................................................................... 17

    1-2-3-روش درمان و تشخیص کیست هیداتید در انسان........................................... 17

    1-2-4-روش جراحی کیست هیداتید کبدی...................................................................... 18

     

    1-3- اهداف.................................................................................................................................................. 24

    1-3-1- اهداف کلی .................................................................................................................. 24

    1-3-2- اهداف ویژه ................................................................................................................... 24

    1-3-3- اهداف کاربردی ............................................................................................................ 24

    1-4- سئوالات طرح .................................................................................................................................. 25

    1-5- فرضیات طرح ................................................................................................................................... 25

    1-6- تعریف واژه‌ها ................................................................................................................................... 25

    فصل دوم : بررسی متون

    2-1- مروری بر مطالعات انجام شده .................................................................................................... 26

     

    فصل سوم : مواد و روش کار

    3-1- نوع مطالعه و جامعه مورد آزمون ............................................................................................ 28

    3-2- حجم نمونه ........................................................................................................................................ 28

    3-3- روش نمونه‌گیری ................................................................................................................................ 28

    3-4- زمان و مکان مطالعه .................................................................................................................... 28

    3-5- روش کار ............................................................................................................................................. 28

    3-6- روش آماری و تجزیه و تحلیل اطلاعات ......................................................................................... 29

    3-7- جدول متغیرها ................................................................................................................................ 30

    3-8- ملاحظات اخلاقی ........................................................................................................................... 30

     

    فصل چهارم : یافته‌ها

    4-1- نتایج ................................................................................................................................................... 31

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری

    5-1- بحث و نتیجه‌گیری ........................................................................................................................ 33

    5-2- پیشنهادات 

    منبع:

     

    Refrences:

    1. S. Durif, Z. Marinkovic, FebvreC ,et al .Abdomen aigu

    chirurgical .un mode de révélation rare de kystehydatique

    hépatique. 12(11):1617-9. 2005

     

    2. Lagardere B, Chevallier B, Cheriet R. Kystehydatique de

    l’enfant. Editions techniques. Encycl. Méd. Chir. (Paris-

    France), Pédiatrie,4–350–B–10, 1995

     

    3. Beyrouti MI, Beyrouti R, Abbes I, et al. Acute rupture of

    hydatid cysts in the peritoneum. 17 cases.PresseMed .

    33:378–384, 2004

     

    4. Gunay K, Taviloglu K, Berber E, et al. Traumatic rupture

    ofhydatid cysts: a 12-year experience from an endemic

    region. J Trauma.46:164–167, 1999

     

    5. DoganayZ,Guven H, Aygun D, et al. Blunt abdominal

    trauma with unexpected anaphylactic shock due to rupture

    ofhépatichydatid cysts. Emerg Med Grand Rounds; 2: 17-

    20; 2002

     

    6. Di Cataldo A, Lanteri R, Caniglia S, et al. A rare

    complication of the hepatic hydatid cyst: intraperitoneal

    perforation without anaphylaxis. IntSurg; 90:42–44. 2005

     

    7. Gharbi HA, Ben Chehida F, Moussa N et al. Kyste

    hydatique du foie. GastroenterolClin Biol.19: 110-18, 1995

     

    8. Awar GN, Matossian RM, Radwan H, et al. Monitored

    medicosurgical approach to the treatment of cystic

    hydatidosis. Bull OMS Bull World Health Organ. 69:477–82,

    1991

     

    9. Dumon H, Gambarelli F, Doumbo O, et al. Étude

    expérimentale de l’efficacité des différentes solutions

    colécidesutilisées en chirurgiehydatique. Med Mal Inf

    .10:540–2, 1986

     

    10. Horton RJ. Chemotherapy of Echinococcus infection in

    man with albendazole. Trans R Soc Trop Med Hyg. 83:97–

    102, 1989

    11)    Mejri N, Muller N, Hemphill A, Gottstein B. Intraperitoneal Echinococcus multilocularis infection in mice modulates peritoneal CD4+ and CD8+ regulatory T cell development. Parasitology international. 2011;60(1):45-53. Epub 2010/10/23.

     

    12)    A.rafiee. evaluation of  growth hydatic cyst  in labs animal. tehran university 1382;58:20.

    13-Blumgart LH. Surgery of the Liver, Biliary tract and Pancreas vol.2,

    4th ed, W.B. Saunders, Philadelphia, 2007.

     

    14-. El Mufti M. In Surgical management of hydatid disease, El Mufti M,

    editor, London, Butterworth,1989;27-30.

     

    15. El Mufti M. In Surgical management of hydatid disease, El Mufti M,

    editor, London, Butterworth,1989;31-54.

     

    16-Nadeem N, Khan H, Fatimi S, Ahmad MN. Giant multiple

    intraabdominalhydatid cysts: case report. J Ayub Med Coll

    Abbottabad.2006;18:71-3.

     

    16. Singh RK. A case of disseminated abdominal hydatidosis.J Assoc

    Physicians India.2008;56:55.

     

    17. Yadav MK, Mittal P, Rishi JP, Agarwal K. Disseminated abdominal

    hydatidosis. J Assoc Physicians India.2007;55:875-6.

     

    18.Vagholkar KR, Nair SA, Rokade N. Bombay Hospital Journal,

    2004;46(2); Case Report 13 (http://www.bhj.org/journal/

    2004_4602_april/index.htm).

     

    19. Iqbal SA, Jawaid M, Usmani F. Disseminated Intra-Abdominal

    Hydatidosis: A Very Rare Presentation. The internet Journal of

    Surgery.2007;11(1).

    20. Karavias DD, Vagianos CE, Kakkos SK, Panagopoulos CM,

    Androulakis JA. Peritoneal Echinococcosis.World J Surg.

    1996;20:337-40.

    21. Ramji S, Kulshrestha R, Sehgal S, Khandpur SC. Primary peritoneal

    echinococcosis. Indian Pediatr.1987;24:258-9.

     

    22. La Torre F, Giacomelli L, Messineti S. Unusual site of hydatidosis:

    a case with mesenteric location. Minerva Chir. 1988;43:1615-9.

     

    23. Ionescu A, Trufin R, Jakab A, Jutis T. Primary hydatid cyst of the

    greatepiploon with spontaneous rupture: hydatid peritonitis. Rev

    ChirOncolRadiol O R L OftalmolStomatolChir. 1985;34:53-6.

     

    24. Wani RA, Malik AA, Chowdri NA, Wani KA, Naqash SH. Primary

    extrahepatic abdominal hydatidosis. Int J Surg. 2005;3:125-7.

     

    25. Vuitton DA. Echinococcosis and allergy.Clin Rev Allergy Immunol.

    2004;26:93-104.

    26. Coltorti EA. Standardisation and evaluation of an enzyme

    immunoassay as a screening test for the seroepidemiology of

    humanhydatidosis. Am J Trop Med Hyg.1986;35:1000-5.

    27. Iacona A, Pini C, Vicari G. Enzyme-linked immunosorbent assay

    (Elisa) in the serodiagnosis of hydatid disease.Am J Trop Med

    Hyg.1980;29:95-102.

    30. Morris DL. Preoperative albendazole therapy for hydatid cysts.Br

    J Surg. 1987;74:805-6.

    31. Davidson RN, Bryceson ADM, Cowie AGA, McManus DP, Morris

    DL. Preoperative albendazole therapy for hydatid cysts. Br J Surg.

    1988;75:398.

    32. Horton RJ. Chemotherapy of Echinococcus infection in man with

    albendazole. Trans R Soc Trop Med Hyg.1989;83:97-102.

     

    33. Taylor DH, Morris DL. Combination chemotherapy is more effective

    inpostspillage prophylaxis for hydatid disease than either

    albendazole or praziquantel alone. Br J Surg. 1989;76:954.

     

    34. Yasawy MI, Al-Karawi MA, Mohamed AR. Combination of

    praziquantel and albendazole in the treatment of hydatid disease.

    Trop Med Parasitol.1993;44:192-4.


موضوع پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, نمونه پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, جستجوی پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, فایل Word پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, دانلود پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, فایل PDF پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, تحقیق در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, مقاله در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, پروژه در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, پروپوزال در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, تز دکترا در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, پروژه درباره پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت, رساله دکترا در مورد پایان نامه تعیین زمان لانه گزینی پروتواسکولکس های کیست هیداتید حفره شکم به دنبال پرفوراسیون در رت

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته شيمي سال 1384 -1 متابولسيم روي 1-1-1 پيشگفتار در طبيعت دهها عنصر وجود دارند که با مقاديري هر چند اندک، در بدن موجودات زنده اعمال و وظايف بسيار حياتي

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای عمومی پزشکی چکیده: عنوان: بررسی تأثیر درمان با لووتیروکسین برلیپیدهای سرم دربیماران مبتلا به هیپوتیروئیدی خفیف مقدمه: هیپوتیروییدی خفیف ،شواهد بیوشیمی کمبود هورمون تیرویید در بیمارانی است که ویژگی های بالینی هیپوتیروییدی در آنها بسیار جزیی بوده یا اصلا وجود ندارد.در این بیماران در عین حال افزایش خفیف سطح سرمی TSH دیده میشود. با توجه به اینکه افزایش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در دشته مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی چکیده: در صنعت گوشت ماندگاری و آبدار بودن گوشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که هدف این تحقیق است.در این تحقیق عضلات ران و سینه گوشت مرغ و شترمرغ مورد استفاده قرار گرفته و 5 نمونه از هر کدام از مرغ ها و شترمرغ ها بلا فاصله پس از کشتار نمونه گیری شد. در این تحقیق دما و PH در ...

پايان نامه مقطع دکترا رشته دامپزشکي الف - باروري و ناباروري   اصطلاح باروري[1] درگاو ماده نشان دهنده ميل‌ و قدرت جفتگيري، توانايي بارورشدن، تغذيه رويان و بالاخره قدرت خارج کردن گوس

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی رابطه بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دختران دوره راهنمایی با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال مادران؛شیراز1393 چکیده: پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین اشتغال مادران با سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی دختران در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی اجرا شده است.جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان دختر راهنمایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تحقیق ارتباطات اجتماعی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): فیمینیسم یکی از پدیده‏های معرفتی و اجتماعی عصر جدید است که با زمینه‏های تاریخی ویژه شکل گرفته، در سیر تکاملی خود در مغرب زمین و کشورهای اسلامی تاثیر بسیار داشته و عکس العمل‏های نظری و عملی متفاوتی را موجب شده است. مطالعه این پدیده ...

چکیده این پژوهش به بازخوانی نظرات نیما درباره ی زبان شعر جدید و نسبت آن ها با نمایش می پردازد و در ادامه آثار عملی نیما را با این ویژگی ها تحلیل و بررسی می کند. پس از بیان کلیات در فصل اول، در فصل دوم برای تبیین زمینه های وقوع شعر نو، تاریخچه ای کوتاه از آغاز شکل گیری شعر فارسی و روند ادامه ی حیات آن تا دوره ی نیما بیان می شود. سپس با شرح زندگی و آثار نیما یوشیج و روند فعالیت او ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی) چکیده تکنیک های مختلف پردازش تصویر کاربرد گسترده‌ای در حوزه دندانپزشکی دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به تشخیص هویت بر مبنای تصاویر دندانپزشکی، تشخیص پوسیدگی های دندانی و همچنین شناسایی و بررسی ضایعات دندانی اشاره کرد که عمدتا در اطراف انتهای ریشه دندان اتفاق می‌افتد. همچنین با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده زمینه: مطالعات کلینیکی اخیر نشان داده اند که عصاره برگ کنگرفرنگی (سینارا اسکولیموس) اثر محافظت کنندگی بر کبد دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثرات درمانی کنگرفرنگی بر بیومارکر های کبدی در بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) طراحی و انجام شد. مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور، 60 ...

گزارش نهایی طرح تحقیقاتی چکیده مقدمه: تشخیص به موقع و دقیق به عنوان اولین قدم در درمان سنگ های ادراری بسیار پراهمیت است.لذا بر آن شدیم تا روش جدید (Computed Tomography of Kidney,Ureter And Bladder) CT KUB را با روش مرسوم تشخیص سنگIVP (Intravenus Pyelography) مقایسه کنیم. مواد و روش کار: بیمارانی که در طول مدت 1.5 ساله مطالعه بر اساس صلاحدید اورولوژیست به علت رنال کولیک نیاز به ...

ثبت سفارش