پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی

word 6 MB 31020 104
1391 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی)

    چکیده

    تکنیک های مختلف پردازش تصویر کاربرد گسترده‌ای در حوزه دندانپزشکی دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به تشخیص هویت بر مبنای تصاویر دندانپزشکی، تشخیص پوسیدگی های دندانی و همچنین شناسایی و بررسی ضایعات دندانی اشاره کرد که عمدتا در اطراف انتهای ریشه دندان اتفاق می‌افتد. همچنین با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر می‌توان به دندانپزشک در تشخیص ضایعات دندانی کمک کرد که روند درمان با کیفیت و دقت بیشتری انجام شود. عدم درمان این ضایعات، ممکن است منجر به آسیب های جدی به بافت لثه و دندان و کاهش توده استخوانی دندان شود. در این رساله، یک روش جدید بر مبنای ویژگی های تصویری دندان های تحت درمان ریشه، برای قسمت بندی و جداسازی دندانها از یکدیگر، همچنین تعیین موقعیت انتهای ریشه و در نهایت مشخص کردن ضایعات دندانی ارائه شده است. نتایج تجربی حاصل از آزمایش  الگوریتم  پیشنهادی روی تصاویر موجود نشان می‌دهد که علی رغم کیفیت پایین تصاویر،  الگوریتم ارائه شده کارایی موثر در جداسازی دندانها از یکدیگر و تعیین محل انتهای ریشه و تشخیص ناحیه دچار ضایعات استخوانی دارد.

    فصل اول

    - مقدمه

    دندان مرکب از یک ساختمان سختی است که بافت نرم زنده‌ای را احاطه کرده است. شکل1-1 ساختمان دندان را نشان می‌دهد. قسمت نرم مرکزی دندان ، پالپ و دراصطلاح عامیانه، عصب نام دارد که شامل سلولها، عروق خونی و اعصاب می‌باشد. قسمت اعظم ساختمان دندان را عاج تشکیل می‌دهد، درون عاج فضایی وجود دارد که شامل عصب و شبکه مویرگی است که اصطلاحاً به آن پالپ گفته می‌شود. پالپ از شاخه‌های اصلی اعصاب و عروق در انتهای ریشه منشعب می‌شود و از درون کانالهایی که در ریشه وجود دارد به این فضا می‌رسد. حس، تغذیه، عاج سازی و دفاع میکروبی از اعمال پالپ بشمار می‌آیند. این بافت نرم ممکن است تحت تأثیر میکرب‌ها عفونی شده و عفونت را در مسیر ذکر شده به استخوان اطراف ریشه منتقل کند. در چنین مواردی تمام این بافت توسط دندانپزشک برداشته شده، محفظه پالپ و کانالها تمیز و به نحو مطلوبی پر می‌شود. در صورت عدم معالجه ریشه دندان سیر بیماری نهایتاً منجر به کشیدن و یا از دست دادن دندان خواهد شد. عوارض عدم درمان شامل آبسه، درد، عفونت شدید و نهایتاً از دست دادن دندان خواهد بود. اگر پالپی که آلوده شده و ملتهب و دردناک است خارج نشود و به عبارتی معالجه انجام نگردد، معمولاً درد آن بیشتر شده و بیمار را اذیت می‌کند.سرایت عفونت به استخوان انتهای ریشه باعث ایجاد کیست و یا آبسه  در انتهای ریشه می‌گردد.[1

    1-2-

    از دستگاه رادیوگرافی دندان برای رادیوگرافی داخلی دهان و دندان ها استفاده می شود. اساس آن را تیوب خود یکسو کننده تشکیل می‌دهد. تیوب به نحوی نصب می شود که بیشترین قابلیت مانور را داشته باشد. اندازه نقطه کانونی تیوب کوچک است. تایمر دستگاه به طریق ساعتی یا الکترونیکی کار می کند.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    ‌یونیت‌ های رادیوگرافی دندان  یونیت‌های رادیوگرافی دندان برای تصویربرداری از دندان‌ها، آناتومی یک دندان منفرد (یعنی تاج، گردن و ریشه) و مشکلات دندانی مثل پوسیدگی در بیماران بالغ و اطفال و نیز جهت برنامه ریزی و ارزیابی مربوط به ارتودنسی به کار میروند. سه نوع تصویربرداری قابل انجام است: رادیوگرافی داخل دهانی، پانورامیک و سفالومتریک.
    در رادیوگرافی داخل دهانی جهت تصویربرداری بایت وینگ، پری اپیکال و اکلوزال، فیلم داخل دهان بیمار قرار می گیرد. تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ، تاج و یک سوم فوقانی ریشه دندان های فوقانی و تحتانی را نشان می دهد. در رادیوگرافی پری اپیکال، کل ساختار دندان شامل ریشه برروی یک فیلم و آرواره های فک بالا و پایین برروی فیلم‌های جداگانه‌ای تصویر می‌شود. تصاویر رادیوگرافی الکوزال[1]، سطح دندان های میانی کوچک و بزرگ را نشان می دهد. در رادیوگرافی پانورامیک، تصاویر ناحیه فک و صورت با استفاده از یک پرتوگردان و یک کاست فیلم خارجی به دست می‌آید. سپس قوس دندانی در یک تصویر منفرد، به صورت یک شکل بیضوی نمایش داده می شود. یونیت های پانورامیک، برای تهیه تصاویر رادیوگرافی محلی از ساختار دندانی به کار می رود.

    1-2-1- 1-2-1 رادیوگرافی سفالومتری  [2]

        رادیولوژی سفالومتری ‌نوعی از دستگاه‌های رادیوگرافی است که برای تهیه تصویر جمجمه به صورت استاندارد استفاده می‌شود. این تکنولوژی از سال 1913 همزمان توسط دو محقق آلمانی و آمریکایی معرفی شد. مهم‌ترین امتیاز آن این است که تصاویر تهیه شده توسط این دستگاه در زمان‌ها و مکان های مختلف با هم قابل مقایسه هستند. همچنین موقعیت سر و فاصله آن تا منبع اشعه و فیلم همواره ثابت است. تصاویر سفالومتری می توانند به صورت جانبی ‌ یا خلفی- قدامی  تهیه شوند که  عمده کاربرد آنها در ارتودنسی و جراحی فک و صورت است. رادیوگرافی سفالومتریک یا نمای جمجمه، جهت به دست آوردن تصاویری از کل جمجه یا یک ناحیه مورد نظر به کار می رود. شکل 1-1 نمونه‌ای از تصاویر سفالومتری را نشان می‌دهد. مطالعات سفالومتریک جهت ارزیابی رشد و تعیین پلان‌های درمانی ارتودنتیک یا پروتزها به کار می رود. بعضی از یونیت‌های پانورامیک و سفالومتریک می‌توانند توموگرافی متقاطع، جهت تهیه تصاویر عرضی چند لایه از آرواره‌های فک بالا و پایین را انجام دهند.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    1-2-2- سیستم‌های دیجیتال رادیوگرافی دندان

        سیستم های دیجیتال رادیوگرافی که سیستم های دیجیتال تصویربرداری دندان هم خوانده می‌شوند، برای تهیه تصاویر کامپیوتری جهت رادیوگرافی داخل دهانی به عنوان جایگزینی برای فیلم‌های اشعه  ایکس در دندان پزشکی معمولی به کار می‌روند. تصویربرداری دیجیتالی مستقیم و پردازش تصویر امکان نمایش تصاویر متعدد، کاهش دفعات اکسپوز و حذف زمان لازم جهت ظهور و ثبوت فیلم را فراهم می‌کند، تصویربرداری دیجیتال می تواند برای اعمال اندودنتیک برنامه ریزی و ارزیابی انجام ایمپلنت و دیگر اعمال روی دندان که نیاز به تصاویر متعدد دارند، به کار رود .

    سیستم های دیجیتال که امکان مشاهده فوری تصاویر را بدون به کاربردن فیلم فراهم می‌کنند از یک سنسور داخل دهانی یا صفحه تصویربرداری، یک سیستم اشعهx، سخت افزار و نرم‌افزار کامپیوتری جهت پردازش تصویر و یک چاپگر تهیه کننده نسخه چاپی‌، تشکیل شده است. در سیستم‌هایی که از یک سنسور داخل دهانی (CCD[3])  استفاده می کنند. در هنگام تصویربرداری سنسور در داخل دهان بیمار قرار می گیرد و به صورت الکترونیک به سیستم کامپیوتر متصل می‌شود. ‌این سنسور اشعه‌های‌   xرا شناسایی کرده و آن ها را  مستقیماً به سیگنال های الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس داده‌های تصویری دیجیتال جهت پردازش به سیستم کامپیوتری فرستاده می‌شوند. در دیگر نمونه‌ها، سنسور در برگیرنده یک صفحه تشدیدگرrate-earth ‌ است که توسط فیبر نوری به یک آرایه CCD کوپل شده است. این آرایه سیگنال آنالوگی را به واحد پردازش نمایشگر می فرستد. جایی که این سیگنال پیکسل به پیکسل به یک تصویر تبدیل می شود، سنسور داخل دهانی درون مواد مقاومی قرار داده شده است تا لوازم الکتریکی CCD در مقابل رطوبت محافظت شوند. جهت کنترل بهداشت و جلوگیری از عفونت در هنگام انجام بررسی ها،‌ پوشش های پلی‌اتیلن یک بار مصرف تعبیه شده‌اند. ‌نوع دیگری از سیستم دیجیتال تصویربرداری دندان، به جای سنسور داخل دهانی، از صفحات تصویربرداری استفاده می کند. صفحات تصویربرداری نازک و بدون سیم‌، همانند فیلم های داخل دهانی معمولی، در دهان بیمار ثابت می شوند و همان منطقه تشخیصی فیلم‌ها را تحت پوشش قرار می دهند. پس از اینکه انتشار اشعه انجام گرفت، صفحه تصویربرداری در یک اسکنر لیزری قرار می‌گیرد که تصویر را جهت اعمال تغییرات بر صفحه کامپیوتری، دیجیتال می کنند. صفحات تصویربرداری به طور مکرر قابل استفاده هستند و گیره‌های پلاستیکی یک بار مصرفی که در هنگام رادیوگرافی صفحات را می‌پوشانند، جهت جلوگیری از انتقال آلودگی میان بیماران به کاربرده می شوند. سیستم تصویربرداری دیجیتال می تواند همراه با یونیت رادیوگرافی داخل دهانی معمولی به کار رود. یک کامپیوتر شخصی سازگار با نرم افزار مناسب، جهت اعمال تغییرات بر روی تصاویر و انجام جلوه های پردازش تصویر که شامل بزرگنمایی، چرخش تصویر، واضح ‌سازی لبه‌ها، رنگ با کیفیت بالا، نماسازی چند تصویری، تطابقات روشنایی و تباین و اندازه گیری فواصل و زوایا می‌باشد، به کار می‌رود. همچنین بعضی سیستم‌ها امکان مدیریت مجموعه داده‌ها را فراهم می کنند و تصاویر رادیوگرافی حاصل از آنها، قابل ذخیره‌سازی و بازیافت در قالب فایل استاندارد بوده و نسخه چاپی از آن می تواند به وسیله یک چاپگر ویدیویی تهیه شود.

    1-2-3- ‌1-2-3 رادیوگرافی پری اپیکال[4]

       در تصویربرداری پری اپیکال  با استفاده از دستگاه‌های رادیوگرافی، تصاویر دقیقی از یک یا چند دندان محدود تهیه می‌شود به گونه‌ای که وضعیت کامل دندان و بافت های اطراف آن را نشان داده می‌شود. شکل2-2 نمونه‌ای از تصویر رادیوگرافی پری‌اپیکال را نشان می‌دهد. علت نامگذاری آن به عنوان پری اپیکال این است که وجود ضایعه در اطراف نوک ریشه را به خوبی نشان می‌دهد ولی از این تکنیک در بررسی لبه‌های استخوانی اطراف دندان و همچنین پوسیدگی های بین دندانی نیز استفاده می شود. البته در بررسی پوسیدگی روش کار بایت وینگ است. علاوه بر آن با کاربرد فیلم‌های بزرگتر می توان تصاویر اکلوزال هر یک از فکین را نیز تهیه نمود. از نظر محل اسقرار، دستگاه های پری اپیکال می تواند سقفی، دیواری، زمینی و یا قابل جابه جایی با پایه‌های چرخدار باشند و از نظر تکنولوژی می‌توانند تصاویر رادیوگرافیک معمولی (روی فیلم) یا دیجیتال تهیه کنند.

    1-2-4- رادیوگرافی پانورامیک (پانورکس)[5] 

         در رادیوگرافی پانورامیک، نوعی از دستگاه های رادیوگرافی به کار می‌رود که سر بیمار در آن ثابت می‌شود و قسمت شوت اشعه از یک طرف صورت تا سمت دیگر چرخیده و تصویر کامل پانورامیکی از دندان‌‌ها، فکین و مفاصل گیجگاهی فکی تهیه می‌شود. میزان اشعه وارده به بیمار در این تکنیک بسیار کمتر از رادیوگرافی پری اپیکال کامل دندانی است که در نمونه‌های جدید کل اشعه تقریباً برابر با میزان اشعه دو پری اپیکال می‌باشد. شکل 2-3 یک نمونه از تصویر رادیوگرافی پانورامیک را نشان می‌دهد. رادیوگرافی پانورامیک دارای انواع معمولی و دیجیتال است. گسترش تکنولوژی دیجیتال در پیشرفت مداوم این دستگاه و تکنیک و کیفیت آن تحول زیادی ایجاد کرده است. برخی از دستگاه‌های پانورامیک اساسا دیجیتال هستند و برخی از آن ها معمولی بوده و می توانند با اتصال دستگاه‌های تکمیلی دیجیتال نیز عمل کنند. همچنین دستگاه رادیوگرافی سفالومتری نیز می تواند به آن متصل باشد. انجمن بهداشت اشعه امریکا توصیه کرده که برای معاینات عادی دندان پزشکی فقط یک رادیوگرافی پانورامیک تهیه شود.  نام دیگر این دستگاه‌ها     ا‌ پی جی[6] یا ارتوپانتوگراف است.

    1-2-5- دوربین های داخل دهانی‌

       دوربین‌های داخل دهانی، دوربین‌های کوچک دستی قابل استریل می‌باشد که با داشتن فیبر نوری در سر آن می توانند مانند آینه دندان پزشکی تصویری از داخل دهان بیمار را به مانیتور نصب شده در مقابل دندان پزشک نمایش داده یا عکس برداری کند. دوربین داخل دهانی به دندانپزشک این فرصت را می‌دهد که وضعیت دندان‌های بیمار را در مقابل صندلی دندانپزشکی مشاهده کند. آگاهی بیمار به درمان و مشاهده خدمات قبل و بعد از انجام کاربر روی مانیتور، ال سی دی راهنمایی و آموزش بیمار در حین کار، گرفتن عکس‌های دندانپزشکی قبل و بعد از انجام کار، با بزرگنمایی بیشتر و ثبت در پرونده از مزایای این سیستم است. ]2[

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    زمانی که یک دندان کشیده می شود و ضربه‌ای به آن وارد شود و یا بر اثر عفونت‌های باکتریایی تخریب شود میزان قابل توجهی از استخوان در اطراف بخش باقی مانده ریشه ممکن است از دست برود، که این یک عملیات پردازش پاتولوژیک در اطراف راس[7] دندان به همراه کاهش توده‌ استخوان در آن ناحیه می باشد، و اصلاحا گفته می شود تحلیل استخوان[8] اتفاق افتاده است. همچنین وقتی که دندان‌ها از دست می‌روند، استخوان اطراف دندان شروع به تحلیل می‌کند. این تحلیل استخوان می‌تواند منجر به عقب رفتن فک گردد. تصاویر رادیوگرافی یک ابزار ضروری برای تشخیص تحلیل توده استخوانی ریشه دندان[9] می باشد.

    دندانپزشک به منظور تشخیص میزان موثر بودن درمان، صرفا از مشاهدات چشمی برای تفسیر عکس‌های رادیولوژی پس از درمان استفاده می کند و از آنجا که فاکتور‌های زیادی از قبیل زاویه پرتوافکنی، زمان نمایش تصویر، ولتاژ منبع اشعه ایکس، رزولوشن تصاویر و موقعیت شخص نسبت به منبع اشعه ایکس بر روی کیفیت تصاویر گرفته شده موثر است و همچنین ممکن است همین ویژگی‌ها تصاویر رادیوگرافی را خراب و خدشه‌دار کنند و پیش بینی ارزیابی درمان را با مشکل مواجهه کنند پس صرفا به مشاهده چشمی تصاویر نمی توان بسنده کرد. ]3[

    هدف از این رساله یافتن و ارائه روشی است که بر مبنای ویژگی های تصویری دندان های تحت درمان ریشه[10]، برای قسمت بندی و جداسازی دندانها از یکدیگر، همچنین تعیین موقعیت انتهای ریشه[11] و در نهایت ضایعات دندانی[12] را مشخص کند.

    بی‌تردید، یکی از مهم‌ترین موضوعات در پردازش تصاویر دندانپزشکی، چگونگی جداسازی دندانها از دندانهای مجاور می‌باشد. موضوع جداسازی و  قسمت بندی از مراحل اصلی در سیستم‌های تشخیص هویت بر مبنای تصاویر دندانپزشکی پری اپیکال می باشد. همچنین جداسازی دندان‌ها از قسمت های مجاور می‌تواند به عنوان مرحله اولیه در تشخیص انتهای ریشه دندان و نهایتا تشخیص ضایعات استخوانی دندان به کار رود. نخستین مرحله در جداسازی دندانها از یکدیگر، تخمین مرز بین دندانها می‌باشد. پس از یافتن خطوط مشخص کننده مرز بین دو دندان مجاور تلاش می‌شود که انتهای ریشه‌های دندان های موجود در تصاویر شناسایی و در صورت وجود، نواحی دارای تحلیل استخوان اطراف ریشه مشخص شوند.

    1-4-

    مطالب عنوان شده در این پایان‌نامه در قالب پنج فصل آورده شده‌اند. ادامه مطالب ذکر شده را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود.

    فصل دوم. پیشینه تحقیقات

    در این فصل مهمترین کارهای پیشین که تاکنون، برای جداسازی دندانها از یکدیگر و همچنین مواردی که به تشخیص ضایعات استخوانی دندان پرداخته مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

    فصل سوم. روش تحقیق

    در این فصل ابتدا روش حدف نویز از داده‌ها و تصاویر جمع آوری شده توضیح داده می‌شود. سپس به تشریح الگوریتم پیشنهادی که شامل فرایند تشخیص زاویه چرخش، جداسازی دندان‌ها از یکدیگر، تشخیص انتهای ریشه و آشکار کردن ضایعات استخوانی اطراف ریشه  می‌باشد، می‌پردازیم. پس از آن ویژگی ها و مزایای الگوریتم پیشنهادی بیان می‌شود

    فصل چهارم. آزمایش‌ها و نتایج

    در این فصل در ابتدا توضیحاتی در مورد تصاویر جمع آوری شده ارائه می‌شود. سپس مراحل مختلف توضیح داده شده در فصل قبل الگوریتم پیشنهادی بر روی این تصاویر اعمال می‌شود. همچنین نتایج حاصل از اعمال الگوریتم پیشنهادی توضیح داده می‌شود.

    فصل پنجم. نتیجه‌گیری  و پیشنهادات

    در فصل آخر مطالب عنوان شده در این پایان‌نامه جمع‌بندی شده و در مورد آن‌ها بحث می‌شود. سپس پیشنهادات و مسیرهایی برای ادامه و گسترش این تحقیق در پژوهش‌های آینده، ارائه می‌گردد.

     در این فصل ابتدا مقدمه در مورد ساختار دندان بیان شد و پس از آن انواع تکنیک‌های رادیوگرافی دندان بررسی شد. سپس موضوع رساله واهمیت آن تشریح شده و در نهایت خلاصه از فصول پایان نامه به صورت گذارا مرور شد. 

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

     

    Abstract

     

     

    A new method for analyzing the effectiveness of treatment for Periapical Bone Lesions during several month

     

     

    Image processing techniques has been widely used in dental researches such as human identification and forensic dentistry, teeth numbering, dental carries detection and periodontal disease analysis. Periodontal disease, which occurs nearly around root apex of teeth are serious infections, that left untreated can lead to tooth loss. Dental imaging can help dentist to detect the bone lesions more accurate. In this dissertation, an automated method for bone lesion detection of Periapical dental x-ray images which belong to people have been under the endodontic treatment for several months is proposed. Proposed method can be done on each periapical x-ray image contain at least one root-canalled tooth. Proposed algorithm is made of four steps: preprocessing, tooth segmentation, root apex estimation and bone lesion detection. The first stage is pre-processing. The second part of this algorithm calculates rotation degree and uses the integral projection method for tooth isolation. In the third stage, position of root apex will be estimated and finally probable lesions near the apex will be detected in forth stage.  Experimental results show that this algorithm is robust and achieves high accuracy.

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

     

    1-1- کلیات... 2

    1-2-  مقدمه‌ای بر رادیولوژی دندان.. 3

    1-2-1- رادیوگرافی سفالومتری   4

    1-2-2- سیستم‌های دیجیتال رادیوگرافی دندان  5

    ‌1-2-3- رادیوگرافی پری اپیکال  7

    1-2-4- رادیوگرافی پانورامیک (پانورکس) 8

    ‌1-2-5- دوربین های داخل دهانی‌ 9

    1-3- تعریف مسئله. 9

    1-4- نگاهی به فصول پایان نامه. 11

    1-5- جمع بندی.. 12

    فصل دوم: پیشینه تحقیقات

     

    2-1- مقدمه. 14

    2-2- روش‌های موجود برای جداسازی و قسمت‌بندی تصاویر دندانپزشکی.. 16

    2-2-1 روش سعید و همکاران  17

    2-2-2- روش انیل جین  و هنگ چن  26

     

    عنوان                                                                                                                صفحه

     

    2-2-3- روش فانگ دین و باک هوای  28

    2-2-4- روش ویجایاکوماری و همکاران  36

    2-3- روش‌های موجود برای بررسی و تشخیص ضایعات دندانی.. 40

    2-3-1- روش‌های بررسی ودرمان تحلیل ریشه دندان  40

    2-3-2 روش‌های بررسی و تشخیص ضایعات دندانی اطراف انتهای ریشه  41

    2-3-2-1 روش مول و ون.. 41

    2-3-2-2 روش جانگ و لی.. 44

    2-4- جمع بندی.. 46

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1- مقدمه. 48

    3-2- پیش پردازش و بهبود کیفیت تصاویر. 49

    3-2-1-فیلتر همریختی.....................................  52

    3-3- بخش بندی و جداسازی دندان‌ها 52

    3-3-1-  هیستوگرام نگاشت انباره‌ای  53

    3-3-2- تخمین زاویه چرخش: 55

    3-4- تشخیص انتهای ریشه دندان: 61

    3-5- تشخیص ضایعات استخوانی اطراف ریشه دندان: 64

    3-6- جمع بندی.. 65

    فصل چهارم: آزمایش‌ها و نتایج

     

    4-1- مقدمه. 67

    4-2- بررسی نتایج مرحله پیش پردازش.... 68

     

    عنوان                                                                                                                صفحه

     

    4-3- بررسی نتایج حاصل در مرحله بخش بندی دندان‌ها 73

    4-3-1- نتایج و آزمایشات مرحله بخش بندی دندان‌ها 73

    4-3-2- ارزیابی مراحل بخش بندی دندان‌ها 76

    4-4- نتایج  الگوریتم تشخیص انتهای ریشه دندان: 82

    4-5- ارزیابی تشخیص  ضایعات استخوانی انتهای ریشه دندان.. 84

    4-6- جمع بندی.. 86

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

     

    5-1- نتیجه گیری و پیشنهادات برای کارهای آینده 88

     

    فهرست منابع.. 90

     

    منبع:

     

    [1] درمان ریشه . (n.d.). Retrieved 1 14 2013, from roshd: http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-print.php?page=درمان +ریشه

    [2] مرجع مقالات مهندسی پزشکی . (n.d.). Retrieved 12 26 2012, from : http://bmeiaut.salamatblog.ir/1389/05/03/57/

    [3]   D. Kim, B. Lee, “Quantitative Analysis of Endodontic Treatment for Periapical Lesions in Intraoral Radiographs,” 2009 Ninth IEEE International Conference on Bioinformatics and Bioengineering, Taichung, Taiwan, pp. 352-355, June 2009.

    [4]   N.M.R, A. E. (1980). Imaging of intact biological sustems. Philos trans R soc lond (biol) , 471-481.

    [5]  Taylor Z.D., Rahul D., Bennet D. (2012, sep). THz medical imaging: in vivo hydration sensing. IEEE transaction on terahertz science and technology, 1(1).

    [6]  Townsend, D. W. (2008). Dual-modality imaging: combining anatomy and Function. Journal of Nucl Med .

    [7]   E. Said, D. Nassar, G. Fahmy, and H. Ammar. (2006, June). Teeth segmentation in digitized dental x-ray films using mathematical morphology. IEEE Trans. Inf. Forensics Security, 1, 178–189.

    [8]  R. C. Gonzales , R. E.Woods. (2002). Digital Image Processing. Upper Saddle River: Prentice-Hall.

    [9]   J. Zhou and M. Abdel Mottaleb. (2005, November). A content-based system for human identification based on bitewing dental x-ray images. Pattern Recognition, 38(11), 2132-2142.

    [10] A. Jain and H. Chen. (2004, July). Matching of dental x-ray images for human identification. Pattern Recognition, 37(7), 1519-1532.

    [11]  Vo Phong Dinh, Le Bac–Hoai. (2008). Dental radiographs Segmentation Based on Tooth Anatomy. IEEE International Conference on Research, Innovation and Vision for the Future in Computing & Communication Technologies.

    [12] Tooth, (n.d.). Retrieved 10 8 2012, from Dr Sharif Weblog: http://doctorsharif.blogfa.com/category/1

    [13]  B.Vijayakumari, G.UIaganathan, A.Banumath. (2011). An effective shape extraction algorithm for dental radiographs using contour information. international journal of computer science and technology.

    [14]   Levander E, Bajka R, Malmgren O. (1998). Early Radiographic Diagnosis of Apical Root Resorption During Orthodontic Treatment: A Study Of Maxillary Incisors. Eur J Orthod, 57-63.

    [15]  Evelise Ono, et al. (2011, March). Evaluation of simulated external root resorptions with digital radiography and digital subtraction radiography. American journal of orthodontics and dentofacial orthopedics, 324-333.

    [16]   A Mol, P. F. (1991, April). Application of Digital Image Analysis in Dental Radiography for the Description of Periapical Bone Lesions: A Preliminary Study . IEEE transactions on biomedical engineering, 38(4).

    [17]  D. Kim, B. Lee. (2009). Quantitative Analysis of Endodontic Treatment for Periapical Lesions in Intraoral Radiographs; IEEE International Conference on Bioinformatics and Bioengineering, Taichung, Taiwan.352-355.

    [18] Goebe, P. M. (2006). Noise estimation and multiresolution reconstruction for dental panoramic X-ray Images . Diploma thesis.

    [19]   Image quality. (n.d.). Retrieved from mpas: http://www.mpas.ir/mri/31-image-quality.html

    [20] Homomorphic filtering. (n.d.). Retrieved 6 26 2012 from wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Homomorphic_filtering

    [21]  R. Khanna and W. Shen. (1994). Automated fingerprint identification system (AFIS) benchmarking using the National Institute of Standards and Technology (NIST) special database. in Proc. Inst. Elect. Electron.Eng. 28th Annu. Int. Carnahan Conf., Albuquerque, NM. 188–194.

    [22]  D. E. Nassar. A prototype automatic dental identification system (ADIS). (2000) M.Sc. dissertation, Dept. Elect. Comput. Eng.West Virginia Univ. Morgantown, Apr. 2001.

    [23]  S. White and M. Pharoah. Oral Radiology Principles and Interpretation, 4th ed. St. Louis, MO: Mosby, 2000.

    [24]  Yuniarti, A., Zainal Arifin, A., Yudhi Wijaya, A., & Nurul Khotimah, W. (2012). An Age Estimation Method to Panoramic Radiographs from Indonesian Individuals. TELKOMNIKA (Telecommunication, Computing, Electronics and Control), 10(1), 137-146

    [25]  P. Maragos and R. W. Schafer. (1990) Morphological systems for multidimensional signal processing. Proc. IEEE. 78(4). 690–710

    [26]  K. Held, E. R. Kops, B. J. Krause, W. M. Wells, and R. Kikinis. (1997, Dec). Markov random field segmentation of brain MR images. IEEE Trans. Med. Imag. 16(6). 878–886

    [27]  Lin, P. L., Huang, P. Y., & Huang, P. W. (2012). An automatic lesion detection method for dental x-ray images by segmentation using variational level set. In ICMLC (pp. 1821-1825).

    [28]  S. Shiffman, G. D. Rubin, and S. Naple. (2000, Nov). Medical image segmentation using analysis of isolable- Contour maps. IEEE Trans. Med. Imag. 19(1). 1064–1074

    [29]  V. Grau, A. U. J. Mewes, M. Alcaniz, R. Kikinis, and S. K. Warfield. (2004,April). Improved watershed transform for medical image segmentation using prior information. IEEE Trans. Med. Imag. 23(4) 447–458.

    [30]  L.G. Brown. (1992). A survey of image registration techniques. ACM comput. Surveys 24(4). pp325

    [31]  J.J Charles, L.I. Kuncheva, B.Wells, I.S.Lim.( 2006, September). An evaluation measure of image segmentation based on object centers. in:Proc. Of the international conference on image analysis and recognition, Portugal,18-20,

    [32]  G. Jonasson, G. Bankvall. (2001). Estimation of skeletal bone mineral density by means of the trabecular pattern of the alveolar bone, its interdental thickness, and the bone mass of the mandible, Oral surg. Oral Med. Oral pathol. Oral radiol”, Endod.) 346-352

    [33]  G. Fahmy, D. Nassar, E. Haj Said, H. Chen, O. Nomir, J. Zhou, R. Howell,H. Ammar, M. Abdel Mottaleb, and A. Jain. (2004). Towards an automated dental identification system (ADIS). in Biometric Authentication. 789–796.

    [34] Endodonthic treatment (n.d.). Retrieved 1 14 2013 from wikipedia: http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%B5%D8%A8%E2%80%8C%DA%A9%D8%B4%DB%8C

    [35] Peter Kovesi,(1991,December). Phase preserving denoising of images. The Australian Pattern Recognition Society Conference: DICTA'99. Perth WA. 212-217

     


موضوع پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, نمونه پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, جستجوی پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, فایل Word پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, دانلود پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, فایل PDF پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, تحقیق در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, مقاله در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, پروژه در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, پروپوزال در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, تز دکترا در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, پروژه درباره پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید به منظور بررسی روند درمان ضایعات و تحلیل استخوان دندان در یک دوره زمانی

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده مقدمه باتوجه به اهمیت دندانهای شیری درایجاد اکلوژن ایده آل، حفظ و نگهداری آنها دراثر پوسیدگی امری ضروری است.یکی از روشهای ترمیم دندانهای شیری استفاده از روکشهای استیل زنگ نزن می باشد.حفظ سلامت انساج نگهدارنده دندان یکی از ضروریات است. هدف از انجام این مطالعه تعیین وضعیت سلامت پریودونتال دندانهای مولر اول دائمی مجاوربه مولر دوم ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی دندانپزشکی در رشته‏ کودکان چکیده سابقه و هدف صدمات تروماتیک دندانی یکی از شایعترین حوادث دوران کودکی ونوجوانی محسوب می شوند. در بین این صدمات، اوالژن (بیرون افتادن دندان از ساکت) یک اورژانس واقعی قلمداد شده و نیازمند درمان سریع و دقیق دندانپزشک می‌باشد که در غیر آن صورت می‌تواند منجر به از دست رفتن دندان بیمار گردد که اهمیت این مسئله با ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده موفقیت طولانی مدت کلینیکی ایمپلنت ها وابسته به استئواینتگریشن و چسبیدن بافت های نرم و اپی تلیوم به سطوح ایمپلنت است. اندکس های مختلفی شامل: پلاک اندکس ، اندکس لثه ای ، خونریزی حین پروبینگ و تحلیل استخوان برای ارزیابی سلامت بافت های نرم اطراف ایمپلنت استفاده می شود ، تحلیل استخوان مارژینال بوسیله رادیوگرافی ارزیابی می شود و بطور ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه دکترای حرفه ای رشته دندانپزشکی چکیده مقدمه: یکی از علل شایع شکست درمان ریشه غیر جراحی، عدم توانایی درمان موثر تمامی کانالهای ریشه به علت آناتومی پیچیده سیستم کانال ریشه است. با توجه به اینکه تاکنون مطالعه ای جامع و گسترده در مورد بررسی آناتومی سیستم کانال ریشه در دندان های مولر اول و دوم ماگزیلا با استفاده از CBCT در نژاد ایرانی انجام نشده است، لذا هدف ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک چکیده جداسازی پروجکشن­های پروتز و ایمپلنت­های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش­های کانتور فعال به کوشش ایمپلنت­های فلزی از قبیل پروتزها و مواد پر کننده دندان در طی بازسازی تصاویر سی­تی با روش­های مختلف، باعث ایجاد آرتیفکت می­شود که به صورت خطوط شعاعی روشن و تاریک در اطراف جسم فلزی ظاهر می‌شود و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک چکیده جداسازی پروجکشن­های پروتز و ایمپلنت­های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش­های کانتور فعال ایمپلنت­های فلزی از قبیل پروتزها و مواد پر کننده دندان در طی بازسازی تصاویر سی­تی با روش­های مختلف، باعث ایجاد آرتیفکت می­شود که به صورت خطوط شعاعی روشن و تاریک در اطراف جسم فلزی ظاهر می‌شود و به طور ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی چکیده یکی از پیچیده‌ترین کار‌ها در پردازش تصاویر دیجیتال، بخش‌ بندی تصاویر است. به‌دلیل افزایش توجه به این تکنیک توسط محققان و تبدیل آن به یک نقش حیاتی در بسیاری از زمینه‌های کاربردی مثل کاربرد‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه در دندان‌پزشکی مدرن، تکنیک‌های مبتنی بر استفاده از کامپیوتر مانند طرح‌ریزی و ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده: مقدمه: یکی از اهداف اصلی درمان بیماری های پریودنتال حفظ استخوان آلوئولار جهت ادامه بقا دندان است. این گمان وجود دارد که در صورت تحریک فعالیت سلول های استئوبلاست و جلوگیری از فعالیت استئوکلاستیک سلول های استخوانی در طی روند درمان، بتوان ساختار استخوان را مجددا بازسازی کرد. تاثیر مثبت امواج اولتراسونیک بر تحریک فعالیت سلول های ...

پایان نامه جهت اخذ دکتری تخصصی در رشته رادیولوژی دهان فک وصورت چکیده: مقدمه و هدف : هدف از ارزیابی رادیولوژیک مفصل تمپورومندیبولار (TMJ) به تصویر کشیدن اختلالات بالینی مورد شک است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای موقعیت و مورفولوژی کندیل در بیماران علامت دار و افراد بدون علامت با کمک CBCTانجام گرفت. موادوروش ها:مطالعه انجام شده از نوع توصیفی و مقطعی (cross sectional) بود. در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای رشته دندان پزشکی چکیده: مقدمه و هدف: یکی از مهم­ترین تنش­های شغلی که ممکن است دندانپزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر مشهد می باشد. مواد و روش کار: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام­پزشکی مشهد از دندانپزشکان در سالهای 90-80 که مقصر­بودن یا نبودن دندانپزشک در آن مشخص ...

ثبت سفارش