پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391

word 825 KB 31957 69
1391 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • گزارش نهایی طرح  تحقیقاتی

    چکیده

    مقدمه: تشخیص به موقع و دقیق به عنوان اولین قدم در درمان سنگ های ادراری بسیار پراهمیت است.لذا بر آن شدیم تا روش جدید (Computed Tomography of  Kidney,Ureter And Bladder) CT KUB را با روش مرسوم تشخیص سنگIVP  (Intravenus Pyelography) مقایسه کنیم.

    مواد و روش کار: بیمارانی که در طول مدت 1.5 ساله مطالعه  بر اساس صلاحدید اورولوژیست به علت رنال کولیک نیاز به انجام IVP داشتند شناسایی و پس از دادن توضیحات کامل و اخذ زضایت نامه تعداد 27 نفر وارد مطالعه شدند.برای هر یک ازاین 27 نفردر یک روز  CT KUBو IVP انجام وکلیشه ها توسط یک رادیولوژیست گزارش شد.در این مطالعه معیار طلایی ما از وجود سنگ به دست آوردن سنگ ازطریق روشهای جراحی یا دفع سنگ در پیگیری های بیماران بوده است.هم چنین در صورت وجود پاتولوژی دیگری غیر از سنگ که میتوانست درد حاد پهلو دهد  این موارد نیز ثبت و در دو روش مقایسه  می شد.

    نتایج:از 27 نفری که وارد مطالعه شدند در 20 مورد سنگ به دست آمد. CT KUBبرای تمام 20مورد  به درستی تشخیص سنگ داد و در 7 موردی که سنگ به دست نیامد CT KUB نیز تشخیص سنگ نداد.اما IVP تنها 13 مورد سنگ را شناسایی کرد .در 5 مورد در CT KUB (2مورد upjo ،دو مورد توده شکمی و یک مورد کیست) ودر 2 مورد در IVP  تشخیص دیگری ((upjo برای بیمار مطرح شد

    نتیجه گیری: CT KUB در مقایسه با IVP در تشخیص سنگ های ادراری دقیق تر است(100% در مقابل 65%).از CT KUB می توان برای قطعیت عدم وجود پاتولوژی دستگاه ادراری در رنال کولیک نیز استفاده کرد.هم چنین در مواردی که علت درد حاد پهلو غیر از سنگ باشد CT KUB با دقت بالاتری نسبت به IVP پاتولوژی را کشف میکند.در مواردی که بیمار کنترااندیکاسیون استفاده از ماده حاجب دارد CT KUB ارزش دوچندان پیدا میکند.ما پیشنهاد میکنیم جهت بررسی رنال کولیک با KUB و سونوگرافی مشکوک اقدام اول CT KUB  باشد.

    کلید واژگان:درد حاد پهلو، سنگ های ادراری، دقت تشخیصی

    مقدمه :

     

    از آنجا که سنگهای سیستم ادراری میتوانند ناراحتی های بسیاری را برای بیمار ایجاد کنندو حتی در صورت عدم تشخیص ودرمان به موقع باعث از بین رفتن عملکرد کلیه در سمت مبتلا شوند،لذا تشخیص به موقع این سنگها به عنوان اولین قدم برای درمان آنهاحائز اهمیت میباشد.

    سنگهای کوچک ادراری (کوچکتر از 4 میلیمتر)معمولا خودبه خود دفع میشوند،اما سنگهای بزرگتر اغلب نیازمند اقدامات تهاجمی برای دفع میباشند.(1)

    معمولا پیش از انجام رویکردهای تهاجمی برای سنگ،جهت مشخص شدن مکان سنگ و تاحدودی آناتومی سیستم ادراری و کارکرد کلیهIVP(Intravenus Pyelography) انجام میشود.در این روش نوعی ماده حاجب یددار به صورت داخل وریدی تزریق میگرددو پس از زمانهای خاص از بیمار رادیوگرافی به عمل می آید.با ورود ماده حاجب به داخل سیستم جمع کننده،کالیس ها ،لگنچه،حالب ها ومثانه قابل مشاهده اند.(2)

    امابا توجه به تزریق کنتراست در  IVP،گران بودن،عوارض سیستمیک و محدودیت هایی در آن نظیر نرمال بودن کراتینین بیمار و عدم دقت در تشخیص سنگ های نان اوپک(2) بر آن شدیم که تکنیک CT KUB را با IVP مقایسه کنیم.در این روش نیازی به تزریق کنتراست وجود ندارد و ظرف کمتر از 5 دقیقه انجام میشود،برخلاف IVP که گاهی ساعت ها نیاز به انجام آن و تکرار کلیشه های مختلف است.میزان اشعه دریافتی درIVP بیشتر از CT KUB است.سنگ های رادیولوسنت را به راحتی میتوان در CT KUB دید.حساسیت این روش در تشخیص سنگ های کم تر از نیم سانتیمتری به خصوص سنگ های حالب و UVJ(Uretero Vesical Junction) فوق الاده است.هم چنین برخلاف IVP که در آن تنها اطلاعات آناتومیکی سیستم ادراری به دست می آید در CT KUB در مورد کل آناتومی شکم میتوان اطلاعات به دست آورد.این روش صرفه جویی بالایی در هزینه های تشخیصی و درمانی دارد،گایدلاین مناسبی به جراح در تشخیص وآناتومی ناحیه و اپروچ مناسب جراحی میدهد.

     

    در این تحقیق میخواهیم اطلاعات حاصل از IVP انجام شده در بیماران را جمع آوری کنیم و به صورت همزمان اطلاعات CT KUB را هم جمع آوری نموده-در همان بیماران یا بیماران مشابه-و این دو را با هم از نظرحساسیت وویژگی تشخیصی،هزینه وعوارض سیستمیک و ... مقایسه میکنیم.  

     

     الف – اهداف اصلی طرح:

    1.بررسی ارزش تشخیصی CT KUB در سنگهای ادراری و مقایسه آن با IVP در بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391

     

     ب- اهداف فرعی طرح:

    1. بررسی مقایسه ای میزان عوارض  CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391

    2..بررسی ارزش   CT KUB و IVP در تشخیص سنگ های زیر 5 میلیمتر در  بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391

    3. بررسی مقایسه ای مقرون به صرفه بودن دو روشCT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391

    4.بررسی  مقایسه ای میزان اطلاعات آناتومیک  بدست آمده از CT KUB و IVPدر بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391

    ج- فرضیات – سئوالات :

    1. ارزش تشخیصCT KUB و IVP در بیماران مبتلا  به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391متفاوت است.

    2. ارزش تشخیصی CT KUB و  IVP در تشخیص سنگ های زیر 5 میلی متر در بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391 متفاوت است.

    3.CT KUB  از IVP در تشخیص سنگ های ادراری در بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391مقرون به صرفه تر است.

    4.  میزان اطلاعات بدست آمده در CT KUB در بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391 بیشتر ازIVP است.

    5.  میزان عوارض IVP از CT KUB در بیماران مبتلا به سنگهای ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391 بیشتر است.

     

     

     

    محدودیت های پژوهش :

    همکاری نکردن برخی بیماران و هزینه بالا و تعداد محدود بیماران داخل شده در طرح

     

    واژه ها و اصطلاحات :

     

    سنگ های ادراری:

    Intra venus pyelography:IVP

    Computed tomography of Kidney,urether,bladder:CT KUB

    رنال کولیک:درد حاد پهلو

    فصل دوم

    دانستنیهای موجود در پژوهش

    بخش اول : چهارچوب پنداشتی

    سنگهای ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری هستند و تنها عفونتهای ادراری و حالات پاتولوژیک پروستات شیوع بیشتری از آن دارند این سنگها هم در انسان و هم در حیوانات شایع هستند. لغات و اصطلاحات مربوط به بیماریهای سنگهای ادراری از منابع گونا گونی اتخاذ شده اند. برای مثال سنگهای استراویت که از منیزیوم آمونیوم فسفات هگزاهیدرات تشکیل شده اند، به احترام  H.C.G von struve  (1851-1772) که یک طبیعی دان روسی است به این اسم خوانده می شوند. قبل از زمان این دانشمند، سنگهای مذکور راگوانیت می نامیدند، چون منیزیوم آمونیوم فسفات به وضوح در batdropping  وجود دارد. سنگ کلسیم اگزا لات دی هیدرات غالبأ ود لیت خوانده می شود، چون این سنگ به وفور در بستر دریای ودل در قطب جنوب یافت می شود. تاریخچه اصطلاحات مربوط به بیماری سنگ ادراری، مانند چگونگی تکامل تکنیکهای مداخله ای برای درمان آنها پیچیده است. سنگهای ادراری از زمان پیدایش اولین تمدنها مزاحم انسان بوده اند. در مورد اتیولوژی سنگها هنوز نکات قابل تامل زیادی وجود دارد. اگر محتوای ادرار هر دوکلیه شبیه به هم است و در شرایطی که هیح مدرکی دال بر انسداد وجود ندارد، چرا اکثر سنگها به صورت یک طرفه بروز می کنند؟ چرا سنگهای کوچک در مرا حل اولیه تشکیل خود بدون ایجاد مشکل خاصی از طریق حالب دفع نمی شوند؟ چرا در بعضی افراد یک سنگ بزرگ و در بعضی دیگر سنگهای متعدد کوچکی به وجود می آید؟ حدثیات فراوانی در مورد این سوا لات و سوال های دیگر مطرح شده است.

    پیشرفت روشهای جراحی درمان سنگهای ادراری درک ما را از اتیولوژی آنها افزایش داده است. ذهن ما نیز مانند متخصصین داخلی، متوجه یافتن تشخیصهای صحیح و درمانهای کارآمد است. ارزیابی متابولیک دقیق در جهت درمان طبی مناسب و تغییر شیوه زندگی برای کاهش عود بیماری سنگهای ادراری نیز برای ما اهمیت زیادی دارد. بدون چنین پیگیری ها و مداخلات طبی، میزان عود سنگها طی 5 سال به 50%  خواهد رسید. میزان عود سنگهای اسید اوریکی ممکن است از این هم بیشتر باشد. پزشکان تلاش می کنند تا درک بهتری از روند این بیماری چندعلتی پیدا کنند، به این امید که روشهای پیشگیری کارآمدتری را ابداع نمایند.

    سنگ های کلیه و حالب

    اتیولوژی:

    در تمام دستگاههای حیاتی، رسوب مواد معدنی به طریق مشابهی صورت می گیردکه در آن کریستالها و ماتریکس با یکدیگر تداخل می کنند. سنگهای ادراری نیز از این قضیه مستنشی نیستند. این سنگها تجمعات

    چندکریستالی هستندکه از مقادیر متفاوتی کریستالوئید و ماتریکس ارگانیک تشکیل شده اند. تئوریهایی که بیماری سنگهای ادراری را شرح می دهند هنوز ناکامل هستند.

    برای تشکیل سنگ باید ادرار فوق اشباع باشد. اشباع بیش از حد ادرار نیز بستگی به PH  ادرار، قدرت یونی آن، غلظت مواد محلول و کمپلکس های ادرار دارد. ترکیبات ادرار ممکن است در حالات فیزیولوژیک مختلف تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کنند، به نحوی که مثلأ ادرار اول صبح نسبتا اسیدی است، ولی پس از صرف هر وعده غذا قلیایی تر می شود. قدرت یونی ادرار عمدتا به وسیله غلظت نسبی یونهای تک ظرفیتی تعیین می شود. هرچه قدرت یونی افزایش پیدا کند، ضریب فعالیت کم می شود. ضریب فعالیت نشان دهنده میزان دسترسی به یک یون خاص است.

    اهمیت غلظت مواد محلول مشخص است. هرچه غلظت 2 یون بیشتر باشد، احتمال رسوب آنها نیز بیشتر می شود.کاهش غلظت یونها سبب کاهش میزان اشباع و افزایش حلالیت شود. هر چه غلظت یونی افزایش یابد فعالیت تولید کریستال به نقطه ای می رسدکه حاصل ضرب حلالیت (ksp) نامیده می شود. غلظتهای بیش از این حد بی ثبات بوده و می توانند باعث شروع رشدکریستالها و ایجاد هسته های هتروژن شوند. با افزایش بیشتر غلظت مواد محلول، حاصل ضرب فعالیت سرانجام به حاصل ضرب تشکیل (kfp) می رسد. حالت فوق اشباع بیشتراز این حد، ناپایدار بوده ومی تواند منجر به ایجاد خود بخودی هسته های هوموژن گردد.

     

    ABSTRACT

    INTRODUCTION:the first step in treatment of urinary stone is the exact and on time diagnosis of the urinary stone,so in this study we compared the new fashioned method CT KUB(Computed Tomography of Kidney,Ureter And Bladder) with the most conventional IVP(Intravenus Pyelography).

    MATERIAL AND METHOD:in a duration of 1.5years patient were taken under observation and according to urologist, required IVP due to presence of renal colic .27participated in the study after agreeing the consent form and complete explanation .for each of the 27 participants, CT KUB and IVP was done in one day and the result were reported by a radiologist.in this study the gold standard of obtaining stone was from either surgery or stones excreted after followup of the patient.also the presence of any either kind of pathology except stone for patient who had acute renal colic was recorded and compared with the above two methods.

    RESULTS:20 individual from 27 participants of this study had stone. CT KUB correctly diagnosed the stone in all 20 patients and the other 7 patient in which the CT KUB did not diagnosed had no stone  present.but IVP diagnosed stone only in 13 patients.from 5 patients of CT KUB (2 were upjo ,2 were abdominal mass,and 1 cyst)and from 2 patient of  IVP other diagnosis (upjo)were reported.

    CONCLUSION: CT KUB is more accurate in diagnosing urinary stone (100% versus 65%) CT KUB can also be used as a definite diagnosis to rule out pathologies in urinary system with renal colic presentation. CT KUB also diagnosed pathologies other than stone in patients with renal colic with respect to IVP.in those patient in which contrast dye was contraindicated CT KUB become more valuable than the other method.we suggest for patient with renal colic having suspicious sonography and KUB ,the first step required would be CT KUB.

     

    Key Words:Urinary Stone, Renal Colic, CT KUB , IVP

     

  • فهرست:

     

    فصل اول:معرفی پژوهش

     

    مقدمه   ....................................................................................................................................................................................6

    اهداف پژوهش...........................................................................................................................................................................7

    سوالات پژوهش...........................................................................................................................................................................7

    فرضیات پژوهش..........................................................................................................................................................................7

    محدودیت های پژوهش...............................................................................................................................................................8

    واژه ها و اصطلاحات...................................................................................................................................................................8

     

    فصل دوم: دانستنیهای موجود در پژوهش

     

    بخش اول:چارچوب پنداشتی....................................................................................................................................................................10

    بخش دوم:مروری بر مظالعات انجام شده

     

        1.مطالعات داخلی................................................................................................................................................................................23

        2.مطالعات خارجی..............................................................................................................................................................................24

     

    فصل سوم:مواد و روش کار............................................................................................................................................................................................25

     

    فصل چهارم:نتایج............................................................................................................................................................................................................28

     

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری......................................................................................................................................................................................59

     

    منابع................................................................................................................................................................................................................................62

     

    پیوست ها.......................................................................................................................................................................................................................64

     

    چکیده انگلیسی.

    منبع:

    1.Emil A. Tanagho.Jack W. McAninch.SMITHS GENERAL UROLOGY.Mc Graw Hill.17th edition 2008.CHAPTER 16:Urinary Stone Disease.

     

    2.Sameh R.Abul-Ezz.Muhammad G.Alam.Thomas E.Andreoli.Jayant Kumar.Didier Portilla.Sudhir V.shah.Mary Jo Shaver.Patrick D.walker .RENAL DISEASE.CECIL ESSENTIALS of MEDICINE.6th EDITION.2004.CHAPTER 25:APPROACH  TO THE  PATIENT WITH  RENAL DISEASE.

     

      3.Jo H. Buckley BT . Assessment of referral patterns for CT KUB in a tertiary setting.J Med Imaging  Radiat Oncol 2009      Dec ;53(6):516-21

     

     4. chowdhury FU , kotwal S , raghunathan G , wah TM , joyce A , irving HC. Unenhanced multidetector CT (CT KUB) in the  initial imaging of suspected acute renal colic: evaluating a new service.Clin Radiol.2007 Oct;62(10):970 – 7.Epub.2007 Aug3.

     

     5. wang JH , shen SH , huang SS , chang CY.  Prospective comparison of unenhanced spiral computed tomography and intravenous urography in the evaluation of acute renal colic.J Chin Med Assoc.2008 Jan;71(1):30 – 6

     

     

    6. MM Fallah, MD M Alizadeh, MD S Tagipoor Bazargani, MD AH Sharafi, MD M Afsharian, MD B Baradaran e-Safa, MDA   COMPARISON BETWEEN DIAGNOSTIC VALUE OF HELICAL CT SCAN AND ROUTINE IMAGING MODALITIES (IVP AND RETROGRADE PYELOGRAPHY) IN PATIENTS WITH ACUTE FLANK PAIN AND NON-DIAGNOSTIC KUB AND ULTRASONGRAPHIC FINDINGS

     

     

    7.گشاده رو  رقیه، علیمحمدی  حسین ،حسین خانی علی .  بررسی رابطه بین انواع سنگ های ادراری با فاکتور های دموگرافیک بیماران مراجعه کننده به چند مرکز درمانی-جراحی شهر اردبیل 88-1387 پایان نامه دکتری حرفه ای . دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

    8. -مقتدری مستانه، سلطانی پاشا حمید. بررسی سنگهال ادراری در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی گرگان. فراز، فصلنامه پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گرگان.پاییز و زمستان 1387، دوره 9، شماره 2(پی در پی 18) ، 8-6

     

    9. نسرین شیخ. بررسی ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده سنگ های مجاری ادراری در همدان طی سال های 1368-1372. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان سال هفتم شماره 1 بهار 1379.

     

    10 .Chen MY, Zagoria RJ, Saunders HS. Trends in the use of unenhanced Helical CT for acute urinary colic. Am J Roentgenol 1999; 173(6): 144-50.

     

    11. Zagoria RJ. Genitourinary radiology: the requisites. 2nd Ed. Mosby: St. Louis; 2004. P.187-91.

     


موضوع پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, نمونه پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, جستجوی پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, فایل Word پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, دانلود پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, فایل PDF پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, مقاله در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, پروژه در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, پروژه درباره پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی CT KUB و IVP در بیماران مبتلا به سنگ های سیستم ادراری شهر قم از سال 1389 تا 1391

پايان نامه مقطع دکترا رشته پزشکي سال 1383 چکيده مقدمه و هدف: با توجه به اهميت فوق العاده مننژيت در طب کودکان و با نظر به اين که بسياري از تست هاي تشخيصي در دسترس در مملکت ما فاصله زياد

چکیده مقدمه: برآورد میشود که حدود ٢تا ٣ درصد از افراد جامعه مبتلا به سنگ مجاری ادراری میباشند . برای پیشگیری و درمان طبی این بیماران کار اساسی نمیتوان انجام داد ولی روشهای جراحی ساده و راحت برای خارج کردن سنگ ابداع شده است.در این مطالعه بر آن شدیم تا روش جدید PCNL را با جراحی باز سنگ مقایسه کنیم. مواد و روش کار:بیماران با سنگ های بزرگتر از 2 cm انتخاب و بر اساس نظر جراح به 2 ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.SC" گرایش میکروبیولوژی چکیده : چکیده : باکتری E.coliO157H7 یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده مسمومیت غذایی و بیماری هایی مانند : اسهال، کولیت خونریزی دهنده، سندرم اورمیک همولتیک، پورپورای ترمبو سیتوپنیک و حتی مرگ در انسان است. هدف این پژوهش ارزیابی ژن‌های بیماری زای 1stx, 2stx, eaeA در نمونه های ادراری شهرستان الشتر می باشد. ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای عمومی پزشکی چکیده مقدمه: ابتلا به سنگ های کلیوی از زمان های بسیار قدیم شناخته شده بود به نحوی که در بررسی مومیایی های مصری مربوط به 7000 سال قبل سنگ مثانه دیده شده است . سنگ های ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری است و شواهد نشان می دهد که میزان بروز این بیماری در چند دهه ی گذشته به طور مستمر افزایش یافته است.بنابر اهمیت این موضوع مطالعه ای با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A ) گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده با توجه به کمبود پژوهش­ها در زمینه تاثیر انواع تمرینات مقاومتی دفع پروتئین­های ادراری، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر حاد و مزمن دو نوع تمرین مقاومتی تداومی و تناوبی بر پروتئین­اوری استراحتی و در پاسخ به ورزش مردان جوان فعال بود. بدین منظور 21 مرد در این پژوهش، به طور تصادفی به سه گروه تمرین تداومی، ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

(پایان نامه) جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی- جراحی) چکیده: زمینه و هدف: مداخلات الکتروفیزیولوژیک از جمله روش های جدید در تشخیص و درمان دیس ریتمی ها بوده و مانند هر مداخله تهاجمی دیگر، عوارضی همچون اضطراب را به دنبال دارد. با توجه به اثرات اضطراب بر شاخصهای همودینامیک و ناراحتی بیماران، به کاربردروشهایی ایمن و کم هزینه برای کننرل این مشکل روانشناختی نیاز ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد MSc رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی – منابع آب و خاک چکیده یکی از معضلات پیش­روی مدیریت مراتع و جنگل­ها در نواحی شمالی کشور، آتش­سوزی­هایی می­باشد که خسارت­های زیست محیطی و مالی سنگینی را تحمیل می­کند. مدیریت ریسک آتش­سوزی در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه می­تواند عرصه طبیعی را از گزند بسیاری از زیان­های ناشی از آتش­سوزی محافظت کند. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) در رشته مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده مالیات به عنوان معمولیترین و مهمترین منبع تامین درآمدهای عمومی و یکی از کارآمدترین و موثرترین ابزارهای سیاستهای مالی به شمار میروند که دولت می تواند به واسطه آن،بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهد و به بسیاری از فعالیت ها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت و سوی لازم را ...

ثبت سفارش