پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی

word 716 KB 32396 65
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۶۱,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    امروزه به علت مقاومت میکروارگانیسم­ها در برابر آنتی بیوتیک­ها، استفاده از گیاهان دارویی جهت دستیابی به ترکیبات جدید غلبه بر آنها، امری مهم و ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی و آبی لیموترش در برابر باکتری ها و کپک بود.  در این تحقیق ابتدا عصاره پوست لیمو به دو روش آبی و متانولی استخراج گردید. سپس غلظت­های 25/6، 5/12، 25 و 50% از عصاره­های استخراج شده تهیه گردید. در نهایت، اثر بازدارندگی هر دو نوع عصاره بر باکتریهای استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا تیفی، اشرشیاکلی، باسیلوس سرئوس، استرپتوکوکوس پیوژنس و قارچ آسپرژیلوس فلاووس بررسی شد. روش مورد استفاده سنجش قطر هاله مهار با روش دیسک دیفوژن بود. نتایج نشان داد عصاره متانولی استخراج شده از پوست لیموترش بیشترین و کمترین اثر بازدارندگی را به ترتیب بر روی باکتری­های استافیلوکوکوس اورئوس و باسیلوس سرئوس داشت. در همه انواع باکتریهای مورد آزمون به استثنا اشرشیاکلی، اثر بازدارندگی عصاره متانولی استخراجی بیشتر از اثر عصاره آبی بود. در مورد همه سویه­های مورد آزمون با افزایش غلظت عصاره قطر هاله بازداری نیز به شکل معنی­داری افزایش یافت.

     

    واژگان کلیدی:

    عصاره متانولی لیمو ترش، عصاره آبی لیمو ترش، خاصیت ضد میکروبی، روش دیسک دیفوژن،

    فصل اول

    مقدمهعصاره آبی لیمو ترش

     

     

    پیش زمینه

    امروزه ایمنى غذا یک مباحث مهم سلامت عمومى جامعه است. تخمین زده مى­شود که حدود %30 مردم کشورهاى صنعتى از بیمارى­هاى ناشى از غذا رنج مى­برند (بارت، 2004). طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه  9میلیون نفر در جهان جان خود را بر اثر مسمومیت­های ناشی از مصرف غذا و آب آلوده از دست می­دهند (اوسلاح و همکاران،2007). بیماری­های حاصل از مصرف غذاهای آلوده به باکتری­های پاتوژن از اهمیت فراوانی در بهداشت عمومی برخوردار بوده و سالانه خسارت­های مالی و جانی فراوانی را به جوامع تحمیل می­نماید. به عنوان مثال در کشور کانادا هزینه درمان بیماری ­های ناشی از مصرف گوشت آلوده به پاتوژن­های غذایی، بالغ بر 500 میلیون دلار در سال می­باشد (اوسالا و همکاران، 2005). در سال 1999مرکز کنترل و پیش گیری بیماری­ها اعلام کرد که سالانه 76 میلیون نفر در ایالات متحده بر اثر پاتوژن های مواد غذایی بیمار می­شوند. چنین بیماری­هایی سالانه منجر به 225000 مورد بسترى در بیمارستان و 5000 مورد مرگ می­گردند. مطابق ارزیابی دپارتمان کشاورزی ایالات متحده هزینه­های پزشکی و زیان­هاى اقتصادى ناشى از دورریزى مواد غذایى ایجاد کننده بیماری غذایی در محدوده 5/6 تا 9/34 بیلیون دلار در هر سال است (وحیدی و همکاران، 2002).

    با توجه به این گزارش­ها و لزوم تأمین امنیت  غذایی جامعه، تولید مواد غذایی سالم، ایمن و  با کیفیت یکی از اهداف مهم تولید کنندگان مواد غذایی به شمار می­رود (شهنیا و خاکسار، 1391). بنابراین هنوز به روش­هاى جدید جهت کاهش یا حذف پاتوژن­هاى غذایى در حد امکان در ترکیب با روش­هاى موجود نیاز مى­باشد (بارت،2004).

    از آنجا که مصرف­کنندگان به ایمنی مواد غذایی که حاوی نگهدارنده های سنتزی بوده، اطمینان ندارند به مصرف مواد غذایی طبیعی که از محصولات طبیعی به عنوان نگهدارنده جایگزین نگهدارنده های شیمیایی استفاده شده گرایش پیدا کردند. یکى از روش­هاى تولید غذاى سالم استفاده از مواد با ساختار طبیعى است. استفاده از اسانس­ها و عصاره­هاى گیاهى به عنوان افزودنى­هاى ضد باکترى و ضد قارچى یکى از این روش­ها مى­باشد. حدود 3000 نوع اسانس شناخته شده است که در حدود 300 نوع از نظر تجارى، مخصوصاً با هدف تجارت عطر و چاشنى مهم هستند به طورى که تعدادى از این اسانس­ها خواص ضد میکروبى دارند. در کنار خواص ضد میکروبى اسانس ها یا ترکیبات شان، اثرات ضد ویروسى و ضد قارچى، ضد مسمومیتى، ضد انگلى و ضد حشره نیز مشخص شده است (بارت،2004).

     در واقع گیاهان دارویی مخازن غنی از متابولیت­های ثانویه و در واقع منابع موثره اساسی بسیاری از مواد دارویی می­باشند . که یک یا برخی از اندام های آنها حاوی ماده ی مؤثره است . این ماده که کمتر از 1% وزن خشک گیاه را تشکیل می­ دهد، دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده است.

     معلوم نیست دقیقاً از چه زمانی گیاهان به عنوان دارو مورد استفاده انسان قرار گرفته اند . مسلماً اطلاعات مربوط به اثرات و خواص گیاهان دارویی از زمان های بسیار دور به دست آمده و سرانجام در اختیار نسل های معاصر قرار گرفته است. این تلاش ها تا به امروز هم ادامه یافته و در حال حاضر هم، با سرعت هرچه بیشتر پیش می­رود (تاجکریم و همکاران، 2010).

     

     

    اهمیت موضوع

    افزایش سطح آگاهی مردم و نگرانی درخصوص عوارض نگهدارنده­های شیمیایی از قبیل سرطانزایی و سمیت، کاربرد مواد نگهدارنده و ضد میکروبی طبیعی و گیاهی مانند اسانس­ها و عصاره­های گیاهی را افزایش داده است . استفاده از ترکیبات ضد باکتریایی به منظورکاهش تعداد میکروارگانیسم ها در مواد غذایی از نظر صنایع غذایی و کنترل کیفیت و نیز از نظر بهداشت وسلامت عمومی حائز اهمیت فراوان است (کانالیک و موری، 2001). زیرا غذاهای فاسد شده علاوه بر آسیب به سلامت مصرف کننده، به تولید کننده نیز از لحاظ اقتصادی ضرر می­رسانند (تاجکریم و همکاران، 2010).

     یکی از راه­های کنترل رشد باکترى هاى پاتوژن مواد غذایی استفاده از نگهدارنده­ها و ترکیبات ضد میکروبی می­ باشد. افزودن مواد شیمیایی به منظور نگهداری مواد غذایی معمولاً برمبنای جلوگیری از رشد میکروبی و یا کشتن و از بین بردن گروه هایی از میکروارگانیسم­های مضر می­باشد. با توجه به نگرانی­های عمومی درخصوص عوارض نگهدارنده­های شیمیایی تمایل به مصرف محصولاتی است که فاقد نگهدارنده بوده و یا در استفاده از آن ها از نگهدارنده طبیعی استفاده شده است. عصاره­ها و اسانس­های گیاهی و اجزای تشکیل دهنده آنها دارای اثرات شناخته شده ضد باکتریایی می­باشند (کانالیک و موری، 2001).

    تکنیک­های جدیدی از قبیل فشار زیاد، نانوتکنولوژی، پرتوافکنی و غیره  به طور وسیعی در خنثی سازی ویژگی­های مواد غذایی استفاده می­شود، در حالی که ترکیب­های جدید با و یژگی­های عملکردی به بهبود سلامتی کمک می­کنند. حذف افزودنی­های غذایی که به طور وسیعی استفاده می­شود، مورد تقاضاست، در حالی که افزودنی­های طبیعی هم از نظر کیفیت و هم از نظر ایمنی مورد تأیید هستند. به همین منظور محققان بدنبال منابع جدیدی از ترکیب­ها و یا افزودنی­ها هستند . این عصاره­ها دارای خاصیت ضد میکروبی در چندین ماده غذایی هستند (فرناندز-لوپز و همکاران، 2005).

    1-2-1- مزیت استفاده از عصاره و اسانس های گیاهی

    با افزایش تعداد سویه­های باکتریایی مقاوم به آنتی­بیوتیکهای گوناگون، تلاشهای بسیاری برای استفاده از توان بالقوه خاصیت ضدمیکروبی گیاهان انجام پذیرفته است. از طرف دیگر ظهور سویه­های مقاوم در بین باسیل­های گرم منفی و کوکسیهای گرم مثبت مانند جنسهای سودوموناس، کلبسیلا، انتروباکتر، استافیلوکوکوس و انتروکوکوس مشکلاتی را در درمان عفونتهای ناشی از این باکتری ها به وجود آورده است(اوصلاح و همکاران، 2007).

     ترکیبات ضدمیکروبی به دست آمده از گیاهان با مکانیسم­هایی متفاوت از آنتی­بیوتیکها، باکتری­ها را حذف می­کنند که این مسئله در درمان عفونتهای ناشی از سویه­های مقاوم میکروبی از نظر بالینی حائز اهمیت است (الوف، 1999).

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    آخوندزاده بستی، ا.، رضویلو، و.، میثاقی، ع.، عباسی فر، ر.، رادمهر، ب و خلیقی سیگارودی، ف.،1383. اثر اسانس آویشن شیرازی بر روی احتمال رشد سالمونلا تیفی موریوم در محیط آبگوشت مغز و قلب. فصلنامه گیاهان دارویی. 9: صفحات 84-92.

    اکبریان، ج.، خمیری، م.، صادقی ماهونک، ع.، محمودی، ا. 1392. مطالعه اثر ضدمیکروبی عصاره طارونه                         (Phoenix dactylifera) بر باکتریهای بیماریزا و کپکهای عامل فساد. نشریه فرآوری و نگهداری مواد غذایی. جلد پنجم، شماره اول: صفحات 1-12.

    جلالی، م.، عابدی، د.، قاسمی دهکردی، ن و چهارمحالی، ا.، 1385. بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره هیدروالکلی تعدادی از گیاهان دارویی علیه باکتری لیستریا مونوسیتوژنز. دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. 8(3):صفحات25-33.

    چلبیان، ف.، نوروزی، ح و موسوی، س.،1382. بررسی اثرات ضد میکروبی اسانس هفت گونه گیاهی از تیره های مختلف روی برخی از باکتری های بیماری زا. فصلنامه دارویی. 8: صفحات 36-42.

    سلطان دلال، م.م.، بیات، م.،  حسین یزدی، م. ، آقاامیری، س.،  قربان زاده مشکانی، م .، پیمانه، ت.،1392. ارزیابی اثر ضد میکروبی اسانس گیاهی آویشن شیرازی بر سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک جدا شده از مواد غذایی، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره هفدهم:  صفحات 21 -29.

    شریعت، ا.، حسینی، ه و پور احمد، ر.،1392. بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره گزنه و  مرزنگوش بر اشرشیاکلی، سالمونلا تیفی و سودوموناس ائروژنز، مجله نوآوری در علوم و فناوری غذایی شماره (4): صفحات 9-15.

    صادق زاده، ل.، سفیدکن، ف و اولیا، پ.،1385. بررسی ترکیب و خواص ضد میکروبی اسانس آویشن شیرازی، پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی، 71: صفحات 52-56.

    صحرائیان، ب.، نقی­پور، و.، طباطبایی یزدی، ف.و قیافه داوودی، م.، 1390. بررسی اثر عصاره آبی و متانولی پونه کوهی، نعناع فلفلی و آویشن شیرازی بر باکتری باسیلوس سرئوس. همایش ملی صنایع غذایی قوچان.

    صحرائیان، ب.، نقی­پور، و.، طباطبایی یزدی، ف و قیافه داوودی، م.، 1391. بررسی و مقایسه اثر عصاره متانولی و آبی گیاه نعناع، رزماری و اسطوخودوس بر رشد اشرشیاکلی و باسیلوس سرئوس. مجلّه ی نوآوری در علوم و فنّاوری غذایی، سال چهارم، شماره چهارم، زمستان، صفحات 1-6.

    کتاب ۱۰۰ گیاه ۱۰۰۰ استفاده، نوشته ایوروشه، ترجمه مرضیه آزاد، چاپ اول، بهار۱۳۶۹، انتشارات ناهید صفحه 247.

    کیوانی، س.، سلامت، ف.، امامی، م.، عدیمی،پ و امینی، غ.، 1385. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. دوره 16، شماره 3، صفحات 135-140.

    محمدپور،ق.، مجد، ا.، طاهرنژاد، س.، مهرابیان، ص و حسینزاده کارگر، ا.، 1388. بررسی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی اسانس گونه هایی از 3 جنس اویشن (Thyme)و دو اکوتیپ کاکوتی و گونه مرزه بختیاری (saturejabachtiarica). مجله علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی. سال 20. شماره 1/78: صفحات111-120.

    مرادی ، ب.، مشاک، ز.، آخوندزاده بستی، الف.، مرادی، ب و برین، ع.، 1390. بررسی اثر اسانس زیره سبز بر روی رشد باکتری باسیلوس سرئوس در یک مدل غذایی. فصلنامه گیاهان دارویی، سال یازدهم، دوره اول، ویژه نامه شماره هشت: صفحات 93-102.

    مشرقی، م و ممتاز، ف.، 1391. مقایسه اثرات ضد میکروبی غلظت­های مختلف عصاره­ههای الکلی رزماری، علف چای و کاجیره بر مراحل مختلف رشد باکتری اشرشیاکلی0157 . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 11، شماره 2:  صفحات 103-114.

    ملک جعفریان ،م و جمعه پور، ن.، 1391. خاصیت آنتی باکتریال عصاره آبی و الکلی زعفران و دارچین بر روی  باکتری های مقاوم بیمارستانی. ششمین کنگره میکروبشناسی بالینی ایران و اولین کنگره بین المللی میکروبشناسی بالینی. دانشکده علوم پزشکی مشهد.

    نخعی مقدم، م. (1388). اﺛﺮ ﺿﺪ ﻣﻴﻜﺮوﺑﻲ ﻋﺼﺎره ﻣﺘﺎﻧﻮﻟﻲ ﭘﻮﺳﺖ ﭘﺮﺗﻘﺎل ( اﻳﺰوﻟﻪCitrus sinensis) ﻋﻠﻴﻪ سویهﻫﺎی ﻛﻠﻴﻨﻴﻜﻲ ﻫﻠﻴﻜﻮﺑﺎﻛﺘﺮﭘﻴﻠﻮری در ﺷﺮاﻳﻂ آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ. ﻣﺠﻠﻪ ﻋﻠﻤﻲ زﻳﺴﺖ ﻣﻴﻜﺮوﺑﻲ ﻓﻨﺎوری داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی، 1388 ﭘﺎﻳﻴﺰ دوره ﻳﻜﻢ، ﺷﻤﺎره دوم: صفحات 37-43.

    نوری زاده، ع.، میرزاپور، ط.، قاسمی، ک.، رضوی، م و لطیفی، ن .،1383. بررسی آثار ضدباکتریایی عصاره های نعناع، شیرین بیان، پونه، بابونه و آویشن بر هلیکوباکتر پیلوری. دوماهنامه دانشور پزشکی. دانشگاه شاهد. 52(11): صفحات 67-72.

     

    6-2 فهرست منابع انگلیسی

    Abramovic H, Terpinc P, Generalic I, et al. Antioxidant and antimicrobial activity of extracts obtained from rosemary (Rosmarinus officinalis) and vine (Vitis vinifera) leaves. Croat Journal of Food Science Technology2012;4(1):1-8.

    Alcamo E. (1997). Fundamentals of microbiology.Jones and Bartlett Publisers. 5th ed. PP:235-238.

    Aljancic I, Vajs V, Menkovic N, et al. Flavones and sesquiterpene lactones from Achillea atrata subsp multifida: Antimicrobial activity. J Natur Products 1999; 62(6): 909-11.

    antibiotics against infectious diseases. Phytomedicine 2008;15:639–652.

    Areschoug T, Carlsson F, Stalhammar-Carlemalm M, Lindahl G. Host-pathogen interactions in Streptococcus pyogenes infections, with special reference to puerperal fever and a comment on vaccine development. Vaccine. 2004;22 Suppl 1:S9- S14.

    Bania J, Dabrowska A, Korzekwa K, Zarczynska A, Bystron J, Chrzanowska J, et al. The profiles of enterotoxin genes in Staphylococcus aureus from nasal carriers. Lett Appl Microbiol 2006; 42(2): 315- 20.

    Barros, J., Conceicao, M. and Neto, N. 2009 . Interference of Origanum vulgare L. Essensial oil on the growth and some physiological characteristics of Staphylococcus aureus strains isolated from foods. LWT-Food Science and Technology, 42, pp 1139-1143.

    Burt s. Essential oils: their antibacterial properties and potentialapplications in foods. Int J Food Microbiol. 2004;94:223–53.

    BURT, S. 2004. Essential oils: Their antibacterial properties and potential applications in foods – A review. International Journal of Food Microbiology, 94, 223-253.

     Calabrese V, Randazzo SD, Catalano C, Rizza V. Biochemical studies on a novel antioxidant from lemon oil and its biotechnological application in cosmetic dermatology. Drugs Exp Clin Res.1999; 25:219-225.

    Canillac N, Mourey A. Antibacterial activity for the essential oil of picea excelsa on Listeria, Staphylococcus aureus and colifom bacteria. Food Microbiol.2001;18:261-68.

    Connie R.M. and Manuselis G. (2000). Text book of microbiology Dig. 2th ed. Chapter16. pp:463-468 and 479-484.

    Cunnigham MW. Pathogenesis of group A streptococcal infections. Clin Microbiol Rev 2000;13:470-511.

    D’Auria, F.D., Laino, L., Strippoli, V., Tecca, M., Salvatore, G., Battinelli, L. and Mazzanti, G., 2001. In vitro activity of the Tea tree oil against Candida albicans mycelial conversion and other pathogenic fungi. Journal of Chemotherapy, 13: 377-383.

    Daferera DJ, Ziogas BN and Polissiou MG. GC-MS analysis of essential oils from some Greek aromatic plants and their fungitoxicity on Penicillium digitatum. J. of Agriculture and Food chemistry 2000; 48, 6: 2576 - 81.

    Davies, J., and Webb, V., The Emergining Infections. Academic Press San Diego. Chapter, 8, 229, (1998).

    Dehghan, G., Solaimanian, R., Shahverdi, A.R., Amin, G., Abdollahi, M. and Shafiee, A., 2007. Chemical composition and antimicrobial activity of essential oil of Ferula szowitsiana D.C. Flavour and Fragrance Journal, 22(3): 224-227.

    Dosty, B., Majd, A., and Nejadsattary, T., Ph.D Thesis: Ontogenical and Ultrastractural Studies of Glandular Trichomes and Essential Oil Analysis and Antimicrobial of Satureja khuzistanica j in Vegetative and Generative Stages, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran (2007)

    Dufrenne J, Soentoro P, Tatini S, Day T and Notermans S. Characteristics of Bacillus cereus related to safe food production. Int. J. Food Microbiol. 1994; 23: 99 - 109.

     Eloff JN. It is possible to use herbarium specimens to screen for antibacterial components in some plants. J Ethnopharmacol 1999; 67(3): 355-60.

    Fan JJ and Chen JH. Inhibition of aflatoxinproducing fungi by welsh onion extract. J. of Food Protection 1999; 62, 4: 414 - 7.

    Feeney KT, Dowse GK, Keil AD, Mackaay C, McLellan D. Epidemiological features and control of an outbreak of scarlet fever in a Perth primary school. Commun Dis Intell. 2005;29:386-90.

    Feng, W. and Zheng, X., 2007. Essential oils to controlAlternaria alternata in vitro and in vivo. FoodControl, 18: 1126-1130.

    Fernandez-Lopez, J., Zhi, N., Aleson-Carbonell, L., Perez-Alvarez, J.A. and Kuri, V., 2005. Antioxidant and antibacterial activities of natural extracts: application on cooked meat balls. Meat Science, 69: 371-380.

    Fox JW, Marcon MJ, Bonsu BK. Diagnosis of Streptococcal Pharyngitis by Detection of Streptococcus pyogenes in Posterior Pharyngeal versus Oral Cavity Specimens. J Clin Microbiol. 2006; 44:2593-4.

    Hammer KA, Carson CF, Riley TV. Antimicrobial activity of essential oils and other plant extracts. J Appl Microbiol 1999;86:985–990.

    Hayes, A.J. and Markovic, B., 2002. Toxicity of the Australian essential oil Backhousia citriodora (Lemon myrtle). Part 1. Antimicrobial activity and in vitro cytotoxicity. Food and Chemical Toxicology, 40: 535-543.

    Hemaiswarya S, Kruthiventi AK, Doble M.Synergism between natural products and

    Horii T, Izumida S, Takeuchi K, Tada T, Ishikawa J, Tsuboi K. Acute peritonitis and salpingitis associated with streptococcal toxic shock syndrome caused by Lancefield group G {alpha}-haemolytic Streptococcus dysgalactiae subsp. equisimilis. J Med Microbiol. 2006;55:953-6.

    Jay MJ. Modern Food Microbiology. 7th ed. An Aspen Publication; 2005; pp: 323,441-6.

    Joshi, B. and Lekhak, S. 2009: Antibacterial property of different medicinal plants. Katmandu University. Journal of Science Engineering and Technology, Vol. 5, No. I, January, pp: 143-150.

    Kabara, J.J., 1991. Phenols and chelators. 200-214, In: Russell, N.J. and Gould, G.W., (Eds.), Food preservatives, Blackie, Glasgow, 381p.

    Kavalali,M.2003. Urtica: therapeutic and nutritional aspect of stinging nettles.tylor and Francis.

    Kawaii S, Tomono Y, Katase E. Antiproliferative  effects of the readily extractable fractions prepared from various citrus juices on several cancer cell lines. J Agric Food Chem. 1999; 47(7):2509-12.

    Kramer JM and Gilbert RJ. Bacillus cereus and other Bacillus species. In M. P. Doyle (ed.), Foodborne bacterial pathogens. Marcel Dekker, Inc., New York, N.Y. 1989, pp: 21 - 70.

    Kumar R, Mishra AK, Dubey NK and Tripathi YB. Evaluation of Chenopodium ambrosioides as a potential source of antifungal, antiaflatoxigenic and antioxidant activity. International J. of Food Microbiology 2006; 115: 159 - 64.

    Lopez-Malo, A., Alzamora, S.M. and Guerrero, S., 2000. Natural antimicrobials from plants. 237-363,In: Stella, M. Alzamora, S.M. Tapia M.S. and Lopez-Malo, A., (Eds.), Minimally processed fruits and vegetables, fundamental aspects and applications, Aspen Publishers, Gaithersburg, 361p.

    Lu, M., Battinelli, L., Daniele, C., Melchioni, C., Salvatore, G. and Mazzanti, G., 2002. Muscle relaxing activity of Hyssopus officinalis essential oil on isolated intestinal preparations. Planta Medica, 68: 213-216.

    Manners GD. Citrus limonoids: analysis, bioactivity, and biomedical prospects. J Agric Food Chem. 2007; 55(21):8285-94.

    Millet, Y., Jouglard, J., Steinmetz, M.D., Tognetti, P., Joanny, P. and Arditti, J., 1981. Toxicity of some essential oils, clinical and experimental study. Clinical Toxicology, 18: 1485-1498.

    Misharina, T.A. and Samusenko, A.L., 2008. Antioxidant properties of essential oils from lemon, grapefruit, coriander, clove and their mixtures. Applied Biochemistry and Microbiology, 45(4): 438-442.

    Miyazawa M, Okuno Y, Fukuyama M, Nakamura S, Kosaka H. Antimutagenic activity of polymethoxyflavonoids from Citrus aurantium. Journal of Agricultural and Food Chemistry.1999; 47(12): 5239-5244.

    Morgananthan G,Pabbithi S. Antimicrobial constituents from plants. International research journal of pharmacy2012;3(1):5-9.

    Murphy H, Payne S ,Gagnon G. Sequential UV-and chlorine-based disinfection to mitigate Escherichia coli in drinking water biofilms. Water research2008;42(8):2083-92.

    Naganuma, M., Hirose, S., Nakayama, Y., Nakajima, K. and Someya, T., 1985. A study of phototoxicity of lemon oil. Archives of Dermatology Research, 278: 31-36.

    Noori N, Rokni N, Akhondzade Basti A, Misaghi A Dabbagh Moghaddam A, Yahyaraeyat R, Ghanbari Sagharloo N. The antimicrobial effect of Zataria multi flora Boiss essential oil against E.coli O157: H7 in minced beef during refrigerated storage as a replacement for chemical preservatives in order to maintain the consumer's health. J Army Univ Med Sci 2012; 10 (3): 192-7.

    Orafidiya, L.O., Agbani, E.O., Iwalewa, E.O., Adelusola, K.A. and Oyedapo, O.O., 2004. Studies on the acute and sub-chronic toxicity of the essential oil of Ocimum gratissimum L. leaf. Phytomedicine, 11: 71-76.

    Oussalah M, Caillet S, Saucier L and Lacroix M. Inhibitory effects of selected plant essential oils on the growth of four pathogenic bacteria: E-coli O157: H7, Salmonella typhimurium, Staphylococcus aureus and Listeria monocytogenes. Food Control 2007; 18(5):414-20.

    Oussalah M, Caillet S, Saucier L, Lacroix M. Inhibitory effects of selected plant essential oils on the growth of four pathogenic bacteria: E.coli O157:H7, Salmonella typhimurium, Staphylococcus aureus and Listeria monocytogenes. Food Control. 2005; 18: 414-20.

    Oussalah M, Caillet S, Saucier L, Lacroix M. Inhibitory effects of selected plant essential oils on the growth of four pathogenic bacteria: E.coli O157:H7, Salmonella typhimurium, Staphylococcus aureus and listeria monocytogenes. Food Cont 2007; 18: 414 –20.

    Proestos,C. Boziaris, I.S. Nychas, J.E. and Komaitis, M.2006. Analysis of flavonoids and phenolic acids in Greek aromatic plants: Investigation of their antioxidant capacity and antimicrobial activity. Food Chemistry, 95, pp664– 671.

    Rasooli I. and Rezaei M.B. (2002). Bioactivity and chemical properties of essential oils from Zataria multiflora and Mentha longifolia, Journal of Essential Oil Research. 14: 141-146.

    Rojsanga P, Gritsanapan W, Suntornsuk L. Determination of berberine content in the stem extracts of Coscinium fenestratum by TLC densitometery. Med Princ Pract 2006; 15(5): 373-8.

    Rudolf M, Scherer S. High incidence of Listeria monocytogenes in European red smear cheese. Food Microbiol 2001; 63: 91-8.

    Saatchi, A., Kadivar, M. and Slymanyanzhad, P. 2008. Anti-fungal and anti-oxidant effects of ethanol extract of lemon balm and lavender. National Congress of Food Science and Industries, Mashhad, 24 to 25 October.

    Sahin, F., Gulluce, M., Daferera, D., Sokmen, A., Sokmen, M., Polissiou, M.,Agar, G. and Ozer, H.2004. Biological activities of the essential oils and methanol extract of Origanum vulgare ssp vulgare in the Eastern Anatolia region of Turkey. Food Control, 15,.pp 549-557.

    Saharkhiz, M.J., Sattari, M., Goudarzi, Gh.R. and Omidbygy, R. 2008. The effect of antibacterial herb Tanacetum parthenium L. Journal-Iranian Medicinal and Aromatic Plants Research, 24: 47-55.

    Sefidkon, F., Askari, F. and Sadeghzadeh, L., Antimicrobial Activity of the Essential Oil of Satureja Mutica, S. Edmondi, S. Bachtiarica and Zataria Multiflora Against Salmonella paratyphi., The 3rd Congress of Medical Plant, Shahed University, Tehran (2007).

    Sokmen A, Sokmen M, Daferera D, et al. The in vitro antioxidant and antimicrobial activities of the essential oil and methanol extracts of Achillea biebersteini Afan. (Asteraceae). Phytother Res 2004; 18(6): 451-6.

    Soltan Dallal MM, Salehipour Z, Eshraghi S, Fallah Mehrabadi J, Bakhtiari R. Occurrence and molecular characterization of Staphylococcus aureus strains isolated from meat and dairy products by PCR-RFLP. Ann Microbiol 2010;60:189–196.

    Tajkarim MM, Ibrahim SA, Cliver DO. Antimicrobial herb and spice compounds in food. Food Control 2010; 21, 1199-18.

    Takarada K, Kimizuka R, Takahashi N, Honma K, Okuda K, Kato T. A comparison of the antibacterial efficacies of essential oils against oral pathogens. Oral Microbiol Immunol. 2002; 19:61-4.

    Takarada K, Kimizuka R, Takahashi N, Honma K, Okuda K, Kato T. A comparison of the antibacterial efficacies of essential oils against oral pathogens. Oral Microbiol Immunol. 2002; 19:61-4.

    Tepe, B., Daferera, D., Sokmen, A., Sokmen, M. and Polissiou, M., 2005. Antimicrobial and antioxidant activities of the essential oils and various extracts of Salvia tomentosa Miller (Lamiaceae). Food Chemistry, 90: 333-340.

    Threlfal E.J. (1989). Multiple drug resistant strains of salmonella typhimurium in poultry. Veterinary Research. 124: 538.

    Tuberoso CIG, Kowalczyk A, Coroneo V, et al. Chemical composition and antioxidant, antimicrobial, and antifungal activities of the essential oil of Achillea ligustica All. J Agric Food Chem 2005; 53(26): 10148-53.

    Vahidi H, Kamalinejad M, Sedaghati N, Antimicrobial Properties of Croccus sativus L. Iranian J Pharmaceutic Res. 2002;1:33-5.

    Viuda-Martos M, Ruiz-Navajas Y, Fernández-López J, Pérez-Álvarez J. Antifungal activity of lemon (Citrus lemon L.), mandarin (Citrus reticulata L.), grapefruit (Citrus    paradisi L.) and orange (Citrus sinensis L.) essential oils.   J food control.2008; 19(12): 1130-1138.

    Zargari A. Pharmaceutical plants, Tehran University Publications. 1989;1: 488

    Zhang, H ., Kong, B ., Xiong, Y . and Sun, X. 2009. Antimicrobial activity of spice extracts against pathogenic and spoilage bacteria in modified atmosphere packaged fresh pork and vacuum packaged ham slices stored at 4ºC. Meat science, 81, pp 686-69.

    Viuda-Martos M, Ruiz-Navajas Y, Fernández-López J, Pérez-Álvarez J. Antibacterial activity of lemon (Citrus lemon L.), mandarin (Citrus reticulata L.), grapefruit (Citrus paradisi L.) and orange (Citrus sinensis L.) essential oils.  J food safety.2008; 28(4): 567-576.

    Misaghi A. and Akhondzadeh Basti A. Effectof Zataria multiflora Boiss. Essential oil and nisinon Bacillus cereus ATCC 11778. Food Control2007; 18 (9): 1043 - 9.

    Valero M, Salmeron MC. Antibacterial activity of 11 essential oils against Bacillus cereus in tyndallized carrot broth. Int. J. Food Microbiol.  2003; 85: 73 - 81.

    Daferera DJ, Ziogas BN and Polissiou MG. GC-MS analysis of essential oils from some Greek aromatic plants and their fungitoxicity on Penicillium digitatum. J. of Agriculture and Food chemistry 2000; 48, 6: 2576 - 81.

    Tzortzakis NG and Economakis CD. Antifungal activity of lemongrass (Cympopogon citratus L.) essential oil against posthrvest pathogens. Innovative Food Science and Emerging Technology. 2007; 8: 2530258.

    Prabuseenivasan S, Jayakumar M, Ignacimuthu S. In vitro antibacterial activity of some plant essential oils. BMC Complement Altern Med. 2006; 6: 39.

    Nic gabhainn S: The precision and robustness of published protocols for disc diffusion assay of anti


موضوع پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, نمونه پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, جستجوی پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, فایل Word پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, دانلود پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, فایل PDF پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, پروژه درباره پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی، تعیین اثر آنتی باکتریال عصاره پوست لیمو ترش برمیکرو ارگانیسم های موجود در مواد غذایی

چکیده گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. Heracleum Persicum یا گیاه گلپر ایرانی(از خانواده Apiaceae) یکی از 10 گونه جنس هراکلوم در ایران است. پژوهش حاضر، با توجه به خواص ضدمیکروبی گیاه گلپر و همچنین فراوانی آن در کشور، به بررسی امکان ...

چکیده هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری گرم منفی و مارپیچی شکل و میکرو آئروفیلیک است که در معده انسان زندگی میکند. این باکتری غالبا در بیمارانی که از گاستریت مزمن یا زخم معده رنج میبرند مشاهده میشود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیش از 80% افراد بدون علائم است. به نظر میرسد این باکتری در حفظ اکولوژی طبیعی معده نقش داشته باشد. رژیم درمانی استاندارد برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

چکیده فارسی مقدمه: در صنعت مواد غذایی تمایل افزاینده ای برای توسعه روش های اقتصادی به منظور تهیه محصولات غذایی با ارزش تغذیه ای و حسی بالا وجود دارد.خشک کردن یکی از گسترده ترین روش های مورد استفاده برای نگه داری میوه ها و سبزی هاست. مرکبات از مهمترین میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می باشند که دارای فساد پذیری بالایی هستند و با توجه به این نکته که در تمام فصول سال نیز در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده زمینه: مطالعات کلینیکی اخیر نشان داده اند که عصاره برگ کنگرفرنگی (سینارا اسکولیموس) اثر محافظت کنندگی بر کبد دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثرات درمانی کنگرفرنگی بر بیومارکر های کبدی در بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) طراحی و انجام شد. مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور، 60 ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی کاربردی خلاصه فارسی هدف از انجام این پژوهش، بررسی اسید های چرب معمول روغن شتر مرغ و تعیین مقدار رتینول موجود در ترشح حلزون جهت ساخت کرم با خواص درمانی می‌باشد. از 3000 سال پیش خواص درمانی روغن شتر مرغ برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی، اگزما و موارد مشابه شناخته شده است. از دوران باستان نیز ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای عمومی چکیده مقدمه و هدف: از سال 1980 گروه‌های جدید آنتی بیوتیکی به نام اکسی ایمنیو سفالوسپورین‌ها که به فعالیت هیدرولیتیک بتالاکتامازها مقاوم بودند برای درمان عفونت‌های باکتری‌های گرم منفی مورد استفاده قرار گرفتند. در اوایل سال 1990 آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف(ESBLs) تولید شده توسط باکتری‌های گرم منفی، نسبت به سفالوسپورین‌هایی مانند سفتازیدیم ...

ثبت سفارش