پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف

word 2 MB 32188 91
1393 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته

    مهندسی پزشکی

    چکیده

     

     

    تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب: بررسی ومقایسه روش­های مختلف

     

     

    پالس اکسیمتری یک روش غیرتهاجمی و نسبتا ارزان برای مانیتور کردن هموگلوبین اکسیژن­ دار در خون است، که بر اساس جذب نور متفاوت هموگلوبین اکسیژن­دار و بدون اکسیژن کار می­کند و اندازه­گیری دقیق ضربان قلب و اکسیژن اشباع در خون را ممکن می­سازد.

    به شکل موج حاصل از دستگاه پالس اکسیمتر فوتوپلتیسموگرام گفته می­شود. نشان داده شده است که این سیگنال علاوه بر نرخ ضربان قلب شامل اطلاعاتی در مورد نرخ تنفس نیز می­باشد. دلیل این موضوع، مدولاسیون دامنه و فرکانسی است که سیستم تنفسی بر سیگنال فوتوپلتیسموگرام ایجاد می­کند.

    اندازه­گیری نرخ تنفس در بسیاری از بیماری­ها از جمله بیماری وقفه تنفسی در خواب اهمیت دارد. به همین دلیل تلاش بسیاری برای تخمین آن از سیگنال فوتوپلتیسموگرام و سیگنال قلب انجام شده است. در بیماری وقفه تنفسی در خواب، تنفس فرد در خواب، برای مدت زمان مشخصی قطع می­شود، طبق تعریف اگر تحرکات تنفسی برای مدت حداقل 10 ثانیه به کمتر از 5 درصد مقادیر فیزیولوژیکی خود برسد وقفه تنفسی رخ داده است.  

    در این پایان نامه، روش­های مختلف تخمین فرکانس تنفس از سیگنال فوتوپلتیسموگرام افراد مبتلا به بیماری وقفه تنفسی در خواب، مقایسه خواهد شد. همچنین روش جدیدی با استفاده از ویولت و مدل­سازی خودبازگشتی ارائه می­شود. هدف از استخراج نرخ تنفس به این روش کاهش تعداد سنسورهای متصل به بدن بیمار است. علاوه بر این پالس اکسیمتر ساده عمل می­کند و باعث ناراحتی بیمار نمی­شود.

    1. مقدمه

    1-1. تعریف وقفه تنفسی در خواب[1]

    در سال­های اخیر خواب به عنوان یک پدیده­ی الکتریکی شناخته شده است و پژوهش­های انجام شده در زمینه اختلالات خواب، اهمیت بهبود و درمان آن­ها را بیش از پیش مشخص کرده است. اختلالات در خواب می­تواند به اختلال در وضع فیزیولوژیک بدن و یا مشکلات رفتاری و عاطفی در افراد منجر شود. یکی از رایج­ترین اختلالات خواب، وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب است. آپنه خواب به دو نوع آپنه انسدادی خواب[2](OSA) و آپنه خواب مرکزی[3](CSA) دسته­بندی می­شود. آپنه[4] به معنی توقف کوتاه مدت تنفس است و آپنه خواب شرایطی را توصیف می­کند که توقف­های تنفسی متعدد در طول خواب رخ می­دهد. بر این اساس یکی از تعاریف اولیه­ی آپنه خواب، رخ دادن بیشتر از 10 ثانیه وقفه تنفسی در طول بیشتر از 5 ساعت خواب است[1].  به صورتی که تغییر مراحل خواب[5] در این افراد بیشتر از حالتی است که برای افراد سالم تعریف می­شود[2].

    آپنه خواب مرکزی به شرایطی گفته می­شود که در آن توقف جریان هوایی[6]  بدون هیچ فعالیت تنفسی باشد[3] در مقابل آپنه انسدادی خواب در حالتی تعریف می­شود که در هنگام رویدادهای تنفسی[7]، فعالیت تنفسی هم وجود داشته باشد[7-4]. گرچه این تعاریف کاملأ از هم متمایز هستند ولی در واقعیت OSA و CSA از لحاظ علائم بالینی و پاتوژنیز[8] هم­پوشانی­هایی باهم دارند[9و8].

    یکی از دلایل عمده­ی بروز آپنه تنفسی باریک شدن یا بسته شدن راه هوایی فوقانی[9] در سیستم تنفسی بیمار است(شکل 1-1). در طول آپنه، چون امکان تبادل گاز وجود ندارد، میزان اکسیژن اشباع در خون کاهش می­یابد که باعث افزایش فعالیت اعصاب سمپاتیک یعنی افزایش ضربان قلب و فشار خون می­شود. این موضوع زمانی ازلحاظ کلینیکی اهمیت دارد که اکسیژن اشباع در خون قبل از اپیزود آپنه به کمتر از 95 درصد سطح اشباع[10] برسد و برای بیشتر از 10ثانیه نیز در این شرایط باقی بماند[11و10]. تقریبا 5 درصد جمعیت کل جهان از این بیماری رنج می­برند و در کشورهای توسعه یافته این عدد در بین مردان با سن بیشتر از 70 سا­ل به 30 درصد می­رسد.

     

     

     

    شکل 1‑1: باریک شدن راه هوایی در سیستم تنفسی

     

     

    1-2. دستگاه پالس اکسیمتر[11]

    میزان اکسیژن اشباع در خون را با دستگاهی به اسم پالس اکسیمتر اندازه می­گیرند. پالس اکسیمتری یک روش نوری غیر تهاجمی و نسبتا ارزان است که در سال 1938 توسط هرتزمن[12] ارائه شد[12]. پالس اکسیمترها از یک LED[13] و یک آشکارساز نوری[14] تشکیل شده­اند، که دو نوع کلی دارند(شکل1-2). در نوع اول آشکارساز نوری در کنار LED قرار دارد و نور منعکس شده از ناحیه­ی مورد نظر، که به آن نور تابیده شده، را ثبت می­کند. در نوع دوم آشکارساز نوری روبه­روی LED قرار می­گیرد و نور عبور کرده از ناحیه­ی مورد نظر را ثبت می­کند(شکل1-2).

     

                     

           شکل 1- 2: در شکل سمت راست انواع پالس اکسیمتر نشان داده شده است و شکل سمت چپ اجزای یک پالس اکسیمتر را به تصویر کشیده است.

     

     

     همچنین LEDها در طول موج نور قرمز[15](nm660)  یا مادون قرمز[16](nm940) کار می­کنند، در بعضی از پالس اکسیمترها هم از هر دو LED استفاده می­شود[15-13]. به سیگنال ثبت شده به وسیله پالس اکسیمتر فوتوپلتیسموگرام گفته می­شود. این سیگنال از ثبت نوری-الکترونیکی تغییرات حجم خون سرخرگی در محل مورد نظر در بدن که معمولأ انگشت اشاره دست، لاله گوش و یا انگشت پا است، به دست می­آید. پالس اکسیمترهای تجاری که اکنون در بازار موجود هستند اغلب فقط پارامترهای SpO2 و ضربان قلب[17] را اندازه­گیری می­کنند.

    1-3. ضرورت اندازه­گیری نرخ تنفس

    نرخ تنفس یکی از مهم­ترین علایم حیاتی بدن انسان است. هر اختلالی در روند تنفس طبیعی انسان می­تواند باعث ایجاد ناهنجاری­های متابولیسمی، اعصاب مرکزی و فیزیکی شدید شود. الزام شناسایی و تشخیص زودهمگام شرایط خطرناک و بحرانی مانند سندرم مرگ ناگهانی نوزادان[18][16]، آپنه خواب[17]، بیماری مزمن انسداد ریوی[19][18] باعث ایجاد روش­های جدید برای اندازه­گیری فعالیت­های تنفسی شده است. اصطلاح فعالیت تنفسی به طور کلی پارامترهای نرخ و عمق تنفس بیمار و میزان تبادل گاز را در بر می­گیرد[19]. تحلیل و اندازه­گیری این پارامترها از جمله نرخ تنفس بیمار می­تواند در تشخیص بسیاری از بیماری­ها از جمله بیماری آپنه خواب کمک کند.

    1-4. روش­های اندازه­گیری متغیرهای تنفسی

    متغیرهای متفاوتی مرتبط به سیستم تنفسی قابل اندازه­گیری هستند که شامل حجم گازهای در گردش از طریق دهان وبینی(حجم گاز تنفس شده)، فشار هوای تنفسی، فشار نسبی گازهای موجود در ترکیب هوای استنشاق شده و دمای هوای بازدم که نشان دهنده دمای مرکز بدن است، می­باشد. حجم هوای تنفسی را می­توان به وسیله اسپیرومتر اندازه­گیری کرد. همچنین روش­های مختلف پلتیسموگرافی[20] مانند پلتیسموگرافی امپدانسی، کمربندهای شکمی/سینه­ای یا پلتیسموگرافی تمام بدن، فلومترها[21]، ترمیستورهای بینی[22] نیز برای ثبت پارامترهای تنفسی کاربرد دارد[13].

    1-5. استفاده از سیگنال PPG برای تخمین نرخ تنفس

    1-5-1. تعریف سیگنال فوتوپلتیسموگرام[23]

    سیگنال ثبت شده توسط دستگاه پالس اکسیمتر، فوتوپلتیسموگرام یا PPG خوانده می­شود. معمولا پزشکان فقط از آن برای بررسی درستی عملکرد دستگاه پالس اکسیمتر استفاده می­کنند در صورتی که این سیگنال حاوی اطلاعاتی در مورد نرخ ضربان قلب و نرخ تنفس[24] فرد هم می­باشد. نور جذب شده توسط آشکارسازهای نوری موجود در پالس اکسیمتر وابسته به مسیری است که نور از آن عبور کرده و تحت تاثیر ترکیب خون، چگالی نوری بافت و میزان حجم خون موجود در رگ در ناحیه­ی مورد نظر قرار دارد. بنابراین پالس اکسیمتر امکان بررسی تغییرات حجم خون سرخرگی در طول زمان را فراهم می­کند[20]. همچنین افزایش میزان کربن دی اکسید یا هموگلبین و کاهش اکسیژن خون سرخرگی باعث افزایش فعالیت مرکز تنفسی می­شود. بنابراین استفاده از پالس اکسیمتر که به مانیتورینگ اکسیژن اشباع در خون می­پردازد برای مانیتورینگ سیستم تنفسی نیز دارای مزایایی است[21].

    ABSTRACT

     

    BREATH FREQUENCY ESTIMATION OF SLEEP APNEA PATIENTS USING PHOTOPLETHYSMOGRAM DATA: ANALYSIS AND COMPARISON OF DIFFERENT METHODS

     

     

     

    Pulse oximetry provides a non-invasive and comparatively inexpensive method of continuously monitoring oxygenated haemoglobin in blood based on the differential light absorption properties of oxygenated and deoxygenated haemoglobin. It provides an accurate measure of both heart rate and oxygen saturation.

    The photoplethysmogram(PPG) is the pulsatile waveform produced by the pulse oximeter. It has been proven that the PPG contains not only the heart beat but also a respiratory signal

    Respiratory rate is important for many clinical uses including detecting sleep apnea, and much effort has been centered on extracting it from pulse oximeter and electrocardiogram recordings.

    In this research, we are going to compare different methods for estimation of breath frequency from PPG and finding the best one for PPG of sleep apnea patients. By measuring breath frequency in this way, the number of sensors that need to be connected to a patient to obtain vital signs is reduced to just a pulse oximeter. Furthermore, Pulse oximeter is simple to operate and does not discomfort patients.

  • فهرست:

    1-مقدمه….. 2

    1-1-تعریف وقفه تنفسی در خواب    2

    1-2-دستگاه پالس اکسیمتر. 4

    1-3-ضرورت اندازه گیری نرخ تنفس     5

    1-4-روش های اندازه گیری متغیرهای تنفسی.. 5

    1-5-استفاده از سیگنال PPG برای تخمین نرخ تنفس.... 6

    1-5-1- تعریف سیگنال فوتوپلتیسموگرام. 6

    1-5-2- رابطه سیگنال PPG و سیستم تنفسی.. 7

    1-6-تعریف مسئله. 8

    1-7-نگاهی به فصول پایان نامه. 9

    2-پیشینه و مبانی نظری تحقیق... 12

    2-1-  تاریخچه استفاده از سیگنال PPG به منظور استخراج اطلاعات تنفسی.. 12

    2-2- روش های پردازش سیگنال PPG.. 14

    2-2-1-آنالیز ویولت... 15

    2-2-2-مدلسازی خود برگشتی.. 20

    2-2-3-کرتوسیس.... 22

    2-3-روش های مختلف استخراج اطلاعات تنفسی از سیگنال PPG.. 23

    2-3-1-جمع آوری داده. 23

    2-3-2-روش های حذف نویز حرکتی از سیگنال PPG.. 24

    2-3-3-الگوریتم کاهش نویز حرکتی با استفاده ازتبدیل ویولت... 24

    2-4- روش های موجود برای استخراج اطلاعات تنفسی از سیگنال PPG.. 29

    2-4-1-آنالیز مؤلفه های اصلی چند مقیاسی بهبود یافته. 29

    2-4-2-الگوریتم خودبازگشتی.. 34

    2-4-3-الگوریتم Secondary wavelet feature decoupling. 37

    2-4-4-الگوریتم Fix frequency complex demodulation. 43

    2-4-5-الگوریتم دیجیتال فیلترینگ.... 46

    2-4-6-الگوریتم empirical mode decomposition. 48

    3-روش انجام پژوهش.... 53

    3-1-جمع آوری داده از بیماران مبتلا به آپنه تنفسی در خواب... 53

    3-1-1-پلیسمنوگرافی.. 53

    3-1-2-دستگاه پلیسمنوگرافی.. 54

    3-2-روش پیشنهادی برای تخمین نرخ تنفس از سیگنال PPG افراد مبتلا به بیماری آپنه خواب... 55

    3-2-1-پیش پردازش و حذف نویز. 56

    3-2-2-استخراج نرخ تنفس از سیگنال PPG بازسازی شده با استفاده از مدل AR. 60

    4-آزمایش ها و نتایج... 64

    4-1-نتایج حاصل از پیاده سازی روش پیشنهادی بر روی داده های واقعی.. 64

    5-نتیجه گیری و پیشنهادات... 68

    5-1-نتیجه گیری.. 68

    5-2-پیشنهادات آینده. 69

    6.فهرست منابع  

    منبع:

    1.  

    Kryger MH, Roth T, Dement WC. Principles and practice of sleep medicine.Philadelphia: WB Saunders, 1989.

    Guilleminault, Christian, Ara Tilkian, and William C. Dement. "The sleep apnea syndromes." Annual review of medicine 27, no. 1 (1976): 465-484.

    Eckert, Danny J., Amy S. Jordan, Pankaj Merchia, and Atul Malhotra. "Central sleep apnea: pathophysiology and treatment." Chest Journal 131, no. 2 (2007): 595-607.

    Malhotra, Atul, and David P. White. "Obstructive sleep apnoea." The lancet 360, no. 9328 (2002): 237-245.

     Badr, M. Safwan. "Pathophysiology of upper airway obstruction during sleep. " Clinics in chest medicine 19, no. 1 (1998): 21-32.

    Eckert, Danny J., and Atul Malhotra. "Pathophysiology of adult obstructive sleep apnea." Proceedings of the American Thoracic Society 5, no. 2 (2008): 144-153.

    Eckert, Danny J., Atul Malhotra, and Amy S. Jordan. "Mechanisms of apnea." Progress in cardiovascular diseases 51, no. 4 (2009): 313-323.

    Salloum, Anan, James A. Rowley, Jason H. Mateika, Susmita Chowdhuri, Qasim Omran, and M. Safwan Badr. "Increased propensity for central apnea in patients with obstructive sleep apnea: effect of nasal continuous positive airway pressure." American journal of respiratory and critical care medicine 181, no. 2 (2010): 189-193.

    Owens, Robert L., Danny J. Eckert, Susie Yim Yeh, and Atul Malhotra. "Upper airway function in the pathogenesis of obstructive sleep apnea: a review of the current literature." Current opinion in pulmonary medicine 14, no. 6 (2008): 519.

    Stradling, J. R., and R. J. O. Davies. "Sleep· 1: Obstructive sleep apnoea/hypopnoea syndrome: definitions, epidemiology, and natural history." Thorax 59, no. 1 (2004): 73-78.

    Alvarez, Daniel, Roberto Hornero, J. Víctor Marcos, and Félix del Campo. "Multivariate analysis of blood oxygen saturation recordings in obstructive sleep apnea diagnosis." Biomedical Engineering, IEEE Transactions on 57, no. 12 (2010): 2816-2824.

    Hertzman, Alrick Brynhjolf. The blood supply of various skin areas as estimated by the photoelectric plethysmograph. publisher not identified, 1938

    J. G. Webster, Medical Instrumentation: Application and Design, 4th Ed. New York: Wiley, 2010.

    Jubran, Amal. "Pulse oximetry." Crit Care 3, no. 2 (1999): R11-R17

    Jubran, Amal. "Pulse oximetry." Intensive care medicine 30, no. 11 (2004): 2017-2020.

    Rantonen, T., J. Jalonen, J. Grönlund, K. Antila, D. Southall, and I. Välimäki. "Increased amplitude modulation of continuous respiration precedes sudden infant death syndrome:–Detection by spectral estimation of respirogram." Early human development 53, no. 1 (1998): 53-63.

    Younes, Magdy. "Role of respiratory control mechanisms in the pathogenesis of obstructive sleep disorders." Journal of Applied Physiology 105, no. 5 (2008): 1389-1405.

    Hasselgren, Mikael, Mats Arne, Anders Lindahl, Staffan Janson, and Bo Lundbäck. "Estimated prevalences of respiratory symptoms, asthma and chronic obstructive pulmonary disease related to detection rate in primary health care." Scandinavian journal of primary health care 19, no. 1 (2001): 54-57.

     Folke, Mia, L. Cernerud, M. Ekström, and Bertil Hök. "Critical review of non-invasive respiratory monitoring in medical care." Medical and Biological Engineering and Computing 41, no. 4 (2003): 377-383.

    Kamal, A. A. R., J. B. Harness, G. Irving, and A. J. Mearns. "Skin photoplethysmography—a review." Computer methods and programs in biomedicine 28, no. 4 (1989): 257-269.

    West, John Burnard. Respiratory physiology: the essentials. Lippincott Williams & Wilkins, 2012.

    Webster, John G., ed. Design of pulse oximeters. CRC Press, 1997.

    Karlen, Walter, Srinivas Raman, J. Mark Ansermino, and Guy A. Dumont. "Multiparameter respiratory rate estimation from the photoplethysmogram."Biomedical Engineering, IEEE Transactions on 60, no. 7 (2013): 1946-1953.

    Nakajima, K., T. Tamura, and H. Miike. "Monitoring of heart and respiratory rates by photoplethysmography using a digital filtering technique." Medical engineering & physics 18, no. 5 (1996): 365-372.

    Addison, P. S., and J. N. Watson. "Secondary wavelet feature decoupling (SWFD) and its use in detecting patient respiration from the photoplethysmogram." In Engineering in Medicine and Biology Society, 2003. Proceedings of the 25th Annual International Conference of the IEEE, vol. 3, pp. 2602-2605. IEEE, 2003.

    Leonard, P., T. F. Beattie, P. S. Addison, and J. N. Watson. "Standard pulse oximeters can be used to monitor respiratory rate." Emergency medicine journal 20, no. 6 (2003): 524-525.

    Leonard, Paul, Neil R. Grubb, Paul S. Addison, David Clifton, and James N. Watson. "An algorithm for the detection of individual breaths from the pulse oximeter waveform." Journal of clinical monitoring and computing 18, no. 5-6 (2004): 309-312.

    Nilsson, Lena, Tomas Goscinski, Anders Johansson, Lars-Göran Lindberg, and Sigga Kalman. "Age and gender do not influence the ability to detect respiration by photoplethysmography." Journal of clinical monitoring and computing 20, no. 6 (2006): 431-436.

    Fleming, Susannah G., and Lionel Tarassenko. "A comparison of signal processing techniques for the extraction of breathing rate from the photoplethysmogram." Int J Biol Med Sci 2, no. 4 (2007): 232-6.

    Chon, Ki H., Shishir Dash, and Kihwan Ju. "Estimation of respiratory rate from photoplethysmogram data using time–frequency spectral estimation." Biomedical Engineering, IEEE Transactions on 56, no. 8 (2009): 2054-2063.

     Dash, Shishir, Kirk H. Shelley, David G. Silverman, and Ki H. Chon. "Estimation of respiratory rate from ECG, photoplethysmogram, and piezoelectric pulse transducer signals: a comparative study of time–frequency methods." Biomedical Engineering, IEEE Transactions on 57, no. 5 (2010): 1099-1107.

     Lee, J., and K. H. Chon. "Respiratory rate extraction via an autoregressive model using the optimal parameter search criterion." Annals of biomedical engineering 38, no. 10 (2010): 3218-3225.

    Lee, Jinseok, and Ki H. Chon. "An autoregressive model-based particle filtering algorithms for extraction of respiratory rates as high as 90 breaths per minute from pulse oximeter." Biomedical Engineering, IEEE Transactions on 57, no. 9 (2010): 2158-2167.

    Lee, Jinseok, and Ki H. Chon. "Time-varying autoregressive model-based multiple modes particle filtering algorithm for respiratory rate extraction from pulse oximeter." IEEE transactions on bio-medical engineering 58, no. 3 (2011): 790-794.

     Madhav, K. Venu, M. Raghu Ram, E. Hari Krishna, Nagarjuna Reddy Komalla, and K. Ashoka Reddy. "Robust extraction of respiratory activity from ppg signals using modified mspca." IEEE Transactions on Instrumentation and Measurement 5, no. 62 (2013): 1094-1106.

    Addison, Paul S. The illustrated wavelet transform handbook: introductory theory and applications in science, engineering, medicine and finance. CRC Press, 2002.

    Mallat, Stéphane. A wavelet tour of signal processing. Academic press, 1999.

    Rabiner, Lawrence R. Multirate digital signal processing. Prentice Hall PTR, 1996.

    Donoho, David L. "De-noising by soft-thresholding." Information Theory, IEEE Transactions on 41, no. 3 (1995): 613-627.

    Donoho, David L. "Nonlinear wavelet methods for recovery of signals, densities, and spectra from indirect and noisy data." In Proceedings of symposia in Applied Mathematics, vol. 47, pp. 173-205. Providence: American Mathematical Society, 1993.

    Hayes, Monson H. Statistical digital signal processing and modeling. John Wiley & Sons, 2009.

    Burg, John Parker. "A new analysis technique for time series data." NATO advanced study institute on signal processing with emphasis on underwater acoustics 1 (1968).

    A. Hyvarinen, J. Karhunen, and E. Oja, Independent Component Analysis. Wiley-Interscience, 2001.

    Young, Terry, Mari Palta, Jerome Dempsey, James Skatrud, Steven Weber, and Safwan Badr. "The occurrence of sleep-disordered breathing among middle-aged adults." New England Journal of Medicine 328, no. 17 (1993): 1230-1235.

    Yadhuraj S.R , Harsha.H, Dr. Padmaja K.V, "removal of noise in ppg signals using wavelets, " International Journal of Computer Science and Mobile Computing, IJCSMC, Vol. 2, Issue. 6, pg.444 – 451, June 2013

    Lee, C. M., and Y. T. Zhang. "Reduction of motion artifacts from photoplethysmographic recordings using a wavelet denoising approach." In Biomedical Engineering, 2003. IEEE EMBS Asian-Pacific Conference on, pp. 194-195. IEEE, 2003.

    Vetterli, Martin, and Cormac Herley. "Wavelets and filter banks: Theory and design." Signal Processing, IEEE Transactions on 40, no. 9 (1992): 2207-2232.

    http://www.physionet.org/physiobank/database

    Enríquez, Rolando Hong, Miguel Sautié Castellanos, Jersys Falcón Rodríguez, and José Luis Hernández Cáceres. "Analysis of the photoplethysmographic signal by means of the decomposition in principal components." Physiological measurement 23, no. 3 (2002): N17.

    Raghuram, M., K. Venu Madhav, E. Hari Krishna, and K. Ashoka Reddy. "On the performance of wavelets in reducing motion artifacts from photoplethysmographic signals." In Bioinformatics and Biomedical Engineering (iCBBE), 2010 4th International Conference on, pp. 1-4. IEEE, 2010.

     Addison, Paul S. The illustrated wavelet transform handbook: introductory theory and applications in science, engineering, medicine and finance. CRC Press, 2002.

    Addison, P. S., J. N. Watson, and TONG FENG. "Low-oscillation complex wavelets." Journal of Sound and Vibration 254, no. 4 (2002): 733-762.

     Watson, James N., Paul S. Addison, Gareth R. Clegg, Michael Holzer, Fritz Sterz, and Colin E. Robertson. "A novel wavelet transform based analysis reveals hidden structure in ventricular fibrillation." Resuscitation 43, no. 2 (2000): 121-127.

     Addison, Paul S., James N. Watson, Gareth R. Clegg, Petter A. Steen, and Colin E. Robertson. "Finding coordinated atrial activity during ventricular fibrillation using wavelet decomposition." Engineering in Medicine and Biology Magazine, IEEE 21, no. 1 (2002): 58-65.

    J.N. Watson, P.S. Addison, G.R.  Clegg, M. Holzer, F. Sterz and C.E. Robertson,  "Evaluation  of  Arrhythmic  ECG  Signals  using  a  Novel Wavelet  Transform  Method",  Resuscitation, vol.  43, no.  2(2000): 121- 127.

    Watson, J. N., P. S. Addison, N. Grubb, G. R. Clegg, and C. E. Robertson. Wavelet-based filtering for the clinical evaluation of atrial fibrillation. NAPIER UNIV EDINBURGH (SCOTLAND) CIVILENGINEERING GROUP SCHOOL OF BUILT ENVIRONMENT, 2001.

    Monti, Alessandro, Claire Medigue, and Laurence Mangin. "Instantaneous parameter estimation in cardiovascular time series by harmonic and time-frequency analysis." Biomedical Engineering, IEEE Transactions on 49, no. 12 (2002): 1547-1556.

     Madhav, K. Venu, M. Raghu Ram, E. Hari Krishna, Nagarjuna Reddy Komalla, and K. Ashoka Reddy. "Estimation of respiration rate from ECG, BP and PPG signals using empirical mode decomposition." In Instrumentation and Measurement Technology Conference (I2MTC), 2011 IEEE, pp. 1-4. IEEE, 2011.

    Huang, Norden E., Zheng Shen, Steven R. Long, Manli C. Wu, Hsing H. Shih, Quanan Zheng, Nai-Chyuan Yen, Chi Chao Tung, and Henry H. Liu. "The empirical mode decomposition and the Hilbert spectrum for nonlinear and non-stationary time series analysis." In Proceedings of the Royal Society of London A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, vol. 454, no. 1971, pp. 903-995. The Royal Society, 1998.

    Kushida, Clete A., Michael R. Littner, Timothy Morgenthaler, Cathy A. Alessi, Dennis Bailey, J. Coleman Jr, Leah Friedman et al. "Practice parameters for the indications for polysomnography and related procedures: an update for 2005." Sleep 28, no. 4 (2005): 499-521.

    Force, Adult Obstructive Sleep Apnea Task, and American Academy of Sleep Medicine. "Clinical guideline for the evaluation, management and long-term care of obstructive sleep apnea in adults." Journal of clinical sleep medicine: JCSM: official publication of the American Academy of Sleep Medicine 5, no. 3 (2009): 263.

     de Trefford, J., and K. Lafferty. "What does photoplethysmography measure?." Medical and biological engineering and computing 22, no. 5 (1984): 479-480.

    A. C. Guyton, Human Physiology and Mechanisms of Disease, 4th ed. Philadelphia, PA: Saunders, 1987.

    Pardey, James, Stephen Roberts, and Lionel Tarassenko. "A review of parametric modelling techniques for EEG analysis." Medical engineering & physics 18, no. 1 (1996): 2-11.

    Cazares, Shelley, Mary Moulden, Christopher WG Redman, and Lionel Tarassenko. "Tracking poles with an autoregressive model: a confidence index for the analysis of the intrapartum cardiotocogram." Medical engineering & physics 23, no. 9 (2001): 603-614.

    Marple Jr, S. Lawrence. "Digital spectral analysis with applications." Englewood Cliffs, NJ, Prentice-Hall, Inc., 1987, 512 p. 1 (1987).


موضوع پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , نمونه پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , جستجوی پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , فایل Word پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , دانلود پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , فایل PDF پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , تحقیق در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , مقاله در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , پروژه در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , پروپوزال در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , تز دکترا در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , پروژه درباره پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف , رساله دکترا در مورد پایان نامه تخمین نرخ تنفس از سیگنال پالس اکسیمتر افراد مبتلا به بیماری خواب - بررسی و مقایسه روش های مختلف

پایان‏نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی و رباتیک چکیده هر ساله تصادفات رانندگی زیادی به دلیل خواب‏ آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده در سراسر دنیا رخ می‏دهد که خسارت‏های جانی و مالی فراوانی به همراه دارند. یکی از روش‏های تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس، استفاده از سیستم‏های نظارت چهره راننده است. سیستم‏های نظارت چهره راننده با دریافت تصاویر از دوربین و ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش مقدمه امروزه رقابت شدیدی بین ورزشکاران در کشورهای مختلف برای کسب عنوان‌های قهرمانی در بازی‌های المپیک، جهانی و قاره‌ای وجود دارد و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت بیشتر در این بخش واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. طی سالیان اخیر بررسی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 12 هفته رژیم غذایی و تمرینات ورزشی هوازی بر ترکیب بدنی زنان چاق غیرفعال است. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 45 نفر می باشد . زنان گروه آزمایش به صورت تصادفی به 3 دسته کنترل (که فقط رژیم غذایی داشتند) ، پیاده روی تند و ایروبیک همراه با رژیم غذایی تقسیم ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه تأثیر هفت هفته تمرینات هوازی تداومی و تناوبی بر توان هوازی و ترکیب بدن دختران غیر ورزشکار 13 تا 17 ساله می‌باشد. بدین منظور 22 دانش‌آموز غیر ورزشکار با میانگین سنی 2 ± 15 سال،وزن700/49کیلوگرم، قد 85/158 سانتی‌متر و BMI79/19 که تجربه‌ای در هیچ یک از رشته‌های ورزشی ...

فصل اول 1-1 زمینه پژوهش : هوشیاری، آگاهی از خود و محیط و پاسخدهی به تحریکات خارجی و نیازهای درونی است . همچنین هوشیاری وضعیتی پویا و متغیر بوده و دارای سطوحی است که واقعاُ مجزا از هم نبوده و بصورت طیفی است که در یک سر آن هوشیاری کامل و در سر دیگر آن کما قرار دارد(1)؛ کما وضعیت عدم هوشیاری و عدم پاسخدهی به تحریکات است(2) در واقع کما یک وضعیت عدم هوشیاری عمیق است که در آن بیمار ...

پایان‌نامه: جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) خلاصه عنوان:تاثیر موسیقی و رایحه درمانی بر اضطراب و درد بیماران تحت عمل جراحی کوله سیستکتومی : یک کارآزمایی بالینی تک سوکور مقدمه: امروزه کنترل یا کاهش درد و اضطراب پس از عمل جراحی، به عنوان یکی از اجزای مهم مراقبت پس از جراحی از موضوعات چالش است. به جهت عوارض سایر روش ها، تاکید زیادی بر استفاده از درمان ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مهندسي نساجي سال 1387 مقدمه انسان از ابتداي خلقت تا کنون، تنوع پوشش خود را از برگ درخت تا منسوجات هوشمند امروزي، اختيار نموده است. در گذر زمان با فهم و

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی چکیده: مقدمه: ورزش بر سیستم قلب و عروق آثار مثبتی دارد و موجب افزایش توانمندی عضلات بدن می شود که در این میان ،دستگاه تنفس نیز توانایی بیشتری پیدا می کندشنا درمقایسه با سایر فعالیت های ورزشی تمام اعضاء بدن را در حالت ورزش قرار می دهد وتاثیر بیشتری بر روی سیستم تنفسی ورزشکاران دارد. ازآنجایی که بخش تنفسی دربدن یکی ازبخش های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست های مختلف بازی بود. به همین منظور از بین دانشجویان تیم فوتبال دانشگاه خوارزمی، 15 نفر از هر پست بازی (دروازه بان، دفاع میانی، دفاع کناری، بازیکن میانی و بازیکن ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش چکیده: ورزشکاران پیوسته در جستجوی راهکار‌‌‌های برای بهبود عملکرد ورزشی خود بوده‌اند. یکی از روشهایی که می‌تواند سبب توسعه عملکرد ورزشی شود و ورزشکاران را از لحاظ فیزیکی و روانی برای فعالیت ورزشی آماده ‌کند استفاده از مکمل‌‌ های گیاهی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل زعفران بر روی فاکتورهای ...

ثبت سفارش