پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال

word 16 MB 32240 146
1391 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک

    چکیده

     

     

    جداسازی پروجکشن­های پروتز و ایمپلنت­های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش­های کانتور فعال

     

     

    ایمپلنت­های فلزی از قبیل پروتزها و مواد پر کننده دندان در طی بازسازی تصاویر سی­تی با روش­های مختلف، باعث ایجاد آرتیفکت می­شود که به صورت خطوط شعاعی روشن و تاریک در اطراف جسم فلزی ظاهر می‌شود و به طور جدی ارزش پزشکی تصاویر سی تی را محدود می­نماید، زیرا تصمیمات تشخیصی و درمانی را تحت تاثیر قرار می­دهد. داده­های پروجکشنی که تحت تاثیر این آرتیفکت قرار می­گیرند، پروجکشن­های مفقود نام دارد و در تصویر ساینوگرام به صورت نواحی متمایز با شدت و مقادیر بسیار بالا ظاهر می­شود. بنابراین اگر تا حد امکان این نواحی شناسایی، مقادیر آن­ها با مقادیر مناسب جایگزین شود و بازسازی تصویر دیگری از ساینوگرام بهبود یافته انجام گیرد، آنگاه تصویری با کیفیت عالی ساخته می­شود. در این پایان نامه به معرفی روشی برای جداسازی نواحی ذکر شده پرداخته می­شود. به این گونه که ابتدا چندین روش­ کانتور فعال معرفی می­گردد و بهترین آن­ها جهت جداسازی تقریبی مرز نواحی مربوطه انتخاب می‌شود. سپس برای جداسازی دقیق­تر، تعمیم یافته­ی تبدیل هاف برای یافتن منحنی­های سینوسی مانند تعریف می­گردد. با اعمال تبدیل هاف به نقاط مرزی و بین مرزی جدا شده منحنی­های سینوسی مانند مربوط به این نقاط، یعنی؛ نواحی مربوطه شناسایی می­شود. در نهایت با یک الگوریتم پس از پردازش این جداسازی به خوبی به پایان می­رسد. نتایج بازسازی تصویر از ساینوگرام بهبود یافته نشان می­دهد که الگوریتم مطرح شده توانسته است نواحی مربوط به اجسام فلزی را در ساینوگرام، به خوبی شناسایی نماید.

    در این فصل ابتدا توضیح مختصری در مورد نیاز به سیستم­های تصویر برداری بدن و پیدایش دستگاه سی تی اسکن، سپس روند کلی ایجاد تصویر و علل ایجاد آرتیفکت­ و اعوجاج‌های ناشی از بافت فلزی در تصویر شرح داده و در نهایت اهداف کلی و بخش­های پایان نامه ارایه شده است.

     

     

    1-1- مقدمه

     

    حفظ و ارتقا سلامتی انسان به عنوان محور توسعه­­ی پایدار، از دیرباز مورد توجه و مد نظر دانشمندان در عرصه­های مختلف علوم بوده است. کسب علم و احراز مهارت در زمینه­ی استفاده از ابزارهای مختلف برای خدمت به نوع بشر به ویژه برای تشخیص زود هنگام بیماری­ها و درمان به موقع آن­ها از دغدغه­های روزمره دانشمندان علوم پزشکی بوده و می­باشد. تولید و پیشرفت علم و فناوری نه تنها تحولات عظیمی را در این راستا فراهم نموده است، بلکه به طور قابل ملاحضه­ای تمایل انسان را در به کارگیری از تکنولوژی افزایش داده است.

    کسب اطلاع از چگونگی استقرار و عملکرد دقیق دستگاه­های بدن در شرایط عادی و تغییرات آن­ها به علت بیماری برای درک و توجیه بروز علائم و نشانه­ها ضروری می­باشد. هر چند کالبد شناسی یا شناخت دستگاه­ها و اندام­های داخلی از طریق تماس مستقیم و برش دادن جسم انسان، اطلاعات جامعی را در اختیار پزشکان و علمای پزشکی قرار می­دهد ولی اکتفا به استفاده انحصاری از این روش برای آگاهی از وضعیت جسمی و عملکردی بافت­های درونی نه تنها همیشه مقدور نیست بلکه می­تواند صدمات قابل ملاحظه­ای را به انسان وارد نماید. استفاده از تجربیات قبلی بر روی اجساد و تعمیم یافته­های فردی نیز به دلیل تفاوت­ها­ی قابل ملاحظه­ای که در آناتومی بدن انسان وجود دارد امکان پذیر نمی­باشد. بنابراین استفاده از ابزار و تکنولوژی  برای کسب اطلاعات دقیق از درون انسان از آرمان­های پایان ناپذیر علمای پزشکی بوده است. در طول تاریخ، آرمانگرایی علمای پزشکی در کسب اطلاعات کامل­تر از درون جسم انسان، آن­ها را به خلق، توسعه­ و استفاده از  تکنولوژی سوق داده است.

    کنراد رونگتن[1] دانشمند آلمانی در سال 1895 برای اولین بار پی به وجود اشعه ایکس برد و به طور اتفاقی قابلیت­های منحصر به فرد این اشعه را در تصویر برداری از اعضای داخلی بدن به خصوص استخوان، کشف نمود. به این ترتیب شروعی تازه بر تحولی بزرگ در زمینه تصویر برداری پزشکی رقم خورد.

    اشعه ایکس از سری پرتوهای الکترومغناطیس می­باشد که طول موجی از چند پیکومتر تا چند نانومتر را پوشش می­دهد و بسته به جنس مواد مختلف با ضرایب تضعیف متفاوتی از مواد عبور می­کند. این همان ویژگی می­باشد که از آن در رادیولوژی معمولی استفاده می­شود. به این گونه که اشعه ایکس در عبور از استخوان و بافت­های سخت بیشتر از سایر بافت­ها جذب و هنگامی که توسط فیلم­های حساس به اشعه ایکس به تصویر تبدیل می­شود این تضعیف اشعه به صورت نواحی روشن دیده می­شود وقابل تشخیص نیز می­باشد. این روند در شکل «1-1» قابل مشاهده می­باشد.

    شکل 1-1: رادیولوژی معمولی. a) نحوه قرار گیری اجزا. b) نمونه­ای از تصویر قفسه سینه [1].

     

    با اینکه رادیولوژی معمولی کمک بسیاری به پزشکی کرده است و حتی امروزه نیز از آن در بسیاری از موارد استفاده می­گردد اما نقاط ضعف زیر، دگرگونی و پیشرفت در آن را اجتناب ناپذیر می­کرد:

    دوز بالا و کنترل نشده اشعه ایکس که برای بدن مضر است.

    انطباق حجم سه بعدی بدن بر روی یک تصویر دو بعدی، باعث بر روی هم قرار گرفتن اعضا در تصویر و پایین آمدن دقت تشخیص پزشک می­شود.

    کنتراست پایین تصویر به دلیل پخش بودن منبع گسیلنده اشعه و عدم تولید پرتوهای کاملا موازی.

    و به همین دلیل نیاز به دستگاه­های پرتو نگاری کامپیوتری با سی­تی اسکن[2]­ها پدیدار گشت [1]. جزییات سی تی اسکن در فصل «2» شرح داده شده است.

     

     

    1-2-  Filtered Back Projection (FBP) و آرتیفکت­ها در سی تی 

     

    بعد از اختراع سی­ تی ، بازسازی تصویر با روش FBP برای کاربردهای فیزیکی معرفی گردید. تا به امروز FBP گسترده­ترین روش بازسازی تصویر در سی تی باقی مانده است. این روش یک روش به اصطلاح تبدیل نام دارد زیرا بر این فرض استوار است که اندازه­گیری­ها، تبدیل رادون توزیع ضریب تضعیف خطی و معکوس تحلیلی تبدیل رادون، یک راه حل مستقیم برای بازسازی تصویر می­باشد. اگر این الگوریتم به پروجکشن­های ایده­آل؛ یعنی، به تعداد نامحدودی از اندازه­گیری­ها با پرتوهای باریک نامحدود و بدون نویز اعمال گردد سپس این راه حل، ایده­آل می­باشد. اما در عمل اینگونه نیست. زیرا اولا اندازه­گیری­ها با تعداد محدودی دتکتور در یک بازه­ی چرخشی محدود و با استفاده از پرتوهای عریض محدود بازخوانی می‌شوند. در ثانی، تیوب x-ray یک طیف پیوسته را که در نتیجه­ی سخت شدن پرتوها[3] ایجاد می­شود منتشر می­کند. سوما اندازه­گیری­ها نویزی و شامل پرتوافشانی پراکنده می­باشند. اختلافات زیاد دیگری بین اندازه­گیری­های واقعی و تبدیل رادون وجود دارد که تمام این­ها موجب آرتیفکت­هایی در تصاویر بازسازی شده می­شوند. اما معمولا خطاهای ناشی از این تقریب­ها به نسبت کوچک می­باشند و  نتایج FBP رضایت بخش می­باشد. در ضمن می­توان آرتیفکت­ها را با اعمال اصلاحاتی قبل و یا بعد از اعمال FBP کاهش داد. به عنوان مثال، نویز و آرتیفکت­های ناشی از الیازینگ به وسیله­ی اعمال یک فیلتر پایین گذر به داده­های خام کاهش می­یابند. با این وجود تحت پیشامدهای بسیاری از جمله حضور اجسام با چگالی بالا، آرتیفکت‌ها به طرز باور نکردنی شدت می­یابند. اشکال «1-2» و «1-3» نمونه­ای از آرتیفکت‌های مخطط را که ناشی از حضور اجسام فلزی است نشان می­دهد.

    شکل 1-2: سی تی اسکن از یک بیمار با یک پروتز لگن. (a) بیمار با پروتز. (b) تصویر سی تی از یک سطح مقطع شامل پروتز که دارای آرتیفکت مخطط ناشی از پروتز می­باشد [3].

     

    محققان زیادی با روش­های متفاوتی برای از بین بردن آرتیفکت­های فلزی تلاش کرده­اند و معمولا بر پایه­ی این فرض می­باشند که اطلاعات اندازه­گیری شده که تحت تاثیر اجسام فلزی قرار می­گیرند، یا نادیده گرفته می­شوند و یا از طریق درون یابی[4] بین اندازه­های همسایه جایگزین می­شوند. این الگوریتم­های موجود، منجر به کاهش شدید آرتیفکت­های فلزی می­شود اما بعضی از آن­ها آرتیفکت­های جدید ایجاد می­نمایند. بنابراین برای کاهش موثرتر آرتیفکت‌های فلزی الگوریتم­های بهتری مورد نیاز می­باشد.

     در مباحث سی تی، مهمترین علل ایجاد آرتیفکت­ های فلزی که به صورت خطوط تیره و روشن[5] ظاهر می­شوند عبارتند از: سخت شدن پرتوها، کمبود فوتون[6]، پراکندگی و اثر حجم نسبی که در ادامه تعریف آن­ها ذکر می­گردد

     

    Implant Trace Segmentation in Spiral CT Sinogram Using Active Contour Metho

     

    Metal implants such as prosthesis and dental fillings cause the artifacts during the CT image reconstruction. The artifacts appear in reconstruction images as dark and bright streaks around the metal objects and seriously limit the clinical value of the CT scan since they affect diagnosis and radiotherapy treatment planning. The projection data affected by metal objects (missing projections) appear as regions with high intensities in the sinogram. If first, these regions are detected carefully, then, can be replaced by corresponding unaffected projections in other slices or opposite view; the CT sliecs regenerated by the modified sinograms are images with high quality. In this thesis, a new method for metal artifact reduction (MAR) by detecting missing projections in sinogram is proposed. The proposed algorithm uses sinogram instead of reconstructed CT slices.  First, one of the best and newest region-based geometric active contour models is used for detection of the missing projections. Then, the Hough-transform method is used for correctly determining the sinusoidal curves belonging to metal objects. Finally, a post-processing method is used for more accurate detection of missing projections. The obtained results on real patients' images with metallic teeth filling and pelvis prosthesis and a phantom show the proposed algorithm for MAR is efficient.

  • فهرست:

    1- فصل اول: مقدمه                                                                                                   1

    1-1- مقدمه                                                                                      2

    1-2-  Filtered Back Projection (FBP) و آرتیفکت­ها در سی تی                       4

    1-2-1- سخت شدن پرتوها                                                                  6

    1-2-2- کمبود فوتون                                                                        7

    1-2-3- پراکندگی                                                                            7

    1-2-4- اثر حجم نسبی                                                                      7

    1-3- اهداف کلی این پایان نامه                                                                8

    2- فصل دوم: مبانی نظری تحقیق                                                                             9

    2-1- تاریخچه سی تی اسکن                                                                 10

    2-2- اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه سی تی اسکن                                  11

    2-3- نسل­های مختلف دستگاه سی تی اسکن تا به امروز                                  14

    2-3-1-  نسل اول                                                                          15

    2-3-2-  نسل دوم                                                                          16

    2-3-3-  نسل سوم                                                                         17

    2-3-4-  نسل چهارم                                                                       17

    2-3-5-  نسل پنجم، سی­تی اسکنهای EBCT                                           18

    2-3-6-  نسل ششم، سی تی اسکن­های مارپیچ (اسپایرال یا هلیکال)                 19

    2-3-7-  نسل هفتم، سی تی اسکنهای مالتی اسلایس                                 20

    2-4- الگوریتم­های بازسازی تصویر                                                            21

    2-4-1- ساینوگرام                                                                          23

    2-4-2-  الگوریتم ART                                                                    27

    2-4-3-  الگوریتم Back Projection Fourier Slice                                    28

    2-4-4-  الگوریتم Filtered Back Projection Fourier Slice                         32

    2-5- بازسازی تصویر در حالت پرتو بادبزنی شکل                                           34

    2-5-1- بازسازی تصویر در حالت پرتو بادبزنی با زاویه­های مساوی                     35

    2-5-2- بازسازی تصویر در حالت پرتو بادبزنی با فضاهای پوششی مساوی             38

    2-6- بازسازی تصویر در سی­تی­های نسل اسپایرال                                          38

    2-7- کانتورهای فعال                                                                          40

    2-7-1- مدل­های اکتیو کانتور پارامتریک                                                 41

    2-7-2- مدل­های کانتور فعال هندسی                                                   53

    2-8- تبدیل هاف                                                                               62

    3- فصل سوم: مروری بر تحقیقات انجام شده                                                        68

    4- فصل چهارم: روش تحقیق                                                                                75

    4-1- مقدمه                                                                                     76

    4-2- روش تصویر برداری مارپیچ و مقایسه آن با اسکنر معمولی                          77

    4-3- تشکیل ساینوگرام                                                                       78

    4-4- الگوریتم مطرح شده                                                                    79

    4-4-1- مدل کانتور فعال                                                                  80

    4-4-2- الگوریتم بر پایه تبدیل هاف                                                      84

    4-4-3- الگوریتم پس از پردازش                                                          86

    4-5- نتیجه گیری                                                                              86

    5- فصل پنجم: نتایج                                                                                             88

    5-1- اعمال الگوریتم پیشنهادی بر داده­های واقعی و مقایسه به صورت شهودی         89

    5-2- اعمال الگوریتم پیشنهادی بر مولاژ و مقایسه به صورت کمی                       90

    5-2-1- میانگین و واریانس سطح خاکستری                                            92

    5-2-2- میانگین مربع خطاها                                                              93

    5-2-3- نسبت ماکزیمم سیگنال به نویز                                                  93

    5-2-4- پارامتر Q                                                                          94

    5-3- مقایسه الگوریتم مطرح شده با روش جداسازی با حد آستانه و تبدیل هاف     119

    5-4- نتیجه گیری                                                                            122

    مراجع

    منبع:

    [1] Hsieh, J. (2009), Computed Tomography Principles, Design, Artifacts, and Recent Advances, 2nd ed. Washington: Bellingham.

    [2] Yazdi, M., and Beaulieul, L. (2007). "Artifacts in Spiral X-ray CT Scanners: Problems and Solutions," Proceeding of World Academy of Science, Engineering and Technology 26: 376-380.

    [3] DeMan, B. "Iterative Reconstruction for Reduction of Metal Artifacts in Computed Tomography," PhD. Dissertation, Katholieke Universiteit Leuven, Belgium, 2001.

    [4] Xu, C., Pham, D.L., and Prince, J.L. (2000). "Medical Image Segmentation Using Deformable Models," Handbook of Medical Imaging, Volume 2: Medical Image Processing and Analysis, PP.129-174, edited by Fitzpatrick, J.M., and Sonka, M., SPIE Press.

    [5] Xu, C., and Prince, J.L. "Gradient Vector Flow: A New External Force for Snakes," Proc. IEEE Conf. on CVPR, Los Alamitos Comp. Soc. Press, PP.66-71, June 1997.

    [6] عزیزی، امیر، تبدیل هاف، پژوهشکده­ی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران: گروه ماشین بینایی و پردازش تصویر، آذر 1389، [Online]، .

    [7] Zamyatin, A. "Method, Apparatus, and Computer Program Product for Sinogram Completions". Patent Number: 7515676, Patent Date: Apr. 7, 2009.

    [8] Zamyatin, A.A., and Nakanishi, S. (2006). “Sinogram Correction Methods using Sinogram Decomposition,” IEEE Nuclear Science Symposium Conference Record, vol.6, pp.3438-3440.

    [9] Changchun, Z., and Ge, S. "A Hough Transform-Based Method for Fast Detection of Fixed Period Sinusoidal Curves in Images," in Proceedings of the 6th International Conference on Signal Processing, vol. 1, 2002, pp. 909-912, Aug. 26-30.

    [10] Ballard, D.H. (1987). "Generalizing the Hough Transform to Detect Arbitrary Shapes," Readings in Computer Vision: issues, problems, principles, and paradigms, pp. 714-725.

    [11] Ebraheim, N.A., Coombs, R., and Rusin, J.J. (1990). "Reduction of Postoperative CT Artifacts of Pelvis Fractures by Use of Titanium Implants," Orthopedics, vol. 13, pp. 1357-1358.

    [12] Kalender, W., Hebel, R., and Ebersberger, J. (1987). "Reduction of CT Artifacts Caused by Metallic Implants," Radiology, vol. 164, No. 2, pp. 576-577.

    [13] Klotz, E., and Kalender, W. (1990). "Algorithms for the Reduction of CT Artifacts Caused by Metallic Implants," Medical Imaging, vol. 1234, pp. 642-650.

    [14] Liu, J., Watt-Smith, S., and Smith, S. (2003). "CT Reconstruction Using FBP with Sinusoidal Amendment for Metal Artifact Reduction," Proceeding of 7th Digital Image Computing: Techniques and Applications, pp. 439-447.

     [15] Mahnken, A.H., Raupach, R., and Wildberger, J.E. (2003). "A New Algorithm for Metal Artifact Reduction in Computed Tomograghy: In Vitro and in Vivo Evaluation after Total Hip Replacement," Invest Radiol, vol. 38, pp. 769-775.

    [16] Yazdi, M., Gingras, L., and Beaulieu, L. (2005). “An Adaptive Approach of Metal Artifact Reduction in Helical CT for Radiation Therapy Treatment Planning: Experimental and Clinical Studies” Int. J. Radiat. Oncol., Biol., Phys. 62, 1224-1231.

    [17] Yazdi, M., and Beaulieu, L. (2006). “A novel approach for reducing metal artifacts due to metallic dental implants,” IEEE Nuclear Science Symposium Conference Record, vol. 4, pp. 2260–2263.

    [18] H.X Xue, L.Zhang, Y.Xiao, Z.Chen, and Y.Xing" Metal Artifact Reduction in Dual Energy CT by Sinogram Segmentation Based on Active Contour Model and TV Inpainting," IEEE Nuclear Science Symposium Conference Recor, pp.904-908, Oct. 2009.

    [19] Chanand, T., and Vese, L. “Active contours without edges,” IEEE Trans. Image Process. vol. 10, no. 2, pp. 266–277, Feb. 2001.

    [20] Veldkamp, W.J., Joemai, R.M., Van der Molen, A.J., and Geleijns, J. “Development and validation of segmentation and interpolation techniques in sinograms for metal artifact suppression in CT,” Med. Phys, vol.37, pp. 620-628, Feb.2010.

    [21] Abdoli, M., Ay, MR., and Ahmadian, A. “A virtual sinogram method to reduce dental metallic implant artefacts in ct-based attenuation correction for pet” Nuclear Medicine Communications, pp.22-31, Jan.2010.

    [22] Kim, Y., Yoon, S., and Yi, J. “Effective sinogram-inpainting for metal artifacts reduction in X-ray CT images,” IEEE International Conference on Image Processing, pp.597-600, Sep.2010.

    [23] Li, C., Huang, R., Ding, Z., Gatenby, J., Metaxas, D., and Gore, J. “A level set method for Image segmentation in the presence of intensity inhomogeneities with application to mri” IEEE Trans. Image Process., vol. 20, no. 7, July 2011.

    [24] Li, C., Kao, C., Gore, J. C., and Ding, Z. “Minimization of region-scalable fitting energy for image segmentation,” IEEE Trans. Image Process., vol. 17, no. 10, pp. 1940–1949, Oct. 2008.

    [25] Mumford, D., and Shah, J. “Optimal approximation by piecewise smooth functions and associated variational problems,” Commun. Pure Appl. Math, vol. 42, pp. 577–685, 1989.

    [26] Li, C., Xu, C., Gui, C., and Fox, M. D. (2005). “Level set evolution without re-initialization: A new variational formulation,” in Proc. IEEE Conf. Computer Vision and Pattern Recognition, vol. 1, pp. 430–436.

    [27] Shnayderman, A., Gusev, A., and Eskicioglu, A. “A multidimensional image quality measure using Singular Value Decomposition.” In: Proc. SPIE Image Quality and Image Quality and System Performance, vol. 5294, pp. 82-92. (2003).

    [28]Wang, Zh. (2002). “A Universal Image Quality Index” IEEE Signal Processing Letters, vol. 9, No. 3, pp. 81-84.                                                                                                


موضوع پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , نمونه پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , جستجوی پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , فایل Word پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , دانلود پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , فایل PDF پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , تحقیق در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , مقاله در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , پروژه در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , پروپوزال در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , تز دکترا در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , پروژه درباره پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , گزارش سمینار در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال , رساله دکترا در مورد پایان نامه جدا سازی پروجکشن های پروتز و ایمپلنت های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش های کانتور فعال

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک چکیده جداسازی پروجکشن­های پروتز و ایمپلنت­های بافت در تصاویر ساینوگرام سی تی اسکن اسپایرال با استفاده از روش­های کانتور فعال به کوشش ایمپلنت­های فلزی از قبیل پروتزها و مواد پر کننده دندان در طی بازسازی تصاویر سی­تی با روش­های مختلف، باعث ایجاد آرتیفکت می­شود که به صورت خطوط شعاعی روشن و تاریک در اطراف جسم فلزی ظاهر می‌شود و ...

مهندسی نفت پایان نامهکارشناسی ارشد چکیده اسید فسفریک دومین اسید معدنی پر مصرف در دنیا است و به عنوان ماده اولیه در تولید شوینده­ها، محصولات غذایی و دارویی به کار می­رود. بدین لحاظ خالص­سازی اسید فسفریک یکی از نیازهای ضروری صنایع مصرف کننده از آن به شمار می­رود. 95% اسید مصرفی در صنایعی که نیاز به اسید فسفریک خالص دارند به روش حرارتی و تنها 5% آن به روش تر تولید می­شود. اسید تهیه ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش الکترونیک چکیده در این پایان­نامه روشی برای شناسایی مصوت­های فارسی در کلمات تک سیلابی ارائه می­شود. برای این منظور پس از جداسازی فریم­های تصویر و انتخاب فریم­هایی که مربوط به تلفظ مصوت موجود در کلمه تک سیلابی بودند و نیز استخراج ناحیه­ای پیرامون لب­ها، ویژگی­های مختلفی همچون ضرایب کسینوسی و ضرایب موجک و ضرایب MFCC برای تشخیص مصوت­ها در ...

چکيده گزارش حاضر به منظور پژوهش بر روي رباتهاي صنعتي تهيه شده است. که درآن جايگاه و کاربرد رباتها در صنعت، مزاياي استفاده از رباتها، تجزيه و تحليل اقتصادي استفاده از ربات در فرايند هاي توليدي و هم

چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي مقايسه اي سنجش مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحيه 3 شيراز بوده است. روش تحقيق توصيفي از نوع روش پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش شامل کليه

پایان‌نامهجهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی چکیده هدف: در این پژوهش وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و سه عامل موثر بر آن یعنی شرایط سازمانی، راهبردهای مدیریتی و منابع خودکارآمدی و رابطه این سه عامل با توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران بررسی گردید. روش شناسی: این پژوهش به لحاظ روش تحقیق یک تحقیق توصیفی – تحلیلی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی گرایش: استراتژیک چکیده هدف از انجام این تحقیق بررسی امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا است. کارت امتیازی متوازن یکی از تکنیک­های ارزیابی عملکرد سازمان­ها می­باشد که سازمان را از چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد مورد ارزیابی قرار می­دهد. عمده­ترین ...

پایان­نامه جهت دریافت درجۀ کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی چکیده فارسی پایان نامه: سابقه و هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره مکمل‌ دهی ال‌آرژنین بر پاسخ‌ های VEGF، اندوستاتین و حداکثر اکسیژن مصرفی کشتی‌گیران تمرین کرده به دنبال یک جلسه فعالیت وامانده ساز بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 15 کشتی‌گیر تمرین کرده با میانگین سنی 47/2±13/21 سال؛ و نمایه­ی توده ...

ثبت سفارش