پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان

word 5 MB 29909 152
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامهجهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی

     

    چکیده

    هدف: در این پژوهش وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و سه عامل موثر بر آن یعنی شرایط سازمانی، راهبردهای مدیریتی و منابع خودکارآمدی و رابطه این سه عامل با توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران بررسی گردید.

    روش شناسی: این پژوهش به لحاظ روش تحقیق یک تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی می‏باشد. همچنین ابزار گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه های استاندارد اسپریتزر و میشرا و وتن و کمرون و ابزار تجزیه و تحلیل آنها استفاده از نرم افزار SPSS و EXCEL می‏باشد.

    نتایج: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران به عنوان یک کل با میانگین 65/5 در سطح مطلوب، در بعد شرایط سازمانی با میانگین 54/4 در سطح متوسط رو به بالا، در بعد راهبردهای مدیریتی با میانگین 64/4 در سطح متوسط رو به بالا و در بعد منابع خودکارآمدی با میانگین 47/4 در سطح متوسط رو به بالا قرار دارند. همچنین میان عامل شرایط سازمانی با توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران، میان عامل راهبردهای مدیریتی با توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران و میان عامل منابع خودکارآمدی با توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران رابطه معناداری وجود داشت. همچنین بین دیدگاه کتابداران با سطح تحصیلی مختلف و بین دیدگاه کتابداران زن و مرد در زمینه وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی آنان تفاوت معنی‏داری وجود داشت.

    کلیدواژ­ه­ها: توانمندسازی، توانمندسازی روان‏شناختی، کتابخانه های دانشگاهی، کتابداران، تهران

    مقدمه

    مدیریت سرمایه انسانی در سازمان‌ها حیاتی‏ترین نوع مدیریت به شمار می‌رود. فرسودگی سرمایه انسانی کیفیت کالاها و خدمات تولیدی را به مخاطره می‏اندازد و آموزش و پرورش منابع انسانی در عصر محوریت دانایی می‏تواند راهکاری برای همه جوامع باشد. بنابراین تردیدی نیست که شکوفایی هر جامعه‏ای در بهبود و پرورش منابع انسانی آن نهفته است و از این روست که مسئولان سازمان‏ها با یاری متخصصان رفتار و منابع انسانی توجه خاصی به پرورش کارکنان مبذول می‏دارند (احمدی، صفری کهره و نعمتی، 1:1389).

    یکی از مفاهیمی‌که در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح می‏شود، توانمندسازی کارکنان است. توانمندسازی عبارت است از اینکه افراد تصمیمات و اقدامات خود را به عهده بگیرند. این امر به معنی تشویق افراد برای مشارکت بیشتر در تصمیم‏گیری‏هایی است که بر فعالیت آنان تاثیر می‌گذارد.

    اصطلاح توانمندسازی در دودهه 1980 و 1990 به سرعت به عنوان موضوع روز مطرح گردید و توسط نظریه‌پردازانی چون کانگر و کاننگو[1] (1985)، اسپریتزر[2] (1995)، توماس و ولتهوس[3]، کنت و بلانچارد[4]، جان پی کارلوس[5] و راندولف[6](2000) گسترش یافت.

    توانمندسازی روان‌شناختی منابع انسانی نیز به عنوان یک رویکرد نوین انگیزش درونی شغل به معنی آزاد کردن نیروهای درونی کارکنان و همچنین فراهم کردن بسترها و به وجود آوردن فرصت‌ها برای شکوفایی استعدادها، توانایی‏ها و شایستگی‌های افراد می‏باشد. علاوه بر این باعث می‏شود تا کارکنان نسبت به شغل و سازمان خود نگرش مثبتی داشته باشند. بدین معنی که آنان باید به این باور برسند که توانایی و شایستگی لازم برای انجام وظایف را به طور موفقیت‏آمیز داشته و احساس کنند توانایی تاثیر‏گذاری و کنترل بر نتایج شغلی را دارند. احساس می‏کنند که اهداف شغلی معنی‏دار و ارزشمندی را دنبال می‏کنند و باور داشته باشند که با آنان صادقانه و منصفانه رفتار می‏شود (عبداللهی و نوه ابراهیم، 54:1385).

    از طرفی کتابخانه یکی از نهادهای پویایی جامعه است که تحول جامعه در ابعاد مختلف می‏تواند به کارکرد این نهاد وابسته باشد. کتابخانه‏های دانشگاهی نیز که مسئولیت بیشتری را در ارتباط با جامعه علمی‌کشور بر عهده دارند جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی و با هدف ارائه خدمت به مراجعان (استاد، دانشجو و پژوهشگر) نیازمند نیروی انسانی توانا، علاقه مند، متخصص و با تجربه است (اشرفی ریزی، 1388).

     دنیا پس از سالها تجربه به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق، توانمند و باانگیزه برخوردار باشد. در این میان توانمندسازی کتابداران به ویژه توانمندسازی روان‌شناختی آنان با توجه به اینکه مسئولیت پیوند بین منابع اطلاعاتی و استفاده کنندگان از اطلاعات را برعهده دارند از اهمیت و ضرورت ویژه‏ای برخوردار است (حقیقی، 1372).

     لذا پژوهش حاضر که به بررسی وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی دولتی شهر تهران از بعد روان‏شناختی آن می‏پردازد، می‏تواند با روشن کردن زوایای این مقوله، مسئولان را در پرورش نیروی انسانی کتابخانه‏های دانشگاهی یاری کرده و نیروی انسانی توانمندتر، بانشاط تر و باانگیزه تری را برای خدمت به کاربران و مراجعان داشته باشند.

     

    1-2. بیان مسئله

    توجه به موضوع توانمندسازی کارکنان در دو دهه اخیر اهمیت به خصوصی یافته و به یکی از دل مشغولی‌های مدیران تبدیل شده است. توانمندسازی یکی از راهکارهای مهم برای گسترش سازمان‏ها و انطباق با تغییرات خارجی است. محیط کار امروزی به کارکنانی نیاز دارد که بتوانند تصمیم بگیرند، راه‏حل ارائه دهند، خلاقیت داشته باشند و در مقابل کار خود پاسخگو باشند. این امر از طریق توانمندسازی کارکنان محقق می‏شود و در صورت بهره‏گیری از آن، نه تنها تعهد کارکنان به سازمان بیشتر شده، بلکه در آنان حس اعتماد و اهمیت، ظرفیت و توانایی ایجاد می‏شود که پیامد آن یک محیط کاری مثبت خواهد بود (گمینیان، 1382).

    با توجه به اهمیت کتابخانه‏های دانشگاهی که مسئولیت مهمی‌را برای تامین اطلاعات دانشجویان، اساتید و محققان ایفا می‏کنند، اجرای مناسب برنامه‌های توانمندسازی می‏تواند منجر به بهبود عملکرد کتابداران و افزایش انگیزه و تعهد آنها شود و در نتیجه کارایی و اثربخشی کتابخانه‏ها را افزایش دهد.

     وجود نیروی انسانی کارآمد اصلی است که در کتابخانه‏های دانشگاهی ایران توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود و همین مساله سبب می‌شود تا کتابخانه‏های دانشگاهی در راه رسیدن به اهداف واقعی خود چندان موفق نباشند (ترکیان تبار و دیگران، 1386).

    فرداصفهانی و میرحسینی (1391) در تحلیل وضعیت کتابخانه‏های دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از استانداردهای کتابخانه‏های دانشگاهی ایران به این نتیجه دست یافتند که کتابخانه‏ها عمدتا در زمینه نیروی انسانی، بودجه و مواد کتابخانه‏ای دچار مشکل بودند.

     همچنین ایلالی و دیگران نیز در تحقیقی وضعیت کتابخانه‏های دانشکده‌ها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، گلستان و بابل در سالهای 86-87 را با استانداردهای کتابخانه‏های دانشگاهی ایران بررسی کردند و دریافتند که کتابخانه‏ها از نظر نیروی انسانی متخصص، بودجه و منابع زیر استاندارد هستند و کتابخانه‏های دانشگاهی بایستی شرایطی را فراهم کنند تا به استانداردهای کتابخانه‏ای نزدیک شوند (ایلالی و دیگران، 1386).

     بنابراین به نظر می‌رسد به مقوله توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی توجه خاصی از سوی مدیران مبذول نمی‌شود و با بررسی وضعیت این مسئله می‏توان زوایای این امر را مشخص نموده تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و مورد استفاده مدیران کتابخانه‏های دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی موفق و توانمندتر کردن هرچه بیشتر آنها استفاده شود.

    مدیران کتابخانه‏های دانشگاهی نیز برای اجرای برنامه‌های توانمندسازی روان‌شناختی برای کتابداران خود نیازمند یک چشم‌انداز از وضعیت کتابداران آنها در این زمینه می‏باشند تا بهتر بتوانند برای این مسئله برنامه‏ریزی لازم را صورت دهند.

     بنابراین مساله این پژوهش را می‏توان به این صورت مطرح نمود که وضعیت توانمندسازی  کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از بعد روان‏شناختی آن چگونه است و کتابداران در چه جوانبی از این مقوله احساس ضعف و احساس توانمندی می‏کنند؟ همچنین ارتباط سایر عوامل موثر بر توانمندسازی روان‌شناختی با این مقوله از دیدگاه کتابداران این کتابخانه‏ها به چه صورتی می‏باشد؟

     

    1-3. اهداف پژوهش

    1-3-1. هدف کلی

    هدف کلی این پژوهش بررسی وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران می‏باشد.

     

    1-3-2. اهداف فرعی

    بررسی وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس شایستگی.

    بررسی وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس موثر بودن.

    بررسی وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس معنی‏داری.

    بررسی وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس اعتماد.

    بررسی وضعیت عامل شرایط سازمانی از دیدگاه کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران.

    بررسی وضعیت عامل راهبردهای مدیریتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران.

    بررسی وضعیت عامل منابع خودکارآمدی از دیدگاه کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران.

    بررسی رابطه بین شرایط سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران

    بررسی رابطه بین راهبردهای مدیریتی و توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران.

    بررسی رابطه بین منابع خودکارآمدی و توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران.

    بررسی دیدگاه کتابداران با سطح تحصیلی مختلف درباره وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی آنان.

    بررسی دیدگاه کتابداران زن و مرد درباره وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی آنان.

     

    1-۴. پرسش‌های پژوهش

    1-۴-1 پرسش‌اصلی

    وضعیت توانمندسازی روان‌شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟

    1-4-2. پرسش‌های فرعی

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

     

    1-5. فرضیه‌های پژوهش

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

     

    ۱-6. اهمیت وضرورت پژوهش

    1-6-1. اهمیت نظری

        در جهان رقابتی امروز یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدف‌ها و رسالتهای مورد نظر عنصر انسان است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می‏بخشد و بقای سازمان را نیز تضمین می‏کند، منابع انسانی است. واقعیت این است که اگر در سازمان‏ها از وجود انسانهای خلاق، دانشگر، فرصت شناس و تبیین‏گر مسائل بی‏بهره باشیم، بسیاری از موقعیت‌ها و فرصت‌ها را از دست خواهیم داد (طالبیان، 1388).

        یکی از مفاهیمی‌که در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح می‏شود، توانمندسازی کارکنان است. مطالعه توانمندسازی یک اصل بنیادین در مدیریت سازمان‌های امروزی است. کتابخانه‏های دانشگاهی هم که بخش جدایی‏ناپذیر نظام آموزش عالی محسوب می‏شوند، به عنوان مراکز گردآوری و انتقال اطلاعات علمی‌و فنی و کانون پاسخگویی به نیاز محققان، ناگزیر به جذب نیروی انسانی کارآمد هستند (حقیقی، 1372).

         این مطالعه موجب ایجاد فهمی ‌صحیح از رفتار کتابداران و مدیران کتابخانه‏های دانشگاهی به طور عام و چگونگی مدیریت صحیح کتابداران و اداره کتابخانه‏های دانشگاهی  به طور خاص می‏شود. بنابراین این پژوهش می‏تواند به عنوان مکمل سایر پژوهش‌های مدیریت نیروی انسانی کتابخانه‏ها، از بعد توانمندسازی روان‌شناختی آنها مدیریت منابع انسانی را در کتابخانه‏ها تقویت کند.

    از این منظر می‏توان موارد ذیل را به عنوان اهمیت نظری این پژوهش برشمرد :

    -

    -

    -

     

    1-6-2. اهمیت کاربردی

     از نظر کاربردی پژوهش حاضر در موارد ذیل مفید و قابل استفاده کاربردی خواهد بود:

    -

    -

    -

    -

    -

    -

     

    1-7. تعریف‌های متغیرهای تحقیق

     1-7-1.  تعریف‌های مفهومی و عملیاتی

    توانمندسازی روان‌شناختی[7]: بر اساس دیدگاه ارگانیکی، توانمندسازی روان‌شناختی به عنوان مجموعه‏ای از باورها و ادراکات شخصی در زمینه شغلی و محیط سازمانی تلقی می‏شود (عبداللهی و نوه ابراهیم،46:1385). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی توانمندسازی روان‏شناختی یک نوع عامل درونی که منعکس کننده نقش فعال کارکنان در سازمان مورد نظر می‏باشد که در این پژوهش شامل متغیرهای شایستگی، موثر بودن، معناداری و اعتماد می‏باشد.

    شایستگی[8]: باور شخصی افراد نسبت به توانایی خود برای انجام کار به طور کامل را شامل می‏شود. افرادی که دارای این احساس هستند باور دارند که توانایی‏ها و قابلیت‌های لازم را برای انجام کارها به طور موفقیت‏آمیز را دارا هستند (عبداللهی، 1384). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی شایستگی تسلط بر مهارت‌های مورد نیاز برای انجام دادن کار، اطمینان داشتن نسبت به توانایی برای انجام کار و تصمیم‏گیری درباره چگونگی انجام دادن وظایف شغلی را شامل می‏شود.

    موثر بودن[9]: حدی است که یک فرد می‏تواند بر نتایج راهبردی، اداری یا عملیاتی در کار اثرگذار باشد. به بیان دیگر موثر بودن نشان دهنده اندازه کنترل فرد بر پیامدهای سازمانی یا باور به این است که او می‏تواند کارها را متفاوت انجام دهد (اسپریتزر، 1997). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی موثر بودن کنترل داشتن و تاثیر گذاردن بر رویدادهای کاری و اظهار نظر در خصوص رویدادهای کاری را شامل می‏شود.

     

    [1] Conger & Kanungo

    [2] Spreitzer

    [3] Thomas & Velthouse

    [4] Kant & Blanchard

    [5] John P.Carlos

    [6] Randolph

    [7] Psychologycal Empowerment

    [8] Competence

    [9] Impact

    Abstract

    Purpose: In this study, the psychological empowerment of the librarians who work in the libraries of the University of Tehran was examined and three factors effecting this empowerment, i.e. organizational conditions, management strategies and efficacy resources were studied. The relation between these three factors with psychological empowerment was evaluated as well.

     

    Methodology: This research is an aplied study with a descriptive survy. The tools for collection of data were Spreitzer and Mishra and vhethen and Cameron  questionnaire that both of them were standard  and  the tools for analysis of the data were SPSS and EXCEL.

     

    Results: The results showed that the status of psychological empowerment of the librarians was good with an average of 5.65, and for the organizational conditions it was above the average with the average of 4.54, above the average for the management straregies with the average of 4.64 and for the efficacy resources it was above the average with the average of 4.47. Also there was a significant relation between the organizational conditions, management strategies and efficacy resources with psychological empowerment. The results showed a significant difference between the librarians` views with different academic levels in the status of psychological empowerment and between the men and women librarians’ views in terms of psychological empowerment.

     

    Keywords: Empowerment, Psychological empowerment, Academic libraries, Librarians, Tehran

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                صفحه

     

    چکیده ح‌

    فصل اول: کلیات پژوهش.... 1

    1-1. مقدمه. 2

    1-2. بیان مسئله. 4

    1-3. اهداف پژوهش.... 6

    1-3-1. هدف کلی.. 6

    1-3-2. اهداف فرعی.. 6

    1-۴. پرسش‌های پژوهش.... 7

    1-۴-1 پرسش‌اصلی.. 7

    1-4-2. پرسش‌های فرعی.. 8

    1-5. فرضیه‌های پژوهش.... 8

    ۱-6. اهمیت وضرورت پژوهش.... 9

    1-6-1. اهمیت نظری.. 9

    1-6-2. اهمیت کاربردی.. 10

    1-7. تعریف‌های متغیرهای تحقیق.. 11

    1-7-1.  تعریف‌های مفهومی و عملیاتی.. 11

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش.... 17

    2-1.بخش اول: مبانی نظری.. 18

    2-1-1.مقدمه. 18

    2-1-2. تعاریف توانمندسازی کارکنان.. 18

    2-1-3. ریشه‏های توانمندسازی کارکنان.. 20

    2-1-4.دیدگاه‏های مختلف توانمندسازی.. 22

    2-1-4-1.توانمندسازی از دیدگاه عقلایی.. 23

    2-1-4-2.توانمندسازی از دیدگاه انگیزشی.. 24

    2-1-4-3. توانمندسازی از دیدگاه فوق‏انگیزشی.. 25

    2-1-4-4. توانمندسازی از دیدگاه روان – سیاسی.. 26

    2-1-4-5. توانمندسازی از دیدگاه روان – نمادین.. 27

    2-1-4-6. توانمندسازی از دیدگاه رابطه‏ای(چند بعدی). 28

    2-1-4-7. توانمندسازی از دیدگاه روان‌شناختی.. 29

    2-1-5. توانمندسازی روان‌شناختی.. 31

    2-1-6. الگوی نظری مورد استفاده توانمندسازی روان‌شناختی در این پژوهش.... 32

    2-1-7.ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی.. 34

    2-1-8. شرایط سازمانی.. 38

    2-1-8-1. مقدمه. 38

    2-1-8-2. داشتن اهداف روشن.. 38

    2-1-8-3. ساختار سازمانی.. 39

    2-1-8-4. دسترسی به منابع. 40

    2-1-8-5. نظام پاداش‏دهی.. 41

    2-1-9.راهبردهای مدیریتی.. 43

    2-1-9-1. فراهم نمودن اطلاعات... 43

    2-1-9-2.تفویض اختیار. 44

    2-1-9-3.استقلال و آزادی عمل کارکنان.. 45

    2-1-9-4.مدیریت مشارکتی.. 46

    2-1-9-5.تشکیل گروه‌های کاری.. 47

    2-1-10.خودکارآمدی کارکنان.. 48

    2-1-10-1.الگوسازی.. 47

    2-1-10-2.حمایت‏های کلامی‌و اجتماعی.. 48

    2-1-10-3.برانگیختگی هیجانی.. 51

    2-1-11.اهمیت کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی و لزوم توانمندسازی آنان.. 52

    2-1-12. پیشینه درداخل کشور. 54

    2-1-13.پیشینه در خارج کشور. 59

    2-1-14.مرور، جمع بندی و نتیجه‏گیری از  پیشینه‌های پژوهش در داخل و خارج کشور. 61

    فصل سوم : روش پژوهش.... 63

    3-1. مقدمه. 64

    ۳-۲. روش پژوهش.... 64

    3-۳. جامعه پژوهش و روش نمونه گیری.. 65

    3-4. ابزارگردآوری داده‌ها 65

    3-5. روایی یااعتبار. 67

    3-6. پایایی یااعتماد 67

    3- 7. روش تجزیه وتحلیل داده‌ها 68

    3-8. شیوه انجام پژوهش... 69

    فصل چهارم : یافته‌های پژوهش.... 71

    4-1. مقدمه. 72

    ۴-۲. ویژگی‏های جمعیت شناختی پژوهش.... 72

    4-2-1.جنسیت... 72

    4-2-2.سطح تحصیلات... 73

    4-2-3.دانشگاه محل فعالیت... 74

    4-3.پاسخ به سوالات پژوهش.... 75

    4-3-1.سوال اول.. 75

    4-3-2.سوال دوم. 77

    4-3-3.سوال سوم. 79

    4-3-4.سوال چهارم. 81

    4-3-5.سوال پنجم.. 83

    4-3-6.سوال ششم.. 86

    4-3-7.سوال هفتم.. 89

    4-3-8.فرضیه اول پژوهش.... 92

    4-3-9.فرضیه دوم پژوهش.... 92

    4-3-10.فرضیه سوم پژوهش.... 93

    4-3-11.فرضیه چهارم پژوهش.... 94

    4-3-12. فرضیه پنجم پژوهش.... 95

    4-3-13.سوال اصلی پژوهش.... 96

    فصل پنجم بحث، نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها 99

    5-1. مقدمه. 100

    ۵-۲. خلاصه یافته‌های پژوهش.... 100

    5-3. بحث و نتیجه‏گیری.. 106

    5-4. پیشنهادات اجرایی.. 117

    5-5. پیشنهاد برای پژوهش‌های آتی.. 119

    منابع و مآخذ. 120

    پیوست‌‌ها 129

     

    منبع:

     

    منابع و مآخذ

      احمدی، پرویز؛ صفری، محمد؛ نعمتی، سمیه (1389). مدیریت توانمندسازی کارکنان (رویکردها، الگوها، راهبردها، برنامه‌ها و ارزیابی). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

      اسکات، سینیتا؛ ژافه، دنیس (1991). توانا سازی کارکنان (ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی). تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

      اسکندری، مجتبی (1381). طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران "بررسی موردی مدیران کاروان‌های حج جمهوری اسلامی‌ایران" سازمان حج و زیارت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

      اشرفی ریزی، حسن؛ کاظم پور، زهرا (1388). رضایت شغلی کتابداران، مفهومی‌فراموش شده در مدیریت کتابخانه‏ها با تاکید بر کتابخانه‏های دانشگاهی: پژوهشی در متون. کتابداری، 43 (2)، 71-94.

      امین، فرشته؛ رمضانی، علی (1385). توانمندسازی، راهبرد مدیریت بر مدیریت ناپذیرها. منابع انسانی و رفتار سازمانی، 12 (3)، 1-19.

      انصاری، محمدرضا(1390). تفویض اختیار. مجله بانک ملی ایران. ش. 179(37). (37-39).

      ایلالی، احترام السادات؛ ترقی، زهره؛ صیامیان، حسن؛ مهدیان، پروانه؛ عباسی راد، عبدالمجید؛ محمدپور، رضاعلی؛ مظاهری، خدیجه(1388). ارزیابی وضعیت کتابخانه‏های دانشکده‌ها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به، دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، بابل و گلستان در سال 87-86 و مقایسه آن با استانداردهای کتابخانه‏های دانشگاهی ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 19(74). (85-89).

      باب الحوائجی، فهیمه؛ آقاکیشی زاده، وحید(1389). رابطه هوش هیجانی با توانمندسازی کتابداران: موردپژوهی کتابخانه‏های دانشگاهی شهرستان تبریز. دانش شناسی. 3(10). (13-24).

      بلانچارد، کن؛ کارلوس، جان؛ راندولف، آلن(1999). سه کلید توان افزایی.(ترجمه فضل الله امینی). تهران: فرا.

      پارکینسون، نورث کوت، ام. ک، روستوم جی (1993). مهارت‌های مدیریت (ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی). تهران: آزاد.

      ترکیان تبار، منصور؛ میرمحمدمکی، ابوالفضل؛ زندی، بهمن؛ فولادی وندا، پوران(1386). بررسی وضعیت کتابخانه‏های منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی. وبلاگ گروهی کتابداران منطقه پنج. بازیابی از: http://library.blogfa.com/post-5.aspx.37

      جعفری، مصطفی (1379). مدیریت کیفیت فراگیر: ابزارهای استراتژیک و فرهنگی. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.

      جلیلی، بتول (1388). "بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کتابداران کتابخانه‏های عمومی‌شهر تهران از دیدگاه خودشان". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی‌تهران، دانشکده روان‏شناسی و علوم اجتماعی، گروه مدیریت آموزشی.

    چگینی، شکرالله (1391).  بررسی تاثیر روان‌شناختی بر رضایت شغلی کارکنان شرکت سهامی‌بیمه ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. دانشکده مدیریت.

      حامدی شهرکی، سودابه؛ امیرخیزی، فرشاد(1391). کاربرد روش‌های آماری در علوم پزشکی و کار با نرم افزار SPSS. زابل: انتشارات جامعه نگر.

      حرآبادی فراهانی، مجید (1384). "بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان ". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت.

      حریری، نجلا (1381). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌ها. فصلنامه کتاب، 13(4). (72-91).

      حقیقی، محمود (1372). ارزیابی مجموعه کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‏های عمومی، 15 (8)، 18- 36.

      حمیدی، محسن؛ سرتیپی یاراحمدی، رزیتا (1388). کاربرد فناوری اطلاعات در توانمندسازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی. دانش شناسی. 2 (5). (59-71).

      خاکی، غلامرضا (1379). روش تحقیق در مدیریت. مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی‌تهران.

      خدیوی، اسدالله؛ حسینی نسب، داود؛ کمالی، حسنیه؛ کمالی، زهره؛ استاد رحیمی، علیرضا (1389). وضعیت توانمندی روان‌شناختی مدیران میانی و ارتباط آن با عوامل موثر موجود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 32 (6)، 22-26.

      رادمهر، علی؛ حیاتی، زهیر(1386). بررسی وضعیت نیروی انسانی در کتابخانه‏های دانشگاهی و تحقیقاتی کشور. فصلنامه کتاب. ش.7. (69-84).

      رجائی پور، سعید؛ جمشیدیان، عبدالرسول(1386). مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان. مجله تدبیر. 186.(65-68).

      رحیمیان، سمانه(1392). "بررسی سطح توانمندسازی کتابداران زن شاغل در کتابخانه‏های عمومی‌استان تهران و عوامل موثر بر آن". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

      رضائیان، علی (1386). سازماندهی و هماهنگی در مدیریت. دانش مدیریت، 14 (5)، 7-19.

      رمزدن، پال (1997). یادگیری رهبری در آموزش عالی (ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران). دامغان: دانشگاه علوم پایه دامغان و موسسه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی.

      سانیال، بیکاس سی (1377). تحول در سیاستگذاری و اعمال مدیریت در آموزش عالی (ترجمه داود حاتمی). فصلنامه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، 15 و 16 (4)، 7-36.

      سلطانی، پوری؛ راستین، فروردین(1381). دانشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: فرهنگ معاصر.

      ضیائی، محمدصادق؛ بشارتی، مینا(1384). لزوم مهندسی مجدد منابع انسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در ایام فراغت آموزشی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. ش. 44. (1-14).

      طالبیان، احمدرضا؛ وفایی، فاطمه (1388). الگوی جامع توانمندساز منابع انسانی. ماهنامه تدبیر، 20 (203)، 2- 6.

      طاهری طریق، سودابه (1383)." بررسی نقش و جایگاه توانمندسازی کارکنان بر عملکرد بانک رفاه تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده مدیریت.

    طوسی، محمدعلی (1379). مشارکت و مدیریت مشارکت جو. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.

      عبداللهی، بیژن (1384). توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان: ابعاد و اعتبار سنجی بر اساس مدل معادلات ساختاری. فصلنامه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، 35(9)، 37-64.

      عبداللهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1385). توانمندسازی کارکنان: کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: ویرایش.

      فرخی، طاهره (1376). نقش زنان در توسعه پایدار، تواناسازی زنان. ماهنامه تعاون، 74، 76-79.

      فیضی، طاهره؛ ذوالفقاری مقدم، آسیه(1387). شناسایی متغیرهای مرتبط با توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر قم. مدیریت فرهنگ سازمانی. ش18 (6). 123-151.

      قاسمی، جعفر (1382). توانمندسازی. تدبیر، 132 (3)، 11- 15.

      کیل قاسمپور، مریم(1386). "بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‏های عمومی‌شهر تهران وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی". پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.

      گمینیان، وجیهه (1382). توانمندسازی در آموزش و پرورش. فصلنامه علمی‌– پژوهشی مدیریت در آموزش و پرورش، 9(36)، 2- 16.

      محمدی، محمد (1380). ارزیابی راه‌های توانمندسازی کارکنان دانشگاه بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت.

      مرتضوی، مرتضی؛ غنی زاده، محمد رضا (1378). سیستم پاداش مناسب: ضامن بقای کارکنان توانمند در سازمان‏ها. مجله مدیریت، 2 (40 و 41)، 3- 16.

      وتن، دیوید ای؛ کمرون، کیم. اس (1382). تیم‏سازی (ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی). موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، 12(4)، 1-35.

      نجارنژاد، حسن (1387). بررسی اثر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل اثر گذار بر بهروه وری نیروی انسانی " مطالعه موردی: شرکت ملی حفاری ایران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد تهران، دانشکده علوم انسانی.

      نادری، عزت اله؛ سیف نراقی، مریم(1386). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی در علوم انسانی. تهران: ارسباران.

    Appelbaum, Sterven .H & Hongger, Karen (1998). Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in particular – an examination of organizational factors, managerial behavior, job design, and structural power.Journal of Empowerment in Organization (vol 6. N.2. pp.29- 50).

    Bandura, Albert (1997). Self – efficacy: the exercise of control. Newyork: W. H. Freeman.

    Bandura, Albert (2000). Cultivate self - efficacy for personal and organizational effectiveness. Hand book of principles of organization behavior. Oxford, Uk: Blackwell (pp. 120 – 139).

    Block, P (1988). The empowered manager: positive political skills at work. Sanfrancisco: jossy – pass.

    Boje, David.m & Grace, Ann Rossile (2001). “ Where is the power in empowerment? Answers from follet and clegy”. Journal of Applied Behavorial Science (v. 37. N. 1. Pp. 90 – 117).

    Bowen, David.E & Edward .E, Lawler (1995). Empowering service employees. Sloan Management (v. 36. Pp. 81-95).

    Brehm, J.W (1966). Responses to loss of freedom: a theory of psychologycal reactance. New york:Academic press.

    Carter, M (2001). Strategic planning (in non profit organizations), http: // www.strategic planning .com.

    Castilano, Joseph.F & Klein, donald & Roehm, Harper.a (1998). Mini companies: the next generation of emploee empowerment . Management Accounting (vol. 79. N.9. pp. 31 – 35).

    Conger, J.A &Kannungo Rabindra, N (1988). The empowerment process: integrating theory & practice. Academy of Management Review (v. 13. N. 3. Pp. 471- 482).

    Conger, J. A (1989). Leadership: the art of empowerment others. Academy of Management Executive (v. 3. N. 1).

    Deci, E.L & Ryan,R.N (1989). The & way of goal pursuits: human need & the self determination of behavior. Psychologycal inquiry (v. 11. N. 4).

    Denton, W.David & Kleimans, Lawrence (2001). “ Job tenure as a moderator of the relationship between Autonomy and satisfaction”. Applied H. R. M. Research (v. 6. N.2. pp. 105 – 115).

    Dimitriades, Zoe and Kufida, Stella (2003). Electronic Journal of Business Ethics Organization Studies. Vol.9, No.2.

    Geisler, David (2005). The next level in employee empowerment quallity progress. Research Library Core (v. 38. No. 6. Pp.48- 52).

    Hardy, Cynthia & Leiba, O.Solivan Sharon (1998).The power behind empowerment: implications for research & practice, human relations (v. 51. N. 4).

    Hellriegel, Don; Slocum, John; Woodman, Richard (1995). Organizational behavior, New York: west publishing company.

    Hochwa”Lder, Jack; Bergsten, Agneta(2005). Psychological empowerment at the work place as a predictor of ill health, personality and individual difference. Vol. 39. Pp. 1237-1284

    Hollander, Edwin.P & Offeerman, Lyan.R(1990).Power and leadership in organizations. American Psychologyst February.

    Honold, Linda (1997). A review of litrature on empowerment, empowerment in organization. Research Technology Management (v. 5. N. 4. Pp.202- 212).

    Horrenkol Boy, C.Judson.,G. Thomas & Heffiner, Judith.A (1999). Defining & Measuring employee empowerment. Journal of  Applied Behavioral Science (v. 35. Issue. 3).

    Luthans, Fred (1995). Organizational behavior. Mc Grow Hill.

    Lawler, Edward. E(1994). Total Quality management & emploee involvement: Are they compatible  academy of management executive january.

    Manvile, Brook (2003). Beyond Empowerment Building by company of citizens. Harvard business review.

    Marguardt, Michael.j (1996). Building the learning organization. New york.

    Moy J, melinda & Henkin, B.Alan (2006). Exploring association between Employee empowerment and interpersonal trust in managers. Journal of Management Development (v. 25. N.2. pp.101- 117).

    Nasiripour, A.A & Nave ebrahim, A & Tabibi, SJ & Ebraze, A & Izadi, A. Study of psychologycal empowerment in hospital of Qom province. Iran, qum university med. Sci J 2013. (7 (4): 56- 62).

    Ozaralli, N (2003). Effects of transformation leadership on empowerment & team effectiveness- lead & organ dev.

    Pors, Niels (2003). Job Satisfaction among Library Managers: a cross cultural study of stress, freedom and job conditions. New Library World, 104(1194/1195), 464-473.

    Shelton, Samuel Terrance (2002). Emploee, supervisors and empowerment in the public sector: The role of employee trust. Thesis of  degree of doctoral.

    Shermerhorn, John (1993). Management for productivity, New York: john wiely.

    Shoell William.F, Dessler Gary & Reineeke John, A (1993). Introduction to business. Allya & Bacon, USA.

    Smith, Jane (2000). Empowering people. British library (2nd ed).

    Spreitzer, Gretchen.M (1995). Psychologycal empowerment in the work place: dimensions, measurment and validation.

    Spreitzer, Gretchen.M (1996).Social Structural charactristics of psychologycal empowerment. Academy of Management Review (v. 39. N. 2. Pp. 463- 507).

    Spreitzer, Gretchen.M & Aniel, Mishra (1997). Survivor Responses to down sizing: the mitigating – effects of trust and empowerment. Southern california studies center.

    Spreitzer, Gretchen.M & Doneson, David (2005). Musings on the past & future of empowerment. Handbook of organizational development. (pp.1-25).

    Stevens, David, P(1993). Avoiding  failure with total quality.

    Thomas Kenneth, W & velthouse, Betty.A (1990). Cognitive Elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review (v.15. N.4. pp. 666- 681).

    Van oudtshoorn, Mike & Thomas, Laurie (1995). A management synopsis of empowerment, training for Quality (v. 3. N. 3. Pp. 25-33).

    Whetten, David.A & Cameron, Kim s(1998). Developing management skills. New york: Addison Wesley, wheelan.

    Young, Heart Still (1983). The ALA glossary of library and information science: chicago American.

    Zimmerman, Mare.A (1995). Psychologycal empowerment: issues and illustrations. American journal of community psychology (v. 23. N. 5. Pp. 581- 599).

     


موضوع پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, نمونه پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, جستجوی پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, فایل Word پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, دانلود پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, فایل PDF پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, پروژه درباره پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه‏های دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان

پایانامه کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری فصل اول طرح تحقیق مقدمه هدف از ارایه این فصل ، طرح مسأله و ضرورت انجام تحقیق، ارائه فرضیه و تعیین اهداف تحقیق است که متعاقب آن ادبیات موضوع و روش انجام تحقیق مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت مشکلات پیش روی تحقیق عنوان می‌گردد. این فصل، در حقیقت، هدایت و جهت گیری پایان نامه را تا نتیجه گیری بعهده دارد. 1-1- طرح مسأله و ضرورت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پايان نامه ي کارشناسي ارشد رشته ي مديريت اجرايي   مهر ماه 1391 چکيده: موضوع مسوؤليت اجتماعي شرکت ها در اقتصاد مدرن و در مباحث مديريتي، يکي از برجسته ترين مسائلي است که در 20 سال گذشت

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته آموزش و بهسازي منابع انساني)) زمستان 1393 چکيده کار و انسان، دو جزء اصلي و تفکيک ناپذير زندگي هستند که بايد به گونه اي متناسب با يکديگر برنامه ريزي شوند.زمان

پايان­نامه کارشناسي ارشد گرايش اطلاع رساني شهريور 1390 چکيده:   هدف : پژوهش حاضر، بررسي ميزان سواد اطلاعاتي کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران است.سواد اطلاعاتي به مج

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل مختلف بر توانمند سازی کارکنان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است که جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تدوین پیشینه تحقیق و مبانی نظری آن از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه کارمندان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش سیستم ­های اطلاعاتی چکیده محیط­های کاری به طور قابل ملاحظه­ای در حال تغییر هستند و تقاضا برای کالا و خدمات با کیفیت بالا در حال افزایش است برای آنکه سازمان ها در مقابل چنین فشارهایی موضع رقابتی خود را حفظ کنند و رقابت جو باقی بمانند کیفیت عامل حیاتی محسوب می­شود. شاید اولین قدم برای رقابتی بودن بنگاه­ها در ارتقای کیفیت خدمات باشد از ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی چکیده با توجه به گستردگی و تنوع مسائل و مشکلات جوامع، ناگزیر دولتها از سازمانهای مردم نهاد طلب یاری نمودند تا بلکه بتوانند با کمک یکدیگر تا حدی این مسائل و مشکلات را حل کنند. از جمله این موارد می‌توان به عدم توانمندسازی کودکان خیابانی در جامعه اشاره کرد که با توجه به جایگاه کودکان در جامعه به عنوان آینده‌سازان جامعه، در این تحقیق سعی ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش برنامه ريزي آموزشي دي 1393 چکيده هدف اين پژوهش ، امکان سنجي آموزش هاي مهارتي محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگويي به سه سوال ،

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

ثبت سفارش