پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت

word 573 KB 32400 90
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی

    چکیده

    پراکندگی و کوچک بودن اراضی، یکی از عناصر ساختاری سنتی کشاورزی کشور است که امروزه به­عنوان یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی تبدیل شده است. مهم­ترین اهدافی که اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری دنبال می­کند را می­توان در چهار حوزه اقتصادی، اجتماعی، نهادی و زیست­محیطی تقسیم­­بندی نمود. در بعد زیست­محیطی با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب زمین، کاهش مصرف نهاده­ها به­خصوص نهاده­های شیمیایی نظیر انواع کودها و سموم شیمیایی و . . . را از اهداف طرح عنوان می­نمایند. این تحقیق سعی دارد  اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت را بررسی نماید. تحقیق حاضر از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را شالیکاران شهرستان شفت که دارای اراضی شالیکاری تجهیز شده و نیز سنتی هستند، تشکیل دادند. که با شیوه نمونه­گیری تصادفی، 244 نفر به شکل تصادفی انتخاب شدند روایی محتوایی پرسش نامه توسط پانل متخصصان به­دست آمد. همچنین آزمون پایایی، به وسیله یک مطالعه راهنما برای به­دست آوردن ضریب اعتبار پرسشنامه انجام شد و ضریب آلفای کرونباخ برای اراضی تجهیز شده 832/0و برای اراضی سنتی 757/0 بدست آمد. یافته­های حاصل از آزمون t تست در زمینه مسائل زیست­محیطی نشان داد، مقدار سم مصرفی برای کنترل کرم ساقه­خوار برنج دو گروه با هم اختلاف معنی­داری ندارند. ولی در مورد مقدار مصرف کود اوره، مقدار مصرف علفکش، مقدار مصرف قارچکش در هکتار، دو گروه در سطح 99 درصد دارای اختلاف معنی­دار  و در مورد مصرف کود فسفات دو جامعه در سطح 95 درصد دارای اختلاف معنی­داری می­باشند. در زمینه مقایسه ابعاد زیست­محیطی کشاورزی پایدار در اراضی تجهیز شده و سنتی، 8/51 درصد از شالیکاران دارای اراضی تجهیز شده در اراضی خود کشت دوم انجام داده ولی کشاورزان دارای اراضی سنتی فقط 1/13 درصد کشت دوم در اراضی شالیکاری انجام داده­اند. در زمینه استفاده از کنترل بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما علیه کرم ساقه­خوار برنج، 17 درصد کشاورزان دارای اراضی تجهیز شده بیشتر از کشاورزان دارای اراضی سنتی از این روش استفاده نموده­اند. 14 درصد از کشاورزان دارای اراضی سنتی در اراضی شالیکاری خود تغییرکاربری انجام داده­اند ولی کشاورزان دارای اراضی تجهیز شده پس از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی، فقط 5/3 درصد آنان در اراضی خود تغییرکاربری انجام داده­اند و از این طریق آسیب کمتری به­واسطه تغییر کاربری­ها به محیط زیست وارد نموده­اند.

    کلمات کلیدی: تجهیز و نوسازی اراضی، کشاورزی پایدار، اراضی تجهیز شده، اراضی سنتی.

     

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

    مقدمه

    پراکندگی و کوچک بودن اراضی، یکی از عناصر ساختاری سنتی کشاورزی کشور است که امروزه به­عنوان یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی تبدیل شده است. پایین بودن میزان بهره­وری، بالا بودن هزینه­های تولید، جلوگیری از الگوی مناسب زراعی، غیر کارآ کردن مدیریت مزرعه، عدم استفاده موثر از ماشین­آلات، اختلاف میان کشاورزان و تضعیف همبستگی­های اجتماعی در جامعه روستایی و سرانجام فقر و مهاجرت روستایی به­عنوان شاخص­های توسعه نیافتگی، همگی به نوعی در ارتباط با پراکندگی اراضی قرار دارد (شیرزاد، 1376). در  نظام­های جدید تولید در بخش کشاورزی و بکارگیری فناوری و مکانیزه شدن مراحل مختلف فرآیند تولید کشاورزی، پراکندگی نامنظم قطعات یک عامل بازدارنده قلمداد می­شود که کاهش بهره­وری و افزایش هزینه­های تولید را به همراه خواهد داشت (توسلی، 1378).

    در کشور ما کشت برنج، یکی از پرهزینه­ترین و مشکل­ترین کارهای زراعی می­باشد. بالا بودن هزینه تولید، عدم دسترسی به­موقع به نهاده­های کشاورزی (کود، سم، آب و . . . ) پایین بودن سطح فن­آوری و در نتیجه بالا بودن هزینه­ها و قیمت­های ماشین­های کشاورزی از دلایل عمده عدم پیشرفت کشت برنج در کشور می­باشد. با توجه به اینکه برنج بعد از گندم، مهمترین منبع غذایی در کشور ماست، اهتمام و توجه بیشتر به این محصول با ارزش، امری ضروری است. در نتیجه برای افزایش تولید این ماده غذایی چاره­ای جز افزایش عملکرد در واحد سطح یا افزایش سطح زیر کشت نخواهیم داشت. در هر دو صورت، بهتر است کشت برنج بصورت مکانیزه انجام گیرد. قبل از مکانیزه نمودن کشت برنج، کارهای بنیادین و اساسی باید صورت گیرد که یکی از آنها تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری می­باشد. تسطیح و یکپارچه­سازی اراضی شالیزاری نه تنها بر جنبه­های مختلف زندگی کشاورزان آن منطقه تاثیر دارد، بلکه در بازده ماشین­ها در این اراضی، نقش به­سزایی دارد که در اثر آن، بازده و عملکرد ماشین­های مختلف کشاورزی، همچون: نشاکارها، ماشین­های داشت و برداشت، بسیار افزایش می­یابد (افتخاری، 1375).

    در تولید محصولات کشاورزی و توسعه روستایی در ایران، پراکندگی اراضی زراعی روستایی مانعی اساسی به­شمار می­رود (عبداله­زاده و کلانتری، 1385). با توجه به مسائل و مشکلات پراکندگی اراضی زراعی، برای رفع مشکلات و عوارض ناشی از آن، برنامه­ریزان و سیاست­گذاران کشاورزی راه حل منطقی و قابل اجرای یکپارچه­سازی اراضی را توصیه می­کنند که سیاستی در ارتباط با تغییر اندازه زمین برای بهبود و افزایش تولید محصولات کشاورزی، عقلانی کردن بهره­برداری­ها، استفاده از ماشین­آلات و فناوری جدید زراعی و سرانجام، دستیابی به توسعه روستایی و کشاورزی است (امیرنژاد و رفیعی، 1388). به عبارت دیگر، این فرآیند و سامان­دهی اراضی ضرورتی اساسی برای توسعه پایدار روستایی و کشاورزی است (کلانتری و همکاران، 1384).

     

    1-2- بیان مسئله 

         امروزه همه معتقدند که برای کشاورزی متعارف به سبب زیان­ها و صدماتی که به محیط زیست و منابع پایه وارد می­کند باید جایگزین مناسبی یافت که همان کشاورزی پایدار[1] است (علایی و همکاران، 1387). در واقع، کشاورزی زمانی پایدار است که از نظر اکولوژیکی بی­خطر، از لحاظ اقتصادی بادوام، از دیدگاه اجتماعی مقتضی، و از جنبه­ی زراعی مناسب بوده و بر اساس یک رهیافت علمی و کلی­نگر پایه­ریزی شود (گلد[2]، 2001). انسان نیازمند دستیابی به نظام­هایی است که ضمن برخورداری از پویایی اقتصادی، بتواند موجب بهبود وضعیت محیط زیست و استفاده بهینه از منابع موجود شده و همچنین در تامین نیازهای غذایی انسان و در ارتقاء کیفیت زندگی جوامع بشری نقش بسزایی داشته باشد (عادلی ساردوئی و همکاران،1390). یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور، توسعه بخش کشاورزی و استفاده مطلوب از منابع آب و خاک با هدف ایجاد امنیت غذایی برای جمعیت رو به افزایش کشور است. بخش کشاورزی با توجه به تجربه توسعه­ی کشورهای صنعتی و به دلایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و همچنین به دلیل شاغل بودن بخش چشمگیری از جمعیت در این حوزه چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم مورد توجه قرار گرفته است. بررسی­ها تا آنجا که به ایران مربوط می­شود نشان می­دهد به رغم اجرای برنامه­های مختلف توسعه کشاورزی و روستایی طی دهه­های گذشته توسط این بخش نسبت به سایر بخش­ها، رشد مناسبی نداشته و در مواردی نیز دارای سیر نزولی بوده است (شکوری، 1382). در راه توسعه و بهره­برداری از منابع آب و خاک و افزایش بهره­وری از آب با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی موانع و مشکلات گوناگونی وجود دارد که رفع آنها در نقاط مختلف کشور راهکارهای مختلفی را می­طلبد. در این راستا ایجاد زیر بنای لازم و آرایش مهندسی کرت­های شالیزاری از اهمیت خاص برخوردار بوده و یکی از پیچیده­ترین و اساسی­ترین گام­ها در ارتقای تولید کیفی و کمی این محصول می­باشد (عادلی­نوری، 1381). مهم­ترین نکته در این مسیر این است که، بستر اصلی عملیات تجهیز و نوسازی و به طور یقین کشاورزان صاحبان اصلی این طرح­ها می­باشند. بنابراین هر فعالیتی که در این بستر انجام می­شود باید لزوماً منافع و نظرات کشاورزان را تامین نماید، به همین دلیل مسایل و استانداردهای فنی و هم­ارز آن نظرات کشاورزان، شاخص­های مهم ارزیابی محسوب می­شوند (یزدانی، 1383). امروزه زمان آن فرا رسیده که با نگاهی به آنچه انجام گرفته و توجه به نقاط قوت و ضعف، به ارزیابی آن پرداخته و با اصلاح روش­ها، راه آینده را با جدیت و توان بیشتر دنبال نماییم. در این تحقیق دنبال آن هستیم که  اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت را بررسی نمائیم.

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    با توجه به اهمیت محصول برنج در تامین نیاز غذایی کشور و با عنایت به شرایط اراضی شالیزاری، تجهیز و نوسازی و یکپارچه­سازی این اراضی در راستای ایجاد زمینه­های مناسب جهت افزایش میزان بهره­وری از منابع آب و خاک اجتناب­ناپذیر است. تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، مانند هر فعالیت زیربنایی دیگر در صورتی نتایج و اهداف مورد انتظار را خواهد داشت که از ضوابط و معیارهای فنی از جمله بررسی و تهیه نقشه خاک و مسائل آن، مطالعه نقشه­های توپوگرافی و بررسی مالکیت و مشخصات آنها، شیب تقریبی اراضی و . . . در تمام مراحل مطالعات، طراحی و اجرا پیروی نماید. در حال حاضر با توجه به گذشت چند سال از شروع فعالیت­های اجرایی در این زمینه و با عنایت به شرایط خاص عملیات مورد نیاز و وجود مشکلات فنی، حقوقی و قراردادی، شایسته است جهت تهیه و تدوین مجموعه ضوابط و معیارهای مربوطه اقدام گردد. یکی از مشکلات عملیات اجرایی، راندمان بسیار پایین ماشین­های سنگین در این اراضی می­باشد (پاره­کار و پورمحسنی، 1384).

    بنابراین، با توجه به نقشی که تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در توسعه پایدار محیطی دارد و با توجه به اینکه یکی از مهمترین این نقش­ها، نقش زیست­محیطی آنهاست، ضرورت دارد که نقش­های این بعد مورد بررسی قرار گیرد تا با شناخت نقاط قوت و ضعف، راه حل­های کاربردی ارائه گردد.  

    1-4- اهداف تحقیق

    1 -4 -1- هدف کلی

    هدف کلی این تحقیق بررسی اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت می­باشد.

    1- 4 –2- اهداف اختصاصی

    در این تحقیق اهداف زیر مدنظر است:

    - بررسی ابعاد زیست­محیطی کشاورزی پایدار اراضی تجهیز شده در مقایسه با اراضی سنتی در شهرستان شفت در زمینه استفاده از نهاده­های کشاورزی (کود، سم و . . .) و همچنین تغییرکاربری می­باشد.

    1 – 5- سوالات تحقیق

    مطالعه حاضر به دنبال پاسخگویی به سوال زیر است :

    1- اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت چیست؟

    1 – 6- محدوده تحقیق

    محدوده­های تحقیق تعیین­کننده حیطه­های تحقیق می­باشند که به شفاف­تر شدن تحقیق برای محقق و خوانندگان کمک می­نماید. به طور کلی محدوده­های تحقیق را از سه بعد مورد بررسی قرار می­دهیم که عبارتند از: محدوده مکانی، محدوده زمانی و محدوده موضوعی.

    1– 6 -1- محدوده زمانی

    این پژوهش در پائیز و زمستان 1392 انجام گرفته است.

    1– 6 -2- محدوده مکانی

    تحقیق حاضر در استان گیلان و در محدوده شهرستان شفت انجام پذیرفته که نظام زراعی شالیکاری این شهرستان را مورد مطالعه قرار می­دهد.

    1– 6 -3- محدوده موضوعی

    این تحقیق از نظر موضوعی و زمینه تخصصی محدود به بررسی اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت می­باشد.

     

     

     

    Abstract

    The dispersion and lessen of land is one of structural elements of agriculture in country that nowadays is one of the essential entrammel of agriculture development. The most important agent that performance of accoutrements and renovation project of farming lands pursue is in four section: Economical, Social, Characters and Environmental. In environmental section with goal of provision of soil erosion and farming destruction, decreasing inputs, specially chemical inputs such as fertilizers, chemical poisons etc. are the agents of project. This project attempts to survey the impacts of performance of accoutrements and renovation of farming lands on dimension of sustainable agriculture in Shaft city. This project used correlation descriptive method. The statistics of this project composed from rice farmers in Shaft that have   accoutrement rice farming lands and traditional rice farming lands that with random sampling, 244 people selected random and concept of questionnaire  gain by experts panel. Also, durable test with studding guide for gain coefficient of questionnaire authority and Cronbach coefficient alpha for accoutrement lands is .832 and is .757 for traditional lands. Findings of t test in topic environmentally showed that amount of chemical used for striped rice stem bore control in two section has no meaningful difference. But in amount use of urea fertilizer, amount use of herbicides, amount use of fungicides in hectare in two group, in 99 percent level has meaningful difference and in case of use phosphate fertilizer in 95 percent has meaningful difference. In case of compare environmentally dimension in sustainable agriculture in accoutrement and traditional lands, 51.8 percent of rice farming that has accoutrement lands perform second implant but farmers that has traditional lands perform second implant in rice farming lands 13.1 only. In case of use biological control with trichogramma wasps against striped rice stem borer, 17 percent of farmers that has accoutrement lands are use this method than farmers with traditional lands. 14 percent of rice farmers with traditional lands change control but rice farmers with accoutrement lands after accoutrement and renovation project of farming lands, 3.5 percent of them change control in his lands only and lesser disservice composed in environmental.

    Key words: accoutrement and renovation of lands, sustainable agriculture, accoutrement lands, traditional lands.

  • فهرست:

     

    فصل اول......................................................................................................................................................1

    1-1-   مقدمه. 2

    1-2- بیان مساله. 3

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق. 4

    1 -4-اهداف تحقیق. 4

    1-4-1-اهداف کلی. 4

    1-4-   2- اهداف اختصاصی. 4

    1-5-   سوالات تحقیق. 4

    6-1-   محدوده تحقیق. 5

    1-6-1- محدوده زمانی. 5

    1-6-2- محدوده مکانی. 5

    1-6-3- محدوده موضوعی. 5

    1-7-   محدودیت تحقیق. 5

    1-8- واژه­گان کلیدی ..............................................................................................................................................5

    فصل دوم................................................................................................................................................................................................ 7

    مبانی نظری تحقیق. 7

    2-1-مقدمه. 8

    2-2-تاریخچه و اهمیت برنج. 9

    2-3-نظام بهره­برداری. 12

    2-4- عوامل موثر بر پراکندگی اراضی زراعی. 13

    2-4-1- ارث. 13

    2-4-2- خرید و فروش.........................................................................................................................................13

    2-4-3- عوامل محیطی و بوم شناختی. 14

    2-4- 4- عوامل اجتماعی و فرهنگی14…………………………………………………………………………………….

    2-4-5-عوامل کالبدی 14…………………………………………………………………………………………………….

    2-5- یکپارچه­سازی اراضی. 15

    2-5-1- یکپارچه­سازی اراضی در جهان. 15

    2-5-2- یکپارچه­سازی اراضی در ایران16…………………………………………………………………………………

    2-5-3- مراحل اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری18……………………………………………………..

    2-5-4- مزایای اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی19…………………………………………………………………

    2-5-5- تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در شهرستان شفت استان گیلان. 19

    2-6- توسعه پایدار22…………………………………………………………………………………………………………

    2-6-1- کشاورزی پایدار23………………………………………………………………………………………………….

    2-6-2- یکپارچه­سازی اراضی و کشاورزی پایدار 24

    2-7- ارزیابی اثرات زیست­محیطی. 24

    2-7-1- پیشینه تاریخی تدوین قوانین و مقررات ارزیابی اثرات زیست­محیطیو اهمیت قانونی آن در جهان. 25

    2-7-2- پیشینه تاریخی تدوین قوانین و مقررات ارزیابی اثرات زیست­محیطیو اهمیت قانونی آن در ایران. 25

    2-8- ابعاد زیست­محیطی توسعه پایدار 27

    2-8-1- حفظ تعادل اکوسیستم طبیعی. 27

    2-8-2- تلفیق امور توسعه با محیط­زیست.. 27

    2-8-3- برنامه­ریزی و مدیریت منابع طبیعی. 27

    2-8-4- استفاده بهینه از منابع آب، خاک و انرژی. 28

    2-8-5- جایگزینی منابع تجدید­پذیر 29

    2-8-6- برنامه­ریزی و مدیریت حوادث غیرمترقبه. 29

    2-8-7- کنترل آلودگی­های زیست­محیطی. 29

    2-9- پیشینه نظری. 29

    فصل سوم. 41

    روش اجرای تحقیق 42

    3-1- موقعیت جغرافیایی منطقه مورد مطالعه. 43

    3-1-1-معرفی شهرستان شفت.. 43

    3-2- روش تحقیق. 44

    3-3- جامعه و نمونه آماری............................................................................................................................................................. 44

    3-4- ابزار پژوهش.. 45

    3-5- روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری. 48

    3-5-1- روایی. 48

    3-5-2- پایایی. 48

    3-6- متغیرهای تحقیق و تعاریف عملیاتی49………………………………………………………………………………

    3-6-1-متغیر مستقل49……………………………………………………………………………………………………….

    3-6-2- متغیر وابسته49………………………………………………………………………………………………………

    3-7-فرضیه­های تحقیق. 49

    3-8- روش تجزیه و تحلیل داده­ها50……………………………………………………………………………………….

    3-8-1- آمار توصیفی50……………………………………………………………………………………………………..

    3-8-2- آمار استنباطی. 50

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................51                                                                                                                               تجزیه و تحلیل داده­ها52..…………………………………………………………………………………………………...

    4-1- مقدمه. 53

    4-2- یافته­های توصیفی جامعه آماری اراضی تجهیز شده 53

    4-2-1- ویژگی­های فردی. 53

    4-2-2- ویژگی­های نظام زراعی. 55

    4-2-3- ویژگی­های اقتصادی. 60

    4-2-4- فعالیت-های آموزشی- ترویجی. 63

    4-2-5- ابعاد زیست­محیطی. 64

    4-2-6- دانش ابعاد زیست­محیطی. 65

    4-2-7-اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی در اراضی شالیکاری........................................................................... 67

    4-3- یافته­های توصیفی جامعه آماری اراضی سنتی. 68

    4-3-1- ویژگی­های فردی. 68

    4-3-2- ویژگی­های نظام زراعی. 70

    4-2-3- ویژگی­های اقتصادی. 75

    4-2-4- فعالیت­های آموزشی-ترویجی. 78

    4-2-5-ابعاد زیست­محیطی. 79

    4-2-6-دانش ابعاد زیست­محیطی. 80

    4-3-آمار استنباطی. 81

    4-3-1- مقایسه ویژگی­های فردی، زراعی و اقتصادی کشاورزان دو گروه با استفاده از آزمونt 81

    فصل پنجم. 84

    بحث، نتیجه­گیری و پیشنهادها 85

    5-1-مرور کلی بر تحقیق. 86

    5-1-1- مقدمه. 86

    5-1-2- اهداف و سوالات. 87

    5-1-3- محدوده تحقیق. 87

    5-1-4- محدودیت تحقیق. 87

    5-1-5- روش و نوع تحقیق. 88

    5-1-6- متغیرهای تحقیق. 88

    5-1-6-1- متغیرهای مستقل. 88

    5-1-6-2- متغیر وابسته. 88

    5-1-7- فرضیه­های تحقیق....................................................................................................88 5-2- نتیجه­گیری................................................................................................................88

    5-2-1-یافته­های توصیفی.....................................................................................................88

    5-2-1-1- یافته­های توصیفی شالیکاران دارای اراضی تجهیز شده ...................................................................88

    5-2-1-2- یافته­های توصیفی شالیکاران دارای اراضی سنتی.......................................................................90

    5-2-2- یافته­های استنباطی........................................................................................................................92

    5-3- بحث.................................................................................................................................................93

    5-4- پیشنهادها..........................................................................................................................................93

    5-4-1- پیشنهادهای پژوهش حاضر...........................................................................................................94

    5-4-2- پیشنهادهایی برای پژوهش­های آینده.............................................................................................95

    منابع ..........................................................................................................................................................96

     

     

    منبع:

     

    1- آشکار، م. ع. و همکاران. (1385). بررسی نگرش کشاورزان به طرح یکپارچه­سازی در شالیزارهای مازندران (مطالعه موردی روستای گلیرد شهرستان جویبار)، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 55.

    2- آصفی، ع. (1382). کاربرد G.I.S در راستای توسعه روستایی (مورد یکپارچه­سازی اراضی کشاورزی، خلاصه مقالات کنگره توسعه روستایی: چالش­ها و اندازه­ها)، تهران، موسسه توسعه کشاورزی.

    3- آشکارآهنگرکلایی، م. ع. اسدپور، ح. علیپور، ع. (1385). بررسی نگرش کشاورزان به طرح یکپارچه­سازی اراضی در شالیزارهای مازندران، مطالعه موردی روستای گلیرد شهرستان جویبار، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال 14، شماره 55، صص 153-135.

    4- ابراهیمی، م. ر. کلانتری، خ. اسدی، ع. موحد محمدی، ح. صالح، ا. (1389). تحلیل طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از دیدگاه کارشناسان، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-41، شماره 3، صص 312-299.

    5- ابراهیمی، م.ص. کلانتری، خ. اسدی، ع. موحد محمدی، س.ح. صالح، ا. (1390). مقایسه پایداری مصرف نهاده­ها در مزارع شالیکاریسنتی و تجهیز شده ایران (مطالعه موردی استان گیلان)، علوم محیطی، سال نهم، شماره دوم، صص 64-53.

    6- احمد هاشمی، م. (1369). اقتصاد کشاورزی و سیستم­های بهره­برداری در کنتورهای بلوک شرق و غرب، وزارت جهاد کشاورزی.

    7- احمدی، ع. (1382). بررسی موانع و مشکلات پیشبرد یکپارچه­سازی اراضی در شهرستان کرمانشاه منطقه لنجانات استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی­ارشد توسعه روستایی، اصفهان، دانشکده صنعتی اصفهان.

    8- احمدی، ع. امین، ا. (1386). عوامل موثر بر تقاضای اجرای طرح­های یکپارچه­سازی زمین­های کشاورزی از دیدگاه کارشناسان شهرستان کرمانشاهو منطقه لنجانات اصفهان، مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال 11، شماره 11، صص 296-283.

    9- ارسلان، م. ر. اسماعیل­پور، ع. (1379). تاثیر کوچکی و پراکندگی واحدهای تولیدی بر هزینه­های تولید، مطالعه موردی گندم آبی در آذربایجان غربی، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه 30، سال هشتم.

    10- افتخاری، ع.ر. (1375). زمینه­های انجام فرایند یکپارچه­سازی اراضی زراعی در جهان با تأکید بر ایران.

    11- افتخاری، ع.ر. (1382). توسعه کشاورزی، مفاهیم، اصول، روش تحقیق، برنامه­ریزی در یکپارچه­سازی اراضی کشاورزی، تهران، انتشارات سمت.

    12- اللهیاری، م، ص.، کشاورز، ف.، چیذری، م( 1388). نگرش­ها و ارزش­های کارآفرینی در میان دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. فصلنامه پژوهشی مدیریت آموزش کشاورزی، سال 1388، شماره 9، (37- 29).

    13- امیرنژاد، ح. رفیعی، ح. (1388). عوامل موثر بر پذیرش یکپارچه­سازی اراضی شالی­کاران روستاهای منتخب مازندران، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 48، صص 238-229.

    14- بافکر، ه. و همکاران. (1369). پراکندگی اراضی زراعی در روستاهای تحت پوشش طرح توسعه کشاورزی حوزه آبریز هراز، تهران، وزارت کشاورزی، سازمان تحقیقات روستایی اقتصاد کشاورزی.

    15- بانک جهانی، حبیبی، ع. گرایی­نژاد، غ. ر. قبادی، ن. (1383). توسعه پایدار در جهان در حال تحول، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور، تهران.

    16- بسحاق، م. ر. (1380). تحلیلی بر توسعه­ی روستایی با تأکید بر بخش کشاورزی (مطالعه موردی: مناطق روستایی شهرستان ازنا)، پایان نامه کارشناسی­ارشد گروه جغرافیا و برنامه­ریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، دانشکده جغرافیا و علوم برنامه­ریزی.

    17- پاره­کار، م. پورمحسنی، ع. (1381). راهکارهای اجرایی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، اولین همایش علمی- کاربردی تجهیز، نوسازی و یکپارچه­سازی اراضی شالیزاری کشور، دانشگاه آزاد اسلامی قائم­شهر، صص 12-5.

    18- تشکر، ع. میرزایی، غ. (1381). دستاوردهای اقتصادی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران، اولین همایش علمی- کاربردی تجهیز، نوسازی و یکپارچه­سازی اراضی شالیزاری کشور، دانشگاه آزاد اسلامی قائم­شهر، صص 11-6.

    19- تقوایی، م. (1376). معرفی و مقایسه زمانی-مکانی عوامل موثر در خرد شدن و پراکندگی اراضی زراعی و مسئله یکپارچه­سازی، نشریه علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره 9.

    20- توسلی، م. (1387). بررسی تاثیر تجهیز و نوسازی و یکپارچه­سازی اراضی در شالیزارهای سنتی مازندران بر عملکرد تولید برنج، پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش دولتی شمال.

    21- توکلی، ا. کبری­فرد، ح. (1374). تأثیر یکپارچه­سازی اراضی کشاورزی بر تولید مورد مناطق لنجان و فلاورجان، اصفهان، مجموعه مقالات دومین سمپوزیوم سیاست کشاورزی در ایران.

    22- جمشیدی، ع. امین، ا. م. (1390). عوامل موثر بر پذیرش و اجرای طرح یکپارچه­سازی اراضی کشاورزی در استان ایلام، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال دوم، شماره 7، صص 118-103.

    23- حبیبی، علی. گرایی­نژاد، غ. قبادی، ن. (1383). توسعه پایدار در جهان در حال تحول، بانک جهانی، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور، تهران.

    24- حسنی­مقدم، م. (1374). مقایسه اقتصادی تولید برنج در اراضی یکپارچه و پراکنده دهستان سمسکنده شهرستان ساری، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 19.

    25- حقیقت، م. ص. ایروانی، ه. کلانتری، خ. قدیمی، س. ع. (1392). تحلیل موانع پذیرش طرح یکپارچه­سازی اراضی از دیدگاه کشاورزان استان فارس. مجله پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، سال ششم، شماره1، صص 110-97.

    26- حسین­زاده دلیر، ک. (1380). اصول و روش­های برنامه­ریزی ناحیه­ای، چاپ اول انتشارات سمت، تهران، 253 صفحه.

    27- حیدرپور، ز. (1385). یکپارچه­سازی و کاهش پراکندگی اراضی، اولویت توسعه روستایی، ماهنامه جهاد، شماره 275.

    28- حیدری، غ. (1375). یکپارچگی اراضی و توسعه کشاورزی در ایران، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 13، 203-145.

    29- خرمی، م. (1385). بررسی اثرات یکپارچه­سازی اراضی زراعی بر توسعه کشاورزی استان کرمانشاه (مطالعه موردی روستاهای دهستان حسن­آباد بخش روانسر، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران.

    30- خلیلیان، ص. (1378). توسعه پایدار و رفاه بهینه نسل­ها، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 27، تهران، صص 226-205.

    31- دبیری، ف. کیانی، م. (1386). بررسی قوانین و مقررات پیشگیرانه از جمله ارزیابی اثرات زیست محیطی در کشور ایران و چند کشور صنعتی، علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره پنجم، شماره چهارم، صص 109-95.

    32- دوات­گر، ن. شکوری­کتیگری، م. یزدانی، م. ر. (1390). ارزیابی اثر عملیات تسطیح اراضی بر تغییر مکانی برخی ویژگی­های مرتبط با حاصلخیزی حاک­های شالیزاری، نشریه دانش آب و خاک، جلد 22، شماره 2، صص 54-41.

    33- رسول­اف، ج. (1372). درباره مدیریت پایدار کشاورزی، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 4، تهران، صص 47-32.

    34- سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، 1385، آمار وضعیت برنجکاری در استان گیلان.

    35- سهیلی، ک. (1371). آثار پراکندگی اراضی کشاورزی بر بهره­وری اقتصادی آن، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق.

    36- شرفی، ع. (1386). مشکل تعدد و پراکندگی اراضی متعلق به هر زارع، جمله زیتون.

    37- شیرزاد، ح. (1386). یکپارچه­سازی اراضی به مثابه تصمیم جمعی دهقانی، ماهنامه علمی-ترویجی جهاد، شماره 276.

    38- شیرزاد، ح. (1386). یکپارچه­سازی اراضی به مثابه تصمیم جمعی و دهقانی، مجله جهاد، شماره 276، سال 27.

    39- شیرزاد، ح. (1376). فرایند یکپارچه­سازی اراضی در بین شالیکاران استان مازندران، کاربرد تئوری بنیانی، پایان نامه کارشناسی­ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.

    40- صدوق، م. ب. (1380). توسعه و توسعه پایدار، فصلنامه محیط­زیست، شماره 39، تهران، صص 26-18.

    41- عادلی­ساردویی، م. حیاتی، ب. ­ا. ظریفیان، ش. حسینی­نسب، س. د. (1390). عوامل موثر بر پایداری عملیات کشاورزی در شهرستان جیرفت (مطالعه موردی محصولات: پیاز، سیب­زمینی و گوجه­فرنگی). نشریه اقتصاد و توسعه­کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی). جلد25. شماره 4. صص 468-459.

    42- ظریفیان، ش. دماوندی، ع. سعدی، ح. (1391). عوامل موثر بر پذیرش طرح یکپارچه­سازی اراضی در روستای کبودرآهنگ استان همدان، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 26، شماره 4، صص 243-237.

    43- طالب، م. (1367). عوامل موثر در تقطیع اراضی کشاورزی و لزوم یکپارچگی زمین­ها، واحد بهره­برداری، مجله رشد جغرافیا، شماره 1391و 14.

    44- عبدالهی، م. (1377). نظام­های بهره­برداری کشاورزی در ایران، معاونت امور نظام بهره­برداری وزارت کشاورزی.

    45- عظیمی، ر. (1386). تحلیلی بر روند اجرایی طرح تجهیز و نوسازی و یکپارچه­سازی اراضی شالیزاری استان مازندران، انتشارات جهاد کشاورزی، ساری.

    46- عبداله­زاده، غ. کلانتری، خ. (1385). تحلیل عوامل موثر بر پراکندگی و تقسیم شدن اراضی کشاورزی، مجله کشاورزی، سال 8، شماره 1، صص 45-33.

    47- علیزاده، ک. کیخا، ز. (1388). تأثیر یکپارچه­سازی اراضی بر عملکرد محصولات کشاورزی دهستان لوتک شهرستان زابل، فصلنامه جغرافیایی چشم­انداز زاگرس، سال دوم، شماره3، صص 152-139.

    48- کلانتری، خ. حسینی، م. عبدله­زاده، غ. (1384). سازمان­دهی و یکپارچه­سازی اراضی کشاورزی با استفاده از تجارب کشورهای اروپاس شرقی، فصلنامه روستا و توسعه، سال 8، شماره 3، صص 104-67.

    49- کمیته ملی توسعه پایدار، (1382). گزارش اجلاس جهانی توسعه پایدار، (ژوهانسبورگ، 13-4 شهریور 1381)، چاپ اول، انتشارات سازمان حفاظت محیط­زیست، تهران.

    50- مسیبی، م. (1371). مشکلات یکپارچه­سازی اراضی کشاورزی و نقش روش­های ترویجی، چکیده مقالات هشتمین سمینار علمی ترویجی کشاورزی کشور.

    51- منوری، س. م. (1384). ارزیابی اثرات زیست محیطی، تهران.

    52- ممتازپور، م. (1374). تشریح ویژگی­های حوزه زاینده­رود و بازنگری در تخصیص منابع آبی برای استفاده بهینه از این منابع، مجموعه مقالات کنفرانس منطقه­ای مدیریت منابع آب، دانشگاه صنعتی اصفهان، صص 806.

    53- منتظرنجف­آبادی، م. ج. (1365). اوضاع طبیعی دشت اصفهان و تاثیر زاینده­رود بر آن، پایان نامه کارشناسی­ارشد گروه جغرافیا دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان.

    54- نصیری، ح. (1379). توسعه پایدار: چشم­انداز جهان سوم، چاپ اول، انتشارات فرهنگ و اندیشه، تهران، 255 صفحه.

    55- نوروزیان، م. (1378). تحلیلی بر مسائل یکپارچه­سازی اراضی در بخش مرکزی شهرستان بستان­آباد، پایان نامه کارشناسی­ارشد، اصفهان، دانشکده جغرافیا.

    56- وثوقی، م. صفی­نژاد، ج. امینی، پ. نبی­زاد، م. (1364). گزارش مقدماتی: بررسی مشکلات اقتصادی اجتماعی ناشی از پراکندگی در قالب واحد کشاورزی سنتی شهرستان سربند اراک، دانشگاه تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی.

    57- پزدانی، س. دوراندیش، آ. (1382). مقایسه بهره­وری عوامل تولید برنج در مناطق عمده کشت: کاربرد شاخص ترنکویست- تیل، مجله علوم و صنایع کشاورزی، جلد 17، شماره 1، صص 11-3.

    58-Alizadeh, M.R. (2003). Economic comparision of traditional and mechanized rice transplantation with emphasis on the rol of labor in the production. Rice Research Institute of Iran. Rasht (Iran).

    59- Blenesis, Attila, Rusu, Marioara, (2006), Land Consolidation And Development In Romania.

    60- Brower,F. (2004). Sustaining agriculture and The rural invironment (governance, policy and Multifunctional). UK Edward  Edger publishing Limited.

    61-Crecente, R., C. Alvarez, and U. Far. 2002. Economic, Social and environmental impact ofland consolidation in Galicia. Land Use Policy. 19: 135-147.

    62- FAO. 2003. The Design of Land consolidation pilot projects in central and Eastern Europe, Rom.

    63- Filho, W.L. (2004). Ecological agriculture and Rural Development in central and eastern European countries. NATO science series, series V: science and technology policy, 44, IOS press.

    64- Gold, M.V. (2001). Sustainable agriculture: Definition and terms. Available United States Department of Agriculture, USA.

    65- Gonzalez Garcia I. 2007. Land consolidation in Spain: the Land registry perspective. Report on the UNECE workshop on the effective and Sustainable Land management: a permanent challenger for each society. Munich, Genmany: 44-25 May. 2007.

    66- Haverkort, A. (1998). Knowledge systems agricultural development, 16-page-booklet for workshop wageningen university: international Agricultural center, (7-10).

    67- Jalalzadeh, M. (2005). Small and peasant farming systems, challenges and guidelines. Small and  peasant farming systems conference. Deputy of Extension and forming systems. Ministry of agri-jahad Tehran.

    68- Jhon, L. (2003). Agriculture cooperative management and business environment. Journal of agribusiness, 79.

    69- kamali, H. (2005). Problems and challenges of small and peasant cropping systems in Tehran province. Small and peasant farming systems conference. Deputy of Extension and farming systems. Ministry of agri-jihad. Tehran. (In farsi).

    70- Karami, E. (1995). Agricultural Extension: The Question of Sustainable Development in Iran journal of Sustainable Agriculture, Vol5, No (1/2), pp. 61-72.

    71- Massikamae, Siim, (2006), Land Fragmentation And the For The Land Consolidation In Estonia.

    72- Meha, Murat, Kadiri, Qemaj 1, (2006), Study Of Approach In Land Consolidation In Consovo Financed By European Of Agency Reconostruction.

    73- Mohammadi, H. (2005). Study on economical efficiency of agricultural farming system with focus on role of agricultural production cooperatives. Deputy of Extension and farming Systems. Ministry Of Agri-jihad, Tehran. (In farsi).

    74- Motiee Langrodi, S.H. (2002). Economical Geography of Iran, Mashhad University-jihad Ppublication Mashhad. (In farsi).

    75- Najafi, Gh. (2006). Agricultural farming system. Dehati journal, 3 (36).

    76- Niroula, G.S. and G.B. Thapa. 2005. Impacts and causes of land fragmentation, and Lessons Learned from Land consolidation in South Asia. Land Use Policy. 22: 358-372.

    77- Person, P. (2000). The Promotion Of Rural development Through Agriculture, Joint Workshop, Organized, Organised By ICAO-ICA Europe, In Collaboration With OGECA and MOSZ, Budapest, 17-20 June.

    78- Sallaku, Fatbardh, (2006), The Role higher Education On Land Consolidation Program Agricultural University Of Tirana, Albania.

    79- Sallaku, Fatbardh, Shehu, Agimi, (2004), Assessment Of Mass Valation Metodology for Compensation In And Land reform Process In Albania.

    80- Sandqvist, P. and L. Andeason. (2007). A Study of the impacts of land fragmentation on agriculture productivity in Northern Vietnam. The Australian Journal of Agriculture and Resource Economics, 51 (2), 195-211.

    81- Zhou, Y. (2008). The responding relationship between plants and environment is the essential principle for agricultural Sustainable development. Available: www.sciencedirectes.com.

                                    


موضوع پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , نمونه پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , جستجوی پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , فایل Word پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , دانلود پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , فایل PDF پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , تحقیق در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , مقاله در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , پروژه در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , پروپوزال در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , تز دکترا در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , پروژه درباره پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت , رساله دکترا در مورد پایان نامه اثرات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی بر روی ابعاد زیست محیطی کشاورزی پایدار در شهرستان شفت

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) رشته: مدیریت کشاورزی چکیده تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از گام­های مهم ایجاد زیربنای لازم برای تولید هرچه بیشتر محصول برنج می باشد هدف از این عملیات در یک جمله استفاده بهینه از آب، خاک و نهاده­ها می­باشد. در این راستا، به منظوربررسی عوامل پیش­برنده و بازدارنده توسعه تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری در غرب استان گیلان تحقیق به روش ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد ( M.A ) گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده توسعه روز افزون جمعیت شهرنشین کشور و عدم پیش بینی اراضی کافی و مناسب برای توسعه شهرها، لزوم مکان یابی اراضی برای توسعه شهری ، چه با ارزیابی امکانات رشد کالبدی و توسعه شهرهای موجود همراه با تعیین جهات، حدود منطقی و مراحل مختلف توسعه انها در اینده و چه با تعیین نقاط روستایی که در اینده از نظر میزان جمعیت و ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جفرافیای انسانی گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده : فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

دانشکده علوم پایه ، گروه جغرافیای انسانی پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد «M.A » گرایش : برنامه ریزی روستایی مقدمه بررسی بستر های فعالیت ، بخصوص کشاورزی و عوامل موثر در کیفیت و کمیت تولیدات آن که خود نقش موثری در توسعه فعالان دارد و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . احضاء عوامل و تعیین اولویت عوامل اثر گذار و مشخص نمودن نقش هر یک از ضرورت های یک مطالعه است . در فعالیت ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري بهمن 93 چکيده آنچه بايد امروزه در ارتقاء کيفيت روستاهاي کشورمان مدنظر قرار گيرد ، تعيين نوع مداخله مناسب روستايي بر اساس ويژ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت مناطق خشک و بیابانی به نام خدا 1-1 مقدمه : کشور ایران بر روی کمربند خشک جغرافیایی جهان واقع گردیده،بطوریکه بخش قابل توجهی از مساحت کشور را کویرها و اراضی بیابانی در بر می‌گیرند. وجود محدودیت‌های اقلیمی و ادافیکی، ساختارهای اکولوژیکی را در این مناطق بسیار آسیب‌پذیر نموده بنحوی که هرگونه فشار ناشی از تحولات نامتعارف طبیعی و یا ...

پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده در این تحقیق به بررسی تغییرات کاربری اراضی شهری شهرداری منطقه سه تبریز (مقایسه طرح تفصیلی جدید و قدیم) پرداخته شده است. جامعه آماری را شهرداری منطقه سه کلانشهر تبریز تشکیل می دهد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می گردد وجهت جمع­آوری مبانی نظری ، گردآوری داده­ها از روش کتابخانه­ای و ازاسناد ...

پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده در این تحقیق به بررسی تغییرات کاربری اراضی شهری شهرداری منطقه سه تبریز (مقایسه طرح تفصیلی جدید و قدیم) پرداخته شده است. جامعه آماری را شهرداری منطقه سه کلانشهر تبریز تشکیل می دهد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می گردد وجهت جمع­آوری مبانی نظری ، گردآوری داده­ها از روش کتابخانه­ای و ازاسناد ...

ثبت سفارش