پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم

word 678 KB 30128 215
1391 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۷۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی شهری

    چکیده

     

    در این تحقیق به بررسی تغییرات کاربری اراضی شهری شهرداری منطقه سه تبریز (مقایسه طرح تفصیلی جدید و قدیم) پرداخته شده است. جامعه آماری را  شهرداری منطقه سه کلانشهر تبریز تشکیل می دهد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می گردد وجهت جمع­آوری مبانی نظری ، گردآوری داده­ها از روش کتابخانه­ای و ازاسناد ومدارک شهرداری منطقه سه بهره گرفته شده است. همچنین در پاسخ به سوالات تحقیق از آزمون­های آماری توصیفی استفاده گردیده است. نتایج نشان می دهد که بیشترین تغییرات کاربری در بخش مسکونی و کمترین تغییرات در کاربری تجهیزات شهری– خدماتی می باشد.

     

     

    واژه­های کلیدی: شهرداری منطقه سه- کاربری اراضی- طرح تفصیلی قدیم و جدید- تبریز

    حیات بشر بر روی کره زمین بخصوص از زمانی که انسان به تکنولوژی دست یافت منشاء تحولات عظیمی در سطح زمین گردید(Gant & etal, 2011, 270). امروزه، شهرنشینی و توسعه شهری یکی از پدیده­های ویژه است. رشد سریع شهرها و پیشی گرفتن آن از توانائی­ها و منابع مدیران شهری، ارائه خدمات شهری مناسب را برای مدیران شهری به یک چالش عظیم تبدیل نموده است. تحولاتی همچون تراکم جمعیّت، دشواری رفت و آمد در محیط­های شهری، آلودگی­های هوا و ناامنی­های اجتماعی، و... برخی از مشکلاتی است که ذهن کارشناسان و صاحب­نظران در حوزه­های مختلف را به خود مشغول نموده است. یکی از تحولاتی که در حوزه مدیریت شهری می توان به آن اشاره نمود، تغییرات کاربری اراضی می باشد که بدون درنظر گرفتن پتانسیل و قابلیت اراضی، تأثیرات بسیار منفی و غیرقابل جبرانی مانند تغییر در پوشش گیاهی، افزایش زمین های بایر و شخم خورده، قطع درختان جنگلی، دگرگونی و تخریب اراضی، افزایش فرآیند بیابانی شدن، آلودگی آبها و منابع زیستی و... به همراه داشته است(موسایی و همکاران، 1389، 77). بر همین اساس عوامل متعددی من جمله؛ نبود زیرساخت های لازم، هجوم جمعیت به شهرها ، ضعف طرح های شهری و فقدان مدیریت شهری کارآمد باعث نابسامانی کاربری اراضی شهری شده و فضایی ناامن را برای شهروندان به ارمغان آورده و توسعه پایدار شهری را به خطر انداخته است(عظیمی، 1387، 39). لذا هدف از این فصل ارائه یک دیدگاه کلی از موضوع  تحقیق به خواننده می­باشد. مطالب این فصل به صورت کلاسیک تدوین شده و شامل مواردی چون بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، کاربرد نتایج تحقیق، سوالات تحقیق، قلمرو تحقیق، جنبه نوآوری تحقیق، محدودیت­های تحقیق، تعاریف واژه­های تحقیق و ساختارتحقیق می­باشد.

    1-2) بیان مسئله

    بررسی کاربری اراضی شهری؛ چگونگی استفاده، توزیع، حفاظت، ساماندهی مکانی– فضایی فعالیت­ها و عملکردهای شهری را بر اساس خواست و نیازهای جامعه شهری، بررسی می­کند. امروز با توجه به رشد نابسامان کالبدی شهرها و بی تعادلی در کاربریهای موجود و از طرفی برای ارتقای کیفی شهر نشینی و تعادل بخشی و ساماندهی و بهینه گزینی کاربری ها، اراضی شهرها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است(پیران، 1381، 25). اراضی شهری در بسیاری از کشورهای ییشرفته رابطه تنگاتنگ با فضای باز و کارکرد های فرهنگی - هنری، گذاران اوقات فراغت و گردشگری دارند، که باتوجه به شرایط  مناسب کالبدی – فضایی شان نقش مهمی در تقویت حیات مدنی و خاطرات جمعی  شهروندان ایفا می­کنند(Catanese, 1988,24). اگر با استناد به بسیاری از مباحث و مطالعات علوم شهری  بپذیریم  که اراضی شهر  مهم­ترین و موثرترین عامل در کمیت و کیفیت عملکردی هر شهر است، این پرسش­ها مطرح می­شود : کاربری­های شهری چگونه باید باشد؟ چه ویژگی­هایی دارد؟ مشکلات و پتانسیل­های آن کدام است؟ بین توسعه کل شهر و ویژگی های اراضی شهر چه ارتباطی وجود دارد؟ و برای آینده آن چه برنامه­ای باید تهیه گردد؟( Jieying & et al, 2006, 70).  امروزه اراضی شهری به ویژه در کشورهای جهان سوم باتوجه به تعدد نقش­ها و کارکردهایشان با مشکلات مختلفی روبه رو هستند، از این رو به دلیل عوارض ناشی از رشد شهرنشینی  مانند تمرکز جمعیت، اشغال اراضی جدید، توسعه حمل و  نقل ماشینی و ...ضرورت های  جدیدی در مورد نحوه تقسیم اراضی  شهری به وجود آمده است(حکمت نیا، 1389، 85). نخستین  اقدام­ در زمینه تفکیک  اراضی مربوط به  تدوین مقرراتی برای تقسیم  زمین می­باشد که بیشتر  جنبه  مهندسی و تدوین مقررات ثبت املاک را دارد و  به تدریج با  اهداف اقتصادی، اجتماعی  و اصول برنامه ریزی همراه ­گردید ( براتعلی خاکپور و همکارن، 1386، 45 ).

    استفاده  صحیح و آماده سازی زمین، هدف اصلی برنامه ریزی  کاربری اراضی است. لیکن برنامه ریزی کاربری زمین، ابتدا به محیط فیزیکی و  سپس به مکان­یابی فعالیت­های صنعتی، مسکونی و ... در ارتباط با یکدیگر می پردازد (بحرینی، 1377، 27). موضوع زمین و چگونگی استفاده از آن همواره موضوع و بستر اصلی برنامه ریزی شهری بوده و در حقیقت  سرنوشت  نهایی طرح توسعه شهری و نظارت بر نحوه استفاده از زمین رقم می زند و همواره یکی از مسائل  اجتماعی -  اقتصادی کالبدی در شهرنشینی معاصر می­باشد( هاشم زاده همایونی، 1379، 713 ). طرح کاربری زمین، پیشنهادی برای کاربرد آتی از زمین و ساختار  شهری است که تمامی اصول و فرضیه­ها و نتایج مطالعات قبل را در خود جای داده  و از ابزارهای مهم اجتماعی، اقتصادی  و کالبدی  برخوردار است که نه تنها اثرات بسیاری بر سرمایه گذار و تصمیمات عمومی و خصوصی می­گذارد،  بلکه نقش مهمی در میزان رشد شهری  و کیفیت مفید کالبدی شهر دارد(Peijun & et al, 2010, 926). بطور کلی، کاربری زمین شهری  انواع فعالیت­های شهری  مانند مسکونی، درمانی، آموزشی، اداری ، راه­ها ، معابر و نظایر آن­ها و تغییرات صورت گرفته شده از کاربری زمین را مشخص می­کند ( شیعه، 1380،  120). با توجه به مباحث فوق به نظر  می­رسد، مطالعه روند کاربری به منظور درک صحیح از تغییرات به وجود آمده در کاربری­های شهری که بیشتر به دلیل رشد و توسعه جمعیت شهری بوده است از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از طرفی در سال­های اخیر طرح­های مختلفی به منظور مشخص نمودن کاربری­های شهری ارائه شده است که از آن جمله می­توان به طرح تفصیلی اشاره نمود؛ ولی این طرح­ها به دلایلی به طور کامل به اجرا در نیامده­اند. بر همین اساس نیز محقق به دنبال تحلیلی بر تغییرات کاربری در اراضی شهرداری منطقه سه شهر تبریز در تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم می­باشد.

     

    اهمیت و ضرورت موضوع

    تغییرات جمعیتی سبب تغییر فعالیت های اقتصادی شده و نقطه آغاز تغییرات کاربری اراضی به شمار می رود(محرابی، 1389، 82). در واقع بهره برداری بی رویه، تغییرات نادرست کاربری اراضی و دست اندازی بشر به عرصه های منابع طبیعی، روز به روز بر برهم زدن تعادل های منطقه ای می افزاید. در دهه های اخیر شاهد تغییر کاربری اراضی در بسیاری از شهرها هستیم که تحت تأثیرعوامل مختلفی شکل گرفته است به طور مثال در اراضی رها شده، سطوحی از مراتع به مناطق مسکونی و ویلاسازی تبدیل شده اند(راهداری، 1385، 25). کاربری زمین همواره یکی از مهمترین عواملی بوده است که انسان از طریق آن محیط‌زیست خود را تحت تأثیر قرار داده است و از نظر تاریخی مهمترین تغییر کاربری اراضی که انسان انجام داده است، از میان بردن جنگل‌ها و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی و سکونتگاهها بوده است(دلیر و همکاران، 1386، 67). رشد شهر منجر به تغییر کاربری زمین و پوشش زمین دربسیاری از مناطق سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه شده است. همچنین رشد جمعیت بی سابقه همراه با فعالیت های توسعه بدون برنامه ریزی قبلی منجر به وارد کردن خسارت به اراضی کشاورزی و تفریحی و ... شده است. تغییرهای کاربری اراضی شهری  ناشی از نیروهای انسانی در نتیجه تصرف انسان از محیط زیست است که شناخت این تغییرات را به یک ضرورت تبدیل کرده است(Chang, 2007, 22).  امروزه کاربری زمین شهری، جزو مفاهیم پایه و اصلی دانش شهرسازی و در واقع شالوده شکل گیری آن است و به اندازه ای اهمیت دارد که برخی از برنامه ریزان شهری در کشورهای پیشرفته آن را مساوی با برنامه ریزی شهری می دانند(حسین راده و ملکی، 1386، 62). بررسی کاربری اراضی شهری،  چگونگی نحوه استفاده،  توزیع، حفاظت، سامان دهی مکانی - فضایی فعالیت ها و عملکردهای شهری را بر اساس خواست و نیازهای جامعه شهری را مورد مطالعه قرار می دهد(بایبوردی و همکاران، 1384، 20). همچنین با گسترش شهرنشینی و رشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای، این مفهوم به صورتی وسیع تر در قالب طرح های: آمایش سرزمین، طرح ریزی کالبدی، جامع، ساختاری - راهبردی و تفصیلی، از جایگاه خاصی برخوردار می گردد. لذا با  توجه به این نکته که نظارت ومدیریت بر کاربری اراضی شهری یکی از مهم ترین بخش از وظایف مدیریت شهری می باشد؛ بررسی و نحلیل چگونگی روند تغییرات کاربری اراضی شهری در طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم ضروری به نظر می‌رسد.

    1-4) اهداف تحقیق:

    اهداف این تحقیق عبارتند از:

    1-4-1) وضعیت موجود کاربری اراضی شهری در محلات شهرداری منطقه سه تبریزبه منظور بررسی مغایرتها درقبال پیشنهادات طرح تفصیلی جدید؛

    1-4-2) بررسی کاربریهای اراضی شهری  پیشنهادی طرح تفصیلی جدید؛

    1-4-3) بررسی تغییرات کاربری اراضی شهری طرح تفصیلی جدید وقدیم نسبت به یکدیگر در شهرداری منطقه سه تبریز.

    1-5) کاربرد نتایج تحقیق

    1-5-1) نتایج حاصل از این تحقیق می تواند به عنوان الگویی برای شهرداری­های استان آذربایجان­شرقی باشد تا با استفاده از نتایج تحقیق و شناخت و بررسی تغییرا ت کاربری اراضی شهری خود، بتوانند گامی موثر در جهت مدیریت کاربری اراضی شهری بردارند.

    1-5-2) دانشجویان دانشگاهها می توانند از این تحقیق به عنوان یکی از منابع پژوهشی استفاده نموده و تحقیقات دیگری را در جهت کاملتر نمودن نتایج این تحقیق انجام دهند.

     

    1-6) سئوالات تحقیق

    1-6-1) وضعیت موجود کاربری در محلات شهرداری  منطقه سه  شهر تبریز چگونه است؟

    1-6-2) وضعیت پیش­بینی شده کاربری در طرح­های  تفصیلی جدید چگونه بوده است؟

    1-6-3) روند تغییرات کاربری اراضی شهری در طرح تفصیلی جدید با مقایسه                                                                                                                                                                  طرح تفصیلی قدیم در شهرداری منطقه سه تبریز چگونه بوده است؟

     

    1-7) قلمرو تحقیق

    قلمرو تحقیق را از نظر زمانی و مکانی  و موضوعی می توان به شرح زیر تفکیک نمود :

    1-7-1 ) قلمرو زمانی :

    این تحقیق در فاصله زمانی بین طرح تفصیلی قدیم ( از سال 59 تا 74) و طرح تفصیلی جدید(از سال 74 تا 90)  انجام گرفته است.

    1-7-2) قلمرو مکانی :

    قلمرو مکانی این تحقیق شهرداری منطقه 3 کلان شهر تبریز می باشد.

    1-7-3) قلمرو موضوعی :

    چهار چوپ موضوعی این تحقیق به شرح زیر می باشد :

    الف) تشریح مفاهیم کاربری اراضی؛

    ب ) تشریح عوامل موثر بر تغییرا ت کاربری اراضی شهرداری منطقه سه تبریز؛

    ج ) بررسی وتحلیلی بر روند تغییرات کاربری اراضی شهرداری منطقه سه تبریز.

     

    1-8) محدودیت‌های تحقیق

    با شروع انجام هر هدفی با محدودیت ها و مشکلات متعددی روبرو می شویم. بنابراین جهت تسهیل انجام کارها بایستی محدودیت ها را شناسایی و در جهت رفع آنها اقداماتی را صورت داد. محدودیت های تحقیق حاضر به شرح زیر می باشد.

    1-8-1) کمبود کتابهای تالیف شده و یا ترجمه شده در زمینه کاربری اراضی که تنها تعداد محدودی از مولفین و مترجمین در این زمینه آثاری را به فارسی ترجمه کرده بودند، که این محدودیت با مراجعه با سایت های اینترنتی و مطالعه کتب در دسترس، منابع موضوعات مشابه مرتفع گردید.

    1-8-2) مبهم بودن موضوع تحقیق در جامعه مورد بررسی که با مصاحبه حضوری، شرح مفهوم واژه ها و موضوع تحقیق این مشکل نیز مرتفع گردید.

    1-8-3) در دسترس نبودن افراد متخصص در حوزه مدیریت شهری که با صرف وقت بیشتر این محدودیت نیز مرتفع گردید.

    1-9) ساختار تحقیق 

    این تحقیق شامل پنج  فصل به صورت ذیل می‌باشد:

    فصل اول: کلیات تحقیق را در بر می گیرد که شامل مقدمه، بیان مسئله، اهمیت موضوع تحقیق، اهداف تحقیق، کاربرد نتایج تحقیق، سوالات تحقیق، قلمرو تحقیق، جنبه های نوآوری، محدودیت های تحقیق، تعاریف واژه­ها و ساختار تحقیق می شود.

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق شامل دو گفتار می شود که گفتار اول مربوط به مبانی نظری و گفتار دوم پیشینه تحقیق را شامل می شود.

    فصل سوم: شامل روش تحقیق، جامعه آماری، ابزار و روش جمع آوری اطلاعات، و روش تجزیه و تحلیل داده­ها می‌شود.

    فصل چهارم: شامل  تجزیه و تحلیل داده­های بدست آمده می باشد.

    فصل پنجم: در این فصل نیز به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم پرداخته شده است.

    Abstract

     

     

    This study examines the changes in urban land use Tuesday Tabriz Municipality (compared to the detailed design of the new and old) are discussed. The population of this study comprises the city of Tabriz metropolitan region Tuesday. This research is a type of applied research. To collect the data, the population of Tabriz is used Azasnad documents regional council Tuesday.Also, in order to answer the research questions of statistical tests were used. The results show that the maximum and minimum changes for residentialusechangesinequipment-services.
     

    Key Words: District Three City - Land - detailed design of old and new - Tabriz

  • فهرست:

      عنوان                                                                                                 

    صفحه

    فصل اول : کلیّات تحقیق

     

     1-1. مقدمه

    2

    1-2. بیان مسئله                                                                                                    

    3

    1-3. اهمیت موضوع تحقیق

    5

    1-4. اهداف تحقیق

    6

    1-5. کاربرد نتایج تحقیق                                                                                             

    6

    1-6. سوالات تحقیق

    7

    1-7. قلمرو تحقیق

    7

    1-8. محدودیت­های تحقیق

    8

    1-9. ساختارتحقیق

    8

    فصل دوّم : پیشینه تحقیق

     

    2-1. مقدمه

        11

    2-2. تاریخچه کاربری اراضی

    12

    2-3. کاربری اراضی چیست

    14

    2-4 عدالت اجتماعی در مطالعات شهری-جغرافیایی

    17

    2-5 نظریه عدالت اجتماعی در جغرافیایی شهری

    22

    2-6. نقش عدالت اجتماعی در توسعه شهری

    24

    2-7. برنامه ریزی کاربری اراضی شهری

    28

    2-8. تعریف و ویژگی های رشد هوشمند

    30

    2-9. انواع کاربری اراضی شهری

    36

    2-10. کاربری زمین شهری

    40

    2-11. زمین از دیدگاه توسعه ی پایدار شهری

    43

    2-12. کاربری زمین و برنامه ریزی شهری

    44

    2-13. کاربری زمین در طرح های توسعه ی شهری ایران

    45

    2-14. استانداردهای کمی شهر سازی

    47

    2-15 دیدگاه های نظری کاربری اراضی شهری

    53

    2-16 پیشینه تحقیق

    55

     

    فصل سوّم : روش شناسی تحقیق

     

    3- 1. مقدمه

    63

    3- 2. معرفی شهر تبریز

    63

    3-3. عوامل اقلیمی تبریز

    65

    3-4. فرهنگ شهری تبریز

    74

    3-5. فرهنگ های زیست شهری تبریز

    80

    3-6. روش تحقیق

    85

    3-7. جامعه ونمونه آماری

    85

    3- 8. ابزار وروش گردآوری داده ها

    85

    3- 9. روش تجزیه وتحلیل داده ها

    86

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

     

    4- 1. مقدمه

    92

    4- 2. مشخصات  کاربری اراضی و جمعیت­شناختی شهرداری منطقه سه  تبریز

    92

    4- 3. آمارهای توصیفی مربوط به تغییرات کاربری اراضی شهری شهرداری

    102

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

     

    5- 1. مقدمه

    189

    5- 2. بحث و نتیجه گیری

    189

    5- 3. پیشنهادها

    194

    منابع و مأخذ

     

    منابع فارسی

    196

    منابع انگلیسی

    198

    منبع:

    منابع و مأخذ:

    - اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی

    - بحرینی ، سید حسین (1377 ) ، فرآیند  طراحی  شهری ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ اول ، تهران .

    - پیران ( 1381 ) ، برنامه ریزی کار بری اراضی  برای توسعه شهری ، ترجمه کیوان کریمی ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ اول .

    -پورمحمدی، محمد رضا): 1382)برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، تهرآن: انتشارات سمت.

    -رضویان، محمدتقی: (1382 (برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، تهران: انتشارات منشی.

    -زاهدی، شمس السادات): 1385( بسط مفهومی توسعه پایدار،فصلنامه مدرس علوم انسانی،دوره 10 ، شماره

    . -سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجانشرقی:(1385) آمارنامه استان آذربایجان شرقی.

    -صابریفر، رستم:(1378) نقد و تحلیل برنامه ریزی کاربری اراضی شهری نمونه موردی: مشهد، رساله دوره دکتری جغرافیای انسانی (برنامه ریزی شهری): تهران، دانشگاه تربیت مدرس(

    - شیعه ، اسماعیل(1375)،مقدمه ای بر برنامه ریزی کاربری اراضی شهری . چاپ پنجم. انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.

    - زیاری، کرامت، بشارتی فرد، صادق و رشیدی فرد، سید نعمت الله(1389)، ارزیابی کاربری اراضی شهر دهدشت (استان کهگیلویه و بویراحمد)، ماهنامه آمایش محیط،سال سوم، شماره دهم، صص 1-22.

    -خاکپور، براتعلی، ولایتی، سعداله و کیانزاد، قاسم(1386)، الگوی تغییر کاربری اراضی شهر بابل - طی سال­های 1362 تا 1387، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه ای، شماره نهم، صص 45-64.

    -حکمت نیا، حسن(1389)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهر بهاباد با استفاده از الگوی تحلیلی SWOT، مجله مطالعلت شهر ایرانی اسلامی، سال اول، شماره دوم، صص83-94.

    -موحد، علی و صمدی، محمدحسین(1390)، ارزیابی کمی و کیفی کاربری اراضی شهر مریوان، مجله پژوهش­های جغرافیای انسانی، سال چهل و سوم، شماره هفتادو هشتم، صص 45-66.

    -نظری سامانی، علی اکبر ، قربانی، مهدی و کوهبانی، حمید رضا(1389)، ارزیابی روند تغییرات کاربری اراضی حوزه آبخیز طالقان در دوره   1366 تا 1380، فصلنامه مرتع، سال چهارم، شماره سوم، صص 442-.415

    -هاشم زاده همایونی ، مهرداد ( 1378) ، زمین شهری  کالا یا ثروت همگانی ، مجموعه مقالات     همایش  زمین  و توسعه شهری ، تهران .

    - مهدیزاده، جواد: برنامه ریزی کاربری زمین از دیدگاه توسعه پایدار،مهندسین مشاور فرنهاد، نشریه.

    - مهندسین مشاور شهرسازی ومعماری زیستا: طرح تفصیلی جدید تبریز – 1385

     


موضوع پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, نمونه پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, جستجوی پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, فایل Word پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, دانلود پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, فایل PDF پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, مقاله در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, پروژه در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, پروژه درباره پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی در شهرداری های کلان شهر تبریز (مطالعه موردی منطقه سه شهرداری تبریز) طرح تفصیلی جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قدیم

پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده در این تحقیق به بررسی تغییرات کاربری اراضی شهری شهرداری منطقه سه تبریز (مقایسه طرح تفصیلی جدید و قدیم) پرداخته شده است. جامعه آماری را شهرداری منطقه سه کلانشهر تبریز تشکیل می دهد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می گردد وجهت جمع­آوری مبانی نظری ، گردآوری داده­ها از روش کتابخانه­ای و ازاسناد ...

اثربخشی مقررات طرح های تفصیلی بر نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر اصفهان چکیده با توجه به مشکلات موجود در شهرهای بزرگ مانند گسترش شهر بر روی اراضی باارزش کشاورزی پیرامون و فرسودگی فضایی – کالبدی بافتهای درونی شهر، لزوم اتخاذ روشها و راهبردهایی جهت برقراری توسعه پایدار شهرها بیش از پیش ضرورت دارد. در این خصوص راهبرد توسعه درون زای شهری، یعنی توجه به بهسازی بافت و نوسازی در بافتهای ...

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از پدیده هایی که شهرهای امروز و به ویژه شهرهای بزرگ با ان مواجه اند ، پدیده بلندمرتبه سازی می باشد.رشد شتابان و بی رویه جمعیت در شهرها و به تبع ان نیاز به مسکن در سطح وسیعی، از یک سو ونیز جلوگیری از گسترش افقی شهرها از سوی دیگر ، احداث ساختمان های بلند را به عنوان راه حلی در مقابل مسأله زمین ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده مهمترین معیار برای تحلیل وضعیت عدالت فضایی در شهر چگونگی توزیع تسهیلات و خدمات شهری است و میزان و چگونگی توزیع تسهیلات می تواند نقش مؤثری در جابجایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد. این پژوهش با هدف تحلیل عدالت فضایی در نقاط شهری گرگان با تأکید بر تسهیلات عمومی شهری وبررسی ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ ی سنجش‌ از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده توزیع و مکان‌یابی بهینه‌ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت و توجه روزافزون به امر ایمنی در شهرها و ارائه تمهیداتی درزمینه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حادثه بسیار مهم است. برنامه‌ریزی شهری از طریق وضع استانداردها و ضوابط و مقررات مربوطه سهم قابل‌توجهی در کاهش خسارات جانی و مالی ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته جغرافيا و برنامه ريزي شهري سال 1387 چکيده در اين تحقيق به بررسي روند تکوين و توسعه فيزيکي شهر سميرم پرداخته شده است. نوع پژوهش توصيفي – تحليلي است که ج

موضوع علم اقتصاد   اقتصاد علم تخصيص بهينه منابع کمياب است. در جهان کنوني با توجه به رشد روز افزون جمعيت، افزايش نيازهاي بشري و محدوديت شديد منابع لازم است تا در جهت استفاده بهينه از منابع

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

ثبت سفارش