پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد

word 1 MB 32437 57
1386 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد”M.Sc.”  

    گرایش مکانیزاسیون کشاورزی

    چکیده

    افزایش راندمان تولید گندم در واحد سطح، با کاربرد تکنیک های خاک ورزی و کاشت مورد توجه خاص کشاورزان قرار گرفته است. کاشت جوی و پشته ای یکی از روشهای نوین در تولید گندم است که باعث افزایش در عملکرد زراعی و بازدۀ آبی می شود. به منظور بررسی تأثیر شرایط و روشهای مختلف کشت بر عملکرد گندم رقم فلات و راندمان آبی در منطقۀ مشهد، در سال زراعی 85-1384 در مزرعۀ تحقیقاتی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان مشهد آزمایشی اجرا شد. تیمارها شامل چهار روش کشت  در دو سطح خشکه کاری و هیرم کاری بودند. روشهای کشت شامل سه خط کشت جوی و پشته ای با فاصلۀ 60 سانتیمتر، چهار خط کشت جوی و پشته ای با فاصلۀ 75 سانتیمتر، کشت مسطح و کشت به طریق سانتریفوژ (شاهد) بودند. میزان بذر 250 کیلوگرم در هکتار و فاصلۀ خطوط کشت در تیمارهای کشت با بذرکار، 15 سانتیمتر تنظیم گردید. شرایط کشت (هیرم کاری و خشکه کاری) به عنوان فاکتور اصلی (کرت اصلی) و روشهای کشت به عنوان فاکتور فرعی (کرت فرعی) در طرح کرتهای خرد شده در قالب طرح پایۀ بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار، اجرا شد. نتایج حاصله نشان دادند که هیرم کاری نسبت به خشکه کاری، تأثیر معنی داری بر عملکرد و اجزاء عملکرد و نیز بر بازدۀ آبی گذاشته است (0/05). شرایط هیرم کاری نسبت به خشکه کاری 3/9% افزایش در عملکرد داشته است اما در شاخص برداشت تفاوت معنی داری نداشتند. اجزاء عملکرد نیز در روش هیرم کاری در رتبۀ بالاتری قرار گرفتند و اختلاف بین آنها  معنی دار بود. هیرم کاری در کنترل علف هرز نیز اثر معنی داری نسبت به خشکه کاری داشت و علفهای هرز هیرم کاری 23% کمتر از علفهای هرز خشکه کاری بود. تفاوت بازدۀ آبی در شرایط هیرم کاری و خشکه کاری معنی دار بود، بطوریکه هیرم کاری در حدود 10% راندمان آبی بالاتری نسبت به خشکه کاری داشت. در بین روشهای کشت، جوی و پشته های 60 سانتیمتری در عملکرد و اجزاء عملکرد و راندمان آبی، در رتبۀ بالاتری قرار گرفت. افزایش عملکرد در روش کشت سه خط در جوی و پشته های 60 سانتیمتری نسبت به کشت چهار خط در جوی و پشته های 75 سانتیمتری، کشت مسطح و کشت سانتریفوژ به ترتیب 3%، 7% و 21% بود. شاخص برداشت نیز در این روش با روشهای کشت چهار خط روی پشته های 75 سانتیمتری، کشت مسطح و کشت سانتریفوژ به ترتیب 8%، 16% و 8/23% تفاوت داشت (0/05). هرچند این تیمار با تیمار کشت چهار خط روی پشته های 75 سانتیمتری در بازدۀ آبی تفاوت معنی داری نداشت اما با سایر تیمارها تفاوت معنی داری نشان داد و در رتبۀ اول قرار گرفت. تفاوت بازدۀ آبی این تیمار با کشت چهار خط روی پشته های 75 سانتیمتری، کشت مسطح و کشت سانتریفوژ به ترتیب 2%، 10% و 28% بود. با توجه به نتایج بدست آمده روش هیرم کاری و سه خط کشت با جوی و پشته های 60 سانتیمتری، مناسب ترین تیمار در افزایش عملکرد زراعی، کنترل علف هرز و بازدۀ آبی شناخته شده و معرفی می گردد.

    کلمات کلیدی: خشکه کاری، هیرم کاری، کشت روی پشته، بازدۀ آبی

    مقدمه

    گندم یکی از محصولات استراتژیک است که از نظر ارزش غذایی اهمیت زیادی دارد و یکی از پرمصرف ترین گیاهان زراعی جهان محسوب می شود (15). گندم در مناطق وسیعی از جهان در محدودۀ عرض جغرافیایی 67 درجۀ شمالی در نروژ، فنلاند و روسیه تا 45 درجۀ عرض جغرافیایی جنوبی در آرژانتین کشت می شود و این قدرت تطابق، موجب گسترش سطح زیر کشت و فراگیر شدن آن در جهان شده است (20). در سطح کرۀ زمین از کل گونه های گیاهی موجود، 80 هزار گونۀ آن خاصیت خوراکی دارند و در حال حاضر تنها 200 گونۀ آن به مصرف تهیۀ غذا می رسند و امروزه 15 گونۀ آن، بیش از 90% غذای مردم جهان را تأمین می کنند و تنها 3 گونۀ آن (برنج، ذرت، گندم) حدود  این مقدار را به خود اختصاص داده اند (4). گندم به دلیل اینکه ریشه های افشان دارد و در سطح خاک پراکنده است، به خوبی خاک را نگهداری می کند و مانع فرسایش خاک می شود. گندم حاوی آب، پروتئین، مواد قندی، سلولز، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، اسید فسفریک و ویتامین است (7). اهمیت گسترش جهانی گندم باعث شده است که سنبلۀ گندم را به عنوان سمبل غذا در جهان بشناسند. به عنوان مثال سمبل سازمان خواروبار جهانی[1] یک سنبلۀ ریشکدار گندم با شعار «بگذارید نان وجود داشته باشد» است. برنامۀ توسعۀ سازمان ملل[2] جهان را در احاطۀ دو سنبلۀ گندم نشان می دهد (شکل 1) (

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

    فصل اول: وضعیت گندم در جهان و ایران

    1-1- وضعیت گندم در جهان

    بطور متوسط سالیانۀ 15% تا 16% زمینهای زیر کشت جهان به گندم اختصاص می یابد. پیش بینی شده است که تقاضا برای گندم در جهان در سال 2020 میلادی به مقدار 40% بیش از سطح فعلی (522 میلیون تن) می باشد و این درحالی است که منابع موجود برای تولید گندم با محدودیت مواجه است (97). در دهۀ 1990 نرخ رشد مصرف غله در جهان کندتر شد و این موضوع، نه بخاطر محدودیت ظرفیتهای تولید، بلکه بخاطر کاهش رشد تقاضا بود و چون کاهش رشد تقاضا عمدتاً در اثر عوامل استثنایی و گذرا است، طولی نمی کشد که میزان تقاضا روند سابق را پیدا خواهد کرد و کشورهای در حال توسعه به واردات گندم وابسته تر خواهند شد (9). سطح زیر کشت گندم در جهان طی سالهای 2000-1988 بین 217 تا 231 میلیون هکتار متغیر بوده و بطور متوسط سالیانه 15% تا 16% زمینهای زراعی جهان به کشت این محصول اختصاص یافته است. میزان تولید نیز بین 500 تا 610 میلیون تن در نوسان بوده است (14). نرخ رشد تقاضای سالانۀ غله از 5/2% در دهۀ 1970 و 9/1% در دهۀ 1980 به 1% در دهۀ 1990 رسید. مصرف گندم در سالهای 1999-1997 حدود 31% کل مصرف غله را در جهان تشکیل می داد.

    در کشورهای صنعتی روند مصرف گندم برای خوراک دام، رو به رشد است و در حال حاضر در اتحادیۀ اروپا به 45% کل مصرف این محصول می رسد. در کشورهای در حال توسعه، گندم عمدتاً مصرف انسانی دارد و این کشورها روز به روز میزان بیشتری از نیازهای خود را از طریق واردات تأمین می کنند. برخی از کشورهای واردکنندۀ گندم، خود تولید کنندۀ عمدۀ این محصول نیز به شمار می آیند (مانند مصر، برزیل و مکزیک). وابستگی کشورهای در حال توسعه (به استثناء آرژانتین و اوروگوئه) به واردات بیشتر خواهد شد و واردات خالص این محصول از 72 میلیون تن در سال در سالهای 99-1997 به 160 میلیون تن در سال، در سال 2060 خواهد رسید (9). کشورهای ایالات متحدۀ آمریکا، چین، هندوستان، فرانسه، کانادا، ترکیه، ایتالیا، آلمان و استرالیا به ترتیب مهمترین تولید کنندگان گندم به شمار می آیند. در کشورهای کانادا، ایالات متحدۀ آمریکا، استرالیا و فرانسه تولید گندم بیش از مصرف داخلی آنهاست و به همین دلیل، قسمت عمدۀ گندم تولیدی آنها به خارج صادر می شود. علیرغم پیشرفتهای مؤثری که طی سالهای گذشته در میزان عملکردهای محصولات غذایی از جمله گندم بوجود آمده، نمی توان دربارۀ ذخیرۀ مواد غذایی، بخصوص در مورد کشورهای در حال توسعه خوش بین بود (49).

    مناطقی که گندم تحت شرایط معتدل با بارندگی کم کشت می شود شامل شمال آفریقا، غرب آسیا، قسمتهایی از پاکستان و افغانستان، شمال هندوستان، قسمتهای شمالی چین و بعضی مناطق در آمریکای لاتین (اراضی مرتفع مکزیک مرکزی) می باشد. مناطقی که گندم تحت شرایط درجۀ حرارت بالا (با آبیاری یا بدون آبیاری) کشت می شود شامل سودان، نیجریه، کشورهای شرقی آفریقا مثل اوگاندا و تانزانیا، قسمتهایی از بنگلادش و هندوستان، مناطق وسیعی از برزیل، پاراگوئه و جنوب شرقی بولیوی می باشد (76). عملکرد جهانی گندم طی دوره زمانی 1988 تا 2000 همواره رو به افزایش بوده است و از 2297 کیلوگرم در هکتار به 2710 کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است (14). متوسط عملکرد گندم در سیستمهای آبی تقریباً دو برابر سیستمهای دیم است (76). سازمان خواروبار جهانی، تولید جهانی گندم را در سال 2005 مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه در ضمیمه آورده شده است (9).

     

    2-1- وضعیت گندم در ایران

    گندم به عنوان مهمترین محصول زراعی کشور، بطور متوسط 2/6 میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور را به خود اختصاص داده است. سهم گندم آبی از این مقدار 2/2 میلیون هکتار (35%) و گندم دیم 4 میلیون هکتار (65%) می باشد (3 و 13). میزان سطح زیر کشت گندم آبی طی سالهای 80-1361 بین 18/2 تا 35/2 میلیون هکتار متغییر بوده است (جدول 1). بطور متوسط حدود 2/2 میلیون هکتار در سال (حدود 40% سطح زیر کشت کلیۀ محصولات زراعی در سال) گندم آبی کشت   می شود. متوسط سطح زیر کشت گندم دیم، تقریباً ثابت و حدود 1/4 میلیون هکتار بوده است (14).

    استان خراسان با 85/10 درصد کل اراضی کشور، بیشترین سطح را به خود اختصاص داده است. پس از آن استانهای فارس، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان، همدان و کرمانشاه به ترتیب با 32/9، 72/6، 66/6، 59/6، 29/6 و 08/6 درصد کل اراضی گندم کشور، مقامهای دوم تا هفتم را دارا می باشند، یعنی بیش از نیمی از اراضی گندم خیز (51/51%) در این هفت استان قرار دارد. کمترین سطح نیز با حدود 13 هزار هکتار (2/0% اراضی گندم) متعلق به استان هرمزگان می باشد.

    میزان تولید گندم کشور حدود 44/13 میلیون تن برآورد شده است که 77/64% آن از کشت آبی و بقیه (23/35%) از کشت دیم بدست می آید. استان فارس علیرغم رتبۀ دوم از نظر سطح با 79/13% از کل تولید گندم کشور در جایگاه نخست قرار گرفته است و استانهای خراسان، گلستان، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به ترتیب با 23/11، 44/8، 06/8، 95/5 و 21/5 درصد از تولید گندم کشور در مقامهای دوم تا ششم قرار دارند. 

     

    Abstract

    Most farmers have been involved to change the tillage systems and seeding methods for increasing more wheat (Titicum Aestivum, L) grain around the world. One of the ways to increase crop yield production is using new technologies and different seeding methods compare to old conventional methods. In order to study the effects of raised bed and conventional planting methods on wheat grain yield, Falat variety, and water use efficiency (WUE) a design was done. It was a split plot design with the base randomized complete block with three replications and conducted during the 2005 growing season in Mashhad. Planting methods consisted of a three and four lines of wheat on the bed with combination of furrowers 60cm and 75cm, respectively. Also a flat planting and a conventional planting were applied in moist and dry soil conditions. The results showed that moist planting compares to dry planting led to significant differences in wheat yield and WUE (P0.05). Moist planting increased 9.3% wheat grain yield and 10% increased wad shown for WUE; besides, weed population was decreased of 23%. The three lines raised bed wheat planting method with 60cm distance between center of furrows had the most benefits against other planting methods (P0.05). It had significant differences in wheat grain yield 21%, 7% and 3%, in WUE 28%, 10% and 2% and finally in harvest index 23.8%, 16% and 8%, respectively, compared to conventional, flat and four lines of wheat on 75cm raised bed planting methods. So in Mashhad, the most suitable method for planting wheat is the three lines of wheat on 60cm raised bed in wet planting condition.

    Keywords: dry planting, moist planting, raised bed planting, water-use efficiency

  • فهرست:

    چکیده .........................................................................................................................................1

    مقدمه ..........................................................................................................................................3

    فصل اول: وضعیت گندم در جهان و ایران

    1-1- وضعیت گندم در جهان ....................................................................................................5

    2-1- وضعیت گندم در ایران .....................................................................................................6

    3-1- فرضیه ها ..........................................................................................................................9

    فصل دوم: مروری بر پژوهشهای انجام شده

    1-2- روش کاشت .....................................................................................................................11

    2-2- آبیاری ...............................................................................................................................18

    فصل سوم: مواد و روشها

    مواد و روشها ..............................................................................................................................21

    فصل چهارم: نتایج و بحث

    1-4- تراکم علف هرز در متر مربع ............................................................................................26

    2-4- تعداد بوتۀ سبز شده در واحد سطح .................................................................................28

    3-4- تعداد سنبله در متر مربع ..................................................................................................31

    4-4- تعداد دانه در سنبله ..........................................................................................................33

    5-4- وزن هزار دانه ..................................................................................................................36

    6-4- عملکرد دانۀ گندم ............................................................................................................37

    7-4- شاخص برداشت .............................................................................................................40

    8-4- راندمان آبیاری .................................................................................................................42

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

    1-5- نتیجه گیری .....................................................................................................................46

    2-5- پیشنهادها .........................................................................................................................47

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                    صفحه

    منابع و مؤاخذ ...........................................................................................................................49

    ضمائم .......................................................................................................................................57

    ب

     

    چکیدۀ انگلیسی ........................................................................................................................

    منبع:

    الف: منابع فارسی

    1- افضلی نیا، ص. خسروانی، ع. زارعیان، س. زارع، ا. 1377. اثر روشهای کاشت بر عملکرد گندم آبی و مقایسۀ اقتصادی روشها. مجلۀ تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی شمارۀ 15، 32-25.

    2- بهنیا، م.ر. 1373. غلات سرد سیری. انتشارات دانشگاه تهران، 215 صفحه.

    3- بی نام. سال 1383. آمار نامۀ کشاورزی، جداول محصولات زراعی و باغی. تهران، 19 صفحه.

    4- زارع فیض آبادی، ا. 1377. بررسی کارایی انرژی و بازدۀ اقتصادی نظامهای زراعی متداول و اکولوژیک در تناوبهای مختلف با گندم. پایان نامۀ دکترا زراعت. دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد. 75 صفحه.

    5- رفیعی، م. اکبری مقدم، ح. 1380. مقایسۀ روش هیرم کاری با خشکه کاری ارقام اصلاح شدۀ گندم مرودشت مهدوی. وزارت جهاد کشاورزی، معاونت آموزش و تحقیقات کشاورزی، تهران، 9 صفحه.                                               

    6- سمیعی، ع. 1375. بررسی تأثیر زمانهای مختلف بر عملکرد و اجزاء عملکرد گندم دیم در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد. 67 صفحه.

    7- سیادت، ع. نور محمدی، ق. کاشانی، ع. تابستان 1380. زراعت (جلد اول غلات). انتشارات دانشگاه شهید چمران، چاپ سوم. 441 صفحه.

    8- علیزاده، ا. کوچکی، ع. 1365. اصول زراعت در مناطق خشک. انتشارات آستان قدس رضوی. 238 صفحه.

    9- فتحی، ه. 1384. چشم انداز تولید محصولات کشاورزی. فصلنامۀ نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سال سوم، شمارۀ دهم، صفحات 12-5.

    10- فلاح هروی، ا. 1382. تأثیر تراکم و روش کاشت بر بازدهی گندم. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 89 صفحه.

    11- فلاح هروی، ا. لطیفی، ن. گالشی، س. 1382. تأثیر روش و تراکم کاشت بذر بر عملکرد و اجزاء عملکرد گندم تجن. مجلۀ علمی پژوهشی علوم و صنایع کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، جلد 17 شمارۀ 2، صفحات 44-35.

    12- کریمی،‌ ه. 1375. گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه تهران، ‌چاپ چهارم. 714 صفحه. صفحات 52-25.

    13- کشاورز، ع. صدری، ب. جلال کمالی، م. حیدری، م. 1380. گزارش طرح افزایش عملکرد و تولید گندم کشور. وزارت جهاد کشاورزی، تهران. 28 صفحه.

    14- کشاورز، ع. کمالی، م. دهقانی، ع. حمید نژاد، م. صدری، ب. حیدری، ا. 1381. طرح افزایش عملکرد و تولید گندم آبی و دیم کشور. وزارت جهاد کشاورزی، تهران. 35 صفحه.

    15- کوچکی، ع. حسینی، م. خزائی، ح. 1376. نظامهای کشاورزی پایدار. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 185 صفحه.

    16- کوچکی، ع. خیابانی، ح. 1371. مبانی اکولوژی کشاورزی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 348 صفحه.

    17- مجنون حسینی، ن. مظاهری، د. پاییز 1381 (چاپ دوم). مبانی زراعت عمومی. انتشارات دانشگاه تهران. 320 صفحه.

    18- مستأجران، ا. 1383. رابطۀ گیاه با آب و خاک. انتشارات دانشگاه اصفهان. 280 صفحه.

    19- وفابخش، ک. 1374. بررسی اثر روشهای مختلف کنترل بر رقابت علفهای هرز و خصوصیات مورفولوژیکی، عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت دانه ای. پایان نامۀ کارشناسی ارشد زراعت. دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد. 86 صفحه.

     

    ب: منابع لاتین

    20- Anonymous. 2005. Food security in the world. FAO special report. PP: 1-3.

    21- Anonymous. 2005. What method should I use to plant wheat or oats?. Mississippi state university extension service. PP: 1-7.

    22- Arora, V.K., Gajri, P.R., Uppal, H.S. 2006. Puddling, irrigation and transplanting-time effects on productivity of rice-wheat system on a sandy loam soil of Punjab, India. Soil & Tillage Research 85: 212-220.

    23- Asoodar, M.A., Rahdar, M.R. 2006. Effect of using furrowers and raised bed planting systems on wheat grain yield in north of Khouzistan. International Symposium on Dryland Ecology and Human Security. ISDEHS 2006 conference.

    24- Astatke, A., Jabbar, M., Tanner, D. 2003. Participatory conservation tillage research: an experience with minimum tillage on an Ethiopian highland Vertisol. Agriculture Ecosystems & Environment 95: 401-415.

    25- Bahrani, M.J., Raufat, M.H., Ghadiri, H. 2006. Influence of wheat residue management on irrigated corn grain production in a reduced tillage system. Soil & Tillage Research 86: 101-112.

    26- Baumhardt, R.L., Jones, O.R. 2002. Residue management and tillage effects on soil water storage and grain yield of dryland wheat and sorghum for a clay loam in Texas. Soil & Tillage Research 68: 71-82.

    27- Bescansa, P., Imaz, M.J., Enrique, A., Hoogmoed, W.B. 2006. Effects of soil type and tillage practice on wheat. Soil & Tillage Research 87: 19-27.

    28- Bluett, C., Wightman, B., Peries, R., Johnston, T. 2002. Raised bed controlled traffic cropping environmental, economic and social outcome. Agron Journal 154: 762-768.

    29- Davidson, D.J., Chevalier, P.M. 1990. Parenthesis tiller mortality in spring wheat. Crop Science Journal 30: 832-836.

    30- Duxbury, J. 2005. Permanent raised beds for the rice-wheat cropping system. Environmental Sciences 85: 17-28.

    31- Fabrizzi, K.P., Garcia, F.O., Costa, J.L., Picone, L.I. 2005. Soil water dynamics, physical properties and corn and wheat responses to minimum and no-tillage system in the southern Pampas of Argentina. Soil & Tillage Research 81: 57-69.

    32- Fahong, W., Xuqing, W., Sayre, K. 2004. Comparison of conventional flood irrigated, flat planting with furrow irrigated, raised-bed planting for winter wheat in china. Field Crop Research 87: 35-42.

    33- Fenster, C.R., Peterson, G.A. 1996. How to plant wheat. A University of Nebraska Nebguide Publication. PP: 11-18.

    34- Fischer, R.A., Aguilar, I., Maurer, R., Rivas, S. 1976. Density and row spacing effects on irrigated short wheat at low latitude. Agron Journal 87: 137-147.

    35- Fischer, R.A., Santiveri, F., Vidal, I.R. 2002. Crop rotation, tillage and crop residue management for wheat and maize in the sub-humid tropical highlands. Field Crop Research 79: 107-122.

    36- Frederick, J., Marshall, H. 1985. Grain yield components of soft red winter wheat as affected by management practices. Agron Journal 77: 495-499.

    37- Freeman, K.W., Desta, K., Raun, W.R. 2002. Winter wheat grain yield and grain nitrogen as influenced by bed and conventional planting system. Department of plant and soil science, Oklahoma university, Stillwater, OK74078.

    38- Fuentes, M., Govaerts, B., Mezzalama, M., Nicol, J., Deckers, J., Etchevers, J., Figueroa-Sandovol, B., Sayre, K.D. 2006. Infiltration, soil moisture, root rot and nematode populations after 12 years of different tillage, residue and crop rotation managements. Soil & Tillage Research 86: 67-78.

    39- Govaerts, B., Sayre, K.D., Deckers, J. 2005. Stable high yield with zero tillage and permanent bed planting. Field Crop Research 94: 33-42.

    40- Gupta, R., Seth, A. 2007. A review of resource conserving technologies for sustainable management of the rice-wheat cropping systems of the Indo-Gangetic Plains (IGP). Crop Protection 26: 436-447.

    41- Gysi, M., Kulli, B., Klubertanz, G. 2000. Soil compaction due to heavy wheel traffic. 4th international conference on soil dynamics, Adelaide, Australia, March 26th-30th.

    42- Heege, H.J. 1993. Seeding methods performance for cereals, rape and beans. Transactions of the ASAE, NO 36: 653-661.

    43- Hemmat, A., Eskandari, I. 2004. Conservation tillage practices for winter wheat-fallow farming in the temperate continental climate of northwestern Iran. Field Crop Research 89: 123-133.

    44- Hobbs, P.R., Sayre, K.D., Ortiz, J.I. 1998. Increasing wheat yields sustainably through agronomic means. Natural resources group, Mexico. CIMMYT. 4 Pages.

    45- Hobbs, P.R., Gupta, R.K. 2003. Rice-wheat cropping system in the Indo-Gangetic plains. Crop Protection 14: 330-337.

    46- Huang, Y., Chen, L., Fu, B., Huang, Z., Gong, J. 2005. The wheat yields and water-use efficiency in the Loess Plateau: straw mulch and irrigation effects. Agricultural Water Management 72: 209-222.

    47- Ilias, H., Craig, M., Duxbury, J.M., Lauren, J.G., Rahman, M.M., Meer, M.M., Rashid, M.H. 2004. Use of raised beds for increasing wheat production in rice-wheat cropping system. 4th international crop science congress.

    48- Iqbal, M.M., Akhter, J., Mohammad, W., Shah, S.M., Nawaz, H., Mahmood, K. 2005. Effect of tillage and fertilizer levels on wheat yield, nitrogen uptake and their correlation with carbon isotope discrimination under rainfed conditions in north-west Pakistan. Soil & Tillage Research 80: 47-57.

    49- Ito, M., Matsumoto, T., Quinones, M.A. 2007. Conservation tillage practice in sub-Saharan Africa: The experience of Sasakawa Global 2000. Crop Protection 26: 417-423.

    50- Jin, H., Hongwen, L., Xiaoyan, W., MC Hugh, A.D., Wenying, L., Huanwen, G., Kuhn, N.J. 2006. The adoption of annual subsoiling as conservation tillage in dryland maize and wheat cultivation in northern China. Soil & Tillage Research 86: 158-166.

    51- Johnson, J., Hargrove, W., Moss, R. 1988. Optimizing row spacing and seeding rate for soft red winter wheat. Agron Journal 80: 164-166.

    52- Kahlown, M.A., Raoof, A., Zubair, M., Kemper, W.D. 2007. Water use efficiency and economic feasibility of growing rice and wheat with sprinkler irrigation in the Indus Basin of Pakistan. Agricultural Water Management 87: 292-298.

    53- Kahuranga, J.C. 1987. Intercropping trifulium spp in wheat and its suitability for smallholder farmer condition of the Ethiopia highland. Agron Journal 75: 554-559.

    54- Kar, G., Verma, H.N., Singh, R. 2006. Effects of winter crop and supplement irrigation on crop yield, water use efficiency and profitability in rainfed rice based cropping system of eastern India. Agricultural water management 79: 280-292.

    55- Knowler, D., Bradshaw, B. 2007. Farmers’ adoption of conservation agriculture: A review and synthesis of recent research. Food Policy 32: 25-48.

    56- Larson, K., Kenzer, E., Kochenower, R. 2005. Irrigated dual purpose wheat planting dates, seeding rates, varieties in southeastern Colorado. Soil & Tillage Research 80: 62-68.

    57- Latta, J., O’Leary, J.G. 2003. Long-term comparison of rotation and fallow tillage systems of wheat in Australia. Field Crops Research 83:173-190.

    58- Lenssen, A.W., Johnson, G.D., Carlson, G.R. 2007. Cropping sequence and tillage system influences annual crop production and water use in semiarid Montana, USA. Crop Research 100: 32-43.

    59- Li, Y.X., Tullberg, J.N., Freebairn, D.M. 2006. Wheel traffic and tillage effects on runoff and crop yield. Soil & Tillage Research 87: 36-44.

    60- Limon-Ortega, A., Sayre, K.D., Drijber, R.A., Francis, C.A. 2002. Soil attributes in a furrow-irrigated bed planting system in northwest Mexico. Soil & Tillage Research 63: 123-132.

    61- Limon-Ortega, A., Sayre, K.D., Francis, C.A. 2000. Wheat and maize in response to straw management and nitrogen under a bed planting system. Agron Journal 92: 295-302.

    62- Lindwall, C.W, Larney, F.J., Johnston, A.M. 2005. New raised-bed system may counter some of the soil and water problems of irrigated cropping. Soil & Tillage Research 79: 17-23.

    63- Lithourgidis, A.S., Damalas, C.A., Gagianas, A.A. 2006. Long-term yield patterns for continuous winter wheat cropping in northern Greece. European Journal of Agronomy 25: 208-214.

    64- Machado, S., Petrie, S., Rhinhart, K., Qu, A. 2006. Long-term continuous cropping in the Pacific Northwest: Tillage and fertilizer effects on winter wheat, spring wheat and spring barley production. Soil & Tillage Research 86: 56-65.

    65- Mailhol, J.C., Zairi, A., Slatni, A., Ben Nouma, B., El Amani, H. 2004. Analysis of irrigation systems and irrigation strategies for durum wheat in Tunisia. Agricultural Water Management 70: 19-37.

    66- Marshall, G.C., Ohm, H.W. 1987. Yield responses of 16 winter wheat cultivars to row spacing and seeding rate. Agron Journal 79: 1027-1030.

    67- Mohanty, M., Painuli, D.K., Misra, A.K., Bandyopadhyaya, K.H., Ghosh, P.K. 2006. Estimating impact of puddling, tillage and residue management on wheat seedling emergence and growth in a rice-wheat system using nonlinear regression models. Soil & Tillage Research 87: 119-130.

    68- Montoya, J.C., Costa, J.L., Liedl, R., Bedmar, F., Daniel, P. 2006. Effects of soil type and tillage practice on atrazine transport through intact soil cores. Geoderma Journal 137: 161-173.

    69- Musgrave, M.E. 1994. Waterlogging effects on yield and photosynthesis in eight winter wheat cultivars. Crop Science Journal 34: 1314-1318.

    70- Norwood, C. 1994. Profile water distribution on grain yield as affected by cropping systems and tillage. Agron Journal 85: 558-563.

    71- Ozpinar, S. 2006. Effects of tillage systems on weed population and economics for winter wheat production under the Mediterranean dryland conditions. Soil & Tillage Research 87: 1-8.

    72- Ozpinar, S., Cay, A. 2006. Effect of different tillage systems on the quality and crop productivity of a clay-loam soil in semi-arid northwestern Turkey. Soil & Tillage Research 88: 95-106.

    73- Pannkuk, C.D., Stockle, C.O., Papendick, R.I. 1997. Evaluating cropsyst simulations of wheat management in a wheat-fallow region of the US pacific northwest. Washington State University. PP: 1-5.

    74- Samarajeewa, K.B.D.P., Horiuchi, T., Oba, S. 2005. Weed population dynamics in wheat as affected by Astragalus sinicus L. (Chinese milk vetch) under reduced tillage. Crop Protection 24: 864-869.

    75- Sarye, K.D. 2000. Effects of tillage, crop residue retention and nitrogen management on the performance of bed planted, furrow irrigated spring wheat. Paper presented at the 15th conference of the international soil tillage research organization. July 2-7, 2000, fort worth, Texas, USA. PP: 1-9.

    76- Sayre, K.D. 2000. Managing the wheat crop. CIMMYT Report. INIA. PP: 1-9.

    77- Sayre, K.D. 2002. Effects of irrigation and row number per bed on wheat grain yield. CIMMYT. INIA. PP: 1-5.

    78- Sayre, K.D., Hobbs, P. 2003. The raised-bed system of cultivation for irrigated production conditions. Soil & Tillage Research 73: 93-99.

    79- Sayre, K.D., Martinez, D.M. 2000. Brief summary of the yield results for the me-2 sustainability trial located at El Batan. Field Crop Research 65: 33-39.

    80- Sayre, K.D., Ramos, O. 2000. Application of raised bed planting system to wheat. CIMMYT. Report NO.31. Wheat program special. PP: 1-14.

    81- Schillinger, W.F., Kennedy, A.C., Young, D.L. 2006. Eight years of annual no-till in Washington’s winter wheat-summer fallow region. Agriculture Ecosystems & Environment 107: 26-35.

    82- Sharma, A.K., Sharma, R.K., Babu, K.S. 2004. Effect of planting options and irrigation schedules on development of powdery mildew and yield of wheat in the North Western plains of India. Crop Protection 23: 249-253.

    83- Sharma, R.K., Srinivasa, K., Chhokar, R.S. 2004. Effects of tillage on termites, weed incidence and productivity of spring wheat in rice-wheat system of northwestern Indian plains. Crop Protection 23: 1049-1054.

    84- Sharratt, B., Zhang, M., Sparrow, S. 2006. Twenty years of tillage research in subarctic Alaska. Soil & Tillage Research 91: 75-81.

    85- Su, Z., Zhang, J., Wu, W., Cai, D., Lu, J., Jiang, G., Huang, J., Gao, J., Hartmann, R., Gabriels, D. 2007. Effect of conservation tillage practices on winter wheat water-use efficiency and crop yield on the Loess Plateau, China. Agricultural Water Management 87: 307-314.

    86- Su, H., Liu, C., Zhang, X., Shen, Y., Zhang, Y. 2006. Effects of irrigation on water balance, yield and WUE of winter wheat in the North China Plain. Agricultural Water Management 85: 211-218.

    87- Thiry, D.E., Sears, R.G., Shoroyer, J.P., Paulsen, G.M. 2002. Planting date effects on tiller development and productivity of wheat. Soil & Tillage Research 65: 65-71.

    88- Tripathi, R.P., Sharma, P., Singh, S. 2007. Influence of tillage and crop residue on soil physical properties and yields of rice and wheat under shallow water table conditions. Soil & Tillage Research 92: 221-226.

    89- Tompkins, D.K., Hultgreen, G.E, Wright, A.T., Fowler, D.B. 1991. Seed rate and row spacing of no till winter wheat. Agron Journal 83: 684-689.

    90- Tullberg, J.N. 2000. Traffic effects on tillage efficiency. 4th international conference on soil dynamics, Adelaide, Australia, March 26th-30th.

    91- Turk, M.A., Tawaha, A.M. 2003. Weed control in cereals in Jordan. Crop Protection 22: 239-246.

    92- Turley, D.B., Phillips, M.C., Johnson, P., Jones, A.E., Chambers, B.J. 2003. Long-term straw management effects on yields of sequential wheat crops in clay and silty clay loam soils in England. Soil & Tillage Research 71: 59-69.

    93- Vita, P., Di Paoli, E., Fecondo, G., Di Fonzo, N., Pisante, M. 2007. No-tillage and conventional tillage effects on durum wheat yield, grain quality and soil moisture content in southern Italy. Soil & Tillage Research 92: 69-78.


موضوع پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, نمونه پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, جستجوی پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, فایل Word پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, دانلود پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, فایل PDF پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, مقاله در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, پروژه در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, پروژه درباره پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسۀ روش های کاشت روی پشته و مرسوم در عملکرد گندم فلات و بازدۀ آبی در منطقۀ مشهد

گروه زراعت و اصلاح نباتات مقدمه: برنج به عنوان غذاي اصلي حدود نيمي از جمعيت جهان به شمار مي‎آيد و به همين دليل اين محصول يکي از مهمترين منابع اصلي تأمين کننده نياز غذايي جهان است (56،71). ط

پايان نامه مقطع کارداني رشته مديريت بازرگاني سال 1385 مقدمه: انسان براي تامين نايزهاي روزمره خود را پيش رو داشت. ابتدا شکار و استفاده از گياهان خودرو و سپس به مرور زمان و با فرا گرفتن فنو

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: زراعت چکیده زهکشی زیر زمینی اراضی شالیزاری با هدف خشک کردن زمین در زمان برداشت (بالابردن تحمل­پذیری خاک)، زهکشی میان­فصل و پایین آوردن سطح ایستابی پس از برداشت برنج (جهت کشت پاییزه و زمستانه) احداث می­گردد. به منظور بررسی اثر انواع زهکشی (سطحی و عمقی) و فواصل آنها بر عملکرد و اجزای عملکرد تریتیکاله به عنوان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده آب به عنوان یکی ازمهمترین منابع پایه در فرایند توسعه در هر جامعه بشری شناخته میشود. بحران آب از چالشهای مهم زیست محیطی منطقه خاورمیانه میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی و تبیین اثرات حاصل از تفاوت نظامهای آبیاری برروی عملکرد و بهره وری اراضی شالیزاری استان گیلان صورت گرفت. این تحقیق از نظر ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت مناطق خشک و بیابانی به نام خدا 1-1 مقدمه : کشور ایران بر روی کمربند خشک جغرافیایی جهان واقع گردیده،بطوریکه بخش قابل توجهی از مساحت کشور را کویرها و اراضی بیابانی در بر می‌گیرند. وجود محدودیت‌های اقلیمی و ادافیکی، ساختارهای اکولوژیکی را در این مناطق بسیار آسیب‌پذیر نموده بنحوی که هرگونه فشار ناشی از تحولات نامتعارف طبیعی و یا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد » « M.SC. گرایش : زراعت چکیده بررسی اثر تراکم کاشت و سطوح مختلف کود آهن بر عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 به منظور بررسی اثر تراکم بوته و سطوح مختلف کود آهن برروی عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 در سال 1388 آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در منطقه ای واقع در 2 کیلومتری نورآباد ...

چکیده تمامی محصولات زراعی از نظر ویژگی‌های بیولوژیکی و نیازهای محیطی با یکدیگر متفاوتند، این در حالی است که خصوصیات طبیعی و محیطی زمین از یک منطقه به منطقه دیگر نیز دارای تغییرات شدید است. عوامل زیادی بر روی رشد و توسعه گیاهان تأثیر می‌گذارند. بعضی از این عوامل عبارتند از: مجموعه انرژی دریافتی از خورشید، درجه حرارت در طول فصل رویش، میزان مواد غذایی مورد نیاز گیاهان در خاک و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مجموعه مهندسي عمران سازه هاي هيدروليکي مهرماه 1393  اين مطالعه براي ارزيابي کمي اثرات عمليات آبخيزداري و با هدف ارزيابي کارائي طرحهاي

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) مهندسی کشاورزی- گرایش زراعت چکیده گندم یکی از مهمترین محصولات کشاورزی است که در بیشترین سطح، در ایران و جهان کشت می‌شود و اهمیت غذایی آن برای همه روشن است. اهمیت غذایی و اقتصادی این محصول کشورها را به تلاش برای تولید بیشتر و خودکفایی سوق می‌دهد. برای اصلاح این گیاه زراعی در جهت افزایش قدرت استقرار و تولید، در مرحله جوانه ‌زنی شناخت ...

ثبت سفارش