پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان

word 1 MB 32464 80
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) در گرایش مکانیزاسیون کشاورزی

     

    چکیده

     

     کشت گلخانه­ای صنعت در حال رشد در بسیاری از کشورها می­باشد. اما به دلیل تولید در خارج از فصل، گلخانه­ها دارای مصرف بالای انرژی می­باشند. هدف از این تحقیق آنالیز اقتصادی و انرژی تولید محصولات  گلخانه­ای و بررسی اثر محصول، نوع کشت و سطح زیر کشت در گلخانه بر انرژی مصرفی در استان زنجان است. محصولات در سه نوع توت­فرنگی، خیار و گوجه­فرنگی و نوع کشت هم در دو سطح کشت خاکی و هیدروپونیک مورد بررسی قرار گرفتند. برای انجام این تحقیق پرشسنامه­هایی تنظیم شد که به طور تصادفی بین گلخانه­داران منطقه توزیع شد. نحو پر کردن پرسشنامه­ها به صورت پرسش شخص به شخص بود. براساس نتایج به­دست آمده از پرشسنامه­ها و تجزیه و تحلیل نمودارها، بیشترین سهم مصرف انرژی در هر سه نوع محصول (توت­فرنگی، خیار و گوجه­فرنگی) با هر سطح زیر کشت و نوع کشت مربوط به انرژی سوخت، الکتریسیته و کود      می­باشد. در کشت توت­فرنگی انرژی سوخت 37 درصد، الکتریسیته 27 درصد و انرژی کود 21 درصد می­باشد. در کشت خیار انرژی سوخت 37 درصد، الکتریسیته 26 درصد و انرژی کود 19 درصد است و در نهایت انرژی سوخت، الکتریسیته و کود در کشت گوجه­فرنگی به ترتیب 33 درصد، 27 درصد و 20 درصد به­دست آمد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مساحت زمین در گلخانه­های هیدروپونیک تفاوت معنی­داری نشان نداده است. در حالی­که نوع محصول تفاوت   معنی­داری در سطح پنج درصد از خود داشته است.

     

    کلمات کلیدی: کشت خاکی، کشت هیدروپونیک، انرژی سوخت، انرژی الکتریسیته و انرژی کود  

    1-1- مقدمه       

         بخش کشاورزی از مهم­ترین بخش­های مصرف کننده انرژی در ایران است. در میان بخش­های مختلف کشاورزی بیشترین مصرف انرژی در واحد سطح به صنعت گلخانه که در حال توسعه می­باشد، اختصاص دارد (احمدی و بناکار، 1390). تحلیل­های اقتصادی، انرژی و زیست محیطی علاوه بر  تحلیل­های فنی، از ضرورت­های مهم در بررسی پروژه­های کشاورزی هستند. برای اولین بار تحلیل انرژی در کشاورزی به صورت جدی از دهه 1970 میلادی و به دلیل افزایش شدید قیمت مشتقات نفتی آغاز گردید Ju et al., 2006)). برای تولید محصولات کشاورزی که از نظر غذایی و صنعتی مورد نیاز انسان هستند مقادیر قابل توجهی از انرژی اعم از نیروی کار انسانی و دامی، شیمیایی و فسیلی مصرف می­شود، از این جهت نقش انرژی در توسعه و کارایی کشاورزی بسیار با اهمیت است. انرژی مورد نیاز برای انجام عملیات کشاورزی از منابع مختلف تأمین می­شود. عوامل اصلی افزایش مصرف انرژی در بخش کشاورزی شامل افزایش جمعیت، مهاجرت نیروی کار از روستا به شهر، محدودیت زمین­های قابل کشت، ارزان بودن سوخت و کود، توسعه تکنیک­های جدید تولید و افزایش سطح زندگی و توقعات کشاورزان است. از طرفی با توجه به بحران انرژی و انتشار گازهای گلخانه­ای (به علت مصرف بی­رویه سوخت­های فسیلی) که خطرهای زیادی برای محیط زیست و انسان دارد، تمام تلاش­ها بر آن است که مصرف انرژی به ویژه سوخت­های فسیلی تا حد امکان کاهش یابد و حتی­الامکان مصرف سوخت­های فسیلی کارایی بیشینه صورت گیرد. لذا یکی از اهداف عمده مکانیزاسیون کشاورزی بهینه­سازی استفاده از توان موتوری در انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی با عنایت به کارایی مصرف انرژی می­باشد (کوچکی، 1368).

         ارزیابی جریان­های مختلف انرژی دخیل در تولیدات کشاورزی اساس تحلیل انرژی را تشکیل می­دهد. یکی از اهداف تحلیل­های انرژی، کاهش نهاده­های انرژی و جایگزینی منابع انرژی تجدیدپذیر در فرآیند کشاورزی و حتی­المقدور کاهش هزینه­های تولید و روش­های تولید دوستدار طبیعت به عنوان قسمتی از یک سامانه مدیریت بهینه می­باشد. مدیریت نوین از طریق کشاورزی دقیق، صرفه­جویی در انرژی را با کاربرد مقادیر صحیح بذر، کود و آفت­کش­ها مطابق با شرایط محل، کمینه کردن تردد ماشین و استفاده از ماشین­هایی با اندازه مناسب و مصرف سوخت قابل قبول، انجام عملیات در زمان بهینه، استفاده از فناوری­ها با نیاز کم انرژی مانند بذور پر بازده و اصولاً هر روشی که بر تولید بیافزاید یا مصرف انرژی را کاهش دهد، امکان­پذیر می­سازد (الماسی و همکاران، 1380).

    کشت محصولات کشاورزی در گلخانه از تاریخچه طولانی برخوردار نیست و تقریباً از حدود نیم قرن گذشته، در ایران آغاز شده است. با این حال کشت گلخانه­ای که در سال­های اخیر رشد شایان توجهی داشته است، به دلیل ماهیت تولید در خارج فصل، دارای مصرف بالای انرژی می­باشد. در طی این مدت، تحول چندانی در زمینه کنترل عوامل محیطی در ایران صورت نگرفته و تجهیزات خاص این عرصه نه تنها در داخل کشور ساخته نشده است، بلکه به علت عدم شناخت گلخانه­داران نسبت به این تجهیزات، از کشورهای خارجی نیز وارد نشده است. به همین دلیل بازده و عملکرد در واحد سطح گلخانه­ها در ایران بسیار پایین­تر از کشورهای خارجی است. با توجه به مطالب گفته شده، افزایش در کارایی مصرف انرژی در کشت گلخانه­ای یکی از مهم­ترین بخش­های مطالعات انرژی در کشاورزی بوده و هر گونه موفقیتی در زمینه افزایش کارایی انرژی مصرف شده در تولیدات گلخانه­ای، می­تواند باعث استفاده بهینه از منابع با ارزش انرژی گردد.

    تولیدکنندگان محصولات گلخانه­ای عمدتاً مشکلات عدیده­ای در بهره­برداری بهینه از انرژی مصرفی در گلخانه­ها دارند و حذف یارانه حامل­های انرژی نیز مشکلات اقتصادی آن­ها را دو چندان کرده است. حذف یارانه انرژی علاوه بر افزایش هزینه تولید، به طور غیرمستقیم نیز هزینه حمل و نقل محصول و نهاده­های کشاورزی را افزایش می­دهد. استفاده از سامانه­های گرمایشی فرسوده با بازدهی بسیار پایین، توزیع نامتناسب و غیرهمگن گرمای تولیدی در فضای گلخانه و هدر رفت انرژی گرمایی به طرق مختلف از عمده مشکلات گلخانه­داران می­باشد. میزان هدر رفت انرژی در گلخانه­های ایران به طور علمی مورد بررسی قرار نگرفته است و با توجه به روند رو به رشد توسعه این صنعت، تحقیق و بررسی­های علمی به منظور افزایش کارایی و کاهش هدر رفت انرژی مصرفی امری ضروری و   اجتناب­ناپذیر است (Ahmadi, 2011).

    اندازه­گیری بهره­وری و تعیین راهبردها و سیاست­های اجرایی در جهت افزایش بهره­وری و حساس­سازی اذهان عمومی برای مصرف بهینه انرژی می­تواند زمینه­ساز تسهیل پذیرش پیام در گروه­های هدف (مخاطبین) و حساس­سازی محیط کار و فعالیت گردید و گلخانه­داران را در نیل به هدف      بهینه­سازی انرژی کمک نماید. با توجه به مسائل و مشکلات موجود بخش انرژی کشور، تنها راه­حل منحصر به فرد و اصولی، ارتقا بهره­وری در زمینه­های مختلف بخش انرژی می­باشد (امامی میبدی، 1379، غجه بیگ، 1388).

    توجه به افزایش روز افزون قیمت انرژی از هر نوع و همچنین آثار زیست محیطی استفاده از  حامل­های انرژی، لزوم بهره­وری بهینه از این نهاده مهم را بیش از پیش مطرح می­سازد. در گلخانه­های ایران بیش­تر از گازوئیل آن هم به شکل نامطلوب (به عنوان مثال در صورت خراب یا قدیمی بودن گرمکن، مقدار انرژی تولید شده نسبت به سوخت مصرفی کمتر است) به عنوان منبع انرژی استفاده   می­شود. مصرف سوخت گازوئیل برای محصولاتی مانند سبزی و صیفی معمولا کمی بیشتر از     گلخانه­هایی است که در آن­جا گل پرورش داده می­شود، در مناطق نیمه­گرمسیری 20 تا 25 هزار لیتر سوخت تنها برای 1000 متر مربع گلخانه در یک سال و برای نقاط سردسیر به ازای همین مقدار 30000 لیتر مورد نیاز است. به منظور استفاده بهینه از این سوخت، انجام مطالعات و اقداماتی ضروری است (یلی­نژاد، 1376).

    در کشت هیدروپونیک هر گیاهی می­تواند پرورش یابد ولی برای محصولات مقاوم از قبیل    گوجه­فرنگی، خیار، توت­فرنگی، گیاهان برگی مثل کاهو، سبزی و گیاهانی که رشد سریعی دارند، ایده­آل است. در این شیوه مصرف سموم و کودهای شیمیایی و آب مصرفی کاهش می­یابد و از مصرف فاضلاب­های شهری و صنعتی و آلودگی­های فلزات سنگین و میکروبی در آن خبری نیست. همچنین آثاری از مگس­ها و پشه­های خاک گلدانی و یا بوی تعفن وجود نخواهد داشت (تولایی، 1380).

    از آنجائیکه هزینه احداث گلخانه­ها نسبتاً زیاد است با توجه به سرمایه­گذاری بالا در این زمینه باید راهکارهایی ارائه کرد تا کشت محصولات در گلخانه مقرون به صرفه باشد. در این تحقیق میزان مصرف انرژی و شاخص­های اقتصادی و هزینه­های مربوط به ساخت و سرمایه­گذاری اولیه ارزیابی شده و در بهینه­سازی فرآیند تولید محصولات گلخانه­ای منطقه به کار گرفته خواهند شد. محصول تولیدی در گلخانه­های استان زنجان عمدتاً خیار، گوجه­فرنگی و توت­فرنگی بوده که این محصولات علاوه بر این­که نسبت به سرمای زمستان آسیب­پذیر هستند، با توجه به اقلیم سرد منطقه از قدرت رقابت­پذیری کمتری نسبت به مناطق گرمسیری برخوردار می­باشند، لذا نیاز به بررسی مصرف انرژی و اقتصادی تولیدات گلخانه­ای در این منطقه وجود دارد. اهمیت مصرف انرژی در این گلخانه­ها آن­چنان است که در اثر خاموش شدن مولدهای انرژی در گلخانه، در برخی مناطق سردسیر (به مدت یک الی دو ساعت) ممکن است گیاهان در اثر شوک ناشی از اُفت شدید دما آسیب دیده و یا این­که به طور کلی دچار سرمازدگی شوند. در چنین شرایطی هیچ­گونه راهی برای نجات گلخانه وجود ندارد و تولیدکننده متحمل ضرر مالی فراوان می­شود. بهره­گیری از نتایج این مطالعات ضمن شناسایی نقاط ضعف در جهت­دهی و     سیاست­گذاری­های مناسب تولیدات گلخانه­ای در چهارچوب چشم­انداز آینده استان کمک شایانی خواهد بود که در آن محصولات مناسب کشت و نوع کشت متناسب با منطقه (خاکی یا هیدروپونیک) پیشنهاد می­شود.

     

     

    ABSTRACT

    Greenhouse farming is a growing industry in many countries. But because of the outside of season, there are greenhouses with high energy consumption. The purpose of this study was to analysis the economic and energy crop of greenhouses  production and investigated the effect of production, cultivation type and under cultivation in greenhouse cultivation level of energy consumption in Zanjan province.  Product type three kinds of strawberries, cucumber and tomato and the type of soil and hydroponic culture is grown at two level.  For this study was adjusted administered questionnaire that was distributed randomy among greenhouse owners. How to fill in questionnaires was from person to person.  Based on the results of self administered questionnaire and charts analysis is the highest energy consumption in all products (strawberries, cucumbers and tomatoes), with the under cultivation and production type for fuel, electricity and fertilizer energy. The results showed that fuel energy for the production of strawberries 37 %, cucumber 37% and tomatoes 33%, electricity energy for the production of strawberries 27%, cucumbers 26% and tomatoes 27% and fertilizer energy for production of strawberries 21%, cucumbers 19% and 20% is production of tomatoes. Also the results showed that land has shown no significant difference in hydroponic greenhouses, while the production type is a significant difference in the level of five percent. 

    KeyWords: Greenhouse, Soil cultivation

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه و هدف                                       صفحات:7-1

    1-1- مقدمه- 2

    1-2- اهداف پایان­نامه- 6

    1-3- ساختار پایان­نامه- 6

     

    فصل دوم: بررسی منابع                                        صفحات: 40-8

    2-1- مقدمه- 9

    2-2-گلخانه- 9

        2-2-1- انواع گلخانه- 9

            2-2-1-1- نوع تولید- 10

            2-2-1-2- نوع کشت- 10

                2-2-1-2-1- گلخانه­های خاکی- 10

                2-2-1-2-2- گلخانه­های هیدروپونیک-- 11

                    2-2-1-2-2-1- سامانه­های هیدروپونیک مایع- 13

                   2-2-1-2-2-2- سامانه­های دانه­بندی شده یا خاک دانه­دار 13

                   2-2-1-2-2-3- سامانه­های هیدروپونیک باز 14

                   2-2-1-2-2-4- سامانه­های هیدروپونیک بسته-چرخشی- 14

                  2-2-1-2-2-5- مزایای سامانه­های هیدروپونیک-- 14

                  2-2-1-2-2-6- معایب سامانه­های هیدروپونیک 15

          2-2-1-3- جنس سازه 16

              2-2-1-3-1- گلخانه­های چوبی- 16

              2-2-1-3-2- گلخانه­های نیمه­فلزی- 17

              2-2-1-3-3- گلخانه­های فلزی یا مدرن- 17

          2-2-1-4- دهانه- 17

              2-2-1-4-2- گلخانه­های مجزا 17

              2-2-1-4-3- گلخانه­های دوقلو 18        

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                           صفحه

     2-2-1-4-4- گلخانه­های به هم پیوسته- 18

        2-2-2- مزایای کشت گلخانه­ای- 19

    2-3- خیار 20

         2-3-1- ازدیاد خیار 21

         2-3-2- شرایط محیطی رشد خیار 21

         2-3-3- برداشت و نگهداری خیار 22

    2-4- گوجه­فرنگی- 23

        2-4-1- ارقام گوجه­فرنگی- 23

        2-4-2- شرایط محیطی رشد گوجه­فرنگی- 24

         2-4-3- برداشت و نگهداری گوجه­فرنگی- 25

    2-5- توت­فرنگی- 25

        2-5-1- ارقام توت­فرنگی- 25 

        2-5-2- ازدیاد توت­فرنگی- 26

        2-5-3- شرایط محیط و خاک رشد توت­فرنگی- 27

         2-5-4- برداشت و نگهداری توت­فرنگی- 28 

    2-6- انرژی- 29

        2-6-1- شاخص­های انرژی- 29

             2-6-1-1- نسبت انرژی- 30

           2-6-1-2- بازده خالص انرژی- 30

           2-6-1-3- بهره­وری انرژی- 31

        2-6-2- شدت انرژی- 31

    2-7- مروری بر تحقیقات انجام شده 32

        2-7-1- مروری بر پژوهش­های کاربردی محصولات گلخانه­ای در ایران- 32

        2-7-2- مروری بر پژهش­های کاربردی محصولات گلخانه­ای در سایر کشورها 36       

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                           صفحه

    فصل سوم: مواد و روش‎ها                                     صفحات: 54-41

    3-1- مقدمه- 42

    3-2- اطلاعات مربوط به گلخانه­های استان زنجان- 42

    3-3- موقعیت جغرافیایی استان زنجان- 44

    3-4- مراحل مطالعات انرژی- 45

      3-4-1- انرژی ماشین- 45

      3-4-2- انرژی سوخت- 46

      3-4-3- انرژی کارگری- 46

      3-4-4- انرژی کود 47

      3-4-5- انرژی سموم شیمیایی- 48

      3-4-6- انرژی آبیاری- 48

      3-4-7- انرژی حمل و نقل- 49

     3-5- بخش اقتصادی- 50

    3-6- اندازه­گیری میدانی- 50

         3-6-1- اندازه­گیری فاصله گلخانه تا مراکز فروش-- 50

        3-6-2- اندازه­گیری آب مصرفی 51

        3-6-3- اندازه­گیری پارامترهای ساختمانی گلخانه­ها 51

    3-7-نرم­افزار SPSS- 51

     

    فصل چهارم: نتایج و بحث                                          صفحات: 83-55

    4-1- مقدمه- 56

    4-2- انرژی مصرفی تولید توت­فرنگی در گلخانه هیدروپونیک-- 56

    4-3- انرژی مصرفی تولید خیار در گلخانه خاکی- 61  4-4- انرژی مصرفی تولید گوجه­فرنگی در گلخانه خاکی  66

    4-5- برآورد درآمد و هزینه تولید توت­فرنگی- 69

    4-6- برآورد درآمد و هزینه تولید خیار 72

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    4-7- برآورد درآمد و هزینه تولید گوجه­فرنگی- 75

    4-8- تجزیه و تحلیل- 78

        4-8-1- اثر مساحت زمین و نوع محصول بر کارایی انرژی هیدروپونیک-- 78

        4-8-2- اثر مساحت زمین و نوع محصول بر کارایی انرژی خیار و گوجه­فرنگی- 79

        4-8-3- اثر مساحت زمین و نوع کشت گلخانه­ای بر کارایی انرژی- 81

     

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها           صفحات: 88-84

    5-1-مقدمه- 85

    5-2-بحث- 85

    5-3-نتیجه­گیری کلی- 87

    5-4-پیشنهادها 88

     

    منابع

    منبع:

     

    1- احمدی، ن. و بناکار، ا. 1390. مصرف انرژی در گلخانه­ها و راهکارهای افزایش کارایی انرژی مصرفی. اولین کنفرانس بین­المللی رویکردهای نوین در نگهداشتن انرژی. تهران. دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    2- ارزانی، ا. 1386. کشت بدون خاک (هیدروپونیک) تجاری و خانگی. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ص 192.

    3- اقتداری، 1.، زکیئی، ز. و اشکان، س.م. 1384. بیماری­های توت­فرنگی و آفات آن. مرکز نشر دانشگاهی.

    4- اکبری مقدم،

    5- الماسی، م.، کیانی، ش. و لویمی، ن. 1380. مبانی مکانیزاسیون کشاورزی. انتشارات حضرت معصومه. چاپ دوم.

    6- امامی­میبدی، ع. 1379. اصول اندازه­گیری کارایی و بهره­وری. انتشارات موسسه مطالعات و   پژوهش­های بازرگانی.

    7- بنائیان، ن. 1389. بررسی راندمان مصرف انرژی، درجه کارایی فنی و مقیاس تولید توت­فرنگی در گلخانه­های ساوجبلاغ با روش تحلیل پوششی داده­ها. پایان­نامه کارشناسی ارشد مکانیزاسیون کشاورزی. دانشگاه تهران. دانشکده مهندسی و فن­آوری کشاورزی. گروه مهندسی ماشین­های کشاورزی.

     

    8- بنائیان، ن، محمود، ا. و احمدی، ح. 1390. برآورد شاخص­های انرژی و بهینه­سازی مصرف آن در تولید توت­فرنگی گلخانه­ای: مطالعه موردی شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز. نشریه علوم کشاورزی ایران. جلد دوم. شماره 42. 157-151.

    9- بی­دریغ، س. 1378. کشت گلخانه­ای خیار. نشر علوم کشاورزی.

    10- پاشایی، ف.، رحمتی، م.ه. و پاشایی، پ. 1387. بررسی و تعیین میزان مصرف انرژی برای تولید گوجه­فرنگی گلخانه­ای در گلخانه­های استان کرمانشاه. مجموعه مقالات پنجمین کنگره ملی مهندسی ماشین­های کشاورزی و مکانیزاسیون. مشهد. ایران.

    11- تولایی، م. 1380. راهنمای کاشت گیاهان گلخانه­ای به روش هیدروپونیک. نشر آموزش کشاورزی کرج. ص 245.

    12- حسندخت، م.ر. 1384. مدیریت گلخانه (فن آوری تولید محصولات گلخانه­ای). انتشارات مرز دانش. ص 320.

    13-خوش­گفتارمنش، ا.م.، حسینی، ف. و آقاجانی، ر. 1385. هیدروپونیک (روش­های کشت بدون خاک). انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان. ص 110.

    14- رضایی، ج. و توکلی بغدادآباد، م.ر. 1387. ارزیابی کارایی مصرف آب در بخش کشاورزی    استان­های کشور با استفاده از مدل برنامه­ریزی ریاضی (مطالعه موردی: گندم آبی). سومین کنفرانس مدیریت منابع آب.

    15- شرافتی، ک. 1387. بررسی شاخص­های کارایی مصرف انرژی تولید خیار در استان تهران. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی. موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی.

     

    16- شعبانی، ز. 1386. بررسی مکانیزاسیون پرورش گل، مطالعه موردی: شهرستان محلات در استان مرکزی. پایان­نامه کارشناسی ارشد گروه مهندسی ماشین­های کشاورزی. دانشگاه تهران.

    17- صادقی، ص. و فرقانی، ح. 1382. مقایسه طرح­های مختلف گلخانه و بررسی مزایا و معایب هر کدام. مجموعه مقالات نخستین سمپوزیوم وضعیت موجود سازه­ها و اتوماسیون گلخانه­ای در ایران و راهکارهای توسعه. انتشارات وزارت کشاورزی. محلات. 18-12.

    18- صالحی، ا. 1384. مقایسه وضعیت اقتصادی-اجتماعی طرح­های گلخانه­ای گل و گیاه زینتی با سبزی و صیفی در استان اصفهان. چهارمین کنگره علوم باغبانی ایران. دانشگاه فردوسی مشهد. آبان ماه.

    19- غجه­بیگ، ف. 1388. توسعه یک سامانه تصمیم­یار مدیریت مصرف انرژی در گلخانه­های سبزی و صیفی. پایان­نامه کارشناسی ارشد گروه مهندسی ماشین­های کشاورزی. دانشگاه تهران.

    20- کوچکی، ع. 1368. غذا و انرژی در جامعه (نگرشی اکولوژیک بر نقش انرژی در تولید غذا). انتشارات جاوید. ص 220.

    21- مبلی، م. و پیراسته، ب. 1377. تولید سبزی (ترجمه). انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ص 877.

    22- مبلی، م. و عقدک، پ. 1390. فن آوری پرورش سبزی­های گلخانه­ای (در کشت خاکی و بدون خاک). انتشارات ارکان دانش. ص 177.

    23- منصوریان، ن. 1384. بررسی بهره­وری انرژی در توسعه پایدار بخش کشاورزی. مجموعه مقالات دومین کنفرانس روش­های پیشگیری از اتلاف منابع ملی.

    24- یلی­نژاد، م.ح. 1376. مدیریت انرژی در گلخانه. مجله زیتون. شماره 135. 43-40.

     

     

     

    25-Ahmadi, N. 2011. A review on the production of cut flowers and ornamental plants in Iran. 1st National Agriculture Congress and Exposition on behalf of Ali Numan Kirac with International Participation. April 27-30. Eskisehir, Turkey. 2589-2592.

    26-Canakci, M. and Akinci, I. 2006. Energy use pattern analysis of greenhouse vegetable production. Energy. 31: 1243-1256.

    27-Cetin, B. and Vardar, A. 2008. An economic analysis of energy requirments and input costs for tomato production in Turkey. Renewable Energy. 33: 428-433.

    28-Douglas, J.S. 1978. Beginners Guide to Hydroponics. Pelham Books. London. 145-220.

    29-Erdal, G., Esengun, K., Erdal, H. and Gunduz, O. 2007. Economic analysis of energy input in suger, beet production in the province of Tokat, Turkey. Energy. 32: 35-41.

    30-Esengun, K., Erdal, G., Gunduz, O. and Erdal, H. 2007. An economic analysis and energy use in stake-tomato production in Tokat province of Turkey. Renewable Energy. 32: 1873-1881.

    31-Galvani, E. and Escobedo, J.F. 2001. Energy balance in cucumber crop in greenhouse and field conditions. Bragantia. 60: 127-137.

    32-Ghasemi Mobtaker, H., Keyhani, A., Mohammadi, A., Rafiee, Sh. And Akram, A. 2010. Sensitivity analysis of energy inputs for barley production in Hamedan 


موضوع پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, نمونه پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, جستجوی پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, فایل Word پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, دانلود پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, فایل PDF پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, تحقیق در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, مقاله در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, پروژه در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, پروپوزال در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, تز دکترا در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, پروژه درباره پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان, رساله دکترا در مورد پایان نامه آنالیز شاخص های اقتصادی و انرژی در تولید محصولات گلخانه ای استان زنجان

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت فناوري اطلاعات (M.Sc) سال تحصيلي 1390- 1389   چکيده به منظور بررسي و پيش‌بيني الگوي پراکنش کفزيان مهم اقتصادي، داده‌هاي صيد 10 گونه

فصل اول 1-1-مقدمه اقلیم[1]، سیستم[2] پیچیده­ای است که عمدتاً به دلیل افزایش گازهای گلخانه­ای درحال تغییر است. آب و هوای کره زمین در طول قرن بیستم به ویژه در دو دهه اخیر تعادل خود را از دست داده و تمایل به افزایش دما نشان داده­است(رحیمی­و همکاران، 1392). تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یک پدیده طبیعی[3] است که در توالی­های زمانی بلند مدت اتفاق افتاده و مجدداً نیز به ...

رساله دکتری رشته مهندسی شیمی چکیده با افزایش جمعیت، نیاز به منابع انرژی برای بشر نیز افزایش یافته است. دیزل به عنوان یک سوخت موثر، نیاز به سوخت مورد نیاز حمل و نقل را در جهان برآورده می‌سازد. بیودیزل که یک سوخت تجدید پذیر محسوب شده و اثرات مخرب زیست محیطی کمتری به وجود می‌آورد، از منابع گوناگونی تولید می‌شود که از آن میان می‌توان به گیاهان روغنی خوراکی نظیر روغن آفتاب گردان، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت گرایش: کشاورزی چکیده این تحقیق به منظور تعیین و شناسایی اثرات اقتصادی و اجتماعی عملیات آبخیزداری در حوزه لسبو در شهرستان رودسر و همچنین بررسی دیدگاه ها و نظرات روستاییان از فعالیت های آبخیزداری نسبت به اثرگذاری عملیات مذکور انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه و اطلاعات موجود در اداره منابع طبیعی شهرستان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته علوم باغبانی، گرایش گل و گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی قابلیت جایگزینی بستر کشت پیت ماس با بسترهای جدید و ارزان قیمت، تحقیقی با استفاده از گیاه جعفری در قالب آزمایش فاکتوریل با پایه کاملا تصادفی با 10 تیمار و 3 تکرار صورت گرفت. بسترهای کاشت عبارت بودند از پیت ماس، ورمی کمپوست، کمپوست قارچ تکمه ای و پرلیت که خصوصیات فیزیکی ...

پایان نامه جهت اخذ مدر کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان چکیده: مقدمه: منابع انرژی یکی از مهم ترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار می آید. هدف از این پژوهش مقایسه میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بیمارستان های داشگاه علوم پزشکی ایلام در سال های 1390-1388 بود. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که به شیوه کمی و به صورت مقطعی در سال ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

ثبت سفارش