پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر

word 786 KB 32412 70
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                          رشته: مدیریت    گرایش: کشاورزی

    چکیده

    این تحقیق به منظور تعیین و شناسایی اثرات اقتصادی و اجتماعی عملیات آبخیزداری در حوزه  لسبو در شهرستان رودسر و همچنین بررسی دیدگاه ها و نظرات روستاییان از فعالیت های آبخیزداری نسبت به اثرگذاری عملیات مذکور انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه و اطلاعات موجود در اداره منابع طبیعی شهرستان رودسر استفاده گردید. جامعه نمونه تحقیق، 242 خانوار روستایی شامل خانوارهای کشاورزان، دامداران وخوش نشینان بودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش نسبت هزینه به فایده انجام گردید. اطالاعات مورد نظر تحقیق از طریق طراحی پرسشنامه و توزیع آن صورت پذیرفت و همچنین برخی از اطلاعات مربوط به مخارج برروی طرح های آبخیزداری از اداره منابع طبیعی شهرستان رودسر جمع آوری شده است. نتایج تحقیق نشان داد که اجرای طرح های آبخیزداری بر اساس نسبت هزینه به فایده در مجموع دو بخش کشاورزی و دامداری دارای اثرات مثبت بوده و با مقدار 03/1، توجیه اقتصادی داشته است. افزون بر این مشخص گردید که اجرای طرح-های آبخیزداری در منطقه تحقیق، در افزایش اشتغال بهره برداران و جلوگیری از مهاجرت روستاییان که در حال حاضر از مهمترین چالش ها و معضلات مناطق روستایی محسوب می شود، نقش مثبت و موثری ایفا نکرده است، به نحوی که 9/83 درصد از مصاحبه شوندگان، اجرای طرح های آبخیزداری را در این زمینه بی تأثیر دانستند. نسبت هزینه به فایده برای محصولات کشاورزی و دامداری در سال 1382(سال شروع) به ترتیب 62/2 و 46/0 بوده که این نرخ ها برای سال 1392 به ترتیب به 87/0 و 15/0 تغییر پیدا کرده است.

     

    واژه های کلیدی: آبخیزداری، اقتصادی، اجتماعی، حوضه آبخیز،  منطقه لسبو

    مقدمه

    خاک یکی از اصلی­ترین منابع طبیعی است که رشد گیاهان را تضمین و بیش از ٩٧ درصد نیازهای غذایی جهان را برآورده می­کند. لایه بالایی خاک نهاده اصلی فعالیت­های زراعی است. تقاضای فزاینده برای غذا، کمیابی خاک زراعی را به دنبال دارد. در چند دهه گذشته این منبع طبیعی با ارزش در اثر عوامل انسانی (جنگل­زدایی، چرای بیش از حد و سوء مدیریت اراضی) و عوامل طبیعی (فرسایش آبی و بادی) تخلیه شده و ارزش آن کاهش یافته است (عاقلی کهنه­شهری، صادقی، 1384).

    کلمه فرسایش از ریشه لاتینی Erode به معنی کنده­شدن و سائیدن، گرفته شده است. بر اساس تعریف هرن[1]و دوناهو[2]، فرسایش، مجموعه­ی فعالیت­هایی است که در آن ماده­ی خاک یا سنگ شسته، شل یا حل می­شود و یا از بخشی از زمین کنار گذاشته می­شود و شامل فرآیندهای آبشویی[3]، حلالیت و انتقال است (هرن و دوناهو، 1991).

    به طور کلی فرسایش بر دو نوع است: فرسایش طبیعی و فرسایش تشدیدی. فرسایش طبیعی که همان فرسایش زمین­شناسی است، حاصل فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بوده و کند می­باشد. ولی فرسایش تشدیدی که به طور عمده حاصل از فعالیت­های انسانی مانند کشاورزی، جاده­سازی، استخراج معادن و مانند این­ها می­باشد، مخرب است. در یک نگاه کلی، هرگاه تعادل در این دو برقرار باشد مشکلی بروز نمی­کند ولی چنانچه فرسایش تشدیدی بیشتر از فرسایش طبیعی باشد آثار سوء اقتصادی و اجتماعی آن ظاهر می­شود. شدت فرسایش و وسعت آن در زمان­ها و مکان­های مختلف یکسان نبوده و به شرایط طبیعی پستی، بلندی، خصوصیات خاک­ها و چگونگی کاربری زمین مربوط است (شکوری، ١٣٧۴ ).

    عوامل مؤثر بر فرسایش به سه گروه کلی تقسیم می­شوند. گروه اول، عواملی هستند که انرژی لازم را برای بروز فرسایش فراهم می­کنند. گروه دوم عواملی هستند که زمینه بروز یا عدم بروز آن را فراهم می­کنند و گروه سوم عواملی هستند که موجب حفاظت خاک در برابر فرسایش  می­شوند (مورگان[4]، 1995).

    در بررسی­های مربوط به فرسایش و حفاظت خاک، مهم­ترین عامل، شناخت عوامل مربوط به فرسایش و اولویت­بندی مهار آن­ها است. در موارد متعددی مشاهده شده است که در جایی بهترین کار، رها کردن اراضی و کنار آمدن با طبیعت است و در جایی با ایجاد یک پوشش ساده گیاهی جلوی فرسایش گرفته می‎شود مانند نقاطی که محل اصلی برداشت ذرات حمل شده توسط باد است. رعایت نکردن همین نکات ساده و در عین حال با اهمیت، خسارات جانی و مالی فراوان داشته است (عاقلی کهنه­شهری، صادقی، 1384).

    بر اساس برآوردهای انجام شده، فرسایش خاک کشور در سال ١٣٥٥ معادل یک میلیارد تن بوده که 10 سال بعد به 5/1 میلیارد تن و در سال 1375 به 5/2 میلیارد تن افزایش یافته است .براساس برآورد دیگری فرسایش خاک از ده تن در هکتار در دهه 60 به بیست تن در هکتار در دهه ٧٠ رسیده است. تبعات فرسایش خاک در کشور ما به طور کلی به شکل انباشت رسوبات در پشت سدها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش وقوع سیلاب و آلودگی خاک می­باشد (سازمان برنامه و بودجه، 1378).

    یکی از راه­کارها به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، حفاظت خاک است. حفاظت خاک نقطه مقابل تخریب خاک است. این که بدانیم چگونه خاک­های کشور را حفاظت کنیم، می­توان از تخریب خاک جلوگیری کند. امروزه توسعه پایدار به عنوان محوری­ترین اهداف توسعه­ای در بخش کشاورزی کشور زمانی محقق خواهد شد که منابع پایه نظیر آب و خاک در چارچوب ضوابط فنی حفاظت شده و به صورت اصولی مورد بهره­برداری قرار گیرند. به­طور کلی می­توان گفت هر سرمایه­گذاری که باعث حفظ و یا افزایش بهره­وری و یا جلوگیری از کاهش بهره­وری بالقوه زمین گردد­، حفاظت خاک محسوب می­شود (حیاتی، خلیلیان، 1386).

     

    1-2 بیان مسئله

    حفاظت خاک یک مسئله اقتصادی است چرا که سرمایه­گذاری جاری جهت کسب درآمدهای بیشتر در آینده است. خاک زراعی یکی از مهم­ترین نهاده­ها در فرآیند تولید محصولات کشاورزی است که کیفیت آن نقش مهمی در میزان عملکرد محصول و رسیدن به امنیت غذایی و توسعه پایدار دارد. به­طوری که پائین بودن میزان تولیدات کشاورزی ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی را به میزان زیادی به کاهش مداوم حاصلخیزی خاک­های زراعی نسبت می­دهند (رفاهی، 1378).

    متأسفانه میزان فرسایش سالانه خاک در ایران معادل 33 تن در هکتار گزارش شده که سالانه اثرات درون مزرعه­ای زیادی بر کشاورزان به صورت کاهش کیفیت خاک و عملکرد محصولات و نیز اثرات برون مزرعه­ای فراوانی بر جامعه تحمیل می­نماید. در این زمینه عدم اعمال عملیات حفاظت خاک از سوی زارعین به جهت عدم آگاهی از منافع اقتصادی، اجتماعی و نهادی آن، به عنوان یکی از دلایل اصلی این پدیده به شمار می­رود. همچنین زارعین در صورت سودآور بودن روش­های حفاظت خاک، سرمایه‎گذاری‎های لازم را خواهند کرد. برای حفاظت آب و خاک از روش­های مکانیکی و غیرمکانیکی استفاده می­گردد (حیاتی وخلیلیان، 1386).

    عملیات مکانیکی شامل تراس­بندی­، احداث بندهای خاکی­سنگی، بادشکن­ها، کانال­های زهکشی، ایجاد آبراهه‎های انحرافی است که نوعی مبارزه مستقیم با فرسایش خاک است که اجرای آن­ها مشکل و نیاز به صرف هزینه بیشتری دارند. عملیات غیرمکانیکی عبارت از پیشگیری از فرسایش با انجام یکسری عملیات  صحیح مدیریتی که این روش­ها نسبتاً ارزان و به­علاوه کاربرد این عملیات در هر شرایطی امکان­پذیر است که شامل مدیریت خاک نظیر انواع شخم­های حفاظتی، مصرف کودهای آلی، بذوراصلاح شده، کندن علف هرز، مصرف کودشیمیایی و نیز مدیریت زراعی شامل مالچ پاشی، کشت روی خطوط تراز، تناوب­های زراعی و کشت نواری است (رفاهی، 1375؛ قدیری، 1372).

    بنابراین همان­طور که بیان شد عملیات حفاظت خاک دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست­محیطی در هر منطقه­ی خواهد بود و انتظار می­رود که هرگونه هزینه و سرمایه­گذاری به منظور حفاظت خاک دارای توجیه اقتصادی برای آن منطقه باشد. لذا با توجه به مطالب گفته شده، در تحقیق حاضر به دنبال آن است که اجرای عملیات حفاظت آب و خاک در حوضه آبخیزداری لسبو واقع در شهرستان رودسر را مورد ارزیابی اقتصادی قرار داده و به این سوال پاسخ دهد که آیا این طرح که خود شامل چندین طرح­ دیگر نیز است، دارای توجیه اقتصادی بوده است یا خیر؟

     

    1-3 فرضیه تحقیق

    با توجه با مطالب گفته شده فرضیه­­ی تحقیق بصورت زیر بیان می­شود:

    عملیات حفاظت خاک در حوضه آبخیزداری لسبو دارای اثرات اقتصادی مثبت بوده و توجیه اقتصادی داشته است.

     

    1-4 اهداف تحقیق

         در این تحقیق، اهداف زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

    تحلیل اثرات اقتصادی-اجتماعی حفاظت خاک در اراضی منطقه لسبو،

    ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در اراضی منطقه لسبو،

    ارزیابی منافع حاصل از عملیات حفاظت خاک بر کشاورزی و دامداری اراضی منطقه لسبو،

     

     

    1-5 تعریف­ها و مفهوم­های به کاربرده شده

    1-5-1 آبخیز و آبخیزداری

    یک آبخیز، محدوده­ای توپوگرافی است که تمام رواناب یک سطح را به نقطه­ای مشخص زهکشی می‎کند .آبخیز گرچه یک واحد هیدرولوژیکی محسوب می­شود، لکن یک واحد فیزیکی-بیولوژیکی نیز به شمار می­آید، ضمن آنکه در بسیاری از موارد واحدی اجتماعی-اقتصادی-سیاسی نیز تلقی می­گردد. آبخیزداری به فرآیند تنظیم و اجرای مقدماتی اداره­ی منابع یک آبخیز با هدف فراهم آوردن خدمات و محصولات، بدون آسیب رساندن به منابع خاک و آب، تعریف شده است و در برنامه‎های آبخیزداری معمولاً بایستی عوامل اجتماعی، اقتصادی و سازمانی موثر در داخل و خارج آبخیز را نیز در نظر گرفت (دادرسی سبزوار، 1386). برای مثال در ارتفاعات حوزه رود لوکوس[5] در مراکش، سدهای تنظیم کننده[6] با هدف مهار فرسایش ساخته شده است تا فرآیند فرسایش کاهش داده شود. در طول تپه­های آندین[7] در پرو با هدف تولید چوب هیزمی و کاهش سرعت فرسایش، در دامنه­های شیبدار، درخت­های اکالیپتوس کاشته شده است. اگرچه دانشمندان غربی، پیشینه اجرای پروژه­های آبخیزداری را قرن 20 میلادی بیان می­کنند، اما بر پایه دیده­های فراوان، پیشینه اجرای آن­ها در ایران به سال­های بسیار دورتر برمی­گردد. از جمله آن­ها می­توان به سد دول ابراهیمی پشت بند خُنج در استان فارس اشاره کرد (بلندترین سد کهنی که برای نگهداری خاک ساخته شده است). همچنین می­توان به کارهایی که در آبریز شور مهران یا آبریز رود دهرود انجام شده نیز اشاره کرد. بعضی از فعالیت­های آبخیزداری برای برگرداندن و بازیابی(احیا) زمین­های فرسایش یافته و گاهی برای جلوگیری از تخریب خاک در آینده انجام می­شوند.

     

    1-5-2 پروژه آبخیزداری

    به طور معمول در هر کشور، یک برنامه ملی با جزییات کامل برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و رسیدن به هدف­های اجتماعی وجود دارد. این برنامه ملی شامل اجرای پروژه­های جزیی­تر است. به طور ویژه، در پروژه­های آبخیزداری، هدف­های توسعه پایدار دنبال می­شود و ابزار مهمی هستند تا از راه آن­ها امکان دستیابی به توسعه پایدار فراهم شود (سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور و وزارت نیرو، 1384).

    1-5-3 عملیات آبخیزداری

    پروژه­های آبخیزداری به نوبه خود شامل اجزای کوچکتری هستند که به آن عملیات[8] گفته می­شود و شامل سه گروه سازه­ای، زیستی[9] و مدیریتی هستند. منظور از عملیات آبخیزداری، به کارگیری مجموعه تمهیدات و تغییراتی در کاربری اراضی، پوشش گیاهی و سایر اقدام­های سازه­ای و غیرسازه­ای است که در یک حوضه آبخیز انجام می­شود تا بتوان به هدف­های آبخیزداری دست یافت. در زیرمجموعه هر عملیات آبخیزداری تعدادی فعالیت انجام می­شود. برای مثال می­توان به فعالیت­های بذرپاشی و بذرکاری در عملیات زیستی و فعالیت­های پخش سیلاب و بند خاکی در عملیات سازه­ای اشاره کرد(معاونت برنامه­ریزی و نظارت راهبردی، 1392). در شکل 1-1 ارتباط طرح، پروژه، عملیات و فعالیت آبخیزداری ارایه شده است.

     

     

     

    Abstract

     

    This research has been conducted to investigate the social and economic effects of plans of watersheld management in Laasbo in Rodesar. In this regard comments & view points of the villagers in terms of the procedure and yield seepaging operation have been collected. In order to collect the field data, questionnaires have been given to a sample society of 242 families including both farmer and new settler families. Data analysis has been done via  benefit and cost (B/C) analysis. The results of the present study indicated that according to the amount of B/C ratio of total agricultural and livestock products the plans of seepaging have been evaluated as positive and economically justified with the rate of 1.03. Moreover, it has been revealed that the mentioned plans were not effective for the users in terms of increasing employment and prevention of the rural migration, which is the most challenging and significant problem of rural areas. Thus, % 83.9 of the interviewees found these plans in vain and unprofitable. Likewise, calculation of the ratio of the profit to the expense for the agricultural and livestock products indicates respectively: 2.62, 0.46 in the year of starting seepaging plans (2003). It should be noted that the mentioned ratios should be changed to 0.87, 0.15 for the year 2013 respectively.

     

    Key words: Watershed, Economics, Social, Lasbo Distric

  • فهرست:

    چکیده. 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه.. 3

    1-2 بیان مسئله.. 4

    1-3 فرضیه تحقیق.. 5

    1-4 اهداف تحقیق.. 5

    1-5 تعریف‎ها و مفهوم‎های به کاربرده شده. 6

    1-5-1 آبخیز و آبخیزداری.. 6

    1-5-2 پروژه آبخیزداری.. 6

    1-5-3 عملیات آبخیزداری.. 7

    1-5-4 نهاده ها(ورودی های) پروژه های آبخیزداری.. 7

    1-5-5 ستانده ها(خروجی های) پروژه های آبخیزداری.. 8

    1-5-5-1 اثرها و پیامدهای فیزیکی.. 8

    1-5-5-2 اثرها و پیامدهای مالی.. 8

    1-5-5-3 پیامدهای اجتماعی.. 8

    1-5-5-4 پیامدهای زیست محیطی.. 8

    1-5-6 انواع ارزیابی اثرها و پیامدهای پروژههای آبخیزداری.. 9

    1-5-6-1 ارزیابی اثرها و پیامدهای اقتصادی (مالی) 9

    1-5-6-2 ارزیابی اثرها و پیامدهای زیست محیطی.. 10

    1-5-6-3 ارزیابی اثرها و پیامدهای اجتماعی.. 10

    1-5-6-4 ارزیابی اثرها و پیامدهای توزیعی (درآمد) 10

    1-6 ضرورت انجام تحقیق.. 11

    1-7 سوالات پژوهش.... 11

    فصل دوم: کلیات و سابقه تحقیق

    2-1 مقدمه.. 13

    2-2 اقتصاد فرسایش خاک... 13

    2-2-1 دیدگاه تاریخی.. 14

    2-2-2 اقتصاد حفاظت از خاک و آّب.. 15

    2-2-3 اثرات فرسایش بر حاصلخیزی و درآمد.. 16

    2-3 مقایسه منافع و هزینه‎های پروژههای حفاظت آب و خاک... 18

    2-3-1 مفهوم تحلیلهای مالی و اقتصادی.. 18

    2-3-2 معیارهای مقایسه هزینه‎ها و منفعت‎ها در پروژه‎های حفاظت آب و خاک... 19

    2-4 ارزیابی اقتصادی.. 21

    2-4-1 مفاهیم اساسی ارزیابی اقتصادی.. 22

    2-4-2 شاخص‎ها و معیارهای ارزیابی اقتصادی.. 23

    2-4-2-1 ارزش خالص فعلی(NPV) 23

    2-4-2-2 نسبت منافع- هزینه.. 24

    2-4-2-2-1 فایده‎های طرح.. 24

    2-4-2-2-1-1 فایده‎های مستقیم یا اولیه.. 25

    2-4-2-2-1-2 فایده‎های غیرمستقیم (معطوف به غیر) 25

    2-4-2-2-2 هزینه‎های طرح.. 25

    2-4-2-2-2-1 هزینه‎های مستقیم.. 25

    2-4-2-2-2-2 هزینه‎های وابسته.. 26

    2-4-2-3 نرخ بازده (IRR) 26

    2-4-2-4 رابطه بین معیارهای تنزیلی.. 27

    2-4-2-5 دوره بازگشت سرمایه (PBP) 27

    2-4-2-6 روش تحلیل نقطه سربسر. 28

    2-5 پیشینه تحقیق.. 29

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1 مقدمه.. 36

    3-2 منطقه مورد مطالعه.. 36

    3-2-1 موقعیت جغرافیایی منطقه و ویژگی‎های کلی آن. 36

    3-2-2 روستاهای واقع در منطقه لسبو. 36

    3-2-3 پارامترهای عمومی منطقه.. 37

    3-2-4 شکل حوزه. 37

    3-2-5 ارتفاع متوسط حوزه. 38

    3-2-6 شیب حوزه. 39

    3-3 روش انجام تحقیق.. 39

    3-3-1 تصویری کلی از پروژه‎های اجرائی آبخیزداری در حوزه لبسو. 40

    3-3-1-1 پروژه‎های حفاظت و قرق. 41

    3-3-1-1-1 هزینه‎های پروژه حفاظت و قرق. 41

    3-3-1-2 پروژه نهال+کاری.. 42

    3-3-1-2-1 هزینه‎های پروژه نهالکاری.. 42

    3-3-1-3 پروژه‎های کپه‎کاری.. 42

    3-3-1-3-1 هزینه‎های پروژه کپه‎کاری.. 43

    3-3-1-4 پروژه‎های بذرپاشی.. 43

    3-3-1-4-1 هزینه‎های پروژه بذرپاشی.. 43

    3-3-1-5 پروژه کودپاشی.. 44

    3-3-1-5-1 هزینه‎های پروژه کودپاشی.. 44

    3-3-1-6 پروژه تامین غذای دام. 45

    3-3-1-6-1 هزینه‎های تامین غذای دام. 45

    3-3-1-7 پروژه تعدیل دام. 47

    3-3-1-8 احداث آبشخوار 47

    3-3-1-9  پروژه‎های آموزشی.. 47

    3-3-1-10 پروژه‎های مکانیکی.. 48

    3-3-1-10-1 هزینه‎های اجرایی پروژه‎های مکانیکی.. 49

    3-3-2 جامعه‎آماری.. 51

    3-3-3 نمونه‎گیری.. 51

    3-4 وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه لسبو. 52

    3-4-1 کشاورزی.. 52

    3-4-2 دامداری.. 53

    3-4-2-1 تعداد دام. 54

    3-4-3 اشتغال.. 55

    3-4-4 مهاجرت.. 55

    3-5 روش تجزیه و تحلیل دادهها 55

    3-6 جمع‎بندی فصل.. 57

    فصل چهارم: نتایج و تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1 مقدمه.. 59

    4-2 تجزیه و تحلیل نتایج... 59

    4-2-1 اثرات طرحهای آبخیزداری بر فعالیتهای کشاورزی در حوضه.. 59

    4-2-1-1 میزان تولیدات بخش کشاورزی.. 59

    4-2-1-2 میزان درآمد بخش کشاورزی.. 60

    4-2-2 اثرات طرحهای آبخیزداری بر فعالیتهای دامداری در حوضه.. 62

    4-2-2-1 تعداد واحد دامی موجود در حوضه.. 62

    4-2-2-2 میزان تولیدات بخش دامداری.. 62

    4-2-2-3 میزان درآمد بخش دامداری.. 64

    4-2-3 اثرات طرحهای آبخیزداری در زمینه اشتغال.. 65

    4-2-4 اثرات طرحهای آبخیزداری در زمینه مهاجرت.. 66

    4-2-5 اثرات اقتصادی طرحهای آبخیزداری در حوضه.. 66

    4-3 جمع‎بندی فصل.. 67

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1 مقدمه.. 69

    5-2 مروری بر خطوط کلی پژوهش.... 69

    5-3 نتیجه‎گیری کلی تحقیق.. 69

    5-4 پیشنهادات.. 72

    منابع و مآخذ  73

    منبع:

     

    ایلدرومی، علیرضا .1375. ارزیابی نتایج عملیات آبخیزداری انجام شده در سد اکباتان، همدان، مرکز تحقیقات آبخیزداری.

    بختیار، اسدالله .1376. ارزیابی اقتصادی اجتماعی طرح پخش سیلاب گربایگان فسا، گزارش نهایی وزارت جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام فارس.

    جواهری، پرهام و جواهری، محسن. 1385. چاره­ی آب در تاریخ فارس، جلد سوم، چاپ اول، سازمان آب منطقه­ای فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد.

    حیاتی، باب­الله و خلیلیان، صادق. 1386. برآورد منافع اقتصادی حفاظت خاک در مزارع گندم دیم (مطالعه موردی: شهرستان چاراویماق استان آذربایجان­شرقی)، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران.

    دادرسی سبزوار، ابوالقاسم. 1386. ارزیابی اقتصادی پروژه‎های آبخیزداری بر کشاورزی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز مهر سبزوار)، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی.

    دفتر استاندارد و معیارهای فنی آب. 1390. دستورالعمل بررسی­های اقتصادی طرح­های توسعه منابع آب (بازنگری اول)، نشریه شماره-365 الف.

    دفتر تجاری­سازی و انتقال فناوری. 1391. شیوه­نامه ارزیابی اقتصادی فناوری، وزارت جهاد کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت تحقیقات.

    رفاهی، ح. 1378. فرسایش بادی و کنترل آن، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    رفاهی، ح. 1375. فرسایش آبی و کنترل آن، چاپ اول، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    سازمان برنامه و بودجه. ١٣٧٨. سند برنامه سوم توسعه، حوزه های فرابخشی.

    سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور و وزارت نیرو. 1384. راهنمای تشخیص اثرهای اقتصادی، اجتماعی، ارزش­گذاری و توجیه اقتصادی طرح­های توسعه منابع آب، نشریه شماره 33.

    شادمانی، علیرضا، صالح، ایرج. 1386. بررسی روشهای مورد استفاده در ارزیابی مالی و اقتصادی طرح­های سرمایه­گذاری در بخش کشاورزی ایران، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران.

    شکوری، بهروز. ١٣٧۴. فرسایش خاک و پیامدهای آن در اکوسیستم، مجله آب، خاک وماشین، شماره ۶، دوره ٢.

    شهریور، عبدال. 1381. بررسی تلفیق روش­های مکانیکی و بیولوژیکی و احداث آبشکن در کاهش رواناب و رسوب در اراضی مرتعی استان کهکیلویه و بویر احمد، مجموعه مقالات ارائه شده در اولین گردهمایی طرح­های انجام شده با کرت­های فرسایشی.

    عاقلی کهنه شهری، لطفعلی و صادقی، حسین. 1384. برآورد آثار اقتصادی فرسایش خاک در ایران، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، شماره 15،  87-100.

    قدرتی، علیرضا. 1383. ارزیابی نتایج عملکرد آبخیزداری در پشت سد سفیدرود، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تهران.

    قدیری، ح. 1372. حفاظت خاک (تألیف نورمن هادسون)، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

    قربانی، م. 1380. بررسی اقتصادی فرسایش خاک در ایران : برآورد هزینه فرسایش آبی، رساله­ی دکترای اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

    قنبری، یوسف، قدوسی، جمال. 1387. بررسی اثرات اجتماعی و اقتصادی فعالیت­های آبخیزداری بر خانوارهای روستایی در حوضه آبخیز تنگ خشک (شهرستان سمیرم)، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، جلد بیست و نهم، شماره 1، 204-195.

    لطفعلی­پور، محمدرضا، اسلامی گیسکی، سکینه(1386)، ارزیابی هزینه-فایده و تحلیل حساسیت مجتمع مس سرچشمه، فصلنامه بررسی­های اقتصادی، دوره4، شماره 3، صفحات99-83.

    مجیدیان، داوود. 1376. ارزیابی طرح­های صنعتی، سازمان مدیریت صنعتی.

    محمدی گلرنگ، بهرام.1382. ارزیابی نتایج عملیات آبخیزداری انجام شده در حوضه آبخیز سد کرج (حوضه آزادب)، انتشارات مرکز تحقیقات آبخیزداری.

    محمدی­گلرنک، بهرام. 1377. ارزیابی نتایج عملیات آبخیزداری انجام شده در حوضه آبخیز سد لار، مرکز تحقیقات آبخیزداری.

    محمدی­گلرنگ، بهرام، مشایخی، مژگان، حبیبی، مهدی. 1386. ارزیابی اقتصادی آبشکن­های احداث شده بر روی رودخانه لار (استان تهران)، تحقیقات جغرافیایی، شماره 85، صفحات 138-114.

    معاونت برنامه­ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور. 1392. راهنمای ارزیابی اقتصادی پروژه­های آبخیزداری، نشریه شماره 642.

    منصوریان، نجم­الدین، محمدی گلرنگ، بهرام. 1386. بررسی اقتصادی-اجتماعی طرح­های آبخیزداری درایران (مطالعه موردی حوزه آبخیز کامه خراسان رضوی)، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی.

     

     

    Arnalds, O., Barkarson, B.H., 2003. Soil erosion and land-use policy in Iceland in relation to sheep grazing and government subsidies, Environ. Sci. Policy 6 (1), 105–113.

    Barbier, E.B. 2003. The economics of soil erosion: Theory, methodology, and examples. http://www.eepsea.org/publications/specialp2/ACF2B4.html; pp. 1-23 (Accessed on February 4, 2003).

    Barbier, E.B., & Bishop, J. T. 1995. Economic values and incentives affecting soil and water conservation in developing countries. Journal of Soil and Water Conservation 50(2), 133-137.

    Bentley, O. C. 1985. Soil erosion and crop productivity. In: Follett, R.F., Stewart, B. A., (Eds). Soil erosion and crop productivity. American society of agronomy Inc., Crop science society.

    Bishop, J. 1995. The economics of soil degradation: An illustration of the change in productivity approach to valuation in Mali and Malawi. IIED, LEEC paper DP 95-02.

    Bishop, J., & Allen, J. 1989. The on-site costs of soil erosion in Mali. The World Bank, Environment Working Paper No. 21.

    Blaike P, & Brookfield H. 1987. Land degradation and society. Methuen & Co. Ltd., London.

    Boardman, J., Poesen. J., Evans, R., 2003. Socio-economic factors in soil erosion and conservation, Environmental Science & Policy, 6, 1–6.

    Bojö J. 1992. Cost-Benefit Analysis of soil and water conservation projects: A review of 20 empirical studies. In: Tato, K. & Hurni, H. (Eds.). Soil Conservation for Survival: A reviewed selection of papers presented at the International Soil Conservation Conference in Ethiopia/Kenya, 1989. Soil and Water Conservation Society (SWCS).

    Brown, L.R. 1981. Eroding the base of civilization. Journal of Soil and Water Conservation 36(5), 255-261.

    Burt, O. R. 1981. Farm level economics of soil conservation in the Palouse area of the Northwest. American Journal of Agricultural Economics, 63(1), 83-92.

    Chichilnisky, G. 1997. The costs and benefits of benefit-cost analysis. Environmental and development economics 2, 202 – 206.

    Clark, H. E. 1985. The off-site costs of soil erosion. Journal of Soil and Water Conservation 40(1), 19-22.

    Clark, R. 1996. Methodologies for the economic analysis of soil erosion and conservation. CSERGE working paper GEC 96-13, Overseas Development Group, University of Anglia, Norwich,

    de Graaff, J. 1996. The price of soil erosion: an economic evaluation of soil conservation and watershed development. Ph. D. thesis Wageningen Agricultural University, The Netherlands.

    Deoyani Sarkhot. 2002. Erosion control inMaharashtra : Success with a lesson. Forest communications, Inc.

    Doty, R.D. 1971. Contour trenching effects on stream flow from a Utah watershed, USDA. Forest Service Res. Paper INT,98. Int. Forest and Range Exp. Sta.

    Ekbom, A. 1995. The economics of soil conservation: A case study of the economic and agro-ecological implications of soil conservation on maize cultivation in Muranga District, Kenya. Environmental Economics Unit at Department of Economics, Working paper No. 2, Gothenburg University, Sweden.

    Enters, T. 1998. Methods for the economic assessment of on-and off-site impacts of soil erosion. International Board for Soil Research and Management, Bangkok.

    Hall.,sworth, E, G. 1987. Anatomy, physiology and phisicology of erosion. John Wiley & Sons. Newyork, N.V.

    Herren, R.V., R. L. Donahue. 1991. The Agricultural Dictionary. Delmar Publications Inc, P.160.

    Hudson, N. 1986. Soil conservation. B.T. Batsford Limited, London.

    Hudson, R. E. 1991. Reasons for success or failure of soil conservation.

    Hurngjyhn-Wang., Hu.Sucherng., Kao-chiehchich., Wang-Hu-Sc., Kao-Cc. 1998. An economic evaluation of two watershed management practices in Taiwan.

    Lal, R. 1988. Monitoring soil erosion’s impact on crop productivity. In: Lal. R. (Ed). Soil Erosion research methods. Soil and Water Conservation Society, Wageningen, The Netherlands.

    Lal, R., & Okigbo, B. 1990. Assessment of soil degradation in the southern state of Nigeria. The World Bank, Environment Working Paper No. 39.

    Lee, L. K., 1980, The impact of landownership factors on soil conservation. Land Economics 62(5), 1070-1076.

    McConnell, K.E. 1983. An economic model of soil conservation. American Journal of Agricultural Economics 65(1), 83-89.

    Morgan, R. P. C. 1986. Soil erosion and conservation. Longman Group (FE) Ltd., Hong Kong.

    Morgan, R. P. C. 1995. Soil Erosion and Conservation. Longman LtD,UK,PP.60-67.

    Noble, E. L. 1963. Sediment reduction through watershed rehabilition. Interagency Sedimentation Conf. 29 P.U.S. Forest and Game.

    Ranade, Ramk. 1996. Predicting run off from vertisols of malwa region (India). Crop Res. (1). PP. 9-16.

    Satterland.J.B. 1962. Soil Conservation Service. 1962. Engineering field manual for conservation practices. Section 2, 6, 7, 8, 9 and 10.

    Scherr, J. and Yadav, S. 1996. Land degradation in the developing world: implication for food, agriculture and the environment to 2020. Food, agriculture, and the environment discussion paper, 14.

    Seckler, D. 1987. Economic costs and benefits of degradation and its repair. In: Blaike P, and Brookfield H., Land degradation and society, pp. 84-96. Methuen & Co. Ltd., London.

    Shiferaw, B., and Holden, S. T. 1998. Investment in soil conservartion in the Ethiopoian Highlands: Does it pay small farmers? Discussion Paper No. D- 32- 1998, Department Economics and Social Scienecs Agricultural University of Norway.

    Souchere, V., King, C., Dubreuil, N., Lecomte-Morel, V., Le Bissonnais, Y., Chalat, M., 2003. Grassland and crop trends: role of CAP and consequences for runoff and soil erosion. Environ. Sci. Policy 6 (1), 7–16.

    Stocking, M. 1987. Measuring land degradation. In Blaikie, P., and Brookfield, H., Land degradation and society, pp. 49-63. Methuen, London and New York.

    Troeh, F. R., Hobbs, J. A., & Donahue, R. L. 1999. Soil and water conservation: Productivity and environmental protection, Third edition. Prentice Hall, New Jersey.

    Vieth, G. R., Gunatilake, M and Cox, L. J. 2001. Economic of soil Conservation: The upper Mahaweli watershed of Sirlanka. Journul of Agricultural Economics, 52: 139-152.

    Walker, D. J., & Young, D. L. 1986. The effect of technical progress on erosion damage and economic incentives for soil conservation. Land Economics 62(1), 83-93.

    Wild, A. 1993. Soil and the environment: An introduction. Cambridge University Press, Cambridge.


موضوع پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , نمونه پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , جستجوی پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , فایل Word پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , دانلود پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , فایل PDF پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , پروژه درباره پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر , رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی اقتصادی عملیات حفاظت خاک در شهرستان رودسر

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مجموعه مهندسي عمران سازه هاي هيدروليکي مهرماه 1393  اين مطالعه براي ارزيابي کمي اثرات عمليات آبخيزداري و با هدف ارزيابي کارائي طرحهاي

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی – آبخیزداری چکیده منابع آب زیر زمینی بعد از یخچال­ها و پهنه­های یخی، بزرگ­ترین ذخیره آب شیرین زمین را تشکیل می­دهند و یکی از منابع مهم تأمین آب شیرین موردنیاز انسان هستند. ازآنجاکه در اکثر نقاط کشور بارش­ها اغلب ناچیز و گاه به­صورت سیلاب­های مخرب ظاهر می­شوند، می­توان از عملیات تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی به‌عنوان ...

1- کليات 1- 1- مقدمه کيفيت را مي توان به روش هاي مختلف تعريف کرد اغلب مردم فقط يک درک مفهومي از کيفيت و يا به عبارت ديگر درکي از يک يا چند ويژگي خاص در يک محصول يا خدمت دارند. درک مفهومي يک نقط

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc. رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش آبخیزداری چکیده در حال حاضر پخش سیلاب بر آبخوانه ا یکی از روشهای مناسب برای مهار و استفاده بهینه از سیلاب و تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک بشمار می رود. حوزه آبخیز چناران درشمال غرب مشهد با مساحت 299624 هکتار که در موقعیت ً3/59 َ19 ْ36 تا ً8/52 َ03 ْ37 عرض شمالی و ً1/7 َ22 ْ58 تا ...

گروه مرتع و آبخیزداری پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته بیابان­زدایی چکیده پروژه بین­المللی منارید، اولین پروژه چند زمینه­ای است که بدنبال استقرار مشارکت و انسجام سازمانی در سه سطح مردم، سازمان­های دولتی و سازمان­های غیر دولتی به منظور مدیریت پایدار سرزمین با تأکید بر مدیریت پایدار منابع طبیعی آغاز به فعالیت نموده است و علی­رغم مشکلات عدیده­ای که بر سرِ اجرای آن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) گرایش: آبخیز داری چکیده سرمایه­گذاری در اقدامات حفاظت آب و خاک نیازمند بررسی دقیق و طراحی بر مبنای تجربیات ثبت شده و ارزیابی اثرات و منافع حاصل از اقدامات است. برای مقایسه اقدامات حفاظت آب و خاک در نقاط مختلف لازم است یک روش استاندارد مورد تأیید همه­ی متخصصان در زمینه­ی آبخیزداری قرار گیرد. این تحقیق در نظر دارد تا نتایج کاربرد ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی- گرایش ژئومورفولوژِی در برنامه ریزی محیطی چکیده تأثیرات متقابل ناشی از منابع مختلف و اجزای زنده و غیرزنده ی موجود در یک حوضه ی آبخیز، ضرورت پیاده سازی مدل مدیریت سیستمی و یکپارچه را در حوضه های آبخیز با هدف بهره وری بهینه از منابع و هماهنگی و حرکت در راستای توسعه ی پایدار ایجاب کرده است. محدوده مورد مطالعه در این ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ارشد (M.Sc.) گرایش: مرتعداری تحلیل و ارزیابی پروژه مدیریت چرا در سطح مراتع شهرستان سپیدان (مطالعه موردی: شهرستان سپیدان) چکیده: تغییر و تحولات مدیریت مرتع در رابطه با طرح‌های مرتعداری قدمتی نزدیک به 4 دهه دارد. تهیه طر‌ح‌های مرتعداری در استان فارس به سال 1348 برمی گردد و از آن تاریخ به بعد طرح‌های متعددی تهیه می‌شود. به منظور بررسی تأثیر ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی همراه با مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و مشاهدات میدانی به بررسی هیدروژئومورفولوژی حوضه ی ماسوله رودخان با تأکید بر آبشارهای منطقه پرداخته و به شرح زیر می باشد. حوضه مورد مطالعه با مساحت 46/4195 هکتار جزیی از حوضه آبخیز ماسوله ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.sc.) گرایش: اقتصاد کشاورزی اولویت بندی اقتصادی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان فارس چکیده هدف این مقاله بررسی وتعیین اولویت بندی اقتصادی سرمایه گذاری دربخش کشاورزی استان فارس میباشد. با وجود متغییرهای متعدد، دراین تحقیق از 8 گزینه آبیاری تحت فشار، برقی کردن چاهها،احداث باغ وجنگل ومراتع، پرورش طیور، آبخیزداری، صنایع تبدیلی، شیلات و ...

ثبت سفارش