پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا

word 2 MB 32481 74
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی حشره­­شناسی

    پایش و پیش‌آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana ، با به‌کارگیری تله‌ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا

    چکیده :

    فارس یکی از مهم‌ترین استان‌‌های تولید کننده انگور کشور می‌باشد. منطقه بیضا از توابع شهرستان سپیدان سهم بسیار چشمگیری در میزان تولید انگور استان فارس دارا می‌باشد. کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana (Denis&Schiffermüller 1775)، از عوامل مهم و بازدارنده‌ی تولید در این منطقه می‌باشد که حداقل یک یا دو نوبت مبارزه‌ی شیمیایی با آن اجنتاب‌ناپذیر می‌باشد. بنابراین پایش و پیش‌آگاهی این آفت در منطقه جهت تعیین دقیق زمان سمپاشی و افزایش کارآمدی آن لازم به نظر می‌رسد. به همین منظور، دو سال پیاپی (1391 و 1392)، از آغاز فروردین تا زمان ناپدید شدن شب‌پره‌ها در باغ، در سه ایستگاه از تاکستان‌های بیضا، تله‌های فرمونی در ارتفاع 5/1 متری از سطح زمین در تاج درخت نصب و بازدید از آن‌ها هر 5 روز یک‌بار و تعویض فرمون‌ها هر 15 روز یک‌بار انجام شد. در این دو سال روند تغییرات جمعیت آفت با کمک تله‌ی فرمونی پایش و بررسی شد. همچنین کمینه و بیشینه‌ی دمای شبانه‌روزی 12 سال (از سال 1381 تا 1392) از اداره کل هواشناسی شهرستان زرقان گرد‌آوری و برای تمام روزهای سال میانگین دماهای کمینه و بیشینه محاسبه شد. سپس روز-درجه‌ی مؤثر در رشد و نمو کرم خوشه‌خوار انگور در قالب روش یک سینوسی محاسبه گردید. سرانجام با استفاده از نتایج دو سالانه‌ی به‌دست آمده از نمونه‌برداری‌ها، روز-درجه‌ی مؤثر محاسبه شده به روش یک سینوسی و تلفیق این دو مجموعه - تعداد نسل آفت، بازه‌ی زمانی ظهور و اوج پرواز نسل‌ها و بهترین زمان سمپاشی علیه آفت- تخمین و نتیجه‌گیری شد.

    همان‌طور که از یافته‌های دو سال بر‌می‌آید، نتایج همخوانی بالایی داشتند به‌طوری که آفت سه نسل داشت و دوره‌ی ظهور و اوج پرواز حشرات کامل در نسل‌های مشابه و دمای مؤثر محاسبه شده برای این رخداد‌ها در دو سال بسیار به هم نزدیک بود. نسل اول حشرات کامل با جمعیت کم و به‌صورت پراکنده از پایان فروردین تا پایان اردیبهشت ماه ظاهر شدند. این نسل جمعیت قابل توجهی نداشت و اوج پرواز آن به خوبی تشخیص داده نشد. نیاز گرمایی محاسبه شده در دامنه‌ی زمانی بروز این نسل 230 تا 525 روز-درجه سلسیوس برآورد شد. نسل دوم حشرات کامل در بازه‌ی زمانی دو ماهه‌ی خرداد و تیر پدیدار شد، اما ظهور و بروز آن از 20 خرداد تا 20 تیر (30 روز) بسیار چشمگیر بود.

     اوج پرواز این نسل در آخر خرداد و اول تیر رخ داد. نیاز گرمایی محاسبه شده در دامنه‌ی زمانی بروز چشمگیر این نسل و اوج پرواز آن به ترتیب 780 -1260 و 960 تا 1050 روز-درجه سلسیوس برآورد شد. نسل سوم حشرات کامل در بازه‌ی زمانی دو ماهه‌ی مرداد تا شهریور پدیدار شد، اما در بازه‌ی زمانی 20 مرداد تا 20 شهریور (30 روز) بروز آن بسیار چشمگیر بود و در میانه‌ی این دوره همواره جمعیت زیاد بود. سپس از اواخر دهه‌ی دوم شهریور جمعیت آفت کاهش یافت و در دهه‌ی اول مهر ناپدید گردید.

    نیاز گرمایی محاسبه شده در دامنه‌ی زمانی بروز چشمگیر این نسل و اوج پرواز آن به ترتیب 1775 تا 2235 و 1900 تا 2000 روز-درجه سلسیوس برآورد شد. بنابر نتایج به‌دست آمده، زمان مناسب جهت مبارزه با نسل اول به خوبی مشخص نشد اما برای دو نسل دوم و سوم در صورتی که میزان شکار تله‌ها بیانگر انبوهی آفت باشد به ترتیب اواخر خرداد تا اوایل تیر و اواخر مرداد تا اوایل شهریور بهترین زمان مبارزه با آفت می‌باشد.

     

    کلمات کلیدی: انگور، بیضا، پایش، کرم خوشه‌ خوار انگور، روز-درجه

     

    اهمیت تحقیق

    انگور یکی از با ارزش‌ترین محصولات باغی است که تولید آن در ایران و دنیا اهمیت زیادی دارد. ایران به علت برخورداری از شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب، یکی از مهم‌ترین مناطق پرورش انگور در جهان محسوب می‌شود. بر اساس آمار فائو[1] در سال 2012 تولید جهانی انگور 58 میلیون تن می‌باشد که از این رقم 2 تا 3 میلیون تن سهم کشور ایران است. سطح زیر کشت انگور در ایران در مجموع برابر با 330 هزار هکتار (240 هزار هکتار آبی و 90 هزار هکتار دیم) می‌باشد. در میان مناطق انگور خیز کشور، استان‌ فارس با 76 هزار هکتار سطح زیر کشت، بیشترین سطح زیر کشت را در کشور به خود اختصاص داده ‌است. مطابق آمارنامه‌ی وزارت جهادکشاورزی در سال 1390، سطح زیرکشت انگور در استان فارس 76 هزار هکتار (72 هزار هکتار بارور و 4 هزار هکتار غیر بارور) میزان تولید این محصول در استان فارس 550 هزار تن و میانگین عملکرد انگور در واحد سطح 8 تن در هکتار می‌باشد منطقه‌ی بیضا با 1535 هکتار سطح زیر کشت اهمیت بالایی در تولید انگور استان فارس دارد.

    کرم خوشه‌خوار انگور یکی از آفات کلیدی انگور در اکثر نقاط کشور و استان فارس به حساب می‌آید که هر سال به درخت انگور حمله کرده و در صورت عدم مبارزه خسارات کمی و کیفی بسیاری به این محصول وارد می‌کند که موجب ریزش محصول و کاهش بازار پسندی آن می‌گردد. در بسیاری از مناطق، مبارزه‌ی شیمیایی با این آفت یک نیاز است اما از سویی دیگر استفاده‌ی بی‌رویه و بدون برنامه از سموم شیمیایی احتمال بروز مقاومت در آفت را گسترش داده و اثرات جانبی دیگری مانند نابودی دشمنان طبیعی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، افزایش پسماند سم روی میوه و تهدید سلامت مصرف کنندگان را در پی خواهد داشت.

    پس مبارزه با این آفت باید به نحوی صورت گیرد که هم آفت در حد چشمگیری کنترل شود و هم اثرات بد و ناخواسته‌ی آن روی محیط‌زیست و سلامت مصرف کنندگان به حداقل ممکن برسد. دستیابی به چنین اهدافی زمانی میسر می‌گردد که آفت پایش شده و بهترین زمان برای مبارزه‌ی شیمیایی علیه آن تعیین گردد.

     

    پایش آفات یکی از بخش‌های اصلی مدیریت تلفیقی آفات است و می‌تواند زمان پدیدار شدن نسل‌ها، مراحل مختلف زیستی در هر نسل و روند زندگی و فعالیت آفات را مشخص کند. اگر پایش دقیق باشد، می‌توان از آن در پیش‌آگاهی از خسارت و مبارزه با آفت استفاده‌ی بسیاری نمود (فادامیرو[2]، 2004). بدون داشتن پیش‌آگاهی، قضاوت در مورد استفاده از سموم شیمیایی کاری مشکل است.

    کارآمدی پیش‌آگاهی بیشتر به نوع پایش بستگی دارد. تله‌های فرمونی ابزارهای بسیار سودمندی برای پایش روند زیستی و خسارت آفات می‌باشند. به‌طور معمول حشرات در طبیعت به‌ کمک مواد شیمیایی با هم ارتباط برقرار می‌سازند. برای نمونه در مراحل جفت‌یابی و جفت‌گیری یکی از جفت‌ها اقدام به پراکندن مواد شیمیایی در طبیعت می‌کند و جنس مخالف با دریافت این مواد به سمت منبع پراکنش می‌رود. امروزه در بسیاری از حشرات این مواد شناخته شده و در آزمایشگاه‌ها به طور مصنوعی ساخته شده‌اند. بنابراین می‌توان از این مواد در قالب تله‌های فرمونی جنسی جهت بررسی روند زندگی آفت در یک محیط بهره برد و زمان پدیدار شدن نسل‌ها، مراحل مختلف زیستی هر نسل آن و اوج خروج حشرات کامل را پایش کرد. سرانجام با پایش آفت و پیش‌آگاهی روند زیستی و خسارت آن می‌توان زمان مبارزه‌ی شیمیایی علیه آفت را به نحو دقیق‌تری تعیین و از تعداد دفعات سمپاشی‌های غیر ضروری جلوگیری کرد. این امر منجر به حفاظت بهتر محصول، کاهش مصرف سموم و کاهش هزینه‌های اقتصادی برای کشاورزان خواهد شد (ویتزگال[3] و همکاران، 2000).

    این تحقیق در همین راستا در منطقه‌ی بیضا‌ی فارس برای دستیابی به اهداف زیر پایه‌ریزی گردید:

    تعیین تعداد نسل کرم خوشه‌خوار انگور.

    تعیین زمان پدیدار شدن نخستین حشرات کامل در نسل‌های مختلف به‌ویژه برای نسل اول.

    تعیین زمان اوج پرواز حشرات کامل در نسل‌های مختلف.

    یافتن ارتباط منطقی میان دمای محیط و زمان پدیدار شدن نخستین حشرات کامل و اوج پرواز آن‌ها.

    با انجام این تحقیق و دستیابی به اهداف یاد شده می‌توان زمان مبارزه‌ی شیمیایی با کرم خوشه‌خوار انگور را به صورت دقیق‌تر پیش‌بینی و به باغداران توصیه نمود.

     

    Abstract

    Fars is one of the most important grape producing provinces in Iran. Beyza as a part of this province is of great importance for producing grape. Lobesia botrana (Denis & Schiffermüller 1775) is one of the most pernicious pests which decrease product quality and quantity in this region and once or twice chemical spraying is required to protect products. It seems to be necessary monitoring and forecasting pest to apply spraying in appropriate time and increase spraying efficiency. Therefore, in three localities of Beyza during two consecutive years (1391 and 1392) from the beginning of farvardin to disappearance of adult moths, sex pheromone traps were installed within tree canopy at height of 1.5 meter. Traps were inspected once every five days and replaced once every 15 days. Trapped moths were noted down with all details. Daily minimum and maximum temperatures of 12 years (1381 to 1392) collected from zarghan meteorological station and mean of minimum and maximum temperatures calculated for all days. The effective degree-days in developmental rate of pest calculated through single sine method. Finally all results integrated and interpreted to conclude generation number, adult population appearance periods and dynamics and correct spraying time.

    Results of two years were so similar and verifying each other. There were three generations per year. Adult appearance and peak flight periods coincide for the same generation in two years and their calculated effective degree-days were close. First flight was observed at last week of Farvardin. First generation appeared from late Farvardin to late Ordibehesht and did not have a considerable population and clear peak flight. The calculated effective degree-day for its appearance period was 230-525 °DDC. Second generation appeared during Khordad and Tir. From 20th Khordad upto 20th Tir (30 days) population was high and peak flight occurred at end of Khordad and beginning of Tir. The calculated effective degree-day for appearance period of second generation and its peak flight were 780-1260 and 960-1050 °DDC respectively. Third generation appeared during Mordad and Shahrivar. From 20th Mordad upto 20th Shahrivar (30 days) population was high and peak flight occurred at end of Mordad and beginning of Shahrivar. The calculated effective degree-day for appearance period of third generation and its peak flight were 1775-2235 and 1900-2000 °DDC respectively.

    The proper time of spraying was not determined for first generation, but for two next generations could be late Khordad to early Tir and late Mordad to early Shahrivar provided trapped moths to be indicative of pest abundance.

     

    Key words: Grape, Beyza, Monitoring, Grape vine moth, Degree-day

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    1-1- اهمیت تحقیق........................................................................................................................................... 1..............

    فصل دوم: مبانی نظری و پژوهش‌های پیشین

    2- 1- انگور......................................................................................................................................................... 3

    2- 2- کرم خوشه‌خوار انگور................................................................................................................................ 6

    2- 2- 1- رده‌بندی و پراکنش............................................................................................................................ 6

    2- 2- 2- ریخت‌شناسی..................................................................................................................................... 7

    2- 2- 3- زیست‌شناسی و خسارت.................................................................................................................... 8

    2- 2- 4 - فرمون جنسی کرم خوشه‌خوار ...................................................................................................... 10

    2- 3- تله‌‌ی دلتا ............................................................................................................................................. 11

    2- 4- ردیابی و پیش‌آگاهی خوشه‌خوار انگور و نیاز گرمایی........................................................................... 12

    2- 5- تحقیقات داخلی روی خوشه‌خوار انگور با استفاده از تله‌ی فرمونی....................................................... 13

    2- 6- تحقیقات خارجی روی خوشه‌خوار انگور با استفاده از تله‌ی فرمونی...................................................... 16

    فصل سوم: روش تحقیق

    3- 1- منطقه‌ی مورد بررسی در این پژوهش.................................................................................................. 20

    3- 1- 1- شهر بیضا........................................................................................................................................ 20

    3- 1- 2- انتخاب ایستگاه‌............................................................................................................................... 20

    3- 1- 3- شرایط زراعی و کنترلی ایستگاه‌های انتخابی................................................................................. 21

    3- 2- مواد مورد استفاده.................................................................................................................................. 22

    3- 2- 1- فرمون.............................................................................................................................................. 22

    3- 2-2 - تله................................................................................................................................................... 22

    3- 3- روش انجام کار...................................................................................................................................... 23

    3- 3- 1- نمونه‌برداری.................................................................................................................................... 23

    3- 3- 1- 1- سال نخست.............................................................................................................................. 23

    3- 3- 1- 2- سال دوم.................................................................................................................................... 23

    3- 3- 2- محاسبه‌ی دمای کمینه و بیشینه................................................................................................... 23

    3- 3- 3- روش یک سینوسی محاسبه نیاز گرمایی موثر............................................................................... 24

    3- 3- 3- 1- زیر هر دو آستانه....................................................................................................................... 24

    3- 3- 3- 2- برخورد با آستانه‌ی پایین......................................................................................................... 24

    I

    3- 3- 3- 3- بین آستانه‌ها............................................................................................................................. 25

     

    3- 3- 3- 4- برخورد با آستانه بالا ............................................................................................................... 25

    3- 3- 3- 5- برخورد با هر دو آستانه............................................................................................................. 26

    3- 3- 3- 6- بالای هر دو آستانه.................................................................................................................... 26

    3- 4- تعداد نسل و پیش‌آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور.................................................................................... 27

    فصل چهارم: یافته‌های پژوهش و بحث

    4- 1- تغییرات جمعیت و تفسیر آن در ایستگاه‌های مختلف در سال 1391................................................ 28

    4- 2- تغییرات جمعیت و تفسیر آن در ایستگاه‌های مختلف در سال 1392................................................ 31

    4- 3- تعداد نسل و مقایسه‌ی تغییرات جمعیت در دو سال 91 و 92........................................................... 34

    4- 4- تاثیر دما بر میزان شکار شب‌پره‌ها........................................................................................................ 37

    4- 5- نیاز گرمایی برای پدیدار شدن حشرات کامل در نسل‌های مختلف..................................................... 39

    4- 6- پیش بینی زمان سمپاشی بر اساس نتایج............................................................................................ 40

    4- 7- بحث...................................................................................................................................................... 40

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها

    5- 1- نتایج کلی............................................................................................................................................. 43

    5- 2- پیشنهادها............................................................................................................................................. 43

    منابع................................................................................................................................................................. 54

     

     

    منبع:

     اسحاقی، ر.، م. ر. افلاکی و ب. آقاجانی. 1382. تعیین بهترین زمان مبارزه با کرم خوشه‌خوار انگور Lobesia botrana (Lep:Tortricidae) با استفاده از تله‌های فرمونی در استان چهارمحال و بختیاری. چکیده مقالات سومین همایش ملی توسعه‌ی کاربرد مواد بیولوژیک و استفاده‌ی بهینه از کود و سم در کشاورزی. وزارت جهاد کشاورزی کرج. 4-2 اسفند 1382، کرج، ایران. جلد اول، صفحه 505.

    2- اکبرزاده شوکت، غ. ع. 1391. فراوانی جمعیت شب‌پره خوشه‌خوار انگورLobesia botrana  و میزان خسارت آن در تاکستان‌های ارومیه. فصلنامه تخصصی تحقیقات حشره‌شناسی. 4 (2): 91-102.

    3- امیری، ر.، م. شجاع الدینی. ن. معتضدیان و ک. زیبایی. 1391. کاربرد درجه روز در مدیریت تلفیقی کرم خوشه‌خوار انگور. خلاصه مقالات بیستمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران. 7-4 شهریور 1391، شیراز، ایران. جلد اول. صفحه 650.

    4- بهداد، ا. 1388. حشره شناسی مقدماتی و آفات مهم گیاهی ایران. نشر یادبود. اصفهان. 840 صفحه.

    5-پهنائی، ل. و غ. ح. قره‌خانی.1392. ترجیح تخمریزی کرم خوشه‌خوار انگور روی سه واریته محلی در شهرستان هوراند- آذربایجان شرقی. مقالات سومین همایش ملی مدیریت کنترل آفات. دانشگاه شهید باهنر کرمان.2-1 بهمن 1392، کرمان، ایران. صفحه 70.

    6- تفضلی، ع.، ج. حکمتی. و پ. فیروزه. انگور.1370. دانشگاه شیراز. 343 صفحه.

    7- جلیل نواز، م. ر. 1377. بررسی تعداد نسل کرم خوشه‌خوار انگور و تعیین مناسب‌ترین زمان مبارزه علیه آن در شهر تاکستان. خلاصه مقالات سیزدهمین کنگره گیاه پزشکی ایران. 17- 12 شهریور 1377. کرج، ایران. صفحه 122.

    8- حسین‌زاده، ج.، ح. فرازمند، م. صعودی و م. مجدی افشار. 1390. تعیین زمان‌های مبارزه علیه کرم خوشه‌خوار انگور. فصلنامه تخصصی تحقیقات حشره‌شناسی. 3 (4): 305-315

    9- خادمی، ا.، ب. کرد و ف. شاملو. 1390. بررسی فنولوژی کرم خوشه‌خوار انگور و تعیین مناسب‌ترین زمان مبارزه شیمیایی با آن. اولین همایش ملی مباحث نوین در کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. 11 آبان 1390.

    10- دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی.1390.

    11- رایگان، س.، ج. ناظمی رفیع، پ. ویتزگال و ا. صادقی. 1392. مطالعه تغییرات فصلی شب‌پره خوشه‌خوار انگور و تأثیر غلظت‌های فرمون جنسی و رقم انگور میزبان در میزان جلب حشرات کامل در استان کردستان. نشریه حفاظت گیاهان. 27 (3): 316-323.

    12- سراج، ع. ا. 1387. اصول کنترل آفات گیاهی. دانشگاه شهید چمران اهواز. 543 صفحه.

    13- سعیدی، ک. 1386. مطالعه تغییرات فصلی جمعیت کرم خوشه‌خوار انگور و تعیین زمان سمپاشی در منطقه سی‌سخت. مجله پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی. 75: 142- 148

    14- صابر، م.، ح. ملکی میلانی، ع. ناظمیه و ع. رضوانی. 1377. بررسی زیست شناسی کرم خوشه‌خوار انگور در مناطق آذرشهر و خلعت‌پوشان شهرستان تبریز. خلاصه مقالات سیزدهمین کنگره گیاه پزشکی ایران. 17- 12 شهریور 1377. کرج، ایران. صفحه 323

    15- علوی، جلیل. 1389. بررسی بیواکولوژی کرم خوشه‌خوار انگور Lobesia botrana  در خراسان شمالی. سازمان جهاد کشاورزی. 8 دی 1389

    16- نصیرزاده، ا. و غ. م. بصیری.1373. بررسی تعداد نسل کرم خوشه‌خوار انگور و تعیین مناسب‌ترین زمان مبارزه علیه آن در استان فارس. نامه انجمن حشره‌شناسان ایران. 14: 45-54.

    17- یوسف نژاد ایرانی، ر.، ح. موسوی انزابی، س. عبدی و ع. ر. عیوضی. 1389. ارزیابی میزان همزمانی نوسانات جمعیت کرم خوشه‌خوار انگور Lobesia botrana (Lep.: Tortricidae) در تاکستان‌های ارومیه و کارآیی پیش‌آگاهی متمرکز در کاهش خسارت آفت. خلاصه مقالات نوزدهمین کنگره گیاه پزشکی ایران. 12-9 مرداد، 1389. تهران، ایران. صفحه 610.

    18- Aguiar, A., St. Aubyn and A. Mexia. 2008. Decision making on the control of the European grape berry moth Lobesia botrana in Vinhos verdes region, in the Northwest of Portugal. Congress vitic. 25-26 Agust. Portugal.

    19- Akyol, B. and M. Aslan. 2010. Investing on efficiency of mating disruption technique against the European grape vine moth in vineyard, Turky. Journal of Animal and veterinary Advances, 9(2): 730-735.

    20- Allen, J. C. 1976. A modified sine wave method for calculating degree days. Environmental Entomology, 5: 388-396.

    21- Al-Zyoud, F. A. and H. M. Elmosa. 2001. Population dynamics of the grape berry moth, Lobesia botrana Schiff. (Lepidoptera: Tortricidae), and its parasites in Jerash Area, Jordan. Dirasat, Agricultural Sciences 28: 6-13.

    22- Al-Zyoud, F. A. and H. M. Elmosa. 2007. Population dynamics of arthropod pests on grape vine and chemical control of the grape berry moth Lobesia botrana Schiff. (Lepidoptera : Torticidae), and its parasites in Jerash Area, Jordan. Jordan Journal of Agricultural Sciences, 3(2): 136-147.

    23- Amo-Salas, M., V. Ortega-Lópezb, R. Harmanc and A. Alonso-Gonzálezd. 2011. A new model for predicting the flight activity of Lobesia botrana (Lepidoptera: Tortricidae). Crop Protection, 30: 1586 – 1593.

    24- Anshelevich, L., M. Kehat, E. Dunkelblum, and S. Greenberg. 1994. Sex pheromone traps for monitoring the European grape vine moth, Lobesia botrana: Effect of dispenser type, of trap on male capture. Phytoparasitica, 22: 281-290.

    25- Atac, O. T. Cevik and C. Zeki. 1987. Investigation on  the determination of control times by means of sex pheromone traps against the European grape berry moth Lobesia botrana (Den. & Schiff.) (Lepidoptera: Tortricidae) in the region of central Anatolia, and on the possibility of using these traps for early warning.119-128 pp.

    26-Avidov, Z., and I. Harpaz. 1969. Family Tortricidae: Leaf roller moths. In : Plant Pests of Israel, pp. 380-384.

    27- Baskerville., G. L. and P. Emin. 1969. Rapid estimation of  heat accumulation from maximum and minimum temperatures. Ecology, 50: 514–517.

    28- Blomquist, G. J and R. G. Voget. 2003. Insect pheromone Biochemistry and Molecular Biology: the Biosynthesis and detiction of insect pheromones and plant volatiles. Elsevier (publisher). 42pp.

    29- Bounaceur, F., H. Mostefaoui, M. Abdelli, F. Z. Bissaad. and B. Doumandji – Mitiche. 2011. Preliminary study of the grape moth Lobesia botrana (Denis & Schiffermuller, 1776) (Lepidoptera: Tortricidae) at Mitidja Vineyards Area, Algeria. International Journal of Science and Advanced Technology, 1 (4): 9-18.

    30- Broumas, T., H. Stavraki, C.Souliotis and N.Sarafis.1987. Observations on the biology of grape moth Lobesia botrana Den. & Schiff. in Kavala Greece. Influence of environmental factors on the control of grape pests, diseases and weeds: Proceedings of a meeting of the EC Experts' Group, Thessaloniki, Greece. 2-8 october 1987.57pp.

    31- Buser, H. R., S., Rauscher and H. Arn. 1974. Sex Pheromone of Lobesia botrana: (E,Z)- 7,9- dodecadienyl acetate in the female grape vine moth. Zeitschrift ful Naturforschung C-A Journal of Biosiences, 29: 781- 783.

    32-  Caffarelli, V., and G. Vita. 1988. Heat accumulation for timing grapevine moth control measures. Bulletin SROP, 11: 24-26.

    33- Cazacu, S., S. Drosu, L. Dumitrascu, L. Gansca, and I. Oprean. 2008. Attract & Kill technique against Lobesia botrana Den.&Schiff. (Lepidoptera: Tortricidae) in Romania. Romanian Journal of Plant Protection,1: 62-65.

    34- Cooper, M. L., L.G. Varela and R. J. Smith. 2010. European grape vine moth: a New pest of grapes California. Cooperative Extension. 8pp

    35- Coscolla, R. 1997. La polilla del racimo de la vid (Lobesia botrana Valencia, Spain: Generalitat Valenciana, Consejerfa de Agricultura, Pesca y Alimentación.

    36- Del Tio, R., J. L. Martinez. R. Ocete and M. E. Ocete. 2001. Study of the relationship between sex pheromone trap catches of Lobesia botrana (Lep., Tortricidae) and the accumulation of degree-days in Sherry vineyards (SW of Spain). Journal Applied Entomology, 125: 9-14.

    37- El-Sayed, A., J. Gödde, P. Witzgall, and A. Heinrich. 1999. Characterization of pheromone blend for grapevine moth, Lobesia botrana by using flight track recording. Journal of Chemical Ecology, 25: 389- 400.

    38- Fadamiro, H. Y. 2004. Pest phenology and evaluation of traps and pheromone lures for monitoring flight activity obliquebanded Leaf roller (Lepidoptera: Tortricidae) in Minnesota Apple Orchards. Journal of Economic Entomology, 97(2): 530-538.

    39- Filip, I. 1986. Breeding zones of the grape moth Lobesia botrana in Romania. Probleme de Protectia Plantelor, 14(1): 25-30.

    40- Fowler, G. and K. Lakin. 2002. Risk Assessment: Vine Moth, Lobesia botrana, USDA-APHIS, Center for Plant Health Science and Technology (Internal Report), Raleigh, NC. pp. 1-17.

    41- Gabel, B., and D. Thiéry. 1994a. Non-host plant odor (Tanacetum vulgare: Asteracea) affects the reproductive behavior of Lobesia botrana Den. et Schiff (Lepidoperta: Tortricidae). Journal of Insect Behaviour 7: 149-157.

    42- Gabel B. and V. Mocko. 1984. Forecasting the cyclical timing of the grape vine moth, Lobesia botrana. Acta Entomologica Bohemoslovaca, 81(1): 1-14.

    43- Gallardo, A., R. Ocete. M. A. Lopez. L. Maistrello. F. Ortega A. Semedo and F. J. Soria. 2008. Forecasting the flight activity of Lobesia botrana (Denis & Schiffermuller)(Lepidoptera: Tortricidae) in Southwestern Spain. Journal.Applied Entomology, 133: 626-632.

    44- Genduso, P. 1985. Observations on Lobesia botrana (Den. & Schiff.) and Eupoecilia ambiguella (Hb.) in Sicily, pp. 409-410, Congresso Nazionale Italiano di Entomologia. Tipografia compositori, Palermo, Erice, Bagheria.

    45- Ibrahim, M. and N. Al-Radwan. 2006. Monitoring the Changes in the population activity of grape berry moth, Lobesia botrana. In: Homs, SYRIA. Ninth Arab congress of plant protection, Damascus Syria Agricultural Scientific Resarch station,Homs. 19-23 November 2006.

    46- Isufi, E. 2013. Control of grape moth Lobesia botrana . by mating disruption technique in Albanian vineyards. Avaialable in: https://www.feedingknowledge.net.

    47- Louis, F., and K. J. Schirra. 2001. Mating disruption of Lobesia botrana (Lepidoptera: Tortricidae) in vineyards with very high population densities. IOBC wprs Bulletin, 24 (2): 75- 79.

    48- Louis, F., A. Schmidt-Tideman and K. J. Schirra. 2002. Control of Sparganothis pilleriana. Lobesia botrana. In german vineyards using sex pheromone-mediated mating disruption. IOBC wprs Bulletin, 25 (9): 51-58.

    49- Martin- Vertador, D., J. J. Ferrero-Garcia and L. M. Torres-vila. 2010. Phenology of lobesia botrana. Agricultural and Forest Entomology, 12 (2): 169-176.

    50- Milonas, P. G., M. Savopoulo- soltani. and D. G. Staviridis. 2001. Day-degree models for predicting the generation time and flight activity of local population of Lobesia botrana in Greec. Journal of Applied Entomology, 125: 515-518.

    51- Mujahed, I. H. 2007. Field studies on Biology, Ecology and Management of Grape Berry Moth, Lobesia (polychlorosis) botrana. on Some Grapevine Cultivars Vitis vinefera L. in Al- Arroub Agricultural Experimental Station, Palestine. thesis is submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Plant Protection, College of Graduate Studies, Hebron University, Hebron – Palestine.75 pp.

    52- Mullins, M. G., A. Bouqet and L. E. Williams.1992. Biology of grap Cambidge press, London, England. 239 pp.

    53- Oldenburg, C., I. Oprean, B. Klima, and H. Hummel. 1999. Degradation of synthetic pheromones by environmental factors. Mededelingen Faculteit Landbouwkundige en Toegepaste Biologische Wetenschappen Universiteit Gent. 64: 89-100.

    54- Pavan, F., P. Zandiglacomo and L. Dalla Monta. 2006. Influence of the grape-growing area on the phenology of Lobesia botrana second generation. Bulletin of Insectology ,59 (2): 105-109.

    55- Popa, O.E. 2012. Research on vine moth flight activity captured on pheromone traps. Sientific Papers Series B, Horticulture, vol Lvi: 481-486.

    56- Roditakis, N. E. and M.G. Karandinos. 2001. Effect of photoperiod and temperature on pupal diapauses induction of grape berry moth Lobesia botrana. Physiological Entomology, 26: 329-340.

     57- Roelofs, W. L., J. Kochansky, R. T. Cardé, H, Arn,. and S. Rauscher, 1973. Sex attractant of grapevine moth, Lobesia botrana Mitteilungen-der-Schweizerischen- Entomologischen-Gesellschaft, 46: 71-73.

    58- Stavraki, H., T. Broumas and K.Souliotis.1985. Study of the biology of Lobesia botrana in Macedonia (Greece) during 1984-1985. Integrated pest control in viticulture. Proceedings of a meeting of the EC Experts' Group/Ρortoferraio 26-28 September. 21p.

    59- Schwalbe, C. and V. Mastro.1988. Multispecific trapping thechniques for exotic Pest detection. Agriculture, Ecosystem and Environment, 21: 43-51.

    60- Shanmugavelu KG, 2003. Grape Cultivation and Processing. Agrobios Publication, India.283pp.

    61- Tasin, M. 2005. Sex, Wine and Chemical communication in grapevine moth Lobesia botrana. Doctorall thesis

    62- Thiéry, D. and B. Gabel. 2000. Comportement de ponte des femelles de l'eudèmis de la vigne en présence d'extraits de fleurs de 'Muller Thurgau'. IOBC wprs Bulletin. 23:135- 138.

    63- Tsitsipis, J.A., N. Roditakis, G. Michalopoulos. N. Palivos. D. Pappas. K. D. Zarpas. G. J. T. Margaritopoulos. 2003. IOBC wprs Bulletin, 26 (8): 259-263.

    64- Varela, L. G., R. L. Smith. M. L. Cooper and R. W .Hoenisch. 2010. European grapevine moth, Lobesia botrana in Nepa valley vineyards. Practical Winery and vineyard, pp.1-5 .www.Paractical wing.com/marapr.

    65- Witzgall, P., M. Bengtsson and M. Tóth,. 2005. The pherolist Available online. www.pherolist.slu.se.

    66- Witzgall, P., M. Bengtsson and R. M. Timble.2000.Sex pheromone of grape vine moth Lobesia botrana Den.& Schiff. (Lepidoptera: Tortricidae). Environmental Entomology, 29: 233-236.

    67- Zalom, F. G., L. G. Varela and M. cooper. 2013. European Grapevine Moth (Lobesia botrana) University of California Agriculture & Natural Resource, pp: 1-6. Available online:http: www. Ipm.ucdavis.edu/ EXOTIC/ 


موضوع پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, نمونه پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, جستجوی پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, فایل Word پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, دانلود پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, فایل PDF پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, تحقیق در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, مقاله در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, پروژه در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, پروپوزال در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, تز دکترا در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, پروژه درباره پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا, رساله دکترا در مورد پایان نامه پایش و پیش‌ آگاهی کرم خوشه‌خوار انگور، Lobesia botrana، با به‌ کارگیری تله‌ ی فرمونی در باغ‌های انگور بیضا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تولیدات گیاهی گرایش باغبانی چکیده به منظور بررسی تاثیر اسید جیبرلیک، حلقه برداری، تنک خوشه و تنک حبه بر خصوصیات کیفی و کمی انگور رقم عسکری، آزمایش به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تیمار در پنج سطح مختلف و در چهار تکرار در سال 1391 در شهرستان کاشمر روستای نصرآباد اجرا شد. در این آزمایش تاثیر اسید جیبرلیک در غلظت های صفر، ...

مقدمه: در چند دهه اخير تمرکز جمعيت در شهرهاي بزرگي نظير تهران بازار مصرف بزرگي را براي محصولات کشاورزي فراهم کرده است. لذا زمين هاي کشاورزي، تا شعاع زيادي نسبت به اين مراکز براي رفع نيازهاي غ

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده میزان خسارت­های وارده به تولیدات کشاورزی به­وسیله علف­های هرز، بیماری­ها، حشرات وسایرآفات از کل خسارت­های وارده به محصولات کشاورزی که حدوداً 35 درصد می­باشد، به ترتیب 45، 30، 20 و 5 درصدتعیین شده است. اگرچه کنترل شیمیایی درمورد بسیاری ازعوامل خسارت­زا موثربوده وتحول زیادی درافزایش تولید ...

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) چکیده این آزمایش جهت بررسی توان کاربرد کمپوست فضولات کرم ابریشم به عنوان کود آلی به منظور کاهش یا حداقل تعدیل در میزان مصرف کودهای شیمیایی و همچنین مشخص کردن بهترین مخلوط کمپوست برای گیاه زینتی سینگونیوم پودوفیلوم اجرا شد. تیمارها عبارت بودند از: کمپوست فضولات کرم ابریشم، ضایعات چای، کوکوپیت، پوست برنج و پرلیت که به نسبت‌های حجمی ...

گزارش پروژه تحليلي دورة كارشناسي علوم آزمايشگاهي دامپزشكي دانشکده دامپزشکي مقدمه: پژوهشهاي عملي هر چند ناچيز باشد، قابل توجه است. كه اگر چيزي بر دانستنيها نيافزايد، كم ننموده و اگر براي پيشر

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) رشته:علوم تربيتي گرايش : آموزش و پرورش ابتدايي تابستان/ 1393 چکيده   هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش کلاس هاي آموزش الکترونيکي بر گزار

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیای طبیعی چکیده ایران کشور پهناوری است که به علت موقعیت خاص و ویژگیهای توپوگرافیک، از آب و هوای متفاوتی برخوردار است. به همین دلیل، قسمت اعظم ایران در قلمرو آب و هواهای خشک جهان قرار می گیرد. علاوه بر قلت بارندگی، نوسانات شدید بارندگی در مقیاسهای روزانه، فصلی و سالانه از جمله خصوصیاتی است که موجب عدم اطمینان کافی نسبت به دریافت ...

دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استرس شغلی و کیفیت زندگی مربیان شهر شیراز می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مربیان مرد به تعداد 2069 و زن به تعداد 1297 بود که از این بین بر اساس جدول حجم نمونه مورگان و ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده برنج یکی از محصولات زراعی عمده استان گیلان بوده و نقش مهمی در درآمد خانوار روستایی دارد. میزان محصول برنج هر ساله توسط عوامل مختلفی همچون آفات، بیماری­ها و علفهای­ هرز مورد تهدید قرار می­گیرد. بیماری بلاست یکی از خسارت­زا­ترین بیماریهای­ برنج بوده و هر ساله موجب کاهش کمیت و کیفیت محصول ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این ...

ثبت سفارش