پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک

word 1 MB 32432 65
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۱,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                                             رشته: مهندسی کشاورزی    گرایش: مدیریت کشاورزی

    چکیده

    هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی  و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این پژوهش با استفاده از اطلاعات پیش آزمون و روش میشل و کارسون در سطح معنی‌داری پنج درصد و اختلاف WTP واقعی و برآوردی 10درصد، تعداد 294 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. روایی محتوایی و ظاهری ابزار پژوهش توسط متخصصان و اساتید دانشگاه  به دست آمد و جهت تامین اعتبار پرسشنامه­ها از ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن 875/0 به دست آمد استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS و از شاخص‌های آماری نظیر ضریب همبستگی، آزمون t و رگرسیون خطی استفاده شده است. به‌غیر از استفاده از مدل لاجیت از مدل دو مرحله ای هکمن نیز در این پژوهش استفاده شد که نتایج مدل لاجیت نشان می­دهد ارتباط معنی داری در سطح یک درصد بین متغیرهای تحصیلات، درآمد ماهانه، شناخت از فواید برنج ارگانیک، سنجش و نگرش مصرف کنندگان محصولات ارگانیک با پذیرش برنج ارگانیک وجود دارد و میزان تمایل به پرداخت در این مدل برای یک کیلوگرم برنج هاشمی ارگانیک در قیاس با برنج هاشمی معمولی معادل با 24/8 درصد است و در مدل هکمن ارتباط معنی‌داری در سطح یک درصد بین متغیرهای سطح تحصیلات، درآمد ماهانه خانوار‌، سنجش و نگرش مصرف کنندگان محصولات ارگانیک با پذیرش برنج ارگانیک وجود دارد و میزان تمایل به پرداخت در این مدل برای یک کیلوگرم برنج هاشمی ارگانیک در قیاس با برنج هاشمی معمولی معادل با 13/6 درصد است.

    کلمات کلیدی: تمایل به پرداخت، محصولات ارگانیک، برنج ارگانیک، استان گیلان، خانوار شهری

    مقدمه

    دهه 50 میلادی دو عامل افزایش جمعیت و محدودیت منابع اولیه تولید، موجب بروز انقلاب سبز در دنیا شد. انقلابی که به موجب آن کشاورزی سنتی به سوی کشاورزی صنعتی حرکت کرد. استفاده از نهاده‌های شیمیایی مانند کود و سم از ارمغان‌های کشاورزی صنعتی بود. اما استفاده  بی‌رویه از این نهاده‌ها موجب شد تا در کمتر از دو دهه مشکلات و معضلاتی در فرآیند تولید به وجود آید و سلامت محصولات کشاورزی و به تبع آن سلامت مصرف‌کنندگان به مخاطره بیافتد.

    اتکای بی­رویه بر نهاده­های خارجی به ویژه، کودها و سموم شیمیایی، ماشین­­­­­­­­­آلات کشاورزی و بهره‌برداری بی­رویه از آب و خاک فشار بی­رویه­ای را بر محیط زیست طبیعی همچنین سلامت جامعه وارد ساخته است. به طوری که در دهه­های اخیر به دلیل نگرانی از این مشکلات‌، نظام­های کشاورزی مدرن مورد انتقاد شدید قرار گرفت و یک اجماع جهانی به وجود آمد تا نوعی کشاورزی را توسعه دهد که بتواند ضمن افزایش بهره­­­وری، کمترین آسیب را وارد سازد (کاظمی، 1391). در واقع تاثیر نامطلوب و اثرات باقی مانده مصرف انواع مواد و سموم شیمیایی در تولیدات غذایی و محیط زیست در کشورهای صنعتی پیشرفته، سبب شده است کشاورزی در جهتی کاملا متضاد با روش مدرن تحول یابد که آن جلوگیری از مصرف هرگونه مواد شیمیایی یا نهاده مصنوع انسان در تولیدات زراعی و باغی و دامی است (Kavoosi Kalashami et al, 2012). نگرانی‌هایی که از بابت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، سبب توجه به کشاورزی ارگانیک در بسیاری از کشورهای دنیا شد به طوری که در سال‌های اخیر تولید محصولات ارگانیک در جهان رشد فزاینده‌ای داشته است.

    کشاورزی ارگانیک استفاده از نهاده‌های سنتز شده مانند کودها و سموم شیمیایی، آفت‌کش‌ها‌، داروهای دامپزشکی و گیاهان اصلاح‌شده ژنتیکی جایگاهی ندارد. در واقع کشاورزی ارگانیک موجب تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی، چرخه‌های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک می‌شود. به عبارت دیگر محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که مراحل رشد آنها به صورت طبیعی است و در خاکی رشد  می‌کنند که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی مانند علف‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی و کودهای جانوری تقویت شده است. همچنین در ترکیب محصولات ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی انجام نمی‌شود و به همین دلیل رنگ، بو، اندازه و شکل این محصولات طبیعی است. در بسیاری از کشورهای دنیا نماد محصولات ارگانیک سیب کوچکی است که از آن یک کرم خندان خارج شده است. در واقع این نماد بیانگر آن است که این محصول به دلیل عدم سمپاشی آفات طبیعی خود را از دست نداده و به علت عدم استفاده از کود شیمیایی طعم واقعی خود را حفظ کرده و به اندازه طبیعی رشد کرده است.

    الگوهای مصرف کنونی محصولات ارگانیک در کشورهای درحال توسعه به ویژه در مناطق شهری ناپایدار است، افزایش بهره‌وری و پیشرفت‌های فن‌آوری به تنهایی برای رسیدن به رشد مصرف محصولات ارگانیک در جامعه کافی نیست، همچنین آمادگی مصرف‌کننده برای پرداخت هزینه برای محصولات ارگانیک ایجاد چالش دیگر برای حفظ مصرف به دلیل قیمت محصولات ارگانیک به نسبت محصولات معمولی است. قیمت محصولات ارگانیک بعضی مواقع تا دو برابر بیشتر از محصولات معمولی در بازار است از این رو، قیمت مانع مصرف افراد کم درآمد و همیشه شکایت مشتریان در مورد قیمت بیش از حد بالا این محصولات دارد. افزایش شیوع بیماری‌ها، همراه با ظهور آگاهی عمومی از خطرات ناشی از فرآوری مواد غذایی نگرانی نسبت به روش‌های ایمن‌تر و سالم‌تر در تولید مواد غذایی و تولید محصولات ارگانیک مطرح کرده است، به همین دلیل، بسیاری از دولت‌ها کشاورزان را تشویق به رفتن بسمت کشاورزی ارگانیک از طریق نوآوری، بازاریابی و ارتباطات و با همکاری مصرف‌کنندگان برای دستیابی به شیوه زندگی سالم‌تر و پایدارتر می‌کند (Valerian et al, 2011). از این رو این حرکت بسوی پذیرش تولید و استفاده از محصولات ارگانیک نیازمند انجام تحقیقاتی است تا مشخص شود که دانش تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات ارگانیک چه میزان است. به عبارتی دیگر، بدون شناخت و آگاهی از عوامل مزبور هرگونه اقدامی منجر به هدر رفتن منابع مادی و انسانی خواهد شد.

     

    بیان مسأله

    با افزایش جمعیت مصرف مواد شیمیایی در بخش کشاورزی با رشد چشم‌گیری روبرو بوده است. برطبق آمار در یک دهه گذشته میزان مصرف کودهای شیمیایی در ایران از 4/2میلیون تن در سال 1378 به 4/3 میلیون تن در سال 1387 افزایش یافت و همچنین، سالیانه بیش از 27 هزار تن آفت‌کش شیمیایی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود (رجبی و همکاران،1392).

    سیستم­های کشاورزی مبتنی بر مصرف بی­رویه سموم و مواد شیمیایی، توازن و تعادل اکوسیستم‌های زراعی و طبیعی را برهم زده و حاصلخیزی خاک را نیز کاهش می­دهند. تحقیقات مختلف نشان داده­اند که سموم و آفت‌کش‌هااثرات مستقیمی بر روی موجودات زنده، دام و به ویژه انسان دارند (رزمجو، 1377).

    علی‌رغم ارتقاء آگاهی­های عمومی در سطح جهان نسبت به خطرات کاربرد بی­رویه کودها و آفت‌کش‌های شیمیایی، هر ساله در ایران شاهد افزایش هزینه­های بهداشتی و زیست محیطی ناشی از کاربرد این مواد در بخش کشاورزی هستیم (نسیمی، 1379).

    عدم آگاهی و نبود دانش فنی کشاورزان باعث استفاده غیربهینه از نهاده­های کشاورزی گردید به نحوی که شواهد موجود نشان می­دهد که مصرف بیش از حد برخی نهاده­های کشاورزی نه تنها باعث افزایش تولید نگردید بلکه موجبات کاهش تولید را فراهم ساخت (عمانی، 1380). در این راستا، عمده نگرانی­های موجود در گزارش­های جهانی، در رابطه با کاهش سریع و جدی منابع پایه کشاورزی از طریق فرسایش خاک، شوری زمین­ها، بیابان­زایی، انقراض گونه­های گیاهی و جانوری و آلودگی محیطی می­باشد. عامل اصلی این نگرانی­ها، ناشی از استفاده بی­رویه سموم دفع آفات، کودهای شیمیایی و ادوات کشاورزی و گسترش کشت مکانیزه بوده است (ذوقی، 1376). ضروری به‌نظر می‌رسد که از مصرف بی‌رویه آفت‌کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی که باعث افزایش بیماری‌های مانند انواع سرطانست گرفته شود آمار بدست آمده از مرکز ثبت آمار سرطان ایران، سرطان بعد از بیماری‌ها قلبی عروقی دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است و به تنهایی بیش از بیماری‌ها سل، ایدز و مالاریا افراد را بکام مرگ می‌کشاند بطوریکه در صورت عدم مداخله جهت پیشگیری از بروز آن در 10سال آینده شاهد مرگ بیش از 85 میلیون نفر در جهان خواهیم بود. در حال حاضر سرطان عامل 12% مرگ و میر در سرتا سر جهان است پیش‌بینی‌ها نشانگر آن‌است که تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان در کل جهان تا 45% طی سالهای 2007 تا 2030 افزایش خواهد داشت (از 9/7 میلیون به 12میلیون مرگ می‌رسد). در دهه‌ی1960 نزدیک به 25 در صد بار بیماری‌ها سرطانی در کشورهای با در‌آمد متوسط و پایین گزارش شده بود که در سال2010 به 55 درصد و در سال 2020 به 70 درصد با میزان بروزی نزدیک به  بیست میلیون نفر می‌رسد و بیشترین تأثیر را نیز در این کشورها خواهد داشت، چرا که با افزایش جمعیت جهان و متوسط سنی آن، افزایش امید زندگی و بهبود وضعیت بهداشت و کنترل نسبی بیماری‌ها واگیر و بویژه افزایش مواجهه با عوامل خطر محیطی، با افزایش بروز سرطان ها روبرو هستیم با توجه به نرخ رشد فعلی بروز سرطان اینگونه بنظر می‌رسد که تا سال 2030 سالیانه 13میلیون مرگ ناشی از سرطان خواهیم داشت که حداقل نه میلیون مورد آن در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، و شانس ابتلا به سرطان برای هر فرد در سال 2050 بین 50 تا 60 درصد خواهد بود. در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر است. سالانه بیش از 30000 نفر از هموطنان عزیز ما در اثر سرطان جان خود را از دست می دهند. از طرفی با افزایش امید زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور، پیشرفت تکنولوژی و دور شدن سبک زندگی از محیط پاک، سالم و بدون آلاینده های سرطانزای صنعتی  انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد بنابر پیش بینی سازمان جهانی بهداشت بروز سرطان در ایران در سال 2020 به 85653  مورد در کل جمعیت و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان  به 62897 مورد خواهد رسید که امید می‌رود با برنامه ریزی صحیح  و علمی در جهت پیشگیری از بروز سرطان‌های قابل پیشگیری و کنترل، این میزان با گذشت زمان روند روبه افولی را نشان دهد(سایت رسمی ثبت آمار سرطان ایران)[1].

    و از روش‌های سالم تر یا به عبارتی ارگانیک استفاده شود. این روش از نظر اقتصادی نیز برای زارعان به‌دلیل مصرف نکردن مواد شیمیایی با توجه به قیمت گران کودهای شیمیایی مقرون به صرفه‌تر بوده و کشاورزان به جای استفاده از کودهای شیمیایی و سموم به منابع بیولوژیک، حشرات مفید و کود سبز روی می‌آورند.

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    یکی از راهبردهای مهم توسعه کشاورزی در کشور ارتقاء سطح سلامت جامعه و تحقق شعار پیشگیری مقدم بر درمان است. تغذیه نامتعادل گیاهان منجر به سوء تغذیه در انسان می‌گردد. از علائم سوء تغذیه، می‌توان به ریزش مو، بداخلاقی، سرماخوردگی‌های مزمن، افسردگی، کم خونی، ایمنی پائین بدن و سرطان گوارشی اشاره نمود. مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی[2] در سال 2007، رتبه بهداشتی ایران 123 می‌باشد که این رتبه بسیار پایین بوده و علت اصلی آن سوء تغذیه است. استمرار در مصرف نامتعادل کود علاوه بر اینکه که تهدیدی جدی برای سلامت خاک می‌باشد، سبب کاهش عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی می‌شود.

    ولی در کنار آن پیشرفت علوم و فناوری، راهکارهای موثر­تری را برای مقابله با آنها ارایه می­نماید. از جمله این چالش‌ها می­توان به افزایش نیاز غذایی به دلیل رشد جمعیت، افزایش تعداد افراد گرسنه، کاهش حاصلخیزی خاک­های کشاورزی و افت سطح سفره­های آب­های زیرزمینی اشاره کرد. همچنین بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که سیستم کشاورزی متداول یا مرسوم با کاربرد بی­رویه نهاده­های شیمیایی، محیط را ویران کرده و منابع طبیعی را دچار تحلیل می‎کند. تاکنون راهبردهای متفاوتی برای حل مسایل کشاورزی متداول مطرح شده است که از آن جمله می­توان به کشاورزی ارگانیک اشاره نمود (صالحی، 1387).

    آمار رسمی سازمان خواربار جهانی نشان می­دهد که میزان مصرف سموم حشره­کش مورد استفاده در بخش کشاورزی در ایران از 1584 هزار تن در سال 1990 به 7120 هزار تن در سال 2007 رسیده است. به طوری که در طی این دوره نرخ رشد میزان مصرف حشره­کش 5/349 درصد بوده است (FAO[3], 2010).

    براساس آمارهای ارائه شده توسط خواروبار جهانی، مصرف انواع کودهای شیمیایی در ایران از سال 1996 تا سال 2002 همواره روندی افزایشی داشته است، به طوری که طی سال های 2002 – 2001 مصرف این مواد در تولید انواع محصولات کشاورزی به حدود 3276000 تن رسید (FAO, 2005). همچنین، براساس بررسی‎های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی (1389)، اگر چه مصرف انواع آفت‌کش‌ها  به ازای واحد سطح (هکتار) کاهش یافته اما همچنان مصرف این مواد در سطحی بالاتر از حد استاندارد جهانی قرار دارد. در کشاورزی متعارف، بیش از 300 نوع ترکیب شیمیایی مصنوعی خطرناک مانند سموم و کودهای شیمیایی به منظور کنترل آفات، بیماری­ها، علف­های هرز و حاصلخیزی خاک مورد استفاده قرار می­گیرد که علاوه بر آلوده کردن آب و خاک و هوا، بخشی وارد گیاهان شده و به صورت بقایای سموم در محصولات کشاورزی باقی مانده و طی فرآیند مصرف به بدن انسان انتقال می­یابد که باعث بروز امراض خطرناکی مانند انواع سرطان‎ها و نیز حساسیت­ها در انسان می­شود (Ghorbani et al, 2008).

    کشاورزی ارگانیک یک دیدگاه جامع از کشاورزی است که هدف آن انعکاس روابط متقابل ژرف بین موجودات زنده مزرعه، تولید کشاورزی و محیط است. الگوهای مصرف کنونی محصولات ارگانیک در کشورهای درحال توسعه به ویژه در مناطق شهری ناپایدار است، افزایش بهره‌وری و پیشرفت‌های فن‌آوری به تنهایی برای رسیدن به رشد مصرف محصولات ارگانیک در جامعه کافی نیست، همچنین آمادگی مصرف‌کننده برای پرداخت هزینه برای محصولات ارگانیک ایجاد چالش دیگر برای حفظ مصرف به دلیل قیمت محصولات ارگانیک به نسبت محصولات معمولی است. قیمت محصولات ارگانیک بعضی مواقع تا دو برابر بیشتر از محصولات معمولی در بازار است از این رو، قیمت مانع مصرف افراد کم درآمد و همیشه شکایت مشتریان در مورد قیمت بیش از حد بالا این محصولات دارد. افزایش شیوع بیماری‌ها، همراه با ظهور آگاهی عمومی از خطرات ناشی از فرآوری مواد غذایی نگرانی نسبت به روش‌های ایمن‌تر و سالم‌تر در تولید مواد غذایی و تولید محصولات ارگانیک مطرح کرده است، به همین دلیل، بسیاری از دولت‌ها کشاورزان را تشویق به رفتن بسمت کشاورزی ارگانیک از طریق نوآوری، بازاریابی و ارتباطات و با همکاری مصرف‌کنندگان برای دستیابی به شیوه زندگی سالم‌تر و پایدارتر می‌کند (Valerian et al, 2011). از این رو این حرکت بسوی پذیرش تولید و استفاده از محصولات ارگانیک نیازمند انجام تحقیقاتی است تا مشخص شود که دانش تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات ارگانیک چه میزان است. به عبارتی دیگر، بدون شناخت و آگاهی از عوامل مزبور هرگونه اقدامی منجر به هدر رفتن منابع مادی و انسانی خواهد شد.

    Abstract

    The summery the purpose of this study is to know why guilanies urban families have a tendency to use organic rice. This study is an applied research that has been done by descriptive, correlational pattern and field procedures and was performed by using the questionnaire. The population of this survey includes all consumers of rice in Rasht that according to pre-tests information and by Mitchell and Carson pattern that are at the significant level of 5% and Actual WTP difference and estimated 10%, 294 persons as sample have been chosen. Face and content validity of the instrument achieved by scientists and university professors and to ensure the validity of the questionnaires, we used Cronbach's alpha coefficient that was obtained 0.875. SPSS software for analyzing the data and analysis such as correlation coefficients, t-tests and linear regression are used. Aside from the logit model, Heckman two-step model was used in this study as well. The logit model indicates a significant relationship between the variables at the one percent level of education, monthly income, recognizing the benefits of organic rice and the thought and attitudes of organic products to accept organic rice. WTP in this model for each kilogram of Hashemi organic rice is about 24.8 % and according to Hekmans model there is a significant relationship at the one percent level between variables of education, Monthly income and thought and attitudes of organic products consumers to accept organic rice and in this model, the willingness to pay for each kilogram of Hashemies organic rice comparing to Hashemies conventional rice is 6.13%.

    Keywords: tendency to pay, organic products, organic rice, Guilan province, urban families.

  • فهرست:

    مقدمه                                                                                                 9

    بیان مساله                                                                                           10

    اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                        12

    اهداف تحقیق                                                                                      14

    1-4-1-  هدف کلی                                                                                   14

    1-4-2-  اهداف اختصاصی                                                                          14

    محدوده های تحقیق                                                                              15

    1-5-1-  محدوده زمانی                                                                              15

    1-5-2- محدوده موضوعی                                                                           15

    1-5-3- محدوده مکانی                                                                              15

    محدودیت های تحقیق                                                                           15

    تعریف مفاهیم کلیدی                                                                             15

    فصل دوم                                                                                                               16

    2-1- مقدمه                                                                                                   17

    2-2- نظام­های مختلف کشاورزی                                                                         18

    2-2-1- نظام کشاورزی متداول                                                                     18

    2-2-2- نظام کشاورزی تلفیقی                                                                     19

    2-2-3- نظام کشاورزی ارگانیک                                                                   19

    2-3- اهداف و مزایای کشاورزی ارگانیک                                                              21

    2-3-1- مزایای کشاورزی ارگانیک                                                                22

    2-3-1-1- بهره وری درازمدت                                                          22

    2-3-1-2- پایداری و امنیت غذایی                                                     22

    2-3-1-3- اثرات زیست محیطی                                                        23

    2-3-1-4- اثرات اجتماعی                                                               23

     

    2-3-2- جنبه های تکنیکی زراعت در کشاورزی ارگانیک                                     24

    2-3-2-1- مدیریت خاک در کشاورزی ارگانیک                                      24

    2-3-2-2- مدیریت تغذیه گیاهی در کشاورزی ارگانیک                             25

    2-3-2-3- مدیریت تناوب زراعی در کشاورزی ارگانیک                            25

    2-3-2-4- مدیریت علف های هرز در کشاورزی ارگانیک                          25

    2-3-2-5- مدیرت کنترل آفات و بیماری­ها در کشاورزی ارگانیک                 25

    2-4- معایب کشاورزی ارگانیک                                                                          26

    2-4-1- گرانی محصولات غذایی ارگانیک                                                        26

    2-4-2- نیروی کار بیشتر                                                                            26

    2-4-3- تغذیه توسط کودهای دامی                                                                27

    2-4-4- از بین رفتن محصول توسط آفات                                                        27

    2-5- کشاورزی ارگانیک و حفاظت از محیط زیست                                                  27

    2-6- چارچوب نظری تحقیق                                                                             27

    2-7- قیمت­گذاری کالاها و خدمات                                                                     28

    2-7-1-روش‌های غیرمتکی به منحنی تقاضا                                                      29

    2-7-2- روش‌های متکی به منحنی تقاضا                                                         29

    2-7-2-1- ترجیحات آشکار شده                                                        29

    2-7-2-2- ترجیحات اظهار شده                                                        30

    2-7-3-روش ارزش‌گذاری مشروط                                                               31

    2-7-3-1- مراحل کاربرد روش CVM                                                 32

    2-7-3-2- روش‌های جمع‌آوری داده‌ها                                                 33

    2-7-3-3- تکنیک‌های سؤال CVM                                                     33

    2-7-3-4- نحوه تدوین مبالغ پیشنهادی                                                 35

    2-7-3-5-تشکیل بازار فرضی                                                            36

    2-7-3-6- مراحل انجام روش ارزش‌گذاری مشروط                                 36

    2-7-3-7- اعتبار و قابلیت اعتماد بررسی‌های ارزش‌گذاری مشروط               37

    2-7-3-7-1- اثر حوزه‌ای مکانی یا اثر القائی                            37

    2-7-3-7-2- اثر توالی                                                      38

    2-7-3-7-3- اثر اطلاعات                                                  39

    2-7-3-7-4- اثرات روش استخراج                                       40

    2-7-3-7-5- انحراف فرضیات                                            40

    2-7-3-7-6- انحراف استراتژیک                                          40

    2-7-3-8- دستورالعمل‌هایی اجرای روش ارزشگذاری مشروط                     41

    2-8- بررسی سوابق پژوهشی                                                                              43

    2-9- جمع بندی                                                                                             47

    فصل سوم                                                                                                                 49

    3-1- مقدمه                                                                                              50

    3-2- سیمای منطقۀ مورد تحقیق                                                                        50

    3-3- روش تحقیق                                                                                          50

    3-4- جامعه آماری و حجم نمونه و روش نمونه گیری                                               51

    3-4-1- جامعه آماری                                                                              51

    3-4-2- حجم نمونه                                                                                51

    3-4-3- روش نمونه­گیری                                                                         51

    3-5- متغیرهای تحقیق                                                                                     52

    3-6- روش گردآوری داده­ها                                                                              52

    3-6-1- مطالعات کتابخانه­ای                                                                      52

    3-6-2- مطالعات میدانی                                                                           52

    3-7- روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری تحقیق                                                           53

    3-8- روش­های تجزیه و تحلیل آماری                                                                  54

    3-8-1- الگوی اقتصادسنجی انتخاب دوتایی لاجیت                                          54

    3-8-2- روش دو مرحله‌ای هکمن                                                               58

    3-9- جمع بندی                                                                                         60

    فصل چهارم                                                                                                           61

    4-1- مقدمه                                                                                                62

    4-2- آمار توصیفی                                                                                        62

    4-5- نتایج مدل دو مرحله ای هکمن                                                                  72

    4-5-2- مرحله اول تفسیر نتایج الگو پروبیت                                                72

    4-5-1- مرحله دوم تفسیر نتایج رگرسیون خطی.                                           73

    4-6- نتیجه آزمون دو مرحله ای هکمن                                                                        73

    4-7- مقایسه دو روش الگوی لاجیت و هکمن                                                               74

    4-8- برآورد هزینه و درآمد برنج هاشمی معمولی و ارگانیک                                              74

    4-9- نتیجه گیری                                                                                                        76

    فصل پنجم                                                                                                                                       77

    5-1- مقدمه                                                                                                              78

    5-2- خلاصه تحقیق                                                                                                    78

    5-3- بررسی نتایج                                                                                                      79

    5-3- پیشنهادات                                                                                                        80

    5-3- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده                                                                      81

    منابع                                                                                                                                          82

     

     

    منبع:

    احمدیان، م.، مدنی، ش.، خلیلی عراقی، م. و رهبر، ف. (1389). برآورد ارزش آبسنگ‌های مرجانی جزیره کیش با توجه به استفاده تفریحی آنها و بهره‌گیری از روش تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان. اقیانوس شناسی، سال اول، شماره چهارم، ص 48-37.

    اردهالی، ع (1381). نیشکر ارگانیک، فرصتی برای تولید کنندگان در توسعه آن، نشریه دهاتی.

    استادی، ی. محمدی، م. ع. نظر زاده، ا. خدادوست، م. و رجاجی، م.(1391). بررسی میزان آشنایی مصرف کنندگان با محصولات ارگانیک و رضایت به پرداخت بیشتر. کنگره ملی کشاورزی ارگانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، 26مهرماه 1391.

    افتخاری، ع. حیدری، ر. (1385). نقش کشاورزی ارگانیک در امنیت غذایی. ماهنامه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی. سال 26، شماره 271. ص 137-120.

    اکبری، م. بابا اکبری، م. فخارزاده، س. ا. ر. ایروانی، ه. علم بیگی، ا. و نامدار، ر.(1387). برسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مولفه های موثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی، مجله کشاورزی، دوره 10، شماره 2، 1387، ص13-26.

    اکبری، ن.، شجری، ه. و بیدرام، ر. (1386). برآورد تمایل به پرداخت مصرف کنندگان خودرو برای قیمت بنزین (با استفاده از روش CVM). مجله تحقیقات اقتصادی، سال 42، شماره 2.

    امیرنژاد، ح. و رفیعی، ح. (1389). ارزش‌گذاری اقتصادی مطبوعیت محیط زیست (مطالعه موردی منطقه گردشگری جنگل عباس آباد بهشهر، استان مازندران). مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 16، شماره 3.

    امیرنژاد، ح.، خلیلیان، ص. و عصاره، م. (1385). تعیین ارزش‌های حفاظتی و تفرجی پارک جنگلی سی‌سنگان نوشهر با استفاده از تمایل به پرداخت افراد. پژوهش و سازندگی، شماره 72.

    بابا اکبری‌ساری، م. اسدی، ع. اکبری، م. فخارزاده، س. ا. و سوختانلو، م. (1387). بررسی نگرش مصرف‌کنندگان و عوامل مؤثر بر پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۳۹ ، شماره ۱۳۸7، 144-133. 

    بریم نژاد، و. و هوشمندیان، آ. (1392). تعیین میزان تمایل به پرداخت جهت خرید سبزیجات سالم از سوی شهروندان شهر تهران، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد 5، شماره 2،1392،ص 150-131.    

    بیدادیان، م. (1392). نگاهی به چگونگی روند گسترش کشاورزی ارگانیک در جهان و ایران، ماهنامه دام و کشت و صنعت ، شماره 160 مرداد 92، ص34

    بیگدلی، ا و صدیقی، ح. (1387). بررسی رفتار پذیرش روشهای کشاورزی پایدار توسط مددکاران ترویجی استان قزوین، اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-41، شماره 3، ص 412-405.

    پارسا، ن. (1390). امکان سنجی ایجاد کمپینگ در شهر همدان با هدف توسعه صنعت گردشگری. اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران.

    چهارسوقی امین، ح.، موسوی، س.ا. حسینی، س .ج.(1386).بررسی عوامل موثر بر پذیرش کشاورزی پایدار در کشت آبی توسط گندم­کاران استان سیستان و بلوچستان. یافته­های نوین کشاورزی. سال دوم، شماره 1.ص 94-82

    حق‌جو، مریم. حیاتی، باباله. محمدرضایی، رسول. پیش‌بهار و قادر دشتی، اسماعیل. عوامل موثر بر تمایل به پرداخت‌نرخ افزوده بالقوه مصرف‌کنندگان برای محصولات غذایی‌سالم، نشریه دانش کشاورزی و تولید پایدار، جلد 21، شماره 3، 1390، ص 117-105.   

    دهنوی، م.د. کهزادی، ن. و خلیلیان، ص. (1382). بررسی تغییر ساختاری تقاضای گوشت از طریق آزمون ناپارامتری ترجیحات آشکار شده. چهارمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی.

    ذوقی، م. (1376). بررسی نگرش ها و نیازهای آموزشی کارکنان ترویج سازمان کشاورزی استان خراسان نسبت به کشاورزی پایدار. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس.

    راحلی، ح.، خداوردیزاده، م. و نجفی علمدارلو، ح. (1389). برآورد ارزش تفرجی روستای بند ارومیه به روش ارزش‌گذاری مشروط. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد2، شماره 4، صص 62-49.

    رجبی، آ. شعبانعلی فمی، ح. و پورآتشی، م. (1390). بررسی دانش و تمایل افراد نسبت به خرید و مصرف محصولات ارگانیک، اولین کنگره ملی علوم و فناوریهای نوین کشاورزی، دانشگاه زنجان، 19 الی 21 شهریور 1390

    رجبی، آ. شعبانعلی فمی، ح. و پورآتشی، م. (1392). بررسی مولفه های پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه مصرف کنندگان، فصلنامه علوم وصنایع غذایی، شماره 38، دوره10، 1392، ص 43-33 .

    رزمجو، م. (1377). اثرات سوء آفت کش ها، سنبله، شماره 105، ص 59-57.

    زبردست، ل.، ماجد، و. و شرزه‌ای، غ. (1389). برآوردی از ارزش‌های غیراستفاده‌ای تالاب انزلی با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط. محیط‌شناسی، سال 36، شماره 54، صص 43-50.

    سایت رسمی ثبت آمار سرطان ایران  http://www.ircancer.ir/Default.aspx?tabid=95

    سایت خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی http://www.irna.ir/fa/News/81046188

    صالحی، س. (1387). کاربرد تکنولوژی های نظارت عملکرد : الگویی برای کشاورزی پایدار. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد چهارم، شماره اول ، صفحه 16.

    عبداللهی،س. (1387)، برسی چشم انداز توسعه کشاورزی ارگانیک در ایران، وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی. مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصادکشاورزی، 51 ص. 1387

    عبدلی، ق. و ورهرامی، و. (1390). محاسبه‌ی مازاد مصرف کننده IT در ایران. پژوهشنامه اقتصاد کلان، سال 6، شماره12، صص 41-62.

    عمانی، ا.ر. (1380)، بررسی ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و زراعی گندمکاران موثر بر پذیرش کشاورزی پایدار کم نهاده در استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تریبت مدرس.

    .فتاحی، ا. و فتح زاده، ع. (1390). ارزش‌گذاری حفاظتی حوزه‌های آبخیز با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط (مطالعه موردی: تالاب گمیشان). مجله علوم و مهندسی ایران، سال 5.

    قدیمی، سید علیرضا. شعبانعلی فمی، حسین و اسدی، علی. بررسی عوامل موثر بر نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی ارگانیک، مجله پژوهش هاى ترویج و آموزش کشاورزى، سال پنجم، شماره 4،1391،ص 80-69.

    قربانی، م. و فیروززارع، ع. (1390). ارزش‌گذاری آلودگی هوای مشهد (کاربرد رهیافت ارزش‌گذاری مشروط). دوفصلنامه اقتصاد و توسعه منطقه‌ای، سال 18، شماره 2.

    کاظمی، ا. (1391) عوامل مؤثر بر پذیرش کشت ارگانیک برنج در بین شالیکاران استان گیلان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دانشکده کشاورزی،1391.

    کاووسی کلاشمی، م .، شهبازی، ح و ملکیان، آ .(1388). برآورد ارزش تفریحی تفرجگاه ها با استفاده از روش دو مرحله ای هکمن (مطالعه موردی: بوستان محتشم رشت)، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، شماره 1. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

    کوچکی، ع. منصوری، ه. قربانی، م. و رجب زاده، م. (1392) بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به مصرف محصولات ارگانیک در شهرستان مشهد، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد27، شماره3، 1392، ص 194-188.

    کیامی،ف. (1392) برآورد ارزش تفرجی ماسوله با استفاده از روش ارزش­گذاری مشروط، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دانشکده کشاورزی،1392.

    لباسچی، م.ح. (1379). بررسی جنبه های اکوفیزیولوژی گل زایی در اکو سیستم های طبیعی و زراعی. رساله دکتری زراعت دانشکده کشاورزی تربیت مدرس، ص 25-19.

    لشگرآرا، ف، اسدی، ع. (1387). تحلیل عوامل موثر بر پذیرش کشاورزی پایدار در گندمکاران استان لرستان. علوم کشاورزی ایران، جلد 39-2، شماره اول، ص 104-97.

    مافی. ح و صالح.ا. (1391) برآورد میزان تمایل به پرداخت برای محصولات ارگانیک سبزیجات و خیار در استان گیلان و تهران، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره2-43، شماره1، 1391، 18-11.   

    محمودی، ح. و لیاقتی، ه. (1386)، بررسی نگرش مصرف‌کنندگان به محصولات ارگانیک، مجموعه مقالات دومین همایش ملی کشاورزی بوم شناختی ایران، 25-26 مهرماه، 1386 گرگان .

    مریدی، پ.، کریم زادگان، ح.، نصیری، پ.،عابدی، ز. و یاراحمدی، ر. (1388). بررسی و ارزش­یابی جنبه‌های اقتصادی کنترل صدا در بزرگراه مدرس (شهر تهران تابستان 84). علوم و تکنولوژی محیط زیست، سال 11، شماره 4.

    ملایوسفی، م. و حیاتی، ب. (1389). برآورد ارزش تفرجی دریاچه مهارلوی شیراز با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط. نشریه محیط زیست طبیعی، مجله منابع طبیعی، سال 63، شماره 3، صص 291-302.

    منصورفر، ک. (1376). روش‏های آماری. انتشارات دانشگاه تهران.

    موزون، علی. مهران، مهشید. صباغیان، علی و رسولیان، محسن. کشاورزی ارگانیک و بازار آن ، راهکاری برای توسعه امنیت غذایی مطالعه موردی: شهر اصفهان، دومین سمینار ملی امنیت غذای سوادکوه 26 مهر 1391.

    مولائی، م. (1391). مقایسه‌ی روشهای طراحی مبالغ پیشنهادی در روش ارزش‌گذاری مشروط با انتخاب دوتایی یک بعدی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال 21، شماره 81.

    مولائی، م.، قهرمان‌زاده، م. و مهدیزاده، ی. (1388).برآورد ارزش تفریحی کاخ سردار ماکو و تعیین عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، سال 3، شماره 2، صص 193-173.

    میردادمادی، س. م.، خادمی، ه.(1382). کشاورزی ارگانیک، شناخت و راهکارهاری کاربرد آن، مجله جهاد، ص 85-84.

    نسیمی، ع. (1379). جایگاه کشاورزی نوین در توسعه پایدار کشاورزی ایران، زیتون، شماره 164، ص 55-48.

    نصر اصفهانی، ا.، و مسیر فندرسکی، س. (1385). کشاورزی ارگانیک گسترش می یابد. ماهنامه سرزمین سبز، شماره 42، صفحات 14-12.

    وزارت جهادکشاورزی، (1389). اثرات باقی مانده سموم دفع آفات بر سلامت. قابل دسترس در : http//assc.ir/home-fa.html

    Arriaza, M. Kallas, Z. and Gómez-Limón, J.A. (2007), Demand for local and organic products in Southern Spain, Paper prepared for presentation at the I Mediterranean Conference of Agro-Food Social Scientists. 103rd EAAE Seminar ‘Adding Value to the Agro-Food Supply Chain in the Future Euromediterranean Space’. Barcelona, Spain, April 23rd - 25th, 2007

    Chizari, M., Ommani A.R. and Noorivandi, A.N. (2006). Management of Dry Land Sustainable Agriculture. Proceeding of International Symposium on Dry lands Ecology and Human Security, Dec. 4-7, Sharjeh, United Arab Emirates.

    Connolly, C., & Klaiber, H. A. (2012). Are consumers willing to pay for organic when the food is already local? Agricultural and Applied Economics Association 2012 Annual Meeting, Se-attle, Washington.

    Corsi,A. and Novelli, S. (2002). Consumers’ Willingness To Paya  Price For Organic Beef  Meat,  Xth EAAE Congress, Zaragoza, August 28-31, 2002   

    FAO. (2005). Fertilizer use by crop in the Islamic Republic of Iran.Retrieved from : http://ftp.fao.org/aglagll/docs/fertuseiran.pdf

    FAO. (2010). Fertilizer use by crop in the Islamic Republic of Iran.Retrieved from : http://ftp.fao.org/aglagll/docs/fertuseiran.pdf

    Farshad,A. and J.A.Zinck (1993) Seeking Agricultural Sustainability Agriculture, Ecosystems and Environment : 5-1.

    Greene, W. H. (1993), Econometric Analysis. New York: Macmillan.

    Ghorbani, M., Darijani, A. Koochki, A. &ZareMirakabad, H. (2008). A model for pre-estimation of production of organic cotton in Iran; Case study of khorasan Province. Asian Journal of plant sciences, 7(1), 13-17. (In Farsi).

    Heckman, J. (1976), “The common structure of statistical models of truncation, sample selection and limited dependent variables and simple estimator for such models”. Annals of Economic and Socia Measurement. 5(4): 475-492.

    Ivanova, G. and Tranter, B. (2004). Willingness to Pay for ‘the Environment’ in Cross-National Perspective, Refereed paper presented to the Australasian Political Studies Association Conference University of Adelaide, 29 September - 1 October 2004.

    Judge, G., Hill, C., Griffiths,W., Lee, T., & Lutkepol, H. (1985). Intruduction to the theory and practice of econometrics. New York : Wiley.

     Kavoosi Kalashami, mohammad. Heydari, Morteza and Kazerani, Homan. Investigating Consumers' Willingness to Pay for Organic Green Chicken in Iran, International Journal of Agricultural Management & Development, 2(4): 2012, 235-241.

    McDonald, J. F. and Moffitt, R. A. (1982), “The uses of tobit analysis”. Review of Economics and Statistics. 62(2): 318-321.

    Owusu, V. and Anifori, M. O. (2013), Consumer Willingness to Pay a Premium for Organic Fruit and Vegetable in Ghana, International Food and Agribusiness Management Review, Volume 16, Issue 1, 2013.

    Rodriguez. E, Lacaze.V and Lupin.B(2007),Willingness to pay for organic food in Argentina Evidence from a consumer survey,Contributed Paper prepared for the presentation at the 105th EAAE Seminar ‘International Marketing and International Trade of Quality Food Products’Bologna, Italy.

    Souza, D. G., Cyphers, D. M. and Phipps, T. (1993). Factors effecting the adoption of sustainable agriculture practices. Agricultural and Resource Economics Review. 22(2): 159-165.

    Saltiel, J., Bander, J.W and Palchovich, S. (1994). Adoption of sustainable agriculture practices : diffusion, farm structure and profitability. Rural Sociology, 57(2): 333-342.

    Scarpa, R.  Thiene, M. and Marangon, F. (2006), Consumer’s WTP for environment-friendly production methods and collective reputation for place of origin, Contributed Paper to the 26th Conference of the International Association Agricultural Economics Australia, Gold Coast, 12-18 August 2006.

    Tagbata .D.and Sirieix.L (2008),Measuring consumer’s willingness to pay for organic and Fair Trade products, International Journal of Consumer Studies 32 

    Valerian, J. Domonko, E. Mwita, S and Shirima, A. (2011). Assessment of the Willingness to Pay for Organic Products amongst Households in Morogoro Municipal, Sustainable Agriculture Tanzania, 2011,1-23.

    Venkatachalam, L. (2004). The Contingent valution method: a review. Environmental Impact Assessment Review, 24, 89-124.


موضوع پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, نمونه پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, جستجوی پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, فایل Word پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, دانلود پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, فایل PDF پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تمایل به پرداخت خانوار های شهری گیلانی برای برنج ارگانیک

چکیده: برنج بعد از گندم یکی ازمهمترین غلات مصرفی مردم دنیاست که به طور گسترده در رژیم غذایی مردم وجود دارد. نیمی از مردم جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. اقلام زیادی از برنج در جهان وجود دارد وهم اکنون نیز برنج یکی از محصولات راهبردی کشور می باشد. آلودگی برنج با فلزات سنگین ممکن است یک تهدید جدی برای انسان باشد. زیرا آنها زیست تخریب پذیر نیستند ودر محیط باقی می ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

گروه جغرافیا رشته جغرافیای سیاسی پایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده امروزه با توجه به تغییر رویه کشورها از رویکرد نظامی به رویکرد اقتصادی در رقابت های جهانی برای نیل به اهداف سیاسی و کسب قدرت، گسترش تجارت خارجی، ایجاد اتحادیه های اقتصادی منطقه ای و فرا منطقه ای، جذب بازارهای بیشتر در صحنه ی سیاسی در صدر برنامه های کشور ها قرار گرفته است. دراین راستا بنادر بعنوان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده بر صادرات برنج استان گیلان در سال 1392-1391 می باشد. بدین منظور با توجه به اینکه ساختار نظری این پژوهش بر اساس مدل الماس پورتر طراحی گردیده است ، لذا سعی شده تا نتایج و تحلیل ها به گونه ای اجرا گردد که بتوان مفاهیم کاربردی را از نتایج تحلیل عوامل استخراج ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده میزان خسارت­های وارده به تولیدات کشاورزی به­وسیله علف­های هرز، بیماری­ها، حشرات وسایرآفات از کل خسارت­های وارده به محصولات کشاورزی که حدوداً 35 درصد می­باشد، به ترتیب 45، 30، 20 و 5 درصدتعیین شده است. اگرچه کنترل شیمیایی درمورد بسیاری ازعوامل خسارت­زا موثربوده وتحول زیادی درافزایش تولید ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده در ایران بخش کشاورزی بزرگترین متقاضی آب است. پایین بودن قیمت نسبی نهاده­ی آب آبیاری مورد استفاده در بخش یادشده سبب عدم سرمایه­گذاری مناسب در فناوری­های آب اندوز و اتلاف آن تا بیش از 80 درصد می­شود.یکی از مسائل مهم بخش آب، پایین بودن غیر موجه قیمت یا تعرفه آب کشاورزی می­باشد.پژوهش حاضر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی چکیده در بازاریابی امروز، هزینه از دست دادن یک مشتری برابر است با از دست دادن منافع خدماتی که آن مشتری در طول عمر به آن نیاز دارد. بیمه ها را می توان جزو شریان های حیاتی اقتصادی هر کشور دانست. هدف عمده مدیریت بازاریابی بیمه، جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی و ایجاد آگاهی در زمینه نتایج بیمه است. رشد روز افزون صنایع، وسایل نقلیه و ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد چکیده از تکنیک های موثر در عصر حاضر و در بازارهای در حال اشباع باتوجه به اهداف بازاریابی ارزش محور، توسعه مفهوم مسئولیت­اجتماعی شرکت در کالبد محصولات و خدمات می­باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مسئولیت­اجتماعی شرکت بر نحوه­ی تصمیم­گیری مصرف­کنندگان در بازار درحال اشباع شرکت­های موادغذایی می­باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش، توصیفی – ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) رشته: مدیریت کشاورزی چکیده تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از گام­های مهم ایجاد زیربنای لازم برای تولید هرچه بیشتر محصول برنج می باشد هدف از این عملیات در یک جمله استفاده بهینه از آب، خاک و نهاده­ها می­باشد. در این راستا، به منظوربررسی عوامل پیش­برنده و بازدارنده توسعه تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری در غرب استان گیلان تحقیق به روش ...

فصل اول 1-1-مقدمه اقلیم[1]، سیستم[2] پیچیده­ای است که عمدتاً به دلیل افزایش گازهای گلخانه­ای درحال تغییر است. آب و هوای کره زمین در طول قرن بیستم به ویژه در دو دهه اخیر تعادل خود را از دست داده و تمایل به افزایش دما نشان داده­است(رحیمی­و همکاران، 1392). تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یک پدیده طبیعی[3] است که در توالی­های زمانی بلند مدت اتفاق افتاده و مجدداً نیز به ...

ثبت سفارش