پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود

word 738 KB 32413 78
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مهندسی کشاورزی  گرایش مدیریت کشاورزی

    چکیده

    برنج یکی از محصولات زراعی عمده استان گیلان بوده و نقش مهمی در درآمد خانوار روستایی دارد. میزان محصول برنج هر ساله توسط عوامل مختلفی همچون آفات، بیماری­ها و علفهای­ هرز مورد تهدید قرار می­گیرد. بیماری بلاست یکی از خسارت­زا­ترین بیماریهای­ برنج بوده و هر ساله موجب کاهش کمیت و کیفیت محصول در مزارع شمال کشور می­گردد و در این میان زارعین بیشتر از روش شیمیایی برای کنترل بیماری استفاده می­کنند. امروزه با توجه به خطرات سموم شیمیایی روی سلامت انسان و محیط­زیست بیشتر بر روشهای زراعی و بیولوژیک جهت کنترل بیماری بلاست برنج تاکید می­گردد و از آنجایی که در استان گیلان از کنترل بیولوژیک استفاده نمی­شود در این تحقیق مقایسه اقتصادی دو روش شیمیایی و زراعی رایج در شالیزارهای استان گیلان (شهرستان لنگرود)، مد­نظر قرار گرفته است. مقایسه اقتصادی دو روش کنترل زراعی و شیمیایی بین 33 نفر از کارشناسان و 373 نفر از شالیکاران شهرستان لنگرود انجام شد که برای این کار از روش نمونه­گیری تصادفی استفاده شد. روش جمع­آوری داده­ها به صورت پرسش­نامه­ای بوده و داده­های جمع­آوری شده توسط نرم­افزار    SPSSمورد ارزیابی قرارگرفتند. همچنین میزان نفوذ­پذیری اجتماعی، دانش فنی، مشارکت اجتماعی، فعالیت­های ترویج و میزان اهمیت به محیط ­زیست پاسخگویان بررسی و در بخش اقتصادی از روش نسبت منافع به هزینه­ها جهت تعیین اقتصادی­ترین روش کنترل بیماری استفاده گردید. همچنین مقایسه ویژگیهای فردی، زراعی و اقتصادی دو گروه کشاورزان استفاده­کننده از روش زراعی و شیمیایی توسط آزمون آماری کای­دو نشان داد که بین جنسیت، سن و سابقه برنجکاری با روش کنترل انتخابی توسط پاسخگویان ارتباط معنی­داری وجود ندارد ولی بین سطح زیر­کشت و روش کنترل در سطح 05/0 آماری، ارتباط معنی­داری وجود دارد. علاوه بر این بین نظرات کارشناسان و کشاورزان در مورد روش کنترل بیماری بلاست برنج، اختلاف معنی­داری وجود داشت به­طوری که کارشناسان ترکیبی از روشهای کنترل را توصیه می­کنند ولی بیشتر کشاورزان از روش شیمیایی استفاده می­کنند. ضمناً تحقیقات حاضر نشان داد بر اساس قیمتهای سال 1392 و با توجه به هزینه­های کنترل زراعی در مقایسه با کنترل شیمیایی در هر هکتار شالیکاری، کنترل زراعی از نظر اقتصادی قابل جایگزین با کنترل شیمیایی خواهد بود.

     

    واژه­های کلیدی: بلاست برنج، مقایسه اقتصادی، کنترل زراعی، کنترل شیمیایی.     

     

     

    فصل اول

    کلیات و مقدمه

     

    1- 1- مقدمه

       برنج یکی از محصولات غذایی درجه یک جهان است. در انگلیسیIce/paddy ، در عربی به آن Irz، در فارسی برنج و در زبان اردو چاوال می­گویند. نام علمی آنOryza sativa  است. برنج گیاهی از خانواده گرامینه است .(Wasim, 2002) کشت برنج که امروزه در تغذیه صدها میلیون انسان در سراسر جهان نقش مهمی را عهده­دار است در چین و هندوستان سابقه هفت هزار ساله دارد. اعتقاد بر این است که منشا متداول­ترین گونه برنج، قاره آسیا است. برنج محصول عمده گیاهان زراعی مهم کشورهای در حال توسعه است و قوت غالب بیش از یک سوم جمعیت دنیا را تشکیل می­دهد. ٩٠%  کل تولید برنج از آسیا­ست و تمدنهای این ناحیه پیوند عمیقی با برنج دارند. دانه­ی برنج دارای ٧/٧% پروتئین، ٢/٧٥% مواد غیر ازته، ٤/٠% چربی، ٢/٢% سلولز و ٥/٠% خاکستر می­باشد. قابلیت هضم برنج به مراتب بیش از سیب­زمینی، گندم، شیر و سایر محصولات غذایی است (نورمحمدی و همکاران، ١٣٨٩). از نظر ارزش غذایی و میزان کالری تولیدی، برنج بر اکثر مواد غذایی مورد مصرف انسان برتری دارد. ضریب هضم مواد آلی دانه بدون پوسته در حدود ٩٢% و ضریب هضم پروتئین آن در حدود ٨٦% می­باشد. بیش از ٧٠% برنج دنیا در مناطق نیمه­گرمسیری مرطوب آسیا کشت می­شود و تنها نقاط کوچکی از مناطق خشک به کشت آن اختصاص دارند، با این حال تولید برنج در بعضی مناطق نیمه­خشک، به ویژه در کشورهایی که آب و هوای مدیترانه­ای دارند، مانند ایالات متحده آمریکا، مصر، یونان، اسپانیا، ایتالیا حائز اهمیت است، زیرا در این مناطق برنج گذشته از اهمیت اقتصادی که دارا می­باشد، به لحاظ آنکه می­تواند در خاکهای شور و نمکزده کشت شود، در روند اصلاحی این خاک­ها نقش مهمی را ایفا می­کند (نورمحمدی و همکاران، ١٣٨٩).

       نخستین اقداماتی که در پایان قرن نوزدهم در استرالیا برای برنجکاری دیم به عمل آمده با شکست مواجه شد. بعدها شالیکاری نقش عمده­ای در عمران و آبادانی این مناطق ایفا می­کرد. شرایط اقلیمی حاد نیز به ایجاد گونه­های خاصی از برنج از قبیل برنج کوهستانی یا برنج نشا­شده در آبهای عمیق انجامید. در اثر دخالت عوامل انسانی و انتخاب محیطی، انواع مختلفی که در برابر شوری آب یا قلیایی­بودن آن یا سردی هوا در شب مقاوم بود به تدریج به وجود آمد. انواع متعدد برنج که بدین ترتیب بدست آمده به منزله­ی گنجینه ژنتیکی ارزشمندی از ژرم­پلاسم بود که باید با برنامه اصلاح نژاد فعلی و آینده، حفظ شود (نورمحمدی و همکاران، ١٣٨٩). در آفریقا برنج غذای اصلی مردم گینه­بیسائو، گینه، ساحل­عاج، لیبریا، سنگال و سیرالئون بوده و جایگزین غلات دیگری همچون سورگوم، ارزن و ذرت شده است. بنابراین افزایش تقاضا برای آن وجود دارد. این افزایش تقاضا همراه با افزایش جمعیت بوده و میزان تولید جوابگوی نیاز مردم نیست .(Seck et al., 2010)

       بهترین منطقه رشد برنج بین ٤٥ درجه عرض جغرافیایی شمالی و ٤٠ درجه عرض جغرافیایی جنوبی است. برنج در دمای بالا و رطوبت بالا رشد بهتری دارد. درجه حرارت مطلوب 20 درجه سانتی­گراد در طول دوره رشد مورد نیاز است .(Wasim, 2002)

       در روسیه برنج با توجه به گسترش روش­های پیشرفته آبیاری اتوماتیک به طور اصولی و علمی توسعه­ یافته است. عملکرد برنج به ٤-٥/٣ تن در هکتار رسیده ­است. در گذشته هزینه کارگر تنها هزینه تولید بود. هزینه­های کنترل شیمیایی بیماری­ها، آفات و علف­های ­هرز منجر به افزایش عملکرد به ٨/٤-٣/٤ تن در هکتار و کاهش مصرف نیروی کار به ١٢٠-٦٠ نفر ساعت در هکتار شد. اما استفاده از آفت­کش­ها و سموم، خطرات زیست­محیطی زیادی دارد. جهت بهبود رشد برنج، باید به طور کامل از کاربرد آفت­کش­ها بوسیله­ی هواپیما جلوگیری و از روش­هایی مانند استفاده از ارقام مقاوم به آفات و بیماریها استفاده شود (Tchebotaryov et al., 2004).

       طبق آخرین گزارشهای سازمان خواروبار جهانی بر اساس جداول سال ٢٠١٣، تولید برنج از سال٢٠١٢ فقط ١/١% رشد کرده است و از ٥ میلیون تن به ٨/٧ میلیون تن، افزایش یافته که برای کشورهای اصلی تولید­کننده یعنی چین، پاکستان و فیلیپین نگران­کننده است. پیش­بینی فائو از تجارت برنج در این سال ٥/٣٧ میلیون تن می­باشد. ایران و آفریقای­ جنوبی به عنوان وارد­کننده اصلی و برزیل، چین، کامبوج، میانمار، تایلند و ویتنام به عنوان صادرکننده اصلی برنج محسوب می­شوند (جدول1-1)(شکل 1-1).(Anonymous, 2013)

       امروزه در بیشتر جوامع، بر کشاورزی پایدار تاکید می­گردد. کشاورزی پایدار بیشتر به بهره­وری زارعین تکیه می­کند و بیشتر، حفظ و نگهداری خاک، آب و دیگر منابع­ طبیعی را مد­نظر دارد. حاصلخیزی خاک، ایجاد جوامعی سالم و فراهم­کردن فرصتی برای نسلهای آینده نیز از دیگر اجزاء کشاورزی پایدار محسوب می­شوند (اللهیاری، 1391). جهت تحقق کشاورزی پایدار، سه عنصر اساسی آن که عبارتند از حفاظت محیط ­زیست، شرایط مطلوب اجتماعی و سود­آوری اقتصادی باید رعایت شوند. موفقیت­های اقتصادی باید بدون تباهی خاک، آب، هوا، مناظر ­طبیعی و فلور ­بومی به دست آورده شود. در اکثر موارد به علت فقدان دانش و قدرت تشخیص، در استفاده از منابع پایه آب و خاک زیاده­روی شده است و زراعت فشرده یکی از بزرگ­ترین تهدیدها برای پایداری خاک بوده است (کریمی، 1381). جهت رسیدن به پایداری در کشاورزی باید از روشهای خاصی همچون شخم حداقل، مدیریت عناصر غذایی، تناوب زراعی، مدیریت تلفیقی آفات، بیماریها و علفهای هرز، بهره­گیری کارآ از گونه­ها و ارقام زراعی، استفاده گردد (کریمی، 1381).

       امروزه با توجه به گسترش روشهای کنترل شیمیایی علیه بیماریها و آفات در کشور، لزوم توجه به کشاورزی پایدار و رفع نیازهای نسلهای آینده احساس می­گردد. در حال حاضر بیشتر شالیکاران استان گیلان شالیزارهای خود را علیه بیماری بلاست برنج سمپاشی می­کنند و از روشهای کنترل بیولوژیک اطلاع درستی ندارند. کارشناسان جهاد کشاورزی نیز تاکنون فقط به کنترل بیولوژیک علیه آفت کرم ساقه­خوار برنج توجه داشته و علی­رغم خسارت زیاد بیماری بلاست برنج در مزارع شمال کشور، در مورد کنترل بیولوژیک این بیماری اقداماتی صورت نپذیرفته است. یکی از راههای رسیدن به کشاورزی پایدار و افزایش سود­آوری کشاورزان استفاده از روشهای بیولوژیکی در جهت کنترل بیماریهای مهم زراعی است زیرا این روش کنترل هم­سو با طبیعت بوده و زیانی به محیط ­زیست وارد نمی­آورد. از سوی دیگر هزینه­ی استفاده از آن کمتر از مصرف سموم شیمیایی است. بر اساس تحقیقات انجام یافته در استان گیلان از روش شیمیایی و روشهای زراعی برای کنترل بیماری بلاست برنج استفاده می­گردد که هدف از این پژوهش مقایسه اقتصادی بین روشهای کنترل بیماری بلاست برنج و انتخاب اقتصادی­ترین روش کنترل آن است.

     

    Abstract:

    Rice is a major crop in Guilan province, and played an important role in rural household income. The rice crop would be threatened by various factors, such as pestes, diseases and weeds, each year. One of the damage to rice is blast disease. Each year,  threbye is  reducing quantity and quality products in the fields north of the country. The more farmers are using chemical methods to control disease. Due to the dangers of chemical pesticides to human health and the environment is mostly agricultural and biological methods to control rice blast disease highlights. Guilan province is not used as a biological control. This study compares two methodes for chemical and agricultural economics, common in rice fields of Guilan (city Langerood), is taken into consideration. Agronomic and economic comparision of  the chemical and cultural methods for control of disease in the Langerood city 33 experts and 373 local farmers who were selected by random sampeling method was used. Data collected through and collected data were analyzed by SPSS software. Also, the influence of  social, technical knowledge, social participation, community involvement, work in progress, the importace of the environment and the type of communication channel in informants’ review and economic benefits to costs ratio method was used to determine the most economic method of controlling disease. Also comparison of demographic characteristics, agricultural and economic groups of farmers and agricultural chemical by chi-square test showed that there was not significant relationship between gender, age and history of rice growing with selective method of control by the respondents, But there was significant relationship between level of cultivation and management method at the level of 0/05 statistically exists. In addition, the opinions of experts and farmers on how to control rice blast disease, there was a significant difference, so experts recommend a combination of control methods but more farmers are using chemical methods. Further investigation revealed that based on prices in 1392 and due to costs of agricultural control in comparison with chemical control in paddy per hectare, agricultural control of economically will be replaced with chemical control. Farzaneh Fallahpoor Salkooyeh.

    Keywords: Rice blast, Economical comparison, Agronomical control, Chemical control.

  • فهرست:

     

    فصل اول: کلیات و مقدمه

    1-1- مقدمه. 2-4

    1-2 - بیان مساله. 6

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 6-7

    1-4- اهداف تحقیق. 7-8

    1-5- واژه­های کلیدی. 8

    فصل دوم:  بررسی و مرور پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه. 10-11

    2-2- بیماری­های گیاهی. 11-12

    2-2-1- بیماری­های برنج. 12

    2-2-2- بلاست برنج. 12-14

    2-2-3- مطالعه بیولوژیکی قارچ عامل بیماری بلاست.. 14-15

    2-3-روشهای کنترل بیماریهای گیاهی. 15

    2-3-1- روشهای کنترل بلاست برنج. 15

    2-3-1-1- پیش­آگاهی. 16-17

    2-3-1-2- کنترل زراعی. 17-19

    2-3-1-3- کنترل بیولوژیکی. 19-21

    2-3-1-4- کنترل شیمیایی. 21-23

    2-3-1-5- استفاده از ارقام مقاوم. 23-25

    2-4- مقایسه اقتصادی روشهای کنترل بیماری بلاست برنج. 25-29

        فصل سوم مواد و روشهای تحقیق

    3-1- منطقه مورد مطالعه. 31-33

    3-1-1- معرفی استان گیلان. 31-32

    3-1-2- برنج در استان گیلان. 32

    3-2-1- شهرستانهای استان گیلان. 32

    3-2-2- شهرستان لنگرود 32-33

    3-3 - روش تحقیق. 33

    3-4- جامعه و نمونه آماری. 33

    3-5- ابزار گردآوری داده­ها 34

    3-5-1- ابزار پژوهش.. 34-35

    3-6- روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری. 35-36

    3-6-1- روایی. 35

    3-6-2- پایایی. 36

    3-7 - متغیرهای تحقیق و تعاریف عملیاتی. 36-37

    3-7-1- متغیر مستقل. 36

    3-7-1-1- ویژگی­های فردی 36

    3-7-1-2- ویژگی­های نظام زراعی. 36

    3-7-1-3- ویژگی­های اقتصادی. 36

    3-7-1-4- دانش کنترل بلاست برنج. 37

    3-7-1-5- نفوذپذیری اجتماعی. 37

    3-7-1-6-  مشارکت اجتماعی. 37

    3-7-1-7- فعالیتهای آموزشی- ترویجی. 37

    3-7-1-8- دانش فنی 37

    3-7-1-9- اثرات زیست­محیطی کنترل بیماری بلاست برنج 37

    3-7-2- متغیر وابسته. 37

    3-8- فرضیه­های تحقیق 38

    3-9 - روش تجزیه تحلیل داده­ها 38-39

    3-9-1- آمار توصیفی 38

    3-9-2- آمار استنباطی 39

     فصل چهارم: تجزیه تحلیل داده­ها

    4-1- مقدمه. 41

    4-2- یافته­های توصیفی 41-57

    4-2-1- ویژگیهای فردی 41-42

    4-2-2- ویژگیهای نظام زراعی 43

    4-2-3- ویژگیهای اقتصادی 44

    4-2-4- دانش کنترل بلاست برنج 45-53

    4-2-4-1- دانش کنترل شیمیابی بلاست برنج. 45-47

    4-2-4-2- دانش کنترل زراعی برنج 48-53

    4-2-5- نفوذپذیری اجتماعی 53-54

    4-2-6- مشارکت اجتماعی 54

    4-2-7- فعالیتهای آموزشی- ترویجی 55

    4-2-8- دانش فنی 56-56

    4-2-9- اثرات زیست­محیطی کنترل بلاست برنج 56-57

    4-3- آمار استنباطی 57-60

    4-3-1- مقایسه ویژگیهای فردی، زراعی و اقتصادی کشاورزان دوگروه با استفاده از آزمون کای­دو 57

    4-4- مقایسه هزینه­های کنترل شیمیایی با کنترل زراعی 60-61

    فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مرور کلی بر تحقیق 63-64

    5-1-1- مقدمه 63

    5-1-2- اهداف تحقیق. 64

    5-1-3- محدوده تحقیق. 64

    5-1-4- محدودیت تحقیق 64

    5-1-5- روش و نوع تحقیق 64

    5-1-6- متغیرهای تحقیق. 64-65

    5-1-7- فرضیه­های تحقیق 65

    5-2- نتیجه­گیری 65-73

    5-2-1- یافته­های توصیفی 65-70

    5-2-2- یافته­های استنباطی 70-71

    5-2-2- مقایسه هزینه­های کنترل زراعی و شیمیایی. 71

    5-3- بحث 71-73

    5-4- پیشنهادها 74-75

    5-4-1- پیشنهادهای پژوهش حاضر 74

    5-4-2- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده 74-75

    منابع. 76-84

    پیوستها 85-96

    چکیده انگلیسی 97

    صفحه عنوان انگلیسی 98

     

     

    منبع:

     

    الف) فارسی

    1- احمدی­­ تولمی، س. ب.، جلالی سندی، ج.، قدمیاری، م.، خداپرست، س. ا.، حسن­زاده، ن. و پاداشت­ دهکایی، ف. ١٣٨٨،  اثر ضد قارچکشی چند گیاه بومی روی Magnaporthe grisea عامل بیماری بلاست برنج در آزمایشگاه، مجله دانش گیاهپزشکی ایران، سال چهارم، شماره١، صفحات ٨-١.

    2- اخوت، م.، شریفی تهرانی، ع. و اشتیاقی، ح. ١٣٦٩، مطالعه تاثیر بیماری بلاست روی میزان محصول برنج، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد٢١، شماره ١ و ٢، صفحات ٢٥-١٧.

    3- اخوت، س. م. 1383، بیماریهای غلات(جو، گندم، برنج، ذرت، ذرت خوشه­ای)، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، صفحات 222-193.

    4- اخوی­زادگان، م. ج. 1355، مقایسه اثر چند قارچکش علیه بلاست برنج، مجله بیماریهای گیاهی، شماره 1 و 2، جلد 12، صفحات 9-1.

    5- ارشاد، ج. 1374، قارچهای ایران، انتشارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران، 874 صفحه.

    6- اسدی، ه. 1383، مقایسه اقتصادی الگوهای کاشت مختلف ذرت سیلویی، نشریه پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، شماره 63، صفحات 36 -30.

    7- اسماعیل­پور، م. ح. 1359، مطالعه عوامل موثر محیطی روی بیماری بلاست برنج، نشریه آفات و بیماریهای گیاهی، جلد 2، صفحات 108-105.

    8- اللهیاری، م. ص. 1391، نظام ترویج کشاورزی پایدار، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، صفحات 48- 1.

    9- الهی­نیا، س. ع. 1384، بیماری­های سبزی و صیفی و روش­های مبارزه با آنها، انتشارات دانشگاه گیلان، صفحات 10- 1.

    10- ایزدیار، م. 1372، بیماری بلاست و روشهای پیش­آگاهی آن در استان گیلان، خلاصه مقالات یازدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، دانشگاه گیلان، صفحه 64.

    11- بی­نام. 1391، مرکز آمار استان گیلان، .www. amar. gilan. ir

    12- بهبودیان، ج. 1385، آمار و احتمال مقدماتی، انتشارات دانشگاه امام رضا (ع)- مشهد، فصل اول، صفحات 22- 1.

    13- پاداشت­دهکایی، ف. 1378، آثار نیتروژن و سیلیس روی بیماری بلاست برنج، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 30، شماره 4، صفحات 742 -736.

    14- پاداشت­دهکایی، ف. و شریفی تهرانی، ع. ١٣٨١، مقاومت قارچ Pyricularia grisea عامل بیماری بلاست برنج به قارچکش­­های ادی­فنفوس و بنومیل در استان گیلان، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ٣٣، شماره ٤، صفحات ٧٦٩-٧٦٣.

    15- پاداشت­دهکایی، ف. و ایزدیار، م. ١٣٨٥، مطالعه­ کنترل ­بیولوژیکی­ بیماری­ بلاست ­برنج در شرایط مزرعه، فصلنامه ­علوم ­کشاورزی و منابع طبیعی، سال سیزدهم، شماره ٦.

    16- پاداشت­دهکایی، ف.، نحوی، م.، ایزدیار، م.، دودابی­نژاد، ا. و پور­فرهنگ، ح. ١٣٨٨، مطالعه رابطه میزان بیماری بلاست برنج در مراحل مختلف رشد با خسارت محصول در شرایط آلودگی طبیعی در استان گیلان، مجله دانش گیاهپزشکی ایران، جلد ٤٠، شماره ١، صفحات ٩٩-٩٣.

    17- پژوهنده، م. 1392، ارزیابی اقتصادی روش­های برداشت برنج در استان گیلان، پایان­نامه کارشناسی ارشد  رشته مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، 53 صفحه.

    18- ترکمانی، ج. و رفیعی دارانی، ه. 1385، مقایسه اقتصادی تناوب­های پایدار زراعی: کاربرد روش برنامه ریزی ریاضی توام با ریسک، مجله علمی کشاورزی، جلد 29، شماره 3، صفحات 101 -85.

    19- جمالی زواره، ع. و شریفی تهرانی ، ع. ١٣٨٢، بررسی خصوصیات سیستمیک قارچ­کش بنومیل در مبارزه با بیماری بلاست برنج، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ٣٤، شماره ٢، صفحات ٤١٥-٤٠٩.

    20- جمالی­ زواره، ع. ا.، شریفی تهرانی، ع.، ایزدیار، م. و طاهری، ا. ١٣٨٣، بازیابی پیروکلین در بوته برنج پس از گرانول­پاشی در خاک و ارتباط آن با کنترل بیماری بلاست برنج، مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ، سال هشتم، شماره اول، صفحات ٢١١-٢٠٥.

    21- جواد­پور، س. 1392، مقایسه اقتصادی راهکارهای کنترل و پیشگیری با کرم ساقه­خوار برنج در شهرستان  رشت، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت، 99 صفحه.

    22- حسنی مقدم، م.، ارجمندیان، ا.، سهیلی، ب. و عظیمی، ح. ١٣٩١، برآورد خسارت و ارزیابی روش­های مختلف مبارزه با بیماری شانکر رایزوکتونیایی سیب­زمینی، نشریه خبری پژوهشی- فناوری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی ایران، سال دوم، شماره ١٢، صفحات ٤٠-١.

    23- حسنی مقدم، م.، اسکو، ت. و اسد­پور، ح. ١٣٨٦، بررسی میزان اثر­گذاری عوامل مدیریتی بر کنترل آفات مزارع برنج مازندران، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، صفحات ٢١-١.

    24- زاد، ج. و ذاکری، ز. 1359، بررسی انتقال بیماری بلاست برنج از طریق بذر، نشریه بیماریهای گیاهی، شماره 4-1، جلد 14، صفحات 9-1.

    25- زارع، ا.، امین، غ. و بوستانی­فر، م. 1386، مقایسه اقتصادی و فنی کنترل شیمیایی و بیولوژیک سفید­بالک پنبه در مزارع پنبه استان فارس، مجله علمی کشاورزی، جلد 30، شماره 3، صفحات 28 – 15.

    26- سلیمانی­پور، ا.، باقری، ا. و سالمی، ح. ر. 1388، ارزیابی و مقایسه اقتصادی روش­های مختلف آبیاری و کاشت روی ارقام مختلف سیب­زمینی، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، کرج، انجمن اقتصاد کشاورزی ایران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، صفحات 13-1.

    27-. صبوری، م. ص.، ملک­محمدی، ا.، چیذری، م. و حسینی، م. 1390، جهت­گیری­های آتی نقش­های ترویج در توسعه کشاورزی از منظر کنشگران نظام دانش و اطلاعات کشاورزی، فصلنامه روستا و توسعه، سال 14، شماره 4، صفحات 26-1.

    28- صفی­یاری، ح.، شیرزادی­فر، ع. م. و شجاعی ارانی، ج. 1389، ارزیابی اقتصادی سامانه اعمال علف­کش با نرخ متغیر استفاده شده در مزارع ذرت، اولین همایش ملی مکانیزاسیون و فناوری­های نوین در کشاورزی، صفحات 8 – 1.

    29- صلح­جو، ع. ا. و محمدی، د. 1386، مقایسه فنی- اقتصادی زیر­شکنی خاک و خاک­ورزی مرسوم در دورهای مختلف آبیاری بر تولید چغندر­قند، نشریه پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، شماره 77، صفحات 191 -182.

    30- کریمی، س. 1381، اصول روش­های تولیدی در کشاورزی پایدار، ماهنامه جهاد، سال 22، شماره 254، صفحات 46- 40.

    31- کلانتری، خ. 1385، پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی– اقتصادی، ناشر شریف، صفحات 73- 22.

    32- لشگری، ع. ا. و مشایخی، س. 1389، اثر دورکنندگی و ارزیابی اقتصادی اسانس­های گیاه نعنا (Menthapiperita) و زیره سبز (Cuminum cyminum) بر شپشه برنج، دومین همایش ملی کشاورزی و توسعه پایدار، فرصت­ها و چالش­های پیش­رو، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، صفحات 7-1.

    33- موسی­نژاد، ص.، علیزاده، ع. ا. و صفایی، ن. 1388، تاثیر فاکتورهای آب و هوایی بر اسپورزایی قارچ عامل بیماری بلاست برنج در استان گیلان، نشریه علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال سیزدهم، شماره 48، صفحات 12-1

    34- موسی­نژاد، ص.، مومنی، ع. و نیکخواه، م. ج. 1389، ارزیابی اجزای مقاومت به بیماری بلاست در تعدادی از ارقام برنج، نشریه بیماری­های گیاهی، جلد 46، شماره 1، صفحات 36- 23.

    35- مهدیان، ص. ع. ١٣٨٨، انتقال ژن­های مقاومت به بلاست، pi-1،  pi-2به برنج رقم طارم دیلمانی، پژوهشنامه اصلاح گیاهان زراعی، سال اول، شماره سوم، صفحات ٧٧-٦٧.

    36- نجفی خطبه­سرایی، ن. 1390، بررسی نقش ناظرین برنج در وضعیت اقتصادی شالیکاران گیلانی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان، صفحات 31- 17.

    37- نورمحمدی، ق.، سیادت، ع. ا. و کاشانی،  ع. 1389، زراعت (غلات)، انتشارات دانشگاه شهید چمران، جلد 1، چاپ نهم، صفحات 307-241.

    38- یوسف­نیا­پاشا، ح.، طباطبایی کلور، ر. و هاشمی، ج. 1391، مقایسه کارائی و هزینه­های تولید برنج در روشهای مختلف کنترل علف هرز، هفتمین کنگره ملی مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشگاه شیراز، صفحات 6-1.

    ب) انگلیسی

    39- Abo- el- dahab, M. K., and Michail, S. H. 1967. Studies in rice blast disease in the Unaited Arab Republic with special reference to its control. Phytopathologia Mediterranea. 5(2):109- 114.

    40- Anonymous. 2013. Rice Market Monitor, Trade and Market Division. Food and Agriculture Organization of the United Nations. 16(4):1-38.

    41- Anonymous. 2013. Winter cereal protection. www. Unsask. com.

    42- Areygunawardena, D. V. W. 1968. Fungiciidal control of rice disease. The first international congress in plant pathology in London. 1-12.

    43- Areygunawardena, D. V. W., and Peiris, G. W. L. 1958. Studies on the fungisidal control of rice blast. Indian Phytopatholoy. 11: 116- 121.

    44- Azeem Khan, M., Iqbal, M., Ahmad, I., and Soomro, M. H. 2002. Economic evaluation of pesticide use externalitions in the cotton zones of  Punjab, Pakistan. The Pakistan development review. 41(2): 4. 683-698.

    45- Basrah, S. M. A., Fareeq, M., Ahmed, N., and Afzel, I. 2011. Seed priming with cac12 improves the stand establishment, Yield and quality attributes in direct seeded rice(Qryza sativa). International Journal of Agriculture & Biology. Issn print: 1560- 2530, Issn online: 1814- 9596011- 186. 13(5): 786- 790.

    46- Bhat, Z. A., Ashraf Ahangar, M., Sanghera, G. S., and Mubarrak, T. 2013. Effect of cultivar fungicide spray and nitrogen fertilization on management of rice blast under temperate ecosystem. International Journal of Science, Environment and Technology. 2(3): 410-415.

    47-Biswas, B. K., Golam, F., Alam, N., Hossain, M. K., and Rahman, M. M. 2011. Disease index constraction against prevalence of major diseases in fine rice. African Journal of Agricultural Research.6(2): 4954- 4959.

    48- Blasie, K. K., and Mussa, S. 2002. Rice blast management in Burkina Faso from 1999 to 2002: Use of varietal resistance and training of agents and producers. International Journal of Tropical Insect Science. 27:105-135.

    49- Cartwright, R. D., Watkins, K. B., Parsons, C. E., Suttor, E. A., Allen, J., and Wilson, C. E. 2004. Effect of preventative fungicide application on rice yield, Milling quality, And return. Alabama Agricultural Experiment Station Research. 529: 75-84.

    50- Castejon-Munoz, M., Lara-alvarez, I., and Agular- porter, M. 2004. Climate influence over air content of Pyricularia oryzae conidia and symptomatology of rice crop in southern Spain. Conference challenges and opportunities for sustainable rice- based production systems, Torino, Italy. 10-11.

    51- Chauhan, B. S., and Johnson, D. E. 2011. Growth response of direct seeded rice to oxadiazon and bispyribac- sodium in aerobic and saturated soils. Weed Science. 59: 119- 122.

    52- Chen, D. H., Nelson, R. J., Wang, G. L., Inukai, T., Mackill, D. J., and Ronald, P. C.2000. Characterization of blast resistance in the durably resistant rice cultivar Moroberecan. Phytopathology. 85: 1011-1020.

    53-Chen, D. H., Ting, C. T., Nussbacher, A., Nevo, G., Kass, D. A., Pak, P., Wang, S. P., Chang, M. S., and Yin, F. C. 1996. Validation of carotid artery tonometry as a means of estimating augmentation index of ascending aortic pressure. Phytopathology. 27(2): 168- 175.

    54-Cristina, M., Filippi, C., Da silva, G. B., Silva- lobo, V. L., Cortes, M. V. C. B., Moraes, A. J. G., and Prabhu, A. S. 2011. Leaf blast suppression and growth promotion by Rhizobacteria on aerobic rice in Brazil. Biological Control. 58: 160- 166.

    55-Ebrahimi Zarandi, M., Shahidi Bonjar, G. H., Padasht Dehkaei, F., Ayatollahi Moosavi, S. A., Rashid Farokhi, P., and Aghighi, S. 2009. Biological control of rice blast by use of Streptomyces sindeneusis and isolate 263 in greenhouse. American Journal of Applied Sciences. 6(1): 194-199.

    56- El- Mougy, N. S., Abdel- Kader, M. M., and Lashin, S. M. 2013. Preliminary economic evaluation of fungicide alternatives approaches against root diseases incidence of some vegetables grown under protected cultivation system in Egypt. International Journal of Engineering and Innovative technology. 3(6): 95- 103.

    57- Elrefaei, M. J. 1977. Epidemiology of rice blast disease in the tropics with special reference to leaf wetness in relation to disease development. PH. D. Thesis, Faculty of the post- graduate school, Indian agricultural research institate. 185- 195.

    58- Etejere, E. O., Olayinka, B. U., and Wuraola, A. J. 2013. Camparative economic efficacy of different weed control methods in Groundnut. European Journal of Biological Sciences. 7(1): 10- 18.

    59- Fatemi, J., and Rahimian, H. 1975. Prevalence and distribution of the rice blast disease in Iran. Plant disease reporter. 59:12.

    60- Fomba, S. N. 1984. Rice disease situation in mangrove and associated swamps in Sierra leone. Tropical pest management.30: 73- 81.

    61- George, O., Okumu, W., and Peter, A. 2013. Use of soil streptomycetes from Maseno(Kenya) to inhibit growth of Pyricularia grisea invitro cultures. Journal of Agriculture and Vetrinary Science. 6(1): 1- 6.

    62- Ghazanfar, M. U., Wakil, W., Sahi, S . T., and Yasin, S .I. 2009. Influence of various fungicides on the management of rice blast disease. Peer Reviewed JournalofMychophytopathological Society of  Pakistan. 7(1):29-34.

    63- Gnanamanickam, S., Babujee, S. L., Priyadarisimi, V. B., Dayakar, B. V., Leenakumari, D., Sivarag, R., Levy, M., and Leony, S. A. 2000. Lineage-exclusion resistance breeding: Pyramidinofblast resistance genes for management of rice blast in India. In: Tharreau, D., Lebbrun, M. H., Talbot, N. J., and Notteghem, Advances in rice blast. Kluwer academic publisher. 172- 179.

    64- Hashigushi, S., and Kato, H. 1983. Qantificational method applied to the forecasting of the rice blast occurrence. Plant Protection. 37: 425- 429.

    65- Hittalmani, S., Foolad, M., Mew, T., Rodriguez, R. L., and Huang, N. 1995. Identification of blast resistance gene pi-2(t) in rice plants by flanking DNA markers. Theoretical and applied genetics. 91(1): 4-14.

    66-Iwata,  M., and Kaisha, M . S. 2001. Probenazol-a plant defence activator. Pesticide oatlook-royal society of chemistry. 12: 28-31.

    67- Jiang, N., Li, Z., Wu, L., Wang, S., Wang, D., Wen, T., Liang, Y., Sun, P., Liu, J., Dai, L.,  Wang, Zh., Wang, Ch., Luo, M.,  Liu, X., and Wang, G. L. 2012.  Molecular mapping of the Pi2-2 conferring broad-spectrum resistance to Magnaporthe  grisea in the rice cultivar Jefferson. Rice. 5(29): 1-7.

    68- Jobe, L. M. S., Sangang, S., and Daeboe, M. L. K. 2003. Response of some improved exotic rice varieties to  the blast fungus Pyricularia griseaat two sites in the Gambia. In: Sanyang, S., Ajayi, A., and SY, A. A. ( eds). Proceedings of  the Second Biennial Regional Rice Research Review ( 4Rs 2002), 9- 12: Africa Rice Center (WARDA). 2(1): 137- 142.

    69- Kharitonov, E. M., Mukhina, Z. M., Iinitskaja, H. T., and Suprun, I. I. 2004. Marker assisted selection on rice blast resistance. Conference challenges and opportunities for sustainable rice- based production systems, Torino, Italy. 68- 69.

    70- Kim, C. K., Yoshino, R., and Mogi, S. 1975. A trial of estimating number of leaf blast lesions in rice plant on the basis of number of trapped spores and wetting period of lea-ves. Annual  Phytopathology Socity Japan. 41: 492- 499.

    71- Kingsolver, C. H., Barksdle, T. H., and Marchetti, M. A. 1984. Rice blast epidemiology. Bull. Penncylvania agricultural experiment station. 853: 1-33.

    72-Koutroubas, S. D., Katsantanis, D.,  Ntanos, D. A., and Lupotto, E. 2009. Blastdisease influence on agronomic and quality traits of rice varieties underMediterranean conditions. Turkish Journal of Agriculture and Forestry. 33:  487-494.

    73- Ma, J., Nishimra, K., and Takahashi, E. 1989. Effect of silicon on the growth of rice plant at different growth stages. Soil science and plant nutrition. 35: 347-356.

    74- Maclean, J. L., Dawe, D. C., Hardy, B., and Hettel, G. P. 2002. Rice almanac. Los banos Philippines: International Rice Research Institute, Bouake: West Africa rice development association, Cali(Colombia): International center for tropical agriculture. Rome( Italy): Food and Agriculture Organization, p. 2530.

    75- Manidipa, R., Dutta, SH. G., and Venkata, CH. R. 2013. Pseudomonads: Potential biocontrol agents of rice diseases. Jornal of Agriculture and Forestry Science. 1(9): 19-25.

    76- Miah, G., Raffii, M. R., Pute, A. B., Rahim, H. A., Nural Islam , Kh., and Abdul Latif, M. 2013. A review of microsatellite markers and their applications in rice breeding programs to improve  blast disease  resistance. International Journal of  Molecular Sciences. 14: 22499-22528.

    77- Misato, T. 1967. Fungicides for rice blast disease. IN: Areygunawardena, D. V. W. 1968. Fungicidal control of rice disease. The first international cogrees in plant pathology. London. 1- 12.

    78- Muriithi, C., Mugai, E., Kihurani, A.W., Nafuma, C. J., and Amboga, S. 2010. Determination of silicon from rice by products and chemical sources on rice blast management. Proceedings of the 12th KARI biennial scientific conference.7-13.

    79- Naik, R .G., Naik B, G., Naik T, B., and Naika R. K. 2012. Fungicidal management of leaf blast disease in rice. Global Jornal of Bio-Science & Biotechnology. 1(1): 18-21.

    80- Nakazawa, M. 1959. Studies on the mechanism of the protection action of organomerouric fungicides with special reference to their therapeutic action. In:Areygunawardena, D. V. W. 1968. Fungicidal control of rice disease. The first international congrees in plant pathology. London. 1- 12.

    81- Nasruddin, A., and Amin, N. 2013. Effects of cultivary planting period, and fungicide usage on rice blast infection levels and crop yield. Journal of Agricultural Science. 5(1): 160-167.

    82- Nutsugah, S. K., Twumasi, J. K., Chipili, J., Sere, Y., and Sreenivasaprasad, S. 2008. Diversity of the blast pathogen populations in Ghana and strategies for resistance management. Plant Pathology Journal. 7(1): 109- 113.

    83- Ogawa, M., Kadowaki, A., Yamada, T., and Kadooka, O. 2011. Applied development of a novelfungicide isotianil. www.sumitomo chemical consolidated financial result. 1: 1-16.

    84- Ono, K. 1965. Principes methods and organization of rice disease forecasting. In: The Rice blast disease, The Johns Hopkins Press, Baltimor, Maryland. 149- 173

    85- Osca, J. M., Castell-zeising, V., Gomez dell barreda, D., and Marzal, A. 2004. Influence of sowing and fertilizing rate on rice plant, development and disease evolution in Valencia(Spain). Conference challenges and opportunities for sustainable rice- based production systems, Torino, Italy. 20-22.

    86-Ou, S. H.1985. Rice disease. Commonwealth Mycological Instritute,Kew, Surrey, England. pp: 38.

    87- Padmanabhan, S. Y. 1967. Blast disease of rice. www. Pharmacists.ca/index. Cfm/ phar.

    88- Padmanabhat, S. Y. 1965. Studies on forecasting outbreaks of blast of rice. Proceedings of the Indian Academy of Sciences. 62(3): 117- 129. 

    89- Peterson,  L, G. 1990. Tricyclazole for control of Pyricularia oryzae on rice: The relationshipp of the mode of action and disease occurrence and development. Pest Management in Rice. 122-130.

    90- Philips, D., Handrashekar, M., and Mchean, G. 1992. Evaluation of potential disease and pest risk associated as a contaminant of milled rice imported into Australia. Australasian Plant Pathology. 40: 4- 20.

    91- Porter, R. B. 1974. Semivariance and stochastic dominance: A comparison. American Economons Review. 64(1): 200- 204.

    92- Savant, N. K., Snyder, G. H., and Datnoff, L. E. 1997. Silicon management and sustainable rice production. Advances in Agronomy. 58: 151-199.

    93- Seck, P. A., Tollens, E., Wopereis, M. C. S., Diagne, A., and Bamba, I. 2010. Ricing trends and variability of rice prices: Threads and opportunities sub- suharan Africa. Food Policy. 35: 403-411.

    94- Sere, Y., Sy, A. A., Sie, M., Onasanya, A., Akator, S. K., Kabore, B., Conde, C. K., Traore, M., and Kiepe, P. 1999. Importance of varietal improvement for blast disease control.Japan International Research Center for Agricultural Sciences. 70: 77- 90.

    95- Shao- Mwalyego, F., Kayeke, J. M., and Mghogho, R.M. 2011. Important diseases in rice production. Association for strengthening agricultural research in Eastern and central Africa(ASARIA), Rice Project Tanzania. 1-11.

    96-Shayamala, I., and Sivakumaar, P. K. 2012. Integrated control of blast disease of rice using the antagonistic Rhizobacteria , Pseudomonas  fluorescens and the resistance inducing chemical salicylic acid. International  Journal of  Research in Pure and Applied  Microbiology.2(4):59-63.

    97- Shaymala, I., and Sivakumaar, P. K. 2012. Research article Pseudomonas fluorescens mediate disease resistance in rice againt rice blast caused by Pyricularia oryzae. International Journal of Recent Scientific Research. 3(10): 853-857.

    98- Sivaraj, R., Gnanamanikam, S. S., and Levy, M. 2000. Lineage-exclusion tests for blast resistance in southern India. Advances in Rice Blast Research. 15: 154-161.

    99- Suprapta, N. D. 2012. Potential of microbial antagonists as biocontrol ageinst plant fungal pathogens. Journal of  International Society for Southcast Asian Agricultural Sciences. 18(2): 1- 8.

    100- Suzuki, F., Okinawa, K., and Koshi, S. 2010. Changs in fungicide resistance frequency and population structure of Pyricularia oryzae after discontinuance of MBI- D fungicides. Plant disease published by the American phytopathologycal society. 94(3): 329- 334.

    101- Sydorovych, O., Safley, CH. D., Ferguson, L. M., Poling, E. B., Fernandez, G. E., Brannen, Ph. M., Monks, D. M., and Louws, F. J. 2006. Economic evaluation of methyl bromide alternatives for production of strawberries in the southeastern United States. American Society for Horticultural Science. 16(1): 118- 128.

    102- Takahashi, E.1995. Uptake mode and physiological functions of silicon. Science of the Rice Plant. 2: 58-71.

    103- Tchebotaryov, M. I., Zelenesky, G. L., and Trubilin, Y. I. 2004. Rice growing in Russia. Conference challenges and opportunities for sustainable rice- basedproduction systems, Torino, Italy. 44- 45.

    104-Tebeest, D. O., Guerber, C., and Ditmore, M. 2007. Rice blast. Pakistan Journal of Phythopatology. 25(1): 65-70.

    105- Thompson, J. 1995. Participatory approach in government bureaucracies: Facilitating the process of institutional change. World Development. 23(9): 1521- 1554.

    106- Wasim, M. P. 2002. A study of rice in the major growing countries of the word their growth instability and word share. Pakistan Economic and Social Review. 4(2): 83-153.

    107- Webster, R. K., and Gunnell, P. S. 1992. Compendium of rice diseases. American Phytopathological  Society(APS Press). 62 pp.

    108- Williams, J. 1995. Search for sustainability: Agricultural and its place on the national ecosystem. Agricultural Science. 2: 32-39.

    109- Wittwar, G., Mckirdy, S., and Wilson, R. 2003. Analysing the economic impacts of a plant disease incursion using a general equilibrium approach. Australian Journal of Agricultural and Resource Economics. 49(1): 75-89.

    110- Yoshi, K. 1949. Studies of Cephalotecium as a means of artificial immunization of agricultural crops. Phytopathological Society of Japan. 31(3/4). 37- 40.

    111- Yoshino, R. 1971. Ecological studies on the infection in rice blast epidemics. Infection rates and hiphal growth in epidermal cells. Plant Protection. Hokuriku. 19: 14-17.

    112- Zhu, Y. Y., Fang, H., Wang, Y. Y., Fan, J. X., Yang, S. S., Mew, T. W., and Mundt, C. C. 2005. Panicle blast and canopy moisture in rice cultivare mistures. Phytopathology. 95: 453- 458.


موضوع پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, نمونه پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, جستجوی پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, فایل Word پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, دانلود پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, فایل PDF پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, پروژه درباره پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه اقتصادی روش های کنترل بیماری بلاست برنج از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان لنگرود

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده میزان خسارت­های وارده به تولیدات کشاورزی به­وسیله علف­های هرز، بیماری­ها، حشرات وسایرآفات از کل خسارت­های وارده به محصولات کشاورزی که حدوداً 35 درصد می­باشد، به ترتیب 45، 30، 20 و 5 درصدتعیین شده است. اگرچه کنترل شیمیایی درمورد بسیاری ازعوامل خسارت­زا موثربوده وتحول زیادی درافزایش تولید ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته بیماری شناسی گیاهی (M.Sc.) چکیده پژمردگی در اثر گونه­های مختلف Verticilium ایجاد شده و از مهم­ترین بیماری­ های پنبه در اغلب مناطق جهان می باشد. در بین گونه­های عامل بیماری، V. dahliae گونه غالب در اغلب نقاط جهان است. قارچ عامل بیماری خاکزی بوده و موجب خسارت کمی و کیفی محصول می­گردد. از این­رو کنترل بیماری اهمیت زیادی دارد. در ارتباط ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گروه بیماری­ شناسی گیاهی چکیده یکی از عوامل محدود کننده کشت سیب زمینی در استان گلستان، بیماری های گیاهی میباشند که مهمترین آن ویروسها می باشند و در بین آنها، ویروس PVY) Potato virus Y )از مخربترین آنها میباشد. این ویروس بسیاری از گونه های خانواده سولاناسه به علاوه بیش از 60 گونه گیاهی دیگر را آلوده می کند. علائم این ویروس برحسب استرین و ...

چکیده: برنج بعد از گندم یکی ازمهمترین غلات مصرفی مردم دنیاست که به طور گسترده در رژیم غذایی مردم وجود دارد. نیمی از مردم جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. اقلام زیادی از برنج در جهان وجود دارد وهم اکنون نیز برنج یکی از محصولات راهبردی کشور می باشد. آلودگی برنج با فلزات سنگین ممکن است یک تهدید جدی برای انسان باشد. زیرا آنها زیست تخریب پذیر نیستند ودر محیط باقی می ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این ...

به منظور بررسی اثر منابع تأمین نیتروژن بر میزان مصرف سم نیکوسولفورون در فصل بهار و تابستان 1391 در مزرعه ای در روستای زاغه از توابع شهرستان آبیک واقع در استان قزوین، آزمایشی به صورت آزمایش اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی در 3 تکرار انجام شد. عوامل آزمایشی شامل: منابع تأمین نیتروژن (N1: 100% کود شیمیایی N2: 25% کود دامی + 75% کود شیمیایی و N3: 50% کود دامی + 50% کود ...

مقدمه: در چند دهه اخير تمرکز جمعيت در شهرهاي بزرگي نظير تهران بازار مصرف بزرگي را براي محصولات کشاورزي فراهم کرده است. لذا زمين هاي کشاورزي، تا شعاع زيادي نسبت به اين مراکز براي رفع نيازهاي غ

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

چکیده امروزه برنج غذای اصلی بیش از نصف جمعیت جهان داده و در پنج قاره و بیش از چهل کشور برنج زراعت می‌شود. برنج از جمله وعده‌های اصلی غذایی مردم ایران می‌باشد که تا سال 1340 ایران سالیانه کم و بیش برنج صادر می‌کرد و از آن به بعد در نتیجه بهبود وضع اقتصادی مردم و ازدیاد سریع جمعیت با وجود اقدامات بزرگ دولت در تهیه مقادیر زیاد برنج کشور، نتواست جواب‌گو باشد و کشور واردکننده برنج ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

ثبت سفارش