پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان

word 1 MB 32559 106
1392 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک -گرایش تبدیل انرژی

    چکیده

     

    شبیه سازی عددی یک میکروسنسور اندازه­گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان

     

     

    بیماری ­های شریانی به خصوص تصلب شریان و اتساع عروق از مهم­ترین علل مرگ­و­میر ناگهانی در جهان به شمار می­روند. روش­های متفاوتی برای تشخیص این بیماری­ها وجود دارد که در این تحقیق به طراحی و تحلیل یک میکروسنسور، که بر مبنای ایده­ای جدید برای آشکارسازی اتساع یا گرفتگی رگ­ها عمل می­کند، پرداخته شده است. با توجه به تغییر سطح مقطع شریان در هر دو بیماری ذکر شده، سرعت جریان خون نیز تغییر خواهد کرد. لذا از یک میکروسنسور اندازه­گیری سرعت جریان از نوع حرارتی که بر روی یک کتتر نصب می شود، برای اندازه­گیری سرعت جریان خون و در نتیجه تشخیص این بیماری­ها استفاده شده است. در ابتدا به طراحی ساختار میکروسنسور و بهینه­سازی هندسه­ی آن پرداخته شد، سپس بررسی عددی تاثیرات ناشی از ورود این میکروسنسور به داخل آئورت انسان انجام شد که هندسه­ی واقعی آئورت از عکس­های سی­تی­آنژیوگرافی استخراج شده است. با قرار دادن این میکروسنسور در نواحی مختلف آئورت به بررسی توزیع فشار، سرعت و دما در آئورت پرداختیم. نتایج بیانگر تغییرات اندک در توزیع فشار و دما بود. هم­چنین متوسط سرعت جریان در یک مقطع با حضور میکروسنسور، افزایش اندکی داشت. در نتیجه حضور میکروسنسور دقت اندازه­گیری را به میزان کمی کاهش خواهد داد. همچنین، نتایج نشان دادند که توان مصرفی  میکروسنسور طراحی شده در این تحقیق، در محدوده توان مصرفی کم قرار دارد.

     

    واژگان کلیدی: تصلب شریان، اتساع عروق، میکروسنسور، آئورت، سی­تی­ آنژیوگرافی.

     

    1-1-مقدمه

     

    امروزه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به‌ ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی در کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است .از مهم­ترین بیماری­های عروقی می­توان به اتساع عروق[1] و تصلب شریان[2] اشاره کرد.

    اتساع عروق یا آنوریسم، عبارت‌ است‌ از بزرگ‌ شدن‌ یا بیرون زدگی‌ دیواره­ی‌ رگ که‌ در اثر ضعف‌ دیواره‌­ رخ می­دهد و معمولاً در آئورت‌ یا سرخرگ‌هایی‌ که‌ مغز، پاها، یا دیواره‌ قلب‌ را تغذیه‌ می‌کنند، ایجاد می‌شود. آنوریسم در آئورت[3] باعث وارد آمدن فشار به اعضای مجاور شده و بر حسب محل آنوریسم، علائم فشاری و تنگی نفس ایجاد می­کند. آنوریسم در یک سرخرگ در پا باعث نرسیدن خون کافی به نقاط مختلف پا می‌شود که باعث ضعف و رنگ‌پریدگی در پا می­شود. وجود آنوریسم در قلب باعث نامنظم شدن ضربان قلب می­شود. وجود آنوریسم در یک سرخرگ مغزی عوارضی مانند ضعف، فلج و تغییر بینایی را خواهد داشت.

    تصلب شریان زمانی به وجود می­آید که رسوبات چربی و سایر مواد در شریان­های بدن تجمع یافته و باعث گرفتگی آن­ها می­شوند، که این گرفتگی جریان خون در بدن را کند و یا حتی متوقف خواهد کرد. حال برای اینکه جریان خون سیر طبیعی خود را با فشار ثابت بپیماید قلب مجبور است خون را با فشار زیادتری از میان این شریان­ها عبور دهد که نتیجه آن بزرگ شدن قلب و آسیب دیدن آن است. همچنین اگر قلب خون کافی برای فعالیت نداشته باشد دچار درد سینه یا حمله قلبی خواهد شد. درد سینه یک درد فشاری یا احساس فشار در قفسه سینه است. هم چنین ممکن است قطعه‌ای از رسوبات از جدار شریان جدا شده و همراه با جریان خون حرکت کند و در مکانی دورتر یک شریان کوچک را مسدود کند.

    با توجه به خطرات ذکر شده برای بیماری­های عروقی، تشخیص زودهنگام این بیماری­ها اهمیت ویژه­ای می­یابد. با توجه به اینکه در هر دو نوع بیماری عروقی ذکر شده سطح مقطع و در نتیجه سرعت جریان خون در شریان تغییر پیدا می­کند، از این رو استفاده از یک میکروسنسور اندازه­گیری جریان[4] با دقت بالا که کمترین تغییرات را در سیستم گردش خون بدن ایجاد کند، ایده خوبی برای تشخیص گرفتگی و یا اتساع در رگ­ها خواهد بود. استفاده از تجهیزات ساخته شده در ابعاد میکرو برای کاربرد­های پزشکی به خاطر اتلاف انرژی کم، دقت بالا، حساسیت بالا و سایز کوچک و هم چنین به دلیل نتیجه بخش­تر و کم هزینه­تر بودن در اقدامات لازم برای مراقبت از سلامت، در حال گسترش است. 

     

     

    1-2- هدف

     

    هدف ما در این مطالعه، شبیه­سازی یک نوع میکروسنسور اندازه­گیری جریان از نوع فیلم داغ در مدل واقعی آئورت انسان می­باشد که بر مبنای ایده­ای جدید، اتساع یا گرفتگی رگ­ها را آشکار می­سازد. سنسورهای فیلم داغ دارای مزیت­های زیادی از جمله حجم کوچک، دقت بالا، پاسخ زمانی کوتاه، ساخت آسان و قیمت ارزان در تولید انبوه می­باشند[1]. از مزیت­های این نوع میکروسنسور در تشخیص و درمان بیماری­های عروقی, نسبت به آنژیوگرافی, عدم استفاده از ماده حاجب که عوارض زیادی را به همراه دارد، می­باشد. اما نحوه درمان همانند آنژیوگرافی می­باشد. برای مثال می­توان در ناحیه­ای که گرفتگی عروق، توسط میکروسنسور تشخیص داده می­شود، از عمل بالون زدن و استنت[5] گذاری استفاده کرد. تزریق هر نوع ماده حاجب احتمال بروز عوارضی مانند ریسک واکنش حساسیتی، نارسایی کلیه، اختلال ضربان قلب و تشنج را در پی خواهد داشت.

     

     

    1-3- مفاهیم اصلی

     

    1-3-1- رگ­های خونی

     

    رگ­های خونی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

    سرخرگ­ها[6] ( شریان­ها ) که خود به دو گروه سرخرگ­ها و سرخرگ­های کوچک[7] ( آرتریول­ها) تقسیم می‌شوند.

    سیاهرگ­ها[8] (ورید­ها) که خود به دو گروه سیاهرگ­ها و سیاهرگ­های کوچک[9] ( ونول­ها ) تقسیم می‌شوند.

     مویرگ­ها[10] که عروق بسیار ظریفی هستند و در حد فاصل آرتریول­ها و ونول­ها قرار دارند.

    سرخرگ­های بزرگ رگ­های خونی پرفشاری هستند که خون را از قلب دور کرده و به سرخرگ­های کوچک می‌رسانند. سپس خون وارد مویرگ­ها شده و تبادل اکسیژن، دی اکسید­کربن و مواد مغذی و فضولات متابولیسمی صورت گرفته و وارد سیاهرگ­های کوچک می‌شود. از آنجا خون کم فشار وارد سیاهرگ‌های بزرگ شده و به قلب بازمی‌گرد.

    تمام سرخرگ­ها خون را از قلب دور کرده و تمام سیاهرگ­ها خون را به قلب نزدیک می­کنند. در نتیجه تمام سرخرگ­ها حاوی خون تصفیه شده هستند، غیر از سرخرگ ششی که خون تصفیه نشده را از بطن راست به شش­ها می‌برد تا تصفیه شود. تمام سیاهرگ­ها حاوی خون تصفیه نشده هستند، غیر از چهار سیاهرگ ششی که خون تصفیه شده را از شش­ها به دهلیز چپ برمی‌گردانند[2].

    مهم‌ترین سرخرگ بدن آئورت می‌باشد که خون را از بطن چپ قلب دریافت و به اعضای بدن می‌رساند. در ابتدای محل خروج آئورت از بطن چپ، دریچه آئورت قرار دارد. کار دریچه آئورت این است که هنگام انبساط بطن چپ بسته شده و مانع از برگشت خون از آئورت به قلب می‌شود. آئورت پس از خروج از بطن چپ به سه قسمت آئورت صعودی[11]، قوس آئورت[12]، و آئورت نزولی[13] تقسیم می‌شود. شریان­های کرونری از ابتدای آئورت منشأ گرفته و بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت کرده و به عضلات قلب می­رسانند. دو شریان کرونری (چپ وراست) نسبتاً کوچک بوده و هر کدام فقط ۳ یا ۴ میلی‌متر قطر دارند. بعد از آئورت صعودی به قوس آئورت می­رسیم. از قوس آئورت ابتدا شریان براکیوسفالیک[14] جدا می‌شود که این شریان خود به دو شاخه شریان تحت ترقوه‌ای راست[15] و کاروتید راست[16] تقسیم می‌شود. دومین شریان اصلی که از آئورت جدا می‌شود شریان کاروتید چپ[17] و سومین شریان، شریان تحت ترقوه‌ای چپ[18] است.

    Abstract

     

     

     

    Numerical Simulation of a MicroFlow Sensor in the Realistic Model of Human Aorta

     

     

     

     

    Arterial disease, particularly atherosclerosis and aneurysm are considered as two important causes of sudden deaths in the world. There are different methods to diagnose these diseases. In this study, design and analysis of a microsensor, based on a new idea for detecting atherosclerosis and aneurysm, has been investigated. According to the change in arterial cross sectional area of ​​both diseases are listed, blood velocity also changes. So, a thermal microflow sensor which is installed on a catheter, is used to measure velocity of blood flow and consequently diagnose these diseases. Initially, designation of microsensor structure and optimization of its geometry and then numerical study on effects of entering the microsensor into the human aorta were performed. The real geometry of the aorta is extracted from CT angiography images. By placing the microsensor in different areas, the aortic pressure, velocity and temperature distribution were studied. Results indicate small changes in pressure and temperature distribution. Furthermore, the mean flow velocity in a cross sectional area had a slight increase with presence of catheter. As a result, presence of the catheter will slightly deteriorate the measurement accuracy. Also, the results showed that the power consumption of designed microsensor in this study, is in the range of low power consumption.

     

    Keywords: Atherosclerosis, Aneurysm, Microsensor, Aorta, CT Angiography.

  • فهرست:

                                                                                                 صفحه

    فصل اول: مقدمه  ....................................................................................................... 1‌

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- هدف... 4

    1-3- مفاهیم اصلی.. 5

    1-3-1- رگ­های خونی.. 5

    1-3-2- قلب... 8

    1-3-3- سیستم گردش خون.. 10

    1-3-4- دوره قلبی.. 11

    1-3-5- خون.. 13

    1-3-6- جریان خون در آئورت... 16

    1-3-7- سی­تی­آنژیوگرافی.. 16

    1-3-8- کتتر. 18

    1-3-9- سیستم­های میکروالکترومکانیکی.. 19

    1-3-10-  انواع میکروسنسورهای اندازه­گیری جریان.. 21

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات گذشته ....................................................................26

    2-1- مطالعات انجام شده در رابطه با میکروسنسورهای اندازه­گیری جریان.. 2

    2-2- مطالعات انجام شده در رابطه با جریان خون در بدن.. 34

    فصل سوم: معادلات حاکم بر مساله ....................................................................... 39

    3-1- جریان الکتریکی.. 41

    3-2- سیال.. 42

    3-3- جامد. 44

    فصل چهارم: طراحی و بهینه­ سازی­ساختار میکروهیتر و تولید هندسه .............. 45

    4-1- طراحی و بهینه‌سازی ساختار میکروهیتر. 47

    4-2- تولید هندسه­ی مربوط به میکروسنسور، جهت ورود به آئورت... 59

    4-3- مراحل ساخت هندسه­ی واقعی آئورت انسان.. 62

    4-4-  نحوه ورود کتتر به شریان آئورت... 67

    فصل پنجم: حل جریان در هندسه­ی ساده ............................................................ 69

    فصل ششم: تحلیل نتایج ........................................................................................ 77

    6-1- شرایط مرزی.. 79

    2-6- مشخصات سیال.. 92

    6-3- مطالعات شبکه. 93

    6-4- بررسی رژیم جریان در آئورت... 103

    6-5- سخت‌افزار مورد استفاده 103

    6-6- شرایط اولیه. 103

    6-7- مقایسه­ی نتایج با نتایج حاصل از نرم افزار فلوئنت... 104

    6-8- محاسبه­ی اختلاف پتانسیل لازم برای اعمال در دو سر میکروهیتر. 106

    6-9- تحلیل و مقایسه نتایج دردوحالت وجود و یا عدم وجود میکروسنسور درآئورت106

    فصل هفتم: نتیجه­گیری و پیشنهادات .................................................................. 17-1- نتیجه­گیری.. 145

    7-2- پیشنهادات... 147

    فهرست منابع ......................................................................................................... 149

    منبع:

     

    1.       Lee, C.Y., S.J. Lee, and G.W. Wu. Fabrication of micro temperature sensor on the flexible substrate. in 7th IEEE Conference. 2007. IEEE.

    2.       Lee, W., Biofluid Mechanics in Cardiovascular Systems. 2006: United States of America: McGraw-Hill Companies, Inc.

    3.       Cedars-Sinal. Aortic Disease; Available from: http://www.cedars-sinai.edu/Patients/Programs-and-Services/Heart-Institute/Conditions/Aortic-Disease.aspx.

    4.       Congenital Heart Abnormalities and Abnormalities of the Arch of the Aorta. Programs and Clinics 2011; Available from: https://www.chw.org/display/PPF/DocID/48516/Nav/1/router.asp.

    5.       Srivastava, D., Making or Breaking the Heart: From Lineage Determination to Morphogenesis. Cell, 2006. 126(6): p. 1037-1048.

    6.       Chandran, K.B., A.P. Yoganathan, and S.E. Rittgers, Biofluid mechanics: the human circulation. 2012: CRC Press.

    7.       Guyton, A.C. and J.E. Hall, Textbook of medical physiology. Elsevier Saunders. Philadelphia, PA, 2006: p. 764-5.

    8.       Banerjee, R.K., Y.I. Cho, and K. Kensey, Effect of the non-Newtonian viscosity of blood on steady and pulsatile flow in stenosed arteries. Advances in bioengineering, 1991. 20: p. 103-106.

    9.       Johnston, B.M., et al., Non-Newtonian blood flow in human right coronary arteries: steady state simulations. Journal of Biomechanics, 2004. 37(5): p. 709-720.

    10.     Cho, Y.I. and K.R. Kensey, Effects of the non-Newtonian viscosity of blood on flows in a diseased arterial vessel. Part 1: Steady flows. Biorheology, 1991. 28(3-4): p. 241-262

    11.     Fung, Y.-c., Biomechanics: circulation. 1997: Springer.

    12.     Morris, L., et al., A mathematical model to predict the in vivo pulsatile drag forces acting on bifurcated stent grafts used in endovascular treatment of abdominal aortic aneurysms (AAA). Journal of biomechanics, 2004. 37(7): p. 1087-1095.

    13.     Nerem, R., W. Seed, and N. Wood, An experimental study of the velocity distribution and transition to turbulence in the aorta. J. Fluid Mech, 1972. 52(part 1): p. 137-160.

    14.     Lyshevski, S.E., MEMS and NEMS: systems, devices, and structures. 2002: CRC Press.

    15.     Kuo, J.T.W., L. Yu, and E. Meng, Micromachined Thermal Flow Sensors—A Review. Micromachines, 2012. 3(3): p. 550-573.

    16.     Nguyen, N.T., Micromachined flow sensors--a review. Flow measurement and Instrumentation, 1997. 8(1): p. 7-16

    17.     Chiu, N., T. Hsiao, and C. Lin, Low power consumption design of micro-machined thermal sensor for portable spirometer. Tamkang Journal of Science and Engineering, 2005. 8(3): p. 225.

    18.     Cole, J., Heat transfer from wires at Reynolds numbers in the Oseen range. 1954: Heat Transfer & Fluid Mechanics Inst, University of California.

    19.     Van Putten, A.F.P. and S. Middelhoek, Integrated silicon anemometer. Electronics Letters, 1974. 10(21): p. 425-426

    20.     Petersen, K., J. Brown, and W. Renken. High-precision, high-performance mass-flow sensor with integrated laminar flow micro-channels. 1985.

    21.     Nguyen, N. and W. Dötzel, Asymmetrical locations of heaters and sensors relative to each other using heater arrays: a novel method for designing multi-range electrocaloric mass-flow sensors. Sensors and Actuators A: Physical, 1997. 62(1): p. 506-512.

    22.     Wu, S., et al., MEMS flow sensors for nano-fluidic applications. Sensors and Actuators A: Physical, 2001. 89(1): p. 152-158.

    23.     Meng, E., P.-Y. Li, and Y.-C. Tai, A biocompatible Parylene thermal flow sensing array. Sensors and Actuators A: Physical, 2008. 144(1): p. 18-28.

    24.     Li, C., et al., A flexible polymer tube lab-chip integrated with microsensors for smart microcatheter. Biomedical Microdevices, 2008. 10(5): p. 671-679.

    25.     Liu, P., R. Zhu, and R. Que, A flexible flow sensor system and its characteristics for fluid mechanics measurements. Sensors, 2009. 9(12): p. 9533-9543.

    26.     Ahrens, R. and M. Festa, Dynamical flow measurements in hydraulic systems using a polymer-based micro flow sensor. Procedia Chemistry, 2009. 1(1): p. 927-930.

    27.     Selvakumar, V. and L. Sujatha, Design and Analysis of Micro-Heaters for Temperature Optimisation Using COMSOL Multiphysics for MEMS Based Gas Sensor, in Comsol Conference. 2012: Bangalore.

    28.     Taylor, C.A., T.J. Hughes, and C.K. Zarins, Finite element modeling of blood flow in arteries. Computer methods in applied mechanics and engineering, 1998. 158(1): p. 155-196.

    29.     Alishahi, M., M.M. Alishahi, and H. Emdad, Numerical simulation of blood flow in a flexible stenosed abdominal real aorta. Scientia Iranica, 2011. 18(6): p. 1297-1305.

    30.     Vasava, P., et al., Finite element modelling of pulsatile blood flow in idealized model of human aortic arch: study of hypotension and hypertension. Computational and mathematical methods in medicine, 2012. 2012.

    31.     Ozawa, E.T., A numerical model of the cardiovascular system for clinical assessment of the hemodynamic state. 1996, Massachusetts Institute of Technology.

    32.     Olufsen, M.S., et al., Numerical simulation and experimental validation of blood flow in arteries with structured-tree outflow conditions. Annals of biomedical engineering, 2000. 28(11): p. 1281-1299.

    33.     Azer, K. and C.S. Peskin, A one-dimensional model of blood flow in arteries with friction and convection based on the Womersley velocity profile. Cardiovascular Engineering, 2007. 7(2): p. 51-73.

    34.     Liang, F., et al., Multi-scale modeling of the human cardiovascular system with applications to aortic valvular and arterial stenoses. Medical & biological engineering & computing, 2009. 47(7): p. 743-755.

    35.     Caro, C., J. Fitz-Gerald, and R. Schroter, Atheroma and arterial wall shear observation, correlation and proposal of a shear dependent mass transfer mechanism for atherogenesis. Proceedings of the Royal Society of London. Series B. Biological Sciences, 1971. 177(1046): p. 109-133.

    36.     Friedman, M.H., et al., Correlation between intimal thickness and fluid shear in human arteries. Atherosclerosis, 1981. 39(3): p. 425-436.

    37.     Ku, D.N., et al., Pulsatile flow and atherosclerosis in the human carotid bifurcation. Positive correlation between plaque location and low oscillating shear stress. Arteriosclerosis, thrombosis, and vascular biology, 1985. 5(3): p. 293-302.

    38.     Karino, T., Microscopic structure of disturbed flows in the arterial and venous systems, and its implication in the localization of vascular diseases. International angiology: a journal of the International Union of Angiology, 1986. 5(4): p. 297.

    39.     ANSYS, I., Transient Simulations Introduction to CFX 2009. Chapter 8.

    40.     Torii, R., et al., A computational study on the influence of catheter-delivered intravascular probes on blood flow in a coronary artery model. Journal of biomechanics, 2007. 40(11): p. 2501-2509.

    41.     Santamarina, A., et al., Computational analysis of flow in a curved tube model of the coronary arteries: effects of time-varying curvature. Annals of Biomedical Engineering, 1998. 26(6): p. 944-954.

    42.     Taylor, C.A., T.J. Hughes, and C.K. Zarins, Finite element modeling of three-dimensional pulsatile flow in the abdominal aorta: relevance to atherosclerosis. Annals of Biomedical Engineering, 1998. 26(6): p. 975-987.

    43.     Chen, D., et al., A longitudinal study of Type-B aortic dissection and endovascular repair scenarios: Computational analyses. Medical engineering & physics, 2013.

    44.     Sinnott, M., P.W. Cleary, and M. PRAKASH. An investigation of pulsatile blood flow in a bifurcation artery using a grid-free method. in Proc. Fifth International Conference on CFD in the Process Industries. 2006.

    45.     Banerjee, R., et al., Catheter obstruction effect on pulsatile flow rate--pressure drop during coronary angioplasty. Journal of biomechanical engineering, 1999. 121(3): p. 281-289.

    46.     Morbiducci, U., et al., Inflow boundary conditions for image-based computational hemodynamics: impact of idealized versus measured velocity profiles in the human aorta. Journal of biomechanics, 2012.

    47.     Vignon-Clementel, I.E., et al., Outflow boundary conditions for three-dimensional finite element modeling of blood flow and pressure in arteries. Computer methods in applied mechanics and engineering, 2006. 195(29): p. 3776-3796.

    48.     Nahirnyak, V.M., S.W. Yoon, and C.K. Holland, Acousto-mechanical and thermal properties of clotted blood. The Journal of the Acoustical Society of America, 2006. 119: p. 3766.

    49.     Tai, C.H., Parallel-multigrid computation of prosthetic heart valves under physiological conditions using an immersed object method with overlapping grids. 2011.

    50.     Chang, L.-J. and J. Tarbell, A numerical study of flow in curved tubes simulating coronary arteries. Journal of biomechanics, 1988. 21(11): p. 927-937.

    51.     Brida, S., et al. Low Power Silicon Microheaters for Gas Sensors. in Sensors and Microsystems: Proceedings of the 4th Italian Conference: Roma, Italy, 3-5 February 1999. 2000. World Scientific.


موضوع پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, نمونه پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, جستجوی پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, فایل Word پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, دانلود پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, فایل PDF پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, تحقیق در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, مقاله در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, پروژه در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, پروپوزال در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, تز دکترا در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, پروژه درباره پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان, رساله دکترا در مورد پایان نامه شبیه سازی عددی یک میکرو سنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی 1-1-مقدمه همه انسان‌ها می‌دانند که قلب یک عضو حیاتی در بدن انسان است، به­طوری­که بدون داشتن آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. اما با یک نگرش صرفاً مکانیکی قلب تنها یک پمپ است؛ یک پمپ بسیار پیچیده و مهم؛ و به لحاظ پمپ بودن همانند تمام پمپ‌ها امکان گرفتگی، خرابی و یا نیاز به تعمیر شدن دارد. این حساسیت قلب به عنوان یک عضو ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

رساله دکتري مهندسي عمران - زلزله تابستان 1393 چکيده يکي از ابزارهاي مناسب براي شناخت وضعيت شبکه­ هاي توزيع آب به عنوان يکي از سيستم­هاي شريان حياتي، شاخص قابليت اعتماد است. يک دست

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: عمومی مقدمه دیابت نه تنها به عنوان یک بیماری شایع بلکه یک مشکل بزرگ بهداشتی است که در دنیای معاصر پراکندگی گسترده‌ای پیدا کرده است. دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت چکیده مدل­سازی و کنترل غیر تهاجمی پمپ­های خون قابل کاشت در بدن برای بیماران نارسایی قلبی تجهیزات کمکی بطن چپ(LVAD)، پمپ­های مکانیکی است که به کمک عمل جراحی در بدن بیمارانی که در مراحل خطرناک و نهایی نارسایی تراکمی قلب هستند، قرار می­گیرد و به ادامه یافتن جریان خون همچون حالت طبیعی از قلب بیمار کمک ...

پايان نامه براي دريافت درجه­ي کارشناسي ارشد  « M.Sc» گرايش: راه و ترابري   زمستان  1393 چکيده آناليز ترافيک يک جزء ضروري و پيچيده­ سيستم هاي حمل­

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی برق (میدان) چکیده تحلیل، شبیه سازی و ساخت آنتن میکرواستریپ بهینه شده یا رولایه متامتریال و استفاده از الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات (PSO) آنتن های میکرواستریپ به دلیل ویژگی منحصر به فردی مانند هزینه ساخت مناسب و وزن کم دارند، به ویژه در سیستم های بی سیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معایب این آنتن بهره نامناسب آن است. ...

چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات افزایش یا کاهش تعداد سنسور ها در پارامتر مورد ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM.se رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی- منابع آب و خاک چکیده : پدیده شکست سد از پتانسیل فاجعه انگیزی برخوردار است. بنابراین برآورد پارامترهای هیدرولیکی امواج سیلاب جهت پیش‌بینی خطرات و مدیریت منابع و امکانات و حفظ جان انسان‌ها امری مهم می‌باشد. از این رو موضوع شکست سد و تخمین سرعت و ارتفاع موج حاصل از این پدیده و در نتیجه تعیین نواحی ...

ثبت سفارش