پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی

مشخص نشده 1 MB 29414 122
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد  « M.Sc»

    گرایش: راه و ترابری

     

    زمستان  1393

    چکیده

    آنالیز ترافیک یک جزء ضروری و پیچیده­ سیستم های حمل­ و ­نقل است. برای انجام این تحلیل‌ها، ابزارهای آنالیز مختلفی وجود دارد که هر کدام  بر اساس یک نیاز خاص طراحی شده‌اند. این ابزارها به طور کلی در محدودیت­ها، قابلیت‌ها، متدلوژی، نیازهای ورودی و خروجی متفاوت هستند. هدف از متدلوژی انتخاب ابزارهای آنالیز ترافیک، کمک به مهندسان ترافیک، طراحان، و متخصصان عملیات ترافیکی در انتخاب نوع صحیح ابزار آنالیز ترافیک برای تسریع عملیات است. هدف دیگر، کمک به ایجاد ثبات‌ و یکنواختی تحلیل­ها در سراسر بخش‌های حمل‌ونقل دولتی و آژانس‌های حمل‌ونقل فدرالی/ منطقه­ای / محلی می­باشد. انتخاب ابزارهای مناسب آنالیز ترافیک برای یک پروژه­، نیاز به قضاوت، بینش و دانش دارد که تنها از سال‌ها تجربه و برنامه­های کاربردی بدست می­آید.

     در حال حاضر یک سیستم خبره وجود دارد که کار را به طور قابل ملاحظه­ای ساده­تر می­کند. با پاسخ دادن به چند سؤال در مورد ویژگی‌های کلیدی پروژه، سیستم خبره نوع ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک را برای رسیدن به پاسخهای روشن ،کامل و سازگار که برای تصمیمات سرمایه گذاری حمل­و­نقل در جامعه ضروری است را پیشنهاد می دهد.

     

    کلمات کلیدی: حمل و نقل، متدلوژی، تجزیه و تحلیل، ترافیک، سیستم خبره

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 کلیات

    آنالیز ترافیک به عنوان یک جزء ضروری و پیچیده­ در برنامه­ریزی و ساخت­و­ساز، یکی از عوامل زیرساخت سیستم حمل­و­نقل ما است. برای انجام این تحلیل‌ها، ابزارهای آنالیز مختلفی وجود دارد که هر کدام  بر اساس یک نیاز خاص طراحی شده‌اند. برای استفاده درست­، این ابزارها پاسخ‌هایی با جزئیات کافی و صریح را برای  آگاهی دادن به تصمیم­گیرندگان در مورد اثرات احتمالی مثبت و منفی و راه­حل‌های جایگزین ارائه می‌کنند. ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک به  انتخاب ابزار مناسب برای هر شغل کمک می­کنند. انتخاب ابزارهای مناسب آنالیز ترافیک برای یک پروژه­، نیاز به قضاوت، بینش و دانش دارد که تنها از سال‌ها تجربه و برنامه­های کاربردی بدست می­آید.

    این ‌ابزارها تا به  امروز مهم بوده به صورت پیوسته مورد استفاده قرار می­گیرند. البته، در حال حاضر یک سیستم خبره نیز  وجود دارد که کار را به طور قابل ملاحظه­ای ساده­تر می­کند. با پاسخ دادن به چند سؤال در مورد ویژگی‌های کلیدی پروژه، سیستم خبره نوع ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک را برای رسیدن به پاسخ­های کامل و سازگار برای  اجرای تصمیمات سرمایه گذاری در ایجاد حمل­و­نقل‌های سالم (بی عیب) در جامعه، تعیین می­کند. به طور کلی، این مطالعات نشان می‌دهند که چگونه انواع ابزارهای مختلف به مشکلاتی گسترده­ای که در برابر هر جامعه و سازمان وجود دارد به صورت قابل توجهی  در حل مشکلات موثر واقع شده‌اند[1].

    1-2  بیان مساله اساسی تحقیق

    با گذر زمان بدلیل توسعه شمار ناوگان­های حمل‌ونقل کشور و عدم توسعه یافتگی سایر اجزای سیستم حمل و نقل، این رشد باعث افزایش ازدحام ترافیک شده است در نتیجه پتانسیل و شمار تصادفات و تاخیرات ترافیکی افزایش و کیفیت زندگی کاهش یافته است. بنابراین متخصصین برای رفع مشکلات به وجود آمده و افزایش بهره­وری سیستم­های حمل­و­نقل موجود باید با استفاده از ابزارهای آنالیز ترافیکی، سیستم موجود را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند در خصوص اثربخشی بالقوه یک استراتژی خاص نظر دهند. متاسفانه برای استفاده از متدولوژی و ابزارهای موجود در خصوص تجزیه و تحلیل ترافیک در کشورمان، راهنمایی وجود ندارد و مطالعات انجام گرفته نیز در صورت وجود بسیار کم و خیلی کلی می‌باشند. این پایان نامه به بررسی نحوه­ی شناخت روش­های تحلیلی مناسب برای انتخاب مدل مؤثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی می‌پردازد.

    1-3  سوال تحقیق

    برای اطمینان­یابی از اثر بخشی بالقوه یک استراتژی خاص در راستای مدیریت ترافیک از کدامیک از ابزارهای آنالیز ترافیک استفاد کنیم؟

    1-4  فرضیه‌ها

    با توجه به فرضیات مورد استفاده در ارائه مدل‌های تقاضای سفر و با در نظر گرفتن مشخصات غالب مسیرهای درون شهری موجود در شهر تبریز، استفاده از این مدل‌ها برای مباحث طراحی ترافیکی مناسب تر به نظر می­آید.

    با توجه به فرضیات مورد استفاده در ارائه و با لحاظ مشخصات غالب مسیرهای درون شهری موجود شهر تبریز استفاده از این مدل‌ها برای مباحث برنامه ریزی ترافیکی مناسب‌تر خواهد بود

    1-5  اهداف مشخص تحقیق

    با توجه به عدم توسعه یافتگی کامل علمی کشورمان در مباحث ترافیکی و وابستگی موجود به آیین نامه‌ها و نرم افزارهای خارجی، نیاز به بررسی روش‌های آنالیزی و نرم افزارهای ارائه شده در این آیین نامه‌ها در راستای ارائه یک روش مدون برای انتخاب روش آنالیزی مؤثر با توجه به شرایط موجود احساس می‌شود. این روش مدون می‌تواند پس از انجام مطالعه موردی در این پایان‌نامه مورد استفاده تمامی متخصصین و فعالان علمی ترافیک کشور قرار گیرد. تمام مدل‌های ترافیکی را می‌توان در هفت قالب کلی قرار داد. این مدلها عبارتند از: مدل‌های شبیه­سازی میکروسکوپی، مدل‌های شبیه­سازی مزوسکوپی، مدل‌های شبیه­سازی ماکروسکوپیک، ابزارهای بهینه سازی علائم ترافیک، ابزارهای طرح و برنامه ریزی، مدل تقاضای سفر و ابزارهای تحلیلی و قطعی. در این پایان­نامه قرار است مؤثرترین مدل  در بین هفت مدل یاد شده براساس داده‌های ورودی برای اثرسنجی برنامه‌های ترافیکی موجود در شهر تبریز می­باشد.

     به طور کلی متدلوژی انتخاب ابزارهای آنالیزی ترافیک جهت کمک به مهندسان و متخصصان عملیات ترافیک در انتخاب نوع صحیح ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک برای بهبود عملیات و همچنین کمک به ایجاد ثبات‌ تحلیلی در تمام بخش‌های حمل‌ونقل  می­باشد.

    1-6 اهداف کاربردی

    ارائه روشی مدون برای انتخاب روش آنالیزی مؤثر با توجه به شرایط موجود از میان تمامی مدل‌های قابل استفاده برای مهندسین مشاور راه و ترافیک و سایر سازمان‌های مرتبط از قبیل وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، سازمان‌های ترافیک، وزارت کشور و نظام‌های مهندسی کشور می­باشد.

    1-7  روش تحقیق

    روش تحقیق به صورت استفاده از منابع کتابخانه­ای، آنلاین و همچنین ایجاد تعامل با شرکت‌های بین المللی تولید کننده نرم­افزارهای ترافیکی و استفاده از روش‌های مشابه با روش‌های مورد استفاده در برنامه‌های تولیدی و همچنین استفاده از روش مورد استفاده FHWA می‌باشد.

    1-8  متغیرهای مورد بررسی

    محدوده‌های جغرافیایی: منطقه مورد مطالعه شامل، تقاطع، جاده­ یک طرفه، کریدور و یا شبکه می­باشد.
     و غیره HOVانواع تسهیلات: آزادراه ها، رمپ‌ها، شریانی‌ها، میادین، خطوط
     مدهای سفر: وسیله نقلیه تک سرنشین، وسایل نقلیه پرسرنشین ، اتوبوس، قطار، کامیون، دوچرخه سواری و غیره
      استراتژی‌های مختلف مدیریت ترافیک و برنامه‌های کاربردی: اندازه گیری سطح شیب دار، هماهنگی علائم، مدیریت حادثه و غیره
     واکنش‌های مسافر: واکنش‌های مسافر به استراتژی‌های مدیریت ترافیک، مانند انحراف مسیر، انتخاب زمان حرکت، تغییر حالت، انتخاب مقصد و غیره گفته می­شود.

    متغیرهای مربوط به اندازه­گیری ترافیک: سطح سرویس، اقدامات ایمنی (تصادفات، مرگ و میر)، زمان سفر، سرعت، وسیله نقلیه- ساعت سفر (VHT)، و اقدامات زیست محیطی (تولید گازهای گلخانه­ای، مصرف سوخت، سر و صدا) و غیره.

     متغیرهای مربوط به آنالیز سود­ و هزینه: سهولت استفاده، سخت افزار مورد نیاز، اطلاعات مورد نیاز، انیمیشن و غیره.

     براساس روش AHP به متغییرها مقادیری از 0(­کاملاً بی­ربط) تا 5­(کاملاً مرتبط) اختصاص خواهد یافت تا ابزارهای آنالیزی مناسب برای مطالعه مورد نظر  مشخص گردد.

    1-9  ساختار پایان­نامه

    با توجه به اهداف و روند فوق، ساختار پایان­نامه به صورت زیر می­باشد:

    در فصل اول همانطور که ذکر شد به بیان کلیات، مسأله اساسی تحقیق، اهداف علمی و کاربردی، روش تحقیق و متغیرهای مورد بررسی پرداخته شده است.

    در فصل دوم مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق خواهیم داشت و کارهائی که در این زمینه قبلاً انجام شده است توضیح داده می‌شود.

    در فصل سوم به بررسی فرآیند تجزیه­و­تحلیل حمل‌ونقل، نقش ابزارهای تجزیه­و­تحلیل ترافیک، دسته­بندی ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک، مقایسه HCM، شبیه­سازی و معیارهای انتخاب انواع ابزار تجزیه و تحلیل ترافیکی مناسب، پرداخته  می­شود.

    در فصل چهارم فرآیند پیاده­سازی و بحث و ارزیابی نتایج حاصل از پایان­نامه ارائه می­شود.

    در نهایت، فصل پنجم به نتیجه­گیری و ارائه پیشنهادات برای کارهای آینده اختصاص می­یابد.

    فصل دوم

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    1 مقدمه

    شبیه­ ساز ترافیکی یکی از جدیدترین علوم مهندسی در شاخه حمل‌ونقل و ترافیک است و در کشورهایی که در زمینه ترافیکی پیشرفته هستند یکی از ملزومات برای تصویب طرح‌ها به شمار می‌آید. در واقع کار شبیه‌سازی تقلید رفتار یک سیستم واقعی است. امروزه شبیه‌سازی یکی از قویترین و مورد اعتمادترین ابزارهای تحقیق در عملیات و تحلیل سیستم‌هاست[2]. استفاده از شبیه­سازی در علم مهندسی ترافیک مزایا و کاربردهای گسترده ای دارد؛ از جمله این مزایا می‌توان به این نکته اشاره کرد که در شبیه‌سازی، قبل از آنکه در دنیای واقعی مشکلی به خاطر اعمال سیاست‌ها، روش‌ها، طراحی‌ها و غیره بوجود آید، می‌توان آن‌ها را در دنیای مجازی مورد بررسی قرار داد. به کمک علم شبیه سازی، طرح‌های مربوط به سیستم‌های مختلف حمل­و­نقل می‌توانند بدون پرداخت هزینه تأسیس یک مدل در دنیای واقعی، در دنیای مجازی آزمایش شوند[2].

    2-2 مدل‌های شبیه‌سازی

    بسیاری از ابزارهای شبیه­سازی ترافیک به منظور مطالعه کارایی­های زیست­محیطی و عملکردی تسهیلات حمل­ونقل توسعه یافته­اند. معیارهای کارایی عملکردی مدل‌های شبیه‌سازی به منظور بررسی کارایی سامانه در واژه‌هایی مثل ظرفیت، زمان سفر و تأخیر به کار می‌روند. از معیارهای کارایی زیست‌محیطی نیز به منظور بررسی تأثیر ترافیک بر آلودگی هوا استفاده می‌شود. با استفاده از معیارهای کارایی زیست­محیطی، می‌توان مدل‌های مربوط به کیفیت هوا و صدا را تولید کرد. مزیت استفاده از شبیه­سازی در سیستم حمل ونقل به علت توانایی آن در آزمایش و ارزیابی سیستم بدون ایجاد اختلال در ترافیک موجود یا قرار دادن خدمه‌کاری در خطر، بسیار زیاد است. علاوه بر آن، استفاده از شبیه­سازی برای تحلیل سیستم‌های ترافیک چندین مزیت دارد. نتایج بسیاری برای هر محدوده مورد مطالعه در طول مدت زمان نسبتاً کم از شبیه­سازی  بدست می­آید. از شبیه­سازی در روند برنامه­ریزی و مراحل اولیه طراحی تسهیلات استفاده می‌شود. در میان نرم افزارهای ترافیک، برخی از آنها قابلیت اتصال به سیستم­های کنترل ترافیک را دارند و با این قابلیت امکان پیش بینی وضعیت ترافیک در ساعت­های بعد و اطلاع استفاده­کنندگان و تصمیم­گیران شبکه معابر فراهم می­شود[3].

    در نرم­افزار شبیه‌ ساز تمامی متغیرها به صورت کمیت محور تعریف شده‌اند و تحلیل نتایج با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌های طرح بر­عهده مدیر طرح است. نرم‌افزارهای شبیه‌ساز شامل ورودی‌ها (انواع وسائل، حجم‌ها و غیره)، اجزای شبکه (قطعات راه، تقاطع‌ها، رمپ‌ها، حمل و نقل همگانی و غیره) و کنترل‌ها (کنترل تقاطع‌های چراغ دار، کنترل رمپ‌های ورودی) می‌باشند[2].

    2-3 طبقه بندی مدل­های شبیه سازی ترافیکی

    مدل‌های شبیه‌سازی ترافیکی براساس سطح جزئیات می­توانند به سه کلاس مدل‌های ماکروسکپی، میکروسکوپی و مزوسکوپی طبقه‌بندی ­شوند؛ مدل‌های شبیه­سازی ماکروسکپی از دینامیک سیالات‌ استنباط شده­اند. در این مدل‌ها، شبیه سازی جریان ترافیک بر روی یک قسمت از جاده انجام می‌گیرد و تعاملات تک‌تک کاربرهای جاده در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین، این مدل‌ها پارامترهایی مثل حجم ترافیک، سرعت متوسط و چگالی را ارائه می‌کنند. این پارامترها به عنوان متغیرهای پیوسته در زمان یا مکان تعریف می‌شوند. مدل‌های شبیه سازی ماکروسکوپی معمولاً برای تحلیل سطح سرویس، تقاضا و عرضه در طول برنامه­ریزی منطقه‌ای یا در شبکه‌های حمل‌ونقلی سطح گسترده بکار می‌روند. برای مثال از مدل ترافیکی ماکروسکپی، مدل LWR پیشنهاد شده به وسیله لایت­هیل و ویدام[1] را می­توان نام برد (می،1990). این مدل جریان ترافیک را به وسیله مجموعه ای از معادلات دیفرانسیل شرح می‌دهد و جریان ترافیک را به عنوان سیال توصیف می‌کند. لایت هیل و ویدام فرض کردند که روابط اساسی بین جریان، سرعت و چگالی در همه شرایط ترافیکی، یعنی هم در شرایط جریان آزاد و هم در شرایط جریان متراکم، برقرار است. شبیه‌سازی رایانه در این مدل موقعی که تحلیل تعاملات جریان ترافیک جاده‌ای بصورت مکانی و زمانی انجام شود، به کار گرفته می­شود. گسسته‌سازی مدل LWR، که آن را معمولاً به عنوان مدل انتقال سلولی داگانزو می‌شناسند.  DCTM[2]  فرم دیگری از مدل ماکروسکوپی است (داگانزو،1994).  DCTM بر اساس گسسته­سازی مکانی جاده به قسمت‌هایی ریزتر (سلول‌ها) می‌باشد. مدل‌های شبیه سازی میکروسکوپی، رفتار تک­تک خودروها در یک سامانه ترافیک را با استفاده از زیر مدل‌های تعقیب خودرو[3]، تغییر خط[4]، پذیرش گپ[5] و انتخاب مسیر[6]، شبیه‌سازی می‌کند. زیر مدل‌های تعقیب خودرو افزایش سرعت خودروها و تعامل آن‌ها با سایر کاربرهای جاده و هم‌چنین با اشیای جاده مشخص می‌کند. زیر مدل‌های تغییر خط به راننده برای حرکت از یک خط عبور به بقیه خطوط عبور براساس شرایط ترافیکی حاکم و اهداف راننده کمک می‌کنند. زیرمدل‌های پذیرش گپ برای توصیف پیوند خودروها به جریان ترافیک برای یک مسیر به کارمی روند. تشخیص مسیرهایی که راننده‌ها در عمل انتخاب می‌کنند با استفاده از زیر مدل‌های انتخاب مسیر انجام می‌شود. به مدل‌های شبیه­سازی میکروسکوپی، مدل‌های شبیه­سازی میکرو نیز گفته می‌شود. پارامترهای این مدل‌ها شامل، سرفاصله مکانی، سرفاصله زمانی، سرعت‌های خودرو، افزایش سرعت‌ و پارامترهای رفتاری راننده وغیره می‌باشند. میانگین این پارامترها برای استنباط پارامترهای ماکروسکوپی به‌کار می‌روند. علاوه بر این، در مدل‌های شبیه‌سازی میکروسکوپی متغیرهای فضایی و زمانی هر خودرو دارای اهمیت فراوانی است و آن‌ها بر اساس نمودارهای زمان- مکان) نمودار خط سیر)، که به بررسی چگونگی حرکت خودروها و تعاملات آن‌ها با یکدیگر درجریان ترافیک می­پردازند، گزارش می‌شوند. مدل‌های شبیه سازی میکرو نسبت به مدل‌های شبیه سازی ماکرو، دارای جزئیات بیش‌تری هستند. بنابراین می‌توانند جهت ارزیابی تأثیرات سطح پیشنهادی بهبود یافته بر تسهیلات جاده‌ای، در درجه بالاتری از دقت مورد استفاده قرار گیرند. با وجود این، به علت طبیعت و گستردگی اطلاعاتی که مدل‌های میکروسکوپی شبیه­سازی می‌کنند، این مدل­ها در مقایسه با مدل‌های ماکروسکوپی به آهستگی اجرا می‌شوند؛ از این‌رو محاسبه­بر[7] هستند. با توجه به هدف و با سبک و سنگین کردن[8]، انتخاب مدل‌های میکروسکوپی از مدل‌های ماکروسکوپی صورت می‌گیرد. محدودیت اصلی استفاده از مدل‌های میکروسکوپی، پرداختن به  بسیاری از پارامترهای توصیفی در رفتار رانندگی در این مدل‌ها است[3]

    Abstract

                                                  

    Traffic analysis is an essential and complex component of transportation system. There are many different analysis tools to aid in these analyses, each of which has been designed with a particular need. These tools all vary in their scope, capabilities, methodology, input requirements, and output. The objective of Methodology for Selecting Traffic Analysis Tools is to assist traffic engineers, planners, and traffic operations professionals in the selection of the correct type of traffic analysis tool for operational improvements. Another objective is to assist in creating analytical consistency and uniformity across State departments of transportation (DOTs) and Federal/regional/local transportation agencies.  Selecting the right traffic analysis tool for a project used to require the judgment, insight and knowledge that came only from years of experience and application.

    But now an expert system is also available that makes the job considerably easier. By answering a few questions about key project characteristics, the expert system will suggest the type of traffic analysis tool to get you to clear, complete, and consistent answers that are necessary for transportation investment decisions in your community.

     

         Key words: transportation, methodology, analysis, trafic, expert

    مراجع

     

    [1]        W. Kittelson, P. Koonce, S. Hennum, S. Onta, and T. Luttrell, "Traffic Analysis Toolbox Volume V: Traffic Analysis Tools Case Studies-Benefits and Applications," 2004.

    [2]        غ. شفابخش،‎, ع. نژاد،‎مصلی, م. س. ‎ریاستیان،, "اصلاح طرح هندسی تقاطع نمازی شیراز به کمک نرم افزار شبیه ساز ایمسان," راهور, 2014.

    [3]        س. ناصرعلوی, م. صفارزاده, ا. ممدوحی, ن. ندیمی, " شبیه سازی و کاربرد آن در مطالعات ترافیک؛ مدل تعقیب خودرو," 1390.

    [4]        س. هیما ت. م. رضا, "طبقه بندی انواع مدل های ترافیکی و مقایسه نرم افزارهای شبیه ساز " همایش ملی مهندسی مهندسی عمران کاربردی و دستاوردهای نوین.

    [5]        W. R. McShane and R. P. Roess, Traffic engineering, 1990.

    [6]        س. هیما ت. م. رضا, "طبقه بندی انواع مدلهای ترافیکی و مقایسه نرم افزارهای شبیه ساز," همایش ملی مهندسی عمران کاربردی و دستاوردهای نوین.

    [7]        ح. ح. منصور, ش. میثم, ح. ف. امیر, "عنوان مقاله: بهبود جریان ترافیک با استفاده از نرم افزار شبیه سازی Corsim (کنگره)," 1387.

    [8]        ا. ز. شهریار ذ. سالار, "  در تحلیل تقاطعات شهری  HCS و Synchro بررسی و ارزیابی  کاربرد نرم افزارهای."

    [9]        خ. مرتضی, خ. حسن, خ. علیرضا, " AIMSUN NG  ساماندهی ترافیک شهرها با استفاده از نرم افزار شبیه‌ساز  ".

    [10]      WWW.Aimsun.com

    [11]      A.-N. TSS, "Version 5.0," User's Manual, November, 2005.

    [12]      E. Barrios, M. Ridgway, and F. Choa, "The Best Simulation Tool for Bus Operations," in Improving Transportation Systems Safety and Performance. 2001 Spring Conference and Exhibit, 2001.

    [13]      L. Bloomberg and J. Dale, "A comparison of the VISSIM and CORSIM traffic simulation models," in Institute of Transportation Engineers Annual Meeting, 2000.

    [14]      M. Trueblood, "CORSIM, SIMTRAFFIC, WHAT'S THE DIFFERENCE?," PC Trans, 2001.

    [15]      F. Choa, R. T. Milam, and D. Stanek, "Corsim, paramics, and vissim: What the manuals never told you," in Ninth TRB Conference on the Application of Transportation Planning Methods, 2004.

    [16]      Z. Z. Tian, T. Urbanik, R. Engelbrecht, and K. Balke, "Variations in capacity and delay estimates from microscopic traffic simulation models," Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, vol. 1802, pp. 23-31, 2002.

    [17]      S. L. Jones, A. J. Sullivan, N. Cheekoti, M. D. Anderson, and D. Malave, Traffic simulation software comparison study vol. 2217: University Transportation Center for Alabama, 2004.

    [18]      S. Panwai and H. Dia, "Comparative evaluation of microscopic car-following behavior," Intelligent Transportation Systems, IEEE Transactions on, vol. 6, pp. 314-325, 2005.

    [19]      H. Xiao, R. Ambadipudi, J. Hourdakis, and P. Michalopoulos, "Methodology for selecting microscopic simulators: Comparative evaluation of AIMSUN and VISSIM," 2005.

    [20]      V. Alexiadis, K. Jeannotte, and A. Chandra, "Traffic Analysis Toolbox Volume I: Traffic Analysis Tools Primer," 2004.

    [21]      K. Jeannotte, D. Sallman, R. A. Margiotta, and M. Howard, "Applying Analysis Tools in Planning for Operations," in ITE 2010 Technical Conference and Exhibit, 2010.

    [22]      K. Jeannotte, A. Chandra, V. Alexiadis, and A. Skabardonis, "Traffic analysis toolbox Volume II: Decision support methodology for selecting traffic analysis tools," 2004.

    [23]      ر. حبیب ع. ح. رضا, "کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک " هفتمین کنفرانس مهندسی حمل ونقل و ترافیک ایران, 1385.

    [24]     

     http://traffic.tabriz.ir/Default.aspx?PageID=57

    [25]      م. د. کامبیز, "استفاده از روش ها و ابزارهای نوین وسامانه های هوشمند در چارچوب نظارت بر اجرای قوانین و مقررات(با مروری اجمالی بر نقاط قوت وضعف روشهای کنترل محدوده طرح ترافیک در شهر لندن)," دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل ونقل و ترافیک.

    [26]      ج. ن. پ. نیما, "ارائه مدل هوشمند موج سبز برای مدلسازی ترافیک شهر تبریز," فصلنامه دانش انتظامی آذربایجان شرقی - سال یکم - شماره 2 - پاییز 1390, 1390.

    [27]      "راهنمای شناسایی و بکارگیری روش های مدیریت ترافیک در شهرهای کشور," 1386 زمستان

    [28]      آشنایی با سیستم هوشمند کنترل تقاطع های چراغدار (SCATS).

     http://traffic.tabriz.ir/?MID=21&Type=News&TypeID=5&id=44

    [29]      "راهنمای شناسایی و بکارگیری روش های مدیرریت ترافیک در شهرهای کشور," معاونت عمرانی دفتر حمل ونقل و دبیر خانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور, زمستان 1386.

    [30]      ص. ب. محسن ح. ج. محسن, "تجهیزات ITS مورد نیاز برای مدیریت ترافیک کلان شهر شیراز," دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل ونقل وترافیک.

    [31]     

    http://traffic.tabriz.ir/?PageID=9

     

  • صورت جلسه دفاع..........................................................................................................................................................................................................ج

    تقدیم.................................................................................................................................................................................................................................د

    سپاسگذاری......................................................................................................................................................................................................................ه

    چکیده...............................................................................................................................................................................................................................و

    فهرست مطالب................................................................................................................................................................................................................ز

    فهرست شکل ها............................................................................................................................................................................................................ط

    فهرست جدول ها...........................................................................................................................................................................................................ی

    فصل اول: کلیات تحقیق... 1

    1-1 کلیات.. 2

    1-2  بیان مساله اساسی تحقیق.. 2

    1-3  سوال تحقیق.. 3

    1-4  فرضیه‌ها 3

    1-5  اهداف مشخص تحقیق.. 3

    1-6 اهداف کاربردی.. 4

    1-7  روش تحقیق.. 4

    1-8  متغیرهای مورد بررسی.. 4

    1-9  ساختار پایاننامه. 5

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق... 7

    2-1 مقدمه. 8

    2-2 مدل‌های شبیه‌سازی.. 8

    2-3 طبقه بندی مدلهای شبیه سازی ترافیکی.. 9

    2-4 معرفی و مقایسه نرم افزار شبیه ساز ترافیک... 11

    2-4-1 نرم‌افزار  VISSIMو  VISUM... 11

    2-4-2 نرم‌افزار  TRANSCAD.. 12

    2-4-3 نرم افزار شبیه ساز PARAMIC  12

    2-4-4 نرم افزار شبیه ساز 12

    2-4-5 نرم افزار NETSIM  13

    2-4-6 نرم افزار شبیه ساز CORSIM... 13

    2-4-7 نرم افزار  GETRAM... 15

    2-4-8 نرم افزار  SYNCHRO.. 15

    2-4-9 نرم افزار  AIMSUN NG.. 16

    2-4-10 معایب علم شبیه سازی.. 26

    فصل سوم: مواد و روش‌ها. 27

    3-1  مقدمه. 27

    3-2 نقش ابزارهای آنالیز ترافیک... 29

    3-3 طبقه بندی ابزارهای آنالیز ترافیک... 32

    3-3-1 ابزارهای طرح- برنامه‌ریزی.. 32

    3-3-2 مدل تقاضای سفر. 33

    3-3-3  ابزارهای تحلیلی و قطعی (مبتنی برHCM) 34

    3-3-4 ابزارهای بهینه سازی علائم ترافیک... 34

    3-3-5 مدل‌های شبیه‌سازی ماکروسکوپیک... 35

    3-3-6 مدل‌های شبیه سازی مزوسکوپی.. 36

    3-3-7 مدل‌های شبیه سازی میکروسکوپی.. 36

    3-4 مقایسه HCM و شبیه سازی.. 37

    3-4 -1 بررسی اجمالی روش HCM... 38

    3-4-2 نقاط قوت و محدودیت‌های  HCM... 38

    3-4-3 نقاط قوت و محدودیت‌های شبیه سازی.. 39

    3-4 -4 اقدامات و عملکرد ترافیک( تفاوت بین شبیه ساز و HCM) 40

    3-4 -5 استراتژی برای غلبه بر محدودیت‌های  HCM... 41

    3-5 معیارهای انتخاب ابزار مناسب جهت آنالیز ترافیک... 42

    3-5-1 زمینه تحلیلی.. 44

    3-5-2 معیار انتخاب ابزار تحلیلی و ارزیابی توانمندی ابزارها 47

    3-6 روش انتخاب ابزار آنالیز ترافیک... 70

    3-6-1 مراحل انتخاب دسته ابزار مناسب... 70

    فصل چهار: بحث و نتایج... 80

    4-1 مقدمه. 81

    4-2  مشخصات محدوده طرح. 82

    4-3  پاسخگویی به مسافر. 86

    4-4  اندازه گیری عملکردها 86

    4-5  استراتژیهای مدیریت، اهداف و برنامه های طرح. 87

    4-6  الزامات اجرای طرح (برنامه ها) 89

    4-7  آﻣﻮزش و ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی.. 91

    4-8  هزینه سرمایه گذاری ابزارها 92

    4-9  ویژگیهای سیستم. 95

    4-10  مرکز کنترل.. 96

    4-11  ثبت وقایع. 98

    4-12  مزایا و تجهیزات لازم برای توسعه. 99

    4-13  ارزیابی پروژه 100

    4-14   زمینه و اهداف پروژه 100

    4-15  مرحله پیاده سازی.. 102

    4-15-1  تعریف کردن چارچوب  پروژه و اختصاص دادن مقدار به چارچوب مربوطه. 103

    4-15-2  اختصاص دادن اوزان  به زیرمجموعه معیارها 103

    4-17  بحث و بررسی نتایج.. 114

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 117

    5-1 مقدمه. 118

    5-2 نتیجه گیری.. 118

    5-3 پیشنهادات.. 119

    مراجع.. 120


موضوع پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, نمونه پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, جستجوی پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, فایل Word پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, دانلود پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, فایل PDF پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, تحقیق در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, مقاله در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, پروژه در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, پروپوزال در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, تز دکترا در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, پروژه درباره پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی, رساله دکترا در مورد پایان نامه متدلوژی انتخاب مدل موثر ترافیکی جهت کارکردهای آنالیزی

  پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده فني و مهندسي گروه صنايع مهر ???? چکيده: در بعضي کشورها و از آن جمله ايران، موتورسيکلتها و راکبان آنها بخش لاينفکي از ترافيک بوده و در نتيجه امني

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد چکیده: ساماندهی و طراحی مسیر ورودی به شهرها همواره یکی از موضوعات قابل توجه در فضاهای شهری امروزی به شمار می رود. دلیل این امر دگرگونی مفهومی است که در گذشته از شهر و مقوله ورودی و خروجی شهر در نظر افراد بوده است. بطوریکه نخستین تصویری که از هر شهر در ذهن انسان نقش می بست تصاویر ورودی و خروجی شهر بود، زیرا این تصویر علاوه بر آن به عنوان ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش زلزله چکیده: سازه‌ ی پل‌ ها تحت اثر بارگذاری‌ های متنوعی قرار می‌گیرند و با توجه به میزان خطرپذیری که برای آنها در نظر گرفته شده طراحی می‌شوند. بارگذاری انفجاری از جمله بارهاییست که سلامت پل‌ها را تهدید می‌کند. ارزیابی میزان خسارت و عملکرد پل‌ها تحت اثر این بارگذاری به علت اهمیت راهبردی آنها ضروریست. در این پایان نامه طی چهار فصل سعی شده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد چکیده ضرورت داشتن محیط سالم و بالا بردن سطح سلامت جامعه، نیاز به داشتن برنامه ریزی صحیح جهت کاهش منابع تولید آلاینده‌های هوا و نیز پیش‌بینی این آلاینده‌ها برای جلوگیری از اثرات مضر آن را اجتناب ناپذیر می‌نماید. پیش‌بینی آلاینده‌ها می‌تواند در مدیریت و کنترل آلودگی هوا مفید واقع شود. در این تحقیق، آلایندۀ O3 بدلیل اثرات مضر آن‌ بر سلامتی انسان و نیز ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته دريانوردي گرايش حمل و نقل دريايي (موردکاوي ترمينال کانتينري بندر شهيد رجايي) بهمن ماه 1390 چکيده در اين تحقيق سناريوهاي آينده نگاري ترافيک کانتينري بندر شهيد

  پايان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پائيز 1392 چکيده در طي سال‌هاي گذشته، تلاش‌هاي زيادي به جهت کاهش هزينه حمل و نقل با استفاده از مدل‌هاي متفاوت

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیاو برنامه ریزی شهری چکیده: مدیریت و هدایت جا بجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر با هدف افزایش سرعت،امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است.کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیر ساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزای مختلف آن و نیز هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیر ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رشد روز افزون جمعیت و بالا رفتن نرخ مالکیت سواری و افزایش جریان ترافیک شهری باعث ایجاد مشکلات در امر جابه جایی مسافران شده است. یکی از مهمترین عناصر شهری ، سیستمهای حمل و نقل عمومی شهرها است. از طرفی حمل و نقل عمومی و جابه جایی مسافران به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه شهری نام برده میشوند. بهره ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی و صادرات چکیده: این پژوهش درصدد بررسی و شناخت علل و عوامل موثر بر بروز یا شدت وقوع تصادفات جاده ای محور اردبیل- مغان است که در راستای آن رابطه بین متغیرهای جاده ای،انسانی،محیطی و خودرو با وقوع تصادفات و سوانح در محور مذکورمطالعه می شود. متد پژوهش حاضر روش توصیفی با رویکرد تحلیلی است. برای تحلیل داده ...

ثبت سفارش