پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO

word 1 MB 32563 137
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • مهندسی مکانیک

    (گرایش تبدیل انرژی

    چکیده

    بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبور های عسل HBMO

     

    با توجه به بحران جهانی آب، امروزه رویکردی ویژه به طراحی و استفاده ی بهینه از شبکه های آبرسانی در سرتاسر کره خاکی پدید آمده است. این نگرش بویژه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار جدی تر می بایست دنبال شود. همانگونه که از نتایج ارائه شده در این پایان نامه برخواهد آمد ؛ شبکه ی آبرسانی لنگرود علاوه بر فرسودگی و غیرمهندسی ساز بودن آن عملکرد مناسبی برای توزیع آب بصورت صحیح برای ساکنان شهر ندارد. کمبود فشار و دبی، آشکارا در نقاط متعددی از شهر برای مردم ایجاد مشکل کرده است. در این پایان نامه روشی کاربردی جهت بهینه سازی شبکه ی آبرسانی شهر لنگرود با استفاده از یکی جدیدترین الگوریتمهای فراکاوشی به نام الگوریتم جفتیابی زنبورهای عسل ارائه گردیده است که علاوه بر بار آکادمیک کاربردی نیز می تواند باشد. ویژگی تمام شبکه های فرسوده اینست که با کمبود اطلاعات مواجه اند لذا در این پایان نامه از تقریبهای نوینی برای تخمین آنها استفاده گردید. مهمترین این تقریبها یکی در تخمین دبی ها در گره های اصلی شبکه با روش منحنی های تیسن و به کمک نرم افزار جی آی اس به کار رفته است و دیگری در کالیبراسیون ضرایب زبری در لوله های شبکه ؛ که بطور مفصل یک بخش از پایان نامه را به خود اختصاص داده است. آنچه در این فرآیند انجام گرفته است نهایتا جهت تعیین وضعیت فعلی شبکه بوده است. در فصل پایانی بعنوان اطلاعات ورودی برای بهینه سازی شبکه مورد استفاده قرار گرفته است. بهینه سازی مدل کلی شبکه با استفاده از الگوریتم فراکاوشی و تکاملی جفتیابی زنبورهای عسل انجام گرفته است.

    کلیدواژه: بهینه سازی ، شبکه های آب شهری ؛ جفتیابی زنبورهای عسل ؛ کالیبراسیون دبی و ضرایب زبری

     

    Abstract

    Developing an optimization process for a specific urban water distribution system (Langarud city’s water network) using Honey-Bee Mating Optimization

    Saman Sabbaghpour

    In the developing countries, many of the urban water networks are so old and they are not designed as well as modern cities, therefore, it is of high concerns to find the basic information of a water network specially the friction factors of the pipes. Even sometimes the flow rate in the main nodes of the network is not known. This problem should be solved before doing any other calculations on the network.

    In this dissertation a new meta-heuristic approach based on the nature of honey bees mating have been used for the calibration of a real city in the north of Iran named Langarud. This city has nearly a population of 68000 people and about 43000 water users. Langarud’s area is about 900 square kilometers. The method is used to determine the Hazen-Williams roughness factor of the main pipes of the town and a correction factor for the nodal demands in the main nodes of the network. As the flow rate is not known in the main nodes , Theisen polygons method were used to approximation of the flow rates in the main nodes.

    After calibrating the network, HBMO technique is used again so as to optimize the Langarud’s water network model which has been achieved from the calibration process. The optimization stage is held for increasing the pressure in nodes uniformly with changing the pipes diameters in a way that the cost of this changing becomes the least. This is a multi-objective optimization as the operational parameters of the network will be optimized simultaneously with the cost of changing network’s pipes.

    After the optimization process, the network’s parameters are improved and as the HBMO algorithm was previously used to a benchmark problem named New York Tunnel and showed a great consistency in results with other best methods in the literature, the accuracy of the method is proved. This algorithm is linked by the Epanet software and has the ability to be used for other proposes of optimization like designing a new network optimally. In the end of the thesis, an analysis is held to the results of both calibration and optimization stages.

     

    Keywords: Pressure drop, Honey-Bee Mating, Urban water network, Water distribution, Optimization.

     

    فصل اول :

     

    فصل اول :  کلیات

     

    < >پیشگفتاردر قرن اخیر یکی از مهمترین مسائلی که ذهن بشر را درگیر ساخته است ؛ تمام شدن منابع طبیعی مورد نیاز اوست. یکی از مهمترین این منابع که به واقع زندگی بدون آن ناممکن است ؛ آب یا همان مایع حیات است. در این میان شکی نیست دستیابی به آب آشامیدنی سالم و پاکیزه حق هر انسانی است و این مورد حتی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز بعنوان یکی از حقوق بنیادین بشر شناخته شده است. هم اینک کمبود فزاینده آب در بسیاری از کشورها به یک بحران تبدیل شده است. یک دهه قبل پیش بینی می شد که تا سال 2025 یک سوم کشورها با کمبود آب مواجه خواهند شد. با این حال هم اینک به آستانه این بحران نزدیک شده ایم.‏ هم اینک دو میلیارد نفر از مردم جهان در کشورهایی زندگی می کنند که دارای بحران آب هستند و در صورتی که روندهای جاری تغییر پیدا نکند تا سال 2025 دو سوم مردم دنیا با این بحران روبه رو خواهند شد. بدتر اینکه همان طوری که در قرن گذشته بر سر تصاحب منابع نفتی جنگ روی می داد ممکن است در قرن حاضر جنگ هایی برای کنترل منابع آب رخ دهد.‏ در قرن بیستم جمعیت جهان سه برابر شد ولی مصرف آب هفت برابر بیشتر شد. تا سال 2025 که دو میلیارد نفر دیگر به جمعیت جهان افزوده می شود، انسان ها به  80 درصد افزایش در ذخایر آب نیاز خواهند داشت. هیچ کس نمی داند که این آب از کجا خواهد آمد!.‏ زیرا ذخایر آب کره خاکی کاملا محدود است. خشکسالی از دیرباز یکی از دغدغه های انسان بوده است و امروز با گرمایش زمین در اثر آلودگی های زیست محیطی و گسترش بیابانها و مناطق خشک انسان به فکر فرو رفته است تا راهی جهت مقابله با بحران جهانی آب پیدا کند.

     در طی سالهای میانی و پایانی قرن گذشته تلاش روزافزونی توسط دانشمندان جهان در عرصه های مرتبط با آب صورت گرفت تا منجر به راه حلهایی برای مهار بحران آب گردد. یکی از مهمترین این راهها مصرف بهینه ی این ماده ی حیاتی است و نمود اصلی آن در طراحی شبکه های آبرسانی شهری یا نشت یابی و اصلاح آنهاست. بدون شک میزان آب زیادی در تاسیسات آبرسانی یک شهر در گذشته به هدر می رفت. نشت لوله های آب در اثر خوردگیهای ایجاد شده در جداره ی لوله ها ؛ عملکرد نادرست پمپها ؛ مشکلات فنی مخازن و بطور خلاصه دو عامل فرسودگی و طراحی غیرمهندسی تاسیسات یک شبکه ی آبرسانی شهری عمده ی مواردی هستند که می توانند علاوه بر به هدر رفتن این مایع ارزشمند ؛ موجباتی را فراهم آورد تا عملکرد یک شبکه دچار اختلال گردد. این اختلال ها بصورت فشار زیاد یا کم آب در مناطق مصرف خود را نشان می دهد. بعلاوه این موارد می توانند موجب توزیع ناهمگون آب در میان افراد یک جامعه ی شهری شود.

    در کشورهای توسعه یافته از مدتها قبل طراحی شبکه های شهری بر اساس روشهای نوین مهندسی بعنوان یک راهکار در جهت حراست از منابع آب آن مرز و بوم در دستور کار مهندسان آن کشورها قرار گرفته است . ضمن آنکه تلاش گسترده ای از اواسط دهه ی 60 میلادی در این کشورها جهت بازسازی و ارتقا شبکه های فرسوده ی شهرها آغاز گردیده که همچنان ادامه دارد. اما در کشورهای در حال توسعه به تازگی ضرورت بازسازی و بهسازی شبکه های آبرسانی فرسوده بعنوان یک راه حل فرار از بحران آب احساس شده است . این ضرورت بویژه در سرزمین مادری ما ایران بسیار حساس تر و بایسته تر به نظر می آید چرا که ایران در منطقه ای از زمین قرار گرفته است که از کم آبی رنج می برد و از لحاظ بارندگی در سطح نیمه خشک و خشک قرار دارد.

    روشهای مختلف علمی جهت بهینه سازی عملکرد یا طراحی شبکه های آبرسانی شهری ابداع و استفاده شده است که می توان از میان آنها به بهینه سازی حذفی ؛ بهینه سازی با الگوریتمهای غیرخطی و بهینه سازی با الگوریتمهای فراکاوشی اشاره کرد. اکثر روشهای به کار رفته تا کنون بیشتر به بهینه سازی شبکه های فرضی و نمونه ای پرداخته اند که برخی از آنها طرحهایی بسیار ساده از شبکه های واقعی آبرسانی شهری موجود می باشند . اگرچه با پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و کامپیوتری امکانات گسترده تری برای بهینه سازی شبکه های آبرسانی بوجود آمده است اما همچنان بهینه سازی یک شبکه ی آبرسانی شهری واقعی و موجود بی اندازه وقت گیر و دور از ذهن می نماید. این مورد بیش از آنکه بعلت نارسایی سیستمهای کامپیوتری باشد بعلت حجم گسترده ی اطلاعات شبکه های آبرسانی است. البته در آغاز قرن جدید با بوجود آمدن نرم افزارهای تحلیل شبکه مثل واترجمز[1] افقهایی جهت رسیدن به این مهم در نظر دانشمندان این رشته ترسیم گردیده است.

    < >اهداف پژوهشدر این پایان نامه ؛ با توجه به ضرورت بهینه سازی منابع آب در کشورمان ایران و همچنین با توجه به ضرورت ارتقای سطح توان علمی کشور در علم انتقال آب ؛ تلاشی صورت گرفته است به جهت بهینه سازی یک شبکه ی آبرسانی شهری موجود ؛ که بعنوان مورد مطالعه شبکه ی آبرسانی شهرستان لنگرود انتخاب شد ؛ بگونه ای که هم به لحاظ آکادمیک ارزش و اعتبار یک روش جدید بهینه سازی را به اثبات برساند و هم به لحاظ کاربردی قادر به برآوردن نیازهای اطلاعاتی فنی دست اندر کاران اداره آب و فاضلاب شهر لنگرود جهت ارتقای فنی این شبکه باشد. لذا تلاش شد تا از روشی نو در عرصه ی هوش مصنوعی و بهینه سازی به نام روش بهینه سازی جفتیابی زنبورهای عسل (HBMO[2]) که یک الگوریتم فراکاوشی[3] و تکاملی است برای این منظور استفاده شود. همچنین از نرم افزار مدلسازی شبکه های آبرسانی ایپنت[4] به جهت مدلسازی شبکه ی آبرسانی شهرستان لنگرود استفاده گردید.

    اطلاعات شبکه ی آبرسانی شهرستان لنگرود مستقیما از اداره ی آب و فاضلاب شهرستان تهیه گردید و یا از شرکتهای مهندسی مشاور این سازمان دریافت شد. گرچه این اطلاعات به اندازه ی کافی دقیق نبوده است و عمدتا پراکنده می باشد اما چنان که خواهد آمد از تقریبهایی مهندسی جهت بررسی صحت و سقم اطلاعات و همچنین مدلسازی شبکه و بویژه کالیبراسیون شبکه استفاده شد. لازم بذکر است که مبحث کالیبراسیون شبکه که خود یک فصل اصلی پایان نامه را بخود اختصاص داده است ؛ همانگونه که برای آشنایان با علم مهندسی آب و بویژه شبکه های توزیع آب مشهود است ؛ خود به لحاظ حجم کاری و روشهای به کار برده شده می توانست بار علمی یک پایان نامه ی کارشناسی ارشد مجزا را به دوش بکشد. ویژگی اصلی شبکه هایی نظیر شبکه آبرسانی لنگرود علاوه بر عدم قطعیت اطلاعات شبکه ؛ فقدان اطلاعت در پاره ای موارد نیز هست و یکی از مهمترین و رایج ترین حلقه های مفقوده در اطلاعات شبکه های آبرسانی شهری فرسوده ضرایب زبری لوله های در اثر گذشت زمان دچار خوردگی شده و ضرایب زبری آنها با لوله های نو کاملا متفاوت است. چنانکه بعدا ذکر آن خواهد رفت مبحث کالیبراسیون شبکه ی ارائه شده در این پایان نامه خود شامل به دست آوردن پراکندگی دبی ها در گره های اصلی شبکه است و همچنین بخش مهمتر آن بدست آوردن ضرایب زبری برای شاه لوله های شبکه است.

    < >فصول پایان نامهساختار پایان نامه به این شکل است که فصل دوم به مرور پیشینه ی پژوهشهای انجام گرفته در علم بهینه سازی شبکه های آبرسانی اختصاص یافته است. سپس در فصل سوم کلیات علم آبرسانی و طراحی شبکه های آب و پس از آن درباره الگوریتمهای فراکاوشی و بطور ویژه الگوریتم جفتیابی زنبورهای عسل فصلی ارائه شده است. سپس به فرآیند جمع آوری اطلاعات شبکه و نحوه ی تصحیح اطلاعات آن در طی مدلسازی شبکه در فصلی جداگانه پرداخته شده است. دو فصل بعدی به کالیبراسیون شبکه و نتایج بدست آمده از آن و بحث پیرامون این نتایج اختصاص دارد و نهایتا در دو فصل به بهینه سازی شبکه و نتایج آن و مباحث پیرامون آن پرداخته شده است. در پایان مطابق تمام پایان نامه ها و چنانکه مرسوم در ادبیات علمی می باشد ؛ نتیجه گیری و ارائه ی پیشنهادها جهت مطالعات آینده آورده شده است و در پایان مراجع و پیوستها ارائه شده است.

  • فهرست:

    تقدیم                                                                                                                                        ب

    قدردانی                                                                                                                                       پ

    فهرست گفتارها                                                                                                                             ت

    فهرست جدولها                                                                                                                              ج

    فهرست نمایه ها                                                                                                                           چ

    چکیده فارسی                                                                                                                              د

    چکیده انگلیسی                                                                                                                          ذ

     

    فصل اول : کلیات                                                                                                                                                                                1

    پیشگفتار                                                                                                                                    2

    اهداف پژوهش                                                                                                                   4

    فصول پایان نامه                                                                                                              5

    فصل دوم: مروری بر پیشینه ی تحقیقات                                                                                                                   6

    فصل سوم: الگوریتم جفتیابی زنبورهای عسل                                                                                                           39

    طبیعت زنبورهای عسل                                                                                                       40

    انواع الگوریتم جمعیت زنبورها                                                                                                         42

    مدلسازی الگوریتم جفتیابی زنبورهای عسل                                                                             43

    الگوریتم توسعه یافته                                                                                                        45

    فصل چهارم: مدلسازی و مروری بر آبرسانی شهری                                                                                                       47

    معادلات حاکم بر آبرسانی شهری                                                                                            48

    قوانین بقا                                                                                                                           48

    خطوط تراز هیدرولکی انرژی                                                                                                    50

    ت

     

    تلفات هیدرولکی                                                                                                                  50

    حل معادلات شبکه های آب                                                                                                    51

    شبکه آبرسانی شهرستان لنگرود                                                                                             52

    تشخیص صحت اطلاعات شبکه                                                                                             54

    مدلسازی وضعیت فعلی شبکه                                                                                                           61

    فصل پنجم: کالیبراسیون و مطالعه ی وضعیت فعلی شبکه                                                                                     63

    مقدمه                                                                                                                             64

    پژوهشهای انجام گرفته در کالیبراسیون شبکه ی آب                                                                   65

    تخمین دبی در گره های اصلی شبکه                                                                                       71

    روش منحنی های تیسن                                                                                                      73

    منطقه بندی و تخمین تراکم جمعیتی لنگرود                                                                           74

    کالیبراسیون ضرایب زبری                                                                                                 76

    نتایج و مباحث پیرامون کالیبراسیون و تصحیح دبی                                                                78

    تحلیل وضعیت موجود شبکه                                                                                                           84

    فصل ششم: بهینه سازی و بررسی نتایج آن                                                                                                                               96

    مقدمه                                                                                                                             97

    توضیحی درباره ی معادلسازی الگوریتم                                                                                              98

    شرایط بهینه سازی                                                                                                                      98

    بررسی صحت الگوریتم بهینه سازی                                                                                       100

    نتایج حاصل از بهینه سازی مدل کلی شبکه ی آبرسانی لنگرود                                                     101

    فصل هفتم: نتیجه گیری                                                                                                                                                110

    فصل هشتم:پیشنهاد برای ادامه ی پژوهش                                                                                                                   112

    مراجع    

    منبع:

     

    تابش، مسعود ، کریم زاده، آرش ، "بهینه سازی شبکه های آبرسانی شهری با در نظر گرفتن قید قابلیت اطمینان و رابطه ی دبی فشار در گره ها" ، نشریه ی دانشکده ی فنی دانشگاه تهران ، جلد 37، شماره 2، )1382(.

     

    Shamir , U. , “ optimal design and operation of water distribution systems”, water resources research , Vol. 10 , No. 1 , (1974).

     

    Alperovits , E. and Shamir , U. , “ design of optimal water distribution systems” , water resources research , Vol. 13 , No. 6 , (1977).

     

    Kessler , A. and Shamir , U. , “ decomposition technique for optimal design of water supply network” , engineering optimization , Vol. 17 , (1990).

     

    Fujiwara , O. and Khang , D.B. , “ a two-phase decomposition method for optimal design of looped water network” , water resources research , Vol. 26 ; No. 4 , (1990).

     

    Eiger , G. , Shamir , U. and Ben-tal , A. , “ optimal design of water distribution networks” , water resources research , Vol. 30 ; No. 9 , (1994).

     

    Simpson , A.R. , Dandy , G.C. and Murphy , L.J. , “ genetic algorithms compared to other techniques for pipe optimization” , water resources planning and management , Vol. 120 , No. 4 , (1994).

     

    Loganathan , G.V. , Greene , J.J. and Ahn , T.J. , “ design heuristic for globally minimum cost water distribution systems” , water resources planning and management , Vol. 121 , No. 2 , (1995).

     

    Savic , D.A. and Walters , G.A. , “ genetic algorithms for least cost design of water distribution networks” , water resources planning and management , Vol. 123 , No. 2 , (1997).

     

    Sherali , H.D. and Smith ; E.P. , “ a global optimization approach to water distribution network design problem” , global optimization , Vol. 11 , (1997).

     

    Varma , K.V.K. , Narasimhan , S. and Bhallamudy , S.M. , “ optimal design of water distribution systems using an NLP method” , environmental engineering , Vol. 123 , No. 4 , (1997).

     

    Abebe , A.J. and Solomatine , D.P. , “ application of global optimization to design of pipe networks” , 3rd international conference of hydro-informatics , Copenhagen , (1998).

     

    Gupta , I. , Gupta , A. and Khanna , P. , “ genetic algorithm for optimization of water distribution systems” , environmental modeling and software , Vol. 14 , (1999).

     

    Muosavi , H. and Ramamurthy , A.S. , “ optimal design of multi-reservoir systems for water supply” , advances in water resources , Vol. 23 , (2000).

     

    Todini , E. , “ looped water distribution network design using a resilience index based heuristic approach” , urban water , Vol. 2 , (2000).

     

    Wu , Z.Y. and Simpson , A.R. , “ competent genetic-evolutionary optimization of water distribution systems” , computing in civil engineering , Vol. 15 , No. 2 , (2001).

     

    Maier , H.R. , Simpson , A.R. , Zecchin , A.C. , Fung , W.K. , Phang , K.Y. , Seah , H.Y. and Tan , C.L. , “ ant colony optimization for design of water distribution systems” , water resources planning and management , Vol. 129 , No. 3 , (2003).

     

    Eusuff , M.M. and Lansey , K.E. ,“ optimization of water distribution network design using the shuffled frog leaping algorithm” , water resources planning and management , Vol. 129 , No. 3 , (2003).

     

    Formiga , K.T.M. , Chaudhry , F.H. , Cheung , P.B. and Reis , L.F.R. , “ optimal design of water distribution system by multi-objective evolutionary methods” , EMO 2003 , LNCS 2632 , (2003).

     

    Parsad , T.D. , Hong , S. and Park , N. , “ reliability based design of water distribution net works using multi-objective genetic algorithms” , civil engineering , Vol.7 , No. 3 , (2003).

     

    Cunha , M.C. and Ribeiro , L. , “ tabu search algorithms for water network optimization” , European journal of operational search , Vol. 157 , (2003).

     

    Biscos , C. , Mullholland , M. , Le Lann , M.V. , Buckley , C.A. and Brouckaert , C.J. , “ optimal operation of water distribution networks by predictive control using MINLP” , water SA , Vol.29 , No. 4 , (2003).

     

    Van Zyl , J.E. , Savic , D.A. and Walters , G.A. , “ operational optimization of water distribution systems using a hybrid genetic algorithm” , water resources planning and management , Vol. 130 , No. 2 , (2004).

     

    Liong , S. and Attiquzzaman , Md. , “ optimal design of water distribution network using shuffled complex evolution” , the institution of engineers , Singapore , Vol. 44 , issue 1 , (2004).

     

    Tolson , B.A. , Maier , H.R. , Simpson , A.R. and Lence , B.J. , “ genetic algorithm for reliability based optimization of water distribution systems” , water resources planning and management , Vol. 130 , No. 1 , (2004).

     

    Jenkins , M.W. , Lund , J.R. , Howitt , R.E. , Draper , A.J. , Masangi , S.A. , Tanaka , S.K. , Ritzema , R.S. and Marques , G.A. , “ optimization of California ‘s water supply system: results and insights” , water resources planning and management , Vol. 130 , No. 4 , (2004).

     

    Afshar , M.H. and Marino , M.A. , “ a convergent genetic algorithm for pipe network optimization” , Scientia Iranica , Vol. 12 , No. 4 ; (2005).

     

    Shau , H. , Lin , B. and Huang , W. , “ genetic algorithms for design of pipe network systems” , marine science and technology , Vol. 13 , No. 2 , (2005).

     

    Keedwell , E. and Khu , D. , “ a hybrid genetic algorithm for the design of water distribution networks” , engineering applications for artificial intelligence , Vol. 18 , (2005)

     

    Broad , D.R. , Dandy , G.C. and Maier , H.R. , “ water distribution system optimization using meta-models” , water resources planning and management , Vol. 131 , No. 3 , (2005).

     

    Nicolini , M. ,“ a two-level evolutionary approach to multi-criterion optimization of water supply systems” , EMO 2005 , LNCS 3410 , (2005).

     

    Zecchin , A.C. , Simpson , A.R. , Maier , H.R. and Nixon , J.B. ,“ parametric study for an ant algorithm applied to water distribution system optimization” , transactions on evolutionary computation , Vol. 9 , No. 2 , (2005).

     

    Zecchin , A.C. , Simpson , A.R. , Maier , H.R. , Leonard , M. , Roberts , A.J. and Berrisford , M.J. , “ application of two ant colony optimization algorithms to water distribution system optimization” , mathematical and computer modeling , Vol. 44 , (2005).

     

    Farmani , R. , Savic , D.A. and Walters , G.A. , “ evolutionary multi-objective optimization in water distribution network design” , engineering optimization , Vol. 37 , No. 2 , (2005).

     

    Kapelan , Z.S. , Savic , D.A. and Walters , G.A. , “ multi-objective design of water distribution systems under uncertainty” , water resources research , vol. 41 , (2005).

     

    Samani , H.M.V. and Mottaghi , A. , “ optimization of water distribution networks using integer linear programming” , hydraulic engineering , Vol. 132 , No. 5 , (2006).

     

    Haddad , O.B. , Afshar , A. and Marino , M.A. , “ honey-bees mating optimization algorithm: a new heuristic approach for water resources optimization” , water resources management , Vol. 20 , (2006).

     

    Romero , C.E.M. , Yamanaka , V.H.A. and Morales , E.F. , “ multi-objective optimization of water-using systems” , European journal of operational research , Vol. 181 , (2006).

     

    Kumar , S.V. ; Doby , T.A. ; Baugh , J.W. ; Brill , E.D. ; Ranjithan , S.R. ; “ optimal design of redundant water distribution networks using a cluster of workstations” ; water resources planning and management ; vol. 132 ; num. 5 ; (2006).

     

    Afshar , M.H. , “ partially constrained ant colony optimization for the solution of constrained optimization problems: application to storm water design” , advances in water resources , Vol. 30 , (2007).

     

    Bai , D. , Yang , P. and Song , L. , “ optimal design method of looped water network” , system engineering – theory and practice , Vol. 27 , issue 7 , (2007).

     

    Zecchin , A.C. , Simpson , A.R. , Maier , H.R. , Leonard , M. and Nixon , J.B. , “ ant colony optimization applied to water distribution system design: comparative study of five algorithms” , water resources planning and management , Vol. 133 , No. 1 , (2007).

     

    Chan , A.L.S. , Hanby , V.I. and Chow , T.T. , “ optimization of distribution piping network in district cooling system using genetic algorithm with local search” , energy conversion and management , Vol. 48 , (2007).

     

    Hsu , N. , Cheng , W.C. , Cheng , W.M. , Wei , C. and Yeh , W.W. , “ optimization and capacity expansion of a water distribution system” , advances in water resources , Vol. 31 , (2008).

     

    Chu , C. , Lin , M. , Liu , G. and Sung , Y. , “ application of immune algorithms on solving minimum-cost problem of water distribution network” , mathematical and computer modeling , Vol. 48 , (2008).

     

    Di Piero , F. , Khu , S. , Savic , D.A. and Berardi , L. , “ efficient multi-objective optimal design of water distribution networks on a budget of simulations using hybrid algorithms” , environmental modeling and software , Vol. 24 , (2008).

     

    Montalvo , I. , Izquierdo , J. , Perez , R. and Tung , M.M. , “ particle swarm optimization applied to the design of water supply systems” , computers and mathematics with applications , Vol. 56 , (2008).

     

    Ostfeld , A. and Tubaltzev , A. , “ ant colony optimization for least cost design and operation of pumping water distribution systems” , water resources planning and management , Vol. 134 , No. 2 , (2008).

     

    Reca , J. , Martinez , J. , Banos , R. and Gil , C. , “ optimal design of gravity-fed looped water distribution networks considering the resilience index” , water resources planning and management , Vol. 134 , No. 3 , (2008).

     

    Kadu , M.S. , Gupta , R. and Bhave , P.R. , “ optimal design of water networks using a modified genetic algorithm with reduction in search space” , water resources planning and management , Vol. 134 , No. 2 , (2008).

     

    Jayaram , A. and Srinivasan , K. , “ performance based optimal design and rehabilitation of water distribution networks using life cycle costing” , water resources research , Vol. 44 , (2008).

     

    Jahanshahi , G. and Haddad , O.B. , “ honey bee mating optimization algorithm for optimal design of water distribution systems” , world environmental and water resources congress: Ahupua , (2008).

     

    Afshar , M.H. , “ application of a compact genetic algorithm to pipe network optimization problems” , Scientia Iranica : civil engineering , vol. 16 , No. 3 , (2009).

     

    Banos , R. , Gil , C. , Reca , J. and Montoya , F,G. , “ a memetic algorithm applied to the design of water distribution networks” , applied soft computing , Vol. 10 , issue 1 , (2009).

     

    Lim , S. , Suh , S. , Kim , J. and Park , H.S. , “ urban water infrastructure optimization to reduce environmental impacts and costs” , environmental management , Vol. 91 , (2009).

     

    Matjasevic , L. , Dejanovic , I. and Spoja , D. ,“ a water network optimization using MATLAB: a case study” , resources, conservation and recycling , Vol. 54 , (2010).

     

    Mohan , S. and Babu , K.S.J. , “ optimal water distribution network design with honey-bee mating optimization” , computing in civil engineering , vol. 24 , No. 1 , (2010).

     

    Walski , T.M. , “Technique for Calibrating Network Models” , water resources planning and management , Vol. 109 , No. 4 , (1983).

     

    Ormsbee , L.E and Wood , D.J. , “ explicit pipe network calibration” , water resources planning and management , Vol. 112 , No. 2 , (1986).

     

    Lansey , K.E. and Basnet , C. , “ parameter estimation for water distribution networks” , water resources planning and management , Vol. 117 , No. 1 , (1991).

     

    Bush , C. and Uber , J. , “ sampling design methods for water distribution model calibration” , water resources planning and management , Vol. 124 , No. 6 , (1998).

     

    - Borzi , A. , Gerbino , E. , Bovis , E. and Corradini , M. ,"Genetic algorithms for water distribution network calibration: A real application" , CCWI , September , (2005).

     

    Greco , M. and Del guidice , G. , " New Approach to Water Distribution Network Calibration", Hydraulic Engineering , Vol. 125 ; No. 1 ; (1999).

     

    - Deschaetzen ,W. , Walters , G.A. and Savic , D.A. , " Optimal sampling design for  model calibration using shortest path genetic and entropy algorithm" , Urban Water 2 , (2000).

     

    Vitkovsky , J.P. , Simpson , A.R. and Lambert , M. , " Leak Detection and Calibration Using Transient and Genetic Algorithms" , Water Resources Planning & Management , Vol. 126 , No. 4 , (2000).

     

    - Wu , Y.Z. , Walski , T. , Mankowski , R. , Herrin , G. , Gurrieri , R. and Tryby , M. ; " Calibrating Water Distribution Model Via Genetic Algorithms" , AWWA IM tech conference ,  april 14-17, Kansas city, Missouri, USA ; (2002).

     

    Kapelan , Z.S. , Savic , D.A. and Walters , G.A. , " Multi-objective Sampling Design for Water Distribution Model Calibration" , Water Resources Planning & Management , Vol. 129 , No. 6 , (2003).

     

    - Koppel , T. and Vassiljev , A. ,  " Calibration of a model of an operational water distribution system containing pipes of different age" , Advances in Engineering Software , Vol. 40 , (2008).

     

    Ang , W.K. and Jowitt , P.W. , “ some new insights on informational entropy for water distribution networks” , engineering optimization , Vol. 37 , No. 3 , (2004).

     

    Jacobs , P. and Goulter , I.C. , “ optimization of redundancy in water distribution networks using graph theoretic principals” , engineering optimization , Vol. 15 , (1989).

     

    Bhave , P.R. and Lam , C.F. , “ optimal layout for branching distribution networks” , transportation engineering , Vol. 109 , No. 4 , (1983).

     

    Parsad , T.D. and Tanyimboh , T.T. , “ entropy based design of any-town water distribution network” , 10th water distribution system analysis conference , (2008).

     

    Walters , G.A. and Smith , D.K. ,“ evolutionary design algorithm for optimal layout of tree networks” , engineering optimization , Vol. 24 , (1994).

     

    Tanyimboh , T.T. and Seitadi , Y. , “ joint layout , pipe size and hydraulic reliability optimization of water distribution systems” , engineering optimization , Vol. 40 , No. 8 , (2008).

     

    Lejano , R.P. , “ optimizing the layout and design of branched pipeline water distribution systems” , irrigation and drainage systems , Vol. 20 , (2006).

     

    Afshar , M.H. , Akbari , M. and Marino , M.A. , “ simultaneous layout and size optimization of water distribution networks: engineering approach” , infrastructure systems , Vol. 11 , No. 4 , (2005).

     

    Abbas , H.A. , “ MBO: marriage in honey bees optimization, a haplometrosis polygynous swarming approach” , the congress on evolutionary computation , Seoul , South Corea , (2001).

    کتابها

     

    آشفته ، جلال ، "طراحی آبرسانی شهری" ، شهراب و فنی حسینیان ، (1385).

    تائبی ، امیر ؛ چمنی ، محمدرضا ، "شبکه های توزیع آب شهری" ، مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان ، (1387).

    Mays , L. , “ water distribution systems handbook” , McGraw-Hill , (1999).

    Trifunovic , N. , “ introduction to urban water distribution” , Taylor & Francis , (2006).

    Swamee , P.K. and Sharma , A.K. , “ design of water supply pipe networks” , John Wiley & sons , (2008).

    Rossman , L.A. , “ epanet 2 : users manual” , USEA 


موضوع پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, نمونه پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, جستجوی پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, فایل Word پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, دانلود پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, فایل PDF پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, مقاله در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, پروژه در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, پروژه درباره پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی معایب شبکه های آبرسانی شهری (بعنوان نمونه شبکه ی آب لنگرود) و بهینه سازی و طراحی شبکه ی بهینه برای یک منطقه ی خاص با استفاده از الگوریتم جفت یابی زنبورهای عسل HBMO

رساله دکتري مهندسي عمران - زلزله تابستان 1393 چکيده يکي از ابزارهاي مناسب براي شناخت وضعيت شبکه­ هاي توزيع آب به عنوان يکي از سيستم­هاي شريان حياتي، شاخص قابليت اعتماد است. يک دست

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست- سازه های هیدرولیکی چکیده در این تحقیق معادلات دیفرانسیل موج غیرخطی توسط روش عددی RBF-DQ محلی حل شده­اند. این معادلات دیفرانسیل که بصورت معادله­ی لاپلاس (بعنوان معادله­ی حاکمه) و شرایط مرزی غیرخطی در سطح آزاد می­باشند؛ اساس مدل ریاضی در این پژوهش­اند. با استفاده از این مدل ریاضی می­توان انتشار و تغییرات سطح آب را ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی چکیده در سال­های اخیر با توجه به اهمیت یافتن انرژی، گرم شدن کره­ی زمین و آلودگی محیط زیست و منابع تولید آن و رشد روز افزون نیاز صنایع مختلف به شکل­های گوناگون انرژی و همچنین حجم گسترده مصرف کنندگان آن در سراسر دنیا نیاز به ارائه الگوهایی جهت بهینه نمودن مصرف و تولید انرژی احساس شد. با استفاده از آنالیز اگزرژی، اگزرژی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته عمران گرایش مهندسی محیط زیست چکیده در این تحقیق تاثیر واکنش‌ های بیولوژیکی در حذف مواد آلی فاضلاب هنگام انتقال از منابع تولید به تصفیه‌خانه در شبکه‌های متعارف و شبکه‌های قطر کوچک نوین بررسی شد. برای این منظور یک قسمت از این شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب طراحی و ساخته شد. لوله‌های مورد استفاده از جنس PVC بوده و طول لوله‌ها در مجموع به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه­ های کامپیوتری چکیده مکان­یابی و همزمان­سازی از عناصر کلیدی در بسیاری از برنامه­ های کاربردی ارتباطی زیرآب هستند که علی­رغم وابستگی بسیار، معمولا جدا از هم عمل می­کنند. اما از آنجا که سرویس­های همزمان­سازی پیش­نیاز الگوریتم­های مکان­یابی هستند و اطلاعات در رابطه با مکان حسگرها برای تخمین تاخیر انتشار مورد استفاده ...

پایان‌نامه مقطع‌کارشناسی‌ارشد رشته: مهندسی شیمی چکیده. در طراحی شبکه مبدل های حرارتی، معمولا طراح انعطاف پذیری عملیاتی بالایی را در طرح ارائه شده در نظر می‌گیرد. با این وجود برخی از تغییراتی که پس از طراحی در شرایط عملیاتی فرایند رخ می دهد، لزوم اصلاح شبکه موجود را مشخص می‌کند .هدف از اصلاح شبکه، طراحی شبکه‌ای اقتصادی با در نظرگرفتن محدودیت‌های عملیاتی و متناسب با شرایط عملیاتی ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار چکیده ضرورت استفاده روزافزون از داده­ های توزیع‌ شده در شبکه‌ های کامپیوتری بر همگان مشخص است. تعداد بسیار زیادی از منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و گرید را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر تکنولوژی گرید رشد چشمگیری داشته به‌طوری‌که در اکثر تحقیقات و آزمایش‌های علمی مورد استفاده قرار گرفته است. ...

پایان نامه برای درجه کارشناسی ارشد دررشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده در این پایان نامه به ارائه روشی جدید جهت مکان یابی بهینه نیروگاه ها به منظور بهینه سازی همزمان توسعه تولید وشبکه پرداخته شده است. در مسأله بهینه سازی مورد بررسی، هدف انتخاب نوع و ظرفیت نیروگاه های جدید و زمان و مکان احداث آنهاست به طوری که که کلیه اهداف مسأله بهینه سازی تأمین گردد. در این تحقیق ضمن مدل سازی ...

ثبت سفارش