پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA)

word 8 MB 32601 0
1393 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۷۰,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

    تبدیل انرژی

    چکیده

    در سال­های اخیر با توجه به اهمیت یافتن انرژی، گرم شدن کره­ی زمین و آلودگی محیط زیست و منابع تولید آن و رشد روز افزون نیاز صنایع مختلف به شکل­های گوناگون انرژی و همچنین حجم گسترده مصرف کنندگان آن در سراسر دنیا نیاز به ارائه الگوهایی جهت بهینه نمودن مصرف و تولید انرژی احساس شد.

    با استفاده از آنالیز اگزرژی، اگزرژی اقتصادی و محاسبه­ی میزان تولید Nox و Co سیکل ترکیبی مورد ارزایابی قرارگرفت. که نتایج نشان می­دهند اتاقک احتراق بیشترین تخریب اگزرژی(MW 145) و بویلربازیاب حراراتی پس از آن بیشترین هزینه تخریب اگزرژی را به سیکل وارد می­کند. در بررسی اثرات محیط زیست که با کارکرد نیروگاه سیکل ترکیبی در بارهای جزئی میزان تولید این آلاینده­ها افزایش می­یابد. با افزایش دمای محیط نیز میزان تولید Nox افزایش ولی میزان تولید Co کاهش خواهد یافت. در بررسی­های مربوط به اثرات تولید Co2 نتایج نشان دادند که استفاده از سیکل ترکیبی نقش بسزایی در کاهش گرمایش زمین دارد. در این قسمت نیز با تغییر سوخت حساسیت تولید گازهای گلخانه­ای به همراه به بهینه­سازی کل سیکل ترکیبی صورت پذیرفت.

    همچنین در این کار ابتدا با توجه به تأثیر شرایط محیطی بر روی توربین گاز در سیکل ترکیبی به بررسی نتایج طراحی بویلربازیاب حرارتی در حالت ایزو و شرایط نیروگاه دماوند در نزدیکی تهران پرداخته و طراحی بویلربازیاب با نتایج این نیروگاه در این منطقه اعتبار سنجی شد. که نتایج نشاندهنده­ی کاهش شدید توان خالص از 237 به 207 مگاوات در نیروگاه سیکل ترکیبی است. در نتیجه با توجه به اینکه یکی از مشکلات اساسی در سیکل­های ترکیبی عدم توانایی تولید ماکسیمم در شرایط سایت و عدم آمادگی در تولید توان برای شبکه­ی قدرت می­باشد. در نتیجه با توجه به مشکلات پیش رو در این کار افزایش توان در سیکل پایین دست با کاهش افت فشار سمت گاز بر روی توربین گاز و افزایش توان به واسطه­ی تزریق بخار به داخل اتاق احتراق و در سیکل بالا دست با افزایش تولید بخار با توجه به تغییر دمای پینچ و اپروچ بدون عدم تزریق سوخت اضافی در سیکل ترکیبی مد نظر می­باشد. در تابع هزینه­ی موجود علاوه بر هزینه­ی تولید اثرات زیست محیطی هزینه­ی ساخت HRSG تخریب اگزرژی آن در نظر گرفته شده است. بهینه­سازی با توابع هدف که ضرایب وزنی دو تابع هزینه­ی قیمت، معکوس راندمان­های اگزرژی و حرارتی کل سیکل در نظر گرفته شده است نشان می­دهد که توان به میزان حداکثر 2 مگاوات توان خالص تولید را به گونه­ای افزایش دهد که هزینه­ها به شدت کاهش یابد. همچنین سیکل ترکیبی در بارهای نسبی نیز بهینه­سازی شد و مقدار پاشش و پارامترهای سیکل بهینه برای بارهای100%، 75% و 50% نیز محاسبه شدند که به ترتیب مقدار بهینه­ی پارامتر X=s/f (نسبت بخار به سنبت سوخت)برابر 20%، 21% و 19% است.  

    کلمات کلیدی: سیکل ترکیبی، بویلر بازیاب حرارتی، آنالیز اگزرژی، اثرات محیط زیست، بهینه­سازی، تزریق 

     

    فصل1 . مقدمه

    با توجه به مزیت­های سیکل ترکیبی، تعداد و توان این نوع نیروگاه­ها در حال پیشی گرفتن از سایر انواع نیروگاه­ها است. در معمول­ترین این سیکل­ها، سیکل توربین گاز برایتون سیکل فوقانی توربین بخار رانکین می­باشد. سیکل ترکیبی حاصل بازده­ی حرارتی و توان بالاتری،  نسبت به هر یک از سیکل­هایی که به تنهایی کار می­کنند، را دارند. سیکل­های رانکین دارای این مزیت هستند که نسبت کار برگشتی آنها بسیار کمتر از نسبت کار برگشتی در سیکل­های برایتون است. چرا که در نیروگاه­های بخار، مایعی که پمپ جابه­جا می­کند حجم مخصوص کمی دارد در حالی که حجم مخصوص بخاری که در توربین جریان دارد چند برابر بزرگ­تر است. از این­ رو کار خروجی از توربین بخار بسیار بیشتر از کار ورودی به پمپ است و نسبت کار برگشتی بسیار کوچک است، اما در نیروگاه­های گازی،  سیال عامل (معمولاً هوا) در حالت گازی متراکم می­شود که حجم مخصوص آن بالا است در نتیجه بخش قابل ملاحظه­ای از کار خروجی توربین گاز به وسیله کمپرسور مصرف می­شود و نیروگاه گازی کار کمتری را به اندازه واحد حجم سیالِ عامل تولید می­کند. در مقابل پایین بودن دمای بحرانی آب (که معمول­ترین سیال عامل در سیکل­های بخار می­باشد) و محدودیت دمای ماکزیمم مجاز متالورژیکی در نیروگاه­های بخار،  سبب شده است که سیکل­های توربین گاز واقعی به طور قابل ملاحظه­ای در دماهای بالاتر از سیکل­های بخار کار کنند. بیشترین دمای سیال عامل در ورودی توربین برای نیروگاه­های بخار در حدود 540 تا  650 می­باشد درحالی که همین دما در نیروگاه­های گازی در حدود k1100 تا k 1650 است [1].

    بنابراین سیکل­های توربین گازی به دلیل دمای میانگین بالاتر در فرآیند ورود گرما، قابلیت ایجاد بازده حرارتی بالاتری را دارند. نقطه ضعف این سیکل­ها در این است که سیال عامل، توربین گازی را در دماهای بسیار بالایی ترک می­کند (در حدود  500). این عیب باعث می­شود که از پتانسیل دریافت گرما در دماهای بالا که خاصیت این سیکل­ها است به درستی استفاده نشود و بازده این سیکل­ها از سیکل­­های بخار پایین­تر باشد. برای بهره­گیری از انرژی گازهای خروجی و بهبود بازده سیکل­های گازی (معمولاً برایتون) می­توان از بازیاب استفاده کرد، ولی باید توجه کرد که استفاده از بازیاب منحصراً موجب افزایش بازده می­شود و توان خروجی را افزایش نمی‌دهد. در حقیقت، به دلیل افت فشار بیشتری که بویلربازیاب حرارتی[1] به سیکل تحمیل می­کند، استفاده از آن موجب کاهش نسبت فشار توربین و در نتیجه کاهش توان خالص خروجی به میزان چند درصد می­شود. توجه شود که در صورت به کارگیری بازیاب نسبت فشار بهینه­ای که منجر به ماکزیمم شدن بازده حرارتی می­شود به مقادیر کوچک­تری میل می­کند.

    1-1. مقدمه ای بر اگزرژی، اگزرژی اقتصادی

    در سال 1983 مولفین واژه­ی اگزرژی اکونومیک را برای صراحت بیشتر و مشخصه غیر مبهم ترکیب تحلیل اگزرژی با تحلیل اقتصادی ابداع کردند. برای اولین بار تربوس و السیر مفهوم ترمو­اکونومیک را بیان کردند. مطالعات انجام گرفته در ارتباط با هزینه در سال 1988 توسط کتاس [2] و زارگوت در کنفرانس­های انجمن مهندسان مکانیک آمریکا ارائه شده است همچنین موران [3]در زمینه تحلیل اگزرژی تحقیقات فراوانی انجام داده است. فیاسچی و مانفریدا [4]در آنالیز خود برای سیکل نیمه بسته توربین گاز نشان دادند که تزریق آب و بازیاب آب مهم­ترین منابع اتلاف اگزرژی هستند و روی هم رفته 80% کل بازگشت ناپذیری­ها را در سیکل به خود اختصاص می­دهند آن­ها هم چنین راندمان قانون دوم را برای سیکل هنگامی که هیچ گونه بخاری در سیکل تزریق نمی­شد تا زمان تزریق کامل را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در تزریق کامل بیشترین برگشت ناپذیری را در سیکل می­توان مشاهده کرد. 

    ایده اقتصاد اگزرژی در سال 1932 میلادی توسط کینان پیشنهاد گردید وی مفهوم اگزرژی را برای برای تقسیم هزینه بر حسب قدرت الکتریکی و بخاری که در نیروگاه تولید می­شود به کار برد. او به این نکته اشاره می­کند که از دیدگاه اقتصادی الکتریسیته و بخار با توجه به کار مفیدی که انجام می­دهند قابل مقایسه­اند و نه با توجه به انرژی آن­ها. مقاله­ی ارئه شده توسط بندیکت در سال 1949 ارزش اقتصادی تخریب اگزرژی و استفاده از آن در جهت بهینه­سازی سیستم جدا ساز هوا مورد توجه قرار گرفت تحقیقات اگزرژی بعدها توسط تریبوس و ایونس از دانشگاه کالیفرنیا در لس­آنجلس آمریکا و سپس توسط ابرت و گالیگولی در دانشگاه­های ویسکانس در مدیسون آمریکا ادامه یافت برمین و اشمیت در سال 1980 برای بهینه نمودن پیش گرمکن­های آب تغذیه از نسبت دادن ارزش اقتصادی به تخریب اگزرژی استفاده نمودند. در سال 1982 فرانسر، کلودتیز  و با استفاده از کارهای تریبوس و ایونس اقتصادی اگزرژی را در طراحی مبدل­های حرارتی به کار بردند در سال1983، واژه­ی اقتصادی اگزرژی را برای ارزش اقتصادی اگزرژی به جای واژه اقتصاد ترمودینامیکی پیشنهاد نمودند. بسیاری از دانشمندان پیشنهاد کرده­اند که عملکرد ترمودینامیکی فرآیند بهتر است با انجام یک تجزیه و تحلیل اگزرژی انجام پذیرد زیرا تجزیه و تحلیل اگزرژی برای ارائه­ی بینش بهتر مفیدتر به نظر می­رسد.

    دینسر[2] و المسلم [3] [5] سیکل رانکین همراه با ری­هیتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و تغییرات راندمان انرژی و اگزرژی در شرایط عملیاتی مختلف (به عنوان مثال، درجه حرات و فشار بویلر) را مورد بررسی قرار دادند. روزن[4] و دینسر گرمایش فرآیند­های صنعتی با بخار آب را از طریق تجزیه و تحلیل اگزرژی مورد مطالعه قراردادند و به این نتیجه رسیدند که تجزیه و تحلیل اگزرژی را باید به عنوان ابزار اصلی در بهینه­سازی فرآیند­هایی که مقادیر زیادی از بخار در مراکز انرژی استفاده می­شود مورد توجه قرار داد.

     کتاس [2]، موران و شپیرو [6] به تجزیه و تحلیل اگزرژی برای سیکل ترکیبی پرداختند آن­ها دریافتند که در هر بخش تلفات اگزرژی وجود دارد. فیاسچی [5]و همکاران [7] متوجه شدند که تلفات اگزرژی در سیکل ترکیبی بیشتر در محفظه­ی احتراق و بویلربازیاب حرارتی روی می­دهد و منبع اصلی تخریب اگزرژی هستند. سهان[6] و همکاران [8] با انجام تجزیه و تحلیل انرژی و اگزرژی برای سیکل ترکیبی نمونه که در ترکیه واقع شده است پرداختند که نتایج نشان داد که اتاق احتراق، توربین­های گاز و بویلرهای بازیاب حرارتی (HRSG) از منابع اصلی بازگشت ناپذیری هستندکه به نمایندگی بیش از 85% از تلفات اگزرژی کلی سیکل هستند.

     در دهه­های اخیر، اگزرژی اقتصادی و ترمواقتصاد به طور فزاینده­ای توسط محققان مورد استفاده و توجه قرارگرفته­است. روزن و دینسر [9] با انجام تجزیه و تحلیل اگزرژی اقتصادی یک ایستگاه تولید برق با سوخت زغال سنگ نسبت میزان ترمودینامیکی به هزینه سرمایه را یک پارامتر مهم در ارزیابی عملکرد نیروگاه دانستند. عامری وهمکاران [10] نیز با انجام تجزیه ­و تحلیل انرژی، اگزرژی و اگزرژی اقتصادی نیروگاه بخاری و اثر تغییرات بار و دمای محیط بر روی تخریب اگزرژی اجزء نیروگاه را در نظر گرفته اند. نتایج نشان داد که تلفات انرژی به طور عمده مربوط به کندانسور، که در آن میزان از دست دادن انرژی به محیط زیست 9/306 مگاوات است، در حالی که نرخ انرژی از دست رفته بویلر تنها 63/67 مگاوات است. با این حال نرخ برگشت­ناپذیری از دیگ بخار به طور قابل توجه­ای بالاتر از نرخ برگشت­ناپذیری از اجزای دیگر است. عامری و همکاران [11]در انجام تجزیه و تحلیل اگزرژی یک سیکل ترکیبی همراه با مشعل اضافه در بازیابی گرما در مولد بخار به این نتیجه رسیدند که راندمان اول افزایش و راندمان دوم ترمودینامکی کل سیکل کاهش ولی توان خروجی افزایش می­یابد.

    1-1-1. مقدمه ای بر بهینه ­سازی سیکل نیروگاهی و بویلر بازیاب حرارتی (HRSG)

    برای اولین بار تربوس و السیر در روش بهینه­سازی از مفهوم مارجینان کاست و ضریب لاگرانژ بهره بردند که مارجینان کاست بیان کرد هر جزء از سیستم بیانگر تغییرات مجموع هزینه­های سیستم به ازای یک واحد افزایش واحد آن جزء از سیستم می­باشد. ساهو[7] [12] تجزیه و تحلیل و بهینه­سازی خود را بر روی یک سیستم تولید هم­زمان با مشخصات تولید برق 50 مگاوات و  15 بخار در فشارbar 2.5 انجام داد بهینه­سازی اگزرژی اقتصادی او با برنامه نویسی تکاملی نشان داد که هزینه تولید برق 9.9% پایین­تر برای مورد بهینه در ترم­های  اگزرژی اقتصادی مورد پایه است. دینسر [13] درجه حرارت مطلوب در کندانسور پوسته و لوله را با توجه به اگزرژی تحلیل کرد و مشکل بهینه­سازی این مطالعه را تراکم جریان بخار کل در نظر گرفت و با برنامه نویسی درجه دوم (SQP) آن را حل کرد. احمدی [14] بهینه سازی نیروگاه سیکل ترکیبی با استفاده از SQP را انجام  داد و تابع هدفی بر اساس میزان کل هزینه های نیروگاه و اثر هزینه سوخت بر روی پارامترهای طراحی را تعریف کرد و تأثیرات این پارامترها را بر روی راندمان نشان داد. فرانک پلیوس گوران دال نیز از روش اگزرژی جهت بهینه­سازی سیستم­های حرارتی استفاده نمودند آن­ها از روش­های به کار برده ی خود تابع هزینه را به عنوان تابع هدف انتخاب نمودند. در تحلیلی که احمدی و صنایع [15] برای نیروگاه سیکل ترکیبی همراه با مشعل اضافه انجام دادند با استفاده از الگوریتم ژنتیک و یک تابع دو هدفه به بهینه­سازی ترمودینامیکی و اقتصادی آن پرداختند که نتایج نشان داد که با افزایش دمای پینچ بویلر بازده اگزرژی سیکل کاهش می­یابد و از طرفی با افزایش دمای سوپرهیتر هم قیمت اگزرژی و هم تلفات اگزرژی بویلر بازیاب کم می­شود. کویری [8]و همکاران [16] با توجه به تعریف دو تابع هدف برای یک سیکل ترکیبی فشار دوگانه همراه با مشعل اضافه در یکی از نیروگاه­های ایران به نتایج مشابه احمدی و صنایع رسیدند.

    1-1-2. بویلر بازیاب حرارتی (HRSG)

    مولد بازیافت حرارتی بخار (HRSG) بخش مهمی از نیروگاه سیکل ترکیبی است که به بازیابی گازهای خروجی از اگزوز توربین گاز می­پردازد. HRSG ممکن است شامل سه سطح فشار، به نام فشار پایین (LP)، فشار متوسط (IP) و فشار بالا (HP) هر سطح فشار شامل سه گروه اصلی از مبدل­های حرارتی و یا عناصر گرمایشی به نام اکونومایزر، اواپراتور و سوپرهیتر هستند. هنگامی که گازهای خروجی از اگزوز توربین وارد HRSG شده و آب در داخل لوله­ها انرژی این گازهای داغ را گرفته و تبدیل به بخار می­شود. در اکونومایزرها پیش گرمایش آب رخ می­دهد و پس از جدا شدن آب و بخار در درام بخار وارد سوپر هیتر شده و از آنجا وارد توربین بخار می­شود.

    کاساروسا و فرانکو[3] به بررسی بهینه­سازی ترمودینامیکی پارامترهای عملکرد در بویلربازیاب با استفاده از کاهش اتلاف اگزرژی پرداختند در این تحلیل نقطه­ی پینچ استفاده نشد بود بلکه بر اساس ضریب عملکرد سمت گاز در بویلربازیاب صورت گرفته­ بود. در تحلیلی دیگر فرانکو و روس[4] روشی را برای اگزرژی بر پایه بهینه­سازی بویلر بازیاب به کار بردند. تأکید عمده در این تحلیل بر روی بهینه­سازی بویلربازیاب بود آن­ها با استفاده از یک تابع هدف برای بویلربازیاب به بهینه­سازی فنی و اقتصادی بویلربازیاب پرداختند و توانستند که راندمان کل سیکل را به نزدیک 60% برسانند. دی­ریاک و همکاران [5] به تحلیل اگزرژی و طراحی سیکل توربین گاز پرداختند و نهایتاً پیشنهاد خود را برای بهبود سیکل با یک بازیاب ارائه دادند که هم از نظر افزایش راندمان و هم از نظر ملاحظات اقتصادی عملی بود. پاشا[9]و سانجیو[10] [17] پارامترهای موثر بر انتخاب بویلربازیاب حرارتی را مطرح کردند. سوبراهامانیام[11] [18] در مورد عوامل موثر بر طراحی بویلربازیاب بحث کرد و برای رسیدن به راندمان بالاتر سیکل ترکیبی([12]CCPP) با طراحی ارزان و مقرون به صرفه و قابل رقابت دست یافت. راگلند[13] و استنزل[14] [19] چهار طراحی نیروگاه را که با گاز طبیعی کار می­کردند را از نظر هزینه به دست آمده از طریق بهینه­سازی بویلربازیاب با هم مقایسه کردند. دی[15] و بیسوال[16] [20] در بررسی­های انجام داده به این نتیجه رسیداند که مولد بخار چند فشاره می­تواند عملکرد نیروگاه را بهبود ببخشد. آن­ها اثرات فشارهای مختلف مولد بخار را برای تولید بخار با استفاده از زغال سنگ را در نیروگاه های سیکل ترکیبی تخمین زدند و مورد بررسی قرار دادند. پلستر[17] و همکاران [21] نتایج بویلر بازیافت حرارتی فشار دوگانه و سه گانه همراه و بدون ری­هیتر را در سیکل ترکیبی باهم مقایسه کردند. باسیلی[18] [22]مدل دوفشاره و سه فشاره همراه ری­هیتر سیکل ترکیبی با محدودیت حداقل اختلاف درجه حرارت سیال جریان گرم و سرد (نقطه­ی پینچ) را تجزیه و تحلیل کرد و به بررسی اختلاف درجه حرارت سوپر هیتر، درجه حرارت ورودی به توربین بخار، درجه حرات خروجی و بروز خشکی احتمالی در خروجی توربین بخار بدون دی­اریتور پرداخت. سیرینیواس[19] و همکاران [23] با ارائه­ی بهینه­­سازی تک فشاره، دوفشاره  و سه فشاره بویلربازیاب ها در سیکل ترکیبی با یک دی­اریتور راندمان حرارتی را بهبود دادند.

     

  • فهرست:

    نشانه ها ظ‌

    زیرنویس ها ظ‌

    بالا نویس... غ‌

    فصل1 . مقدمه. 1

    1-1. مقدمه ای بر اگزرژی، اگزرژی اقتصادی.. 2

    1-1-1. مقدمه ای بر بهینه سازی سیکل نیروگاهی و بویلر بازیاب حرارتی (HRSG) 3

    1-1-2. بویلر بازیاب حرارتی (HRSG) 3

    1-2. مقدمه ای بر اثرات زیست محیطی و کاهش CO2 و NOx 5

    1-3. مقدمه ای بر تزریق بخار به داخل اتاق احتراق. 6

    فصل2 . مدل سازی هوا، انواع سوخت ها، احتراق سوخت گاز و مایع. 8

    2-1. مقدمه. 8

    2-2. فشار محیط.. 8

    2-3. مدل سازی هوای محیط.. 9

    2-3-2. خواص ترمودینامیکی و فیزیکی هوا 9

    2-3-2-1. ظرفیت گرمایی.. 9

    2-3-2-2. ویسکوزیته. 10

    2-3-2-2-2. مدل سادرلند با دو ثابت.. 11

    2-3-2-2-3. قانون سادرلند با سه ثابت.. 11

    2-3-2-2-4. قانون توانی.. 11

    2-3-2-3. هدایت حرارتی.. 12

    2-3-2-4. چگالی هوا 13

    2-4. سوخت های مایع و مدل سازی آن ها 13

    2-5. سوختهای گازی و مدل سازی آن ها 15

    2-5-1. خواص فیزیکی شیمی سوخت های گازی.. 16

    2-5-1-1. حجم مخصوص... 16

    2-5-1-2. ارزش حرارتی.. 16

    2-5-1-3. حدود اشتعال پذیری.. 18

    2-5-1-4. منیمم انرژی جرقه. 20

    2-6. واکنش احتراق. 20

    2-6-1. معادلهی احتراق برای سوخت گاز 20

    2-6-2. انتخاب بهترین سناریو برای معادلهی احتراق در سوخت های مایع. 21

    2-6-2-1. سناریو اول. 21

    2-6-2-2. سناریو دوم. 21

    2-6-3. مدل سازی احتراق. 21

    2-6-3-1. سناریو احتراق. 21

    2-6-3-1-2. افت فشار در اتاقک احتراق. 22

    2-6-4. محاسبه ی دمای آدیاباتیک شعله. 22

    2-6-5. مقایسه نتایج احتراق گاز طبیعی و نفت کوره 23

    فصل3 . مقدمه ای بر آنالیز اگزرژی. 25

    3-1. مقدمه. 25

    3-2. کار در دسترس از دست رفته. 25

    3-3. سیکل.. 31

    3-3-2. سیکل موتورهای حرارتی.. 32

    3-3-3. چرخه یخچال. 34

    3-3-4. چرخه های پمپ حرارتی.. 36

    3-4. پروسه های پایدار 38

    3-5. محاسبه ی اگزرژی.. 41

    3-5-2. تخریب اگزرژی و تلفات اگزرژی.. 45

    3-5-3. بازده اگزرژی.. 45

    فصل4 . آنالیز انرژی و اگزرژی اجزاء سیکل  و  بویلر بازیاب حرارتی (HRSG) 47

    4-2. آنالیز انرژی هر یک از اجزاء سیکل.. 48

    4-2-1. مشخصات توربین گازی.. 48

    4-2-2. کمپرسور 48

    4-2-3. محفظه احتراق با تزریق بخار 50

    4-2-4. توربین گاز 52

    4-2-5. داکت برنر. 53

    4-2-6. بویلر بازیاب حرارتی(Heat Recovery Steam Generator) 53

    4-2-6-1. سوپر هیتر فشار بالا(HP HT  Superheater) 53

    4-2-6-2. سوپر هیتر فشار پایین(HP LT  Superheater) 54

    4-2-6-3. اواپراتور فشار بالا(HP 2st Evaporator) 54

    4-2-6-4. اواپراتور فشار پایین (HP 1st Evaporator) 54

    4-2-6-5. اکونومایزر فشار بالا(HP 2st Economizer) 54

    4-2-6-6. اکونومایزر فشار پایین(HP 1st Economizer) 54

    4-2-6-7. سوپر هیتر فشار پایین(HP LT  Superheater) 54

    4-2-6-8. دی اریتور(FW Storage tank) 55

    4-2-6-9. هیترCondensate perheoter. 55

    4-2-7. توربین بخار 55

    4-2-8. کندانسور 55

    4-2-9. پمپ(Boiler feed Pump) 55

    4-2-10. پمپ (Condensate Pump) 56

    4-3. آنالیز اگزرژی.. 56

    4-4. آنالیز اگزرژی برای سیکل ترکیبی.. 56

    4-4-1. مقدمه. 56

    4-4-2. محاسبات اتلافات اگزرژی در کل سیکل.. 57

    4-4-2-1. محاسبات بازگشت ناپذیری ها در سیکل گاز 57

    4-4-2-1-1. اتلاف اگزرژی در کمپرسور 57

    4-4-2-1-2. اتلاف اگزرژی در اتاقک احتراق بدون تزیرق بخار 58

    4-4-2-1-3. اتلاف اگزرژی در توربین گاز 58

    4-4-3. اتلافات مربوط به سیکل بخار 58

    4-4-3-1-1. اتلاف اگزرژی در داکت برنر. 58

    4-4-3-1-2. اتلافات اگزرژی مربوط به بویلر بازیاب حرارتی HRSG.. 58

    4-4-3-1-3. اتلافات اگزرژی مربوط به توربین بخار 62

    4-4-3-1-4. اتلافات اگزرژی مربوط به کندانسور 62

    4-4-3-1-5. اتلاف سیستم خنک کن.. 63

    4-4-3-1-6. اتلافات دودکش... 63

    4-4-3-1-7. اتلافات در پمپCEP وBFP. 63

    4-4-4. تأثیر دمای محیط بر راندمان اگزرژیکی HRSG.. 65

    4-4-5. بحث در مورد نتایج. 66

    4-4-6. مقایسه اتلاف کلی در حالت Fired و UnFired. 66

    فصل5 . آنالیز اگزرژی اقتصادی. 71

    5-1. هزینه سرمایه گذاری کلی(TCI) 71

    5-1-1. هزینه خرید تجهیزات(PEC) 72

    5-1-1-1. استفاده از نمودارهای تخمین قیمت.. 74

    5-1-1-2. تأثیر اندازه قطعات بر قیمت تجهیزات.. 76

    5-1-1-3. شاخص قیمت.. 76

    5-1-2. هزینه نصب تجهیزات.. 77

    5-1-2-1. هزینه لوله کشی.. 77

    5-1-2-2. هزینه تنظیمات و کنترل. 77

    5-1-2-3. هزینه تجهیزات و مواد الکترونیکی.. 77

    5-1-2-4. هزینه خرید و یا اجاره زمین.. 78

    5-1-2-5. هزینه های مربوط به امور عمرانی، ساختمانی و معماری.. 78

    5-1-3. هزینه های مربوط به تجهیزات کمکی.. 78

    5-1-4. هزینه های مربوط به امور مهندسی و نظارت و سرپرستی.. 78

    5-1-5. هزینه احداث بنا با منظور کردن اجرت پیمانکار 79

    5-1-6. هزینه ناشی از حوادث احتمالی.. 79

    5-1-7. هزینه راه اندازی سیستم. 79

    5-1-8. هزینه کارکرد سیستم. 79

    5-1-9. هزینه کسب مجوز و هزینه بخش تحقیق و توسعه. 79

    5-1-9-1. هزینه ناشی از کمبود بودجه تخمین زده شده در طول ساخت و ساز 80

    5-2. روابط ساده شده مربوط به سرمایه گذاری اولیه طرح. 80

    5-3. بالانس قیمت.. 82

    5-3-2. محاسبه ی نرخ قیمت استهلاک تجهیزات.. 82

    5-4. قیمت گذاری اگزرژی.. 84

    5-4-1. جریان های ورودی و خروجی.. 84

    5-4-2. توان. 84

    5-4-3. انتقال حرارت.. 84

    5-5. نرخ های قیمت سوخت و محصول. 85

    5-6. قیمت انهدام اگزرژی.. 86

    5-6-2. فاکتور فنی اقتصادی.. 87

    5-7. محاسبه ی قیمت خرید تجهیزات.. 88

    فصل6 . اثرات زیست محیطی. 89

    6-1. اگزرژی و اثرات زیستمحیطی.. 89

    6-1-2. آنالیز اگزرژی زیستمحیطی.. 89

    6-1-2-2. منوکسید کربن(Carbon Monoxide) 91

    6-1-2-2-2. تأثیر فشار 92

    6-1-2-2-3. تأثیر دمای هوای محیط.. 92

    6-1-2-2-4. تأثیر دیوار خنک کننده با هوا 93

    6-1-2-2-5. تأثیر اتمیزه کردن سوخت.. 93

    6-1-2-2-6. هیدرو کربنهای نسوخته(Unburned Hydrocarbons) 93

    6-1-2-2-7. دود. 93

    6-1-2-2-8. تأثیر اتمیزه کردن سوخت.. 94

    6-1-2-3. اکسید نیتروژن. 95

    6-1-2-3-2. تأثیر درجه حرارت هوای ورودی.. 96

    6-1-2-3-3. تأثیر زمان اقامت.. 97

    6-1-2-3-4. تأثیر فشار بر روی تشکیل اکسیدهای نیتروژن. 98

    6-1-2-3-5. تأثیر اتمیزه کردن سوخت در میزان تولید اکسیدهای نیتروژن. 99

    6-1-2-4. اکسید نیتروژن. 100

    6-1-2-5. تزریق آب.. 100

    6-1-2-6. انتخاب کاتالیزور 101

    6-1-3. کاهش مواد آلاینده در اتاقک احتراق متعارف.. 101

    6-2. مدل کردن و روابط مربوط به اکسید نیتروژن و کربن منواکسید. 101

    6-2-1. رابطه تولید اکسید نیتروژن و منو اکسید کربن.. 102

    6-3. مقایسه انتشار گازهای تولیدی سیکل توربین گاز و سیکل ترکیبی.. 104

    6-4. مقایسه انتشار گازهای تولیدی سیکل ترکیبی در حالت Fired و UnFired. 105

    6-4-2. بحث و نتیجه گیری.. 106

    فصل7 . طراحی بویلربازیاب حرارتی. 107

    7-1. مقدمه. 107

    7-2. محاسبه ضریب انتقال حرارت داخل لوله ها(hi) 107

    7-3. آرایش لوله ها 110

    7-4. محاسبه ضریب انتقال حرارت گاز(ho) 111

    7-5. ضریب انتقال حرارت تشعشعی(hr) 111

    7-6. ضریب انتقال حرارت جابجایی(hc) 116

    7-7. افت فشار گاز 118

    7-8. سطوح حرارتی گسترده 118

    7-9. محاسبه ضرایب انتقال حرارت و افت فشار در سطوح فین دار 119

    7-10. محاسبه راندمان فین و کارایی سطوح فین دار 121

    7-11. محاسبه دمای پایه فین و دمای نوک فین.. 122

    7-11-2. بحث روی Pinch Point و Approach Point 123

    7-11-3. نکات قابل توجه در طراحی بویلرهای بازیاب.. 126

    7-11-4. تعیین مشخصه های ترمودینامیکی بویلربازیاب.. 127

    7-12. بررسی بویلر های بازیاب از جنبه های مختلف.. 128

    7-12-1. افزایش راندمان  بویلر بازیاب.. 128

    7-12-2. بررسی دبی های مختلف جریان  بخار در بویلر بازیاب.. 128

    7-12-3. برسی چیدمان های مختلف اجزای بویلربازیاب.. 129

    7-12-4. مقایسه پارامترهای بویلر و بویلرهای بازیاب در بارهای مختلف.. 129

    فصل8 . بهینه سازی چند هدفه با الگوریتم ژنتیک.. 131

    8-1. الگوریتم ژنتیک... 131

    8-1-1. تابع تناسب.. 131

    8-1-1-1. بهینهسازی کل سیکل ترکیبی.. 131

    8-1-1-1-1. راندمان اگزرژی سیکل ترکیبی.. 132

    8-1-1-1-2. نرخ تابع هزینه. 132

    8-1-1-1-3. تابع مربوط به انتشار گاز Co2 132

    8-1. متغیرهای تصمیم گیری.. 132

    8-2. مطالعه ی موردی.. 134

    فصل9 . نتیجه گیری و پیشنهادات. 137

    9-1. بررسی عملکرد سیکل ترکیبی با تغییر سوخت.. 137

    9-1-2. نتایج حاصل از بهینه سازی.. 141

    9-2. نتایج حاصل از تزریق بخار به داخل اتاق احتراق. 144

    9-3. آنالیز حساسیت.. 151

    9-3-1. آنالیز حساسیت بر روی پارامترهای اصلی سیکل ترکیبی همراه با تزریق بخار 151

    9-3-2. آنالیز حساسیت بر روی پارامترهای طراحی بویلربازیاب حرارتی.. 157

    9-3-2-1. پارامترهای سیکل بخار 157

    9-3-2-2. تأثیر پارامترهای بویلربازیاب بر روی تلفات توان. 158

    9-3-2-2-2. چگالی فین.. 158

    9-3-2-2-3. گام لوله ها 159

    9-3-2-2-4. ارتفاع فین.. 161

    9-3-2-2-5. ضخامت فین.. 162

    9-3-2-2-6. طول لوله. 164

    9-4. بحث بر روی انتخاب توابع هدف.. 164

    9-5. بررسی عملکرد سیکل ترکیبی در حالت بار نسبی (Part Load) 167

    9-6. نتیجه گیری.. 172

    9-7. پیشنهادات.. 174

    مراجع. 196

    ضمیمه1 جداول. 184

    ضمیمه2 قیمت اجزاء سیکل ترکیبی. 189

    ضمیمه3 طراحی بویلربازیاب حرارتی در بارهای نسبی. Error! Bookmark not defined.

    مراجع. 196

     

    منبع:

    [1]

    Roosen P, Uhlebruck S, Lucas K., “ Pareto optimization of a combined cycle power system as a decision support tool for trading off investment vs. operating costs,” Vol 42, p. 553–560, 2003.

    [2]

    K. TJ, The Exergy Method of Thermal Plant Analysis. Butterworths, London, 1985.

    [3]

    M. M, “. Availability analysis. A Guide to Efficient Energy Use. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, NJ,” 1989.

    [4]

    Faiaschi D, Manfrida G, “Exergy analysis of semi-closed gas turbine combined cycle (SCGT/CC),” Vol 39, p. 1643 – 1652, 1998.

    [5]

    Dincer I, Al-Muslim H, “Thermodynamic analysis of reheats cycle steam power plants,” Vol 25, p. 727–38, 2001.

    [6]

    Moran MJ,Shapiro HN, Fundamentals of Engineering Thermodynamics, 4. edn , New York: Wiley, 2000.

    [7]

    Facchini B, Fiaschi D, Manfrida G, “. Exergy analysis of combined cycles using latest generation gas turbines.,” p. 233–238, 2000.

    [8]

    Cihan A, Hacihafizoglu O, Kahveci K, “Energy–exergy analysis and modernization suggestions for a combinedcycle power plant.,” Vol 30, p. 115–126, 2006.

    [9]

    Rosen MA, Dincer I, “Exergoeconomic analysis of power plants operating on various fuels. Appl Therm Eng,” Vol ;23, p. 643–58.

    [10]

    Mohammad Ameri, Pouria Ahmadi and Armita Hamidi, “Energy, exergy and exergoeconomic analysis of a steam power plant: A case study”. Energr reserch

    [11]

    Ameri M, Ahmadi P, Khanmohammadi S, “Exergy analysis of a 420 MW combined cycle power plant,” Vol 32, p. 175-83, 2008.

    [12]

    Sahoo PK., “ Exergoeconomic analysis and optimization of a cogeneration system using evolutionary programming,” Vol 28, 1580-8, 2008.

    [13]

    Haseli Y, Dincer I, Naterer GF, “Optimum temperatures in a shell and tube condenser with respect to exergy,” Vol 51, pp. 2462-70, 2008.

    [14]

    Ahmadi P, Dincer I, Rosen MA, “Exergy, exergoeconomic and environmental analyses and evolutionary algorithm based multi-objective optimization of combined cycle power plants,” Vol 36, 10, p. 5886–98, 2011.

    [15] پوریا احمدی- سپهر صنایع, “مدل سازی ترمودینامیکی و بهینه سازی چند هدفه نیروگاه سیکل ترکیبی با مشعل اضافی با استفاده از الگوریتم ژنتیک,” دی ماه 1381.

    [16]

    A. G. K. a. el, “ Modeling and multi-objective exergy based optimization of a combined cycle power plant using a genetic algorithm,” Vol 58, p. 94–103, 2012.

    [17]

    Pasha A, Sanjeev J, “Combined cycle heat recovery steam generators optimum capabilities and selection criteria. Heat Recovery Syst CHP,” Vol 15, 147–54, 1995.

    [18]

    Subrahmanyam NVRSS, Rajaram S, Kamalanathan N, HRSGs for combined cycle power plants. Heat Recovery Syst CHP, Vol 15, 1995, p. 155–61.

    [19]

    Ragland A, Stenzel W, “Combined cycle heat recovery optimization”, in: ASME Proc 2000 International Joint Power Generation Conference, IJPGC2000-15031, 23–26, 2000.

    [20]

    De S, Biswal SK, “ Performance improvement of a coal gasification and combined cogeneration plant by multi-pressure steam generation,” Vol 24, p 449–56, 2004.

    [21]

    Pelster S, Favrat D, Spakovsky MR, “Thermoeconomic and environomic modeling and optimization of the synthesis, design and operation of combined cycles with advanced options,” Vol 123, p 717–26, 2001.

    [22]

    B. AM, “ Modeling, Numerical optimization, and irreversibility reduction of triple-pressure reheat combined cycle,” Vol 32, 5, p. 778–794, 2005.

    [23]

    Sirinivas T, Gupta A, Reddy BV, “Thermodynamic modeling and optimization of multi-pressure heat recovery steam generator in combined power cycle,” Vol ;67, p 827–34, 2008.

    [24]

    Pouria Ahmadi, Ibrahim Dincer, “Thermodynamic analysis and thermoeconomic optimization of a dual pressure combined cycle power plant with a supplementary firing unit,” Vol 52, p. 2296–2308, 2011.

    [25]

    Sanjay, “Investigation of effect of variation of cycle parameters on thermodynamic performance of gas-steam combined cycle,” Vol 36, p 157–67, 2011.

    [26]

    Woudstra N, Woudstra T, Pirone A, Stelt TVD, “Thermodynamic evaluation of combined cycle plants,” Vol 51, p 1099–110, 2010.

    [27]

    M. T. Mansouri, “Exergetic and economic evaluation of the effect of HRSG configurations on the performance of combined cycle power plants,” Vol 58, p 45–58, 2012.

    [28]

    Pouria Ahmadi, Ibrahim Dincer, Marc A. Rosen, “ Exergy, exergoeconomic and environmental analyses and evolutionary algorithm,” Vol 36, pp. 5886-5898, 2011.

    [29]

    C. CASAROSA and A. FRANCO, “ Thermodynamic Optimization of the Operative Parameters for the Heat Recovery in Combined Power Plants,” Vol 41, pp. 43-52, 2001.

    [30]

    D. I, “Environmental and sustainability aspects of hydrogen and fuel cell systems,” Vol 31, pp. 29-55, 2007.

    [31]

    A. Lazzaretto , A. Toffol, “Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design,” Vol 29, p. 1139–1157, 2004.

    [32]

    D. I, “On exergetic and environmental aspects of drying systems,” International Journal of Energy Research, Vol 26, pp. 717-27, 2002.

    [33]

    F. CA, “An introduction to environomic analysis and optimization of energy-intensive systems. In: Proc. of international conference on efficiency, cost, optimization, simulation and environmental impact of energy systems,” pp. 231-9, 1992.

    [34]

    Suresh MVJJ, Reddy KS, Kolar K, “3-E analysis of advanced power plants based on high ash coal,” Vol 34, pp. 716-35, 2010.

    [35]

    H. B. Avva, Thermo-economic-environmental multiobjective optimization of a gas turbine power plant with preheater using evolutionary algorithm, JOURNAL OF ENERGY RESEARCH, 2010.

    [36]

    Hasan Kayhan Kayadelen, Yasin Ust, Performance and environment as objectives in 1 multi-criterion optimization of steam injected gas turbine cycles, Applied Thermal Engineering

    [37]

    Seaton, A., MacNee, W., Donaldson, K., and Godden, E, “Particulate Air Pollution and Acute Health Effects,” Vol 345, p. 176–8, 1995.

    [38]

    Arthur Lefebvre and Dilip R. Ballal, Gas Turbine Combustion Alternative Fuele and Emissions, 3nd Edition , CRC Press, 2010.

    [39]

    Rink, K. K., and Lefebvre, A. H, “Influence of Fuel Drop Size and ombustor Operating Conditions on Pollutant Emissions,” Vol 6, 2, p. 113–22, 1989.

    [40]

    W. S. Y. Hung, “Carbon Monoxide Emissions from Gas Turbines as Influenced by Ambient Temperature and Turbine Load,” Vol 115, 3, p. 588–93, 1993.

    [41]

    Rink, K.K. and Lefebvre, A.H, Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design, Vol 6, 2, p. 113–22, 1989.

    [42]

    Snyder, T. S., Rosfjord, T. J., McVey, J. B., and Chiappetta, L. M, “Comparison of Liquid Fuel/Air Mixing and NOx Emissions for a Tangential Entry Nozzle,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 94, 1994.

    [43]

    Rink, K. K., and Lefebvre, A. H, “The Influence of Fuel Composition and Spray Characteristics on Nitric Oxide Formation,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 68, p. 1–14, 1989.

    [44]

    Hung, W. S. Y, “Accurate Method of Predicting the Effect of Humidity or Injected Water on NOx Emissions from Industrial Gas Turbines,” 1974.

    [45]

    Leonard, G., and Stegmaier, J, “Development of an Aeroderivative Gas Turbine Dry Low Emissions Combustion System,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 116, p. 542–6, 1993.

    [46]

    Rizk, N. K., and Mongia, H. C., “Three-Dimensional NOx Model for Rich-Lean Combustor,” pp. 93-0251, 1993.

    [47]

    D. Anderson, “ Paper 75-GT-69,” 1975.

    [48]

    Maughan, J. R., Luts, A., and Bautista, P. J, “A Dry Low NOx Combustor for the MS3002 Regenerative Gas Turbine,” Vol ASME , 1994.

    [49]

    Nicol, D., Malte, P. C., Lai, J., Marinov, N. N., and Pratt, D. T, “NOx Sensitivitiesfor Gas Turbine Engines Operated on Lean-Premixed Combustion and Conventional Diffusion Flames,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 115, 1992.

    [50]

    Leonard, G. L., and Correa, S. M, “NOx Formation in Lean Premixed High-Pressure Methane Flames,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 30, p. .69–74, 1990.

    [51]

    Steele, R. C., Jarrett, A. C., Malte, P. C., Tonouchi, J. H., and Nicol, D. G, “Variables Affecting NOx Formation in Lean-Premixed Combustion,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design ASME, 1995.

    [52]

    Rizk NK, Mongia HC, “ Semianalytical correlations for NOx, CO and UHC emissions,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 115, 3, p. 612–9, 1993.

    [53]

    Hilt, M. B., and Waslo, J, “Evolution of NOx Abatement Techniques Through Combustor Design for Heavy-Duty Gas Turbines,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 106, p. 825–32, 1984.

    [54]

    Claeys, J. P., Elward, K. M., Mick, W. J., and Symonds, R. A, “Combustion System Performance and Field Test Results of the MS7001F Gas Turbine,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 115, 3, p. 637–46, 1993.

    [55]

    d Washam, R. M.Davis, L. B., an, “Development of Dry Low NOx Combustor,” 1989.

    [56]

    Rizk, Ν. Κ., and Mongia, Η. C, “Emissions Predictions of Different Gas Turbine Combustors,” pp. 94-118, 1994.

    [57]

    Frangopoulos, D.E. Keramiot, “Multi-criteria evaluation of energy systems with sustainability considerations,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 12, p. 1006–1020, 2010.

    [58]

    Gu¨ lder O¨ L, “Flame temperature estimation of conventional and future jet fuels,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 108, 2, p. 376–80, 1986.

    [59]

    V.Ganapathy, Waste Heat Boiler Deskboo k, The Fairmont Press, 1991.

    [60]

    Steven C. Stultz, John B. Kitto, Steam, its generation and use, 40th Edition, The Babcock & Wilcox Company, 1992.

    [61]

    V.Ganapathy, “Superheaters: design and performance. Understand these factors to improve operation,” pp. 41-45, July 2001.

    [62]

    M. R. Budzianowski WM, “Towards improvements in thermal efficiency and reduced harmful emissions of combustion processes by using Recirculation of heat and mass: a Review,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 2, pp. 228-39, 2009.

    [63]

    M. Mohagheghi, J. Shayegan, “Thermodynamic optimization of design variables and heat exchangers layout in HRSGs for CCGT, using genetic algorithm,” Vol 29, p. 290–299, 2009.

    [64]

    Ali Behbahani-nia, Mahmood Bagheri, Rasool Bahrampoury, “Optimization of fire tube heat recovery steam generators for cogeneration plants through genetic algorithm,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 30, pp. 2378-2385, 2010.

    [65]

    P. a. PRAUSNITZ, The Properties of GASES AND LIQUIDS, 5th Edition  2004.

    [66]

    S. Lucerne, “The International Association for the Properties of Water and Steam,” 2007 .

    [67]

    M. Ghazi, “Modeling and thermo-economic optimization of heat recovery heat exchangers using a multimodal genetic algorithm,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 58, p. 149–156, 2012.

    [68]

    Resat Selbas, Onder Kizilkan , Arzu Sencan, “ Thermo economic optimization of subcool and superheat vapour refrigeration cycle,” 2004.

    [69]

    Handbook of ASHRAE.

    [70]

    Mohammad Tajik Mansouri Rosen MA, Dincer I, “A study of industrial steam process heating throughexergy analysis,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 28, 917-30, 2004.

    [71]

    Meyer L, Tsatsaronis G, Buchgeister J, Schebek L, “Exergoenvironmental analysis for evaluation of the environmental impact of energy conversion systems,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 34, pp. 75-89, 2009.

    [72]

    Toffolo A, Lazzaretto A, “Evolutionary algorithms for multi-objective energetic and economic optimization in thermal system design,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 27, pp. 549-67, 2002.

    [73]

    Rizk NK, Mongia HC, “Semi analytical correlations for NOx, CO and UHC emissions,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 115, 3, pp. 612-9, 1993.

    [74]

    Rizk, N. K., and Mongia, H. C, “A Three-Dimensional Analysis of Gas Turbine Combustors,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 7, 3, p.44–51, 1991.

    [75]

    Leonard, G.L. and Correa, S.M, “Second ASME Fossil Fuel Combustion Symposium, PD-30,” p. 69–74, 1990.

    [76]

    C. Casarosa a, F. Donatini b, A. Franco, “Thermoeconomic optimization of heat recovery steamgenerators operating parameters for combined plants,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 29, p. 389–414, 2004.

     

    [77] بهبهانی نیا و صیادی, “بهینه سازی دمای پینچ و سرعت دود در دیگ های بخار بازیافت حرارت,” زمستان 1385.

    [78]

    Ahmadi P, Najafi AF, Ganjehei AS, Thermodynamic modeling and exergy analysis of a gas turbine plant: a case studyin Iran. Proc of16th international conference of mechanical engineering. Kerman, Iran, 2008.

     

    [79] حسین شکوهمند و محمد علی نظری, “بهینه سازی تک معیاره وچند معیاره برج خنک کن خشک هلر در نیروگاه های سیکل ترکیبی با استفاده از الگوریتم ژنتیک,” pp. 124-111, اردیبهشت ماه 1388.

    [80]

    Esmaieli A, “ Applying different optimization approaches to achieve optimal configuration of a dual pressure heat recovery steam generator”. Energy Reserch

    [81]

    V.Ganapathy, “Evaluate extended surface exchangers carefully,” pp. 65-68, October 1990.

    [82]

    V.Ganapathy, “To get heat transfer coefficients,” pp. 303-306, November 1977.

    [83]

    Alessandro Franco, Alessandro Russo, “Combined cycle plant efficiency increase based on the optimization of the heat recovery steam generator operating parameters,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 41, pp. 843-859, 2002.

    [84]

    Philip J. Potter, “Power plant, theory and design,” 1959.

    [85]

    E. A. D. Saunders, “ Heat exchangers : selection, design & construction,” 1988.

    [86]

    Richard E. Sonntag, Claus Borgnakke, Gordon J. Van Wylen, Fundamentals of thermodynamics, 6th Edition, John Wiley & Sons, 2002.

    [87]

    Sadik Kakac, Hongtan Liu, Heat exchangers : selection, rating and thermal design, 2nd Edition, CRC Press, 2002.

    [88]

    P K Nag, Power Plant Engineering, 2nd Edition, Tata McGraw-Hill (New Delhi), 2001.

    [89]

    Adrian Bejan, George Tsatsaronis, Michael Moran, Thermal design and optimization, 1996, John Wiley & Sons.

    [90]

    V.Ganapathy, Industrial Boilers and Heat Recovery Steam Generators, Marcel Dekker, 2003.

    [91]

    V.Ganapathy, Applied Heat Transfer, Pennwell Publishing Company, 1982.

     

    [92] محمد محمد الوکیل، ترجمه کاظم سرابچی, نیروگاه های حرارتی, چاپ دوم تدوین, مرکز نشر دانشگاهی, 1380.

    [93]

    Bram S, De ruyck J, “ Exergy analysis and design of mixed CO2 /steam gas turbine cycle.Fule and energy,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 37, 3, pp. 210-217, 1996.

    [94]

    Alessandro Franco and Alessandro Russo, “Combined cycle plant efficiency increase based on the optimization of the heat recovery steam generator operating parameters,,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 41, pp. 843-859, 2002.

    [95]

    Cassarosa C, Donatitni F, Franco A, “Thermoeconomic optimization of the heatrecovery steam generator operating parameter for combined plant,” Energy, economy and environment as objectives in multi-criterion optimization of thermal systems design 29, 3, pp. 389-414, 2004.

     

    [96] حسین صیادی، علی کتال, “ تحلیل اگزرژی و بهینه سازی نیروگاه سیکل ترکیبی نکاء,” تابستان 1389.


موضوع پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), نمونه پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), جستجوی پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), فایل Word پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), دانلود پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), فایل PDF پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), تحقیق در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), مقاله در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), پروژه در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), پروژه درباره پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA), رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی بهینه بویلر بازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز (3E) سیکل ترکیبی با تزریق بخار به اتاق احتراق در توربین های گاز کلاس (V94.2-LM6000-PG9351FA)

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستمهای انرژی چکیده در حال حاضر در کشور ایران توربین های گازی زیادی در حال تولید انرژی الکتریکی می باشند که راندمان آنها در حدود 30% تا 40% بسته به شرایط محیطی و عملکردی است، در واقع دو سوم از این انرژی حاصل از احتراق سوخت از طریق دود خروجی و اتلافات حرارتی هدر می رود. جهت افزایش راندمان این توربین های گازی و صرفه جویی در ...

چکیده: با توجه به کاهش منابع زیرزمینی آبی و سوخت های فسیلی در دنیای امروز و همچنین در ایران جلوگیری از اتلاف انرژی و معرفی روش­های نوین در تهیه­ی آب شیرین قابل شرب از آب دریاجایگاهی خاص در دنیای آینده خواهد داشت. استفاده از روش­هایی چون روش های تبخیر – تقطیری می­تواند یکی از این روش­ها باشد. با توجه به بالا بودن راندمان حرارتی در سیکل­های ترکیبی موجب شده تا اقبال عمومی در جهان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک- تبدیل انرژی چکیده اهداف این پروژه در بر گیرنده ارائه راهکاری برای محاسبه ارزش حرارتی زباله بر اساس آگاهی از ترکیب زباله و همچنین پیشنهاد یک چرخه ترکیبی تولید توان زباله سوز با استفاده از بازیافت انرژی سرد گاز طبیعی مایع شده به همراه استفاده از گاز طبیعی حاصله به عنوان سوخت اضافی زباله سوز و انجام تحلیل پارامتری به ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديرت محيط زيست – اقتصاد محيط زيست سال تحصيلي 1385- 1386 چکيده     توليد برق فوايد زيادي براي جامعه دارد و در عين حال باعث صدمات جبران ناپذير و

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- قدرت چکیده آنالیز احتمالی پایداری دینامیک میکروگرید ها با در نظر گرفتن توربین های بادی در سال های اخیر نفوذ بالای منابع انرژی تجدید پذیر و مشخصا انرژی باد در شبکه های قدرت مسائل جدیدی را به وجود آورده است. یکی از مهمترین این مسائل، عدم قطعیت در توان تولیدی توسط توربین های بادی است. عدم قطعیت ایجاد شده توسط انرژی باد در ریزشبکه ها که ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ,,M.Sc,, مهندسی سیستم های انرژی– سیستم های انرژی یکی از مهمترین مسائل مربوط به محیط زیست در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، دفع مناسب گازهای هیدروکربنی زائد موجود در واحدها و مجتمع های صنعتی می باشد. از متداول ترین روش های موجود برای دفع ایمن این گازها، سوزاندن آنها در فلرها و رهاسازی در محیط می باشد. بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده های ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM .Sc) ) رشته: جغرافیای طبیعی - گرایش آب و هواشناسی سینوپتیک چکیده خسارات ناشی از دما های سرد بحرانی بویژه در اکوسیستم های طبیعی و مناطق پرجمعیت شهری در حال افزایش است. ایران مرکزی سرزمینی خشک و مستعد رخداد سرما بویژه طی زمستان است و فاقد منابع تعدیل کننده تنش های دما مانند منابع آب و پوشش گیاهی انبوه است. در تحقیق حاضر برای تعیین امواج سرمای ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

ثبت سفارش