پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک

word 5 MB 32591 175
1393 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک- تبدیل انرژی

    چکیده

    پوشش با لایه­های نازک نقش بسیار مهمی در صنایع نیم رسانا ها و تجهیزات میکروالکترومکانیک و نانوالکترومکانیک دارد. با اضافه کردن یک لایه­ نازک به سطح به علت تداخل امواج الکترومغناطیسی، خواص تشعشعی سطح کاملا متفاوت خواهد بود. در این پروژه با استفاده از روش­های الکترومغناطیسی، خواص تشعشعی یک ساختار چندلایه­ نازک محاسبه می­شود و با استفاده از الگوریتم ژنتیک و عملیات حرارتی شبیه­سازی شده، خواص چنین ساختاری با تغییر جنس و ضخامت لایه­ها با توجه به مسائل کاربردی بهینه­سازی می­شود.

    یکی از مسائل مورد بررسی در این پروژه خنک­کاری تشعشعی است. مشخص شده که در صورتیکه رطوبت بالا نباشد جو زمین در بازه­ 8 تا 13 میکرومتر به صورت یک چاه حرارتی عمل می­کند و درنتیجه در صورت استفاده ازیک پوشش انتخابگر، به گونه­ای که تبادل انرژی را به این بازه محدود کند می­توان بدون مصرف انرژی خنک­کاری انجام داد. استفاده از پوشش­هایی که امکان خنک­کاری تحت تابش مستقیم نور خورشید را مهیا کنند تا کنون به صورت یک چالش باقی مانده است. در این پروژه تعدادی پوشش معرفی شده، که به کمک آن­ها امکان خنک­کاری جزئی در حد 2 تا 3 درجه­ی سانتیگراد، تحت تابش مستقیم نور خورشید وجود دارد. همچنین تعداد زیادی پوشش بهینه برای خنک­کاری در شب معرفی شده است. به علاوه ایده­ی استفاده از پتاسیم بروماید پوشش­داده شده از دو طرف به عنوان یک پوشش بسیار مناسب برای خنک­کاری در شب برای اولین بار مطرح شده است. افت دما با استفاده از چنین پوششی حدود 123% افزایش خواهد داشت.

    همچنین ساختارهای بهینه جهت کاربرد به عنوان آینه­ حرارتی معرفی شده است. ضمن اینکه BaTiO3 به عنوان یک آینه­ حرارتی بسیار مناسب، برای اولین بار مورد بررسی قرار گرفته است.

     

     

    کلمات کلیدی: انتقال حرارت، لایه­های نازک، انتقال حرارت تشعشعی در ابعاد نانو، خواص تشعشعی، خنک ­کاری تشعشعی، آینه ­های حرارتی، بهینه­سازی

    توجه به کاربردهای وسیع لایه­های نازک، استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از ادوات  اپتیکی، الکترونیکی و تجهیزات مربوط به انرژی خورشیدی متداول شده­است. از طرفی، اطلاع از خواص تشعشعی ساختارهای چندلایه[1] شامل لایه­های نازک، در بسیاری از کاربردهای عملی مانند فرایندهای گرمایی سریع[2] (RTP) [1و2] و سلول­های خورشیدی حائز اهمیت کلیدی می­باشد. یافتن ضخامت بهینه­ لایه­ها جهت دستیابی به خواص تشعشعی مورد نظر، کاربردهای مهمی در تجهیزات خنک­کننده­ تشعشعی[3]، آینه­های حرارتی[4]، کلکتور های خورشیدی و سلول­های خورشیدی دارد، ولی با این وجود به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    لایه­های نازک در کاربردها معمولا به شکل ساختارهای چندلایه مطابق شکل 1-1 استفاده می­شوند

    اطراف آن (یا فقط در یک سمت) لایه­های نازک قرار دارند. یکی از ویژگی­های مهم این ساختارها قابل تنظیم بودن خواص تشعشعی آن­ها است. خواص تشعشعی چنین ساختارهایی به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه لیست می­شوند[3]:

    تعداد لایه­ها

    جنس لایه­ها

    نحوه­ چینش لایه­ها

    ضخامت لایه­ها

    زاویه­ برخورد

    دمای لایه­ها

    پلاریزاسیون پرتو برخوردی

    با توجه به تغییرات طیفی خواص تشعشعی این لایه­ها می­توان با استفاده از ترکیب­های متنوع از لایه­های مختلف، خواص تشعشعی را در بازه­های مختلف طول موج تغییر داد. در نتیجه  در صورتیکه جنس و ضخامت لایه­ها به درستی انتخاب شود، می­توان به کمک ساختارهای چندلایه­ نازک به پوشش­های انتخابگر متنوع دسترسی پیدا کرد.

    1-1خنک­کاری تشعشعی

    بخشی از انرژی گسیل شده از خورشید در جو زمین جذب می­شود که این خود منجر به گسیل انرژی از سوی جو خواهد شد. درنتیجه شار انرژی تشعشعی وارد بر سطح زمین، از 2 بخش تشعشع خورشید  و تشعشع آسمان  تشکیل شده است(شکل 1-2). در این شکل شار تشعشعی برحسب GW/m3 (شار انرژی بر واحد سطح در بازه­ی طول موج 1 میکرومتر معادل 1000 W/m2) و MW/m3 (شار انرژی بر واحد سطح در بازه­ی طول موج 1 میکرومتر معادل 1 W/m2) آورده شده است. حدود 95 درصد تشعشع خورشید در بازه 0.3-2.4  μm وارد می­شود در صورتیکه، تشعشع آسمان عمدتا در بازه­ 4-85  μm و کاملا در محدوده  مادون قرمز قرار می­گیرد. در صورتیکه رطوبت خیلی زیاد نباشد، در بازه­ 8-13  μm تشعشع آسمان بسیار کم است. در سایر طول موج­ها تشعشع آسمان تقریبا بر یک توزیع پلانک در دمایی در حدود 300 کلوین منطبق است. به بازه­ 8-13  μm پنجره­ اتمسفری[5]  گفته می­شود. در این بازه اتمسفر به صورت یک چاه حرارتی عمل می­کند و تشعشع گسیل شده از اجسام واقع در سطح زمین با تشعشع ورودی جو بالانس نمی­شود. این واقعیت مبنای خنک­کاری تشعشعی است. به این ترتیب خنک­کاری، بدون مصرف انرژی امکان پذیر خواهد بود[4]. این روش در نگهداری مواد غذایی و دارویی، تهیه­ آب خنک، خنک­کاری ساختمان­ها[5و6و7] و چگالش رطوبت هوا[8و9و10] کاربرد دارد.

    در صورتیکه یک جسم سیاه در طول شب در هوای آزاد قرار گیرد، بیشترین توان خنک­کاری قابل دسترسی خواهد بود. ولی به دلیل تبادل حرارت جابه­جایی با هوا امکان خنک­کاری بیشتر از 10-20 ºC امکان پذیر نیست[12]. با استفاده از یک پوشش جابه­جایی[6]، با کاهش ضریب انتقال حرارت جابه­جایی در حالت ایده­آل می­توان به دمایی حدود 30-40 ºC پایین­تر از محیط رسید. ولی خواص تشعشعی طیفی متفاوت پوشش نسبت به هوا باعث کاهش توان خنک­کاری می­شود. ضریب عبور یک پوشش ایده­آل باید در بازه­ 8-13  μm برابر با 1 و در سایر طول موج­ها برابر با صفر باشد. در طول روز شار تشعشعی قابل ملاحظه­ای در محدوده­  0.3-2.4  μmبر سطح زمین وارد می­شود، که خنک­کاری را بسیار سخت می­کند. بنابراین یک پوشش ایده­آل برای خنک­کاری در روز علاوه بر شرایط قبلی باید ضریب بازتاب بسیار بالایی در محدوده­ تشعشع خورشید داشته باشد.

    هدف بخش عمده­ فعالیت­های 3 دهه­ اخیر، دستیابی به یک پوشش مناسب برای خنک­کاری تحت نور مستقیم خورشید بوده است، ولی این مسئله همچنان به صورت یک چالش باقی مانده است.

    1-2آینه­های حرارتی

    منظور از آینه­ حرارتی پوششی است که به نور مرئی اجازه­ عبور می­دهد در حالیکه، از انتقال حرارت تشعشعی در محدوده­ مادون قرمز جلوگیری می­کند. در نتیجه با استفاده از چنین پوششی علاوه بر تأمین نور مورد نیاز برای روشنایی ساختمان، از اتلاف انرژی به صورت تشعشعی جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این چنین پوشش­هایی در بالا بردن جذب انرژی در سلول­های خورشیدی و کلکتورهای خورشیدی کاربرد خواهند داشت. ضریب عبور در محدوده­ نور مرئی ( 0.4-0.7 μm) و ضریب بازتاب در محدوده­ مادون قرمز (طول موج­های بالاتر از 0.7 μm) برای یک آینه­ حرارتی ایده­آل، برابر با یک است[4و13].

    1-3تعریف مسئله

    در پژوهش حاضر خواص تشعشعی یک ساختار چندلایه با تغییر دادن جنس لایه­ها، ترتیب چینش لایه­ها، ضخامت لایه­ها و تعداد لایه­ها بهینه­سازی می­شود. بهینه سا­زی با توجه به مسائل کاربردی و در یک یا چند بازه­ طول موج انجام خواهد شد.

    در پروژه­ حاضر ساختارهای بهینه جهت کاربرد در خنک­کاری تشعشعی و آینه­های حرارتی معرفی خواهد شد. همچنین ساختار­های لایه نازک با ضرایب جذب، بازتاب و عبور ماکزیمم در محدوده­ تشعشع خورشید معرفی خواهد شد. چنین ساختارهایی می­توانند در کلکتور­های خورشیدی، سلول­های خورشیدی و آب­گرمکن­های خورشیدی کاربرد داشته باشند.

    1-4اهداف پژوهش

    اهداف این مطالعه عبارتند از:

    < >محاسبه­ خواص تشعشعی یک ساختار چندلایه­ نازکمعرفی پوشش­های لایه نازک بهینه برای کاربردهای متنوع با در نظر گرفتن محدوده­ وسیعی از مواد مختلفارائه­ی یک بررسی تئوری جامع در مورد خنک­کاری تشعشعی و استفاده از پوشش­های لایه نازک به عنوان پوشش جابه­جایی[7]معرفی پوشش­های بهینه جهت خنک­کاری تشعشعی در روز و شبمعرفی ساختارهای بهینه جهت کاربرد به عنوان آینه­ حرارتی1-5روش انجام پژوهش

    در این پروژه بهینه سازی با استفاده از دو روش الگوریتم ژنتیک[8] و عملیات حرارتی شبیه­سازی شده[9] انجام خواهد شد. خواص تشعشعی ساختار­های چند لایه­ نازک با استفاده از روش­های الکترومغناطیسی محاسبه می­شود.

    پس از نوشتن کد محاسباتی و وارد کردن ضرایب شکست و استهلاک[10] مواد مختلف مدل محاسبه­ خواص یک ساختار چند لایه نازک تهیه می­شود. سپس با تعریف یک تابع هدف بر اساس فیزیک مسئله، بهینه­سازی به کمک 2 روش یاد شده انجام می­شود.

    در فصل دوم برخی از پژوهش­های قبلی انجام شده، مرور می­شود. در این فصل مهم­ترین پژوهش­های تجربی و تئوری انجام­شده در زمینه­ خنک­کاری تشعشعی و آینه­های حرارتی شرح داده می­شود. در فصل سوم نحوه­ محاسبه­ خواص تشعشعی برای یک ساختار چندلایه مورد بحث قرار می­گیرد. مدلسازی فیزیکی مسائل به همراه روش بهینه­سازی در فصل چهارم مورد مورد بحث قرار می­گیرد و تابع هدف برای هر مسئله معرفی می­شود. نتایج بهینه­سازی به همراه کلیه­ پوشش­های بهینه در فصل پنجم آورده شده است. در فصل ششم نتیجه­گیری و جمع­بندی نهایی نتایج همراه با ارائه پیشنهادهایی ارائه شده است.

     

      (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     

    Abstract

    Thin film coatings have a very important role in semiconductor technologies, optical devices, spectral selective coatings and other Micro/nano electromechanical applications. Due to wave interference, by adding a thin film coating to a surface, radiative properties will be completely different. Radiative properties of a thin film multilayer structure depends on many factors. Material, Thickness and Temperature of layers are the most important factors. In current project radiative properties of thin film multilayers are calculated using electromagnetic methods and material and thickness of each layer are optimized for desired applications, using Simulated Annealing and Genetic Algorithm in MATLAB software.

    Passive cooling is one of the investigated applications. If humidity is not too high, the atmosphere will act as a heat-sink in 8-13 µm waveband, which is called "atmospheric window". If energy transfer is limited in this waveband, by using an spectral selective coating, cooling can be possible without any energy consumption. Applications are food and medicine storage, roof cooling in dry climates and condensing atmospheric water. Maximum Cooling Power is accessible by placing an object under bare sky at night, But a convective shield is required to reduce convective heat transfer to ambient and increase temperature drop. Due to high Solar irradiance during day, passive cooling can be very difficult under direct sunlight. Preparing a proper convective shield for passive cooling during day is still an unsolved challenge in material science. Considering Cooling Power as objective function in Optimization, 15 different thin film multilayer structures are introduced for passive cooling during day in this project. Based on calculations a small temperature drop about 2-3 ºC, can be possible under direct sunlight by using some of introduced thin film multilayers. Temperature drop at night can be increased up to 105% by using these structures.

    12 optimized thin film multilayers are also introduced for passive cooling at night. Based on calculations temperature drop can be increased up to 120% by using introduced structures.

    Using a layer of KBr or NaF (with hight solubility in water) coated from both sides with thin films is introduced for the first time as a very proper convective shield for passive cooling at night, which will result in 123% increase in temperature drop.

    Preparing a suitable Heat Mirror is another investigated application in this project. Heat Mirror is an special kind of glass with high Transmittance in visible range and high Reflectance in infra-red region, to prevent radiative heat transfer with ambient and decrease heat loss as much as possible. 6 optimized thin film multilayer structures are introduced to modify radiative properties of a single layer of SiO2  for use as a Heat Mirror. Reflectance of SiO2 in infra-red region can be increased up to 415% by using proper thin film coatings. BaTiO3 is also introduced as a proper Heat Mirror for the first time.

    20 optimized structures are also introduced, with maximum absorptance in solar region. Such high absorptance structures can be used in Solar Collectors and Solar Cells. Simillar structures are also introduced with maximum transmittance and maximum reflectance in solar region.

                                                                                                                                            

    Keywords:

    Heat Transfer, Thin Films, Nano-scale Radiative Heat Transfer, Thermal Radiative Properties, Passive Cooling, Heat Mirrors, Optimizati

  • فهرست:

    فهرست اشکال هشت

    فهرست جداول شانزده

    فهرست علائم و نمادها هجده

    چکیده. 1

    فصل اول: مقدمه. 2

    1-1    پیشگفتار. 2

    1-2    خنک کاری تشعشعی.. 4

    1-3    آینه های حرارتی.. 5

    1-4    تعریف مسئله. 5

    1-5    اهداف پژوهش.... 6

    1-6    روش انجام پژوهش.... 6

    فصل دوم: مروری بر کارهای انجام شده. 7

    2-1    کارهای انجام شده قبلی.. 7

    فصل سوم: محاسبه خواص تشعشعی لایه های نازک.. 24

    3-1    ضریب شکست و بردار موج مختلط... 24

    3-2    پولاریزاسیون s و p.. 25

    3-3    محاسبه خواص تشعشعی سطح مشترک دو محیط... 25

    3-4    محاسبه خواص تشعشعی یک لایه ضخیم.. 27

    3-5    محاسبه خواص تشعشعی یک لایه نازک... 29

    3-6    محاسبه خواص تشعشعی یک ساختار چند لایه. 31

    3-6-1     پلاریزاسیون s. 31

    3-6-2     پلاریزاسیون p.. 33

    3-7    محاسبه خواص تشعشعی یک ساختار چند لایه شامل یک لایه ضخیم.. 34

    فصل چهارم: مدلسازی و روش بهینه سازی. 37

    4-1    خنک کاری تشعشعی.. 37

    4-2    آینه های حرارتی.. 42

    4-3    ضریب جذب ماکزیمم در محدوده تشعشع خورشید.. 43

    4-4    ضریب عبور ماکزیمم در محدوده تشعشع خورشید.. 43

    4-5    ضریب بازتاب ماکزیمم در محدوده تشعشع خورشید.. 44

    4-6    روش بهینه سازی.. 44

    4-6-1     الگوریتم ژنتیک.... 44

    شش

     

    4-6-2     روش عملیات حرارتی شبیه سازی شده 46

    فصل پنجم: ارائه و تحلیل نتایج.. 49

    5-1    اعتبارسنجی محاسبات... 49

    5-2    خنک کاری تشعشعی.. 53

    5-2-1     خنک کاری در طول روز. 53

    5-2-2     خنک کاری در شب... 68

    5-2-3     خنک کاری با استفاده از مواد با قابلیت انحلال در آب... 76

    5-3    آینه های حرارتی.. 81

    5-3-1     لایه ضخیم SiO2. 82

    5-3-2     لایه ضخیم BaTiO3. 88

    5-4    ضریب جذب ماکزیمم در محدوده تشعشعی خورشید.. 97

    5-4-1     ضریب جذب ماکزیمم سلولهای خورشیدی لایه نازک.... 101

    5-5    ضریب بازتاب ماکزیمم در محدوده تشعشعی خورشید.. 103

    5-6    ضریب عبور ماکزیمم در محدوده تشعشعی خورشید.. 104

    فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهاد. 105

    6-1    نتیجه گیری.. 105

    6-2    پیشنهاد برای پژوهش های آتی.. 106

    پیوست 1: نحوه محاسبه خواص تشعشعی به کمک نظریه الکترودینامیک     ........................................................................108

    پ1-1     معادلات مکسول............................................................................................................................................108

    پ1-2     معادله موج..............                ......................................................................................................................................110

    پ1-2-1                فرض هدایت الکتریکی صفر...                ......................................................................................................................110  

    پ1-2-2                فرض هدایت الکتریکی غیر صفر............ .......................................................................................................113

    پ1-3     بردار پویینتینگ..............................................................................................................................................114

    پ1-4     محاسبه خواص تشعشعی سطح مشترک دو محیط................... ........................................................................117

    پ1-4-1                پلاریزاسیون s......... ......................................................................................................................................117

    پ1-4-2                پلاریزاسیون p......... ......................................................................................................................................120

    پ1-5     محاسبه خواص تشعشعی یک ساختار چند لایه.......  .......................................................................................123

    پ1-5-1                پلاریزاسیون s......... ......................................................................................................................................123

    پ1-5-2                پلاریزاسیون p...............................................................................................................................................127

    پیوست 2: نمودارهای خواص تشعشعی ساختارهای بهینه. 130

    پ2-1-نمودارهای ساختارهای بهینه خنک کاری در روز. 130

    پ2-2-نمودارهای ساختارهای بهینه خنک کاری در شب... 144

    هفت

     

    پ2-3-نمودارهای ساختارهای بهینه آینه حرارتی.. 150

    پ2-4-نمودارهای ساختارهای بهینه با ضریب جذب بالا.. 156

     مراجع. 162

     

    منبع:

     

    [1]       P.J. Timans, J. Li, N. Acharya, "Rapid Thermal Processing", Handbook of Semiconductor Manufacturing Technology, Y. Nishi and R. Doering (eds.), Marcel Dekker, Inc., New York , 2000

    [2]       Z.M. Zhang, "Surface Temperature Measurement Using Optical Techniques", Annual Review of Heat Transfer, Vol. 11 (2000) 351-411

    [3]      سید امیر عباس علومی «مطالعه پارامتری خواص تشعشعی ساختارهای چند لایه ای بسیار نازک» ، رساله دکتری ، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیک، 1389

    [4]       C.G. Granqvist, "Solar energy materials", Advanced Materials, Vol. 15, Issue 21 (2003) 1789-1803

    [5]       M.Muselli, "Passive cooling for air-conditioning energy savings with new radiative low-cost coatings", Energy and Buildings, Vol. 42, Issue 6 (2010) 945-954

    [6]       A.R. Gentle, J.L.C. Aguilar, G.B. Smith, "Optimized cool roofs: Integrating albedo and thermal emittance with R-value", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 95, Issue 12 (2011) 3207-3215

    [7]       A.R. Gentle, K.L. Dybdal, G.B. Smith, "Polymeric mesh for durable infra-red transparent convection shields: Applications in cool roofs and sky cooling", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 115 (2013) 79-85

    [8]       T.M.J. Nilsson, W.E. Vargas, G.A. Niklasson, C.G. Granqvist, "Condensation of water by radiative cooling", Renewable Energy, Vol. 5, Issue 1-4 (1994) 310-317

    [9]       M. Muselli, D. Beysens, J. Marcillat, I. Milimouk, T. Nilsson, A. Louche, "Dew water collector for potable water in Ajaccio (Corsica Island, France)", Atmospheric Research, Vol. 64, Issue 1-4 (2002) 297-312

    [10]     A.F.G. Jacobs, B.G. Heusinkveld, S.M. Berkowicz, "Passive dew collection in a grassland area, The Netherlands", Atmospheric Research, Vol. 87, Issue 3-4 (2008) 377-385

    [11]     T.M.J. Nilsson, G.A. Niklasson, "Optimization of optical properties of pigmented foils for radiative cooling applications: model calculations", Optical Materials Technology for Energy Efficiency and Solar Energy Conversion X (1991) 169-182

    [12]     C.G. Granqvist, A. Hjortsberg, T.S. Eriksson, "Radiative cooling to low temperatures with selectively IR-emitting surfaces", Thin Solid films, Vol. 90 (1982) 187-190

    [13]     M.F. Al-Kuhaili, A.H. Al-Aswad, S.M.A. Durrani, I.A. Bakhtiari, "Transparent heat mirrors based on tungsten oxide–silver multilayer structures", Solar Energy, Vol. 83, Issue 9 (2009) 1571-1577

    [14]     Fu, Ceji, Zhang, Zhuomin M. and Tanner, David B., “Radiative Properties of Multilayer Thin Films with Positive and Negative Refractive Indexces”, ASME International Mechanical Engineering Congress & Exposition, New Orleans, Louisiana, 2002.

    [15]     N. M. Ravindra, K. Ravindra, S Mahendra, B. Sopori, A.T. Fiory, "Modeling and Simulation of Emissivity of Silicon-Related Materials and Structures", Journal of Electronic Materials, Vol. 32, No. 10 (2003) 1052-1058

    [16]     B.J. Lee, Z.M. Zhang, E.A. Early, D.P. DeWitt, B.K. Tsai, "Modeling Radiative Properties of Silicon with Coatings and Comparison with Reflectance Measurements", Journal of Thermophysics and Heat Transfer, Vol. 19, No4 (2005) 558-565, 2005.

    [17]     H.J. Lee, B.J. Lee, Z.M. Zhang, "Modeling the radiative properties of semitransparent wafers with rough surfaces and thin-film coatings", Journal of Quantitative Spectroscopy & Radiative Transfer , Vol. 93 (2005) 185–194

    [18]     T. Böhnke, H. Kratz, A. Hultåker, J. Köhler, M. Edoff, A. Roos, C.G. Ribbing, G. Thornell, "Surfaces with high solar reflectance and high thermal emittance on structured silicon for spacecraft thermal control", Optical Materials, Vol. 30 (2008) 1410–1421

    [19]     B. J. Lee and Z. M. Zhang, "Rad-Pro: effective software for modeling radiative properties in rapid thermal processing", in Proc. 13th IEEE Annu. Int. Conf. Adv. Thermal Processing of Semiconductors (RTP’2005), pp. 275–281, Santa Barbara, CA, October 4–7, 2005.

    [20]     E.M. Lushiku, T.S. Eriksson, A. Hjortsberg, C.G. Granqvist, "Radiatiove cooling to low temperatures with selectively  infrared-emitting gases", Solar and Wind technology, Vol. 1, Issue 2 (1984) 115-121

    [21]     T.S. Eriksson, E.M. Lushiku, C.G. Granqvist, "Materials for radiative cooling to low temperature", Solar Energy Materials, Vol. 11, Issue 3 (1984) 149-161

    [22]     T.S. Eriksson, S.J. Jiang, C.G. Granqvist, "Surface coatings for radiative cooling applications: Silicon Dioxide and Silicon Nitride made by reactive rf-sputtering", Solar Energy Materials, Vol. 12 (1985) 319-325

    [23]     T.M.J. Nilsson, G.A. Niklasson, C.G. Granqvist, "A solar reflecting material for radiative cooling applications: ZnS pigmented polyethylene", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 28, Issue 2 (1992) 175-193

    [24]     D.M. Diatezua, P.A. Thiry, A. Dereux, R. Caudano, "Silicon oxynitride multilayers as spectrally selective material for passive radiative cooling applications", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 40, Issue 3 (1996) 253-259

    [25]     M. Tazawa, P. Jin, S. Tanemura, "Thin film used to obtain a constant temperature lower than the ambient", Thin Solid Films, Vol. 281-282 (1996) 232-234

    [26]     T. Engelhard, E.D Jones, I. Viney, Y. Mastai, G. Hodes, "Deposition of tellurium films by decomposition of electrochemically-generated H2Te: application to radiative cooling devices", Thin Solid Films, Vol. 370, Issue 1-2 (2000) 101-105

    [27]     Z. Liang, H. Shen, J. Li, N. Xu, "Microstructure and optical properties of silicon nitride thin films as radiative cooling materials", Solar Energy, Vol. 72, Issue 6 (2002) 505-510

    [28]     K.D. Dobson, G. Hodes, Y. Mastai, "Thin semiconductor films for radiative cooling applications", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 80, Issue 3 (2003) 283-296

    [29]     M. Benlattar, E.M. Oualim, M. Harmouchi, A. Mouhsen, A. Belafhal, "Radiative properties of cadmium telluride thin film as radiative cooling materials", Optics Communications, Vol. 256, Issue 1-3 (2005) 10-15

    [30]     M. Benlattar, E.M. Oualim, T. Mouhib, M. Harmouchi, A. Mouhsen, A. Belafhal, "Thin cadmium sulphide film for radiative cooling application", Optics Communications, Vol. 267, Issue 1 (2006) 65-68

    [31]     T. Mouhib, A. Mouhsen, E.M. Oualim, M. Harmouchi, J.P. Vigneron, P. Defrance, "Stainless steel/tin/glass coating as spectrally selective material for passive radiative cooling applications", Optical Materials, Vol. 31, Issue 4 (2009) 673-677

    [32]     S.N. Bathgate, S.G. Bosi, "A robust convection cover material for selective radiative cooling applications", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 95, Issue 10 (2011) 2778-2785

    [33]     E. Valkonen, B. Karlsson, "Optimization of metal-based multilayers for transparent heat mirrors", Energy Research, Vol. 11 (1987) 397-403

    [34]     Z.C. Jin, I. Hamberg, C.G. Granqvist, B.E. Sernelius, K.F. Berggren, "Reactively sputtered ZnO: Al films for energy-efficient windows", Thin Solid Films, Vol. 164 (1988) 381-386

    [35]     C.Choudhury, K. Sehgal, "Chemical vapour deposited SnO2:Sb heat mirror coatings for cylindrical solar collectors", Energy Conversion and Management, Vol. 29, Issue 4 (1989) 265-272

    [36]     K.E. Andersson, M. Veszelei, A. Roos, "Zirconium nitride based transparent heat mirror coatings - preparation and characterisation", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 32, Issue 2 (1994) 199-212

    [37]     X. Zhang, S. Yu, M. Ma, "ZnS/Me heat mirror systems", Solar Energy Materials and Solar Cells, Vol. 44, Issue 3 (1996) 279-290

    [38]     C. Jie, G. Xin-shi, H. Xing-fang, "Single-layer heat mirror films and an improved method for evaluation of its optical and radiative properties in infrared", Solar Energy Materials & Solar Cells, Vol. 55 (1998) 323-329

    [39]     M. Tazawa, M. Okada, K.Yoshimura, S. Ikezawa, "Photo-catalytic heat mirror with a thick titanium dioxide layer", Solar Energy Materials & Solar Cells, Vol. 84, Issue 1-4 (2004) 159-170

    [40]     G. Alvarez, J.J. Flores, J.O. Aguilar, O. Gomez-Daza, C.A. Estrada, M.T.S. Nair, P.K. Nair, "Spectrally selective laminated glazing consisting of solar control and heat mirror coated glass: preparation, characterization and modelling of heat transfer", Solar Energy, Vol. 78, Issue 1 (2005) 113-124

    [41]     G.H. Dobrikov, M.M. Rassovska, N.M. Andreev, S.I. Boyadzhiev, K.A. Gesheva, T.M. Ivanova, P.S. Sharlandjiev, D.I. Nazarowa, "Development of transparent heat mirrors based on metal oxide thin film structures", Thin Solid Films, Vol. 518, Issue 4 (2009) 1091-1094

    [42]     M.F. Al-Kuhaili, A.H. Al-Aswad, S.M.A. Durrani, I.A. Bakhtiari, "Energy-saving transparent heat mirrors based on tungsten oxide–gold WO3/Au/WO3 multilayer structures", Solar Energy, Vol. 86, Issue 11 (2012) 3183-3189

    [43]     Klaver, A., Metselaar, J.W., Zeman, M, Proceedings of 20th European PhotoVoltaicSolar Energy Conference, Barcelona, Spain,  p. 1612, June 6–10, 2005.

    [44]     E.J. Simburger, J.H. Matsumoto, T.W. Giants, "Mater. Sci. Eng., B, Solid-State Mater", Adv.Technol. ,Vol. 116 (2005)

    [45]     K.i Shimazaki, M. Imaizumi , K. Kibe, "SiO2 and Al2O3/SiO2 coatings for increasing emissivity of Cu(In, Ga)Se2 thin-film solar cells for space applications", Thin Solid Films 516 (2008) 2218–2224

    [46]     S. Hajimirza, G. El Hitti, A. Heltzel, J. Howell, “Using inverse analysis to find optimum nano-scale radiative surface patterns to enhance solar cell performance.” International Journal of Thermal Sciences xxx (2012) 1-10

    [47]     Z.M. Zhang, "Nano/Microscale Heat Transfer", McGraw-Hill, 2007

    [48]     D.J. Griffiths, "Introduction to Electrodynamics", 3rd Edition, Prentice Hall, 1999

    [49]     R. Siegel, J.R. Howell, "Thermal Radiation Heat Transfer", 4th edition, Taylor & Francis, 2002

    [50]     Y.A. Çengel, "Heat Transfer: A Practical Approach", 3rd Edition, McGraw-Hill, 2007

    [51]     Website for NREL’s AM 1.5 Standard Dataset: http://rredc.nrel.gov/solar/spectra/am1.5/ASTMG173/ASTMG173.html, accessed August 19, 2014

    [52]     E.D. Palik, "Handbook of Optical Constants of Solids",Vol. 1-2, Academic Press, 1998

    [53]     S.S. Rao, "Engineering Optimization: Theory and Practice", 4th Edition, John Wiley & Sons, 2009

    [54]     D.E. McCarthy, "The Reflection and Transmission of Infrared Materials: 1, Spectra from 2 50 Microns", Applied Optics, Vol. 2, Issue 6 (1963) 591-595

    [55]     W.W.Gregg, K.L. Carder, "A simple spectral solar irradiance model for cloudless maritime atmospheres", Limnology And Oceanography, Vol. 35, Issue 8 (1990) 1657-1675

    [56]     L.T. Wong, W.K. Chow, "Solar radiation model", Applied Energy, Vol. 69 (2001) 191-224

    [57]     B B.C. Smith, "Fundamentals of Fourier Transform Infrared Spectroscopy", 2nd edition, Taylor & Francis, 2011

    [58]     G.H. Bauer, "Thin film solar cell materials", Applied Surface Science, Vol. 70-71 (1993) 650-659

    [59]     J. Sharp, D. Pulfrey, G.A. Umana-Membreno, L. Faraone, J.M. Dell, "Modeling and Design of a Thin-Film CdTe/Ge Tandem Solar Cell", Journal of Electronic Materials, Vol. 41, Issue 10 (2012) 2759-2765


موضوع پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, نمونه پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, جستجوی پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, فایل Word پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, دانلود پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, فایل PDF پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, تحقیق در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, مقاله در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, پروژه در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, پروپوزال در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, تز دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, پروژه درباره پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی خواص تشعشعی لایه های نازک

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد برق گرایش الکترونیک چکیده اندازه­گیری و کنترل دقیق دما در سیستم­های صنعتی و پژوهشی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و کارکرد صحیح برخی ابزارهای صنعتی و آزمایشگاهی فقط در محدوده مکانی مشخص با تعداد کانال کم (حداکثر 8 کانال) امکان پذیر می­باشد. بنابراین تصمیم به ساخت سامانه اندازه­گیری دمای 64 کاناله با اهداف اندازه­گیری با دقت حداکثر 0.25 درجه ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه دکترا رشته مهندسی مکانیک- گرایش ساخت و تولید : مزایای استفاده از فرآیندهای نیمه­جامد کاهش میزان تخلخل­های گازی و انقباضی و اصلاح ریزساختار است که بهبود خواص مکانیکی قطعه را بدنبال دارد. در این تحقیق از روش سطح شیب­دار خنک­شونده به منظور تولید شمشال­های اولیه استفاده شده است. هدف اصلی این مرحله تولید شمشالی با ریزساختار مطلوب از نظر کوچکترین اندازه دانه و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته برق مخابرات (میدان) در این پایان­نامه، یک آنتن میکرواستریپی پچ با تغییراتی بسیار موثر در صفحه زمین و بخش تشعشعی آن جهت افزایش کارآیی، ایجاد حالات متنوع از پاسخ فرکانسی و امکان کنترل این حالات مورد مطالعه قرار می­گیرد. تغییرات اعمال شده بر روی این آنتن باعث ایجاد یک ساختار جدید از آنتن­های میکرواستریپی شده که فرمتی شبیه آنتن پچ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش طراحی کاربردی چکیده در این پایان‌نامه، در زمینه فناوری خلأ، اهمیت، کاربرد و نقش این فناوری در صنعت و پیشبرد تحقیقات علمی، اصطلاحات فنی مرتبط با این فناوری، انواع پمپ‌های خلأ، کاربردها، مزیت و معایب هر یک از پمپ‌های خلأ، اهمیت مطالعه پمپ توربومولکولی محوری و کارهای انجام شده در این زمینه، مطالبی ارائه شده است. تمرکز عمده بر روش‌های شبیه‌سازی جریان ...

پایان­نامه کارشناسی­ ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر چکیده رزین­ های فنولیک دارای پایداری ابعادی، حرارتی، مقاومت شیمیایی و خوردگی بسیار عالی هستند. همچنین مواد فرار تولید شده در حین تخریب حرارتی این رزین دارای سمیت پایین بوده و علاوه بر این دارای ذغال گذاری بالا می­باشد. رزین­های فنولیک به علت دارا بودن خواص مطلوب ذکر شده کاربردهای فراوانی در حوزه­هایی مانند قطعات داخلی هواپیماهای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق (مخابرات سیستم) چکیده بهینه­سازی جایگذاری گره­ها در محیط­های مختلف برای شبکه­های حسگرفراپهن­باند مکان­یاب سیستم­های مکان­یاب به سیستم­هایی گفته می­شود که بتوانند مکان یک جسم را در یک فضا تشخیص دهند. اینگونه سیستم­ها معمولا با استفاده از ارتباطات رادیویی، فاصله دو جسم را تشخیص داده و بعد از چندین اندازه­­­گیری از گره­های مختلف، مکان جسم ...

فصل اول 1-1-مقدمه: سیالات رایج نظیر آب، روغن ها و اتیلن گلیکول که معمولاً به عنوان واسط انتقال حرارت مورد استفاده قرار می گیرند، توانایی محدودی از لحاظ خواص حرارتی دارند که اولین مانع برای فشرده کردن و بالا بردن راندمان مبدلهای حرارتی می باشد .یکی از روش های بهبود انتقال حرارت افزودن ذرات به سیال است .این روش در مورد سیالاتی که از ذرات با اندازه میلیمتر یا میکرومتر استفاده می ...

ثبت سفارش