پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل

word 9 MB 32605 200
1393 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۷۰,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ,,M.Sc,,

    مهندسی سیستم های انرژی– سیستم های انرژی

    یکی از مهمترین مسائل مربوط به محیط زیست در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، دفع مناسب گازهای هیدروکربنی زائد موجود در واحدها و مجتمع های صنعتی می باشد. از متداول ترین روش های موجود برای دفع ایمن این گازها، سوزاندن آنها در فلرها و رهاسازی در محیط می باشد. بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی یکی از دغدغه های اساسی این صنایع بوده و از آنجایی که عمده ترین راه اتلاف انرژی در پالایشگاه های موجود در کشور و به طور کلی تمامی مراکز دارای سیستم های فلرینگ مانند: چاه های نفت، پالایشگاه های نفت و گاز، واحدهای فرآیندی، کارخانه های مواد شیمیایی، زباله سوزها و ...، همین سیستم فلرینگ بوده و عمدتا بیشترین میزان آلاینده های زیست محیطی نظیر CO2 نیز از همین سیستم متصاعد می گردد، توجه به بهینه سازی عملکرد و اصلاح این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.  بخش قابل توجه گازهای ارسالی به فلرها، ترکیباتی مانند: گاز طبیعی، اتیلن، پروپیلن، برش های چهار کربنه و هیدروژن بوده که از لحاظ اقتصادی بسیار با ارزش می باشند. می توان به کمک طراحی یک سیستم خاص جمع آوری و بازیافت گاز، میزان فلرینگ یک واحد صنعتی نظیر یک پالایشگاه را به طور چشمگیری کاهش داده و از این طریق گازهایی که تاکنون سوزانده می شدند را جمع آوری و سپس به عنوان خوراک واحدهای فرآیندی و سوخت گازی برای سیستم های موجود در واحد تبدیل نمود. پیرو این فرآیند آلودگی ناشی از سوختن گازها نیز به طور محسوسی کاهش خواهد یافت. علیرغم مزایای اقتصادی فراوان استفاده از سیستم های بازیافت گازهای فلر، عملیاتی کردن این ایده، به خصوص در واحدهای فرآیندی موجود در کشور با پیچیدگی های خاصی در رابطه با تکنولوژی های مورد نیاز، نظیر سیستم های متراکم سازی )به عنوان مثال کمپرسور با رینگ مایع(، و از سوی دیگر عدم صرفه اقتصادی بکارگیری این فناوری های گرانقیمت جهت بازیافت گازهایی که به طور متداول به عنوان ضایعات سوزانده می شوند، مواجه است. لذا با توجه به موارد فوق الذکر، بررسی سیستم های موجود جهت بازیافت گاز فلر مورد مطالعه قرار گرفت و بر پایه تکنولوژی های متداول و قابل دسترس یک سیستم بازیابی گاز فلر که دارای عملکردی قابل قبول به لحاظ فنی و توجیه بالای اقتصادی می باشد توسعه داده شد. در این طرح مدنظر است، به کمک طراحی یک سیستم خاص فشرده سازی با استفاده از تکنولوژی جت کمپرسور گاز و تکنولوژی های جداسازی و تصفیه متداول، میزان فلرینگ را به طور چشمگیری کاهش داده و امکان جداسازی و بازیابی ترکیبات با ارزش از گاز فلر در داخل واحد مهیا گردد. آنالیز اقتصادی سیستم بازیافت گازهای ارسالی به فلر از دیگر مبحث مورد بررسی در تحقیق حاضر می باشد. ارائه روش کاربردی و توجیه پذیر اقتصادی متراکم سازی با فناوری اجکتور گازی در سیستم مناسب جهت بازیافت گازهای ارسالی به فلر در مراکز فرآیندی با مقادیر فلرینگ نسبتا کم و دارای درصد پائین متان، فارغ از میزان پیچیدگی ساختار فرآیند واحد مورد مطالعه، دستاورد اصلی تحقیق حاضر می باشد.

    -  مقدمه

    پرداختن به موضوع فلر از دو جهت کلی دارای اهمیت می باشد. اول آنکه گازهای ارسالی به فلر، گازهای با ارزش اقتصادی قابل توجهی می باشد و نکته دوم تاثیرات مخرب زیست محیطی ناشی از احتراق گازهای مذکور است [1] . کشور عزیزمان ایران با داشتن مخازن عظیم نفت و گاز و همچنین تاسیسات گسترده در بخش های بالادستی، میان دستی و پائین دستی مقادیر قابل توجهی از گازهای با ارزش را در فلرها به گازهای مخرب برای محیط زیست تبدیل می نماید. اگرچه اقدامات گسترده ای با هدف کاهش تلفات این سرمایه ملی در کشور به عمل آمده است اما هنوز ضرورت ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه وجود داشته که در طرحی جامع قابل بررسی است. از این رو مدیریت تولید و کاهش گازهای فلر بستر مناسبی برای انجام فعالیت های علمی، تحقیقاتی و کاربردی نه تنها در سطح کشور بلکه در کل دنیا می باشد.

     

    -2-1  تعریف مسئله

    بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی یکی از دغدغه های اساسی صنایع، خصوصا صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است و تاکنون روش های گوناگونی چه در مرحله طراحی اولیه و چه در مرحله اصلاح واحدهای موجود، بررسی و مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از مهمترین مسائل مربوط به محیط زیست در این صنایع، دفع مناسب گازهای هیدروکربنی زائد موجود در واحدها و مجتمع های صنعتی است. از متداولترین روش های موجود، رهاسازی و سوزاندن این گازهاست. روش

    ها و تجهیزات متفاوتی جهت انجام این کار موجود می باشد، که بنا به ماهیت های متفاوت این مواد می توان از آنها استفاده نمود.  متداولترین نوع این تجهیزات، فلرهاهستند.  فلرها تجهیزات مناسبی برای دفع ایمن گازهای زائد توسط احتراق و رهاسازی آنها در محیط می باشند [2] .

    فلر دودکش یا لوله عمود امتداد یافته ای است که به عنوان یکی از قسمت های ضروری در چاه های نفت، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها ، کارخانه های مواد شیمیایی، زباله سوزها و سایر واحدهای فرآیندی جهت سوزاندن گازها و مایعات زائد، قابل اشتعال و سمی تخلیه شده، بکار میرود و می تواند از بروز خطرات آتش سوزی ها، انفجار و صدمه دیدن کارکنان جلوگیری نماید. در واقع فلر مواد قابل اشتعال، سمی و بخارات خورنده را به ترکیبات کم ضررتر تبدیل می نماید و از عمده ترین روش های ایمن سازی دستگاه های صنعتی در مقابل ازدیاد فشار می باشد.[3] و [4].

    فلر دهی فرآیند سوختن و احتراقی است که در آن مواد آلی و گازهای اضافی سوختنی قبل از آنکه مشکلی برای تاسیسات بوجود آورند از کلیه قسمت های واحد توسط شبکه ای از خطوط لوله به منطقه ای با فاصله مناسب از واحدهای عملیاتی ارسال شده و بصورت کنترل شده ای سوزانده می شوند.  فلرها همواره حین فعالیت گرما و صدا تولید می کنند.  میزان و نوع گازهای انتشار یافته از فلر به محیط زیست تابع راندمان احتراق و نوع گازهای ارسالی به فلر می باشد [5].

    سیستم فلر بطور کلی در سه حالت مختلف از شرایط عملیاتی واحد، گازهای دریافتی را میسوزاند:

    1) شرایط عادی کارخانه: در این حالت گازهای آزاد شده از برخی فرایندها به همراه گازهای تخلیه در فلر سوزانده شده و معمولاً احتراقی بدون دود، صدا و نور به دنبال دارد. محصولات احتراق در این شرایط اغلب بخار آب، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد میباشد. در این شرایط امکان بازیافت برخی از گازها پس از فشرده سازی مجدد به عنوان سوخت وجود دارد.

    2) شرایط آشفتگی واحد: این شرایط در هنگام راه اندازی یا توقف کامل کارخانه بوجود آمده و حجم گازهای ارسالی به فلر بیش از شرایط عادی میباشد.

    3)شرایط اضطراری واحد: در مواقعی که حوادثی نظیر نقص فنی دستگاه یا قطع جریان برق اتفاق میافتد، مقداری از گازها به صورت ناخواسته به فلر ارسال میشود. از آنجا که در این حالت تنظیم نسبت سوخت و هوا نامناسب میباشد لذا شعله های سیاه و پر دود ایجاد می گردد. شرایط اضطراری ممکن است بدلایل مختلفی اتفاق افتد که برخی از آنها عبارتند از :[1]

    تغییر در خوراک ورودی

    نقص فنی تجهیزات

    تعمیر و نگهداری نامناسب

    اشتباهات انسانی

    انحراف از رویه بهره برداری

    قطع جریان برق

    بهره برداری بیش از ظرفیت طراحی

    اگرچه هر فرآیند شیمیایی نظیر فرایندهای پالایشگاهی و پتروشیمیایی بدلایل مختلف جهت رعایت ایمنی شاغلین و تجهیزات ملزم به استفاده از سیستم فلر می باشند اما می توان راهکارهایی را ارایه نمود تا میزان جریان ارسالی به فلر به حداقل برسد. راهکارهای دستیابی به کاهش فلرینگ در هر یک از سه قسمت اصلی سیستم فلر بصورت زیر قابل ارائه و اجرا می باشند:

    1)بخش فرآیند: کاهش تولید گازهای فلر از طریق بهبود شرایط فرآیندی و جلوگیری از نشتی در تجهیزات و اتصالات

    2)شبکه جمع آوری: بازیابی و استفاده مجدد از گازهای فلر تولیدی بر اساس مشخصات آن

    3)سیستم فلر: اصلاح سیستم فلر شامل تجهیزات، عملکرد آنها و سیستم های کنترلی و نظارتی

    در ایران، ناکافی بودن پروژه های کاهش، جمع آوری و بازیافت گازهای ارسالی به فلر، باعث سوزاندن بیهوده گاز می گردد. روش ها و راهکارهایی که تا به امروز جهت کاهش و یا بازیابی گازهای ارسالی به فلر ارائه شده عمدتا بر روی اصلاح واحدهای تولید کننده گازهای ارسالی به فلر معطوف گشته اند. اما می توان به کمک طراحی یک سیستم خاص فشرده سازی گاز، میزان فلرینگ یک واحد صنعتی نظیر یک پالایشگاه یا پتروشیمی را به طور چشمگیری کاهش داده و از این طریق گازهایی که تاکنون سوزانده می شدند را جمع آوری و سپس به عنوان خوراک واحدهای فرآیندی نظیر واحد گازمایع و یا به عنوان سوخت گازی برای سیستم هایی همچون توربین های گاز، دیگ های بخار، مبدل های بازیافت حرارتی، کوره ها، هیتر ها و یا سیستم های تولید همزمان تبدیل نمود. پیرو این فرآیند آلودگی ناشی از سوختن گازها نیز به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.

    به عنوان نمونه، هدف اصلی یک پالایشگاه، تبدیل نفت خام به محصولات مفید نظیر بنزین، دیزل،نفت سفید و غیره می باشد. این مهم از طریق فرآیندهای مختلف جداسازی و فرآیندهای تبدیل شیمیایی انجام می پذیرد.  تمامی این فرآیندها بگونه ای طراحی شده اند که در شرایط مشخصی از دبی،دما، فشار و ترکیب انجام پذیر باشند. انحراف از شرایط طراحی باعث ایجاد وضعیت نامناسب در فرآیند شده تا حدی که جریانات گازی فرآیندها، به دلیل عمل نمودن شیرهای اطمینان، به سیستم فلر

    پالایشگاه تخلیه می شوند.

     

    Abstract

    One of the main issues facing mankind in this century is the global warming which is induced by the increasing concentration of greenhouse gases in the atmosphere. Flaring is a conventional method of disposing of waste gases generated in Oil, Gas and Petrochemical industries. Flares are combustion devices designed to safely destroy waste gases generated in a plant. While the primary function of flares is to protect the facility, employees and the surrounding environment, flaring activity emits large amounts of emissions which will cause severe air pollution problems and also results in tremendous raw material and energy losses in the petroleum and related industries. Thus, environmental and economic considerations have resulted in the use of flare gas recovery systems to capture and compress flare gases for other uses. Many times the recovered flare gas is treated and routed to the fuel-gas system. Depending upon flare gas composition, the recovered gas can have other uses. The purpose of this work is to develop a novel Flare Gas Recovery Unit (FGRU) to capture flare gases as fuel-gas based primarily on economics, where the payback on the equipment was short enough to justify the capital cost. The main idea is to replacing traditional gas compressors such as Liquid-Ring compressors by an optimized arrangement of gas jet compressor which significantly reduces the both capital and operating costs of the FGRU. The proposed system is designed on the basis of an economically sized temporary gas storage flush drum, which can counteract fluctuations of the unsteady waste gases flow in a wider range of changes. The methodology outlined in this thesis was recently used to optimize the flare system in Tehran northern oil refinery. The results of investigation of the existing flare system, finding an economically optimized gas ejector compression arrangement, sensivity analysis of key parameters of the purposed FGRU and the overall flare gas recovery system are discussed in the present work.

    Keywords: Flare Gas, Waste Recovery, Gas Ejector, Analytical Simulation, Economically Optimization, Sensivity Analysis.

  • فهرست:

    چکیده.........................................................................................................................................................................................................................01

    فصل اول : بیان مسئله............................................................................................................................................................................................03

    1-1- مقدمه.............................................................................................................................................................................................................04

    1-2- تعریف مساله.................................................................................................................................................................................................04

    1-3- جغرافیا و گستردگی فلرینگ گاز در سطح جهان.................................................................................................................................08

    1-4- ضرورت کاهش و بازیابی گاز فلر...............................................................................................................................................................12

    1-4-1- ارزش اقتصادی گازهای فلر..................................................................................................................................................................12

    1-4-2- اثرات زیان آور گازهای فلر....................................................................................................................................................................13

    1-5- پیشینه پژوهش............................................................................................................................................................................................14

    1-6- اهداف تحقیق حاضر....................................................................................................................................................................................18

    1-7- رئوس مطالب تحقیق...................................................................................................................................................................................19

    فصل دوم : کاهش و بازیابی گازهای ارسالی به مشعل....................................................................................................................................21

    2-1- مقدمه ای بر سیستم های فلر...................................................................................................................................................................22

    2-1-1- انواع فلر.....................................................................................................................................................................................................22

    2-1-2- اجزای سیستم فلر...................................................................................................................................................................................24

    2-1-3- مکانیزم احتراق سیستم فلر..................................................................................................................................................................29

    2-1-4- انتشار آلاینده های فلر...........................................................................................................................................................................30

    2-2- روش های کاهش تولید و بازیابی گازهای ارسالی به فلر.....................................................................................................................31

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                              صفحه

    2-2-1- انتخاب راهکار مناسب............................................................................................................................................................................31

    2-2-2- روش های کاهش تولید گازهای ارسالی به فلر از طریق بهبود شرایط فرآیندها......................................................................33

    2-2-3- کاهش تولید گازهای فلر از طریق بهبود عملکرد سیستم فلر......................................................................................................34

    2-2-4- روش های بازیابی گازهای ارسالی به فلر...........................................................................................................................................36

    2-2-5- اصول اولیه بازیابی گازهای فلر.............................................................................................................................................................37

    2-2-6- فرآیند بازیافت گاز فلر  FGR............................................................................................................................................................38

    2-3- کاربرد گازهای فلر بازیافت شده................................................................................................................................................................41

    2-3-1- کاربرد گاز فلر بازیابی شده به عنوان سوخت گازی.........................................................................................................................41

    2-3-2- تولید برق با استفاده از گاز فلر............................................................................................................................................................43

    2-3-3- تبدیل گاز فلر به هیدروکربنهای سنگین یا LPG.........................................................................................................................43

    2-3-4- تبدیل گازهای فلر بازیافت شده به گاز مایع طبیعی.......................................................................................................................45

    2-3-5- بازگرداندن به فرآیند تولید یا مصرف به عنوان خوراک سایر واحدها..........................................................................................46

    2-3-6- فرآیندهای تبدیل گاز فلر به میعانات.................................................................................................................................................46

    2-3-7- تزریق گاز همراه به چاه های نفت جهت ازدیاد برداشت...............................................................................................................47

    2-3-8- صادرات گاز همراه..................................................................................................................................................................................48

    فصل سوم : طراحی سیستم های بازیابی گازهای ارسالی به فلر...................................................................................................................50

    3-1- اصول اولیه بازیافت گاز فلر........................................................................................................................................................................51

    3-2- عوامل موثر در طراحی سیستم بازیابی....................................................................................................................................................53

    3-3- تعیین پارامترهای طراحی سیستم بازیابی گاز فلر................................................................................................................................55

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                              صفحه

    3-3-1- ویژگی های عمومی خطوط فلر...........................................................................................................................................................56

    3-3-2- تعیین ترکیب گازها در سیستم فلر....................................................................................................................................................57

    3-3-3- تعیین دبی جریان گاز فلر.....................................................................................................................................................................58

    3-3-4- محل قرار گرفتن اندازه گیرها..............................................................................................................................................................61

    3-3-5- تعیین سایر مشخصات سیستم فلر جهت طراحی سیستم بازیابی...............................................................................................62

    3-4- ملاحظات ایمنی در سیستم های بازیابی گاز فلر..................................................................................................................................63

    3-4-1- دسترسی به فلر.......................................................................................................................................................................................63

    3-4-2- جریان برگشتی........................................................................................................................................................................................63

    3-4-3- ویژگی های گاز فلر................................................................................................................................................................................63

    3-5- ملاحظات طراحی سیستم های بازیافت گاز فلر....................................................................................................................................64

    3-5-1- سایزینگ...................................................................................................................................................................................................64

    3-5-2- موقعیت.....................................................................................................................................................................................................64

    3-5-3- اتصال فلر..................................................................................................................................................................................................65

    3-5-4- ممانعت از برگشت جریان.....................................................................................................................................................................67

    3-5-5- کنترل سیستم بازیابی گاز فلر.............................................................................................................................................................67

    3-6- الگوریتم طراحی سیستم های بازیابی گاز فلر.......................................................................................................................................68

    3-7- فواید و نتایج حاصل از بازیافت گاز مشعل..............................................................................................................................................70

    فصل چهارم : ارائه روش بازیابی گازهای ارسالی به فلر با سیستم تراکم   اجکتوری................................................................................71

    4-1- معرفی سیستم های اجکتوری...................................................................................................................................................................72

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                              صفحه

    4-1-1- اساس عملکرد اجکتور...........................................................................................................................................................................73

    4-1-2- مزایا، معایب و کاربردها.........................................................................................................................................................................77

    4-1-3- کاربرد سیستم های اجکتوری در صنایع نفت و گاز.......................................................................................................................79

    4-1-4- سیستم بازیابی اجکتوری توسعه داده شده.......................................................................................................................................86

    4-2- محاسبات طراحی اجکتورها.......................................................................................................................................................................88

    4-2-1- ساختار اجکتور ( منحنی های تجربی ).............................................................................................................................................88

    4-2-2- تعیین نسبت سطح مقطع دیفیوزر و نازل.........................................................................................................................................91

    4-3- تحلیل و پیش بینی عملکرد اجکتورها....................................................................................................................................................92

    4-3-1- تئوری نظری و معادلات حاکم بر جریان سیال و نازل ها..............................................................................................................93

    4-3-2- مدلسازی تحلیلی یک بعدی اجکتور گاز........................................................................................................................................104

    فصل پنجم : آنالیز پالایشگاه شماره 2 تهران..................................................................................................................................................120

    5-1- معرفی واحد فرآیندی نمونه: پالایشگاه تهران.....................................................................................................................................121

    5-1-1- اطلاعات جغرافیایی و آب و هوایی محل سایت............................................................................................................................121

    5-1-2- سوخت ها در پالایشگاه......................................................................................................................................................................122

    5-2- شرح فرآیند فلر پالایشگاه شمالی تهران..............................................................................................................................................123

    5-3- تعیین مشخصات گازهای ارسالی به فلر در پالایشگاه تهران...........................................................................................................126

    5-3-1- ضایعات در پالایشگاه تهران...............................................................................................................................................................126

    5-4- اصلاح شبکه فلرینگ و تغییرات مورد نیاز سیستم............................................................................................................................130

    5-4-1- تعیین ظرفیت و مشخصات سیستم بازیابی...................................................................................................................................132

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                              صفحه

    5-4-2- تعیین تکنولوژی مناسب جهت سیستم بازیافت...........................................................................................................................133

    5-4-3- محاسبات طراحی سیستم متراکم سازی جت کمپرسور گاز.....................................................................................................135

    5-5- راهکارها و سناریوهای بکارگیری گاز فلر بازیافت شده.....................................................................................................................139

    5-5-1- جنبه های فنی مرتبط........................................................................................................................................................................139

    5-5-2- راهکارها و سناریوها............................................................................................................................................................................142

    فصل ششم : آنالیز اقتصادی................................................................................................................................................................................145

    6-1- مدلسازی اقتصادی و مالی.......................................................................................................................................................................146

    6-1-1- تحلیل و ارزیابی اقتصادی سیستم های کاهش و بازیابی گاز فلر.............................................................................................147

    6-2- نتایج محاسبات ارزیابی سرمایه گذاری راهکارها و سناریوهای ارائه شده.....................................................................................154

    6-2-1- تجزیه و تحلیل اقتصادی و مالی سناریوهای بازیافت..................................................................................................................157

    فصل هفتم : نتیجه گیری و پیشنهادات...........................................................................................................................................................159

    7-1- نتایج وبحث................................................................................................................................................................................................160

    7-2- پیشنهادات تحقیقات آتی........................................................................................................................................................................164

    پیوست الف-  الگوها و جزئیات نمونه از اجزای سیستم فلر........................................................................................................................167

    پیوست ب - روابط اقتصادی اجکتور................................................................................................................................................................169

    منابع و مراجع........................................................................................................................................................................................................170

    Abstract.............................................................................................................................................................................................................

    منبع:

     

    [1]  مهندس محمد شاهینی, مدیریت گازهای فلر, دوم 1386 ed., - تهران: نشر اتحاد جهان نو, 1389 .

    [2]  وزارت نفت، معاونت مهندسی و ساخت داخل، تحقیقات و استانداردها, "استاندارد مهندسی برای طراحی فرآیندی مشعل و سامانه های تخلیه," استاندارد های نفت ایران , IPS-E-PR-460(1), آذر 1388, p. 57.

    [3]   N.P. Cheremisinoff K. Banerjee, P.N. Cheremisinoff, Flare Gas Systems Pocket Handbook: Gulf Punlishing Company, 1985.

    [4]   American Petroleum Institute, "Pressure-relieving and Depressuring Systems," ANSI/API STANDARD 521, FIFTH EDITION, API Publishing Services, Jan 2007, pp.

     [5]   Diana K. Stone, Susan K. Lynch, Richard F. Pandullo, Radian Corporation, Leslie B. Evans, and William M. Vatavuk, "Chapter 7- FLARES," Research Triangle Park, NC 27711: Office of Air Quality Planning and Standards U.S. Environmental Protection Agency, December 1995.

    [6]   Michael F. Farina, "Flare Gas Reduction; Recent global trends and policy considerations," GE Energy, Global Strategy and Planning 2010.

    [7]   Global Gas Flaring Reduction Partnership (GGFR), "Estimated Flared Volumes from Satellite Data, 2006-2010, Top 20 Flaring Countries," NOAA Satellite data, The World Bank, 2011.

    [8]   the international associatio for natural gas CEDIGAZ. "statistical database 2010," http://www.cedigaz.org/statistical-database/auth.aspx.

    [9]   T. A. Boden G. Marland, and R. J. Andres, “Global, Regional, and National Annual CO2 Emissions from Fossil-Fuel Burning, Cement Manufacture, and Gas Flaring,” pp. 9759-2003, 2006.

    [10]   Bent Svensson and Mauricio O. Ríos, "Unlocking the Value of Wasted Natural Gas," Global Gas Flaring Reduction partnership (GGFR), www.worldbank.org/ggfr, 2010.

    [11]   NOAA National Geophysical Data Center. "Global Gas Flaring Country Data," NASA, USA. http://www.ngdc.noaa.gov/dmsp/interest/gas_flares.html.

      [12] ترازنامه هیدروکربوری کشورسال 1388 , گروه مدیریت انرژی، موسسه مطالعات بین المللی انرژی، وزارت نفت, 1389 .

    [13]   LLC JOHN ZINK COMPANY, "Flare Gas Recover y Systems," Reduce Recover Reuse, Tulsa, Oklahoma, USA, www.johnzink.com, 2000.

    [14]   World Bank Group, Kyoto Mechanisms for Flaring Reductions, Report Number 2, Global Gas Flaring Reduction Public-Private Partnership (GGFR), www.worldbank.org, 2003.

    [15]   Walter Brenner, “RECOVERING FLARE GAS ENERGY - A DIFFERENT APPROACH,” in Ninth Annual Industrial Energy Technology Conference, Houston, TX (USA), 1987, pp. 93-95.

    [16]   NORWEGIAN GOV., "http://odin.dep.no/oed/engelsk/026031-150004/indexdok000-b-n-a.html."

    [17]   J. D. Miles, "A FLARE GAS RECOVERY SYSTEM," Argo Environmental Engineering Limited, www.argoengineering.com, 2002.

    [18]   P. W. Fisher, and D. Brennan, “Minimize flaring with flare gas recovery,” Hydrocarbon Processing, no. June 2002, pp. 83-85, 2002.

    [19]   J. Peterson, N. Tuttle, H. Cooper, and C. Baukal, “Minimize facility flaring,” Hydrocarbon Processing, vol. Process and Plant Optimization, Special Report, no. June 2007, pp. 111-115, 2007.

    [20]   S. K. Smith M. P. Loring, in AIChE Spring National Meeting,, Houston, TX, March1995.

    [21]   C. J. Lee A. Shaikh, Hydrocarbon Processing, vol. 89, July, 1995.

    [22]   M. Chellino, in AIChE Spring National Meeting, Houston, TX, April 2001.

    [23]   J. Dennehy M. Williamson, in AIChE Spring National Meeting, Houston, TX, April2001.

    [24]   D. Chenevert et al, Oil Gas Journal, vol. 103, no. 54, 2005.

    [25]   J. Saionz S. Cullen, in AIChE Spring National Meeting, Orlando, FL, April 2006.

    [26]   Proceedings. GPA 80th Annual Convention, San Antonio, USA, 2001.

    [27]   J. J. Miles, "Toward Zero Flaring - A Practical Approach To Cost Reduction and Environmental Benefit." GPA 80th Annual Convention, San Antonio, USA, 2001.

    [28]   Kuwait National Petroleum Company, "Use of Flare Gas as Fuel: Establishment of Flare Gas Recovery Unit at Shuaiba Refinery, Kuwait and Advancing towards Zero Non-Emergency Flaring," E. Management, ed., UN-Habitat, 2006 Best Practices Database in improving the living environment, 2006.

    [29]   Shell Oil Products US (Martinez Refinery), Shell Martinez Refinery FLARE MINIMIZATION PLAN, Bay Area Air Quality Management District, 939 Ellis Street, San Francisco, California 94109, 2007.

    [30]   J. A. Sonibare, and F. A. Akeredolu, “Natural gas domestic market development for total elimination of routine flares in Nigeria's upstream petroleum operations,” Energy Policy, vol. 34, no. 6, pp. 743-753, 2006.

    [31]   X. Yang, Q. Xu, and K. Li, “Flare Minimization Strategy for Ethylene Plants,” Chemical Engineering & Technology, vol. 33, no. 7, pp. 1059-1065, 2010.

    [32]   David A. Castelo Branco, Alexandre S. Szklo, and Roberto Schaeffer, “Co2e emissions abatement costs of reducing natural gas flaring in Brazil by investing in offshore GTL plants producing premium diesel,” Energy, vol. 35, no. 1, pp. 158-167, 2010.

    [33]   محمود افشار، مژگان عباسی, “بررسی کاهش و یا بازیابی گاز های ارسالی به مشعل ,” اولین کنفرانس پتروشیمی ایران , - تهران شرکت ملی صنایع پتروشیمی, 1387 .

    [34]   سیاوش درفشی، میرمحمد چاوش باشی و سعید رادمان, "مطالعه امکان سنجی سیستم بازیابی گازهای ارسالی به فلر پتروشیمی تبریز و کاهش عملیات فلرینگ تحت مکانیزم توسعه پاک," شرکت سهامی پتروشیمی تبریز .

      [35] اکبر  امید زاد بررسی سیستمهای کاهش و بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه , پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشکده فنی . گروه مهندسی شیمی, دانشگاه تهران, بهمن 1386 .

      [36] مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران. "بازیابی و کاهش گازهای ارسالی به مشعل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی ," http://research.nigc.ir/Site.aspx?ParTree=1110121512&LnkIdn=90742.

    [37]   پژوهش ومدیریت انرژی, “بازیابی و کاهش گازهای ارسالی به مشعل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی,” نشریه کارکنان صنعت نفت ایران,  شهریور 1390 .

    [38]   M. R. Rahimpour, A. Ghorbani, A. Asiaee, and A. Shariati, “Conversion of refinery natural purge gases to liquid hydrocarbons in GTL loop with hydrogen-permselective membranes: An alternative to gas flaring,” Journal of Natural Gas Science and Engineering, vol. 3, no. 3, pp. 461-475, 2011.

    [39]   J.A. Sonibare F.A. Akeredolu, “A review of the usefulness of gas flares in air pollution control,” Management of Environmental Quality: An International Journal, vol. 15, no. 6, pp. 574 - 583, 2004.

    [40]   AP-42, CH 13.5: Industrial Flares, U. S. Environmental Protection Agency, Cincinnati, OH.

    [41]   M. Strosher, Investigations of Flare Gas Emissions in Alberta, Final Report, Environment Canada Conservation and Protection, the Alberta Energy and Utilities Board and the Canadian Association of Petroleum Producers, Environmental Technologies Alberta Research Council, Calgary, Alberta, November, 1996.

    [42]   American Petroleum Institute, "Manual On Disposal Of Refinery Wastes," API Publication 931, Volume On Atmospheric Emissions, Washington, DC, June 1977.

    [43]   Flare Efficiency Study, EPA-600/2-83-052, U. S. Environmental Protection Agency, Cincinnati, OH., July 1983.

      [44] محمد محسن کاوه.  پیشوائی “بازیافت گازهای مشعل و تاثیر آن بر کاهش آلاینده های هوا,” گروه مهندسی سیستمهای انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک, دانشگاه صنعتی شریف, خرداد 1385 .

    [45]   آزاده معروف مشاط ، سورنا ستاری, “لزوم برنامه ریزی برای بازیافت گازهای ارسالی به مشعل ,”  هشتمین همایش بین المللی انرژی, تهران, 8 و 4 خرداد 1390 .

      [46] آزاده معروف مشاط, س. ستاری “امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از گازهای فلر برای تبدیل به محصول دیگر در ایران,” پایان نامه کارشناسی ارشد گروه مهندسی سیستمهای انرژی، دانشکده مکانیک, دانشگاه صنعتی شریف, آذر 1389 .

     [47] سروش یونسی سینکی, م. امیدخواه “بررسی روشهای بازیافت گازهای ارسالی به فلر در پالایشگاه تبریز به منظور کاهش ضایعات,” پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشکده فنی، مهندسی شیمی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 1384 .

    [48]   PT. DWIRAJAYA SATYA. "NASH LIQUID RING COMPRESSORS FOR GAS APPLICATIONS IN REFINERY AND CPI PROCESS FEATURES AND BENEFITS," http://www.dwirajaya.co.id/LRC_F&B.htm.

    [49]   Thomas Elsenbruch, Stop Flaring and Venting — Utilization of Associated Petroleum Gas with Gas Engines, GE Power & Water Jenbacher gas engines, Marketing, 2nd M2M Partnership Expo, New Delhi, India, 2-5 March 2010.

    [50]   سروش برادران، علیرضا شجاع مرادی، فاطمه پور اصغریان، علیرضا بستامی, “فناوری های استفاده شده برای کاهش و بازیابی گازهای سوزانده شده در فلر به همراه مطالعات موردی ,” سمینار تخصصی نفت، گاز و محیط زیست, شیراز، دانشکده مهندسی, آبان 1387 .

    [51]   Inc. MTR Membrane Technology and Research. "LPG Recovery from Associated Gas: LPG-Sep™," www.mtrinc.com.

      [52] سپیده نعمتی شهاب، محمدرضا امیدخواه نسرین, “بررسی روشهای دفع گازهای زائد و بهبود عملکرد سیستمهای فلر ,” دهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران, دانشگاه سیستان و بلوچستان, 26- 24 آبان .1384.

    [53]  A. Vatani O. Zadakbar, M. Anbia and V. Garshasbi, “Increase EOR by Flare Gas Recovery,” in 57th Canadian Chemical Engineering Conference, Alberta, Canada, 2007.

      [54] آرمیتا قاسمیه، شهرام رستمی، رضا محمدی راد، حمیدرضا بور, “بررسی روش های کاهش سوزاندن گازهای قابل بازیافت در ایران ,” شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران .

    [55]   محمد کاهکش, طراحی روش های افزایش برداشت از مخازن نفتی ایران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب, شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب .

    [56]   J. D. Miles, A Flare Gas Recovery System, Argo Environmental Engineering Limited, www.argoengineering.com, 2006.

    [57]   Flow Measurement for Air Monitoring Users Group NPL, December, 2003.

    [58]   J. Miles, “The Use of Flare Gas Metering After Kyoto,” in GPA Spring meeting, Norwich, 2001.

    [59]   EPA AP-42, "Completion of Air Pollution Emission Factors," Vol.1: Stationary Point and Area Sources, Fifth Edition, 1998.

    [60]   "Earth Trends 2010," Provided by the World Resources Institute; http://earthtrends.wri.org.

    [61]   CHAQING LIAO, D. F. R. Best “GAS EJECTOR MODELING FOR DESIGN AND ANALYSIS,” Available electronically, Mechanical Engineering Department, Nuclear Engineering, Texas A&M University, Office of Graduate Studies, 2008.

    [62]   Transvac Systems Ltd. "Ejecotr Solutions for the Oil & Gas Industry," www.transvac.co.uk.

    [63]   Hijet International Vacuum & Compression Systems. "Hijet Compression Systems for Flare Gas Recovery," www.hijet.com.

    [64]   R.E. Sonntag G.J.van wylen Fundamentals of Classical Thermodynamics, third ed., p.^pp. 571-590, 1985.

    [65]   Ernest E. Ludwig, "Ejector and Vacuum System," Applied Process Design for Chemical and Petrochemical Plants, Chapter 6, pp. 206-238, 1984.

    [66]   DeFrate and Hoerl, "Design curves for optimum single-stage ejectors," Chem. Eng. Prog., 55, Symp. Ser. 21, 46, FIG. 10-102, 1959.

    [67]   The American Society of Mechanical Engineers (ASME), "EJECTORS, Performance Test Codes," ANSI/ASME PTC 24, 1976.

    [68]   E. V. Karmanov, Yu N. Lebedev, V. G. Chekmenev, and I. A. Aleksandrov, “Ejector Systems,” Chemistry and Technology of Fuels and Oils, vol. 40, no. 1, pp. 80-83, 2004.

    [69]   A. T. McDonald and P. J. Pritchard R. W. Fox, Introduction to Fluid Mechanics, 6th ed., Hoboken, NJ.: John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, NJ., 2003.

    [70]   J. Fabri and R. Siestrunck, “Supersonic Air Ejectors,” Advances in Appied Mechanics, vol. V, pp. 1-34, 1958.

    [71]   J.H. Keenan and E.P.Neumann, “An Investigation of Ejector Design by Analysis and Experiment,” J. Applied Mechanics, Trans ASME, vol. 72, pp. 299-309, 1950.

      [72] "سایت رسمی شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران" http://www.tehranrefinery.ir.

    [73]   Klaus D. Timeerhaus and Roland E. West Max S. Peters, Plant Design and Economics for Chemical Engineers, Fifth ed.: McGraw-Hill, 2003.

    [74]   S. M. Zubair B. A. Qureshi, “A comprehensive design and rating study of evaporative coolers and condensers. Part II: Sensetivy Analysis,” International Journal of Refrigeration, vol. 26, pp. 659-668, 2006.

      [75] امین انگارنویس , " تحلیل سیستم های بازیافت گازهای ارسالی به مشعل و ارائه مدل اقتصادی بهینه "  , دی ماه


موضوع پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , نمونه پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , جستجوی پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , فایل Word پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , دانلود پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , فایل PDF پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , مقاله در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , پروژه در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , پروژه درباره پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل , رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل سیستم های بازیافت گاز های ارسالی به مشعل

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی چکیده در سال­های اخیر با توجه به اهمیت یافتن انرژی، گرم شدن کره­ی زمین و آلودگی محیط زیست و منابع تولید آن و رشد روز افزون نیاز صنایع مختلف به شکل­های گوناگون انرژی و همچنین حجم گسترده مصرف کنندگان آن در سراسر دنیا نیاز به ارائه الگوهایی جهت بهینه نمودن مصرف و تولید انرژی احساس شد. با استفاده از آنالیز اگزرژی، اگزرژی ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستمهای انرژی چکیده در حال حاضر در کشور ایران توربین های گازی زیادی در حال تولید انرژی الکتریکی می باشند که راندمان آنها در حدود 30% تا 40% بسته به شرایط محیطی و عملکردی است، در واقع دو سوم از این انرژی حاصل از احتراق سوخت از طریق دود خروجی و اتلافات حرارتی هدر می رود. جهت افزایش راندمان این توربین های گازی و صرفه جویی در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش سیستم های انرژی چکیده واحد تقطیر نفت خام یکی از مهمترین وبحرانی ترین واحد های عملیاتی هر پالایشگاه می باشد . این واحد غالباً نیازمند تجدید نظر در طراحی ساختار (Revamping) یا ایجاد تغییرات اندک در وضعیّت موجود آن بدون نیاز به کاهش یا افزایش دستگاههای اساسی فرآیند (Retrofiting) جهت دست یابی به ظرفیت بالاتر ، استحصال بیشتر فرآورده های مورد نظر ، کیفیت ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک- تبدیل انرژی چکیده اهداف این پروژه در بر گیرنده ارائه راهکاری برای محاسبه ارزش حرارتی زباله بر اساس آگاهی از ترکیب زباله و همچنین پیشنهاد یک چرخه ترکیبی تولید توان زباله سوز با استفاده از بازیافت انرژی سرد گاز طبیعی مایع شده به همراه استفاده از گاز طبیعی حاصله به عنوان سوخت اضافی زباله سوز و انجام تحلیل پارامتری به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر چکیده: در سال های اخیر با توجه به رشد روز افزون درخواستها و پیوستن مشتریان جدید به دنیای محاسبات، سیستم های محاسباتی نیز باید تغییر کنند و قدرتمندتر وانعطاف پذیرتر از قبل عمل نمایند. در این میان محاسبات ابری به عنوان مدلی فراتر از یک سیستم ارائه شد که در حال حاضر توانایی پاسخگویی به اکثر درخواست ها و نیازمندی ها را دارد. راه حل های ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش : شیمی کاربردی خلاصه فارسی مطابق استانداردهای جهانی، گوگرد موجود در سوخت‌های مورد استفاده در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین صنایع آلایندگی باید حدود ppmw10 کاهش یابد و این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا، سوخت‌هایی با میزان گوگرد بیش از ppmw1000 تولید می‌کنند. یکی از روش‌های نوین و مقرون به صرفه کاهش ...

ارائه شده به مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، ...

ثبت سفارش