پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته

word 11 MB 32614 160
1390 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی)

    چکیده

     

     

    تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته

     

     

     

    در این پایان­نامه، مدل متحد لومتر بر مبنای مکانیک آسیب پیوسته برای مدل‌ سازی رفتار تنش-کرنش یک نمونه روتور توربین گاز استفاده شده است. قانون آسیب متحد که برای مدل‌سازی اندرکنش خزش-خستگی بکار می‌رود، بر اساس جزءکرنش پلاستیک تجمعی ناشی از آسیب خزشی و آسیب خستگی کم‌چرخه می‌باشد. به کمک آزمون‌ های کشش دوره‌ ای و رهایش، پارامترهای مدل آسیب متحد، مدل ویسکوز نورتن و ثابت‌های مدل سختی سینماتیکی غیرخطی ماده روتور تعیین شدند. همچنین به منظور اعتبارسنجی روش المان محدود، آزمون‌های انجام شده به صورت کاملاً یکسان توسط نرم‌افزار المان محدود ABAQUS مدل‌سازی گردید. رفتار تنش-کرنش روتور توربین گاز به کمک نرم‌افزار المان محدود ABAQUS مدل‌سازی گردید و رشد آسیب در نقاط بحرانی محاسبه شد. آزمون رپلیکا نیز در چهار نقطه از سطح روتور انجام شد و به کمک SEM، شکل‌گیری حفره‌های خزشی بررسی شد. بر اساس تحلیل مکانیک آسیب پیوسته، اندرکنش خزش-خستگی بررسی شد و عمر روتور تخمین زده شد

    1-1 مقدمه

     

    توربین‌های گاز یکی از اجزای بسیار مهم برای تولید انرژی در صنایعی نظیر هوافضا، دریانوردی، نفت و نیروگاه‌های حرارتی می‌باشند و کاربرد آنها در صنایع مختلف روز‌به‌روز در حال گسترش می‌باشد. بنابراین مطالعه و بررسی ابعاد مختلف توربین گاز به منظور استفاده بهینه و توسعه آن، امروزه در مراکز تحقیقاتی دنیا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. با توجه به اینکه توربین‌های گاز در شرایط کاری در برابر دما و نیروهای بسیار زیاد قرار می‌گیرند، دارای عمر محدودی هستند. بنابراین نیاز است که بتوان عمر اجزای آن را پیش‌بینی نمود. توانایی در انجام تخمین عمر ما را قادر به استفاده بهینه از تجهیزات مهندسی می‌کند که دارای مزایای اقتصادی بسیار زیادی می‌باشد.

    یکی از اجزای بسیار مهم و اساسی توربین گاز، روتور آن می‌باشد که در معرض تنش‌ها و دماهای بسیار زیاد قرار دارد. این شرایط کاری بحرانی دما و تنش بالا باعث می‌گردد که مکانیزم‌های تخریب مختلفی بر روی روتور اعمال شده و در نتیجه روتور به مرور زمان دچار زوال و افت خواص شود.

    در زمینه علل واماندگی[1] روتور، تحقیقات متعددی صورت گرفته است و مهمترین مکانیزم‌های تخریب آن از جمله خزش، خستگی، اکسیداسیون و خوردگی از لحاظ ریزساختاری و فیزیکی بررسی شده‌اند. همچنین اثر متقابل این واماندگی‌ها که می‌تواند ناشی از اثر همزمان دو یا بیشتر این عوامل باشد، بررسی شده است. بر اساس نتایج حاصل، اندرکنش خزش-خستگی[2] از جمله مهمترین علل واماندگی در روتور توربین گاز می‌باشد. این پدیده که ناشی از شرایط کاری سخت دما بالا و تنش‌های زیاد می‌باشد عمر روتور را محدود می‌کند. ترکیب تنش و دمای زیاد باعث بروز پدیده خزش شده و گرادیان‌های شدید دمایی باعث خستگی حرارتی می‌گردند. بنابراین مهمترین مکانیزم‌های تخریبی که در زوال روتور و در نتیجه کاهش عمر آن نقش دارند عبارتند از خستگی حرارتی، خزش و اندرکنش آن‌ها.

    بر خلاف سایر قطعات توربین مانند پره‌ها و اتصالات، واماندگی روتور در حین عملیات می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیر و سنگینی را به کل مجموعه توربین وارد کند. بنابراین سازندگان و کاربران توربین‌‌ها همواره در تلاش بوده‌اند تا بتوانند عمر مفید روتور را تشخیص داده و در زمان مناسب اقدام به تعمیر و در صورت لزوم تعویض آن کنند. علاوه بر این، تعویض روتور می‌تواند هزینه‌های سنگینی را متوجه نیروگاه‌ها کند. با توجه به این مطالب،‌ روشن می‌شود که تخمین دقیق‌تر عمر روتور به منظور استفاده بهینه از آن همواره از موارد مورد تحقیق پژوهشگران بوده و می‌تواند کمک شایان توجهی به کاهش هزینه‌ها در صنعت‌ کند. بنابراین آگاهی کامل و دقیق از مکانیزم‌های شکست و از کار افتادگی قطعات توربین به خصوص روتور، یک ضرورت محسوب می‌شود و می‌تواند با تخمین بهینه عمر، منجر به صرفه‌جویی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای شود. از این دیدگاه،‌ اهمیت بحث تخمین عمر روتور توربین گاز روشن می‌شود.

    لازم به ذکر است که پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه تکنولوژی ساخت توربین‌های گاز موجب شده است که قسمت‌های مهم و دوار اجزای نیروگاه‌ها مانند روتور و اجزای توربین‌، تحت بارهای کاری و دماهای بسیار بالاتری نسبت به گذشته به‌کار گرفته شوند که این امر بر ضرورت گسترش تحقیقات جدید در این زمینه دلالت دارد.

    1-2 مکانیک آسیب پیوسته[3]

     

    آسیب ماده یک فرایند فیزیکی است که طی آن ماده تحت بارگذاری دچار کاهش و زوال خصوصیات مکانیکی می‌شود و در نهایت می‌شکند. تضعیف ماده ناشی از پیدایش و رشد ریزترک‌ها[4] و ریزحفره‌ها[5] در بافت ماده است. علم مکانیک آسیب، علم مطالعه متغیرهای مکانیکی دخیل در این فرایندها در ماده تحت بارگذاری می‌باشد. بر خلاف ماهیت ناپیوسته‌ی آسیب، تئوری مکانیک آسیب پیوسته می‌کوشد تا رشد و گسترش این ناپیوستگی‌ها را در یک چارچوب پیوسته مدل‌سازی کند که این کار را با تعریف یک متغیر داخلی در محیط پیوسته انجام می‌دهد[1]. می‌توان گفت اگر مکانیک شکست[6] که علم بررسی و مدل‌سازی ناپیوستگی‌ها است را بتوان در چارچوب مکانیک پیوسته کلاسیک بیان نمود، به سمت مکانیک آسیب پیوسته رهنمون می‌شویم. در واقع هدف از گسترش مکانیک آسیب پیوسته پر نمودن فاصله موجود بین مکانیک پیوسته کلاسیک و مکانیک شکست می‌باشد. در دهه‌های اخیر تحقیقات زیادی بر روی مدل کردن فرآیند آسیب صورت گرفته، و تاکنون مدل‌های آسیب پیوسته‌ی متنوعی برای توصیف چنین پدیده ای در چارچوب مکانیک آسیب، ارایه شده است.

    با وجود اینکه اصول و مفاهیم پایه مکانیک آسیب سابقه‌ای طولانی دارد، اما گسترش آن به خصوص برای مواد نرم در دهه‌های اخیر رخ داده است و از این جهت یک زمینه‌ی نسبتاً نو در علوم مکانیک به شمار می‌رود. در حال حاضر، مکانیک آسیب به عنوان یکی از مناسب ترین روش‌ها برای ارزیابی شکست در مواد نرم شناخته شده است[2].

     

     

    1-3 هدف از انجام پژوهش

     

    هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تنش‌های مکانیکی و حرارتی برای یک نمونه روتور توربین گاز می‌باشد. روتور توربین گاز در شرایط کاری تحت گرادیان‌های شدید دمایی و تنش‌های بسیار زیاد قرار می‌گیرد که منجر به ایجاد مکانیزم‌های زوال در روتور می‌شوند. می‌توان از پدیده خزش در اثر ترکیب دما و تنش‌های زیاد و همچنین پدیده خستگی حرارتی در اثر تغییرات دما به عنوان مهمترین مکانیزم‌های آسیب در روتور نام برد. با توجه به اینکه دو پدیده خزش و خستگی همزمان رخ می‌دهند، بنابراین ضروری است در تحلیل تنش‌ روتور اثرات این دو پدیده به‌طور همزمان در نظر گرفته شوند. در این پژوهش از تئوری مکانیک آسیب پیوسته برای تحلیل تنش استفاده شده است، زیرا این تئوری توانایی این را دارد که اندرکنش خزش-خستگی را در نظر بگیرد.

    با توجه به هندسه پیچیده روتور و بارگذاری مختلط آن، در این پژوهش برای تحلیل تنش‌های مکانیکی و حرارتی روتور، از نرم افزار المان محدود ABAQUS استفاده شده است.

    همچنین با توجه به اینکه برای تحلیل تنش، نیاز به تعیین خصوصیات مکانیکی روتور موردنظر می‌باشد، با انجام آزمایش‌های مختلف بر روی ماده موردنظر، خصوصیات مکانیکی ماده تعیین شده‌اند.

     

     

     

     

    In this thesis, the unified continuum damage mechanics (CDM) model of Lemaitre was used to model the stress – strain behavior of a gas turbine rotor. The unified damage law, which is used to model creep-fatigue interaction, is based on the increment of the accumulated inelastic strain which can be due to creep damage and the low cycle fatigue damage. The parameters of the unified CDM model, Norton viscous model and constants of the nonlinear kinematic hardening model were determined by cyclic tension and relaxation tests. In order to validate FE method, all tests were simulated exactly by ABAQUS. Stress – strain behavior in the gas turbine rotor was modeled by ABAQUS finite element software and damage evolution in critical points was obtained. The Replica tests were done on the four points of the rotor surface and the formation of the creep voids was verified under a SEM. Based on the CDM analysis, the creep-fatigue interaction was considered and the life of the rotor was estimated.

  • فهرست:

    فصل 1: مقدمه  1

    1-1 مقدمه  2

    1-2 مکانیک آسیب پیوسته  4

    1-3 هدف از انجام پژوهش    5

    1-4 چکیده مباحث مطرح شده در این پایان‌نامه  5

    فصل 2: مروری بر تحقیقات انجام شده  7

    2-1 مکانیک آسیب پیوسته  8

    2-2 اندرکنش خزش– خستگی  13

    فصل 3: معادلات حاکمه  19

    3-1 مقدمه  20

    3-2 ماهیت و متغیرهای آسیب   20

    3-3 انواع آسیب   23

    3-4 مفاهیم پایه  27

    3-4-1 پارامتر آسیب   27

    3-4-2 مفهوم تنش مؤثر 28

    3-4-3 اصل کرنش‌ معادل  30

    3-4-4 ارتباط کرنش و آسیب   30

    3-4-5 آستانه آسیب   33

    3-5 فرمول بندی ترمودینامیکی آسیب   35

    3-5-1 ترمودینامیک آسیب   35

    3-5-2 چارچوب کلی  36

    3-5-3 پتانسیل حا‌لت برای آسیب همسان  40

    3-5-4 قوانین سینتیک رشد آسیب   41

    3-6 معادلات الاستو-(ویسکو-)پلاستیسیته کوپل با آسیب   45

    3-6-1 معادلات اساسی (ویسکو-)پلاستیسیته بدون کوپل با آسیب   45

    3-6-2 معادلات کوپل بین پلاستیسیته و آسیب   47

    3-7 مدل‌سازی اندرکنش خزش-خستگی  49

    3-8 اندازه‌گیری آسیب   50

    3-8-1 روش تغییرات مدول الاستیسیته  53

    فصل 4: مدل‌سازی روتور  55

    4-1 مقدمه  56

    4-2 شرایط کارکرد و هندسه روتور 57

    4-2-1 شرایط کارکرد 57

    4-2-2 هندسه روتور 60

    4-3 شرایط مرزی و بارهای اعمالی  64

    4-4 شرایط دمایی  65

    4-5 انتخاب المان و شبکه‌بندی مدل  68

    4-6 گام‌های حل  72

    فصل 5: تعیین خواص مکانیکی جنس روتور  74

    5-1 مقدمه  75

    5-2 شناسایی جنس روتور توربین گاز 75

    5-3 آزمون کشش ساده و دوره‌ای  78

    5-3-1 نتایج آزمون‌ کشش    80

    5-3-2 تعیین پارامترهای مدل سختی سینماتیکی  83

    5-3-3 تعیین پارامترهای مدل آسیب   87

    5-3-4 تعیین مقدار بحرانی پارامتر آسیب   91

    5-4 آزمون رهایش    97

    5-4-1 تعیین پارامترهای مدل ویسکوز نورتن  100

    5-5 نتیجه‌گیری  104

    فصل 6: نتایج و بررسی   105

    6-1 مقدمه  106

    6-2 نتایج مربوط به شبیه‌سازی المان محدود 106

    6-2-1 وضعیت فعلی روتور 107

    6-2-2 تخمین عمر باقیمانده روتور 114

    6-2-3 بررسی نتایج  117

    6-3 تخمین عمر به کمک آزمون رپلیکا 128

    6-3-1 روش رپلیکا 128

    6-3-2 انجام آزمون رپلیکا بر روی روتور توربین  129

    6-3-3 مشاهده نمونه‌های آزمون‌ رپلیکا توسط SEM   131

    فصل 7: نتیجه‏گیری و پیشنهادات   135

    7-1 نتیجه گیری  136

    7-2 پیشنهادات   137

    فهرست منابع  139

    منبع:

     

    [1] Lemaitre, J., (1992), A Course on Damage Mechanics, Springer Verlag, Berlin.

    [2] مشایخی محمد، پایان نامه دکترای تخصصی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان، "گسترش سه بعدی آسیب در مواد شکل پذیر"، 1385.

    [3] Lemaitre, J., Chaboche, J.L. (1990), Mechanics of Solid Materials, Cambridge University Press.

    [4] Kachanov, L.M., “Time of the Rupture Process under Creep Conditions”, Izv Akad Nauk  SXR. Otd Tech Nauk, 8, pp. 26-31, 1958.

    [5] Rabotnov, Y. N. (1968), “Creep Rupture”, 12th International Congress of App. Mech. Stanford.

    [6] Krajcinovic, D., “Damage Mechanics”, Mech. Mater. 8, pp. 117-197,1989.

    [7] Lemaitre, J., “Evaluation  of  dissipation and damage in metals”, submitted to dynamic  loading,  Proc.   I.C.M.1 Kyoto Japan (1971).

    [8] Hult, J. (1972). Creep  in  continua  and  structures, Topics  in  Applied  Continuum  Mechanics. Springer  Verlag, Vienna.

    [9] Leckie, F. and  Hayhurst, D., “Creep  rupture  of  structures”, Proc. R.  Soc.  London A240, 1974.

    [10] Fatemi A., Yang, L. (1998). “Cumulative fatigue damage and life prediction theories: a survey of the state of the art for homogeneous materials”, Int. J. Fatigue Vol. 20. No. I, pp. 9-34.

    [11] Lemaitre, J. and Chaboche, J.L. (1978). “Aspect pehnomenologique  de la  rupture  par  endommagement”, J.  Mec.  Appl. 2, 317.

    [12] Lemaitre, J., and Plumtree, A., “Application of damage concepts to predict creepfatigue failures”, J. Eng. Mat. Tech. Vol. 101, pp. 284-292, 1979.

    [13] Chrzanowski,  M.  and Kolczuga, M. (1980). “Continuous damage mechanics  applied  to  fatigue  failure”, Mech. Res. Commun. 7, 41.

    [14]  Budiansky,  B.  and O'Connell, R.J. (1976),  “Elastic  moduli  of  a cracked  solid”, Int. J. Solids Struct., Vol. 12, I. 81.

    [15] Lemaitre, J. and Dufailly, J., “Modelisation et identification de l'endommagement plastique des metaux”, 3eme Congres Francsais de Mecanique Grenoble, 1977.

    [16] Gurson, A.L., “Continuum theory of ductile rupture by void nucleation and growth: part I- yield criteria and flow rules for porous ductile”. ASME, Journal of Engineering Materials and Technology Vol. 99, pp. 2–15, 1977.

    [17] Needleman, A., and Tvergaard V., “An analysis of ductile rupture in notched bars”, Journal of Mechanics and Physics of Solids, Vol. 32, 461, 1984.

    [18] Chaboche, J.L. (1978). Description thermodynamique et phénoménologique de la viscoplasticité cyclique avec endommagement. PhD Thesis, Université Paris 6, Paris.

    [19] Cordebois, J.P. and Sidoroff, F., “Endommagement Anisotrope en Elasticite et Plasticite”, Journal de Mecanique Theorique et Appliquee,  pp. 45-60, 1982.

    [20] Krajcinovic, D., and Fonseka, G., “The continuum damage theory of brittle materials. Part 1: General theory”, ASME, J. Appl. Mech. Vol. 48, pp. 809-815, 1981.

    [21] Murakami S., “Notion of Continuum Damage Mechanics and Application to Anisotrope Creep Damage Theory”, J. Eng. Mat. Tech., 105, pp. 99-105, 1981.

    [22] Ortiz, M., “A constitutive theory for the inelastic behavior of concrete”, Mech. Mat. Vol. 4, pp. 67-93, 1985.

    [23] Voyiadjis, G. and Park, T., “The kinematics of damage for finite-strain elastoplastic solids”, International Journal of Mechanical Sciences, Vol. 37, pp. 803–830, 1999.

    [24] Ladeveze,  P., “Sur une  Theorie  de I'Endommagement  Anistrope”, Report  LMT-Cachan, n. 34, 1983.

    [25] Lemaitre, J., “A continuous damage mechanics model for ductile fracture”, Journal of Engineering Materials and Technology, Vol. 107, pp. 83–89, 1985.

    [26] Benallal, A., Billardon, R., and Doghri, I., “An integration algorithm and the corresponding consistent tangent operator for fully coupled elastoplastic and damage equations”, Communications in Applied Numerical Methods Vol. 4, pp. 731-740, 1988.

    [27] Dhar, S., Sethuraman, R., and Dixit, P., “A continuum damage mechanics model for void growth and micro crack initiation”, Eng. Fract. Mech. Vol. 53, pp. 917-928, 1996.

    [28] Tai, H.W., and Yang, B.X., “A new microvoid-damage model for ductile fracture”, Engineering Fracture Mechanics, Vol. 25 No. 3, pp. 377-384, 1986.

    [29] Tai, H.W., “Plastic damage and ductile fracture in mild steels”, Engineering Fracture Mechanics, Vol. 36 No. 4, pp. 853-880.

    [30] Chandrakanth, S., and Pandey, P.C., “A new ductile damage evolution model”, International Journal of Fracture, Vol. 60, R73-R76, 1993.

    [31] Doghri, I., “Numerical implementation and analysis of a class of metal plasticity models coupled with ductile damage”, Int. J. Num. Methods in Eng., Vol. 38, pp. 3403-3431, 1995.

    [32] Singh, AK., and Pandey, PC., “An implicit integration algorithm for plane stress damage coupled elastoplasticity”, Mechanics Research Communications, Vol. 26, pp. 693-700, 1999.

    [33] de Souza Neto, E.A., “A fast, one-equation integration algorithm for the Lemaitre ductile damage model”, Commun. Numer. Meth. Eng., Vol. 18, pp. 541–554, 2002.

    [34] Mashayekhi, M., Ziaei-Rad, S., “Identification and validation of a ductile damage model for A533 steel”, Journal of Materials Processing Technology, Vol. 177, pp. 291-295, 2006.

    [35] Davis, J. R. (1997). Heat-Resistant Materials (ASM Specialty Handbook), ASM International, Materials Park, OH.

    [36] Halford, G.R., “Evolution of Creep-Fatigue Life Prediction Models, Creep-Fatigue Interaction at High Temperature”, Vol. 21, G.K. Haritos and O.O. Ochoa, Ed., ASME, pp 43-57, 1991.

    [37] Sermage, Lemaitre, Desmorat, “Multiaxial creep–fatigue under anisothermal conditions”, Fatigue & Fracture of Engineering Materials & Structures ,Vol. 23, I. 3, pp. 241–252, March 2000.

    [38] Dyson, B., “Use of CDM in Materials Modeling and Component Creep Life Prediction”, J. Pressure Vessel Technol., Vol. 122,  I. 3, 281, August 2000.

    [39] Kneifl, M., Cerný, I., Bina V., “Damage of low-alloy high temperature steels loaded by low-cycle fatigue and creep”, J. Pressure Vessels and Piping, Vol. 78, I. 11-12, pp. 921-927, November 2001.

    [40] JianPing, J., Guang, M., Sun, Y., Xia, S., “An effective continuum damage mechanics model for creep–fatigue life assessment of a steam turbine rotor”, J. Pressure Vessels and Piping, Vol. 80, I. 6, pp. 389-396, June 2003.

    [41] Goswami, T, Creep-fatigue life prediction of Cr-Mo steel alloys, TMS Annual Meeting, San Diego, CA, USA, pp. 43-50, March 2003.

    [42] Xiao, Y., “A multi-mechanism damage coupling model”, J. Fatigue, Vol. 26, I. 11,  pp. 1241–1250, 2004.

    [43] Shang, D.G., Guo-Qin, S., Chu-Liang, Y., Chen, J., Neng, C., “Creep-fatigue life prediction under fully-reversed multiaxial loading at high temperatures”, J. Fatigue, Vol. 29, I. 4, pp. 705-712, April 2006.

    [44] Chen, L., Jiang, J., Fan, Z., Chen, X., Yang, T., “A new model for life prediction of fatigue–creep interaction”, J. Fatigue, Vol. 29, I. 4, pp. 615-619, April 2007.

    [45] Kim, T., Dong-Hwan, K., Jong-Taek Y., Park, N., “Continuum damage mechanics-based creep–fatigue-interacted life prediction of nickel-based superalloy at high temperature”, Scripta Materialia, Vol. 57, I. 12, pp. 1149-1152, December 2007.

    [46] Colombo, F., Mazza, E., Holdsworth, S.R., Skelton, R.P.,  “Thermo-mechanical fatigue tests on uniaxial and component-like 1CrMoV rotor steel specimens”, J. Fatigue, Vol. 30, I. 2, pp. 241-248, February 2008.

    [47] Takahashi, Y., “Study on creep-fatigue evaluation procedures for high-chromium steels—Part I: Test results and life prediction based on measured stress relaxation”, J. Pressure Vessels and Piping, Vol. 85, I. 6, pp. 406-422, June 2008.

    [48] Fan, Z.C., Chen, X.D., Chen, L. and Jiang, J.L., “A CDM-based study of fatigue–creep interaction behavior”, J. Pressure Vessels and Piping, Vol. 86, I. 9, pp. 628-632, September 2009.

    [49] Payten, W.M., Ken, W. and Snowden, U., “A strain energy density method for the prediction of creep–fatigue damage in high temperature components”, Mat. Sci. Engng: A, Vol. 527, I. 7-8, pp. 1920-1925, March 2010.

    [50] Zhang, G., Zhaoa, Y., Xuea, F., Meia, J., Wanga, Z., Zhoub, C., Zhanga, L., “Creep–fatigue interaction damage model and its application in modified 9Cr–1Mo steel”, Nuclear Engineering and Design, V. 241, I. 12, pp. 4856–486, December 2011.

    [51] Lemaitre, J., Desmorat, R. (2005). Engineering Damage Mechanics, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg.

    [52] ABAQUS, Inc., Dassault Systemes, ABAQUS Documentations, 2010.

    [53] Key to steel, Stahlschlüssel Book, Verlag Stahlschlüssel Wegst GmbH, 2004.

    [54] Gorash, Y., “Development of a creep-damage model for non-isothermal long-term strength analysis of high-temperature components operating in a wide stress range”, Ph.D. thesis, Martin-Luther-University, Halle-Wittenberg, July 2008.


موضوع پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, نمونه پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, جستجوی پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, فایل Word پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, دانلود پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, فایل PDF پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, پروژه درباره پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc. گرایش مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی در این تحقیق، توربین بادی با محور عمودی مدل ساوونیوس مدلسازی شده است. توربین بادی در حجم کنترل سیالاتی که همان تونل باد در شرایط واقعی می باشد، مدلسازی شده و تحت وزش باد با سرعتهای متفاوت بررسی شده است. همچنین از لحاظ نسبت هم پوشانی نیز در سه حالت مختلف تحت بررسی قرار گرفته تا بهترین حالت توربین ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی چکیده در سالهای اخیر اکثر تحقیقات بر روی بارگذاری فشاری و ترکیبی به منظور بررسی کمانش ساختارهای نانولوله­ها متمرکز شده­اند و بدین منظور کارهای انجام گرفته بر روی بارگذاری کششی بسیار محدود می­باشد. از آنجا که نتایج بارگذاریهای فشاری و کششی در نانولوله­های کربن کاملاً متفاوتند (به دلیل اثر بر هم کنشهای دافعه و جاذبه در این ...

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد ناپیوسته‌ی سازه چکیده: در سال‌های‌‌کنونی، بهره‌جویی از ماده‌ی مرکب در ساخت و تقویت سازه‌ها بسیار گسترش یافته است. ساختار این ماده به گونه‌ای می‌باشد که امکان شکل‌گیری ترک در میان لایه‌ها وجود دارد. بر اثر افزایش بار، این ترک‌ها رشد می‌نمایند و سبب افت شدید در استحکام و سختی سازه می‌شوند. به‌کارگیری شیوه‌های عددی در این زمینه و دستیابی به پاسخ‌ها، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش : طراحی کاربردی چکیده در این پایان نامه تحلیل پایداری تیر­کامپوزیتی تقویت شده با نانو لوله ­های کربنی روی تکیه­گاه الاستیک تحت نیروی محوری مورد بررسی قرار گرفته است. توزیع نانولوله­ها بصورت یکنواخت[1] در نظر گرفته شده است. برای تعیین خصوصیات مواد تقویت شده با نانولوله­ها ازنتایج دینامیک مولکولی و قوانین ...

پایان ‌نامه برای دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق (M.Sc) چکیده پایدارساز سیستم قدرت به منظور بهبود میرایی سیسم قدرت در حین اغتشاشات فرکانس پایین به سیستم تحریک افزوده می‌شود. برای سیستم‌های قدرت با ابعاد بزرگ که شامل تعداد زیادی از ژنراتورهای متصل به هم می‌باشد، تنظیم پارامترهای پایدارساز سیستم قدرت، به دلیل وجود مدهای نوسانی متعدد با میرایی کم، فرایندی پیچیده و سخت خواهد ...

پایان ‌نامه برای دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق (M.Sc) چکیده پایدارساز سیستم قدرت به منظور بهبود میرایی سیسم قدرت در حین اغتشاشات فرکانس پایین به سیستم تحریک افزوده می‌شود. برای سیستم‌های قدرت با ابعاد بزرگ که شامل تعداد زیادی از ژنراتورهای متصل به هم می‌باشد، تنظیم پارامترهای پایدارساز سیستم قدرت، به دلیل وجود مدهای نوسانی متعدد با میرایی کم، فرایندی پیچیده و سخت خواهد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان نامه ی دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی چکیده سیستم های میکروالکترومکانیکی عموما بر اساس نوع مکانیزم تحریکشان طبقه بندی می شوند. علاوه بر تحریک الکترواستاتیک که به عنوان یکی از مهمترین مکانیزمهای تحریک به شمار می رود، تحریک حرارتی به طور گسترده در سیستم های میکروالکترومکانیکی چند لایه و متغیر تابعی بکار می رود. در دو دهه اخیر تحول بزرگی در تولید طیف ...

ارائه‌شده جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک-گرایش طراحی کاربردی چکیده در این تحقیق به بررسی ارتعاش آزاد تیر ترکدار و یافتن فرکانس های طبیعی پرداخته ایم. در قسمت اول با استفاده از مدل ترک باز با مدل کردن قسمت ترکدار به صورت یک المان به شکل تیر و ارضای شرایط مرزی، فرکانس های طبیعی را برای شرایط مرزی مختلف بدست آورده ایم و تغییرات فرکانس طبیعی را به ازای تغییر ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی چکیده در این تحقیق یک حل تحلیلی برای نمایش وابستگی به اندازه و تأثیر اختلاف دما بر ارتعاشات آزاد غیرخطی و رفتار پس از کمانش میکرولوله­های حاوی جریان ارائه شده است. بر اساس مدل اولر برنولی، تئوری گرادیان کرنش، تئوری تنش کوپل و هندسه­­ی غیرخطی وون-کارمن، معادلات ریاضی بر حسب سه پارامتر طولی بسط داده شد. همچنین، از ...

ثبت سفارش