پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت

word 503 KB 32624 103
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد

    رشته تحصیلی: کلام شیعه

    چکیده پایان‌نامه:

    یکی از اعتقادات مستدل شیعه این است که رسول خداk بعد از خود فردی را به عنوان جانشین خود معرفی نموده است. در قرآن کریم و نیز در سنت نبوی برای اثبات این مدعا ادله متعدد و بی‌شماری وجود دارد. یکی از ادله مهم در مورد اثبات حقانیت اهل بیتb و یا به عبارت درست‌تر اثبات حقانیت رهبری امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبg، حدیث صحیح و متواتر «منزلت» است که رسول خداk علی بن ابی طالبg را نسبت به خود همانند نسبت هارونg و حضرت موسیg تشبیه نموده است. ویژگی ممتاز این حدیث از بسیاری احادیث دیگر، این است که آن را بخاری و مسلم در کنار سایر محدثان، نقل نموده‌اند و به اصطلاح اهل سنت، آن دو بر این حدیث، اتفاق دارند. پرسمان اصلی در تحقیق پیش‌رو، ‌این است که آیا حدیث منزلت، دلالت بر امامت بلافصل علی ابن ابی‌طالبg بعد از پیامبرk می‌کند؟ این حدیث از چند جهت بر امامت امیرالمؤمنینg دلالت می‌کند که با توجه به ظهور فرقه‌ی ضاله‌ی وهابیت و ایجاد شبهات در ادله‌ی قرآنی و روایی امامت امام علیg از جمله دلالت این حدیث شریف بر امامت بلافصل امام علیg بیان شود و به برخی از شبهاتی که اهل سنت بر دلالت حدیث مطرح کرده‌اند، پاسخ داده شود.

    واژگان کلیدی: امامت، خلافت، ولایت، حدیث منزلت، مخالفان، شبهات.

    مقدمه

    از احادیث قطعی  نزد محدثان شیعه و اهل سنت که نشان‌گر جایگاه والای امیر مؤمنان علیg و بیان‌گر امامت و خلافت آن جناب است، حدیث منزلت می‌باشد. این حدیث شریف در کهن‌ترین نوشته‌های حدیثی، تاریخی، رجالی و در پی آن‌ها کلامی یادداشت شده و به یادگار مانده است.

    در این حدیث شریف، پیامبرk خطاب به امام علیg فرمود: «أمَا تَرْضَی‌ أن‌ تَکونَ مِنِی‌ بِمَنزِلَه ‌ هَارُونَ مِن‌ مُوسی‌» (آیا راضی نیستی که برای من، همانند هارون نسبت به موسیg باشی؟)

    در این حدیث پیامبرk اشاره به مقام هارون برای موسیk دارند و خداوند متعال از زبان موسیg فرمود: «وَقَالَ مُوسَی لأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ»[1] و فرمود: «وَاجْعَل لی وَزِیرًا منْ أَهْلِی هَارُونَ أَخِی شْدُدْ بِهِ أَزْرِی وَأَشْرِکهُ فِی أَمْرِی کی نُسَبحَک کثِیرًا وَنَذْکرَک کثِیرًا إِنک کنتَ بِنَا بَصِیرًا»[2] و فرمود: «وَ أَخِی هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنی لِسَانًا فَأَرْسِلْهُ مَعِی رِدْءًا یصَدقُنِی»[3] و مانند آن آیاتی دیگر. لذا حدیث منزلت، تمام این موقعیت‌ها را که برای حضرت هارونg نسبت به موسیg ثابت شده است، برای امیرالمؤمنینg نسبت به خاتم پیامبران حضرت رسول اکرمk به جز نبوت، ثابت می‌کند. پس این حدیث از جهت دلالت و سند، دلیل قطعی دیگر بر امامت بلافصل حضرت علیg بعد از پیامبر اکرمk و یکی از مهم‌ترین فضیلت‌های حضرت امیرالمؤمنینg و یکی از برهان‌های قاطع و دلایل تابان بر جانشینی و امامت امام علیg است.

    این حدیث در نهایت درستی و استواری و شهرت است که به طور مستفیض، بلکه متواتر از پیامبرk نقل شده است. حتی بخاری و مسلم که همواره در جهت پوشاندن فضیلت‌ها و منقبت‌های والای امیرالمؤمنینg می‌کوشند، آن را نقل کرده‌اند و به تبعیت از آن دو، دیگر محدثان اهل سنت نیز بر آن اتفاق نظر داشته و در صحیح و مسندها و جوامع خود آورده‌اند. لکن اهل سنت، بعد از آن که نتوانستند حدیث منزلت را از حیث سند مخدوش کنند، در دلالت آن بر امامت و خلافت بلافصل امام علیg بعد از رسول اکرمk ایراداتی گرفته و شبهاتی را مطرح می‌کنند و تلاش کرده‌اند تا دلالت این حدیث را زیر سؤال ببرند.

    در این تحقیق، حدیث از حیث سند و راویان و طرق آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس دلالت حدیث بر امامت و خلافت امام علیg بیان می‌شود و در پایان، برخی از شبهات را که در دلالت حدیث مطرح شده، پاسخ می‌دهیم.

    بیان مسأله

    یکی از اعتقادات اصیل و مستدل مذهب شیعه آن است که رسول خداk به فرمان خدا جانشین خود را برای این آیین الهی به مسلمانان معرفی کرد و از آنان برای خلافت و جانشینی امیر مؤمنان علیg بیعت گرفت و حجت خدا را برای همگان به پایان رساند و رسالت خویش را به بهترین شکل انجام داد. آری پیامبر خداk به بهترین شکل مأموریت و رسالت خویش را انجام داد و جانشینان خود را به امت معرفی کرد و از آنان بیعت گرفت.

    رسول خداk یعنی همان بزرگ مرد که «ما ینطق عن الهوی» «ان هو الا وحی یوحی» «علمه شدید القوی» حضرت علیg را نسبت به خویش چون جایگاه حضرت هارون نسبت به موسیc قرار داده‌اند که این حدیث به جایگاه‌هایی که برای حضرت هارونg در قرآن کریم ثابت شده اشاره دارد. سخنان پیامبرk درباره حضرت علیg و بیان فضیلت‌ها و منقبت‌هایش چنین بود. بیش‌تر این سخنان در تأکید بر این حقیقت است که در کتاب عظیم خداوند در مورد مقام‌های حضرت علیg اصول ثابتی بیان شده است. به طور مثال وقتی که در غدیر خم فرمود: «الست اولی بالمؤمنین من انفسهم» – به این آیه مبارکه تذکر داده که فرمود: «النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم»[4]. سپس می‌فرماید: اینک هر که من مولای اویم این علی مولای اوست.

    یکی از دلایل اثبات امامت امام علیg حدیث صحیح و متواتر منزلت است که در بسیاری از کتب حدیثی، تاریخی، تفسیری... مذهب تشیع و اهل سنت موجود است و تعداد قابل توجهی از آن‌ها از دیدگاه مذهب تشیع و اهل سنت صحیح است و از احادیث متواتر به حساب می‌آید.

    علمای شیعه، همواره معتقد بوده‌اند که حدیث منزلت دلالت بر خلافت و امامت امام علیg دارد. اما با ظهور فرقه سلفیت دوباره به نقد سندی و محتوائی این حدیث پرداخته‌اند، در این رساله به بیان سند حدیث و نقد ایرادات سلفیت پرداخته و از نظر محتوا ثابت می‌کنیم که این حدیث قابلیت اثبات امامت امام علیg را دارد و ایرادات ابن تیمیه و به تبع آن دیگر دانشوران اهل سنت وارد نیست.

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    حدیث منزلت از احادیث متواتر است که در کتب معتبر روایی شیعه و اهل سنت نقل شده و اکثر اهل سنت اعتراف دارند که این حدیث متواتر است و در سند آن ایراد و نقدی مطرح نکرده‌اند اما در دلالت آن بر اثبات خلافت و امامت امام علیg خدشه وارد و شبهاتی را مطرح کرده‌اند. در حال حاضر فرقه ضاله وهابیت مشغول به فعالیت و ایجاد شبهه پراکنی پیرامون مسائل اعتقادی مذهب تشیع از جمله ولایت امام علیg و جذب جوانان به خود هستند، لذا ضروری است در تمام زمینه‌های اعتقادی از جمله این حدیث شریف پاسخ‌های مناسب به شبهات آنان داده شود چرا که بحث امامت از سوی عالمان شیعه همواره حساسیت مخالفین را برانگیخته تا آنجا که کار به قتل و کشتار انجامیده است. از این رو امروزه برخی پرداختن به مسأله امامت را موجب بروز تنش و اختلال در امر زندگانی مسالمت‌آمیز بین مسلمین تلقی کرده و معتقدند که باید از طرح این مسأله اختلافی خودداری گردد. اما بسیار روشن است که تحقیق درباره‌ی مذاهب و ادله و آرای هر مذهب یکی از راههای نزدیک شدن دیدگاههای مذاهب مختلف به یکدیگراست. در نتیجه بحث و نظر پیرامون مسائل مورد اختلاف جهت روشن شدن حقایق امری است که کسی نمی‌تواند در ضرورت و اهمیت آن تردید کند.

    اهداف تحقیق

    هدف از این تحقیق:

    1) اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علیg بعد از پیامبرk درحدیث منزلت است.

    2) از آنجایی که اهل سنت این حدیث را فضل برای امیرالمؤمنین علیg می‌دانند اما در دلالت آن بر امامت و خلافت امام علیg شبهاتی مطرح کرده‌اند، در این تحقیق برخی از آن شبهات مطرح می‌شود و با پاسخ به آن شبهات، دلالت حدیث منزلت را بر ولایت و خلافت امام علیg، ثابت می‌نماییم.

    سؤال اصلی

    مهم‌ترین پرسمان در تحقیق پیش رو آن است که:

    آیا حدیث منزلت دلیل بر ولایت بلافصل امام علیg پس از پیامبر اسلامk می‌باشد؟

    سؤالات فرعی

    1) آیا حدیث منزلت در منابع اهل سنت نقل شده است و آیا در حد تواتر است؟ موارد بیان و طرق آن چگونه است؟

    2) آیا وزارت و خلافت و امارت هارونg -که مشبه به است- نیز برای امام علیg ثابت می‌شود؟

    3) آیا این حدیث شاهد برتری و افضلیت امام علیg بر دیگران است؟

    4) آیا حدیث منزلت اختصاص به زمان حیات رسول اللهk دارد یا بعد از آن را نیز شامل می‌شود؟

    فرضیه‌ی اصلی تحقیق

    محور اصلی تحقیق این است که حدیث منزلت دلیل معتبری برای اثبات امامت و خلافت امام علیg بعد از پیامبرk می‌باشد.

    فرضیه‌های فرعی

    1) حدیث منزلت،‌ از احادیث متواتر است که هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت نقل شده است و موارد محل صدور آن، متعدد است.

    2) حدیث منزلت شاهدی بر دلالت افضلیت و برتری امام علیg بر دیگران است.

    3) این حدیث اختصاص به حیات رسول اکرمk ندارد و بعد از حیات ایشان را نیز در بر می‌گیرد.

    پیشینه تحقیق

    اولین مقاله در پیشینه تحقیق بررسی تطبیقی حدیث منزلت از نگاه مذهب اهل بیتb و اهل سنت نوشته ایلقار اسماعیل زاده است. (پژوهش‌نامه‌ی حکمت و فلسفه اسلامی، ش 25، 1387) ایشان در فصل اول به ذکر منابع حدیث منزلت پرداخته و پنج مورد از منابع مذهب اهل بیتb را نقل می‌کند و سپس نگاهی به حدیث منزلت در منابع اهل سنت دارد و هفت روایت را بیان می‌کند.

    در فصل دوم نگاهی به راویان حدیث منزلت می‌کند و بیست و پنج نفر را به عنوان راویان حدیث منزلت نام می‌برد. سپس به محل صدور این حدیث از دیدگاه مذهب اهل بیت و اهل سنت می‌پردازد که از نظر مذهب اهل بیت بیش از نُه محل برای حدیث منزلت آورده شده است و از نظر اهل سنت نیز پیش از نُه مورد و محل حدیث نقل شده است. البته معروف‌ترین محل صدور حدیث منزلت را درسال نهم هجرت هنگام ترک مدینه توسط رسول خداk و جانشین کردن علیg به جای خود می‌داند.

    در فصل سوم، تشبیه حضرت علیg به هارونg را بررسی می‌کند و با استفاده از آیات قرآن، چند ویژگی مهم هارونg نسبت به موسیg مانند وزارت و برادری و جانشینی را بیان می‌کند و آن ویژگی‌ها را برای امام علیg می‌داند.

    درفصل چهارم و پایانی به نتیجه گیری بحث می‌پردازد و از مقام و منزلت امام علیg و جانیشینی ایشان بعد از رسول اکرمk سخن می‌گوید.

    از آن‌جا که موضوع مقاله، بررسی تطبیقی حدیث منزلت از نگاه اهل مذهب اهل بیتb و اهل سنت است لازم بود که بعد از ذکر منابع و محل صدور حدیث، به نحوه‌ی دلالت و چگونگی اثبات امامت امام علیg می‌پرداخت و اثبات می‌نمود که این حدیث فقط جنبه‌ی تاریخی ندارد و یکی از ادله‌ی اثبات امامت بلافصل امام علیg می‌باشد. ما در تحقیق پیش‌رو به بررسی محتوا و دلالت حدیث منزلت بر ولایت بلافصل امام علیg پرداخته و سپس به شبهات و اشکالات فرقه‌ی ضاله‌ی وهابیت پاسخ داده می‌شود.

    مقاله دوم: حدیث منزلت در منابع روایی اهل سنت نوشته یاسر جهانی پور است. (فرهنگ کوثر، ش 78، تابستان 1388) ایشان در فصل اول حدیث منزلت و داستان آن را نقل و سپس در فصل دوم این روایت را در آثار اهل سنت بررسی می‌کند و فقط شش منبع روایی حدیث را بیان می‌نماید. در فصل سوم به بررسی اشکالات وارده از سوی اهل سنت پرداخته و جواب اشکالات مطرح شده بر حدیث را پاسخ می‌دهد. نکاتی که در مقاله‌ی ایشان وجود دارد عبارت است از 1- درفصل اول که داستان حدیث منزلت را بیان می‌کند با توجه به اینکه نویسنده، قصد دارد حدیث منزلت را از منابع روایی اهل سنت بررسی کند، از منبع شیعی (طهرانی، حسین، سؤالات ما– صفحه 127) نقل می‌کند که جا داشت از منابع اهل سنت داستان حدیث منزلت را بیان می‌کرد.

    2- در فصل دوم ایشان فقط به ذکر شش منبع روایی اهل سنت می‌پردازد در حالی که در همان کتاب سؤالات ما، بیش از چهل منبع روایی اهل سنت نقل شده است. (طهرانی، حسین، سؤالات ما–صفحه 129).

    3 - در فصل سوم ایشان به بررسی اشکالات اهل سنت پرداخته در حالی که فقط چند اشکال قرطبی را در نقد سند حدیث مطرح و پاسخ می‌دهد درحالی که سایر علمای برجسته اهل سنت نیز اشکالاتی در دلالت این حدیث مطرح نموده‌اند که جا داشت ایشان به اختصار به چند اشکال آنان نیز می‌پرداخت.

    مقاله سوم: نقد و بررسی حدیث منزلت در رویکرد اهل سنت نوشته حجت الاسلام مهدی محمدی است. (مجله کوثر معارف ش 17 بهار 90) ایشان در مقدمه‌ی مقاله‌ی خود، به تعریف کلید واژه‌های نبی رسول، وزیر، مولی، خلیفه، منزلت پرداخته و بعد سند حدیث منزلت در منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ترمذی، سنن نسائی و مسانید احمد بن حنبل و ابن ماجه و غیره را ذکر کرده است و بعد، طرق حدیث منزلت و رجال آن را نقل می‌کند. سپس به دلالت حدیث منزلت که آیا این حدیث می‌تواند دلیل ولایت بلافصل امام علیg باشد می‌پردازد. بعد از دلالت ویژگی‌های مشترک امام علیg و هارون را بیان می‌کند و موانع سر راه هارون و امام علیg و وجه امتیاز هارون نسبت به موسیb و علیg نسبت به پیامبرk را ذکر کرده و در پایان نتیجه گیری بحث را بیان می‌کند. نکته حائز اهمیت در این مقاله این است که با توجه به اینکه موضوع مقاله نقد و بررسی حدیث منزلت در رویکرد اهل سنت است لازم بود در مقام اثبات ولایت بلافصل امام علیg نظرات و شبهات اهل سنت را مطرح می‌کردند وسپس به اثبات حدیث منزلت می‌پرداختند.

     

    [

    Abstract:

    Shi is arguably one of the Prophet after his Beliefs person or People is introduced as his successor.

    In the Holy Qur'an and the Prophetic Sunnah to prove this claim, and there are countless different reasons. One of the major arguments vindicating inmate or, more correctly, the leadership of Amir al-Ali ibn AbiTalib is Accurate and continuous tradition "dignity" which Ali bin AbiTalib that the Messenger of Allah towards his analogy is like comparing Aaron and Moses.

    Feature of this tradition, many other traditions, is Bukhari and Muslim, which along with other narrators, and the so-called Sunni have narrated, both of these hadith are unanimous.

    The main issue leading research, this is Whether standing tradition, implying Imam Ali ibn AbiTalib immediately after the Prophet?

    The tradition of the multi-directional The Imam Ali picks With the emergence of the Wahhabi sect Evidence of creating doubts in the Quran And validity of the Imamate of  is Imam And some of Imam Ali, the immediate implication of this Hadith Ali  the doubts that have been raised Sunni hadith implies, be answered.

    Keywords: Imamate, Caliphate, provincial, Hadith dignity, dissent, doubt, Imam Ali, a Sunni.

  • فهرست:

    مقدمه. 1

    بیان مسأله. 2

    ضرورت و اهمیت تحقیق. 4

    اهداف تحقیق. 4

    سؤال اصلی.. 5

    سؤالات فرعی.. 5

    فرضیه‌ی اصلی تحقیق. 5

    فرضیه‌های فرعی.. 6

    پیشینه تحقیق. 6

    روش تحقیق. 10

    فصل اول: مفاهیم اساسی.. 12

    مقدمه. 13

    1. امامت.. 13

    1-1. تعریف لغوی. 14

    2-1. تعریف اصطلاحی امام در کلام متکلمین شیعه و سنی.. 15

    3-1. تعریف علمای بزرگ اهل سنت.. 15

    4-1. تعریف علمای بزرگ شیعه. 16

    2. ولایت.. 19

    3. خلافت.. 22

    4. منزلت.. 25

    5. مخالفان. 25

    فصل دوم: حدیث منزلت در منابع حدیثی مذهب اهل‌بیتb و مذهب اهل سنت.. 28

    مقدمه. 29

    الف) حدیث منزلت در منابع حدیثی اهل بیتb. 29

    ب) حدیث منزلت در منابع اهل سنت.. 31

    روایت ابن سعد. 33

    سعد بن ابی وقاص... 34

    ابراهیم بن سعد. 34

    روایت حسن بن بدر 35

    روایت ابن المغازلی.. 36

    روایت ابن عساکر. 36

    روایت نَسائی‏.. 37

    روایت سیوطی‏.. 39

    روایت ابن کثیر. 39

    گوناگونی الفاظ روایت.. 40

    راویان حدیث منزلت‏.. 41

    تواتر حدیث منزلت.. 42

    مشهورترین راویان حدیث منزلت.. 44

    طرق حدیث منزلت.. 48

    موارد بیان حدیث منزلت.. 49

    فصل سوم: نگاهی به دلالت‏های حدیث منزلت.. 56

    مقدمه. 57

    دلالت‏های حدیث منزلت‏.. 57

    مقامات حضرت هارون در قرآن‏. 57

    1) خلافت.. 58

    2) وزارت‏.. 58

    3) شراکت در امر. 59

    4) نبوّت‏.. 61

    5) اصلاح امر. 61

    6) اخوت و برادری و مقام پشتیبانی.. 62

    منزلت‏ها و مقام‏های امیرالمؤمنین علی‏g‏. 62

    1) خلافت و جانشینی.. 62

    2) شراکت در امر. 64

    3) وزارت.. 66

    4) اصلاح امر. 68

    5) اخوت و برادری. 69

    6) مقام پشتیبانی.. 69

    1-6. جنگ احد. 69

    2-6. جنگ احزاب. 70

    3   -6. جنگ خیبر 71

    7) خویشاوندی و اهل بیت بودن. 72

    8) مقام علم و آگاهی.. 73

    9) مقام عصمت.. 76

    سایر ویژگی‌های مشترک هارون و علیg‏. 77

    کوشش‌های پیامبرk برای رهبری علیg‏. 78

    1. حدیث یوم الإنذار 81

    2. حدیث وصایت.. 81

    3. احدیث وراثت.. 82

    4. احادیث خلافت.. 82

    5. احادیث منزلت.. 82

    6. احادیث امارت. 82

    7. احادیث امامت.. 83

    8. احادیث ولایت.. 83

    9. احادیث هدایت.. 83

    10. احادیث عصمت.. 84

    11. احادیث علم. 84

    دلالت حدیث منزلت بر خلافت امیر مؤمنان علیg‏. 85

    جانشینی پیامبر در اوج فضایل‏. 85

    احراز شایستگی‏.. 86

    مقام فرض الطاعه. 88

    دلالت حدیث منزلت و دیدگاههای علمای شیعه، اهل تسنن.. 88

    فصل چهارم: نقد و بررسی شبهات و اشکالات به حدیث منزلت.. 96

    مقدمه. 97

    شبهه اول. 97

    نقد و بررسی شبهه اول. 99

    شبهه دوم. 102

    نفی اعتبار مفهوم عام از یک حادثه خاص... 102

    نقد و بررسی شبهه دوم. 102

    الف) تفسیر نادرست از جایگاه خلافت الهی پیامبران و جانشینان آنان. 102

    ب) اعتبار علمی قاعده العبره بعموم اللفظ لا بخصوص المورد 104

    شبهه سوم. 105

    نقد و بررسی شبهه سوم. 105

    الف) ظهور معنای عام از واژه بمنزله. 106

    ب) دلالت مستثنی و مستثنی منه برعام بودن حدیث.. 108

    شبهه چهارم. 110

    نقد و بررسی شبهه چهارم. 111

    تلاش‌های دروغین و غیر علمی جهت خدشه‌دار کردن دلالت حدیث منزلت.. 113

    1- تحریف حدیث.. 113

    2- جعل حدیث منزلت برای شیخین. 114

    3- رد حدیث منزلت.. 115

    نتیجه گیری. 116

    منابع و مآخذ. 120

     

    منبع:

    قرآن کریم

    نهج البلاغه

    ابن بطریق، یحیی بن حسن، عمده عیون صحاح الاخبار فی مناقب الامام الابرار، قم: مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین.

    ابن تیمیه حرّانی، منهاج السنّه النبویه ، مکتبه ابن تیمیه، قاهره: 1409، چاپ دوم.

    ابن حجر، فتح الباری فی شرح البخاری، بیروت: داراحیاء التراث عربی.

    ابن حزم، علی بن احمد، الفصل فی الملل و الأهواء النحل، بیروت: دار الکتب العلمیه، 1420ه.ق. چاپ اول.

    ابن سعد، الطبقات الکبری، بیروت: دار صادر، 1405.

    ابن سیده، ابی الحسن علی بن اسماعیل، المخصص، بیروت: احیاء التراث العربی، 1413ه.ق.

    ابن شهرآشوب، مشیر الدین محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، نجف: المطبعه الحیدریه، 1376ه.ق.

    ابن عبدالبّر، الاستیعاب، بیروت: دارالجیل، 1412ه.ق.، چاپ اول.

    ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، بیروت: دارالفکر، 1415ه.ق.

    ابن فارس، احمد، معجم المقاییس فی اللغه، بیروت: دارالفکر، 1814ه.ق.

    ابن مغازلی، مناقب مغازلی، بیروت: دار الأضواء، 1403ه.ق.

    ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت: دار صادر، 2000م.

    ابوالنضر، محمد بن مسعود بن عیاش السلمی السمرقندی، تفسیرالعیاشی، تهران: المکتبه العلمیه الاسلامیه ، 1380.

    ابوعیسی، محمد بن عیسی بن سروه، سنن الترمذی، بیروت: داراحیاء التراث العربی.

    اربیلی، علی بن عیسی، کشف الغمه فی معرفه الائمه ، ترجمه علی بن حسین وارسی، تهران: انتشارات ادب الحوضه واسلامیه، 1364، چاپ دوم.

    البخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، تحقیق محمود محمد، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول.

    تهرانی، حسین، سؤالات ما، نشر حاذق، چاپ کوثر 1428ه.ق.

    جمال الدین محمد بن یوسف زرندی حنفی، نظم درالسّمطین.

    جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، بیروت: دارالعلم للملایین، 1407ه.ق.، چاپ چهارم.

    الحافظ ابو عبدالرحمان احمد بن شعیب النسائی، خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب، تحقیق محمد الکاظم المحمودی، قم: مجمع احیاء الثقافه الاسلامیه، 1419ه.ق.، چاپ اول.

    الحافظ ابوبکر عمر بن ابی عاصم الضحاک بن مخلدالشیبانی، کتاب السنه، تحقیق محمد ناصرالدین الالبانی، بیروت: المکتب الاسلامی، چاپ سوم.

    الحافظ ابوعبدالله محمد بن یزید القزوینی، سنن ابن ماجه، تحقیق صدقی جمیل العطار، بیروت: دارالفکر، 1995م.

    حافظ گنجی، محمد بن یوسف، کفایه الطالب فی مناقب علی بن ابی طالب، دار احیاء تراث اهل البیت، 1404ه.ق.

    حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، بیروت: دارالمعرفه، 1986م.، چاپ اول.

    حسینی استرآبادی، شرف‌الدین علی، تأویل الآیات الظاهره فی فضائل العتره الطاهره ، تحقیق حسین استاد ولی، قم: مؤسسه النشر الاسلامی، 1409ه.ق.

    حسینی میلانی، سیدعلی، نگاهی به حدیث منزلت، قم: الحقائق، 1390.

    خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، بیروت: دارالکتب عربی، 1417ه.ق.، چاپ اول.

    دهلوی، شاه عبدالعزیز، تحفه اثنا عشریه، کتابخانه، پیشاور پاکستان.

    رازی، فخرالدین، التفسیر الکبیر، مصر: مکتبه عبدالرحمن محمد، 1357ه.ق.

    راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، تهران: المکتبه المرتضویه، 1362ه.ق.، چاپ دوم.

    ربانی گلپایپانی، علی، امامت در بینش اسلامی، قم: نشر تبیغات اسلامی، 1386.

    زرشکی، محمد بن عبدالله، البرهان فی علوم القرآن، بیروت: دارالمعرفه، 1410ه.ق.، ، چاپ اول.

    زمخشری، ابوالقاسم محمود بن عمرو بن احمد، اساس البلاغه.

    سبحانی، جعفر، الموجز فی اصول الفقه، قم: مدیریت الحوزه العلمیه، چاپ اول.

    سید مرتضی، علی بن الحسین، الشافی فی الامامه، تهران: مؤسسه الصادق، 1407ه.ق.

    ، رسائل الشریف، بیروت: مؤسسه النور.

    السید هاشم البحرانی، غایه المرام، تحقیق سید علی عاشور، بیروت: مؤسسه التاریخ العربی، چاپ اول.

    سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، بیروت: دار الفکر، 1403ه.ق.

    ، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی، 1404ه.ق.

    ، تاریخ الخلفاء.

    ، قطف الازهار المتناثر فی الاخبار المتواتر.

    شرف‌الدین، عبدالحسین، المراجعات، تحقیق الشیخ حسین الراضی، قم: المجمع العالمی لأهل البیت، 1416ه.ق.، چاپ دوم.

    شیبانی، احمد بن حنبل، المناقب.

    شیبانی، احمد بن حنبل، مسند احمد بن حنبل، داراحیاء التراث عربی، بیروت، لبنان، چاپ سوم، سال 1415

    شیرازی، سلطان الواعظین، شبهای پیشاور، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1377.

    صدوق، الامالی، بیروت: مؤسسه العلمی للمطبوعات، 1990م.، چاپ پنجم.

    صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، نجف: المکتبه الحیدریه ، 1385ه.ق.

    ، کمال الدین و تمام النعمه، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1395ه.ق.

    ، معانی الاخبار، قم: مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعمه المدرسین، 1361.

    ، من لا یحضره الفقیه، قم: جماعه المدرسین.

    طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: اسلامیه، 1373.

    طبری، ابوجعفر، محمد بن جریر، تاریخ طبری.

    طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق احمد حسینی، تهران: المکتبه المرتضوی.

    طوسی، محمد بن حسن، الامالی، قم: مؤسسه البعثه و دارالثقافه ، 414ه.ق.

    عظیمی فر، علی‌رضا، قرآن و امامت اهل بیت،b قم: انتشارات دانشکده‌ی اصول دین، 1389، چاپ اول.

    فراهیدی، احمد بن خلیل، العین، قم: انتشارات هجرت، 1410ه.ق.، چاپ دوم.

    فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، دار احیاء التراث العربی، 1422ه.ق.

    فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، القاهره.

    قفاری، ناصر بن عبدالله بن علی، اصول المذهب الشیعه، ریاض: دار الرضا للنشر، 1418ه.ق.، چاپ سوم.

    قلعجی، محمد، معجم اللغه الفقهاء، بیروت: دار الفکر، 1323ه.ق.

    قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، تصحیح طیب موسوی جزایری، نجف: مکتب المهدی، 1386.

    قمی، علی بن محمد، تفسیرقمی، قم: مؤسسه دار الکتاب، 1404ه.ق.

    قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده، قم: کتاب‌فروشی بصیرتی، 1385ه.ق.، چاپ دوم.

    کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، تهران، مؤسسه دارالکتاب الاسلامیه.

    متقی هندی، علی، کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال، بیروت: مؤسسه الرساله ، 1415ه.ق.

    مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، بیروت: مؤسسه الوفاء، 1983م.، چاپ دوم.

    محمدی، مهدی، نقد و بررسی حدیث منزلت در رویکرد اهل سنت، فصل‌نامه علمی پژوهشی کوثر معارف، سال هفتم، شماره 17، بهار1390.

    مزی، تهذیب الکمال، بیروت: مؤسسه الرساله ، ، سال1413ه.ق.

    مسلم بن الحجاج النیشابوری، صحیح المسلم، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول.

    مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات قرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360.

    مظفر، محمدرضا، اصول المظفر، قم: اسماعیلیان بی پا.

    معرفت، محمد هادی، التمهید فی علوم القرآن، قم: مرکز النشر الاسلامی، 1411ه.ق.، چاپ اول.

    مفید، محمد بن نعمان، الارشاد، بیروت: مؤسسه العلمی للمطبوعات، 1399ه.ق.، چاپ سوم.

    موسوی بجنوردی وهمکاران، دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران: انتشارات مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، 1385، چاپ اول.

    نسائی، احمد بن شعیب، الخصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبg، قم: مجمع احیاء الثقافه الاسلامیه، 1419ه.ق.، چاپ اول.

    نووی، محی الدین یحیی بن شرف، شرح صحیح مسلم.

    نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح 


موضوع پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, نمونه پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, جستجوی پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, فایل Word پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, دانلود پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, فایل PDF پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, تحقیق در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, مقاله در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, پروژه در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, پروپوزال در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, تز دکترا در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, پروژه درباره پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت

چکیده مطالب موضوع تحقیق نقد و بررسی فضیلت ابوبکر بر اساس آیه هفده سوره مبارکه لیل از منظر اهل سنت می باشد. اهل سنت فضیلت ابوبکر را بر اساس آیه هفده سوره لیل به دلیل اجماع ثابت میکنند که با تمسک به روایات و جریانات تاریخی،بجهت انفاق اموالش در راه آزاد سازی هفت برده به خصوص بلال،نزول آیه« و سیجنبها الاتقی» را در شأن او می دانند. اکنون در شرایطی قرار گرفته ایم که اصول اعتقادی ما ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی چکیده هدف این پژوهش شناسایی مولفه های فرهنگی موثر بر مدیریت کارآمد بقاع متبرکه در شهر اصفهان بود. بدین منظور مولفه های ارزش ها ، هنجارها ، اداب و رسوم ، هنر و میراث فرهنگی، باورها و مذهب مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی عوامل فرهنگی در ابعاد ( ارزش ها، هنجار ها، هنر و میراث فرهنگی، باورها، مذهب،) ...

چکیده تاریخ شکل گیری کلام امامیه، بزرگان و اندیشمندانِ نخستین این دانش، ارتباط اینان با یکدیگر و اهل‌بیت علیهم‌السلام در عصر حضور، مباحث کلامی و روش‌های مورد استفاده اینان در فرآیند تکلم و ... از جمله مباحث مهمی است که سهم به‌سزایی در به دست دادن تاریخی از تفکر شیعه دارد. امروزه این مشکل از سوی برخی مطرح می‌شود که کلام امامیه نه در محتوا و نه در روش، اصیل نیست و ریشه در ...

درجه کارشناسي ارشد ادبيات دي ماه 1384 گزيده ي بحث:  هرچند که شعر اصيل با  بال وهم و خيال به پرواز درمي آيد ولي ابزار توانمندي است که با قدرت سحرآميزش عقلها را مي شکافد و کارگر

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر تلاشی است برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق(ع) برای نشر و گسترش معارف اسلامی و مخاطب­شناسی آن حضرت. در این پژوهش پس از تشریح مکاتب مختلفی ارتباطاتی، در نهایت تلفیقی از مکتب انتقال و ارتباطات آیینی برای تشریح سیره تبلیغی آن حضرت ارائه شده است. در ادامه مبتنی بر منظومه معرفتی اندیشمندان شیعه، سعی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع موضوع ازدواجهای اهل بیت وفرزندان آنان یکی از مباحث بحث بر انگیز در طول تاریخ بوده است که امروزه مورد توجه خاص شیعیان و اهل سنت قرار گرفته است . این موضوع نه تنها در محافل علمی مانند دانشگاهها از سوی شیعه و اهل سنت مطرح می شود بلکه اهل سنت با انشار کتابهایی در این حوزه و پخش آن در بین حجاج این سوال را در بین توده ی مردم ایجاد کرده ...

M.Aپايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد گرايش فلسفه وحکمت اسلامي سال 1386 بيان مسئله: سپاس فراوان آفريدگاري را سزاست که جهان هستي را همسان و هماهنگ با احتياجات ونيازهاي بشر سامان داده وب

فصل اول   طرح تحقيق 1- مقدمه 2- تعريف موضوع 3- اهميت و ضرورت تحقيق 4- مروري بر مطالعات انجام شده 5-اهداف تحقيق 6- طرح سؤال و فرضيه 7- روش تحقيق 8- محدوديت هاو پيشنه

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تصوف و عرفان اسلامی چکیده: پژوهش پیش رو با عنوان «حدیث حقیقت: تحقیق ماهوی و تاریخی» در چهار فصل به روش توصیفی تحلیلی در صدد است با توجه به اسناد، نسخه ها و شروح فارسی و عربی موجود (پنج نسخه اصلی) به بررسی این حدیث بپردازد. خبر کمیل ، کمیلیه ، حدیث حقیقت برخی دیگر از اسامی این حدیث هستند. در خصوص بررسی سندی، اگر چه عین خبر کمیل تا کنون در منابع حدیثی ...

ثبت سفارش