پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد

word 487 KB 32691 85
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیر ابراهیمی

     

    چکیده

    آموزه ­های آیین هندو در متون کهن آن به روشنی  بیان شده­است. اوپه­نیشد­ها از جمله کهن­ترین متون این دین محسوب می­شوند که براساس مبانی عرفانی و فلسفی پایه‌گذاری شده­اند. لذا  بررسی دو اصل مهم این آیین یعنی جیوه و آتمن  در این متون از آن جهت است که  با دقت در این مبانی، سروده‌های وحدت وجودی و معرفت شناسی و نجات و درک و دریافت حقیقت یگانه، مشاهده می شود. انسان، این عالم صغیر و تجلی برهمن در زمین متشکل از دو بعد جسمانی و روحانی است.  آتمن روحی که در همه چیز جاری است همان خود حقیقی است که به برهمن، حقیقت عالی و منشأ همه­ی امور خواهد رسید؛ در حالیکه  روح فردی یعنی جیوه به بدن متصل است. در واقع، حقیقت وجودی جیوه و آتمن یکی است، جیوه همانند سایه­ی آتمن است، روح فردی در عین حال که غیر از آتمن نیست، عین آن هم نیست. جیوه به علت تعینات جسمانی باعث تمییز موجودات از یکدیگر می­شود. در نهایت نیز با معرفت به خود حقیقی،  روح جسم را رها کرده و با برهمن یکی خواهد شد. در پژوهش حاضر  به این امر پرداخته شده است که اعمال انسان سرنوشت او را رقم خواهند زد و باعث بوجود آمدن جسم مادی یا شریره خواه گیاه، حیوان و یا انسان برای او خواهند شد. جیوه بخاطر در برگیری جسم­ها­ی مختلف محدود شده و توسط همان جسم در چرخه گرفتار شده است. جیوه با آتمن تفاوتی ندارد بلکه همان آتمن است که به علت ویژگی‌های جسم و نفس به صورت جیوه درآمده است و زمانی که این محدودیت­ها برداشته شود جیوه عین آتمن خواهد شد.

    واژگان کلیدی: برهمن، آتمن، جیوه، شریره، سمساره، تپسه، کرمه.

    مقدمه

    آیین هندو‌، سنتی است پیچیده‌، که آمیزه‌ای از اعتقادات‌، آداب و رسوم و اسطوره­های متنوع می‌‌باشد که در طی قرون متمادی به‌وجود آمده است‌، این آیین را متعلق به 1500 سال پیش از میلاد می­دانند. از جمله ویژگی­های منحصر به فرد آن‌، این است که رشد تدریجی و پیچیده­ای داشته است و از فرهنگ­های دیگر نیز متأثر بوده و مرحله به مرحله تکامل یافته است. البته در هر مرحله تمام شئونات قبلی خود را حفظ نموده و این امر باعث تضاد­های ظاهری و باطنی این آیین شده است. این تنوع و دگرگونی را می­توان در متون این دین نیز مشاهده نمود‌. هیچ آیینی به اندازه­ی این آیین‌، دارای متونی به این گستردگی نیست.

     متون هندو از لحاظ حجم‌، تعداد‌، زبان و موضوع دارای تنوع زیادی است‌. یکی از مهم­ترین این متون اوپه‌نیشدها هستند. از جمله کهن­ترین آنها شوتاشوتره اوپه‌نیشد[1] است که به تبیین مفاهیم اصلی این آیین پرداخته است. هدف اصلی همه­ی ادیان درک حقیقت می­باشد. این امر در دین هندو نیز مشاهده می­شود که تنها با رهایی از چرخه­ی زاد و مرگ امکان­پذیر است. رهایی چیزی جز یکی شدن روح با حقیقت متعالی نیست. روحی که در همه عالم جاری است. شوتاشوتره آن را با حقیقت متعالی یکی می­داند و همو ذکر می­کند این روح با آن کس که دومی ندارد و قادر مطلق است یکی است. نفوذ این روح را در جهان مانند روغن در شیر دانسته و تأکید می­کند همه چیز از اوست. همین روح اگر محسوس و مجسم و همچنین دارای رنج و لذت باشد آن را روح فردی می­دانند و اهمیت آن در این است که ظاهر انسان به آن شناخته شده و امور جسمی و مادی به او ضمیمه می­شود. زمانیکه شخص با تلاش خود آن را از خود جدا نمود روح کلی به حقیقت اصلی خواهد رسید.

     

    طرح مساله

    مسئله­­ی آفرینش جهان و به وجود آمدن کیهان و زمان پیدایش و بنیاد آن و همچنین پیدایش موجودات از جمله مهم­ترین آنها یعنی انسان و نگاه کلی که به پیدایش آسمان، زمین، خورشید و غیره وجود دارد، سؤالات عمیقی است که از دیر باز ذهن انسان‌ها مخصوصاً فلاسفه را به خود مشغول نموده است. پاسخ به اینگونه سؤالات می­تواند بسیاری از مجهولات جهان آفرینش را رمزگشایی کند. پیروان آئین هندو نیز از این قائده مستثنا نبوده و نیستند. شاید بتوان آنها را از جمله نخستین کسانی دانست که در صدد پاسخگویی به این سؤالات برآمده‌اند. برای اطلاع از نظریات آنها ناچاریم که به متونی که از آنها برجای مانده است رجوع کنیم.

    در آئین هندو مسئله­ی آفرینش مبهم به نظر می­رسد‌. به عبارت دیگر متون آنها در این­باره از انسجام کلی برخوردار نیستند. به طور کلی می­توان گفت آنها منشأ جهان را موارد مختلفی از جمله آب‌، فضا‌، وجودی بی‌مانند و عدم دانسته­اند.

    مؤلفان رگ­وده[2]، آفرینش را از نیستی می‌دانند:

     " در آن هنگام نه نیستی بود نه هستی، هوا و آسمانی که بر فراز آن است نبود، این چرا می‌پوشاند و چرا دارا بود؟ در کجا و تحت حمایت که؟ آیا فقط آب بود؟ آب­های ژرف و نفوذ ناپذیر.."[3]

     سرودهای دیگری در رگ­وده موجود است که جهان را حاصل قربانی (پوروشه)[4] می‌دانند که این قربانی هزاران سر‌، چشم و پا دارد و همو است که ویراج[5] را بوجود آورده است.[6] اوپه­نیشدها[7] نیز منشأ آفرینش را گاه خدایان یا علت‌های اولیه نام می‌برند و معتقدند هریک از آنها در جایگاه خود نقشی را ایفا می‌کنند و گاهی این خدایان جنبه‌ی علیت و وجود بخشی نسبت به هم دارند.[8]

    از آنجا که موضوع اصلی بحث ما بر متن شوتاشوتره اوپه‌نیشد است و اینکه این اوپه­نیشد از اندیشه­ها و آموزه­های مختلف ادوار هند بحث کرده و همچنین بر این اساس که هسته­ی متن‌های اوپه­نیشدی در مکتب ودانته[9] است‌، لذا آفرینش و همچنین انسان و ابعاد وجودی او را، از نظر این مکتب بررسی خواهیم نمود.

     این مکتب‌، آفرینش جهان را از هیچ و خلأ نمی­داند بلکه آفرینش را ظهور خود علت، به صورت معلول می‌داند یعنی تنها علت است که واقعیت دارد و معلولات، مظاهر توهمی و بی‌بود هستند‌، یا به عبارت دیگر معلول که غیر واقعی است بر اثر جهل جهانی به علتی که واقعی است اضافه گردیده است.

    شنکره[10] در تفسیر برهمه سوتره[11] می‌گوید: برهمن[12] که آگاهی محض و منزه از صفاتی چون صوت و‌ غیره است چگونه می­تواند علت معلولی که عکس آن است و بی‌شعور و ناپاک و دارای صفاتی چون صوت و‌ غیره است‌، بشود؟[13]

    اینک باید مشاهده کرد که چه انگیزه‌ای موجب آفرینش می­شود. بدیهی است که برهمن، خلقت عالم را برای سود شخصی خود نیافریده است چرا که او قائم به خود است و همچنین نباید تصور کرد که برهمن، جهانی را به قصد خدمت به خلق پرورانده باشد‌، زیرا نمی‌توان فرض کرد که وجودی با کمال برهمن، خلقتی این چنین ناپایدار و سست، بنیان کرده باشد. خلقت و پیدایش عالم نوعی ذوق هنری (رسه)[14] است ذوقی که موقوف بر نوعی تفریح و لعبی عبث یعنی لی‌لا[15] است‌. این آفرینش در حکم نوعی فعالیت هنری است، فعالیتی که منجر به ایجاد یک شاهکار هنری گردیده و هدفی جز ارضای حس زیبایی‌طلبی و جمال‌جویی ندارد.[16]

    با توجه به این دیدگاه‌، برهمن از لحاظ نیروی مایا[17]‌، علت فاعلی است. مایا مفهومی است که برای درک اوپه‌نیشدها و تفکرات هندو‌، فهم آن ضروری است چراکه از دیدگاه برخی متفکران یک جزءاصلی آفرینش‌، مایا می‌باشد. شنکره که مؤسس ادویته‌ودانته[18] و فلسفه غیرثنوی است‌، دنیا را مایا دانسته که از جهل (اویدیه)[19] ناشی می­شود که فراگیرنده‌ی جهل است. او معتقد است که این جان‌ها‌، هستی‌های یک حقیقت واحدند و فقط یک موجود بزرگ وجود دارد که فرزانگان آن را برهمن می‌نامند که در اشکال متعدد هستی متجلی شده است. این موجود بزرگ یک هوشیاری مطلق است‌، ماهیت‌های بسیاری دارد که همان خود یا آتمن موجودات است.

    او همه‌ی روابط دیگر را وهم و خیال می‌داند‌.[20] مایا از لحاظ لغوی از ریشه­ی ما Ma گرفته شده است که مترادف با من[21] و متی[22] است. اندیشمندانی مانند بوتلینگ[23] و روت[24] و مونیر ویلیامز[25]معانی متفاوتی از این واژه بیان نموده‌اند‌، همانند هنر، خرد و نیروی ماوراءالطبیعه و فوق­العاده که البته این معانی در متون زبان‌های اولیه به این معنا به کار برده می‌شده است. اما در رگ­وده این کلمه را مترادف یا به معنی فریب‌، غیر‌ واقعی‌، حیله‌، حقه‌، جادوگری و جادو دانسته‌اند.[26]

     برهمن توسط مایا جهان را به وجود می‌آورد و کثرات توسط مایا جلوه‌گر می‌شوند. زمانیکه برهمن در ضمیر ارواح ظهور پیدا می‌کند نور او از خلال مایا به انوار رنگارنگ تجزیه می‌شوند و این مایاست که تعداد زیادی جیوه به وجود می‌آورد. در اصل مایا را می‌توان اتحاد روح و ماده­ی قدیم دانست‌، بنابراین مایا مانند منشور رفتار می‌کند، و این جادوی کیهانی است که باعث بوجود آمدن کثرات می‌شود و به همین علت است که آن را نیروی تکوینی می‌دانند که خالق یعنی برهمن توسط آن جهان را بوجود می‌آورد. متفکران این آئین برای تبیین برهمن از مثال منشور بهره می‌­گیرند. آنها بیان می‌کنند اگر برهمن نور سفید باشد، جهان به صورت طیف‌های رنگی است که از مایا یعنی همان منشور است و چیزی که باعث این امر می‌شود متصاعد   می‌گردد‌. [27]

    شنکره معتقد است در خداوند (برهمن) واقعاً هیچگونه دگرگونی به وجود نیامده است‌، بلکه این دگرگونی ظاهر و نمودی بیش نیست به جز خدا هیچ چیز واقعیت ندارد.[28] او مایا را نیروی خلاقه‌ی برهمن در مفهوم توهم و غیر ‌واقعی می‌داند.

    پس از بیان آفرینش جهان، بحث پیدایش موجودات و آفرینش انسان پیش می‌آید. از نظر اوپه­­نیشدها، انسان دارای دو بعد مادی و غیر مادی یعنی جسم و روح است. انسان را متشکل از جیوآتمن[29] ( خودفردی) و پرم­آتمن[30]  (خود کلی و کیهانی) می‌دانند. پرم­آتمن تماشگر اعمال است و آن یک‌، از نتیجه‌ی اعمال لذت می‌برد و می‌توان گفت آن دو حکم سایه روشن را برای یکدیگر دارند.[31]

    برای روشن‌تر شدن موضوع می‌توان اینگونه بیان کرد که از یک نظر انسان در آئین هندو دارای سه جنبه می‌باشد که عبارت اند از‌: آتمن[32]‌، جیوه[33]‌، شریره[34] و او برای رسیدن به هدف نهایی‌اش که همان مکشه[35]  است باید جیوه را آزاد کرده و پس از رهایی شریره‌، آتمن را با برهمن یکی کند.

     مکشه معانی مختلفی دارد از جمله ابدیت، رستگاری‌، آزادی‌، رهایی‌، درک نفس‌، درک خدا و درک معنوی‌. در بین متفکران هندو اختلافات زیادی در مورد ماهیت رهایی وجود دارد. ادویته ودانته آن را یک حالت سعادت یقینی می‌داند‌، برخی نیز آن را رهایی از رنج و درد دانسته و برخی دیگر‌، مکشه را ممزوج شدن با برهمن می‌داند. اگر چه توافقی وجود دارد که مکشه، حالتی است که پس از مرگ مشخص و مطرح می­شود اما شخص می‌تواند در حالتی که زنده است به مکشه دست بیابد، که به آن جیون­موکتی[36] می‌گویند‌. برای رسیدن به مکشه، راه‌های گوناگونی وجود دارد که اکثراً معتبرند‌، شخص باید بهترین راه را برگزیند.[37] در هر صورت آنها معتقدند که انسان رابطه‌ی مستقیم و تنگاتنگی با خدای خود دارد که نحوه‌ی این ارتباط در رسیدن به هدف او مؤثراست‌.

    مسئله‌ی قابل بیان در این نگارش را می­توان اینگونه نیز بیان نمود که در هر آئینی سه بعد مورد توجه است‌، انسان‌، خدا و جهان‌، این سه مانند اضلاع یک مثلث تشکیل دهنده­ی افکار و عقاید آن آئین محسوب می شوند. کمتر نظام فکری و فلسفی را می­توان یافت که در مورد این ابعاد بحث نکرده باشند. شاید به جرأت بتوان گفت که شالوده­ی بسیاری از مکاتب نیز یکی از این ابعاد و یا هر سه و ارتباطشان با هم می­باشد.

     آئین هندو نیز مانند دیگر ادیان به این سه بعد توجه نموده و آتمن و برهمن در تمامی متون هندی کنار هم به کار برده شده­اند. این آئین برای روح کلی (آتمن) مقام والائی قائل است و معتقد است که در کمال خود با برهمن یکی می­شود. انسان در این آئین‌، همانطور که گفته شد دارای سه جنبه می­باشد که عبارتند از: آتمن‌، جیوه و شریره، که او برای رسیدن به هدف نهایی­اش یعنی مکشه باید جیوه را آزاد کرده و پس از رهائی شریره‌، آتمن را با برهمن یکی کند.

    Abstract

    The teaching of Hinduism has been stated in old texts. Upanishad is considered as one of these old texts which is written based on philosophic and mystical principle. Therefore considering these two principles, i.e. Jiva and Atman, is because of that Pantheistic poems, epistemology, salvation, perception and receiving unique truth can be seen by pondering in these principles. Human beings, this small manifested of Brahman in the earth, is formed by two spiritual and physical aspects. Atman is the soul which is in every thing. It is the very thing that will be matched with Brahman-the real truth and the origin of everything-, while the individual soul, i.e. Jiva, is connected to the body. In fact, the real existence of Jiva and Atman are the same. Jiva is the shadow of Atman. However, the individual sprit is not the same of Atman; it is nothing except Atman. Jiva make distinguish between existences by physical determination. Finally, it will release the soul and will be unified with Brahman by the knowledge of self real. This article is devoted to the issue that human’s deeds will determine his destiny and cause the creation of evil or physical body – vegetable, animal, or mankind- for him. Jiva is limited because encompassing various bodies and so is restricted to the circles just because of that body. There is no different between Jiva and Atman but also it is the very Atman which has become Jiva due to of the characteristics of sprit and body, so when these limitations are removed it will become the very Atman.

    The key words: Brahman, Jiva, Sharira, Samsara, Tapas, Karma.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    فصل اول. 1

    کلیات.. 1

    مقدمه. 2

    طرح مساله. 2

    پیشینه­ی پژوهش... 8

    اهمیت وضرورت پژوهش... 9

    پرسش­های تحقیق.. 10

    روش تحقیق.. 10

    مفهوم شناسی.. 11

    آتمن. 11

    جیوه. 12

    شریره. 15

    کرمه. 16

    سمساره. 17

    تپسه. 18

    فصل دوم. 19

    معرفی متون. 19

    مقدمه. 20

    متون آیین هندو. 20

    اوپه­نیشدها 22

    شوتاشوتره اوپه­نیشد. 24

    فصل سوم. 38

    تاثیر کرمه درجیوه. 38

    مقدمه. 39

    کرمه. 39

    تأثیرکرمه درجیوه وشریره وآتمن. 41

    بررسی ابعاد انسان و نحوه ‌ی رابطه­ی آنها با یکدیگر. 52

    مقدمه. 53

    ابعاد انسان. 53

    جیوه یا نفس فردی. 54

    پوسته‌های جیوآتمن. 56

    شریره یا بدن مادی. 59

    آتمن آگاهی خالص.... 63

    فصل پنجم.. 72

    نحوه‌ی ارتباط ابعاد سه‌گانه انسان با برهمن‌ ، سمساره وتپسه. 72

    مقدمه. 73

    ارتباط ابعاد  سه­گانه­ی انسان با برهمن. 73

    نحوه‌ی پدید آمدن آتمن. 75

    ارتباط ابعاد سه­گانه­ی انسان با سمساره و نقش آن در سرنوشت آن. 79

    رابطه­ی ابعاد سه­گانه­ی انسان با تپسه. 83

    فصل ششم.. 89

    نتیجه. 89

    کتابنامه. 95

     

     

    منبع:

     

     

    A. M. Azhari, Handbook of world s religions,Barbour Publishing, Incorporated, 2008

    Adhlakha, S. K, Religious mysticismHinduism and Islam, New Delhi, A mittal publication, 2005.

    Alexander, Gregory (Sri G. Ananda), Reincarnation secrets of Samsara, Art of unity, 2014.

    Arapura, J. G, Hermeneutical essay on Vedāntic topics, Delhi, Motilal Banarsidass, 1986.

    Aurobindo, Sri, Bhagarad Gita and its message, edited by Arilbaran Roy, with text, Tranlational SriAurobindo s Commentary, USA, Lotuse press, 1995.

    B. Robinson, James, Religion of the world (Hinduism), United States of America, Library of congress cataloging_in_ publication data , 2004.

    Barth. A, The religion of India, Routledge, 2000.

    Becker, William, World religions a voyage of discovery, Canada, Saint Marry s press, 2009.

    Bernard, Theos, Hindu philosophy, New York, Philosophical library, 1947.

    Besant, Annie, Death-, and after, Manor, United Kingdom, 2008.

    Blackwell, Fritz, India a Global Studies handbook, United states of America, Library of congress cataloging_in_ publication data, 2004.

    Brodd, Jeffrey, World religions, Canada, Saint Mary s press, 2008.

    Chattopadhyaya, S. K, The philosophy of Shankara s Advaita Vedanta, Delhi, India, Prabhatkumar for sarup & Sons, Roshan offset press, 2000.

    Collinson, Diane and Wilkinson, Robert, Thirty_ five oriental philosophers, USA, Routledge, 1994.

    Constance A. Jones and D_Ryan James , Encyclopedia of Hinduism, United States of America, Library of congress cataloging publication_ in_ data, 2007.

    Coward, Harold, The Perfectibility of human nature in eastern and western thought, United States of America, State university of New York press, Albany, 2008.

    D. P. Chattopadhyaya, History of science (philosophy and culture in Indian philosophy), vol 11, India, Centre for studies in civilizations, 2009.

    D, Alldritt, Leslie, Buddhism, USA, , library of congress cataloging_in_ publication data,2005

    Davis, Carol M., Complementary Therapies in rehabilitation, USA, Slack incorporated, 2009.

    Davis, John, The Bhagavad Gitā, British library, Routledge, 2007.

    Deussen, Paul, The philosophy of Upanishads, New Delhi, 1979.

    Devdutt, Pattanik, A hand book of Hindu mythology, London. England, Penyuin Group, 2006.

    Devdutt, Pattanik, Shiva to Shankara, India, Malabar hall p.o, 2006.

    Dominic, Goodall, Hindu scriptures, India, Motilal Banarsidass, 2001.

    E, Buswell, Robert, Encyclopedia of Buddhism, vol 1, USA, Thomson gale,2004

    Edward Gouugh, Archibald, The philosophy of the Upanishads and ancient Indian metaphysics, Great Britain, Routledge, 2000.

    Eliadeh, Mircea, The encyclopedia of religion, , Vol 8 &15 New york, Macmallan publishing company, 1987

    Eliot, Deutsch, Advaita Vedanta, The university press of Hawaii, Hawaii, Honolulu, 1931.

    F. Gier, Nicholas, The virtue of nonviolence, Albany, State university of New york press,  2004.

    Flood, Gavin, An introduction to Hinduism, United Kingdom, Cambridge university press, 1996.

    Foulston Lynn and Abbott Stuart, Hindu Goddesses (Beliefs and practice), United States of America, Sussexacademic press, 2009.

    G. T. Benedict, One God in one Man, United States of America, Indiana, Bloomington, 2007.

    Gain, Arun, Faith and philosophy of Jainism, India, Kalpaz publication, 2009.

    Gandhi, Mahatma, Hinduism according to Gandhi, Noida, India, Orient publishing, 2013.

    GlocerFiorini, Leticia and Conestri, Jorge, The experience of time psychoanalytic perspectives, London, Karnac books ltd, 2009.

    Glucklich, Ariel, The strides of Vishnu, USA, Oxford University,2008.

    Grosan, Steven, A new look at the bhagavadgita, London, West port, 2007.

    Guenon, Rene, Man & his becoming according to the Vedanta, translator Richard C. Nicholson, Library of congress cataloging_ in_ publication data, 2004.

    Gupta, Bina and Mohanty. J. n, Philosophical Questions (East and West), United States of America, Bowamn & Littlefield publishers, 2000.

    Gupta, Sanjukta, Advaita Vedanta and Vaisnavism: The Philosophy of MadhusudanaSaravti, USA and Canada, Routledge, 2006.

    Hagger, Nicholas, A new philosophy of literature (the fundamental theme and unity of world literature), USA, Motilal Banarsidass, 2012.

    Halbfass, Wilhelm, Tradition and reflection, United States of America, Libraray of congress cataloging_ in_ data, 1991.

    Hick, John, Death and eternal life, United States of America, West minester, 1994.

    J. Malkovsky, Bradley, The role of divine grace in the soteriology of Ŝamkaracãrya, Netherlands, Libraray of congress cataloging_ in_ publication data, 2001.

    Jaidera, Singh, Vedanta and advaitasaivagama of Kashmir, Rama Krishnan mission institute of culture, 1985.

    James G, Bchtefeld, ph, d, the illustrated encyclopedia of Hinduism, vol 1, New York, Group INC, 2002.

    James, B.O, The tree of life, Leiden, Netherlands, E. J.Brill, 1966.

    Kaelber, Walter, Tapta mārga (Asceticism and initiation in Vedic India), Albany, State university of New York press, 1989.

    Kanta Brahma, Nalini, Philosophy of Hindu sādhana, New Delhi, Prentice_ Hall of indiapriate limited, 2007.

    Kapoor, Subod, "Vedic" Encyclopedia of Hindus, Vol 4, New Delhi, India, 2000

    KashiNathUpadhyaya, Early Buddhism andBhagavadgita, Delhi, India, Motilal Banarsidass, 1998.

    Knapp, Stephen, Reincarnation and karma: How they really affect, I universe, 2005.

    Knapp, Stephen, The heart of Hinduism (The eastern path to freedom), United States of America, Empowerment and Illumination, 2005.

    Koslowski, Peter, The concept of God, the origin of the world and the image of the human in the world religion, USA, Kluwer academic publishers, 2001.

    Krishnan Raj, Veera swami, The Bhagavad Gita (Translation and commentary), United States of America, Writers club press, 2002.

    Krishnan, O. N, In search of Reality (A layman s journey through Indian philosophy), Delhi, Motilal Banarsidass publishers private limited, 2004.

    L. Blizek, William, The continuum companion to religion and film, British library cataloging in publication data, 2009.

    L. Herman, Arthur, The problem of evil and Indian thought, Indian, Motilal Banarsidass, 1993.

    Leslie-chaden Charlene, A compendium of the teachings of sriSathyasai Baba, India, Sai towers publishing, 2004.

    Lindsay, Jones, Encyclopedia of religion, Vol 8, USA, Thomson gale,2005

    Lipner, Julius, Hindus theire religions beliefs and practices, London and New York, Routledge, 2005.

    M. Sullivan, Bruce, The A to Z of Hinduism, United States of America, Library of congress cataloging_in_ publication data , 2001.

    Mandukiaupanişad , chinmaya, swami

    Manna, Samita and chakraborti, Suparna, Values and ethics in business and profession, New Delhi,  PHI, 2010.

    Mishra, Viraj, Devotional poetics and the Indian sublime, United States of America, State university of New York, Albany, 1998.

    Muller, Max, The sacred books of east (Upanishad), Clarendon, 2001.

    N. S Erich, Dharmdeo, Astudy of hinduism, New Delhi, Vikas publishing Mouse Pvt,1999.

    Nirmalananda, Swami, A Commentary on the BhagaVad Gita, Atma jyotiashram, 2008.

    Olivelle, Patrick, The early Upanishads (Annotated text and translation), United states of America, Oxford university press, 1998.

    P. N, SrinivaSachari, The Philosophy of Bhedabheda, India, Dadyar library and research center, 1972.

    P. Rodrigues Hilary, Introducing Hinduism, Routledge, 2007.

    P. T. Raju, Structural depths of Indian thought, New Delhi, Pvt. Ltd, 1985.

    P. T. Raju, The philosophical traditions of India, Vol 15, London, Routledge, 1971.

    P. Varghese, Alexander, India (history, religion, vision and ontribution to the world), Delhi, India, Atlantic, 2008.

    Panikkar, Paimundo, the Vedic experience mantramanjan (An anthology of the Vedas for modern man and contemporary celebration), Delhi, India, Sarop & Sons, 2001.

    Parmeshwarananda, Swami, Encyclopaedia of Saivism, Sarop & Sons.

    Paul Sydnor Jon, Ramanuja and Schleiermacher toward a constractive comparative theology, Cambridge, Games Clarke, 2012.

    Pease Banilt, Susan, The trauma tool kit, United Ststes of America, 2012.

    Poe, Harry Lee & H. Davis, Jimmy, God and cosmos, Library of congress cataloging_in_ data, Libraray of congress cataloging_ in_ publication data, 2010.

    Radha Krishnan, The principle Upanishads, ethited with introducted text, translation and notes by s. Radha Krishnan, Atlantic highland, Humanities press, 1994.

     Radha Krishnan, S, Indian philosophy, Vol 1, Oxford India paperbacks, 1998.

    Radhakrishnan, S, Introduction on the principal upanisads, India, 1997.

    Raghavenanda, T. N, ṡri vişʼnu sahasranãma, SreeRaghavenandaGurujicentre for divine knowledge, 2002.

    Raj, Kumar, An introduction to Veda, UBS publishing, 2008.

    Rajarshi Mini, Swami,Yoga asynthesis of psychology and metaphysics, Publisher Pvt. Ltd, Delhi, 2006.

    Rinehart, Robin, Contemporary Hinduism, America, 2004.

    Roodurmun P. S, Bhãmati and Vivaraʼn schools of Advaitavedanta (A critical approach), Delhi, Motilal Banarsidass, 2002.

    S. M. Srinivasa Chari, Fundamentals of Visistadevaita Vedanta,Indian, Motilal Banarsidass, 2004.

    Sachari, P. N, Sriniva, The philosophy of Bhedabheda, India, Motilal publishers private limited, 1982.

    Sanjukta, Gupta, Advaitavedant and vaisnavism, the philosophy of madhusudavasaravati, USA and Canada, Routledge, 2006.

    Schuhmacher Stephanand Worner, Gert, The encyclopedia of eastern philosophy and religion, Barnes & Noble Press 1994

    Sehgal, Sunil, "Vedas and Upanishad" Encyclopedia of Hinduism, New Delhi, India, 1999

    Sensharma, Deba Brata, The philosophy of sadhana, United state of America, state university of New York press Albany, 1983.

    Sharma, A. P, Hinduism redefined, New Delhi, India, Concept publishing company, 2004.

    Sharma, Arvind, Classical Hindu thought (An introduction), New York, Oxford university press, 2000.

    Sharma, B. N. K, History of the Dvaita school of Vedanta and its literature, Delhi, Motilal Banarsidass, 2000.

    Sharma, Chandradhar, The Advaita Tradition In Indian Philosophy, Delhi, India, Motilal Banarsidass publishers driratelimited, 1996.

    Sharma, Shubhra, Life in the Upanishads, New Delhi, India, Shakti Malik, 1985.

    Shastri, PrabhuDutt, The doctrine of maya in the philosophy of Vedanta, 1911.

    Shatuck, Cybelle, Hinduism, London, Routledge, 1999.

    Shumsky, Susan G., Exploring chakras: A waken your untapped energy, USA, Career press, 2003.

    Sinha, Jadunath, Indian philosophy, Delhi, India, Motilal Banarsidass, 1999.

    Srinivasa Chari, S. M, Vaişnavism (Its philosophy, theology and religious discipline), Delhi, Motilal Banarsidass, 2005.

    Srinivasachari, P. N, The philosophy of visistadvajta, India, The adyar library and research center, 1978.

    Steven, Rosen, Krishna s Song, United States of America, Library of congress cataloging_in_ data, 2007.

    Swami Tyagisananda,Svet. Upa,  India, Sri Ramakrishna Math, 1949.

    Swami Nikhilananda, The principle Upanishads, United States of America, Library of congress cataloging_ in_ data, 1963.

    Sydnor, Jon Paul, Ramanuja and schileiermacher toward a constructive comparative theology, British, James Clarke & O, 2011.

    Taminang, Walter, Perspectives on mankind s search for meaning, United States of America, Sage publishers, INC, 2008.

    Thielemann, Selina, Baul philosophy, New Delhi, India, S.B.Nangia, 2003.

    چاندرا ساتیش و دریندا موهان داتا، معرفی مکتب های فلسفی هند، فرناز ناظر زاده ی کرمانی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب،1384.

    شایگان،داریوش، ادیان و مکتب های فلسفی هند، تهران، امیر کبیر ج 1 ،1375.

    شایگان، داریوش،آئین هندو و عرفان اسلامی، ترجمه ی جمشید ارجمند، تهران، فرزان، 1382.


موضوع پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, نمونه پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, جستجوی پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, فایل Word پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, دانلود پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, فایل PDF پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, تحقیق در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, مقاله در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, پروژه در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, پروژه درباره پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد, رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین رابطه‌ ی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا‌ شوتره اوپه نیشد

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیر ابراهیمی چکیده اوپه­نیشدهای کهن از مهم­ترین منابع تفکر فلسفی– عرفانی هند است، به گونه­ای که تقریباً همه مکاتبی که خود را در چارچوب باورهای سنتی هندو می­دانند، کوشیده­اند اعتبار دیدگاه­های خود را با استناد به عباراتی از این متون اثبات نمایند. در این متون که مورد توجه بسیاری از اندیشمندان از سراسر جهان قرار گرفته است می­توان لطیف­ترین و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: زبان ادبیات فارسی گرایش: ادبیات فارسی چکیده یکی از شیوه های متنوع در راستای معرفت هستی و خالق آن، عرفان است. متون نثر عرفانی برای شناخت عرفان ، کاربرد اصطلاحات عرفانی و تأثیر پذیری نویسندگان به ویژه؛از دو اصطلاح «توکّل ورضا» حائز اهمیّت است. این پایان نامه در پنج فصل کوشیده است ،با روش مطالعه ،پژوهش و تحلیل ؛به بررسی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی (M.A) چکیده موضوع پژوهش حاضر «تحلیل محتوای دیوان اشعار فارسی استاد شهریار از حیث توجه به ابعاد اجتماعی دین» می‌باشد. چهارچوب نظری تحقیق را نظریه‌های دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر، اسپنسر و یینگر درمورد دین تشکیل می‌دهند. به عقیده دورکیم دین عامل همبستگی و ثبات اجتماعی و پایداری جامعه و مظهر قدرت جامعه است و نقش مثبت دین در حل ...

زبان و ادبیّات فارسی پایان نامه برای درجه کارشناسی ارشد«M.A» چکیده: شاهنامه مجموعه و جهانی است از حکمت، دانش، اخلاق، آموزه های معرفتی و چگونه با بزرگی و شرف زیستن. حماسه های شاهنامه، خود اندیشه هایی سترگ، والا، ظلم ستیز و بزرگی آفرین را در خود، ذخیره دارند. شاهنامه کتاب شاهان نیست. زندگی بزرگان و امیران و نیاکان فرهیخته، قدرتمند، خداجو و زندگی آموز است. آنجا هم که سرگذشت انیران، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیرابراهیمی چکیده این رساله به بررسی جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هند وا یرانی با تکیه بر آموزه­های وده­یی، اوستایی پرداخته و در آن چگونگی طبقات اجتماعی و قوانین حاکم بر آنها بررسی شده است. سیر تحول و تطور نظام طبقاتی با ورود آریایی­­ها به سرزمین ایران آغاز شد و با مستقر شدن آنها در هند ادامه یافت. مفاهیمی چون برهمنان، کشتریه، وایشیه و ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مديريت آموزشي سال 1388 عنوان تحقيق       بررسي تأثير نگرش ديني ( مثبت و منفي ) بر تفکر انتقادي دانشجويان رشت? علوم تربيتي دانشگاه

فصل اول   طرح تحقيق 1- مقدمه 2- تعريف موضوع 3- اهميت و ضرورت تحقيق 4- مروري بر مطالعات انجام شده 5-اهداف تحقيق 6- طرح سؤال و فرضيه 7- روش تحقيق 8- محدوديت هاو پيشنه

پايان نامه کارشناسي ارشد فلسفه تعليم و تربيت ارديبهشت 94 چکيده:      هدف از اين پژوهش بررسي اهميت و جايگاه  چالش برانگيز و  مغفول  تربيت معنوي  و سپس

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

چکيده پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي ارديبهشت1391 همه ساله حجم عظيمي از سرمايه ملي کشور در قالب احداث پروژههاي عمراني وصنايع وابسته مصرف مي گردد،ضرور

ثبت سفارش