پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین

word 345 KB 32704 111
مشخص نشده کارشناسی ارشد تاریخ
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده:

     

    جنبش ها و قیام های شیعی، در تاریخ تشیع برجستگی خاصی دارند و در هر برهه ای از زمان، به شکل ویژه ای نمود پیدا کرده اند. نمود جدی این قیام ها در پی واقعه جانسوز کربلا بود که تأثیر عمیق در روحیه مسلمانان، به ویژه علویان، داشت. قتل امام حسین(ع) و یارانش، عواطف و احساسات اخلاقی و مذهبی مردم را برانگیخت؛ به ویژه آن هایی که امام را برای بیعت دعوت کرده بودند، اما به هر دلیل از یاری به ایشان امتناع ورزیدند. در نتیجه، این افراد برای خونخواهی شهدای کربلا، علیه حکومت اموی به مبارزه برخاستند و قیام هایی را ترتیب دادند.

     تعداد زیادی از سادات حسنی و حسینی با انگیزه های خداجویانه در مقابل حاکمیت ظلم خروج کردند که بعضی از این قیام ها به نتیجه رسید و برخی دیگر سریعاً سرکوب شد. البته لازم به ذکر است که مؤثرترین قیام ها و بیشترین شهادت ها در دوره بنی عباس بوده است و بیش تر قیام های دوره اموی برای خونخواهی از امام حسین (ع) و شهیدان کربلا صورت می گرفت، در حالی که اکثر قیام های عصر بنی عباس برای برقراری حکومت اسلامی انجام می شد.

    علی رغم مبارزه سیاسی و جان فشانی و درگیری علویان برای سرنگونی خلافت بنی امیه و همکاری اولیه بنی عباس با آنان در این مبارزه، بنی عباس با زیرکی تمام و وجود یک دسته از عوامل سیاسی اجتماعی به قدرت دست یافتند. علویان متوجه شدند که سختی، مشقت و جان باختگی و زندان و شکنجه را در چندین دهه علویان و اولاد بنی حسین(ع) متحمل شدند ولی عباسیان با حیله و تزویر و یک سری عوامل دیگر به قدرت رسیدند و هم اکنون نه تنها جایی در این حکومت برای آن ها در نظر گرفته نشده بلکه با سوء استفاده از خاندان اهل بیت(ع)، قوانین اسلامی را زیر پا گذاشته و دست به آزار و اذیت شیعیان و اولاد ائمه اطهار(ع) زده و در این کار حتی از بنی امیه نیز پیشی گرفته اند. علویان به خاطر طرح قبلی به جهت احقاق حق و نهایتاً غیرت دینی و تعصب و همت انقلابی نمی توانستند مظالم عهد عباسی و تحقیری را که بر آن ها وارد ساخته بودند، تحمل نمایند. لذا با حمایت مردم و فقهاء دست به حرکت و قیام علیه عباسیان زدند. قیام‌های بسیاری را بر ضد حاکمان زور و تزویر برپا ساختند و حتی در این راه بسیاری از آنان جان خویش را از دست دادند.از جمله مهم ترین این قیام ها می توان به قیام‌های شیعی از سال 65 تا 250 ه ق عمدتاً به خونخواهی از قیام و شهادت حضرت امام حسین در سال 61ه به وقوع پیوسته‌اند برخی از مهم‌ترین این قیام‌ها که این رساله به آن‌ها پرداخته است عبارتند از: قیام توابین (65ه)، قیام مختار (66ه) و قیام زید بن علی (121 یا122ه) در دوره‌ی امویان، و قیام‌ محمد بن عبدالله معروف به نفس زکیه (145ه)، قیام ابراهیم بن عبدالله (145ه)، قیام حسین بن علی شهید فخ (169ه)،‌ قیام یحیی بن عبدالله (176ه)، قیام محمد بن ابراهیم معروف به ابن طباطبا (199ه) و قیام محمد بن قاسم (219ه) در دوره‌ی حکومت عباسیان.

    این نوشتار با رویکرد تحلیلی و توصیفی برآن است تا این قیام ها را مورد تبیین و تحلیل قرار دهد.

    کلید واژگان: قیام،  علویان، شیعه ، بنی امیه ، بنی عباس، مقاتل الطالبیین

     

    مقدمه:

     

    واقعه کربلا نقطه عطفی در تاریخ تشیع است. گرچه مذهب شیعه همزمان با بعثت پیامبر اکرم (ص) شکل گرفت و ابوذر، سلمان، مقداد و عمار یاسر نخستین شیعیان علی (ع) در دوران زندگی پیامبر بودند، ولی یادآوری از خودگذشتگی و فداکاری امام حسین (ع) برای دفاع از حق در محرم سال 61 هجری و مصائب و رنج هایی که در این راه متحمل شدند، عامل اصلی گسترش تشیع در طول تاریخ بوده است. قیام امام حسین (ع) معیاری شد برای مبارزه حق با باطل، بلافاصله بعد از واقعه کربلا یک رشته قیام های شیعی آغاز شد که تا میانه سده سوم هجری ادامه یافت و موجب گسترش تشیع گردید.

    هرچند انشعابی که در میان شیعیان روی داد، آنان را پراکنده ساخت، ولی همین عامل به ظاهر منفی به عامل مثبتی برای رواج مذهب شیعه تبدیل شد و پراکنده شدن فرق شیعه در شرق و غرب قلمرو مسلمانان موجبات گسترش تشیع را فراهم کرد. مذهب تشیع با همه فشارها و محدودیتهایی که تحمل کرد به حیات خود ادامه داد و طی دو و نیم سده در سایه رهبری پیشوایان شیعی متناسب با شرایط سیاسی، فرهنگ شیعی گسترش یافت، به نحوی که در پایان سده سوم شیعیان بر بخش وسیعی از سرزمین های اسلامی فرمانروایی یافتند.

    لازم به ذکر است که مؤثرترین قیام ها و بیشترین شهادت ها در دوره بنی عباس بوده است و بیش تر قیام های دوره اموی برای خونخواهی از امام حسین ( ع) و شهیدان کربلا صورت می گرفت، در حالی که اکثر قیام های عصر بنی عباس برای برقراری حکومت اسلامی انجام می شد. عباسیان با ادعای انتساب به خاندان پیامبر و شعار جلب رضایت و احقاق حقوق از دست رفته آنان قدرت را به دست گرفتند. گروهی از شیعیان پس از دوران سختی که در زمان امویان پشت سرگذاشته بودند به عباسیان که با شعار "الرضا من آل محمد" بر سرکار آمده بودند، امید بستند.

      بعدها رویگردانی عباسیان از این شعار و تحت فشار و شکنجه قرار گرفتن علویان موجب جدایی این دو جریان شد و قیام ها و شورش های مختلفی در نواحی مختلف در دوران خلفای عباسی به رهبری علویان سازماندهی شد.

    برای بررسی قیام های علویان بر اساس کتاب مقاتل الطالبیین ابتدا لازم است به نقش شیعیان یا به طور کلی علویان در تاریخ اسلام پرداخت، سپس به بررسی کتاب هایی که به عنوان مقتل نوشته شده اند و تبیین جایگاه کتاب مقاتل الطالبیین و جایگاه این کتاب در مقایسه با کتب دیگر پرداخت.

    پس از آن ضروریست مختصری به بررسی قیام امام حسین با این دیدگاه که بنیان همه قیام های شیعی و علوی به گونه ای به این قیام برمی گردد ، پرداخت . سپس قیام هایی که در دو دوره بنی امیه و بنی عباس رخ داده به تفکیک بررسی کرد. قیام ها دوره اموی به صورت مختصر عبارتند از: قیام توابین، قیام مختار ثقفی، قیام زید و هم بایستی به نقش تفکر شیعی و علوی به ویژه شعار بسیار موثر " الرضا من آل محمد(ص) " در سقوط دولت امویان و تأثیر و تأثرات علویان و عباسیان را و هم چنین چگونگی به قدرت رسیدن و پس از آن را مورد بازخوانی قرار داد.

    پس از تبیین جایگاه و نقش آفرینی مبانی فکر شیعی در به قدرت رسیدن عباسیان، ضروری است چگونگی تقابل شیعه، علویان و عباسیان و مبانی ، علل و عوامل شکل گیری قیام های شیعی و تداوم آن بحث و تجزیه و تحلیل شود و با منابع دیگر تطبیق و ازریابی شود.

     

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    قرآن کریم

    الآبی، منصور بن حسین؛ نثر الدُّر؛ تحقیق محمد علی قرنه؛ الهیئه المصریه العامه للکتاب، مصر؛ بی تا

    آذرنوش،آذرتاش،مقاله ابوالفرج اصفهانی؛در دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی؛ مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ 1378

    ابراهیم حسن، حسن؛ تاریخ الاسلام؛ دار احیاء التراث العربی، بیروت؛ 1964م

    ____________؛ تاریخ سیاسی اسلام؛ ترجمه ابوالقاسم پاینده؛ سازمان انتشارات جاویدان؛ 1373

    ابن اثیر، عزالدین علی؛ الکامل؛ ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی؛ مؤسسه مطبوعات علمی، تهران؛ 1371

    ابن جوزی، یوسف ابن قزاوغلی؛ تذکره الخواص؛ مؤسسه اهل بیت(ع)، لبنان، بیروت، 1401ق

    ابن حنبل، احمد ؛ مسند؛ قاهره؛ 1313ق/1895م

    ابن خلدون، عبدالرحمن؛ تاریخ؛ ترجمه آیتی؛ مؤسسه تحقیقات فرهنگی، تهران؛ 1364

    ______________؛ مقدمه؛ ترجمه محمد پروین گنابادی؛ علمی و فرهنگی، تهران؛1388

    ابن طقطقی؛ الفخری من الاداب السلطانیه و دول الاسلامیه؛ ترجمه محمد وحید گنابادی؛ بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران؛ 1360

    ابن صوفی، علی؛ المجدی فی انساب الطالبیین؛ به کوشش احمد مهدوی دامغانی؛مرعشی نجفی، قم؛ 1409ق

    ابن عبدربه؛ العقد الفرید؛ دارالکتب العلمیه، بیروت؛ 1983م

    ابن عذاری؛ البیان المغرب فی اخبار الاندلس و مغرب؛ به کوشش محمد ابراهیم کتانی و دیگران دارالبیضا: دارالثقافه؛  1985م

    ابن عماد،عبدالحی بن احمد؛ شذرات الذهب؛ قاهره؛ 1350ق

    ابن عنبه؛ عمده الطالب فی أنساب آل ابی طالب(ع)؛ به کوشش محمدحسن آل طالقانی؛ منشورات المطبعه الحیدریه، نجف؛ 1380ق

    ابن کثیر، اسماعیل بن عمر؛ البدایه و النهایه فی التاریخ؛ دارالفکر للطباعه وانشر والتواریخ، بیروت

    ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع،دار صاد، بیروت؛ 1995م

    ابن ندیم؛ الفهرست؛ ترجمه محمدرضا تجدد؛ اساطیر، تهران؛ 1381

    ابن نشوان حمیری، ابوسعید نشوان بن سعید؛ شرح رساله الحورالعین و تنبیه السامعین؛ مطبعه السعاده، قاهره؛ 1948م

    ابن نما،جعفر بن محمد؛ ذوب النضار فی شرح الثار؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،قم؛1386

    ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین؛ مقاتل الطالبیین؛ ترجمه جواد فاضل؛ کتابفروشی علی اکبر علمی، تهران؛ 1339

    ابوطالب هارونی، یحیی؛ امالی(تیسیر المطالب)؛ به کوشش یحیی عبدالکریم فضیل؛ بیروت؛ 1395ق

    اربلی، علی بن عیسی؛ کشف الغمه فی معرفه الائمه؛ ترجمه احمد حسینی اشکوری؛ ناشر شریف رضی، قم، بی تا

    اسلامی، عبدالصمد؛ قیام خونین شیعه در طول تاریخ اسلام؛ناشر عبدالصمد اسلامی، تبریز؛ 1370

    اشعری، علی بن اسماعیل؛ مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین؛ مصحح هلموت ریتر؛ دار النشر، بیروت؛ بی تا

    اقبال،عباس؛ تاریخ ایران بعد از اسلام؛ انتشارات نگاه، تهران؛ 1385

    العیون و الحدائق فی اخبار الحقائق؛ به کوشش یان دخویه؛ لیدن؛ 1871م

    الله اکبری،محمد؛ عباسیان از بعثت تا خلافت؛ بوستان کتاب، قم؛ 1381

    الوردی، علی؛ نقش وعاظ در اسلام؛ ترجمه محمدعلی خلیلی؛ انتشارات مجله ماه نو،تهران؛ بی تا

    انوشه، حسن؛ مقاله بنی امیه؛ در دایره المعارف تشیع؛ زیرنظر سیدجوادی؛ نشر سعید محبی، تهران؛1386

    ایوب،ابراهیم؛التاریخ العباسی السیاسی و الحضاری؛دارالکتاب العالمی ،بیروت ، 1989م

    باقری،انسیه؛مقاله کیسانیه ؛ در دایره المعارف تشیع؛ زیرنظر سیدجوادی؛ نشر سعید محبی، تهران؛1386

    بغدادی، ابومنصور عبدالقاهر؛ ترجمه الفرق بین الفرق در تاریخ مذاهب اسلام؛ ترجمه محمد جواد مشکور؛ کتابفروشی اشراقی، تهران؛ 1367

    بحرانی، سید هاشم؛ حلیه الابرار؛ مؤسسه معارف اسلامی، قم؛ 1414ق

    براند کاول، هیلن؛ تشیع؛ بی نا؛ بی تا

    برنجکار، رضا؛ آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی؛ انتشارات طه؛ 1382

    بلاذری،احمد بن یحیی؛ انساب الاشراف؛ مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت؛ 1397ق

    بلخی، ابوالقاسم؛ "ذکر المعتزله" فضل الاعتزال و طبقات المعتزله؛به کوشش فؤاد سید؛ تونس؛ 1393ق

    بهرامیان،علی؛ مقاله ابوالسرایا؛ در دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ زیر نظر بجنوردی؛ مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ 1378

    ترکمنی آذر، پروین؛ تاریخ تحولات سیاسی ایران در دوره صفاریان و علویان؛ سمت، تهران؛ 1381

    تستری،محمدتقی؛ قاموس الرجال؛ مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع)، قم؛ بی تا

    تشید، علی اکبر؛ قیام سادات علوی برای خلافت؛ دار الکتب الاسلامیه، تهران؛ بی تا

    تهرانی، آقا بزرگ؛ الذریعه الی تصانیف الشیعه؛ طبع دار الاضواء ، بیروت؛ بی تا

    ثقفی، ابراهیم بن محمد؛ الغارات؛ به کوشش عبدالزهرا حسینی؛ بیروت؛ 1407ق

    جاحظ،عمرو بن بحر؛ رسائل جاحظ السیاسه؛ هلال، بیروت؛ (؟198م)

    جعفریان،رسول؛ تاریخ سیاسی اسلام؛ تاریخ خلفا؛ نشرالهادی، قم؛ 1378

    جعفریان،رسول؛ حیات فکری سیاسی امامان شیعه؛ انتشارات انصاریان، قم؛ 1376

    جوادی، قاسم؛ مقاله نصیریه،علویان و شیعه اثنا عشری؛ در فصلنامه طلوع؛ سال دوم، شماره7؛ منشورات مرکز جهانی علوم اسلامی؛ 1382

    جومرد، عبدالجبار؛ داهیه العرب ابوجعفر منصور؛ بیروت؛ 1963م

    حائری قزوینی،سید مهدی؛ مقاله رجال؛ در دایره المعارف تشیع؛ زیر نظر سعید محبی؛ تهران؛1386

    حتی، فیلیپ؛ تاریخ عرب؛ ترجمه ابوالقاسم پاینده؛ آگاه، تهران، 1380

    حرانی، ابن شعبه؛ گزیده تحف العقول؛ هادی ربانی؛ سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، قم؛ 1383

    حسین، جاسم؛ تاریخ غیبت امام دوازدهم(ع)؛ ترجمه سیدمحمدتقی آیت اللهی؛ امیر کبیر، تهران؛1367

    حلی، حسن بن یوسف؛ رجال العلامه حلی؛ دار الذخائر، قم؛ 1411 ق

    حلی، ابن داوود؛ رجال ابن داوود؛ انتشارات دانشگاه تهران؛ 1383

    خراز رازی قمی،علی بن محمد؛ کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنی عشر؛ دلیل ما، قم؛ 1387

    خضری، سید احمدرضا؛ تاریخ تشیع؛ حوزه و دانشگاه، تهران؛ 1387

    ______________؛تاریخ خلافت عباسی از آغاز تا پایان آل بویه؛ سمت، تهران؛ 1379

    خمینی، سید حسن؛ فرهنگ جامع فرق اسلامی؛ اطلاعات، تهران؛ 1389

    خطیب بغدادی، حافظ ابوبکر احمد بن علی؛ تاریخ بغداد و مدینه اسلام؛ قاهره؛ 1349ق

    خطیب خوارزمی؛ مقتل الحسین؛ انوار الهدی، قم؛ بی تا

    خلیفه بن خیاط؛ تاریخ؛ به کوشش سهیل زکار؛ دمشق ؛ 1968م

    خوارزمی،محمد بن عباس؛ رسائل الخوارزمی؛ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛1384

    خویی،ابوالقاسم؛ معجم الرجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواه؛ مرکز نشر الثقافه الاسلامیه، قم؛1372

    درخشه،جلال؛ سیاست و حکومت در سیره امام رضا(ع)؛ نسخه الکترونیکی؛1391

    دولابی، محمدبن احمد؛ الذریه الطاهره؛ چاپ محمد جواد حسینی؛ جلالی، قم؛ 1407ق

    دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه دهخدا؛ دانشگاه تهران، تهران؛ 1341

    دینوری، ابوحنیفه؛ اخبارالطوال؛ ترجمه محمود مهدوی دامغانی؛ نشر نی، تهران؛ 1366

    ذهبی، شمس الدین محمد؛ العبر ؛ به کوشش ابوهاجر محمد زغلول؛ بیروت؛ 1405ق

    ذهبی، شمس الدین محمد؛ میزان الاعتدال فی نقد الرجال؛ مطبعه السعاده، قاهره؛ 1325ق

    رجبی، پرویز؛ سده های گم شده؛ انتشارات پژواک کیوان؛1386

    رضوی اردکانی،سید ابوالفضل؛ قیام مختار؛ شرکت چاپ و نشر بین الملل، تهران؛ 1389

    __________________؛ ماهیت قیام مختار ثقفی؛ بوستان کتاب، قم؛ 1387

    رفیعی،علی؛ مقاله کیسانیه؛ در دایره المعارف تشیع؛ زیرنظر سیدجوادی؛ نشر سعید محبی، تهران؛1386

    زرین کوب، عبدالحسین؛ تاریخ ایران بعد از اسلام؛ امیر کبیر، تهران؛ 1379

    _______________؛ تاریخ مردم ایران؛ امیرکبیر، تهران؛1373

    شریف القرشی، باقر؛ پژوهشی دقیق از زندگانی امام علی بن موسی الرضا(ع)؛ ترجمه‌ سیدمحمد صالحی، دارالکتاب الاسلامیه، 1382

    ____________؛ زندگی نامه امام حسن عسگری(ع)؛ اعتصام؛ 1386

    شمس الدین، محمد مهدی؛ انصارالحسین(ع)؛ ترجمه سید ناصر هاشم زاده؛ چاپ ونشربین الملل؛1387

    شهرستانی، محمد بن عبدالکریم بن احمد؛ الملل و النحل؛ ترجمه سید محمد رضا جلالی نائینی؛ اقبال، تهران؛ 1373

    شهیدی،سید جعفر؛ پس از 50 سال، پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین(ع)؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران؛ 1380

    ___________؛ تاریخ تحلیلی اسلام؛ مرکز نشر دانشگاهی، تهران؛ 1390

    ___________؛ قیام امام حسین(ع)، نسخه الکترونیکی؛ 1359

    شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه؛ عیون الاخبار الرضا؛ ترجمه حمیدرضا مستفید؛ نشر صدوق، تهران؛ 1372

    شیخ طوسی،محمد بن حسن؛رجال الکشی(اختیار معرفه الرجال)؛ دانشکده الهیات و معارف اسلامی مشهد، مشهد؛ 1348

    ________________؛ الفهرست؛ جامعه مدرسین؛ بی تا

    ________________؛ مصباح المجتهد ؛ مؤسسه فقه الشیعه، بیروت؛ 1411ق

    شیخ مفید،محمد بن نعمان؛ الارشاد؛ ترجمه هاشم رسولی؛ محلاتی،تهران؛1346

    _______________؛ اوایل المقالات فی المذاهب و المختارات؛ مصحح فضل الله زنجانی؛ ناشر کنگره شیخ مفید، قم

    _______________؛ تصحیح الاعتقاد؛ منشورات رضی، قم ؛1363

    صابری، حسین؛ تاریخ فرق اسلامی؛ سمت، تهران؛ 1387

    صدر، سید محمد؛ تاریخ الغیبه الصغری؛ دار الکتاب اسلامی؛ 1384

    صفدی،خلیل بن ایبک؛ الوافی بالوفیات؛ به کوشش س.دیدرینگ؛ بیروت؛ 1392ق

    طباطبایی،سید محمدحسین؛ شیعه در اسلام؛ بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی، تهران؛ 1362

    طبرسی، ابوالفضل علی بن حسن؛ مشکاه الانوار؛ کتابخانه حیدیریه،نجف ؛ 1385ق

    طبرسی،احمد بن علی؛ احتجاج؛ ترجمه بهراد جعفری، اسلامیه، تهران؛ 1381

    طبری، محمد بن جریر؛ تاریخ طبری؛ ترجمه ابوالقاسم پاینده؛ اساطیر، تهران؛ 1352

    طقوش، محمد سهیل؛ دولت امویان؛ ترجمه حجت الله جودکی؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،قم؛1389

    علی، امیر؛ تاریخ عرب و اسلام؛ ترجمه فخر داعی گیلانی؛ انتشارات کمیسیون معارف؛ 1320

    کریمیان،حسین؛ سیره و قیام زید بن علی(ع)؛ علمی و فرهنگی، تهران؛ 1382

    کلینی، محمدبن یعقوب؛ اصول کافی؛ ترجمه جواد مصطفوی؛ کتابفروشی علمیه اسلامیه، تهران؛1369

    فقیهی، علی اصغر، تاریخ آل بویه؛ سمت، تهران؛ 1378

    قلقشندی،احمد بن علی؛ مآثر الإنافه فی معالم الخلافه؛ عالم الکتب، بیروت؛ بی تا

    قمی، عباس؛ منتهی الامال؛ مؤمنین، قم؛ 1379

    قمی، عباس؛ تتمه المنتهی در تاریخ خلفا؛ پیام آزادی، قم؛ 1390

    لوئیس، برنارد؛ تاریخ اسلام کمبریج؛ ترجمه تیمور قادری؛ مهتاب؛ 1387

    مامقانی،عبدالله؛ منتهی المقال فی احوال الرجال؛ مؤسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث،  قم؛1375

    مجاهدی، محمد علی؛ پژوهشی در مقتل های فارسی؛ زمزم هدایت، قم؛ 1386

    مجلسی،محمد بن باقر محمد تقی؛بحارالانوار؛ دار الکتب اسلامیه، 1388

    محدثی، جواد؛ فرهنگ عاشورا؛ نشر معروف، قم؛ 1385

    محلی، حمیدالدین؛ الحدائق الوردیه فی مناقب ائمه زیدیه؛ به کوشش ویلفرد مادلونگ؛ بیروت؛ 1987م

    محمد جعفری،سید محمد حسین؛ تشیع در مسیر تاریخ؛ ترجمه سید محمدتقی آیت اللهی؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛ 1368

    مختار لیثی، سمیره؛ مبارزات شیعیان در دوره نخست خلافت عباسی؛ ترجمه سید کاظم طباطبایی؛ آستان قدس رضوی، به نشر ،مشهد؛ 1387

    ___________؛ جهاد الشیعه؛ دارالجیل، بیروت؛ 1396ق/1976م

    مدرسی، محمدتقی؛ امامان شیعه و جنبش های مکتبی؛ ترجمه حمیدرضا آژیر؛ آستان قدس رضوی، بینیاد پژوهش های اسلامی، مشهد؛ 1367

    مدنی،علی خان ابن احمد؛ ریاض الساکلین فی شرح صحیفه سید الساجدین(ع)؛ دفتر انتشارات اسلامی؛ قم؛ بی تا

    مرتضی حسینی،جعفر؛زندگی سیاسی هشتمین امام؛ ترجمه سید خلیل خلیلیان؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بی جا؛ 1363

    مرتضی عاملی، سیدجعفر؛ زندگی سیاسی امام رضا(ع)؛ ترجمه سیدخلیل خلیلیان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1377

    مسعودی،محمد بن حسین؛ مروج الذهب؛ مصر؛ 1346ق

    مسکویه، احمد بن محمد؛ تجارب الامم؛ ترجمه علی نقی منزوی و ابوالقاسم امامی؛ تهران، سروش؛ 1369

    مشکور، محمد جواد؛ تاریخ شیعه و فرقه های اسلام تا قرن چهارم هجری؛ کتابفروشی اشراق، تهران؛ 1368

    ____________؛ فرق شیعه نوبختی؛ انتشارات علمی و فرهنگی، تهران؛ 1361

    ____________؛ فرهنگ فرق اسلامی؛ مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد؛ 1386

    مصاحب، غلامحسین؛ دایره المعارف اسلامی؛ امیرکبیر، تهران؛ 1387

    معروف الحسینی،هاشم؛ جنبش های شیعی در تاریخ اسلام؛ ترجمه سید محمد صادق عارف؛ بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، مشهد؛1371

    _____________؛ شیعه در برابر  معتزله و اشاعره؛ ترجمه سید محمدصادق عبارف؛ آستان قدس رضوی؛ 1379

    مقدسی، ابوعبدالله محمد بن احمد؛ احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم؛ ترجمه منزی؛ شرکت مؤلفان و مترجمان ایران؛ 1361

    مقریزی، احمد بن علی؛ المواعظ و الاعتبار فی ذکر خطط و الاخبار؛ مؤسسه الفرقان، لندن؛ 1924م

    منقری، نصر بن مزاحم؛ وقعه الصفین؛ به کوشش محمد هارون؛ المؤسسه العربیه الحدیثه، قاهره؛ 1382ق

    موسوی حسینی شیرازی،محمد باقر؛ لوامع الانوار العرشیه فی شرح صحیفه السجادیه؛ مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا(س)؛1385

    موسوی گرمارودی، سید محمدصادق؛ فرهنگ عاشورا؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛1384

    موسوی مقرم، سید عبدالرزاق؛ مقتل مقرم؛ ترجمه استاد عقیقی بخشایشی؛ دفتر نشر نوید اسلام، قم؛ 1385

    مونس، حسین؛ تاریخ مغرب؛ ترجمه حمیدرضا شیخی؛ سمت، تهران؛ 1390

    نجاشی، احمد بن علی؛ رجال النجاشی؛ مؤسسه نشر اسلامی، قم؛ 1365

    نوبختی،ابومحمدحسن بن موسی؛ فرق الشیعه؛ تعلیق سیدمحمد صادق بحرالعلوم؛ نجف؛ بی تا

    نوری،محمد؛ مقاله زیدیه؛ در دایره المعارف تشیع؛ زیرنظر سیدجوادی؛ نشر سعید محبی، تهران؛1386

    نهایه الارب فی اخبار الفرس و العرب؛ مصحح محمد تقی دانش پژوه؛ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران؛ 1375

    ویجویی،عباس(دلجو)؛ مقتل شناسی؛ ساحل:آوای عشق، تهران؛ 1389

    حموی، یاقوت؛ معجم البلدان؛ دار صادر، بیروت؛ بی تا

    یعقوبی، ابن واضح؛ تاریخ یعقوبی؛ ترجمه محمد ابراهیم آیتی؛ علمی وفرهنگی، تهران؛ 1382

    shia. The encyclopaedia of islam. Edited by c.e Bosworth. Published by Tuta sub aegide pallas.Netherland .1997


موضوع پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , نمونه پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , جستجوی پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , فایل Word پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , دانلود پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , فایل PDF پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , تحقیق در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , مقاله در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , پروژه در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , پروپوزال در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , تز دکترا در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , پروژه درباره پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , گزارش سمینار در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین , رساله دکترا در مورد پایان نامه راز و رمز های پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین

چکیده منطقه گیلان و دیلمان یکی از دیرینه­ترین کانون­های فعالیت تشیع به شمار می‌رود. بررسی تاریخی پیدایش، گسترش و استمرار مذهبی، سیاسی و اجتماعی تشیع در محدوده گیل و دیلم به ما کمک می­کند که علاوه بر ترسیم تطور تاریخی تشیع در پهنه یاد شده به آسیب‌شناسی و تحلیل نقاط ضعف و قوت این حضور پی ببریم تا در آینده پیش رو از این تجربیات استفاده گردد. در این پژوهش سعی شده است تا علت ورود و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فرق تشیع چکیده علم فقه را می توان زیر ساخت هر دین و مذهبی دانست. فرقه اسماعیلیه هم به عنوان یکی ازفرق مذهبی با قدمتی تاریخی از فقهی متمایز برخوردار است. سیر ادوار فقه و شریعت اسماعیلیه و جایگاه آن نزد متکلمان و فقیهان اسماعیلی مذهب محقق را برآن داشته است تا ضمن واکاوی التزام و عدم التزام به فقه و شریعت توسط اسماعیلیان به این سوال اصلی پاسخ داده شود ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع موضوع ازدواجهای اهل بیت وفرزندان آنان یکی از مباحث بحث بر انگیز در طول تاریخ بوده است که امروزه مورد توجه خاص شیعیان و اهل سنت قرار گرفته است . این موضوع نه تنها در محافل علمی مانند دانشگاهها از سوی شیعه و اهل سنت مطرح می شود بلکه اهل سنت با انشار کتابهایی در این حوزه و پخش آن در بین حجاج این سوال را در بین توده ی مردم ایجاد کرده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی چکیده هدف این پژوهش شناسایی مولفه های فرهنگی موثر بر مدیریت کارآمد بقاع متبرکه در شهر اصفهان بود. بدین منظور مولفه های ارزش ها ، هنجارها ، اداب و رسوم ، هنر و میراث فرهنگی، باورها و مذهب مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی عوامل فرهنگی در ابعاد ( ارزش ها، هنجار ها، هنر و میراث فرهنگی، باورها، مذهب،) ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد <<M.A>> گرايش: روابط بين الملل بهار1393 چکيده پژوهش حاضر، در راستاي پاسخ به يک سوال اساسي با اين عنوان است که مباني فکري، عقيدتي القا

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر تلاشی است برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق(ع) برای نشر و گسترش معارف اسلامی و مخاطب­شناسی آن حضرت. در این پژوهش پس از تشریح مکاتب مختلفی ارتباطاتی، در نهایت تلفیقی از مکتب انتقال و ارتباطات آیینی برای تشریح سیره تبلیغی آن حضرت ارائه شده است. در ادامه مبتنی بر منظومه معرفتی اندیشمندان شیعه، سعی ...

 پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد سال 1384 پايان نامه رشته تاريخ اسلام مقدمه الف) اهميت موضوع : ظهور اسلام منشاء تحولات بزرگي در تاريخ جهان گرديد که بر همگان پوشيده نيست . تازيان در پرت

پایان نامه کارشناسی ارشد گروه: کلام شیعه چکیده پایان‌نامه: بنی أمیه شاخه ای از خاندان قریش است که در سال 41 ه.ق تا 132 ه.ق. بر سراسر جهان اسلام و از سال 138 ه.ق تا 422 ه.ق. بر اسپانیا حکومت کردند. آنان در زمان بعثت، نسبت به پیامبرk موانع سختی اتخاذ کردند، آنان در فتح مکه به ظاهر اسلام را پذیرفتند اما در باطن خویش همچنان بر عقاید باطل خویش پافشاری می‌کردند. آنها در زمان خلافت ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیای سیاسی ایثار و شهادت ، مفاهیمی ارزشمند در همه ی جوامع بشری هستند . همه ی ملّت ها به فداکاران ، جانبازان و سلحشوران خود به دیده احترام می نگرند ؛ لیکن شیوه های این تقدسگرایی و احترام متفاوت است . درآموزه های اسلامی ، جوهره فرهنگ ایثار و شهادت از خودگذشتگی ، اخلاص و آزادمنشی هوشمندانه و هدفمند است.ترویج و اشاعه ی فرهنگ ایثارو شهادت ، ...

M.Aپايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد گرايش فلسفه وحکمت اسلامي سال 1386 بيان مسئله: سپاس فراوان آفريدگاري را سزاست که جهان هستي را همسان و هماهنگ با احتياجات ونيازهاي بشر سامان داده وب

ثبت سفارش