پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران

word 2 MB 30149 123
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد(M.A)

    رشته جغرافیای سیاسی

     

    ایثار و شهادت ، مفاهیمی ارزشمند در همه ی جوامع بشری هستند . همه ی ملّت ها به فداکاران ، جانبازان و سلحشوران خود به دیده احترام می نگرند ؛ لیکن شیوه های این تقدسگرایی و احترام متفاوت است . درآموزه های اسلامی ، جوهره فرهنگ ایثار و شهادت از خودگذشتگی ، اخلاص و آزادمنشی هوشمندانه و هدفمند است.ترویج و اشاعه ی فرهنگ ایثارو شهادت ، آثار بسیار مثبت اخلاقی ،اعتقادی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی را در بردارد .

    با توجه به گستره ی فرهنگ جهاد و شهادت در تاریخ ملت ایران و تجلی درخشان آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب دفاع مقدس،این مولفه جایگاهی رفیع در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران دارد. لذا نگارنده در این پایان نامه به ماهیت تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به شیوه کتابخانه ای به گردآوری اطلاعات پرداخته و ضمن تجزیه و تحلیل جهت پاسخ گویی به سوال ذیل برآمده است: ایثاروشهادت چه تاثیری بر ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران دارد؟به منظور پاسخ به سوال فوق، دو فرضیه زیر مورد ارزیابی قرار گرفته اند:

    -فرهنگ ایثار و شهادت می تواند موجب توسعه ژئوکالچر شیعه گردد.

    -فرهنگ ایثار و شهادت در پیشبرد اهداف و تحقق استراتژیک جمهوری اسلامی میتواند موثر باشد.

    اهداف این تحقیق عبارتند از:

     تحلیل پیامدهای معنوی ایثار و شهادت در توسعه جامعه اسلامی

     تحلیل تاثیرفرهنگ ایثار شهادت در ژئوکالچرشیعه

     ارائه استراتژی مناسب جهت تقویت ماندگاری ایثار شهادت

    واژگان کلیدی:ژئوکالچر،ایثار،شهادت،ایران،شیعه

     ژئوکالچر یا ژئوپلیتیک فرهنگی، فرآیند پیچیده‌ای از تعاملات قدرت، فرهنگ و محیط جغرافیایی است که طی آن فرهنگ‌ها همچون سایر پدیده‌های نظام اجتماعی همواره در حال شکل‌گیری، تکامل، آمیزش و جابجایی در جریان زمان و در بستر محیط جغرافیایی کره زمین هستند. لذا ساختار ژئوکالچرجهان بیان‌کننده موزائیکی از نواحی فرهنگی کوچک و بزرگ‌اند که محصول تکامل مکانی فضایی قدرت هستند که در طول و به موازات یکدیگر حرکت می‌کنند. در قرن بیست و یکم فرایند نظام ژئوکالچر جهان و ساختار آن در راستای ویژگی‌های نظام ژئوپلیتیک جهانی، چیزی جز تکامل و یا رویارویی میان دو الگوی متفاوت و متضاد از تعاملات فرهنگی در سطح جهان نیست.

    یکی از ساختارهای ژئوکالچر جهان ایران است که امروزه تنها بخش کوچکی از سرزمین تاریخی آن را جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌دهد. این سرزمین پهنه جغرافیایی وسیعی است که طی قرن‌ها قلمرو فرهنگ و تمدن کهن ایرانی به شمار می‌رفت. وسعتاین پهنه،بسیار وسیع‌تر از کشور کنونی ایران و شامل سرزمین‌هایی است که یا داخل فلات وسیع ایران و یا در حاشیه‌های آن قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین مشخصه‌های این سرزمین، نقش گذرگاهی آن در میان قاره‌های بزرگ جهان و نیز قرار گرفتن آن در میان چند قلمرو بزرگ جغرافیایی و فرهنگی متفاوت است.سرزمین، تاریخ و مردم ایران همواره پل ارتباط میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با یکدیگر بوده‌اند. بنابراین این انتخاب سرزمینی و فطرت فرهنگی مغایر با رویکرد درون‌گرایانه او می‌باشد.بنا به همین موقعیت جغرافیایی ایران صحنه عوامل مختلفی بوده است،تجربه انقلاب اسلامی برای ایران نقش فرهنگی آن بود که برای مردم به ارمغان آورده شد،انقلاب اسلامی پرچم داراسلام گرایی در مقابل غرب است، یکی  از ویژگی های بارز و منحصر به فرد انقلاب اسلامی در بعد معنوی و فرهنگی که موجب بالندگی انقلاب و نهضت جهانی اسلام در سراسر دنیا گردید ترویج فرهنگ ایثار شهادت بود.شهادت موجب اشاعه فرهنگ ناب محمدی(ص)و دفع هشیارانه خطرات از جامعه اسلامی بود.افتخار به شهادت و شکل گیری مفهومیخاص به نام شهید و شهادت چنان پایه مستحکمی در جامعه پیدا  نمود که امروز به عنوان یکی از ارکان حفظ نظم محسوب می گردد.پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد که هم در ساختار و هم در کارکرد نظام بین الملل،تغییر و تحول اساسی رخ دهد.بدون شک یکی از عوامل مهم و اساسی مقاومت و پیروزی در دفاع هشت ساله، نیروی انسانی است، نیروهای متشکل از بهترین و قوی‏ترین مردان بویژه جوانان عاشق و شهادت طلب میهن اسلامی، که در دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور مقدس جمهوری اسلامی سراز پا نمی‏شناختنمقاومت تحسین برانگیز جوانان برومند این سرزمین در برابر استکبار جهانی، صحنه‏های بی‏بدیل و بی‏نظیری از شهادت و ایثار را خلق کرد که اگر به ضبط و ثبت و تفسیر و توزیع آن اهتمام نورزیم، به فرهنگ وتاریخ مردم این مرز و بوم، جفایی جبران‏ناپذیر روا داشته‏ایم. خلق این آثار اعجاب‏آور و حیرت‏انگیز که طبق فرمایش آن مقتدای سفر کرده، به جز در برهه‏ای کوتاه از صدر اسلام همانند ندارد، حجت را بر همگان تمام کرده است.از این رو انقلاب اسلامی به عنوان نمونه تازه از نظام حکومتی در چشم انداز جهانی که از سرچشمه زلال اسلام ناب نشات گرفته بود،توانست در زمانی کوتاه مرزهای محدود جغرافیایی را در نوردید و پیام اصلی خود را که همانا مبارزه با ظلم و ستم و برپایی حکومتی عادلانه بر پایه فرهنگ ایثار و شهادت بود به دورترین نقاط جهان برساند.

    لذا در این پایان نامه نگارنده با توجه به جایگاه ایثار و شهادت  و نقش بر جسته آن ،این مبحث را در قالب ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار میدهد تا جایگاه آن را درژئوکالچرکشور تبیین نماید.

     

    1-2- سوال تحقیق

    تاثیر فرهنگ ایثاروشهادت بر ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران کدامند؟

     

    1-3- فرضیه

    فرهنگ ایثار و شهادت میتواند موج بتوسعه ژئوکالچر شیعه گردد.

    فرهنگ ایثار و شهادت در پیشبرد اهداف وتحقق استراتژیک جمهوری اسلامی میتواند موثر باشد.

     

    1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق

    اهمیت ایثار و شهادت و  تاثیر عمیق فرهنگ ایثار و شهادت بر ابعاد مختلف حیات ملت ایران،نگارنده را برآن داشت تا به بررسی جایگاه ایثار و شهادت بر ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران بپردازد.از آنجا که این شاخص در فرهنگ ایرانی قدمتی دیرینه دارد و پس از اسلام و مشخصا پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نمود بیشتری یافت،بررسی این جایگاه می تواند نتایج قابل تاملی را در بر داشته باشد.

     

     

    1-5- اهداف تحقیق

    تحلیل پیامدهای معنوی ایثار و شهادت در توسعه جامعه اسلامی

    تحلیل تاثیر فرهنگ ایثار شهادت در ژئوکالچر شیعه

    ارائه استراتژی مناسب جهت تقویت ماندگاری ایثار و شهادت

     

    1-6-محدودیت های تحقیق

    از تنگناها و مشکلات پیش روی تحقیق به طور خلاصه به موارد زیر می توان اشاره نمود :

    کمبود منابع پیرامون مفاهیم مورد نظر

    گستردگی مصادیق مفاهیم مدنظر

    کمبود فرصت و زمان برای بررسی موضوع فوق به صورت جامع

     

     

    1-7- سازماندهی و پوشش

    تحقیق حاضر در 5 فصل تهیه شده است که در فصل اول آن به ارائه کلیّات تحقیق ، در فصل دوم مرور منابع، ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق ، در فصل سوم روش اجرای تحقیق،مواد و روش­ها،در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده ها و یافته­های تحقیق و در فصل پنجم به بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات می پردازد.

     

    1-8-پیشینه تحقیق

    اساتید و محققان زیادی در مورد ایثارو شهادت و ژئوکالچر در جمهوری اسلامی ایران مطالعاتی انجام داده اند که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

    زاهد غفاری هشتجین و همکاران(1389) در مقاله ای تحت عنوان"مولفه های اساسی گفتمان ایثارو شهادت در انقلاب اسلامی" ایشان با در نظر گرفتن گفتان ایثار و شهادت به عنوان عامل موثر در شکل گیری و تسریع بسیج سیاسی مردم علیه رژیم پهلوی و عامل موثر در پیروزی و استمرار  انقلاب اسلامی ،مولفه های اساسی این گفتمان در فرایند انقلاب اسلامی را  مورد تحلیل قرار داده اند.هدف نگارندگان در این مقاله روشن ساختن ابعاد و مولفه های گفتمان ایثارو شهادت در انقلاب اسلامی است. 

    محمود دیانی (1388)  در کتابی تحت عنوان "نگاهی نو به فرهنگ شهادت/ با استفاده ازآیات،روایات،نظرات فقها و جلوه‌های نوظهور در انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس»این کتاب در پنج فصل تدوین گشته است.در فصل نخست  نگارنده به ؛ ارائه‌ی تعریف شهید در فقه شیعه و اهل سنًّت می پردازد.در فصل دوم؛ تأمل و دقت در مأخذ فرهنگ شهادت هدف نگارنده است.در فصل سوم،ایشان پیوند انقلاب اسلامی ایران با انقلاب عاشورا مورد بررسی و تحلیل قرار میدهند،فصل چهارم و پنجم نتیجه گیری نهایی است.نویسنده این کتاب با استفاده از آیات ،روایات و نظرات فقها نگاهی به فرهنگ شهادت داشته و این فرهنگ را در جلوه ها نوظهور در انتقلاب اسلامی و دفاع مقدس معنا کرده است.

    فرانسواتوال(1382)در کتاب ."ژئوپلیتیک شیعه." کتاب با مقدمه ناشر و مقدمه نویسنده بر ترجمه فارسی آغاز می‌شود؛ بدنه اصلی کتاب به پانزده فصل تقسیم شده است که عناوین این فصول عبارت است از: ظهور مجدد شیعیگری، مکتب‌های گوناگون شیعه،‌مورد استثنایی ایران، دو وجه عمده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، معمای آذربایجان، هزاره‌های افغانستان، علویان ترکیه، شیعیان شبه قاره هند، شیعیان آسیای مرکزی، تناقض عراق، شیعیان خلیج فارس، شیعیان یمن، چالش علویان، سرنوشت دروزها و انتقام شیعیان لبنان. «رستاخیز شیعه؟» عنوان بخش نتیجه‌گیری کتاب است. و در انتها چهار ضمیمه شجرنامه‌ها فرقه‌های شیعه سلسله امامیه، نام‌ها و القاب فرقه‌های شیعه، تاریخ شمار شیعه و جمعیت شیعیان یافت می‌شود. نویسنده در این کتاب  به دنبال پاسخ برای این سوال اساسی است که، چرا علی رغم در اقلیت قرارگرفتن شیعیان و تحمل آوارگی و فشار در طول تاریخ این جمعیت مذهبی نه تنها به حیات خود ادامه داده است بلکه تأثیری عمیق بر فرهنگ و اجتماع جامعه مسلمین گذاشته است."

    غلام حسین حیدری(1384)در مقاله ای تحت عنوان "ژئوپلیتیک فرهنگی یا ژئوکالچر"بیان میدارند که ژئوکالچر یا ژئوپلیتیک فرهنگی فرایند پیچیده ای از تعاملات قدرت،فرهنگ،و محیط جغرافیایی است که طی آن فرهنگها همچون سایر پدیده های نظام اجتماعی همواره در حال شکل گیری تکامل و آموزش و جابجایی در جریان زمان و در بستر محیط جغرافیایی کره زمین اند.هدف ایشان در این مقاله درک روشن از عنوان ژئوپلیتیک فرهنگی یا ژئوکالچر است.

    شهربانو علیدادی(1390) در مقاله ای تحت عنوان "انقلاب ایران و ژئوکالچر مقاومت در سیاست بین الملل-2007-1979"بیان می دارند که با توجه به تحولات سیاسی خاورمیانه در فوریه2011جلوه هایی از ژئوکالچریک در محیط های منطقه ای شکل گرفته که شکل تعارض نیروهای مختلف را علیه یکدیگر فراهم آورده است.در این فضا میتوان به مولفه هایی همانند ژئوپلیتیک مقاومت اشاره داشت.ایشان در این مقاله رابطه هنجارگرایی انقلاب ایران با ژئوکالچر مقاومت را مورد بررسی قرار می دهند.

    محمدعلی کریمی(1385) در مقاله ای تحت عنوان "ایثار و شهادت در آئینه مطبوعات"بیان می دارند که ایران جامعه ای آمیخته با معنویت و سرشار از ارزشها و هنجارهای مذهبی و دینی است لذااین امر مانع از آن نبوده است که دست اندرکارن و سیاست گزاران و تصمیم سازان از برنامه ریزی و طرح موضوع فرهنگ دینی وپیگیری برای ارتقای سطح آن و مهمتر ازهمه ،عمق بخشیدن از باورها و ارزشها و مبانی فکری و دینی همه اقشار جامعه غافل بمانند.

    سید عباس احمدی (۱۳۹۰) در کتاب «ایران، انقلاب اسلامی و ژئوپلیتیک شیعه» معتقد است که ایران به عنوان کانون جوامع شیعی در جهان، پس از انقلاب اسلامی نقش آفرینی منطقه ای و جهانی خود را در این زمینه شروع کرد. عملکرد بین المللی ایران پس از انقلاب بالا بوده و اقلیت های شیعه نیز از انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفته و با خودآگاهی و هویت یابی، احزاب و تشکل های متعددی را در کشورهایشان تأسیس کردند.

    سید یحیی صفوی،(1387)؛ در کتابی تحت عنوان«وحدت جهان اسلام»، در بررسی عوامل مؤثر در ایجاد همگرایی در جهان اسلام ضمن تشریح عوامل دینی و فرهنگی در ایجاد همبستگی و پیوند میان مسلمین به این نکته اشاره دارد که بسیاری از تکالیف اسلام همانند قبله مشترک در هنگام نماز، مراسم حج، روزه گرفتن در ماه رمضان و بسیاری از موارد دیگر نقش ایجاد وحدت و همبستگی میان مسلمانان و کشورهای اسلامی را ایفا می نمایند."

    -"تیمور آمار و همکاران(1391)؛ در مقاله ای تحت عنوان:تحلیل عوامل تأثیرگذار ژئوکالچر بر روابط میان ایران و تاجیکستان)؛ ضمن بررسی سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک میان دو کشور ایران و تاجیکستان به این نتیجه دست یافته اند که، در روابط میان کشورهای منطقه علی الخصوص ایران و تاجیکستان مؤلفه ی ژئوکالچر نسبت به عوامل سنتی دیگر، مانند مذهب، نقش مهمتری را ایفاء می نماید.

    و بالاخره در زمینه ی پیشینه ی تحقیق حاضر باید از فصلنامه های مختلف، مطالعات منطقه ای پژوهش های جغرافیای انسانی و فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات  انقلاب اسلامی،مجلات بنیاد شهید و امور ایثارگران ،مجموعه مقالات کنگره ها و همایش ها ی برگزار شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران  یاد کرد که مقالاتی را از صاحب نظران مختلف پیرامون موضوع فوق چاپ کرده اند  اما در زمینه موضوع پایان نامه نگارنده یعنی :تعیین جایگاه ایثار و شهادت بر ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران"به طور ویژه تحقیقی صورت نگرفته است.

     

    1-9- مفاهیم و واژه ها

    ایثار و شهادت :

    ایثاردر لغت به معنی برگزیدن، عطاکردن، غرض دیگران را بر غرض خویش مقدم‌داشتن، منفعت غیر را بر مصلحت خود مقدم‌شمردن(دهخدا و دیگران،1377 : 368)

    ایثار مختص به یک جامعهو ملت و منحصر به زمان معینی نیست ودر گستره تاریخ می توان رگه و ریشه های بسیاری را در آن خصوص جست و یافت، هر چند ممکن است شدت و ضعف قابل توجهی را پشت سرگذرانده باشد. در تمام جوامع چه سنتی و چه مدرن ، گونه هایی از ایثار وجود داشته و دارد و مردمان به اشکال متنوعی را یاری کرده ا ند(http://fa.wikipedia.org).

    در نگرش اسلامی شهادت در راه خدا از قداست و اهمیت والائی برخوردار بوده و اولیاء خدا و برگزیدگان همواره در طلب آن بوده اند . (فکرت ، 1379 ، 60)

    Abstract

    Sacrifice and martyrdom are valuable concepts in all human societies. All the nations sacrifice, respect the veterans and their warrior look,

    However, these methods are different-minded and respectful. Islamic doctrine, the essence of the culture of sacrifice and martyrdom, sacrifice, devotion and bounty is intelligent and purposeful. Promoting a culture of self sacrifice and martyrdom, of positive moral, theological, political, economic, cultural practice.

    Given the range of jihad and martyrdom in the history of the nation and its glorious manifestation of the Islamic Revolution in war, these components geoculture high position in the Islamic Republic of Iran.

    The author of this thesis was to investigate the nature of the analytic methods used to collect data library has and And the analysis is to answer the following questions raised: What geoculture sacrifice and martyrdom the Islamic Republic of Iran? To answer these questions, the following three hypotheses were tested: cultural sacrifice and martyrdom can be developed geoculture.

    Cultural sacrifice and martyrdom in the Islamic Republic can be effective strategic goals and accomplishment.

    The objectives of this research are:

    Spiritual implications of sacrifice and martyrdom in the Islamic community development

    Analyze the impact of the culture of sacrifice testimony geoculture

    Strategies to enhance the durability of giving testimony


    Keywords :geoculture:, sacrifice, martyrdom, Iran, Shiites

  • فهرست:

    فهرست مطالب                                                                                                                          صفحه

    چکیده                                                                                                            1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1– بیان مسئله                                                                                                                           3

    1-2- سوال تحقیق                                                                                                                         4

    1-3- فرضیه                                                                                                                                 4

    1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق                                                                                                          4

    1-5- اهداف تحقیق                                                                                                                                   5

    1-6-محدودیت های تحقیق                                                                                                              5

    1-7- سازماندهی پژوهش                                                                                                                 5

    1-8-پیشینه تحقیق                                                                                                                          5

    1-9-مفاهیم و واژه ها                                                                                                                     8

     

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1-ژئوپلیتیک                                                                                                                         12

    2-1-1- رویکرد ژئوپلیتیک در دوران نوین (ژئوپلیتیک پست مدرن)                                    12

    2-1-2-ژئوپلیتیک جهان اسلام                                                                               13

    2-1-3-رابطه دین و ژئوپلیتیک                                                                              15

    2-1-4- ژئوپولیتیک مقاومت در برابر ساختار غرب محور                                                          16

    2-2- مفهوم ژئوکالچر                                                                                         17

    2-2-1- پیدایش و تعریف                                                                                   19

    2-2-2- نظام ژئوکالچر محلی و جهانی                                                                     19

    2-2-2-1-کاربرد جهانی                                                                                               20

    2-2-2-2-کاربرد منطقه ای                                                                                  21

    2-2-2-3-کاربرد محلی و ملی                                                                              22

    2-2-3- ارتباط ژئوکالچر با برخی مفاهیم جغرافیای سیاسی                                                        22

    2-2-3-1- ژئوکالچر و هویت ملی                                                                          22

    2-2-3-2- ژئوکالچر و علت وجودی کشورها                                                             24

    2-2-3-3- ژئوکالچر و منافع ملی کشورها                                                                 25

    2-2-4 نظریه­های مبتنی بر نقش عوامل فرهنگی در نظام جهانی                                          26

    2-2-4-1- نظریه مارتین گلاسنر                                                                                      26

    2-2-4- 2-نظریه ساموئل هانتینگنون                                                                        26

    2-2-4-3- نظریه نایخت­من                                                                                 28

    2-2-4-4- نظریه فوکویاما (تئوری ژئوپلیتیک پایان تاریخ)                                                         29

    2-2-4-4-1-شیعه به روایت فوکویاما                                                                      30

    2-2-4- 5-نظریه مانوئل کاستلز (جامعه‌ی شبکه‌ای)                                                       32

    2-2-4-6-والرشتاین و تئوری ژئوکالچر                                                                    33

     

    فصل سوم: مواد و روش ها

    3-1-متغیرها                                                                                                    36

    3-1-1- متغیر مستقل                                                                                         36

    3-1-1-1-ایثار و شهادت                                                                                    36

    3-1-1-1-1-شهادت                                                                                         36

    3-1-1-1-2-فرهنگ ایثار و شهادت                                                                       39

    3-1-1-1-3- آثار فرهنگ شهادت طلبی                                                                            40

    3-1-1-1-4-راه­های دستیابی به فرهنگ شهادت طلبی                                                   40

    3-1-1-1-5-آسیب­های تهدیدکننده فرهنگ ایثار و شهادت                                                       41

    3-1-1-1-6-عوامل مؤثر بر پدیدآیی و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت                               41

    3-1-1-1-7-آثار وپیامدهای فرهنگی فرهنگ ایثار وشهادت                                            42

    3-1-1-1-8-نقش دفاع مقدس درگسترش فرهنگ ایثار و شهادت                                               43

    3-1-1-1-8-فرصت‌ها و ظرفیت‌های دفاع مقدس در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت                          43

    3-1-1-1-9-ضرورت بهره گیری از تجارب رزمندگان اسلام از منظر فرهنگ ایثار وشهادت                  43

    3-1-1-1-10-موانع بازشناسی فرهنگ ایثار و شهادت                                                  45

    3-1-1-1-11-عوامل مؤثر بر پدیدآیی و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت                             44

    3-1-1-1-12-فلسفه ایثار و شهادت                                                                       45

    3-1-2- متغیر وابسته                                                                                          46

    3-1-2-1-ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران                                                                46

    3-1-2-1-1- جمهوری اسلامی ایران                                                                      49

    3-1-2-1-2- محدوده جغرافیایی                                                                                    49

    3-1-2-1-3- جمعیت                                                                                  51

    3-1-2-1-4-منابع                                                                                       53

    3-1-2-1-4-1-منابع صنایع و معادن                                                                           53

    3-1-2-1-4-2-منابع طبیعی                                                                                     53

    3-1-2-1-5-اهداف استراتژیکی                                                                       53

    3-1-2-1-6-هویت آریایی                                                                             55

    3-1-2-1-7- تاریخ                                                                                               56

    3-1-2-1-8- سنن، آداب و رسوم                                                                     58

    3-1-2-1-9- مذهب شیعه                                                                              59

    3-1-2-1-10- اعتقاد به انتصاب ولایت(علی(ع)) عنوان امام و متعاقبا لزوم ولی فقیه           59

    3-1-2-1-11- اعتقاد به ظهور منجی عادل                                                           60

    3-2- روش تحقیق                                                                                        62

    3-2-1- روش گردآوری داده­ها                                                                         62

    3-2-2- روش تجزیه و تحلیل داده­ها                                                                            62

     

     

     

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    4-1-تحولات مبتنی بر بهره­گیری از قدرت ژئوکالچر در خاورمیانه                                  64

    4-1-1- ژئوپلیتیک شیعه                                                                                 64

    4-1-2- تلاش برای ایجاد کردستان بزرگ                                                             65

    4-1-3- دولت اسلامی عراق و شام(داعش)                                                           67

    4-2-تحلیل ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران                                                          67

    4-2-1-جایگاه ژئوکالچر در استراتژی جمهوری اسلامی ایران                                       69

    4-3-ظهور اسلام‌گرایی و تحولات ژئوکالچر در ساختار نظام بین‌الملل                              70

    4-4-صدور انقلاب و گسترش دگرگونی‌های ژئوپلیتیک ژئوکالچر                                71

    4-5-جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر ج.ا.ا                                                                  73

    4-5-1-جایگاه بکاء و عزاداری در ژئوکالچر ج.ا.ا                                                    76

    4-5-2- تاریخچه عزاداری در ژئوکالچر شیعه                                                              77

    4-5-3- آغاز عزاداری امام حسین(ع)                                                                       78

    4-5-4- تحلیل قیام عاشورا                                                                                  81

    4-5-5- جایگاه ایثار و شهادت در متون اسلامی                                                           83

    4-5-5-1-قرآن کریم                                                                                         84

    4-5-5-2-نهج­البلاغه                                                                                         84

    4-5-5-3- صحیفه سجادیه                                                                                  85

    4-5-5-4- احادیث                                                                                           86

    4-5-6-  عوامل تأثیرگذار بر ماندگاری نهضت خونین کربلا                                              87

    4-5-6-1- نقش امامان شیعه(ع)                                                                                      87

    4-5-6-2- نقش علمای بزرگ دینی در طول تاریخ                                                       88

    4-5-6-3- نقش انقلاب اسلامی                                                                                      88

    4-5-7-نقش جنگ تحمیلی و دفاع مقدس  بر  ایثار و شهادت                                          90

    4-5-8-نقش مقام معظم رهبری در توسعه ایثار و شهادت در ژئوکالچر ایران                                    91

    4-5-9-چشم انداز توسعه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران                         93

    5-5-10-موثرترین راهکارهای ترویج ژئوکالچر ایثار و شهادت درجامعه                               95

    فصل پنجم: ارزیابی فرضیه ها و نتیجه گیری

    مقدمه                                                                                                             98

    5-1- ارزیابی فرضیه اول                                                                                               99

    5-2- ارزیابی فرضیه دوم                                                                                               100

    نتیجه گیری                                                                                                      101

    منابع                                                                                                              102

     

     

     

     

     

     

    فهرست نقشه ها                                                                                                     صفحه

     نقشه 2-1: تمدن های مورد نظر هانتینگتون                                                                 27

    نقشه 2-2 : ایران و سایر مناطق در تئوری ژئوکالچر والرشتاین                                            34

    نقشه 3-1 : کشورهای همجوار ایران                                                                         51

    فهرست نمودار ها                                                                                                  صفحه

     

    نمودار1-3درصدجمعیت ساکن،روستایی و شهری بر اساس آمار و سرشماری عمومی 1390                  52

    منبع:

    منابع

    آشناگر،میترا(1392)نقش ژئوکالچر اماکن مذهبی در ژئوکالچر شیعه،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    آقاجانی،احمد (1388)،الزام های نظری طراحی الگوی اسلامی-ایرانی در حوزه دفاعی،فصلنامه راهبرد دفاعی،سال هشتم شماره 31.

    آمار، تیمور و همکاران(1391) تحلیل عوامل تأثیرگذار ژئوکالچر بر روابط میان ایران و تاجیکستان، مجموعه مقالات پنجمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، جلد اول.

    ابن منظور (1405 ق.) محمدبن مکرم . لسان العرب ، قم: نشر ادب الحوزه

    ابونصر،فضیل(1378)رویارویی غرب گرایی و اسلام گرایی،ترجمه حجت الله جودکی،نشر وزارت خارجه،تهران

    احمدی ارکمی،ابوطالب(1390)تحلیل ژئوپلیتیک فرصت ها و تنگناهای تشیع در خاورمیانه با استفاده از مدل SWOT، یوسف زین العابدین،پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    احمدی، سید عباس و دیگران، (۱۳۹۱)، «ژئوپلیتیک شیعه و رابطه آن با ژئوپلیتیک جهانی»، چکیده مقالات همایش ژئوپلیتیک شیعه، تهران، آشیانه مهر

    احمدی،سید عباس( ۱۳۹۰) «ایران، انقلاب اسلامی و ژئوپلیتیک شیعه»، تهران: مؤسسه مطالعات اندیشه سازان نو

    احمدی پور،زهرا و منصوریان، علیرضا(1382) تقسیمات کشوری و بی ثباتی سیاسی در ایران(1357-1285)، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال دوم، شماره 1.

    اخباری، محمد و  محمد حسن نامی (1389) «جغرافیای مرز با تاکید بر مرزهای ایران»  انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

    اخوان،مسعود و پروانه عزیزی(1389)، ژئوکالچر ایرانی در شبه قاره هند گستره جغرافیایی نفوذ فرهنگی و تمدنی ایران،فصلنامه مطالعات ملی،سال یازدهم،شماره 3

    اطلس گیتا شناسی نوین کشورها(1384)سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

    افتخاری، اصغر( 1378) ظرفیت طبیعی امنیت، فصلنامه مطالعات راهبردی شماره 5 و 6 پاییز و زمستان.

    اقبال ، زهرا (1355) جنگ شهادت ؛ تهران : سروش ،

    امیری،علی(1391) تفهیم نظریه برخورد تمدنها از منظر روش شناسی، مجموعه مقالات پنجمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران، رشت.

    باباخانی، لیلا(1392) تحلیل عوامل تأثیرگذار بر احیای ژئوپلیتیک هویت شیعه در خاورمیانه،یوسف زین العابدین، پایان نامه کارشاسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    برادن، کتلین و فرد اشلی (1383)، «ژئوپلیتیک فراگیر»، ترجمه: علیرضا فرشچی و حمید رضا راهنما، انتشارات دوره عالی جنگ.

    بشیریه، حسین ( 1379 )؛ نظریه های فرهنگ در قرن بیستم تهران: طلوع.

    بیگدلی، علی رضا(1381).موقعیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی. فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، بهار

    تاجیک ، محمدرضا(1384)، «روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان»، تهران، فرهنگ گفتمان.

    تلاشان،حسن(1389)دورنمای ژئوپلیتیک شیعه در عراق،شیعه شناسی،شماره 31.

    توال،فرانسوا،(1383): ژئوپلیتیک شیعه،ترجمه ی کتایون باصر،تهران،انتشارات ویستار،چاپ اول

    جعفریان، رسول(1389) اطلس شیعه، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

    حافظ نیا، محمدرضا، (1385)،« اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک»، انتشارات آستان قدس رضوى.

    حافظ نیا محمدرضا (1381)، «جغرافیای سیاسی ایران، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها» (سمت)

    حافظ نیا،محمد رضا(1389)قدرت و منافع ملی،نشر انتخاب،تهران

    حسینیان ، عیسی (1390)  تحلیل عوامل تاثیرگذار ژئوکالچر در دو سوی ارس،یوسف زین العابدین، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    حیدری، غلامحسین (1387)،« نظام ژئوکالچر جهانی قرن بیست و یکم و جایگاه ایران»، مجموعه مقالات محیط‌ امنیتی پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، نشر پژوهشکده مطالعات راهبردی.

    حیدری، غلامحسین (1384)، «نظام ژئوپلتیک جهانی در قرن 21 و موقعیت ایران»، مجموعه مقالات دومین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران، نشر سازمان جغرافیایی، تهران.

    حیدری،غلام حسین(1384) "ژئوپلیتیک فرهنگی یا ژئوکالچر"فصل نامه بین المللی ژئوپلیتیک.

    خالدی، شهریار، (۱۳۸۴)، «جغرافیای انسانی؛ چشم انداز فرهنگی»، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی

    خمینی،روح الله(1380)صحیفه نور،جلد سوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    دهخدا علی کبر و دیگران، سرواژه (1377)، لغت‌نامه دهخدا،جلد 3

    دیانی، محمود (1388) "نگاهی نو به فرهنگ شهادت/ با استفاده ازآیات،روایات،نظرات فقها و جلوههای نوظهور در انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس»نشر شاهد.

    دیلمی معزی،امین(1387)،«آسیای مرکزی و قفقاز در سیاست جهانی ؛تعامل ژئواکونومی و ژئوپلیتیک»،اطلاعات سیاسی،اقتصادی ،شماره 56.

    راستی، عمران و آرزو خراسانی، (۱۳۹۱)، «عاشورا، آموزه، رسانه و الگوی جاودان برای ژئوپلیتیک مقاومت؛ (با تأکید بر جنبش های مقاومت در خاورمیانه»، مجموعه مقالات همایش ژئوپلیتیک شیعه، تهران، آشیانه مهر

    رستمی،پرستو(1382)تاثیر وجود فرهنگ شهادت طلبی در حفظ دین و ارزش های دینی،دفتر تحقیق و پژوهش بنیاد شهید انقلاب

    رشید الدین میبدی ،ابوالفضل(540 ه.ق)کشف الاسرار وعده الابرار، ج2، ص248 و 249

    زین العابدین، یوسف(1389) ژئوپلیتیک، ایده – کاربرد، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    سجادی،سید عبدالقیوم(1382)"شیعه و جهانی شدن"،فصلنامه شیعه شناسی،شماره های 3و4

    سیمبر، رضا، (۱۳۸۵)، «ژئوپلیتیک و مذهب در نظام بین المللی؛ راهبردها و تحولات»، فصلنامه ژئوپلیتیک، شماره سوم و چهارم، سال دوم، پائیز و زمستان

    شکرانی،محمد(1372)عملکرد 11 ساله دولت محافظه کار مارگارت تاچر,نشر وزارت خارجه،تهران

    شیخاوندی، داور( 1380)، « ناسیونالیسم و هویت ایرانی»، تهران: انتشارات مرکز بازشناسی اسلام و ایران.

    صادقیان خوری، وجیهه(1377). مسئله ترانزیت کالا از ایران، رقابت ها و چالش ها. فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، پاییز 1377.شماره23

    صحفی، سیدمحمد، 1380: ژئوپلیتیک فرهنگی، تهران، نشر شمسا، چاپ اول.

    صفری،جلیل(1389) تأثیر نقش فرهنگ ایثار و شهادت بر ارتقای معنوی بسیجیان،فصلنامه حصون،شماره 27،اذر و دی

    صفوی، سید یحیی، (۱۳۸۷)، «وحدت جهان اسلام، چشم انداز آینده»، تهران، شکیب

    طاهری موسوی، معصومه(1387) « جغرافیا و استراتژی ملی ایران (با تاکید بر استراتژِ سیاسی)» انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

    عزتی، عزت الله، ( 1377 )،«ژئوپلیتیک»، چاپ سوم، انتشارات سمت تهران.

    عزتی، عزت الله ( 1378)،« جغرافیای سیاسی جهان اسلام»، چاپ اول، واحد تدوین کتب درسی، قم.

    عزتی، عزت الله (1382)،« ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم»، انتشارات سمت تهران.

    عزتی،عزت ا...(1371)ژئوپلیتیک،تهران،سمت

    علیدلدی،شهربانو(1390)انقلاب ایران و ژئوکالچر مقاومت در سیاست بین الملل،فصل نامه سیاست،شماره 4،دوره 41،زمستان

    غفاری هشتجین، زاهد و همکاران(1389) "مولفه های اساسی گفتمان ایثارو شهادت در انقلاب اسلامی".فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات  انقلاب اسلامی،شماره23.زمستان.

    فاضلی نیا، نفیسه،1386: عللل نگرانی غرب از انقلاب اسلامی با تأکید بر ژئوپلیتیک شیعه،فصلنامه علوم سیاسی، سال نهم، شماره 36.

    فرهنگ عمومی(1382) فصلنامه فرهنگی – اجتماعی

    فکرت ، محمد آصف (1379) دایره المعارف تشیع ؛ بنیاد شهید

    قران کریم

    کاستلز، مانوئل (1385)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (جلد 3، پایان هزاره)، ترجمه‌ی احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراسته‌ی علی پایا. تهران: طرح نو، چاپ پنجم.

    کریمی ،محمدعلی (1385) "ایثار و شهادت در آئینه مطبوعات ،مجله رسانه،شماره85،پائیز

    کشاورز،سکینه(1391)تحلیل رقابتی ژئوپولیتیک ایران و ترکیه در شمال عراق؛پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ر 1.

    مرکز آمار ایران، سالنامه آماری کشور سال (1390)، تهران ، مرکز آمار ایران

    متقی،ابراهیم(1387)رویایی غرب معاصر با جهان اسلام،سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارساد اسلامی،تهران

    مجتهد زاده، پیروز( 1381) جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی، تهران، سمت.شت.

    مویر، ریچارد (1379)، «در آمدی نو بر جغرافیای سیاسی»، ترجمه: درّه میر حیدر و سیّد یحیی صفوی، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.

    نامی،محمد حسن و علیرضا عباسی(1388) تحلیل جایگاه ژئواکونومیک ایران در خاورمیانه،فصلنامه ژئوپلیتیک،سال پنجم،شماره دوم

    واثق، محمود، (۱۳۹۱)، «ژئوپلیتیک از نظر آموزه های شیعی»، چکیده مقالات همایش ژئوپلیتیک شیعه، تهران: آشیانه مهر

    واعظی،محمود(1387)امنیت سازی در عراق، بازیگران و رویکردها،همشهری دیپلماتیک، شماره 12

    والرشتاین، ایمانوئل (1384)، «سیاست و فرهنگ در نظام متحول جهانی (ژئوپلتیک و ژئوکالچر) »، ترجمه پیروز ایزدی، نشر نی، تهران.

    یحیی زاده،مهرداد(1392) تحلیل علایق ژئوکالچر قوم ترکمن در دو سوی اترک،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رشت

    . www.staregicyeview.org

    http://www.zendagi.com/new_page_212.htm

    www.en.wikipedia.org

    http://razhayesheitanparastan.com/%

    www.shohadagachsaran.persianblog.ir

    www.arshian.persianblog.ir

    ptth://mth.216714/moc.golbisrap.ggahetare

    www.ershadeboushehr.ir

    www.sajed-hamedan.com

    www.ershadebousheh.ir

    www.roozevasl.com

    ptth://gro.ri-aboot/_37527=DItneraP&313=DIkooB?psa.tserheFkooB/kooB

    .http://kisar.ir/forum/showthread.php?tid=675

     www.factbook.com

    www.daneshnameh.roshd.ir

    http://020.ir

    http://www.sootak.ir

    http://www.ahlebayt.porsemani.ir

    http://rasekhoon.net

    www.monjiemoud.com

    http://fa.wikipedia.org

    www.farsnews.com

    http://www.hozoor313.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID

    http://shareh.com/persian/magazine/payam_h/36/08.htm

    http://shaheid.blogfa.com/post-41.aspx

    www.tebyan-zn.ir

    www.shaheid.blogfa.com

    www.old.ido.ir

     

کلمات کلیدی: ایثار - ایران - ژئوکالچر - شهادت - شیعه

موضوع پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, نمونه پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, جستجوی پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, فایل Word پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, دانلود پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, فایل PDF پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, تحقیق در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, مقاله در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, پروژه در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, پروژه درباره پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تعیین جایگاه ایثار و شهادت در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی چکیده هدف این پژوهش شناسایی مولفه های فرهنگی موثر بر مدیریت کارآمد بقاع متبرکه در شهر اصفهان بود. بدین منظور مولفه های ارزش ها ، هنجارها ، اداب و رسوم ، هنر و میراث فرهنگی، باورها و مذهب مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی عوامل فرهنگی در ابعاد ( ارزش ها، هنجار ها، هنر و میراث فرهنگی، باورها، مذهب،) ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد علوم تربیتی :رشته برنامه ریزی درسی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در اهداف مصوب دوره متوسطه و راهکارهای مؤثر نهادینه سازی آن در مدارس از نظر دبیران شهر قم انجام شده است. پژوهش توصیفی حاضر متشکل از روش های؛ تحلیل اسنادی، تحلیل محتوا و پیمایش بوده و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعه پژوهشی شامل سه بخش؛ مدارک و مستندات ...

پایان نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده: تعزیه نمونه بارز نبوع نمایشی ایرانیان است که ردپای آن هنوز هم در استان‌های مختلف از شمالی ترین شهرهای خراسان و آذربایجان تا جنوبی ترین شهرهای سیستان و اهواز از پهنه کویر تا حاشیه های زاگرس و البرز و از دریای خزر تا خلیج فارس، در ایام محرم دیده می‌شود.تعزیه هنری است که به نوعی درون خود از تمام هنرها وام گرفته ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع چکیده امام خمینی (رحمه الله) معتقدند اکثر علمای شیعه به پیروی ائمه­ی اطهار (علیهم السلام)، با حکومت­های غیر مشروع مخالفت یا مبارزه کرده­اند. به لحاظ شرعی، هیچ کسی بدون اجازه­ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) حق حکومت ندارد و ایشان فقط به فقهای عادل اجازه­ی حکومت داده­اند. بنابراین، هر حکومتی غیر از آن، ...

 پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد سال 1384 پايان نامه رشته تاريخ اسلام مقدمه الف) اهميت موضوع : ظهور اسلام منشاء تحولات بزرگي در تاريخ جهان گرديد که بر همگان پوشيده نيست . تازيان در پرت

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري اسلامينيم‌سال دوم سال تحصيلي 93 - 1392 چکيده:           موقوفات در تأسيس و تداوم

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی (M.A) چکیده موضوع پژوهش حاضر «تحلیل محتوای دیوان اشعار فارسی استاد شهریار از حیث توجه به ابعاد اجتماعی دین» می‌باشد. چهارچوب نظری تحقیق را نظریه‌های دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر، اسپنسر و یینگر درمورد دین تشکیل می‌دهند. به عقیده دورکیم دین عامل همبستگی و ثبات اجتماعی و پایداری جامعه و مظهر قدرت جامعه است و نقش مثبت دین در حل ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M-A) رشته: جغرافیای سیاسی چکیده جنگ نرم از لحاظ بررسی های علمی، مفهومی نوین و از جنبه تاریخی، مفهومی بسیار کهن است. این مفهوم در دنیا باواژه قدرت نرم شناخته می شود. جنگ نرم در مفهوم نوین آن با ویژگی هایی از جمله نرم افزار گرایی،ذهنیت سازی، تهی سازی از درون، تغییر هویت فرهنگی، تغییر الگوهای رفتاری، همراه با الگوسازی رفتاری، ایجاد ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی این پژوهش در نظر دارد ساختار قشربندی اجتماعی بلوچستان ایران و زمینه های اجتماعی تاثیرگذار برآن در دوره پهلوی اول را به بررسی و واکاوی بشیند ، برای این منظور در وهله اول پژوهش قصد آن را دارد تا به مراجعه به زمینه های اجتماعیی دخیل برساختار قشربندی همچون سنت های اجتماعی،دین و سیاست آنها را بررسی نموده و سپس با بیان اوضاع سیاسی اجتماعی ایران ...

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات چکیده: شیوه‌های تبلیغی زیادی از انبیا و پیامبران ذکرشده، آنان بر دعوت مشترک به توحید، معاد، اصول اخلاقی و ... تکیه داشته‌اند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، تبلیغ به‌ویژه در شکل «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود و در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، اصالت خود را ...

ثبت سفارش