پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی

word 571 KB 32719 69
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی ادیان ابراهیمی

     

    چکیده

    جنبش مکابیان حرکتی بود که یهودیان، با غلبه بر پادشاهان سلوکی ‌جانشینان اسکندر کبیر  در یهودیه پدید آوردند. اسکندر در پی گسترش فرهنگ یونانی در تمام نقاط سرزمین­ها­ی تحت سیطره­ی خود بود. از­این­رو، همزمان با فتوحات سرزمین‌هایی مانند ایران، آسیای صغیر، هندوستان، سوریه و مصر به ترویج فرهنگ یونان اقدام کرد. بعد از اسکندر، یکی از جانشینان وی به نام آنتیوخوس چهارم، تلاش کرد تا علاوه بر رواج فرهنگ یونانی در میان یهودیان سرزمین یهودیه، دین و خدایان یونانی را نیز جایگزین خدای یهوه کند. در این فرآیند،گروهی از یهودیان، برای جلوگیری از تهاجم دین و خدایان یونان بر عقاید و اندیشه‌های دینی قوم یهود،به پاخاستند.

    در این رساله، هدف، بررسی جوانب و دیدگاه­های مختلف این جنبش یهودیان و تأثیر و تأثرهایی که در بین یهودیان گذاشت، است. گروهی از یهودیان به نام «حسیدیم» که در مقابل این تهاجم قیام کرده بودند، تا زمان پیروزی یهودای مکابی، از این شورش حمایت کردند. خاندان مکابی، شامل متتیای کاهن و پسرانش یوحنا، یهودای مکابی، الیعازار، یوناتان و شمعون بود. آنان در برابر حاکمان ستمگر سلوکی، که دین و آیین یونانی را ترویج می‌کردند، مقاومت یهودیان را رهبری کردند. قیام یهودیان منجر به استقلال یهودیان شد. سال‌های 142 ق.م تا 63 ق.م، دوران استقلال یهود، دوره مکابیان نام دارد.

    در این دوره، فرقه­های متعددی به وجود آمدند از جمله مهمترین آنها دو فرقه فریسیان و صدوقیان بود. جنگ و نزاع بین این دو گروه، حکومت تقریباً100ساله مکابیان را تضعیف و زمینه را برای سلطه رومیان مساعد کرد. سرانجام یکی از سرداران رومی به نام «پمپئی» بخشی از سوریه را در سال 63 ق.م از حاکمیت مکابیان درآورد.

    کلید واژه‌ها: دوره­ی پسا تبعید، مجمع کبیر، سنهدرین، حشمونائیان، حسیدیم، فریسیان، صدوقیان و مسیحا باوری.

     

     

    مقدمه

    این رساله­، تحت عنوان دوره­ای خاص در یهودیت به نام دور­ه­ی حشمونائیان و تأثیری که این دوره بر شکل­گیری فرقه­های یهودی گذاشت، می­باشد. سلسله­ی حشمونائیان در حدود سال 167ق.م در شهر مودین در نزدیکی اورشلیم پایه­ریزی شد و تا حدود 63 ق.م دوام داشت.

    تبیین موضوع

    یهودیان در بخش اعظمی از تاریخ طولانی خود، تحت سلطه­ی حاکمان بیگانه زندگی می­کردند و هرگز علیه هیچ پادشاهی، شورش به معنای جدی نداشتند. سکوت قوم در برابر این حاکمان، هم دلیل دینی داشت و هم سیاسی. به لحاظ دینی، انبیا، آنها را از این کار منع می­کردند و قوم معتقد بودند شورش علیه پادشاه، شورش علیه خداست و این شورش را نقض حکم خداوند می­دانستند. یهودیه، سرزمین ضعیف و کوچکی بود و یهودیان قدرت مقابله با هیچ نیروی مافوق خود را نداشتند.

    ولی این سکوت تا زمانی می­توانست ادامه داشته باشد که آزادی دینی یهودیان مختل نشود. در نیمه­ی  قرن دوم قبل از میلاد، یهودیان به رهبری متتیای مکابی، شورشی بر ضد پادشاه سلوکی به راه انداختند. نتیجه­ی این شورش این بود که یهودیان دوباره آزدی دینی­شان را به دست آوردند. از آنجایی­که، سران این شورش، خودشان کاهن بودند، بعد از دستیابی به استقلال و پیروزی، و برای اولین بار، کهانت و پادشاهی را در یک نفر جمع کردند.

    دوره­ی مکابی یا حشمونائی از دوره­های مهم یهودیت باستان، هم به لحاظ سیاسی و هم دینی است. به لحاظ سیاسی، شاهد تحولی عظیم در زندگی یهودیان ساکن یهودیه هستیم که برخورد و مواجهه­ی یهودیان با حاکمان بیگانه از جمله امپراطوری عظیم اسکندر کبیر، بطلمیوسی­ها و سلوکی­ها را تحت تأثیر خود قرار داد. به لحاظ دینی نیز، این انقلاب، در بین طوائف یهودی، باعث ایجاد  اختلاف­ها و افکار و عقاید جدیدی شد که مهمترین آنها ایجاد فرقه­هایی در بین یهودیان بود.

    بانیان این شورش، دلیل این انقلاب خود را دفاع از دین و آیین یهودیت اعلام کردند. ولی، اهدافی که بعدها، اعضای این خاندان دنبال کردند، صحت این ادعا را اثبات نکرد.

    پیشینه­ی تحقیق

    موضوع این رساله، موضوعی است که تا کنون به زبان فارسی به صورت منسجم و بی­غرضانه کار نشده است. در منابع عربی و انگلیسی نیز یا مغرضانه و یا جانبدارانه به این دوره نگریسته شده است. در منابع انگلیسی برای نمونه در آثار یوسفوس که به ادعای خود، از نواده­گان حشمونی است، صرفاً جانبدارانه به وقایع این دوره پرداخته شده و در مقابل، در کتاب عربی «الیهود فی فلسطین فی العصر البطلمی و السلوقی (المکابیون: دراسه فی الناحیه الدینیه و السیاسیه )» صرفاً دید منتقدانه نشان داده شده است.  بنابراین، این رساله سعی بر آن دارد تا منبعی بی­غرض و منسجم  فراهم کرده و در اختیار علاقه­مندان و پژوهشگران تاریخ این دوره­ی خاص از یهودیت، قرار دهد.     

    سؤالات اصلی تحقیق

    اگر این ادعای خاندان مکابی درست باشد که آنها صرفاً برای جلوگیری از درآمیختگی دینی و برای دفاع از دین و آیین پدران خود به پاخاستند، سوالات زیادی در ذهن پژوهشگر به وجود می­آید. از جمله اینکه: اگر این شورش برای مقابله با دیانت یونانی بود، دلیل یونانی­زدگی برخی از اعضای خاندان مکابی چه بود؟ اگر از نظر این خاندان، اصل اساسی برای دین یهود، کتاب مقدس بود، دلیل نادیده گرفتن برخی آیات کتاب مقدس از جمله عدم پیمان دوستی با بیگانگان و ممنوعیت ورود غیر یهودی به این دین و عدم زواج با غیر یهودی در این دوره چه بود؟ حتی مهمتر از این مسائل، دلیل مخالفت برخی از اعضای این خانواده، با آیین و مراسم دین یهود چه می­توانست باشد؟ همچنین سوالات دیگری که در طول پایان نامه مطرح می­شود و در حد توان به آنها پاسخ می­دهیم.

    اهداف تحقیق

    از دلایل انتخاب این موضوع برای عنوان این رساله، وجود ابهام­های فراوان در ورای این شورش است که خود را ملزم دانستم با استفاده از منابع به جا مانده از آن عصر، که شامل کتاب مقدس، آثار یوسفوس(مورخ قرن اول میلادی) وکتاب مکابیان2و1 است، و نیز برخی منابع دیگر که در طی قرون مختلف نگاشته شده­اند، در حد توان، این ابهامات را حل کرده و واقعیت شورش خاندان مکابی و از این مهمتر، تأثیری که این شورش، بر قوم گذاشت و در طول تاریخ، در بین قوم ریشه کرد و حتی تا به امروز باقی است، آشکار سازم.

    در این اثر، برای بررسی و تحلیل چگونگی شکل­گیری فرقه­ی حشمونائیان و اینکه چه علل و عواملی دست به دست هم داده بودند تا شورش بزرگی در میان یهودیانی که جرأت این انقلاب بزرگ را در طی قرون متوالی در مقابل اربابان بیگانه نداشتند، به قرن پنج قبل از میلاد بازمی­گردیم.

    این اثر، طی چهار فصل بیان شده است. در فصل اول، زمان تبعید یهودیان (قرن پنج ق.م) به بابل و انقلاب روانی و فکری که این تبعید بر قوم گذاشته، بررسی شده است. این اسارت که بنا به گفته­ی ارمیا (12:25)، 70 سال طول کشید، تأثیرات دینی و فرهنگی فراوانی در بین اقوام یهودی گذاشت. سرانجام این اسارت، در حدود 530ق.م توسط کوروش کبیر، که یهودیان او را منجی خود می­دانستند، خاتمه یافت. یهودیان به موطن خویش بازگشتند و به بازسازی دین و آیین خود پرداختند. ولی این آزادی چند قرن بعد یعنی در قرن سوم قبل از میلاد، توسط اسکندر کبیر به پایان رسید. اسکندر کبیر، تربیت‌شده ارسطو و تحت تأثیر وی بود. او پیش ازاینکه شخصیتی نظامی باشد، شخصیتی فرهنگی بود. ازاین­رو، همزمان با فتوحات سرزمین‌هایی مانند ایران، آسیای صغیر، هندوستان، سوریه و مصر به ترویج فرهنگ یونان اقدام کرد.

    برخورد گروههای مختلف یهودی در مقابل فرهنگ یونانی، متفاوت بود.

    در جامعه­ی یهودیه، ثروتمندان به همراه کاهنان بزرگ، گروه واسطه­ای را تشکیل دادند که تلاش می­کردند یهودیه و مردم آن را به نفع امپراطوری حاکم سلوکی استثمار کند. در مقابل، حسیدیم، که یهودیان موحدی بودند، با هجوم فرهنگ بیگانه مخالف بودند و هویت دینی خویش را در مخاطره ‌می­دیدند.

    در فصل دوم رساله، به بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی و دینی جامعه­ی یهود از نیمه­ی قرن دوم ق.م تا پایان دوره­ی حشمونائیان و سیاست حکومت بطلمیوسی و سپس سلوکی پرداخته شده است. در این فصل، شورش خاندان مکابی یا حشمونائی در برابر سیاست پادشاه سلوکی و دلایل و دیدگاههای مختلف به این شورش بررسی شده است. سپس اقدامات یهودا مکابی و پیروزی نهایی در زمان شمعون و پشت کردن آشکار یوحناهیرکانوس به شریعت یهود و در نهایت پایان دوره­ی حشمونائیان و آغاز دوره­ی هرودیان پرداخته شده است.

    در فصل سوم، آثار و پیامدهایی که سلسله حشمونائیان داشت، بررسی شده است. پدیده­ی فرقه­گرایی، مشخصه­ی خاص و برجسته­ی این دوره است. عامل بیشتر شورش­های دینی و فعالیت­های ادبی در اعصار بعدی، و حتی ویرانی معبد دوم، وجود فرقه­های مختلف در این دوره است. از جمله­ی این فرقه­ها، فریسیان، صدوقیان و اسنی­ها بودند.

    در نهایت در فصل چهارم، به جمع­بندی و برداشت کلی از رساله پرداخته شده است.

    در رساله­ی حاضر، تلاش شده تاجوانب وقایع افتاده در این دوران بدون پیش‌داوری بررسی شود.

    بی­تردید، اگر ضعفی در این اثر است از جانب من و اگر نقطه قوتی مشاهده می­شود، حاصل راهنمایی­ها و مشاوره­های اساتید دلسوز است که در جهت هرچه بهتر شدن این پایان­نامه بسیار کوشیدند. از زحمات همه آنان تشکر می­کنم و برای آنان از خدای متعال موفقیت در کار و زندگی‌شان را مسئلت دارم. امیدوارم این اثر بتواند مقدمه­ای برای دانشجویان رشته ادیان ابراهیمی و همه یهودپژوهان باشد تا با بهره گرفتن از آن، آثار علمی بیشتری را به دوستداران عرصه ادیان تقدیم کنند.

  • فهرست:

    مقدمه. 1

    تبیین موضوع. 1

    پیشینه ی تحقیق.. 2

    سؤالات اصلی تحقیق.. 2

    اهداف تحقیق.. 3

    فصل اول: زمینه های پیدایش دوره ی حشمونائیان

    11: ویژگی های اجتماعی و دینی دوره ی پسا تبعید. 6

    1-2: مجمع کبیر و شکل گیری سنت تفسیری.. 12

    13: دوران یونانیان، حسیدیم و هلنیست ها 18

    فصل دوم : دوره ی حشمونائیان: ویژگی های سیاسی، اجتماعی و دینی

    2-1: مکابیان، از شورش تا انقراض.... 26

    2-2:  ویژگی های سیاسی و اجتماعی دوران مکابیان. 45

    2-3: ویژگی های دینی دوره ی مکابیان. 50

    فصل سوم:فرقه گرایی در دوره ی حشمونائیان

    3-1: زمینه های پیدایش فرقه گرایی در دوران مکابیان. 55

    3-2: فریسیان و صدوقیان: اختلافات اساسی.. 61

    3-3: مسیحاگرایی در دوران مکابیان. 70

    نتیجه‌گیری.. 84

    الف) منابع فارسی و عربی.. 87

    ب) منابع انگلیسی.. 88

     

    منبع:

                                                                                                                                                                                                            

    الف) منابع فارسی و عربی

    کتاب مقدس، انتشارات ایلام.

    اپوکریفای عهد عتیق (کتاب­های فراموش شده­ی عهد عتیق بر اساس ده نسخه­ی قدیمی و معتبر)، مترجمان: عباس رسول­زاده و جواد باغبانی، مرکز انتشارات مؤسسه­ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1383.

    اعلم، امیر جلال­الدین، فرهنگ اعلام کتاب مقدس، (تهران: نیلوفر، 1387).

    آبراهام، کهن، گنجینه­هایی از تلمود، ترجمه­ی امیر فریدون گرگانی، (تهران: اساطیر، 1382).

    جوهر، هانی عبدالعزیز، الیهود فی فلسطین فی العصر البطلمی و السلوقی (المکابیون: دراسه فی الناحیه الدینیه و السیاسیه )، عین للدراسات و البحوث الانسانیه و الاجتماعیه ، (الطبعه الاولی 1426ق-2005م).

    شمس، محمد جواد، «فریسیان »، مجموعه مقالات علوم انسانی الاهیات، (دفتر چهارم، دانشگاه آزاد اسلامی، 1381).

    صادق­نیا، مهراب،گونه­شناسی منجی موعود در مسیحیت، علی موحدیان عطار و دیگران، گونه­شناسی اندیشه­ی منجی موعود در ادیان،(قم، دانشگاه ادیان، 1388).

    علیجانی، حسین،  ترجمه و نقد کتاب مسیح گرایی پیش از ظهور عیسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، (قم، دانشگاه ادیان، تابستان 90).

    مجیدی، فریبرز، (1381)، فرهنگ تلفظ نام­های خاص (تاریخی و جغرافیایی)،(تهران: فرهنگ معاصر).

    مسیری، عبدالوهاب، دایره المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمه­ی موسسه­ی مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، (دبیرخانه­ی کنفرانس بین­المللی حمایت از انتفاضه­ی فلسطین، جلد چهارم، پائیز 1383).

    ب) منابع انگلیسی

    Aprian Curtis, Oxford bible Atlas, (New York, Oxford press, fourth edition, 2007).

    Baer Yitzhak, Exile (Galut) Sara E. Karesh and Mitchell M. Hurvitz, Encyclopedia of Judaism, (U.S.A, Facts On File press, 1988), vol. 2.

    Beckwith Roger T., Calendar and Chronology, Jewish and Christian, (Boston, Leiden, Brill academic, 2001)

    Bowker John, Jesus and the Pharisees, (New York, Cambridge and uni.press, 1973).

    Cohen Shaye J.D., From the Maccabees to the Mishnah, (The Westminster press Philadelphia, first edit, 1987).

    Cohn Sherbok Dan ­, Judaism (History, Belief and Practice), (London,Routledge press, first published, 2003).

    Cohon Shamuel S., What we Jews believe? (U.S.A, The union of American Hebrew congregations, 1931).

    Eskenazi Tamara C. and . Richards Kent H, Second temple studies 2 Temple community in the Persian period, (England, Jost press Sheffield, 1994).

    Flavius Josephus, Interpretation and History, Kenneth Atkinson, (Brill press, Leiden, Boston, 2011), vol.146.

    Flavius Josephus, The Antiquities of the Jews, book 12, chapter 4.

    Gerth Hanc H. and Matindal Done, Ancient Judaism, (New York, free press, 1952).

    Ginsberg Herold Louis, Messiah, Fred Skolnik, Encyclopedia Judaica, (Thomson Gale, second edit, 2007), vol.14.

    Goldstein Jonathan A., Department of history, university of Iowa, The Hasmonean revolt and the Hasmonean dynasty, W. D. Davies L. Finkelstein, Cambridge history of Judaism, (Cambridge press, fourth printing, 2008), vol.2.

    Grabbe Lester  L.,An introduction to second Temple Judaism, (London, T and T Clark, 2010).

    Grabbe Lester L., History of the Jewish in the second temple period, (published by T and T Clark, 2008), vol. 2.

    Grabbe Lester L., synagogue, J. W. Rogerson and Judith  M. Lieu, The Oxford hand book of Bible studies,( New York, Oxford press, first published, 2006).

    Graetz Heinrich, History of the Jews, (Philadelphia: the Jewish Publication Society of America, 1967), vol. 2.

    Graetz Heinrich, History of the Jews, (press forgotten books, 2012), vol.1.

    Hecht N .S. and Others, An introduction to the history and sources of Jewish Low, (Oxford uni. press, 1996).

    Horbury William, Jewish Messianism and the cult of Christ, (London, SCM press LTD, 1998).

    Horbury William, Messianism among Jews and Christian, (New York, T and T Clark, 2003).

    Levenson Alan T., The Wiley-Blackwell History of Jews and Judaism, (Blackwell press, first published, 2012).

    Mansoor Menahem, Sect Minor, Fred Skolnik, Encyclopedia Judaica, (Thomson Gale, second edit, 2007), vol.18.

    Momigliano Arnaldo Dante, Hellenism, Fred Skolnik, Encyclopadia Judaica, (U.S.A, Thomson Gale, 2 nded), vol.8.

    Murphy Frederick J., Early Judaism from the Exile to the time of Jesus, (Abingdon press, 1991).

    Nodet Etienne, A search for the origins of Judaism from Josha to the Mishnah, (England, Sheffield Academic press, 1997).

    Philo and Josephus, edit by Michael E. Stone, Jewish writings of the second temple, (Netherland, fortress press, 1984).

    Rappaport Uriel, Herodians, Fred Skolnik, Encyclopedia Judaica, (Thomson Gale, second edit, 2007), vol.9.

    Rappaport Uriel, Hever Ha-Yehudim, Fred Skolnik, Encyclopadia Judaica, (U.S.A, Thomson Gale, 2 nd. edit), vol.9.

    Rogerson J.W. and Live Judith M. and Grabbe Lester L., An introduction to second Temple  Judaism, (New York, T and T Clark press, 2010).

    Sandgren Leo Dupree, A history of Jews and Christians (from the Babylonian Exile to the advent of Islam), (U.S.A, Hendrickson press, 2010).

    Schurer Emil, The history of the Jewish people in the age of Jesus Christ, (published T. and T. Clark L.T.D, 1979), vol. 2.

    Schurer Emil, The history of the Jewish people in the age of Jesus Christ, (published T. and T. Clark L.T.D, 1989), vol. 3, part. 1.

    Segal Eliezer, Judaism The e-book, pup.

    Sicker Martin, Between Rome And Jerusalem, (Westport, Connecticut London, 2001),

    Stern Ephraim, The Persian empire and the political and social history of Palestine in the Persian period, W. D. Davies L. Finkelstein, The Cambridge history of Judaism, (London, Cambridge university press, 1984), vol.1.

    Stern Menehem, Zealots and Sicarii, Fred Skolnik, Encyclopedia Judaica, (Thomson Gale, second edit, 2007), vol.21

    Werlin Steven, Between Rome and Jerusalam: 300 years of Rome Judean relations


موضوع پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, نمونه پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, جستجوی پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, فایل Word پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, دانلود پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, فایل PDF پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, تحقیق در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, مقاله در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, پروژه در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, پروپوزال در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, تز دکترا در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, پروژه درباره پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی, رساله دکترا در مورد پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان ابراهیمی چکیده؛ گسترش تفکرات و اندیشه­های اسلامی و همچنین فلسفه یونان باستان از جمله فلسفه ارسطو و افلاطون، تأثیرات بسزایی بر متفکرین یهودی قرون وسطی همچون سعدیا گائون و موسی بن میمون داشته است. این در حالی است که در دوران معاصر با رشد رنسانس، تغییر پارادایم­های علمی حاکم و هم­چنین آزادی یهودیان از بند محاصره و تشکیل دولت یهودی، تفکرات ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسي    مقدمه: اجراي عدالت کيفري موضوعي است که از ابتداي خلقت ذهن انسان ها را به خود مشغول کرده است و در طول تاريخ حقوق کيفري با

فصل اول :   طرح تحقيق 1- مقدمه قرآن کريم ،آخرين سروش آسماني است که پيامبر اکرم (ص)آن را براي بشريت به ارمغان آورده است . اين کتاب الهي ،از جهات مختلفي مانند فصاحت و بلاغت ،معارف عالي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش مدیریت آموزشی بهار 1394 مقدمه مبنای قدرت وحیات در دنیای کنونی به میزان برخورداری از علم ودانش باز می­گردد. امروزه غالب جهت­گیری­های دنیا به سمت تولید و توسعه علم و فناوری است و کشورهای توسعه یافته، در حال انتقال از جامعه صنعتی به جوامعی هستند که آن را جامعه اطلاعاتی یا جامعه علمی می­نامند و سلاح علم به سلاحی راهبردی در این ...

پايان نامه کارشناسي ارشد فلسفه تعليم و تربيت ارديبهشت 94 چکيده:      هدف از اين پژوهش بررسي اهميت و جايگاه  چالش برانگيز و  مغفول  تربيت معنوي  و سپس

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد <<M.A>> گرايش: روابط بين الملل بهار1393 چکيده پژوهش حاضر، در راستاي پاسخ به يک سوال اساسي با اين عنوان است که مباني فکري، عقيدتي القا

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه فرش (مواد اوليه و رنگرزي) شهريور 1393 چکيده: توسعه روز افزون کاربرد کامپيوتر‌ها در تمامي عرصه هاي دانش بشري و از جمله صنعت رنگرزي و

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گروه صنايع دستي مهر 1392 چکيده: اسطوره روايتگر رويدادي است که بشريت از طريق تمسک به آن به رفع بيگانگي از پديده هاي طبيعي پيرامون خود مي پردازد. ا

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

ثبت سفارش