پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس

مشخص نشده 8 MB 26546 194
مشخص نشده مشخص نشده هنر
قیمت: ۲۵,۲۲۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • مقدمه

    در این تحقیق سعی بر این بوده است به جهت بررسی و شناخت صنایع دستی و صنايع دستي استان فارس مطالعاتی صورت گیرد که حاصل این بررسی در قالب‌ 3 فصل ارائه‌ مي‌شود. در (فصل‌ اول‌) كليات صنايع دستي ودر فصل دوم به بررسي صنایع دستی استان فارس و در فصل سوم به رشته گرافيك و تاريخچه و طراحي گرافيك در ايران مورد بررسي قرار مي گيرد  .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    تعریف صنایع دستی

    از مجموعه تعاریف صنایع دستی، به نظر می رسد تعریف زیر كه توسط گروهی از كارشناسان سازمان صنایع دستی ایران ارائه گردیده، دقیق تر و جامع تر باشد؛ چرا كه با وضعیت فعلی این صنعت و هنر ارزنده انطباق بیشتری دارد: صنایع دستی به مجموعه ای از هنرها و صنایع اطلاق می شود كه به طور عمده با استفاده از مواد اولیه ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به كمك دست و ابزار دستی محصولاتی ساخته می شود كه در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فكری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و كارخانه ای می باشد.

    ویژگی ها

    با توجه به تعریف فوق و سایر تعاریفی كه برای صنایع دستی ارائه شد، می توان ویژگی های زیر را برای محصولات دست ساخته قایل شد:

    1-انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید، توسط دست و ابزار و وسایل دستی، برای تولید هر یك از فراورده های دستی مراحل متعددی طی می شود ولی انجام كلیه ی این مراحل به وسیله ی دست و ابزار و وسایل دستی الزامی نبوده و چنانچه تنها قسمتی از مراحل اساسی تولید به این طریق انجام شود، محصول تولید شده با توجه به مواردی كه در تعریف ذكر شد، صنایع دستی محسوب می گردد.

    2-حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید و شكل بخشیدن به محصولات ساخته شده و امكان ایجاد تنوع و پیاده كردن طرح های مختلف در مرحله ی ساخت این گونه فراورده ها.

    3- تأمین قسمت عمده ی مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی.

    4- داشتن بار فرهنگی (استفاده از طرح های اصیل، بومی و سنتی).

    5-عدم همانندی و تشابه فراورده های تولیدی با یكدیگر.

    6-عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد در مقایسه با سایر رشته های صنعت.

    7-دارا بودن ارزش افزوده ی زیاد در مقایسه با صنایع دیگر.

    8-قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و حتی در جوامع عشایری.

    9-قابلیت انتقال تجربیات، رموز و فنون تولیدی، سینه به سینه و یا مطابق روش استاد و شاگردی

     

     

     

     

    طبقه بندی صنايع دستي

    در زمینه ی طبقه بندی صنایع دستی نیز باید گفت كه این طبقه بندی به صورت های مختلف از جمله براساس مواد اولیه ی مصرفی یا شیوه و روش ساخت آن می تواند صورت پذیرد. در اینجا طبقه بندی انجام شده توسط كارشناسان سازمان صنایع دستی ایران كه به طور عمده بر مبنای روش و تكنیك ساخت این گونه محصولات به عمل آمده است، ذكر می گردد:

    1-بافته های داری :

    محصولاتی كه به كمك دارهای افقی یا عمودی مستقر در زمین در زمان بافت، تولید می شود، بافته های داری محسوب می گردند مثل قالی، گلیم، زیلو و نظایر آن.

    2-دستباف : (نساجی سنتی)

     فراورده هایی كه به كمك دستگاه های ساده و سنتی بافندگی (دستگاه ویژه ی بافت جاجیم، دستگاه دووَردی، دستگاه چهاروردی و ژاكار دستی) تولید می گردد، دستبافی محسوب می شود، نظیرجاجیم، زری،ترمه، شال و ... از جمله خصوصیات این رشته از صنایع دستی، این است كهاولاًكلیه مراحل سه گانه بافندگی، ایجاد دهنه كار، پودگذاری و دفتین زدن (آلتی است فلزی، دارای دسته ای شبیه شانه كه نساجان هنگام بافتن پارچه آن را در دست گیرند و لای تارها زنند تا آنچه بافته شده به هم پیوسته و محكم گردد.) با حركات دست و پا انجام می شود، در ثانی، امكان استفاده از پودهای رنگی به میزان نامحدود و همچنین تنوع طرح بافت با دراختیار داشتن كنترل حركات وَردها میسر می گردد كه این امر نشانگر حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید است.

    3-بافتنی :

    انواع مصنوعاتی كه با كمك میل، قلاب و نظیر آن و با الیاف طبیعی تولید می شود، جزء بافتنی ها به حساب می آید نظیر دستكش، جوراب، كلاه، شال گردن و ...

    4-روكاری: (رودوزی):

    كلیه ی مصنوعاتی كه از طریق دوختن نقوش سنتی بر روی پارچه های بدون نقش و یا كشیدن قسمتی از نخ های تار و پود به وجود می آید، در گروه « رودوزی» و یا «روكاری» جای دارد. نظیرسوزن دوزی،قلاب دوزی،ملیله دوزی،خوس دوزی،گلابتون دوزی،پته دوزیو ...

    5- چاپ های سنتی:

    كلیه پارچه هایی كه به وسیله قلم مو، مهر و نظایر آن رنگ آمیزی شده و نقشمی پذیرد جزء چاپ های سنتی به حساب می آید مانند چاپقلمكار وچاپكلاقه ای (باتیك)

     

    6-نمدمالی:

    انواع مصنوعاتی كه بر اثر درگیری و متراكم نمودن پشم و كرك در شرایط فنی مناسب از طریق ورز دادن تهیه می شوند، جزء گروهنمدمالی می باشند. نظیر كلاه نمدی، پالتوی نمدی، نمد زیرانداز و نمد پادری.

    7- سفالگری و سرامیك سازی :

     به محصولاتی كه با استفاده از گِل رُس و همچنین گِل حاصله از سنگ كوارتز و خاك كائولن، به كمك دست و چرخ سفالگری ساخته و سپس پخته می شود، سفال و سرامیك اطلاق می شود. برای تكمیل اشیاء ساخته شده، برحسب سنت و رسوم، روی آنها نقاشی، كنده كاری و یا نقوش برجسته ایجاد می كنند و از لعاب مناسب برای پوشش سطح اشیاء استفاده می گردد. محصولات تولید شده ی این گروه شاملانواع پارچ و لیوان ظروف غذاخوری، گلدان و ...می باشد.

    8- شیشه گری:

    محصولاتی را كه از طریق شكل دادن مواد معدنی ذوب شده نظیر سیلیس و خرده شیشه كه با تركیبی از این دو و با استفاده از روش دمیدن توسط لوله ی مخصوص و با به كارگیری ابزار دستی شامل انبر، قیچی و غیره حاصل می شود،شیشه دست ساز می نامند كه شامل مراحل تكمیلی و تزئینی، نظیر نقاشی و تراش هم می گردد.

    9-تولید فراورده های پوست و چرم:

    محصولاتی كه با استفاده از پوست و چرم دباغی شده به شیوه سنتی تولید می گردد، نظیر پوستین، كلاه پوستی،چاروق، محصولات تكمیلی چرمی (نظیر تلفیق چرم با محصولات دستباف) جزء این گروه هستند.

    10-ساخت محصولات فلزی وآلیاژ: فراورده هایی كه به شیوه سنتی و با استفاده از ابزار دستی و انواع فلزات (مس، نقره، طلا و آهن) و انواع آلیاژها (برنج و ورشو) تولید می گردد نظیر انواع ظروف خانگی، چاقو، قندشكن، قلم تراش، قفل و ... جزء این گروه می باشند.

    11- قلمزنی، مشبك كاری، حكاكی روی فلزات و آلیاژها:

    هنر– صنعتی است كه طی آن طرح ها و نقوش سنتی با استفاده از قلم، چكش و سایر ابزار دستی بر روی اشیاء ساخته شده از فلز با آلیاژ شكل می گیرد.

     

     

     

    12- سنگتراشی ، حكاكی روی سنگ و معرق سنگ:

    شامل مصنوعاتی می گردد كه مواد اولیه اصلی آن را انواع سنگ ها نظیر فیروزه، مرمر، یشم، سنگ سیاه، سنگ سفید(آلاباستر) و ... تشكیل می دهد و به كمك ابزار و وسایل مختلف تراشیده یا حكاكی می شود نظیر انواع ظروف، پایه ی چراغ، قاب عكس، انواع نگین و ...

    13- خراطی چوب:

    خراطی، شیوه ای از تولید محصولات چوبی است كه طی آن و توسط ابزار و وسایل مختلف و به طور عمده به وسیله دستگاه خراطی، اشیائی نظیر انواع قلیان، گهواره، پایه آباژور و ظروف مختلف ساخته و پرداخته می شود.

    14- ریزه كاری و نازك كاری چوب:

    روشی از ساخت فراورده های چوبی است كه طی آن به وسیله ی وسایل نجاری نظیر ارّه، رنده، سوهان، مُغار و ... قطعات كوچك چوبی آماده شده به صورت روكش بر روی بدنه ی چوبی چسبانده و تحت فشار شكل گرفته اند و از این طریق انواع شكلات خوری، زیر سیگاری، قاب عكس و نظایر آن تولید و عرضه می گردد.

    15-منبت كاری، كنده كاری و مشبك كاری چوب:

    شیوه ای دیگر از تولید محصولات چوبی است كه طی آن طرح ها و نقوش سنتی با استفاده از قلم، چكش، مغار و سایر ابزار نجاری بر روی چوب های مرغوب و بادوام شكل می پذیرد.

    16- حصیر بافی:

    منظور از حصیربافی كه بامبوبافی، مرواربافی، تِركه بافی، چم بافی، سبد بافی و چیغ بافی را نیز شامل می شود، همان بافت رشته های حاصل از الیاف سلولزی (گیاهی) به كمك دست و ابزار ساده دستی است كه طی آن محصولات مختلفی نظیر زیرانداز، سفره ی حصیری، انواع سبد، انواع ظروف و ... تولید و عرضه می گردد . در مورد چیغ بافی ذكر این نكته ضروری است كه حین بافت، علاوه بر الیاف گیاهی از نخ پشمی رنگ شده نیز برای ایجاد نقوش و طرح های سنتی استفاده می گردد.

    17- خاتم سازی:

    روشی از تولید فراورده های چوبی است كه با استفاده از روكش حاصله از به هم چسباندن قطعات كوچك فلزات، استخوان و انواع چوب در اشكال و طرح های سنتی (بیشتر به صورت هندسی) و به كمك ابزار و وسایل مختلف، فراورده هایی نظیر انواع قاب عكس، جاسیگاری، شكلات خوری، میز، صندلی و ... ساخته می شود.

     

    18-معرق كاری:

    ترسیم طرح ها و نقش های سنتی بر روی زمینه ی چوبی یا سرامیك و خالی كردن داخل خطوط طرح ها و پركردن فضای خالی شده به وسیله قطعات آماده شده ی چوبی، سرامیك، فلزی، صدفی و سنگی را معرق كاری می گویند.

    شوق فراگيري  به صنايع دستي

    صنايع دستي روستايي، ايلي - عشايري در مجموع به عنوان دست آفريده هاي ملي به جهت بهره بردن از ارزش هاي اصيل و سنتي و هنري و فرهنگي آن از گذشته هاي دور تا به امروز در بين زنان ماهر بافنده و مردم ميهن ما داراي جايگاه والايي است. 

    منابع

     

    1- آلسترهال وجوزه لوچيك ويووسكا ، گليم ، تاريخچه ، طرح ، بافت شناسي ، نشر كارنگ تهران ، سال انتشار 77

    2- آلسترهال وجوزه لوچيك ويووسكا ، گليم هاي ايراني ، ترجمه كرامت الله افسر ، تهران ، سال انتشار ، 1375

    3-  پژوهشكده هنرهاى ملى ميراث فرهنگى

    4- ياوري ، حسين ، كلياتي درباره صنايع دستي روستايي ايران ، سال انتشار ، 1379

    5- ياوري ، بيگي ، مطالعات و مقالات معادي ، سا لانتشار ، 1378

    6-  دانشنامه رشد

    7- سبك هاي گرافيك ، استيون هلر / سيمور چاوست ، ترجمه مهگان فرهنگ / ليلاكسايي / تهران ، انتشارات مارليك 

    8- شناخت هنر ايران - انتشارات وزارت آموزش و پرورش تهيه و تنظيم: شهرام اخترخاوری

    9- شناخت هنر گرافیک , سید رضا حسینی انتشارات مارلیک (1386)

    10- فرشي، مهدي. "با كارگاه منبت كاري هنرهاي زيباي كشور آشنا شويد". دوره 1، ش3 (دي 41)

      ويكي پديا

  • مقدمه 1
    فصل اول : کلیات موضوع
    تعریف صنایع دستی 2
    طبقه بندی صنایع دستی 3
    شوق فراگیری به صنایع دستی 6
    جنبش هنر و صنعت 12
    هنرهای سنتی 13
    طراحی پارچه و لباس 14
    فصل دوم : صنایع دستی فارس
    بخش اول : گلیم 15
    گلیم بازمانده هنر کهن ایران 16
    بخش دوم : قالیبافی 18
    هنرها و دستبافتهای سیاه چادرهای عشایر قشقایی 19
    بخش سوم : رنگ رزی 21
    بخش چهارم : گبه 24
    ریشه یابی نام گبه 25
    شناخت گبه 26
    گبه در چه منطقه ای و توسط چه کسانی بافته می شود 27
    شناخت ایلات قشقایی که به گبه بافی مشغولند 28
    گبه اثر هنری 30
    شناخت طرح و نقوش گبه های عشایر وایلات فارس 31
    اهمیت تاریخی طرح شیر 34
    طرح خشتی یا قابی شکل 34
    مواد اولیه مصرفی گبه 36
    نحوه بافت گبه 38
    چله کشی فارسی 38
    زنجیره بافی: 40
    گلیم بافی به روش فارسی 40
    ملیله بافی 40
    نحوه گره فارسی 41
    نحوه پود زدن در گبه 41
    نحوه سرکشی 41
    عمل قیچی زدن 41
    شیرازه بافی 41
    پرز گبه 42
    رج شمار گبه 43
    استاندارد واندازه ها در گبه 43
    تفاوت اصلی قالی وگبه 43
    انواع گبه...........................................................................................................................................44
    بخش پنجم : جاجیم 45
    نواحی مهم بافت جاجیم در ایران....................................................................................................50
    بخش ششم : منبت کاری 52
    تاریخچه منبت کاری 53
    منبت 54
    ابزار کار 55
    مواد اولیه 56
    روش کار 56
    نحوه اجرا 56
    روش‌های اجرا 56
    فراورده های تولیدی 57
    انواع منبت 58
    طراحی 59
    منبت کاری 59
    مشبک کاری 59
    معرق کاری و موزائیک 60
    درودگری 60
    رنگ کاری و رویه کوبی 61
    کارگاه منبت کاری چگونه ایجاد شد 61
    آثار قابل توجه اساتید 63
    آثار جدید 65
    مواد اولیه در منبت کاری 66
    بخش هفتم : معرق کاری 73
    مقدمه تاریخی 73
    فصل سوم : رشته گرافیک و تاریخچه گرافیک در ایران
    بخش اول : بررسی رشته گرافیک 79
    گروه ادب و هنر 79
    بخش دوم : تاریخچه گرافیک در ایران...................................................................................84
    هنر ماقبل تاریخ 84
    هنر بدوی 84
    بخش سوم : گرافیک مدرن در ایران 87
    بخش چهارم : طراحى گرافیک در ایران 91
    خلاصه و نتیجه گیری 93
    منابع 98


تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, پروژه درباره پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و شناخت صنایع دستی و صنایع دستی استان فارس

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­ی صنایع دستی گرایش پژوهش چکیده: کهن­الگوی گاو نر همچون دیگر نمادهای کهن در صنایع دستی باستانی ایران، مفهومی جاودانه دارد. در این پژوهش نخست تمامی اساطیر مرتبط با گاو نر در متون کهن بررسی شده است. سپس با استفاده از روش­های رایج در روانشناسی اعماق برای مطالعات اسطوره­شناختی و نماد ­شناسی، اساطیر کهن ایران و مجالس نمادین منقوش بر صنایع دستی هخامنشی ...

پايان نامه مقطع کارشناسي فني رشته صنايع دستي دانشکده معماري و هنر سال 1383 . شناخت چوب چوب يكي از اصلي ترين و قديمي ترين مصالح بوده است. انسان نخستين طريقه شكل دادن به چوب را براي ساخت

پايان‌نامه جهت دريافت درجه‌ي کارشناسي ارشد گروه صنايع‌ دستي بهمن92 مقدمه معماري سنتي از دير باز از فرهنگ و اقليم متأثر بوده و اين در حالي است که در مناطق مختلف ايران آب و ه

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده: صنایع دستی تبلورعینی فرهنگ ومظاهرهنری وازنوع هنرهای کاربردی ومردمی به حساب می آید وازآنجا که هرفرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی وفرهنگی محل تولید خود است،می تواند عامل مهمی درشناساندن فرهنگ وتمدن وهمچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی وخارجی محسوب شود.هدف ازانجام این تحقیق، ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش چکیده: در برنامه ریزی آموزشی و درسی، مشخص کردن نیازها و اولویّت­ها یکی از مهم­ترین مراحل به شمار می­آید. شناخت نیازهای فراگیران با توجه به عواملی مختلف از جمله فرهنگ آن جامعه صورت می پذیرد. صنایع دستی جزء جدانشدنی فرهنگ ایرانی است که محل تجلی ذوق و خلاقیت ایرانیان در طول تاریخ بوده است. همانند دیگر هنرها آموزش در این ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده در این پژوهش بعد از بیان کلیات و ادبیات تحقیق پیرامون موضوع صنایع دستی ماسوله ونقاط ضعف،قوت، فرصت ها و تهدید های پیش روی آن،به بررسی استراتژی های چهار گانه در این بخش می پردازیم و در ادامه به بررسی توانمند سازی گردشگری ماسوله و تدوین استراتژی های مربوط به آن می پردازیم.همچنین به منظور ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي سيستم‌هاي اقتصادي- اجتماعي گرايش برنامه‌ ريزي سيستم‌ هاي اقتصادي    بهمن ماه 1393 چکيده: با توجه به اهميت بازارهاي مالي و از

پایان نامه کارشناسی ارشد_مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : هدف از نگارش پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش که از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه انجام از نوع پژوهش های نیمه تجربی به شمار می رود؛ پس از مروری بر رقابت پذیری و دیدگاه های مرتبط با آن و نوسان پذیری سود، پرسش نامه ای در ارتباط با 6 زیر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی فرهنگی چکیده: خرید به ویژه خرید سوغات و صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ های گردشگران در طول سفر است. سوغات خریداری‌ شده از مقصد تجربه سفر را برای گردشگران به تجربه‌ای مادی و ملموس تبدیل می‌کند. هدف پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی انجام شده است بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی گردشگران (سن، تحصیلات، درآمد) و نوع سفر و ...

ثبت سفارش