پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله

word 5 MB 32525 146
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مهندسی کشاورزی  گرایش: مدیریت کشاورزی

    چکیده

    در این پژوهش بعد از بیان کلیات و ادبیات تحقیق پیرامون موضوع صنایع دستی ماسوله ونقاط ضعف،قوت، فرصت ها و تهدید های پیش روی آن،به بررسی استراتژی های چهار گانه در این بخش می پردازیم و در ادامه به بررسی توانمند سازی گردشگری ماسوله و تدوین استراتژی های مربوط به آن می پردازیم.همچنین به منظور پاسخ دادن به سوالات 1و2تحقیق(آیا همکاری میان  فعالان بخش گردشگری و فعالان بخش صنایع دستی موجب رونق کسب و کار در بخش صنایع دستی ماسوله می شود؟ و چه میزان نقش تدوین استراتژی های گردشگری در تبدیل شدن شهر ماسوله به قطب گردشگری موُثر است؟) از روی روشهای آمار استنباطی مانند همبستگی پیرسون استفاده شده است که در نهایت به این نتایج دست یافتیم که بین همکاری میان فعالان بخش گردشگری و فعالان صنایع دستی و رونق کسب و کار فعالان صنایع دستی ماسوله ارتباط وجود دارد و همینطور بین تدوین استراتژی های گردشگری و تبدیل شدن شهر ماسوله به قطب گردشگری نیز رابطه وجود دارد.در پاسخ به سوال سوم(اولویت بندی استراتژی های گردشگری در شهر ماسوله چگونه است؟) ابتدا،معیار های اثر گذار بر استراتژی ها شناسایی شدند و وزن این معیار ها به کمک مقایسات زوجی و نظر خبرگان به وسیله تکنیک دی متل محاسبه شد و در ادامه با تکنیک تاپسیس اولویت بندی شدند که استراتژی های"سامان دادن واحد های کسب و کار فعلی به صورت ائتلافی از مجموعه کسب و کار های فعال در زمینه گردشگری" و"شناسایی کلیه واحد های خدمات گردشگری مانند هتل ها رستوران ها....."و"تشدید فعالیت های بازاریابی در زمینه گردشگری با توجه به وجود جاذبه ها و پتانسیل بالای توسعه بازار"بیشترین اهمیت یا الویت را به خود اختصاص دادند.

    کلمات کلیدی : صنایع دستی،گردشگری، روستای ماسوله، ماتریس SWOT

     

     

                                            

    فصل اول:

    کلیات طرح تحقیق

       1-1-مقدمه

    در دنیای امروز که شاهد تغییرات و تحولات شگرف در زمینه­های مختلف هستیم، محیط با طلاطم وعدم اطمینان بسیاری مواجه است ورقابت، شدت زیادی پیدا کرده­است و تحولات علم و فن­آوری براین تغییرات به شدت دامن زده است. بنابراین هرسازمانی در راستای تداوم حیات و کسب موفقیت بیشتر، نیاز مبرم به بهره مندی از برنامه­ریزی استراتژیک دارد.از آن جا که تهدیدهای محیطی از هرسوحیات و بقای سازمان­ها را تهدید می­کنند لذا سازمان­ها باید جایگاه فعلی خود را شناخته، نقاط قوت و ضعف خود را دقیقاً تحلیل کرده و با تکیه بر قوت­ها از فرصت­های محیطی استفاده کرده وخود را برای برخورد با تهدیدها آماده کنند واین مهم در قالب برنامه­ریزی استراتژیک امکان پذیر است(آقازاده،1383).

    در چارچوب برنامه­ریزی استراتژیک است که سازمان، توانمندی و شرایط محیطی را تحلیل کرده و براساس آن اهداف قابل دسترس و روش­های رسیدن به آن را مشخص می­کند.این نوع برنامه­ریزی با بررسی محیط خارجی وداخلی سازمان، فرصت­ها و تهدیدهای محیطی و قوت­ها و ضعف­های داخلی را شناسایی می­کند و با در نظر داشتن ماموریت سازمان، اهداف بلند مدت برای سازمان تنظیم می­کند و برای دستیابی به این اهداف از بین گزینه­های استراتژیک اقدام به انتخاب استراتژی­هایی می­کند که با تکیه برقوت­ها و رفع ضعف­ها از فرصت­های پیشامده به نحو شایسته استفاده کرده و از تهدیدها پرهیز می­کند تا در صورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود.بدون شک فرآیند عملیات در سازمان­های امروزی متاثر از تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی محیط آن­هاست و همساز با چنین تحولاتی محیط درونی آنها نیز دگرگونی­های شگفت­آوری را تجربه می­کند(طبیبی وملکی،1384). از این رو لازم است جهت هرچه کارآتر و اثربخش­تر شدن فعالیت مدیران و تصمیم­گیران و برنامه­ریزان در سازمان تاثیرات انکارناپذیر مولفه­های محیطی در کنار عوامل درونی مورد توجه خاص قرارگیرد. لذا در نظر است تا با بررسی وضعیت استفاده مدیران از چارچوب ضعف­ها وقوت­ها، فرصت­ها و تهدیدهای سازمانی، ماتریس SWOT[1]به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک توسط مدیران سازمان­ها و شرکت­ها مورد چالش قرار گیرد و امید است نتایج حاصل موجبات بهبود عملکرد را فراهم نماید. بنابراین تاثیر عوامل محیطی در کنار عوامل داخلی توام در مطلوب تر شدن فعالیت­های مدیران و برنامه­ریزان انکارناپذیراست.در این تحقیق ضمن مطالعه تحقیقات سایر محققین(صادقی و همکاران،1391،قادری و همکاران1390، موسایی و رضوی الهاشم،1389؛ نژاد جوادی­پور،1387؛ نوری و مهدی نسب،1389؛ ملک مطیعی(1388)؛ گل محمدی(1389)؛ میرکتولی و همکاران(1389) اعرابی وشیرخانی،1384)نتیجه گیری شد که در این تحقیقات به نقاط قوت و ضعف و فرصت­ها و تهدیدات در سازمان­ها و شرکت­ها و  پرداخته شده که جنبه خدماتی دارند ولی تحقیق حاضر در موردصنایع دستی و گردشگری بحث می­کند که  بخش های صنعت ، تولید ، هنر و خدمات را در بر میگیرد.  سعی گردیده در این تحقیق ضمن فراهم نمودن پرسشنامه­های جامع، دیدگاه­های مخاطبان ازا بعاد مالی، انسانی وهنری در ارزیابی مورد استفاده قرار گیرد تا علت کم رونقی و افول صنایع دستی و رکود گردشگری ماسوله  مشخص گردد و راهکاری باشد برای برون رفت ازاین رکود و بی رونقی.

    1-2- بیان مسأله

    پیچیدگی محیط عرصه رقابتی کسب و کار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهره­وری را پیش از پیش آشکار نموده است. از این رو مدیران امروز در جستجوی دستیابی به یک راه‌حل جامع، قابل اعتماد و انعطاف­پذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژی‌های خود، بتوانند اطلاعات دقیق و کافی از جایگاه امروز خویش را به‌دست آورده و با نگاه به آینده، موجبات ارتقاء و بهبود سازمان خود را فراهم نمایند. یک متد ارزیابی، بایستی قادر باشد که وضعیت کلی سازمان را نسبت به اهداف سازمانی (به لحاظ فاصله تا هدف) در هر لحظه ارائه نماید. همچنین جایگاه سازمان را در ارتباط با محیط پیرامون (بازار، رقبا و سازما‌ن‌های دیگر) مشخص کند، علاوه بر این­ها نشانگر میزان اثر بخشی کلیه فعالیت‌های صورت­گرفته در سازمان نیز باشد. ارزیابی عملکرد واحدهای کسب وکار یکی از اصلی‌ترین دغدغه­های ‌مدیران و مسئولان این واحدها در طول تاریخ بوده است (کاپلان و نورتون، 1996)[2]. اهمیت اندازه‌گیری عملکرد ‌برای سازمان‌ها  مشخص شده است و چه در بخش خصوصی  و چه در بخش دولتی نقش مهمی  ایفا  می‌­نماید چرا که از طریق محاسبه  عملکرد، به شفاف‌تر شدن سازمان‌ها کمک می‌کند(پراپر و دبورا،2003)[3]. صنایع دستی ایران با قدمتی 2000ساله و دارا بودن350رشته صنایع دستی پس از چین و هندوستان یکی از سه قطب اصلی وتاریخی صنایع دستی جهان بوده است(اطلس صنایع دستی ایران،1388). صنایع دستی ایران بااشتغال زایی مستقیم برای3میلیون نفر و اشتغال زایی غیر مستقیم برای12 میلیون نفر و ارزآوری سالانه 1 میلیاردو400  میلیون دلاربرای کشور یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور می باشد.که متاسفانه در سالهای اخیر با غفلت مدیران در امر بازار یابی و ایجاد تسهیلات برای امر صادرات و ایجاد تحریم ها و پا به عرصه نهادن رقبای جدید و نیرو مندی همچون ترکیه،پاکستان،مکزیک و.... ازبازار رقابت وتولید دور مانده است.صنایع دستی می تواند هم به عنوان قابلیت وهم به عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب شود.بسیاری از گردشگران علاقه مند هستند تاآثار مختلف صنایع دستی مکان های مورد بازدید خود که در واقع تولیدات فرهنگی آن خطه محسوب می شوند خریداری نموده و به عنوان ارمغان با خود ببرند.لذا صنایع  دستی و گردشگری با یکدیگر رابطه متقابل داشته و می توانند موجبات توسعه یکدیگر را فراهم کنند. 

    استان گیلان با بیش از 60 رشته صنایع دستی و اشتغال مستقیم6000نفر ، دارای تنوع تولید و محصولات قابل عرضه به بازارهای داخلی و خارجی است . تنها میزان فروش صنایع دستی استان گیلان در نمایشگاه بهاره سال 1390بالغ بر12700 میلیون ریال بوده. (سازمان میراث فرهنگی گیلان). ماسوله یکی از مکان های تاریخی استان گیلان به شمار می رود که سالانه گردشگران زیادی را به وسیله چشم انداز طبیعی و مجموعهء معماری بومی و سنتی خود جذب می کند. شهرت آن را باید مرهون معماری منحصر به فرد آن دانست که در گذشته با تکیه بر محصولات صنایع دستی فلزی ، غیرفلزی ، و چرمی روزگار می گذراندند که اکنون از آن جز صنایع ضعیف، فراموش شده ورو به زوال چیزی باقی نمانده و تنها کارگاه های صنایع دستی که شامل 3 کارگاه گره چینی، یک کارگاه چموش دوزی ،یک کارگاه چاقوسازی ویک کارگاه آهنگری وجمعا با اشتغالزایی مستقیم برای 48  نفر از ساکنین در این بخش از صنایع دستی در حال حاضر مشغول به فعالیتند و در حال حاضر منبع درآمد ساکنان آن بیشتر بر پایه گردشگری ماسوله می باشد ،که در مقایسه با تخریبی که به بافت تاریخی آن از حضور بی برنامه وفصلی گردشگران می رسد مقدار  ناچیزی است. از آنجا که صنایع دستی در ماسوله از  پیشینه ای دیرین برخورداست، طی بررسی انجام شده تا کنون تحقیق و پژوهشی در حوزه مرتبط با بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت­ها و  تهدیدات فراروی صنایع دستی ماسوله وشناسایی و تدوین استراتژی های کار  آمد و اثر بخش در بخش صنایع دستی و گردشگری ماسوله انجام نشده و تحقیقات موجود توسط مشکینی وحیدری(1390) به بررسی نقاط قوت و ضعف،فرصت­ها و تهدیدهای گردشگری منطقه زنجان رود پرداخته است. قادری و همکاران ( 1390 )در  پژوهشی  با استفاده از تکنیک SWOT به تدوین استراتژی ها و راهبردهای ممکن جهت توسعه گردشگری در شهرستان پیرانشهر پرداخته است مهدی نسب (1389) به بررسی ویژگی­های اکولوژیکی و توسعه گردشگری دریاچه گهر بر­اساس مدل SWOT پرداخته . نژاد جوادی­پور (1387)به بررسی راهبردهای توسعۀ خدمات شهرداری­های الکترونیک درشهرداری منطقه 3 تهران بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT  پرداخته. موسایی و رضوی الهاشم (1389)به بررسی مشارکت شهروندان در امور شهری در تهران براساس مدل SWOTپرداخته.زمانی و قصاب پور(1389)در مقاله خود به بررسی نقاط قوت و ضعف،فرصت­ها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند تهران پرداخته.گل محمدی(1389) در مطالعه ای به بررسی و شناخت مهم ترین عوامل مؤثر بر توسعه روستایی پرداخته در این تحقیق به نقش صنایع کوچک روستایی در این فرآیند، گردشگری و توسعه روستایی، فناوریهای مناسب برای نواحی روستایی کشورهای جهان سوم پرداخته شده .  میرکتولی و همکاران(1389) در پژوهشی وضعیت گردشگری روستایی و نقش آن در رونق صنایع دستی شهرستان گرگان را بررسی کردند.ملک مطیعی(1388) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود نقش صنایع دستی روستایی را در توسعه گردشگری شهرستان بندر انزلی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. مطیعی لنگرودی(1388) عوامل رکود صنایع دستی در نواحی شهرستان مشهد بررسی کرده است. آبیاره (1386)در تحقیق خود که با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و تأثیر آن بر مشاغل صنایع دستی در اصفهان انجام داده. حسیبی(1386)در پایان نامه کارشناسی ارشد به شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت­ها و تهدیدات فراروی سازمان آموزش و پرورش تهران بزرگ و ارائه راهبردهای استراتژیک در سه بعد مالی، مادی و انسانی پرداخته است.محمدی(1387)در پایان نامه کارشناسی ارشد به بررسی و شناخت نقاط ضعف و قوت و فرصت­ها و تهدیدات دانشگاه آزاد رودهن پرداخته است.گلکار(1384)در نشریه علمی پژوهشی صفه در مقاله خود به بررسی مرحله سنجش وضعیت به روش SWOT و مناسب سازی تکنیک تحلیلی سوآت ((SWOT برای کاربرد در طراحی شهری پرداخته است.

    Abstract

    In this study the expression of the general and research literature on the subject of craft village locations weaknesses, strengths, Opportunities and threats facing it, the four strategies discussed in this section. And continue to explore and develop masuleh  village tourism empowerment strategies related to it.

    In order to answer research questions 1 and 2 (the active co-operation between tourism and crafts sector will stimulate business in handicrafts? And what the role of the tourism strategy of becoming a tourism hub of the city of village?) The inferential statistics such as Pearson correlation was used to finally get the results we That the cooperation between the tourism sector and crafts activities and crafts activities, there is a thriving business Strategy, as well as tourist and become a tourism hub of the village there.

    In answer to the third question (the city of village tourism strategies prioritize how?) First, the criteria for identifying effective strategies and weight these criteria with the help of the experts, paired comparisons were calculated by the technique de motel TOPSIS technique were prioritized and then the strategy of "shaping the current business units as a coalition of businesses operating in the field of tourism."

    And "identify all of the services like hotels and restaurants ..." and "Bazaryabydr intensified due to the gravitational field of tourism and market development potential" of the utmost importance and priority, respectively.

     

    Keywords: crafts, tourism,  masuleh village, SWOT matrix

  • فهرست:

    فصل اول:کلیات طرح تحقیق

    1-1-مقدمه....................................................................................................................................................3

    1-2-بیان مسأله..............................................................................................................................................4

    1-3-اهمیت وضرورت تحقیق........................................................................................................................6

    1-4-اهداف تحقیق.......................................................................................................................................7

    1-5-سوالات تحقیق......................................................................................................................................8

    1-6-قلمرو مکانی تحقیق...............................................................................................................................8

    1-7-جامعه آماری.........................................................................................................................................8

    1-8-روش گردآوردی اطلاعات...................................................................................................................9

    1-9-واژه ها و مفاهیم....................................................................................................................................9

    1-10-محدودیت ها و موانع تحقیق..............................................................................................................11

    فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1-مقدمه.................................................................................................................................................14

    2-2-استراتژی سازمانی................................................................................................................................15

    2-2-1-ماهیت و ارزش مدیردت استراتژیک...............................................................................................15

    2-3-مدیریت استراتژیک............................................................................................................................15

    2-4-مفاهیم اساسی درمدیریت استراتژیک..................................................................................................17

    2-5-ابعاد تصمیمات استراتژیک..................................................................................................................19

    2-6-مدل های مدیریت استراتژیک.............................................................................................................20

    2-6-1-مدل استراتژی جنریک....................................................................................................................20

    2-6-2- مفاهیم و تئوری­های مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک...................................................................22

    2-7- مفاهیم اساسی سازمان و مدیریت........................................................................................................22

    2-8- مزایا و معایب استراتژی­های سازمانی...................................................................................................24

    2-9- بررسی مدل­های اجرای استراتژی­های سازمانی...................................................................................25

    2-10- فرایند برنامه ریزی جامع..................................................................................................................28

    2-11- تجزیه و تحلیل محیط خارجی و داخلی............................................................................................31

    2-12- تجدید ساختار استراتژیک................................................................................................................32

    2-13- مدل رقابتی(پورتر)..........................................................................................................................32

    2-14-مدل نظام برنامه ریزی استراتژیک.....................................................................................................33 2-15- مدل رایت.......................................................................................................................................34

    2-16- مدل مینتزبرگ................................................................................................................................35

    2-17- مدل هیل.........................................................................................................................................36

    2-18- مدل دیوید......................................................................................................................................37

    2-19- روشهای اجرای صحیح استراتژی­های سازمانی..................................................................................39

    2-19-1- روش ارزیابی متوازن...................................................................................................................39

    2-20- روش SWOT در برنامه ریزی استراتژیک........................................................................................40

    2-21- چرا استراتژی ها درعمل پیاده نمی­شوند؟..........................................................................................42

    2-22- مقایسه و جمع‌بندی تعدادی از مدل‌های تدوین استراتژی...................................................................43

    2-23- تعریف صنایع دستی.........................................................................................................................45

    2-24- پیشینه صنایع دستی در جهان.............................................................................................................46

    2-25- پیشینه صنایع دستی در ایران..............................................................................................................47

    2-26- مزیت های نسبی صنایع دستی ایران..................................................................................................49

    2-27- تعداد شاغلین در صنایع دستی ایران..................................................................................................50

    2-28- تاریخچه تشکیل سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی..................................................50

    2-29- میزان ارزآوری صنایع دستی برای کشور..........................................................................................52

    2-30- تحلیلی بر صنایع دستی استان گیلان..................................................................................................52

    2-31- ماسوله.............................................................................................................................................58 2-31-1- ویژگی های اجتماعی وشغلی.......................................................................................................59

    2-31-1-1-جمعیت...................................................................................................................................59

    2-31-1-2 -ویژگی های شغلی جمعیت شهر ماسوله...................................................................................60

    2-31-1-3- نوع فعالیت و تعداد شاغلین کارگاه ها.....................................................................................61

    2-31-1-4- شاغلان برحسب نوع فعالیت....................................................................................................63

    2-32- ویژگی های اقتصادی......................................................................................................................65

    2-32-1- کشاورزی...................................................................................................................................65

    2-32-2- صنعت........................................................................................................................................65

    2-32-3- تعاونی زنان..................................................................................................................................65

    2-33- تاسیسات پذیرایی............................................................................................................................66

    2-34- طبقه بندی صنایع دستی ماسوله.........................................................................................................66

    2-34-1- هنرگره چینی..............................................................................................................................66

    2-34-2- جوراب بافی..............................................................................................................................68

    2-34-3- عروسک های دست بافت سنتی..................................................................................................69

    2-34-4- چموش.......................................................................................................................................70

    2-34-5- آهنگری.....................................................................................................................................71

    2-35- پیشینه تحقیق....................................................................................................................................73

    فصل سوم:مواد و روش ها

    3-1-مقدمه................................................................................................................................................ 81

    3-2-جامعه آماری......................................................................................................................................81

    3-3-نمونه آماری و روش نمونه گیری.........................................................................................................81

    3-4- نوع تحقیق.........................................................................................................................................82

    3-5-روش تحقیق........................................................................................................................................82

    3-6-روش جمع آوری داده ها....................................................................................................................83

    3-7-چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................................83

    3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه­ها...............................................................................84

    3-8-1-روش ضریب آلفای کرونباخ...........................................................................................................85

    3-8-2-آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(K-S)..........................................................................................85

    3-8-3- آزمون تی ( t )..............................................................................................................................86

    3-8-4 - تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون...........................................................................................86

    3-8-4-1- همبستگی..................................................................................................................................86

    3-8-4-2- ضریب همبستگی.......................................................................................................................86

    3-8-4-3 - مدل­های رگرسیون...................................................................................................................87

    3-9- ابزار جمع‌آوری دادها.........................................................................................................................87

    3-10- معرفی روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره........................................................................................90

    3-10-1 - معرفی تکنیک دی متل.........................................................................................90

    3-10-2 - معرفی مدل تاپسیس....................................................................................................................93

    3-11-  پایایی و روایی پرسش­نامه‌ها...........................................................................................................94

    فصل چهار:نتایج و بحث

    4-1-مقدمه.................................................................................................................................................97

    4-2- تجزیه و تحلیل داد­ه های پرسش‌نامه شماره یک و چهار......................................................................98

    4-2-1- آمار توصیفی پرسش‌نامه شماره یک و چهار...................................................................................98

    4-3 -تجزیه و تحلیل پرسشنامه شماره چهار( swot).................................................................................100

    4-3-1- نقاط قوت ( s )...........................................................................................................................100

    4-3-2- نقاط ضعف ( w ).......................................................................................................................101

    4-3-3- فرصت ها (O )...........................................................................................................................103

    4-3-4- تهدیدها ( T ).............................................................................................................................104

    4-4-استراتژی ها......................................................................................................................................107

    4-4-1- استراتژی تهاجمی(SO)..............................................................................................................107

    4-4-2- استراتژی بازنگری(………………………………………………(WO.............107

    4-4-3- استراتژی تنوع (ST)...................................................................................................................108

    4-4-4-استراتژی تدافعی (WT)..............................................................................................................108

    4-5-تجزیه و تحلیل پرسش نامه شماره یک..............................................................................................108

    4-5-1- آمار استنباطی پرسش‌نامه شماره یک............................................................................................108

    4-5-1-1- آزمون نرمال بودن داده­ها........................................................................................................109

    4-5-1-2- تبیین و تفسیر متغیرﻫﺎی پرسش‌نامه شماره یک.........................................................................110

    4-5-1-3- آزمون همبستگی و رگرسیون خطی ساده.................................................................................111

    4-6- پرسش(سوال) یک تحقیق................................................................................................................111

    4-7- پرسش(سوال) دو تحقیق..................................................................................................................112

    4-8- تجزیه و تحلیل داد­ه های پرسش‌نامه شماره دو و سه..........................................................................114

    4-8-1- آمار توصیفی پرسش‌نامه شماره دو و سه.......................................................................................114

    4-9 پرسش سه(سوال 3) تحقیق.................................................................................................................116

    4-10-رتبه­بندی معیارهای مؤثّر بر استراتژی­های توانمندسازی گردشگری بر اساس تکنیک دی متل ..........118

    4-11- رتبه­بندی استراتژی­های توانمندسازی گردشگری ...........................................................................125

    4-12- رتبه­بندی استراتژی­های توانمندسازی گردشگری بر اساس تکنیک تاپسیس....................................126

    فصل پنجم:جمع بندی و پیشنهادات

    5-1-مقدمه...............................................................................................................................................132

    5-2- خلاصه پژوهش...............................................................................................................................132

    5-3- نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق...............................................................................................134

    5-3-1-  بررسی تفسیری فرضیه های پژوهش...........................................................................................134

    5-3-1-1- بررسی پرسش(سوال) یک پژوهش.........................................................................................134

    5-3-1-2- بررسی سوال دوم پژوهش........................................................................................................135

    5-3-1-3- بررسی پرسش سوم پژوهش.....................................................................................................136

    5-4-پیشنهادات و سیاست های بهبود در زمینه صنایع دستی........................................................................138

    5-5- پیشنهادات و سیاست های اجرایی در بخش گردشگری ماسوله.........................................................141

    5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی(برگرفته از نتایج پژوهش)..................................................................142

    5-7- محدودیت تحقیق............................................................................................................................143

    5-8- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.....................

    منبع:

    فهرست منابع و ماخذ فارسی

    1-آقازاده ه، 1383. تفاوت‌های برنامه ریزی استراتژیک در سازمانها، ماهنامه تدبیر، 1383، 15، 147

    2-آنسوف ،مک دانل(1379)،استقرار مدیریت استراتژیک،ترجمه عبدالله زندیه،نشر سمت.

    3-احمدی ،حسن(1380)،برنامه ریزی استراتژیک و کاربرد آن،انتشارات تصبت.

    4-اخوان ماسوله،عزیزالله(1387)قابلیتهای توسعه در بخش گردشگری استان گیلان،مجموعه مقالات نخستین

    همایش توسعه استان گیلان،ناشرسازمان برنامه و بودجه استان گیلان.

    5-اوکانر،بلانچارد(1381)،مدیریت از راه ارزش ها،ترجمه حمید فرتوک زاده،نشر فردا.

    6-ایسکاف،ادیزس(1385)،دوره عمر سازمان،ترجمه محمد کاوه،دانشگاه امیر کبیر.

    7-الوانی،سید مهدی(1389)،مدیریت عمومی، نشر نی.

    8- اصغرپور م ج، 1382. تصمیم‌گیری گروهی و نظریه بازی‌ها با نگرش "تحقیق در عملیات"، تصمیمات گروهی و چند شاخصه، قضاوت خبرگان به منظور کسب اطلاعات، دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، 1382.

    9-اصلاح عربانی،ابراهیم،(1380)،کتاب گیلان(جلد یک و دو)،گروه پژوهشگران ایران.

    10-برایسون،جان.ام،(1385)،برنامه ریزی استراتژیک برای سازمات های غیر انتفاعی،ترجمه

    عباس منوریان،مرکز آمار مدیریت دولتی.

    11-بست،جان(1376)،روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری،ترجمه حسن پاشا شریفی ونرگس طالقانی، نشر رشد.

    12-بلوریان ،محمد(1373)،بازاریابی و صادرات غیر نفتی،انتشارات پیام صادرات.

    13-پایگاه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ماسوله(1386)کتاب ماسوله،نشر فرهنگ ایلیا

    14-پاپلی یزدی،محمد حسین(1387)،گردشگری(ماهیت و مفاهیم)،نشر سمت.

    15- پاپلی یزدی،سیروس(1383)،نظریه های توسعه روستایی،نشر سمت.

    16- پیرس ، رابینسون ، (1383 )، برنامه ریزی مدیریت استراتژیک ، ترجمه سهراب خلیلی ، انتشارات یادواره چاپ سوم .

    17-تولایی،سیمین(1386)،مروری بر صنعت گردشگری،دانشگاه تربیت معلم تهران،چاپ اول.

    18-جهانی،ولی(1386)،جاذبه های تاریخی گیلان،انتشارات فرهنگ ایلیا.

    19-حافظ نیا،محمد رضا(1387)،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی،اتشارات سمت.

    20-حریری،وحمد رضا(1375)،تاثیر سرمایه گذاری صنایع دستی روستایی بر عامل اشتغالزایی روستاییان

     لاهیجان(بامبو بافی)،پایان نامه کارشناسی ارشد .

    21-حسینی،امیر(1387)پیامدهای زیست محیطی گردشگری استان گیلان.شهر انزلی و ماسوله.پایان نامه

    کارشناسی ارشد.

    22-حسینی،شکوفه(1387)تحلیل گردشگری شهرستان آستاته با تاکید بر صنایع دستی،پایان نامه کارشناسی

     ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی.

    23-خاکی،غلامرضا(1384)،روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی،نشر بازتاب.

    24-خطیب،محمد علی(1374)،اقتصاد ایران،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.

    25-دهخدا،علی اکبر دهخدا(1368)،لغت نامه دهخدا،اتشارات امیر کبیر0

    26-دیوید،فرد آر(1384)،مدیریت استراتژیک،ترجمه اعرابی و پارساییان،دفتر پژوهش های فرهنگی.

    27- دیوید،فرد آر(1385)خلاصه مدیریت استراتژیک،ترجمه وجه الله قربانی،نشر بازتاب.

    28-رحیم نیا و ناظمی و مشرفی،فریبرز ،شمس الدین،ابراهیم(1390)،بررسش عناصر برنامه ریزی استراتژیک به

     منظور ارایه مدل مفهومی و کار بردی برای شرکت های صنعتی کوچک،فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت.

    29-سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان،دفتر صنایع روستایی (1387)،امکان سنجی روستای ماسوله.

    30-سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان(1388)شناسنامه صنایع دستی گیلان.

    31-سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان(1385)سالنامه آماری استان گیلان.

    32-شیخ الاسلامی،حسین(1388)،تاثیر متقابل توریسم و صنایع دستی،مرکز تحقیقات و مطالعات سیاحتی.

    33-شهرداری ماسوله،(1391)،اطلاعات مشاغل و بنگاه های فعال در ماسوله.

    34- لقمان صادقی و ایوب ذوقی و جواد بنی عامری.ارزیابی اکوتوریسم در استان کردستان با مدل استراتژیکswot .دومین همایش ملی راهکار های توسعه اقتصادی با محوریت برنامه ریزی منطقه ایودانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج.10 و 9 خرداد ماه 1391.

    35-صادقی سیگارودی،رزیتا(1375)،شناسایی و بررسی هنرهای سنتی گیلان،سازمان میراث فرهنگی و

     گردشگری و صنایع دستی گیلان.

    36-طبیبی س ج، ملکی، م ر، 1383. برنامه ریزی استراتژیک و سنجش عملکرد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. تهران : 1383

    37-فنایی،سید مجتبی(1380)،اقتصاد،انتشارات دانش پژوه.

    38- رضا قادری و زهره هادیانی و کاوه محمدی و طاهر ابوبکری.استراتژی های برنامه ریزی منطقه ای گردشگری با استفاده از تکنیک.swotمطالعه موردی:شهرستان پیران شهر.دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.نشریه برنامه ریزی منطقه ای.بهار1390.دوره1.شماره1.صفحات 27 تا40.

    39-محمدی،برهان(1387)پهنه بندی صنایع دستی به منظور توسعه توریسم در جنوب استان اردبیل،پایان نامه

    کارشناسی ارشد.

    40- مرادی و قاسمی،نرجس و علیرضا(1389)لزوم برنامه ریزی استراتژیک و فرآیند پیاده سازی آن،مجله بندر

    و دریا.

    41-محمد،مدد(1380)اطلس صنایع دستی ایران،سازمان نقشه برداری کشور.

    42-ابوالفضل مشکینی و تقی حیدری.ارزیابی توسعه گردشگری شهر زنجان با استفاده از مدل) swotنمونه  موردی:منطقه زنجان رود)_دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر.فصل نامه علمی پژوهشی فضای جغرافیایی.پاییز 1390.سال 11.شماره 35.صفحات 37  تا 64

    43-مطیعی لنگرودی،سید حسن(1382)،جغرافیای اقتصادی ایران،نشر جهاد دانشگاهی مشهد.

    44- میثم موسایی و بهزاد رضوی الهاشم.بررسی   swotمشارکت شهروندان در امور شهری.نشریه رفاه اجتماعی.تابستان1390.دوره11.شماره41.صفحات 123تا152

    45-مولایی هشتجین،نصرالله(1387)صنایع دستی و توسعه گردشگری در استان های ساحلی دریای خزر.

    46-مهرگان،نادر(1380)عملکرد کمیته صنایع دستی با هدف اشتغال،نشریه جهاد،شماره147

    47- غلام رضا نوری و مهدی مهدی نسب.بررسی قابلیت های اکولوژیکی و توسعه گردشگری دریاچه گهر بر اساس مدل . swot نشریه اکوبیولوژیکی تالاب.پاییز1389.دوره 2.شماره 5.صفحات 57 تا66

    48- مهران نژاد جوادی پور.راهبرد های توسعه خدمات شهرداری های الکترونیک بر اساس تجزیه تحلیلswot

    مطالعه موردی:شهرداری الکترونیک منطقه13 تهران.نشریه مدیریت شهری.زمستان1387.دوره6.شماره22.

    صفحات 43 تا59

    49-نوری زاد،ابراهیم(1381)صنایع دستی در ایران،نشر جهاد دانشگاهی.

    50-هادوی،م،ر(1387)،امکان سنجی پتانسیل های توریستی استان زنجان.پایان نامه کارشنلسی ارشد.دانشگاه

    شهید بهشتی.

    51-هریسون ،جفری(1380)مدیریت استراتژیک،ترجمه بهروز قاسمی،نشر آبتین.

     

     

    ب) فهرست منابع و ماخذ غیرفارسی

    1. Agus, A. and Abduuuuuuullah, M. (2000), “The mediating effect of customer satisfaction on TQM practices and financial performance”, Singapore Management Review, Vol.22 No. 2, pp. pp55- pp75.

    2. Armour, H. O. and Teece, D. J (1978), “ Organizational structure and economic performance: a test of the multi- divisional hypothesis”, The Bell journal of Economics and management Science, Vol. 9, pp. 106- 22.

    3. Baker, W.E.and Sinkula, J.M. (2007), “ Dose market orientation facilitate balanced innovation programs? An organizational learning perspective”, Journal of product Innovation Management, Vol. 24 No. 4, pp. 316-34.

    4. Baldwin, J.R. and Johnson, J. (1996), “Business strategies in more and less innovative firms in Canada”, Research policy, Vol. 25 No. 5, pp. 785-804.

    5. Berthon, P., Hulbert, J. and Pitt, L. (1999), “To serve or to create? Strategic orientations towards customers and innovation”, California Management Review, Vol. 42 No. 1, pp. 37-58.

    6. Bierly, P. and Chakrabarti, A.K. (1996), “Generic knowledge strategies in the US pharmaceutical industry”, Strategic Management Journal, Vol. 17, Winter, pp. 123-35, special issue.

    7. Black, S. & Porter, L. (1996). Identification of the critical factors of TQM. Decision Sciences, 27, 1-21.

    8. Carmen, Camarero and Jose, Garrido Maria. (2008), The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural organizations, European Journal of Innovation Management Vol. 11 Np. 3

    9. Caves, R.E. and Ghemawat, P. (1992), “Identifying barriers”, Sterategic Management Journal, Vol. 13 No. 1, pp. 1-12.

    10. Chiu, Y.J., Chen, H.C., Tzeng, G.H., and Shyu, J.Z. (2006). Marketing strategy based on customer behavior for the LCD- TV. International Journal of Management and Decision Making, 7(2): 143-165.

    11. Christensen, C.M. and Bower, J.L. (1996), “Customer power, strategic investment and the failure of leading firms”, Strategic Management Journal, Vol. 17 No. 3, pp. 197-218.

    12. Cyert, R. M and March, J. G, ( 1963), A Behavioral Theory of the Firm. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.

    13. Demirbag, Mehmet and Koh, S.C. Lenny,. Tatoglu, Ekrem,. Zaim, Selim (2006), TQM and market orientation’s impact on SMEs’Performance, Industrial Management & Data systems, Vol. 106 No. 8.

    14. Dennis, Noel and Macaulay, Michael. (2007), “Miles ahead”- using jazz to investigate improvisation and market orientation, European Journal of Marketing, Vol. 41 No. 5/6.

    15. Dobnl, C.B. and Luffman, G. (2000), “Market orientation and market strategy profiling: an empirical test of environment- behavior- action coalignment and its performance implications”, Management Decision, Vol. 38 No. 8, pp. 503-19.

    16. Durrieu, Franc, ois., Hofmeister, Agnes Toth. (2008), Market orientation of French and Hungarian small and medium- sized wineries, International Journal of Wine Business Resiness Research, Vol. 20 No. 2.

    17. Elg, Ulf. (2007) Market orientation processes in retailing: a cross- national study, European Journal of Marketing, Vol. 41 No. 5/6.

    18. Farrel, Mark Antttthony., Oczkowski, Edward., and Kharabsheh, Radwan. (2008), Market orientation, learning orientation and organizational performance in international joint ventures, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics Vol. 20 No. 3.

    19. Fernando, Anton, 2001, Challenges of Growth, Employment and Decent work, country Profiles: srilanka, small and medium enterprise component.

    20. Flynn, B., Schoeder, R. & Sakakibara, S. (1994). A framework for quality management research and associated measurement instrument. Journal of Operations  Management, 11, 336- 366.

    21. Fritz, W. (1996), “Market orientation and corporate success: findings from Germany”, European Journal of Marketing, Vol. 30 No. 8, pp. 59- 74.


موضوع پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, نمونه پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, جستجوی پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, فایل Word پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, دانلود پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, فایل PDF پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, تحقیق در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, مقاله در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, پروژه در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, پروپوزال در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, تز دکترا در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, پروژه درباره پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله, رساله دکترا در مورد پایان نامه نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی داخلی چکیده: ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارت است از مجموع دارایی های (یا بدهی های) برند در رابطه با نام و سمبل مقصدگردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود تعیین می گردد.در بسیاری موارد،ارزش ویژه برند از ارزش دارائی های فیزیکی به مراتب بیشتراست. این است که بازاریابان با کمک ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده: صنایع دستی تبلورعینی فرهنگ ومظاهرهنری وازنوع هنرهای کاربردی ومردمی به حساب می آید وازآنجا که هرفرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی وفرهنگی محل تولید خود است،می تواند عامل مهمی درشناساندن فرهنگ وتمدن وهمچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی وخارجی محسوب شود.هدف ازانجام این تحقیق، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم چکیده موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته تحصیلی:مدیریت گردشگری مقدمه در شرایطی که قرن بیستم به پایان رسیده است، هنوز توسعه روستایی با مسائل و چالش­های متعددی مواجه است، چرا که، راهبرد­های گذشته در زمینه توسعه روستایی موفقیت­آمیز نبوده و نتوانسته­اند مسائلی همچون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت­غذایی و پایداری محیط­زیست را تأمین کنند، این راهبرد­ها در توزیع منافع حاصل از رشد و توسعه نیز ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد . اما مسلمأ این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار،برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. هدف ...

ثبت سفارش