پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی

word 1 MB 30948 112
1390 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­ی صنایع دستی گرایش پژوهش

    چکیده:

     

    کهن­الگوی گاو نر همچون دیگر نمادهای کهن در صنایع دستی باستانی ایران، مفهومی جاودانه دارد. در این پژوهش نخست تمامی اساطیر مرتبط با گاو نر در متون کهن بررسی شده است. سپس با استفاده از روش­های رایج در روانشناسی اعماق برای مطالعات اسطوره­شناختی و نماد ­شناسی، اساطیر کهن ایران و مجالس نمادین منقوش بر صنایع دستی هخامنشی بررسی شده تا این مفهوم جاودانه تبیین گردد. با توجه به این نتایج، کهن­الگوی گاو نر یکی از نمادهای مبین گره های موجود در قسمت تیره روان انسان(سایه) است که طی مراحل قهرمانی اسطوره­ای در فرایند رشد فردیت توسط انسان قهرمان قربانی می­شود. در این فرایند قهرمان بر سایه خویش چیره گشته و پس از تکمیل فرآیند خودشناسی، به دوران پختگی و سرآغاز کمال راه می­یابد. البته نتایج حاصل از کاربرد این روش­ها قطعیتی ندارند و قابل نقد و بررسی می­باشند.

    بر اساس منابع کهن اساطیری ایران آیین قربانی بر اساس اصل تکرار آیین ازلی و به منظور نیرو دادن به خورشید برای اطمینان از گردش به موقع روز و سال و ماه انجام می شده است.

    کلیدواژه ها: نماد گاونر   - اساطیر کهن ایران  - صنایع دستی ایران   - دوران هخامنشی   - روانشناسی اعماق

    فرگرد یکم :کلیات تحقیق

     

    1  -1 مقدمه

    در دوران هخامنشی صنایع دستی با نماد گاو در مراسم مذهبی و زندگی روزمره مردم کاربرد آیینی هم داشتند. نقوش موجود در صنایع دستی ایران به دلیل حفظ طرح­های اصیل و نمادهای کهن همواره پایگاهی مناسب برای ایده­پردازی هنرمندان امروز بوده­اند. کهن­الگوی ورزا در صنایع دستی ایران هخامنشی به دو صورت کلّی واقعگرایانه و انتزاع یافته نقش شده است، یعنی یا شکل طبیعی گاو به عنوان نماد در مجلسی استفاده شده و یا اینکه جزئی از اندام گاو مثل شاخ، گوش، دم، نیمتنه و سردیس در ترکیبی نمادین( به عنوان مثال گاو  -مرد) آمده است. این دو صورت همچنین در مجالس مرکب با برخی نمادهای دیگر از قبیل انسان، خورشید، ماه، فروهر و.. نقش شده است.

    مجالس یادشده مفاهیمی را نمادین می­سازند که حضور کهن­الگوی گاو را در آثار باستانی ایران جاودانه ساخته است. مثال بارز این ادعا مجلس نمادین گرفت و گیر شیر و گاو در تخت جمشید است. در این پژوهش تلاش خواهد شد تا برای آشنایی هر چه بیشتر اهل هنر با مفاهیم جاودانه­ی نهفته در پس نمادها، مفهوم کهن­الگوی گاو از دریچه­ی اساطیر کهن ایرانی بررسی گردد. اسطوره­های کهن نیز به نوبه­ی خود برای انتقال مفاهیم از زبانی رمزآلود بهره می­جسته­اند. امروزه برای درک مفاهیم رمزآلود اساطیری علومی نوین از جمله زبانشناسی و روانشناسی به کمک اسطوره­شناسان و دین­پژوهان شتافته­اند. 

    مکاتب روانشناسی نوین می­کوشند با پژوهش در اساطیر به مفاهیم نمادین کهن­ الگو­های جاودانه دست یابند. برای نیل بدین هدف در این پژوهش پس از بررسی اساطیر مرتبط با گاو و نقشی که گاو در این اساطیر بر عهده دارد، با استفاده از شیوه­ی تحلیل اساطیر در مکتب اسطوره­شناسی روانشناختی(نظرات یونگ)   -یا همان روانشناسی اعماق  - به عنوان یکی از مکاتب رایج در تحلیل اساطیر و جنبه ­های رازآلود آن، تلاش شده است تا مفهوم جاودانه­ی کهن­الگوی ورزا در مجالس نمادین هخامنشی با توجه به اساطیر کهن ایران مورد تحلیل بررسی قرار گیرد.

    اکثر پژوهش­های دانشگاهی بر اساس مکاتبی نظیر اسطوره­ شناسی زبانشناختی و یا آرای دکتر مهرداد بهار، که خود بر پایه­ی نظرات میرچا الیاده و نظریه­ی مادرسالاری استوار می­باشد، صورت گرفته است. برخی دیگر با تاکید خاص بر ادبیات عوام و با استفاده از مکتب ساختارشناسی اشخاصی چون کاسیرر انجام شده است. استفاده از مکتب اسطوره­شناسی روانشناختی نیز بدین دلیل است که تاکنون در داخل کشور پژوهشی در سطح دانشگاهی بر اساس آن صورت نگرفته و به بوته­ی نقد اساتید صاحب­نظر سپرده نشده است. البته باید تاکید کرد که مکتب یاد­شده همانند دیگر مکاتب حوزه­ی نماد و اسطوره، تنها یک فرضیه است و نه یک نظریۀ قطعی و نتایج به دست آمده بر اساس اصول مطروحه در آن نیز هیچ قطعیتی ندارد. از آنجایی که در این پژوهش تحلیل مجالس نمادین نیز با استفاده از نتایج یاد شده صورت خواهد پذیرفت، لازم است تأکید شود که با توجه به آرای اساتید محترم، این نوع تحلیل­ها نیز جنبه­ی تجربی داشته و اثبات شده نیستند. به همین سبب تلاش شده است تا نتیجه گیری نهایی پژوهش بر اساس متون کهن ایران صورت پذیرد. امید است تا انرژی ذهنی مصروفه در انجام مراحل دشوار این پژوهش مثمر ثمر بوده و راهگشای تحقیقات بعدی در زمینه­ی پیوند نمادها با روان انسان باشد.

    1  -2 اهداف تحقیق

    بررسی اشکال مختلف نقش گاو نر در صنایع دستی ایران هخامنشی

    اثبات نمادین بودن نقش گاو

    بررسی مفهوم نماد گاونر در صنایع دستی ایران هخامنشی

    مطالعه­ی ارتباط اسطوره­ای نماد گاونر با دیگر عناصر نمادین در صنایع دستی ایران هخامنشی

    1  -3 اهمیت و ضرورت تحقیق

    صنایع دستی ایران هخامنشی نمایش دهنده باورهای هنرمندان و مردمان ایران در دوران هخامنشی است. فراوانی نماد گاونر در صنایع دستی ایران کهن و هنرهای سنتی امروزین، نشان دهنده نقش پر اهمیت این جاندار در باورهای ایرانیان باستان است.

    بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی تحقیقی است جهت تولید دانش نظری برای افزایش آگاهی طراحان صنایع دستی در زمینه­ی نماد و اسطوره.

    1  -4 پرسش­های پژوهش

    آیا نقش گاو نر یک نماد است؟

    گاو نر به چه اشکالی در صنایع دستی هخامنشی اجرا شده است؟

    فراوانی نماد گاو نر در صنایع دستی ایران هخامنشی به چه دلیل است؟

    گاو نر در اساطیر ایران با کدام ایزدان در ارتباط است؟

    کارکرد نماد گاو نر در صنایع دستی ایران هخامنشی چیست؟

    نماد گاونر در صنایع دستی ایران هخامنشی با کدام یک از عناصر تصویری نمادین دیگر در ارتباط است؟

    1  -5 فرضیه­ها

    نقش گاو نر یک نماد است و دارای یک مفهوم کهن­الگویی مشخص است.

    کهن­الگوی گاو نر به صورت واقعگرایانه و همچنین در حالت انتزاع یافته نقش شده است.

    فراوانی نماد گاونر در صنایع دستی ایران هخامنشی به دلیل اهمیت آن در اساطیر ایران است.

    گاو نر در اساطیر ایران با ایزدانی که در اساطیر نقشی در ارتباط با چهارپایان بر عهده دارند، در ارتباط است.

    نماد گاو نر در صنایع دستی ایران کهن کارکردی تعویذگونه و برای محافظت داشته است.

    نماد گاونر با برخی از دیگر عناصر نمادین از جمله ماه در ارتباطی اسطوره­ایست.

    1  -6 روش تحقیق

    روش تحقیق از نظر هدف: نظری

    روش تحقیق از نظر روش: توصیفی

    روش یافته اندوزی (روش گردآوری داده­ها): کتابخانه ای و میدانی

    روش تجزیه و تحلیل:تطبیقی

    فرگرد دوم: گاو نر در اساطیر ایران

    گاو نر در متون اساطیری و حماسی ایران به شخصیت­های متعددی نسبت داده شده است. و همچنین به عنوان موجودی مقدس برای مقاصد خاصی قربانی شده است.

    در فرگرد پیش رو به منظور بررسی نقش ورزا در اساطیر ایران هخامنشی در بند یکم در مورد آفرینش و قربانی گاو مطالبی که از منابع معتبر استخراج شده است، آورده خواهد شد. در بند دوم در مورد پیکرگردانی شخصیتهای اساطیری به صورت ورزا نکاتی ارائه خواهد شد.

    در متون پهلوی در مورد آفرینش و قربانی گاو بخصوص در بندهش و گزیده­های زاداسپرم مطالبی ذکر شده است.

    2  -1 آفرینش و قربانی گاو

    ایرانیان باستان عقیده داشتند که هستی در مینو آفریده شد. آسمان نخستین بخش از جهان بود که آفریده شد. پس از آن آب، و سپس زمین آفریده شد. بعد از اینها نوبت به نخستین نمونه حیوانات رسید و گاو یکتا ( اِوَگدات) آفریده خلق شد. کیومرث نمونه نخستین مردمان پس از گاو آفریده شد»(کرتیس بی­تا، 130).

    هنگامی که اول بار آفریدگان به وجود آمدند، ‌در حالت «مینویی» بودند: درخت بدون پوست و خار بود، و گاو سفید و درخشنده همچون ماه، و گیومرث که نمونه نخستین انسان است، همچون خورشید می درخشید(هینلز 1975، 87).

    در این اسطوره ارتباط گاو با ماه و ارتباط نخستین انسان یا نمونه شهریار زمینی با خورشید بیان شده است و در فرگردهای آتی بدان­ها پرداخته خواهد شد.

    طبق روایات زرتشتی، گیومرث و گاو سه هزار سال را به نیکی سپری کردند اما اهریمن در نخستین حمله اش به جهان گیومرث و گاو نخستین را کشت. اهریمن در حمله به دنیای ساخته اورمزد دیو آز و گرسنگی و مرگ، استویدات، را برای نابودی ورزا، گاو نخستین ‌فرستاد. دیو بر گاو چیره ‌شد و ورزا از لاغری جان ‌سپرد. از از اندام های او این حیوان چندین گونه دانه گیاهی و خوراکی و انواع گیاهان دارویی آغاز به روئیدن‌کردند. نطفه گاو به ماه رسید و در آنجا پالوده شد. در ابتدا یک جفت گاو نر و ماده و از آنها انواع مختلف حیوانات و چهارپایان سودمند به وجود آمدند. به همین گونه، چون کیومرث درگذشت، نطفه او را زمین پذیرفت. از تن او که از فلز بود، انواع مختلف فلزات به زمین رسید و از نطفه او مشی و مشیانه که نخستین زوج بشر بودند، از زمین روییدند. اهورامزدا فروهر کیومرث را به خورشید پایه فرستاد و از آنروز تابحال از طریق خورشید می­درخشد( shaki, 2000 )و(Malandra,2001).

    پژوهشگران اعتقاد دارند این نسخه­ی متأخر از نسخه­ی باستانی اسطوره رونویسی شده است و شخصیت های موجود در آن تا حدی دستکاری شده­اند و در واقع کیومرث همتای پهلوی یمه­ی اوستایی (yima) است. جمشید نخستین انسان و نخستین شهریار است. نسل بشر از پشت جمشید بوجود آمده است. کیومرث نیز مانند جم و همتای کهن ودایی او یمه شخصیتی خورشیدی است. نقش یمه یا جمشید شاهنامه به عنوان نمود شهریار زمینی و یا نخستین شهریار در ایزد مهر نیز تبلور یافته است. در مهرپرستی گاوکشی به میترا و در زرتشتیگری به اهریمن نسبت داده شده است. جمشید نیز به عنوان نخستین کسی که گاو را قربانی کرده است، شناخته می­شود. همتای ودایی جمشید، یمه (yama)، خدای جهان زیرین و مرکب او گاوی است که قربانی می­شود. اسطوره­ی جمشید کهن­ترین صورت قهرمانی موجود در اوستا و وداهاست که با کهن­الگوی گاو در ارتباط است. در گات­ها آمده است که جمشید از کسانی است که گاو را قربانی کرده است. زرتشت او را سرزنش کرده که برای خشنود ساختن مردمان، خوردن گوشت گاو را به آنها توصیه کرده است. برپایی آیین نوروز را نیز یادگاری از جمشید می­دانند. مورخینی نظیر هرودوت از مراسم گاو کشی در نوروز و همچنین در مهرگان (جشن گاهنبار مرتبط با میترا) در میان ایرانیان مطالبی را ذکر کرده­اند(SKJÆRVØ,2008 ).

    در مورد شخصیتهای اساطیری مرتبط با گاو و جمشید در بخشهای آتی بیشتر صحبت خواهد شد.

    2  -1  -1 گوشوروان

    در امتداد روایت اسطوره آفرینش از گوشورون/ گوشوروان ( روان گاو) یاد می شود که پس از کشته شدن گاو نخستین از بیدادی که بر او روا شده بود و فقدان چوپانی حمایتگر به اهورامزدا شکایت کرد. در پاسخ او اهورامزدا زرتشت را به عنوان پشتیبان او معرفی نمود(  Malandra,2001).

    2  -1  -2 صورت فلکی ثور

    مقام گاو در زمین برابر ثور در آسمان است. واژۀ ثور به معنای ورزا یا همان گاو نر است. صورت فلکی ثور در نقشه های نجومی منطقه از دوران باستان تاکنون به شکل گاو نری تصور شده است که خوشه پروین را در کوهان خود حمل می­کند. این گاو نر گاهی بالدار تصویر شده است. در نقشه­­های باستانی نجومی صورت فلکی کماندار نوک پیکان خود را به سمت ثور نشانه رفته است.

    ثور دومین برج از برجهای دوازده گانه است. در تمدن آشور نام دومین ماه «گاو هدایتگر» بوده است. در مُهرهای بابلی، عبارت «گاو روشنایی » یا «گاو آسمانی » دیده می­شود. در ادبیات فارسی، صورت فلکی ثور با نامهای گاوِ گردون و گاوِ آسمان آمده است(یزدی،1389).

     

    Abstract:

     

    Like other old symbols in Iranian ancient handicrafts, bull archetype has an eternal concept. In this study, all myths related to bull are firstly surveyed, and then Iranian ancient mythology and symbolic scenes engraved on Achaemenian handicrafts are examined by employing prevalent approaches in depth psychology for mythology and semiotics studies to illustrate this eternal concept. According to these results, bull archetype is a symbol reflecting complexes in the dark side of human psyche (shadow) which is sacrificed by hero during mythological heroic stages in the process of individuality development. In this process, hero overcomes his shadow and then, after completing self  -recognition task, he would step in his maturity stage and perfection threshold. Of course, the results obtained by using these methods are not crucial but subject to criticism and scrutiny

    According to ancient sources of Iranian mythology, sacrifice rites have been practiced based on eternal cult repetition principle and in order to fuel sun to ensure timely duration of days, months and years.

     

    Keywords: bull symbol  - Iranian ancient mythology  - Iranian handicrafts  - Achaemenian era  - depth psychology. 

  • فهرست:

    فرگرد یکم: کلیات تحقیق                                                                                                    1

    1  -1    مقدمه                                                                                                                2

    1  -2    اهداف تحقیق                                                                                                       3

    1  -3    اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                                         3

    1  -4    پرسش های پژوهش                                                                                              3

    1  -5    فرضیه­ها                                                                                                              4

    1  -6    روش تحقیق                                                                                                        4

     

    فرگرد دوم: گاو نر در اساطیر ایران هخامنشی                                                                             5

    2  -1    آفرینش و قربانی گاو                                                                                               6

             2  -1  -1 گوشوروان                                                                                                7

             2  -1  -2 صورت فلکی ثور                                                                                        8

             2  -1  -3 گاو آسمانی                                                                                              8

    2  -2    گاو مرد                                                                                                               9

    2  -3    پیکرگردانی شخصیتهای اساطیری به صورت ورزا                                                            9

             2  -3  -1 میترا                                                                                                      10

             2  -3  -2 یمه، جم (جمشید)                                                                                    11

             2  -3  -3 فریدون، ثرئتونه                                                                                         12

             2  -3  -4 بهرام(ورثرغنه) و ایندرا                                                                                13

             2  -3  -5 سومه، هوم                                                                                               16

             2  -3  -6 تیشتریه (تیشتر)                                                                                       18

     

    فرگرد سوم: مکتب اسطوره­شناسی روانشناختی یا روان­شناسی دین                                     20

    3  -1    تکوین و تشکل روانی در اسطوره­شناسی روانشناختی                                                       21

    3  -2    تحلیل اساطیر در اسطوره­شناسی روانشناختی                                                                22

             3  -2  -1  نظریه­ی روانشناسی تحلیلی در مکتب اسطوره­شناسی روانشناختی              23

    3  -3    بن­مایه­های اساطیری از دیدگاه اسطوره­شناسی روانشناختی                                               24

             3  -3  -1 اساطیر یا توضیحات مفهوم امر متّعال                                                              25

             3  -3  -2 مفهوم ثنویت                                                                                           27

             3  -3  -3 مفهوم تثلیث                                                                                            28

             3  -3  -4 اسطوره­ی قهرمان یا آیین گذار و قربانی حیوان توتم                                            29

    3  -4    نماد یا کهن­الگو از دیدگاه اسطوره­شناسی روانشناختی                                                     31

             3  -4  -1 نقش نمادها در فرایند کمال­طلبی انسان                                                          33

     

    فرگرد چهارم: بررسی مفهوم جاودانه­ی کهن­الگوی گاو نر در اساطیر                                     36

    4  -1    کهن­الگوهای نهفته در اساطیر قهرمانی جمشید و دیگر شخصیت­های مرتبط             39

             4  -1  -1 نمادهای مرتبط با مفاهیم امر متّعال و مسیر تعالی                                             40

    4  -2     نمادهای مرتبط با فرایند رشد فردیت در دوران قهرمانی                                      45

             4  -2  -1 نمادهای مرتبط با مفاهیم تولّد یا گذر از جهان روح در دوره­ی ترفندباز                    46

             4  -2  -2 نمادهای مرتبط با مفاهیم ثنویت                                                                   48

             4  -2  -3 نمادهای مرتبط با مفاهیم جنگ درونی یا جهاد اکبر و تثلیث                                50

             4  -2  -4 نمادهای مرتبط با مفهوم قربانی گاو نر در دوره­ی شاخ قرمز                                   54

             4  -2  -5 نمادهای مرتبط با مفهوم وحدت در دوره­ی دوقولوها                                           62

    فرگرد پنجم: بررسی مفاهیم و صورت­های کهن­الگوی ورزا در مجالس نمادین منقوش بر صنایع دستی

     هخامنشی                                                                                                                      68

    5  -1    صورت واقعگرایانه                                                                                                   69

    5  -2    صُوَر مرکّب                                                                                                           71

             5  -2  -1 گاو آسمانی (بالدار)                                                                                    71

             5  -2  -2 گاو آسمانی با چهره­ی انسان                                                            72

    5  -3    نماد گاو جفتی (ثنویت روانی)                                                                                  74

             5  -3  -1 ارتباط نمادهای ثنویت و تثلیث                                                                     76

    5  -4    گاو و نماد سه­تایی مقدس                                                                                        78

    5  -5    جنگ­های قهرمان                                                                                                  84

    5  -6    گاو و گندم                                                                                                           88

    5  -7    گاو و دیگر نمادهای حیوانی                                                                                      89

             5  -7  -1 گاو و ماهی                                                                                              89

             5  -7  -2 گاو و شیر                                                                                                89

             5  -7  -3 گاو و گراز                                                                                    93

    نتیجه­گیری                                                                                                                      95

              نتیجه گیری بر اساس متون کهن اساطیری ایران                                                  95

              نتیجه گیری بر اساس علم روانشناسی                                                                           96

    منابع و مآخذ                                                                                                                    98

     

    منبع:

    کتابها

    آموزگار، ژاله. 1387. زبان، فرهنگ، اسطوره، مجموعه مقالات. تهران: معین.

    الیاده، میرچا. 1948. رساله در تاریخ ادیان. ترجمۀ جلال ستّاری. 1385. تهران: سروش.

    الیاده، میرچا. 1987. دین­پژوهی. ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی. 1389. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    اولانسی، دیوید. بی­تا. پژوهشی نو در میتراپرستی. ترجمه­ی مریم امینی. 1387. تهران: چشمه.

    باجلان فرخی، محمد حسین. 1388. در قلمرو انسان­شناسی. تهران: نشر افکار.

    بهار، مهرداد. 1386 . ادیان آسیایی. تهران: نشر چشمه.

    بهار، مهرداد. 1387. از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه.

    بهزادی، رقیه. 1384. قوم­های کهن در قفقاز، ماورای قفقاز و هلال حاصلخیز. تهران: نشر نی.

    بروسیوس، ماریا. 1994. زنان هخامنشی. ترجمه­ی هایده مشایخ. 1387. تهران: هرمس.

    بویس، مری. بی­تا. آیین زرتشت کهن روزگار و قدرت ماندگارش. ترجمه ی ابوالحسن تهامی. 1388 . تهران: موسسه انتشارات نگاه.

    بیرلین، ج.ف . 1993. اسطوره­های موازی. ترجمه­ی عباس مخبر. 1386. تهران: نشر مرکز.

    پوپ، آرتور اپهام. بی تا.  شاهکارهای هنر ایران. اقتباس و نگارش : پرویز ناتل خانلری. 1387. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    پورداود، ابراهیم. 1377 . یشتها. تهران: اساطیر.

    چایلد، ویر گوردون. 1970 .آریایی ها. ترجمه ی محمد تقی فرامرزی. 1387. تهران: موسسه انتشارات نگاه.

    حکمت، علی اصغر. 1387. تاریخ ادیان. تهران: پژواک کیوان.

    دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری. 1385. درآمدی بر اسطوره­ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان. تهران: دانشگاه الزهرا(س)، کلهر.

    دوبوکور، مونیک. بی­تا. رمزهای زنده­جان. ترجمه­ی جلال ستاری. 1387. تهران:مرکز.

    دهباشی، علی. 1387. نوروز، مجموعه مقالات. تهران: شرکت نشر نقد افکار.

    دیمز، اورلی. 2004. تندیس­گری و شمایل نگاری در ایران پیش از اسلام. ترجمه­ی علی اکبر وحدتی. 1388. تهران: نشر ماهی.

    رستگار فسایی، منصور. 1388. پیکرگردانی در اساطیر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    زینر، رابرت چارلز. بی تا . زروان، یا، معمای زرتشتی گری. ترجمه ی تیمور قادری. 1384 . تهران: امیرکبیر.

    ستاری، جلال. 1384. اسطوره در جهان عرب و اسلام. تهران: مرکز.

    ستاری، جلال. 1386. مدخلی بر رمزشناسا عرفانی. تهران: مرکز.

    ستاری، جلال. 1384. جهان اسطوره­شناسی(3). تهران: مرکز.

    سرخوش کرتیس، وستا . بی تا. اسطوره های ایرانی. در جهان اسطوره ها(2)، ترجمه ی عباس مخبر. 1385 .تهران: نشر مرکز.

    شمیسا، سیروس. 1388 . نگاهی به تاریخ و اساطیر ایران باستان؛ تقریرات مهرداد بهار. تهران: علم.

    غراب، راهله. 1384. نماد خورشید در فرهنگ و ادبیات. مشهد: محقق.

    فرنو، بهروز. 1384 . منشأ فرهنگ، تمدن و هنر در بین النهرین کهن. تهران: انتشارات سوره مهر.

    فروید، زیگموند. 1913 . توتم و تابو. ترجمه محمد علی خنجی. 1349. ایران: نشر الکترونیکی کتابناک.

    فضائلی، سودابه. 1388 . فرهنگ غرایب. تهران: افکار.

    قدیانی، عباس. 1387. تاریخ ادیان و مذاهب در ایران. تهران: فرهنگ مکتوب.

    قدیانی، عباس. 1387. تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در دوره­ی آریاها و مادها. تهران: فرهنگ مکتوب.

    قرشی، امان الله. 1380. ایران نامک. تهران: هرمس.

    کمپبل، جوزف. 1948. قهرمان هزار چهره. ترجمه­ی شادی خسروپناه. 1389. مشهد: گل آفتاب.

    کمرون، جورج گلن. 1936. ایران در سپیده دم تاریخ. ترجمه حسن انوشه. 1387. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    گرنی، الیور. 1990. هیتی­ها. ترجمه­ی رقیه بهزادی. 1388. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    گویری، سوزان. 1386. اناهیتا در اسطوده­های ایرانی. تهران: ققنوس.

    لانگ، مارشال و چارلز برنی. 1971. تاریخ اقوام کوه نشین شمال غرب ایران. ترجمه­ی هوشنگ صادقی. 1386. تهران: نگاه.

    لوی استراس، کلود.. 1978. اسطوره و تفکر مدرن. ترجمه­ی فاضل لاریجانی و علی جهان پولاد. 1390. فرزان روز.

    مزداپور، کتایون. 1381. سروش پیر مغان. تهران:ثریا.

    معصومی، غلامرضا. 1387 . مقدمه ای بر اساطیر و آیین های باستانی جهان. تهران: انتشارات سوره مهر.

    معیری، هایده. 1381. مغان در تاریخ باستان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    مقدم، محمد. 1388. جُستاری درباره­ی مهر و ناهید. 1388. تهران: هیرمند.

    میت فورد، میراندا بروس. بی­تا. فرهنگ مصور نمادها و نشانه­ها در جهان. ترجمه­ی ابوالقاسم دادور و زهرا تاران. 1388. تهران: کلهر، دانشگاه الزهرا(س).

    نورآقایی، آرش. 1387. عدد، نماد، اسطوره. تهران: افکار.

    ورمازرن، مارتین. بی­تا. آیین میترا. ترجمه­ی بزرگ نادرزاد. 1387. تهران: چشمه.

    هال، جیمز. بی تا. فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه ی رقیه بهزادی. 1387. تهران: فرهنگ معاصر.

    هرتسفلد، ارنست امیل. 1941. ایران در شرق باستان. مترجم همایون صنعتی­زاده. 1381. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.

    هینلز، جان. 1975 . شناخت اساطیر ایران. ترجمه­ی ژاله آموزگار و احمد تفضلی. 1388 . تهران: نشر چشمه.

    یونگ، کارل گوستاو. 1961. انسان و سمبولهایش. ترجمه­ی محمود سلطانیه. 1387. تهران: جامی.

    یونگ، کارل گوستاو. 1960. اسطوره­ای نو،« نشانه­هایی در آسمان». ترجمه­ی جلال ستاری. 1387. تهران: مرکز.

    یونگ، کارل گوستاو. 1936. «وُتان» در جهان اسطوره­شناسی(8). ترجمه­ی جلال ستاری. 1388. تهران: مرکز.

     

    BUSENBAR, ERNEST. 1997. SYMBOLS, SEX, AND THE STARS In Popular Beliefs. San Diego, Californi: Truth Seeker, Co., Inc. and The Book Tree pub.

    Cool ROOT, Margaret. 1979. THE KING AND KINGSHIP IN ACHAEMENID ART. Acta iranica, volume IX. LEIDEN: BRILL.

    Gray, L. 1929. The Foundation of the Iranian Religion. Bombay.

    Hoeller, Stephan. 2006. THE GNOSTIC JUNG and the Seven Sermons to the Dead. USA: The Theosophical Publishing House.

    Jones, Constance A. and James D. Ryan. 2007. Encyclopedia Of Hinduism (Encyclopedia of World Religions). New York: Facts on File

    MacDonell, Arthur Anthony. 2004. Vedic Mythology. Strasburg: University Press of the Pacific.

    Matasovic, Ranko. 2009. A reader in comparative Indo  -european mythology. Zagreb: University of Zagreb.

    Williams, George. 2001. Handbook of Hindu Mythology. Santa Barbara, California: ABC  -CLIO.

    Wolpert, Stanley. 2005. Encyclopedia of India.USA: Thomson Gale, Charles Scribner's Sons

     

    مقالات

    اسفندی، اسفندیار، و فاطمه غلامی. 1386. تشریح دوگانگی نماد آتش در آیین زرتشتی. پژوهش زبان­های خارجی 38: 5  -17.

    بیوار، دیوید. بی تا. مهرپرستی : دین مادهای قدیم. ترجمه علی اکبر وحدتی. 1387. دو فصلنامه باستان پژوهی 3(6): 39   -46.

    دادور، ابوالقاسم، و مهتاب مبینی. 1387. بررسی تطبیقی نقش گاو در اساطیر و هنر ایران و هند. مجله مطالعات ایرانی 7(14): 116  -129.

    رید، اِولین. بی تا. چالش های مادر سالاری. مترجم ایرنا محی الدین. 1381. کتاب ماه هنر (49  -50): 12  -18.

    عطایی، محمدتقی. 1387. ردی از میترا در پارسی هخامنشی : بررسی نقشمایه گاو بر تکه سفالی از تخته جمشید. دو فصلنامه باستان پژوهی 3(6): 46  -55.

    فکوهی، ناصر. 1379. تحلیلی ساختی از یک اسطوره سیاسی: اسطوره وای در فرهنگ ایرانی و همتایان غیر ایرانی آن. نامه علوم اجتماعی 8(16): 137  -166.

    کمیلی، مختار، و منصوره آرین فر. 1387. رد پای اساطیر در داستان شیر و گاو از کلیله و دمنه. پژوهشنامه ادب غنایی 6(10): 83  -92.

    محمودی، محمد علی. 1388. رد پای گاو آیین ها و باور های کهن در شعر خاقانی. پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان 7(12): 129  -158.

    مختاریان، بهار. 1387. گاو برمایه، گرز گاو سر و ماه پیشانی. نامه فرهنگستان10(2 (پیاپی 38)):125  -135.

    هارپر، پرودنس. بی تا. گرز گاو سر در ایران پیش از اسلام. مترجم امید ملاک بهبهانی. 1369. فرهنگ 7: 381  -402.

    وحدتی، علی اکبر. 1387. ردپای ایزدمهر در باورهای دینی عصر آهن در جنوب دریای کسپی. دو فصلنامه باستان پژوهی 3(6): 27  -39.

     

    Boyce, Mary and Jean  -Pierre Digard. 1990. “CATTLE”. Encyclopaedia Iranica. Online Edition, December 15, 1990. available at WEB ADDRESS OF THE ARTICLE.

    LODRICK. DERYCK O. 2005. Symbol and Sustenance: Cattle in South Asian Culture. Center for South Asia Studies, University of California. Springer Dialectical Anthropology (2005) 29:61–84.

    Maduro ,Renaldo J. and Joseph B. Wheelwright. 1992. Archetype and Archetypal Image, in Jungian Literary Criticism. ed. Richard P. Sugg, Illinois: Northwestern University Press,.

    Mousavi, Ali. 2002. Persepolis in Retrospect: Histories of Discovery and Archaeological Exploration at the Ruins of Ancient Parseh. Ars Orientalis, Vol. 32, Medes and Persians: Reflections on Elusive Empires. Freer Gallery of Art, The Smithsonian Institution and Department of the History of Art, University of Michigan. pp.209  -251.

    SKJÆRVØ, PRODS OKTOR. 2008. “Jamšid”. Encyclopaedia Iranica. Online Edition, June 23, 2008. available at WEB ADDRESS OF THE ARTICLE.

    Shaked, Shaul. 1971. “The notions mēnōg and gētīg in the Pahlavi texts and their relation to eschatology”, Acta Orientalia 33 (1971), pp. 59  -107.

    Von Der Osten, Hans Henning. 1931. The Ancient Seals from the Near East in the Metropolitan Museum: Old and Middle PersianSeals. In The Art Bulletin, Vol. 13, No. 2 (Jun., 1931), pp. 221  -241. College Art AssociationStable.

     

    مقالات الکترونیکی

    گیاهی یزدی، حمید رضا. 1389. ثور. تهران: دایره­المعارف جهان اسلام

    http://www.encyclopaediaislamica.com/madkhal2.php?sid=4286

    (دسترسی در 25/07/1390)

     

    منابع اینترنتی تصاویر

    http://www.museum  -achemenet.college  -de  -france.fr

     

    http://www.louvre.fr

     http://www.metmuseum.org/Works_of_Art/collection_database/ancient_near_eastern_art/search items/bull

     


موضوع پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, نمونه پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, جستجوی پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, فایل Word پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, دانلود پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, فایل PDF پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, پروژه درباره پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی مفهوم نماد گاو نر در صنایع دستی ایران در دوران هخامنشی

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گروه صنايع دستي مهر 1392 چکيده: اسطوره روايتگر رويدادي است که بشريت از طريق تمسک به آن به رفع بيگانگي از پديده هاي طبيعي پيرامون خود مي پردازد. ا

چکيده تحقيق   در اين تحقيق در ابتداي امر سعي بر آن شده تا معني و مفهوم محراب در فرهنگهاي لغت و همچنين جايگاه آن در ادبيات عرفاني ارائه شود . در مرحله بعد تقسيم بندي هاي مختلف و نظرياتي که

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی می باشد، این تحقیق با هدف شناخت نقوش اساطیری ساسانی و تاثیر آن بر هویت گرافیک ایران انجام شده است. یکی از عناصر اصلی طراحی گرافیک استفاده از نقشمایه های غنی تاریخی است که علاوه بر بیان هویت اثر هنری از نظر مفهومی نیز می تواند ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته نقاشی چکیده این پژوهش قصد دارد مضمون "مهر" یا همان عشق را به عنوان مفهومی ازلی و ابدی که یکی از موضوعات بنیادین در هنرهای فاخر ایرانی است مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به این منظور درابتدا به معنی و تعریف این کلمه و وادی از منظر عرفای ایرانی واسلامی و به طور خاص ازدیدگاه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی پرداخته شده و جلوه های متفاوت آن ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش هنرهای سنتی فصل اول کلیات طرح تحقیق - مقدمه طبیعت با همه زیبایی­اش همواره الهام بخش هنرمندان در عرصه­های مختلف هنری بوده و طبیعی است طراحان با ذوق قالی ایرانی با طبع لطیف و ژرف­نگری هنرمندانه­شان این همه زیبایی را که خالق بخشنده و مهربان در اختیار آنها نهاده و اطرافشان پراکنده است به دیده دل بنگرند و در آثار خویش از ...

گروه ارشد صنايع دستي پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهر1392 چکيده نوع بشر با تطبيق دادن خود با محيط طبيعي توانست به ادامه بقاي بپردازد و در اين بين ضمن تاثير گذاردن و مهار نيرو

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مرمت و احياي بناها و بافت‌هاي تاريخي شهريور1393 چکيده: بازارهاي سنتي ايران به عنوان بخشي قابل تأمل از ميراث فرهنگ ديرپاي ايراني، از ديرباز به عنوان يک

پاِیان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی پژوهش در صنایع دستی چکیده: هنر الیاف صورت تکامل یافته‌ی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرن‌ها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشور‌ها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزوده‌اند، اما اینک خود به واردکننده و مصرف‌کننده‌ی آن هنر- صنعت تبدیل شده‌اند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کم‌رنگ و بی‌رونق به خود گرفته است. ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش نقاشی ایرانی چکیده: طلوع دین مبین اسلام و ظهور کلام وحی، مسلمانان صدر اسلام را بر آن داشت تا در صدد حفظ و ثبت قرآن برآیند. از این ­رو کتابت قرآن مجید در قرون اولیه هجری آغاز و خط و تذهیب به­عنوان نقطه عطف این هنر مورد توجه خاص قرار گرفت. به­تدریج مذهّبان متن قرآن را با تزئین­هایی آراستند که تزئین سرلوحه­ سوره­ها و فاصله ...

پایان نامه­ی تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد M.A)) - چکیده سبک ­شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه­ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، ...

ثبت سفارش