پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران

word 8 MB 30955 183
1392 کارشناسی ارشد هنر
قیمت: ۲۳,۷۹۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پاِیان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی

    پژوهش در صنایع دستی

    چکیده:

    هنر الیاف صورت تکامل یافته‌ی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرن‌ها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشور‌ها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزوده‌اند، اما اینک خود به واردکننده و مصرف‌کننده‌ی آن هنر- صنعت تبدیل شده‌اند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کم‌رنگ و بی‌رونق به خود گرفته است. هنر الیاف به عنوان هنری که در دوران معاصر با توجه به مقتضیات جاری در ایران امروز از خاستگاه کاربردی، رویکردی تجسمی و مدرن به خود گرفته است لذا معرفی و دستیابی به جایگاه آن لازم و ضروری به نظر می‌رسد، در این تحقیق مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی هنر الیاف را توصیف و به تشریح جایگاه آن در جامعه و رابطه هنرمندان و جامعه‌ی هنری پرداخته شده است، پژوهش صورت گرفته از نوع تحلیلی‌‌توصیفی و به روش ترکیبی کتابخانه‌ای و میدانی و به صورت آماری با تهیه‌ی پرسشنامه و به کمک نرم افزارspssوExel انجام گرفته است. نتایج ‌نظرسنجی نشان می‌دهد چالش جدی در زمینه‌ی فرضیات فوق وجود دارد و به طور متوسط هنر الیاف را آمیخته با تکنیک و صنعت می‌دانند و به طور یقین با این فرضیه موافق نیستند و جایگاه آن در میان جامعه هنری شناخته شده نیست و همچنین با توجه به مفهوم دینامیکی هنر و تغییر مفاهیم آن بطور قطعی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی را زیر مجموعه‌ی هنر الیاف نمی‌دانند.

    واژگان کلیدی: ایران، هنر‌الیاف، هنرمنسوجات، تاپیستری، مدرنیسم.

    فصل  1

     

    کلیات پژوهش

    کلیات تحقیق:

    11 بیان مسئله،ضرورت واهمیت انتخاب موضوع:

    در طول تاریخ پارچه‌ها و الیاف ابزار غنی برای آراستن زندگی و حتی وسایل پس از مرگ مانند کفن‌ها،روانداز تابوت هاو... بوده است،الیاف را می توان ازنخستین ابزارهایی دانست که بشر شیوه ی کارکردن با آن را به واسطه محافظت از خویش در برابر بلایای طبیعی آموخت، بدین منظورشروع به بریدن، دوختن و بافتن لباس چه به صورت الیاف گیاهی و چه به صورت جانوری نموده است که تا به امروز ادامه دارد. در پایان قرن 19 میلادی با پیشرفت وگسترش دامنه ی علوم در حوزه هنر، صنعت و تکنیک  بر علیه تفکر تولید انبوه وبه دنبال آن کشف توانایی های بالقوه هنر ماشینی نحوه نگرش به معماری–صنایع دستی و هنرهای دیگر را تغییر داد و باتوسعه‌ی‌ آن در بخش صنعت منجر به تولد nanotechnoloigy شد که الیاف و نساجی را تحت تأثیر خویش قرار داد. الیاف به جمع کلمه لیف یا رشته می گویند که مجموعه‌ای از ملکول های زنجیره ای خطی و طویل است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود.

    از آنجایی که کلیه الیاف به صورت پارچه از گذشته باقی مانده است و با توجه به تاریخچه‌ی کهن هنر منسوجات، تغییرات وسیعی که در بافت این شاخه درچند قرن گذشته و به خصوص اواسط قرن بیستم تاکنون اتفاق افتاده است این هنر را به گروه بزرگتر و وسیعتری به نام هنر الیاف بسط داده است و در تعریف کلی، هنر الیاف به کلیه ی آثاری که با انواع روش‌ها و تکنیک های مختلف(تک عنصری، چندعنصری) با رویکردهای متفاوت و دیدگاه های جدید توسط انسان به وسیله ی الیاف(طبیعی، مصنوعی) تولید می شود و می توان برمبنای ابزارهای بیان هنری، یا بیان تکنیکی و یا بیان مفاهیم آن را تعریف و تقسیم بندی نمود. این آثار می توانند با روش سنتی تولید و یا مرزها را بشکند و در مقابل هرگونه نظم و قانون قراردادی بایستد و در واقع با توجه به هدفی که هنرمند از ارائه آن اثر دارد می تواند از حالت تزیینی و کاربردی خارج و معنای تجسمی به خود بگیرد وچون در بعضی موارد به طور کامل با دست و یا به طور کاملاً ماشینی تولید می شوند لذا شامل دو قسمت است: الف – کاربردی (دستی، تجسمی) و ب – صنعتی(دستی، تجسمی)[1] که شامل قالی که مهمترین آن در ایران است (به دلیل وسعت دامنه فوق در بخش قالی و پژوهش های زیادی که در این زمینه صورت گرفته است به موضوع آن به صورت بسیار اجمالی می پردازیم)- پوشاک(وسایل ورزشی، ...)- پارچه های مبلمان- تریکو بافی- سوزن دوزی- تاپیستری و چیدمان ... است و در بخش صنعتی شامل نانو تکنولوژی و چیدمان است.

    هنر الیاف در ابتدا به عنوان تاپیستری مطرح بود، اصطلاح تاپیستری به دیوار آویزهای پارچه ای و گلدوزی شده ای اطلاق می شد که از قرن 18 م تا اواسط قرن 19 م در دنیا به دلیل جنگ های داخلی و انقلاب فرانسه، انقلاب صنعتی و اختراع دستگاه مکانیکی ژاکارد جهت بافتِ هر گونه پارچه ی نقش و نگاردار مثل پرده و مبلمان و انبوه سازی صنایع تولید شده و ... دچار رکود گردید ولی زمانی که بافت تاپیستری با هنر مدرن در هم آمیخته شد تعریف جدیدی از آن به خود گرفت،در واقع هنر الیاف صورت تکامل یافته ی جنبش تاپیستری مدرن در دنیاست، ساختار هنری آن توسط طراح خلق وهنرمند با استفاده ی ماهرانه از تکنیک ها،مواد و مصالح انتخابی وذهن خلاق خویش آن ها را درهم می آمیزد و با توجه به مفهومی که به دنبال آن است به خلق اثر می پردازد.

    هنر منسوجات همزما ن با اروپا، در ایران فراز و نشیب های بسیاری داشت هیچ گاه نتوانست به سال های اوج خویش باز گردد، اما همزمان با جنگ جهانی دوم دوره ی جدیدی در تاریخ هنر معاصر ایران رخ داد، ایجاد کارگاه ها، مدارس و هنرکده های هنری، سفرفارغ التحصیلان به کشور های خارجی در پیشرفت آن تأثیری بسیار زیادی داشت. رویارویی هنرمندان با جدیدترین تحولات غربی باعث شد تا آن ها را با تغییرات روز جهان همگام کرده  تا جایی که عده ای از آنان با پیروی از شیوه های هنر آکادمیک و ته مایه هنرهای سنتی به کار خود هویت بخشیدند، برگزاری نمایشگاه های، مسابقات هنری و همچنین حضور هنرمندان نوپرداز به اعتلای این هنر کمک بسیار زیادی نمود تا جایی که ما شاهد فصل جدیدی از حضورهنر منسوجات هستیم، که می تواند پیش زمینه ی هنر الیاف در ایران باشد،درسال های اخیر با وجود وقفه‌ای که در آن اتفاق افتاد، با برپایی نمایشگاه ها و توجه ویژه‌ی هنرمندان به هنر مدرن وخصوصیات آن،که در واقع دوری از واقع نمایی با تکیه برمفاهیم که ذهن مخاطب را می طلبد به مدد آن هنرمندان نسل جدید افکار و نظرات شان را انتقال و با بهره گیری از آن هنر الیاف را به عنوان یک رسانه گسترش داده اند. هنر منسوجات میراث گرانبهایی است که در کارنامه ایران جایگاه ویژه­ای دارد و در زمره­ی هنرهای سنتی اصیلی است که زاده ی فرهنگ مردم این مرز و بوم بوده و هست و هویت ویژه ای به نمادهای ملی،تاریخی و فرهنگی ایران در کل دنیا بخشیده است،با توجه به این موضوع یکی از راههای پیشگیری از محو اصالت­ها و زمینه­های فرهنگی هنری، شناخت ظرفیت‌های  بیشتر این هنر با حفظ سنت های ایرانی و ارزش های آن دراعتلای این هنر لازم و ضروری به نظر می رسد که شاید بتوان به واسطه ی آن شاهد پیدایش روندی نو در هنر منسوجات در قرن 21 در کشورمان باشیم.

    1-2پرسش­های پژوهش:

    آیا با توجه به ویژگی های ساختاری، طرح و نقش موجود درهنر الیاف، هنرهای سنتی ایران زیر مجموعه‌ی هنر الیاف است؟

    آیا با شناخت ویژگی های هنر الیاف، صنایع دستی ایران زیرمجموعه‌ی هنر الیاف در کشور است؟

    آیا با در نظر گرفتن قابلیت های هنر الیاف این هنر،ترکیبی از هنر،صنعت و تکنیک بوده است؟

    آیا نهاد هنر در ایران که شامل: منتقدین هنری، گالری دارها، مجموعه دارهای هنری، اساتید هنری و خبرنگاران هنری و ...)که در واقع جزء جامعه‌ی هنری ایران محسوب می شوند مخاطبین اصلی هنر الیاف بوده اند؟

    1-3 فرضیه­های پژوهش:

    هنر الیاف ایران زیر مجموعه ی هنرهای سنتی است.

    با توجه به تعریف صنایع دستی و قابلیت تولید انبوه در ایران زیر مجموعه ی هنر الیاف است.

    هنر الیاف ترکیبی از هنر، صنعت و تکنیک است.

    مخاطبین اصلی هنر الیاف نهاد هنر هستند.

    1-4 مروری برادبیات نظری و پیشینه­ی تحقیق:

    در این تحقیق هدف، معرفی و دستیابی به جایگاه هنر الیاف به عنوان هنری که در ایران امروز از خاستگاه کاربردی، رویکردی تجسمی و مدرن به خود گرفته است و به بررسی ارتباطبین جامعه هنری وهنرمندان هنر الیاف و شناخت توانمندی­های این هنر و ارتباط آن با صنعت و تکنیک می پردازدکه سعی شده از طریق مصاحبه حضوری و تلفنی و میزان نمایشگاه ها برگزار شده در طی سال های اخیر به پردازد. تناسب با بضاعت این پایان­نامه کمبودها و دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد و سعی شده با بررسی آماری دلایل عدم شناخت این رشته در جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد.

    براساس این هدف و برای دست­یابی به مناسب­ترین تحقیقات به جستجوی عناوینی همسان می‌پردازیم، و به این منظور عناوین زیر که به لحاظ هدف تحقیق و گستره­ی آن تناسب نزدیک و بیشتری دارند می توانند انتخاب خوبی باشند.

    در زمینه‌ی پیشینه ی تحقیقپژوهشی با عنوان1- «سیر تحول هنر الیاف در ایران از انقلاب مشروطیت تا امروز»‍1 صورت گرفته است، که در آن روند تاریخی به صورت اجمالی باهدف معرفی هنر الیاف و بررسی گرایشات مختلف آن در جهان به منظور درک بهتر تحولات بوجود آمده در ایران پس از انقلاب مشروطیت تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است که در این پژوهش سعی شده تأثیرات هنر مدرنیسم و پیامد های فرهنگی،هنری،اجتماعی و اقتصادی که منسوجات ایران را دچار تحولات ریشه ای کرده بود بررسی شود. 2- پژوهش دیگری با عنوان«شیوه های پیشین و کاربرد نوین هنر بافت»2 انجام گرفته است که در آن سعی شده با بررسی انواع تکنیک های بافتِ عشایر بختیاری به کاربرد جدیدی در بخش تزیینی و دکوراسیون برسد و تأکید برهمگونی تنوع تکنیک های بافت عشایر با انواع شیوه های بافت درهنر الیاف دارد. 3- تحقیق دیگری که در این زمینه صورت گرفته است با موضوع «بررسی بافت های تلفیقی در منطقه ی ورامین با نگاه دقیق تر به جل شتر»3می باشد که با بررسی انواع شیوه های بافت و تنوع قومی در این منطقه و اختصاصاً  جل شترو مقایسه آن با انواع تکنیک های بافت تاپیستری ،با تلفیق آن ها کاربردی جدید را معرفی نماید و در دوبخش ارائه می گردد بخش اول بررسی انواع شیوه ها و تکنیک های بافت منطقه  و در بخش دوم گزارش کار عملی که با ارائه ی 5 نمونه از آثاری که با استفاده از تکنیک های بافت در منطقه با هدف معرفی کاربری جدید از هنر الیاف اجرا شده است. 4- یکی دیگر از تحقیقات صورت گرفته «بررسی تعامل لباس با هنرها(معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی و...) در سده‌ی بیستم، غرب»4 که به بررسی نقش لباس در معماری و تأثیرات متقابل آن دو بر یکدیگر و همچنین سایر رشته‌های تجسمی مثل نقاشی و مجسمه ساری در قرن بیستم در اروپا و آمریکا پرداخته شده است 5 - تحقیق دیگری با عنوان «بررسی نقوش بافته شده در پارچه های صفوی و تأثیر آن بر پارچه های عثمانی»5 انجام شده که به بررسی نقشمایه های بافته شده در پارچه های عهد صفوی پرداخته و به دلیل تعامل و هم عصر بودن با دوره‌ی عثمانی تأثیرات آن ها را بر یکدیگر مورد بررسی قرار داده است. 6- پایان نامه ای در زمینه «معرفی چند نفر از هنرمندان و اساتید معماری داخلی»6 با ذکر چند نمونه از آثاراساتید: مسعود عربشاهی، ژیلا خدایار و تیفانی به تجزیه و تحلیل آثارشان می پردازدکه با استفاده از صنایع دستی در اماکن عمومی تأکید دارند و مورد استفاده قرار می دهند. 7- پایان نامه‌ی«تأثیر چاپ بر نقش پارچه در ایران»7 در دانشگاه هنر در مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفته که با بررسی انواع چاپ و تأثیرات آن ها را بر پارچه های ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. 8- «چگونگی استفاده از صنایع دستی در تزیینات داخلی»8است که با ارائه و طراحی آثاری از جنس شیشه وانواع بافته ها و رومیزی ها،لباس های قدیمی و گبه و... در دکوراسیون منازل و تأثیرات رنگ را در آن بررسی و نشان می دهد و در بخش دوم با ارائه چند اثر، با تأکید براستفاده‌ی در بخش دکوراسیون منزل می باشد. 9- ازدیگر تحقیقات صورت گرفت«بررسی نقوش ورنی استان اردبیل و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی هتل با به کارگیری چاپ کلاقه‌ای»9گلیم ورنی یکی از شاخص‌ترین آثار مهم در صنایع دستی منطقه‌ی اردبیل است که درپژوهش فوق با استفاده ار چاپ کلاقه‌ای با الهام از نقوش ورنی کاربرد جدیدی را ارائه داده است. 10- «بررسی نقش (مواد اولیه-بافت-طرح و رنگ)درکیفیت قالی ایران»10از دیگر پایان نامه هایی است که با بررسی تکنیک بافت و مواد و مصالح مورد نیاز و طراحی فرش و تأثیرات آن را بر کیفیت قالی را ارزیابی کرده و ضمن ارائه پیشنهاداتی عواملی که منجر به بالا بردن کیفیت قالی می شود را بررسی می کند. 11- پایان نامه «صنایع دستی ایران در گذشته، حال و آینده»11 پژوهش دیگری است که ضمن ارائه تعریف صنایع دستی در ایران و معرفی صنایع دستی در گذشته و حال و دسته بندی آن ها،آینده ی این هنر از منظر محقق مورد ارزیابی قرار می دهد. 12- پژوهش «فرم و رنگ در نمد معاصر ایران»12سعی کرده با بررسی فرم و رنگ و تأثیرات آن دو برکارماده‌ی نمد در دوران معاصر با نگاه جدید و کاربری نوین،طرح ها ی جدیدی را ارائه داده است و با تغییر نگاه به این زیرانداز شکل و شخصیت جدیدی ارائه داده است. 13- «کاربرد طرح و نقش در چاپ قلمکار با بهره گیری از نقوش مختلف در چاپ باتیک»13 پژوهشی است که با معرفی طرح ها و نقوش درچاپ قلمکار به ارتباط بین آن نقوش با چاپ باتیک تأکید ودرضمن با ارائه‌ی طراحی هایی جدید در این زمینه همت گمارده است. 14- «نگاهی به سوزن دوزی بلوچ»14 از دیگر پژوهش‌هایی است که ضمن معرفی تاریخچه ی وقدمت سوزن دوزی در سیستان و بلوچستان و انواع تکنیک های آن و تنوع نقش و رنگ را تأکید معرفی می نماید. 15- پایان نامه دیگری در این حوزه با موضوع «الهام از نقوش پارچه های دوره‌ی صفوی با تکنیک باتیک»15 که در آن تاریخچه پارچه را به خصوص در دوره صفوی بررسی و با الهام از نقش مایه های عهد صفوی با ارائه‌ی چند طرح با استفاده از تکنیک باتیک همت گماشته است.16- «کاربرد بافت گلیم سنه قشقایی در اشیاء مختلف»16که ضمن معرفی گلیم سنه و تاریخچه ی آن کاربری جدید با استفاده از تکنیک بافت را ارائه می دهد.کلیه موارد بالا به دلیل نزدیکی موضوعی با پایان نامه مورد بررسی قرار گرفته است وچون در این پژوهش فرضیات بوسیله ی آمار به اثبات و رد می رسند لذا جهت کار در این زمینه به چند نمونه مقاله که در مرکز ملی فرش به صورت آماری انجام گرفته است مراجعه شده است. 17- «تأثیر دانش و مهارت دانش­آموختگان شاخه کاردانش رشته فرش­دستباف بر وضعیت اشتغال آن»17 که با استفاده از روش­های تحلیلی، آماری تشریح و نتایج حاصله ارائه گردیده است و در ضمن در این مقاله ضمن تعریف مفاهیمی چون اشتغال، کار، نظام آموزش متوسطه شاخه ی کاردانش به بررسی ارتباط آموزش و بازار کار پرداخته شده است و میزان مهارت براساس آمار مشخص شده است. 18- مقاله‌ی دیگری که دربه صورت آماری کار شده است «مقایسه میزان علاقه­مندی به رشته تحصیلی در دانشجویان فرش و نقاشی یک تحلیل آماری»18 مقاله­ای که در آن محققین علاقه­مندی به رشته­ی تحصیلی به خصوص دررشته­های هنری یکی از مؤثرترین عوامل در موفقیت تحصیلی، شغلی و اجتماعی محسوب می‌شود. در این مطالعه 149 نفر از دانشجویان رشته های فرش و نقاشی دانشکده هنر دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان دو جامعه آماری، مورد مطالعه قرار گرفتند، که دانشجویان نقاشی این دانشکده علاقه و رغبت بیشتری به رشته تحصیلی خود نسبت به دانشجویان فرش دارند و پژوهش حاضر جهت ریشه­یابی این مسئله شکل گرفت. داده­ها به وسیله نرم­افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.

     

    [1]- تقسیم بندی مذکور براساس تقسیم بندی های کتب آموزش و پرورش در بخش صنایع دستی وبه کمک اساتید این هنر وهمچنین سایت های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند صورت گرفته است.

    Effects of Aesthetic Elements of Fiber Art on Visual Arts of the Last 30 Years of Iran

    Abstract:

    Acrylic art is revolutionary form of modern tapestry in the world. During centuries Iranian artists along with artists of other countries have added dignity and glory of produced weaves but were changed to importer and consumer of that industry-art and its visual form is weak and dull in a board range. Acrylic art as an art which has visual and modern approach with current requirements in contemporary era, so, introducing and access to its position seems necessary. In this research, aesthetic components of acrylic art are described and its position in society and relation of artists and art society are considered. The research description-analysis and is done with field method and statistically by preparing questionnaire with the aid of SPSS and Excel Software. The results of research show that there’s a serious challenge in field of above hypotheses and acrylic art is considered as combined with technique and industry and they don’t certainly agree this hypothesis and its position is not recognized in art society. Also, regarding dynamic concept of art and changing its concepts, traditional arts and handicrafts aren’t considered subset of acrylic art.

    Keywords: Iran, Acrylic Art, Weave Art, Tapestry, Modernism 

  • فهرست:

    فصل  1: کلیات پژوهش

    کلیات تحقیق: 2

    11 بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع: 2

    1-2پرسش های پژوهش: 4

    1-3 فرضیه‌های پژوهش: 5

    1-4 مروری برادبیات نظری و پیشینه‌ی تحقیق: 5

    1-5 اهداف و ارزش نظری پژوهش : 9

    1 -6 روش تحقیق و معرفی جامعه آماری.. 10

    1-7 محدودیت های پژوهش: 12

    پی‌نوشت: 12

    فصل  2: مبانی ومباحث نظری وداده های اولیه پژوهش

    تاریخچه الیاف: 16

    1  هنرالیاف درایران.. 16

    2-1 پیش ازاسلام (ازابتداتادوره ساسانی): 16

    2-2 دوره اسلامی: 25

    2-2-1 اول هجری تا دوره سلجوقی: 25

    2-2-2 دوره تیموریان : 33

    2-2-3 دوره صفویه : 34

    2-2-4 دوره افشاریه: 41

    2-2-5 دوره قاجاریه: 42

    2-2-6 نساجی دردوره پهلوی: 47

    2-2-6-1پهلوی اول: 47

    2-2-6-2 پهلوی دوم: 49

    2-2-7 انقلاب اسلامی: 62

    2 هنرالیاف در اروپا: 64

    1-2 تاپیستری: 64

    3 الیاف: 74

    2-3 هنرالیاف((Fiber art: 75

    2-3-1 هنرکاربردی:(applied art) 75

    2-3-1-1 هنرکاربردی دستی: 75

    1 - مد(Fashion) 88

    1-1 مفهوم شناسی مد: 88

    2-1 تعریف مد. 89

    2 طراحان ایران: 89

    2-3-1-2  هنرکاربردی صنعتی: 91

    2-3-2 هنرتجسمی(Plastic art): 92

    2-3-2-1 هنرتجسمی دستی: 92

    2-3-2 هنرتجسمی صنعتی: 106

    فصل 3: روش شناسی

    3-1آمار و جایگاه آن در پژوهش: 113

    3-2 روش شناسی پژوهش.... 113

    3-3 متغیر پژوهش.... 113

    3-4 روش های جمع آوری داده ها 113

    3-5 نحوه طراحی پرسشنامه. 114

    3-6 روایی(اعتبار) پرسشنامه. 114

    3-7 پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 114

    3-8 منطق انتخاب نمونه های آماری دراین پژوهش.... 115

    3-9 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 116

    3-10 روش های تجزیه و تحلیل داده ها 116

    فصل 4.. 117

    بررسی فرضیه، نموداروT تک گروهی و فرضیات... 117

    ·بررسی آماری فرضیه با نمودارTتک گروهی.. 118

    4-1 مؤلفه 1- جایگاه هنر الیاف در ایران.. 118

    4-2 مؤلفه2- هنر، تکنیک و صنعت... 120

    4-3 مؤلفه3-  نهاد هنری.. 122

    4-2- آمارتوصیفی و فراوانی سؤالات پرسشنامه. 124

    فصل 5.. 139

    بررسی یافته های آزمون.. 139

    5-1 بررسی یافته های آزمون.. 140

    5-2 نتیجه گیری: 155

     

     

    منبع:

    اسماگولا،هوارد.جی(1381)گرایش های معاصر در هنرهای بصری.ترجمه ی فرهاد غبرابی.تهران.دفتر پژوهش های فرهنگی

    افشار مهاجر،کامران(1384)هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران.دانشگاه هنر

    الوند،احمد(1350)صنعت نساجی ایران از دیر باز تا امروز. تهران. نشر دانشکده ی پلی تکنیک

    المسعودی، علی بن حسین، الشافعی(۱۹۸۵م) مروج الذهب ومعادن الجوهر،بیروت، چاپ بیست وششم

    بیکر،پاتریشیا(1385)منسوجات اسلامی. تهران.شابک

    - پاکباز،روئین(1379)دائره المعارف هنر.تهران.فرهنگ معاصر

     پاکباز،روئین(1380)نقاشی ایران ازدیرباز تا امروز.تهران.نشر زرین و سیمین

    پرایس،کریستین(1356)تاریخ هنر اسلامی. ترجمه ی مسعود رجب نیا.تهران.بنگاه ترجمه و نشر کتاب

    پرهام،سیروس(1364)دست بافته های عشایری و روستایی فارس.جلد1 و 2.تهران.انتشارات امیرکبیر

    پرادا،ایدت ودایسون،رابرت(1357)هنر ایران باستان(تمدن های پیش از اسلام).مجیدزاده.یوسف.تهران.دانشگاه تهران

    پوپ،آرترواکرمن،فیلیس(1387)سیری در هنر ایران «از دوران پیش از تاریخ تا امروز».دریابندری.نجف. جلد دوم.تهران.شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

    تناولی،پرویز(1368) قالیچه های تصویری.سروش.تهران

    تناولی،پرویز(1377)جل های عشایری و روستایی ایران.یساولی.تهران

    حسینی ،حبیب و همکاران(1387)دایره المعارف عمومی رشته های صنایع دستی ایران(1). تهران.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    حقیقت،عبدالرفیع(1369)تاریخ هنرهای ملی و هنرمندان ایرانی از کهن ترین زمان تاریخی تا پایان دوره ی قاجاریه.جلد اول.تهران.شرکت مؤلفان و مترجمان ایران

    حموی، یاقوت، ابوعبدالله(۱۹۹۰م)عجَم اَلبُلدان. دار الکتب العلمیه . بیروت. جلد یکم. لبنان

    دوری،کارل.جی(1363)هنر اسلامی.ترجمه ی رضا بصیری.تهران.انتشارات یساولی

    دیماند،س.م(1336)راهنمای صنایع اسلامی.ترجمه ی عبداله فریار.تهران.شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

    ذکاء، یحیی(1320)لباس زنان ایران ازسده ی سیزدهم تا امروز.تهران.اداره ی کل هنر های زیبای کشور

    ریاضی، محمد رضا(1381)طرح‌ها و نقوش لباس‌ها و بافته‌های ساسانی. تهران.گنجینه هنر

    رزقی،هادی(1392)جزوه ی آموزشی spss و آمار.اراک.پژوهشگاه علوم ایران

    فریه،ر.دبلیو(1374)هنرهای ایران.پرویز مرزبان.تهران.انتشارات فرزان

    شریعت پناهی،حسام الدین(1372)اروپای ها و لباس ایرانیان.تهران. نشر قوس

    - قدیمی،فخری(1352)کارنامه ی زنان مشهور ایران در علم و ادب،سیاست،مذهب از قبل از اسلام تا عصر حاضر.تهران.انتشارات آموزش و پرورش

    گلاک،جی و سومی هیبراموتو(1977)سیری در صنایع دستی ایران.تهران.انتشارات بانک مرکزی ایران

    گیرشمن،رومن(1350)ایران از آغاز تا اسلام.محمد معین .تهران.انتشارات علمی و فرهنگی

    - لوسی اسمیت،ادوارد(1380)مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم

    - مژگانی،سید حسن(1380)گل های ابریشمی.تهران.انتشارات سروش

    - منتخب صبا(اسفندیاری)(1372)انواع سوزن دوزی های سنتی ایران.تهران.انتشارات منتخب صبا

    وولف،هانس،ای(1372)صنایع دستی کهن ایران. دکتر سرویس ابراهیم زاده. تهران. انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی

    مجموعه مقالات

    فرمانفرمائیان، علی نقی(1353) مجموعه مقالات رشته ها و بافته ها. .تهران.نشر فنی و علمی دبیرخانه بین المللی پشم

    ماجد، مسعود(1386)کارت بافی.تهران.فرهنگستان هنر.اولین دوره گنجینه های از یاد رفته ایران.: 39

    قیاس آبادی،محمود(۱۳89)خردادبه.هفته‌نامه‌ی امرداد،سال سیزدهم. شماره ۲۸۸.: ۵

    غروی،شهرزاد(مهر- آبان1386) بروشور نمایشگاه گروهی تاپیستری.تهران.فرهنگسرای نیاوران

    لی‌لا، ثمری( تیر1382)تاپیستری.مجله هنر و مردم. سال اول. شماره اول.:19

     

     

     

    منابع لاتین

    Baker.L.Patricia(1995)IslamicTextiles.British Museum Press.

    Blum.E.Dilys(1938)The fine art of textiles.Philadelphia museum of art.

    Canby.R.sheila(1990)ParsianMaster.fivecenturies of painting

    Colchester.Cloe(1990)The new Textail trend traditionals.Tames and Hudson Press

    Constantine. Mildred&LenorLarson.Jack.BeyondCraft:The art fibric.Canada.VanNostrand Reinhold company

    Les kilims-Tapistiesses et brodes du Moyenorient.YanniPetspoulos(1979)OfficeduLivre.Paris.Ridourg-Edition.Vilo

    Parry،Linda(1988)Textiles of the arts and crafts movement.Thames and Hudson Press

    Roy Ladurie .Emmanuel(1976)Tapisserie&Dentelle.paris.Hachette

    Wortmanweltge،Sigrid(1993)Bauhaus textiles woman artists and the weaving workshop.Thomes and Hudson press

     

     

                                    

     

     

     

     

     

     

     

    منابع اینترنتی

    1.www.amardanan.ir

    آنی آلبرز. پیاده شده در1998م.برگرفته از سایت:

    2.www.Anni Albers.com

    لورسا. پیاده شده در 1995م.برگرفته  از سایت:

    3.www.art expertswebsite.com

    نهضت هنر نو .پیاده شده.1990م برگرفته  از سایت:

    4.www.arts.brighton.ac.uk

    طراحان ایرانی. پیاده شده در 1391.برگرفته از سایت:

    5.www.ariyadesign.com

    جاجیم بافی. پیاده شده در سال1391.برگرفته  از سایت:

    6.www.aghvamvaashayereiran.com

    پارچه بافی. پیاده شده در1389.برگرفته از سایت:

    7.www.afsarane-sepahan.blogfa.com

    هنرمندان فایبر آرت ژاپن.برگرفته  از سایت:

    8.www.browngrotta.com

    مدرسه باووهاس.پیاده شده در مهر1390.برگرفته  از سایت:

    9.www.bouhous.com

    واریانس.پیاده شده1389.برگرفته  از سایت:

    10.www.bineshe amari.blogfa.com

    مد، طراحان مد. پیاده شده در 1389.برگرفته از سایت:

    11.www.cafetrend.blogfa.com

    12.www.classiccarpet.ir

    فخرالدین دیلمی.پیاده شده در آبان 1378.برگرفته از سایت:

    13.www.daneshnameh.roshed.ir

    14. www.irandeserts.com

    گونتا استولز. پیاده شده در1996م.برگرفته از سایت:

    15.www.Guonta Stolzl.com

    پارچه ی طراز.پیاده شده در مهر 1389.برگرفته از سایت:

    16. www.irandeserts.com

    روضه الصفا.پیاده شده در پاییز 1384.برگرفته از سایت:

    17. www.iranfarhang.com

    18. www.iranvirayeshcenter.com

    معرفی یک قطعه پارچه ابریشمی دوران آل‌بویه. 1344برگرفته از سایت:

    19. www.ichodoc.ir

    چهل تیکه. پیاده شده سال1389.برگرفته  از سایت:

    20.www.neghariin.blogfa.com

    21.www.nano.ir

    22.www.parsmodir.com

    نیما بهنود. پیاده شده در1391.برگرفته از سایت:

    23.www.seemorgh.com

    24.www.shimi88.persianblog.ir

     

     

    فهرست منابع تصویری:

    دوک نخ ریسی،ریاضی،:12........................................................................................................18

    زن نخ ریس،همان منبع،:12.....................................................................................................18

    دار پارچه بافی،همان منبع،:13................................................................................................19

    سنگ نگاره تخت جمشید،گلاک،:179..................................................................................20

    شاهدخت نخ ریس ایلامی.فریه،:12وتصور خطی آن،ریاضی،:16.....................................21

    طرح خطی از روی پیکره ناپیراسو،پوپ،:74........................................................................21

    پازیریک. www.ahouraa.ir.................................................................................................................22

    پارچه ساسانی،ریاضی،:336.....................................................................................................23

    پارچه ساسانی،همان منبع،:240............................................................................................24

     پارچه ساسانی،همان منبع،:352.............................................................................................25

    سر گراز،فریه،:153......................................................................................................................26

    قوچ،هریس،:69............................................................................................................................26

    پارچه های طراز،فریه،:155.......................................................................................................26

    پوشش های تابوت،لوبل،:29.....................................................................................................27

     روپوش تابوت. www.ichodo.ir........................................................................................................28

    اطلس،پوپ،:2333......................................................................................................................29

    قسمتی از طراحی پارچه،همان،2324...................................................................................29

    پارچه سنگ قبر،همان،:2324.................................................................................................30

    پارچه سلجوقی،همان،:2324...................................................................................................32

    پارچه با رنگرزی مقاوم،بلوم،:2.................................................................................................32

    پوشه برای نگهداری،پوپ،1059.............................................................................................35

    سقف داخلی خیمه،فریه،:164.................................................................................................37

    دوبانودر دو طرف حوض،هرمس،:82......................................................................................38

    پارچه ابریشم دولا،بیکر،:128..................................................................................................39

    پارچه با نقش گل،بلوم،:206...................................................................................................39

    پارچه با نقش گل و گلدان،همان،211.................................................................................39

    پارچه لمپاس،بیکر،:116..........................................................................................................40

    پوشش مقبره کتیبه دار،بلوم،:204.......................................................................................41

    پارچه با نقش زری،بیکر،:146...............................................................................................44

    پارچه لمپاس،همان،:139......................................................................................................44

    ابریشم درخشان،همان،:141.................................................................................................45

    شال پشمی،همان،:145.........................................................................................................45

    ناصر اویسی،رنگ و روغن،افشارمهاجر،:245.....................................................................50

    حسین زنده رودی،همان،:206............................................................................................51

    طرح اثر عالیوندی،نگارنده....................................................................................................52

    تاپیستری،نگارنده...................................................................................................................52

    هتل شایان کیش،نگارنده.....................................................................................................53

    طرح های قالیچه های تصویری،پرویز تناولی..................................................................54

    پارچه،نسرین کیهان،نگارنده...............................................................................................56

    تاپیستری،فرودگاه مهرآباد..................................................................................................56

    تاپیستری،لی‌لا ثمری،نگارنده.............................................................................................57

    آلاچیق،بروشور هنرمفهومی،:29........................................................................................57

    چاپ،نگارنده...........................................................................................................................58

    مجسمه های پارچه ایwww.ghalery homa.com..........................................................59

    اثر هنرمندان«ندا درزی،فریده شهسوارانی»،نگارنده.....................................................59

    پارچه و لباس زربفتwww.dyba.com...................................................................................60

    پارچه رومبلی،نگارنده..........................................................................................................61

    نمونه لباس،نگارنده..............................................................................................................61

    پارچه زری نقشه معراج پیامبر،نگارنده............................................................................62

    پارچه مخملی،نگارنده.........................................................................................................63

    پارچه زربفت،موزه متروپلیتن نیویورک..........................................................................63

    تاپیستری فلورا،فیلیپس،:122..........................................................................................67

    آنی آلبرزwww.annialbers.com.............................................................................................72

    گونتا استولزwww.stolzl.com..................................................................................................72

    لورساwww.loresa.com..............................................................................................................73

    قالی،کیان............................................................................................................................76

    گلیم پودپیچی،همان........................................................................................................77

    گلیم پودگذاری،همان......................................................................................................77

    گلیم ورنی،نگارنده............................................................................................................78

    جاجیم،www.aghvamvaashayeriran.com.................................................................78

    گبه،کیان............................................................................................................................79

    زیلو،همان...........................................................................................................................79

    نمد،شهلا حسینی،نگارنده.............................................................................................80

    دانتل بافی،:145.............................................................................................................81

    قالیچه شیری،تناولی،:110و حضرت علی(ع)،همان،:79........................................82

    قلمکار،کیان.....................................................................................................................83

    نقاشی باتیک،همان........................................................................................................84

    نمونه نقاشی و چاپ،کیان............................................................................................84

    رومیزی،www.negariin.blogfa.com............................................................................85

    هایداهاناکا،www.browngrotta.com.............................................................................87

    انواع پوشاک،www.arts.brighton.ac.uk.....................................................................88

    طراحی لباس،www.seemorgh.com............................................................................90

    کره زمین،نمایشگاه نیاوران،نگارنده.........................................................................93

    تاپیستری،آزاده کمال فر،نگارنده.............................................................................95

    مجسمه نرم،مجموعه نمایشگاه نیاوران،نگارنده....................................................95

    درنای نمدی................................................................................................................98

    بزکوه،بریتانیکا،:1059- قوچ با صلیب،فریه،:154...............................................99

    تاپیستری،لوبل،:64...................................................................................................100

    تاپیستری جناغی،پوپ،:1091...............................................................................101

    تاپیستری ابریشمی،همان،،1092.........................................................................101

    تابلوتصویری،تناولی،:50..........................................................................................103

    نمد، هوشنگ سیحون،نگارنده...............................................................................104

    چهل تیکه،مهناز نیکوکار،نگارنده..........................................................................104

    مجسمه نرم،لی‌لا ثمری،نگارنده............................................................................105

    پرده قلمکار،تناولی،:32..........................................................................................105


تحقیق در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , مقاله در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , پروپوزال در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , تز دکترا در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , پروژه درباره پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران , رساله دکترا در مورد پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی 30 سال اخیر ایران

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش چکیده: در برنامه ریزی آموزشی و درسی، مشخص کردن نیازها و اولویّت­ها یکی از مهم­ترین مراحل به شمار می­آید. شناخت نیازهای فراگیران با توجه به عواملی مختلف از جمله فرهنگ آن جامعه صورت می پذیرد. صنایع دستی جزء جدانشدنی فرهنگ ایرانی است که محل تجلی ذوق و خلاقیت ایرانیان در طول تاریخ بوده است. همانند دیگر هنرها آموزش در این ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه فرش( مواد اوليه و رنگرزي ) مهر 1393 چکيده:   فرش دستباف در طول مدت زمان استفاده از آن ممکن است تحت تأثير عوامل و شرايط مح

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی می باشد، این تحقیق با هدف شناخت نقوش اساطیری ساسانی و تاثیر آن بر هویت گرافیک ایران انجام شده است. یکی از عناصر اصلی طراحی گرافیک استفاده از نقشمایه های غنی تاریخی است که علاوه بر بیان هویت اثر هنری از نظر مفهومی نیز می تواند ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است و جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد، با هدف بررسی طراحی بسته بندی های سلولزی ژاپن، طی سه دهه اخیر صورت گرفته است. اولین بسته بندی ها دردنیا از موادی که طبیعت در اختیار بشر قرار داده بود تشکیل می شده؛ پوست حیوانات و میوه ها، تنه درختان، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش : نقاشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : چه بسیارند صنایع کهنی که در طول حیات خویش، ترنم خاطرات قومی را در الحان فرح بخش به جان اخلاف ارزانی داشته و اینک در هیبتی سالخورده، به احتضار نشسته اند. بدون تردید گسستن از خاطرات قومی و اغماض هنر پروری ها و هنرنمایی های کهن یک قوم در حکم تعلیق بر ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش نقاشی ایرانی چکیده: طلوع دین مبین اسلام و ظهور کلام وحی، مسلمانان صدر اسلام را بر آن داشت تا در صدد حفظ و ثبت قرآن برآیند. از این ­رو کتابت قرآن مجید در قرون اولیه هجری آغاز و خط و تذهیب به­عنوان نقطه عطف این هنر مورد توجه خاص قرار گرفت. به­تدریج مذهّبان متن قرآن را با تزئین­هایی آراستند که تزئین سرلوحه­ سوره­ها و فاصله ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

ثبت سفارش