فهرست:
چکیده ........................................................................................................................................ 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه................................................................................................................................... 2
1-2 بیان مسأله............................................................................................................................ 3
1-3 اهمیت وضرورت موضوع...................................................................................................... 6
1-4 اهداف تحقیق................................................................................................................. ................6
1-4-1 اهداف آرمانی........................................................................................................ .....................6
1-4-2 اهداف ویژه........................................................................................................... .....................7
1-5 سؤالات تحقیق.......................................................................................................... ......................7
1-5-1 سؤالات اصلی......................................................................................................... ....................7
1-5-2 سؤالات فرعی........................................................................................................... ..................7
1-6 فرضیههای تحقیق............................................................................................................... ..7
1-7 تعاریف مفهومی .................................................................................................................. 8
1-7-1دولت الکترونیک............................................................................................................... 8
1-7-2 عوامل مدیریتی................................................................................................................. 8
1-7-3 عوامل سازمانی................................................................................................................. 8
1-7-4 عوامل فنی ................................................................................................................... .............8
1-7-5 عوامل انسانی .............................................................................................................. ..............9
1-7-6 عوامل مالی.............................................................................................................. ..................9
1-7-7 عوامل محیطی.......................................................................................................... ..................9
1-8 تعاریف عملیاتی.............................................................................................................. ...............10
1-9 قلمرو تحقیق..................................................................................................................... ...........10
1-9-1 قلمرو موضوعی تحقیق................................................................................................ .............11
1-9-2 قلمرو مکانی.................................................................................................................. ......... 11
1-9-3 قلمرو زمانی.................................................................................................................. ...........11
1-10چهارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق......................................................................... ................11
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1مقدمه......................................................................................................... ........................13
2-2 بخش اول: دولت............................................................................................................... 14
2-2-1 تعریف دولت................................................................................................................. 14
2-2-2 پیشینه تشکیل دولت...................................................................................................... 14
2-3 بخش دوم: فناوری اطلاعات................................................................................................ 15
2-3-1تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات................................................................................. 15
2-3-2 پیشینه فناوری اطلاعات.................................................................................................. 15
2-4 بخش سوم: دولت الکترونیک.............................................................................................. 15
2-4-1 چگونگی شکل گیری دولت الکترونیک............................................................................ 15
2-4-2 ماهیت دولت الکترونیک................................................................................................. 16
2-4-3 تعریف دولت الکترونیک................................................................................................ 17
2-4-4 ویژگیهای دولت الکترونیک.......................................................................................... 18
2-4-5سنخ شناسی خدمات دولت الکترونی................................................................................ 19
2-4-6 کاربردهای دولت الکترونیک........................................................................................... 20
2-4-7 ساختار دولت الکترونیک................................................................................................ 22
2-4-8 دلایل گرایش به دولت الکترونیکی.................................................................................. 23
2-4-9 مزایای دولت الکترونیکی................................................................................................ 27
2-4-10 الگوهای پیاده سازی مرحله ای دولت الکترونیک............................................................ 29
2-4-11 مدل های دولت الکترونیک............................................................................................. 43
2-4-12 مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی...................................................................................... 45
2-4-13 زیرساختها و ملزومات پیاده سازی دولت الکترونیک............................................................. 46
2-4-14مقایسه دولت سنتی یا دولت بوروکراتیک با دولت الکترونیکی......................................... 49
2-4-15 مراحل تکامل دولت الکترونیک.................................................................................... 50
2-4 -16 اثرات ناشی از عدم ایجاد دولت الکترونیک.................................................................. 51
2-4-17 موانع دولت الکترونیک........ ........................................................................................................ 51
2-4-18 شاخص های دولت الکترونیک.............................................................................................. 58
2-4-19- دولت الکترونیک و کشور ایران................................................................................. 59
2-4-20- شاخص دولت الکترونیک در ایران............................................................................. 62
2-21- پیشینه تحقیقات انجام شده...................................................................................................... 65
2- 22- جمع بندی مبانی نظری........................................................................................ .........67
فصل سوم : مواد و روش ها
3-1- مقدمه ................................................................................................................................69
3-2-روش تحقیق ................................................................................................................................69
3-3- جامعه و نمونه آماری........................................................................................................ 70
3-4- نمونه آماری وروش نمونه گیری........................................................................................ 70
3-5- ابزار گردآوری اطلاعات .............................................................................................................71
3-6- نحوهی تدوین پرسشنامه ................................................................................................................71
3-7 -روایی پرسشنامه............................................................................................................................. 72
3-8- پایایی................................................................................................................................. 73
3-9 -روش های آماری................................................................................................................. 79
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها.................................................................................................... 74
فصل چهارم: نتایج
4-1- مقدمه.............................................................................................................................. 75
4-2- یافته های توصیفی............................................................................................................ 75
4-2-2- متغیرجنسیت............................................................................................................... 76
4-2-1- متغیرسن..................................................................................................................... 76
4-2-3- متغیر سطح تحصیلات ................................................................................................. 77
4-2-4- متغیر سابقه کار ........................................................................................................... 77
4-3- آزمون کولموگروف و سمیرنوف........................................................................................ 78
4-4- یافته های استنباطی............................................................................................................ 78
4-4-1-تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون تک نمونه ای............................................................. 78
4-4-2- آزمون فریدمن.............................................................................................................. 82
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه............................................................................................................................... 90
5-2- بحث و نتیجه گیری آمار توصیفی تحقیق............................................................................. 90
5-3- بحث و نتیجه گیری آمار استنباطی تحقیق.......................................................................... 90
5-3-1- موانع (عوامل) محیطی................................................................................................... 93
5-3-2- موانع (عوامل) مالی......................................................................................................... 94
5-3-3- موانع(عوامل) انسانی....................................................................................................... 94
5-3-4- موانع(عوامل) سازمانی..................................................................................................... 95
5-4- پیشنهادات پژوهشی........................................................................................................... 100
5-5- محدودیت ها.................................................................................................................... 100
5-6- مقایسه نتایج پژوهش ........................................................................................................ 101
پیوست ...................................................................................................................................... 102
منابع .......................................................................................................................................... 129
چکیده انگلیسی .......................................................................................................................... 135
منبع:
منابع فارسی:
آذر ع و مومنی م. 1380. آمار و کاربردآن درمدیریت. جلد دوم. تهران : انتشارات سمت، چاپ پنجم. 304 صفحه. احمدیان ح . 1380. دولت الکترونیکی:راهی با برنامه یا بی برنامه . سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران.
[online] : http://www. mpo-mz. ir
احمدی قوچان عتیق ر، احمدی قوچان عتیق م . 0 139 . دولت الکترونیکی . ماهنامه تجارت الکترونیک و رایانه، شماره 62 : 62 – 43.
اقدسی م، هادی زاده م . 1383 . چهارچوبی برای پیاده سازی دولت الکترونیک . مجله تحویل اداری ،دوره هفتم، شماره 43 : 59-21.
ایران نژاد پاریزی م . 1378. روش های تحقیق در علوم اجتماعی . تهران : نشر مدیران، چاپ دوم. 320صفحه.
باطنی ا، یزدان شناس م. 1385. نگاهی به فرآیند شکل گیری دولت الکترونیک و چالشهای فراروی آن . مجله فقه و حقوق، شماره 9 :94-59.
- برادران شرکاء ح. ر. 1378. نقش دولت در جهان در حال تحول . تهران: انتشارات موسسه مطالعات و پژوه های بازرگانی، 456 صفحه.
جلالی ع. 1384. درباره چگونگی پیادهسازی دولت الکترونیکی. سایت آنالیز فناوری اطلاعات و ارتباطات.
[ online ]: http://itanalyze. com/news/2005/05/02/687. php
حافظ نیا م ر. 1382 . مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی . چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت، 344 صفحه.
خاکی غ ر. 1381. راهبرد مجازی ساخت دولت:مهمترین چالش پیش روی نظام اداری در برنامه چهارم توسعه. مجله مدیریت وتوسعه ،شماره 58:
خرائی م، اردبیلی م، نجفی ع . 1374 . گزارش پانزدهمین کنگره حقوق جزا . مجله تحقیقات حقوقی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.
رضایی ح ر، داوری ع . 1383. دولت الکترونیک. ماهنامه تدبیر، شماره 146: 17 – 22.
ریاحی ح. ر. 1382. دولت الکترونیکی؛ هدف یا بهانه. ماهنامه تکفا، شماره8 :91-52.
[online] http://www. irannsr. org/services/magzin_takfa
روزنامه آفتاب یزد. 1388. شماره : 2833 به تاریخ 03/11/88، ص 5 (اقتصادی).
سایت مخابرات استان اردبیل. 1391.
http://www. ardabiltelecom. ir/HomePage. aspx?TabID=3754&Site=ArdabilPortal&Lang=fa-IR
سپهری م. ر. 1381. نقش فناوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری شغلی . مجله کار وجامعه، شماره 43: 4 - 13 .
سرداری ا. 1388. فرآیند شکل گیری دولت الکترونیکی و راهبردهای آینده نگاری در ایران . چشم انداز مدیریت، شماره 30 : 200-181.
سکاون ا . 1381. روش های تحقیق در مدیریت. ترجمه صائبی م و شیرازی م، تهران :انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ سوم. 532صفحه.
سیف ع. ا. 1380. روش های اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی . انتشارات دوران،چاپ ششم. 265 صفحه.
شاه منصوری ا . 1384. آثار و چالش های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه اشتغال. مجله پژوهشگر،. شماره 2: 8 – 22.
شفازند م. ح. 1387. دولت الکترونیک. جزوه درس دولت الکترونیک،دانشگاه شهید بهشتی.
شمس ع. ح. 1386. نظری بر پیامدهای دولت الکترونیک با نگرش مدیریتی- حقوقی. انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،چاپ اول، 194 صفحه.
صفری ح . 1386. اندازه گیری بلوغ دولت الکترونیک دروزارت بازرگانی ایران-رویکرد فازی . نشریه دانش مدیریت، شماره77: 61-80 .
علی احمدی ع، شمس عراقی ش . 1382. فن آوری اطلاعات و کاربردهای آن . تهران: انتشارات تولید دانش، چاپ دوم. 208 صفحه.
غلامزاده م. ر . 1380. بررسی اثرات فن آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مجتمع آموزش عالی آزاد قم دانشگاه تهران.
فقیهی ح، یعقوبی ن . 1383. دولت الکترونیک ؛انتخاب یا اجبار. قم:مجتمع آموزش عالی قم،مجله فرهنگ مدیریت، شماره5 :44-29.
فیضی ک، مقدسی ع ر. 1384. دولت الکترونیک، باز آفرینی دولت در عصر اطلاعات. تهران : انتشارات ترمه ،192صفحه.
قربانی ص، علیلو ر. 1390. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت دولت الکترونیکی. ماهنامه تجارت الکترونیک و رایانه، شماره 62: 44 – 46.
قلی پور ، توفیقی رخی غ. ر. 1388. بررسی موانع ایجاد دولت الکترونیک در ایران با تمرکز بر مشکلات مربوط به تبادلات پولی و مالی از طریق شبکه مالی در کشور. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، نیمه دوم 1388.
قهرمانی گ . 1382. بررسی موانع ایجاد و گسترش دولت الکترونیکی در ایران . پایانامه کارشناسی ارشد،دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه تهران.
متانی م. 1386. مبانی روش تحقیق در مدیریت. قائمشهر: مهرالنبی، 256 صفحه.
محمودی منش م. ر و منوچهری . 1385. مروری بر مفاهیم دولت الکترونیکی.
[online] : http://itanalyze. com/news
مسرور ر . 1387. تبیین چالشهای فراروی وضع موجود دولت الکترونیک در کیش با رویکرد بهبود. کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.
مقدسی ع . 1383. موانع و راهکارهای شکل گیری دولت الکترونیکی در ایران . فصلنامه مدیریت وتوسعه، شماره 22: 68- 43.
مقیمی م، نامداری ن . 1384. بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات وباز آفرینی دولت . فرهنگ مدیریت،شماره9: 157-115.
میرزاده م . 1387. موانع استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران . پژوهشهای مدیریت، شماره 2: 185-204.
نقدی فرد هاشمیان م . 1382. مفاهیم دولت اکترونیکی. مجله تکفا، شماره های 7 و 8، مرداد و شهریور.
نقشینه و . 1386. موانع شکلگیرى دولت الکترونیکى . روزنامه ایران، یکشنبه 30 اردیبهشت، سال سیزدهم، شماره 16: 42-36.
ویکیپدیا. 2012. ص 1. [ online ]: http://fa. wikipedia. or
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات . 1381. معرفی طرح تکفا : طرح توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات .
هیوز آ. (1383). مدیریت دولتی نوین . ترجمه الوانی م ، دانایی فرد ح تهران : انتشارات گلشن، چاپ سوم. 320 صفحه.
همتی م، سید نقوی ع . (1388). دولت الکترونیک و ویژگیهای ساختار سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران. فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 8 : 133- 151.
یعقوبی م. 1386. دولت الکترونیک رویکرد مدیریتی. تهران: نشر افکار، 300 صفحه.
منابع انگلیسی:
Akesson M & Skalen E. 2008. E-government and service orientation: gaps between theory and practice . Internation Journal of Public sector Management، Vol 20. No . 1. Pp:74-92.
Backus M . 2001. E-governance in Developing Countries . IICD Research Brief Issue1.
Bretschneider S . 2003. Information Technology, E-Government, and Institutional Change. Public Administration Review, vol. 63. No:6.
Burke E. 2000. Digital Government: The Next Step to Reengineering the Federal Government. Roadmap for E-government in the Developing World. April 19.
Bridges. 2001. Comparison of E-Readiness Assessment Models. Bridges. Org.
Burn J & Robins G . 2003. Moving Toward E-Government: A Case of
Organizational Management . Logistics Information Management، vol. 16 No 1
Chen H. 2002. Special Issue in Digital Government: Technology and Practices. Decision Support Systems Journal, vol. 34,Pp 223-227.
Cain p. 1996. Making the Transition to the Electronic Age. information for Development, vol. 7. Issue4.
Criado JI & Ramilo NC. 2003. E-Government in Practice. The Internation Journal of Public Sector Management, vol. 16، No. 3
Dahlberg L. 2001. Domocracy via cyberspace: mapping the rhetoric’s and
practices of Three prominent camps. New media and society.
DPEPA & ASPA . 2002. Benchmarking E-Government : A Global Perspective. Available at: http://www. unpan. org
Ferguson, M1999 . Development in Electronic Government The British council.
Ebrahim Z & Irani Z . 2005. E-government adoption: architecture and barriers. Business Process Management Journal , Vol. 11 Iss. 5 Pp: 589 -611.
Edmiston K D. 2003. State and locaaal E-Government: Prospects and challenges. American review of public Administration, vol. 33, No. 1. Ghasemzadeh F & Safari H . 2003. Transition to Electronic Government: A Plan for Iran. Management Khowledge, Vol. 14, Iss. 55,Pp:252-278.
Gilbert D, Balestrini P, Littleboy D. 2004. Barriers and benefits in the adoption of E-government. International Journal of Public Secto Management،vol. 17،Iss. 4،Pp:286-301.
Gronlund A. 2002 . Electronic Government: design, Application and management. idea group publishing.
Gronlund A. 2002. Electronic Government: Design , Application and Management. Idea Group publishing
Grove A . 2003. Only the Paranold Survive. Doubleday
Hazlett SA & Hill F. 2003. E-government: therealities of using IT to transform the public sector. Managing Service Qualit، Vol. 13، Issue. 6، Pp:445-452.
Heeks R . 2002. E-Government in Africa: promise and practice. working paper, No. 13, is dpm, university of Manchester, Manchester.
Jain A. 2004. Using the Lens of Max Weber's Theory of Bureaucracy to Examine E- Government Research, hicss, Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'04) . 2004. Track 5 , vol. 5: Pp. 50127c.
Kakabadse A. 2003. Reinventing the Democratic Government Project Through
Information Technology. Public Administration Review, Vol. 63, No. 1.
Kelly C. 2003. Electronic Government Strategies. Meta Group، Advisory Service.
Knol WH & Stroeken JH . 2001. The diffusion and Adoption of information Technoligy in small and medium – size enterprises Though it Scenarios. Technology Analysis and Strategic Managament Journal, Vol. 13 No. 2.
Layne K& Lee J. 2001. Developing Fully Functional: A Four Stage Mode . Government Information Quarterly,Vol. 18, Iss. 2,Pp:122-136
Lam W. 2005. Barriers to e-government integration. Journal of Enterprise Information Management، Vol. 18 Iss. 5 Pp:5-11
Margetts H ،Eynon . 2008. Organisational Culture as a Barrier to e-Government.
Meng X , Wang Y , Zhang W and Meng J . Automatic Discovery of Data Resources in the E-Government Grid. Wseas Transactionson Computers, Issue 3, Vol. 8, March 2009
Moon M J. 2002. The Evolution of E- Government Among Municipalities: Rhetoric or Reality?. Public Administration Review Journal, Vol. 62, No. 2. Pp: 424-433.
Murnane L. 2002 . Digital Government: Digital Tools for the Electronic Dissemination of Government Information. Knowledge Network Unlimited, Vol. 10, Issue 2
Norris DF&Kraemer KL. 2000. Mainframe and PC computing in American Cities: Myths and Reliabilities. Pablik Administration Review Journal،Vol. 56، Pp:568-576.
OECD . 2003. The case of E-Government: Experts from the OECD Report The E-Government imperative. OECD Journal on Budgeting , Vol. 3,Issue. 1,Pp: 62-96.
Okot-Uma R Caffrey L. 2000. Trusted Services and Public Key Infrastructure. Commonwealth Secretariat, London.
Oneill J . 2000. e-Government. New York State Archives , January 29.
Posch R. 2002. The Austrian approach to e-government. Secure Information Technology Center Austria Inffeldgasse . 2002. 16a, A-8010 Gra Available by : http://europa. eu. int/idabc/en/document/968/3
Rodney HG, Lee CH, Kean CS and Mok VH. 2008 . Automatic Power Meter Reading and Distribution Control using ICT and GSM Networks. 1st International Conference of the IET Brunei Darussalam Network, 26-27 May 2008
Schwester R W. 2009. Examining the Barriers to e-Government Adoption. Electronic Journal of e-Government، Vol 7. Issue 1 Pp: 113 – 122.
Taylor DW. 2000. Facts Myths and Monsters: Understanding the Principles of Good Governance. The international Journal of Public Sector Management Journal، Vol. 13, No 2.
Tat -Kei -Ho . 2002. Rainventing Local Government and the E- Government Initiative. Public Administration Review Journal, Vol. 62, No. 4.
United Nation . 2008. . E-Government survey: from E-government to connected E- governance. Department of Economic & Social Affairs. United nation publication, New YORK.
West DM . 2004. E-Government and the Transformation of Service Delivery and Citizen Attitudes. Public Administration Review, vol. 62, No. 4.
West D M . 2000. Assessing e-Government: The Internet, Democracy and Service Delivery by State and Federal Governments. Brown University Report. 2000. Issue 5
Whitson TL & Davis L. 2001. Best Practices in E- Government. Government Information Quarterly, 18.
World Bank. 2003. ADefinition of E-government. World Bank's eGovernment Website Available by: http://www1.worldbank.org/publicsector/egov/definition.htm.