پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل

word 2 MB 31260 144
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی

    رشته بازاریابی 

    چکیده

    توسعه تکنولوژی یکی از مهمترین ویژگی های عصر جدید است. دولت الکترونیک به معنی پذیرش تکنولوژی ها توسط دولت به منظور افزایش کارایی و بهره وری خدمات عمومی می باشد و شناسایی موانع یکی از پیش زمینه های مهم پیاده سازی موفق دولت الکترونیک است. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل می باشد. که این موضوع  به مدیران کمک خواهد کرد که به موانع استقرار دولت الکترونیک آگاهی یابند و در جهت رفع محدویت ها و موانع  مربوط اقدام نمایند. در همین خصوص به 6 گروه موانع مدیریتی، سازمانی، فنی، انسانی، مالی و محیطی با 29 شاخص فرعی اشاره می کند که براساس آن 6 فرضیه طراحی شده است. تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی و پیمایشی است در این تحقیق از بین کل کاربران کامپیوتردر شرکت گاز استان اردبیل، با روش نمونه گیری کوکران 193نفربه عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که پایایی آن با به کار گیری روش آلفای کرونباخ ونرم افزار spss،932/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق از دو روش آزمون تی استیودنت (برای آزمون فرضیه ها) و آزمون تحلیل واریانس فریدمن (برای رتبه بندی موانع) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر مشخص نمود که به جز عوامل فنی و مدیریتی، سایر عوامل به عنوان موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل مطرح می باشند، و عوامل محیطی به عنوان مهم ترین موانع شناخه شد. همچنین " سرعت پایین اینترنت"مهمترین مانع از بین شاخص های زیر مجموعه عوامل اصلی تعیین گردید.

     واژه های کلیدی: فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک، عوامل مدیریتی، عوامل سازمانی، عوامل انسانی، عوامل مالی، عوامل فنی، عوامل محیطی    

    فصل اول

    کلیات

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1- مقدمه

    ورود به قرن بیست و یکم و عصر اطلاعات با چالش ها و نگرانی های بسیار جدی همراه بوده است به طوری که هیچ یک از برنامه های توسعه ای طراحی شده و فناوری های نوین قرن بیستمی نتوانسته اند تاثیر قاطعی بر حل این مسائل و تبعات ناشی از بروز آن ها برجای گذارند (کلی[1]، 2003). اما به نظر بسیاری از صاحب نظران، محققین، مدیران و دولت مردان،  انقلاب فناوری اطلاعاتی می تواند نقش اساسی در مواجهه با این چالش ها داشته باشد (مورنان[2]، 2002،ص12). یکی از مهمترین فرصت هایی که این فناوری پیش روی دولتمردان ومدیران قرار می دهد امکان مهندسی مجدد، معماری و افزایش قابلیت دسترسی، تقویت کارآمدی و پاسخگوتر ساختن دولت است که استفاده از آن در فرایند حکومت گری موجب پدیدار و پایدار شدن واقعیتی به نام دولت الکترونیکی[3] شده است که لازمه حکومت دولت ها در جوامع اطلاعاتی است (باکاس[4]،2001،ص5).  

    عوامل متعددی زمینه استقرار دولت الکترونیکی را فراهم می سازند و بخش دولتی را به سوی بر پایی آن سوق می دهند که عبارتند از:

    الف) رشد فناوری به ویژه فناوری اطلاعات و پهنای باند مخابراتی : فناوری اطلاعات نماد عصر حاضر است که با نرخی فزاینده و تصاعدی در حال رشد است و برتمامی پدیده ها از جمله دولت و موسسات دولتی تاثیرات شگرفی بر جای گذاشته و خواهد گذاشت (نقدی فردهاشمیان،1382).

    ب) افزایش سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات و تطبیق آن با نیازها و شرایط خویش: بنگاه های اقتصادی  سرمایه گذاری کلانی را در زمینه فناوری اطلاعات انجام داده اند و بخش دولتی نیز در پاسخگویی به شرایط کنونی و کم کردن شکاف بین بخش خصوصی و دولتی ناگزیر از سرمایه گذاری در این زمینه است.   

    ج) رشد استفاده از اینترنت و عادت کردن مردم به استفاده از آن: اینترنت یکی از پدیده های منحصر به فرد قرن بیستم است که ضمن تاثیر گذاری بسیار بر زندگی مردم مزایای بی شماری نیز بر آن مترتب بوده که استفاده روز افزون و عمومیت یافتن از آن را موجب شده است (بورکه[5]،2000).

    د) تغییر انتظارات شهروندان و بنگاه های اقتصادی و بالا رفتن سطح توقعات آن­ها : انتظارات افراد در مورد خدمات و محصولات و نحوه و کیفیت ارائه آن به طور روز افزون در حال تغییر است و دولت ها نیز باید پاسخگوی این نیاز ها وانتظارات باشند (کلی، 2003).

    ه) جهانی شدن :جهانی شدن دولت­ها را وادار می­سازد تا به منظور فروش کالا­ها و خدمات و همچنین صدور فرهنگ و شناساندن خویش به سایر فرهنگ ها و تمدن ها به تاسیس دولت الکترونیکی اقدام کنند (باکاس، 2001، ص5).

    مطالعات صورت گرفته در مورد برنامه های فناوری اطلاعات و اتباطات کشورهای مختلف بیانگر آن است که کشورهایی همچون ایلات متحده آمریکا، انگلستان، هنلد، چین، سنگاپور و حتی نامیبیا و نپال نیز بهره گیری از دولت الکترونیکی را به  طور جدی در دستور کار خود قرار داده اند و در تلاش هستند با سرعتی فزاینده تحولات عظیمی را در نحوه ارایه خدمات  عمومی رقم بزنند (بورکه ،2000).  اما این                       دولت ها برای رسیدن به اهداف نهایی وایده آل خود راهی دراز در پیش رو دارند.   

     

    1-2- بیان مسأله

    با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه بخش ها و سازمان ها و مشاهده آن در اکثر فعالیت ها تحولات عظیمی در روش اجرایی کارها شده است.  فناوری اطلاعات با دگرگونی روش اجرای کارها آن ها را به صورت الکترونیکی تبدیل کرده است.  فناوری اطلاعات روش انجام کار را که به شکل کاغذی و سنتی بود به صورت دیجیتال و الکترونیکی تبدیل کرده و این تغییر موجب کوتاهی زمان دسترسی به اطلاعات و نحوه تغییر مبادلات پولی و اطلاعاتی گشته است.  حوزه دولت الکترونیک به عنوان یکی از حوزه های زیر مجموعه فناوری اطلاعات، امروزه این امکان را برای دولت ها بوجود آورده است تا با استفاده از فناوری های نوین اطلاع رسانی، اطلاعات و خدمات مورد نیاز جامعه را به سادگی، به سرعت و به شیوه ای کارآمد در حداقل زمان و  با کمترین هزینه ارائه نمایند (قربانی و علیلو،1390، ص 44-46).

    امروزه ظهور فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، فرصت های گسترده ای جهت رشد و توسعه در کشورها فراهم نموده است.  بگونه ای که کشورها ناگزیر هستند جهت پایدار ماندن در دنیای کنونی از             آن ها استفاده نمایند.  هم اکنون دادوستد و تجارت بیشترین بهره را از وجود و توسعه چنین فناوری­هایی می برند اما دولت ها نیز در بسیاری از جنبه ها از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی استفاده نموده اند و نتایج مثبت و مناسبی عایدشان شده است.  دولت ها در نظر دارند که از پتانسیل های موجود در بکارگیری این گونه فناوری ها استفاده نمایند تا ابعاد جدیدی را در پیش برد  و ارتقاء اقتصادی و اجتماعی به ارمغان آورند. همان گونه که فناوری های نوین هم اکنون توانسته اند تغییر چشم گیری در نحوه عملکرد و فرآیندهای کاری بخش تجاری ایجاد نمایند، بکارگیری آن ها در دولت نیز می تواند بسیار مفید واقع شود.  با توجه به اینکه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی مزایای بسیاری مانند صرفه جویی در وقت، راحتی برقراری ارتباط و تعامل و صرفه جویی در هزینه به ارمغان می آورند، استفاده از آن ها در بخشی از فعالیت ها، انتظاراتی را به دنبال خواهد داشت، به طوری که توقعات در نحوه انجام فعالیت ها و برقراری تعاملات بالا می رود و افراد مایلند که در دیگر فعالیت هایشان نیز جهت رسیدن به مطلوبیت بیشتر، از آن ها استفاده نمایند.  بدین منظور دولت ها باید در شکل دهی ساختارشان و نحوه انجام فعالیت ها و تعاملات؛ مهندسی مجدد نمایند، به صورتیکه از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده کنند و فرآیندهای کاری خود را بهبود بخشند تا نحوه ارائه خدمات به مخاطبین ارتقاء یابد و نیازهای آن ها برآورده گردد.  دولت الکترونیکی نیز یکی از اصطلاحاتی است که نتیجه کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در دولت است.  دولت الکترونیکی به مفهوم استفاده از پتانسیل های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در شکل دهی ساختار و فرآیندهای کاری دولت در تمام سطوح است تا عملکرد دولت و حکومت بهبود یابد و خدمات بهتری به مخاطبین ارائه گردد (احمدیان، 1380).

    دوره ای از زمان را که در آن به سر می بریم « دوران الکترونیکی شدن همه چیز  » نامیده شده است.  زیرا که در این دوران پدیده های الکترونیکی بسیاری را با خود به همراه داشته است (گرو[6]،2003).  که ازجمله آنها می توان به تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، تدارکات الکترونیکی، شهروندی الکترونیکی و در نهایت دولت الکترونیکی و در مجموع زندگی الکترونیکی اشاره کرد. 

    دولت الکترونیکی ترکیبی از فناوری اطلاعات و شبکه اطلاع  رسانی وب است که هدف آن ارایه مستقیم خدمات به شهروندان، بخش های تجاری و کارکنان و سایر بخش های دولتی است.  این پدیده با شروع انقلاب  دیجیتالی بروزکرد(اکوت اوما و کافری[7]،2000) .  در آن هنگام بسیاری از واحد و سازمان های دولتی طیف گسترده ای از منابع، انتشارات و بانک های اطلاعاتی خود را به عنوان خدمات واقعی دولتی در اختیار شهروندان قرار می دادند. این کارکرد باعث افزایش کارایی و اثربخشی سیستم های دولتی، نحوه خدمات رسانی به مردم و جلب رضایت عمومی درسطح وسیعی شد(وست[8]،2000).  با مطرح شدن فناوری اطلاعات در سطح جهانی و توسعه اینترنت، دولت الکترونیکی در میان مدیران، مسئولان، اندیشمندان و صاحبنظران گسترش بسیاری یافت. به دنبال آن بسیاری ازکشورها و سازمان های جهانی حرکت به سوی الکترونیکی کردن دولت و فعالیت های آن را آغاز کردند(لانیه و لی[9]،2001،ص122). 

    پیش بینی ها نشان می دهد که بسیاری ازکشورهای جهان خود را به این ابزار مهم و استراتژیک مجهز خواهند ساخت. رهبران و مدیران این کشورها دریافته اند که دولت هایی که نتوانند و یا نخواهند از این فرصت طلایی و استثنایی برای استقرار دولت الکترونیکی بهره گیری کنند، محکوم به ضعف و یا نابود شدن هستند. با توجه به مطالب مطرح شده فوق شکی وجود ندارد که این تغییرات و اقدامات منجر به نوع جدیدی از روابط میان کشورها و ملت ها و تبدیل آن از حالت سنتی به دیجیتال خواهد شد و در نتیجه ایران نیز باید با این تغییرات همگام،  همراه و همسان  شود. (از طرفی در راستای استقرا ر دولت الکترونیک موانع متعددی وجود دارد که  بایستی این موانع مورد کنکاش و تحلیل قرار گیرد تا با اجرای راهکارهای مناسب نسبت به رفع  موانع استقرار دولت الکترونیک اقدام نمود. ایران نیز از جمله کشورهایی است که درگیر این موانع می­باشد و  به دلیل حجم زیاد دولت در جمهوری اسلامی ایران و وجود مسائل و مشکلات مختلف در ارتباط با پیاده سازی دولت الکترونیکی مانند فقدان زیر ساخت های قانونی، نهادی، انسانی ومسایل مالی و ... پیاده سازی دولت الکترونیکی در ایران دشوار است. وهمین مساله است که لزوم توجه به آموزش و سرمایه گذاری دربخش تحقیق و توسعه و گسترش اجرای طرح های فناوری اطلاعات را بیش از بیش آشکار می سازد. در تحقیق حاضر موانع استقرار دولت الکترونیک بر اساس مطالعات اکتشافی کتابخانه ای، جستجوی اینترنتی در منابع داخلی و خارجی در قالب شش طبقه موانع مدیریتی، سازمانی، فنی، انسانی، مالی، محیطی و 29 عامل فرعی: عدم آگاهی مدیران از مسائل روز تکنولوژیکی، فقدان انگیزه و حمایت لازم برای مدیران، فقدان دستور العمل های شفاف سازمانی،  عدم تطابق سیستم ها با کاربران،  دشواری به روز شدن اطلاعات، فقدان دوره های آموزشی مرتبط برای کارکنان، مقاومت کارکنان در برابر تغییر ، کمبود بودجه جهت تجهیز سخت افزار و نرم افزار، کمبود تجهیزات و امکانات شبکه سازی، فقدان پهنای باند مناسب برای اینترنت، سرعت پایین اینترنت و ... دسته بندی شده ومورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.

     

     

    Review of e-government implementation barriers in National Gas company of Ardabil province

     

    Abstract

    The development of technology is one of the main characteristics of the modern era.  Electronic government means the acceptance of technologies by government for increasing of the public services efficiency.  The identifying of the obstacles is one of the important basic backgrounds for establishing the successful electronic government.  This issue helped the managers, knowing the obstacles of electronic government and taking some actions for solving the related limitations and problems.  In this field there are six groups of obstacles; managerial, organizational, technical, humanity, financial and environmental.  All of these are with 29 sub-criteria which are designed based on the 6 hypothesizes.  The present study is descriptive and survey-based research; the subjects of this study were the all computer users of Ardabil province Gas Company where by using KOKRAN sampling method, 193 participants were selected.  For data collection, the questionnaire was used as the instrument of the study in which by applying the Cronbach's Alpha Coefficient and the SPSS software, its consistency determined 0. 932.  For data analysis students' t-test (in hypothesis testing) and Freadman variance test analysis (in obstacles ranking) were used.  The results showed that, except the technical and managerial factors, the other factors are as obstacles of electronic government establishment in Gas Company of Ardabil province, whereas the environmental factor was identified as the main obstacle.  Also "low speed of the internet" determined as most important obstacles among the other sub-set criteria.

     

    Keywords: technology information, electronic government, managerial factors, humanity factors, financial factors, technical factors and environmental factors.       

     

  • فهرست:

    چکیده ........................................................................................................................................ 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه................................................................................................................................... 2

    1-2 بیان مسأله............................................................................................................................ 3

    1-3 اهمیت وضرورت موضوع...................................................................................................... 6

    1-4 اهداف تحقیق................................................................................................................. ................6

    1-4-1 اهداف آرمانی........................................................................................................ .....................6

    1-4-2 اهداف ویژه........................................................................................................... .....................7

    1-5 سؤالات تحقیق.......................................................................................................... ......................7

    1-5-1 سؤالات اصلی......................................................................................................... ....................7

    1-5-2 سؤالات فرعی........................................................................................................... ..................7

    1-6 فرضیه­های تحقیق............................................................................................................... ..7

    1-7 تعاریف مفهومی .................................................................................................................. 8

    1-7-1دولت الکترونیک............................................................................................................... 8

    1-7-2 عوامل مدیریتی................................................................................................................. 8

    1-7-3 عوامل سازمانی................................................................................................................. 8

    1-7-4 عوامل فنی ................................................................................................................... .............8

    1-7-5 عوامل انسانی .............................................................................................................. ..............9

    1-7-6 عوامل مالی.............................................................................................................. ..................9

    1-7-7 عوامل محیطی.......................................................................................................... ..................9

    1-8 تعاریف عملیاتی.............................................................................................................. ...............10

    1-9 قلمرو تحقیق..................................................................................................................... ...........10

    1-9-1 قلمرو موضوعی تحقیق................................................................................................ .............11

    1-9-2 قلمرو مکانی.................................................................................................................. ......... 11

    1-9-3 قلمرو زمانی.................................................................................................................. ...........11

    1-10چهارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق......................................................................... ................11

    فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده

    2-1مقدمه......................................................................................................... ........................13

    2-2 بخش اول: دولت............................................................................................................... 14

    2-2-1 تعریف دولت................................................................................................................. 14

     2-2-2 پیشینه تشکیل دولت...................................................................................................... 14

    2-3 بخش دوم: فناوری اطلاعات................................................................................................ 15

    2-3-1تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات................................................................................. 15

    2-3-2 پیشینه فناوری اطلاعات.................................................................................................. 15

    2-4 بخش سوم: دولت الکترونیک.............................................................................................. 15

    2-4-1 چگونگی شکل گیری دولت الکترونیک............................................................................ 15

    2-4-2 ماهیت دولت الکترونیک................................................................................................. 16

    2-4-3 تعریف دولت الکترونیک................................................................................................ 17

    2-4-4 ویژگی‌های دولت الکترونیک.......................................................................................... 18

    2-4-5سنخ شناسی خدمات دولت الکترونی................................................................................ 19

    2-4-6 کاربردهای دولت الکترونیک........................................................................................... 20

    2-4-7 ساختار دولت الکترونیک................................................................................................ 22

    2-4-8 دلایل گرایش به دولت الکترونیکی.................................................................................. 23

    2-4-9 مزایای دولت الکترونیکی................................................................................................ 27

    2-4-10 الگوهای پیاده سازی مرحله ای دولت الکترونیک............................................................ 29

    2-4-11 مدل های دولت الکترونیک............................................................................................. 43

    2-4-12 مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی......................................................................................    45

    2-4-13 زیرساختها و ملزومات پیاده سازی دولت الکترونیک.............................................................    46

    2-4-14مقایسه دولت سنتی یا دولت بوروکراتیک با دولت الکترونیکی......................................... 49

    2-4-15 مراحل تکامل دولت الکترونیک.................................................................................... 50

    2-4 -16 اثرات ناشی از عدم ایجاد دولت الکترونیک.................................................................. 51

    2-4-17 موانع دولت الکترونیک........ ........................................................................................................     51

    2-4-18 شاخص های دولت الکترونیک..............................................................................................  58

    2-4-19- دولت الکترونیک و کشور  ایران................................................................................. 59

    2-4-20- شاخص دولت الکترونیک در ایران............................................................................. 62

    2-21- پیشینه تحقیقات انجام شده......................................................................................................   65

    2- 22- جمع بندی مبانی نظری........................................................................................ .........67

    فصل سوم : مواد و روش ها

    3-1- مقدمه ................................................................................................................................69

    3-2-روش تحقیق ................................................................................................................................69

    3-3- جامعه و نمونه آماری........................................................................................................ 70

    3-4- نمونه آماری وروش نمونه گیری........................................................................................ 70

    3-5- ابزار گردآوری اطلاعات .............................................................................................................71

    3-6- نحوه­ی تدوین پرسشنامه ................................................................................................................71

    3-7 -روایی پرسشنامه.............................................................................................................................        72

    3-8- پایایی................................................................................................................................. 73

    3-9 -روش های آماری................................................................................................................. 79

    3-10- روش تجزیه و تحلیل داده­ها....................................................................................................  74

    فصل چهارم: نتایج

    4-1- مقدمه.............................................................................................................................. 75

    4-2- یافته های توصیفی............................................................................................................ 75       

    4-2-2- متغیرجنسیت............................................................................................................... 76

    4-2-1- متغیرسن..................................................................................................................... 76

    4-2-3- متغیر سطح تحصیلات ................................................................................................. 77

    4-2-4- متغیر سابقه کار ........................................................................................................... 77       

    4-3- آزمون کولموگروف و سمیرنوف........................................................................................ 78

    4-4- یافته های استنباطی............................................................................................................ 78

    4-4-1-تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون تک نمونه ای............................................................. 78

    4-4-2- آزمون فریدمن.............................................................................................................. 82

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه............................................................................................................................... 90

    5-2- بحث و نتیجه گیری آمار توصیفی تحقیق............................................................................. 90

    5-3- بحث و نتیجه گیری آمار استنباطی تحقیق.......................................................................... 90

    5-3-1- موانع (عوامل) محیطی................................................................................................... 93

    5-3-2- موانع (عوامل) مالی......................................................................................................... 94

    5-3-3- موانع(عوامل) انسانی....................................................................................................... 94

    5-3-4- موانع(عوامل) سازمانی..................................................................................................... 95

    5-4- پیشنهادات پژوهشی........................................................................................................... 100

    5-5- محدودیت ها.................................................................................................................... 100

    5-6- مقایسه نتایج پژوهش ........................................................................................................ 101

    پیوست ...................................................................................................................................... 102

    منابع .......................................................................................................................................... 129

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................................... 135

     

     

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر ع و  مومنی م. 1380. آمار و کاربردآن درمدیریت. جلد دوم.  تهران : انتشارات سمت، چاپ پنجم. 304 صفحه.  احمدیان ح . 1380. دولت الکترونیکی:راهی با برنامه یا بی برنامه .  سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران.

    [online] : http://www. mpo-mz. ir

    احمدی قوچان عتیق  ر،  احمدی قوچان عتیق م . 0 139 .  دولت الکترونیکی .   ماهنامه تجارت الکترونیک و رایانه، شماره 62 : 62 – 43.

    اقدسی م، هادی زاده م .  1383 .  چهارچوبی برای پیاده سازی دولت الکترونیک .  مجله تحویل اداری ،دوره هفتم، شماره 43 : 59-21.

    ایران نژاد پاریزی م .  1378.  روش های تحقیق در علوم اجتماعی .  تهران : نشر مدیران، چاپ دوم.  320صفحه.

    باطنی ا، یزدان شناس م.  1385.  نگاهی به فرآیند شکل گیری دولت الکترونیک و چالشهای فراروی آن .  مجله فقه و حقوق، شماره 9 :94-59.

    - برادران شرکاء ح. ر.  1378.  نقش دولت در جهان در حال تحول . تهران: انتشارات موسسه مطالعات و پژوه های بازرگانی، 456 صفحه.

    جلالی ع.  1384.  درباره چگونگی پیاده‌سازی دولت الکترونیکی.  سایت آنالیز فناوری اطلاعات و ارتباطات.

    [ online ]: http://itanalyze. com/news/2005/05/02/687. php

    حافظ نیا  م ر.  1382 .  مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی . چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت، 344 صفحه.

    خاکی  غ ر.  1381.  راهبرد مجازی ساخت دولت:مهمترین چالش پیش روی نظام اداری در برنامه چهارم توسعه.  مجله مدیریت وتوسعه ،شماره 58:

    خرائی م، اردبیلی م، نجفی ع . 1374 . گزارش پانزدهمین کنگره حقوق جزا .  مجله تحقیقات حقوقی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.

    رضایی ح  ر، داوری ع .  1383.  دولت الکترونیک.  ماهنامه تدبیر، شماره 146: 17 – 22.

    ریاحی ح. ر. 1382.  دولت الکترونیکی؛ هدف یا بهانه.  ماهنامه تکفا، شماره8 :91-52.

    [online] http://www. irannsr. org/services/magzin_takfa

    روزنامه آفتاب یزد.  1388.  شماره : 2833 به تاریخ 03/11/88، ص 5 (اقتصادی).

    سایت مخابرات استان اردبیل. 1391.

    http://www. ardabiltelecom. ir/HomePage.                                                                aspx?TabID=3754&Site=ArdabilPortal&Lang=fa-IR

    سپهری م. ر. 1381.  نقش فناوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری شغلی .  مجله کار وجامعه، شماره 43: 4 - 13 .

    سرداری ا.  1388.  فرآیند شکل گیری دولت الکترونیکی و راهبردهای آینده نگاری در ایران .  چشم انداز مدیریت، شماره 30 : 200-181.

     سکاون ا . 1381.  روش های تحقیق در مدیریت.  ترجمه صائبی م و شیرازی م، تهران :انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی، چاپ سوم. 532صفحه.

    سیف  ع. ا. 1380.  روش های اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی .  انتشارات دوران،چاپ ششم. 265 صفحه.

    شاه منصوری ا . 1384.  آثار و چالش های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه اشتغال.  مجله پژوهشگر،.  شماره 2: 8 – 22.

    شفازند م. ح. 1387.  دولت الکترونیک.  جزوه درس دولت الکترونیک،دانشگاه شهید بهشتی.  

    شمس ع. ح.  1386.  نظری بر پیامدهای دولت الکترونیک با نگرش مدیریتی- حقوقی.  انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،چاپ اول، 194 صفحه.

    صفری ح . 1386.  اندازه گیری بلوغ دولت الکترونیک دروزارت بازرگانی ایران-رویکرد فازی .  نشریه دانش مدیریت، شماره77: 61-80 . 

    علی احمدی  ع، شمس عراقی ش . 1382.  فن آوری اطلاعات و کاربردهای آن . تهران: انتشارات تولید دانش، چاپ دوم.  208 صفحه. 

    غلامزاده م. ر . 1380.  بررسی اثرات  فن آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی .  پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مجتمع آموزش عالی آزاد قم دانشگاه تهران.

    فقیهی ح، یعقوبی ن . 1383.   دولت الکترونیک ؛انتخاب یا اجبار.  قم:مجتمع آموزش عالی قم،مجله فرهنگ مدیریت، شماره5 :44-29.

    فیضی ک، مقدسی ع ر. 1384. دولت الکترونیک، باز آفرینی دولت در عصر اطلاعات. تهران : انتشارات ترمه ،192صفحه.  

    قربانی ص، علیلو ر. 1390.  نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت دولت الکترونیکی.  ماهنامه تجارت الکترونیک و رایانه، شماره 62: 44 – 46.

    قلی پور ، توفیقی رخی غ. ر.  1388.  بررسی موانع ایجاد دولت الکترونیک در ایران با تمرکز بر مشکلات مربوط به تبادلات پولی و مالی از طریق شبکه مالی در کشور.  پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، نیمه دوم 1388. 

    قهرمانی گ . 1382.  بررسی موانع ایجاد و گسترش دولت الکترونیکی در ایران .  پایانامه کارشناسی ارشد،دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه تهران.

    متانی م.  1386.  مبانی روش تحقیق در مدیریت.  قائمشهر: مهرالنبی، 256 صفحه.

    محمودی منش م. ر و منوچهری  . 1385.  مروری بر مفاهیم دولت الکترونیکی.

    [online] : http://itanalyze. com/news

    مسرور ر . 1387.  تبیین چالشهای فراروی وضع موجود دولت الکترونیک در کیش با رویکرد بهبود.  کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.

    مقدسی ع .  1383. موانع و راهکارهای شکل گیری دولت الکترونیکی در ایران .  فصلنامه مدیریت وتوسعه، شماره 22: 68- 43.

    مقیمی م، نامداری ن . 1384.  بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات وباز آفرینی دولت . فرهنگ مدیریت،شماره9: 157-115.

    میرزاده م . 1387.  موانع استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران .  پژوهشهای مدیریت، شماره 2: 185-204.

    نقدی فرد هاشمیان م . 1382. مفاهیم دولت اکترونیکی. مجله تکفا، شماره های 7 و 8، مرداد و شهریور.  

    نقشینه و .  1386.  موانع شکل­گیرى دولت الکترونیکى . روزنامه ایران،‌ یکشنبه 30 اردیبهشت، سال سیزدهم، شماره 16: 42-36.

    ویکی­پدیا.  2012.  ص 1.  [ online ]: http://fa. wikipedia. or

    وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات . 1381. معرفی طرح تکفا : طرح توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات . 

    هیوز آ. (1383).  مدیریت دولتی نوین .  ترجمه الوانی م ، دانایی فرد ح تهران : انتشارات گلشن، چاپ سوم.           320 صفحه.

    همتی م، سید نقوی ع . (1388).  دولت الکترونیک و ویژگی­های ساختار سازمانی در شرکت ملی پخش فرآورده­های نفتی ایران.  فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 8 : 133- 151.

    یعقوبی  م. 1386. دولت الکترونیک رویکرد مدیریتی. تهران: نشر افکار، 300 صفحه.

    منابع انگلیسی:

     

     Akesson  M & Skalen E.  2008.  E-government and service orientation: gaps between theory and practice .  Internation Journal of Public sector Management، Vol 20.  No . 1.  Pp:74-92.

    Backus M . 2001.  E-governance in Developing Countries . IICD Research Brief Issue1.

    Bretschneider S . 2003.  Information Technology, E-Government, and Institutional Change.  Public Administration Review, vol. 63.  No:6.

    Burke E. 2000. Digital Government: The Next Step to Reengineering the Federal Government.  Roadmap for E-government in the Developing World.  April 19. 

    Bridges.  2001.  Comparison of E-Readiness Assessment Models.  Bridges.  Org.

     Burn J & Robins G . 2003.  Moving Toward E-Government: A Case of

    Organizational Management .  Logistics Information Management، vol.  16  No 1

    Chen H. 2002. Special Issue in Digital Government: Technology and Practices.  Decision Support Systems Journal, vol. 34,Pp 223-227.

    Cain p.  1996.  Making the Transition to the Electronic Age.  information for Development, vol. 7.  Issue4.

    Criado JI  & Ramilo  NC.  2003. E-Government in Practice.  The Internation Journal of Public Sector Management, vol.  16، No.  3

    Dahlberg  L. 2001. Domocracy via cyberspace: mapping the rhetoric’s and

    practices of Three prominent camps.  New media and society.                

    DPEPA & ASPA . 2002.  Benchmarking E-Government : A Global Perspective.  Available   at: http://www. unpan. org                                                                                                                                                                    

    Ferguson, M1999 . Development in Electronic Government The British council.           

    Ebrahim  Z & Irani Z . 2005.  E-government adoption: architecture and barriers.   Business  Process  Management Journal , Vol.  11  Iss.  5 Pp: 589 -611.

    Edmiston  K D.  2003.  State and locaaal E-Government: Prospects and challenges.  American review of public Administration, vol.  33, No. 1.                                                                  Ghasemzadeh F & Safari H . 2003.  Transition to Electronic Government: A Plan for Iran.  Management Khowledge, Vol. 14, Iss. 55,Pp:252-278.

    Gilbert  D, Balestrini P, Littleboy D. 2004.  Barriers and benefits in the adoption of E-government.  International Journal of Public Secto Management،vol. 17،Iss. 4،Pp:286-301.

    Gronlund  A. 2002 . Electronic Government: design, Application and management.  idea group publishing.

       Gronlund  A. 2002.   Electronic Government: Design , Application and Management.    Idea Group publishing

    Grove  A .  2003.  Only the Paranold Survive.  Doubleday

    Hazlett  SA & Hill F.  2003.  E-government: therealities of using IT to transform the public sector.  Managing Service Qualit، Vol.  13، Issue.  6، Pp:445-452.

    Heeks  R . 2002.  E-Government in Africa: promise and practice.  working paper, No.  13, is dpm, university of Manchester, Manchester.                                                                      

    Jain  A. 2004. Using the Lens of Max Weber's Theory of Bureaucracy to Examine E- Government Research, hicss, Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'04) . 2004.  Track 5 , vol.  5: Pp. 50127c.           

    Kakabadse A.  2003.  Reinventing the Democratic Government Project Through                                                                                           

    Information Technology.  Public Administration Review, Vol.  63, No.  1.

      Kelly  C.  2003.  Electronic Government Strategies.  Meta Group، Advisory Service.

    Knol  WH & Stroeken  JH .  2001.  The  diffusion  and Adoption  of information Technoligy in small and medium – size enterprises Though it Scenarios.  Technology Analysis and Strategic Managament Journal, Vol.  13 No. 2.                                                                  

    Layne K& Lee J. 2001. Developing Fully Functional: A Four Stage Mode .   Government Information Quarterly,Vol. 18, Iss. 2,Pp:122-136

    Lam W. 2005.  Barriers to e-government integration. Journal of Enterprise            Information Management، Vol.  18  Iss. 5 Pp:5-11

    Margetts  H ،Eynon . 2008. Organisational Culture as a Barrier to e-Government.

    Meng X , Wang Y , Zhang W and Meng J .  Automatic Discovery of Data Resources in the E-Government Grid. Wseas Transactionson Computers, Issue  3, Vol.  8, March 2009

    Moon  M J.  2002.  The Evolution of  E- Government Among Municipalities: Rhetoric or Reality?.  Public Administration Review  Journal, Vol.  62, No.  2. Pp: 424-433.

    Murnane  L.  2002 . Digital Government: Digital Tools for the Electronic Dissemination of     Government Information.  Knowledge Network Unlimited, Vol.  10, Issue 2                                 

    Norris DF&Kraemer  KL. 2000. Mainframe and PC computing in American Cities: Myths and Reliabilities.  Pablik  Administration Review Journal،Vol. 56، Pp:568-576.

    OECD . 2003.  The case of  E-Government: Experts from the OECD Report The E-Government imperative.  OECD Journal on Budgeting , Vol. 3,Issue. 1,Pp: 62-96.

    Okot-Uma  R  Caffrey  L. 2000.  Trusted Services and Public Key Infrastructure.  Commonwealth Secretariat, London.

    Oneill J . 2000. e-Government. New York State Archives , January 29.  

    Posch R. 2002.  The Austrian approach to e-government.  Secure Information Technology Center Austria Inffeldgasse . 2002. 16a, A-8010 Gra Available by : http://europa. eu. int/idabc/en/document/968/3

    Rodney HG, Lee CH, Kean CS and Mok VH.  2008 .  Automatic Power Meter Reading and Distribution Control using ICT and GSM Networks. 1st International Conference of  the IET Brunei Darussalam  Network,   26-27 May 2008

    Schwester  R W.  2009. Examining the Barriers to e-Government Adoption.  Electronic Journal of e-Government، Vol 7.  Issue 1 Pp: 113 – 122. 

    Taylor DW. 2000.  Facts Myths and Monsters: Understanding the Principles of Good Governance.  The international Journal of Public Sector Management Journal، Vol. 13, No  2.

    Tat -Kei -Ho .  2002.  Rainventing Local Government and the E- Government Initiative.  Public Administration Review Journal, Vol. 62, No.  4. 

       United Nation . 2008.  . E-Government survey: from E-government to connected E- governance.  Department of Economic & Social Affairs.  United nation publication, New YORK.

    West  DM . 2004.  E-Government and the Transformation of Service Delivery and Citizen Attitudes.  Public  Administration Review, vol.  62, No. 4.                                                                                  

    West  D M . 2000. Assessing e-Government: The Internet, Democracy and Service Delivery by State and Federal Governments.  Brown University Report. 2000.  Issue 5                                                                                                                  

    Whitson  TL & Davis  L. 2001.  Best Practices  in E- Government.   Government Information Quarterly, 18.

      World Bank. 2003. ADefinition of E-government. World Bank's eGovernment Website Available by: http://www1.worldbank.org/publicsector/egov/definition.htm.

     


موضوع پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , نمونه پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , جستجوی پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , فایل Word پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , دانلود پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , فایل PDF پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , مقاله در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , پروژه در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , پروژه درباره پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A. ) گرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتی چکیده: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر بکارگیری دولت الکترونیک بر ارتقاء پاسخگویی در ادارات دولتی شهرستان ملکان می باشد می باشد. برای این منظور یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی طراحی شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعه کنندگان ادارت دولتی شهرستان ملکان می باشد که در بازه زمانی انجام تحقیق به ادارات دولتی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مديريت فناوري اطلاعات گرايش تجارت الکترونيک بهمن 1390  چکيده:               يکي از مهمتري

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي گرايش تحول بهمن 1390 چکيده: از جمله مباحثي که در چند دهه اخير، کتب و مقالات زيادي را به خود اختصاص داده است ، پرداختن به موضوع فناوري اطلاعات

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان  1391 چکيده با ظهور پديده هايي نظير تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي که روش­هاي کار آمد در زمينه افزايش مع

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی چکیده با توسعه روز افزون تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها، مدیران بانک ها سعی بر افزایش خدمات نوین بانکداری دارند که متمایز بودن آن نسبت به خدمات سایر رقبا از امتیاز ویژه ای جهت جذب سپرده های مشتریان برخوردار است. هدف تحقیق حاضر بررسی اثرات بکارگیری ابزارهای بانکداری الکترونیک بر عملکرد مالی بانک مسکن می باشد. ...

پایان نامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته چکیده[1] فارسی تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمان ها و شرکت­های زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. شرکت های کوچک و متوسط نیز به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقاء شاخص های ...

پایان نامه­ ی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت بازرگانی(گرایش تحول) چکیده در بازار های رقابتی امروز که پیوسته در حال تغییر و تحول هستند، بقا و رشد شرکت های جدید به دلیل تأثیری که در زمینه اشتغال و رشد اقتصادی دارند از جمله عواملی هستند که اهمیت بسزایی دارند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی های شرکت و صنعت بر بقای شرکت های تازه وارد در صنایع برق و الکترونیک استان ...

پایان نامه­ی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت بازرگانی(گرایش تحول چکیده در بازار های رقابتی امروز که پیوسته در حال تغییر و تحول هستند، بقا و رشد شرکت های جدید به دلیل تأثیری که در زمینه اشتغال و رشد اقتصادی دارند از جمله عواملی هستند که اهمیت بسزایی دارند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی های شرکت و صنعت بر بقای شرکت های تازه وارد در صنایع برق و الکترونیک استان مازندران ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کیفیت فراگیر فصل اول مقدمه پیدایش دهکده جهانی که چندین دهه از عمر آن می گذرد، تحولات شگرفی را در امور مرتبط با مدیریت و ساماندهی سازمانها به وجود آورده که متاسفانه کشور ما نه تنها در ایجاد آن سهمی نداشته بلکه در استفاده از فرصت ها و دست آوردهای عظیم بوجود آمده نیز گامی موثر بر نداشته است. بهره گیری از راه حل های مبتنی بر فن ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده 1 فصل اول: کلیات تحقیق مقدمه 3 بیان مسأله 5 5 ضرورت واهمیت تحقیق 6 اهداف تحقیق 7 سوالات تحقیق 7 فرضیه های تحقیق 9 روش تحقیق 9 جامعه آماری 10 روش جمع آوری اطلاعات 10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 10 قلمرو تحقیق 10 چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق 11 تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها 14 فصل دوم: ادبیات تحقیق مقدمه 20 فناوری اطلاعات ...

ثبت سفارش