فهرست:
چکیده................................................................................................................................... 1
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1) مقدمه. 3
1-2)بیان مسأله. 4
1-3)اهمیت موضوع. 5
1-4)اهداف تحقیق.. 6
1-5)سؤال اصلی تحقیق.. 7
1-6)چهارچوب نظری تحقیق.. 7
1-7)مبانی تئوریک فرضیه ها 8
1-8)فرضیه های تحقیق.. 9
1-9)تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته. 10
1-10) قلمرو تحقیق..............................................................................................................................11
فصل دوم:ادبیات تحقیق
2-1)مقدمه. 13
بخش اول:بانکداری الکترونیکی
2-1-1) بانکداری الکترونیکی.. 15
2-1-2) انواع بانکداری الکترونیکی.. 15
2-1-3)خدمات بانکداری الکترونیکی... 16
2-1-4) سطوح بانکداری الکترونیکی.. 18
2-1-5 )زیرساخت های مورد نیاز تکنولوژی بانکداری الکترونیکی.. 19
2-1-6)مقایسه بانکداری الکترونیکی با بانکداری سنتی.. 22
2-1-7)بانکداری الکترونیکی در ایران.................................................................................. 23
بخش دوم :بانکداری موبایلی
2-2-1)مقدمه. 25
2-2-2)بانکداری موبایلی.. 26
2-2-3)استانداردهای و پروتکل های مورد استفاده در بانکداری موبایلی.. 26
2-2-4) خدمات ارائه شده در بانکداری موبایلی.. 28
2-2-5) فناوری موبایل.. 29
2-2-6 )روش های ارائه خدمات بانکداری موبایلی.. 30
2-2- 6-1) بانکداری SMS. 31
2-2-6-2) بانکداری WAP. 31
2-2-6-3 ) بانکداری موبایلی PDA.. 32
2-2- 6-4) بانکداری موبایلی با کیت ابزار – SIM... 32
2-2- 6-5 )بانکداری موبایلی با جاوا 32
2-2- 7) مزایای بانکداری موبایلی.. 33
2-2-8) معایب بانکداری موبایلی.. 34
2-2-9)چالشهای بانکداری موبایلی.. 35
2-2 -10 ) مدیریت امنیت اطلاعات ضرورت حیاتی بانکداری موبایلی.. 38
2-2- 11 ) حفاظت سه بعدی از اطلاعات سازمان. 39
2-2 -12 ) تمرکز بر امنیت... 39
2-2 -13 ) تأیید اعتبار مشتری در بانکداری موبایلی.. 40
2-2- 14 ) نظارت برتداوم ارائه خدمات... 40
2-2-15) قصد رفتاری در بانکداری موبایلی.. 40
2-2-16) سودمندی ادراک شده 41
2-2-17)سهولت استفاده ادراک شده 41
2-2-18) ریسک... 42
2-2-19) ریسک پذیری.. 42
2-2-20) منابع ریسک... 44
2-2- 21) ابعاد ریسک... 44
بخش سوم:مدل وپیشینه تحقیق
2-3-1) مدل پذیرش تکنولوژی(TAM) 49
2-3-2)پیشینه تحقیق.. 50
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه. 56
3-2) فرآیند اجرای تحقیق.. 56
3-3) روش تحقیق.. 57
3-3-1) طبقه بندی بر اساس ماهیت و هدف تحقیق.. 58
3-3-2)طبقه بندی بر اساس روش تحقیق.. 58
3-4) جامعه آماری پژوهش... 59
3-5) نمونه آماری پژوهش... 59
3-6) روش جمع آوری اطلاعات... 60
3-7)ابزار جمع آوری داده و اطلاعات... 60
3-8) روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.. 61
3-8-1)روایی پرسشنامه. 62
3-8-2)پایایی پرسشنامه. 62
3-9)روش تجزیه و تحلیل داده ها 63
فصل چهارم:روش تجزیه وتحلیل اطلاعات
4-1)مقدمه. 66
4-2) آمارتوصیفی.. 66
4-2-1) تحلیل جمعیت شناختی نمونه. 66
4-2-1-1) جنسیت... 67
4-2-1-2)سطح تحصیلات... 68
4-2-1-3) سن.. 69
4-2-1-4) وضعیت اشتغال. 70
4-2-2) تحلیل توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق.. 71
4-2-2-1) سودمندی درک شده 72
4-2-2-2) سهولت استفاده درک شده 73
4-2-2-3) ریسک کارایی.. 73
4-2-2-4) ریسک مالی.. 74
4-2-2-5) ریسک امنیتی.. 75
4-2-2-6) ریسک حریم خصوصی.. 76
4-2-2-7) قصد استفاده از بانکداری موبایلی.. 77
4-3)آزمون فرضیه های تحقیق.. 78
فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات تحقیق
5-1) مقدمه. 82
5-2) نتایج آمار توصیفی.. 82
5-2-1) توصیف متغیر سودمندی درک شده 82
5-2-2) توصیف متغیر سهولت استفاده درک شده 82
5-2-3) توصیف متغیر ریسک کارایی.. 82
5-2-4) توصیف متغیر ریسک مالی.. 83
5-2-5)توصیف متغیر ریسک امنیتی.. 83
5-2-6) توصیف متغیر ریسک حریم خصوصی.. 83
5-3)نتایج آمار استنباطی.. 82
5-4)پیشنهادات بر اساس سوال های تحقیق.. 85
5-5) محدودیت های تحقیق.. 87
5-6)پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 88
منابع و ماخذ. 90
منبع:
منابع فارسی
1) آذر، عادل، مؤمنی،منصور(1384) ،آمار و کاربردآن در مدیریت ،جلد دوم،چاپ هشتم ، تهران ،انتشارات سمت.
2) اسدی، وحید 1385 "افزایش اعتماد در محیط وب ،شناسایی عوامل ،الویت بندی و کاربردها " پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس 8-35
3) الهی، شعبان ،(1383)، "پرداخت موبایلی چالشهای آن در تجارت موبایلی"،اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات
4) ایمانی،س،(1388)،"عوامل مؤثر بر گرایش مشتریان در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی بانک ملی شهرستان اردبیل)" رساله کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
5) بخشعلی ،فهیمه،(1388) "بررسی تأثیرعوامل دموگرافیک و اعتماد مشتریان بانک بر پذیرش بانکداری الکترونیکی در شعب بانک ملی اراک" پایان نامه کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس
6) تاری،فتح الله،عربی،ابراهیم(1386)"بررسی کشورهای آمریکا،کانادا،تایلند ومالزی در زمینه فراهم آوردن زیر ساختهای فرهنگی،آموزشی و اقتصادی مورد نیاز بانکداری الکترونیکی"اولین کنفرانس بانکداری الکترونیک - تهران
7) حافظ نیا،محمدرضا،1385،"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"تهران ،سمت
9) حسنی، فرنود و سهیلا، سلطانی. (1387) مدیریت بانکداری الکترونیک.عصر فناوری اطلاعات شماره،38
10) حمدان،محمود،(1383)،"بررسی تأثیر کاربرد تجارت الکترونیک در رفتار مصرف کننده" پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس 8-73
11)خاکسار،سمانه،گیاهی،یاسمن،(1388) "بررسی عوامل اثرگذار بر اعتماد مشتریان به روش های پرداخت از طریق موبایل "، اولین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی.
12) خاکی،غلامرضا،(1382)،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب .
13) خاکی،غلامرضا،(1379)،روش تحقیق در مدیریت ،چاپ اول، تهران،مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد.
14)دلاور،علی،(1385)،روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،ناشرنشر ویرایش90
15) دهدشتی،شاهرخ،کوارویی،محمدمهدی،" عوامل مؤثر برپذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان " ، مجله پژوهش های مدیریت ،1388،شماره80،ص ص102-91
16) رحمتی،یلدا، (1388 ) "طراحی مدلی برای تبین عوامل تعیین کننده سرعت پذیرش بانکداری اینترنتی"رساله کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
17) سرمد،زهره،بازرگان،عباس،حجازی،الهه(1385)، روش های تحقیق در علوم رفتاری،چاپ دوازدهم، تهران، مؤسسه انتشارات آگاه
18)سکاران، اوما، (1385) "روش های تحقیق در مدیریت "، ترجمه محمد صایبی و محمود شیرازی، ناشر:مؤسسه عالی آموزش و پرورش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ،جلد دوم
19) سید جوادین، رضا،سقطچی،مریم،(1387) "بانکداری الکترونیک و سیر وتحول ان در ایران "، ماهنامه تدبیر، سال 81، شماره 170، صص 36- 30
20) فرجیان ،مرجان، (1385) " بررسی عوامل مرتبط با قصد استفاده مشتریان از بانکداری اینترنتی" رساله کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
21) فکورثقیه، امیر محمد، 1388، "بانکدار الکترونیک از تئوری تا عمل" ،تهران ،انتشارات ترانه.
22) فقیهی،مهدی،پوراسماعیل،حسن،1390"بررسی خدمات مالی همراه در کشور" مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
23) کهزادی،نوروز،عدالت،عشرت،دهقان " تجارت وبانکداری موبایلی در جهان و ایران "،سومین همایش ملی تجارت الکترونیک1384
24) گودرزی،آتوسا،زبیدی،حیدر(1387)" بررسی تأثیر گسترش بانکداری الکترونیکی برسودآوری بانک های تجاری" ، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال دهم،شماره 35 ،صص 141-111
25) مظلومی ،نادر،لطیفی،فریبا،آسایی،هیوا،(1386) ، "بررسی رابطه ریسک پذیری مدیران با عملکرد سازمانها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مطالعات مدیریت شماره 56،نشریه دانشکده علامه طباطبائی،75
26) میرزایی خلیل (1389)" طرح و پایان نامه نویسی" انتشارات جامعه شناسان ،چاپ اول
27)ماهنامه بانک ملی ایران،شماره 38،بهمن 91، مدیریت بازار بانکداری سیارص 3
28)ماهنامه بانک ملی ایران ، شماره 147،آذر 1387،امنیت اطلاعات در بانکداری الکترونیک ص 18
29) وزارت بازرگانی.(1384).انتقال الکترونیکی وجوه بانکداری الکترونیکی تهران،معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی
منابع انگلیسی
1) Aldas-Manzano, J., Lassala-Navarre, C., Ruiz-Mafe, C. & Sanz-Blas, S.(2009). The role of consumer innovativeness and perceived risk in online banking usage. International Journal of bank Maketing, 27(1),53-75.
2) Amin , H . H . (2008) " factors affecting the intentions of customers in Malaysia to use Mobile phone credit cards" ,Management Research News , Vol .31. No. 7.2008, 493-503.
3 ) Belanger France,Janin S .Hiller ,WandaJ .smith(2002) , " Trust worthiness in electronic commerce: the role of privacy , security,and site attributes" ,Journal of Strategic Information Systems Vol.11, 245-270.
4) Carolina Lopez – Nicolasa , Francisco Jose Molina – Castillob, (2008)" Customer Knowledge Managemen t and E-Commerce : The role of Customer perceived risk" , International Journal of Information Management 28,102-113.
5)Celik .H ,( 2008 ) " what determines Turkish customers acceptance of internet banking ?" ,Jnternational Journal of bank marketing, Vol.26,No.5, 353-370.
6) Carrow , J.c (2001) E-Government Lead ership , Rhetoricvs. Reality closing thegap ,Accenture ,April .Available on line at www.accenture.com/xdoc/en
7) DePallo , M. (2000) . National Survey on Consumer Preparednes and E-Commerce: A Survey of Computer Users Age 45 an Older. Washington DC: AARP.
8) Druker , peter (2001) Management in future society, translatd by
Gholamhoosein khanqaee, 1Edition ,TEHRAN, Farda publishing , in Persian.
9)Essinger, James(1999) The Virtual Banking Revolution"Thomson Business press.
10)Fisher Chia- Yu chen,(2007), "Passenger use intentions for electronic tickets on international flights" Journal of AIRTransport Management13,110-115.
11) Ferguson, Roger(2000)- Information Technology in Banking and supervision "centralbank(2000)Guidelines for Electronic Banking www.centralbank orp lib/financial.
12) Furst,Karen(2000)"Internet Banking Developments and prospects "Economic and analhysis working paper200-9.
13) Gu , J.e , Lee , S.c, Suh, Yu .H.,"Determinants of behavioral intention to mobile banking",Expert system with Applications 36, www. Elsevier.com, 2009, pp 11605-11616.
14)Harridge Sally – March,(2006),"Can the building of trust overcome consumer perceived risk on line?" ,Marketing Intelligence & Planning, Vol.24 No.7 pp.746 -761.
15) Harrison McKnighta,*, Vivek choudhuryb, Charles Kacmar,(2002), "The impact of initial consumer trust on intentions to transact with a web site:atrust building model".Journal of Strategic Information System 11,297-323.
16) Hong.W, Thong .J .Y. L ,Wong. W.M,Tam .K.Y,(2001) "Determinants of user acceptance of digital libraries: an empirical examination of individual defferencess,Vol.18, No.3,pp97-124.
14) Joey F.George. (2004) ,"The theory of planned behavior and Internet purchasing",Vol.14.No.3 PP. 198-212.
18) Kim Dan j. a, Donald L.Ferrinb , H.Raghav Raoc,(2008),"A trust – based consumer decision- making model in electronic commerce:The role of trust, perceived risk, and their antecedents"Decision Support Systems44,544-564.
19) Ming - Chi Lee (2009) " Factors influencing the adoption of internet
banking : An integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived
trust benefit "Electronic Commerce Research and Applications (2009) 130-
20) Myung – Ja kim a, Namho Chungb, Choong – Ki Leeb, (2010), "The effect of perceived trust on electronic Commerce: shopping online for tourism products and services in South Korea " Tourism Management xxx,1 -10.
21) Laukkanen, T. and Lauronen, J. (2005), “Consumer value creation in mobile banking services” ,International Journal of Mobile Communications, Vol. 3 No. 4, pp. 325-38.
22) Lee, M.C. (2003), “Factors influencing the adoption of internet banking: an integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefit”, Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 8 No. 3, pp. 130-41.
23) Lim Nena (2003) "Consumers' perceived risk :sources Versus consequences ",Electronic commerce Research and Application 2,216 -228.
24)Littler, D. & Melanthiou, D. (2006). Consumer perceptions of risk and uncertain and the implications for behavior towards innovative retail services: the caseof internet banking. Journal of Retailing and Consumer Services, 13, 431-443.
25) LiuaChang,*,JackT.Marchewkaa,June Lub,chun – sheng Yub(2004), " Beyondconcern: a privacy – trust – behavioral intention model of electronic commerce"Information management 42, 127- 142.
26) Luarn,P.and Lin, H.H.,( 2005) "Toward and understanding of the behavioral intention to mobile banking".computers in Human Behavior,Vol 21No.6, 873- 891.
27) Patrick McCole, Elaine Ramsey b,John Williams ,(2009)"Trust considerations on attitudes towards online purchasing : The moderating effect of privacy and security concerns" ,Journal of Business Research xxx,xxxxxx.
28) Riquelme, H.E. and Rios, R.E. (2010), “The moderating effect of gender in the adoption of mobile banking” , International Journal of Bank Marketing, Vol. 28 No. 5, pp. 328-41.
29) Schierz ,p.schilke ,o.Wirtz , B.(2010),"understanding Consumer Acceptance of mobile payment Services: An empirical analysis" , Electronic commerce research and Applications.
30) Sonja Grabner – krautera, EwaldA .Kaluscha, (2003), "Empricalresearch in on – line trust: a review and critical assessment" ,Int.J . Human .Computer Studies 58,783 -812.
31) Tony Ahn a, Seewon Ryu b,Ingoo Han,(2004),"The impact of the online and offline features on the user acceptance of Internet shopping malls" Electronic Commerce Research and Applications3,405-420.
32) Vainio.M.M, (2006) "Facto influenci customers acceptanc of internet banking: case of Scandinavian trade finance costomers" M.se. Thesis in accounting ,The Swedish school of economics & business administration.
33)Venkatesh, Viswanath, MichaelG. Morris, Gordon B Davis,and Fred D. DAVIS, (2003).User Acceptance of Information Technology: to ward and unifiedview.MIS Quarterly 27(3) : 425-478.
34) Wang, Y.S., Wang.Y.M. ,Lin, H.H, & Tang , T.I.,(2003) , "Determinants of user acceptance of Internet banking: an empirical study", International Journal of service Industry Management ,Vol.14 No.5,pp.501-519.
35) Zhao, A.L., Lloyd, S.H., Ward, P. and Goode, M.M.H. (2008), “Perceived risk and Chinese consumers’ internet banking adoption”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 26 No. 7, pp. 505-25.