پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار

word 6 MB 31877 79
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  شیمی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

    چسب‌های حساس به فشار با پایه اکریلیکی پر هزینه تر از چسب‌های با پایه لاستیک هستند، اما طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر دمای بالا، مواد شیمیایی، امواج فرابنفش، حلال‌ها، نور، نرم کننده‌ها و محیط زیست دارند. اصلاح چسب‌های حساس به فشار اکریلیکی، برای بهبود خواص چسبندگی مفید است. در این پژوهش پلیمریزاسیون امولسیونی مونومرهای اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌های حساس به فشار مورد بررسی قرار گرفته است. پلیمریزاسیون امولسیونی مونومرهای اکریلیکی از نظر اثر مقدار کوپلیمر اکریلیک اسید و بوتیل اکریلات، آغازگر، ماده فعال سطحی، دما و از نظر اثر نانو ذرات سیلیکات بر استحکام چسبندگی جداشدگی و ویسکوزیته رزین اکریلیک مورد بررسی قرار گرفت. در مقادیر بالای (10 گرم) از کوپلیمر اکریلیک اسید و بوتیل اکریلات استحکام چسبندگی جداشدگی افزایش و ویسکوزیته کاهش یافت. در مقادیر بالای (20 گرم) از کوپلیمر اکریلیک اسید و بوتیل اکریلات استحکام چسبندگی جداشدگی کاهش و ویسکوزیته افزایش یافت که نشان دهنده این است که بهتر است کوپلیمر اکریلیک اسید و بوتیل اکریلات در مقادیر بالاتر از این محدوده برای ساخت چسب حساس به فشار بهتر است استفاده نشود. حداکثر استحکام چسبندگی جداشدگی در مقدار آغازگر (25/1 گرم، 005/0 مول) به دست آمد. با افزایش مقدار آغازگر استحکام چسبندگی جداشدگی کاهش و ویسکوزیته به شدت افزایش یافت. در مقدار ماده فعال سطحی (70 گرم، 61/1 مول) افزایش شدیدی در مقدار ویسکوزیته مشاهده شد و با افزایش بیشتر مقدار ماده فعال سطحی، ویسکوزیته کاهش یافت. در مقدار ماده فعال سطحی (105 گرم، 41/2 مول) بیشترین استحکام چسبندگی جداشدگی به دست آمد. در دماهای بالای Cº 60 استحکام چسبندگی جداشدگی افزایش و در حالیکه دماهای بالاتر از Cº 65 استحکام چسبندگی جداشدگی کاهش یافت. بهترین دما برای داشتن استحکام چسبندگی جداشدگی بالا در چنین فرمول بندی Cº 65 بود. با افزایش دما ویسکوزیته ابتدا مقدار کمی داشت سپس در دمای ºC 68 افزایش شدیدی یافت. استحکام چسبندگی جداشدگی نانو ذرات سیلیکات پودری صفر به دست آمد. استحکام چسبندگی جداشدگی و ویسکوزیته در نمونه نانو ذرات سیلیکات مخلوط شده به روش التراسونیک (2%) افزایش یافت. ویسکوزیته نیز در نانوذرات سیلیکات پودری و نانو ذرات سیلیکات مخلوط شده بدون التراسونیک (2%) (با استفاده از همزن معمولی) کاهش یافت.

    واژه‌های کلیدی: پلیمریزاسیون امولسیونی، چسب‌های حساس به فشار، امولسیون کننده، آغازگر، ماده فعال سطحی، کوپلیمریزاسیون وینیل استات و بوتیل اکریلات.

     

    1-1 مقدمه

    اکثر پلیمرهای سنتزی در مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانه‌های صنایع شیمیایی تولید می‌شوند. سپس به شرکت‌های تولیدی که فرآیندهای تبدیلی مانند فرمول بندی، مخلوط کردن، اکستروژن و قالب گیری را انجام می‌دهند ارسال می‌گردد. فرآیندهای مورد نیاز تهیه‌ی کالاهای نهایی به طور عمده فیزیکی هستند. بدین معنی که بدون انجام هیچ نوع واکنش شیمیایی محصول بدست می‌آید. بعضی از پلیمرها که رزین نامیده می‌شوند به عنوان پیش ماده توسط کارخانه‌های صنایع شیمیایی به سازنده‌ها داده می‌شوند. که در این موارد سازنده‌ها با انجام واکنش‌های شیمیایی آن‌ها را به محصول نهایی تبدیل می‌کنند. هم چنین در رزین‌ها مرحله میانی وجود دارد. که پلیمرهای کوچکتر یا پیش پلیمرها با انجام واکنش‌های شیمیایی و ایجاد پیوندهای شیمیایی جدید به خواص نهایی می‌رسند. از این رو امکان اصلاح آن‌ها بسیار بیشتر است. انواع مختلفی از رزین‌ها مانند رزین‌های پلی استری، پلی اورتان، الکیدی اپوکسی، فنل-فرمالدهید، اوره-فرمالدهید، ملامین-فرمالدهید، فوران، اکریلیک‌ها و ... در زمینه‌های مختلف صنعت مانند رنگ، چسب، پوشش، نساجی، منسوجات و ... استفاده می‌شوند (بارد[1]، 2005).

    اصلاح رزین‌ها بسیار مفید است. زیرا با تغییر ماهیت شیمیایی و خواص فیزیکی آن‌ها می‌توان به خواص کاربرد معینی دست یافت. از آنجایی که انواع مختلف زیادی از مواد واکنش دهنده با رزین نهایی می‌توانند ترکیب شوند تنوع ویژگی‌های نهایی و قدرت اصلاح شدن در مورد رزین‌ها در مقایسه با سایر پلیمرها بسیار بیشتر مطرح شده است (بارد، 2005).

    استفاده از نانو سیلیکات[2] در پلیمریزاسیون امولسیونی رزین اکریلیک نیز مفید است. اثر نانو سیلیکات التراسونیک[3] شده و بدون-التراسون بر استحکام چسبندگی جداشدگی و ویسکوزیته[4] رزین اکریلیک قابل بررسی است. امواج التراسون با اعمال شرایط مناسب در دستگاه[5]‌های مختلف از طریق انتقال جرم درونی و خارجی، باعث افزایش سرعت و توانایی جذب می‌شود. آشفتگی‌های ناشی از امواج التراسون در اثر اعمال فشارهای مکانیکی باعث ریزتر شدن ذرات می‌شود (نوسکایا[6] و همکاران، 1999).

    1-1-1 رزین‌های اکریلیک

    اکریلیک‌ها مقاومت بالایی در برابر اشعه فرابنفش و اکسیژن دارند اما بسیار گران هستند (ظهوری، 1381، ص 100). رزین‌های اکریلیک از پلیمریزاسیون متیل، اتیل و بوتیل استرهای اکریلیک اسید و متاکریلیک اسید به تنهایی یا با همدیگر در اثر گرما و آغازگرهای مناسب حاصل می‌شوند. پلیمریزاسیون رزین‌های اکریلیک را می‌توان به روش توده‌ای برای ریخته گری یا به روش‌های امولسیونی و محلول انجام داد. رزین‌های اکریلیک بخاطر شفافیت، درخشندگی، سهولت ساخت وجرم کم به میزان زیاد در صنعت استفاده می‌شوند. این رزین‌ها خواص نوری عالی دارند. آنها حتی برای لنز دوربین و دستگاه‌ها استفاده می‌شوند. پلاستیک‌ها و رزین‌های اکریلیک به دلیل استحکام دی الکتریک اغلب برای درز گیرهای خطوط فشار قوی و بست کابل‌ها استفاده می‌شوند (بارد، 2005).

     

    1-1-2 رزین‌های اکریلیک امولسیونی

    رزین‌های اکریلیک امولسیونی به طور گسترده در صنایع نساجی، رنگ، سلولزی، چرم و همچنین در صنایع چسب به کار گرفته می‌شوند. در حقیقت رنگ‌ها و دیگر پوشش‌ها به تنهایی بیشترین کاربرد برای شیرابه[7]‌های اکریلیک می‌باشند (حدود 33%). دیگر کاربردهای اصلی رزین‌های اکریلیک به ترتیب اهمیت: پارچه‌های بافته شده و بدون بافت[8]، چسب‌ها، پولیش‌ها و واکس‌ها، صنعت گرافیک و چاپ، درزگیرها و افزودنی‌های سیمان و بتن می‌باشد. هزاران نوع خاص از شیرابه‌های اکریلیک وجود دارند که برای کاربردهای خاص مهندسی شده‌اند. میزان مصرف آن‌ها سالانه به میزان میلیون‌ها تن می‌رسد (ون هرک[9]، 2005).

     

    1-1-3 چسب‌ها

    به هر ماده‌ی معدنی یا آلی چه طبیعی باشد چه مصنوعی، که بتواند مواد دیگر را از طریق سطح آن‌ها به هم متصل کند چسب می‌گویند. چسب‌های کازئینی، نشاسته، شیرابه‌های لاستیکی، خون و قیر نمونه‌هایی از چسب‌های آلی هستند. دو گروه چسب‌های مصنوعی گرما نرم و گرما سخت در دو طبقه پلاستیکی و لاستیکی طبقه بندی می‌شوند:

    1-1-3-1 چسب‌های گرما نرم

    چسب‌های گرما ذوب[10] مثال مناسبی برای چسب‌های گرما نرم به نظر می‌رسند. که در این گروه از چسب‌ها پلی اتیلن، ایزوبوتیلن، پلی امیدها و پلی وینیل استات قرار گرفته‌اند. چسب پلی وینیل کلراید که برای اتصال قطعات پلی وینیل کلراید بسیار خوب عمل می‌کند نیز در گروه چسب‌های گرما نرم جای دارد. از چسب پلی وینیل استات که بهترین چسبندگی را در مواد سلولزی دارد به مقدار بسیار زیاد به عنوان چسب چوب و کاغذ استفاده می‌شود (نعمتی، 1391، ص 12).

    فیلم پلی وینیل بوتیرال در شیشه جلو اتومبیل‌ها بین لایه‌های شیشه قرار می‌گیرد. نقش مهمی را از نظر ایمنی سرنشینان جلو به عهده دارد. چسبندگی فوق العاده زیادی به شیشه دارد. این فیلم هنگام شکستن شیشه جلو اتومبیل از پرتاب شدن قطعات شیشه به سوی سرنشینان جلوگیری می‌کند. ضمن آنکه چون ضریب انعکاس این پلیمر با شیشه برابر است با چشم قابل تشخیص از شیشه نیست و دیده نمی‌شود. در مقابل اشعه ماوراء بنفش نور خورشید نیز مقاومت بسیار بالایی دارد و تخریب نمی‌شود (نعمتی، 1391، ص 12).

     

    1-1-3-2 چسب‌های گرما سخت

    چسب‌های گرما سخت در دو گروه لاستیکی و پلاستیکی قرار دارند. از مشهور ترین چسب‌های پلاستیکی گرماسخت می‌توان به چسب دوپایه یا دوقلو که اغلب دارای پایه‌ی اپوکسی هستند اشاره نمود. که از قدرت چسبندگی بسیار زیاد برخوردارند و از این ترکیب به عنوان چسبی عالی برای آهن، قطعات شیشه و سرامیک استفاده نمود. از دیگر ویژگی‌های خوب این چسب عملکرد مطلوب آن در دمای بالاتر از °C80 است. همچنین حساسیت بسیار کمی در برابر رطوبت دارند (نعمتی، 1391 ، ص 12).

     

    1-1-4 تاریخچه پلیمریزاسیون امولسیونی

    از نظر تاریخی ثابت شده است مایا[11]ها 1600 سال قبل از میلاد توانایی تولید چیزهای مفیدی مثل توپ لاستیکی، چسب، لباس‌های ضد آب، دارو و ... را از شیره‌ی درخت خاصی داشته‌اند. آن‌ها این شیره را کائوچو[12] نامیدند. اهمیت علمی وسیع کائوچو با گزارش چارلز دلا کندامین و فرسنو (1736) در مورد سفرشان به تمام نقاط آمریکای جنوبی و تجارب آنها درباره زرین سفید شیری و محصولات متعلق به آن آغاز شد. شکی نیست توسعه علم پلیمر مدیون بررسی لاستیک طبیعی است. مایکل فارادی (1826) ترکیب واقعی لاستیک طبیعی را مشابه با هیدروکربن تعیین کرد. سپس جداسازی لاستیک و پاکسازی آن را با دقت و به طور اصولی با همان روش‌های به کار رفته امروزی شرح داد. بعد از کشف پخت[13] (ولکانش) به وسیله چالز گودیر (1839)، لاستیک طبیعی به ماده اولیه‌ای با اهمیت رو به افزایش تبدیل شد. سی سال بعد از فارادی، ویلیامز محصولات تجزیه کائوچو در اثر تقطیر تخریبی را جدا کرد. سپس آن‌ها را سبک ترین ایزوپرن نامید. وی به این نتیجه رسید که هیدروکربن کائوچو شامل پلیمرهایی از ایزوپرن است. توسعه روش‌های پلیمریزاسیون در فاز ناهمگن در واقع به طور دقیق مصادف با تاریخچه لاستیک سنتزی[14] است. پیدایش پلیمریزاسیون امولسیونی را می‌توان به سال 1909 نسبت داد. در این زمان سعی شد تا شرایط ملایمی که طبیعت طی ساخت شیرابه از آن بهره می‌گیرد، تکرار شود. با این هدف که خواص لاستیک‌های سنتزی تهیه شده به روش پلیمریزاسیون توده‌ای آغاز شده با سدیم فلزی را بهبود بخشند. پیش از آن، گروهی به سرپرستی هافمن در آلمان در توسعه پلیمریزاسیون ایزوپرن در حالت توده یا در محلول بنزن توفیقاتی به دست آورده بودند (مهدویان و همکاران، 1387 ، ص 23).

    ایده استفاده از یک امولسیون آبی مونومر برای انجام دادن پلیمریزاسیون به زمان انجام اولین ثبت اختراع یعنی سال 1912 بر می‌گردد. این ثبت، پیدایش آنچه را که ما امروزه آن را پلیمریزاسیون در فاز ناهمگن می‌نامیم نشان می‌دهد. در نیمه دوم دهه 1920، کار بر روی پلیمریزاسیون در فاز ناهمگن دی ان‌ها زمانی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای یافت که مولکول‌های فعال سطحی (آمونیوم، سدیم و پتاسیم و اولئات‌ها و نیز الکیل اریل سولفونات‌ها) برای اولین بار استفاده شدند. به علاوه، در این یافته‌ها به استفاده همزمان از مواد فعال سطحی و آغازگرها (پراکسیدهای محلول در آب و نیز محلول در مونومر) اشاره شد. بنابراین می‌توان این مرحله را نقطه آغاز پلیمریزاسیون امولسیونی کاتالیز شده در نظر گرفت. مزیت ویژه روش پلیمریزاسیون امولسیونی بسیار زود شناخته شد. دستیابی همزمان به سرعت پلیمریزاسیون بالا و وزن مولکولی بالا در این فرآیند پلیمریزاسیون رادیکالی امکان پذیر است (مهدویان و همکاران، 1387 ، ص 24).

    Abstract

    Although acrylic-based pressure sensitive adhesives are more costly than rubber-based adhesives, they are more durable and resistant to high temperature, chemicals, ultraviolet light, light, softeners, and environment condition. Modification of acrylic-based pressure sensitive adhesives is suitable for improving its adhesion properties. In this study, emulsion polymerization of acrylic monomers has been investigated aiming for improving the properties of pressure sensitive adhesives. The emulsion polymerization of acrylic monomers was studied in term of the amount of acrylic acid copolymer and butyl acrylate, initiator, surfactant, and temperature, as well as the effect of silica nanoparticles on peel adhesion strength and viscosity of acrylic resin. High amount (over 10 gr) of acrylic acid and butyl acrylate copolymers increased peel adhesion strength and reduced it᾽s viscosity. However concentration (over 10 gr) of acrylic acid and butyl acrylate redused peel adhesion strength of detachment and increased viscosity, suggesting that such dosages of acrylic acid and butyl acrylate copolymers should not be used for producing pressure sensitive adhesives. The maximum peel adhesion strength was obtained with (1.25 gr, 0/005 mol) initiator; while, increased amount of initiator greatly decreased the peel adhesion strength and increased the viscosity. At the surfactant level of (70 gr/ 1/61 mol), a big dramatic viscosity increase was seen, which was reversed with further surfactant level. The maximum peel adhesion strength was gained at the surfactant level of (105 gr/ 2/41 mol) with relatively lower viscosity. Moreover, the peel adhesion strength was increased with temperature above 60 ºC wilehigher temperature above 65 ºC decreased the adhesion. The maximum peel adhesion strength in such formulation was obtained in a temperature of 65 ºC. The viscosity was low with increased temperature however it was dramatically increased in temperature of 68oC of polymerization. The peel adhesion strength of the powder of silicate nanoparticles about was in the polymerization zero. The peel adhesion strength and the viscosity in a dispersed silicate nanoparticles (2%) using an ultrasonic method was increased. however, the viscosity and the adhesion were decrease using the silicate as powder dispersed using conventional mixer.

     

    Keywords: Emulsion Polymerization, Pressure Sensitive Adhesives, Emulsifier, Initiator, Surfactant, Copolymerzasion Vinyl Acetate and Butyl Acrylate.

  • فهرست:

    چکیده. 1

    1-1 مقدمه.. 3

    1-1-1 رزین‌های اکریلیک.... 4

    1-1-2 رزین‌های اکریلیک امولسیونی.. 4

    1-1-3 چسب‌ها 4

    1-1-3-1 چسب‌های گرما نرم. 5

    1-1-3-2 چسب‌های گرما سخت... 5

    1-1-4 تاریخچه پلیمریزاسیون امولسیونی.. 5

    1-1-5 توصیف پلیمریزاسیون امولسیونی متعارف... 7

    1-1-6 سینتیک هوموپلیمریزاسیون امولسیونی رادیکالی.. 10

    1-1-7 شرایط و ویژگی‌های مکانیکی چسب‌های حساس به فشار 11

    1-1-8 وینیل استات.. 13

    1-1-9 مواد فعال سطحی.. 13

    1-1-10 پلی وینیل الکل.. 14

    1-1-11 آغازگرها 15

    1-1-12 بافرها 15

    1-1-13 تاریخچه امواج التراسون. 16

    1-1-14 اثرات التراسون در شیمی.. 16

    1-1-15 امواج التراسون و پدیده‌های بین سطحی.. 17

    1-1-15-1 پخش و کاهش اندازه ذرات.. 17

    1-1-15-2 خرد کردن توسط امواج التراسون. 17

    1-1-16 اثر امواج التراسون بر فرآیندهای جذب و واجذبی.. 17

    1-1-16-1 اثر امواج بر جاذب ها 17

    1-1-16-2 اثر امواج بر فرآیندهای جذب.. 18

    1-1-16-3 اثر امواج بر فرآیندهای واجذبی.. 18

    1-1-16-4 امواج التراسون و انتقال جرم. 19

    1-2 بیان مسأله.. 19

    1-3 ضرورت و اهمیت انجام پژوهش.... 20

    1-4 اهداف پژوهش.... 23

    1-4-1 هدف اصلی.. 23

    1-4-2 اهداف فرعی.. 23

    1-5 سوالات پژوهش.... 23

    1-5-1 سوال اصلی پژوهش.... 23

    1-5-2 سوالات فرعی پژوهش.... 23

    1-6 قلمرو پژوهش.... 24

    1-6-1 قلمرو زمانی.. 24

    1-6-2 قلمرو مکانی.. 24

    1-6-3 قلمرو موضوعی.. 24

    1-7 تعریف واژه‌ها 24

    2-1 مقدمه.. 28

    3-1 مقدمه.. 40

    3-2 کوپلیمریزاسیون امولسیونی اکریلیک ها 42

    3-2-1 وسایل و تجهیزات.. 42

    3-2-2 مواد. 42

    3-2-3 وسایل اندازه‌گیری.. 43

    3-2-4 اندازه گیری ویسکوزیته.. 43

    3-2-5 اندازه گیری خواص مکانیکی چسب... 44

    3-3 کوپلیمریزاسیون وینیل استات با بوتیل اکریلات و اکریلیک اسید.. 44

    3-4 اثر آغازگر در کوپلیمریزاسیون. 45

    3-5 اثر ماده فعال سطحی در کوپلیمریزاسیون. 45

    3-6 اثر دمای کوپلیمریزاسیون. 45

    3-7 اثر نانو ذرات سیلیکات پودری، التراسون و بدون-التراسون به کوپلیمریزاسیون. 46

    4-1 مقدمه.. 48

    4-2 اثر مونومرهای اکریلیک اسید و بوتیل اکریلات در استحکام چسبندگی جداشدگی رزین اکریلیک.... 48

    4-3 اثر مقدار آغازگر بر استحکام چسبندگی جداشدگی رزین اکریلیک.... 50

    4-4 اثر مقدار ماده فعال سطحی بر استحکام چسبندگی جداشدگی رزین اکریلیک.... 52

    4-5 اثر دما بر استحکام چسبندگی جداشدگی رزین اکریلیک.... 54

    4-6 اثر نانوذرات سیلیکات بر خواص چسبندگی رزین اکریلیک.... 55

    5-1 مقدمه.. 61

    5-2 بحث در نتایج پژوهش.... 61

    5-2-1 نتایج آمار توصیفی.. 61

    5-2-2 نتایج آمار استنباطی.. 62

    5-2-2-1 سوال اصلی پژوهش.... 62

    5-2-2-2 سوالات فرعی پژوهش.... 64

    5-3 نتیجه‌گیری.. 69

    5-4 پیشنهادات مبتنی بر سوالات پژوهش.... 70

    5-4-1 پیشنهادات مربوط به مقدار کوپلیمر بوتیل اکریلات و اکریلیک اسید.. 70

    5-4-2 پیشنهادات مربوط به مقدار آغازگر. 70

    5-4-3 پیشنهادات مربوط به مقدار ماده فعال سطحی.. 70

    5-4-4 پیشنهادات مربوط به نانو ذرات سیلیکات.. 70

    5-5 پیشنهادات برای تحقیقات بعدی.. 70

    5-6 محدودیت‌های پژوهش.... 71

    فهرست منابع.. 72

    فهرست منابع فارسی.. 72

    فهرست منابع انگلیسی.. 73

    پیوست‌ها 79

    Abstract 87

     

    منبع:

     

    1) Aymonier A, Papon E, Castelein G, Brogly M, Tordjeman P. 2003. Influence of surface and bulk structures of acrylic PSA films onto their tack properties. Journal of Colloid and Interface Science, 2: 341-347.

    2) Bae KY, Lim DH, Park JW, Kim HJ, Rafailovich M, Sokolov J. 2012. Adhesion Performance and Thermal Stability of Fluorinated PSAs as a Crosslinking System. Journal of Adhesion Science and Technology, 26: 361-379.

    3) Benedek I, Feldstein MM. 2009. Application of Pressure Sensitive Products. CRC Press, pp: 10-15.

    4) Bathen D. 2003. Separation and Purification. Elsevier Science, 33: 163-177.

    5) Bataille P. 1989. Determination of the Reactivity Parameters for the Copolymerization of Butyl Acrylate with Vinyl Acetate. Journal of Polymer Scienc. Polymer Chemistry, 27: 357-365.

    6) Bernard M. 1997. High performance composites. United States Patent, 8: 801-835.

    7) Board N. 2005. The Complete Technology Book on Synthetic Resins with Formulae & Processes. New Delhi: Niir Project Consultancy Services, p: 30.

    8) Brennen C. 1995. Cavitation and Bubble Dynamics. London: Oxford University Press, pp: 80-85.

    9) Breitbach M, Bathen D. 2001. Influence of Ultrasound on Adsorption Ultrasound Adsorption Processes. Ultrason. Sonochemical, 8: 277-283.

    10) Chang MC, Mao CL, Vargas R. 1996. Emulsion-Acrylic Pressure-Sensitive Adhesives Formed in Two Step Polymerization. United State Patent, 6: 491-505.

    11) Chmiel H, Schippert E. 1999. Technischer Einsatz elektrisch leiWihiger Adsorber. Seminar Industrielle Anwendungen Der Adsorptionstechnik. Haus der Technic, 71: 1359–1361.

    12) Czech Z, Arabczyk, Helminiak A, Kowalczyk A. 2013. Influence of Iron Carbide Filler in Carbon Matrix on the Adhesive Properties of Acrylic Pressure-Sensitive Adhesives. Science Direct, 40: 210-214.

    13) Czech Z, Kowalczyk A, Ortyl J, Swiderska J. 2013. Acrylic Pressure-Sensitive Adhesives Containing SiO2 Nanoparticles. Journal of Chemical Technology. 15: 12-14.

    14) Czech Z, Wilpiszewska K, Tyliszczak B, Jiang X, Bai Y, Shao L. 2013. Biodegradable Self-Adhesive Tapes with Starch Carrier. Science Direct, 44: 195-199.

    15) Czech Z, Butwin A, Kabatc J. 2011. Photoreactive UV-Crosslinkable Presure-Sensitive Adhesives Containing Type-ΙΙ Photoinitiators. Science Direct, 47: 225-229.

    16) Czech Z, Kowalczyk A, Gasiorowska M, Soroka J, Kabatc J. 2011. Novel Pyridinium Derivatives as Very Efficient Photoinitiators for UV-Activated Synthesis of Acrylic Pressure-Sensitive Adhesives. Science Direct, 31: 634-638.

    17) Czech Z. 2004. Multifunctional Propyleneimines-New Generation of Crosslinkers for Solvent-Based Pressure-Sensitive Adhesives. Science Direct, 24: 503-511.

    18) Derbane MA, Besse V, Goff SL, Sadoun M, Pham TN. 2014. The effect of functional monomer chain spacer length on the bond strength of an experimental dental adhesive.International Journal of Adhesion and Adhesives, 55: 43-55.

    19) Dillard DA, Pocius. 2000. The Mechanism of Adhesion. Elsevier Science BV, p: 46.

    20) Donesco D, Fusulan I. 1991. Semicontinuos Emulsion Polymerization of Vinyl Acetate, Decomposition of the Initiator. Acta Polymerica. 42: 526-530.

    21) European Patent Application. 1995. Corning Incorporated Foundation. Available from: https://data.epo.org/publication-server/rest/v1.0/publication dates/19960710/patents/EP0684303NWA3/document.pdf.

    22) Entezari MH, Ghows N, Chamsaz M. 2005. Combination of Ultrasound and Discarded Tire Rubber: Removal of Cr (III) from Aqueous Solution. Journal of Physical Chemistry A, 109: 4638-4642.

    23) Entezari MH, Ghows N, Chamsaz M. 2006. Ultrasound Facilitates and Improves Removal of Cd (II) from Aqueous Solution by the Discarded Tire Rubber Journal of Hazardous Materials, 17: 878-883.

    24) Erbil H. 2000. Vinyl Acetate Emulsion Polymerization and Copolymerization with Acrylic Monomers. Washington DC: CRC Press, p: 290.

    25) Ernest F. 1998. Handbook of Adhesive Raw Materials. Eastman and Lawrence Fullhard, pp: 155-156.

    26) Fachinger M. 1997. Reinigung Losemittelhaltiger Abluftstrome. GIT-Verlag, Darmstadt.

    27) Finch CA. 1973. In: Polyvinyl Alcohol: Properties and Application. Finch CA (Eds). London: John Wiley sons, chap 9.

    28) Ghosh S, Krishnamurti N. 2000. Use of glycidyl methacrylate monomers for developing cross-linkable pressure sensitive adhesives. European Polymer Journal. 36:2125-2131.

    29) GmbH MZ. 2002. Product Information. Elosorb-System. Available from: http:// www.mw-zander.com.

    30) Harkins WD. 1950. General theory of mechanism of emulsion polymerization. Journal of Polymer Science, 5:217-251.

    31) Hielscher. 2014. Sonochemical Reaction and Synthesis. Available from: http://www.Hielscher.com/mill_01.html.

    32) Hielscher. 2014. Sonochemical Reaction and Synthesis. Available from: http://www.Hielscher.com/size_Reduction_silica_01.html.

    33) Hielscher. 2014. Sonochemical Reaction and Synthesis. Available from: http://www.Hielscher.com/sonochem_01.html.

    34) Houshmand Moayed S, Fatemi S, Pourmahdian S. 2007. Synthesis of a Latex with Bimodal Particle Size Distribution for Coating Application Using Acrylic Monomers. Science Direct, 60: 312-319.

    35) Jacobus G, Dehullu, Kruythoff D, Willemien G, Salomons, Veldhorst A. 1996. Pressure sensitive adhesives. United State Patent, 8: 664-674.

    36) Jian-Bing J, Xiang-Hong L, and Zhi-chao X. 2006. Effect of Ultrasound on Adsorption of Geniposide on Polymeric Resin. Ultrasonics Sonochemistry, 13: 463-470.

    37) Jovanovic R. 2005. Screening Experiments for Butyl Acrylate/Vinyl Acetate Pressure-Sensitive Adhesives. American Chemical Society, 44: 6668-6675.

    38) Kristensen JK, Hansoon I, and Mqrch KA. 1978. Journal of Physics D: Application of Physics, 11: 899.

    39) Kajtna J, Krajnc M. 2011. UV Crosslinkable Microsphere Pressure-Sensitive Adhesives Influence on Adhesive Properties. Science Direct, 31: 29-35.

    40) Kajtna J, Golob J, Krajnc M. 2009. The Effect of Polymer Molecular Weight and Crosslinking Reactions on the Adhesion Properties of Microsphere Water-Based Acrylic Pressure-Sensitive Adhesives. Science Direct, 29: 186-194.

    41) Kajtna J, Sebenik U. 2009. Microsphere Pressure-Sensitive Adhesives-Acrylic Polymer/Montmorillonite Clay Nanocomposite Materials. Science Direct, 29: 543-550.

    42) Kajtna J, Likozar B, Golob M, Krajnc. 2008. The Influence of the Polymerization of an Ethylacrylate/2-Ethyl Hexylacrylate Pressure-Sensitive Adhesive Suspension. Science Direct, 28: 382-390.

    43) Khan I, Poh B. 2011. Effect of Mulecular Weight and Testing Rate on Adhesion Property of Pressure-Sensitive Adhesives Prepared from Epoxidized Natural Rubber. Science Direct, 32: 2513-2519.

    44) Lazaridis N, Alexopoulos A, Kiparissides C. 2001. Semi-Batch Emulsion Copolymerization of Vinyl Acetate and Butyl Acrylate Using Oligomeric Nonionic Surfactants. Macromolecular Chemistry and Physics. 202: 2614-2622.

    45) Lee S, Park J, Park C, Kim H, Kim E, Woo H. 2013. Optical Properties and Adhesion Performance of Optically Clear Acrylic Pressure-Sensitive Adhesives Using Chelate Metal Acetylacetonate. Science Direct. 47: 21-25.

    46) Lewandowski D. 2010. Reclosable container lid having a cover member. United State Patent, 12: 446-454.

    47) Lewandowski K. 2007. Pressure-sensitive adhesive containing silica nanoparticles. United State Patent, 11: 276-290.

    48) Li H, Yang Y, Yo Y. 2004. Acrylic Emulsion Pressure-Sensitive Adhesives Reinforced With Layered Silicate. Journal of Polymer Science and Technology, 18: 1759-1770.

    49) Lim JC, Lee MC, Lim TK, Kim BJ. 2014. Synthesis of Sorbital Based Nonionic Surfactants and Characterization of Interfacial and Adhesive Properties for Waterborne Pressure-Sensitive Adhesives. Science Direct, 446: 80-89.

    50) Moblit DF. 1972. Engineer's Handbook of Adhesives. Great Britain: Whitefriars Press, p: 40.

    51) Mason TJ. 1991. Ultrasonic Intensification of Chemical Processing and Related Operations Institution of Chemical Engineering. Institution of Chemical Engineers, 74: 511-516.

    52) Metaxas AC. 1996. Foundations of Electroheat: A Unified Approach. New York: John Wiley sons, pp: 220.

    53) Moghbeli MR, Zamir SM, Molaee B. 2008. Resultant Synergism in the Shear Resistance of Acrylic Pressure-Sensitive Adhesives Prepared by Emulsion Polymerization of n-butyl acrylate/2-ethyl hexyl acrylate/acrylic acid. Journal of Applied Polymer Science, 108: 606-613.

    54) Mori M. 1978. Cohen PP. Antipain inhibits thyroxine-induced synthesis of carbamyl phosphate synthetase I in tadpole liver. Proc Natl Acad Sci U S A, 75: 5339–5343.

    55) Nevskaia DM, Santianes A, Munoz V, and Guerrero-Ruiz A. 1999. Intraction of Aqueous Solution of phenol with Commercial Activated Carbons: An Adsorption and Kinetic Study. Carbon, 37: 1065-1074.

    56) Okada T, Ikada Y. 1991. Modification of silicone surface by graft polymerization of acrylamide with corona discharge. Willey Inter Science, 192: 1705-1713.

    57) Ovanda-Medina V, Martinez-Gutierrez H, Mendizabal E, Corona M, Peralta R. 2008. Reactivity Ratios and Monomer Partitioning in the Microemulsion Copolymerization of Vinyl Acetate and Butyl Acrylate. Polymer Science, 111: 329–337.

    58) Pang B, Ryu CM, Kim H. 2013. Effect of Naphthyl Curing Agent Having Thermally Stable Structure on Properties of UV-Cured Pressure-Sensitive Adhesive. Science Direct, 25: 3195-3200.

    59) Petrier C, Francony A. 1997. Ultrasonic Waste-Water Treatment: Incidence of Ultrasonic Frequency on the Rate of Phenol and Carbon Tetrachloride Degradation. Ultrasonic Sonochemical, 4: 295-300.

    60) Qie L, Marc A. Dube. 2010. The Influence of Butyl Acrylate/Metyl Methacrylate/2-hydroxy Ethyl Methacrylate/Acrylic Acid Latex Properties on Pressure Sensitive Adhesive Performance. Science Direct, 30: 654-664.

    61) Qu X, Wang W, Lovell P. 2009. Preparation and Characterization of the Latexes with Different Particle Sizes by Semibatch Emulsion Polymerization and the Influence on Properties of Waterborne Pressure-Sensitive Adhesives. Journal of Applied Polymer Science, 112: 3030-3040.

    62) Qu X, Wongyue Wang, Peter A.Lovell. 2009. Preparation and characterization of the latexes with different particle sizes by semibatch emulsion polymerization and the influence on properties of waterborne pressure-sensitive adhesives. Willey Inter Science, 112: 3030-3040.

    63) Rault F, Timothy D. 2008. Pressure-sensitive adhesive containing aziridinyl silanes. United State Patent, 11: 765-775.

    64) Salehi-Mobarakeh H, Rostami MR, Esmaelipour B. 2003. Synthesis of Vinyl Acetate-Ethylene Copolymer through Batch Emulsion Polymerization: Effect of Pressure. Journal of Polymer Science technology, 16: 165-173.

    65) Salden A, Eigenberger G. 2001. Multifunctional adsorber/reactor concept for waste-air purification. Chemical Engineering Science, 56: 1605-1611.

    66) Sasaki M, Fujita K, Adachi M, Fujji S, Nakamura Y, Urahama Y. 2008. The Effect of Tackifier on Phase Structure and Peel Adhesion of a Triblock Copolymer Pressure-Sensitive Adhesive. Science Direct, 28: 372-381.

    67) Scholz WF, Van Ham RH, Randall RP. 1996. US Patent, 5: 536-787.

    68) School of Chemical Sciences. 2011. Effects of Ultrasound in Chemistry. Available from: http://www.scs.uiuc.edu/suslick/Britannica.html.

    69) Sing AK, Mehra DS, Niyogi UK, Sabharwal S, Swiderska J, Czech Z, Khandal RK. Effect of Crosslinkers on Adhesion Properties of Electron Beam Curable Polyurethane Pressure-Sensitive Adhesive. Science Direct. 41: 73-79.

    70) Skoglund MJ. 1995. Noncrosslinked, self-thickened with a base. United State Patent, 8: 171-196.

    71) Sun S, Li M, Liu A. 2013. A Review on Mechanical Properties of Pressure-Sensitive Adhesives. Science Direct, 41: 98-106.

    72) Van Herk AM. 2005. Chemistry and Technology of Emulsion Polymerization. Netherland. Blacwell publishing. Ltd.

    73) Variclean. 2012. Theory Ultrasonic Technology. Available from: http://www.Variclean.ni/Ultrasoon/Theorie.php.html.

    74) Walter GO. 1992. Rwe-Verfahrens information: Mikro-Wellenerwarmung in der Industrie, Rwe-Industrieforum, p: 25.

    75) Wiley J. 2007. Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology. Wiley, p: 120.

    76) William JF. 1997. Degradation of Nonylphenol Ethoxylates during the Composting of Studges from Wool Scour Effluents. Environmental Science & Technology, p: 53.

    77) Yang YK, Li H, Wang F. 2003. Studies on the Water Resistance of Acrylic Emulsion Pressure-Sensitive Adhesives. Taylor and Francis, 17: 1741-1750.

    78) Yoshinobu T, Ecken H, Poghossian A, Simonis A, Iwasaki H, Luth H, Schoning M. 2001. Constant-Current-Mode LAPS (CLAPS) for the Detectionof Penicillin. Willey Inter Science, 13: 733-736.

    79) Zhang L, Wang J. 2009. A Generalized Cohesive Zone Model of the Peel Test for Pressure-Sensitive Adhesives. Science Direct, 29: 217-224.

    80) Zohuri GH, Khanjani J, Gholami M, Shojaei B, Dalir R. 2014. Emulsion Semi-Batch Terpolymerization Process Using Hybrid Emulsifiers for Synthesizing New Emulsion Pressure Sensitive Adhesives (EPSAs). Taylor and Francis Group, 90: 174-194.


موضوع پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, نمونه پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, جستجوی پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, فایل Word پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, دانلود پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, فایل PDF پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, تحقیق در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, مقاله در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, پروژه در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, پروپوزال در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, تز دکترا در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, پروژه درباره پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار, رساله دکترا در مورد پایان نامه پلیمریزاسیون امولسیونی مونومر های اکریلیکی برای بهبود خواص چسب‌ های حساس به فشار

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمریزاسیون چکیده با استفاده از روش های طراحی آزمایش دستور خوراک بهینه برای تهیه لاستیک نیتریل تعیین شد. در ابتدا برای تعیین فاکتورهای موثر بر سرعت پلیمریزاسیون، آزمایش های غربال گری مطابق با روش پلاکت-بورمن که تعداد زیادی فاکتور را با تعداد کمی آزمایش بررسی می کند طراحی شد. بر این اساس 9 فاکتور در قالب 12 آزمایش در دو سطح و به منظور تعیین ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي پليمر- صنايع پليمر ارديبهشت 1393 چکيده  با پيشرفت دانش‌ها و علوم مختلف، مرزهاي دانش به‌هم رسيده و در برخي از زمينه‌ها ما شاهد آمي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه کارشناسی ارشد در مهندسی شیمی گرایش ترمودینامیک و سینتیک چکیده بخش عمده ای از خواص نهایی محصول در پلیمریزاسیون امولسیونی توسط توزیع اندازه ذرّات تعیین می‌­گردد. در این پروژه، یک مدل دقیق بر مبنای معادلات موازنه جمعیتی ( مدل صفر- یک) که دربرگیرندۀ پدیده­های هسته زایی و رشد ذرّه می‌­باشد برای پیش­بینی توزیع اندازه ذرّات انتخاب گردیده است. برای حل معادلات موازنه جمعیتی از ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش سازه چکیده مقاومت اتصال خوب بین سطح قدیمی و جدید بتن یک فاکتور کلیدی در عملکرد تعمیرات بتنی است. هدف این پایان‌نامه بررسی و ارزیابی مقاومت اتصال بین سطح بتن قدیمی و بتن اضافه شده است. در این پایان‌نامه یک تحقیق آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری مقاومت برشی سطوح اتصال بتنی که در زمان‌های متفاوتی بتن‌ریزی شده‌اند انجام شد. این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته ی مهندسی شیمی (گرایش شبیه سازی و کنترل فرآیند) چکیده طراحی سیستم کنترل برای راکتور بستر سیال تولید پلی اتیلن سبک خطی واحد LLDPE پتروشیمی جم تحت لیسانس بازل و تکنولوژی Spherilene با ظرفیت تولید سالانه 300،000 تن محصول یکی از بزرگترین واحدهای پلیمری در ایران می باشد. در این پژوهش رفتار دینامیک و کنترل راکتورهای سری تولید پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc» گرایش: ساخت و تولید چکیده در کار صورت گرفته در این پایان­نامه به چگونگی بهبود خواص پلاستیک‌ها به کمک عملیات حرارتی پرداخته شده است. ابتدا مختصری در مورد پلیمر‌ها، پلاستیک‌ها و زیر شاخه‌های آنها و عملیات حرارتی روی آنها صحبت شده و بعد از آن به بیان اثر عملیات حرارتی آنیلینگ بر روی ورقهایی از جنس پلی اتیلن سنگین میپردازیم که به روش ...

چکیده سابقه و هدف: امولسیون ها جزء مهمی از اغلب سیستم های غذایی، دارویی وآرایشی هستند که به علت خصوصیات رئولوژیک و فیزیکوشیمیایی خاص خود، در صنایع مختلف اهمیت فراوانی دارند. اما محدودیت اصلی این سیستم ها ناپایداری ترمودینامیکی آنها می باشد که سبب جدایش فازی طی زمان می شود. در این تحقیق، تاثیر استفاده از صمغ کتیرای ایرانی به عنوان یک هیدروکلوئید طبیعی و سدیم کازئینات به عنوان یک ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: در این مطالعه اثر برخی از پارامترهای مؤثر بر مقاومت های بتن پلیمری بر پایه رزین اپوکسی شامل سخت کننده، فیلر و حلال مورد بررسی قرار گرفته است. خاکستر پوسته برنج و خاکستر ساقه جارو به عنوان فیلر و مخلوط استون- تولوئن با نسبت 50-50% به عنوان حلال در ساخت نمونه ها بکار رفته است. بر طبق نتایج آزمایش ها، افزودن ...

ثبت سفارش