فهرست:
چکیده..................................................................................................................................................... 10
فصل اول:مروری بر متون و مقالات................................................................................................. 11
1-1 مقدمه.............................................................................................................................................. 12
1-2 کلیات.............................................................................................................................................. 13
1-2-1 حقوق.......................................................................................................................................... 13
1-3 تعاریف و مفاهیم چند واژه حقوقی........................................................................................ 16
1-3-1 تقصیر........................................................................................................................................ 16
1-3-2 مفهوم قصور پزشکی............................................................................................................ 17
1-3-3 بد طبابت کردن...................................................................................................................... 17
1-3-4 اقسام قصور پزشکی............................................................................................................. 18
1-3-5 ضمان چیست و ضامن کیست........................................................................................... 19
1-3-5-1 تعریف ضمان...................................................................................................................... 19
1-3-5-2 اسباب ضمان..................................................................................................................... 19
1-3-5-3 قاعده اتلاف...................................................................................................................... 19
1-3-5-4 ضمان در دندان پزشکی و احکام مربوط به آن....................................................... 20
1-3-5-5 تقصیر و انواع آن............................................................................................................. 21
1-3-5-6 نکات مهمی از احکام مربوط به ضمان در دندانپزشکی ....................................... 21
1-4 دیات................................................................................................................................................ 24
1-4-1 دیه دندان ها............................................................................................................................. 25
1-4-2 دیه لب....................................................................................................................................... 25
1-4-3 دیه زبان.................................................................................................................................... 26
1-4-4 دیه فک..................................................................................................................................... 27
1-5 خطای شغلی................................................................................................................................. 27
1-6 آشنایی پزشک و دندانپزشک با قوانین حقوقی................................................................. 28
1-6-1 قوانین حقوق پزشکی............................................................................................................. 29
1-6-2 وظیفه ارائه اطلاعات به بیمار و گرفتن رضایت............................................................... 32
1-6-3 دفاعیات پزشک در موارد ادعای مسامحه...................................................................... 33
1-6-4قوانین موجود در رابطه با خطاهای پزشکی...................................................................... 33
1-7 سازمان نظام پزشکی کشور...................................................................................................... 34
1-7-1 نحوه روند شکایات در سازمان نظام پزشکی................................................................... 35
1-8 مروری بر مقالات........................................................................................................................ 41
1-9 بیان مسئله.................................................................................................................................... 45
1-10 اهداف و فرضیات....................................................................................................................... 45
1-10-1 هدف کلی................................................................................................................................. 45
1-10-2 اهداف اختصاصی................................................................................................................... 45
1-10-3 اهداف کاربردی..................................................................................................................... 47
1-10-4 فرضیات یا سوالات تحقیق................................................................................................ 47
فصل دوم:مواد و روش ها.................................................................................................................... 49
2-1 روش نمونه برداری...................................................................................................................... 50
2-2 روش جمع آوری داده ها........................................................................................................... 50
2-3 جمعیت مورد مطالعه.................................................................................................................. 50
2-4 روش پژوهش............................................................................................................................... 50
2-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آماری................................................................... 53
فصل سوم: یافته ها.............................................................................................................................. 54
فصل چهارم: بحث................................................................................................................................. 61
فصل پنجم: نتیجه گیری..................................................................................................................... 67
منابع ....................................................................................................................................................... 69
- نوبخت حقیقی ع، زالی م، مهدوی م ص، نوروزی ع. بررسی علل شکایت بیمار از پزشک معالج در مراجعه کنندگان به سازمان نظام پزشکی تهران، مجله علمی سازمان نظام پزشکی 1379؛ دوره 18 (شماره 4): 300- 295
2- Yahwan B, Wellever A, Hartley D, Casey M, Krein S, Moscovice I. Availability of rural Minnesota obstetric services: is it a problem? J Rural Health 1995؛ 11 (3): 192- 203
3- اعتمادین محمود. اخلاق و آداب پزشکی. چاپ اول. تهران: دانشگاه تهران؛ 1342. ص، 14.
4- اشرفیان بناب مازیار. ضزوریات پزشکی قانونی. چاپ دوم. تهران: دانشگاه تهران؛ 1375. ص، 22-17.
5- ترور اسمیت. اخلاق در پژوهش های اسلامی. مترجمین: باقر لاریجانی، محمد ضرغام. چاپ اول. تهران: برای فردا؛ 1381. ص، 33.
6- فتاحی معصوم حسین. طرح سوالات کمیسیون های احکام سومین همایش دیدگاه های اسلام در پزشکی. چاپ اول. مشهد: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ 1381. ص، 15.
7- محمد الری شهری حسین. میزان الحکمه. چاپ اول. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ 1362. ص، 533.
8- طاهری مرتضی. آشنایی با مبانی اخلاقی و حقوقی در دندانپزشکی. چاپ اول. مشهد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ 1380. ص، 113، 126، 144، 155.
9- مرکز مطاعات و تحقیقات اخلاق پزشکی. اخلاق پزشکی و قوانین حقوقی. چاپ اول. تهران: مرکز مطاعات و تحقیقات وزارت بهداشت؛ 1373. ص، 2، 18.
10- Jafaian A,Parsapoor A,Hajtarkhani AH,asghari f,Imami razavi SH,Yalada A, Evaluation Case of complaints of dental Practitioners received by the Medical Council of tehran in the years 1370,1375,1380,etic and history of med,second year,number2,page67,73 .
11- رفیع زاده طبایی زواره س، حاج منوچهری ر، نساجی زواره م، بررسی فراوانی قصور پزشکان عمومی در شکایات ارجاعی به کمیسیون پزشکی قانونی مرکز تهران از سال 1382 تا سال 1384،مجله علمی پزشکی قانونی/دوره 13،شماره 3،پاییز 1386،152-157
12- صدر س، قدیانی م، باقرزاده ع، بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سالهای 1382-1377،مجله علمی پزشکی قانونی/دوره 13، شماره 2، تابستان 1386،78-86
13- حقی س، زارع غ، عطاران ح، عوامل موثر در محکومیت تیم جراحی در دعاوی قصور پزشی و کیفیت رسیدگی به این دعاوی در نظام پزشکی مشهد، مجله علمی پزشکی قانونی/دوره 11/شماره 3،پاییز 1384، 141-145
-14 Hakan ozdemir MH,Saracoqlu A,Ozdemir AU,Ergonen AT,dental malpractice in cases in turkey during 1991-2000,clincal forensic med 2005 jun12(3) 137
-15 Mellor AC, Milgrom P. Prevalence of complaints by patients against general dental practitioners in greater Manchester. Br Dent J. 1995 Apr 8;178(7):249-53
-16Kiani M, Sheikhazadi A. A five-year survey for dental malpractice claims in Tehran, Iran. Forensic Leg Med. 2009 Feb;16(2):76-82. Epub 2008 Oct 21.
17- شاهسواری ف، صدری د، محمدزاده م، صدیقی آ، بررسی قراوانی شکایات علیه دندانپزشکان شاغل در تهران بین سالهای 1380 تا 1387، فصلنامه حقوق پزشکی/ سال چهارم،شماره13، تابستان 1389،121-132
18- شیخ آزادی ا،قدیانی م، کیانی م، نحه رسیدگی به قصور و تخلفات حرفه ای دندانپزشکی در ایران،مجله علمی پزشکی قانونی/دوره 13ع شماره 3، پاییز 1386،171-180
ABSTRACT\
Introduction: One of the most important job stressors that dentists could be faced in their career is patient complaint. The aim of this study was to present profile of dental Practitioners’ malpractice in Mashhad, Iran.
Methods and materials: complaint records about dentists in the Medical Council of Mashhad, were evaluated during 2001to 2011.
Variables such as location of treatment, gender of patient and dentist, type of dental treatment and causes of complaint.
Data analysis was performed by SPSS software15.
Result: between 250 cases in 62.4%, dentists were not found guilty. Most dentists that they had complained of were male. Frequency of complaints related to general dentists (87.2%), endodontics (4.4%) and Periodontics (0.4%), respectively. The most frequent failures were related to private offices (8/62%), private dental clinics (28.4%), charity clinics (3.2%) and finally hospital clinics (2.8%), respectively. The most frequent treatment-related side effects were loss of tooth by dentists.
Conclusion: If the dentist had good interaction with patients and Carry out such treatment that is proportional with his scientific and practical ability, can be expected that dental malpractice be reduced.