پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی

word 1 MB 32000 109
1392 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی

    چکیده

    مقدمه: حرفه ای گری به عنوان هسته مرکزی حرفه دندانپزشکی توجه ویژه‏ای را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. با این حال تا کنون هیچ مطالعه ای در ایران در جهت ارزیابی وضعیت کنونی حرفه‏ای‏گری در دندانپزشکی و تلاش برای ارتقای آن انجام نگردیده است.  هدف از این مطالعه بررسی درک دانشجویان سالهای مختلف دندانپزشکی از مفهوم حرفه‏ای‏گری است.

    روش: سیصد دانشجوی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مطالعه شرکت کردند. ابزار ADEA جهت رسیدن به اهداف این مطالعه اصلاح گردید. روایی صوری و روایی محتوای این پرسشنامه بررسی گردید، همچنین پایایی آن با شاخص آلفای کرونباخ 83/0مورد تایید قرار گرفت. سپس پرسشنامه ها توسط دانشجویان تکمیل گشته و اطلاعات جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین حرفه ای‏گری دانشجویان سال اول با سال ششم(P= 0/002, F= 3/27) و سال سوم (P= 0/001, F= 4/53) وجود دارد. همچنین بین اجزای حرفه‏ای‏گری (صلاحیت، عدالت، صداقت، مسئولیت پذیری، احترام و تمایل به خدمت) در سال‏های مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد(P<0/05). دانشجویان سال پنجم و ششم بیشترین نمره را در مهارت کسب کردند در حالی که دانشجویان سالهای اول، دوم، سوم و چهارم بیشترین نمره را در زمینه احترام کسب نمودند. کمترین نمره در کل دانشجویان مربوط به عدالت بود. همچنین نتایج ارتباطی بین مشخصات فردی دانشجویان از جمله جنسیت و بومی بودن با نمره کل حرفه‏ای‏گری نشان نداد(P>0/05).   

    بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده که میزان نمره حرفه‏ای‏گری دانشجویان سال اول به صورت معنی داری بیشتر از سال سوم وششم است به نظر میرسد استراتژی های آموزشی جهت تقویت حرفه‏ای‏گری نیازمند برنامه ریزی دقیق‏تری می‏باشد.

     

    کلمات کلیدی: حرفه‏ای‏گری، دانشجوی دندانپزشکی، درک

     

    (1-1) پیشگفتار

    در زبان فارسی واژه "حرفه" معادل پیشه و کسب و کار است. با این همه بعضی از پیشه ها ویژگی هایی دارند که آنها را از سایر حرفه ها متمایز می سازد. در زبان لاتین به این گروه از مشاغل "پروفشن[1]" میگویند. پزشکی، دندانپزشکی، وکالت و روحانیت از مهمترین پروفشن ها محسوب

    میشود. "پروفشنالیسم[2]" یا "حرفه‏ای‏گری" یک مفهوم چند بعدی و ارزشی است که دلالت بر پایبندی به تعهد خود در قبال جامعه از طریق رهبری قوی، قضاوت اخلاقی درست، و عملکرد اخلاقی در طبابت دارد(1).

    اقدامات یک دندانپزشک به عنوان یک فرد حرفه ای منحصر به دانش و مهارت های وی در درمان بیماری ها، تسکین درد و پیشگیری از بیماری نیست. بلکه برای هر کدام از این فعالیتها دندانپزشک باید از ویژگیهایی در راستای حرفه خود برخوردار باشد که مجموع این ویژگیها تشکیل دهنده حرفه ای گری در یک دندانپزشک است(2).

    حرفه ای گری یا پروفشنالیسم در دندانپزشکی به منظور جلب اعتماد جامعه به حرفه ی دندانپزشکی امری ضروری است. در واقع حرفه ای گری گوهر و ماهیت ارتباط بین بیمار ودندانپزشک است. عدم رعایت اصول حرفه گری آنگونه که ویل[3] پیش بینی کرده است منجر به پسرفت دندانپزشکی به سمت نوعی "دادوستد" -آنچنانکه آرایشگرهای جراح در گذشته بر عهده داشتند- میگردد(3).

    شواهد موجود حاکی از آن است که حرفه ای گری رو به کمرنگ شدن میرود ودندانپزشکان امروزی با موارد و مشکلات تهدید کننده ارزشها مواجه هستند. افزایش فرهنگ مصرف گرایی و اخیرا توجه افراطی به استتیک[4] صرف در کنار انگیزه ی مالی قوی در برخی از دندانپزشکان شرایط را جهت حفظ حرفه‏ای‏گری پیچیده تر کرده است.

    با در نظر گرفتن تهدیدهای موجود بر سر راه حرفه ای گری در دندانپزشکی، و لزوم مقابله با این تهدیدها برای حفظ استانداردهای حرفه ای گری، دانشگاههای علوم پزشکی مسئولیت بزرگتری در قبال جامعه به عهده خواهند داشت  تا اطمینان حاصل کنند نسل آینده دندانپزشکان از توان کافی برای مقابله با این تهدیدات برخوردار هستند.

    (1-2) کلیات

    (1-2-1) مفاهیم مرتبط با حرفه‏ای‏گری

    (1-2-1-1) تعریف حرفه[5]

    در زبان فارسی واژه "حرفه" معادل پیشه و کسب و کار است. با این همه بعضی از پیشه ها ویژگی هایی دارند که آنها را از سایر حرفه ها متمایز می سازد. در زبان لاتین به این گروه از مشاغل "پروفشن" میگویند. پروفشن از واژه ی لاتین "پروفشیو" گرفته شده که به معنای یک اظهارنامه علنی همراه باضمانت اجرای یک تعهد بوده است. پزشکی، دندانپزشکی، وکالت و روحانیت از مهمترین حرفه ها محسوب میشوند.  در دوران مدرن، حرفه های زیادی پا به عرصه وجود گذاشته اند. حرفه ها در خدمت به یک خیر عالی، و به طور علنی اعلام میکنند که اعضاء آنها بر اساس روشهای مشخصی عمل خواهند کرد و حرفه و جامعه با هر عضوی که طبق روش اعلام شده عمل نکند، برخورد خواهد کرد.

    حرفه ها سه ویژگی اساسی دارند که عبارتند از:

    احراز صلاحیت در یک تشکل تخصصی مبتنی بر سلسله مراتب معرفت و مهارت

    اذعان به وظایف و مسئولیتهای خاص در قبال جامعه ومشتریان

     داشتن حق تربیت، پذیرش، تنبیه واخراج اعضاء به خاطر ناتوانی در حفظ صلاحیت یا عدم رعایت وظایف و مسئولیت.

     بنابراین یکی از ویژگیهای حرفه ها حقوقی است که جامعه به آنها اعطاء کرده تا اعضاء جدید را گزینش کرده، به آنها آموزش داده و در صورت احراز صلاحیت، آنان را به درون حرفه بپذیرند. تدوین برنامه های درسی، گرفتن امتحان از دانشجویان، دادن دانشنامه به فارغ التحصیلان از جمله حقوق طبیعی حرفه ها بوده است(2, 4).

    (1-2-1-2) تعریف حرفه‏ای‏گری[6]

    تعاریف بسیار زیادی توسط صاحب نظران و نویسندگان از مفهوم حرفه‏ای‏گری ارائه شده است. ویژگیهایی که برای سالها به عنوان نشانگر حرفه ای گری مطرح بوده اند عبارتند از: ازخودگذشتگی، احترام، صداقت، امانتداری، وظیفه شناسی، شرافت، تعالی و پاسخگویی.

     از دید موریسون[7] حرفه ای گری، یک مفهوم چند بعدی، و یک واژه ارزشی است که دربرگیرنده انتظارات اجتماعی، مؤسسه ای، تاریخی و زمینه ای است(5).

    انجمن آموزش دندانپزشکی آمریکا[8] (2009)، حیطه هایی را که در برگیرنده ویژگی های کلی حرفه ای گری در دندانپزشکی هستند برشمرده است که عبارتند از: مهارت، عدالت،‌ صداقت، مسئولیت پذیری، احترام و اشتیاق به خدمت (6).

    بر اساس تعریف فدراسیون اروپایی طب داخلی( 2002 ) حرفه ای گری در تمام زمانها میتواند به عنوان ابزاری تعریف شود که توسط آن پزشکان قرارداد حرفه ای خود با جامعه را به انجام میرسانند. در واقع نقش حرفه ای پزشکان دلالت بر پایبندی آنان به تعهد خود در قبال جامعه از طریق رهبری قوی، قضاوت اخلاقی درست، و عملکرد اخلاقی در طبابت دارد 7).

    در سال 2002 طی یک پروژه ی مشترک توسط گروهی از پزشکان وابسته به انجمن های مختلف بین المللی از قبیل بورد آمریکایی طب داخلی، کالج آمریکایی پزشکان، و فدراسیون اروپایی طب داخلی یک منشور پزشکی درمورد حرفه ای گرایی طراحی و منتشر گردید. در این راستا پزشکان مزبور طی چاپ مقاله ای سه اصل بنیادین که مشخص کننده حرفه ای گری است را معرفی کردند که عبارت است از: اولویت دادن به بیمار و بهزیستی او، دادن حق تصمیم گیری به بیمار و عدالت اجتماعی. همچنین، 10 سری از مسئولیت هایی که پزشک امروزی بایستی متعهد به آن باشند را ارائه دادند که عبارتند از: دارای شایستگی حرفه ای باشند و بتوانند آن را حفظ کنند، با بیماران صادق باشند، در مورد بیمار رازدار باشند، از برقراری روابط نامناسب با بیماران پرهیز کنند، دانش علمی خود را گسترش دهند، به وظایف خود در قبال حرفه خود به طور کامل عمل کنند، کیفیت مراقبت از بیماران را بهبود بخشند، دسترسی به مراقبت های پزشکی را بهبود بخشند، توزیع عادلانه منابع را ارتقاء دهند، و از طریق مدیریت صحیح تعارض منافع، اطمینان بیماران را جلب کنند(8).  

    (1-2-2) دیدگاه های مختلف در مورد حرفه‏ای‏گری

    حرفه ای گری شامل برخورداری از ویژگی "درست" یا  "مطلوب"  است که با ظهور حرفه ها به یک ضرورت تبدیل شده و به عنوان اولویت آموزشی تا به امروز باقی مانده است. تا کنون حرفه سلامتی، منابع و انرژی قابل توجهی در بحث، تعریف، تدریس، ارزیابی و مدل سازی حرفه

     

    ای بودن سرمایه گذاری کرده است(9-11). در ادامه به ذکر مهمترین دیدگاه های پیرامون تفکر در مورد حرفه‏ای‏گری میپردازیم.

    (1-2-2-1) حرفه ای بودن به عنوان فهرستی از ویژگیها و رفتارها:

    در این دیدگاه حرفه ای گری با ویژگی ها و مشخصاتی که یک فرد حرفه ای باید دارا باشد تعریف میشود. تعاریف روشنی از انچه رفتار حرفه ای در بردارد، دارای اهمیتی یکسان با اصول فردی بوده و مشخص کننده درستی هر شغل است که به عنوان حرفه شناخته می شود. از آنجا که اصول اعتماد و درستی افراد حرفه ای در جامعه در راستای عمل به ان شناخته شده است، ویژگی مورد انتظار بزرگتری از سوی جامعه که همان نوع دوستی می باشد، نقش اساسی در تعریف حرفه ای بودن را ایفاء می نماید(12).

    (1-2-2-2) حرفه ای بودن با توجه به نقشی که در جامعه ایفاء می کند:

    این دیدگاه به جای ویژگی های حرفه ای گری بر نقشی که افراد حرفه ای در جامعه ایفا می کنند تأکید می نماید. با استفاده از این دیدگاه، تعریف حرفه ای بودن گسترش یافته و در برگیرنده نقش حرفه ای ها در جامعه میباشد. حرفه ای بودن در نقش خود، توجهات را از ویژگی و رفتارهای افراد به نقش کلی افراد حرفه ای جلب می کند. فرض بر این است که افراد حرفه ای گروه ها، بر طبق علائق عمومی رفتار می کنند و به همین دلیل رفتار آنها قانونی است و عملکردهایشان از سوی عموم و بدنه های حرفه ای موشکافی می شود. رفتارهای غیر حرفه ای از سوی هر یک از افراد، تاثیر بدی بر کلیت حرفه دارد و در نهایت منجر به فقدان باور عمومی و احتمالاً لغو و یا محدودیت وضعیت تنظیم شده حرفه از سوی دولت می گردد. بنابراین، مؤسسات حرفه ای به دانشجویان پزشکی که زندگی را وقف استانداردهای عالی و اطاعت صرف از کدهای اخلاقی و رفتار حرفه ای می کنند، علاقه مند می باشند. اگر این امر، موفقیت آمیز صورت بگیرد، علائق عمومی و حرفه فردی و حرفه به عنوان کلیت ظهور می یابند(13).

     

    Background: Professionalism has emerged as a core competency for the dental professionals globally. However, few studies have been reported from Iran to assess the situation and take steps to promote professionalism.

    In this study we compare student’s perception of dental professionalism in Mashhad dental school.

     

    Method: Three hundred undergraduate students from Mashhad dental school were participated in this sectional study. The ADEA tool on professionalism was adopted and modified for this study. Validity and reliability were assessed using alpha cronbach Test (alpha= 83%). Next, All students were asked to complete the ADEA questionnaire. Collected data was analyzed by 16 version of SPSS.

     

    Results: findings show significant difference between professionalism grades of students from first year to sixth (P= 0/002, F= 3/27) and third (P= 0/001, F= 4/53). There was statistical significant difference in competence, fairness, integrity, responsibility, respect, service-mindness between all six year dental students (P<0/05). Fifth and sixth year students were higher in “competence”.  The first, Second, third and fourth year students were higher in “respect”. “Fairness” was rated the lowest by all students. There was no relationship between gender and professionalism (P>0/05).    

     

    Conclusion: Based on the results which the first year dental students were significantly higher in professionalism compared to sixth and third year ones, there seems to be a lack of quality in educational strategies.

     

    Key words: Professionalism, conception, dental student

  • فهرست:

    (1) فصل اول: 6

    (1-1) پیشگفتار 7

    (1-2) کلیات.. 9

    (1-2-1) مفاهیم مرتبط با حرفه‏ای‏گری.. 9

    (1-2-2) دیدگاه های مختلف در مورد حرفه‏ای‏گری.. 13

    (1-2-3) تهدیدهای متوجه حرفه ای گری در دندانپزشکی.. 17

    (1-2-4) نقش دانشگاه های علوم پزشکی در حفظ و ارتقاء حرفه‏ای‏گری.. 21

    (1-2-5) ارزشیابی حرفه‏ای‏گری.. 26

    (1-3) مروری بر متون و مقالات.. 34

    (1-4) بیان مساله.. 46

    (1-5) اهداف و فرضیات.. 49

    (1-6) سوالات و فرضیات پژوهش: 50

    (2) فصل دوم: 51

    (2-1) نوع مطالعه: 52

    (2-2) حجم نمونه: 52

    (2-3) زمان و مکان اجرای تحقیق: 52

    (2-4) روش نمونه‌گیری: 52

    (2-5) معیار های ورود و خروج مطالعه: 52

    (2-6) روش جمع آوری داده‌ها: 53

    (2-7) جمعیت مورد مطالعه: 53

    (2-8) روش پژوهش: 53

    (2-9) جدول متغیرها : 55

    (2-10) روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی آماری: 56

    (2-11) ملاحظات اخلاقی: 56

    (2-12) ضمائم: 56

    (3) فصل سوم: 57

    (3-1) اطلاعات دموگرافیک و کلی.. 59

    (3-1-1) توزیع سنی.. 59

    (3-1-2) فراوانی جنسیت... 60

    (3-1-3) توزیع فراوانی بومی یا غیر بومی بودن. 61

    (3-1-4) توزیع فراوانی دانشجویان در سال‏های تحصیلی مختلف... 62

    (3-2) بررسی پاسخ دانشجویان به پرسشنامه مطالعه‏ی حاضر. 63

    (3-2-1) مقایسه نمرات حاصل از پاسخ به پرسشنامه به تفکیک سال تحصیلی.. 63

    (3-2-2) مقایسه نمرات اجزای حرفه‏ای‏گری.. 64

    (3-3) بررسی ارتباط نتایج حاصله با متغیرهای وابسته.. 70

    (4) فصل چهارم: 72

    (5) منابع.. 87

    (6) ضمائم.. 94

    (6-1) پیوست یک : پرشنامه استاندارد شده. 95

    (6-2) پیوست دو: پرسشنامه ADEA.. 99

    Abstract...................................................................................................................................... 

     

    منبع:

     

     

    منابع

    1.         Bryan RE, Krych AJ, Carmichael SW, Viggiano TR, Pawlina W. Assessing professionalism in early medical education: experience with peer evaluation and self-evaluation in the gross anatomy course. Ann Acad Med Singapore. 2005 Sep;34(8):486-91.

    2.         Garret TM, Baillie, H. W., & Garret, R. M. Health care ethics: principles and

    problems. 2nd ed. New Jersey: Prentice Hall; 1993.

    3.         Welie JVM. Do You Have a Healthy Smile? Medicine, Health Care and Philosophy. 1999;2(2): 169-80.

    4.         ایرانیان. ماپ. بازآفرینی پروفشنها از شبه پروفشنهای دولتی. اتیکز، نامهی مؤسسه اخلاق

    پزشکی ایرانیان. 1386;2(2).

    5.         Morrison J, Dowie A, Cotton P, Goldie J. A medical education view on sociological perspectives on professionalism. Med Educ. 2009 Sep;43(9):824-5.

    6.         Association ADE. ADEA Statement on Professionalism in Dental Education. Journal of Dental Education. 2009;73(7): 860-5.

    7.         Frader J, Arnold R, Coulehan J, Pinkus RL, Meisel A, Schaffner K. Evolution of clinical ethics teaching at the University of Pittsburgh. Acad Med. 1989 Dec;64(12):747-50.

    8.         American Board of Internal Medicine (ABIM) Foundation A-AF, American College of Physicians, American Society of Internal Medicine, European Federation of Internal Medicine. Medical Professionalism in the new Millennium: a physician charter. Annals Internal Medicine,; 2002.

    9.         Ginsburg S, Regehr, G., Stern, D., & Lingard, L. The anatomy of the professional lapse. bridging the gap between traditional frameworks and students' perceptions. Academic Medicine. 2002;77:516-22.

     

    منابع

     

    10.       Whitcomb M. Medical Professionalism: can it be taught? Academic Medicine. 2005;80:883-4.

    11.       Wagner P, Hendrich, J., Moseley, G., & Hudson, V. Defining medical professionalism: a qualitative study. Medical Education. 2007;41:288-4.

    12.       Cruess SR. Professionalism must be taught. British Medical Journal. 1997;315:1674 -7.

    13.       Swick HM. Toward a normative definition of medical professionalism. Academic Medicine. 2000;75:612-6.

    14.       Martimianakis MA, Maniate, J. M., & Hodges, B. D. Sociological interpretations of professionalism. Medical Education. 2009;43:937.

    15.       Couburn D. Medical dominance in Canada in historical perspective: the rise and fall of medicine? International Journal of Health Services. 1983;13:407-32.

    16.       Dana JL. A social science perspective on gifts to physicians from industry. Journal of American Medical Association. 2003;290:252-5.

    17.       Cohen JJ. professionalism in medical education, an American perspective: from evidence to accountability. Medical Education. 2006;40:607-17.

    18.       Hicks LK, Lin, Y., Robertson, D. W., Robinson, D. L., & Woodrow, S. I. Understanding the clinical dilemmas that shape medical students' ethical development: questionnaire survey and focus group study. British Medical Journal,. 2001;322:709-10.

    19.       D'eon M, Lear, N., Turner, M., & Jones, C. Perils of the hidden curriculum revisited. Medical Teacher. 2006;29:295-6.

    منابع

    20.       Education LCoM. Functions and structures of a medical school: standards for accreditation of medical education programs leading to the MD degree. Washington DC: LCME; 2005.

    21.       Cruess SRC, R. L. Teaching professionalism: old issues, new solutions. Canadian Journal of Ophtalmology. 2005;40:125-7.

    22.       Benbassat JB, R. Enhancing self-awareness in medical students: an overview of teaching approaches. Academic Medicine. 2005;80:156-61.

    23.       O'Toole TP, Navneet, K., Mishra, M., & Schukart, D. Teaching professionalism within a community context: perspective from a national demonstration project. Academic Medicine. 2005;80:339-43.

    24.       F.W. H. Beyond curriculum reform: confronting medicine's hidden curriculum. Academic Medicine,. 1998;73:403-7.

    25.       Arnold L. Assessing professional behavior: yesterday, today, and tomorrow. Academic Medicine. 2002;77:502-15.

    26.       Singer P, Robb, A., Cohen, R., Norman, G., & Turnbull, J. Performance-based assessment of clinical ethics using an objective structured clinical examination. Academic Medicine. 1996;71:495-8.

    27.       Cruess SR, Mcllroy, J. H., Cruess, S., Ginsburg, S., & Steinert, Y. The professionalism mini-evaluation exercise: A preliminary investigation. Academic Medicine. 2006;81:S74-S8.

    28.       Johnson GE. Student and Faculty Views of an Occupation: A Study of Changing Student Perceptions of Dentistry.  Annual Meeting of the Southern Sociological Association; April 9-11, 1970; Atlanta, Georgia1970. p. 19.

    29.       Crossley ML, Mubarik A. A comparative investigation of dental and medical student's motivation towards career choice. Br Dent J. 2002 Oct 26;193(8):471-3.

    منابع

     

    30.       ABIM A-A, EFIM. A Physician Charter: Project of the ABIM Foundation, ACP-ASIM Foundation, and European Federation of Internal Medicine: ABIM Foundation, ACP-ASIM Foundation, and European Federation of Internal Medicine,. 2002.

    31.       Brosky ME, Keefer OA, Hodges JS, Pesun IJ, Cook G. Patient perceptions of professionalism in dentistry. J Dent Educ. 2003 Aug;67(8):909-15.

    32.       Masella RS. The hidden curriculum: value added in dental education. J Dent Educ. 2006 Mar;70(3):279-83.

    33.       Chamberlain TC. Personality as a Predictor of Professional

    Behavior in Dental School: Comparisons with

    Dental Practitioners. Journal of Dental Education. 2005;69(11):1222-37.

    34.       Van De Camp K, Vernooij-Dassen, M., Grol, R., & Bottema, B. Professionalism in general practice: development of an instrument to assess professional behaviour in general practitioner trainees. Medical Education. 2006;40:43-50.

    35.       Glicken ADM, G. B. Addressing the hidden curriculum: understanding educator professionalism. Medical Teacher. 2007;29:54-7.

    36.       Majid B. Barresi moghayesei vijegihae yek olgue herfei az nazare faragirane pezeshki dar maghate karvarzi va dastyari goruhe dakheli daneshkade pezeshki esfahan, . Esfahan: omumi pezeshki; 2007.

    37.       Trathen A, Gallagher JE. Dental professionalism: definitions and debate. Br Dent J. 2009 Mar 14;206(5):249-53.

    38.       Association ADE. ADEA Statement on Professionalism in Dental Education. Journal of Dental Education. 2009;73(7):860-5.

     

    منابع

     

    39.       Christensen GJ. The perception of professionalism in dentistry: further reflections on a lively topic. J Am Dent Assoc. 2002 Apr;133(4):499-501.

    40.       Kelly M, O'Flynn S, McLachlan J, Sawdon MA. The clinical conscientiousness index: a valid tool for exploring professionalism in the clinical undergraduate setting. Acad Med. 2012 Sep;87(9):1218-24.

    41.       Zijlstra-Shaw S, Robinson PG, Roberts T. Assessing professionalism within dental education; the need for a definition. Eur J Dent Educ. 2012 Feb;16(1):e128-36.

    42.       Marino R, Morgan M, Hawthorne L, Bata M. Self-reported cultural skills from dental students and graduates from Melbourne, Australia. Eur J Dent Educ. 2013 Feb;17(1):e159-65.

    43.       Anderson DK, Irwin KE. Self-assessment of professionalism in physical therapy education. Work. 2013;44(3):275-81.

    44.       Smithers S, Catano VM, Cunningham DP. What predicts performance in Canadian dental schools? J Dent Educ. 2004 Jun;68(6):598-613.

    45.       Quarrantelli EL, and M. Helfrich. the professionalization of dental students.  Final report to the Division of Dental Health; United States Department of Health, Education and Welfare, Ohio: Ohio State University: Publica Health Service; 1967.

    46.       Merton RK, G. C. Reader, and P. L. Kendal. The Student Physician: Introductory Studies in the Sociology of Medical Education.; Cambridge: Harvard University Press.1957.

    47.       Becker HS, Blanche Geer, Everett Hughes, and Anselm L. Strauss. Boys in White: Student Culture in Medical School. Chicago: University of Chicago Press.1961.

    منابع

     

    48.       Poirier TI, Gupchup GV. Assessment of pharmacy student professionalism across a curriculum. Am J Pharm Educ. 2010 May 12;74(4):62.

    49.       Veloski JJ, Fields SK, Boex JR, Blank LL. Measuring professionalism: a review of studies with instruments reported in the literature between 1982 and 2002. Acad Med. 2005 Apr;80(4):366-70.

    50.       Langille AD, Catano VM, Boran TL, Cunningham DP. The Dental Values Scale: development and validation. J Dent Educ. 2010 Dec;74(12):1282-93.

    51.       Paro HB, Daud-Gallotti RM, Tiberio IC, Pinto RM, Martins MA. Brazilian version of the Jefferson Scale of Empathy: psychometric properties and factor analysis. BMC Med Educ. 2012;12:73.

    52.       Rowland PA, Coe NP, Burchard KW, Pricolo VE. Factors affecting the professional image of physicians. Curr Surg. 2005 Mar-Apr;62(2):214-9.


موضوع پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , نمونه پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , جستجوی پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , فایل Word پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , دانلود پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , فایل PDF پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , مقاله در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , پروژه در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , پروژه درباره پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی , رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه مفهوم حرفه ای گری در دندانپزشکی از نظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی

جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی جراحی) خلاصه مقدمه: استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است. گرچه استرس بعنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود اما مسئله مهم در این رابطه نحوه پاسخ یا واکنش به آن است که می تواند در سازگاری فرد نقش بسزایی داشته باشد؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین منابع استرس زا و راهبردهای مقابله با استرس در ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه دکترای حرفه ای رشته دندانپزشکی چکیده مقدمه: یکی از علل شایع شکست درمان ریشه غیر جراحی، عدم توانایی درمان موثر تمامی کانالهای ریشه به علت آناتومی پیچیده سیستم کانال ریشه است. با توجه به اینکه تاکنون مطالعه ای جامع و گسترده در مورد بررسی آناتومی سیستم کانال ریشه در دندان های مولر اول و دوم ماگزیلا با استفاده از CBCT در نژاد ایرانی انجام نشده است، لذا هدف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A) گرایش:" مدیریت بیمه" چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده ): با توجه به پوشش های بسیار ضعیف درمان پایه در بخش بیمه های دندانپزشکی موجب شده است تا اینگونه خدمات، برای مردم به عنوان خدماتی لوکس تلقی شده و شاخص های سلامت بهداشت دهان و دندان در ایران، از مطلوبیت چندانی برخوردار نباشد. با توجه به پوشش ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی-جراحی) قدمه : اجتماعی شدن حرفه ای فرایندی است که طی آن افراد، ارزش ها، هنجارها، رفتارها و مهارت های اجتماعی مرتبط با یک حرفه را کسب می نمایند و حس هویت نسبت به یک رشته تخصصی را درونی می سازند.این فرایند با ورود به برنامه آموزش پرستاری آغاز می شود و با اتمام این دوره و ورود به محیط های کاری ادامه می یابد.بدین ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری عمومی دندانپزشکی چکیده سابقه و هدف تومور های غدد بزاقی از شیوع نسبتاً اندکی برخوردار بوده و حدود 3% تا 10% نئوپلاسم‌های ناحیه سر و گردن را تشکیل می‌دهند. با توجه به نبود تحقیقات اپیدمیولوژیک درباره این تومورها در دانشکده دندانپزشکی مشهد؛ تحقیق حاضر با هدف تعیین خصوصیات تومورهای غدد بزاقی در مراجعین به بخش آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت دانشکده ...

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای رشته دندان پزشکی چکیده: مقدمه و هدف: یکی از مهم­ترین تنش­های شغلی که ممکن است دندانپزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر مشهد می باشد. مواد و روش کار: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام­پزشکی مشهد از دندانپزشکان در سالهای 90-80 که مقصر­بودن یا نبودن دندانپزشک در آن مشخص ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده مقدمه: نوع رژیم غذایی، از عواملی است که در پوسیدگی دندان ها نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نمایه تغذیه سالم و الگوهای غذایی به همراه تجربه پوسیدگی در دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی دانشکده دندانپزشکی مشهد درسال 1391 انجام شد. روش کار: این مطالعه بر روی کلیه دانشجویان سال های چهارم ، پنجم وششم دندانپزشکی دوره عمومی دانشکده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تحول چکیده امروزه سازمانها یا به عبارت گسترده تر کسب و کارها با چالش های بسیاری از قبیل جهانی شدن، زنجیره ارزش برای رقابتی شدن کسب و کار، تغییرات فناوری و .... مواجه شده اند (الریچ،1388). و با توجه به محیط رقابتی، لازم است در صدد ایجاد بستر های مناسب برای مدیریت اثربخش منابع انسانی باشند. این تغییرات در حوزه منابع انسانی موجب تغییر انتظارات ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی زمینه: از چند دهه گذشته توجه مدیران اجرایی و صاحب نظران به سمت برنامه ریزی بلندمدت به ویژه برنامه راهبردی جلب شده است. در واقع سازمان ها باید تفکر استراتژیک داشته باشند، یافته ها و ادراکات خود را برای سازگاری با محیط های متغیر به استراتژی های کارساز مبدل سازند و در نهایت بستر لازم برای اجرای آن ها را فراهم ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی – جراحی) چکیده مقدمه: درچنددهه اخیررشدمهارت های یادگیری مادام العمربعنوان یکی ازاهداف اولیه تعلیمات بزرگسالی تعیین شده است.ازجانب دیگرباگسترش رشته های تحصیلی ودانشگاه ها،خودراهبربودن بعنوان یکی ازملزومات موفقیت ورضایت درحوزه های حرفه ای محسوب می شود.دررویکردیادگیری مدرن،فعالیت های یادگیری کم ...

ثبت سفارش