پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم

word 989 KB 32751 161
1392 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۶,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه درجه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی

    چکیده:

     

    اسلام به عنوان مجموعه ای از آموزه های وحیانی مبتنی برفطرت انسانی و برخوردار از پشتوانه عقلی و عرفانی، این قابلیت را دارد، تا در هر زمان و مکان پاسخگوی نیاز کمال خواهی و خداجویی انسان باشد.

    بدون تردید مهمترین موضوع جهان هستی (موضوع تربیت انسان است، انسانی که بر آیند ملک و ملکوت است و از سابقه ازلی و لاحقه ابدی، برخوردار است؛ که او عصاره هستی است،

    به لحاظ هدف الهی و غایت اقصای خود، تنها زمانی که در مقام « فی مقعد صدق عند ملیک مقتدراً» (قمر، 55)  بار یابد به آرامش و به کمال نهایی خواهد رسید.

    از مهمترین رسالت امروز اندیشمندان مسلمان در حوزه آموزه های دینی و راه و روش زندگی اسلامی در قرآن که همان تعلیم و تربیت، تبیین برنامه جامع دینی، مبتنی بر قرآن کریم و مکتب اهل البیت علیهم السلام است.

    بدین خاطر نقش مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن و حدیث ضروری، اجتناب ناپذیر  و فرصتی برای پژوهش در حوزه‌ی سبک زندگی اسلامی است.

    کوشش و درک درست از مبانی سبک زندگی اسلامی که شامل اصول اعتقادی و اخلاقی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی است در بازشناسی و استقرار ساختن بنای زندگی اسلامی بر مبنای وحیانی ضرورت این پژوهش را دو چندان می کند.

    این پژوهش تلاشی برای معرفی راه و روش درست اسلامی که راه پیشوایان دین که همان صراط مستقیم است و زیر بنای اصول و فروع دینی است.

    این تحقیق از چهار بخش و  نتیجه گیری تشکیل شده که بخش اول شامل کلیات، بخش دوم مربوط به سؤال اصلی یعنی مبانی سبک زندگی اسلامی از منظر از قرآن و تجزیه و تحلیل داده ها

    بخش سوم مربوط به شاخصهای مبانی سبک زندگی و بخش چهارم به مباحث علل و عوامل عمل به سبک زندگی اسلامی و پیامدهای آن می پردازد. 

    در این تحقیق تلاش شده است که آیات مربوط به هر مبحث دسته بندی شده و به کمک روایات معصومین علیهم السلام تبیین شود که در این راه از کتاب های تفسیری و آثار صاحب نظران نیز بهره گرفته شده است .

    کلید واژه ها:  مبانی، سبک زندگی، اسلامی، قرآن کریم، شاخص ها، اعتقادی، اقتصاد.

     

    مقدمه

          شکی نیست که سبک زندگی هر فرد و جامعه‌ای متأثر از نوع باور ها (جهان‌ بینی) و ارزش‌های (ایدئولوژی) حاکم بر آن فرد و جامعه است. جهان‌بینی مادی و ارزش‌های لذت‌گرایانه و سودمحورانه طبیعتاً سبک زندگی خاصی را پدید می‌آورند. همانطور که جهان‌بینی الهی و ارزش‌های کمال‌گرایانه و سعادت‌محورانه سبک خاصی از زندگی را شکل می‌دهند.

          بنابراین دین در گام نخست با ارائه جهان‌بینی و ایدئولوژی ویژه‌ای زیربنای شکل‌دهی به زیست دین‌دارانه را می‌سازد. در مرحله بعد دین با ارائه آداب و دستورالعمل‌های خاصی برای همه ابعاد زندگی انسان در حقیقت به دنبال شکل‌دهی به نوع خاصی از زیست انسانی است. دستورالعمل‌های اخلاقی و حقوقی و فقهی دین، در واقع به منظور ارائه الگویی از زیست دینی و خداپسندانه است. دستورالعمل‌هایی که در حوزه پوشش، خوراک، آرایش، رفتار با خانواده، رفتار با همسایگان، رفتار با هم‌کیشان و غیر همکیشان و تعاملات و ارتباطات بین الادیانی و بین المذاهبی در دین مطرح شده است همگی برای ساختن سبک زندگی دینی است.

          تردیدی نیست که صورت زندگی کنونی ما تنها شکل ممکن و بهترین شکل موجود برای زندگی نیست. برخی از بخش‌هایی که ما آن را جزء ضروریات می‌دانیم در گذشته‌ای نه چندان دور اصلاً وجود نداشته است. بی‌گمان اشکالاتی در صورت زندگی کنونی ما هست که با برطرف کردنش معضلات فراوانی حل خواهد شد و نیز جای برخی بخش‌ها در زندگی ما خالی است که بودنش زندگی ما را بسیار بهتر می‌کند. بودن و نبودن یک بخش در زندگی ما، به عالمی بر می‌گردد که برای خود ساخته‌ایم، پاسخ‌های بنیادی ما به تعریف سعادت و انسان، و تلقی ما از مبدأ و مقصد و تصمیم‌های اجتماعی بشر در این دوره از حیات، مجموعه‌ای از امکان‌ها و عدم امکان‌ها ایجاد کرده که به ما اجازه نمی‌دهد به راحتی هر انتخابی داشته باشیم.

        پژوهش کنونی تحقیقی است با عنوان « مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم» که در آن تلاش شده است ضمن معرفی مفاهیم سبک زندگی از دیدگاه های متفاوت، شاخصه سبک زندگی اسلامی با توجه به آیات و روایات مورد بررسی و تبیین قرار گیرد، و ابعاد گسترده این فرآیند نیز در بعد عقیدتی از جمله نگرش توحیدی، اخلاق گرایی و ولایت مداری با استناد به آیات و روایات مورد کنکاش قرار گرفت.

        شکی نیست که بحث داشتن سبک زندگی اسلامی در عصر کنونی که مسلمانان در آن از ارزش های دینی خود فاصله گرفته اند از چند جهت حائز اهمیت می باشد. معمولاً، سبک زندگی الگویی دارد که مشخص کنندۀ روابطی است که فرد در زندگی خود میان ارزش ها و نگرش ها و رفتارها برقرار می کند. این ارزش ها نیز شامل موضوعاتی چون ارزش شناسی و زیباشناسیِ دینی است. سبک زندگی اسلامی با توجه به سه منبع غنی: قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص)  و سیره اهل بیت (ع) نیز سرشار از آموزه های دینی و دنیوی است که در دو بعد تئوری و عملی قابل تطبیق و اجرا می باشد.

          خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیق ویژه‌اش را نصیب بنده ساخت تا به رغم بضاعت ناچیز، با همکاری مخلصانه استادان بزرگوار و گرانمایه، پژوهش کنونی با عنوان « مبانی سبک زندگی اسلامی» را به یکی از بهترین و عزیزترین اقشار این جامعه، یعنی دانشجویان، و پژوهشگران تقدیم کنم. امیدوارم لطف الهی بر این قلم افزون شده و ضعف‌ها و کمبودهای معنوی و عملی او را در تأثیرگذاری این پژوهش دخالت ندهد.

     در این پژوهش تلاش بر این است که مبانی سبک زندگی اسلامی در برخی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اجتماعی را با استناد به آیات و روایات تبیین شود.  بدین منظور بعد از طرح برخی از مباحث مفهوم‌شناسی و مبانی اعتقادی، به توضیح سبک زندگی اسلامی در حوزه‌های «جهان بینی» ولایت مداری» و اخلاق» و آداب معاشرت» برنامه های اقتصادی»  «علم‌آموزی»، «ارتباط با دیگران»، «روابط خانوادگی» و «کسب و کار» پرداخته است.

    در بخش‌هایی از این پژوهش  از همکاری مخلصانه برخی از دوستان گرانمایه‌ام استفاده برده‌ام. بن‌مایه اصلی فصل اول با عنوان «کلیات تحقیق» و همچنین قسمت‌هایی از فصل دوم با عنوان «پیشینه ی تحقیق» وفصل سوم با عنوان شاخصه های سبک زندگی اسلامی و فصل چهارم نیز محصول زحمات و ارشادات استاد راهنما دکتر سید محمد حسینی بوده است.

     در پایان، بر خود لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در به انجام رسیدن این پژوهش دخالت داشته‌اند صمیمانه سپاسگزاری کنم. به ویژه از اساتید دانشگاه علوم قرآن ایلام که با تشویق‌ها و پیگیری‌های متواضعانه و دلسوزانه خود و همچنین با تذکر نکات علمی لازم بنده را در انجام این کار مصمم‌تر کردند.

    امیدوارم خوانندگان گرامی و اساتید ارجمند، ما را از راهنمایی‌های خود محروم نکنند و تذکرات آنان بتواند در ویراست‌های بعدی بر غنای این اثر بیافزاید.

     

    Title

    Foundations of Islamic life style in the Quran

    Abstract

    Islam as a revealed doctrine is based suite of human Brftrt and the support rational and mystical, it has the ability, to each Time and location will meet the needs of the park and God will man.

    Without a doubt, the most important of the universe (the trained man, come on man's property and kingdom and the eternal history and the eternal apposition, is, that he is being extracted

    Divine purpose and ultimate ends in themselves, just as long as  (in a sure position under a Competent Sovereign.)

    Finds time to relax and reach the ultimate perfection

    The mission of today's most important Muslim scholars and religious teachings of the Quran, the Islamic way of life, education, religion comprehensive explanation, based on the Quran and Ahlul-Bayt al is. to relax and reach the ultimate

    because of the essential foundations of the life style of the Qur'an and Hadith inevitable and opportunity for research in the field of Islamic life style.

    Try and understand the basics of life, including moral and religious principles and political and economic, cultural and social, In recognition of the importance of this study revealed the foundations of Islamic life, based on the double.

    This study is an attempt to describe the way that the leaders of the religious right, which is the direct srat and underpinning principles and religious minutiae.

    The study consists of four chapters and the conclusion that the first part includes generalities, the second part of the question the foundations of the islamic lifestyle, according to the Qur'an, and analyze data

    Section III and Section II of lifestyle factors principles to issues of lifestyle factors and causes of action and the consequences of that.

    In this study, we classified the verses relevant to each topic and infallible prophet PBUH help explain the cause, in this way the book works of commentary and pundits have been used

    Keywords: Foundations, lifestyle, Islam, Quran, indexes, ideology and economics.

     

  • فهرست:

    عنوان                                                                                               صفحه

    1 فصل اول: کلیات تحقیق... 1

     مقدمه: 2

     1 1 بیان مسئله تحقیق.. 3

    1 2 ضرورت و اهمیت تحقیق 4

    1 3 پیشینه ی تحقیق: 5

    1 4 جنبه های جدید و نوآوری تحقیق: 7

    1 5 اهداف تحقیق 7

    1 6 سؤالات تخقیق: 8

    1 7 فرضیه های تحقیق: 8

    1 8 روش تحقیق: 8

    1 9 معانی مفردات و واژهای کلیدی تحقیق: 8

    فصل دوم: اصول و مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم). 11

    2 1 مبانی اعتقادی.. 12

    2 1 1   اصل توحید 12

    2 1 1 1 توحید در خالقیت.. 15

    2 1 1 2 توحید در مالیکت خداوند. 16

    2 1 1 3 توحید در ربوبیت خداوند. 18

    2 1 2   اصل معاد 20

    2 1 3   اصل امامت و خلافت.. 21

    2 1 4   اصل نبوت.. 22

    2 1 5   اصل عدل. 23

    2 5 1   عدل تکوینی. 23

    2 5 2   عدل تشریعی: 24

    2 5 3   عدل جزائی: 24

    2  2 مبانی انسان شناسی. 24

    2  2 1 هدفدار بودن انسان. 24

    2  2 2 خلافت و جانشینی انسان. 25

    2  2 3 هدفمندی آفرینش 27

    2  3 4 اختیار 27

    2  2 5 معرفت‌پذیری انسان. 29

    2  2 6 گرایش فطری انسان. 30

    2  2 7 حقیقت خُلقی و خَلقی انسان. 31

    2  2 8 عقل گرایی (تعقل ورزی) 32

    2 3 مبنای اجتماعی. 34

    2 3 1 اصل عدالت.. 35

    2 3 2 اصل مسؤلیت پذیری.. 37

    2 3 3 اصل امر به معروف و نهی از منکر 37

    2 3 4 اصل آزمایش و ابتلاء 37

    2 3 5 عدالت اجتماعی در سایه قوانین اسلامی. 38

    2 4 مبانی اخلاقی. 38

    2 4 1 اصل تلازم سلوک زندگی و تجرّد روحانی. 40

    2 4 2 بسط معیشت، مایه حقارت، نه پایه سعادت.. 40

    2 4 3 توجه به تفاوت اخلاقِ سلوک با نظم مادّی.. 41

    2 5 مبانی اقتصادی.. 41

    2 5 1 اصل دوری از اسراف.. 41

    2 5 2 اصل انفاق. 42

    2 5 3 تشویق به انفاق 42

    2 5 4 توزیع ثروت:........................................................................................................................................................ 43

    2 5 5 هدف از توزیع..................................................................................................................................................... 44

    2 6   مبانی اقتصاد و عدالت اجتماعی در سبک زندگی اسلامی.......................................................................... 45

    2 6   1   اصل توزیع عادلانه ثروت.............................................................................................................................. 45

    2 6   2   نهی از خوردن اموال دیگران........................................................................................................................ 46

    2 6   3   نهی از ربا.......................................................................................................................................................... 47

    2 6   4   نهی از خورن اموال دیگران و حاکمیت ظالمان..................................................................................... 47

    2 6   5   خالی بودن معاملات بانکی از اکل مال به باطل..................................................................................... 47

    2 6   6   برتری زکات بر ربا........................................................................................................................................... 48

    2 6   7   برتری جهاد بر جمع اموال........................................................................................................................... 48

    2 6   8   جمع کردن ثروت هدف نیست.................................................................................................................. 48

    فصل سوم.. شاخصه های سبک زندگی اسلامی.. .50

    پیشگفتار:................................................................................................................................................................................... 51

    3 1 نقش. جهان‌بینی الهی در تدوین سبک زندگی اسلامی 51

    3 1 1   تعریف شاخص 54

    3 1 2   زندگی دنیوی، ابزاری برای نیل به زندگی اخروی 55

    3 1 3   یاد خدا: عامل خوشی و سعادت زندگی 55

    3 1 4 بازیچه و بی‌ارزش انگاشتن زندگی مادی دنیوی 56

    3 1 5 متأثر بودن خوشی و ناخوشی «زندگی» از عوامل غیر مادی 57

    3 1 6 . پرهیز از دلبستگی و توجه افراطی به زندگی دنیوی: 57

    3 1 7   بهره‌گیری بیش از حد کفاف، عامل تباهی زندگی:: 59

    3 1 8 هر زیستنی زندگی نیست: 59

    3 1 9 رفاه‌زدگی خط قرمز زندگی 60

    3 1 10 مذمت دلبستگی و فریفته شدن به زینت‌ها و جاذبه­های مادی زندگی 61

    3 1   11 دوری از صاحبان نگاه ناصواب به زندگی:............................................................................................... 62

    3 1 12 ولایت مداری الهی: 62

    3 2 شاخصه های اخلاقی- اجتماعی سبک زندگی اسلامی.................................................................................. 63

    3 2 1 اخلاق محوری: 63

    3 2 2 عفو و گذشت: 64

    3 2 3 اصلاح بین مردم: 64

    3 2 4 عشق و علاقه به دیگران بخاطر خدا 65

    3 2 5 انجام دادن فریضه امر به معروف و نهی از منکر. 66

    3 2 6 صله رحم و احسان به پدر و مادر و خویشاوندان 68

    3 2 7 رعایت حقوق همسایگی.. 71

    3 2 8 توصیه به ((حسن جوار)) 72

    3 3   شاخصه های اقتصادی.. 73

    3 3   1 اصول اقتصادی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم.. 73

    3 3   2 اهمیت اقتصاد در عرصه زندگی.................................................................................................................. 77

    3 3   3 نظام اقتصادی اسلامی.. 78

    3 3   4 نگرش دینی به اقتصاد. 79

    3 3   5 جایگاه اقتصاد اسلامی.. 80

    3 3   6 فقر پدیده ای عارضی.. 80

    3 3   7 انحطاط اقتصادی 82

    3 3   8 موارد توزیع.. 82

    3 3   9 هدف مصرف : 83

    3 3   10 آداب خوردن و نوشیدن در سبک زندگی اسلامی.. 84

    3 3   11 برخی آداب غذا خوردن 84

    3 3   12 پرخوری.. 88

    3 3   13 لباس و پوشش.... 89

    3 3   14 نهی از برهنگی 89

    3 3   15 آداب پوشش 90

    3 3   16 پوشش های پسندیده 90

    3 3   17 پوشش های ناپسند 91

    3 3   18 لباس شهرت... 91

    3 3   19 زینت و آراستگی.. 92

    3 3   20 اصلاح و پیرایش.... 93

    3 3   21 مسکن و امکانات زندگی 94

    3 3   22 ویژگی های مسکن و مرکب 95

    فصل چهارم: علل و عوامل عمل به سبک زندگی اسلامی.. 97

    4 1 عوامل فردی و درونی 98

    4 1 1   نصیحت پذیری 98

    4 1 2   دوری گزیدن از شرک به خدا 99

    4 1 2   1 پیامدهای شرک به خدا 99

    4 1 4   احترام به والدین.. 101

    4 1 5   شکر خداوند. 102

    4 1 6   متابعت از راه پیشوایان دین.. 102

    4 1 7   برپا داشتن نماز 103

    4 1 8   مهربان بودن با دیگران و دوری از غرور 103

    4 1 9   میانه روی و داشتن اعتدال.. 104

    4 1 10   تفکر و تدبر. 105

    4 1 10   1 تدبر و تدبیر در امور 106

    4 1 11   پرهیز از تکلّف 106

    4 1 12   یادگیری و دانش اندوزی.. 107

    4 1 12 1   فضیلت تعلیم و تعلم 108

    4 1 12 2  یادگیری علوم مورد نیاز 109

    4 1 13   حفظ تن و حرمت اضرار به نفس.... 110

    4 1 14   نظافت و بهداشت... 110

    4 1 14 1 بهداشت دهان و دندان 112

    4 1 14 2   نظافت و بهداشت در جمعه 112

    4 1 14 3   بهداشت روان.. 113

    4 1 14 4   بهداشت دل (قلب) 114

    4 1 14 6   عوامل بیماری و مرگ دل 115

    4 2 علل و عوامل عمل به سبک زندگی اسلامی در حیطه خانواده 116

    4 2 1   ایمان و فضیلت گرایی اعضای خانواده: 118

    4 2 2   وجود عشق، مهر و محبت میان اعضای خانواده:.................................................................................. 118

    4 2 3   آشنایی کامل اعضای خانواده با حقوق و وظایف خود 120

    4 2 3   1 حق والدین بر فرزندان 120

    4 2 3   2 حق فرزندان بر والدین: 121

    4 2 3   3 وظیفه ی هر یک از زن و مرد نسبت به کل خانواده 122

    4 2 2   مهمترین وظایف متقابل همسران 123

    4 2 2   1 مهرورزی.................................................................................................................................................. 123

    4 2 2   2 همدلی و همراهی.. 124

    4 2 2   3 تفاهم و همکاری میان اعضای خانواده........................................................................................... 124

    4 2 2 4 هم غذا شدن با خانواده........................................................................................................................ 125

    4 2 2 5 ارزش وجودی همسر............................................................................................................................ 125

    4 2 2 6 هزینه های جاری زندگی.. 127

    4 2 3 لزوم اجتماع مومنان.. 128

    4-2-3-1-حقوق برادران دینی.. 128

    4 2 4 اهمیت اطعام مومن.. 129

    4 2 5 تعامل با فاسقان.. 129

    4 2 6   تعامل با متظاهران به اسلام. 130

    4 2 7 موحّدان (اهل کتاب) 130

    4 2 8 قانون عمومی ارتباط.. 131

    4 2 9 نیکی عدالت ورزانه به اهل کتاب... 132

    4 3 اهمیت کار و تلاش.... 132

    4 3 1 وجود روحیه ی صبر و پایداری و متانت در فراز و فرودهای زندگی.. 133

    4 3 2 برخورداری از روحیه ی گذشت و بزرگواری و تقویت آن: 134

    4 3 3 حاکمیت صداقت در فضای خانواده 134

    4 3 4 مدیریت و برنامه ریزی صحیح در خانواده 134

    4 3 5 رعایت اخلاق نیکو و رعایت ادب و احترام متقابل در خانواده 135

    4 3 6 وجود اعتماد در خانواده و پرهیز از سوء ظن.. 136

    4 3 7 پرهیز از آفت حسد 137

    4 3 8 وفاداری اعضای خانواده نسبت به یکدیگر 138

    فصل پنجم.. 140

    5 1 نتیجه گیری.. 141

    منابع تحقیق.. 146

    چکیده انگلیسی..

     

    منبع:

    * قرآن کریم

    * نهج البلاغه

    احسائی، محمد بن علی بن ابراهیم، عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه ، محقق:عراقی، مجتبی: قم: مطبعه سیدالشهداء، 1361ش

    آریان پور، منوچهر، انتشارات جهان رایانه، 1380ش.

    اکبری  محمود احکام جوانان مرکز انتشارات دفتر تبلغات اسلامی حوزه علمیه قم بی چا 1379ش.

    آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیمی غررالحکم و درر الکلم، ، تحقیق مصطفی درایتی، قم، دفتر تبلیغات، 1366.

    آملی، حسن‌زاده‌، دروس شرح اشارات و تنبیهات ابن‌سینا: قم: 1391ش.

    ابن ابی الحدید، هبه الله، شرح نهج البلاغه، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، 1387ق.

    ابن أبی جمهور، محمد بن زین‌الدین،، عوالی اللئالی، قم: سید الشهداء، 1362ش.

    ابن بابویه، عیون اخبار الرضا، تصحیح مهدی لاجوردی، تهران، نشر جهان، 1378ق.

    ، من لایحضره الفقیه، مترجم:غفاری، وشارح:غفاری، علی‌‎اکبر، تهران: صدوق، ١٣۶٧ ش.

    :ابن شهر آشوب، محمد بن علی، المناقب، :قم – ایران: علامه.1373ش.

    ابن طاووس، علی بن موسی فلاح السائل و نجاح المسائل فی عمل الیوم و اللیله ، چاپ غلامحسین مجیدی، قم، ۱۳۷۷ ش.

    ، کشف المحجه لثمره المهجه ، نجف، ۱۹۵۱م.

    ، مهج الدعوات و منهج العنایات، محقق:قیومی اصفهانی، تهران: :موسسه الافاق، 1407ق.

    افندی اصفهانی، عبداللّه بن عیسی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، چاپ احمد حسینی، قم، ۱۴۰۱ش.

    امین، حسن، مستدرکات اعیان الشیعه ، بیروت، ۱۹۹۶م.

    برقی، احمد بن محمد، تصحیح و تعلیق:محدث، جلال‎الدین،قم: :دار الکتب الاسلامیه، 1371ق.

    تمیمی مغربی، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام عن اهل بیت رسول الله علیه و علیهم افضل السلام، قم: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، 1385ق

    دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه، تهران، دانشگاه تهران، 1377ش.

    جعفری، محمد تقی، فلسفه و هدف زندگی، چاپ اول، تهران: انتشارات قدیانی، 1359ش.

    جوادی آملی، عبدالله، تسنیم تفسیر قرآن کریم، مرکز نشر اسراء، 1388ش.

    حاجی‌ده‌آبادی، محمدعلی ، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، تهران: 1380ش.

    حرانی، بن شعبه، حسن بن علی،  تحف العقول، قم: آل علی علیه السلام، 1404 ق.

    حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الاسناد، تهران: کتاب فروشی نینوا،  1413ق

    حلوانى،  حسین بن محمد بن حسن بن نصر ،  نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ، قم، مدرسه ‌ الامام المهدی، 1408ق.

    خانی رضا، محمد، ترجمه بیان السعاده ، تهران: سر الاسرار 1372ش.

    دیلمی، حسن بن محمد، ارشادالقلوب، قم: ناصر، 1412ق.

    دیلمی احمد و مسعود آذربایجانی، اخلاق اسلامی، قم: 1381ش.

    راغب اصفهانی، المفردات، بیروت، دارالمعرفه، بی­تا،.

    سبحانی، جعفر، منشور عقاید امامیه، قم: موسسه امام صادق علیه السلام، 1376ش.

    مستغفری، جعفر بن محمد، طب النبی، نجف اشرف: مکتبه الحیدریه، 1383ش

    سیاح احمد، فرهنگ بزرگ جامع نوین عربی - فارسی - مصور: بضمیمه رجال نامی شیعه، تهران: کتابفروشی اسلام، 1368ش.

    سیوطی، جلال الدین، تفسیر الدر المنثور، قم: کتابخانه آیه الله مرعشى نجفی، 1404ق.

    شریفی، احمد حسین، آداب و سبک زندگی اسلامی، نشر معارف، 1391ش.

    شیخ صدوق، علل الشرایع،  قم، کتابفروشی داوری، 1385ق.

    شیخ صدوق ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، قم‏، دار الشریف الرضی، دوم، 1406ق.

    شیخ صدوق، معانی الاخبار، تصحیح علی‌اکبر غفاری، قم، مؤسسه نشر اسلامی، 1373ش.

    شیبانی، محمد بن حسن،  الجامع الصغیر، بیروت: 1404ق

    شیروانی، اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن، قم: دار الفکر، ١٣٧٩ ش.

    صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن، قم: مؤسسه اعلمی، چاپ اول، 1404ق.

    صدر، محمد باقر، سنتهای اجتماعی و فلسفه تاریخ در مکتب قرآن، ترجمه حسین منوچهری، مرکز نشر فرهنگی رجا، چاپ اول، 232.

    طبرسی، حسن بن فضل ، مکارم الاخلاق، ترجمه سید ابراهیم میرباقری، تهران، فراهانی، چاپ دوم، 1365ش.

    ، مکارم الاخلاق، قم، الشریف الرضی، 1412ق.

    ، ترجمه‌ی مجمع‌ البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه‌ی رضا ستوده و...، تهران، انتشارات فراهانی، 1360ش.

    طباطبایى سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق.

    طوسی، محمد بن حسن، امالی، ترجمه: صادق حسن زاده، تهران: اندیشه هادی، 1389ق.

    طوسی، نصیرالدین محمد، اخلاق ناصری،تهران: علمیه اسلامیه، 1371ش.

    طباطبایی، روابط اجتماعی در اسلام، ترجمه: محمدجواد حجتی کرمانی، موسسه بوستان کتاب، قم: 1387ش.

    فاضلی، محمد، مصرف و سبک زندگی، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، 1382ش.

    محمدتقی جعفری، ترجمه و شرح نهج البلاغه، تهران: انتشارات و آموزش اقلاب اسلامی، چاپ سوم 1371ش.

    کلینی، محمد بن یعقوب الکافی، ، تهران، دار الکتب الاسلامیه ، 1362ش.

    محدثی خراسانی، کتاب جلسه شعر، جلسات اخلاق، 1393ش. www.ghatreh.com.

    مصباح یزدى محمدتقى، جامعه در قرآن،  قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى  ره 1391، ص193-195.

    مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، قم: مدرسه الامام علی بن ابی طالب علیه السلام، 1377ش.

    مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، ، تهران، صدرا، شانزدهم، 1368ش.

    ، فطرت، بنیاد علمی و فرهنگی

    ، انسان در قران، تهران: انتشارات صدرا، 1368ش.

    مهدوی کنی، محمد سعید دین و سبک زندگی، ، تهران، دانشگاه امام صادق، 1387ش.

    نوری، حسین مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ، قم، آل البیت، 1408ق.

    الهندى، علاءالدین المتقى بن حسام الدین کنز العمال فی سنین الاقوال و الافعال، بیروت، مؤسسه الرساله ، 1409ق.

    ورّام، مسعود بن عیسی، تنبیه الخواطر و نزهه النواظر المعروف بمجموعه ورّام، چاپ علی اصغر حامد، تهران، ۱۳۷۶ش.

    ب مقالات:

    اباذری، یوسفعلی، حسن چاوشیان، (1381)، از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی، نامه‌ی علوم اجتماعی، شماره 20، پاییز و زمستان،3-27.

    ولی زاده، جواد، «ضرورت ارائه تعریف بومی (اسلامی ایرانی) از سبک زندگی»، فصلنامه علمی تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی، س 8، ش 


موضوع پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, نمونه پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, جستجوی پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, فایل Word پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, دانلود پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, فایل PDF پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, تحقیق در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, مقاله در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, پروژه در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, پروپوزال در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, تز دکترا در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, پروژه درباره پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم, رساله دکترا در مورد پایان نامه مبانی سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M.A) چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان رضایت زناشویی با پایبندی مذهبی زوجین انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی می باشد و به روش کاربردی انجام شده است. بدین منظور 74 زوج از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلام واحد علوم تحقیقات کرمانشاهبه شیوه تصادفی خوشه ای نمونه گیری شدند. داده های گرد آوری شده توسط پرسش ...

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات چکیده: شیوه‌های تبلیغی زیادی از انبیا و پیامبران ذکرشده، آنان بر دعوت مشترک به توحید، معاد، اصول اخلاقی و ... تکیه داشته‌اند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، تبلیغ به‌ویژه در شکل «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود و در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، اصالت خود را ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی (M.A ) چکیده متغیرهای استرس شغلی و تعهد سازمانی از جمله موضوع های مهمی هستند که امروزه در سازمان­های موفق مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از متغیرهایی که با استرس شغلی و تعهد سازمانی مرتبط دانسته شده است اخلاق کاری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری با تعهد سازمانی و استرس شغلی در میان کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی شهری چکیده امروزه از بارزترین مشکلات شهر­سازی معاصر، بحران معنا اعم از اجتماعی و کالبدی در مکان است. پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بروز تغییرات در حوزه­های مختلف فرهنگی، به تدریج وارد عرصه­های کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی ایرانی-اسلامی را بوجود آورد. اما خود شهر اسلامی، بیان جامع و منسجمی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) مهندسی معماری اسلامی چکیده: در طراحی بسیاری از بنا های موجود عصر ما به عوض ملاحظه نیازهای روان شناختی و فرهنگی کاربران توجه به عملکردهای اندام واره ای و جدیدترین نمونه های ساخته شده در کشورهای پیشرفته بی توجه به فرهنگ آن منطقه در اولویت قرار گرفته است. این ضعف در بسیاری از بناهای مسکونی در ایران به وفور مشهود می باشد. در حالیکه در ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري اسلامينيم‌سال دوم سال تحصيلي 93 - 1392 چکيده:           موقوفات در تأسيس و تداوم

M.Aپايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد گرايش فلسفه وحکمت اسلامي سال 1386 بيان مسئله: سپاس فراوان آفريدگاري را سزاست که جهان هستي را همسان و هماهنگ با احتياجات ونيازهاي بشر سامان داده وب

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )گرایش:فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی چکیده : هدف کلی این پژوهش تبیین رویکرد تفکر انتقادی در عرصه تعلیم و تربیت و تحلیل تطبیقی مبانی آن بر مبنای آموزه های تربیت اسلامی است. بنا بر ماهیت موضوع تحقیق از روش تحقیق توصیفی– تحلیلی استفاده شده است، و منابع مورد استفاده در این پژوهش مشتمل بر قرآن کریم، نهج البلاغه و هچنین کتب تربیتی، ...

ثبت سفارش