پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن

مشخص نشده 248 KB 29003 50
مشخص نشده مشخص نشده علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۰,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۶,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده :

    این پژوهش باهدف بررسی روابط زوجین با والدین خود و تاثیراتی که این روابط بر روابط بین زوجین می گزارد و مشکلاتی که طی آن به وجود می اید در بین زنان و مردان متاهل شهر کاشمر انجام گرفته است

    این تحقیق دارای یک پیشینه داخلی ، مقاله و مطالعات اکتشافی است .

    نمونه گیری به صورت تصادفی صورت گرفته ، داده ها از طریق پرسشنامه جمع اوری و تحلیل شده است و نتایج آن به این شرح است :

    زوجین به دلیل عدم آشنایی با خصوصیات رفتاری همسر خود و همچنین عدم استقلال فکری ، فضای پدر سالارانه و مادر سالارانه خانواده از والدین خود در بروز مشکلات ناشی از آن خط میگیرند و تحت تاثیر والدین خود قرار میگیرند .

     

     

    مقدمه :

    والر در این باب اشاره دارد به گرایش ناآگاهانه ای که در افراد وجود دارد، میل به این باشد که در زندگی زناشویی خویش تصویر دوست داشتنی والدین خود را جستجو می کنند (همان) با این نکته در حقیقت می توان این پرسش را مطرح کرد که آیا فرد در انتخاب همسر خود آزاد است گاه ندانسته انتخاب می کند که همسان والدین خود باشد؟ آیا پدر و مادر علی رغم آزادگذاردن فرزندان خود را در این امر، در واقع نفوذ گاه کاملاً ناآگاهانه ای برایشان اعمال نمی کنند.

    جامعه شناسان در تشریح رفتار انسان به وسیله محیط پیرامون برای تبیین حال، به تعمق در گذشته نمی پردازند که این کار روانکاوان است.

    ترمان عقیده داردکه مرد خواستار ازدواج با دختری  است که مادرش را در خاطره او زنده می کند پاتریک نیز بر شباهت خصوصیات ظاهر زن با خصایص مادر تکیه می کند.

    نتیجه گیری استروس مبنی بر اینکه هر یک از والدین در موضعی قرار می گیرند که از آن بر فرزندان خود تاثیر گذارند، می تواند به ما نشان دهد که در حقیقت بنیان تصویر آرمانی زناشویی در واکنش غریزی فرزند نسبت به مادر یا پدر خویش قرار ندارد بلکه بر اساس این تصویر مبتنی بر رفتارهای عاطفی آنهاست . نظریه همسان همسری به معنای این اصل است که در زندگی به ویژه آن کسانی که با هم ازدواج می کنند که مانند هم هستند به عقیده بسیاری از دانش پژوان شباهات و همسانی از نظر فردی یا اجتماعی، فرهنگی و ... نخست اشخاص را به سمت خود جلب می کند و آنگاه پس از آن که وصلت کردند خوشبختی خانوادگی آنها را تامین می کند (همان) فرضیه هایی که از این نظریه  استخراج می شود:

    والدین با القاء طرز تفکر خود بر فرزندان خود اعمال نفوذ می کنند.

    زوجین در زندگی زناشویی تصویر والدین خود را جستجو می کنند.

    2-3 نظریه میدانی لوین

    بسیاری از شرایط  اجتماعی از جمله شرایط زن و شوهر به شدت وابسته به شرایط زمانی و مکانی می باشد. شرایطی که با دارا بودن عناصر مختلفی می توانند در ابعاد گوناگون بر زندگی زن و شوهر از جمله رضایت و موفقیت در زندگی آنها موثر باشد بررسی اختلافات خانوادگی در قالب شرایط زمانی و مکانی خاص، ایجاب می کند که از نظریه میدانی لوین نیز استفاده شود. (مهدوی، 1375؛ 28).

    لوین واژه فیلو (پهنه یا میدان) را از فیزیک برگزیده است و همانند آن رفتار انسانی را تابع عوامل مختلفی و به هم پیوسته می داند وی این عوامل را نیروهای میدان می نامد.

    لوین عوامل مذکور را به دو گروه تقسیم می کند خصوصیات شخصی و محیطی بدین ترتیب رفتار هر فرد تابع خصوصیات شخصی او و خصوصیات محیطی است. (همان)

    با استفاده از این می توان بسیاری از مسایل جامعه شناختی از جمله اختلافات خانوادگی را مورد تبیین قرار داد لوین معتقد است که به منظور بررسی زندگی زن و شوهر، باید عوامل محیطی و روانی مربوط به شرایط زن و شوهر که شامل انتظارات و خصوصیات همسر نیز می شود مورد تحلیل قرار گیرد (مهدوی،‌ 1375؛ 29).

    از نظر لوین شخصیت و محیط مستقل از هم نیستند بلکه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند وی ارتباط و وابستگی متقابل عناصر فوق را در مجموع فضای زندگی می نامد (همان)، به این ترتیب نزاع زن و شوهر از دیدگاه این نظریه به قرار زیر است. دیگران مهم ومیزان آگاهی بر رضایت زوجین در نتیجه بر میزان اختلافات خانوادگی موثر است.

    فرضیه های مرتبط با این نظریه:

    زوجین به دلیل عدم شناخت از هم از والدین خود راهنمایی می جویند.

    فضایی که زوجین در آن رشد کرده اند بر اعتماد به نفس زوجین موثر است.

    3-3 نظرات کارشناسان و سایر موارد:

    در برخی موارد ممکن است زوجین تحت تاثیر راهنمایی های اشتباه والدین خود قرار گیرند و درگیری هایی را درخانواده ایجاد کنند. در اینجا نیاز است بزرگترها و والدین بین احترام و شان ومنزلت والدین و همچنین دخالت تفاوت قایل شوند ( باباصفری، 271،‌ 39).

    از نظر ویژگی های اجتماعی و فردی معمولاً‌ زوجینی که به والدین خود اجازه دخالت در زندگی خود را می دهند معمولاً ‌افرادی هستند که از کودکی حق انتخاب نداشته اند حتی در زمان ازدواج والدین برای آنها تصمیم گرفته اند و از کودکی به والدین خود متکی بوده در مقابل این گونه فرزندان والدین نیز به کودکان خود اجازه تصمیم گیری را نداده اند امروز نیز که مستقل شده اند هنوز شیوه قدیمی را به کار می برند.

    فرضیه های استخراج شده در این بخش والدین و بزرگترها تفاوت بین احترام و دخالت را نمی دانند. زوجین تحت تاثیر رفتار عاطفی والدین به سمت آنها گرایش دارند.

    زوجین به دلیل عدم استقلال فکری در زندگی زناشویی از والدین خود خط می گیرند.

    6- متغیرهای پژوهش

    متغیر وابسته این تحقیق روابط زوجین با والدینشان است و متغیرهای مستقل شامل استقلال فکری زوجین، شناخت زوجین از هم، القاء تفکرات والدین به زوجین،‌ وابستگی های عاطفی زوجین، فضای رشد زوجین در خانواده (پدرسالار یا مادرسالار بودن)، تحصیلات

    7- تعریف عملیاتی

    تعریف عملیاتی متغیرها در جدول زیر انجام شده است. 

    زمستان 1387

    منابع

    ساروفانی،‌ باقر، درآمدی بر جامعه شناسی خانواده، 1381، نشر سروش.

    برناردز جان، درآمدی بر مطالعات خانواده، (1952) ترجمه : قاضیان حسین، تهران، نشر نی، 1384.

    اسکافی، مریم، آسیب شناسی ازدواج و انواع مشکلات خانوادگی، 1386، جهاد دانشگاهی مشهد.

    باباصفری عباس، مشاوره خانواده و نحوه رفع مشکلات ناشی از دخالت های بیجا،‌نشریه پیوند، شماره 271.

     

  • فصل اول ---------------------------------------------------

    مقدمه -----------------------------------------------------

    بیان مسئله --------------------------------------------------

    اهمیت و ضرورت ---------------------------------------------

    فصل دوم---------------------------------------------------

    پیشینه داخلی ------------------------------------------------

    مقاله ------------------------------------------------------

    مصاحبه اکتشافی و مصاحبه کارشناسی -----------------------------

    فصل سوم---------------------------------------------------

    تحلیل نظری -------------------------------------------------

    مدل نظری --------------------------------------------------

    فصل چهارم-------------------------------------------------

    روش شناسی تحلیل -------------------------------------------

    روش تحقیق -------------------------------------------------

    جامعه آماری ------------------------------------------------

    شیوه انتخاب واحد نمونه-----------------------------------------

    روش گردآوری ----------------------------------------------

    سئوالات و فرضیات تحقیق ---------------------------------------

    تعریف عملیاتی -----------------------------------------------

    فصل پنجم---------------------------------------------------

    یافته ها-----------------------------------------------------

    فصل ششم--------------------------------------------------

    نتیجه گیری--------------------------------------------------

    محدودیت ها-------------------------------------------------

    فصل هفتم --------------------------------------------------

    ضمایم-----------------------------------------------------

    پرسشنامه---------------------------------------------------

    آراء صاحبنظران----------------------------------------------

    منابع ------------------------------------------------------


موضوع پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , نمونه پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , جستجوی پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , فایل Word پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , دانلود پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , فایل PDF پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , مقاله در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , پروژه در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , پروژه درباره پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی روابط زوجین با والدین خود و مشکلات ناشی از آن

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان گرایش زنان و خانواده چکیده مقدمه شناختِ خانواده، درگیر شدن به امور مربوط به خانواده و بررسی ابعاد، شاخه‌ها و مسائل حولُ‌وحُوش خانواده، با وجود اینکه به‌عنوانِ اولین واحد اجتماعی شناخته می‌شود، ولی دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. به‌طوری‌که شناختِ اهمیت، تأثیرها و کارکردهای آن، بسیار مورد توجه صاحب‌نظران مسائل ...

پایان نامه کارشناسی ارشدرشته: M.A)) رشته : روانشناسی گرایش: بالینی چکیده چکیده : هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه تاب‌آوری، بی‌ثباتی ازدواج و بهزیستی روان‌شناختی در دو گروه از مادران کودکان عادی و کم‌شنوا شهر تهران به روش کمی- کیفی انجام شد. روش: در قسمت کمی، به روش نمونه‌گیری در دسترس، نمونه‌ی متشکل از 100 نفر از مادران دارای کودکان کم‌شنوا مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های امیراعلم و لقمان و مرکز توان‌بخشی پژواک ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی معلمان زن با خشونت اعمال شده علیه آنان انجام گرفت.. همچنین در ادامه از خرده مقیاس های هوش هیجانی جهت پیش بینی خشونت اعمال شده در معلمان زن استفاده شد، .به همین منظور 280 نفر از معلمان زن با روش نمونه گیری خوشه ای از بین جامعه فرهنگیان شهر بندرعباس انتخاب شدند. پس از آن به منظور جمع ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد ( گرایش بهداشت جامعه) چکیده عنوان: "درک زوجین از عملکرد خانواده هنگام و قوع سرطان در یکی از آنها ، تبریز،1391" مقدمه: بیماری سرطان می­تواند عملکرد خانوادگی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد. اجرای برنامه­های حمایتی به این بیماران نیازمند شناسایی ابعادی از زندگی خانوادگی است که بعد از ابتلاء به سرطان مختل شده باشند. بنابراین، بررسی حاضر به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد روانپزشکی چکیده پیوند زوج ها آغازگر رسمی اجتماعی است که تداوم آن موجب استحکام بنیاد خانواده است. امروزه همسران در جهت افزایش صمیمیت و بهبود روابط زناشویی از مداخلات و آموزشهای تخصصی بهره می‌گیرند. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج‌درمانی شناختی- رفتاری گروهی بر پربارسازی روابط زناشویی زوجین است. پژوهش حاضر از نوع طرح‌ آزمایشی آزمون و پس آزمون است. ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته جمعیت شناسی چکیده بررسی رابطه میان استقلال زنان و رفتار باروری (مطالعه موردی: زنان 49- 15 ساله شهر شیراز) علیرغم وجود شرایط متفاوتی که بسیاری از زنان در سرتاسر دنیا تحت آن زیست می‌کنند، میزان های رشد جمعیت در طول 30 سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است. تولید مثل عامل کلیدی در زندگی زنان است و باروری به طور جداناپذیری با نقش زنان در جامعه و اجتماع ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته علوم اجتماعي گرايش پژوهشگري سال 1391 - بيان مسئله خانواده مهمترين نهاد اجتماعي است که در طول زمان متناسب با تغييرات به وجود آمده  دچار تحولات کمي و کيفي

پيشگفتار نوجوانان دلي پاک و روحي پرشور دارند . آنان در حساسترين و بحراني ترين دوران زندگي خود به سر مي برند و نيازمند هدايت ، حمايت و همدلي اند. نوجوان نهال نو  رسيده اي است که براي رشد و بال

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

ثبت سفارش