پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز

word 2 MB 30039 117
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۴,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته جمعیت شناسی

    چکیده

     

    بررسی رابطه میان استقلال زنان و رفتار باروری

     

    (مطالعه موردی: زنان 49- 15 ساله شهر شیراز)

     

     

     

    علیرغم وجود شرایط متفاوتی که بسیاری از زنان در سرتاسر دنیا تحت آن زیست می‌کنند، میزان های رشد جمعیت در طول 30 سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است. تولید مثل عامل کلیدی در زندگی زنان است و باروری به طور جداناپذیری با نقش زنان در جامعه و اجتماع مرتبط می‌باشد. با توجه به این که زنان عامل اصلی زاد و ولد به شمار می آیند، موقعیت و جایگاه آنان در جامعه میتواند بر رفتار باروریشان تاثیر بگذارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میان استقلال زنان و رفتار باروری آنان می باشد. جامعه­ی آماری این تحقیق شامل زنان سنین باروری (49-15ساله) ساکن شهر شیراز می­باشد و حجم نمونه 384 نفر انتخاب شد. روش نمونه­گیری، خوشه­ای چندمرحله­ای است که با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات جمع آوری و به وسیله نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نظریه کنش پارسونز و نظریه منابع در دسترس به عنوان چارچوب نظری مطالعه انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که میان تحصیلات زنان ،تحصیلات همسر زنان، مهارت زندگی، سن زنان، سن همسر، سن ازدواج، تفاوت سنی با همسر و مصرف رسانه با  رفتار باروری (بعد تعداد فرزند)، و  شبکه ارتباطات و استقلال تصمیم گیری، و استقلال اقتصادی با  رفتار باروری (بعد فاصله تولد اول تا دوم)، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل معادله ساختاری نشان داد که استقلال زنان با واسطه متغیر توانمندی اجتماعی بر روی رفتار باروری تاثیر می­گذارد.

     

    واژگان کلیدی: استقلال، باروری، منابع در دسترس، کنش، زنان، شیراز.

    مقدمه

     

    مساله باروری و پیامدهای آن برای سلامت و تداوم جامعه بسیار مهم است، زیرا تنها راه تامین جمعیت و تداوم تولید مثل از طریق باروری می­باشد. هر چند می­توان بخشی از جمعیت مورد نیاز یک جامعه را از طریق مهاجرت تامین کرد ولی در نهایت امر، ناگزیر از توجه به مقوله باروری و فرزندآوری خواهیم شد. باید توجه داشت که هرگونه سیاست­گذاری در مورد روندهای جمعیتی در آینده و اتخاذ هر گونه برنامه­ عمل، مستلزم آگاهی و شناخت عوامل و تعیین کننده­های باروری است (حسینی و بگی، 1391: 74).

    باروری، به عنوان یکی از مولفه های جمعیتی، مهم­ترین عامل تغییر در ساخت جمعیت است که نقش تعیین کننده­ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع در سطح خرد (خانواده) و در سطح کلان (جامعه) دارد. از طرف دیگر با توجه به این­که در جوامع پدر سالار فرزندآوری بسیار مهم می‌باشد، موقعیت و پایگاه زنان اغلب با تعداد بچه­هایی که به دنیا می­آورند و هم چنین با جنس نوزاد در ارتباط است و در نتیجه زنان می­خواهند از طریق فرزند­آوری جایگاه و موقعیت خود را بالا ببرند و به مرتبه مردان برسانند.

    یکی از تغییرات اجتماعی معاصر، انقلاب آموزشی زنان و مشارکت گسترده آن­ها در عرصه­های مختلف جامعه است. امروزه با توجه به نقش سازنده زنان در توسعه جوامع، رفع عقب ماندگی آنان از جنبه­های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و توانمند­سازی آنان از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از این جنبه­های مهم، قدرت تصمیم­گیری زنان است. صاحب نظران به این نتیجه رسیده­اند که تساوی زنان و مردان در تصمیم­گیری‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه یکی از راه­های محقق شدن مفاهیمی از قبیل دموکراسی، برابری، توسعه و عدالت اجتماعی است (ساروخانی،1384: 30).

    اگرچه زنان، سابقه طولانی در انجام کارهای داخل و خارج خانه دارند، اما آن­چه که واضح است مردان هم چنان از قدرت تصمیم­گیری بیش­تری در خانه برخوردارند. مشارکت اندک زنان در تصمیم­گیری‌های مربوط به امور خانه و زندگی خانوادگی با پیامدهای نامطلوبی همراه است که یکی از آن­ها فرزندآوری بالا و عدم توانایی زنان برای برنامه ریزی صحیح در امور داخلی خانه و در نتیجه اتلاف وقت آنان است.

    علیرغم وجود شرایط متفاوتی که بسیاری از زنان در سرتاسر دنیا تحت آن زیست می‌کنند، میزان­های رشد جمعیت در طول 30 سال گذشته کاهش چشم­گیری داشته است (علی مندگاری، 1384). تولید مثل عامل کلیدی در زندگی زنان است و باروری به طور جداناپذیری با نقش زنان در جامعه و اجتماع مرتبط می‌باشد. با توجه به این­که زنان عامل اصلی زاد و ولد به شمار می­آیند، موقعیت و جایگاه آنان در جامعه می­تواند بر رفتار باروریشان تاثیر بگذارد.

    جمعیت و مسائل مربوط به آن، از جمله مسائل چند بعدی و پیچیده جوامع انسانی است که هم تحت تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... و هم تأثیر گذار بر آن می‌باشد. می­توان گفت که مسائل جمعیتی و تغییر و تحولات مربوط به آن تحت تاثیر یک فرمول یا نظریه خاص نیست، بلکه در شرایط  زمانی و مکانی متفاوت، علل مختلف و متنوع و گاه متضادی دارد. جمعیت و مسائل مربوط به آن به عنوان یک مسئله اجتماعی از جمله مسائلی است که بیش­ترین تشتت آرا را در این زمینه به دنبال داشته است. برای مثال پدیده باروری یکی از ابعاد مهم جمعیتی است که در بعضی کشورها برای بالا بردن میزان آن، سیاست‌های تشویقی اعمال می‌شود و در جامعه یا کشور دیگری به سبب بالا رفتن آن، سیاست‌های تنبیهی اعمال می‌گردد (ضیایی بیگدلی و همکاران، 1385).

    ایران یکی از سریع­ترین کاهش­های باروری را در جهان تجربه کرده است. کاهش باروری آن هم بیش از 50 درصد در یک دهه فقط برای جوامع مسلمان منحصر بفرد و ویژه نیست اما تاکنون در جاهای دیگر گزارش نشده است (وحیدنیا، 2007: 259). تحولات باروری نشان می‌دهد که باروری کل در سال 1365برابر با 3/6، در سال 1375 برابر با 52/2 و درسال 1385 این رقم برای کل کشور به 8/1و در سال 1390 به 5/1 فرزند کاهش یافته است (مرکز آمار ایران،1390).

    دلایل متعددی برای تبیین انتقال باروری ایران بیان شده است. کاهش مرگ و میر کودکان، افزایش شهرنشینی، بهبود نظام شبکه بهداشتی، توسعه روستاها، استقرار مجدد برنامه های تنظیم خانواده، افزایش سواد و تحصیلات بویژه سواد دختران، کاهش تعداد فرزندان دلخواه خانواده و نهایتا بهبود موقعیت و پایگاه نسبی زنان از جمله این مواردند ( عباسی شوازی، 2000، الف و ب)؛ میرزایی، آقاجانیان و مهریار، 1999). در مورد عوامل تأثیرگذار بر کاهش باروری در ایران، افزایش تحصیلات و بهبود و موقعیت و پایگاه نسبی زنان از جمله این موارد در تبیین انتقال باروری ایران است (علی مندگاری، 1384).

    ﺗﺤﻮﻻت ﮔﺴﺘﺮده در ﻧﻘﺶﻫﺎی زﻧﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﯾﺪه ﺗﺎ ﺣﻀﻮر زﻧﺎن در ﻋﺮﺻﻪ    ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ و ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺘﻘﻼل در ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ آﻧﺎن از ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ و ﭘﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﻫﻪ ﻫﺎی ﻗﺒﻞ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪﻧﺪ. اﯾﻦ اﻣﺮ زﻣﯿﻨﻪی دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ در ﮐﻨﺶ­ﻫﺎی ﺑﺎروری (رﻓﺘﺎر، ﺗﻤﺎﯾﻼت و اﯾﺪه آلﻫﺎی ﺑﺎروری) زﻧﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺖ.

    استقلال[1] زنان به عنوان وضعیت یا کیفیتی از اداره کردن خود [2]، خود تصمیم­گیری و مستقل بودن تعریف شده است که ممکن است ارایه بهتری از درجه و دسترسی، کنترل و استقلال زنان در تصمیم­گیری‌هایشان را نشان دهد (آبادیان[3]، 1996).

    دیسون و مور[4] استقلال را به عنوان توانایی دسترسی فرد به اطلاعات و استفاده از آن برای تصمیم‌گیری در مورد موضوعات شخصی و هم چنین در ارتباط با دیگران است، تعریف می‌کنند (دیسون و مور، 1983: 45؛ ججی بوی و ستار[5]،2001: 688). هم چنین استقلال به میزان دسترسی زنان (و کنترل بر) منابع مادی (شامل غذا، درآمد، زمین و دیگر شکل‌های رفاه) و منابع اجتماعی (شامل: دانش، قدرت و پرستیژ) در خانواده، در اجتماع و در جامعه می‌باشد (دیکسون[6]، 1987: 6).

    ججی بوی استقلال را به عنوان کنترل زنان بر زندگی خودشان به طوری که آن‌ها نیز مانند شوهرانشان در مورد مسایل خانواده حق مساوی داشته باشند و بر روی منابع مالی و سایر منابع کنترل داشته باشند، دسترسی به دانش و اطلاعات واقتدار برای تصمیم­گیری‌های مستقل، آزادی از محدودیت‌های تحرک فیزیکی و توانایی ساختن روابط قدرت برابر در درون خانواده می‌داند (ججی بوی، 2001: 688).

    ابعاد استقلال از دیدگاه ججی بوی (1995)، شامل پنج بخش مجزا اما وابسته به هم است که می‌تواند به عنوان اهمیت رابطه باروری – آموزش تشخیص داده شود:

    1- استقلال اطلاعاتی[7]: زنان تحصیل کرده، دید جهانی وسیع‌تری دارند. دارای ادرک بیش­تری از سبک زندگی جایگزین هستند و نسبت به قدرت و استبداد شک و تردید بیش‌تری دارند.

    2- استقلال تصمیم‌گیری[8] : آموزش، ایده و نظر زنان را در تصمیمات مرتبط با رفاه و زندگی شان تقویت میکند. این به معنی اعتماد بیشتر زنان به خودشان در اخذ تصمیم و بیان ایده و نظرات و مشارکت در بحث‌های خانوادگی است.

    3- استقلال فیزیکی [9] : زنان تحصیل کرده ارتباط بیش­تری با جهان پیرامون دارند. زنانی که به تحصیل می‌پردازند آزادی تحرک بیش­تر و اعتماد به نفس زیادتری در استفاده از خدمات موجود دارند.

    4- استقلال عاطفی[10] : زنان تحصیل­کرده، صداقت و وفاداریشان را از روابط گسترده خانوادگی به خانواده ازدواجی تغییر می‌دهند و روابط عادلانه­تری بین زوجین وجود دارد، قیود و صمیمیت بیش­تری در بین دو زوج و والدین و بچه ها حکم فرماست و این گونه زنان به ارزش خود بیش­تر واقفند و خود را کمتر تکذیب و انکار می­کنند.

    5- استقلال اقتصادی و اجتماعی و اعتماد به نفس[11]: آموزش، اعتماد به نفس زنان را در موضوعات اقتصادی افزایش می‌دهد.

    روتس چیلد[12]  استقلال زنان را از موقعیت و پایگاه آنان متمایز ساخته است. به نظر او موقعیت زنان، اشاره به وضعیت کلی آنان در جامعه دارد در حالی که استقلال را به عنوان توانایی زنان در کنترل و یا تغییر رفتار زنان و مردان دیگر و هم چنین توانایی تعیین کردن وقایع مهم در زندگی خودشان می‌داند (روتس چیلد، 1982: 117).

    هیندن[13] استقلال را بعنوان توانایی زنان و عدم وابستگی آنان در تصمیم­گیری‌های مربوط به خانه تعریف می‌کند (هیندن، 2000:255).

     همان­گونه که در بالا ذکر شد مفهوم استقلال چند بُعدی می‌باشد و شامل استقلال اطلاعاتی، استقلال تصمیم‌گیری، استقلال فیزیکی (جا به جایی)، استقلال احساسی و استقلال اقتصادی می‌باشد.

    جی­جی­بوی سه مورد از مهم­ترین ابعاد استقلال زنان را قدرت تصمیم­گیری، تحرک مکانی و دسترسی به منابع اقتصادی بدون در نظر گرفتن مکان و مذهب آن­ها می­داند ( حسینی و بگی، 1391: 59). ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و اﺳﺘﻘﻼل زﻧﺎن و ﻧﻘﺶ آن در ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮیﻫﺎی ﺑﺎروری   ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺤﺚ‌ﻫﺎی زﯾﺎدی در ﻣﻮرد آن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﮔﺮﭼﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒا ﻫﻤﻪ محققان و اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺖ ﮐﻪ اﺳﺘﻘﻼل زﻧﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪ­ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ دارد، وﻟﯽ ﻣﯿﺰان اﯾﻦ ﺗاﺛﯿﺮ     مشخص ﻧﯿﺴﺖ، اتفاق نظر دارند. در این پژوهش به پیروی از عباسی­شوازی و همکاران (2009)، حسینی و بگی (1391)، جهت بررسی استقلال زنان، سه  بعد تصمیم­گیری، جا به جایی و اقتصادی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته­اند.

     

    [1] . Womens Autonomy

    [2] . Self Governing

    [3]  .Abadiyan

    [4].  Dyson & Moore

    [5].  Jejeebhoy&Sathar

    [6].  Dixon

    [7] . Knowledge Autonomy

    [8] . Dicision – Making Autonomy

    [9] . Physical Autonomy

    [10] . Emotional Autonomy

    [11] . Freedom from Autonomy& Self relaince

    [12] . Safilos- Rothschild

    [13] . Hindin

    اهمیت تحقیق

     

    در سال‌های اخیر توجه فزاینده‌ای به بهبود پایگاه زنان و توسعه نقش‌هایشان در فرایند توسعه اقتصادی- اجتماعی صورت گرفته است و ابعاد مختلف مربوط به این موضوع در حال بررسی و مطالعه است (نیرولا و لاوتی[1]، 1998: 157).

    تلاش‌های بین المللی که از چند دهه اخیر در ارتباط با ارتقای شخصیت و منزلت زن صورت گرفته است (کنفرانس قاهره، 1994؛ کنفرانس جهانی زنان در پکن، 1995) بر اصل برابری جنسیتی و تسهیم قدرت و مسئولیت در خانه ، محیط کار و اجتماعات گسترده ملی و بین المللی میان زنان و مردان تاکید دارد. از موضوعات مهمی که در کنفرانس قاهره به آن توجه شد، برابری جنسیتی بین زنان و مردان و ارتقای موقعیت زنان بود که به عنوان راه حل برای کشورهایی مطرح شد که دارای باروری بالا هستند. یکی از حوزه‌های مهم مورد بحث، توانمندسازی زنان برای کنترل جنبه‌های سلامت خود به ویژه بهداشت باروری است که اگر زنان اصلی‌ترین نقش را در تصمیم­گیری‌های مربوط به باروری و فرزندآوری خود داشته باشند  می‌توان به کاهش بیش از پیش باروری امیدوار بود (عباسی شوازی و علی مندگاری، 1389).

    از نظر جمعیت شناسی موضوع موقعیت زنان بسیار مهم می‌باشد. زنان نقش اساسی در فرایندهای جمعیتی بازی می‌کنند و بهبود موقعیت آنان تاثیر زیادی بر وقایع جمعیتی مانند تولد، مرگ، مهاجرت و بهداشت خواهد گذاشت. کاهش سریع باروری در طی دهه‌های اخیر و رسیدن باروری به  پایین‌تر از سطح جانشینی، همراه با بهبود پایگاه و افزایش موقعیت زنان در سال­های اخیر، این ذهنیت را به وجود آورده است که علاوه بر  عوامل موثر ذکر شده در کاهش باروری، بهبود پایگاه زن نقش غیر قابل انکاری را در این کاهش ایفا کرده است.

    ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎروری در ﻃﻮل ﺳﻪ دﻫﻪﮔﺬﺷﺘﻪ در اﯾﺮان، ﻻز م اﺳﺖ ﻋﻮاﻣﻠﯽﮐﻪ رﻓﺘﺎر زﻧﺎن را ﺑﺮای داﺷﺘﻦ ﻓﺮزﻧﺪ ﺗﺤﺖ ﺗاﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و آنﻫﺎ را ﻣﺒﻨﺎی ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ ﻗﺮار داد. محققان ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ اﻣﺮوزه دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎ و اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻧﻈﺮی و در ﻧﺘﯿﺠﻪ رﻓﺘﺎر ﺑﺎروری زﻧﺎن و ﺧﺎﻧﻮاده‌ﻫﺎ دﺳﺘﺨﻮش ﺗﺤﻮﻻﺗﯽ اﺳﺎﺳﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻧﻈﺮات و ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی‌ﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﺘﻤﺪاران و برنامه ریزان به راحتی قادر به تغییر این سیاست‌ها و نگرش‌ها نیست (عباسی شوازی و همکاران، 1381).

    با توجه به کمبود مطالعات و تحقیقاتی که در رابطه با بررسی پایگاه زنان و استقلال آنان در حوزه علوم اجتماعی به طور عام و در ارتباط با رفتار باروری در حوزه جمعیت شناسی به طور خاص وجود دارد، ضرورت انجام چنین مطالعه­ای احساس می‌شود.

     

    [1]. Niraula&Lawoti

    Abstract

     

    The Study of Relationship between women Autonomy and Fertility behavior

    (Case study: 15-49 years old married women in Shiraz city)

     

     

    Despite the various situations which many women live under around the word, the ratio of population growth has decreased over the past 30 years. Fertility is a key factor in women life and it is related to womens role in society and community inseparately. Irespect women are the main factor in fertility, their status and position in society can affect their fertility behavior. The purpose of this study is studying the relationship between women autonomy and fertility behavior. The statistical society includes women of reproductive age (15-49) living in Shiraz city and the sample size is 384.method of sampling is cluster sampling. Data are collected by questionnaire and are analyzed into two parts, descriptive and statistical, by spss software. Actions Parson's theory and theory of available recourses are selected as theoretical framework. Findings show that there is a relationship between women education, men education, life’s skill, women age, men age, age of marriage, age gap between men and women, using media and number of children. Also, results show that there is a relationship between network communication and decision making autonomy. There is a relationship between economical autonomy and birth spacing, too. Structural equation analysis show that women autonomy influence fertility behavior through social abilities.

     

    Keywords: autonomy, fertility, available resorses, action, women, Shiraz 

  • فهرست:

     

    فهرست

    عنوان                                                                                                                صفحه

    فصل اول..

    1-کلیات... 1

    1-1- مقدمه. 1

    1-2- بیان مسئله. 3

    1-3- اهمیت و ارزش تحقیق.. 7

    1-4- اهداف تحقیق: 9

    1-4-1- هدف کلی.. 9

    1-4-2- اهداف جزئی.. 9

    فصل دوم.

    2-پیشینه تحقیق.. 11

    2-1- مقدمه. 11

    2-1- تحقیقات داخلی.. 12

    2-2- تحقیقات خارجی.. 20

    فصل سوم.

    3- مبانی نظری.. 32

    3-1- نظریه های اجتماعی و فرهنگی.. 32

    3-1-1-  نظریه انتقال جمعیت... 32

    3-1- 2- نظریه جریان ثروت بین نسلی.. 33

    3-1-3-  نظریه ارتقا اجتماعی.. 35

    3-2- نظریه های اقتصادی.. 35

    3-3- نظریه های اجتماعی.. 36

    3-2- 1- باروری به مثابه کنش اجتماعی.. 36

    3-2-2- نظریه کنش اجتماعی.. 37

    3-2-3- واحد کنش داوطلبانه. 38

    3-2-4- کارکردهای نظام کنش.... 40

    3-2-5- نظریه منابع در دسترس.... 42

    3- 4- چارچوب نظری تحقیق.. 45

    3-4-1- مدل نظری تحقیق.. 47

    3-4-2- مدل تجربی تحقیق.. 48

    5-3- فرضیات تحقیق: 49

    فصل چهارم.

    4- روش شناسی تحقیق.. 51

    4-1- مقدمه. 51

    4-1- روش تحقیق.. 51

    4-2- تکنیک تحقیق.. 51

    4-3- ابزار جمع آوری داده­ها 51

    4-4- جامعه ی آماری.. 52

    4-5- واحد تحلیل.. 52

    4-6- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق.. 53

    4-7- حجم نمونه و شیوه نمونه گیری.. 53

    4-8- اعتبار 54

    4-9- پایایی.. 54

    4-10- فنون تحلیل داده ها 56

    4-11- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 56

    4-11-1- متغیرهای مستقل.. 57

    4-11-2- متغیر وابسته. 58

    فصل پنجم..

    5- یافته های تحقیق.. 60

    5-1- مقدمه. 60

    5-2- توصیف داده ها 60

    5-3- تجزیه و تحلیل داده ها 71

    5-4- تحلیل مدل معادله ساختاری.. 80

    5-5- شاخص های نیکویی برازش.... 86

    فصل ششم..

    6- بحث و نتیجه گیری.. 95

    6-1- نتیجه گیری.. 95

    6-2- محدودیت ها و مشکلات... 99

    6-3- پیشنهادهای پژوهشی 99

        6-4- پیشنهادهای اجرایی.................................................................................................................99

    منابع فارسی.. 100

    منابع انگلیسی.. 106

    منبع:

     

    منابع فارسی

     

    احمدی و گروسی (1383). "بررسی تاثیر باورهای قالبی بر نابرابری جنسیتی"، نشریه علوم انسانی، مطالعات اجتماعی، روانشناختی زنان، شماره 6، صص 5 تا 30.

    اسکیدمور، ویلیام (1372). تفکر نظری در جامعه شناسی. ترجمه محمدعلی حاضری . تهران: نشر سفید.

    اکتایی، رزیتا (1384)،" کاهش باروری در ایران و عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر آن با تاکید بر نقش تنظیم خانواده بین سال های 1375-1365(مطالعه موردی: شهر اصفهان)"، دانشگاه اصفهان: پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی.

    امامی نصیر محله، علی (1382)، " بررسی عوامل موثر بر میزان قدرت زنان در تصمیم­گیری‌های خانواده "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    باقری، معصومه، قاسمی، یارمجد، شریفیان، هدایت (1388)، "بررسی اشتغال زنان و تاثیر آن بر هرم قدرت در خانواده"، نشریه اقتصاد، کار و جامعه، شماره 113 و 114. صص 48 تا 57.

    پورمهر، ابراهیم (1384)، "بررسی تاثیر تحصیلات زنان بر توزیع قدرت در خانواده­های شهر لاهیجان"،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    تقوی، نعمت الله (1372). مبانی جمعیت شناسی، چاپ دوم، تبریز، انتشارات نیا .

    توسلی، افسانه و سعیدی، وحیده (1390)، "تاثیر اشتغال زنان بر ساختار قدرت در خانواده­های شهر ایوانکی". نشریه علوم انسانی، زن در توسعه و سیاست، دوره نهم، شماره 3. صص 133 تا 150.

    جلیلی، روح اله (1387). "بررسی عوامل موثر بر فاصله­گذاری موالید در بین زنان استان آذربایجان­شرقی". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز: شیراز.

    چلبی، مسعود(1381). فضای کنش: ابزاری تنظیمی در نظریه­سازی. مجله جامعه­شناسی ایران. دوره چهارم. شماره یک.

    حسینی، حاتم و بلال بگی(1391). "اﺳﺘﻘﻼل زﻧﺎن و ﮐﻨﺶ­ﻫﺎی ﺑﺎروری در ﻣﯿﺎن زﻧﺎن ﮐُﺮد ﺷﻬﺮ ﻣﻬﺎﺑﺎد". زن در توسعه و سیاست، دوره 10، شماره 4، صص: 78-57.

     

    خوش نویس، اعظم (1380)، "ترجیحات جنسی و گرایش زنان همسردار به رفتار باروری: مطالعه موردی شهر تهران"، دانشگاه شیراز: پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    دواس، دی. ای (1386). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ دهم، تهران: نشر نی.

    ذوالفقارپور، محبوبه و همکاران (1383)، "بررسی رابطه میان ساختار قدرت در خانواده با رضایتمندی زناشویی زنان کارمند و خانه دار شهر تهران"، تازه ها و پژوهش های مشاوره، جلد سوم، شماره 11: 46-31.

    رخشان، مرجان (1388)، "بررسی عوامل مرتبط با رفتار باروری زنان مهاجر و غیر مهاجر: مطالعه موردی زنان شهر شیراز"، دانشگاه شیراز : پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    رفیع پور، فرامرز (1383). کندوکاوها و پنداشت­ها. تهران: شرکت سهامی انتشار.

    ریتزر، جرج (1374). نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.

    ساروخانی، باقر (1384). روش­های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .

    ساروخانی، باقر (1388). روش­های تحقیق در علوم اجتماعی. جلد اول، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ شانزدهم، تهران.

    ساروخانی، باقر(1382). روش­های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. جلد اول. چاپ چهارم.

    سفیری، خدیجه و راضیه آراسته (1386). "بررسی رابطه سرمایه اقتصادی زنان با نوع روابط همسران در خانواده". تحقیقات زنان، سال دوم، شماره اول، صص147-114.

    ضیایی بیگدلی، محمدتقی، کلانتری، صمد و محمد باقر علیزاده اقدام( 1385). "رابطه بین میزان باروری کل با توسعه اقتصادی و اجتماعی". رفاه اجتماعی، شماره 21، صص 140-123.

     

    ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺷﻮازی، ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻼل؛ ﻣﮏدوﻧﺎﻟﺪ، ﭘﯿﺘﺮ؛ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﭼﺎووﺷﯽ، ﻣﯿﻤﻨﺖ؛ ﮐﺎوه ﻓﯿﺮوز، زﯾﻨب (1381) . "ﺑﺮرﺳﯽ دﯾﺪﮔﺎه زﻧﺎن در ﻣﻮرد رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺑﺎروری در اﺳﺘﺎن ﯾﺰد ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎیﮐﯿﻔﯽ" . ﻧﺎﻣﻪ ی ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ  .169-203، صص: 78-57 .

     

    عباسی شوازی، محمد جلال و حسن عسکری ندوشن (1384). "تغییرات خانواده و کاهش باروری در ایران مطالعه موردی استان یزد". نامه علوم اجتماعی، شماره 25، صص 75-25.

    عباسی شوازی، محمدجلال و ملیحه علی مندگاری(1389). "تاثیر ابعاد متفاوت استقلال زنان بر رفتار باروری در ایران". پژوهش زنان، دوره 8، شماره 1، صص 35- 31.

    علی محسینی، رضا، نقیب السادات، سید رضا و نامداری بیرگانی، آنیتا (1389)." تحلیل باروری زنان: عوامل اجتماعی، اقتصادی و دموگرافی مؤثر بر آن"، مجلات اطلاع رسانی و کتابداری، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، دی 1389-شماره34، صص137-123.

    علی مندگاری، ملیحه (1384). "بررسی تاثیر ابعاد متفاوت استقلال بر رفتار باروری زنان در ایران". پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

    عنایت، حلیمه (1367)." بررسی تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانوادگی در شهر شیراز". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    عنایت، حلیمه و رئیسی طاهره (1391). "سنجش عوامل موثر بر توزیع قدرت در خانواده با تاکید بر نظریه سرمایه اجتماعی". نشریه علوم انسانی، زن در توسعه و سیاست. شماره 36. صص 23 تا 40.

    عنایت، حلیمه و مریم سروش (1388)." میزان و نوع مقاومت زنان در رویارویی با ساختار قدرت در زندگی". پژوهش زنان. دوره 7، شماره 2، صص112-85.

    عنایت، حلیمه و منصوره دسترنج (1389). "مطالعه ساختار قدرت در خانواده مطالعه موردی شهر لار". زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دوره 8، شماره 1، صص 124-107.

    قاسمی، وحید (1384) "ضریب آلفای کرونباخ و ویژگی­های آن با تاکید بر کاربرد در پژوهش­های اجتماعی"، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، جلد نوزدهم، شماره2.

    قدرتی، حسین (1381)." بررسی عوامل اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر رفتار باروری در مناطق روستایی شهرستان سبزوار". دانشگاه شیراز: پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    کشاورز نیا، فاطمه (1384)." بررسی عوامل موثر بر شیوه اعمال قدرت زنان در خانواده". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

     

    کلانتر، صمد، بیک محمدی، حسن و زارع شاه آبادی، اکبر(1384)."عوامل جمعیتی مؤثر بر باروری زنان یزد در سال 1383".نشریه علوم انسانی، زن در توسعه و سیاست، تابستان 1384، شماره12، صص158-137.

    کلانتری، عبد الحسین؛ حسین حسنی و اکرم علیوردی­پور درواری (1391). "سنجش تاثیر جنسیت بر مصرف رسانه­ای در ایران (تحلیل ثانویه داده­های پیمایشی ملی)". زن در توسعه و سیاست. دوره 10. شماره 4. زمستان 1391، صص:  99-79 .

     کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهورد (1377). روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر . تهران : توتیا.

    کلانتری، خلیل(1385). پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی. تهران: انتشارات شریف.

    کلانتری، صمد، بیک محمدی و حسن، اکبر زارع شاه آبادی، (1384). "عوامل جمعیتی موثر بر باروری زنان یزد در سال 1383. پژوهش زنان، دوره 3، شماره 2، صص 156-137.

    گروسی، سعیده (1387)." بررسی ساختار قدرت در خانواده های شهرستان کرمان". مطالعات زنان. 6 (2) : 25-7.

    مرکزآمار ایران (1390). نتایج سرشماری نفوس و مسکن 1390.تهران: مرکز آمار ایران.

    میشل، آندره (1354). جامعه شناسی خانواده و ازدواج. ترجمه فرنگیس اردلان. تهران: انتشارات دانشکده علوم اجتماعی.

    نجفی­پور، غلامرضا (1389). "بررسی رفتار باروری در میان زنان شاغل و غیرشاغل شهر باغملک". دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر: شوشتر.

    نصیری­پور، مجتبی (1387). "بررسی عوامل موثر بر فاصله گذاری بین فاصله گذاری موالید اول و دوم (مطالعه موردی زنان 49-10 ساله ی ازدواج کرده ی استان لرستان)". دانشگاه شهید علامه طباطبائی: تهران.

    نقیب السادات، رضا؛ درستی، امیر علی و خلیلی نژاد، ساره (1389)."بررسی نقش عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به نگرش زنان نسبت به باروری". نشریه اطلاع رسانی و کتابداری، کتاب ماه علوم اجتماعی دوره جدید، اسفند1389، شماره36، صص133-122.

    نگهبان، علیرضا و فریدا مستجابی(1382).SPSS 11.  تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.

     

    نوروزی، لادن (1377)."بررسی تأثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر میزان باروری زنان در ایران"، مجله برنامه و بودجه، شماره 30، صص 78-61.

    هومن، حیدر علی (1383). شناخت روش علمی‌در علوم رفتاری . تهران : پارسا .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

     

    Abadian, S (1996). "Women's Autonomy and Its impact on fertility". World Development, Vol. 24, No, 12, Pp: 1793- 1809.

    Abbasi­shavazi, MohammadJalal (2000a). "National Trend and Social Inclusion: Fertility Trends and Deffrential in the Islamic Republic of Iran". Presented at the Conference on Fertility and Family Planning in the 21th Century, Januray 17-21, Dhaka.

    Abbasishavazi, MohammadJalal (2000b). "Effect of Martial Fertility and Nuptility of Fertility Transition in the Islamic Republic of Iran". Demography, No, 84. Cnberra, the Australian National University.

    Abbasi­shavazi, Mohammad­Jalal; McDonald, Peter; Meimanat, Hosseini ­Chavoshi, (2009). The fertility Transition in Iran. New York: Springer Dordrecht Heidelberg London.

     

    Acharya, Dev Raj, Bell, Jacqueline S, PadamSimkhada, Teijlingen, Edwin R Van and Pramod Raj Regmi (2010). "Determinants of Women,s Autonomy in Decision Making".Reprodective health. No, 7, P: 15.

    Adhikari, Ramesh and Yothin Swangdee, (2011). "Influence of womens autonomy on infant mortality in Nepal". Reproductive health, No, 8, Pp: 7.

    Aghajaniyan, A and A. H Mehryar, (1999). "Fertility in the Is Islamic Republic of Iran: 1967- 1997". Asia- Pacific Population Jurnal, Vol. 14, No, 1, Pp: 21- 42.

    Allendorf, Keera (2007)." Couples Reports of Women's Autonomy and health- care use in Nepal". Reprot, Vol. 38, No 1, Pp: 35-46.

    Amaha Haile and Fikre Enqueselassie (2006). "Influence of womens autonomy on couples contraception use in Jimma town, Ethiopia". Ethiop. J. Health  Dev, Vol. 20, No 3. Pp: 1-7.

    Becker, saschao, cinnirella, Francesco and woessmann, ­ludger (2013)."  Does women’s education affect fertility"?

    Beckman, L.J (1987)."Couples dision-making processes regarding fertility", In The European experience of declining fertility 1850-1970, J.R.Gillis, L.A.Tilly and D.Levine, eds.Pp:13-30.

    Bhanu B. and, Dovan Lawoti (1998). "Women's Autonomy and Reprodective Behavior in Two Urban Areas of Nepal". Contributions to Nepalese Studies, vol: 25 (Special Issue), Pp: 157- 172.

    Bhend, A (1988)."Principels of ­Population Studies. Bmbay", Himalaya publishing House.Vol:3, Pp: 30-60.

    Bloom, Shelan S, Wypij, David and Monica Das Gupta (2001). "Diminsion of womens autonomy and the influence on maternal health care utilization in a north India city". Demography, Vol: 38, No, 1, Pp: 67-78.

    Brunson, Emily K, Duncan, Bettina Shell and teele, Matthew S (2009). "Women's Autonomy and Its Relationship to Children Nutrition among the Rendille of Northern Kenya". American Journal of human Biology. No, 21, Pp: 55- 64.

    Cleland, John and C. Wilson (1987). "Demand Theories of The Fertility Transition: An Iconoclasticview".Population Studies, No. 41, PP: 5-50.

    Dixon, Ruth B (1978)."Rural Women at Work: Strategies for Devlopment in South Asia". Batimore: Jhons Hopkins University Press.

    Dyson, Tim and Moore, Mike (1983)."On Kinship Structure, Female Autonomy and Demographic Behavior in India".Population and Development Review, Vol. 9, No.1, Pp: 35-60.

    Fotso, Jean Christophe, Ezeh, Alex C and Hildah Essendi (2009). "Maternal health in resource- poor urban settings: how does womens autonomy influence the utilization of obstetric services". Reproductive health, Vol.6, No, 9, Pp: 1-8.

    Ghuman, Sharon J (2003). "Womens autonomy and child survival: a Comparision of Muslims and non Muslims in four Asian Countries". Demography, volume 40-number 3, pp: 419-436.

    Ghuman, Sharon J, lee, Helen J and Herbert L. Smith. "Measurement of womens autonomy according to women and their husbends: results from five asian countries". Demography, Vol. 4. No, 3, Pp: 419-436.

    Hadley, Craig, Brewis, Alexander and Pike, Ivy (2010). "Dose Less Autonomy erode womens health? Yes. No. Maybe". American journal of human biology. 22: 103- 110.

     

    Heaton, Tim B. Hutsman, Tina J.  And flake, Dallan F.  (2005)."the effects of Status on Womens Autonomy in Bolivia, Peru and Nicaragua". Population research and policy review 24, pp: 283-300.

    Hindin, Michell J (2000). "Womens autonomy, Womens status and fertility- related behavior in zimbawe". Population research and policy review 19, Pp: 255-282.

    Hindin, Michelle J. (2002)."For Better or Worse? Women's Autonomy and Martial Status in Zimbawe". Social science research 31, pp: 151-172.

    Hossein Chavoshi, Meimanat, Abbasi Shavazi, Mohammad­ jalal and Peter Mc Donald (2004). Population and Society. 12 Th Beinnial conference, Pp: 15- 17.

    Jejeebhoy, S. J (1995). "Womens Education, Autonomy and Reprodective­ Behaviour: Experience from Developing Countries, New York.Oxford University Press.

    Jejeebhoy, Shireen and Zeba A Sathar (2001). "Women's Autonomy in India and Pakistan: The Influence of Religion and Region". Population and Devlopment Review, Vol. 27, No.4, pp: 687- 712.

    Jejeebhoy, Shireen J (2002)." Convergence and divergence in spouse's Perspectives on Womens Autonomy in Rural India". Studies in family planning, vol. 33, N, 4, Pp: 299-308.

    Kamiya, Yusuke (2011). "Women,s Autonomy and Reproductive Health Care Utilisation: Emperical Evidence from Tajikistan". Health Policy, vol. 102, Pp: 304- 313.

    Leibenstein, H. (1998). "The Economic Theory of fertility in the Evolution of Population Theory". In by Johannes overbeek, The Evolution Population Theory, and London: Westport, Connecticut, Green woodpress, Pp: 153-157.

     

    Mistry, Ritesh, Galal, Osman and Michael Lu (2009)."Women's Autonomy and Pregency Care in Rural India: Acontextual analysis". Social science and medicine N, 69, Pp: 926-933.

    Mullany, Britta C, Hindin and Becker, Michelle J, Stan (2005). "Can womens autonomy impede male involvement in pregnecy health in Katmandu, Nepal"? Social science and medicine, N, 61, Pp: 1993- 2006.

    Rahman, Mosfequr (2012). "Women,s autonomy and unintended pregency among currently  pregenent  women  in  Bangladesh". Matern child health J, N, 16, Pp: 1206-1214.

    Riyam, Asya A.Al and Mustafa Afifi, (2003). "Determinants of Women's Fertility in Oman". Saudi Med J, vol 24, N, 7, Pp: 748- 753.

     

    Sleem, Shabana and Martin Bobak, (2005). "Women's Autonomy Education and Contraception Use in Pakistan: A national study". Reproductive health, N, 2, Pp: 8.

    Sujathha, D. Sai and Reddy, G. Brahmananda (2009). "Women's Education, Autonomy and Fertility Behavior". Social Sciences, vol. 1, Pp: 35-50.

    Turner, Jonathan. H. (2003). The Structure of Sociological Theory. USA: Wadsworth Publishing Company .United Nation (2000)."Socio Economic Development".

    United Nations: Manual X: Indirect Techniques for Demographic Estimation. Population studies, No. 81. New York 1983.

    Vahidnia, Farnaz (2007). "Case study: Fertility Decline in Iran". Popul Environ, N, 28, Pp: 259- 266.

     

    Woldemicael, Gebremarian. Tenkorang, Ericy (2010). "Women's Autonomy and Maternal Health seeking behavior in Ethiopia". Matern child health J, N, 14, Pp: 988-998.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, نمونه پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, دانلود پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه¬ میان استقلال زنان و رفتاری باروری نمونه مورد مطالعه زنان متاهل 49 – 15 ساله شهر شیراز

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی عمومی (M.A) چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه نیمرخ روانی والدین با و بدون کودک عقب مانده ی ذهنی براساس پرسشنامه چند محوری میلون صورت گرفت. این تحقیق توصیفی از نوع علٌی- مقایسه ای است. 50 نفر از والدین کودکان عقب مانده ذهنی مدارس استثنایی تبریز به صورت در دسترس انتخاب و با 50 نفر از والدین دانش آموزان غیر بالینی از نظر سن، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی رابطه بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دختران دوره راهنمایی با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال مادران؛شیراز1393 چکیده: پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین اشتغال مادران با سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی دختران در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی اجرا شده است.جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان دختر راهنمایی ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد ( گرایش بهداشت جامعه) چکیده عنوان: "درک زوجین از عملکرد خانواده هنگام و قوع سرطان در یکی از آنها ، تبریز،1391" مقدمه: بیماری سرطان می­تواند عملکرد خانوادگی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد. اجرای برنامه­های حمایتی به این بیماران نیازمند شناسایی ابعادی از زندگی خانوادگی است که بعد از ابتلاء به سرطان مختل شده باشند. بنابراین، بررسی حاضر به ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري(M.A ) پاييز 1392   چکيده امروزه سالمندان قشر بزرگي از جمعيت هر جامعه اي را تشکيل مي دهند، به دليل کنترل رشد جمعيت و اف

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی - جامعه­ شناسی چکیده: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری عصبی مزمن و پیش­رونده است که در نتیجه مجموعه­ای از عوامل محیطی (مانند فشارهای روحی یا تنش) یا ژنتیکی بروز می­کند. سن ابتلا برای بیماری حدود 20 الی 40 سال می­باشد لیکن می­تواند در هر سنی پیشرفت نماید. ام­اس معمولاً دوران عود و فروکش دارد و درصد بالایی از افراد مبتلا ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده مدیریت مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی و یا مرگ سازمانهاست و بی شک این وظیفه مدیران است که با توجه به اهداف سازمانی روند حرکت ازوضع موجود به وضع مطلوب را هدایت کنند . در مدیریت مطلوب است که کارکنان احساس کنند مورد پذیرش بیشتر سازمان هستند و در کارهای آن در گیرند و ازاین راه احساس احترام به خود،رضایت شغلی و ...

فصل اول کليات تحقيق مقدمه شهروندي فعال يکي از موضوعاتي است که با شاخص هاي مختلف قابل سنجش است اما خانواده و سرمايه اجتماعي مي تواند تا حدودي نقش موثري بر اين مساله داشته باشد. جواناني که هوي

ثبت سفارش